Yeenendaal krijgt steeds meer verzorgingsfunctie In 85dubbel aantal inwoners en huizen Geslaagd Stille aanklacht Kantongerecht Wageningen Haastige Buffoons frontaal tegen busje Vrouw liet echtgenoot met pakje shag achter... CAFERETTE WAfiRfla» we heen? K. Huiskamp benoemd tot korpschef van politie Streekplan voor Vallei en Eemland: „Ontwikkeling dienstensector noodzakelijk99 Eenzijdig Wegen Spoorwegen Busvervoer Politie vraagt medewerking bij afsluiting van centrum Harmonie' (Ede) maakt rondgang Bekendmaking Wie mist tientje Verdwenen auto spoedig terug Bekendmaking Op 8 juli Vrachtje Zwarlki jkers Ontzegging ZATERDAG 5 JULI 1969 VYSENENDAAL Als tegenwicht van de tamelijk eenzijdige ontwikkeling van de industrie zal een versterking van de dienstensector in Veenendaal nood zakelijk zijn. De relatief zwakke ontwikkeling hiervan zou kunnen worden gestimuleerd door herstructurering en cityvorming in de kern van de gemeente. Dit zal de regionale verzorgingsfunctie als centrumgemeente in een vrij zelf standige regio ten goede komen. Dit staat in het ontwerp-streekplan voor de Utrechtse Vallei en Eemland, dat G.S. van Utrecht hebben vastgesteld. Veenendaal is het onomstreden industriecentrum van zuidoost Utrecht ge worden. Uit het streekplan komt de wens naar voren om een aantal bedrijven, dat nu in het Veenendaalse woongebied is gesitueerd, onder te brengen aan de zuidoost zijde van de gemeente op het nog steeds in staat van ontwikkeling yerkerende industrieterrein, dat in de toekomst nog aanmerkelijk zal worden uitgebreid. E het streekplan wordt Veenendaal aangeduid als kleine stad met duide lijk industrieel klimaat (27.500 inwo ners), en met een grote regionale werk- f u net ie. Dit geldt met name voor Renswoude, voorzover men het gebied van het streekplan beziet, en daarbui ten in zeer sterke mate voor Rhenen, bet rivierengebied en Ede. Behalve versterking van de regio nale werkfunctie neemt ook ziender ogen - getuige de ontwikkeling van het winkelapparaat - de verzorgende functie voor de omgeving in betekenis toe. Opvallend resultaat van het onder zoek dal in verband met het plan werd ingesteld is, dat het zuidelijk deel van de Utrechtse Vallei het karakter draagt van een zelfstandige regio met Veenen daal als centrum. Dit is vooral geble ken bij een forensenonderzoek. Het zui delijk deel onderhoudt nauwelijks rela ties met het noordelijke. Dit is deels te verklaren uit de aard van de verbindin gen, zowel spoor- als autowegen door snijden het streekplangebicd van west naar oost, zodat ze de noordelijke ge meente niet rechtstreeks met de zuider- lyke verbinden. Als tegenhanger van de overwegend industriële nijverheid, en ook om tot een zekere cityvorming te komen is het voor Veenendaal zeer gewenst een ge specialiseerd opleidingsinstituut bin nen zijn grenzen te krijgen, zo sugge reert het ontwerp-streekplan. Het ge meentebestuur is hiermee al druk doen de. De aanwezigheid van de landbouw hogeschool in Wageningen kan in dit verband een gunstige factor zijn. Het streekplan als geheel beslaat een lang gerekt gebied, in de vorm van een smalle schil aan de oostkant van de provincie, ingeklemd tussen de Utrecht se Heuvelrug en Gelderland. De vol gend gemeenten maken er, van noord naar zuid, deel van uit: Eemnes, Bun schoten, Baarn, Hoogland, Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude en Veenendaal. Het plan besteedt ruime aandacht aan bevolkingsgroei en in samenhang daarmee noodzakelijke woningbouw. Gerekend van 1965 tot 1985 moeten al leen al 12000 woningen worden gebouwd ten behoeve van migranten, die teza men een vestigings-overschot van ca. 35.000 personen zullen bewerkstelligen. Voor Veenendaal wordt voor 1985 gere kend op een inwonertal van 45.000. Vol gens het plan moet ernaar worden ge streefd de woningvoorraad van Veenen daal te brengen op 14000, hetgeen bij na een verdubbeling betekent van het bestand van 1 januari 1968. Voor mi granten moet rekening worden gehou den met de behoefte aan 3.000 huizen. Voor Veenendaal mag als reëel wor den gezien dat een deel van de gesti muleerde ontwikkeling zal dienen ter verlichting van de bevolkingsdruk in de Utrechtse Heuvelrug. Een kritisch geluid ten aanzien van de Veenendaalse industrie ontbreekt niet in het streekplan. De werkgelegen heid wordt, in vergelijking met Amers foort, eenzijdig genoemd, vooral door de sterke oriëntering op de textiel (ca. 50 pet. van de arbeidsplaatsen). ,.Dat is in economisch structureel opzicht 'n weinig aantrekkelijke- wellicht zelfs ongewenste situatie, aldus de tekst van het plan. „Een minder goede gang van zaken in deze branche zal onmiddellijk gevolgen hebben voor het gehele eco nomische leven van Veenendaal en haar naaste omgeving. Er moet even wel worden opgemerkt dat door de ge leidelijke uitbouw van de metaalnijver heid langzamerhand een iets evenwich tiger toestand aan het ontstaan is". Voor het overige wordt erop gewezen dat in het streekplangebied moet wor den uitgegaan van een ontwikkeling van industiële werkgelegenheid, zo veel mogelijk op de daartoe aangewezen terreinen in de regio Amersfoort, in Veenendaal en in Bunschoten. Wat het aantal arbeidsplaatsen betreft, naar verwachting zal tot 1985 het aantal be roepspersonen in industrie en ambacht met ca. 8-10.000 toenemen. Een belangrijke doelstelling van het streekplan is de handhaving van het Valleigebied en het Eemland. als open ruimten waarn primair agrarische, re creatieve en natuurwetenschappelijke belangen tot gelding komen. Dit stre ven om belangrijke delen van het streekplangebied wegens hun grote waarden vrij te houden van stedelijke bebouwing stelt beperkingen aan de omvang van het toekomstig stedelijk areaal. Er wordt dan ook rekening mee gehouden dat de capaciteit van het streekplangebied niet groter is dan voor 265.000 inwoners, van Wie naar schatting 225.000 in 1985 aanwezig zul len zijn (nu ca. 150.000). Dit betekent dat voor een verdere toekomst de be volkingsgroei naar andere gebieden zal moeten worden afgeleid, waarbij met name aan een stedelijke ontwikkeling in Zuidelijk Flevoland is gedacht. De verkeersinogelijkheden zullen in verband niet de stedelijke ontwikkeling aanzienlijk moeten worden uitgebreid. Nieuwe wegen moeten worden aange legd, en bestaande moeten aan de ei sen van de toenemende verkeersstro men worden aangepast. In het streek plan is de wens naar voren gebracht een groot integraal verkeersonderzoek te houden, waarbij ook aandacht moet worden geschonken aan de mogelijk- RENSWOUDE Voor het diploma directie-secretaresse slaagden dezer dagen de dames Jannie van der Ka\ en Nancy Wieringa te Renswoude. Zij werden opgeleid door instituut Schoe- vers te Arnhem en Utrecht. heden voor het openbaar vervoer. In het ontwerp-plan worden voor we genaanleg en -verbetering al een aantal suggesties gedaan. Zo wordt gedacht aan tweemaal drie rijstroken op Rijks weg 12 op het traject Maarn-Veenen- daal-Ede, aan tweemaal twee rijstro ken op het traject Woudenberg-Scher- penzeel-Renswoude-De Klomp-Ede (de oude weg met twee rijstroken van Utrecht naar Arnhem is omgelegd ge dacht buiten de woonkernen Wouden berg, Scherpenzeel en Renswoude), en twee rijstroken op het traject Ameron- gen-Scherpenzeel. Voor een gedeelte van dit laatste traject ten noorden van Rijksweg 12 is een reconstructie ovei- wogen ter vervanging van het huidige bochtige tracé. Over treinverbindingen spreekt het streekplan uitvoerig: De toekomstige ontwikkeling in de noordvleugel van de Randstad en in het bijzonder in hel zuidoostelijk deel daarvan tot en met Nijmegen, /.al ondermeer samengaan met een flinke intensivering van net verkeer en vervoer. Voor de regio Amersfoort wordt een sterke groei voorzien, evenals voor Veenendaal. De Gelderlandse plannen voorzien in de totstandkoming van een aanzienlijke bebouwing in het oostelijk deel van de Betuwe, waardoor Arnhem en Nijme gen zouden uitgroeien tot een dubbel stad. Het weer aanbrengen van de hui dige „missing-link" Rhenen-Kesteren en de activering van de lijn Amersfoort- Veenendaal-Rhenen zou daardoor een spoorwegverbinding tot stand kunnen brengen met als ritproducenten: de Am sterdamse agglomeratie, de Gooise, de Amersfoortse, en het concentratiege bied Veenendaal-Ede-Wageningen, evenals de dubbelstad Arnhem-Nijme- gen. Deze gebieden zijn nu verbonden via de stad Utrecht. Het streekplan geeft ir) overweging of in de toekomst een directere verbinding niet wenselij ker zou zijn. Op voorzichtige wijze geeft het plah voorts een prognose met betrekking tot de ontwikkeling van het lokale en inter lokale busvervoer. Rekening houdend met de zich doorzettende tendens tot particulier autobezit, leidend tot volle dige motorisering, blijfs voor interlo kale lijnen slechts een bescheiden func tie over. Ze zouden nog zorgdragen vcrt>r het vervoer van invaliden, schoolkinde ren en overige personen die niet in staat zijn een auto- te besturen. „Op welk niveau het busvervoer zich zou kunnen stabiliseren is een wissel op de toekomst die nu nog niet kan worden getrokken", aldus het streekplan. Even verder de opmerking: „Indien op lan gere termijn in het gebied behoefte zou bestaan aan mogelijkheden voor ver voer door de lucht (helikopters) kan daarvoor ruimte worden aangegeven in de gemeentelijke bestemmingsplannen". VEENENDAAL In het kader van de festiviteiten ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van de muziekvereni ging „Caecilia" wordt maandagavond 7 juli door Veenendaal-Zuid een muzi kale rondgang gemaakt door „De Har monie" voorheen EFC) uit Ede. Het korps, dat gedurende tal van ja ren op grond van zijn muzikale pres taties is geklasseerd in de ere-afdeling van de Federatie, start de rondagng om circa half acht vanaf het dr. Slot. de Bruineplein. Daarna zal de volgende route wor den afgelegdW. C. Beeremanstraat, mr. dr. Schokkingstraat, mr. Heems kerkstraat, Aart de Gelderstraat. Jan Steenlaan, Westersingel. Rembrandt- park, Jan van Goyenstraat, Jan Steen laan, Govert Flinckstraat, Rembrandt- park, Ferd. Bolstraat, Jan Steenlaan, Ger. Terborchstraat, Rubensstraat, Adr. van Ruysdaelstraat, Jan Steenlaan, Meindert Hobbemastraat. Rembrandt- laan, Frans Halslaan en Klaas Kater straat. O VEENENDAAL Om de winkeliers die dinsdagavond 8 juli aan de brade rie deelnemen in de gelegenheid te stellen hun kramen etc. in gereedheid te brengen zal de Hoofdstraat 's mid dags al om 14.00 uur voor alle verkeer worden afgesloten. De hiermee ge paard gaande omleiding zal door mid del van pijlen worden aangegeven. Hiermee samenhangend zullen voor die dag een aantal verkeersmaatrege len moeten worden genomen, waarvan de politie hoopt dat de automobilisten er goede nota van zullen nemen. Gedu rende de periode van de afsluiting zal voor de Raadhuisstraat en voor de Brouwersstraat een stopverbod worden ingesteld. In de Hoogstraat zal een parkeerverbod van kracht worden. Een en ander zal met borden worden aan gegeven. Verder zullen er na 14.00 uur twee bushaltes worden verplaatst. De bus halte in de Hoofdstraat richting Rhe nen - Arnhem verhuist naar de Vaart- brug op de Kerkewijk en de bushalte op de Markt richting Scherpenzeel - Amersfoort wordt verplaatst naar het begin van de Raadhuisstraat. Bovendien doet de politie een drin gend verzoek aan winkeliers en aan- wonenden van de Hoogstraat en de Hoofdstraat hun auto's vanaf twaalf uur 's middags niet meer langs beide straten te parkeren teneinde zo veel mogelijk stagnatie te voorkomen. WAGENINGEN Drie maanden voorwaardelijke ontzegging van de rij bevoegdheid met een proeftijd van twee jaar en een geldboete van 150,- werden vrijdag tijdens de zitting van het kantongerecht in Wageningen ge- eist tegen H. M. ter H., lid van de Enschedese beatgroep de Buffoons. Ter H., die de bestuurder was van de auto waarmee de groep zich van het ene optreden naar het andere begaf, reed enige tijd geleden met zijn auto fron taal tegen een uit tegenovergestelde richting komende bestelbusje op de Vcjenendaalsestraatweg bij Rhenen. 'IJ /f Het echtpaar Vonk aan de Lijsterbes laan herdenkt vandaag de dag dat het 50 jaar is getrouwd. RHENEN Burgemeester en wet houders der gemeente Rhenen brengen ter openbare kennis, dat met ingang van 7 juli 1969 het bureau huisvesting voor het publiek uitsluitend geopend is op vrijdagmorgen van 9.00-10.00 uur. Rhenen, 3 juli 1969. B. en W. voornoemd, De burgemeester L. Bosch v. Ro senthal. De secretaris, W. C. Pieters. ELST Gevonden: bankbiljet van ten gulden Verloren: meisjesjack. ADVERTENTIE Een bruidspaar, nog zonder zorgen. Dachten aan hun feest voor morgen. O jé, de lekkere hapjes waren ze vergeten, Gauw de bellen, die zal er wel wat op weten. OOK 's ZONDAGS VANAF 1 UUR GEOPEND Ingezonden door J. K. te A. De beatgroep had een voorstelling gegeven in Eist en moest twee uur la ter optreden in Noord-Holland. Twee getuigen a charge verklaarden dat de auto van verdachte erg hard had gere den en vlak voor de aanrijding op de verkeerde weghelft was gekomen. Mevr. G. L.-H., de echtgenote van de bestuurder van het bestelbusje, ver klaarde dat zij kort voor het ongeval tegen haar man gezegd had: „Die auto komt recht op ons af". Het bestelbus je van haar man was volgens haar ab soluut niet op het linker weggedeelte geweest. De verdachte was zelf niet aanwezig maar hij had zijn raadsman gemach tigd om voor hem het woord te voe ren. Deze wees erop dat Ter H. grote haast had, omdat de groep binnen en kele uren weer moest optreden. „Het beroep van musicus brengt mee dat het geld voornamelijk in het weekend verdiend moet worden", aldus de raadsman. „Het is dan noodzakelijk zo veel mogelijk voorstellingen te geven, zodat haasten een normale zaak wordt". De officier, mr. Pieters, wees erop dat Ter H. reeds diverse snelheidsover tredingen had begaan. Hij vond het on geluk, waarbij verscheidene groepsle den flink gewond raakten, ernstig ge noeg om voorwaardelijke ontzegging te eisen. De raadsman van Ter H. voerde als verzachtende omstandigheid nog aan dat de persoonlijke schade voor Ter H. reeds f 9000 bedroeg en verklaarde dat de verdachte na het ongeval zijn werk plan had gereorganiseerd om de kans op ongelukken door haast kleiner te maken. De kantonrechter, mr. D. S. baron van Slingelandt, vonniste conform de eis, maar zei erbij dat hij zonder par don onvoorwaardelijke ontzegging zou hebben gevonnist indien de officier die geëist had. De vrachtwagenchauffeur W. W. uit Dalfsen stond terecht omdat hij een tweetal fietsertjes zou hebben aangere den op de Hoofdstraat in Veenendaal. Ook zijn vrachtwagen met aanhanger was te zwaar beladen. Ter verontschuldiging van deze laat ste overtreding voerde W. aan dat hij die dag een bijzonder vrachtje had ge had. W., die bakstenen transporteert, had n.l. een soort stenen op zijn wa gen dat hij nog niet eerder vervoerd had. „Niemand wist precies het ge wicht van deze stenen, ook de werkne mers op de steenfabriek niet", aldus de verdachte. Van de aanrijding had hij niets ge merkt. Buiten de bebouwde kom van VEENENDAAL Luxortheater: zaterdag 19 uur en zondag 15 uur, „Helden zonder glorie"; zaterdag 21 uur, zondag en maandag 19.30 uur „Verborgen driften". RHENEN Bio: za. 20 uur en zo. 14.30 uur „Het bloederige wraak van Ringo"; zo. 20 uur „Peyton Place". UTRECHT 19 juni t/m 13 juli Irenehal (Fentener van Vlissingen- kade): Musement, eerste gezamen lijke presentatie van de Nederland se musea. Openingstijden: 1018 uur, di. en vr. ook 1922 uur, zo. 11—18 uur. Zaterdag 5 juli: Nieuwe Kamp 13 (bij Tivoli): Muze- valcabaret metr „Dwars tegen de draad", 20.30 uur. Zondag 6 juli: Geertekerk: Bach-cantate 93: Wer nur den lieben Gott laszt walten, 19.30 uur. Woensdag 9 juli: Domkerk: Orgelconcert door Evaris- tos Glassner uit Amsterdam. Uit gevoerd worden werken van de Spanjaard De Cabezon. Aanvang 20.15 uur. Donderdag 10 juli: NicolaïkerkBeiaardconcert door Rien Ritter. Uitgevoerd worden wer ken van-Leblan, Fischer, Couperin, Van den Gheyn, Offenbach, G. van - Hoey, E. Hullebroeck, J. de Corte en W. Vogel, 20 tot 21 uur. BIOSCOPEN Camera (Oudegracht 156), dag. 14.30, 18.45 en 21 uur: zo. 14.15, 16.30, 18.45 en 21 uur: „Secret Ceremony". (Regie: Joseph Losey). City (Voorstraat 89), dag. en zo. 14 en 19.30 uur: „De langste dag". Filmac (Vredenburg 29) dag.: 12.30, 14.30 en 16 uur: za. en zo. alleen 14.30 en 16.30 u.: Vakantie Film(ac) Festival 69 met „Sebastiaan vindt een vader". Olympia, (Amsterdamsestr.weg 350) da. 18.45 en 21 uur; wo. tevens 14.30 uur; zo.: 14.15, 16.30, 18.45 en 21 uur do. zo.: „The way west"; ma./wo.: „Viva Maria". Palace (Vredenburg 29), dag. ook zo.: alleen 18.45 en 21 uur: „Andrea, vrouw zonder schaamte". Rembrandt (Oudegracht 73), dag. 14.30, 18.45 en 21.15 uur; zo. 13.45, 16.15, 18.45 en 21.15 uur: „Pokeren met de dood" (Regie: Henny Hatha way, met Dean Martin en Robert Mitchum). Scala (Potterstraat 16), dag. 14.30, 18.45 en 21 uur: zo. 14.15, 16.30, 18.45 en 21 uur: „Jungle Boek" (Walt Disney). Studio (Oudegracht 154), dag. 14.45, 19 en 21.30 uur; zo. 14.15, 16.30, 19 en 21.30 uur: (Yves Montand, Iréne Papas, Jean-Louis Trintignant). Vreeburg (Vredenburg 8a), dag. 14.30 en 20 uur (ook zondags): „De val van Rome". Nachtvoorstellingen: Camera, (Oudegracht) vr. en za. 23.15 uur: „Wilde aardbeien" (Ingmar Bergman). Palace (Vredenburg) vr. en za. 23.30 uur: „Django kill". Studio (Oudegracht), za. 23.45 uur: „Bunny Lake is missing". Vreeburg (Vredenburg) vr. en za. 23.15 uur: „Nog wat nieuws Pus sycat". ARNHEM 7 t/m 9 juli Oude Kraan, Circus Heros. De Gala première is op maandag 7 juli om 20 uur. Verder is er iedere dag een matinee-voorstelling om 15 uur. Zaterdag 5 juli. Grote of EusebiuskerkOrgelconcert door Joh. van Dommele, 19.30 uur. Park Hartenstein (Oosterb.): Kunst markt. BIOSCOPEN Rembrandt (Velperplein), 2.30 en 7.30 uur: „Chitty, chitty. bang, bang". Luxor (Willemsplein), 2.30 en 7.30 u.: „De langste dag". Zaterdag 23.30 uur: „Sex partners". Saskia (Looierstraat), 2.30 en 7.30 uur: „The sound of music". Palace (Bakkerstraat) 2.30, 6.45 en 9 uur: „Zonde, die geld opbrengt". Studio A (Langewal), 6.45 en 9 uur: „Oh... lieve John". Dagelijks 2.30 uur: „Sjors en Sjimmie in het land der reuzen". Veenendaal had een automobilist hem doen stoppen en op de hoogte gebracht. Het ongeval gebeurde toen W. een dubbelgeparkeerd staande auto voor bijreed. Twee meisjes raakten klem tussen de aanhanger en de geparkeer de auto en een van hen viel en werd gewond. In het proces-verbaal stond dat de vrachtwagen de meisjes had klemge reden. Ter zitting verklaarde echter 'n getuige a décharge, die achter dé vrachtwagen had gereden, dat de meis jes zichzelf hadden klem gereden, door dat zij tussen de geparkeerde auto en de vrachtwagencombinatie, die lang zaam reed, omdat hij in een file zat, waren gaan rijden. „Ik dacht nog: waarom kruipen die kinderen daar nu tussen", aldus de getuige. De raads man van W. toonde vervolgens aan dat W. tijdens het passeren zijn wagen niet had doen slingeren en dat hij er voor gezorgd hadminstens een meter tussenruimte te bewaren. De officier van justitie achtte W.'s schuld aan' het ongeval dan ook niet bewezen en eiste vrijspraak. Voor de overschrijding van het laadvermogen eiste hij f 40,- boete en f 60,- boete voor zijn baas G., die mede aanspra kelijk was. De kantonrechter vonniste vrijspraak van schuld aan het ongeluk en geld boetes van f 30,- voor W. en f 75,- voor G. wegens het overschrijden van het laadmaximum. C. v. W. ut Ede had geen kijkgeld betaald en was bij een controle in zijn huis door de mand gevallen. „Ik had geen aangifte gedaan omdat het een erg oud toestel is. Bovendien zorgde mijn vrouw altijd voor dergelijke za ken. Ik moest haar mijn hele loon af dragen en kreeg dan alleen een pakje shag. Zij is nu van mij weggelopen en heeft mij achtergelaten met een kind van vier jaar". De schoonmoeder van de verdachte had de rechter een brief gestuurd waarin zij een goed woordje voor hem deed. Mr. baron van Slingelandt: „Het komt niet vaak voor dat een schoon moeder het zo voor haar schoonzoon opneemt". De officier wilde Van W.'s huiselijke omstandigheden wel als ver zachtende factoren beschouwen, „maar", zo zei hij, „het opsporen van de talloze zwartkijkers kost de PTT handen vol geld en al was uw toestel dan oud, u hebt al die tijd toch naar programma's kunnen kijken". Mr. Pie ters eiste een geldboete van f .50,- en de kantonrechter vonniste conform. Een tweede zwartkijker uit Ede, de heer H. W., werd vrijgesproken omdat hem bij vergissing het verkeerde ten laste was gelegd. Bij controle was ge bleken dat W. een radio had zonder in het bezit te zijn van een omroepkaart. In de dagvaarding werd echter ge sproken over een televisietoestel en na dat de verdachte verbaasd had ver klaard dat hij geen televisietoestel be zat, moest de officier vrijspraak eisen omdat het ten laste gelegde niet bewe zen kon worden. De Marokkaanse gastarbeider M. B. A. B. uit Lunteren was op de Kerke wijk in Veenendaal aangehouden ter wijl hij zonder kentekenbewijs en zon der verzekering reed in zijn auto, waarvan de ruiten dichtgevroren wa ren en het chassis verrot was. De ver dachte had de auto drie dagen tevoren voor liefst f 1250,- gekocht, omdat hij vervoer naar Veenendaal nodig had om naar zijn werk te kunnen gaan. De officier vond dat dit toch echt niet kon en eiste naast vier geldboetes onttrekking van de auto aan het ver keer. De kantonrechter vonniste onttrek king en geldboetes van resp. f 25,-, f 50,-, f 50,- en f 50,-. ELST De oude tabaksschuur op de joto niet de woorden „Help, help, ik verga"vormt een stille aanklacht te gen de verregaande verwaarlozing waarin de tabaksschuren in het alge meen in Eist verkeren. Twee El ster se jongens kwamen op het idee een der meest improductief ge worden schuren met deze leuze in witte verf te voorzienomdat een groep his- torieminnende dorpsgenoten zich eraan ergert, dat de tabakscultuur zo snel terugloopt, en als gevolg daarvan het nog vrij grote aantal tabaksschuren, die juist een bepaald cachet aan hun woonplaats geven door de eigenaren met geen blik meer worden waardig gekeurd. Of het helpt is natuurlijk een vraag, 'naar de teerling is in elk geval gewor ven, menen de twee vrienden, die overigens onbekend wensen te blijven. VEENENDAAL W. A. v. d. K. uit het Schrijverspark deed vrijdag morgen bij de politie aangifte dat zijn auto die hij onafgesloten bij zijn wo ning had geparkeerd was verdwenen. De onzekerheid van de onthutste Vee- nendaler was echter van korte duur, omdat de wagen later op de dag werd teruggevonden op de Valleistraat. Er bleek tien kilometer mee gereden te zijn. De recherche stelt een onderzoek in. VEENENDAAL De heer K. Huis kamp, hoofdinspecteur gemeentepoli tie Rotterdam, is per I september 1969 in gelijke functie benoemd bij de ge meentepolitie te Veenendaal. De nieu we korpschef werd op 20 januari 1926 te Apeldoorn geboren. Hij is gehuwd en heeft twee kinderen. VEENENDAAL De burgemeester van Veenendaal vestigt de aandacht van de ingezetenen op het navolgende: Het komt nog steeds voor, dat vliegers in de 150 KV-lijn geraken. Dit kan tot zeer ernstige gevolgen leiden. Immers, behalve dat het verward raken van een vlieger in de geleidingsdraden een sto ring in de stroomlevering kan veroor zaken, is levensgevaar voor degene, die de vlieger oplaat niet uitgesloten. In dit verband zij gewezen op het bepaalde in artikel 429 van het Wet boek van Strafrecht, waarbij strafbaar is gesteld hij, die een vlieger oplaat of in de lucht heeft aan de lijn, die zich geheel of ten dele bevindt binnen een afstand van vijfhonderd meter van een bovengrondse elektrische hoogspan ningsleiding. Op overtreding van dit verbod is 'n straf gesteld van maxi maal 14 dagen hechtenis of f 100 boete. Aangezien ook in deze gemeente een dergelijke hoogspanningsleiding aan wezig is, mag een ernstige waarschu wing niet achterwege blijven. Met het oog op de grote gevaren aan dergelijke handelingen verbonden wor den dan ook allen, die op enigerlei wij ze met de jeugd in aanraking komen, hierbij verzocht hun medewerking te verlenen aan het voorkomen van de hierbovenbedoelde voorvallen. Bovendien zal hierop van de zijde der politie worden toegezien en daar tegen streng worden opgetreden. Veenendaal, juli 1969. De burgemeester voornoemd, P. Bode.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3