VA AR-/VLIEGREIS INEEN
KLACHTEN OVER AFNEMENDE
LEEFBAARHEID OP SCHEPEN
Vervolging tegen
V.U.-studenten
nog onzeker
Export naar
V.S. sterk
gestegen
Structuuronderzoek
van wegvervoer
Suiker?
Doe er genist een
schepje op!
cAlleen suikerzoet
is zuiver zoet
r
Gevaarlijke
tabletten
ontvreemd
Hardnekkige
Sint stoorde
rechtbank
vissers
Vijf
dreven 18
uur rond in
rubberboot
Binnenlandse
tarieven op
de helling
SER: Y erhoog
btw niet en
stel de huur
verhoging uit
N.S.
investeren
f 2 miljoen
in omroep
installaties
„Uitstellen of afstellen van
huurverhoging ongewenst"
Bemanning vereenzaamt
Suikgriseentmkjatie
vande natuur:
cEeqbtón van energie
enwëetstandsvermogen.
Plast prima in uv/^
■aan
suik&niet met
kunstmatig "zoet?
II.A.L. wil eeuwfeest vieren met nieuw schip en
volgend jaar samenwerking met de K.L.M.
Polio-gevallen
in Rotterdam
ABONNEES GAAN
/ELF DE KRANT
SAMENSTELLEN
I1
AANTREKKELIJK
VERLOF
Gesorteerd
Oriëntering
NA ZINKEN VAN
HUN KOTTER
PLANNEN TER VERKRIJGING VAN
EEN GEFUNDEERD INZICHT
MAN PROBEERDE
ZUN VROUW
TE DODEN
DUITSLAND
IN MIDDELBURG
NOG MEER OMLAAG
Commissie onroerende zaken:
ZATERDAG 21 JUNI 1969
ROTTERDAM De Holland Amerika Lyn in Rotterdam
probeert haar honderdjarig bestaan in 1973 te vieren met
een nieuw passagiersschip. Dit vertelde het directielid jhr.
H. Reuchlin, toen hy met zyn collega's N. van der Vorm
en P. C. van Houten een bezoek bracht aan het nieuwe
passagiersschip Hamburg van de Deutsche Atlantick Linie
In Hamburg. Het drie maanden geleden in de vaart gebrach
te schip meerde donderdag voor de eerste keer af aan de
Wilhelminakade in Rotterdam.
De heer Van der Vorm zei: „Wij hopen begin volgend
jaar de uitnodigingen voor inschrijving op de bouw van ons
nieuwe schip te kunnen versturen. Dit schip wordt wel klei
ner dan de Hamburg, die 25.000 brutoregisterton meet. Het
zou tegen de winter van 1972 klaar kunnen zijn".
De heer Axel Bitsch-Christensen (de 42-jarige Deen die
directeur is van de Westduitse rederij) vertelde als voor
beeld van de nauwe samenwerking met passagiersschepen
tussen zijn maatschappij en de H.A.L. dat beide him vaar-
plannen voor pleziervaarten op elkaar hebben afgestemd.
'v
T-
mm
i **-
-x-w:-v:
HP"
„Samen bieden wij op dit gebied het
grootste en meest gevarieerde program
ma van alle scheepvaartgroepen".
Hij onthulde, dat volgend jaar ook
nauw zal worden samengewerkt met
de KLM. Het zal dan mogelijk zijn te
reizen op een gecombineerd lucht/
scheepvaartbiljet.
De heer Christensen: „Men kan dan
desgewenst een cruise bekorten door
bepaalde trajecten te vliegen. Als in
1972 de jumbo-jets in dienst komen,
verwacht ik dat de betekenis van deze
combinatie pas goed tot haar recht zal
komen".
De Hamburg (bowkosten ruim f 85
miljoen) ziet er van binnen en van bui
ten zeer aantrekkelijk uit. Indeling en
keuze van materialen en kleuren geven
de indruk van een originele opzet. Op
vallend zijn de ruime gangen op de hut-
tendekken.
Met de aankomst van dit schip was
het 75 jaar geleden dat een Duits pas
sagiersschip in de Rotterdamse haven
was. Ook de directie van de HAL was
enthousiast over het schip.
Of anders de heer Christensen zelf:
„Er is een oud gezegde dat je in je le
ven drie huizen bouwt: één voor je vij
and, één voor de vrienden en één voor
jezelf. En aangezien dit mijn derde
passagiersschip is... Ja, ik ben er blij
mee, hoewel ik wellicht bij een volgend
schip onder andere de keukens wat
groter zou maken. Overigens kan ik er
als Deen over oordelen dat het eten
hier voortreffelijk is".
Of het een goed zeeschip is? „De
Hamburg is intussen tweemaal naar
Zuid-Amerika geweest. Zelf heb ik op
tenminste twintig passagiersschepen ge
varen, maar nog nooit op één dat zich
zo stabiel gedroeg als dit".
Het schip is nu voor de eerste keer
onderweg naar New York.
99
99
UTRECHT Voorzitter J. H. Berg
hout van de Nederlandse Katholieke
Bond van Vervoerspersoneel heeft vrij
dag op de algemene vergadering van
de bedrijfsgroep Zeescheepvaart en
Visserij te Utrecht gepleit voor een ver
gaande verbetering van de sociale om
standigheden aan boord van schepen.
„In de afgelopen jaren is de werkge
legenheid sterk gedaald en de leefbaar
heid aan boord sterk afgenomen. Met
duizenden „koppen" per jaar loopt het
aantal bemanningsleden terug. In het
menselijk vlak heeft dat grote vereen
zaming tot gevolg voor de overgeble
venen, al was het alleen maar doordat
men „alleen" op wacht staat geduren
de verscheidene uren per etmaal. Wan
neer dan nog een deel der bemanning
door buitenlanders wordt gevormd,
schrompelt het laatste restje commu
nicatie tot een minimum ineen", zo zei
hij.
Deze verminderende leefbaarheid
wordt nog geaccentueerd doordat het
leven aan de wal steeds comfortabeler
wordt. Het zeemansberoep wordt daar
door steeds meer een tijdelijk beroep.
Van de scheepsofficieren vloiet binnen
15 jaar 95 procent af naar walbetrekkin-
gen; van het lagere personeel gebeurt
dit zelfs binnen 5 tot 7 jaar.
Moeten we hierin berusten of trach
ten het beroep weer aantrekkelijker te
maken?, zo vroeg de heer Berghout
zich af. Hij koos duidelijk voor het laat
ste, maar om dat te bereiken moeten
in de eerste plaats onzekerheden over
dienstverband en verloftijden beter
worden ondervangen. -
Lovende woorden kregen in dit ver
band Shell-Tankers N.V. en de Holland
Amerika Lijn, maar „er waren even
goed voorbeelden te geven van rederij
en, die hun mensen langer dan tien
maanden laten varen en dan nog eens
het verlof uitstellen". Ook wordt een
schip, dat voor reparatie in dok ligt,
niet zomaar in de vaart gegooid, maar
wel wordt soms een man uit zijn wel
verdiend verlof plotseling teruggeroe
pen onder het motto: „Als het schip
maar vaart..."
Daarnaast komt dan nog de angst
verdrongen te worden door de goedko-
AMSTERDAM De Amsterdamse
officier van Justitie en hoofd van het
parket, mr. J. F. Hartsuiker, deelde
gisteren desgevraagd mee, dat hij nog
geen beslissing heeft genomen over het
vervolgen van de 62 studenten der Vrije
Universiteit, die gisternacht uit het ad
ministratieve gedeelte van de universi
teit zijn verwijderd door de politie en
tegen wie proces verbaal is opgemaakt
terzake van lokaalvredebreuk.
Mr. Hartsuiker verwacht, dat de pro
cessen-verbaal begin volgende week op
het parket zullen binnenkomen en dan
zal hij, na bestudering daarvan, zijn be
slissing over het wel of niet vervolgen
nemen. Als er één strafvervolging zal
komen, is het niet de bedoeling van
mr. Hartsuiker om daar een aparte zit
tingsdag van de politierechter voor te
doen reserveren.
Voordat prof. dr. G. J. Sizoo, presi
dent-directeur der V.U., de politie ver
zocht tot ontruiming over te gaan,
heeft hij eerst nog contact gehad met
mr. Hartsuiker.
pe (buiten enige CAO vallende) Azia
tische zeelui.
Aan het slot van zijn rede uitte de
heer Berghout nog kritische geluiden
jegens de overheid. „Wij zijn bijzonder
teleurgesteld, dat slechts twee verte
genwoordigers van de werknemersor
ganisaties in staat worden gesteld deel
uit te maken van de delegatie naar de
voorbereidende technische maritieme
conferentie van de internationale ar
beidersorganisatie, die in september
in Genua wordt gehouden. Dit terwijl
er toch met name belangrijke arbeids
vraagstukken, die ontstaan als gevolg
van de technologische ontwikkelingen,
op de agenda staan, alsmede onderwer
pen als vakopleiding, bemannings-ac-
commodatie en de welfare aan boord
en in havens.
ROTTERDAM In de afgelopen we
ken is in Rotterdam één zeker en één
mogelijk geval van kinderverlamming
ontdekt, zo heeft de Gemeentelijke Ge
neeskundige Dienst vrijdag meegedeeld.
Het betrof in beide gevallen kinderen,
die niet tegen polio waren ingeënt.
Uit het onderzoek is, volgens de GGD
niet gebleken, dat er een uitgebreide
circulatie van het polio-virus in Rotter
dam bestaat. De GGD is er desondanks
toe overgegaan de immuniteitstoestand
van de leerlingen van een aantal scho
len onder andere die, welke door
de patiënten werden bezocht op te
voeren. Verder wil de GGD kinderen,
die geen herhalings- of eerste inenting
tegen polio kregen, in de gelegenheid
stellen zich alsnog te latèn inenten.
AMSTERDAM Het Amsterdamse
paleis van justitie heeft gisterochtend
bezoek gehad van Sinterklaas en Zwar
te Piet. Eerst reed de goedheiligman
op zijn schimmel voorbij het bordes
van de hoofdingang aan de Prinsen
gracht. De bisschop ging de draaideur
door, maar werd toen opgevangen door
de binnenbewaking van wachtmeesters
der rijkspolitie en bodes. Vriendelijk
maar beslist, werd hem de toegang ont
zegd en de deur gewezen.
Sint en zijn knecht gingen daarna de
Lange Leidsedwarsstraat in en stopten
bij de toegangsdeur naar het zittings
zaaltje van de politierechter. Daar ston
den bezetters van het Maagdenhuis te
wachten tot zij naar binnen konden als
mede een groepje belangstellenden.
Spontaan hieven zij een Sinterklaaslied
aan. Sint, die naar binnen wilde, werd
hartelijk ontvangen, maar ook hier niet
toegelaten.
Even later stapten Sint en Piet onge
merkt een deur binnen, die toegang
geeft tot de publieke tribune van de
rechtbank. Er ontstond wat rumoer en
Sint riep: „Ik wil Nomes spreken". De
president, mr. J. A. Bletz, schorste
voor korte tijd de zitting totdat Sint en
Piet van de publieke tribune waren ver
wijderd.
Sint keerde terug naar de hoofdingang
waar hij de wachtmeesters snoepgoed
wilde aanbieden. Hij vroeg Piet de ge
bitten van de vriendelijk lachende po
litiemannen te inspecteren. Piet zei:
„Ze hebben nog uitstekende gebitten",
waarop Sint vroeg: „Van hen zelf"?
Toen Piet dit bevestigde, vond de Sint
het zonde hun dat snoepgoed te geven
en hij vertrok in de richting van de
Leidsestraat
DEN HAAG De Nederlandse ex
port naar de Verenigde Staten is in
1968 gestegen van 1.241 miljoen gulden
tot 1.579 miljoen gulden, een toeneming
van ruim 27 pet. De laatste drie jaar
is de ontwikkeling van onze uitvoer
naar de VS zonder meer spectaculair
geweest, na een aantal jaren van zeer
matige groei. In deze periode nam de
export met bijna 80 pet toe, aldus het
jaarverslag over 1968 van de Nederland
se Kamer van Koophandel voor Ameri
ka.
Deze sterke stijging van de export
heeft ertoe geleid, dat het aandeel van
de totale Nederlandse uitvoer dat naar
de VS wordt verscheept, steeg van 3.9
pet in 1965 tot 5.2 pet in 1968. Gezien
echter het enorme potentieel van deze
markt en hetgeen de andere EEG-lan-
den presteren, mag een verhoging van
dit percentage worden verwacht. Dat
houdt in, dat de export naar de VS
procentueel meer zal stijgen dan de to
tale Nederlandse uitvoer.
Met een stijging van 27 pet. stonden
de VS qua groei aan de spits van onze
^belangrijke exportmarkten.
Het verheugende hierbij is, dat een
groot aantal produkten hiertoe heeft
bijgedragen en dat de groei niet voor
rekening komt van een beperkt aantal
produkten, dat goed in de markt ligt,
zo gaat het jaarverslag verder. De pos
ten groter dan 50 miljoen gulden ne
men namelijk 40 pet van de stijging
voor hun rekening, hetgeen neerkomt
op 134 miljoen van de 338 miljoen gul
den. Men kan hieruit de conclusie trek
ken, aldus het verslag dat een
toenemend aantal Nederlandse bedrij
ven vaste voet op de markt krijgt,
waarbij overigens de uitermate gunsti
ge conjunctuur in de VS het resultaat
positief heeft beïnvloed.
In feite kwam de gunstige wending
toen de conjunctuur in Europa stagna
tie vertoonde en het bedrijfsleven com
pensatie zocht op de Amerikaanse
markt. Daarna heeft ongetwijfeld de
toenemende inflatie in de VS de con
currentieverhoudingen t.o.v. Europa
niet verder verslechterd.
De Kamer merkt op, dat nog te veel
potentiële exporteurs zich van deze
markt afzijdig houden of weinig begrip
tonen voor de specifieke marktverhou
dingen. Een betere marktoriëntering,
een goede samenwerking met de Ame
rikaanse importeurs een aanpassing
van het produkt aan de Amerikaanse
vraag en een doelbewuste exportpoli-
tiek zijn enkele voorwaarden om met
succes naar de VS te exporteren.
De laatste tijd heeft een aantal be
drijven de grote mogelijkheden onder
kend en de juiste methoden gevolgd om
met succes te opereren. Dit aantal kan,
naar de mening van de kamer, nog aan
zienlijk worden uitgebreid.
De Amerikaanse invoer in Nederland
nam in het verslagjaar toe met 464
miljoen gulden of met 14.5 pet. Het
Amerikaanse deel in onze totale in
voer steeg met 0.3 pet tot 10.9 pet. Op
vallend is, dat de invoer van agrari
sche produkten is teruggelopen waar
door het accres geheel voor rekening
komt van de industriële grondstoffen
en kapitaalgoederen, aldus het jaarver
slag.
f\nder het motto ,,Doe het nu
maar eens zelf", heeft de
hoofdredactie van het Deventer
Dagblad de lezers uitgenodigd van
maandag tot en rhet woensdag a.s.
ter redactie te verschijnen om
daadwerkelijk mee te werken aan
de samenstelling van de kranten
van 24 en 25 juni.
De abonnees, die zich hiervoor
opgeven, mogen kiezen uit het door
de persbureaus aangeboden nieuws,
worden betrokken in de verslagge-
verij, mogen commentaren schrij
ven en zullen beslissen wat de ope
ning van de voorpagina zal worden.
Het Deventer Dagblad bestaat
100 jaar. De redactie gaat uit
van de veronderstellingdat de le
zers na 100 jaar genoegen te heb
ben genomen met de keuze van
eigenwijze journalisten"wel eens
zelf mogen beslissen wat er in de
kranten zal komen.
Het nieuwe Westduitse passa
giersschip Hamburg bracht don
derdag een kort bezoek aan de Rot
terdamse haven
HUSUM Een Westduits reddings
vaartuig heeft vrijdag vijf opvarenden
van de Nederlandse viskotter HD 72
uit Den Helder bij het Sleeswijk-Hol-
steinse schiereiland Eiderstedt uit de
Noordzee gered. De kotter is donder
dagavond gezonken. De schipbreukelin
gen hadden 18 uur lang in een rubber
boot rondgedreven.
De geredden zijn naar Husum in
Sleeswijk-Holstein gebracht. Een van
hen is wegens verwondingen aan een
arm in een ziekenhuis opgenomen. De
toestand van de anderen wordt betrek
kelijk goed genoemd.
De bemanning van het reddingsvaar
tuig zag vrijdagochtend de mast van
de kotter boven water uitsteken. Kor
te tijd later zag men een reddings
boei en twee zwemvesten drijven. Een
politievaartuig en een helikopter heb
ben ook aan het zoeken deelgenomen.
De geredden zijn de schipper S. Boer
(29), K. Bais (22), O. Post <18), F. H.
Pape (17) en J. Leufgens (26). De
laatste is gewond.
Naar de Westduitse politie meedeelt,
heeft de kotter waarschijnlijk een lek
in de machinekamer opgelopen, waar
door hij in anderhalf uur volliep. De
vissers moesten in het water de rub
berboot gebruiksklaar maken, wat ge
ruime tijd gevergd had. Het schip
zonk 30 mijl uit de kust van Husum.
UTRECHT De gezamenlijke wegvervoerorganisaties hebben in COG-
verband (Commissie Overleg Goederenvervoer) plannen opgevat om een diep
gaand structuuronderzoek te laten instellen naar de situatie in het goederen
vervoer over de weg. De organisaties willen een gefundeerd inzicht hebben in
de bedrijfstak en in de toekomst ervan. Deze aankondiging heeft de voorzitter
van de NOB-Wegtransport, de heer E. van Donkelaar, vanochtend gedaan op
een in Utrecht gehouden vergadering van afgevaardigden van deze organisatie.
De heer Van Donkelaar, heeft ook ge
sproken over de binnenlandse tarieven
voor het wegvervoer en verklaard, dat
de gehele opzet daarvan dringend ge
wijzigd dient te worden. Hij merkte op,
dat onlangs 't onderzoek naar de struc
turele herziening van de binnenlandse
tarieven gereed is gekomen. De in een
rapport neergelegde resultaten zijn de
minister aangeboden.
De huidige maximumtarieven, die in
1947 van kracht werden, steunen wat de
opzet betreft in feite op de vervoerver-
houdingen van vlak na 1945. Deze ma
ximumtarieven zijn sindsdien wel bij
gewerkt wat de kosten betreft. Daarbij
is via gedifferentieerde verhogingsper
centages gepoogd de „hellingen wat te
wijzigen". Wijziging van de gehele
opzet is echter dringend nodig, aldus de
voorzitter.
De vaste kosten zijn veel meer om
hoog gegaan dan de variabele kosten,
waardoor het maximum op de korte af
standen te laag lag, en voor de lange
afstanden te hoog, aldus de heer Van
Donkelaar.
In het nu gereedgekomen voorstel is
men wat het ongeregeld interlokaal ta
rief betreft afgestapt van een goederen-
klassificatie, terwijl bovendien in te
genstelling tot het huidige tarief, geen
bedragen per honderd kilogram zijn ge
geven, afhankelijk van de zendings
grootte en tarief af stand.
In plaats daarvan stelt men uitgere-
MAASSLUIS De 22-jarige koop
man A. J. van H. uit Maassluis heeft
donderdagmorgen getracht zijn 24-ja-
rige echtgenote, van wie hij gescheiden
leeft, om het leven te brengen.
Omstreeks zes uur in de morgen ver
voegde hij zich aan de woning van zijn
vrouw. Hem werd de toegang geweigerd
door twee kostgangers, die daar in huis
waren. Van H. zag echter toch kans
binnen te komen en de deur te sluiten,
terwijl de kostgangers zich op de gal.-
rij voor de woning bevonden. Het was
in het bezit van een mes en een berg
stok met scherpe punt.
In de woning trachtte hij zijn vrouw
de keel dicht te knijpen, doch dit werd
hem belet door zijn schoonmoeder. Een
der kostgangers sprong door een ruit
weer naar binnen en liep daarbij een
vleeswond aan zijn linkerarm en ver
wondingen aan beide voeten op. Hij werd
later overgebracht naar het Dijkzigtzie-
kenhuis te Rotterdam.
Voor Van H. was de tegenstand in
middels te groot geworden. Hij had zich
in het toilet opgesloten, van waaruit hij
door de gealarmeerde politie van Maas
sluis werd meegenomen. Maandag zal
Van H. voor de officier van Justitie te
Rotterdam worden geleid.
ADVERTENTIE
Leer meer over suiker 1
Gratis! Verzend onderstaande bon voor interessante
documentatie.
Aan de Nederlandse Suikerindustrie,
Postbus 1000, Den Haag.
Stuur mij s.v.p. uw gratis documentatie over
suiker.
Naam:
Adres:
NA-8
kende bedragen voor voor een aantal
betalende gewichtsgroepen (elk 500 kg)
afhankelijk van de tariefsafstand. Ook
het tarief voor het geregeld vervoer is
in het nieuwe voorstel uiteraard ingrij
pend gewijzigd, aldus de voorzitter. De
tabellen voor aftrekbedragen en over-
brengloon zijn verdwenen en het
verschil tussen rechtstreeks vervoer en
gebroken vervoer komt in de nieuwe
opzet tot uitdrukking door het toepas
sen van verschillende tarieftabellen.
Ten aanzien van de bilaterale tarief
onderhandelingen, die op het ogenblik
tussen ons land en West-Duitsland wor
den gevoerd kan en wil de NOB-Weg
transport geen ander standpunt inne
men dan is neergelegd in lid I van ar
tikel III van de EEG-verordening van
30 juli 1968, die handelt over de invoe
ring van een stelsel van margetarieven
voor het goederenvervoer over de weg
tussen de zes EEG-landen, zo bleek uit
de toespraak van de heer Van Donke
laar.
In de overwegingen bij de verorde
ning staat, dat de tarieven zodanig moe
ten worden vastgesteld, dat misbruik
van een economische machtspositie en
ruïneuze concurrentie wordt voorko
men. Bij de vaststelling van de tarieven
dient uitgegaan te worden van een ba
sisprijs en dienen in acht te wor
den genomen de kosten van de gelever
de vervoersprestaties en van de markt
situatie, en wel zodanig, dat de ver
voerders een billijke beloning kunnen
verkrijgen. Deze overwegingen resul
teerden destijds in genoemd artikel III.
Naar de overtuiging van de heer Van
Donkelaar, dienen in de kostprijs alle
kostencomponenten verwerkt te zijn.
Het zou immers vreemd zijn, zo be
toogde hij, wanneer een vervoeronder-
neming in de kostencalculatie wel alle
componenten zou moeten verwerken,
maar deze niet tot uitdrukking zou kun
nen brengen in de tarieven.
Voor de opstelling van de bilaterale
tarieven dient te worden uitgegaan van
de basis van wetenschappelijk verant
woord onderzoek verkregen ge
gevens met betrekking tot de gemid
delde kosten van een goedgeleide on
derneming in het grensoverschrijdend
beroepsgoederenvervoer. De gegevens,
ontleend aan onderzoekingen naar de
marktsituatie, kunnen zo mogelijk en
zo nodig als correctiefactor worden ge
bezigd.
ZUTPHEN De commissaris van
politie te Zutphen maakt bekend, dat
uit een apotheek te Zutphen worden
vermist vier standaard opstandflessen
resp. inhoudende 6.000 furadantinta-
bletten, 3.000 digoyentabletten, 500 com-
plamintabletten en 500 hexamintablet-
ten.
Deze tabletten vallen niet onder de
groep hexaminen. Het innemen van een
grote dosis van deze tabletten kan le
vensgevaarlijk zijn. Op het etiket van
deze flessen staat de inhoud vermeldt.
De hoogte van de flessen, die bruin
van kleur zijn en met een zwarte
schroefdop zijn gesloten, bedraagt plm.
25 cm.
Deze flessen met inhoud zijn ont
vreemd tussen donderdagavond om
kwart over acht en vrijdagmorgen acht
uur. Wie ze aantreft wordt verzocht
contact op te nemen met de commis
saris van politie te Zutphen, telefoon
05750-4545, of met de plaatselijke poli
tie.
In de nacht van donderdag op vrij
dag hebben onbekenden ingebroken in
de sociale werkplaats in Middelburg.
Er is geprobeerd de brandkast te ope
nen, maar dat is niet gelukt. Wel heb
ben de diven de gehele bedrijfsapo-
theek van de bedrijfsarts leeggehaald.
De politie heeft gewaarschuwd, dat op
het ogenblik levensgevaarlijke medicij
nen in handen van onbevoegden zijn.
Het gaat hier om een vrij grote hoe
veelheid pillen, injectiespuiten, injectie
ampullen en poeders.
DEN HAAG De Sociaal-Economi
sche Raad is unaniem van mening, dat
maatregelen zullen moeten worden ge
nomen, die uitdrukkeiyk zyn gericht
op het doorbreken van prys- en loon-
spiraal. Een eerste stap is het gebrui
ken van het bedrag van 130 a 140 mil
joen gulden (afkomstig van de schor
sing van de investeringsaftrek) voor
verlaging van het prijsindexcijfer van
het gezinsverbruik met ongeveer 0.8
pet (op jaarbasis). Dit blijkt uit het
14de halfjaarlijkse economische rapport
dat de SER in zijn besloten vergade
ring van vrijdag heeft vastgesteld.
Die verlaging van 0.3 pet zou, naar
het oordeel van het kabinet, kunnen
worden bereikt door de accijns op sui
ker te verminderen. De raad, die over
deze verlagingen adviseerde in zijn ad
vies van 30 mei jl, nam daarbij aan,
dat zo'n maatregel op 1 juli van dit
jaar zou kunnen ingaan. (Daarbij zou
de verlaging van het prijs-indexcijfer
voor het resterende halve jaar van
1969 dus ook de helft van de 0.3 pet be
dragen, derhalve 0.15 pet).
De raad acht het voorts uitermate on
gewenst, dat per 1 januari 1970 de BTW
tarieven worden doorgevoerd, zoals in
het voornemen ligt Een vermijding
van deze verhoging zal een verlaging
van 0.6 pet van het prijs-indexcijfer tot
gevolg hebben.
Verder acht de raad onder de huidige
omstandigheden een uitstel van de per
1 januari 1970 voorziene huurverhoging
aanvaardbaar. Dat zou betekenen, dat
het prijs-indexcijfer voor 1970 met nog
eens 0.6 pet zou kunnen worden terug
gedrongen, maar de raad is niet hele
maal eensgezind over de duur van dat
uitstel: een deel meent dat de huurver
hoging in 1970 helemaal achterwege
moet blijven, een ander deel vindt dat
de jaarlijkse verhoging met ingang van
1970 verschoven moet worden naar 1
juli van elk jaar. Dan zou het effect
op het prijs-indexcijfer de helft van 0.6
pet. zijn, derhalve 0.3 pet
UTRECHT De Nederlandse Spoor
wegen zullen in het kader van „Spoor
slag '70" de komende jaren ruim f 2
miljoen uittrekken voor het aanbrengen
van nieuwe omroepinstallaties op sta
tions en in de treinen. De berichtge
ving zal namelijk in de toekomst een
steeds belangrijker plaats in de com
municatie met de reizigers gaan inne
men.
Deze installaties zullen vooral een
rol gaan spelen op de stations, die
over enkele jaren nog slechts „bemand"
zullen zijn door één centraal punt. De
installatie krijgt dan tevens twee ne
venfuncties, namelijk het bedienen van
treinaanwijsbakken en de verlichting op
de stations.
Binnenkort zal de bediening van de
treinaanwijsbakken het behulp van een
omroepinstallatie de werking ge
schiedt door middel van toonfrequentie
voor het eerst worden toegepast op
de stations Utrecht - Overvecht, Bilt-
hoven en Den Dolder. Deze drie sta
tions zullen worden bediend vanuit de
post Blauwkapel.
Aangezien de omroepinstallaties in
hun nieuwe functie kwetsbaar zijn
doordat deze op het lichtnet zijn aange
sloten, zal de apparatuur ook met accu
batterijen worden uitgerust.
De PTT zal in het komende najaar
omroepinstallaties plaatsen op de sta
tions Zwolle en Leeuwarden. De be
staande apparatuur is hier het eerst
aan de beurt om vervangen te worden.
In 1970 volgen meer stations, zo
als o.m. Meppel, Assen, Beverwijk,
Bilthoven, Den Dolder, Valkenburg en
enkele pasgeopende voorstadshaltes.
Met het aanbrengen van omroepin
stallaties in treinen zijn de Spoorwegen
reeds in 1954 begonnen. Er werden toen
140 installaties geplaatst. Binnenkort
zullen 43 in aanbouw zijnde nieuwe
tweewagenstellen met omroepinstalla
ties worden uitgerust.
Op het Centraal Station in Rotter
dam zal over niet al te lange tijd de
berichtgeving aan de reizigers in zeven
talen geschieden. Behalve Nederlandse
mededelingen, wordt er dan ook Duits.
Engels, Frans, Pools, Russisch en Grieks
gesproken.
DEN HAAG De contactcommissie
voor onroerende zaken heeft zich tot de
ministerraad, de voorzitter van de
Tweede Kamer en de voorzitter van de
Sociaal Economische Raad gewend en
gezegd, dat elk uitstel of afstel van de
volgende huurverhoging hoogst onge
wenst is en invoering van aanvullende
individuele subsidieverlening voor
daarvoor in aanmerking komende ge
vallen raadzaam is.
De commissie zegt, dat jaarlijkse
huurverhogingen van zes procent on
voldoende blijken te zijn om de stijging
van het kostenpeil op te vangen en dat
de bouwkosten in de laatste zeven
jaar met 45 procent stegen, in het eer
ste kwartaal van dit jaar zelfs met 12
procent. Verder begint de hypotheek
rente de acht procent te benaderen.
De gevolgen van een en ander zijn
de afstand tussen de huren resp. las
ten van nieuwe woningen wordt groter,
waardoor de aantrekkingskracht van
nieuwe woningen vermindert en ergo
wordt de particuliere sector terughou
dender met alle risico's van dien voor
de realisering van het woningbouw
programma 1969 en de volgende jaren.
Verder komt de doorstroming ten de
trimente van lager gesalarieerden on
voldoende op gang, daar de financiële
sprong voor adspirant-doorstromers
groter wordt, aldus de commissie.
Zij meent vervolgens, dat het kwali
teitsniveau van de nieuwbouw wordt
gedrukt om huren en lasten althans
nog zo laag mogelijk te houden. Bo
vendien leveren lagere stichtingskos-
ten hoger subsidie op.
Tenslotte stelt de commissie, dat de
exploitatie van bestaande woningen in
het gedrang komt door de sterk geste
gen gemeentelijke en provinciale belas
tingen, gestegen onderhoudskosten (acht
keer zo hoog als in 1937, huurniveau
echter slechts drie keer hoger) en stij
ging van de rentevoet.
Het gevolg is, volgens de commissie,
een snellere achteruitgang en verkrot
ting van een belangrijk deel van de be
staande woningvoorraad, waardoor een
spoediger achteruitgang van het woon-
milieu en een vergroting van de pro
blematiek van de krotopruimong ont
staat