Tussen loeiende sirenes en inslaande bommen rent Von Braun én voor zijn eigen leven én voor het leven van de toen nog op papier staande A-4, de latere V-2. De basis is geslecht, maar het monster leeft. Het zal in Blizna (Polen) van de grond komen. De opdracht voor „Bomber-Harris" Herinneringen Verbod Melding De hel Gered Verhuisd Serleproduktie Slinks Gelukt Los Dood en opstanding Peenemünde Wernher von Braun (geboren 19T2) heeft zich van jongs af aan bezig gehouden met de ontwikkeling van een raket, die door vloeibare brandstof werd aangedreven. Nadat hij in 1932 in dienst van het leger is getreden, om geld voor zijn onderzoekingen te bemachtigen, ontwikkelt hij voor nazi- Duitsland een raket, die draagt over een afstand van 270 kilometer.. Hitier wil Von Brauns werk geen geloof schenken. De Führer is sceptisch. Pas als op Hitiers hoofdkwartier de jeugdige geleerde een film van de lancering van een A-4 heeft laten zien „bekeert" Hitier zich. Maar Engeland heeft inmiddels uitgevon den, dat Duitsland over een geheim wapen beschikt. Het is nog heet ofschoon het avondeten al is gebruikt en de zon allang als een bal achter de dunne stammen van Peene münde is weggerold. Generaal-majoor Dornberger, dr. Wernher von Braun en dr. Ernst Stein- hoff het drietal geleerden dat op hoog bevel van Himmler niet meer samen in één vliegtuig mag reizen: kun koppen zijn te kostbaar zitten met een vrouwelijke gast en praten. Hanna Reitsch is een geëerde gaste. Zij is de enige vrouw, die in deze fase van de oorlog het is de avond van de zeventiende augustus 1943 - al het IJzeren Kruis Eerste Klasse draagt. Zij geldt als een vliegenier, voor wie geen onderneming te dol is. Om die driestheid van haar is zij dan ook deze avond op het schiereiland in de Oost zee. Er moeten proefvluchten worden ge maakt met de Fi-103, de door de Luftwaffe onafhankelijk ontwikkelde vliegende bom, die bekendheid zal krijgen als de V-l. Maar de gesprekken, die tot laat duren, gaan niet over de Fi-103 of de Aggregat-4 Von Braun en, Hanna Reitsch wisselen her inneringen uit; herinneringen aan de tijd, dat zij samen nog aan zweefvliegerij deden... iets waarvoor nu geen tijd meer is. Om half twaalf breekt het gezelschap op. Steinhoff, expert op het terrein van de raketaandrijving, zoekt vrouw en kinderen op. Von Braun brengt Hanna Reitsch met zijn wagen naar het hotel van de luchtmacht in Peenemünde-West. Als hij terugkomt bij Dornberger, zeuren sirenes door de klamme nacht. ,,Dat was voor ons niets bijzonders, zo'n luchtalarm", vertelt Wernher von Braun. ..De Engelse bommenwerpers plachten zich boven de Oostzee te formeren om dan, verhuld door de nacht, hun dodelijke last naar het zuiden te brengen, naar Berlijn. We hadden er tot dan toe nooit enige aandacht aan geschonken". Het was het afweergeschut op Peene münde verboden te schieten op overvlie gende bommenwerpers. Het mocht pas dan in actie komen als zonneklaar vaststond, dat tr een aanval op Peenemünde zelf werd ondernomen. Dus gaan Von Braun en Dornberger gerust naar bed. Die gerustheid is van korte duur. Enkele minuten zijn verstreken als er opnieuw alarm wordt geslagen. En niet ten onrechte. Dit wordt immers de nacht, die Churchill en luchtmaarschalk Sir Arthur Harris, „Bom ber-Harris", hebben bestemd voor de te rechtstelling van het intellect van Nazi- Duitsland. Harris heeft zijn plannen ervoor gemaakt. Een list verzonnen, die de Duitsers machte loos zal maken nog iets voor hun geliefde Peenemünde te ondernemen. Want ook in Berlijn verscheurt het naar geestige loeien van de sirenes de stilte. De Berlijners zijn er al aan gewend: zij kruipen in kelders, bunkers en schuilhokken. Hitiers luchtmacht telt ditmaal echter veel meer Britse vliegtuigen, die op Berlijn aankoersen. Er gaat een bevel de lucht in aan alle nachtjagers van de Luftwaffe: concentreren op Berlijn! Niet alleen van boven de Oostzee, maar ook van boven de Noordzee worden grote menigten Engelse vliegtuigen gemeld. Als wespen hangen 128 nachtjagers in de lucht boven Berlijn: de Britten zullen warm wor den onthaald. Méér jagers van de Luftwaffe worden naar Berlijn geroepen en als de eerste Mosquito over de stad scheert, zien 213 Duitse vlieg tuigbemanningen verbeten uit naar de komst de Mosquito- niet. Zij heb- uur 10, 18 van de bommenwerpers, die jagers moeten volgen... De bommenwerpers komen ben een ander doel. Om 1 augustus 1943, markeert kolonel Searby van een hoogte van twaalfhonderd meter het doelwit Peene münde. Aan parachutes worden fakkels neergela-4 ten, die het rakettenproef- station ontredderend naakt onder ogen brengt van de aanzwermende bommenwerpers. Om 1 uur 16 dreunen de eerste voltreffers. „Bomber-Harris" had zijn mensen niet met lege handen op pad gestuurd. In die nacht vielen 1953 ton springstof en 281 ton brandbommen op Peene münde. Als de Berlijnse nacht jagers horen, dat zij in de val gelopen zijn, is het grove werk al verricht. Een dertigtal fanatieke piloten brullen naar het noorden om de Engelsen tenminste nog in de staart te kunnen bijten. Het lukt de Duit sers veertig bommenwer pers en een Mosquito om laag te halen. lil Peenemünde waant men zich op dat ogenblik in de hel. Wetenschap, ra ketten; het had allemaal niets met oorlog te maken. Maar nu Peenemünde schokt en zich kromt on der elke slag, weten de geleerden eindelijk waar voor zij werken. Wernher von Braun heeft maar één zorg die nacht: het ontwerpbureau. Hij moet het werk van zeven tien jaar redden uit de vlammen, die uit het ge bouw slaan, waar het bu reau is gevestigd. Springend, bukkend, rennend, vallend en weer opstaand, vecht Von Braun zich over het ter rein, dat hel verlicht is door het vuur, door licht flitsen en brandbommen. Als hij het gebouw bereikt, is er al geen dak meer, is de tweede verdieping ver dwenen, staat de gevel op instorten... Von Braun weet de deur van zijn kamer te vinden. Hij gooit een brandvrije kast naar buiten, waar hij zijn secretaresse ziet, Hannelore Bannasch, die kennelijk van dezelfde kracht vervuld is geweest als Von Braun. Von Braun, in gescheurd hemd dat hem op de huid plakt, werpt de papieren, de ordners, de tekeningen het raam uit. Hanne lore stopt alles in de kast van pantserstaai. De A-4 is gered. Van de zeshonderd Poolse dwangarbeiders en vijfhonderd Russische krijgsgevangenen, die op dat moment proberen zich het leven te redden, omdat de bommen op hun barakken vallen, worden er velen door SS- ers neergeschoten of door bloedhonden ver scheurd. Als het dag wordt kan de balans worden opgemaakt. Van de wetenschapsmensen in Peenemünde hebben er 178 het leven verlo ren. Het dodental van 733 wordt volgemaakt door de Poolse gevangenen, die zich het leven niet mochten redden. Onder hen bevonden zich enkele moedige mannen, die de Britten berichten over Duitslands gehei me wapen hadden gestuurd. Zo zag de raketbasis Peenemünde er uit na de bommenregen in de nacht van 18 augustus 1943. Maar waar Sir Arthur Harris op had gerekend de totale vernietiging van Peene münde is niet gebeurd. Hoewel het er alle schijn van had. Zozeer de schijn, dat bij een eerste rondgang 's ochtends op 18 augustus over het terrein Dornberger de tranen in de ogen schieten en hij zucht: „Mijn arme, arme Peenemünde". Want Peenemünde is niet dodelijk getrof fen. Alle vitale delen de windtunnel, de meetkamers zijn zelfs ongeschonden. En von Braun en Dornberger kunnen tegen elkaar zeggen, dat het werk binnen vier tot zes weken weer op volle kracht kan worden voortgezet. Sir Arthur Harris begaat nóg een vergis sing. Hij vergeet, dat ook Duitsers een slim plan kunnen bedenken en dat plan is van Dornberger. De generaal-majoor geeft bevel alle bomtrechters intact te laten, geen barak op te zetten en de niet getroffen gebouwen te camoufleren met geblakerde balken. De luchtfoto's, die Harris dan ook kort daarop onder ogen krijgt, laten er voor hem geen twijfel aan bestaan: Peenemünde heeft zijn laatste adem uitgeblazen. Duidelijk is natuurlijk wel. dat van dat ogenblik af op Peenemünde geen raket meer zal worden afgeschoten. De geleerden, tech nici en arbeiders moeten elders de omtrek worden ondergebracht. De lanceringen en schietproeven zullen in het „Generalgouver nement" (Polen) moeten gebeuren, in een gebied, dat de bommenwerpers van de ge allieerden niet zullen kunnen bereiken. In september 1943 krijgt Dornberger het bevel naar Blizna in de delta van San en Weichsel in Polen te vertrekken. Daar moe ten de proeven met de A-4. de latere V-2. worden voortgezet en wel zó. dat er met de A-4 op land moet worden geschoten. De SS zal voor arbeidskrachten zorgen; de concen tratiekampen leveren die in overvloed en zeer goedkoop. De SS treft de nodige voorbereidingen. Tien Poolse dorpen worden in één nacht „geëvacueerd". Poolse dwangarbeiders trek ken in enkele weken tijd.wat gebouwen op, leggen een spoorverbinding met de lijn Krakau-Lemberg aan en een betonnen weg. Het kamp wordt met een prikkeldraad versperring afgesloten. Wat de SS betreft, is alles in orde. Wat Hitier en zijn staf betreft, kan de serie- produktie van de A-4 beginnen. Wat Von Braun betreft, lijkt er een vloek te liggen op zijn werk. Onvermoeibaar wordt er gewerkt aan ver betering van de raket. Maar hartje zomer '44 functioneert niet meer dan dertig procent van de afgeschoten raketten naar behoren. Alsof hem dit alles niet aangaat heeft Hitier bevolen, dat de „vergelding" op 15 februari 1944 moet beginnen. Voor de maand januari had de Führer 1400 Fi-103's besteld. Er kwam er niet één klaar voor het einde van die maand. Terwijl von Braun zich de hersens pijnigt over wat zijn raketten mankeert, bralt Goebbels in Berlijn: „De Führer en ik hebben, gebogen over een kaart van Londen, de delen aangestipt die ons het meest in aanmerking leken te komen voor aanvallen. In Londen wonen op een kleiner oppervlak tweemaal zoveel mensen als in Berlijn. En Londen heeft al in geen drie jaar luchtalarm gehoord... Wat denkt u. dat zal een verschikkelijk ontwaken worden? Maar voorshands zijn het anderen dan de Duitsers, die de Britten een verrassing bezorgen. Het zijn de Polen, die al vlug in de gaten hebben, dat in Blizna (waar de SS zelfs voor een rustiek fop-dorp van houten huizen en gipsen koeien heeft gezorgd) vreemde dingen gebeuren. Het zijn de Polen, die hoe ongelooflijk ook de Britten een vrijwel gaaf exemplaar van de A-4 in handen spelen. De Engelsen hadden al lang geaasd op een dergelijke vliegende bom, nadat Churchill een driest plan om Von Braun en enkele van zijn medewerkers door spionnen te laten ontvoeren, had moeten opgeven. Het was volkomen onuitvoerbaar! Zo gauw de proeven in Blizna waren begonnen, hadden Poolse verzetslieden ge zorgd zoveel mogelijk onderdelen van neer gestorte onderdelen en ontplofte raketten te verzamelen. Het ging er daarbij altijd om, om de Duitse, gemotoriseerde „Suchkomman- dos" vóór te wezen. Meestal zijn de Duitsers eerder ter plaatse en kunnen de Polen niets uitrichten. Andere keren zijn de laatsten rapper en weten kostbare instrumenten en soms alleen maar bomscherven te ..redden", die dan in kruiwagens onder het hooi of in manden op de hoofden van boerinnen in veiligheid worden gebracht. Op 29 april 1944 krijgen de Polen hun droomkans. Niet ver van het dorp Sarnaki komt een verdwaalde A-4 terecht, die niet explodeert. Per radio worden Duitse zoekers naar het gebied gedirigeerd, maar de Polen zijn snéller. Radeloos staan de verzetslieden rondom hun gevaarlijke vondeling. Het ding is niet te vervoeren. Maar de kans, de goddelijke kans een complete A-4 buit te maken, maakt vindingrijk. De twintig mannen tillen de raket en laten hem in een riviertje zakken. Om hem in het water onzichtbaar te maken drijven zij enkele koeien het water in, dat troebel wordt van het hoevengestamp. Als de Duitsers komen, zien zij boeren wanhopige pogingen doen hun koeien uit het riviertje te jagen. De Duitsers gaan verder. In de nacht komen veertig Polen terug en laden de A-4 op een vrachtwagen. Een technicus slaagt erin de ontplofbare lading te neutraliseren. Codeberichten naar Londen. Ongeloof in Londen. Nieuwe verzekeringen uit Polen. En dan het gecodeerde bericht, aat Londen een vliegtuig zal sturen om de A-4 op te halen. De raket wordt in tekening gebracht en de belangrijkste delen worden er uitgenomen. Een twaalf meter lange A-4 kan immers niet in zijn geheel in een Dakota, die bovendien van een drassig weiland zal moeten opstij gen! Landing en vertrek van het vliegtuig worden een nachtmerrie. De angst voor de ontdekking door de Duitsers is beklem mend. Maar onbeschrijfelijk wordt de span ning, als de Dakota zich niet meer los kan maken van de grond, nadat hij de A-4 heeft ingenomen. Urenlang werken in doodse stilte tien tallen Polen aan een startbaantje voor d€ wielen. Over riet en rijshout moet hel vliegtuig weg kunnen rollen. De Dakota dóél het ook.... als hij bijna gebarsten is van dt spanning en het geloei van de motoren df trommelvliezen begint te doen scheuren. Als de vogel vliegt juichen de mannen niet Zij nemen hun spaden op en verdwijnen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9