Snelheidsmeters liegen er nogal eens om FIAT 130: prestige-wagen in de Europese topklasse De man die met een „lachertje" een wereldconcern bouwde i De twee-miljoenste Mini De, bloedlijnen in W.-Europa Dr. G. N. Lammens benoemd tot directeur CVK Zomernummers van De Open Deur Onderweg voor vakantiegangers Twee miljoen voor Biafra Drinkjijenrijik Zomercursussen bij Kerk en Wereld 700.000 AUTO'S levewgeivwrlijk „LORD AUSTIN - THE MAN" Techniek Morris Eerbetoon Grote klap Oude liedje Beu van bijzondere? - Dan een Jaquar AMERIKAANSE MANNENMODE KLEURRIJKER Nieuwe vering Opbergruimte Technische gegevens Ze staan bij de ANWB bekend als bloedlijnen: de straks weer overvolle autowegen, waarop in het hoofdseixoen benauwend veel ongelukken voorkomen. (Op de kaart de gerasterde plaatsen). Het rijn onder meer de trajecten Arn hem-Bazel (en door naar het ruiden), de aftakkingen Frankfurt-Miinchen en Karlsruhe-München, alsmede de route via Lyon en Avignon. Dwars door Frank rijk dus. De ANWB liet in 1968 soals wij on langs al schreven uit de op de kaart aangegeven gebieden 1863 auto's weg halen, na ongevallen of mechanische schade. Er werden 218 riekte- en sterf gevallen geregistreerd. En nu spreken we alleen over de ongevallen van Ne derlanders op en bij de gearceerde ge bieden. Dr. G. N. Lammens, geref. predikant te Heemstede, is benoemd tot directeur van het Convent van Kerken. De huidige directeur, ds. C. van Rij, is op zijn verzoek ontslag verleend wegens zijn benoeming tot leraar godsdienston derwijs aan het Corderius College te Amersfoort. Als zodanig is hij ook reeds verbonden aan het Reformatorisch Col lege „Blaise Pascal" te Zaandam. Dr. Lammens (45) is predikant geweest in Heirtkenszand, Rotterdam-Kralingen en Heemstede. Sinds 1954 was hij hoofdbe stuurslid en voorzitter van het landelijk gerei, jeugdwerk. Hij is nog voorzitter van het landelijk Centrum voor Geref. Jeugdwerk. Reeds jaren was hij adviseur, wat de liturgie betreft, van de door het Convent van Kerken uitgezonden televisie- kerkdiensten. Vanaf de oprichting van de programmaraad NTS, is dr. Lammens lid geweest van dit college, aangewezen door het Nederlands Cultureel Contact. Het Convent van Kerken is een van de drie kerkelijke zendgemachtigden. Behal ve afzonderlijke uitzendingen van kerk diensten via radio en televisie verzorgt het Convent de wekelijkse radiorubriek „Convent uit en over de kerk" (zondag avond 18.00 tot 18.30 uur). Voorts participeert het Convent van Kerken in gezamenlijke uitzendingen met IKOR en RKK zoals o.a. de wekelijkse rubrieken „Kenmerk" en „Woord voor woord". In juli verschijnt een speciaal zomer nummer van De Open Deur/Onderweg dat behalve voor de vaste lezerskring ook is bestemd voor andere vakantiegan gers en dagjesmensen. Het wordt uitge geven en verspreid in samenwerking met de Stichting recreatiewerk ten dienste van kerken, een „dochteronderneming" van de Bijbel Kiosk Vereniging. In een kleurig omslag in vakantiesfeer biedt het blad een aantal artikelen die zijn af gestemd op mensen met vakantie. Ger- ton van Wageningen geeft wat wetens waardigheden over de zon als natuurver schijnsel. Koos Zwart van het Amster damse Fantasio noemt in een interview dat ontmoetingscentrum zelf „een praat- en zwijghuis voor langharig tuig". Ds. Klijn, eindredacteur van het blad, lever de de tekst voor een stripverhaal over de bonte kampeeravonturen van een Ne derlands gezin, terwijl Herman Broek huizen een verhaal voor de kleintjes schreef. De jeugd wordt verder gediend met een kleurplaat van de barmhartige Samaritaan en met spelletjes voor een lange autorit. Radiodominee Klamer vertelt in een in terview waarom hij gelooft en in een kort verhaal van E. M. Visserman wor den de problemen van leven en dood in een vakantiedorp aangegeven. Vaste me dewerker ds. Buskes vertelt hoe belang rijk hij, als grote-stadsburger, het vindt om in de vakantie de stilte te zoeken. Het blad is in het bijzonder bedoeld voor verspreiding in recreatiegebieden. De derde Biafra-actie, die begin mei on der de titel „Uw geld hun leven" werd gehouden, is thans 't bedrag van twee mil joen gulden genaderd. Doordat vooral de inzamelingen van de kerken en de giften per giro de verwachtingen verre overtrof fen kon dit resultaat toch nog worden be reikt. (St. Vluchtelingenhulp Biafra-conflict) Dezer dagen werd in de fabriek van de Austin/Morris Division in Longbridge de twee miljoenste Mini geproduceerd. Dit is de eerste keer, dat ooit een Engelse wa gen een dergelijk hoog produktiecyfer haalde. De Mini werd geïntroduceerd in 1959 en was de pionier van het thans veel geïmi teerde systeem met voorwielaandryving en dwarsgeplaatste motor, waardoor zo wel een grotere interieurruimte verkregen werd, als een grote bochtvastheid en een uitstekende wegligging. Na de Mini volgden de 1100/1300, de 1800 en recentelijk ook de Maxi hetzelfde con cept. In minder dan 10 jaar werden van deze typen 3.700.000 stuks geproduceerd. Op het ogenblik is de Mini de meest ge- exporteerde wagen in Engeland, terwijl hij ook op de thuismarkt hoge ogen gooit. Daar wordt hij op het ogenblik zelfs beter verkocht dan de Ford Cortina, Van alle geproduceerde Mini's werd 43 pet. buiten Engeland verkocht, waarvan de meeste in Europa. Sinds de introductie van de Mini werden er in Nederland biyna 35.000 verkocht, terwijl de jaarlijkse verkopen, sinds de devalua tie in 1967, meer dan verdubbeld zijn. Eén van de redenen voor de grote popu lariteit van de Mini, speciaal in Europa, zyn de grote successen by races en rally's geweest. Sinds 1962 hebben Mini's alle be langrijke rally's in Europa gewonnen, waaronder driemaal de totaal-overwinning in de Monte Carlo Rally, in 1964, 1965 en 1967. Door deze overwinningen verdiende de Mini zijn reputatie als de beste rally- wagen van de laatste 10 jaar. Op het ogenblik bedraagt de jaarproduk- tie 250.000 wagens. Met de nieuwe zescilinder Fiat 130 zijn deze maand de eerste testritten ge maakt. In Turijn kreeg een onzer ver slaggevers een van de eerste exempla ren in handen, waarmee hij ruim 300 kilometer heeft afgelegd. De route gaf voldoende afwisseling om het grote Fiat model in praktisch alle denkbare toe standen aan het werk te zetten: via de autostrada naar Aosta en daarna richting Mont Blanc. T"ke 130 vervangt officieel de oude 2300, waarvan ongeveer 160.000 stuks wer den gebouwd, maar hij is in een hogere klasse uitgekomen. Het model is representa tiever, ruimer, krachtiger en moderner, ei genlijk een luxueuze afronding van de serie, die met de 124 is gestart. De koetswerklijn is naar verhouding echter meer gestrekt, minder hoekig en gedrongen dan het figuur van de 124/125. De constructeurs hebben van de zakelijke leiding voldoende armslag gekregen om van de 130 een prestigewagen te maken, die enigermate moet kunnen op boksen tegen Europese topnummers zoals de Mercedes 250/280, BMW 2500/2800, Volvo 164, Opel Admiral e.d. De Fiat 130 is uitgerust met een 2.8 liter 140 DIN-pk zescilinder, die eerder geprepa reerd is voor soepel en snel rijden dan voor topprestaties. Op de autostrada drukten we door tot ruim 175 km/uur. Een kruissnel heid van 150 km/uur is gemakkelijk aan te houden. De motor gedraagt zich uiterma te rustig en beschaafd. Ook schikt hij zich goed naar de automatische Borg-Wamer- bak, die standaard is. Tijdens de lange tocht hebben we een normale transmissie nauwelijks gemist. Alleen bij snel inhalen op steile hellingen tastten we instinctief even naar de handel. In de automatische standaarduitvoering is de grote Fiat alles behalve lui. De I en II kunnen worden „vastgehouden" resp. tot 75 en 130 km/uur. In de D-stand loopt de wagen door tot goed 175 km/uur. De acceleratietijden zijn ruim verant woord, hoewel in deze klasse niet opzienba rend. Van 0-60 km/uur in 7.5 sec., 0-80/ uur in 10.2 sec., 0-100 km/uur in 13.9 sec., 0-120 km/uur in rond 30 sec. Voor een zes- pitter 2.8 liter (met bovenliggende nokken- as per cilinderrij) zijn dit bescheiden tij den, maar Fiat heeft er geen gezinsracer van willen maken, maar meer heil gezien in het algemeen rijgerief. Achter 't stuur zit de bestuurder er op zijn gemak bij. De fauteuils zijn breed, goed gevormd en comfortabel. Ze zijn ook in de hoogte verstelbaar en het stuur kan hoog en laag worden gezet. Het compartiment maakt een degelijke, vrij luxueuze indruk. De 130 is overigens geen pompeuze auto. Uiterlijk is de carrosserie in de bekende Fiatstijl onopvallend, haast sober gesti leerd. De betrekkelijk korte motorkap en de beheerste achterpartij vertellen dat we hier nog net niet met een Europese uitgave van een Amerikaanse compact model tm maken hebben. Met een lengte van 4.75 me ter is de 130 korter dan de Mercedes 280 en Het Verbond voor Veilig Verkeer gaat de komende maanden een landelijke actie ,Veilig uit - veilig thuis" voeren. Motto's zijn ,2 1/4" (twee uur rijden en een kwar tier rusten) en drinkjijenrijik(een nieuwe versie van glaasje op laat je rijden). In Tsjecho-Slowakije worden de auto's gedistribueerd. Wachtlijsten van twee jaar zijn normaal. Naast het distributie systeem is nu een vrije markt op touw ge zet, waar de Tsjechoslowaken zonder wachten diverse Europese auto's kunnen kopen, maar wel voor prijzen die enkele keren zo hoog zijn als de prijzen van de zelfde auto's in de landen waar zij worden gemaakt. Het enorme verschil is voor de fiscus. Evenals in vorige jaren organiseer! Kerk en Wereld in Driebergen in de maanden juli en augustus een aantal zo- mercursusweken. Ook nu weer zijn daar voor actuele onderwerpen uit maatschap pij, kerk en cultuur gekozen, bv. moder ne literatuur, democratie, de wereldgods diensten, de bijbel. Zelfwerkzaamheid speelt in alle acht weken een rol, maar springt het meest naar voren in een mi- meweek, een toneelwerk in de poli tieke werkwinkel. In laatstgenoemde cur susweek zal de aandacht zijn gericht op het nut en de opzet van parlementaire en buitenparlementaire politieke actie. Aan de zomerweken kan door alle be langstellenden worden deelgenomen. Al leenstaanden, echtparen en gezinnen met kinderen zijn allen even welkom. Kinder leiding is aanwezig die zich over de jeugd ontfermt als de ouders aan het pro gramma deelnemen. Een speciale zomerfolder kan worden aangevraagd bij Kerk en Wereld, De Horst 1, Driebergen, tel. (03438) 2241. (Hervormd Persbureau) langer dan de BMW 2500/2800. De Fiat 130 kenmerkt zich door de goede rijeigenschappen. De wegligging en de koersstabiliteit zijn boven alle kritiek. Van een wagen in deze klasse mag dit worden verwacht. Een gunstige invloed op de rij- soepelheid heeft de vernieuwde achterve ring. De 130 is de eerste grote Fiat met on afhankelijke wielophanging voor en achter. De stijve achteras is eindelijk vervangen door een nieuwe constructie met schroef ve ren. De voorvering met torsiestaven is van het McPherson-type. Het resultaat van het aangepaste veersysteem is goed merkbaar. De wagen wordt ook op slecht wegdek niet stoterig en onzeker. Hij veroorlooft zich geen kleine koersafwijkingen. In de bocht wordt hij niet gauw lastig, al vergt de indi recte besturing wel wat extra draaiwerk. De remmen (schijf rondom), gedragen zich voortreffelijk. In de stad is de 130 betrekkelijk handig vanwege de gemakkelijke bedienbaarheid, het goede uitzicht, de overzichtelijkheid en de niet al te grote draaicirkel van onge veer 11 meter. Ventilatie en verwarming zijn heel goed geregeld. De instrumentering is volledig met toerenteller en elektrisch klokje maar het dashboard is minder ge lukkig uitgevoerd. Alles staat hier op een smal rijtje. Jammer is dat er voorin te wei nig bergruimte is voor kleine spullen, map pen, tasjes en een fototoestel. In de anders zo complete wagen valt deze nalatigheid di rect op. Onze conclusie: de Fiat 130 is een comfor tabele reiswagen met een prestatievermo gen, dat niet sensationeel maar toch ruim schoots verantwoord en reëel is. Motor: zescilinder 140 DIN-pk bij 5600 toe en. Max. koppel: 22 km bij 3200 toerem Compressie: 8.3 I. Tank: 80 liter. Wielbasis: 272 cm. Afmetingen: 475 bij 180 bij 144 cm. Gewicht: 1440 kg. Topsnelheid: 176 km/uur; 0-100 km/uur in 13.9 sec. Verbruik: gem. 1 7. Prijs: 19 a 20 mille. "Dijna alle snelheidsmeters liegen. Ze wij- zen te veel aan. Vroeger was dat alleen maar amusant. De automobilisten meldden trots dat hun auto wel 165 kilometer per uur draaide en de fabrikant van de auto, die zeker wist dat het ding geen centi meter meer dan 145 km/u. kon maken, liet dat graag zo. In het huidige verkeer, met zijn aaneen schakeling van snelheidsbeperkingen, zijn de liegende meters echter lastig. De man die volgens zijn meter zo keu rig 50 km/u rijdt op de uitvalsweg van de grote stad, rijdt in werkelijkheid 45 km/u. Hij houdt zo het verkeer onnodig op, irri teert de automobilisten achter hem en lokt misschien minder verantwoorde inhaalma noeuvres uit. En als hij dan wordt inge haald is hij boos. Hij rijdt immers precies 50 km/u. De ene meter wijkt meer af dan de an dere. Heel in het algemeen kan men zeg gen dat de meters van Amerikaanse auto's het minste afwijken. Dan komen de Brit ten en de Zweden. De Duitse auto's zijn al flink onnauwkeurig. De Franse auto's hebben meters met een veel te optimis tische kijk op de dingen. De Italianen ten slotte liegen er vrolijk op los. Het doelbewust ingebouwde verborgen ge brek is officieel toegestaan. De internatio nale technische voorschriften van de over heden bepalen dat snelheidsmeters nooit te weinig mogen aanwijzen en niet meer dan zeven procent te veel. Aan 't eerste houdt de industrie zich keurig. De zeven procent willen bij sommige meters en dan bij som mige snelheden wel eens tot circa tien pro cent uitlopen. Verscheidene garages hebben rollenban- ken. Met behulp daarvan is prachtig vast te stellen hoeveel de meter afwijkt. Zon der rollenbank kan dat ook. U hebt er een rustig stuk weg voor nodig met kilome terpaaltjes en een chronometer, of tenmin ste een horloge met een duidelijke centrale secondenwijzer. Het is een karweitje voor twee man: chauffeur plus helper. Uitgangspunt is het simpele gegeven dat een uur gedeeld door het aantal secon den dat nodig is om één kilometer af te leggen, de snelheid oplevert. Het eenvou digste voorbeeld is wel 3600 (een uur uit gedrukt in aantal seconden) gedeeld door zestig (het aantal seconden nodig voor de kilometer) is zestig (de snelheid). Dat is dus de berekening als men volgens de meter pre cies zestig heeft gereden en de meter pre cies goed is. Volgens de meter precies zestig rijden de, zal men echter meestal wat meer tijd nodig hebben voor de kilometer. Bijvoor- Ruim 70.000 personenauto's in Nederland drie en een half procent van het gehele Nederlandse personenwagenpark verkeren in een onveilige staat en zijn ge vaarlijk voor alle andere verkeersdeelne mers. Tot deze conclusie leidde de proef met de zg. verplichte keuring, die de ANWB gedurende vier maanden in een speciaal technostation in Scheveningen hield. Op grond hiervan heeft de ANWB zijn keu ringspakket uitgebreid met een geheel nieu we keuring in de zestien over het gehele land verspreide technostations. De belangstelling voor de proef in Sche veningen van de zijde van het publiek was zeer groot. Opvallend was dat leden en 'niet-leden totaal ongeveer 2300 die van deze proefveiligheidskeuring gebruik maakten in het algemeen in de overtui ging verkeerden dat het met hun wagen zo slecht nog niet was gesteld. De gebreken die de technici constateerden verrasten hen zeer, hetgeen voor de ANWB een reden te meer was de nieuwe keuring op korte ter mijn in te voeren. Deze keuring komt na genoeg overeen met de verplichte keuring welke de minister op niet al te lange ter mijn hoopt te kunnen invoeren en heeft uitsluitend betrekking op de veiligheids aspecten. ,,y ord Austin The man" heet de juist verschenen Engelse levensbeschrijving van de grondlegger van de Austinfabrie- ken (uitgever Sidgwick Jackson, Lon den). Het boek is geschreven door een dochter van Austin, en de auteur R.J. Wyatt. De medewerking van mevrouw Lam bert droeg in hoge mate bij aan de per soonlijke sfeer van het boek. Hei is het levensverhaal van de grote industrieel, maar ook het verhaal van de van een idee bezeten jonge echtgenoot en van de zorgzame huisvader. Herbert Austin werd in 1866 geboren, op een boerderij in Buckinghamshire. Van jongs af trok de techniek hem meer dan het boerenbedrijf. Hij werd leerjon gen bij een spoorwegmaatschappij, maar tegen het einde van zijn leertijd raakte hij geboeid door de verhalen van een mei verlof zijnde, naar Australië geëmigreer de oom, en trok met deze mee naar Mel bourne. Hij ging er aan het werk bij verschei dene machinefabrieken en volgde er een verdere technische opleiding. Uiteindelijk kwam hij er terecht bij een fabriek in schapenscheermachines, Wolseley. Hij was intussen getrouwd en niets scheen toen een voorspoedige carrière in de wee te staan. Zeker niet toen Wolseley her, vroeg naar Engeland te komen, naar hc hoofdbedrijf, waar Austin al gauw in d directie werd opgenomen. Toen begonnen de moeilijkheden echter Austin was gegrepen door het verschijnse automobiel en wilde auto's gaan maken iets waar de raad van commissarissen niet veel voor voelde. In de zomer vai 1894 had Austin zijn eerste auto, een Wol seley dus, klaar. Er kwamen er meer et de auto's verkochten goed, maar er kwa men toch steeds mvr me.' lijkheden tus sen Austin en zijn commissarissen. Dal leidde er toe dat hij in 1904, geholpen door een geldschieter, voor zich zelf be gon. Vanaf dat jaar komen de Austin-auto's e fabriek draait lang niet slecht. De Austin Motor Company" gaat zelfs bi e grote Britse autofabrieken horen. Toch omt de grote klap in 1922. Tegen de ad- iezen van zijn staf in ontwikkelde Au- tin helemaal in zijn eentje een kleine mto. Dat werd de beroemde Austin Se ■en. die, tot hij een enorm succes werd loor de hele autowereld werd gezien alt :en gril van een fabrikant, een lachertje Door de Seven werden de Austinfabrie- :en echter van wereldformaat. De Seven was eidelijk de mogelijkheid voor vele mensen om o automobilist te worden. Dat wilden de r.r-nsen in de hele wereld, hetgeen leidde tot grote exportcijfers beeld 63 seconden. Dan is het 3600 63 is 57.1. De meter wijst dus 60 aan, maar de snelheid is 57,1 km/u. Zo moet de voor een kilometer benodig de tijd worden gemeten bij diverse snel heden, want de meter kan bij de ene snel heid meer afwijken dan bij een andere. Direct nuttig in het verkeer is te weten, wat de meter bedoelt als hij 50, 70, 90 km/u aanwijst. Als hij in die gevallen 47, 65 en 83 km/u aanwijst, kan men bij de corresponderende snelheidsbeperkingen met een gerust hart 53, 75 en 97 km/u rijden. Sir William, stichter van de Jaguarfa- brieken, over de kansen van exclusieve merken nu vele gewone merken exclusieve auto's brengen: ,,De bijzondere typen van de grote concerns brengen de fabrikant van exclusieve auto's in een netelige positie. De echt exclusieve merken kunnen ech ter vaak eerder zijn met technische ver nieuwingen. En zij kunnen meer bieden aan verfijning, geruisloosheid, rijkwali- teiten en comfort. Zo kunnen zij de au tomobilisten prachtig opvangen die de bijzondere auto's van de gewone merken beu zijn geworden". De zes jaar geleden gestarte Fordfa briek in Halewood, bij Liverpool, heeft de miljoenste auto er op zitten. Behalve het miljoen auto's dat de fabriek zelf bouwde, werd ook nog het materiaal geproduceerd voor de assemblage van 250.000 auto's in buitenlandse assemblagefabrieken. Zonder alle in Engeland gebruikelijke stakingen zou deze mijlpaal zeker twee maanden eerder zijn bereikt. De Nederlandse vereniging voor voet gangers en ANWB hebben samen een brief geschreven aan de Nederlandse ge- meetebesturen, waarin zij aandringen op het aanleggen van gecombineer de voet/fietspaden. De organisaties me nen dat de gevaren voor voetgangers en fietsers door dergelijke toeristische paden aanmerkelijk zouden worden verminderd, al zou deze oplossing inderdaad geen soe laas bieden voor de bromfietser. In de Fordfabriek te Hailewood, dicht bij Liverpool, kwam de miljoenste auto van de lijn. De fabriek, die zes jaar gele den de produktie startte, produceerde bo vendien nog assemblage-materiaal voor fa brieken overzee voor 250.000 wagens. Toen de produktie in maart 1963 begon, werkten er 3.000 mensen. Thans bedraagt het aantal 14.000. voor Austin en diverse contracten voor de bouw in licentie door andere fabrieken. Eén teleurstelling moest Austin verwer ken in die jaren. Hij had zo graag Wol seley overgenomen, het bedrijf waar hij in Engeland was begonngen en dat in 1926 in moeilijkheden was geraakt. Mor ris bood echter meer dan Austin wilde betalen. Dat kwam extra hard aan om dat Austin en Morris het toch al niet al te best konden vinden. Austin was er in al die jaren van overtuigd dat de autofa brieken zich aaneen moesten sluiten, maar de fusiegedachte sprong af op tegen werking van Morris. In de dertiger jaren komt het eerbetoon voor Austin. Hij wordt voorzitter van een vereniging van autoconstructeurs en voor zitter van de Britse vereniging van Auto fabrikanten. Hij wordt baron gemaakt en gaat de titel Lord Austin of Longbridge (de plaats waar zijn fabrieken staan) voeren. Hij loopt dan tegen de zeventig, maar hij bemoeit zich nog krachtig met het beleid van zijn fabriek, al heeft hij de dagelijkse leiding al lang overgedragen. Daardoor krijgt hij meer tijd voor zijn ude liefde, het ontwerpen van auto's. Jan leider van een grote industrie wordt lij weer de ontwerper van aute's. Op een neimorgen in 1941 geeft hij een stel ont- verpen mee aan zijn secretaris. Tien mi- luten later sterft hij. Hij was toen 75 aar. Tien jaar later komt, als een postuum jelijk, de fusie tussen Austin en Morris. Twee jaar geleden ging de combinatie op n British Leyland, het Britse concern waar zo ongeveer de hele Engelse auto industrie in is verenigd. Daarmee werd de gedachte werkelijkheid die Austin al in de twintiger jaren had. NEW YORK De Amerikaanse man nenmode voor de komende herfst gaat vermoedelijk nog kleurrijker worden. De ontwerpers John Weitz, Bill Blass en Oleg Cassini hebben er maandag te New York een voorproefje van gegeven. Het ging er bont toe. Te zien waren er onder meer licht rode fluwelen broeken die werden op gehouden door helgele bretels, lange sjaals die om de hals moeten worden gedragen en pakken van glimmend leer. „In" bij de heren waren ook broeken die worden opgehouden door bretels en beneden vastgehouden door elastiek. Er waren „dagbroeken" bij van wol en „avondbroeken" van fluweel. Weitz vond deze broeken „ideaal". Voorts toonde hij kostuums met lange jasjes die iets hadden van badjassen, Blass kwam tevoorschijn met de lan ge en veelkleurige halsdoeken en met een donkerblauw kostuum waarvan de kraag en de manchetten een andere kleur vertoonden. Oleg Cassini brak een lans voor de „western look", waaronder kleren van leer met franje, zoals de film-cowboy» dragen. „Hittegolven voor OSS 117" is de titel van een door Josette Bruce geschre ven spionage-verhaal, dat bij A. W. Bruna en Zn. te Utrecht/Antwerpen is verschenen als „Zwarte Beertjes"- pocketboek voor iedereen. Wij be twijfelen echter of „iedereen" er wel veel plezier aan kan beleven. Aan de nodige spanning ontbreekt het in dit boekje allerminst, maar er komen zo ontzettend veel figuren met moeilijk té onthouden vreemde namen en zo veel gecompliceerde si tuaties in voor, dat lang niet ieder een de draad van het verhaal zal kunnen vasthouden. Vele van deze moeilijke figuren wor den in het verhaal, dat zich in Ve nezuela afspeelt, bijtijds op een on barmhartige manier radicaal opge ruimd. Wij zouden de meesten van hen niet gemist hebben, als ze nooit door de schrijver ten tonele waren gevoerd. Hun rollen zijn meestal van zeer ondergeschikte betekenis. Heel interessant en actueel, maar wel wat moeilijk te volgen is het optre den van Russische spionnen contra Chinese en Cubaanse spionnen. De hoofdfiguur Hubert Bonisseur de la Bath, een spion van de Verenigde Staten en zijn medewerkers maken een handig gebruik van deze com munistische tweespalt. Natuurlijk overleeft Hubert alle aan vallen op zijn leven glansrijk en weet hij evenals trouwens de mees te overige figuren in het verhaal zijn knappe spionage-werk dikwijls prettig te combineren met het gezel schap van een knappe vrouw. en boek, waarvoor wellicht niet iedereen, maar toch zeker een vrij grote lezerskring, veel waardering zal hebben.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 16