Paniek langs zuidgrens j 1 over verdwijnen van de papierrompslomp Luchtreuzen nog steeds groter Luie dikzak zoekt werk „Grensdorpen worden dode plaatsen" Ach, haal even de winter in uw hoofd. En bestel nu (lage zomerprijzen voor fijne winterwarmte straks) 99 Declaranten en douane-agenten dreigen straks overbodig te worden Deze maand is Syntraciet nog steeds extra voordelig. Dankzij de zomerkorting. En echte Syntraciet was al zoveel goedkoper dan gewone antraciet. En u weet, regeren is vooruitzien. Uw kolenhandelaar zit al klaar bij z'n telefoon. on. I Nieuw! Syntraciet-nootjes zijn nu schone kolen. 9 9i ACTIE Woordenboek voor Britse raadsleden Reagan redde meisje HELFT BEZET UITGAVEN ALS WATER ANDERE BAAN ZO MAAR „VOORBARIG" UITKERING NOG NIET BURGEMEESTER VAN ZUNDERT VREEST ZIJ OOK TRIEST Syntracief dus» U weet dat Syntraciet moderne vaste brandstof is, gemaakt van zuivere antraciet. Maar met extra voordelen. 't Is beter regelbaar. En sneller aan te steken. Bovendien is de kwaliteit altijd constant. U gebruikt het in plaats van grove kolen, zoals noten twee of drie, eierkolen of briketten, 't Is ideaal voor haorden en kachels, ook voor uw open haard. En 't geeft véél warmte en véél gloed, 't Blijft héél tijdens het branden. En 't gloeit heerlijk lang door. Nog meer? Jawel. Deze zomer is Syntraciet nog weer verbeterd. Want 't is nu geïmpregneerd. Daardoor hebben de Syntracietjes een hardere schil gekregen. Dat betekent: geen gruis meer en stuifvrij. Kortom, Syntraciet-nootjes zijn fijne schone kolen. dus# wWVVWWWWWWWWWWWWWWWWWWNWWWXWWWWVWWWWWWWWWWWWWWWWVWWXWWWWW^WI^W^WW^NWVWWWWWVWWWWXXVVVVXWVVWWWWWWWWWWYWWWWMWWWVWWWWWWWVWWWWWY WERNHOUT Er heerst onrust langs de Nederlands-Belgische grens. On geveer tweeduizend personeelsleden van douane-agenten particuliere service bureaus, die voor het bedrijfsleven tegen betaling de ingewikkelde warwinkel van grensformaliteiten bij goederenvervoer afhandelen voelen zich door ontslag bedreigd. godsponterd handelsmerk Staatsmijnen/DSM. Er dreigt duidelijk paniek onder deze mensen, die in de wandeling declaran ten worden genoemd. Nederland, België en Luxemburg hebben namelijk een ak koord gesloten uiterlijk 1 nov/1970 het goederenverkeer tussen de drie landen te liberaliseren. Dat betekent, dat de grensformaliteiten vereenvoudigd zul len worden en verschoven zullen wor den naar het binnenland. De declaran ten en de ongeveer honderd Nederland se douane-agenten raken dan overbo dig, zo menen zij. Zij hebben nu een actiecomité opge richt. dat zich in een adres wil richten tot de ministers van financiën en van sociale zaken en volksgezondheid. Bo vendien houden de declaranten vandaag in Tilburg een massavergadering om tegen hun dreigende ontslag te protes teren. Zij realiseren zich verdraaid goed, dat het liberaliseren van het goederen verkeer een nieuwe fase is in Benelux. Zij willen die Benelux ook niet tegenhou den met hun acties, want zij weten al vanaf 1946 dat het met de grensforma liteiten, waarmee zij hun brood verdie nen, een aflopende zaak is. „Maar", zegt de voorman van de pro testerende declaranten, de heer C. Ver schuren, die voorzitter is van het actie comité, „het is onrechtvaardig, dat een groep werknemers, in dit geval dus het personeel van douane-agenten, de ne gatieve gevolgen van die liberalisatie eenzijdig moeten dragen. De regering doet niets voor ons". „Dacht u", zegt de heer Verschuren, „dat de personeelsleden van de douane agenten rustig gaan zitten wachten tot zij volgend jaar worden ontslagen? Die mensen proberen nu al ergens an ders een baan te krijgen. Zij gaan dus weg, terwijl het werk hier aan de grens met de dag toeneemt. Wij kunnen het nu al bijna niet meer aan, want het goe derenverkeer groeit nog steeds. In 1958 verzorgde het douane-agent schap waaraan ik in Wuu^twezel werk, veertienduizend grensdocumenten. Vo rig jaar waren dat er veertigduizend. Wernhout-Wuustwezel is de drukste grensovergang voor goederenverkeer van heel West-Europa. Er zijn hier der- Ten gerieve van een aantal leden van de raad heeft een klerk ten burele van het stadhuis van Redditch bij Birming ham een woordenboek samengesteld. Hij heeft er 214 uitdrukkingen in op genomen die vaak door B. en W. in de mond worden genomen, maar waar van de eenvoudige raadsleden de bete kenis niet begrijpen. Over democratie gesproken SACRAMENTO Gouverneur Ronald Reagan van Californië, in zijn jonge jaren lid van de reddingsbrigade op het strand, is vandaag geheel ge kleed een zwembassin ingesprongen om een meisje van zeven jaar oud te redden. Dat gebeurde tijdens een jeestje van het personeel van de gouverneur. Het meisje was Alicia Berry, de doch ter van een neger-employée van de staf van de gouverneurmevr. Marie ne Murphy. Alicia, die niet kon zwemmen, was te water geraakt. De gouverneur schoot als een dolfijn het zwembad in, toen hij merkte, dat Alicia in moeilijkheden was. mmmm&m 4c Fokker F-27 Friendship Fokker F-28 Fellowship 4c Douglas DC-8 4c Douglas DC-9 4c Luchtbus Douglas DC-10 4c Supersonische Concorde 4c Jumbo jet Boeing 747 4c Boeing 707 4c Boeing 727 4c Boeing 737 De gewone man begrjjpt zo langzamerhand niet veel meer van de ontwikkelingen in de internationale luchtvaart. Hjj verdiept zich er misschien minder in sinds hü het gewoon is gaan vinden in een vliegtuig te stappen naar zg'n vakantie-oord. Het is niet alleen gemakkelijk, maar het is ook voor hem betaalbaar geworden. Dicht bij huis ziet hij hoe de KLM zich keurig heeft hersteld uit de ellen de in het begin van de jaren zestig. Zij was niet de enige maatschappij die moeilijke tijden 't hoofd moest bie den bij de overgang van het schroef- naar het straaltijdperk. De KLM boekt nu weer een aardige winst er zij keert een leuk dividend je uit. De KLM doet ook flink mee met het bestellen van forse Jumbo-jets en lucht- bussen. Dat moet zij ook wel om in de publieke belangstelling te blijven. An ders is het einde zo nabij. Het bestel briefje voor de komende vijf jaar be vat 26 toestellen waarmee een kapitaal van meer dan anderhalf miljard gulden ls gemoeid. Het klinkt allemaal zo geweldig goed dat men maar aanneemt dat het wel in orde zal zijn. Alle luchtvaartbedrijven doen op de zelfde manier hun best. In de jongste tien jaren is het aantal verkeersvlieg tuigen gestegen van 4941 tot 6771 stuks. Bij die groei van 1830 toestellen is geen rekening gehouden met de gang van zaken in Rusland en de Chinese Volksrepubliek. In feite betekent de toevoeging van die snellere en grotere vliegtuigen dat de capaciteit van de we- reldluchtvloot is verviervoudigd in tien jaar. Tot eind vorig jaar waren meer dan vierduizend verkeersvliegtuigen besteld. De Amerikaanse hegemonie is hier wel typerend. De vliegtuigfabrieken in de Verenigde Staten namen 84 procent van de gezamenlijke orders voor hun rekening. Dat betreft bovendien de grootste en duurste machines. In de jongste vier jaren kwamen de bestellingen in „jet"-tempo binnen. In die periode vulden de fabrieken hun or derboeken met opdrachten voor meer dan 2500 toestellen. Neemt het aantal passagiers dan zo sterk toe dat zulk een rigoureuze uit breiding noodzakelijk is? Dit nu is het moeilijkste punt voor de van vele kop zorgen zwetende directies van de lucht vaartmaatschappijen. Feit is in elk geval wel dat zij vorig jaar te maken hadden met een gemid delde beladingsgraad der toestellen van 50.5 procent. Dat betekent dus dat de helft van alle stoelen en vrachtruim ten van alle maatschappijen op alle lijnvluchten onbezet was. Zo eenvoudig is het nu ook weer niet. Ter verduidelijking slechts één voor beeld. In het hoogseizoen komen de maatschappijen voor het vervoer over de Atlantische Oceaan eerder stoelen tekort dan dat er teveel zouden zijn. Een ander feit is overigens wel dat de beladingsgraad in 1967 ruim twee procent hoger lag. Nog duidelijker taal spreken de finan ciële uitkomsten. De bedrijven uit lan den die zijn aangesloten bij de ICAO (internationale organisatie voor de bur gerluchtvaart) verdienden in 1968 sa men 550 miljoen dollar. Dat lijkt heel wat, maar het komt neer op slechts 3,9 procent van de gezamenlijke investe ringen. Dat is dus heus niet veel en dit per centage steekt bovendien schril af te gen de resultaten in de twee voorgaan de jaren: 1967 9,5 procent, 1966 7,4 procent. Deze ontwikkeling houdt een ernstige waarschuwing in. Toen de straalvlieg tuigen in de 'vaart' kwamen, werden de luchtvaartbedrijven gedwongen zich er in korte tijd aan te overeten, met de al genoemde nare gevolgen ervan. Het lijkt er nu soms op dat hetzelfde ge vaar gaat dreigen. Men probeert de overgang naar het supersonische sneller dan het geluid vliegende toe stel wel zo geleidelijk mogelijk te laten verlopen door als tussenfase de nog su personische Jumbo-jets en luchtbussen te gebruiken, maar de uitgaven voor deze giganten zijn ook werkelijk niet aan de kinderachtige kant. De simpel denkende gewone man meent misschien dat nauwere onderlin ge samenwerking goedkoper is voor de bedrijven en dan praat hij nog niet eens over goedkoper vliegen voor zichzelf. Aan de vergadertafel spreekt men dan over rationeler werken dat tot grotere efficiency moet leiden. Hij vergeet dan dat het heel lang heeft geduurd voor dat in deze kring hiervoor het juiste be grip ging gloren. Het valt moeilijk te vergeten hoe men jarenlang vergeefs heeft getobd om de gedachten over een Air Union voor de Europese luchtvaartmaatschappijen tot een werkelijkheid te brengen. Toch lij ken die eindeloze besprekingen van re geringen en bedrijfsleven niet helemaal waardeloos te zijn geweest. Op kleinere schaal heeft men elkaar gevonden, zoals bij drie bedrijven voor aanschaf en behandeling van de jum bo-jets Boeing 747 en bij vier bedrijven die de DC-10 als gezamenlijk te gebrui ken luchtbus kozen. Het is fijn dat de KLM in beide groepen deelneemt. Het kan vooral uit financiële dus uit zakelijke overwegingen niet uitblijven dat op den duur en misschien nog wel spoediger dan men denkt zulke samenwerkingen nog verder gaan. Een goed uitgangspunt lijkt wat dr. H. A. Wassenbergh, hoofd van de afdeling buitenlandse betrekkingen van de KLM, onlangs in Istanboel heeft gepleit op het congres van de internationale ka mer van Koophandel. Hij ziet een verdere internationalisa tie door de luchtvaartmaatschappijen toe te staan toestellen van buitenland se registratie onderling te gebruiken. Hij acht dit een urgent punt met het oog op de komst van de extra dure su personische- en jumbo machines. De uitgangspunten bg dit voorstel zyn: doelmatiger gebruik van de vliegtuigen, verlaging van de investeringen en mo gelijkheden voor goedkoper vliegen. De hele gang van zaken in de ver keersvlieger^ dwingt ertoe zich ook over deze gedachtengang te bezinnen ter voorkoming van een tweede catas trofe. LONDEN De 30-jarige uitgever Christ West is zo geslaagd in het le ven, dat hij veei te dik wordt. Daar om heeft hij een leuke advertentie in de Londense Times geplaatst. „Uitgever, die in zijn jongensjaren heeft gevoetbald en gebokst, is te zwaar. Hij is hard op weg naar een hart infarct en zoekt zware lichamelijke arbeid, beestachtig werk, alstublieft sjouwen, tuinieren enz." „Ik wil werken tot ik er bij neerval", zegt West, die ruim 90 kg weegt. „De advertentie heeft 50 pond (440 gulden) gekost, maar als ik zwaar li chamelijk werk krijg is het me dat waard. Ik ben het klassieke voorbeeld van het slachtoffer van een geslaag de carrière. Ik drink te veel, ik eet te veel en ik werk te hard met mijn hersenen". West zegt eenmaal daags per week zijn keurige pak te willen verwisselen voor een overall om met zware licha melijke arbeid weer fit te worden en frisse ideeën te krijgen. „Ik geloof, dat ik voldoende werk in mijn eigen tuin heb", zegt hij, „maar dat heb ik geprobeerd en ik heb er niet voldoende wilskracht voor om er mee door te gaan". tig douane-agenten gevestigd, die sa men de grensdocumenten verzorgen voor gemiddeld achthonderd vrachtwa gens per dag". „Het klinkt misschien wat theatraal", zegt de heer Verschuren, „maar ik ge loof dat de douane-agenten hun be staansrecht hebben bewezen. Stel je voor dat, als wij er niet waren geweest de chauffeurs van alle uitgaande en binnenkomende vrachtwagens zelf hun papierwinkel bij de grens zouden moe ten afhandelen. Het zou hier dan een nog groter gekkenhuis zijn dan het nu al is. Ik geloof", zegt hij, „dat de douane agenten en hun personeelsleden de be wakers aan de grens zijn van onze na tionale economie". Daarom vindt hij het onrechtvaardig, dat de declaranten nu zonder meer aan de dijk zullen worden gezet zonder dat de regering iets doet zegt hij om deze mensen op te vangen. De onrust is wel begrijpelijk. Veel declaranten hebben alleen een lagere school-opleiding. In een enkel geval hebben zij een ulo gevolgd. Toch verdie nen deze mensen geld als water, door dat zij zich door jarenlange ervaring een weg hebben weten te ban endoor de vaak erg ingewikkelde materie van grensformaliteiten en accijnzen. Zij zijn specialisten geworden en hebben in het verleden getoond, dat zij met hun vaak eenzijdige kennis, een goed sa laris waard zijn. Het is heel normaal, wanneer een ge trouwde 25-jarige declarant met twee kinderen, zestienduizend gulden of meer per jaar verdient. Het is ook ge-, woon, dat zijn oudere collega's vaak het dubbele tot het dfiéjóüdige verdie-; nen. Daaróm is hét "ook normaal, d deze mensen, die vaak geboren zijn in de buurt waar zij werken, hun leven hebben ingericht naar hun inkomens: zij hebben huizen gekocht en sommi gen bezitten twee auto's. Als zij straks op straat staan, zullen zij een andere baan moeten zien te vin den. Maar wie wil deze mensen zon der diploma's tegen deze salarissen in dienst nemen? Waarbij nog komt, dat in Brabant en Limburg de bedrijven die geschikt zijn om deze mensen op te van gen (b.v. transportondernemingen) niet dicht gezaaid zijn. De heer Verschuren zegt: „Ik ben nu 41 jaar. Ik ben een ik zeg het rond uit duurbetaalde bedrijfsleider bij een douane-agent. Wie wil mij straks in dienst nemen tegen het salaris, dat ik nu verdien? Bovendien ben ik als Ne derlander in dienst van een Belgische douane-agent in Wuustwezel. Er zijn er tientallen zoals ik. Als wij dus straks werkloos zijn, krijgen wij een Belgische werkloosheidsuitkering. Weet u hoeveel dat is? Maximaal 350 gulden per maand". Om ander werk te vinden zullen de declaranten zich veelal moeten laten omscholen. Van gewestelijke arbeids bureaus heeft het actiecomité te horen gekregen, dat het niet zal meevallen om alle tweeduizend ontslagen decla ranten volgend jaar aan ander werk te helpen. „Wie betaalt de omscholingskosten?" vraagt een andere declarant in Essen- Nispen zich af. Hij heet E. van de Lief- voort en is 29 jaar. „Wij gingen in dienst bij douane-agenten, omdat altijd werd gezegd, dat het liberaliseren van het goederenverkeer nog wel héél lang op zich zou laten wachten", zegt hij. „Ik begrijp niet, dat de regering de ze maatregel nu plotseling afkondigt, zonder dat dit met voorbereidende maatregelen werd ingeluid, zodat door vermindering van werk een geleidelijke afvloeiing van personeel kon groeien". Hij heeft vooral medelijden met colle ga's, die ondanks hun nu nog briljante salarissen gebonden zijn aan afbetalin gen van huizen en auto's. Het ministerie van financiën wil for meel geen antwoord geven op de pro blemen van de declaranten, omdat en kele Kamerleden vragen hebben gesteld over deze kwestie die eerst dienen te worden beantwoord. Toch zegt men op het ministerie: „Al die drukte is erg voorbarig. Niemand weet nog hoe het er na 1 november volgend jaar aan de grens zal uitzien en of inderdaad het af wikkelen van alle formaliteiten naar het binnenland wordt verschoven. „Aan de grens staan voor dit doel in gerichte gebouwen en er liggen grote parkeerterreinen, die misschien in ge bruik kunnen blijven, hoewel alle grens formaliteiten sterk vereenvoudigd zul len worden. Niemand weet nog hoe het gaat worden. Eerst moeten de ministe ries van financiën van Benelux op 30 juni nog bij elkaar komen om de prak tische uitvoering van het akkoord te be spreken", aldus het ministerie. Volgens het ministerie van sociale za ken en volksgezondheid hoeven Neder landers, die in dienst zijn van Belgische doaune-agenten, zich over hun werkloos heidsuitkering. niet ongerust te maken. In 1954 hebben Nederland en België al een akkoord gesloten over dergelijke kwesties. Volgens die afspraak krijgen Nederlanders, die in Belgische dienst zijn geweest, een Nederlandse (en dus betere) uitkering. Ir. A. J. de Wildt, hoofdinspecteur directeur van het provinciale districts arbeidsbureau in Den Bosch ziet de toe komst iets minder somber dan de be dreigde declaranten. „Op het ogen blik", zegt hij, „heerst er hier in Bra bant een zekere spanning op de arbeids markt. Die spanning kan ons straks misschien van pas komen, wanneer al die declaranten zonder werk komen. Ie der geval op zich kan misschien veel problemen gaan opleveren, maar ik ben toch niet al te somber gestemd." „Ik heb nog geen idee om hoeveel declaranten het gaat", zegt ir. De Wildt. „Er wordt gezegd tweeduizend. Of dat aantal klopt weet ik niet. Wij zijn op het ogenblik bezig met een in ventarisatie." s Voor Brabant heeft de burgemeester van Zundert (onder wiens gemeente de grenspost Wernhout-Wuustwezel ressor teert), mr. A. Kievits, de inventarisa tie op zich genomen. Hoewel ook in Limburg wordt geïn ventariseerd, geldt, daar het probleem van declaranten, die met ontslag wor den bedreigd, in mindere mate. De heer Van Megeren, die in Maas tricht de directie voert over het provin ciale districtsarbeidsbureau, zegt: „Wij hebben hier geen grensovergangen, waar veel vrachtvervoer naar België passeert. De meeste Limburgse doua- neragenten en hun personeel hebben hier hun kantoren aan de Nederlands- Duitse grens, waar het goederenverkeer (nog) niet wordt geliberaliseerd." Ook de gemeenten, waarin de betrok ken grensovergangen liggen voelen zich door het akkoord van Nederland, Bel gië en Luxemburg bedreigd. Hun woord voerder is burgemeester Kievits van Zundert. Het is voor hem een duidelijke zaak: na 1 november 1970 zal de levendigheid uit de betrokken gemeenten zijn ver dwenen, de middenstanders zullen heel wat klanten moeten missen en de res taurants zullen uitgestorven raken. Over zijn eigen gemeente (12.000 zie len) zegt hij: „Er werken hier zo'n 250 Nederlandse declaranten. De helft, dus zo'n 125 declaranten, woont met het gezin in Zundert. Dat betekent dus, dat mijn gemeente het na 1 november 1970 met 125 gezinnen minder zal moe ten doen. Let wel: gezinnen, die over het algemeen het geld royaal lieten rol len". „Bovendien", zegt burgemeester Kie vit, „wonen er hier zo'n honderd dou- nebeambten met hun gezinnen. Als het goederenvervoer wordt geliberali seerd zijn de meesten van deze ambté naren ook overbodig geworden. Zij ko men natuurlijk niet op straat te staan, maar zij zullen worden overgeplaatst. Maar ook gaan zij mijn gemeente ver laten". „U moest eens weten wat dat voor de middenstand hier betekent. En on der die middenstanders reken ik ook alle zakenmensen, die nu nog floreren de restaurants aan de grens hebben staan. Die mensen kunnen hun zaken ook sluiten. Het is waarachtig niet vreemd, dat er hier in Zundert niet al leen onrust is ontstaan onder de decla ranten, maar ook onder de middenstan ders". Een ander punt is dat veel declaran ten en douanebeambten in de verschil lende grensgemeenten eigen huize hebbln. Daarover zegt burgemeest Kievits: „Onze eigen markt zal al d koophuizen die leegkomen, natuurli. niet kunnen opnemen. De prijzen va deze huizen zullen natuurlijk als baks nen kelderen. Maar voor de mense die ook in dit opzicht gedupeerd wor den, vooral de declaranten dus, kun als gemeente die verliezen toch nic gaan compenseren?'1 „Ik voorzie", voorspelt de heer Kie vits, „dat onze plaatselijke bouwnijver heid (er wonen hier vrij veel aanne mers) nog een forse domper te in casseren zal krijgen". „Maar nogmaals: Deze problemen gelden niet alleen voor Zundert. Alle grensgemeenten zullen ermee te maken krijgen. Dat is juist zo triest, want he'. bewijst, dat de autoriteiten in Den Haag nauwelijks of niet weten, wat er zich allemaal dagelijks afspeelt aan een grenspost". „Weet u wat het toekomstbeeld zal zijn? Alle nu nog levendige grensge meenten zullen langs de grens met een groot aantal lege gebouwen en parkeer terreinen in hun maag komen te zitten Het zullen even zoveel gost-towns (spook-stadjes) worden".

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9