Snelheidsmeters liegen
er nogal eens om
FIAT 130: prestige-wagen in de
Europese topklasse
De man die met een „lachertje"
een wereldconcern bouwde
i
De twee-miljoenste Mini
De, bloedlijnen
in W.-Europa
Dr. G. N. Lammens
benoemd tot
directeur CVK
Zomernummers van
De Open Deur
Onderweg voor
vakantiegangers
Twee miljoen
voor Biafra
Drinkjijenrijik
Zomercursussen bij
Kerk en Wereld
700.000 AUTO'S
levewgeivwrlijk
„LORD AUSTIN - THE MAN"
Techniek
Morris
Eerbetoon
Grote klap
Oude liedje
Beu van bijzondere?
- Dan een Jaquar
AMERIKAANSE
MANNENMODE
KLEURRIJKER
Nieuwe vering
Opbergruimte
Technische gegevens
Ze staan bij de ANWB bekend als
bloedlijnen: de straks weer overvolle
autowegen, waarop in het hoofdseixoen
benauwend veel ongelukken voorkomen.
(Op de kaart de gerasterde plaatsen).
Het rijn onder meer de trajecten Arn
hem-Bazel (en door naar het ruiden),
de aftakkingen Frankfurt-Miinchen en
Karlsruhe-München, alsmede de route
via Lyon en Avignon. Dwars door Frank
rijk dus.
De ANWB liet in 1968 soals wij on
langs al schreven uit de op de kaart
aangegeven gebieden 1863 auto's weg
halen, na ongevallen of mechanische
schade. Er werden 218 riekte- en sterf
gevallen geregistreerd. En nu spreken
we alleen over de ongevallen van Ne
derlanders op en bij de gearceerde ge
bieden.
Dr. G. N. Lammens, geref. predikant
te Heemstede, is benoemd tot directeur
van het Convent van Kerken.
De huidige directeur, ds. C. van Rij, is
op zijn verzoek ontslag verleend wegens
zijn benoeming tot leraar godsdienston
derwijs aan het Corderius College te
Amersfoort. Als zodanig is hij ook reeds
verbonden aan het Reformatorisch Col
lege „Blaise Pascal" te Zaandam.
Dr. Lammens (45) is predikant geweest
in Heirtkenszand, Rotterdam-Kralingen en
Heemstede. Sinds 1954 was hij hoofdbe
stuurslid en voorzitter van het landelijk
gerei, jeugdwerk. Hij is nog voorzitter
van het landelijk Centrum voor Geref.
Jeugdwerk. Reeds jaren was hij adviseur,
wat de liturgie betreft, van de door het
Convent van Kerken uitgezonden televisie-
kerkdiensten. Vanaf de oprichting van de
programmaraad NTS, is dr. Lammens
lid geweest van dit college, aangewezen
door het Nederlands Cultureel Contact.
Het Convent van Kerken is een van de
drie kerkelijke zendgemachtigden. Behal
ve afzonderlijke uitzendingen van kerk
diensten via radio en televisie verzorgt
het Convent de wekelijkse radiorubriek
„Convent uit en over de kerk" (zondag
avond 18.00 tot 18.30 uur).
Voorts participeert het Convent van
Kerken in gezamenlijke uitzendingen met
IKOR en RKK zoals o.a. de wekelijkse
rubrieken „Kenmerk" en „Woord voor
woord".
In juli verschijnt een speciaal zomer
nummer van De Open Deur/Onderweg
dat behalve voor de vaste lezerskring
ook is bestemd voor andere vakantiegan
gers en dagjesmensen. Het wordt uitge
geven en verspreid in samenwerking met
de Stichting recreatiewerk ten dienste
van kerken, een „dochteronderneming"
van de Bijbel Kiosk Vereniging. In een
kleurig omslag in vakantiesfeer biedt
het blad een aantal artikelen die zijn af
gestemd op mensen met vakantie. Ger-
ton van Wageningen geeft wat wetens
waardigheden over de zon als natuurver
schijnsel. Koos Zwart van het Amster
damse Fantasio noemt in een interview
dat ontmoetingscentrum zelf „een praat-
en zwijghuis voor langharig tuig". Ds.
Klijn, eindredacteur van het blad, lever
de de tekst voor een stripverhaal over
de bonte kampeeravonturen van een Ne
derlands gezin, terwijl Herman Broek
huizen een verhaal voor de kleintjes
schreef. De jeugd wordt verder gediend
met een kleurplaat van de barmhartige
Samaritaan en met spelletjes voor een
lange autorit.
Radiodominee Klamer vertelt in een in
terview waarom hij gelooft en in een
kort verhaal van E. M. Visserman wor
den de problemen van leven en dood in
een vakantiedorp aangegeven. Vaste me
dewerker ds. Buskes vertelt hoe belang
rijk hij, als grote-stadsburger, het vindt
om in de vakantie de stilte te zoeken.
Het blad is in het bijzonder bedoeld voor
verspreiding in recreatiegebieden.
De derde Biafra-actie, die begin mei on
der de titel „Uw geld hun leven" werd
gehouden, is thans 't bedrag van twee mil
joen gulden genaderd. Doordat vooral de
inzamelingen van de kerken en de giften
per giro de verwachtingen verre overtrof
fen kon dit resultaat toch nog worden be
reikt.
(St. Vluchtelingenhulp Biafra-conflict)
Dezer dagen werd in de fabriek van de
Austin/Morris Division in Longbridge de
twee miljoenste Mini geproduceerd. Dit is
de eerste keer, dat ooit een Engelse wa
gen een dergelijk hoog produktiecyfer
haalde.
De Mini werd geïntroduceerd in 1959 en
was de pionier van het thans veel geïmi
teerde systeem met voorwielaandryving
en dwarsgeplaatste motor, waardoor zo
wel een grotere interieurruimte verkregen
werd, als een grote bochtvastheid en een
uitstekende wegligging.
Na de Mini volgden de 1100/1300, de 1800
en recentelijk ook de Maxi hetzelfde con
cept. In minder dan 10 jaar werden van
deze typen 3.700.000 stuks geproduceerd.
Op het ogenblik is de Mini de meest ge-
exporteerde wagen in Engeland, terwijl
hij ook op de thuismarkt hoge ogen gooit.
Daar wordt hij op het ogenblik zelfs beter
verkocht dan de Ford Cortina, Van alle
geproduceerde Mini's werd 43 pet. buiten
Engeland verkocht, waarvan de meeste in
Europa.
Sinds de introductie van de Mini werden
er in Nederland biyna 35.000 verkocht, terwijl
de jaarlijkse verkopen, sinds de devalua
tie in 1967, meer dan verdubbeld zijn.
Eén van de redenen voor de grote popu
lariteit van de Mini, speciaal in Europa,
zyn de grote successen by races en rally's
geweest. Sinds 1962 hebben Mini's alle be
langrijke rally's in Europa gewonnen,
waaronder driemaal de totaal-overwinning
in de Monte Carlo Rally, in 1964, 1965 en
1967. Door deze overwinningen verdiende
de Mini zijn reputatie als de beste rally-
wagen van de laatste 10 jaar.
Op het ogenblik bedraagt de jaarproduk-
tie 250.000 wagens.
Met de nieuwe zescilinder Fiat 130
zijn deze maand de eerste testritten ge
maakt. In Turijn kreeg een onzer ver
slaggevers een van de eerste exempla
ren in handen, waarmee hij ruim 300
kilometer heeft afgelegd. De route gaf
voldoende afwisseling om het grote Fiat
model in praktisch alle denkbare toe
standen aan het werk te zetten: via de
autostrada naar Aosta en daarna richting
Mont Blanc.
T"ke 130 vervangt officieel de oude 2300,
waarvan ongeveer 160.000 stuks wer
den gebouwd, maar hij is in een hogere
klasse uitgekomen. Het model is representa
tiever, ruimer, krachtiger en moderner, ei
genlijk een luxueuze afronding van de serie,
die met de 124 is gestart. De koetswerklijn
is naar verhouding echter meer gestrekt,
minder hoekig en gedrongen dan het figuur
van de 124/125. De constructeurs hebben
van de zakelijke leiding voldoende armslag
gekregen om van de 130 een prestigewagen
te maken, die enigermate moet kunnen op
boksen tegen Europese topnummers zoals
de Mercedes 250/280, BMW 2500/2800, Volvo
164, Opel Admiral e.d.
De Fiat 130 is uitgerust met een 2.8 liter
140 DIN-pk zescilinder, die eerder geprepa
reerd is voor soepel en snel rijden dan voor
topprestaties. Op de autostrada drukten we
door tot ruim 175 km/uur. Een kruissnel
heid van 150 km/uur is gemakkelijk aan
te houden. De motor gedraagt zich uiterma
te rustig en beschaafd. Ook schikt hij zich
goed naar de automatische Borg-Wamer-
bak, die standaard is. Tijdens de lange
tocht hebben we een normale transmissie
nauwelijks gemist.
Alleen bij snel inhalen op steile hellingen
tastten we instinctief even naar de handel.
In de automatische standaarduitvoering
is de grote Fiat alles behalve lui. De I en II
kunnen worden „vastgehouden" resp. tot
75 en 130 km/uur. In de D-stand loopt de
wagen door tot goed 175 km/uur.
De acceleratietijden zijn ruim verant
woord, hoewel in deze klasse niet opzienba
rend. Van 0-60 km/uur in 7.5 sec., 0-80/
uur in 10.2 sec., 0-100 km/uur in 13.9 sec.,
0-120 km/uur in rond 30 sec. Voor een zes-
pitter 2.8 liter (met bovenliggende nokken-
as per cilinderrij) zijn dit bescheiden tij
den, maar Fiat heeft er geen gezinsracer
van willen maken, maar meer heil gezien in
het algemeen rijgerief.
Achter 't stuur zit de bestuurder er op zijn
gemak bij. De fauteuils zijn breed, goed
gevormd en comfortabel. Ze zijn ook in de
hoogte verstelbaar en het stuur kan hoog
en laag worden gezet. Het compartiment
maakt een degelijke, vrij luxueuze indruk.
De 130 is overigens geen pompeuze auto.
Uiterlijk is de carrosserie in de bekende
Fiatstijl onopvallend, haast sober gesti
leerd. De betrekkelijk korte motorkap en
de beheerste achterpartij vertellen dat we
hier nog net niet met een Europese uitgave
van een Amerikaanse compact model tm
maken hebben. Met een lengte van 4.75 me
ter is de 130 korter dan de Mercedes 280 en
Het Verbond voor Veilig Verkeer gaat de
komende maanden een landelijke actie
,Veilig uit - veilig thuis" voeren. Motto's
zijn ,2 1/4" (twee uur rijden en een kwar
tier rusten) en drinkjijenrijik(een nieuwe
versie van glaasje op laat je rijden).
In Tsjecho-Slowakije worden de auto's
gedistribueerd. Wachtlijsten van twee
jaar zijn normaal. Naast het distributie
systeem is nu een vrije markt op touw ge
zet, waar de Tsjechoslowaken zonder
wachten diverse Europese auto's kunnen
kopen, maar wel voor prijzen die enkele
keren zo hoog zijn als de prijzen van de
zelfde auto's in de landen waar zij worden
gemaakt. Het enorme verschil is voor de
fiscus.
Evenals in vorige jaren organiseer!
Kerk en Wereld in Driebergen in de
maanden juli en augustus een aantal zo-
mercursusweken. Ook nu weer zijn daar
voor actuele onderwerpen uit maatschap
pij, kerk en cultuur gekozen, bv. moder
ne literatuur, democratie, de wereldgods
diensten, de bijbel. Zelfwerkzaamheid
speelt in alle acht weken een rol, maar
springt het meest naar voren in een mi-
meweek, een toneelwerk in de poli
tieke werkwinkel. In laatstgenoemde cur
susweek zal de aandacht zijn gericht op
het nut en de opzet van parlementaire en
buitenparlementaire politieke actie.
Aan de zomerweken kan door alle be
langstellenden worden deelgenomen. Al
leenstaanden, echtparen en gezinnen met
kinderen zijn allen even welkom. Kinder
leiding is aanwezig die zich over de
jeugd ontfermt als de ouders aan het pro
gramma deelnemen.
Een speciale zomerfolder kan worden
aangevraagd bij Kerk en Wereld, De
Horst 1, Driebergen, tel. (03438) 2241.
(Hervormd Persbureau)
langer dan de BMW 2500/2800.
De Fiat 130 kenmerkt zich door de goede
rijeigenschappen. De wegligging en de
koersstabiliteit zijn boven alle kritiek. Van
een wagen in deze klasse mag dit worden
verwacht. Een gunstige invloed op de rij-
soepelheid heeft de vernieuwde achterve
ring. De 130 is de eerste grote Fiat met on
afhankelijke wielophanging voor en achter.
De stijve achteras is eindelijk vervangen
door een nieuwe constructie met schroef ve
ren. De voorvering met torsiestaven is van
het McPherson-type. Het resultaat van het
aangepaste veersysteem is goed merkbaar.
De wagen wordt ook op slecht wegdek niet
stoterig en onzeker. Hij veroorlooft zich
geen kleine koersafwijkingen. In de bocht
wordt hij niet gauw lastig, al vergt de indi
recte besturing wel wat extra draaiwerk.
De remmen (schijf rondom), gedragen
zich voortreffelijk.
In de stad is de 130 betrekkelijk handig
vanwege de gemakkelijke bedienbaarheid,
het goede uitzicht, de overzichtelijkheid en
de niet al te grote draaicirkel van onge
veer 11 meter. Ventilatie en verwarming
zijn heel goed geregeld. De instrumentering
is volledig met toerenteller en elektrisch
klokje maar het dashboard is minder ge
lukkig uitgevoerd. Alles staat hier op een
smal rijtje. Jammer is dat er voorin te wei
nig bergruimte is voor kleine spullen, map
pen, tasjes en een fototoestel. In de anders
zo complete wagen valt deze nalatigheid di
rect op.
Onze conclusie: de Fiat 130 is een comfor
tabele reiswagen met een prestatievermo
gen, dat niet sensationeel maar toch ruim
schoots verantwoord en reëel is.
Motor: zescilinder 140 DIN-pk bij 5600 toe
en.
Max. koppel: 22 km bij 3200 toerem
Compressie: 8.3 I.
Tank: 80 liter.
Wielbasis: 272 cm.
Afmetingen: 475 bij 180 bij 144 cm.
Gewicht: 1440 kg.
Topsnelheid: 176 km/uur; 0-100 km/uur
in 13.9 sec.
Verbruik: gem. 1 7.
Prijs: 19 a 20 mille.
"Dijna alle snelheidsmeters liegen. Ze wij-
zen te veel aan. Vroeger was dat alleen
maar amusant. De automobilisten meldden
trots dat hun auto wel 165 kilometer per
uur draaide en de fabrikant van de auto,
die zeker wist dat het ding geen centi
meter meer dan 145 km/u. kon maken, liet
dat graag zo.
In het huidige verkeer, met zijn aaneen
schakeling van snelheidsbeperkingen, zijn
de liegende meters echter lastig.
De man die volgens zijn meter zo keu
rig 50 km/u rijdt op de uitvalsweg van de
grote stad, rijdt in werkelijkheid 45 km/u.
Hij houdt zo het verkeer onnodig op, irri
teert de automobilisten achter hem en lokt
misschien minder verantwoorde inhaalma
noeuvres uit. En als hij dan wordt inge
haald is hij boos. Hij rijdt immers precies
50 km/u.
De ene meter wijkt meer af dan de an
dere. Heel in het algemeen kan men zeg
gen dat de meters van Amerikaanse auto's
het minste afwijken. Dan komen de Brit
ten en de Zweden. De Duitse auto's zijn
al flink onnauwkeurig. De Franse auto's
hebben meters met een veel te optimis
tische kijk op de dingen. De Italianen ten
slotte liegen er vrolijk op los.
Het doelbewust ingebouwde verborgen ge
brek is officieel toegestaan. De internatio
nale technische voorschriften van de over
heden bepalen dat snelheidsmeters nooit te
weinig mogen aanwijzen en niet meer dan
zeven procent te veel. Aan 't eerste houdt de
industrie zich keurig. De zeven procent
willen bij sommige meters en dan bij som
mige snelheden wel eens tot circa tien pro
cent uitlopen.
Verscheidene garages hebben rollenban-
ken. Met behulp daarvan is prachtig vast
te stellen hoeveel de meter afwijkt. Zon
der rollenbank kan dat ook. U hebt er
een rustig stuk weg voor nodig met kilome
terpaaltjes en een chronometer, of tenmin
ste een horloge met een duidelijke centrale
secondenwijzer. Het is een karweitje voor
twee man: chauffeur plus helper.
Uitgangspunt is het simpele gegeven dat
een uur gedeeld door het aantal secon
den dat nodig is om één kilometer af te
leggen, de snelheid oplevert. Het eenvou
digste voorbeeld is wel 3600 (een uur uit
gedrukt in aantal seconden) gedeeld door
zestig (het aantal seconden nodig voor de
kilometer) is zestig (de snelheid). Dat is dus
de berekening als men volgens de meter pre
cies zestig heeft gereden en de meter pre
cies goed is.
Volgens de meter precies zestig rijden
de, zal men echter meestal wat meer tijd
nodig hebben voor de kilometer. Bijvoor-
Ruim 70.000 personenauto's in Nederland
drie en een half procent van het gehele
Nederlandse personenwagenpark verkeren
in een onveilige staat en zijn ge
vaarlijk voor alle andere verkeersdeelne
mers. Tot deze conclusie leidde de proef
met de zg. verplichte keuring, die de ANWB
gedurende vier maanden in een speciaal
technostation in Scheveningen hield. Op
grond hiervan heeft de ANWB zijn keu
ringspakket uitgebreid met een geheel nieu
we keuring in de zestien over het gehele
land verspreide technostations.
De belangstelling voor de proef in Sche
veningen van de zijde van het publiek
was zeer groot. Opvallend was dat leden
en 'niet-leden totaal ongeveer 2300 die
van deze proefveiligheidskeuring gebruik
maakten in het algemeen in de overtui
ging verkeerden dat het met hun wagen zo
slecht nog niet was gesteld. De gebreken
die de technici constateerden verrasten hen
zeer, hetgeen voor de ANWB een reden te
meer was de nieuwe keuring op korte ter
mijn in te voeren. Deze keuring komt na
genoeg overeen met de verplichte keuring
welke de minister op niet al te lange ter
mijn hoopt te kunnen invoeren en heeft
uitsluitend betrekking op de veiligheids
aspecten.
,,y ord Austin The man" heet de juist
verschenen Engelse levensbeschrijving
van de grondlegger van de Austinfabrie-
ken (uitgever Sidgwick Jackson, Lon
den). Het boek is geschreven door een
dochter van Austin, en de auteur R.J.
Wyatt.
De medewerking van mevrouw Lam
bert droeg in hoge mate bij aan de per
soonlijke sfeer van het boek. Hei is het
levensverhaal van de grote industrieel,
maar ook het verhaal van de van een
idee bezeten jonge echtgenoot en van de
zorgzame huisvader.
Herbert Austin werd in 1866 geboren,
op een boerderij in Buckinghamshire.
Van jongs af trok de techniek hem meer
dan het boerenbedrijf. Hij werd leerjon
gen bij een spoorwegmaatschappij, maar
tegen het einde van zijn leertijd raakte
hij geboeid door de verhalen van een mei
verlof zijnde, naar Australië geëmigreer
de oom, en trok met deze mee naar Mel
bourne.
Hij ging er aan het werk bij verschei
dene machinefabrieken en volgde er een
verdere technische opleiding. Uiteindelijk
kwam hij er terecht bij een fabriek in
schapenscheermachines, Wolseley. Hij
was intussen getrouwd en niets scheen
toen een voorspoedige carrière in de wee
te staan. Zeker niet toen Wolseley her,
vroeg naar Engeland te komen, naar hc
hoofdbedrijf, waar Austin al gauw in d
directie werd opgenomen.
Toen begonnen de moeilijkheden echter
Austin was gegrepen door het verschijnse
automobiel en wilde auto's gaan maken
iets waar de raad van commissarissen
niet veel voor voelde. In de zomer vai
1894 had Austin zijn eerste auto, een Wol
seley dus, klaar. Er kwamen er meer et
de auto's verkochten goed, maar er kwa
men toch steeds mvr me.' lijkheden tus
sen Austin en zijn commissarissen. Dal
leidde er toe dat hij in 1904, geholpen
door een geldschieter, voor zich zelf be
gon.
Vanaf dat jaar komen de Austin-auto's
e fabriek draait lang niet slecht. De
Austin Motor Company" gaat zelfs bi
e grote Britse autofabrieken horen. Toch
omt de grote klap in 1922. Tegen de ad-
iezen van zijn staf in ontwikkelde Au-
tin helemaal in zijn eentje een kleine
mto. Dat werd de beroemde Austin Se
■en. die, tot hij een enorm succes werd
loor de hele autowereld werd gezien alt
:en gril van een fabrikant, een lachertje
Door de Seven werden de Austinfabrie-
:en echter van wereldformaat. De Seven
was eidelijk de mogelijkheid voor vele
mensen om o automobilist te worden.
Dat wilden de r.r-nsen in de hele wereld,
hetgeen leidde tot grote exportcijfers
beeld 63 seconden. Dan is het 3600 63 is
57.1. De meter wijst dus 60 aan, maar de
snelheid is 57,1 km/u.
Zo moet de voor een kilometer benodig
de tijd worden gemeten bij diverse snel
heden, want de meter kan bij de ene snel
heid meer afwijken dan bij een andere.
Direct nuttig in het verkeer is te weten,
wat de meter bedoelt als hij 50, 70, 90
km/u aanwijst. Als hij in die gevallen 47,
65 en 83 km/u aanwijst, kan men bij de
corresponderende snelheidsbeperkingen met
een gerust hart 53, 75 en 97 km/u rijden.
Sir William, stichter van de Jaguarfa-
brieken, over de kansen van exclusieve
merken nu vele gewone merken exclusieve
auto's brengen: ,,De bijzondere typen van
de grote concerns brengen de fabrikant van
exclusieve auto's in een netelige positie.
De echt exclusieve merken kunnen ech
ter vaak eerder zijn met technische ver
nieuwingen. En zij kunnen meer bieden
aan verfijning, geruisloosheid, rijkwali-
teiten en comfort. Zo kunnen zij de au
tomobilisten prachtig opvangen die de
bijzondere auto's van de gewone merken
beu zijn geworden".
De zes jaar geleden gestarte Fordfa
briek in Halewood, bij Liverpool, heeft de
miljoenste auto er op zitten. Behalve het
miljoen auto's dat de fabriek zelf bouwde,
werd ook nog het materiaal geproduceerd
voor de assemblage van 250.000 auto's in
buitenlandse assemblagefabrieken. Zonder
alle in Engeland gebruikelijke stakingen
zou deze mijlpaal zeker twee maanden
eerder zijn bereikt.
De Nederlandse vereniging voor voet
gangers en ANWB hebben samen een
brief geschreven aan de Nederlandse ge-
meetebesturen, waarin zij aandringen
op het aanleggen van gecombineer
de voet/fietspaden. De organisaties me
nen dat de gevaren voor voetgangers en
fietsers door dergelijke toeristische paden
aanmerkelijk zouden worden verminderd,
al zou deze oplossing inderdaad geen soe
laas bieden voor de bromfietser.
In de Fordfabriek te Hailewood, dicht
bij Liverpool, kwam de miljoenste auto
van de lijn. De fabriek, die zes jaar gele
den de produktie startte, produceerde bo
vendien nog assemblage-materiaal voor fa
brieken overzee voor 250.000 wagens. Toen
de produktie in maart 1963 begon, werkten
er 3.000 mensen. Thans bedraagt het aantal
14.000.
voor Austin en diverse contracten voor
de bouw in licentie door andere fabrieken.
Eén teleurstelling moest Austin verwer
ken in die jaren. Hij had zo graag Wol
seley overgenomen, het bedrijf waar hij
in Engeland was begonngen en dat in
1926 in moeilijkheden was geraakt. Mor
ris bood echter meer dan Austin wilde
betalen. Dat kwam extra hard aan om
dat Austin en Morris het toch al niet al
te best konden vinden. Austin was er in
al die jaren van overtuigd dat de autofa
brieken zich aaneen moesten sluiten,
maar de fusiegedachte sprong af op tegen
werking van Morris.
In de dertiger jaren komt het eerbetoon
voor Austin. Hij wordt voorzitter van een
vereniging van autoconstructeurs en voor
zitter van de Britse vereniging van Auto
fabrikanten. Hij wordt baron gemaakt en
gaat de titel Lord Austin of Longbridge
(de plaats waar zijn fabrieken staan)
voeren. Hij loopt dan tegen de zeventig,
maar hij bemoeit zich nog krachtig met
het beleid van zijn fabriek, al heeft hij de
dagelijkse leiding al lang overgedragen.
Daardoor krijgt hij meer tijd voor zijn
ude liefde, het ontwerpen van auto's.
Jan leider van een grote industrie wordt
lij weer de ontwerper van aute's. Op een
neimorgen in 1941 geeft hij een stel ont-
verpen mee aan zijn secretaris. Tien mi-
luten later sterft hij. Hij was toen 75
aar.
Tien jaar later komt, als een postuum
jelijk, de fusie tussen Austin en Morris.
Twee jaar geleden ging de combinatie op
n British Leyland, het Britse concern
waar zo ongeveer de hele Engelse auto
industrie in is verenigd. Daarmee werd de
gedachte werkelijkheid die Austin al in de
twintiger jaren had.
NEW YORK De Amerikaanse man
nenmode voor de komende herfst gaat
vermoedelijk nog kleurrijker worden.
De ontwerpers John Weitz, Bill Blass
en Oleg Cassini hebben er maandag te
New York een voorproefje van gegeven.
Het ging er bont toe.
Te zien waren er onder meer licht
rode fluwelen broeken die werden op
gehouden door helgele bretels, lange
sjaals die om de hals moeten worden
gedragen en pakken van glimmend leer.
„In" bij de heren waren ook broeken
die worden opgehouden door bretels en
beneden vastgehouden door elastiek.
Er waren „dagbroeken" bij van wol en
„avondbroeken" van fluweel.
Weitz vond deze broeken „ideaal".
Voorts toonde hij kostuums met lange
jasjes die iets hadden van badjassen,
Blass kwam tevoorschijn met de lan
ge en veelkleurige halsdoeken en met
een donkerblauw kostuum waarvan de
kraag en de manchetten een andere
kleur vertoonden.
Oleg Cassini brak een lans voor de
„western look", waaronder kleren van
leer met franje, zoals de film-cowboy»
dragen.
„Hittegolven voor OSS 117" is de titel
van een door Josette Bruce geschre
ven spionage-verhaal, dat bij A. W.
Bruna en Zn. te Utrecht/Antwerpen
is verschenen als „Zwarte Beertjes"-
pocketboek voor iedereen. Wij be
twijfelen echter of „iedereen" er
wel veel plezier aan kan beleven.
Aan de nodige spanning ontbreekt
het in dit boekje allerminst, maar
er komen zo ontzettend veel figuren
met moeilijk té onthouden vreemde
namen en zo veel gecompliceerde si
tuaties in voor, dat lang niet ieder
een de draad van het verhaal zal
kunnen vasthouden.
Vele van deze moeilijke figuren wor
den in het verhaal, dat zich in Ve
nezuela afspeelt, bijtijds op een on
barmhartige manier radicaal opge
ruimd. Wij zouden de meesten van
hen niet gemist hebben, als ze nooit
door de schrijver ten tonele waren
gevoerd. Hun rollen zijn meestal van
zeer ondergeschikte betekenis. Heel
interessant en actueel, maar wel
wat moeilijk te volgen is het optre
den van Russische spionnen contra
Chinese en Cubaanse spionnen.
De hoofdfiguur Hubert Bonisseur de
la Bath, een spion van de Verenigde
Staten en zijn medewerkers maken
een handig gebruik van deze com
munistische tweespalt.
Natuurlijk overleeft Hubert alle aan
vallen op zijn leven glansrijk en
weet hij evenals trouwens de mees
te overige figuren in het verhaal
zijn knappe spionage-werk dikwijls
prettig te combineren met het gezel
schap van een knappe vrouw.
en boek, waarvoor wellicht niet
iedereen, maar toch zeker een vrij
grote lezerskring, veel waardering
zal hebben.