Veercapaciteit veel groter
Renswoudse brandsirene
alarmeert spuitgasten in
't dorp niet allemaal
Militairen en burgers
Alarmschellen
thuis is ideaal
Derde pont veerdienst
Ochten-Druten vaart
op Delm in Eist
in een „eigen" kantine
Open riool van
Achterberg zit
vol ratten
Cultureel Jongeren Paspoort
komt ook in prov. Utrecht
Tielse burgemeester hoopt op zelfde
samenwerking bij brugbouw
Ook eigen
periodiek
M.A.C. houdt
oriënteringsrit
Nieuw
lunchgebouw
officieel in
gebruik
Bewoners protesteren
Oud-papieractie
„Ons genoegen"
Vakantietrip met
J. Henry Dunant
Geslaagd
Vraag
WOENSDAG 18 JUNI 1969
OCHTEN Zoals bekend is, werd
op 20 oktober 1956 met het in dienst
stellen van de Ochten-Druten I de
oeververbinding over de Waal Och-
ten- Druten in de Noord-Zuid-verbin-
ding VeenendaalOss geopend. De
vervoerscapaciteit van deze pont met
een dekruimte van 30.6 x 6 m is
183.6 m2 bleek al spoedig onvoldoen
de te zijn, zodat de noodzaak werd
gevoeld aan een tweede vaartuig
van gelijke capaciteit. Het werd als
de Ochten-Druten II in augustus
1958 in gebruik genomen. Na 1957,
toen in dat jaar plm. 73.500 ver-
keerseenheden werden overgezet, is
de verkeersstroom toegenomen tot
735.000 eenheden, die over het jaar
1969 worden verwacht, een vertien
voudiging dus. Met deze ontwikke
ling is de voortdurende dienst met
twee ponten gelijktijdig noodzake
lijk gebleken; tijdens de spitsuren
kan niettemin file-vorming niet vol
doende wordei voorkomen.
Een verdere uitbreiding van het
materieel met een derde pont was
dus noodzakelijk. Het Statenbesluit
tot de bouw werd genomen op 13
december 1967. In verband met toe
name van het aantal groteverkeers-
eenheden, zoals trailers en wagens
met aanhangwagen, heeft de der
de pont grotere afmetingen gekre
gen.
De rijdek-oppervlakte heeft een
lengte van 37,5 m en een breedte
van 8 m, 300 m2. Dit is 117 m2
meer dan op de oude ponten. Het
maximum draagvermogen (ca. 220
ton) is 100 ton groter. De maximum
vervoerscapaciteit per overtocht be
draagt 30 tot 34 auto's tegen
over 18 tot 20 auto's bij de oude
ponten. De normale dagcapaciteit
(met 2 ponten) is daardoor met 32
pet. verhoogd. De ruimte onderdeks
is door middel van 2 langsschotten
en 5 dwarsschotter. in 18 waterdich
te compartimenten verdeeld. Daar
van zijn 4 compartimenten inge
richt als motorkamer en in elk daar
van is een motorpropeller-eenheid
ondergebracht, bestaande uit een
Scania Vabis dieselmotor en een door
deze aan te drijven Voith Schnei
der propeller. De gezamenlijke ca
paciteit van deze zelfstandig func
tionerende eenheden bedraagt plm.
650 pk.
Deze eenheden garanderen een zeer
hoge graad van wendbaarheid. De
onderlinge onafhankelijke functio
nering van deze stuweenheden
maakt ook een hoge mate van be
drijfszekerheid mogelijk. De bedie
ning van de motoren en propellers
geschiedt via een telesysteem, dat
in het stuurhuis wordt gehanteerd.
De vier motordynamo's levren te
vens de energie voor de verlichting,
de Decca-radarinstallatie, de^ ge
luidsinstallaties en het elektrische
onderdeel van de hydraulisch-elek-
trische installatie ter bediening van
de landingsbruggen. De pont is ge
bouwd door de Scheepwerf Janssen
NV te Druten. die een fraai uit
gevoerd en goed ingericht veerschip
heeft afgeleverd.
RENSW OU DE Op het dak van de brandweer gara
ge van Renswoude aan de Taets van Amerongenweg
staat en sirene van goede kwaliteit. Er is niemand die
daaraan twijfelt, ook niet de heer C. van Ekris, het ge
meenteraadslid dat vorige week een vraag stelde aan bur
gemeester en wethouders, die op zichzelf niet spectacu
lair was, maar waarvan de achtergrond een toch wel vrij
ernstige situatie weerspiegelt. Kan er iets worden gedaan,
zo vroeg de heer Van Ekris, waardoor de brandsirene
een effectievere werking krijgt? Juist vorige week bleek
dat het geluid ervan onvoldoende doordringt, zodat
maar een enkele vrijwillige brandweerman op de hoogte
raakt van het dringnede evrzoek om op te treden.
ELST Commodore H. F. Sijmonds
heeft zojuist zpn toespraak beëindigd,
die hij uitsprak ter gelegenheid van de
ingebruikneming van 't nieuwe lunch
gebouw.
Brandweercommandant H. van# Op 't dak van de Renswoudse
Manen: „Toen We afgelopen donder- brandweergarage staat een uitste-
dag moesten assisteren in Scherpen- kende sirene Alleen jammer dat
zeel bleek dat maar drie van de deze niet overal goed te horen is.
veertien brandweerlieden het alarm
signaal van de sirene hadden ge
hoord. Onderweg pikten ze er nog
twee op, waardoor Renswoude eerst
maar door vijf man was vertegen
woordigd. Zondag was er opnieuw
brand in Scherpenzeel, en weer liep
het niet helemaal naar wens."
Ongeveer een jaar geleden is de
sirene verplaatst, toen ex-comman
dant Van Beek zijn functie aan de
heer Van Manen overdroeg. De si
rene was toen nog aan de Dorps
straat opgesteld, waar de bosrand
fungeerde als een uiterst doeltref
fend klankbord.
„Nu staat het ding teveel tussen
Brandweercommandant H. van Ma
nen rukt soms uit met een onderbe
zette staf, want de spuitgasten hebben
't onheilssignaal niet gehoord
de huizen, het geluid kan niet weg",
aldus Van Manen. De vraag van de
heer Van Manen is er In elk geval
mede aanleiding toe geweest dat
B. en W. zich met de zaak gaan be
zig houden. Intussen is zeker dat de
sirene binnen afzienbare tijd een ho
ger standpunt zal krijgen. De opslag
plaats van gemeentewerken, achter
de brandweergarage, wordt voorzien
van een vrij hoog gebouw, en daar
op wordt dan het apparaat geplaatst.
En in de tijd ,die dan nog resteert?
„We hopen er maar het beste van"
zegt de heer Van Manen. Renswou
de stelt het, naar het zich laat aan
zien nog even zonder klankbord. Men
hoopt dat de sirene weer functioneel
zal worden, maar men realiseert zich
ook dat een idealere situatie zou
ontstaan wanneer bij de brandweer
lieden thuis alarmschellen zouden
worden aangebracht. Maar dat is vrij
kostbaar.
Het was mevrouw Mols die het bord
haar man stond. Zij wenste de pont m
Ellen de Vries de Ir. Mols-vlag in de t
Tevoren had Ellen, aan mevr. Mols
bloemen aangeboden. Het was de direc
teur van de scheepswerf, de heer Jans
sen te Druten, die de nieuwe pont aan
de commissaris der Koningin in de pro
vincie Gelderland mr. H. W. Bloemers
overdroeg. De heer Bloemers sprak er
zijn vreugde over uit, dat de pont in
een zo'n korte tijd uit de verf was geko
men. Hij was blij dat de pont de naam
van wijlen de oud hoofd-ingenieur van
Provinciaal Waterstaat had gekregen.
„Als er een is, die veel voor oeverver
bindingen heeft gedaan, dan is hij dat
wel", aldus de heer Bloemers. „Zolang
er geen bruggen zijn, hopen wij nog ja
renlang gebruik te maken van deze
nieuwe pont, .die gebouwd is in het be
lang van het rijdend verkeer", zei de
commissaris. Tot de heer Janssen zei
hij. dat hij de indruk had gekregen dat
't een goed schip was. Met een „dank u
tot het personeel van de werf, werd de
vlag van de scheepswerf Janssen ge
streken en ging de blauw-geel-zwarte
provincie vlag in top. Hierna nam de
chef van het veerbedrijf Ochten-Druten
de nieuwe pont over. Na deze plechtig
heid die midden op de druk bevaren
Waal plaats vond, begon de pont op de
muziek van een wals van Strausz rond
jes te draaien. In minder dan veertig
seconden ging de pont rond zijn as. Dit
kunststukje herhaalde de ir. Mols der
tig veertig maal.
Hierna zette de pont weer koers
naar Ochten waar een groot aantal be
langstellenden Ochten's nieuwe aan
winst kwamen bewonderen. Op de terug
weg kreeg mevr. Mols nog een foto aan
geboden van het door haar onthulde
naambord. Het gezelschap dat bestond
uit het voltallige college van Gedepu
teerde Staten en provinciaal bestuur
ders van Gelderland, burgemeester en
onthulde, waarop de naam van wijlen
;t haar personeel een goede vaart, toen
>p hees.
wethouders van Tiel, Druten, Echteld,
alsmede hoofdambtenaar van Rijks
Provinciaal Waterstaat werden daar
na op het gemeentehuis van Echteld te
Ochten ontvangen.
Burgemeester dr. G. W. B. Borrie
van Tiel sprak hier de wens uit, dat hij
hoopte, dat er over enkelè maanden
evenveel overeenstemming zou bestaan
over de bouw van een vaste oeverver
binding, als nu over het besluit een der
de vrijvarende pont in de vaart te bren
gen.
Het gemeentebestuur van Tiel, heeft
eerbied voor wijlen de heer Mols, de
man die er alles voor over had, om de
provincie Gelderland en met name de
Betuwe en Maas en Waal uit hun isole
ment te verlossen. „Hoe belangrijk
een pont ook is, een vaste oeververbin
ding blijft toch een eerste vereiste", al
dus de burgemeester van Tiel. De com
missaris van de Koningin, de heer Bloe
mers, antwoordde, dat hij het vreemd
gevonden zou hebben als er niet oVer
een brug gepraat zou worden. Over het
wel of niet doorgaan van de brugplan-
nen liet de commissaris zich niet uit.
Tot slot sprak de heer Janssen, de bou
wer van de nieuwe pont uit Druten.
„Zonder goed personeel was de bouw
van een degelijk voertuig niet mogelijk
geweest", aldus de heer Janssen die het
provinciaal bestuur dank bracht in het
in zijn scheepswerf gestelde vertrou
wen.
Als dank bood hij de commissaris een
schilderijtje aan, met daarop een af
beelding van een scheepstimmerman,
meer dan honderd jaar geleden.
Mr. Bloemers liet zich door de veer
schippers alles vertellen over de
stuurinrichting.
ELST Het Depot Elektronisch Materieel van de Kon. Luchtmacht in Eist
beschikt sinds gisteren officieel over een kantinecomplex waarop menig onder
deel van de strijdkrachten jaloers kan zijn. De uiterst sobere voorzieningen die
het D.E.L.M. tot dusver bezat is uitgebreid met een sfeervol lunchgebouw, dat
in aanwezigheid van talrijke genodigden onder wie veel militaire en burgerlijke
autoriteiten door de commodore H. F. Sijmonds werd overgedragen.
Voordat de commodore de officiële in
gebruikstelling verrichtte liet hij de
maatregelen de revue passeren die uit
eindelijk hebben geleid tot de bouw van
het nieuwe complex. „Reeds in 1965
werden onder de toenmalige comman
dant van het DELM, de kolonel De
Groot, de eerste plannen geopperd om
tot de bouw van een lunchgebouw te
komen. Weliswaar werd over een kan
tine beschikt, maar overigens waren de
lunchfaciliteiten uitermate sober. Door
ACHTERBERG Een in de haast
geschilderd bord „siert" sinds gister
avond het open riool van Achterberg.
De tekst is niet mis: „Protest. Achter
berg achtergebleven gebied. Rhenen
vergeet ons niet. Wij willen riolering".
En dan als tastbaar bewijs een inwoner
van het dorp met een rat in de hand.
Ratten huizen in kolonies in deze sloot.
een paar centen kosten, maar aan de
tegenwoordige onhygiënische toestand
moet een einde komen. Vandaar dat
protest. Als 't niet helpt? Ze gaan
door de Achterbergers. Er zijn nog wel
andere middelen dan plaatsen van
borden.
diverse omstandigheden heeft de uit
voering echter gestagneerd. Aanvanke
lijk bedoeld om in het bestedingsplan
1966 te worden opgenomen is het pro
ject tenslotte in het plan van 1968 te
recht gekomen, zodat pas vorig jaar
met de bouw kon worden begonnen.
Nog voor het invallen van de vorst kon
het complex glasdicht worden gemaakt,
zodat de uitvoering nagenoeg volgens
plan kon verlopen.
De commodore dankte verschillende
personen en instanties die hebben mee
gewerkt aan de bouw zoals de archi
tect de heer Baaren uit Deventer, de
bouwonderneming Gerritsen uit Heel-
sum, de chef van de Luchtmachtstaf
en de studiegroep DELM. „Door de
realisatie van deze lang gekoesterde
wens is het thans mogelijk de officie
ren. de onderofficieren en de soldaten
in eigen passende ruimten onder te
brengen".
De korporaals hebben hun aanvanke
lijke indeling in 't nieuwe lunchgebouw
opgeofferd teneinde in de voormalige
officiersmess domicilie te krijgen. Ook
het burgerpersoneel beschikt thans over
een eigen mess.
„Het is mij ter ore gekomen", aldus
commodore Sijmonds, „dat de hier ge
schapen situatie van een volledig ver
zorgingscomplex waarin alle catego
rieën personeel werkzaam bij het
DELM domicilie kunnen vinden tijdens
de lunchpauze en eventueel ook buiten
de diensturen ter verbetering van de
onderlinge contacten, tot een ieders te
vredenheid functioneert en het is me
de daarom dat het mij bijzonder veel
genoegen doet dit gebouw voor geopend
te verklaren en tot de officiële inge
bruikneming daarvan te mogen over
gaan".
De commandant van het DELM, de
luitenant-kolonel A. J. Fokker dankte
de commodore voor zijn goede wensen
en verzekerde hem en de overige aan
wezigen dat zowel het militair als het
burgerpersoneel zich veel voorstelt van
het gebruik van het gebouw.
Nadat de heer Schreuder, medewer
ker van het onderdeels publiciteitsbu
reau DELM, de overste Fokker nog een
schilderij had aangeboden om de
maagdelijke wanden wat op te sieren
werd onder het genot van een ape
ritief een rondgang door het gebouw ge
maakt.
Het nieuwe lunchgebouw heeft men
op vernuftige wijze aan de bestaande
mess gebreid waardoor een alleszins
verantwoord geheel werd verkregen,
waarmee alle geledingen het DELM-
personeel bijzonder verheugd zijn.
In het ongedwongen samenzijn dat
na de officiële ingebruikneming volgde
kwam de blijdschap over het tot stand
komen van deze voorziening dan ook
terdege tot uiting.
AMERONGEN De leden van de
muziekvereniging Ons Genoegen gaan
zaterdag, 21 juni weer oud papier op
halen. Verzocht wordt het papier zo
veel mogelijk gebundeld aan de straat
gereed te zetten vanaf negen uur 's
morgens.
VEENENDAAL Vier Veenendaal-
se dames zullen van 7 tot en met 12
juli een boottocht gaan maken met het
Rode Kruis vakantieschip de „J. Hen
ry Dunant". Met mevr. E. v.d. Kooy-
Van Kralingen die al eerder was uit
verkoren zullen meevaren de dames
H. van Nieuwamerongen-Snijders, J.
van Leur-Jacobs en G. Sukkel.
't Is er een paradijs voor, want al
het afvalwater van het dorp wordt via
deze sloot geloosd op de Grift. De wa
tergang stinkt. De kinderen spelen in
de omgeving
De bevolking van het dorpje is 't
zat. Men vindt dat de gemeente Rhenen
maatregelen moet nemen. En als dan
de heer Kooistra die sloot schoon moet
houden en hij weigert dat, dan komt
het waterschap in 't geweer. De man
kreeg een boete, maar de buurt heeft
hem geholpen de watergang schoon te
maken. Toch is 't niet afdoende. Dat
kan ook niet, want het smerige, troe
bele water van de nieuwbouw, de kerk
enz. vindt een weg via deze open stin
kende afvoersloot naar de Grift. Het
waterschap, de gemeente Rhenen of
wie dan ook moet zorgen dat Achter
berg riolering krijgt zoals dat in deze
tijd gebruikelijk is. Dan moet 't maar
OCHTEN Steven Quint, de oude veerbaas die veertig jaar lang met een
roeibootje de veerdienst Ochten-Druten in stand had gehouden, stond maandag
middag weemoedig de nieuwe derde vrij varende pont na te kijken, toen de/e
haar eerste vaart ging maken. De nieuwe pont (bouwkosten f 750.000) die
de veerdienst Ochten-Druten komt versterken heeft de naam gekregen van
Ir. W. M. G. Mols.
UTRECHT De Stichtse Culturele
Raad heef het initiatief genomen om
ook in de provincie Utrecht he cultu
reel jongerenpaspoort in te voeren. Dit
paspoort voor de leeftijdsgroep van
15-23 jaar en tot en met 26 jaar voor
militairen en studerenden geeft recht
op aanmerkelijke reducties op de mees
te gemeentelijke musea.
Het college van Gedeputeerde Staten
van Utrecht juicht dit iniiatief van har
te toe. „Het past goed in een actief cul
tuurbeleid, aangezien dit de publieks
werving voor culurele manifestaties be
langrijk bevordert", zo schrijft het col
lege aan Provinciale Staten in een
voorstel, waarin tevens om het beschik
baar stellen van een subsidiebedrag
van drie duizend gulden voor 1969 wordt
gevraagd.
Het begrip cultureel jongerenpas
poort is niet nieuw. In verschillende an
dere provincies bestaat het reeds. De
voorbereidingen voor het invoeren van
het c.p.j. in Utrecht zijn al zover gevor
derd, dat ook de gemeenten Utrecht
en Amersfoort en de overige gemeenten
in de provincie een landelijk c.p.j. be
schikbaar kunnen stellen. Behalve het
paspoort wil men tevens een periodiek
laten verschijnen, waarin de houders
van het c.p.j. kunnen lezen welke cultu
rele evenementen plaats vinden. Waar
schijnlijk zal hiervoor het informatie
blad uit Eindhoven model staan.
Van de gemeentebesturen in de provi-
cie is door de Stichtse Culturele Raad
medewerking gevraagd ondermeer de
uitgifte van de paspoorten op desecreta-
rieën e laten geschieden en voorts is
verzocht om een subsidie van drie gul
den per paspoorthouder afkomstig uit
de betreffende gemeente.
O
VEENENDAAL De Motor- en
Automobielclub „Veenendaal" houdt
op 21 juni een oriëteringsrit. De start
is om 14.00 uur bij hotel La Montagne.
Aan deze rit, die verreden wordt vol
gens het KNMV reglement 1968,
kan deelgenomen worden door auto's,
motoren en bromfietsen. Voor minder
geroutineerden is er een B-klasse met
aparte prijzen. Inschrijving vanaf 13.30
uur aan de startplaats.
EDE Aan de Avond-ULO/MAVO
Beukenlaan te Ede slaagden voor het
ULO-diploma de volgende cursistën:
De dames C. M. Brouwer, T. van
Beek; de heren P. Bijl, N. Dekker, A.
Mos, G. H. Neijenhuis, Van Vliet, Hol
laar, Schipper, De Man, Willigenburg
(B), allen te Ede; de dames Geyten-
beek, Ravenhorst en Talapessy en de
heren Davelaar, Hagen, Monster en
Schimmel, allen te Barneveld. De heer
Günther te Wageningen. Ruim 70 pet.
van de cursisten slaagde.