Helene Rröller-Miiller geloofde in 't volmaakte van al 't gebeuren notities 1 De Post over post Röntgenapparaat voor Kiljoris staat klaar Nog twee pieken m fP DENK ER' EENS OVER NA 9 Herdenking op De Hoge Veluwe: Toernooi om beroepseer SCHAKEN door H. KRAMER Kilometers Huisplaatsen Eenzaam Het wonder Gemeenschap Objectief Naar het Rijk OPLOSSING DAMMEN door J. M. BOM OPLOSSING BRIDGE door H. W. FILARSKI KRUISWOORDRAADSEL Tn Horst, onder de rook van Essen, werd honderd jaar geleden Helene Emma Lau ra, Juliana Müller geboren. Aan haar danken wij het na tionale park „De Hoge Velu we", met daarin een museum waarin de gaafste collectie moderne kunst is onderge bracht, een voorbeeld van contemporaine Westeuropese kunstontwikkeling tegen de achtergrond van kunst uit ou de beschavingen. Een verzameling die schil derijen, beeldhouwwerken, te keningen en prenten omvat en waarvan de centrale plaats wordt ingenomen door het oeuvre van Vincent van Gogh. Een uniek bezit, dat in dit overvolle land jaarlijks van groter waarde wordt. En nu herdenken we de honderdste geboortedag van haar, die in nauwelijks meer dan tien jaar dit natuur- en cultuur bezit verzamelde „tot nut van 't algemeen". De directeur van het Rijks museum „Kröller-Müller", drs. R. W. D. Oxenaar, zegt: „Het museum is (te) lang bekend gebleven als Van Gogh-Mu seum. Het is dan ook wel on gelooflijk, dat zij niet minder dan 87 schilderijen en 169 te keningen bijeenbracht van een figuur die alleen nog in kunstenaarskringen werd ge waardeerd. Je moet je dat even voorstellen geplaatst in dié tijd wat een karakter, als al menigeen haar toen eigen zinnig hebben genoemd. Kijk maar eens naar die familiefo to's, dat terras voor Huize ten Vijver in de Scheveningse Bosjes, die keurige heren, re genten in rok, en daar komt zij thuis met werk van Seu- rat en Signac, met Gris en Picasso. Het vertrouwen dat zij in de omwenteling had... Het is voor ons, die gewend zijn aan collages, screenprints en assemblages, moeilijk te bedenken, na te voelen, hoe „barbaars" ten opzichte van een eeuwenoude traditie deze kunstenaars te werk gingen. Vroeger dan enig ander col- lectionneur heeft zij het werk der kubisten aangekocht, in hetzelfde jaar dat de doeken werden voltooid, zó uit de ate liers, stel je dat even voor, in dié tijd, Mondriaan... Van der Leek die praktisch voor haar werkte, het museum heeft 41 schilderijen en 391 tekeningen van hem Trouwens Berlage, die bij haar in vaste dienst was, ge woon op jaarsalaris; Van de Velde later, stel je dat even voor. dat is zoiets als nu een Nervi in betrekking nemen". Tiet is écht onvoorstelbaar wat deze vrouw heeft ge daan", zo zegt aansluitend ir. H. van Medenbach de Rooy, directeur van het Nationale Park. „In hetzelfde jaar van de eerste Van Gogh-aankoop, kocht het echtpaar Kröller- Müller op de Veluwe de boer derij de Harskamp. Het richtte op het 450 ha grote terrein een huisje in dat het „Klaverblad" werd ge noemd. Haar man, die eigen jachtterreinen wenste, wist in de loop der jaren steeds méér onontgonnen Veluwegrond aan te kopen, een aaneenge sloten gebied van bossen, bunt- en heidevlakten, heuve lig land en stuifzanden, één geweldig stuk van de Neder- Veluwe, een oppervlak van meer dan zesduizend hecta ren! Nu nog weet men in Ede te vertellen, hoe op een dag de dorpssmid bezoek van het echtpaar Kröller-Müller kreeg. Toen de man op de vraag of hij ook een hek kon smeden bevestigend antwoordde, zei Kröller: „Lever dan maar veer tig kilometer", want hij wilde zijn gehele gebied omrasteren. Zo ontstond een klassiek jachtterrein, met nu nog een wildstand van boven de ze venhonderd stuks: wilde zwij nen, herten, reeën, moeflons. De huisjes van de armelijke bevolking, die dun verspreid op de Veluwe woonde, werden afgebroken. De keuters, be zembinders, plaggenmaaiers en bosarbeiders verdwenen naar de dorpen. De mensen vonden werk bij ontginning, bosaanleg en wegenbouw. Wie met enige aandacht thans over de Hoge Veluwe dwaalt, vindt gemakkelijk de oude huis plaatsen, dikwijls staat er een appel- of kerseboom, of zijn de restanten van een water put of een ligusterheg te vin den...". Onvoorstelbaar, aldus de heer Van Medenbach de Rooy, dat op toeristische topdagen (zoals de fraaie tweede Paas dag van dit jaar) het park door circa 6000 bezoekers be- tocht wordt. Wanneer men er van uitgaat, dat het gemiddel de gezin uit vier personen be staat, dan betekent dat veer tigduizend vierkante meter puur-natuur „per auto". „Je kunt hier zelfs op hoogtijda gen uren rondwandelen zon der ook maar iemand te ont moeten. Voor een bedrag van enkele kwartjes ben je een dag lang grootgrondbezitter Het is onbegrijpelijk, dat in een land waar zo veelvuldig over drukte en over volle we gen wordt geklaagd, niet meer mensen de stilte van de Hoge Veluwe zoeken. Het enige na tuurreservaat in ons land waar men vrij mag wandelen iedereen kan gaan en staan waar hij wil, met uitzondering van enkele rustgebieden voor het grofwild (door bordjes duidelijk aangegeven) ligt met heel zijn weelde aan na tuurschoon voor elke bezoe ker wijd open. Tn 1869, als Helene Müller wordt geboren, leidt haar vader een klein hoogovenbe- drijf, later vestigt hij zich als koopman in Düsseldorf. Hele ne bezoekt een particuliere school. Het is een eenzaam kind, dat zwaar tilt aan eigen fouten en tekortkomingen. Zij heeft weinig of geen vriendin nen, is vlug van streek, barst bij de geringste berisping in tranen uit, vlucht naar haar kamer en haar dagboek, waar in zij haar hunkerend verlan gen naar liefde, haar wan hoop, haar eenzaamheid, al thans op papier van zich af kan zetten. Zij dweept met Goethe, Schiller en Lessing, dat is haar leven lang zo ge bleven. Veel later zal zij op haar werktafel in het Sint Huber- tusslot op de Hoge Veluwe een schrijfblok leggen met voor elke dag een andere spreuk ontleend aan de grote Duitse dichters. Wanneer zij negentien is, trouwt zij met Anthony Kröl ler die als procuratiehouder bij de firma Wm. H. Müller en Co. werkt in Rotterdam. Zijn broer, medefirmant van Müller, sterft een jaar later. Anton staat dan aan het hoofd van een bedrijf dat hij in bij na twintig jaar tijds tot een wereldconcern weet uit te bouwen: de Batavierlijn, erts en kolenmijnen in Spanje, Noord Afrika, Zweden en Ar gentinië; Als lid van de Com missie van Bijstand voor het Ministerie van Handel en Nijverheid in 1916 en volgen de jaren, oefent hij grote in vloed uit op 's lands beleid. Er zijn, vooral in de eerste wereldoorlog, grote bedragen verdiend. Maar eerder reeds, in 1909, koopt mevrouw Kröl ler-Müller haar eerste drie schilderijen van Van Gogh. Het zijn „Stervende zonne bloemen", „Zaaier naar Mil let" en het „Stilleven met Ci troenen"; zij vormen het be gin van de huidige verzame ling. n 1910 reist mevrouw Kröl ler-Müller met haar doch ter naar Florence. Ze wordt getroffen door de scheppingen van het koopmansgeslacht der Medici's. Onmiddellijk na haar terugkeer ontstaat het idee „een huis te bouwen met de uitdrukking van vredige stilte, omdat ik er menschen in zou willen ontvangen waar van ik toch weet dat ieder zijn eigen beslommeringen heeft, en omdat ik er veel in zou willen bergen, wat een maal in een ander emotie is geweest". Dan begint een pe riode van het bouwen. Zij ont werpt plattegronden, zó moei het huis worden ingedeeld, maar het duurt lang voor zij een architect heeft gevonden die haar aanspreekt. In 1911, na een ernstige ziekte, schrijft zij „En nu moet het groote wonder er uit, ik bouw mijn nieuwe huis en het wordt een museum en zal later behooren aan het algemeen. Een huis zoo mooi, zoo goed en zoo eerlijk als ik maar kan. Dan zal het over honderd jaar al zijn een interessant monu ment van cultuur, een groote les hoe ver aan innerlijke be schaving een koopmansgezin uit het begin der eeuw 't zou hebben gebracht". T/anaf dat moment beheerst „de gemeenschapsgedach te" haar leven. Architecten van wereldnaam als Mies van der Rohe, Berlage en profes sor Van de Velde waren op jaarsalaris bij haar in dienst. Zes jaar bouwt Berlage aan het St. Hubertusslot. Hij ont werpt het huis maar ook de gehele binneninrichtinig, de meubelen, de verlichtingsor namenten, het linnen, het be stek.... Een huis uit één stuk, geglazuurde stenen, teak en coromandelhout, bronzen deur krukken en beslagen, schuif ramen en deuren zoals de heer Kröller die in spoorwa gons van internationale trei nen had gezien. Berlage ont werpt ook het dienstgebouw, de garage, de stallen, het kan toor van de rentmeester, de personeelswoningen. Hij ont werpt de tuinen, de theekoe pels en de vijver voor het slot. In 1919 wenst Berlage zijn vrijheid terug, na zes jaar verbreekt hij het dienstver band. Prof. Van de Velde wordt dan als architect aan gesteld, tot 1926 blijft hij voor het echtpaar werken. De ar chitect besluit het museum uit Maulbronner zandsteen te bouwen. Er wordt een spoor lijn aangelegd om het mate riaal te kunnen aanvoeren. De genummerde stukken natuur steen liggen nu nog met mos overwoekerd, als speelplaats voor moeflons, rond de Fran se Berg. Het gebouw was voorlopig begroot op zes mil joen.... Maar met geld verdie nen, met véél geld verdienen vooral, was het gedaan, ndet alleen voor Müller en Co maar voor de gehele wereld. 'T'oen de mark devalueerde en de crisis in volle om- Helene Kröller-Müller: ver trouwen in omwenteling. vang doorzette, schreef me vrouw Kröller-Müller: „Ik denk met angst en schrik aan het museum". Zij dringt er op aan, dat Van de Velde, al thans op papier, het bouwen voortzet, „tot in details", zo als zij schrijft „tot de sleu tels toe" zal hij de plannen moeten uitwerken, zodat eens het museum ook zonder hem kan worden gebouwd. In het archief van het huidige Kröl ler-Müller Museum liggen meer dan 1500 tekeningen, als mede de uitvoerige beschrij ving daarbij van prof. Van de Velde. Met de professor zoals zij schrijft, bezoekt zij in Frank rijk ateliers, kleine boetieken, moderne kunsthandelaars „en bewonderen terwijl wij meest al in een open auto en route W/at doen we met uw post tijdens de vakantie? Het eenvoudigste is aan buren of vrienden te vragen om de post voor u te bewaren of als u naar een VAST vakantie adres gaat de post (of mis schien alleen de brieven) naar dat adres na te zenden, zo ad viseert de PTT. In het binnenland kan de fïrecies binnen het tijdscche- ma dat als ideaal was gesteld een jaar is het röntgenapparaat voor het zie kenhuis van Kilgoris in Ke nya er gekomen: het staat nu kant en klaar bij de leve- rancvier, Nemas in Soest, om ingepakt te worden voor verscheping. Er zijn wel een paar wensen overgebleven voor dokter Jurgens, die de leiding heeft van het zieken huis in dit afgelegen Afri kaanse dorp. Er hoort name lijk nog wat aanvullende ap paratuur bij de installatie, wil men de puntgave foto's krijgen die nodig zijn. Al met al is het een kwestie van te gen de duizend gulden en daarom zetten we er graag nog eens het gironummer bij: 1111222 van de Stichting Men sen in nood te 's Hertogen bosch, onder vermelding van dokter Jurgens, Kenya, rönt gentoestel. Op de foto: A. O. H. Telle- gen te Beverwijk, die binnen kort naar Kenya vertrekt, de monstreert in Soest het ap paraat, waarmee ook hij straks zal werken. Zo kan het maar het hoeft niet. nazending van brieven, brief kaarten, drukwerken en mon sters kosteloos geschieden. Wie de post niet nagezon den wil hebben of als dit be zwaarlijk kan (als u bijvoor beeld een trektocht maakt) zoudt u uw buren of vrienden kunnen vragen nu en dan uw brievenbus te le gen en de post te bewaren tot dat u terugkomt. Een andere mogelijkheid is de PTT te vragen de post door te zenden naar het VASTE va kantie-adres. Hiertoe dient dan een verzoek op het post kantoor te worden ingediend. Formulieren zijn kosteloos verkrijgbaar. Als het niet mogelijk is een van genoemde maatrgelen te treffen kunnen desgewenst de tijdens de vakantie aankomen de poststukken tegen beta ling van een vergoeding tij delijk op het postkantoor wor den bewaard. '"Fot 16 juli worden nu de 18de Internationale Be roepen wedstrijden te Brussel gehouden. Nederland neemt hieraan deel met een team van 25 jonge Nederlandse topvaklie- den, die op de 7de Nationale Beroepenmanifestatie van 18- 22 maart te Utrecht behoorden tot de prijswinnaars. Een vijf tal Nederlandse technische ex perts hebben zitting in de In ternationale jury. De Nederlandse deelnemers hebben een zware strijd sa men met 250 jonge vaklieden uit de andere deelnemende landen, maar de resultaten van de vorige wedstrijden hebben bewezen, dat Neder land op het gebied van vak manschap zeer goed kan mee komen. De Internationale Beroepen- wedstrijden dragen in belang rijke mate bij tot het bevor deren van een gunstig klimaat voor een goede vakopleiding. Tijdens de wedstrijden in Brussel worden tevens vele voorbereidingen getroffen voor de 19de Internationale Beroe- penwedstrijden van 1970 in Tokio. Ook Nederland hoopt daar met een volledig team aan te kunnen deelnemen. zijn, de eigenaardige sfeer van Parijs. Ik kom hoe langer hoe meer tot de overtuiging, dat, wil je de nieuwe moderne stroomingen leeren kennen, je de schilders in hun werk plaats op-moet zoeken en niet alleen naar de kunstkoopers gaan. Zoo zijn wij ook bij Lé ger geweest, een van de lei dende kubisten. Niets in Pa rijs heeft zoo'n indruk op mij gemaakt als zijn werk". Haar eerste schilderijen kocht zij uit persoonlijke over wegingen, vanaf 1911 is zij bewust objectief voor de ge meenschap gaan verzamelen, al gaat zij daarbij een subjec tieve keuze niet uit de weg. „TJet is onvoorstelbaar wat deze vrouw heeft gedaan" zo zeggen de directeuren van Park en Museum. De gemeen- schapsgedachte is doorgezet, het museum is er gekomen. In 1928 is de gehele collectie ondergebracht in een stich ting, die later werd overge dragen aqn het Rijk, onder voorwaarde dat de Staat de bouw van het (huidige) „over gangsmuseum" ten uitvoer zal brengen. Juli 1938 werd het museum (eveneens ontworpen door prof. Van de Velde) ge opend. Mevrouw Kröller-Mül ler fungeert tot haar dood als directeur. Op 14 december 1939 sterft zij. Op de Franse Berg, dèar waar men uitkijkt over een groot deel van het landgoed „de Hoge Veluwe" wordt zij ter aarde besteld. Een graf opgetrokken uit Maulbronner zandsteen, de steen die voor het grote mu seum was gedacht. „Ik geloof aan het volmaakte van al het gebeuren", luidde de spreuk die volgens haar wens op de steen werd aangebracht. Nu is een groot deel van rond zo'n 7Vd miljoen Neder landers met vakantie. Dank zij de spreiding van 3x2 we ken door de collectieve be- drijfsvakanities behoort een massale uittocht, zoals dat enkele jaren geleden het geval was, tot het verleden. Toch zijn er twee data waar op een overstelpende drukte wordt verwacht: 11 juli en 25 juli, op welke laatste dag de bouwvakkers en de werkne mers uit de textielindustrie met vakantie gaan. Daar ko men dan nog de honderddui zenden buitenlanders bij, met name de Duitsers uit Nord- rheinland-Westfalen, waar op 11 juli de schoolvakanties be ginnen. De grootste drukte wordt dan ook in Nederland na 11 juli verwacht, Vakantiegan gers met schoolgaande kinde ren kunnen deze te verwach ten drukte mijden, door als 't nog kan op of na 28 juni er op uit te trekken. W/anneer iedereen op dezelf- de tijd op weg naar z'n vakantie-adres zou gaan, ra ken onze wegen en het open bare vervoer overbelast. Nie mand vindt het prettig als hij uren onnodig in een file moet wachten. Daarom enkele goe de raadgevingen van de Stich ting Recreatie: Ga niet op vrijdagavond direct na uw werk op weg. Neem voldoende nachtrust en vertrek 's morgens vroeg. In dien de lengte van uw vakan tie het toelaat, vertrek 's zon dags of eventueel op maan dag. Dan helpt u mee de drukte te spreiden. Zoek plaatsen en streken uit die minder bekend, maar daarom niet minder aantrek kelijk zijn. De toeristische in stellingen geven hierover gaarne de gewenste informa tie. Na 10 augustus is de groot ste vakantiedrukte voorbij. Als u tot de gelukkigen be hoort die niet aan een collec tieve bedrijfsvakantie zijn ge bonden en geen schoolgaande kinderen heeft, ga dan in de nazomer, dat wil zeggen na 10 augustus met vakantie. De voordelen daarvan zijn duide lijk. Al» gevolg van de tweekamp Petrosjan-Spass- ky om het wereldkampioenschap die maanden lang in het brandpunt van dé belangstelling heeft gestaan, zijn" andere op zichzelf ook belangrijke gebeurtenissen vrijwel onbemerkt voorbij gegaan. Dat is bijvoorbeeld het geval met het toernooi te Büsum, dat in de eerste helft van mei werd ge houden en dat een nieuwe overwinning opleverde van dé Deense geweldenaar Bengt Larsen. De 2e Kjs was voor de Sowjet - Russische grootmeester lugajewsky, de 3e voor de Duitser Gerusel en daarna pa» volgden Gligoric en Ivkov, Saizew, Bobotsow fcnz. Een bijzonder spannende partij leverden Polu- gajewsky, de nieuwe kampioen van de Sowjetunie en de Hongaarse grootmeester Bilek. Tot aan het slot lijkt deze partij op een worsteling aan de rand van een ravijn, waarbij beide spelers voort durend er op uit zijn de ander over de rand te werken. Wit POLUGAJEWSKY. Zwart: BILEK. (Büsum 1969) Benoniverdediging. 1. c2—c4, c7-c5 2. Pgl—f3, g7-g6 3. d2-d4, Lf8-g7 4. d4-d5, d7-d6 5. e2-«4, Pg8-f6 6. Pbl-c3 (Gewoonlijk ontstaat deze «telling na 1. d4, Pf6 2. c4, c5 3. d5, d6 4. Pf3, g6 5. Pc3, Lg7 6. c4) 60-0 7. Lfl—e2. e7-e6 (Na 7. e5 kriiet de stelling het karakter van een Konings-Indi- sche verdediging). 8. 0-0, Tf8-e8 9. d5*e6, Lc8xe6 10. Lcl-f4, Pb8-c6 (Een interessant pionoffer. Veel te passief ia vanzelfsprekend 10. Lf8 11. Dd2). 11. Lf4xd6 (Op 11. Dxd6 kan 11Db6! vol gen waarna 12. Pa4, Db4 13. Pxc5 op 13Lf8 faalt). 1 1Pc6--d4! 12. e4-e5 (Te gevaarlijk ia 12. Lxc5?, Pxe2f 13. Dxe2, Dc7!, of 12. Pxd4, cxd4 13 Dxd4, Pxe4) 1 2Pf6-d7 13. Tfl—«1 (Dreigt 13. Pxd4. Op direct 13. Pxd4 kan volgen: 13cxd4 14. Dxd4, Pxe5! 15. Lxe5, Dxd4 16. Lxd4, Lxd4 en zwart heeft sterk tegenspel voor de verloren pion). 13. Pd4—c6 14. Pc3—d5, Ta8-c8 15. Ddl-b3. Pd7xe5 16. Ld6xc5. b7-b6 17. Pf3xe5. Lg7xeS 18. Lc5-e3, Pc6-a5 19. Db3-b5, Le6xd5 20. c4xd5 (Na 20. Dxd5, Dc7 herovert zwart de pion met goed spel). 20.Dd8-h4 21. h2-h3. Dh4-f6 22. Tal—cl! (Het voordeel van wits pluspion is, dat hij op het meest geschikte moment teruggegeven kan wor den. Op 22. Lxb2 volgt 23. Txc8. Txc8 24. d6 en de vrije d-pion is pen geduchte troef). 22Tc8-d8 23. d5-d6!, Df6xd6 24. b2-b4, Pa5-b7 25. Le2-13, Dd6-b8 26. Le3-g5! (De bordjes zijn verhangen: materieel zijn de partijen in evenwicht maar wit heeft het initiatief). 26f7f6 27. Telxe5! (Een elegante voort zetting waarmee wit overigens nog niets riskeert omdat'hij de kwaliteit desgewenst onthiddellijk kan heroveren). 27. Te8xeS (Op 27. Dxe5 volgt 28. Dxe5, Txe5 29. Lxf6). 28. Db5-o4t, Kg8-g7 29. Dp4-d7t, Kg7-g«. BllEK POLUGAJEWSKY De opgave van de week: wat is wits sterkste voortzetting? Moet hij de kwaliteit terugwinne* door 30. Dxb8, Txb8 31. Lf4 of mag hij zich inla ten op 30. Lxf6,Telf?! De oplossing komt in de volgende rubriek. Dc stand was: Wit (Kh8, pion c6); zwart: Ka6, pion hS (eind- spelstudie Réti). Wit maakt als volgt remise: 1. Kh8-g7!, h5~h4 2. Kg7—f6, Ka6-b6 3. Kf6-e5. h4-h3 (of) 3. Kxc6 4. Kf4;) 4. Ke5-d6, h3-h2 5. c6-c7. Het damspel h een spel van zeer fijne nuances. Schijnbaar gelijkvormige posities, die aan de zelfde grondregels zouden moeten gehoorzamen zijn totaal verschillend van elkaar door kleine af wijkingen. Het zijn de grote ineesters, die deze minimale verschillen kunnen onderscheiden en schijnbaar nadelige stellingen tot een goed einde brengen, of voor de tegenstander ogenschijnlijk voordelige spelgangen kunnen ombuigen tot hun tegendeel. Tsjegolev verstaat de kunst, kleine onnauwkeurig heden in toegepaste systemen scherp aan te voe len en onbarmhartig als met een ontleedmes bloot te leggen. Hieronder een voorbeeld daarvan uit het tournooi te Samarkand: Wit: R: Palmer; Zwart: W. Tsjegolev. 1. 32-28 19-23; 2. 28x19 14x23; 3. 37-32 10—14; 4. 35-30. Andreiko speelt deze opening als volgt: 41-37 (14-19) 46-41 (5-10) en nu 35-30. Het verschil met de speelwijze van Palmer is, dat het open veld 37 een snelle bezetting van 24 onmogelijk maakt. Weldra treedt dit duidelijk aan het licht: 420-25; 5. 33-29 5-10; 6. 40-35 14-19; 7. 41-37. Zie de aantekening bij de vierde zet: 30-24 kan niet door (13-19) na de ruil. 7. 10-14. Weer kan 30-24 niet door: (19x30) 35x24 (14-19) 45-40 (19x30) 40-35 (16-21) 35x24 (23-28) 32x23 (21-27!) enz. schijfwinst. 8. 44-40 16—21! Een scherpe doorkruising van wits plan nen: Weer kan 30-24 niet door alweer (23-28) en (21—27). De consequentie zou nu geweest zijn 31-26. met b.v. (11-16) 37-31 en nu i» de "Springer-Contra-attaque" (2328) zeer kans rijk geworden. Wit ziet het nog zo zwaar niet in en negeert de op dit ogenblik ontstane verschillen met het gangbare spelbeeld: 9. 38-33 21-27! 10. 32x21. Meent nog altijd, dat het "RS" dc aange wezen strategie is, maar beter was geweest: 31x22 (18x38) 43x32 en hoewel (12-18) als (23-28) wit voor problemen stelt, U dit verkieslijker dan de partijvariant: 1017x26; 11. 42-38? Wit is de draad helemaal kwijt: direct 50-44 was geboden gevolgd door 31-27 II. 11-17; 12. 38-32 17-22! 13.43-38 6-11; 14.49-43 21-17! Voort- durend wordt 30-24, waarop de gehele witte po sitie berust, belet (zie diagram). Aan de lezers in de diagrarastand voor deze week de,opgave: Waarom was 30-24 (19x30) 35x24 niet aan te bevelen? De verschillen met de "normale" ontwikkeling in deze opening zijn duidelijk: De bezetting van veld 26 en het flankcentrum 22,23 door zwart be lemmeren wit ernstig in de ontplooiing van zijn positie. Als een wig splijt zwarts stelling de witte troepenmacht in twee vrij machteloze delen: 15. 47-42 14-20! 16. 50-44. Na (30-24) 19x30 (35x24) it (9-14) dodelijk. 167—12; 17. 46-41. Weer kon 30-24 niet door de direct fatale tegenactie (22-28!) enz. 17. 2-7; 18. 31-27. Er is niet beter. 1822x31; 19. 36x27 17-22! 20. 41—36 22x31; 21. 36x27 waarmede wits lin kervleugel niet alleen geen kracht meer kan op brengen maar ook zelf nog een dankbaar aan- valsobject wordt. 2111-16! Zeer fraai 33-28 wordt belet door 18-22!). Dus: 22.30-24 19x30; 23. 35x24 4-10! 24. 33-28 gedwongen 12-17; 25. 28x19 17-22! en als volgt ging wit kansloos ten onder 26. 27-21 16x27; 27. 32x21 26x17; 28. 37-32 17-21; 29. 40-35 21-26; 30. 38-33 22-27; 31. 32x21 26x17; -32. 43-38 8-12! 33. 19x8 17-21; 34. 8x26 18-23; 35.29x18 20x49; en wit capituleerde. Wit: 22, 27. 32, 34, 35. 36,37. 39.40. 41, 42, 44. 45 (13 »L) Agafonov. Zwart: 7. 8, 9. 10, 13. 14, 15, 16.20. 21, 23. 25. 26 (13 st.) Andreiko. Zwart won door: 26-31! (37x17) 23-29 (34x23) 8-12 (17x19) 16-21 (27x16) 25-30 (35x24) 20x47. Een onvervalste "Coupe Napo leon". Henri Svarc, de Parijse zakenman éen topspeler uit dc Franse bridgewcreld had reden om trots te zijn. In een moeilijk contract van vier harten vond hij de winnende speelwijze - en later mocht hij horen, dat Pietro Forquet aan de andere tafel de winnende manoeuvre over het hoofd had ge zien. 4 2 VH 10 4 086543 O AH 10 2 VB 10 87 5 V A V B 4 2 O 10 3 N W O z 8 63 O *3 O A V 9 7 2 B 9 5 4 A H 5 087 65 O H B V 8 7 6 West gever, allen kwb. .West één schoppen - noord doublet - oost redouble! - zuid twee harten (conventie: de kleur die zuid niet wenst te spelen) - west doublet - noord twee schoppen (laat partner keuze tussen ruiten en klaver) - oost doublet - zuid drie ruiten - west drie harten - oost viet) harten - einde. Giorgio Belladonna startte als noord met kla verheer en speelde in slag twee de schoppen twee na. Indien nu schoppenheer wordt genomen en harten wordt gesneden, gaat west down want noord wint hartenheer, brengt daarna zuid aan ilag met ruitenaas - en zuid speelt schoppen die noord aftroeft. Evenmin helpt het, schoppenheer te nemen en te vervolgen met hartenaas en har tenvrouw want noord houdt tóch een hartentje over om later een schoppen te kunnen aftroeven. Svarc won het contract als volgt: in slag 2 nam hij met schoppenheer op tafel (oost) en speelde in slag 3 klavervrouw na, waarop hij... in eigen hand ruiten tien wegdeed! Noord was nu met klaveraas aan slag. maar het was onmogelijk zuid aan slag te krijgeft. Noord probeerde wel ruiten te spelen, doch west troefde af, trok vervolgens hartenaas en de hartenvrouw na, waarmee noord harten- heer won. Dit echter was teveas de lirttste slag die NZ kregen en west had dus tien slagen gemaakt. Briljant! LET OP DP. KLEINTJES! Beginners hebben, begrijpelijk, vaak de groot ste moeite te onthouden welke "hoge troeven" eruit zijn - wat later bereiken zij het stadium waarin zij vrij snel de 13 troeven weten te tellen - en pas veel later leren zij (soms!) het gehele mysterieuze wereldje der 52 kaarten te onthou den. Wat is goed bridge? Een lang verhaal, maar in elk geval moet u leren "op de kleintjes te letten"! U speelt tegen gewone spelers en u krijgt met noord als "dummy"(tafcl): O A H 9 4 O A H 9 4 O B 7 5 2 N W O z 8 oY 1063 Zuid speelt ruiten drie naar de ruitenheer, bij west valt de twee en bij oost de acht. Thans is het beter ruiten vier n*ar de vrouw te spelen - oost bekent niet en wests ruitenboer kan gesneden worden. Heel simpel, maar wat denkt u hrervan: O A H 9 4 O B 8 7 2 N W O z O 5 O 8 O B 7 5 2 O V 10 6 3 In drie Sans moet u (zuid vier ruitenslagen ma ken en u begint met ruiten drie naar de heer. Als bij west de acht en bij oost de twee val), moet u bedenken dat de "gemiddelde" westspeler van B 8 7 5 vrij zeker niet de acht bijspeelt. Dus trekt u ruitenheer na, ziet wests renonce en u maakt via de snit op ruitenboer de. vier benodigde slagen. Maar nu dit: O V 10 6 3 Ditmaal zijn OW sterke spelers. Zuid begint met ruiten drie, west wil de indruk wekken een enkele ruiten te hebben doet ruiten acht bij - noord ruitenheer en oost ruiten vijf. Wat nu? In», dien u goed oplet, moet u gezien hebben dat d« ruiten twee niet" is gevallen in deze eerste ruiten- slag. Wie hééft die twee?? Als west hem heeft, moet u ruiten naar de vrouw toespelen. Heeft oost echter ruiten B 7 5 2 en heeft hij opzettelijk de vijf weggegooid, dan moet u het juist weer an ders doen. "Zekerheid" is er nu niet alleen "taxatie" en misschien ook een beetje psychologie zouden u kunnen helpen. Maar wat belangrijk is: lét erop, dat west in dit laatste geval door niet sullig de ruiten twee Bij te spelen, het zijn tegenpartij moeilijk maakt. Dit "moeilijk maken" is een belangrijk deel van het bridgespel, want men moet altijd proberen de te genpartij verkeerde beslissingen te laten nemen en tevens bijzonder goed uitkijken, dat u ze zélf zo weinig mogelijk neemt. Dc tweetjes en drietjes kunnen daarbij een grote rol spelen! HORIZONTAAL: I. verpakkingsmateriaal 6. soort kan II. zonder uitzonderine 13. koning van Phrygié 14. voorzetsel 16. toonkast 17. voorzetsel 19. voorzetsel 20. plezier 21. natuur 23. voorzetsel 24. gast 26. plaats in Groningen 28. meisjesnaam 30. jongensnaam 32. deel 33. handvat 34. ondeugd 36. plaats in Utrecht 37. straalvormig 38. verlichtingsmiddel 40. keukengerei 43. letsel 44. Bijbelse figuuur 46. laten zien 48. voorzetsel 49. afbeelding 51. Eur. hoofdstad 52. serie 53. voorzetsel 55. gewicht 57. voorzetsel 58. gewicht 60. bouwwerk 61. schrijfgerei 62. klaarblijkelijk 64. soort kaartspel 66. bepaalde uithangborden 67. dierenverblijfplaatsen VERTICAAL: 1. op bepaalde manier vervoeren 2.tocht 3. voorzetsel 4. rivier in Duitsland 5. soort plant 6. verenigingen 7. buis 8. familielid 9. waarschuwingssein 10. geheel 12. instrument 13. deel van het jaar 15. voorzetsel 18. plaats in Groningen 20. kleine steek 22. bepaalde dagen 25. zwierig 27. uitroep 29. hier noch daar 31. deel van een huis 33. deel van een huis 35. verbinding 36. getemd 38. zoogdier 39. piaats in Azie 41. vlucht 42. bloem 43. eetkraam (Ihd.) 44. vooropkomend 45. zwier 47. kloosterbewoonsters 49. vis 50. zware klap 54. soort emmer 56. zonder uitzondering 59. vocht arplai 63. bijvoorbeeld (afk.) 65. aanhef op circulaires HORIZONTAAL: I. krokodil, 5. stemvork, 11. paskwil, 12. orgel, 13. inritje, 14. etage, 16. opperen, 18. nostalgie, 22. teerton, 23. inertie, 26. pastoraal, 30. bewi). zen, 32. prooi, 33. Amerika, 35. Raspa,'36. mee ting, 37. twenties, 38. Kerstman. VERTICAAL: 1. kapsalon, 2. opscheppers, 3. onweder, 4. inlo pen, 6. tralies, 7. malaria, 8. onnet, 9. kantelen 10. begaan, 15. godin, 17. enter, 19. trede. 20. griezelfilm, 21. snaar, 24. spaarpot, 25. instijgen, 27. olifant, 28. apartje, 29. Losser, 30. bigamie, 31. wijsneus, 34. elite.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 17