Veel
bomen
moesten
het
ontgelden
Storm raasde over
de Gelderse Vallei
INCIDENT BIJ H. DOOP
IN KERK RESTEREN
Echtpaar liep
boos kerk uit
Wedvlucht vanaf
Survilliers
Rhenen boekte
overwinning in
Driebergen
MEVR. THIELEMONS UIT SCHERPENZEEL STIMULEERT
EN INTRODUCEERT DE VOLKSDANSKUNST
Tweede vis
wedstrijd
voor de jeugd
Moeders hadden geen
hoofddeksel op
Tennis
Utrechtse
varkensbeurs
VEENENDAAL - De he
vige storm, die gisteren over
ons land trok heeft ook in
de Gelderse Vallei de nodige
sporen achtgelaten. Op ver
schillende plaatsen werden
bomen ontworteld. Ook het
verkeer ondervond hinder
van de felle windstoten, die
met name op dé dijken in de
Betuwe vaak verraderlijk
bleken. Ernstige ongeluk-
ken en grote schaden wer-CSJ*
den echter tot op heden niet
gemeld.
Polderweg r r
voor alle verkeer
afgesloten
FRUIT W
Smoezen
Import
MARKTEN
LEERSUM
SCHERPENZEEL
ADVERTENTIE
BOORDEVOL
DINSDAG 8 JULI 1969
Op de Padderweg in Veenendaal
werden enkele bomen een prooi van de
storm. De ravage werd snel opgeruimd
met motorzagen. Later in de middag
moest de weg worden afgesloten, om
dat het gevaar bestond dat nog meer
bomen in de storm zouden sneuvelen.
VEENENDAAL De Veenendaalse
hengelaarsvereniging „De Rietvoorn"
organiseert op maandag 14 juli voor de
tweede maal in successie een jeugdvis-
wedstrijd in de plaatselijke stadsvijvers.
De eerste viswedstrijd voor de jeugd
werd zoals bekend een enorm succes.
Het bestuur van „De Rietvoorn" be
sloot daarom, mede in verband met
de schoolvakanties om a.s. maandag
's avonds om half zeven opnieuw een
jeugdviswedstrijd te organiseren.
Y
In Veenendaal moest de politie in
de namiddag overgaan tot het afslui
ten van de Polderweg vanaf de
Buurtlaan-Oost tot de Vijgendam,
nadat enkele bomen waren omge
waaid. Het gevaar, dat nog meer bo
men het zouden moeten ontgelden
maakte afsluiting van de weg voor alle
verkeer noodzakelijk. Deze maatregel
zal tot nader order van kracht blijven.
Vermoedelijk zullen eerst enkele bo
men moeten worden gerooid (wanneer
de wind dit tenminste niet doet), om
dat deze los zijn komen te staan.
Ook in de Achterbergse Meent, De
Betuwe, Rhenen en over de gehele
Utrechtse Heuvelrug sneuvelden vele bo
men. Opruimingswerkzaamheden duur
den tot laat in de avond voort. Op de
Rijnbrug in Rhenen ondervond het ver
keer gisteravond tijdens het spitsuur
veel hinder van de windstoten, die een
verraderlijk karakter droegen. Plezier
vaartuigen en zeilboten op de Rjjn ver
keerden in moeilijkheden en zochten
ijlings veilige ligplaatsen, die overigens
slechts zeer schaars aanwezig zijn.
De storm heeft in de Betuwe veel
schade aangericht aan het fruit. Kersen,
waarvan de pluk momenteel in volle
gang is lagen bezaaid op de grond in
de boomgaarden. Ook andere fruitsoor-
ten hebben gisteravond veel te lijden
gehad.
RESTEREN „Ik laat mijn kind wel ergens anders dopen", zegt de heer H.
van Leerdam (30 jaar) uit Resteren naar aanleiding van een incident dat zich
zondag tijdens de bediening van de Heilige Doop in de Ned. Hervormde Rerk
in Resteren heeft voorgedaan. De heer Van Leerdam verliet toen met vrouw
en kinderen de kerk, omdat zijn vrouw hun kind niet ten doop mocht houden.
Reden: zij had geen hoed op.
De echtgenote van H. van Gelderen (23 jaar) uit Resteren droeg eveneens geen
hoed en ook zij mocht haar kind bij de doop niet vasthouden. Het kind- werd
echter toch gedoopt, want het echtpaar maakte gebruik van het alternatief dat
geboden werd: de vader moest het kind ten doop houden. De heer Van Leer
dam vertikte dat. „Toen ik hoorde dat mijn vrouw het kind niet zelf mocht
vasthouden, dacht ik: dan gaat het feest niet door. Mijn vrouw is katholiek en
staat daardoor toch «1 overal buiten".
Ouderling J. Spaan bracht zondag
morgen tijdens de dienst van ds. Van
Vliet uiiit Neder-Hemert de zaak aan het
rollen. Toen hij vlak voor het begin van
de preek ontdekte dat de twee moeders
geen hoed droegen, ging hij naar de
dominee. „Zij stonden wat met elkaar
te smoezen en even later begon de do
minee zijn preek met de mededeling
dat mijn vrouw en mevrouw Van Leer
dam hun kind niet zelf ten doop moch
ten houden omdat zij geen hoed droe
gen", vertelt de heer Van Gelderen.
„Hij zei dat de vaders het maar moes
ten doen. Ik heb het toen gedaan, maar
de vreugde was weg. Meneer Van Leer
dam deed het niet en daar heb ik alle
begrip voor."
De heer Spaan verklaart: „Deze men
sen kunnen niet tot de normale kerk
gangers gerekend worden. Zij zijn im
port en wonen nog niet lang in Reste
ren. In de kerk zie je ze nooit, alleen
nu even om een kind te laten dopen.
Als ze dan ook hun eigen zin willen
doordrijven, kunnen we niets anders
doen dan ingrijpen."
„Op de doopzitting enige dagen voor
de bediening was uitdrukkelijk gezegd
dat de dames met een hoed op moesten
verschijnen", aldus de ouderling. "In
de Bijbel staat in 1 Kor. 11 (een vrouw
die bidt of profeteert met ongedekt
hoofd onteert haar eigen hoofd",) duide
lijk dat de vrouw met bedekt hoofd in
Gods huis dient te verschijnen. We we
ten dat de laatste tijd de neiging be
staat om zonder hoed te komen, maar
als ouderlingen kunnen we dat niet ac
cepteren,zeker niet tijdens de bediening
van de sacramenten."
De beide echtparen ontkennen dat hun
gezegd is dat de dames met hoofddek
sel móesten verschijnen. De heer Van
Gelder: „Tijdens de doopzitting richtte
ouderling Van Zetten tot ons een vrien
delijk verzoek de vrouwen een hoed te
laten dragen. Hij zei er nog bij dat men
het ons niet kon verplichten. Mijn vrouw
heeft een hekel aan hoeden en zag er
de zin niet van in er een op te doen."
De heer Van Gelder is overigens géén
import: hij is in Kesteren geboren. Zijn
vrouw komt uit Rhenen; zij woont nu
anderhalf jaar in Kesteren.
De heer Van Leerdam komt uit Och-
ten. Hij woont drie jaar in Kesteren.
„Ik ga slechts af en toe naar de kerk
hier", aldus H. van Leerdam. „Naar
de kerk in Ochten ga ik echter zeer
regelmatig. De sfeer is daar prettiger."
Ook hij verklaart dat ouderling Van
Zetten alleen maar. een verzoek deed.
„Hij zei letterlijk: we hadden graag
dat uw vrouw een hoed draagt; hij zei
er niet bijanders wordt er niet gedoopt
We konden absoluut nergens uit opma
ken dat het dragen van een hoed ver
plicht was. Anderhalf jaar geleden,
werd in dezelfde kerk mijn oudere zoon
gedoopt. Ook toen droeg mijn vrouw
geen hoed. Maar toen werd niet inge
grepen; er waren andere ouderlingen."
De heer Van Leerdam wil zijn kind
nu ergens anders laten dopen. „Het
is hier opeens zo'n raar gedoe. Ik be
grijp niet dat er zoveel belang aan
een hoedje wordt gehecht. M(jn vrouw
heeft geen hoeden en we dachten:
waarom zouden we extra kosten maken
en er een kopen? Kwaad en somber
ziet hij terug op het incident. „Het
is erg jammer dat het zo moest lopen.
Mijn vrouw had zo haar best gedaan
om een mooie doopjurk te maken
VEENENDAAL Postduivenvereni
ging „De Zaterdagvliegers" aan een
wedvlucht vanaf Survilliers Fosses. Er
werd gelost om 6.20 uur. Wind N.W. In
concours 87 duiven. Aankomst le prijs
winnende duif 12.00.14 uur, snelheid
1143.85 meter per minuut. Idem laatste
prijswinnende duif 12.19.45 uur, snel
heid 1091.33 meter per minuut. De uit
slag werd:
H. Schoeman 1; Gebr. Gijsbertsen 2,
6; K. v. d. Velde 3, 5, 13; C. J. Stuiven-
berg 4, 9; C. W. de Koning 7, 12, 16, 17;
R. Muller 8, 10; G. Methorst 11, 15; G.
v. Rotterdam 14.
In het rayon werden in 'het totaal
508 duiven meegegeven. Bij de eerste
50 prijswinnende duiven wisten zich te
klasseren: -
H. Schoeman 8; Gébr. Gijsbertsen 25,
37; K. v. d. Velde 26, 34; C. J. Stuiven-
berg 33; C. W. de Koning 38; R. Mul
ler 46.
UTRECHT Op de paardenmarkt in
Utrecht zijn maandag 431 paarden aan*-
gevoerd. De prijzen waren als volgt
luxe paarden f 1200-f 1650; werkpaar
den f 1175-f 1550; 3-jarige paarden
f 900-f 1150; 2-jarige paarden f 700-
f 950; veulens f 300-f 650; hitten f 700-
f900; oude paarden f 875-f 1475; slacnt-
paarden per kilogram geslacht gewicht
f 2,70-f 3,80; jonge slachtpaarden per
kilogram geslacht gewicht f 3,80-f 4,20.
De handel was vlot.
DRIEBERGEN Gedurende de af
gelopen week organiseerde de „Mang
er Cats" uit Driebergen een open C-
en D-toernooi, waaraan ook enkele spe
lers uit Rhenen met goed resultaat heb
ben deelgenomen. De Rhenense speel
ster Lucie Visch wist haar enkelspel in
de D-klasse te winnen en behaalde in
de C-klasse een fraaie tweede plaats.
René Lodder en Paul Stevens wonnen
de finale heren-dubbel in de C-klasse.
In de D-klasse moest Lucie Visch in
de halve finale aantreden tegen mej. J.
Scholtens, die met 6-4, 6-2 ten onder
ging. De finale tegen mevr. Braat ging
iets moeilijker, maar ze wist deze toch
met 6-4, 6-4 te winnen en werd dus
single kampioen in de D-klasse. In de
sterkere C-klasse wist zij in de halve
ve finale, maar werd daarin door de la-
sen met 6-3, 6-8, 6-4 uit te schakelen.
De finale echter tegen mevr. Jenken
uit Utrecht moest zij met 6-3, 1-6, 1-6
uit handen geven en bereikte dus een
eervolle tweede plaats.
Moeilijk
René Lodder had het in zijn single
in de C-klasse bijzonder moeilijk. Hij
bereikte na een paar partijen de hal-
ve-finale, maar werd daarin door de la
tere toernooiwinnaar B. Scholtens met
3-6, 2-6 gewipt. In de herendubbel C
kon René Lodder samen met zijn
plaatsgenoot Paul Stevens wel in de fi
nale doordringen door een 8-6, 6-2
overwinning op de Utrechtenaren Th.
Hoedmaker en W. Terberg. Tegen de
verwachting in wonnen René Lodder
en Paul Stevens deze finale van de
sterke Utrechtse combinatie B. Schol
tens en K- Paulus in twee sets 6-1 en
8-6. Door deze mooie overwinning wer
den de beide Rhenenaren dus kampioen
herendubbel C.
Deze week of-ganiseert tennisvereni
ging „Griffensteyn" in Zeist een open
B-, C- en D-toernooi waaraan ook weer
door de Rhenense tennissers zal
worden deelgenomen. Ongetwijfeld zul
len zij alles in het werk stellen om ook
hier enkele prijzen weg te slepen.
m
Op de Utrechtse varkensbeurs werd
een verwachtingsnotering opgesteld, die
voor de week van 12 juli een prijs aan
gaf van f 3.313,33 voor geslachte var
kens van middenkwaliteit, gewichtsklas
se 63/8 kg, levering franco abattoir.
Voor zwaardere varkens gelden de ge
bruikelijke kortingen. Voor levende var
kens noteerde men f 2.66-2.68 voor var
kens tot 110 kg en f 2.63-2.65 voor var
kens van 111-120 kg, met een tarra van
4 kg. Bij een tarra van 2 kg zijn de
prijzen 4 cent lager. Vergeleken met
voorgaande week zijn de prijzen 2 cent
lager.
Volksdansen betekent niet handje-vrijen
SCHERPENZEEL-LEERSUM Volksdansen betekent niet „handje-
vrijen" (wat is dat dan?) of „seksueel schuifelen", maar wat is 't dan wel?
M. J. Koenen s Woordenboek geeft er een nogal conservatieve uitleg aan:
dans bij 't volk in zwang. Dat lijkt lichtelijk overdreven, want deze vorm
van dansen wordt niet dermate gepropageerd dat hij de indruk wekt
den volke eigen te zijn".
„Toch wel"zegt mevrouw Thielemans, „wat dacht u van de Groningers,
de Friezen en de eilandbewoners met hun prachtige volksdansen en hun
mooie dansmuziek? Volksdansen is een uitstekende manier voor creatieve
uiting; past uitzonderlijk goed bij de bewegingsleer voor kinderen".
Wie is die mevrouw Thielemans? Velen kennen haar wel in Scherpen-
zeel en Leersum, want ze is leidster van twee volksdansgroepen: één te
Leersum bestaande uit enkel dames („er is vast wel een grootmoeder bij")
en één in Scherpenzeel van bijna dertig meisjes en jongens van rond de zes
tien jaar. Het gaat goéd met de groepen en er wordt overeenkomstig wel
eens een succesje behaald. Achter dat succes staat die import-Scherpen-
zeelse".
Geboren in het land van Maas en
Waal (waar precies vertel ik niet)
is ze vijf jaar geleden met haar
man neergestreken in Scherpenzeel
aan de Brinkkanterweg 8 in een
(nu) riante bungalow. Verscholen
tussen het groen heeft ze een privé
plekje gevonden, waar ze kan wer
ken, wonen en leven. Daarvoor leid
de dit charmante vrouwtje een zwer
vend bestaan. „Ik had eigenlijk bal
letlerares willen worden. De oplei
ding daartoe kon ik niet volgen,
want je moest met de bus van „het
dorpje aan de rivier" naar elders.
M'n moeder vond dat ik in de bus al
leen maar lelijke dingen leerde..."
Mevrouw Thielemans is op een kost
school geweest, heeft een opleiding
tot vakschoollerares (naaldvakken)
genoten,heeft gewerkt in een school
voor visisueel gestoorde kinderen,
in een psychiatrische inrichting (ex
perimentele bewegingsleer) en zich
bekwaamd in het volksdansen.
„Ik ben altijd werkzaam geweest
in de verzorgende beroepen. Toen
we hier gingen wonen, werden al die
activiteiten een beetje ingekapseld.
Aan het huis valt veel te doen ik
schilder, lees veel, ben dol op an
tiek en bekleed ook stoelen enz.
maar ik moet vooral met mensen
werken. Wat doen met ze. Creatief
bezig zijn. Ik heb hier een vriendin
die aan volksdansen doet en we zijn
eigenlijk begonnen in de huiska
mers. Mevrouw Thielemans ver
telt de opkomst van haar volksdans
groepen:
„Op een gegeven moment waren
er een achttal damesdie zich voor
het volksdansen interesseerden. De
'repetities' och we deden het ei-
gelijk voor de lol; om bezig te zijn
in kamers, garages enz. verwater
den weieens een beetje. Want er
werd ook (veel) koffie gedronken en
gepraat. Niettemin was het bijzon
der gezellig en je leerde elkaar ken-
nn. Het groepje viel door allerlei
redenen uiteen en toen dacht ik: 'k
zou een gebouwtje moeten hebben.
Dat is hier vreselijk moeilijk".
Via de plattelandsvrouwen had
zich in Leersum een volksdansgroep -
je gevormd. Mevrouw Thielemans
raakte daarbij betrokken („die vrien
din van mij kon door een ongeval
geen leiding meer- geven") en van
het één kwam het ander. In Leer
sum ontstond ook een groep uit de
plattelandsjongeren. Via het inter
nationale volksdansrepertoire „ik
koop telkens nieuwe platen en mu
ziek en volgde onderwijl ook nog wat
cursussen" leerde jong en oud de
Russische troika, Israëlische en
Franse dansen. „Ze waren zeer en
thousiast ook de jongens maar
nu bestaat er alleen nog een dames-
groep. Daar zijn vast wel grootmoe
ders bij (ik vraag de mensen nooit
hoe oud ze zijn; je bent zo oud als
je je voelt) en ze doen het verschrik
kelijk leuk. De groep bestaat uit zes
tien personen".
Het ongekunstelde creatieve
vrouwtje uit Scherpenzeel dacht on
der de bedrijven door ook heel sterk
aan een kindergroep in Scherpenzeel.
„Ik heb een advertentie geplaatst",
vertelt ze, „en daarme is het begon
nen. Weet je: volksdansen is geen
handje-vrijen of seksueel schuifelen
(dat denken de ouderen weieens, om
dat ze alleen het 'gewone' dansen
een beetje kennen).
Kinderen kunnen werkelijk crea
tief mee doen met bepaalde facet
ten. Ik houd zo van kinderen; het
contact met hen boeit mij. Net zo
als met grote mensen. In de Hole-
voetschool werd begin 1967 gestart
met leerlingen van de vijfde en zes
de klas. Hun eerste optreden „naar
buiten" viel samen met koninginne
dag. Inmiddels zijn de leerlingen
van klasse 4, 5 en 6 van de openbare
lagere school in Scherpenzeel ook
binnen de sfeer van het volksdansen
gebracht. Op beide scholen bestaat
■en uitstekende animo.
Op de advertentie zijn veel reac
hes gekomen. De eerste lessen wer
den gegeven in hotel „Boszicht". De
groep groeide uit tot een dertig deel
nemers. Maar in april moest men
„Boszicht" verlaten, omdat de ex
ploitant het zaaltje nodig heeft voor
andere doeleinden. In september kan
men er weer terecht. Van af april
tot half juni heeft mevr. Thielemans
de beschikking gekregen over een
zaaltje van de gereformeerde kerk
in Scherpenzeel. „Maar ik zou zo
dolgraag een eigen home willén heb
ben", vertelt ze. „Weet je, als ik die
voormalige burgemeesterwoning zie,
word ik helemaal 'wild'. Dat zou
een prachtige gelegenheid zijn. Niet
alleen voor het volksdansen, maar
ook voor andere kunstzinnige uitin
gen. 't Is ook een machtige gelegen
heid om tentoonstellingen te organi-
sere".
De groep van bijna 30 jongeren
wordt in september gesplitst in een
afdeling van 12 tot 16 jaar en ene
afdeling van 16 jaar en ouder. Daar
naast heeft mevr. Thielemans plan
nen opnieuw te starten met een
groep gehuwde dames. In de afge
lopen periode werd zo'n poging be
loond: ongeveer 30 dames kwamen
regelmatig in hotel „Boszicht" bij
een. Door allerlei omstandigheden
(moeilijkheden bij het organiseren
van oppas voor de kinderen enz.)
verwaterde de groep. Niettemin wil
ze proberen in september opnieuw
te starten. Verder heeft ze overwe
gingen om ook buiten Scherpenzeel
en Leersum het volksdansen te in-
troducren en mogelijk stimuleren.
Ze kampt daarbij met een groot pro
bleem, omdat ze niet beschikt over
vervoer. „O", zegt ze, „ik zou zo
graag een klein autootje willen heb
ben. 'k Moet nu altijd maar gehaald
en gebracht worden. Je bent zo af
hankelijk".
Mevrouw Thielemans zit boorde
vol ideeën. Ze wil graag reizen ma
ken naar Roemenië, Zuid-Slavië, Is
raël, naar de landen waar het volks
dansen en alles wat er mee samen
hangt een veel grotere culturele ui
ting manifesteert dan in Nederland.
Om bij te blijven is het nodig dat er
telkens nieuwe muziek wordt aan
geschaft en ook is 't gewenst dat ze
zich oriënteert op internationaal ni
veau. De deelnemers aan de volks
dansgroepen moeten contributie beta
len, want tenslotte moet de huur van
de zaal opgebracht worden, en ook de
onkosten van de leidster moeten ge
dekt worden, ,,'t Is niet veel hoor,
die contributie; ik hoef d'r eigenlijk
niets aan te verdienen. De creatievi-
teit houdt mij dagelijks bezig en dan
is ook heerlijk als je wat uit kunt
dragen. Ik kan toch altijd niet met
een stofdoek lopen en in de tuin
werken?"
Zo op 't oog gaat de volksdan-
kunst in Scherpenzeel en omgeving
een „gouden" tijd tegemoet. Met een
beetje medewerking is mevr. Thiele
mans altijd beschikbaar om er iets
aan te doen. Ze doet 't een beetje
voor zichzelf, maar het meest voor
de dans, voor de kinderen, voor de
mensen. Daar aan de Brinkkanter
weg te Scherpenzeel krijgt ze wöt
te weinig gelegenheid om al haar
talenten te ontplooien. Waarom
gaat ze dan niet ergens anders wo
nen? „Hier heb ik een privé-hoekje.
Dat is helemaal van mij en van
mijn man, Dat willen we houden".
Wanneer u een ogenblikje wil
wachten, trek ik mijn harem
kostuum aan," zei mevrouw Thie
lemans tegen onze fotograaf. „We
m.aken vele kledingstuken zelf. k
heb b.v. twee harem-pakken." Even
later kwam ze terug compleet met
tamboerijn.