Veercapaciteit veel groter Renswoudse brandsirene alarmeert spuitgasten in 't dorp niet allemaal Militairen en burgers Alarmschellen thuis is ideaal Derde pont veerdienst Ochten-Druten vaart op Delm in Eist in een „eigen" kantine Open riool van Achterberg zit vol ratten Cultureel Jongeren Paspoort komt ook in prov. Utrecht Tielse burgemeester hoopt op zelfde samenwerking bij brugbouw Ook eigen periodiek M.A.C. houdt oriënteringsrit Nieuw lunchgebouw officieel in gebruik Bewoners protesteren Oud-papieractie „Ons genoegen" Vakantietrip met J. Henry Dunant Geslaagd Vraag WOENSDAG 18 JUNI 1969 OCHTEN Zoals bekend is, werd op 20 oktober 1956 met het in dienst stellen van de Ochten-Druten I de oeververbinding over de Waal Och- ten- Druten in de Noord-Zuid-verbin- ding VeenendaalOss geopend. De vervoerscapaciteit van deze pont met een dekruimte van 30.6 x 6 m is 183.6 m2 bleek al spoedig onvoldoen de te zijn, zodat de noodzaak werd gevoeld aan een tweede vaartuig van gelijke capaciteit. Het werd als de Ochten-Druten II in augustus 1958 in gebruik genomen. Na 1957, toen in dat jaar plm. 73.500 ver- keerseenheden werden overgezet, is de verkeersstroom toegenomen tot 735.000 eenheden, die over het jaar 1969 worden verwacht, een vertien voudiging dus. Met deze ontwikke ling is de voortdurende dienst met twee ponten gelijktijdig noodzake lijk gebleken; tijdens de spitsuren kan niettemin file-vorming niet vol doende wordei voorkomen. Een verdere uitbreiding van het materieel met een derde pont was dus noodzakelijk. Het Statenbesluit tot de bouw werd genomen op 13 december 1967. In verband met toe name van het aantal groteverkeers- eenheden, zoals trailers en wagens met aanhangwagen, heeft de der de pont grotere afmetingen gekre gen. De rijdek-oppervlakte heeft een lengte van 37,5 m en een breedte van 8 m, 300 m2. Dit is 117 m2 meer dan op de oude ponten. Het maximum draagvermogen (ca. 220 ton) is 100 ton groter. De maximum vervoerscapaciteit per overtocht be draagt 30 tot 34 auto's tegen over 18 tot 20 auto's bij de oude ponten. De normale dagcapaciteit (met 2 ponten) is daardoor met 32 pet. verhoogd. De ruimte onderdeks is door middel van 2 langsschotten en 5 dwarsschotter. in 18 waterdich te compartimenten verdeeld. Daar van zijn 4 compartimenten inge richt als motorkamer en in elk daar van is een motorpropeller-eenheid ondergebracht, bestaande uit een Scania Vabis dieselmotor en een door deze aan te drijven Voith Schnei der propeller. De gezamenlijke ca paciteit van deze zelfstandig func tionerende eenheden bedraagt plm. 650 pk. Deze eenheden garanderen een zeer hoge graad van wendbaarheid. De onderlinge onafhankelijke functio nering van deze stuweenheden maakt ook een hoge mate van be drijfszekerheid mogelijk. De bedie ning van de motoren en propellers geschiedt via een telesysteem, dat in het stuurhuis wordt gehanteerd. De vier motordynamo's levren te vens de energie voor de verlichting, de Decca-radarinstallatie, de^ ge luidsinstallaties en het elektrische onderdeel van de hydraulisch-elek- trische installatie ter bediening van de landingsbruggen. De pont is ge bouwd door de Scheepwerf Janssen NV te Druten. die een fraai uit gevoerd en goed ingericht veerschip heeft afgeleverd. RENSW OU DE Op het dak van de brandweer gara ge van Renswoude aan de Taets van Amerongenweg staat en sirene van goede kwaliteit. Er is niemand die daaraan twijfelt, ook niet de heer C. van Ekris, het ge meenteraadslid dat vorige week een vraag stelde aan bur gemeester en wethouders, die op zichzelf niet spectacu lair was, maar waarvan de achtergrond een toch wel vrij ernstige situatie weerspiegelt. Kan er iets worden gedaan, zo vroeg de heer Van Ekris, waardoor de brandsirene een effectievere werking krijgt? Juist vorige week bleek dat het geluid ervan onvoldoende doordringt, zodat maar een enkele vrijwillige brandweerman op de hoogte raakt van het dringnede evrzoek om op te treden. ELST Commodore H. F. Sijmonds heeft zojuist zpn toespraak beëindigd, die hij uitsprak ter gelegenheid van de ingebruikneming van 't nieuwe lunch gebouw. Brandweercommandant H. van# Op 't dak van de Renswoudse Manen: „Toen We afgelopen donder- brandweergarage staat een uitste- dag moesten assisteren in Scherpen- kende sirene Alleen jammer dat zeel bleek dat maar drie van de deze niet overal goed te horen is. veertien brandweerlieden het alarm signaal van de sirene hadden ge hoord. Onderweg pikten ze er nog twee op, waardoor Renswoude eerst maar door vijf man was vertegen woordigd. Zondag was er opnieuw brand in Scherpenzeel, en weer liep het niet helemaal naar wens." Ongeveer een jaar geleden is de sirene verplaatst, toen ex-comman dant Van Beek zijn functie aan de heer Van Manen overdroeg. De si rene was toen nog aan de Dorps straat opgesteld, waar de bosrand fungeerde als een uiterst doeltref fend klankbord. „Nu staat het ding teveel tussen Brandweercommandant H. van Ma nen rukt soms uit met een onderbe zette staf, want de spuitgasten hebben 't onheilssignaal niet gehoord de huizen, het geluid kan niet weg", aldus Van Manen. De vraag van de heer Van Manen is er In elk geval mede aanleiding toe geweest dat B. en W. zich met de zaak gaan be zig houden. Intussen is zeker dat de sirene binnen afzienbare tijd een ho ger standpunt zal krijgen. De opslag plaats van gemeentewerken, achter de brandweergarage, wordt voorzien van een vrij hoog gebouw, en daar op wordt dan het apparaat geplaatst. En in de tijd ,die dan nog resteert? „We hopen er maar het beste van" zegt de heer Van Manen. Renswou de stelt het, naar het zich laat aan zien nog even zonder klankbord. Men hoopt dat de sirene weer functioneel zal worden, maar men realiseert zich ook dat een idealere situatie zou ontstaan wanneer bij de brandweer lieden thuis alarmschellen zouden worden aangebracht. Maar dat is vrij kostbaar. Het was mevrouw Mols die het bord haar man stond. Zij wenste de pont m Ellen de Vries de Ir. Mols-vlag in de t Tevoren had Ellen, aan mevr. Mols bloemen aangeboden. Het was de direc teur van de scheepswerf, de heer Jans sen te Druten, die de nieuwe pont aan de commissaris der Koningin in de pro vincie Gelderland mr. H. W. Bloemers overdroeg. De heer Bloemers sprak er zijn vreugde over uit, dat de pont in een zo'n korte tijd uit de verf was geko men. Hij was blij dat de pont de naam van wijlen de oud hoofd-ingenieur van Provinciaal Waterstaat had gekregen. „Als er een is, die veel voor oeverver bindingen heeft gedaan, dan is hij dat wel", aldus de heer Bloemers. „Zolang er geen bruggen zijn, hopen wij nog ja renlang gebruik te maken van deze nieuwe pont, .die gebouwd is in het be lang van het rijdend verkeer", zei de commissaris. Tot de heer Janssen zei hij. dat hij de indruk had gekregen dat 't een goed schip was. Met een „dank u tot het personeel van de werf, werd de vlag van de scheepswerf Janssen ge streken en ging de blauw-geel-zwarte provincie vlag in top. Hierna nam de chef van het veerbedrijf Ochten-Druten de nieuwe pont over. Na deze plechtig heid die midden op de druk bevaren Waal plaats vond, begon de pont op de muziek van een wals van Strausz rond jes te draaien. In minder dan veertig seconden ging de pont rond zijn as. Dit kunststukje herhaalde de ir. Mols der tig veertig maal. Hierna zette de pont weer koers naar Ochten waar een groot aantal be langstellenden Ochten's nieuwe aan winst kwamen bewonderen. Op de terug weg kreeg mevr. Mols nog een foto aan geboden van het door haar onthulde naambord. Het gezelschap dat bestond uit het voltallige college van Gedepu teerde Staten en provinciaal bestuur ders van Gelderland, burgemeester en onthulde, waarop de naam van wijlen ;t haar personeel een goede vaart, toen >p hees. wethouders van Tiel, Druten, Echteld, alsmede hoofdambtenaar van Rijks Provinciaal Waterstaat werden daar na op het gemeentehuis van Echteld te Ochten ontvangen. Burgemeester dr. G. W. B. Borrie van Tiel sprak hier de wens uit, dat hij hoopte, dat er over enkelè maanden evenveel overeenstemming zou bestaan over de bouw van een vaste oeverver binding, als nu over het besluit een der de vrijvarende pont in de vaart te bren gen. Het gemeentebestuur van Tiel, heeft eerbied voor wijlen de heer Mols, de man die er alles voor over had, om de provincie Gelderland en met name de Betuwe en Maas en Waal uit hun isole ment te verlossen. „Hoe belangrijk een pont ook is, een vaste oeververbin ding blijft toch een eerste vereiste", al dus de burgemeester van Tiel. De com missaris van de Koningin, de heer Bloe mers, antwoordde, dat hij het vreemd gevonden zou hebben als er niet oVer een brug gepraat zou worden. Over het wel of niet doorgaan van de brugplan- nen liet de commissaris zich niet uit. Tot slot sprak de heer Janssen, de bou wer van de nieuwe pont uit Druten. „Zonder goed personeel was de bouw van een degelijk voertuig niet mogelijk geweest", aldus de heer Janssen die het provinciaal bestuur dank bracht in het in zijn scheepswerf gestelde vertrou wen. Als dank bood hij de commissaris een schilderijtje aan, met daarop een af beelding van een scheepstimmerman, meer dan honderd jaar geleden. Mr. Bloemers liet zich door de veer schippers alles vertellen over de stuurinrichting. ELST Het Depot Elektronisch Materieel van de Kon. Luchtmacht in Eist beschikt sinds gisteren officieel over een kantinecomplex waarop menig onder deel van de strijdkrachten jaloers kan zijn. De uiterst sobere voorzieningen die het D.E.L.M. tot dusver bezat is uitgebreid met een sfeervol lunchgebouw, dat in aanwezigheid van talrijke genodigden onder wie veel militaire en burgerlijke autoriteiten door de commodore H. F. Sijmonds werd overgedragen. Voordat de commodore de officiële in gebruikstelling verrichtte liet hij de maatregelen de revue passeren die uit eindelijk hebben geleid tot de bouw van het nieuwe complex. „Reeds in 1965 werden onder de toenmalige comman dant van het DELM, de kolonel De Groot, de eerste plannen geopperd om tot de bouw van een lunchgebouw te komen. Weliswaar werd over een kan tine beschikt, maar overigens waren de lunchfaciliteiten uitermate sober. Door ACHTERBERG Een in de haast geschilderd bord „siert" sinds gister avond het open riool van Achterberg. De tekst is niet mis: „Protest. Achter berg achtergebleven gebied. Rhenen vergeet ons niet. Wij willen riolering". En dan als tastbaar bewijs een inwoner van het dorp met een rat in de hand. Ratten huizen in kolonies in deze sloot. een paar centen kosten, maar aan de tegenwoordige onhygiënische toestand moet een einde komen. Vandaar dat protest. Als 't niet helpt? Ze gaan door de Achterbergers. Er zijn nog wel andere middelen dan plaatsen van borden. diverse omstandigheden heeft de uit voering echter gestagneerd. Aanvanke lijk bedoeld om in het bestedingsplan 1966 te worden opgenomen is het pro ject tenslotte in het plan van 1968 te recht gekomen, zodat pas vorig jaar met de bouw kon worden begonnen. Nog voor het invallen van de vorst kon het complex glasdicht worden gemaakt, zodat de uitvoering nagenoeg volgens plan kon verlopen. De commodore dankte verschillende personen en instanties die hebben mee gewerkt aan de bouw zoals de archi tect de heer Baaren uit Deventer, de bouwonderneming Gerritsen uit Heel- sum, de chef van de Luchtmachtstaf en de studiegroep DELM. „Door de realisatie van deze lang gekoesterde wens is het thans mogelijk de officie ren. de onderofficieren en de soldaten in eigen passende ruimten onder te brengen". De korporaals hebben hun aanvanke lijke indeling in 't nieuwe lunchgebouw opgeofferd teneinde in de voormalige officiersmess domicilie te krijgen. Ook het burgerpersoneel beschikt thans over een eigen mess. „Het is mij ter ore gekomen", aldus commodore Sijmonds, „dat de hier ge schapen situatie van een volledig ver zorgingscomplex waarin alle catego rieën personeel werkzaam bij het DELM domicilie kunnen vinden tijdens de lunchpauze en eventueel ook buiten de diensturen ter verbetering van de onderlinge contacten, tot een ieders te vredenheid functioneert en het is me de daarom dat het mij bijzonder veel genoegen doet dit gebouw voor geopend te verklaren en tot de officiële inge bruikneming daarvan te mogen over gaan". De commandant van het DELM, de luitenant-kolonel A. J. Fokker dankte de commodore voor zijn goede wensen en verzekerde hem en de overige aan wezigen dat zowel het militair als het burgerpersoneel zich veel voorstelt van het gebruik van het gebouw. Nadat de heer Schreuder, medewer ker van het onderdeels publiciteitsbu reau DELM, de overste Fokker nog een schilderij had aangeboden om de maagdelijke wanden wat op te sieren werd onder het genot van een ape ritief een rondgang door het gebouw ge maakt. Het nieuwe lunchgebouw heeft men op vernuftige wijze aan de bestaande mess gebreid waardoor een alleszins verantwoord geheel werd verkregen, waarmee alle geledingen het DELM- personeel bijzonder verheugd zijn. In het ongedwongen samenzijn dat na de officiële ingebruikneming volgde kwam de blijdschap over het tot stand komen van deze voorziening dan ook terdege tot uiting. AMERONGEN De leden van de muziekvereniging Ons Genoegen gaan zaterdag, 21 juni weer oud papier op halen. Verzocht wordt het papier zo veel mogelijk gebundeld aan de straat gereed te zetten vanaf negen uur 's morgens. VEENENDAAL Vier Veenendaal- se dames zullen van 7 tot en met 12 juli een boottocht gaan maken met het Rode Kruis vakantieschip de „J. Hen ry Dunant". Met mevr. E. v.d. Kooy- Van Kralingen die al eerder was uit verkoren zullen meevaren de dames H. van Nieuwamerongen-Snijders, J. van Leur-Jacobs en G. Sukkel. 't Is er een paradijs voor, want al het afvalwater van het dorp wordt via deze sloot geloosd op de Grift. De wa tergang stinkt. De kinderen spelen in de omgeving De bevolking van het dorpje is 't zat. Men vindt dat de gemeente Rhenen maatregelen moet nemen. En als dan de heer Kooistra die sloot schoon moet houden en hij weigert dat, dan komt het waterschap in 't geweer. De man kreeg een boete, maar de buurt heeft hem geholpen de watergang schoon te maken. Toch is 't niet afdoende. Dat kan ook niet, want het smerige, troe bele water van de nieuwbouw, de kerk enz. vindt een weg via deze open stin kende afvoersloot naar de Grift. Het waterschap, de gemeente Rhenen of wie dan ook moet zorgen dat Achter berg riolering krijgt zoals dat in deze tijd gebruikelijk is. Dan moet 't maar OCHTEN Steven Quint, de oude veerbaas die veertig jaar lang met een roeibootje de veerdienst Ochten-Druten in stand had gehouden, stond maandag middag weemoedig de nieuwe derde vrij varende pont na te kijken, toen de/e haar eerste vaart ging maken. De nieuwe pont (bouwkosten f 750.000) die de veerdienst Ochten-Druten komt versterken heeft de naam gekregen van Ir. W. M. G. Mols. UTRECHT De Stichtse Culturele Raad heef het initiatief genomen om ook in de provincie Utrecht he cultu reel jongerenpaspoort in te voeren. Dit paspoort voor de leeftijdsgroep van 15-23 jaar en tot en met 26 jaar voor militairen en studerenden geeft recht op aanmerkelijke reducties op de mees te gemeentelijke musea. Het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht juicht dit iniiatief van har te toe. „Het past goed in een actief cul tuurbeleid, aangezien dit de publieks werving voor culurele manifestaties be langrijk bevordert", zo schrijft het col lege aan Provinciale Staten in een voorstel, waarin tevens om het beschik baar stellen van een subsidiebedrag van drie duizend gulden voor 1969 wordt gevraagd. Het begrip cultureel jongerenpas poort is niet nieuw. In verschillende an dere provincies bestaat het reeds. De voorbereidingen voor het invoeren van het c.p.j. in Utrecht zijn al zover gevor derd, dat ook de gemeenten Utrecht en Amersfoort en de overige gemeenten in de provincie een landelijk c.p.j. be schikbaar kunnen stellen. Behalve het paspoort wil men tevens een periodiek laten verschijnen, waarin de houders van het c.p.j. kunnen lezen welke cultu rele evenementen plaats vinden. Waar schijnlijk zal hiervoor het informatie blad uit Eindhoven model staan. Van de gemeentebesturen in de provi- cie is door de Stichtse Culturele Raad medewerking gevraagd ondermeer de uitgifte van de paspoorten op desecreta- rieën e laten geschieden en voorts is verzocht om een subsidie van drie gul den per paspoorthouder afkomstig uit de betreffende gemeente. O VEENENDAAL De Motor- en Automobielclub „Veenendaal" houdt op 21 juni een oriëteringsrit. De start is om 14.00 uur bij hotel La Montagne. Aan deze rit, die verreden wordt vol gens het KNMV reglement 1968, kan deelgenomen worden door auto's, motoren en bromfietsen. Voor minder geroutineerden is er een B-klasse met aparte prijzen. Inschrijving vanaf 13.30 uur aan de startplaats. EDE Aan de Avond-ULO/MAVO Beukenlaan te Ede slaagden voor het ULO-diploma de volgende cursistën: De dames C. M. Brouwer, T. van Beek; de heren P. Bijl, N. Dekker, A. Mos, G. H. Neijenhuis, Van Vliet, Hol laar, Schipper, De Man, Willigenburg (B), allen te Ede; de dames Geyten- beek, Ravenhorst en Talapessy en de heren Davelaar, Hagen, Monster en Schimmel, allen te Barneveld. De heer Günther te Wageningen. Ruim 70 pet. van de cursisten slaagde.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3