Zuid-Holland vreest verder opdringen van zout water Reddingsmaat schappij en ervaren Steeds meer watersporters raken in moeilijkheden Engeland maakt grote haast met Kanaaltunnel Vico Torriani laat de Rijn door Zaandam stromen Onachtzaamheid onverschilligheid onwetendheid EXPO-PENNING IN GOUD, ZILVER EN KOPER Spaarloon in West-Duitsland al uit de kinderschoenen Waterschappen staan al jaren met de rug tegen de muur Helpende hand Haast GEEN DALING KUSTLIJN EIGEN LIJSTEN ONACHTZAAMHEID DUITSERS INTERESSANT BERGINGSLOON FABRIEKSBRAND NA STOFEXPLOSIE VRIJWILLIG BIJ ONS WIL HET NOG MET ERGMAAR EILASÜ AF INVESTERINGEN Eindhovense raad aanvaardt plan voor binnenstad WOENSDAG 25 JUNI 1969 LEIDEN/GOUDA De hoogheemraadschappen van Delfland. Schicland en Rijnland vrezen dat de maatregelen van Rijkswaterstaat om een zoutramp in de Randstad te voorkomen, te laat zullen zijn. Hun hoop is daarom gevestigd op het klimaat, dat hen overigens de afgelopen jaren niet in de steek heeft gelaten. De dijkgraaf van Schieland. mr. F. M. A. Schokking zegt dat zo en het Tclinkt bijna verlekkerd „Wij moeten een mooie zomer hebben met liefst zoveel mogelijk regen". Het is duidelijk, dat hij daar een verderstrekkend belang mee op het oog heeft dan het verknoeien van de vakanties. De hoogheemraadschappen hebben in het gebied tussen de Nieuwe Waterweg en het Noordzeekanaal onder meer de zorg voor de kwaliteit van het opper vlaktewater dat is het water in de sloten, vaarten en plassen dat voor de plantengroei en wat daarmee samen hangt (en wat is dat niet?) van onpeil baar belang is. Dat is langzamerhand een hele zorg omdat dat water voor een belangrijk deel uit de rivieren moet komen. Het wordt ingelaten bij Gouda uit de Hol landse IJssel. Dat is nog het enige punt. Andere inlaatplaatsen langs de Waterweg en de Maas. waar Delfland op aangewezen was, zijn sinds de groei van het Rotterdamse havengebied naar wereldhoogte, zout geworden omdat de moderne haven het nu eenmaal van diepte moet hebben. Zout water kunnen de waterschappen niet inlaten omdat het de groente-, fruit- en bollencultuur in de Randstad met één klap om zeep zou brengen. Het zout dringt sneller binnen naar mate de havens en de Waterweg die per worden en in oppervlakte toene men. De natuur hielp daarbij een hand je. De hoeveelheid water die met eb en vloed naar binnen en naar buiten wordt gepompt, was zo groot gemaakt dat de Maas tot voorbij Rotterdam ve le meters werd uitgeschuurd (op som mige plaatsen tot twintig -meter!) Zo drong het zout op en zo werden steeds meer waterinlaten onbruikbaar. Sinds enkele jaren staan de waterschap pen met de rug tegen de muur. Het laatste inlaatpunt, dat bij Gouda, wordt met verzilting bedreigd, terwijl de nieuwe plannen voor verdieping van de Waterweg (oliegeul) en aanleg van ha vens (Rijnpoort) lustig bleven komen. Het is niet onbegrijpelijk dat de wa terschappen de geruststellende woor den van de Rotterdamse bestuurders, dat het verziltingsgevaar zou meeval len, met een korreltje zout namen. „Die verhalen kennen we van vroeger", zegt. de secretaris-rentmeester van Delfland, dr. A. H. Bohm, wijzend op de waarschuwingen die Delfland al tiental len jaren vergeefs laat horen. Het hoog heemraadschap raakte in 1964 zijn laat ste inlaatpunt (dat bij de Parksluizen in Rotterdam) kwijt en het is nu ook aangewezen op het gemaal van Rijn land bij Gouda. Het water voor Delfland maakt een enorme reis door Zuid-Holland, waar het bij Leidschendam het gebied van dit hoogheemraadschap wordt binnen gelaten. De ingelanden hebben de voor zieningen daartoe zelf moeten betalen (2 miljoen gulden) een omstandigheid, die de gevoeligheid voor de Rotterdam se argumenten ook heeft verzwakt. „De mensen zijn er nog steeds erg boos over zegt dr. Bohm. „Wij vin den het best dat Rotterdam zich wil handhaven, maar wij vinden het onlo gisch dat de verziltingsgevolgen daar van voor onze rekening moeten komen". De dijkgraven van de bedreigde hoog heemraadschappen hebben minister Bakker (Verkeer en Waterstaat) on langs met grote klem gevraagd haast te maken met de plannen om de zoet watervoorziening van de Randstad vei lig te stellen (onder meer door aanleg van een kanaal naar het Amsterdam- Rijnkanaal). Er is geen geld voor, maar wel begrip. En mr. Schokking is met dat resultaat na zoveel jaren van vergeefse waarschuwingen niet eens ontevreden. „Er groeit tenminste begrip voor de betekenis van zaken die het leefklimaat betreffen", zegt hij. Daarbij komt dat Rijkswaterstaat proeven neemt om de Maas bij Rotter dam ondieper te maken, waardoor de zouttong kan worden tegengehouden. Het is de bedoeling dat dit werk syn chroon verloopt met de aanleg van de oliegeul, zodat de situatie niet slechter wordt. Daarin hebben de waterschappen niet al te veel vertrouwen, ook al omdat het hier proeven betreft, terwijl de geul voor mammoettankers volgend jaar klaar moet zijn. Bovendien zijn ze er niet zeker van dat met het ondieper maken van de ri vier het zout voldoende kan worden te gengehouden. Op papier klopt het alle maal, maar het blijft wel de vraag of de rivier zal reageren zoals is voor speld. Daarom zitten de bestuurders van Delfland, Schieland en Rijnland in af wachting van de resultaten en de aan leg van inlaatmogelijkheden in het Am sterdam-Rijnkanaal voorlopig te hopen op slechte zomers. Dan is er namelijk veel water in de Rijn, dat niet alleen de vloed tegenhoudt, maar dat ook scho ner is. zodat men het geruster over Hol lands akker kan laten vloeien. De bekende Zwitserse zanger en showman Vico Torriani was vrijdag in Zaandam, waar opnamen werden gemaakt voor een televisie programma dat het Nordwestdeutsches F er ri se hen in oktober uitzendt. De fraaie geveltjes in Zaandam vormden een uitstekend decor voor een dansje, dat Vico Torriani maakte met in namaak-Volendamse kostuums gestoken Duit se danseresjes. Aanvankelijk zouden de opna men gemaakt worden in Arnhemmaar de re gisseur vond Zaandam toch aantrekkelijker. De Zaan werd voor enige tijd omgedoopt in de Rijn, want het programma zal Vico op de Rijn heten. Onder de watersporters onderscheidt zich een categorie door onachtzaam heid, onverschilligheid en onwetend heid. Deze conclusie trokken we naar aan leiding yan gesprekken met drie man nen die vaak met deze eigenschappen te maken hebben. Bovendien neemt het aantal van zulke moeilijke gevallen duidelijk toe. Onze zegslieden erkennen volmondig dat er talrijke watersporters zijn die bekwaam en verstandig omgaan met hun zeiljachten en motorboten. Niette min stijgt het aantal lieden die op het water zorgen baren. Dit komt doordat de welvaart zich onder meer weerspie- geeft in 'n voortdurend toenemend aan tal watersporters. De reddingmaatschappijen weten er van mee te praten. Het jongste jaarverslag van de Ko ninklijke Zuid-Hollandsche maatschap pij tot redding van schipbreukelingen vermeldde dat van de tachtig hulpver leningen er 46 werden uitgevoerd ten behoeve van watersportbeoefenaars. Bij de Koninklijke Noord- en Zuid-Hol landse reddingmaatschappij hadden van de 169 noodmeldingen er 57 betrek king op watersporters. Deze cijfers betekenen dat de redding organisaties ruim veertig procent van hun activiteiten besteden aan de wa terrecreanten. De heer G. Quint (61) voorziet zeker geen daling, want hij heeft het aan tal juist in de afgelopen drie jaren sterk zien groeien. Naast zijn functie van directeur van Harwich Ferry Agenturen in Hoek van Holland treedt hij voor de „Zuid-Hollandsche" op als directeur-secretaris. Hij probeert wel een oplossing té zoe ken voor de keren dat watersporters „soms urenlange onnodige spanning" veroorzaken. Dit probleem klemt te meer voor zijn reddingorganisatie, om dat in haar werkterrein tussen Ter- heyde en Cadzand ingrijpende ver anderingen duidelijk worden in de naaste toekomst. „Door de afsluitingen in het Delta gebied krijgen we te maken met een ononderbroken kustlijn van circa ne gentig kilometer", zegt de heer Quint. „De kans lijkt groot dat we die afstand van de uiteinden af moeten gaan bedie nen. Dat komt voor elk van beide sta tions wellicht neer op twee boten voor alle weersomstandigheden en één snel le boot die ook lange afstanden verder de Noordzee op kan afleggen". Er is nog een ander punt. „Door het dichten van de zeegaten ontstaat een binnenmeer met zpet. water. Met al een beetje wind krijg je gauw verhoging van het water, waarvan onervaren wa tersporters last kunnen hebben. De heer Quint hecht nogal wat waar de aan de vragenlijsten die door zijn organisatie zijn opgesteld. Die moeten worden ingevuld in de jachthavens vanwaar watersporters van plan zijn tochten te ondernemen. Aan de hand ervan wordt het zoeken vergemakke lijkt. De /tNWB werkt met eigen lijsten, deelde* de heer B. J. F. Stijger (51) mee. Hij is plaatsvervangend chef van de af deling waterrecreatie. Men noemt ze „praairapporten". De heer Ch. van der Zweep (42) ziet er als directeur van de in Amster dam gevestigde reddingmaatschappij weinig heil in om te proberen daarmee het werk van de reddingboten te ver minderen. „Men is er een jaar of drie, vier geleden mee begonnen en het eni ge wat ik er van weet is dat het resul taat op Terschelling nihil is". Overigens is het niet nodig Klat zei lers en motorbootvaarders met onvol doende kennis de dikwijls wisselende omstandigheden te water tegemoet gaan. De heer Stijger toont me een in drukwekkende stapel boekjes en inlich tingenbladen, waaruit blijkt dat alles wordt gedaan om de watersporters van dienst te zijn. De ANWB stelt hen ook in de gele genheid diploma's te behalen voor theo retische kustnavigatie, voor zeilen op meren en plassen, op kanalen en rivie- fen, op Waddenzee, Deltawater, en IJs- selmeer, evenals voor^motorbootvaren. Enkele duizenden watersporters vol gen jaarlijks cursussen op tientallen zeilscholen en zeilkampen. „De kwali teit zou in het algemeen beter kun nen", vindt de heer Stijger. „Drie ervan hebben een aanstelling van de bond, omdat wij nogal kritisch zijn. Dat is nog geen tien procent van alle zeil scholen". Het getal drie valt nog een keer. Zo veel zeilers zijn er slechts in ons land die het diploma van de ANWB heb ben behaald voor het zeilen op Wad- Pleziervaart en binnenvaart fin de verte) ontmoeten elkaar op het IJssel- meer. denzee, Deltawater en IJsselmeer. „De meesten menen er geen behoefte aan te hebben". Toch wil de heer Stijger niet bewe ren dat iedereen zich onverantwoorde lijk gedraagt. „De explosieve ontwikke ling van de watersport maakt de kans op ongelukken groter. We hebben eens met de rijkspolitie te water de ongelukken geanaliseerd. In de eerste plaats zijn de persoonlijke ongelukken te tellen op de vingers van hooguit twee handen. Pin dan zijn het bijna altijd gevallen van grote onachtzaamheid (wat weinig te maken heeft met. wetskennis), eigen lijk onverschilligheid". Hij stelt er tegenover dat hij de kri tiek van de Koninklijke Schippersver eniging Schuttevaer op de waterspor ters niet gerechtvaardigd vindt. Twee onderzoeken hebben dit volgens hem weerlegd. De heer Van der Zweep staat heel nuchter tegenover de watersporters. „Ik beschouw het ook niet als overlast als onze boten er voor hen op uit moe ten". Hij zegt: „De goede watersporters slaan de waarschuwingen en raadge vingen niet in de wind. Van hen heb je ook geen last, maar negentig pro cent krijg je niet te pakken, ook om dat de meesten niet zijn aangesloten bij watersportverenigingen. Tegen hen zeggen we: Als je dan toch wat van plan bent, zorg dan tenmin ste dat je noodsignalen aan boord hebt. Dan kunnen we je vinden. Voor de rest zie ik weinig heil in maatregelen". De heer Van der Zweep beaamt wat de heren Quint en Stijger al hadden gezegd: „Het zijn niet alleen de Neder landers. want in West-Duitsland, Frankrijk, Engeland en ook in de Verenigde Staten hoor je dezelfde klach ten". Illustratief is dat het bij het uitruk ken van de Koninklijke Noord- en Zuid Hollandse reddingmaatschappij voor watersporters voor tenmnste vijftig procent om Duitsers gaat. Meer dan driekwart van de gevallen waarin deze organisatie aan de ple- ziervaarders hulp verleent, speelt zich af op het IJsselmeer. „We hebben dit jaar nu al vijftien jachten geholpen, waarvan zeker tien-van Duitsers". Een hopeloze zaak dus? De heer Quint wil zeker geen eigen wijze doordrijver zijn, maar het is toch wel interessant om van hem te horen hoe de Amerikaanse kustwacht dit vraagstuk heeft aangepakt. Zij heeft de watersporters tot haar bondgenoten gemaakt. „De Coastguard heeft een „auxiliary" opgericht, waar je bij kunt komen als je vrijwillig om de twee jaar je boot laat keuren e zelf een examen voor nautische bekwaamheid aflegt. Dan krijg je 'n mooi plakplaatje op de voor ruit van je motorboot en je mag de vlag voeren van de United States Coastguard Auxiliary". De Engelsen zijn enkele maanden ge leden met iets dergelijks uit de bus gekomen. Zij hebben The Yachtsmen's Assocation gesticht. De Engelsen doen het dikwijls an ders. Zo bestaat er de situatie dat de bemanningen van reddingboten per soonlijk recht hebbenop bergingsloon als zij een schip dus ook een ple zierjacht binnenbrengen. De heer Quint: „Voor de booteige naars kan dat flink in de papieren lo pen en de Engelse reddingmaatschappij zit er eigenlijk een beetje mee in. Wij ondervinden er soms ook de naweeën van, want de meeste Britse waterspor ters weten niet dat de hulp van Ne derlandse reddingmaatschappijen gratis is. Als zij op onze kust in moeilijkhe den komen, zijn ze meestal als de dood om hulp van een reddingboot te aan vaarden. Dat bemoeilijkt ook ons werk, omdat dikwijls pas in uiterste nood kan worden ingegrepen. ZAANDAM Een schade van 750.000 gulden ontstond gistermiddag toen een houtmeelfabriek in Zaandam uitbrandde. De oorzaak van de brand is waarschijnlijk een stofexplosie. Mede door de gunstige wind slaag den brandwerkorpsen uit Zaandam, Zaandijk en Wormre er op het nipper tje in een aangrenzende extractfabriek waarin tienduizenden liters olie, vet en wasbenzine lagen opgeslagen, te behou den. wé Daarom hebben we nu stencils laten drukken, waarop in vier talen staat dat onze maatschappij uitsluitend be staat van vrijwillige bijdragen. De schippers van de reddingboten overhan digen die direct zodra zij langszij een pleziervaarder komen". TOKIO Ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling die in 1970 in het Ja panse Osaka zal worden gehouden is deze penning geslagen. Er zullen 2.700.000 exemplaren worden vervaardigd in goud, zilver en koper. Uet spaarloon staat de laatste tijd vol- op in de Nederlandse belangstelling: De vakbonden en ook de regering zien in deze niet-contante loonvorm een mo gelijkheid om inflatie tegen te gaan. Op het ogenblik bekijkt een interde partementale werkgroep hoe dit spaar loon in de praktijk wat meer gestalte kan krijgen. Want indrukwekkend zijn de vorderingen tot nu toe niet: alleen de grafici en de baggeraars zijn het in de nieuwe c.a.o. overeengekomen. Van die zijden ook is de vraag gesteld of voor het spaarloon niet dezelfde facili teiten kunnen worden gegeven als die voor het sparen nu. In West-Duitsland is het (vrijwillige) spaarloon al aardig uit de kinderschoenen gegroeid. Spaar loon wordt vooral gegeven in de bouw nijverheid, waar ongeveer 900.000 werk nemers op basis van vrijwilligheid een deel van hun loon laten inhouden. Dit geld wordt vijf jaar vastgezet. Of men dit gespaarde geld na afloop even tueel belegt in waardepapieren, is 'n zaak van individuele keuze voor elke werk nemer. Al sinds 't midden van de jaren vijf tig zijn in de Bondsrepubliek vele plan nen gelanceerd voor een investerings- loon. Een van de bekendste was die van het parlementslid Erwin Haussier. De ze Christen-democratische vakbondlei der oorspronkelijk zetter van beroep, wilde 'n deel van de loonstijgingen laten inhouden en laten onderbrengen bij een beleggingsmaatschappij. Dit alles zou dan verplicht vastgelegd dienen te wor den in de c.a.o. Een ander plan, afkom stig van Haussiers partijgenoot prof. Fritz Burgbacher, voorzag zelfs in het LONDEN Nog deze maand zijn er belangrijke beslissingen te venvachten over de Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk. Het Britse ministerie van Verkeer werkt er intensief en met grote spoed aan. De afdeling van dit ministerie die zich bezighoudt met het tunnelplan, is be langrijk uitgebreid. Alles wijst erop dat het Engeland ernst is. Onder meer verwacht men spoedig een bekendmaking over de plaats in Zuid-Engeland waar de stations- en andere gebouwen komen voor deze treintunnel naar Frankrijk. Engeland en Frankrijk hebben al en kele jaren geleden in beginsel besloten dat er een treintunnel onder het Ka naal komt. Het plan voor een brug werd van de hand gewezen omdat dit een te groot risico betekent voor de scheepvaart. Het Kanaal is een der drukst bevaren zee-engten ter wereld. Als .aat kan de bouw van de beginnen. Vijf ja la ter kunnen dan de eerste treinen door deze vaste oeververbinding tussen En geland en Frankrijk rijden. Intussen zijn de besprekingen over het tunnelproject nog in volle gang. Drie grote groepen bankiers en investe ringsmaatschappijen in Engeland, Frankrijk, andere Europese landen en de Verenigde Staten hebben daar plan nen voor klaar liggen. Een groot deel van de 2,3 miljard gul den, die nodig zijn voor de bouw van de tunnel, zal van particuliere zijde ko men. Een besluit om de Kanaaltunnel te bouwen betekent, dat Engeland zijn lot letterlijke verbindt met dat van het vaste land,' waar het zich, door mid del van de EEG, zo graag bij wil aan sluiten. De i. ;er aandelen van de al ve le jaren bes inde Kanaaltunnelmaat- schappij ging gisteren in Londen be langrijk omhoog. inhouden van een percentage loon aan investeringsloon. Al deze plannen zijn voornamelijk af- gestuit op bedenkingen van de vak bonden, die weinig voelen voor zo'n ver plicht „ijzeren sparen". Zij laten hun leden liever de vrije keus wat zij met hun inkomen willen doen. Ook uit tac tische overwegingen bij loononderhan delingen zijn de bonden niet erg op ver plichte inhoudingen gesteld. In '65 open de een wet belastingvoordelen (zowel voor werknemers als voor werkgevers) voor dat deel van het loon dat wordt ingehouden voor spaarregelingen of voor het kopen van waardepapieren zoals beleggingscertificaten, pandbrieven of aandelen. In het laatste geval zou de werknemer pas na afloop van een ter mijn van zes jaar de vrije beschikking over een waardepapier krijgen en dit desgewenst weer kunnen verzilveren. Deze wettelijke mogelijkheid voor het kopen van waardepapieren bleef echter tot nu toe theorie. Als eerste Westduitse vakbond nam de bouwvakorganisatie Industriegewerkschaft Bau, Steine, Erde in augusus 1966 het vrijwillig spaar loon op in zijn aa.o. Elke werknemer in de bouwnijverheid, die dat wil, kan zijn spaarloon laten inhouden en dit geld voor vijf jaar verplicht vastleggen in een spaarregeling of een zogenaam de bouwspaarregeling, die op zichzelf weer gunstige renten en premies ople veren. De bouwvakarbeider laat in vele ge vallen twee pfennig per arbeidsuur in houden en de werkgever legt daar dan nog negen pfennig bij. Voor kantoor mensen in de bouwnijverheid bestaat een overeenkomstige regeling. Het be drag dat op die manier op bijzonder gunstige voorwaarden opzij wordt ge legd is op zichzelf bescheiden twee tot driehonderd mark per jaar maar het is voornamelijk bedoeld als stimu- ans voor verder eigen sparen. A7an de ongeveer 1.6 miljoen werk- nemers in de bouwvakken doen cir ca 900.000 vrijwillig mee aan dit spaar loonsysteem. Vergelijkbare regelingen zijn tot nog toe alleen tot stand geko men in de mijnbouw van het Saarland en hier en daar in de textielindustrie. De wettelijke mogelijkheid tot aan koop van waardepapieren is tot nog toe niet benut. Daarbij heeft ook het be zwaar meegesproken, dat aandeelen koop via een zeer langzaam groeiende spaarsom technisch nogal gecompliceerd zou worden. Nu de Westduitse conjuc- tuur zich weer krachtig heeft hersteld, verwacht men dan ook de ontwikkeling tot vermogensvorming door de werk nemers zich weer verder zal doorzetten. Het is echter duidelijk gebleken dat als het financieel weer voor de wind gaat, de spaarzin toch dikwijls moet wijken voor de onmiddellijke wens naar een grotere auto, een vakantie of Mal- lorca of een kleurentelevisietoestel. EINDHOVEN De Eindhovense ge meenteraad heeft na tien uur vergade ren een nieuw bestemmingsplan voor de binnenstad aangenomen. De belangrijkste onderdelen hiervan zijn de bouw van een groot centrum gebouw en een parkeerkelder onder de binnenstad voor 3000 auto's. De totale kosten worden geschat op 120 miljoen gulden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 6