Jaak Frijters maakte handig gebruik van rivaliteit tussen de werkelijke favorieten KNWU op de bres voor Jos van der Vleuten Deceptie voor Jan Janssen Jackie Stewart won met grote overmacht de Nederlandse G.P. Geen dopingcontrole Nationale wegtitels in het buitenland ERNSTIG ONGELUK OP NÜRBURGRING GEEN SPANNING IN TOERWAGENRACE Wereldrecord voor voetbal-jongleur NEDERLANDS WEGKAMPIOENSCHAP VOOR „VREEMDELING" Renner alsnog naar de Tour? Gerben Karstens Pas ernstig Intocht der verslagenen Beste kansen Voorsprong Geen vaart Uitslag bijzonderl L A VERA Stand JAAK FRIJTERS verrassend winnaar AMSTERDAM De ontwikkeling in de internationale wielerwereld inzake de doping heeft de KNWU ertoe gebracht op de bres te gaan staan voor Jos van der Vleuten, die begin april wegens overtreding van het dopingreglement door de Franse wielerbond voor ch-ie maanden werd geschorst, welke straf door de KNWU werd overgenomen. Naar aanleiding van het bericht, dat de Franse wielerbond amnestie heeft verleend aan Franse renners zal de Neder landse wielerorganisatie vandaag contact opnemen met de Fransen om te vernemen wat hun beweegredenen voor deze stap zijn geweest. Mocht de KNWU achter deze beweegredenen kunnen staan dan zal zij direct aan de Franse bond verzoeken ook Van der Vleuten op zeer korte termijn amnestie te verlenen. De achtergrond is dat Van der Vleuten dan alsnog eventueel za terdag in de Tour de France zou kunnen starten. De leiding van Willem II-Gazelle heeft namelijk, nadat de maatregelen van de Franse bond bekend werden, nog weten Van der Vleuten zo mogelijk nog in de Tourploeg te willen opnemen. Hij zou dan kunnen optreden als vervanger van René Pijnen, wanneer die geen uit stel van opkomst voor militaire dienst zou krijgen. In het geval dat Pijnen wel in de Tour zou kunnen starten, zou een andere, reeds geselecteerde renner moeten uitvallen. Kandidaten daarvoor zijn volgens ploegleider Ton Vissers de Belg Jules van de Flaes en onze landge noten Leen Poortvliet en Henk Nijdam. Dat men bij Willem II-Gazelle niet ge heel gelukkig is met de geselecteerde formatie blijkt ook uit het feit, dat men serieus onderhandelt met Gerben Kars tens, die door Gaston Plaud voor de Tour naast de Peugeot-ploeg is gezet. Maar zelfs wanneer beide directies ak koord zouden gaan met het starten van Karstens in de Willem Il-formatie dan BEEK Het nationale wegkampioen- sohap van de profs is voor tourwinnaar Jan Janssen op een deceptie uitgelopen. De in de fel oranje BIC-trui gestoken Ossendrechter raakte namelijk na 140 van de 204 km betrokken bij een val partij, veroorzaakt door een onhandige manoeuvre van Matje Gerrits. Ook Jan Serpenti smakte tegen het asfalt. Alleen Jan Janssen bleef kermend van pyn liggen. Hij was bjj de val door een trap per in de lies geraakt en leek er vrij ernstig aan toe te zijn. Janssen werd met spoed naar het nabjj gelegen ka pelletje in Geverik gedragen, waar de inmiddels gealarmeerde siogneur José Vidal (speciaal door Janssen voor de ti telstrijd naar Nederland gehaald) na een vluchtig onderzoek Janssen gerust kon stellen. Het kampioenschap was voor Janssen, die zich in de Ronde van Zwit serland in vorm had gereden, afgelopen. Men kan er zeker van zijn, dat Janssen voor zaterdag, wanneer de Tour de France in Roubaix van start gaat, weer in orde zal zyn. BEEK De grootmachten verlieten met gebogen hoofd het slagveld, waar de 22-jarige, in het Belgische gehucht Weelde wonende, neo-prof Jaak Frijters temidden van een grote schare verbluft toekijkende Limburgers ontroerd in een gloednieuwe roodwitblauwe kampioenstrui naar de vervagende klanken van ons volkslied stond te luisteren. De wielerwereld was verbijsterd over het succes van deze in Baarle-Hertog geboren enopgegroeide Nederlander, die op zo slimme wijze had weten te profiteren van de in de slotfase met elke pedaaltrap groeiende rivaliteit tussen de werkelijke „azen" in het rennersveld. De rivaliteit tussen Eef Dolman, „werker vanaf het eerste uur" en erop belust om hier voor de derde keer in successie te triomferen en sinds enkele jaren Limburgs „eigen" Arie den Har- tog. De rivaliteit ook tussen nestor Peter Post, die weer een geweldige course reed en de na veel narigheid aan een comeback bouwende Gerben Karstens. Het loon van hun angst, in de laatste ronde de concurrerende formatie aan de macht te brengen, werd geïnd door dezelfde Jaak Frijters, die na een niet zo glorieuze amateurloopbaan (hij won vorig jaar wel twee etappes in de Cir cuit des Mines, maar verdween daarna uit het nieuws) in Nederland geen emplooi had kunnen vinden en is neergestreken in de Mann-ploeg van Fran cois Cools. nog lijkt deze tijdelijke transfer niet haalbaar, omdat het UCI-reglement in die richting een verbod zou inhouden. Zekerheid daarover was bij het weg- kampioens'chap in Beek niet te krijgen omdat geen der KNWU-officials defini tief kon zeggen hoe de regels in een der gelijk geval luiden. BEEK Er is na het wegkam- pioenschap van de profs op het Ad- steegcircuit in het Limburgse Beek geen dopingcontrole gehouden. „We vonden het onder de huidige onzekere internationale omstandigheden beter de controle niet te laten doorgaan. Maar dat konden we uiteraard niet van te voren aankondigen", aldus een gezaghebbend woordvoerder van de KNWU. Dat er niet zou worden gecontro leerd werd dan ook pas bekend ge maakt toen Jaak Frijters in zijn gloed nieuwe rood-wit-blauwe trui ontroerd naar het Wilhelmus luisterde. Tot dat moment was controle steeds mogelijk geweest. Zoals gebruikelijk in Beek was een gebouwtje midden in het dorp afgehuurd en de controle-arts Broere was naar het Limburgse plaatsje geko men. Door de woordvoerder van de KNWU werd overigens nadrukkelijk ontkend, dat de beslissing om niet te controle ren zou zijn gevallen na een gesprek tussen de KNWU en de VVWB, waar in de beroepsrenners verenigd zijn, aan de vooravond van het kampioen schap in het Euromotel in Beek. Daar hadden de renners, die waren vertegenwoordigd door voorzitter Jan Janssen, penningmeester Peter Post en bestuurslid Eddy Beugels, opnieuw de „ernstige verontrusting" over de doping-affaire uitgesproken. Dat was een beduchte afzwakking geweest van de eis van vele renners, die in hotelletjes in de omgeving van Beek hadden zitten samenspannen. „Staking" was de conclusie geworden maar de in de loop van de avond ge arriveerde bestuursleden van de VVBW hadden de gemoederen kunnen bedaren. Het werd tenslotte de kwalifi catie „ernstig verontrust". Het onderhoud eindigde met de ver zekering van de KNWU, dat men „naar eer en geweten zou handelen en „dat geen onschuldige renners ge straft zouden worden". Hij sloeg zijn slag toen na een de marrage van Eef Dolman eerst Arie den Hartog naar de titelverdediger was gefietst en vervolgens Peter Post, met Karstens aan zijn wiel, eveneens op nieuw tot de frontlinie was doorgedron gen. Geen van hen wilde voor een der anderen kop doen en het tempo viel stil. Daarvan maakte Frijters gebruik om het verloren gegane contact te her stellen. Hij liet het daarbij echter niet, ging meteen door en bemerkte toen tot. zijn verbazing, dat de vier nauwelijks reageerden. Nog steeds zaten zijn aar elkaar te kijken in afwachting van een reactie. Maar Dolman ging niet voor Den Hartog en omgekeerd, Karstens bleef kleven aan het wiel van de tierende Post. Voor hen uit liep Frijters steeds verder weg en toen hij een paar hon derd meter voorsprong had kunnen ver overen was het pleit beslecht. De op de Belgische kasseien geharde „vreemde ling", die eerder op de dag had ver rast met een solo gedurende 16 kilo meter, waarin hij een gat van ander halve minuut naar de kop had over brugd, was niet meer te houden. In de laatste drie kilometer groeide de winst van Frijters tot 25 seconden, zodat hij met beide armen hoog in de lucht de laatste meters kon afleggen om als kampioen van Nederland in de armen van zijn charmante Vlaamse gade Mo nique te vallen. Dit was de verrassende, niet voor mogelijk gehouden, ontknoping van de strijd op de Adsteeg, een gelukkige op lossing overigens voor de wielersport, die de laatste tijd in zulk een ongun stig daglicht is geplaatst. Opnieuw im mers bleek, dat zelfs de machtigste concentraties (hier Willem II-Gazelle en Caballero met Tezmane ongeveer tweederde van het gehele rennersveld in dienst) niet altijd in staat zijn om hun wil aan de eenling op te leggen. Nu mocht er uiteraard rekening wor den gehouden met een felle rivaliteit, vooral nu Willem II boven Caballero verkozen is voor de Tour de France. Daarom kwamen „enkelingen" als Jan Janssen (door een val onderweg uitge schakeld), Gerben Karstens en Eddie Beugels hoopvoller aan de start dan in voorgaande jaren. Niemand had echter gerekend op Frijters. Hij liet zich trouwens de eerste uren ook nauwelijks zien. Frijters bleef on opgemerkt in het peloton meedraaien, dat aanvankelijk een steeds groter wor dende achterstand opliep op de na vijf tien kilometer ontsnapte Gerben Kar stens, Leo Duyndam, Eef Dolman, Cees Haast en Marinus Paul. Hun winst liep op tot 3.35 na zestig kilometer. Toen reageerde de hoofdmacht en bracht 't verlies terug tot twee minuten. De situatie voor de vluchters, die in Paul geen enkele steun hadden, werd echter pas ernstig toen na 155 km een jachtgroep ontstond met Peter Post, Jan van Katwijk, Harm Ottenbros, Arie den Hartog en Eddie Beugels. Het verschil liep nu terug tot een minuut op Frijters, die, nadat de groep Post was teruggepakt,- in zijn eentje aan de hoofdmacht was ontsnapt. Binnen twee ronden (iets meer dan zestien kilome ter) had de jagende Frijters de kop groep achterhaald/Achter hem was in tussen een nieuwe jachtgroep gefor meerd door toedoen van Arie den Har tog, die weer Post en voorts stayer kampioen Piet de Wit en Bart Zoet mee kreeg. De beslissing naderde. Want nadat Leo Duyndam na 175 kilometer door een lekke band had moeten lossen, kwamen de achtervolgers steeds dich terbij. In de voorlaatste ronde tenslot te streek het kwartet Den Hartog-Post- De Wit-Zoet op de vluchters neer. Het spel moest, nu gemaakt worden. Nadat Frijters als kampioen was bin nengekomen begon de intocht der ver slagenen. De intocht van Dolman, die nia twee overwinningen nu met een tweede plaats genoegen moest nemen („Een tweede plaats is de verdrietig ste, die je je kunt voorstellen", zei hij teleurgesteld), de intocht van Karstens, Den Hartog en Post. De lange Amstel- vener had geen goed woord over voor zijn kameraden. „Ze denken, dat ze grote coureurs zijn, maar ze rijden als beginnelingen", zei Post minachtend. Hij had speciaal het oog op Karstens: „Die is er de schuld van, dat Frijters weg kon komen. Hij wilde niet één keer meer overnemen en toen heb ik het ten slotte ook vertikt". Waarom Post in de slotronde na een demarrage van eerst Dolman en ver volgens Den Hartog, waarbij het twee tal zeker 200 meter pakte, ook op de pedalen was gaan staan? „Ik had ge merkt, hoe sterk Den Hartog reed en wilde Dolman komen assisteren", al dus Post. Dolman keek op van dit ant woord. „Mij assisteren tegen Den Har tog' Voor die man had ik helemaal geen angst". Het doek viel. Bovenop de Adsteeg stond Frijters en hij streek nog eens behoedzaam over zijn jongste en kostbare aanwinst: de kampioens trui. UITSLAG: 1. Jaak Frijters (Weelde, België) 204 kilometer in 4 uur 44 minuten en 57 seconden, 2. Eef Dolman (Klimmen) op 25 sec., 3. Gerben Karstens (Prin senbeek) z.t., 4. Arie den Hartog (Els- loo), 5. Peter Post (Amstelveen). 6. Piet de Wit (Wormer), 7. Bart Zoet (Waarde) 8. Marinus Paul (Den Haag), 9. Cees Haast (Rijsbergen) al len z.t. als Eef Dolman; 10. Henk Hid- dinga (Leglantiers, Frankrijk) op 1.05, 11. Eddy Beugels (Sittard) op 1.40, 12. Rini Wagtmans (St. Willebrord) z.t., 13. Harry Steevens (Elsloo) z.t., 14. Ri chard Buckaki (Axel) op 1.53, 15. Wim Schepers (Meers 16. Jan Krekels (Born), 17. Jan Harings (Sibbe), 18. Harm Ottenbros (Hogerheide), 19. Jan v. d. Horst (Haarlem), 20. René Pijnen (Woensdrecht), 21. Gé v. d. Winden (Beverwijk). 22. Cor Schuuring (A'- dam), 23. Jan v. Katwijk (Oploo), 24. Cees Zoontjes (Tilburg), 25. Huub Ha rings (Sibbe), allen in dezelfde tijd als Buckaki. DEN HAAG Vittorio Adorni, we reldkampioen op de weg bij de be roepsrenners en winnaar van de vrij dag geëindigde Ronde van Zwitserland, is zondag in Reggio di Calabria ook Italiaans kampioen op de weg gewor den. Adorni volgde hiermee Felice Gi- mondi op. Bij de andere nationale weg- kampioenschappen, die zondag werden gehouden, werd Roger de Vleaminck in Mettet Belgisch kampioen. Hij had een voorsprong van dertien seconden op het peloton, waarvan Walter Gode- froot de eindsprint won. In Frankrijk werd de 26-jarige Raymond Delisle de nieuwe titelhouder. De uitslagen zijn: België: 1. Roger de Vlaeminck 258,6 km in 6 uur 50 min 05 sec; op 13 sec: 2. Walter Godefroot, 3. Alfons de Bal, 4. Etienne Sonck, 5. Eric Leman, 7. Rik van Looy, 32. Eddy Merckx, allen z.t. als Godefroot. Frankrijk: 1. Raymond Delisle, 252 km in 6 uur 46 min 19 sec; op 17 sec: 2. Izier, 3. Bernard Guyot. 4. Lucien Aimar, 5. Desiré Letort, 6. Paul Gutty, allen z.t. als Izier; op 25 sec: 7. Jacques An- quetil, 11. Raymond Poulidor z.t. Zwitserland: 1. Bernard Vifian, wegwedstrijd over 132 km en tijdrit over 48,4 km 4 uur 29 min 55 sec; op 1.12: 2. Luois Pfen-, ninger; op 2.35: 3. Erwin Thalmann; op 3.20: 4. Peter Abt; op 3.48: 5. Erich Spahn. West-Duitsland: 1. Glemser 220 km in 5 uur 6 min, 2. Peffgen, 3. Streng, 4. Renz, allen z.t., op 31 sec: 5. Wolf, 6. Junkermann, op 2.05: 9. Wolfshohl. Italië: 1. Vittorio Adorni 252 km in 6 uur 37 min 50 sec; 2. Vito Taccone op 3 min 20 sec; 3. Italio Zilioli; 4. Michele Dancelli; 5. Felice Gimondi; 6. Emilio Casalini, allen z.t. als Zilioli. Luxemburg: Eddy Schutz is in Luxemburg voor de derde achtereenvolgende maal wie lerkampioen bij de profs geworden. Het kampicsnschap bestond uit een tijdrit van 41.2 km, die door Schutz het snelst werd afgelegd. Hij maakte een tijd van 58 min en 58 sec, een ge middelde van 41,6 km per uur. Roger Gilson werd met ruim 5 minuten ach terstand tweede. Zij waren de enige deelnemers. Johnny Schleck moest we gens ziekte verstek laten gaan. - Anton Duyker is zondag in Duisburg in een internationale wedstrijd over 120 km eerste geworden. Jan Peetoom werd tweede voor de Westduitser Norbert Leiske. Prins Bernhard woonde zaterdag Nederland bij. Voor de aanvang van i hebber van de autosport een ommi- de strijd om de Grote Prijs van I de race maakte de prins groot lief-1 tje langs de pits. ZANDVOORT Jackie Stewart is niet alleen een regenkampioen. De jeugdige Schotse coureur, die in 1968 autosportgeschiedenis schreef door in stromende regen voor het eerst sinds 17 jaar een renwagen van Franse ma kelij winnend over de finish te sturen in de Nederlandse Grand Prix, toonde zaterdag voor ongeveer 45.000 toe schouwers, dat hij met zijn Matra Ford ook op een droog circuit uitzonderlijk snel is. Met grote overmacht zege vierde de langharige coureur na al in de zeventiende van niet de eerste plaats was er de inzet de negentig te rijden ronden de leiding te hebben genomen Voordat wedstrijdleider Dries van der Lof de startvlag liet vallen, had de Lotusstal van Colin Chapman onge twijfeld de beste kansen. De Oostenrij ker Joch en Rindt had zich immers in de training de snelste rijder getoond en ook wereldkampioen Graham Hill zorgde voor een plaats op de eerste startrij, waarin voorts de blauwe Ma- tra van Jackie Stewart stond opge steld. Het spel, dat de beide Lotussen zouden gaan spelen, werd al snel dui delijk. Nadat de eerste ronden voor Graham Hill waren geweest, ging diens snelle stalgenoot Jochen Rindt hem voorbij. Bekwaam slaagde Hill er daarna in op de bochtige delen van het circuit de snelheid te drukken en het verschil tussen de achter hem rij dende Stewart en Rindt snel te vergro ten. Zes seconden bedroeg de voorsprong toen de Matra in de vijfdje ronde de Engelse renwagen passeerde en de 2e positie opeiste. Onbewogen volgde Co lin Chapman in zijn karakteristieke houding tegen de zuidkant van de pit op een klein stoeltje zittend, het ver loop van de strijd. De volledige opzet van zijn plan mocht dan mislukt zijn voorlopig deed Rindt meer dan van hem verwacht werd. Hij vergrootte het verschil zelfs nog en leidde na zestien ronden met negen seconden. Voor de tribune rijdend schakelde Rindt echter mis. Bij het uitkomen van de Tarzan- bocht moest hij zijn wagen in de berm tot stilstand brengen. De droom van Colin Chapman was ten einde, te meer daar Hill sterk was teruggeval len en na het maken \qyi een pitstop weinig meer was dan een figurant. De pech, die Rindt uitschakelde, be zorgde Stewart op slag een comforta bele voorsprong. Twaalf seconden voor de Lotus van de Zwitser Jo Siffert passeerde hij de tribunes. Nog even hebben de tienduizenden gehoopt op een terugkeer van de spanning, het was een vergeefse hoop, want de mar ge groeide snel tot 29 seconden. Toen dat verschil was bereikt beperkte Ste wart er zich hoofdzakelijk toe zijn voorsprong te behouden. Het was overi gens volkomen begrijpelijk dat de ..Flying Scot" geen enkel risico nam. Het viertal immers, dat verwoed om de derde plaats vocht goed voor 4 punten voor de wereldtitel en 1800 Zwitserse Franken (ruim 1400 gulden) aan prijzengeld lag immers een klei ne minuut achter. De MacLaren-Ford van Dennis Hui- me, de vuurrode Ferrari van Chris Amon en de beide Brabham-Fords van Jacky Ickx en Jacg Brabham hebben daarna gestreden voor wat ze waard waren. Dé toeschouwers op de tribune en op de duintoppen hebben het duel met belangstelling gevolgd. In de ban ervan zijn zij echter niet gekomen. Want een factor werd node gemist: De winnaar van de Nederlandse Grand Prix: Jackie Stewart. van, doch de derde... Opmerkelijk was vooral de opmars van Jacky Ickx. De talentvolle Belg had moeilijkheden bij de start, stak zelfs zijn hand op ten teken dat hij geen vaart in de wagen kon krijgen. Als veertiende en voorlaatste kwam hij de eerste maal door. Nog voor er een derde van de wedstrijd was afge legd reed de Belg in vijfde positie. Even zag het er naar uit dat hij als derde over de streep zou gaan. Dennis Hulme en Chris Amon hadden echter duidelijk de beschikking over wagens met een hogere topsnelheid. Amon ver plichtte Enzo Ferrari nog meer aan zich door bij verrassing het duel om die derde plaats in zijn voordeel te be slissen. Acht ronden voor het einde ging hij in de Tarzanbocht de MacLa- ren-Ford van zijn landgenoot Dennis Hulme voorbij en met zeven seconden voorsprong op de oud-wereldkampioen werd hij afgevlagd. De officiële uitslag luidde: 1. Jackie Stewart (GB), Matra-Ford 373,4 km in 2.06.42,08. gem. 178,705 km/u; 2. Jo- Siffert (Zwits.), Lotus-Ford 2.07.06.60, gem. 178.130 km/u; 3. Chris Amon (Nw-Zeel) Ferrari 2.07.12.59, gem. 177.989 km/u; 4. Dennis Hulme (Nw- Zeel.), MacLaren-Ford 2.07.19.24, gem. 177.836 km/u; 5. Jackie Ickx (Belg), Brabham-Ford 2.07.19.75, gem. 177.823 km/u, 6. Jack Brabham (Austr.), Brab- hem-Ford 2.07.52.89 gem 177.055 km/u; op 1 ronde: 7. Graham Hill (GB), Lo tus Ford; op 3 ronden Jean-Pierre Bel- ELS, de gouden kruidenbitter uit Limburg, bereid févolgens 'n oud, geheim familie- recept. ELS LA VERA, koel ge serveerd 'n puike borrel, 'n geweldig apéritief.Ook j als longdrink i en on the rocks. ELS LA VERA, de echte ELS. Moet u in huis hebbenï N.V. Distilleerderij Jacq. Hennekens Beek (L.) ËSSSSÜH! Zo groot was het verschil met de achtervolgers, dat coureus van het tweede garnistuur de ondankbare taak kregen de Nederlandse Grand Prix te redden. Toegege ven, zij deden hun best, maar de strijd om de bezetting van de derde plaats, waarvoor Amon, Hulme, Ickx en Brabham zorgden, heeft het gebrek aan spanning toch niet kunnen vergoeden. toise (Fr) Matra-Ford; 9. John Sur- tees (GB) BRM; op 6 ronden: 10. Vic Elford (GB) MacLaren-Ford. Snelste ronde: Jackie Stewart (GB) 1.22.94, gemiddeld 181,995 km/u. De stand in het wereldkampioen schap voor coureurs (formule 1-wa- gens) na de Grote Prijzen van Zuid- Af rika, Spanje, Monaco en Nederland is als volgt: 1. Jackie Stewart (GB) met Matra- Ford 27 punten; 2. Graham Hill (GB) Lotus-Ford 15 pnt; 3. Jo Siffert (Zwi) Lotus-Ford 13 pnt; 4. Dennis Hulme (Nw-Zeel) McLaren-Ford 11 pnt; 5. Bruce McLaren (Nw-Zeel) McLaren- Ford 10 pnt; 6. Piers Courage (GB) Brabham-Ford 6 pnt. ADEN AU Bij een 24-uurswedstrijd op de Nürburgring is zaterdag een ern stig ongeluk gebeurd. De Duitser Erhard Rau raakte met zijn N.S.U. 1000 TTS door onbekende oorzaak van de weg. De wagen vloog in brand en Rau, die zijn veiligheidsriemen niet kon loskrijgen, liep zeer zware brandwonden op. Hij werd per helikopter naar een ziekenhuis in Keulen gebracht. ZANDVOORT De organisatoren van de Nederlandse Grand Prix hebben sinds jaar en dag geen geluk bij het vaststellen van het programma, dat aan de grote wedstrijd van de snelle formule 1 - renwagens vooraf gaat. Ook nu deed de speaker vergeefse moeite om in de openingswedstrijd span ning te suggereren. In alle vier klassen van de toerwagenrace over 25 ronden, geldend voor de nationale kampioen schappen, ging de winnaar echter zon der bedreigd te zijn over de streep. De duizenden in de duinen hebben nog even gehoopt op een duel tussen Han Akkersloot en Freek Dudok van Heel in de klasse 1300-1600 cc en een ge vecht tussen, de witte Porsche 911 van Toine Hesemans en de oranje wagen van het Dutch National Racing Team, gereden door Gijs van Lennep. Pech deed ook die hoop in rook op gaan. In de achtste ronde kwam het einde voor Han Akkersloot. Dudok van Heel zag zich de zege ontgaan, toen Frans Lubin hem in de tiende ronde passeerde en snel een grote voorsprong nam. Bij de Porches was het onderlin ge verschil eveneens al snel te groot om van een boeiende race te kunnen spreken. Hesemans gaf de mannen in de pits van het Stichts Racing Team steeds meer reden tot optimisme. De witte Porsche zou de 25 ronden echter niet vol maken. Vijf ronden voor het einde reed Hesemans zijn wagen met overslaande motor de pits binnen. Haastige handen sleutelden, doch ga ven na enkele minuten de ongelijke strijd tegen de tijd op. Moeiteloos reed Gijs van Lennep zijn Porsche daarna naar de overwinning. HAMBURG Albert Rasche, een zestienjarige Duitse voetbaljunior, heeft zondag in Hamburg voor een uniek - officieus - wereldrecord ge zorgd door de bal 1 uur 12 minuten en 36 seconden in de lucht te houden. Rasche liet de bal 6227 maal „dan sen", 6221 op de voet en 6 keer op het hoofd. ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7