Japan in de lift Nederland Osaka wordt 'n groot recreatiegebied rijker zet voor Expo '70 alles op één kaart timmerlieden metselaars opperlieden grondwerkers Eerste Japanse hotel in westelijke wereld99 komt in Amsterdam Sanders Gigantische filmhappening spaart ruimte en geld Bouw Okura al in volle gang N.V. TEMPO Nederlandse Transportwerktuigenfabriek CONSTRUCTEURS: TEKENAAR-CONSTRUCTEURS RECEPTIONISTE/TELEFONISTE Aankomend SECRETARESSE/TYPISTE: STENO-TYPISTES: ADMINISTRATIEF PERSONEEL: KANTINEPERSONEEL: TUINMAN: WERKSTERS: De wereldtentoonstelling van 1970 wordt in Japan gehouden Het is na de Verenigde Staten en Rusland het derde industriële land van de wereld geworden. Het streefde Duitsland voorbij. Het heeft een consumentenmarkt van honderd miljoen mensen met een stijgende koopkracht. Deze pagina vertelt u iets over de EXPO. Over de handel met Japan. Over het land zelf. MOOISTE PLEKJE Sanders verenigde bedrijven n.v.. Sanders utiliteitsbouw n.v., Sanders bouwonderneming n.v., Sanders ontwikkelingsmaatschappij n.v. Wij vragen voor onze grote Woningbouw- en Utiliteitsbouw- objecten in Arnhem en omgeving: en op de werkdagen kunt u solliciteren bij de afdeling Personeelszaken, Velperweg 27, Arnhem. Tel. 085-452251. Velperweg 27 Arnhem postbus 178 DINSDAG I JULI 1969 Japan heeft het voor el kaar gekregen om na de Olympische Spelen ook de wereldtentoonstelling te mogen huisvesten. Dat ge beurt van 15 mei tot 15 sep tember '70 in de handelsstad Osaka in Japan (3,5 mil joen inwoners) op een ter rein, dat vorig jaar nog een bamboe-bos was, waar in inmiddels halfvolwassen bomen zijn geplant en dat na de EXPO een groot re creatiegebied voor de be volking van Osaka zal wor den. Na de Olympische spelen lus de EXPO. Japan wil weten, dat het weer mee loet op cultureel en econo misch terrein. De spelen gaven de Ja panners veel zelfvertrou wen terug. Het Amerikaan se zakenleven heeft 't kun nen merken door een „har dere" opstelling van de Ja panse zakenrelaties. De voortreffelijke orga nisatie van de Spelen heeft het Japanse prestige in de gehele wereld een enorme duw omhoog gegeven. Van deze EXPO valt eenzelfde versterking van het Japan se moreel te verwachten. Het land heeft zich sinds 1945 op elk gebied hersteld, alleen en byna demon stratief niet op militiar gebied. De Japanse werklust heeft er al voor gezorgd, dat de eerste wereldten toonstelling, die ooit in Azië is gehouden, tegelijkertijd alle vorige in omvang over treft. Er staan nu al 72 landen ingeschreven. De Japanse organisatoren waren niet op de EXPO in Osaka uit: het vervoer op het immen se terrein door middel van rollende trottoirs, die over dekt zijn en in de hete zo mermaanden gekoeld. Het andere is de Festi val Plaza, met de grootste dakconstructie ter wereld, waaronder de nationale ma nifestaties van elk der deel nemende landen en de ope ningsceremonie kunnen plaatsvinden. Enkele andere zaken, die bang om risico's te ne men, zij bouwden voor ei gen rekening en verant woording paviljoens voor kleine landen als de Liba non en Afrikaanse staten, daarmee 't begeren van die landen om deel te nemen, opwekkend. Al die pavil joens zijn intussen ver kocht aan die landen Twee zaken springen er op de EXPO de aandacht vragen: een vijver van de vrede. Van elk land wordt verwacht, dat het een vat water van eigen bodem stuurt, dat er de dag voor de opening in wordt ge leegd. Het eerste vat ligt er al: uit de zuidelijke IJs zee, door Japanse pooi-on- derzoekers meegebracht. Het tweede is de vredes- klok. aangeboden aan de Verenigde Naties door Ja pan, toen het in 1954 tot de Volkerenorganisatie werd toegelaten. De bel is ge maakt van gouden en zil veren munten uit alle lan den en een gouden penning van de paus. Japanners vergeten be slist de cultuur niet en daar om komt er een wereldmu seum met werken van de grootste kunstenaars zoals Thomas Moore, Rubens en Van Dijck. De EXPO-organisatoren verwachten 70 miljoen toe gangskaarten te verkopen. Dm de toeristen te kunnen opvangen, wordt de stad Osaka bijna ondersteboven gekeerd. Als de EXPO wordt geopend, zullen er vier hotels bij zijn, het aan tal hotelkamers met 72 pet. uitgebreid. Er wordt een nieuwe kade voor passa giersschepen gebouwd, die vooral uit Australië en Nieuw-Zeeland worden verwacht. Van 't schip stapt men daar in een nieuw me tro-station, dat de gasten regelrecht naar het hartje van de stad brengt. DEN HAAG „Wij gaan voor Ne derland een collectieve reclame maken op de EXPO in Osaka (Japan) in 1970, die ons f 12 miljoen gaat kosten. Dat is precies een gulden per hoofd van de bevolking". „Die collectieve reclame moet de ach tergrond worden, waartegen de Japan se consument en de Japanse zakenman Nederland zien. Die moet een sfeer scheppen, waarin langs particuliere ka nalen later zaken kunnen worden ge daan. En die gewoon ook alle andere betrekkingen tussen Japan en Neder land verbetert". Zo ziet mr. J. M. L. Cals, de vroegere minister-president en thans commissa ris-generaal voor de Nederlanse inzen ding op de EXPO, taak en doel van zijn werk. Het levenspeil in Japan stijgt volgens mr. Cals zeer snel. Er is een aan bete kenis toenemende consumptiemarkt van 100 miljoen mensen. „Daar liggen voor ons kansen, zon der meer. Niet meedoen aan de eerste wereldtentoonstelling, die ooit in .Azië wordt gehouden, zou het prestige van ons land beslist schade doen". Veel kansen voor ons bedrijfsleven zouden onbenut blijven, de kansen dat Japan aan Nederland denkt bi) het stich ten van nieuwe vestigingen in Europa worden na afwezigheid op een EXPO beslist niet groter. Het zou volgens mr. Cals ronduit on behoorlijk zijn geweest, als wij op de wereldtentoonstelling in Montreal (Ca nada) verstek hadden laten gaan, ge zien de rol, die de Canadezen hebben gespeeld bij de bevrijding van ons land en de gastvrijheid, die prinses Juliana er in de oorlogsjaren genoot. Wegblijven in Japan betekent verzuimen om nieu we markten open te leggen. „Wij kun nen niet wegblijven en de definitieve beslissing om deel te nemen, is in feite veel te laat genomen". Die late beslissing en het naar in ternationale maatstaven gemeten klei ne budget van 12 miljoen gulden, maak ten het nodig er haastwerk van te ma ken. Niet alleen daarom, gaat Neder land alles met zijn inzending op één kaart zetten. Het wordt een filmhappen ing. Na collectief beraad is er beslo ten een paviljoen te bouwen met een heleboel vertrekken en gangen die in elkaar overlopen. Op de muren en op de plafonds van al die gangen en ver trekken gooien projectoren beelden van Nederland op en door elkaar. Waarom? Mr. Cals, terug van zijn Inmiddels derde bezoek aan Japan, zei ons: 1. Door al onze informatie tegen de muur en op de plafonds te geven, kun nen wij de vloeroppervlakte maximaal benutten voor schuifelende bezoekers. Een maquette van de Delta-werken zou kostbare ruimte verslonden hebben. 2. Er kan door bezoekers weinig of niets vernield worden. Dat was op de EXPO in Montreal verschrikkelijk. Van maquettes b.v. bleef daar geen draad heel. 3. Mechanische apparatuur verslijt snel en verkeert na een maand al in een erbarmelijke toestand. De telefoon, waarmee de burgemeester van Amster dam vanuit Montreal zogenaamd „opge beld" kon worden, moest om de veertien dagen vernieuwd worden. v 4. Om de op elektronisch gebied verwende Japanners iets te laten zien, wat indruk op hen maakt, moet heel diep in de zak getast worden. En daar zat maar twaalf miljoen in. 5. Voor alles wil mr. Cals in Japan het nieuwe gezicht van Nederland la ten zien. Klompjes en molens mogen het nog steeds goed doen als „handels merk" van Nederland, zij geven een veel te eenzijdig en daarom nadelig beeld van ons land. Hoe kan men zo uitvoerig mogelijk, met de minste kos ten en met de minste ruimte laten zien, wat er in Nederland meer te koop is dan tulpen en koeien? Met films. Het huis voor deze filmhappening is Inmiddels op hoogte gekomen. Het is ontworpen door prof. Bakema en het heeft volgens mr. Cals een unieke lig ging. „Wij hebben het mooiste plekje van de hele EXPO", vindt hij. Het is het enige van de 72 nationale paviljoens dat een directe aansluiting heeft op het net van rollende trottoirs van het EXPO terrein. Het ligt aan het water en dat gaf de gelegenheid de bezoekers als o'ver een dijk naar het paviljoen te la ten komen. Zo kon toch een levend stukje image van Nederland getoond worden, zonder dat dit ruimte kostte in het paviljoen. Vanaf het hoogste punt is er een prachtig uitzicht over de gro te waterpartij en de rest van de Expo. De op fotograferen en filmen verzotte Japanners zullen dat hoogste plekje van het Nederlandse paviljoen best weten te vinden, verwacht mr. Cals. Vanaf het ogenblik, dat de bezoekers in de lange wachtgangen komen, waar door zij de andere vertrekken kunnen bereiken, die door roltrappen met el kaar verbonden zijn, worden zij aan alle kanten omgeven door filmbeelden. Die tonen en herhalen aspecten van Nederland, die wij daar graag laten zien. Zelfs de roltrappen buitelen de beelden van Nederland over de bezoekers heen. Twee speelse grap jes zijn er in het paviljoen: be neden komen telefoons, waarmee men kan spreken met de bezoekers op de hoogste verdieping, die klaar staan om met de lift naar beneden en naar bui ten te gaan. Het andere is een spiegel zaal met voorwerpen uit onze indus- tri en geschiedenis. Enkele muren krij gen voor beeldende kunstenaars een statische uitbeelding, buiten kunnen nog enkele lijfelijke brokken cultuur van vaderlandse bodem worden neer gezet, waar binnen geen ruimte voor is. De hele zomer zal deze happening ver toond worden, slechts onderbroken door een nationale manifestatie op 1 april, als Nederland zijn „landendag" te ver zorgen krijgt en een aantal dagen, waarop zuivel- en vervoers-organisaties (en andere, die alsnog belangstelling tonen) van de aanwezigheid van een Nederlands javiljoen op de EXPO, ge bruik willen maken hun eigen geluid rechtstreeks tot de Japanse markt te laten doordringen. De organisatoren ho pen op een koninklijk bezoek op 1 april. Onze laatste vragen aan mr. Cals waren van strikt persoonlijke aard: „Waarom werd u commissaris-generaal voor de Nederlandse inzending" en „Is het geen hachelijke functie na de sta pels kritiek, die ons paviljoen in Mon treal heeft getrokken?" Zijn antwoorden: „Ik deed het niet na er eerst met een aantal architecten en kunstenaars over te hebben gesproken. Ik wil meehelpen aan het andere ende van de aardbol Nederland 'n ander ge zicht te geven dan van d« beroemde klompjes en molentjes". En wat de kritiek betreft: „Ik ben vijftien jaar lid van de regering ge weest. Aan kritiek ben ik gewend". Mr. Cals achter het decimeter dikke boek met het Expo<ontractOp het boek de maquette van het Nederlandse paviljoen. Maquette van Amsterdams (toekomstige) Okura Hotel. In dit zeer luxueuze hotel zullen 400 mensen komen te werken. AMSTERDAM Hoger dan het gebouw van de Nederlandsche Bank op het Frederiksplein wordt aan de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam-Zuid het eer ste Japanse hotel in de westelijke wereld. Zeventig meter hoog zal het Okura- hotel optorenen naast het Operagebouw dat, naar Amsterdam hoopt, nu ook spoedig in aanbouw kan worden genomen. Al in 1965 kwamen de KLM en Okura International met elkaar in contact. Een „promotion"-reis van Amsterdam naar Japan legde de definitieve grondslag voor de plannen. De bouw is nu in volle gang. In de 443 kamers moeten straks 837 gasten kunnen slapen, in de „gewone" ho telsfeer maar ook zo zy dat wensen in slaapkamers in Japanse stijl. Alle kamers in de negentien slaap- etages worden uitgerust met air-condi tioning, douche, radio, telefoon, televi sie. Er komen vier restaurants, waar van één met Franse keuken op de bovenste verdieping vanwaar men een prachtig uitzicht over Amsterdam zal hebben. Van de andere restaurants serveert er één uitsluitend Chinese (Kantonese) maaltijden. Om de gebouwen heen wordt aan de kant van het Amstelka- naal een Japanse tuin aangelegd. In het hotel komen vierhonderd mensen te werken. Amsterdam heeft het hotel in de eer ste plaats te danken aan de gunstige ligging van Nederland en aan de daar uit voortvloeiende functie van toegangs poort tot het vasteland van West-Euro pa. Bij de Japanners golden echter ook de politieke en economische stabiliteit van Nederland, de te verwachten grote economische bloei van de landen van de EEG, de te verwachten sterke toe neming v£fn het intercontinenetale luchtverkeer en de centrale positie van Schiphol in West-Europa met de korte afstand tussen de luchthaven en Am sterdam. Voor het Amsterdamse Okura hotel is de Amsterdamse Hotelonderneming op gericht. De maatschappij zal dertig miljoen gulden in het hotel moeten ste ken. Het Japanse Okura International is voortgekomen uit een initiatief van de enkele jaren geleden gestorven baron Okura, een vermogend Japanner die in zijn land bekendheid genoot door zijn liefde voor kunst en cultuur. Baron Okura meende dat Japan en vooral Tokio behoefte had aan een zeer luxueus hotel. Dat is er gekomen. In Ja pan exploiteert het concern nu nog twee hotels. In Indonesië heeft het er ook twee. Verwacht mag worden dat in de ko mende jaren in Europa en Zuid-oost Azië nieuwe bedrijven aan de hotelke ten zullen worden toegevoegd. Voor Europa is het Amsterdamse daarvan het eerste. Kenners noemen het hotel in Tokio het mooiste hotel van de wereld. Rinus Ferdinandusse is benoemd tot opvolger van Mathieu Smedts als hoofdredacteur van het weekblad Vrij Nederland. Hij was adjunct hoofd redacteur. Deze functie zal nu worden bekleed door de heer J. van den Berg, Tot directeur van de N.V. Weekblad pers, die Vrij Nederland uitgeeft, is be noemd de heer H. Bockma, oud-journa list van Het Vrije Volk. STATIONSWEG 281 WOUDENBERG TELEFOON 03498—2134 W(j ontwerpen, leveren en monteren complete transportinstallaties voor binnen- en buitenland en hebben dochterondernemingen op het gebied van gieterjj- meehanisatie en meet- en regeltechniek. Op 7 juli 1969 betrekken wy ons hypermoderne kantoorgebouw in Wouden berg, waarin wij nog plaats hebben voor: Onze gedachten gaan uit naar hen, die in overleg zelfstandig tot in detail pro jecten voor overslaginstallaties, schepenlaad- en losinstallaties, pallettiseerin- stallaties, dompelinrichtingen en staalconstructies kunnen uitwerken. Deze functie is bijzonder afwisselend door het regelmatig overleg met onze cliënten en leveranciers. Vooropleiding: H.T.S. (w.), P.B.N.A. of gelijkwaardig met tekenkamer- en zo mogelijk praktijkervaring. Leeftijd: tot 40 jaar. Voor het onder leiding maken van detail- en samenstellingstekeningen. Vooropleiding: U.T.S. (w.) of gelijkwaardig met tekenkamer- en zo mogelijk praktijkervaring. Leeftijd: tot 30 jaar. Voor het bedienen van telefoon en telex. Vooropleiding: bij voorkeur een receptioniste-opleiding, met een behoorlijke kennis van de moderne talen. Vooropleiding: tenminste MULO-diploma en steno-typen, met een behoorlijke kennis van de moderne talen. met goede type-vaardigheid en ev. steno in de moderne talen. Voor de afdelingen: loonadministratie, boekhouding, inkoop en verkoop. Ervaring gewenst, doch niet vereist. Wij denken aan een juffrouw of mevrouw, die goede verse koffie kan zetten en deze op onze kantoren serveert. Voor het bijhouden van de tuinen rond fabrieken en kantoren. Hiervoor komen ook gepensioneerden in aanmerking. Voor het schoonhouden van onze kantoren. Wij bieden u de mogelijkheid om in een prettige sfeer een HOOG SALARIS te verdienen. Sollicitaties aan ons adres in WOUDENBERG - Stationsweg 281 - Tel. 03498-2134. Indien u dit beter uitkomt, is het ook mogelijk, na voorafgaande afspraak, in de avonduren te sol liciteren. SOLLICITATIES op woensdag 2 juli a.s. van 19.00—20.30 uur zal een onzer personeelsfunctionarissen voor het verstrekken van inlichtingen en behandelen van sollicitaties aanwezig zijn in Hotel Central te Apeldoorn, Raadhuisplein

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 8