Yeenendaal krijgt steeds
meer verzorgingsfunctie
In 85dubbel aantal
inwoners en huizen
Geslaagd
Stille aanklacht
Kantongerecht Wageningen
Haastige Buffoons
frontaal tegen busje
Vrouw liet echtgenoot
met pakje shag achter...
CAFERETTE
WAfiRfla» we heen?
K. Huiskamp
benoemd tot
korpschef
van politie
Streekplan voor Vallei en Eemland:
„Ontwikkeling dienstensector noodzakelijk99
Eenzijdig
Wegen
Spoorwegen
Busvervoer
Politie vraagt
medewerking
bij afsluiting
van centrum
Harmonie' (Ede)
maakt rondgang
Bekendmaking
Wie mist tientje
Verdwenen auto
spoedig terug
Bekendmaking
Op 8 juli
Vrachtje
Zwarlki jkers
Ontzegging
ZATERDAG 5 JULI 1969
VYSENENDAAL Als tegenwicht van de tamelijk eenzijdige ontwikkeling
van de industrie zal een versterking van de dienstensector in Veenendaal nood
zakelijk zijn. De relatief zwakke ontwikkeling hiervan zou kunnen worden
gestimuleerd door herstructurering en cityvorming in de kern van de gemeente.
Dit zal de regionale verzorgingsfunctie als centrumgemeente in een vrij zelf
standige regio ten goede komen. Dit staat in het ontwerp-streekplan voor
de Utrechtse Vallei en Eemland, dat G.S. van Utrecht hebben vastgesteld.
Veenendaal is het onomstreden industriecentrum van zuidoost Utrecht ge
worden. Uit het streekplan komt de wens naar voren om een aantal bedrijven,
dat nu in het Veenendaalse woongebied is gesitueerd, onder te brengen aan
de zuidoost zijde van de gemeente op het nog steeds in staat van ontwikkeling
yerkerende industrieterrein, dat in de toekomst nog aanmerkelijk zal worden
uitgebreid.
E het streekplan wordt Veenendaal
aangeduid als kleine stad met duide
lijk industrieel klimaat (27.500 inwo
ners), en met een grote regionale werk-
f u net ie. Dit geldt met name voor
Renswoude, voorzover men het gebied
van het streekplan beziet, en daarbui
ten in zeer sterke mate voor Rhenen,
bet rivierengebied en Ede.
Behalve versterking van de regio
nale werkfunctie neemt ook ziender
ogen - getuige de ontwikkeling van het
winkelapparaat - de verzorgende
functie voor de omgeving in betekenis
toe.
Opvallend resultaat van het onder
zoek dal in verband met het plan werd
ingesteld is, dat het zuidelijk deel van
de Utrechtse Vallei het karakter draagt
van een zelfstandige regio met Veenen
daal als centrum. Dit is vooral geble
ken bij een forensenonderzoek. Het zui
delijk deel onderhoudt nauwelijks rela
ties met het noordelijke. Dit is deels te
verklaren uit de aard van de verbindin
gen, zowel spoor- als autowegen door
snijden het streekplangebicd van west
naar oost, zodat ze de noordelijke ge
meente niet rechtstreeks met de zuider-
lyke verbinden.
Als tegenhanger van de overwegend
industriële nijverheid, en ook om tot
een zekere cityvorming te komen is het
voor Veenendaal zeer gewenst een ge
specialiseerd opleidingsinstituut bin
nen zijn grenzen te krijgen, zo sugge
reert het ontwerp-streekplan. Het ge
meentebestuur is hiermee al druk doen
de. De aanwezigheid van de landbouw
hogeschool in Wageningen kan in dit
verband een gunstige factor zijn.
Het streekplan als geheel beslaat een
lang gerekt gebied, in de vorm van een
smalle schil aan de oostkant van de
provincie, ingeklemd tussen de Utrecht
se Heuvelrug en Gelderland. De vol
gend gemeenten maken er, van noord
naar zuid, deel van uit: Eemnes, Bun
schoten, Baarn, Hoogland, Amersfoort,
Leusden, Woudenberg, Renswoude en
Veenendaal.
Het plan besteedt ruime aandacht
aan bevolkingsgroei en in samenhang
daarmee noodzakelijke woningbouw.
Gerekend van 1965 tot 1985 moeten al
leen al 12000 woningen worden gebouwd
ten behoeve van migranten, die teza
men een vestigings-overschot van ca.
35.000 personen zullen bewerkstelligen.
Voor Veenendaal wordt voor 1985 gere
kend op een inwonertal van 45.000. Vol
gens het plan moet ernaar worden ge
streefd de woningvoorraad van Veenen
daal te brengen op 14000, hetgeen bij
na een verdubbeling betekent van het
bestand van 1 januari 1968. Voor mi
granten moet rekening worden gehou
den met de behoefte aan 3.000 huizen.
Voor Veenendaal mag als reëel wor
den gezien dat een deel van de gesti
muleerde ontwikkeling zal dienen ter
verlichting van de bevolkingsdruk in
de Utrechtse Heuvelrug.
Een kritisch geluid ten aanzien van
de Veenendaalse industrie ontbreekt
niet in het streekplan. De werkgelegen
heid wordt, in vergelijking met Amers
foort, eenzijdig genoemd, vooral door
de sterke oriëntering op de textiel (ca.
50 pet. van de arbeidsplaatsen). ,.Dat
is in economisch structureel opzicht
'n weinig aantrekkelijke- wellicht zelfs
ongewenste situatie, aldus de tekst van
het plan. „Een minder goede gang van
zaken in deze branche zal onmiddellijk
gevolgen hebben voor het gehele eco
nomische leven van Veenendaal en
haar naaste omgeving. Er moet even
wel worden opgemerkt dat door de ge
leidelijke uitbouw van de metaalnijver
heid langzamerhand een iets evenwich
tiger toestand aan het ontstaan is".
Voor het overige wordt erop gewezen
dat in het streekplangebied moet wor
den uitgegaan van een ontwikkeling
van industiële werkgelegenheid, zo
veel mogelijk op de daartoe aangewezen
terreinen in de regio Amersfoort, in
Veenendaal en in Bunschoten. Wat het
aantal arbeidsplaatsen betreft, naar
verwachting zal tot 1985 het aantal be
roepspersonen in industrie en ambacht
met ca. 8-10.000 toenemen.
Een belangrijke doelstelling van het
streekplan is de handhaving van het
Valleigebied en het Eemland. als open
ruimten waarn primair agrarische, re
creatieve en natuurwetenschappelijke
belangen tot gelding komen. Dit stre
ven om belangrijke delen van het
streekplangebied wegens hun grote
waarden vrij te houden van stedelijke
bebouwing stelt beperkingen aan de
omvang van het toekomstig stedelijk
areaal. Er wordt dan ook rekening mee
gehouden dat de capaciteit van het
streekplangebied niet groter is dan
voor 265.000 inwoners, van Wie naar
schatting 225.000 in 1985 aanwezig zul
len zijn (nu ca. 150.000). Dit betekent
dat voor een verdere toekomst de be
volkingsgroei naar andere gebieden zal
moeten worden afgeleid, waarbij met
name aan een stedelijke ontwikkeling
in Zuidelijk Flevoland is gedacht.
De verkeersinogelijkheden zullen in
verband niet de stedelijke ontwikkeling
aanzienlijk moeten worden uitgebreid.
Nieuwe wegen moeten worden aange
legd, en bestaande moeten aan de ei
sen van de toenemende verkeersstro
men worden aangepast. In het streek
plan is de wens naar voren gebracht
een groot integraal verkeersonderzoek
te houden, waarbij ook aandacht moet
worden geschonken aan de mogelijk-
RENSWOUDE Voor het diploma
directie-secretaresse slaagden dezer
dagen de dames Jannie van der Ka\
en Nancy Wieringa te Renswoude. Zij
werden opgeleid door instituut Schoe-
vers te Arnhem en Utrecht.
heden voor het openbaar vervoer.
In het ontwerp-plan worden voor we
genaanleg en -verbetering al een aantal
suggesties gedaan. Zo wordt gedacht
aan tweemaal drie rijstroken op Rijks
weg 12 op het traject Maarn-Veenen-
daal-Ede, aan tweemaal twee rijstro
ken op het traject Woudenberg-Scher-
penzeel-Renswoude-De Klomp-Ede (de
oude weg met twee rijstroken van
Utrecht naar Arnhem is omgelegd ge
dacht buiten de woonkernen Wouden
berg, Scherpenzeel en Renswoude), en
twee rijstroken op het traject Ameron-
gen-Scherpenzeel. Voor een gedeelte
van dit laatste traject ten noorden van
Rijksweg 12 is een reconstructie ovei-
wogen ter vervanging van het huidige
bochtige tracé.
Over treinverbindingen spreekt het
streekplan uitvoerig: De toekomstige
ontwikkeling in de noordvleugel van de
Randstad en in het bijzonder in hel
zuidoostelijk deel daarvan tot en met
Nijmegen, /.al ondermeer samengaan
met een flinke intensivering van net
verkeer en vervoer. Voor de regio
Amersfoort wordt een sterke groei
voorzien, evenals voor Veenendaal. De
Gelderlandse plannen voorzien in de
totstandkoming van een aanzienlijke
bebouwing in het oostelijk deel van de
Betuwe, waardoor Arnhem en Nijme
gen zouden uitgroeien tot een dubbel
stad. Het weer aanbrengen van de hui
dige „missing-link" Rhenen-Kesteren
en de activering van de lijn Amersfoort-
Veenendaal-Rhenen zou daardoor een
spoorwegverbinding tot stand kunnen
brengen met als ritproducenten: de Am
sterdamse agglomeratie, de Gooise, de
Amersfoortse, en het concentratiege
bied Veenendaal-Ede-Wageningen,
evenals de dubbelstad Arnhem-Nijme-
gen. Deze gebieden zijn nu verbonden
via de stad Utrecht. Het streekplan
geeft ir) overweging of in de toekomst
een directere verbinding niet wenselij
ker zou zijn.
Op voorzichtige wijze geeft het plah
voorts een prognose met betrekking tot
de ontwikkeling van het lokale en inter
lokale busvervoer. Rekening houdend
met de zich doorzettende tendens tot
particulier autobezit, leidend tot volle
dige motorisering, blijfs voor interlo
kale lijnen slechts een bescheiden func
tie over. Ze zouden nog zorgdragen vcrt>r
het vervoer van invaliden, schoolkinde
ren en overige personen die niet in
staat zijn een auto- te besturen. „Op
welk niveau het busvervoer zich zou
kunnen stabiliseren is een wissel op de
toekomst die nu nog niet kan worden
getrokken", aldus het streekplan. Even
verder de opmerking: „Indien op lan
gere termijn in het gebied behoefte zou
bestaan aan mogelijkheden voor ver
voer door de lucht (helikopters) kan
daarvoor ruimte worden aangegeven in
de gemeentelijke bestemmingsplannen".
VEENENDAAL In het kader van
de festiviteiten ter gelegenheid van het
65-jarig bestaan van de muziekvereni
ging „Caecilia" wordt maandagavond
7 juli door Veenendaal-Zuid een muzi
kale rondgang gemaakt door „De Har
monie" voorheen EFC) uit Ede.
Het korps, dat gedurende tal van ja
ren op grond van zijn muzikale pres
taties is geklasseerd in de ere-afdeling
van de Federatie, start de rondagng om
circa half acht vanaf het dr. Slot. de
Bruineplein.
Daarna zal de volgende route wor
den afgelegdW. C. Beeremanstraat,
mr. dr. Schokkingstraat, mr. Heems
kerkstraat, Aart de Gelderstraat. Jan
Steenlaan, Westersingel. Rembrandt-
park, Jan van Goyenstraat, Jan Steen
laan, Govert Flinckstraat, Rembrandt-
park, Ferd. Bolstraat, Jan Steenlaan,
Ger. Terborchstraat, Rubensstraat,
Adr. van Ruysdaelstraat, Jan Steenlaan,
Meindert Hobbemastraat. Rembrandt-
laan, Frans Halslaan en Klaas Kater
straat.
O
VEENENDAAL Om de winkeliers
die dinsdagavond 8 juli aan de brade
rie deelnemen in de gelegenheid te
stellen hun kramen etc. in gereedheid
te brengen zal de Hoofdstraat 's mid
dags al om 14.00 uur voor alle verkeer
worden afgesloten. De hiermee ge
paard gaande omleiding zal door mid
del van pijlen worden aangegeven.
Hiermee samenhangend zullen voor
die dag een aantal verkeersmaatrege
len moeten worden genomen, waarvan
de politie hoopt dat de automobilisten
er goede nota van zullen nemen. Gedu
rende de periode van de afsluiting zal
voor de Raadhuisstraat en voor de
Brouwersstraat een stopverbod worden
ingesteld. In de Hoogstraat zal een
parkeerverbod van kracht worden. Een
en ander zal met borden worden aan
gegeven.
Verder zullen er na 14.00 uur twee
bushaltes worden verplaatst. De bus
halte in de Hoofdstraat richting Rhe
nen - Arnhem verhuist naar de Vaart-
brug op de Kerkewijk en de bushalte
op de Markt richting Scherpenzeel -
Amersfoort wordt verplaatst naar het
begin van de Raadhuisstraat.
Bovendien doet de politie een drin
gend verzoek aan winkeliers en aan-
wonenden van de Hoogstraat en de
Hoofdstraat hun auto's vanaf twaalf
uur 's middags niet meer langs beide
straten te parkeren teneinde zo veel
mogelijk stagnatie te voorkomen.
WAGENINGEN Drie maanden voorwaardelijke ontzegging van de rij
bevoegdheid met een proeftijd van twee jaar en een geldboete van 150,-
werden vrijdag tijdens de zitting van het kantongerecht in Wageningen ge-
eist tegen H. M. ter H., lid van de Enschedese beatgroep de Buffoons. Ter
H., die de bestuurder was van de auto waarmee de groep zich van het ene
optreden naar het andere begaf, reed enige tijd geleden met zijn auto fron
taal tegen een uit tegenovergestelde richting komende bestelbusje op de
Vcjenendaalsestraatweg bij Rhenen.
'IJ /f
Het echtpaar Vonk aan de Lijsterbes
laan herdenkt vandaag de dag dat het
50 jaar is getrouwd.
RHENEN Burgemeester en wet
houders der gemeente Rhenen brengen
ter openbare kennis, dat met ingang
van 7 juli 1969 het bureau huisvesting
voor het publiek uitsluitend geopend is
op vrijdagmorgen van 9.00-10.00 uur.
Rhenen, 3 juli 1969.
B. en W. voornoemd,
De burgemeester L. Bosch v. Ro
senthal.
De secretaris, W. C. Pieters.
ELST Gevonden: bankbiljet van
ten gulden
Verloren: meisjesjack.
ADVERTENTIE
Een bruidspaar, nog zonder zorgen.
Dachten aan hun feest voor morgen.
O jé, de lekkere hapjes waren ze vergeten,
Gauw de
bellen, die zal er wel wat op weten.
OOK 's ZONDAGS VANAF 1 UUR GEOPEND
Ingezonden door J. K. te A.
De beatgroep had een voorstelling
gegeven in Eist en moest twee uur la
ter optreden in Noord-Holland. Twee
getuigen a charge verklaarden dat de
auto van verdachte erg hard had gere
den en vlak voor de aanrijding op de
verkeerde weghelft was gekomen.
Mevr. G. L.-H., de echtgenote van
de bestuurder van het bestelbusje, ver
klaarde dat zij kort voor het ongeval
tegen haar man gezegd had: „Die auto
komt recht op ons af". Het bestelbus
je van haar man was volgens haar ab
soluut niet op het linker weggedeelte
geweest.
De verdachte was zelf niet aanwezig
maar hij had zijn raadsman gemach
tigd om voor hem het woord te voe
ren. Deze wees erop dat Ter H. grote
haast had, omdat de groep binnen en
kele uren weer moest optreden. „Het
beroep van musicus brengt mee dat
het geld voornamelijk in het weekend
verdiend moet worden", aldus de
raadsman. „Het is dan noodzakelijk zo
veel mogelijk voorstellingen te geven,
zodat haasten een normale zaak
wordt".
De officier, mr. Pieters, wees erop
dat Ter H. reeds diverse snelheidsover
tredingen had begaan. Hij vond het on
geluk, waarbij verscheidene groepsle
den flink gewond raakten, ernstig ge
noeg om voorwaardelijke ontzegging
te eisen.
De raadsman van Ter H. voerde als
verzachtende omstandigheid nog aan
dat de persoonlijke schade voor Ter H.
reeds f 9000 bedroeg en verklaarde dat
de verdachte na het ongeval zijn werk
plan had gereorganiseerd om de kans
op ongelukken door haast kleiner te
maken.
De kantonrechter, mr. D. S. baron
van Slingelandt, vonniste conform de
eis, maar zei erbij dat hij zonder par
don onvoorwaardelijke ontzegging zou
hebben gevonnist indien de officier die
geëist had.
De vrachtwagenchauffeur W. W. uit
Dalfsen stond terecht omdat hij een
tweetal fietsertjes zou hebben aangere
den op de Hoofdstraat in Veenendaal.
Ook zijn vrachtwagen met aanhanger
was te zwaar beladen.
Ter verontschuldiging van deze laat
ste overtreding voerde W. aan dat hij
die dag een bijzonder vrachtje had ge
had. W., die bakstenen transporteert,
had n.l. een soort stenen op zijn wa
gen dat hij nog niet eerder vervoerd
had. „Niemand wist precies het ge
wicht van deze stenen, ook de werkne
mers op de steenfabriek niet", aldus
de verdachte.
Van de aanrijding had hij niets ge
merkt. Buiten de bebouwde kom van
VEENENDAAL
Luxortheater: zaterdag 19 uur en
zondag 15 uur, „Helden zonder
glorie"; zaterdag 21 uur, zondag en
maandag 19.30 uur „Verborgen
driften".
RHENEN
Bio: za. 20 uur en zo. 14.30 uur „Het
bloederige wraak van Ringo"; zo.
20 uur „Peyton Place".
UTRECHT
19 juni t/m 13 juli
Irenehal (Fentener van Vlissingen-
kade): Musement, eerste gezamen
lijke presentatie van de Nederland
se musea. Openingstijden: 1018
uur, di. en vr. ook 1922 uur, zo.
11—18 uur.
Zaterdag 5 juli:
Nieuwe Kamp 13 (bij Tivoli): Muze-
valcabaret metr „Dwars tegen de
draad", 20.30 uur.
Zondag 6 juli:
Geertekerk: Bach-cantate 93: Wer
nur den lieben Gott laszt walten,
19.30 uur.
Woensdag 9 juli:
Domkerk: Orgelconcert door Evaris-
tos Glassner uit Amsterdam. Uit
gevoerd worden werken van de
Spanjaard De Cabezon. Aanvang
20.15 uur.
Donderdag 10 juli:
NicolaïkerkBeiaardconcert door
Rien Ritter. Uitgevoerd worden wer
ken van-Leblan, Fischer, Couperin,
Van den Gheyn, Offenbach, G. van
- Hoey, E. Hullebroeck, J. de Corte
en W. Vogel, 20 tot 21 uur.
BIOSCOPEN
Camera (Oudegracht 156), dag. 14.30,
18.45 en 21 uur: zo. 14.15, 16.30,
18.45 en 21 uur: „Secret Ceremony".
(Regie: Joseph Losey).
City (Voorstraat 89), dag. en zo. 14 en
19.30 uur: „De langste dag".
Filmac (Vredenburg 29) dag.: 12.30,
14.30 en 16 uur: za. en zo. alleen
14.30 en 16.30 u.: Vakantie Film(ac)
Festival 69 met „Sebastiaan vindt
een vader".
Olympia, (Amsterdamsestr.weg 350)
da. 18.45 en 21 uur; wo. tevens 14.30
uur; zo.: 14.15, 16.30, 18.45 en 21 uur
do. zo.: „The way west"; ma./wo.:
„Viva Maria".
Palace (Vredenburg 29), dag. ook zo.:
alleen 18.45 en 21 uur: „Andrea,
vrouw zonder schaamte".
Rembrandt (Oudegracht 73), dag.
14.30, 18.45 en 21.15 uur; zo. 13.45,
16.15, 18.45 en 21.15 uur: „Pokeren
met de dood" (Regie: Henny Hatha
way, met Dean Martin en Robert
Mitchum).
Scala (Potterstraat 16), dag. 14.30,
18.45 en 21 uur: zo. 14.15, 16.30,
18.45 en 21 uur: „Jungle Boek"
(Walt Disney).
Studio (Oudegracht 154), dag. 14.45,
19 en 21.30 uur; zo. 14.15, 16.30, 19
en 21.30 uur: (Yves Montand, Iréne
Papas, Jean-Louis Trintignant).
Vreeburg (Vredenburg 8a), dag. 14.30
en 20 uur (ook zondags): „De val
van Rome".
Nachtvoorstellingen:
Camera, (Oudegracht) vr. en za. 23.15
uur: „Wilde aardbeien" (Ingmar
Bergman).
Palace (Vredenburg) vr. en za. 23.30
uur: „Django kill".
Studio (Oudegracht), za. 23.45 uur:
„Bunny Lake is missing".
Vreeburg (Vredenburg) vr. en za.
23.15 uur: „Nog wat nieuws Pus
sycat".
ARNHEM
7 t/m 9 juli
Oude Kraan, Circus Heros. De Gala
première is op maandag 7 juli om
20 uur. Verder is er iedere dag een
matinee-voorstelling om 15 uur.
Zaterdag 5 juli.
Grote of EusebiuskerkOrgelconcert
door Joh. van Dommele, 19.30 uur.
Park Hartenstein (Oosterb.): Kunst
markt.
BIOSCOPEN
Rembrandt (Velperplein), 2.30 en 7.30
uur: „Chitty, chitty. bang, bang".
Luxor (Willemsplein), 2.30 en 7.30 u.:
„De langste dag". Zaterdag 23.30
uur: „Sex partners".
Saskia (Looierstraat), 2.30 en 7.30 uur:
„The sound of music".
Palace (Bakkerstraat) 2.30, 6.45 en 9
uur: „Zonde, die geld opbrengt".
Studio A (Langewal), 6.45 en 9 uur:
„Oh... lieve John". Dagelijks 2.30
uur: „Sjors en Sjimmie in het land
der reuzen".
Veenendaal had een automobilist hem
doen stoppen en op de hoogte gebracht.
Het ongeval gebeurde toen W. een
dubbelgeparkeerd staande auto voor
bijreed. Twee meisjes raakten klem
tussen de aanhanger en de geparkeer
de auto en een van hen viel en werd
gewond.
In het proces-verbaal stond dat de
vrachtwagen de meisjes had klemge
reden. Ter zitting verklaarde echter 'n
getuige a décharge, die achter dé
vrachtwagen had gereden, dat de meis
jes zichzelf hadden klem gereden, door
dat zij tussen de geparkeerde auto en
de vrachtwagencombinatie, die lang
zaam reed, omdat hij in een file zat,
waren gaan rijden. „Ik dacht nog:
waarom kruipen die kinderen daar nu
tussen", aldus de getuige. De raads
man van W. toonde vervolgens aan
dat W. tijdens het passeren zijn wagen
niet had doen slingeren en dat hij er
voor gezorgd hadminstens een meter
tussenruimte te bewaren.
De officier van justitie achtte W.'s
schuld aan' het ongeval dan ook niet
bewezen en eiste vrijspraak. Voor de
overschrijding van het laadvermogen
eiste hij f 40,- boete en f 60,- boete
voor zijn baas G., die mede aanspra
kelijk was.
De kantonrechter vonniste vrijspraak
van schuld aan het ongeluk en geld
boetes van f 30,- voor W. en f 75,- voor
G. wegens het overschrijden van het
laadmaximum.
C. v. W. ut Ede had geen kijkgeld
betaald en was bij een controle in zijn
huis door de mand gevallen. „Ik had
geen aangifte gedaan omdat het een
erg oud toestel is. Bovendien zorgde
mijn vrouw altijd voor dergelijke za
ken. Ik moest haar mijn hele loon af
dragen en kreeg dan alleen een pakje
shag. Zij is nu van mij weggelopen
en heeft mij achtergelaten met een
kind van vier jaar".
De schoonmoeder van de verdachte
had de rechter een brief gestuurd
waarin zij een goed woordje voor hem
deed. Mr. baron van Slingelandt: „Het
komt niet vaak voor dat een schoon
moeder het zo voor haar schoonzoon
opneemt". De officier wilde Van W.'s
huiselijke omstandigheden wel als ver
zachtende factoren beschouwen,
„maar", zo zei hij, „het opsporen van
de talloze zwartkijkers kost de PTT
handen vol geld en al was uw toestel
dan oud, u hebt al die tijd toch naar
programma's kunnen kijken". Mr. Pie
ters eiste een geldboete van f .50,- en
de kantonrechter vonniste conform.
Een tweede zwartkijker uit Ede, de
heer H. W., werd vrijgesproken omdat
hem bij vergissing het verkeerde ten
laste was gelegd. Bij controle was ge
bleken dat W. een radio had zonder in
het bezit te zijn van een omroepkaart.
In de dagvaarding werd echter ge
sproken over een televisietoestel en na
dat de verdachte verbaasd had ver
klaard dat hij geen televisietoestel be
zat, moest de officier vrijspraak eisen
omdat het ten laste gelegde niet bewe
zen kon worden.
De Marokkaanse gastarbeider M. B.
A. B. uit Lunteren was op de Kerke
wijk in Veenendaal aangehouden ter
wijl hij zonder kentekenbewijs en zon
der verzekering reed in zijn auto,
waarvan de ruiten dichtgevroren wa
ren en het chassis verrot was. De ver
dachte had de auto drie dagen tevoren
voor liefst f 1250,- gekocht, omdat hij
vervoer naar Veenendaal nodig had om
naar zijn werk te kunnen gaan.
De officier vond dat dit toch echt
niet kon en eiste naast vier geldboetes
onttrekking van de auto aan het ver
keer.
De kantonrechter vonniste onttrek
king en geldboetes van resp. f 25,-,
f 50,-, f 50,- en f 50,-.
ELST De oude tabaksschuur op de
joto niet de woorden „Help, help, ik
verga"vormt een stille aanklacht te
gen de verregaande verwaarlozing
waarin de tabaksschuren in het alge
meen in Eist verkeren.
Twee El ster se jongens kwamen op het
idee een der meest improductief ge
worden schuren met deze leuze in witte
verf te voorzienomdat een groep his-
torieminnende dorpsgenoten zich eraan
ergert, dat de tabakscultuur zo snel
terugloopt, en als gevolg daarvan het
nog vrij grote aantal tabaksschuren, die
juist een bepaald cachet aan hun
woonplaats geven door de eigenaren
met geen blik meer worden waardig
gekeurd.
Of het helpt is natuurlijk een vraag,
'naar de teerling is in elk geval gewor
ven, menen de twee vrienden, die
overigens onbekend wensen te blijven.
VEENENDAAL W. A. v. d. K.
uit het Schrijverspark deed vrijdag
morgen bij de politie aangifte dat zijn
auto die hij onafgesloten bij zijn wo
ning had geparkeerd was verdwenen.
De onzekerheid van de onthutste Vee-
nendaler was echter van korte duur,
omdat de wagen later op de dag werd
teruggevonden op de Valleistraat. Er
bleek tien kilometer mee gereden te
zijn. De recherche stelt een onderzoek
in.
VEENENDAAL De heer K. Huis
kamp, hoofdinspecteur gemeentepoli
tie Rotterdam, is per I september 1969
in gelijke functie benoemd bij de ge
meentepolitie te Veenendaal. De nieu
we korpschef werd op 20 januari 1926
te Apeldoorn geboren. Hij is gehuwd
en heeft twee kinderen.
VEENENDAAL De burgemeester
van Veenendaal vestigt de aandacht
van de ingezetenen op het navolgende:
Het komt nog steeds voor, dat vliegers
in de 150 KV-lijn geraken. Dit kan tot
zeer ernstige gevolgen leiden. Immers,
behalve dat het verward raken van een
vlieger in de geleidingsdraden een sto
ring in de stroomlevering kan veroor
zaken, is levensgevaar voor degene, die
de vlieger oplaat niet uitgesloten.
In dit verband zij gewezen op het
bepaalde in artikel 429 van het Wet
boek van Strafrecht, waarbij strafbaar
is gesteld hij, die een vlieger oplaat of
in de lucht heeft aan de lijn, die zich
geheel of ten dele bevindt binnen een
afstand van vijfhonderd meter van een
bovengrondse elektrische hoogspan
ningsleiding. Op overtreding van dit
verbod is 'n straf gesteld van maxi
maal 14 dagen hechtenis of f 100 boete.
Aangezien ook in deze gemeente een
dergelijke hoogspanningsleiding aan
wezig is, mag een ernstige waarschu
wing niet achterwege blijven.
Met het oog op de grote gevaren aan
dergelijke handelingen verbonden wor
den dan ook allen, die op enigerlei wij
ze met de jeugd in aanraking komen,
hierbij verzocht hun medewerking te
verlenen aan het voorkomen van de
hierbovenbedoelde voorvallen.
Bovendien zal hierop van de zijde
der politie worden toegezien en daar
tegen streng worden opgetreden.
Veenendaal, juli 1969.
De burgemeester voornoemd,
P. Bode.