Jaak Frijters maakte handig gebruik van
rivaliteit tussen de werkelijke favorieten
KNWU op de bres voor
Jos van der Vleuten
Deceptie voor
Jan Janssen
Jackie Stewart won met grote
overmacht de Nederlandse G.P.
Geen dopingcontrole
Nationale wegtitels in
het buitenland
ERNSTIG ONGELUK
OP NÜRBURGRING
GEEN SPANNING IN
TOERWAGENRACE
Wereldrecord voor
voetbal-jongleur
NEDERLANDS WEGKAMPIOENSCHAP VOOR „VREEMDELING"
Renner alsnog naar de Tour?
Gerben Karstens
Pas ernstig
Intocht der verslagenen
Beste kansen
Voorsprong
Geen vaart
Uitslag
bijzonderl
L A VERA
Stand
JAAK FRIJTERS
verrassend winnaar
AMSTERDAM De ontwikkeling in de internationale wielerwereld inzake
de doping heeft de KNWU ertoe gebracht op de bres te gaan staan voor Jos
van der Vleuten, die begin april wegens overtreding van het dopingreglement
door de Franse wielerbond voor ch-ie maanden werd geschorst, welke straf
door de KNWU werd overgenomen. Naar aanleiding van het bericht, dat de
Franse wielerbond amnestie heeft verleend aan Franse renners zal de Neder
landse wielerorganisatie vandaag contact opnemen met de Fransen om te
vernemen wat hun beweegredenen voor deze stap zijn geweest. Mocht de
KNWU achter deze beweegredenen kunnen staan dan zal zij direct aan de
Franse bond verzoeken ook Van der Vleuten op zeer korte termijn amnestie
te verlenen. De achtergrond is dat Van der Vleuten dan alsnog eventueel za
terdag in de Tour de France zou kunnen starten.
De leiding van Willem II-Gazelle
heeft namelijk, nadat de maatregelen
van de Franse bond bekend werden, nog
weten Van der Vleuten zo mogelijk nog
in de Tourploeg te willen opnemen. Hij
zou dan kunnen optreden als vervanger
van René Pijnen, wanneer die geen uit
stel van opkomst voor militaire dienst
zou krijgen. In het geval dat Pijnen wel
in de Tour zou kunnen starten, zou een
andere, reeds geselecteerde renner
moeten uitvallen. Kandidaten daarvoor
zijn volgens ploegleider Ton Vissers de
Belg Jules van de Flaes en onze landge
noten Leen Poortvliet en Henk Nijdam.
Dat men bij Willem II-Gazelle niet ge
heel gelukkig is met de geselecteerde
formatie blijkt ook uit het feit, dat men
serieus onderhandelt met Gerben Kars
tens, die door Gaston Plaud voor de
Tour naast de Peugeot-ploeg is gezet.
Maar zelfs wanneer beide directies ak
koord zouden gaan met het starten van
Karstens in de Willem Il-formatie dan
BEEK Het nationale wegkampioen-
sohap van de profs is voor tourwinnaar
Jan Janssen op een deceptie uitgelopen.
De in de fel oranje BIC-trui gestoken
Ossendrechter raakte namelijk na 140
van de 204 km betrokken bij een val
partij, veroorzaakt door een onhandige
manoeuvre van Matje Gerrits. Ook Jan
Serpenti smakte tegen het asfalt. Alleen
Jan Janssen bleef kermend van pyn
liggen. Hij was bjj de val door een trap
per in de lies geraakt en leek er vrij
ernstig aan toe te zijn. Janssen werd
met spoed naar het nabjj gelegen ka
pelletje in Geverik gedragen, waar de
inmiddels gealarmeerde siogneur José
Vidal (speciaal door Janssen voor de ti
telstrijd naar Nederland gehaald) na een
vluchtig onderzoek Janssen gerust kon
stellen. Het kampioenschap was voor
Janssen, die zich in de Ronde van Zwit
serland in vorm had gereden, afgelopen.
Men kan er zeker van zijn, dat Janssen
voor zaterdag, wanneer de Tour de
France in Roubaix van start gaat, weer
in orde zal zyn.
BEEK De grootmachten verlieten met gebogen hoofd het slagveld, waar
de 22-jarige, in het Belgische gehucht Weelde wonende, neo-prof Jaak Frijters
temidden van een grote schare verbluft toekijkende Limburgers ontroerd in een
gloednieuwe roodwitblauwe kampioenstrui naar de vervagende klanken van
ons volkslied stond te luisteren.
De wielerwereld was verbijsterd over het succes van deze in Baarle-Hertog
geboren enopgegroeide Nederlander, die op zo slimme wijze had weten te
profiteren van de in de slotfase met elke pedaaltrap groeiende rivaliteit tussen
de werkelijke „azen" in het rennersveld. De rivaliteit tussen Eef Dolman,
„werker vanaf het eerste uur" en erop belust om hier voor de derde keer in
successie te triomferen en sinds enkele jaren Limburgs „eigen" Arie den Har-
tog. De rivaliteit ook tussen nestor Peter Post, die weer een geweldige course
reed en de na veel narigheid aan een comeback bouwende Gerben Karstens.
Het loon van hun angst, in de laatste ronde de concurrerende formatie aan
de macht te brengen, werd geïnd door dezelfde Jaak Frijters, die na een niet
zo glorieuze amateurloopbaan (hij won vorig jaar wel twee etappes in de Cir
cuit des Mines, maar verdween daarna uit het nieuws) in Nederland geen
emplooi had kunnen vinden en is neergestreken in de Mann-ploeg van Fran
cois Cools.
nog lijkt deze tijdelijke transfer niet
haalbaar, omdat het UCI-reglement in
die richting een verbod zou inhouden.
Zekerheid daarover was bij het weg-
kampioens'chap in Beek niet te krijgen
omdat geen der KNWU-officials defini
tief kon zeggen hoe de regels in een der
gelijk geval luiden.
BEEK Er is na het wegkam-
pioenschap van de profs op het Ad-
steegcircuit in het Limburgse Beek
geen dopingcontrole gehouden. „We
vonden het onder de huidige onzekere
internationale omstandigheden beter
de controle niet te laten doorgaan.
Maar dat konden we uiteraard niet
van te voren aankondigen", aldus een
gezaghebbend woordvoerder van de
KNWU.
Dat er niet zou worden gecontro
leerd werd dan ook pas bekend ge
maakt toen Jaak Frijters in zijn gloed
nieuwe rood-wit-blauwe trui ontroerd
naar het Wilhelmus luisterde. Tot dat
moment was controle steeds mogelijk
geweest. Zoals gebruikelijk in Beek
was een gebouwtje midden in het dorp
afgehuurd en de controle-arts Broere
was naar het Limburgse plaatsje geko
men.
Door de woordvoerder van de KNWU
werd overigens nadrukkelijk ontkend,
dat de beslissing om niet te controle
ren zou zijn gevallen na een gesprek
tussen de KNWU en de VVWB, waar
in de beroepsrenners verenigd zijn,
aan de vooravond van het kampioen
schap in het Euromotel in Beek.
Daar hadden de renners, die waren
vertegenwoordigd door voorzitter Jan
Janssen, penningmeester Peter Post
en bestuurslid Eddy Beugels, opnieuw
de „ernstige verontrusting" over de
doping-affaire uitgesproken.
Dat was een beduchte afzwakking
geweest van de eis van vele renners,
die in hotelletjes in de omgeving van
Beek hadden zitten samenspannen.
„Staking" was de conclusie geworden
maar de in de loop van de avond ge
arriveerde bestuursleden van de
VVBW hadden de gemoederen kunnen
bedaren. Het werd tenslotte de kwalifi
catie „ernstig verontrust".
Het onderhoud eindigde met de ver
zekering van de KNWU, dat men
„naar eer en geweten zou handelen
en „dat geen onschuldige renners ge
straft zouden worden".
Hij sloeg zijn slag toen na een de
marrage van Eef Dolman eerst Arie
den Hartog naar de titelverdediger was
gefietst en vervolgens Peter Post, met
Karstens aan zijn wiel, eveneens op
nieuw tot de frontlinie was doorgedron
gen. Geen van hen wilde voor een der
anderen kop doen en het tempo viel
stil. Daarvan maakte Frijters gebruik
om het verloren gegane contact te her
stellen. Hij liet het daarbij echter niet,
ging meteen door en bemerkte toen tot.
zijn verbazing, dat de vier nauwelijks
reageerden. Nog steeds zaten zijn aar
elkaar te kijken in afwachting van een
reactie.
Maar Dolman ging niet voor Den
Hartog en omgekeerd, Karstens bleef
kleven aan het wiel van de tierende
Post. Voor hen uit liep Frijters steeds
verder weg en toen hij een paar hon
derd meter voorsprong had kunnen ver
overen was het pleit beslecht. De op de
Belgische kasseien geharde „vreemde
ling", die eerder op de dag had ver
rast met een solo gedurende 16 kilo
meter, waarin hij een gat van ander
halve minuut naar de kop had over
brugd, was niet meer te houden. In de
laatste drie kilometer groeide de winst
van Frijters tot 25 seconden, zodat hij
met beide armen hoog in de lucht de
laatste meters kon afleggen om als
kampioen van Nederland in de armen
van zijn charmante Vlaamse gade Mo
nique te vallen.
Dit was de verrassende, niet voor
mogelijk gehouden, ontknoping van de
strijd op de Adsteeg, een gelukkige op
lossing overigens voor de wielersport,
die de laatste tijd in zulk een ongun
stig daglicht is geplaatst. Opnieuw im
mers bleek, dat zelfs de machtigste
concentraties (hier Willem II-Gazelle
en Caballero met Tezmane ongeveer
tweederde van het gehele rennersveld
in dienst) niet altijd in staat zijn om
hun wil aan de eenling op te leggen.
Nu mocht er uiteraard rekening wor
den gehouden met een felle rivaliteit,
vooral nu Willem II boven Caballero
verkozen is voor de Tour de France.
Daarom kwamen „enkelingen" als Jan
Janssen (door een val onderweg uitge
schakeld), Gerben Karstens en Eddie
Beugels hoopvoller aan de start dan in
voorgaande jaren. Niemand had echter
gerekend op Frijters.
Hij liet zich trouwens de eerste uren
ook nauwelijks zien. Frijters bleef on
opgemerkt in het peloton meedraaien,
dat aanvankelijk een steeds groter wor
dende achterstand opliep op de na vijf
tien kilometer ontsnapte Gerben Kar
stens, Leo Duyndam, Eef Dolman, Cees
Haast en Marinus Paul. Hun winst liep
op tot 3.35 na zestig kilometer. Toen
reageerde de hoofdmacht en bracht 't
verlies terug tot twee minuten.
De situatie voor de vluchters, die in
Paul geen enkele steun hadden, werd
echter pas ernstig toen na 155 km een
jachtgroep ontstond met Peter Post,
Jan van Katwijk, Harm Ottenbros,
Arie den Hartog en Eddie Beugels. Het
verschil liep nu terug tot een minuut op
Frijters, die, nadat de groep Post was
teruggepakt,- in zijn eentje aan de
hoofdmacht was ontsnapt. Binnen twee
ronden (iets meer dan zestien kilome
ter) had de jagende Frijters de kop
groep achterhaald/Achter hem was in
tussen een nieuwe jachtgroep gefor
meerd door toedoen van Arie den Har
tog, die weer Post en voorts stayer
kampioen Piet de Wit en Bart Zoet mee
kreeg.
De beslissing naderde. Want nadat
Leo Duyndam na 175 kilometer door
een lekke band had moeten lossen,
kwamen de achtervolgers steeds dich
terbij. In de voorlaatste ronde tenslot
te streek het kwartet Den Hartog-Post-
De Wit-Zoet op de vluchters neer. Het
spel moest, nu gemaakt worden.
Nadat Frijters als kampioen was bin
nengekomen begon de intocht der ver
slagenen. De intocht van Dolman, die
nia twee overwinningen nu met een
tweede plaats genoegen moest nemen
(„Een tweede plaats is de verdrietig
ste, die je je kunt voorstellen", zei hij
teleurgesteld), de intocht van Karstens,
Den Hartog en Post. De lange Amstel-
vener had geen goed woord over voor
zijn kameraden. „Ze denken, dat ze
grote coureurs zijn, maar ze rijden als
beginnelingen", zei Post minachtend.
Hij had speciaal het oog op Karstens:
„Die is er de schuld van, dat Frijters
weg kon komen. Hij wilde niet één keer
meer overnemen en toen heb ik het ten
slotte ook vertikt".
Waarom Post in de slotronde na een
demarrage van eerst Dolman en ver
volgens Den Hartog, waarbij het twee
tal zeker 200 meter pakte, ook op de
pedalen was gaan staan? „Ik had ge
merkt, hoe sterk Den Hartog reed en
wilde Dolman komen assisteren", al
dus Post. Dolman keek op van dit ant
woord. „Mij assisteren tegen Den Har
tog' Voor die man had ik helemaal
geen angst". Het doek viel. Bovenop de
Adsteeg stond Frijters en hij streek
nog eens behoedzaam over zijn jongste
en kostbare aanwinst: de kampioens
trui.
UITSLAG:
1. Jaak Frijters (Weelde, België)
204 kilometer in 4 uur 44 minuten en
57 seconden, 2. Eef Dolman (Klimmen)
op 25 sec., 3. Gerben Karstens (Prin
senbeek) z.t., 4. Arie den Hartog (Els-
loo), 5. Peter Post (Amstelveen). 6.
Piet de Wit (Wormer), 7. Bart Zoet
(Waarde) 8. Marinus Paul (Den
Haag), 9. Cees Haast (Rijsbergen) al
len z.t. als Eef Dolman; 10. Henk Hid-
dinga (Leglantiers, Frankrijk) op 1.05,
11. Eddy Beugels (Sittard) op 1.40, 12.
Rini Wagtmans (St. Willebrord) z.t.,
13. Harry Steevens (Elsloo) z.t., 14. Ri
chard Buckaki (Axel) op 1.53, 15. Wim
Schepers (Meers 16. Jan Krekels
(Born), 17. Jan Harings (Sibbe), 18.
Harm Ottenbros (Hogerheide), 19. Jan
v. d. Horst (Haarlem), 20. René Pijnen
(Woensdrecht), 21. Gé v. d. Winden
(Beverwijk). 22. Cor Schuuring (A'-
dam), 23. Jan v. Katwijk (Oploo), 24.
Cees Zoontjes (Tilburg), 25. Huub Ha
rings (Sibbe), allen in dezelfde tijd als
Buckaki.
DEN HAAG Vittorio Adorni, we
reldkampioen op de weg bij de be
roepsrenners en winnaar van de vrij
dag geëindigde Ronde van Zwitserland,
is zondag in Reggio di Calabria ook
Italiaans kampioen op de weg gewor
den. Adorni volgde hiermee Felice Gi-
mondi op. Bij de andere nationale weg-
kampioenschappen, die zondag werden
gehouden, werd Roger de Vleaminck
in Mettet Belgisch kampioen. Hij had
een voorsprong van dertien seconden
op het peloton, waarvan Walter Gode-
froot de eindsprint won. In Frankrijk
werd de 26-jarige Raymond Delisle
de nieuwe titelhouder.
De uitslagen zijn: België:
1. Roger de Vlaeminck 258,6 km in
6 uur 50 min 05 sec; op 13 sec: 2.
Walter Godefroot, 3. Alfons de Bal, 4.
Etienne Sonck, 5. Eric Leman, 7. Rik
van Looy, 32. Eddy Merckx, allen z.t.
als Godefroot.
Frankrijk:
1. Raymond Delisle, 252 km in 6
uur 46 min 19 sec; op 17 sec: 2. Izier,
3. Bernard Guyot. 4. Lucien Aimar, 5.
Desiré Letort, 6. Paul Gutty, allen z.t.
als Izier; op 25 sec: 7. Jacques An-
quetil, 11. Raymond Poulidor z.t.
Zwitserland:
1. Bernard Vifian, wegwedstrijd over
132 km en tijdrit over 48,4 km 4 uur
29 min 55 sec; op 1.12: 2. Luois Pfen-,
ninger; op 2.35: 3. Erwin Thalmann;
op 3.20: 4. Peter Abt; op 3.48: 5. Erich
Spahn.
West-Duitsland:
1. Glemser 220 km in 5 uur 6 min,
2. Peffgen, 3. Streng, 4. Renz, allen
z.t., op 31 sec: 5. Wolf, 6. Junkermann,
op 2.05: 9. Wolfshohl.
Italië:
1. Vittorio Adorni 252 km in 6 uur
37 min 50 sec; 2. Vito Taccone op 3
min 20 sec; 3. Italio Zilioli; 4. Michele
Dancelli; 5. Felice Gimondi; 6. Emilio
Casalini, allen z.t. als Zilioli.
Luxemburg:
Eddy Schutz is in Luxemburg voor
de derde achtereenvolgende maal wie
lerkampioen bij de profs geworden.
Het kampicsnschap bestond uit een
tijdrit van 41.2 km, die door Schutz
het snelst werd afgelegd. Hij maakte
een tijd van 58 min en 58 sec, een ge
middelde van 41,6 km per uur. Roger
Gilson werd met ruim 5 minuten ach
terstand tweede. Zij waren de enige
deelnemers. Johnny Schleck moest we
gens ziekte verstek laten gaan.
- Anton Duyker is zondag in Duisburg
in een internationale wedstrijd over 120
km eerste geworden. Jan Peetoom werd
tweede voor de Westduitser Norbert
Leiske.
Prins Bernhard woonde zaterdag Nederland bij. Voor de aanvang van i hebber van de autosport een ommi-
de strijd om de Grote Prijs van I de race maakte de prins groot lief-1 tje langs de pits.
ZANDVOORT Jackie Stewart is niet alleen een
regenkampioen. De jeugdige Schotse coureur, die in 1968
autosportgeschiedenis schreef door in stromende regen
voor het eerst sinds 17 jaar een renwagen van Franse ma
kelij winnend over de finish te sturen in de Nederlandse
Grand Prix, toonde zaterdag voor ongeveer 45.000 toe
schouwers, dat hij met zijn Matra Ford ook op een droog
circuit uitzonderlijk snel is. Met grote overmacht zege
vierde de langharige coureur na al in de zeventiende van
niet de eerste plaats was er de inzet
de negentig te rijden ronden de leiding te hebben genomen
Voordat wedstrijdleider Dries van
der Lof de startvlag liet vallen, had
de Lotusstal van Colin Chapman onge
twijfeld de beste kansen. De Oostenrij
ker Joch en Rindt had zich immers in
de training de snelste rijder getoond
en ook wereldkampioen Graham Hill
zorgde voor een plaats op de eerste
startrij, waarin voorts de blauwe Ma-
tra van Jackie Stewart stond opge
steld. Het spel, dat de beide Lotussen
zouden gaan spelen, werd al snel dui
delijk. Nadat de eerste ronden voor
Graham Hill waren geweest, ging
diens snelle stalgenoot Jochen Rindt
hem voorbij. Bekwaam slaagde Hill er
daarna in op de bochtige delen van
het circuit de snelheid te drukken en
het verschil tussen de achter hem rij
dende Stewart en Rindt snel te vergro
ten.
Zes seconden bedroeg de voorsprong
toen de Matra in de vijfdje ronde de
Engelse renwagen passeerde en de 2e
positie opeiste. Onbewogen volgde Co
lin Chapman in zijn karakteristieke
houding tegen de zuidkant van de pit
op een klein stoeltje zittend, het ver
loop van de strijd. De volledige opzet
van zijn plan mocht dan mislukt zijn
voorlopig deed Rindt meer dan van
hem verwacht werd. Hij vergrootte het
verschil zelfs nog en leidde na zestien
ronden met negen seconden. Voor de
tribune rijdend schakelde Rindt echter
mis. Bij het uitkomen van de Tarzan-
bocht moest hij zijn wagen in de
berm tot stilstand brengen. De droom
van Colin Chapman was ten einde, te
meer daar Hill sterk was teruggeval
len en na het maken \qyi een pitstop
weinig meer was dan een figurant.
De pech, die Rindt uitschakelde, be
zorgde Stewart op slag een comforta
bele voorsprong. Twaalf seconden voor
de Lotus van de Zwitser Jo Siffert
passeerde hij de tribunes. Nog even
hebben de tienduizenden gehoopt op
een terugkeer van de spanning, het
was een vergeefse hoop, want de mar
ge groeide snel tot 29 seconden. Toen
dat verschil was bereikt beperkte Ste
wart er zich hoofdzakelijk toe zijn
voorsprong te behouden. Het was overi
gens volkomen begrijpelijk dat de
..Flying Scot" geen enkel risico nam.
Het viertal immers, dat verwoed om
de derde plaats vocht goed voor 4
punten voor de wereldtitel en 1800
Zwitserse Franken (ruim 1400 gulden)
aan prijzengeld lag immers een klei
ne minuut achter.
De MacLaren-Ford van Dennis Hui-
me, de vuurrode Ferrari van Chris
Amon en de beide Brabham-Fords van
Jacky Ickx en Jacg Brabham hebben
daarna gestreden voor wat ze waard
waren. Dé toeschouwers op de tribune
en op de duintoppen hebben het duel
met belangstelling gevolgd. In de ban
ervan zijn zij echter niet gekomen.
Want een factor werd node gemist:
De winnaar van de Nederlandse
Grand Prix: Jackie Stewart.
van, doch de derde...
Opmerkelijk was vooral de opmars
van Jacky Ickx. De talentvolle Belg
had moeilijkheden bij de start, stak
zelfs zijn hand op ten teken dat hij
geen vaart in de wagen kon krijgen.
Als veertiende en voorlaatste kwam
hij de eerste maal door. Nog voor er
een derde van de wedstrijd was afge
legd reed de Belg in vijfde positie.
Even zag het er naar uit dat hij als
derde over de streep zou gaan. Dennis
Hulme en Chris Amon hadden echter
duidelijk de beschikking over wagens
met een hogere topsnelheid. Amon ver
plichtte Enzo Ferrari nog meer aan
zich door bij verrassing het duel om
die derde plaats in zijn voordeel te be
slissen. Acht ronden voor het einde
ging hij in de Tarzanbocht de MacLa-
ren-Ford van zijn landgenoot Dennis
Hulme voorbij en met zeven seconden
voorsprong op de oud-wereldkampioen
werd hij afgevlagd.
De officiële uitslag luidde: 1. Jackie
Stewart (GB), Matra-Ford 373,4 km in
2.06.42,08. gem. 178,705 km/u; 2. Jo-
Siffert (Zwits.), Lotus-Ford 2.07.06.60,
gem. 178.130 km/u; 3. Chris Amon
(Nw-Zeel) Ferrari 2.07.12.59, gem.
177.989 km/u; 4. Dennis Hulme (Nw-
Zeel.), MacLaren-Ford 2.07.19.24, gem.
177.836 km/u; 5. Jackie Ickx (Belg),
Brabham-Ford 2.07.19.75, gem. 177.823
km/u, 6. Jack Brabham (Austr.), Brab-
hem-Ford 2.07.52.89 gem 177.055 km/u;
op 1 ronde: 7. Graham Hill (GB), Lo
tus Ford; op 3 ronden Jean-Pierre Bel-
ELS, de gouden
kruidenbitter uit
Limburg, bereid
févolgens 'n oud,
geheim familie-
recept. ELS LA
VERA, koel ge
serveerd 'n
puike borrel,
'n geweldig
apéritief.Ook
j als longdrink
i en on the rocks.
ELS LA VERA,
de echte ELS.
Moet u in huis hebbenï
N.V. Distilleerderij
Jacq. Hennekens Beek (L.)
ËSSSSÜH!
Zo groot was het verschil met de achtervolgers, dat
coureus van het tweede garnistuur de ondankbare taak
kregen de Nederlandse Grand Prix te redden. Toegege
ven, zij deden hun best, maar de strijd om de bezetting
van de derde plaats, waarvoor Amon, Hulme, Ickx en
Brabham zorgden, heeft het gebrek aan spanning toch
niet kunnen vergoeden.
toise (Fr) Matra-Ford; 9. John Sur-
tees (GB) BRM; op 6 ronden: 10. Vic
Elford (GB) MacLaren-Ford.
Snelste ronde: Jackie Stewart (GB)
1.22.94, gemiddeld 181,995 km/u.
De stand in het wereldkampioen
schap voor coureurs (formule 1-wa-
gens) na de Grote Prijzen van Zuid-
Af rika, Spanje, Monaco en Nederland
is als volgt:
1. Jackie Stewart (GB) met Matra-
Ford 27 punten; 2. Graham Hill (GB)
Lotus-Ford 15 pnt; 3. Jo Siffert (Zwi)
Lotus-Ford 13 pnt; 4. Dennis Hulme
(Nw-Zeel) McLaren-Ford 11 pnt; 5.
Bruce McLaren (Nw-Zeel) McLaren-
Ford 10 pnt; 6. Piers Courage (GB)
Brabham-Ford 6 pnt.
ADEN AU Bij een 24-uurswedstrijd
op de Nürburgring is zaterdag een ern
stig ongeluk gebeurd. De Duitser Erhard
Rau raakte met zijn N.S.U. 1000 TTS
door onbekende oorzaak van de weg. De
wagen vloog in brand en Rau, die zijn
veiligheidsriemen niet kon loskrijgen,
liep zeer zware brandwonden op. Hij
werd per helikopter naar een ziekenhuis
in Keulen gebracht.
ZANDVOORT De organisatoren
van de Nederlandse Grand Prix hebben
sinds jaar en dag geen geluk bij het
vaststellen van het programma, dat
aan de grote wedstrijd van de snelle
formule 1 - renwagens vooraf gaat.
Ook nu deed de speaker vergeefse
moeite om in de openingswedstrijd span
ning te suggereren. In alle vier klassen
van de toerwagenrace over 25 ronden,
geldend voor de nationale kampioen
schappen, ging de winnaar echter zon
der bedreigd te zijn over de streep.
De duizenden in de duinen hebben
nog even gehoopt op een duel tussen
Han Akkersloot en Freek Dudok van
Heel in de klasse 1300-1600 cc en een ge
vecht tussen, de witte Porsche 911 van
Toine Hesemans en de oranje wagen
van het Dutch National Racing Team,
gereden door Gijs van Lennep.
Pech deed ook die hoop in rook op
gaan. In de achtste ronde kwam het
einde voor Han Akkersloot. Dudok van
Heel zag zich de zege ontgaan, toen
Frans Lubin hem in de tiende ronde
passeerde en snel een grote voorsprong
nam. Bij de Porches was het onderlin
ge verschil eveneens al snel te groot
om van een boeiende race te kunnen
spreken. Hesemans gaf de mannen in
de pits van het Stichts Racing Team
steeds meer reden tot optimisme. De
witte Porsche zou de 25 ronden echter
niet vol maken. Vijf ronden voor het
einde reed Hesemans zijn wagen met
overslaande motor de pits binnen.
Haastige handen sleutelden, doch ga
ven na enkele minuten de ongelijke
strijd tegen de tijd op. Moeiteloos reed
Gijs van Lennep zijn Porsche daarna
naar de overwinning.
HAMBURG Albert Rasche, een
zestienjarige Duitse voetbaljunior,
heeft zondag in Hamburg voor een
uniek - officieus - wereldrecord ge
zorgd door de bal 1 uur 12 minuten
en 36 seconden in de lucht te houden.
Rasche liet de bal 6227 maal „dan
sen", 6221 op de voet en 6 keer op
het hoofd.
ADVERTENTIE