Veel bomen moesten het ontgelden Storm raasde over de Gelderse Vallei INCIDENT BIJ H. DOOP IN KERK RESTEREN Echtpaar liep boos kerk uit Wedvlucht vanaf Survilliers Rhenen boekte overwinning in Driebergen MEVR. THIELEMONS UIT SCHERPENZEEL STIMULEERT EN INTRODUCEERT DE VOLKSDANSKUNST Tweede vis wedstrijd voor de jeugd Moeders hadden geen hoofddeksel op Tennis Utrechtse varkensbeurs VEENENDAAL - De he vige storm, die gisteren over ons land trok heeft ook in de Gelderse Vallei de nodige sporen achtgelaten. Op ver schillende plaatsen werden bomen ontworteld. Ook het verkeer ondervond hinder van de felle windstoten, die met name op dé dijken in de Betuwe vaak verraderlijk bleken. Ernstige ongeluk- ken en grote schaden wer-CSJ* den echter tot op heden niet gemeld. Polderweg r r voor alle verkeer afgesloten FRUIT W Smoezen Import MARKTEN LEERSUM SCHERPENZEEL ADVERTENTIE BOORDEVOL DINSDAG 8 JULI 1969 Op de Padderweg in Veenendaal werden enkele bomen een prooi van de storm. De ravage werd snel opgeruimd met motorzagen. Later in de middag moest de weg worden afgesloten, om dat het gevaar bestond dat nog meer bomen in de storm zouden sneuvelen. VEENENDAAL De Veenendaalse hengelaarsvereniging „De Rietvoorn" organiseert op maandag 14 juli voor de tweede maal in successie een jeugdvis- wedstrijd in de plaatselijke stadsvijvers. De eerste viswedstrijd voor de jeugd werd zoals bekend een enorm succes. Het bestuur van „De Rietvoorn" be sloot daarom, mede in verband met de schoolvakanties om a.s. maandag 's avonds om half zeven opnieuw een jeugdviswedstrijd te organiseren. Y In Veenendaal moest de politie in de namiddag overgaan tot het afslui ten van de Polderweg vanaf de Buurtlaan-Oost tot de Vijgendam, nadat enkele bomen waren omge waaid. Het gevaar, dat nog meer bo men het zouden moeten ontgelden maakte afsluiting van de weg voor alle verkeer noodzakelijk. Deze maatregel zal tot nader order van kracht blijven. Vermoedelijk zullen eerst enkele bo men moeten worden gerooid (wanneer de wind dit tenminste niet doet), om dat deze los zijn komen te staan. Ook in de Achterbergse Meent, De Betuwe, Rhenen en over de gehele Utrechtse Heuvelrug sneuvelden vele bo men. Opruimingswerkzaamheden duur den tot laat in de avond voort. Op de Rijnbrug in Rhenen ondervond het ver keer gisteravond tijdens het spitsuur veel hinder van de windstoten, die een verraderlijk karakter droegen. Plezier vaartuigen en zeilboten op de Rjjn ver keerden in moeilijkheden en zochten ijlings veilige ligplaatsen, die overigens slechts zeer schaars aanwezig zijn. De storm heeft in de Betuwe veel schade aangericht aan het fruit. Kersen, waarvan de pluk momenteel in volle gang is lagen bezaaid op de grond in de boomgaarden. Ook andere fruitsoor- ten hebben gisteravond veel te lijden gehad. RESTEREN „Ik laat mijn kind wel ergens anders dopen", zegt de heer H. van Leerdam (30 jaar) uit Resteren naar aanleiding van een incident dat zich zondag tijdens de bediening van de Heilige Doop in de Ned. Hervormde Rerk in Resteren heeft voorgedaan. De heer Van Leerdam verliet toen met vrouw en kinderen de kerk, omdat zijn vrouw hun kind niet ten doop mocht houden. Reden: zij had geen hoed op. De echtgenote van H. van Gelderen (23 jaar) uit Resteren droeg eveneens geen hoed en ook zij mocht haar kind bij de doop niet vasthouden. Het kind- werd echter toch gedoopt, want het echtpaar maakte gebruik van het alternatief dat geboden werd: de vader moest het kind ten doop houden. De heer Van Leer dam vertikte dat. „Toen ik hoorde dat mijn vrouw het kind niet zelf mocht vasthouden, dacht ik: dan gaat het feest niet door. Mijn vrouw is katholiek en staat daardoor toch «1 overal buiten". Ouderling J. Spaan bracht zondag morgen tijdens de dienst van ds. Van Vliet uiiit Neder-Hemert de zaak aan het rollen. Toen hij vlak voor het begin van de preek ontdekte dat de twee moeders geen hoed droegen, ging hij naar de dominee. „Zij stonden wat met elkaar te smoezen en even later begon de do minee zijn preek met de mededeling dat mijn vrouw en mevrouw Van Leer dam hun kind niet zelf ten doop moch ten houden omdat zij geen hoed droe gen", vertelt de heer Van Gelderen. „Hij zei dat de vaders het maar moes ten doen. Ik heb het toen gedaan, maar de vreugde was weg. Meneer Van Leer dam deed het niet en daar heb ik alle begrip voor." De heer Spaan verklaart: „Deze men sen kunnen niet tot de normale kerk gangers gerekend worden. Zij zijn im port en wonen nog niet lang in Reste ren. In de kerk zie je ze nooit, alleen nu even om een kind te laten dopen. Als ze dan ook hun eigen zin willen doordrijven, kunnen we niets anders doen dan ingrijpen." „Op de doopzitting enige dagen voor de bediening was uitdrukkelijk gezegd dat de dames met een hoed op moesten verschijnen", aldus de ouderling. "In de Bijbel staat in 1 Kor. 11 (een vrouw die bidt of profeteert met ongedekt hoofd onteert haar eigen hoofd",) duide lijk dat de vrouw met bedekt hoofd in Gods huis dient te verschijnen. We we ten dat de laatste tijd de neiging be staat om zonder hoed te komen, maar als ouderlingen kunnen we dat niet ac cepteren,zeker niet tijdens de bediening van de sacramenten." De beide echtparen ontkennen dat hun gezegd is dat de dames met hoofddek sel móesten verschijnen. De heer Van Gelder: „Tijdens de doopzitting richtte ouderling Van Zetten tot ons een vrien delijk verzoek de vrouwen een hoed te laten dragen. Hij zei er nog bij dat men het ons niet kon verplichten. Mijn vrouw heeft een hekel aan hoeden en zag er de zin niet van in er een op te doen." De heer Van Gelder is overigens géén import: hij is in Kesteren geboren. Zijn vrouw komt uit Rhenen; zij woont nu anderhalf jaar in Kesteren. De heer Van Leerdam komt uit Och- ten. Hij woont drie jaar in Kesteren. „Ik ga slechts af en toe naar de kerk hier", aldus H. van Leerdam. „Naar de kerk in Ochten ga ik echter zeer regelmatig. De sfeer is daar prettiger." Ook hij verklaart dat ouderling Van Zetten alleen maar. een verzoek deed. „Hij zei letterlijk: we hadden graag dat uw vrouw een hoed draagt; hij zei er niet bijanders wordt er niet gedoopt We konden absoluut nergens uit opma ken dat het dragen van een hoed ver plicht was. Anderhalf jaar geleden, werd in dezelfde kerk mijn oudere zoon gedoopt. Ook toen droeg mijn vrouw geen hoed. Maar toen werd niet inge grepen; er waren andere ouderlingen." De heer Van Leerdam wil zijn kind nu ergens anders laten dopen. „Het is hier opeens zo'n raar gedoe. Ik be grijp niet dat er zoveel belang aan een hoedje wordt gehecht. M(jn vrouw heeft geen hoeden en we dachten: waarom zouden we extra kosten maken en er een kopen? Kwaad en somber ziet hij terug op het incident. „Het is erg jammer dat het zo moest lopen. Mijn vrouw had zo haar best gedaan om een mooie doopjurk te maken VEENENDAAL Postduivenvereni ging „De Zaterdagvliegers" aan een wedvlucht vanaf Survilliers Fosses. Er werd gelost om 6.20 uur. Wind N.W. In concours 87 duiven. Aankomst le prijs winnende duif 12.00.14 uur, snelheid 1143.85 meter per minuut. Idem laatste prijswinnende duif 12.19.45 uur, snel heid 1091.33 meter per minuut. De uit slag werd: H. Schoeman 1; Gebr. Gijsbertsen 2, 6; K. v. d. Velde 3, 5, 13; C. J. Stuiven- berg 4, 9; C. W. de Koning 7, 12, 16, 17; R. Muller 8, 10; G. Methorst 11, 15; G. v. Rotterdam 14. In het rayon werden in 'het totaal 508 duiven meegegeven. Bij de eerste 50 prijswinnende duiven wisten zich te klasseren: - H. Schoeman 8; Gébr. Gijsbertsen 25, 37; K. v. d. Velde 26, 34; C. J. Stuiven- berg 33; C. W. de Koning 38; R. Mul ler 46. UTRECHT Op de paardenmarkt in Utrecht zijn maandag 431 paarden aan*- gevoerd. De prijzen waren als volgt luxe paarden f 1200-f 1650; werkpaar den f 1175-f 1550; 3-jarige paarden f 900-f 1150; 2-jarige paarden f 700- f 950; veulens f 300-f 650; hitten f 700- f900; oude paarden f 875-f 1475; slacnt- paarden per kilogram geslacht gewicht f 2,70-f 3,80; jonge slachtpaarden per kilogram geslacht gewicht f 3,80-f 4,20. De handel was vlot. DRIEBERGEN Gedurende de af gelopen week organiseerde de „Mang er Cats" uit Driebergen een open C- en D-toernooi, waaraan ook enkele spe lers uit Rhenen met goed resultaat heb ben deelgenomen. De Rhenense speel ster Lucie Visch wist haar enkelspel in de D-klasse te winnen en behaalde in de C-klasse een fraaie tweede plaats. René Lodder en Paul Stevens wonnen de finale heren-dubbel in de C-klasse. In de D-klasse moest Lucie Visch in de halve finale aantreden tegen mej. J. Scholtens, die met 6-4, 6-2 ten onder ging. De finale tegen mevr. Braat ging iets moeilijker, maar ze wist deze toch met 6-4, 6-4 te winnen en werd dus single kampioen in de D-klasse. In de sterkere C-klasse wist zij in de halve ve finale, maar werd daarin door de la- sen met 6-3, 6-8, 6-4 uit te schakelen. De finale echter tegen mevr. Jenken uit Utrecht moest zij met 6-3, 1-6, 1-6 uit handen geven en bereikte dus een eervolle tweede plaats. Moeilijk René Lodder had het in zijn single in de C-klasse bijzonder moeilijk. Hij bereikte na een paar partijen de hal- ve-finale, maar werd daarin door de la tere toernooiwinnaar B. Scholtens met 3-6, 2-6 gewipt. In de herendubbel C kon René Lodder samen met zijn plaatsgenoot Paul Stevens wel in de fi nale doordringen door een 8-6, 6-2 overwinning op de Utrechtenaren Th. Hoedmaker en W. Terberg. Tegen de verwachting in wonnen René Lodder en Paul Stevens deze finale van de sterke Utrechtse combinatie B. Schol tens en K- Paulus in twee sets 6-1 en 8-6. Door deze mooie overwinning wer den de beide Rhenenaren dus kampioen herendubbel C. Deze week of-ganiseert tennisvereni ging „Griffensteyn" in Zeist een open B-, C- en D-toernooi waaraan ook weer door de Rhenense tennissers zal worden deelgenomen. Ongetwijfeld zul len zij alles in het werk stellen om ook hier enkele prijzen weg te slepen. m Op de Utrechtse varkensbeurs werd een verwachtingsnotering opgesteld, die voor de week van 12 juli een prijs aan gaf van f 3.313,33 voor geslachte var kens van middenkwaliteit, gewichtsklas se 63/8 kg, levering franco abattoir. Voor zwaardere varkens gelden de ge bruikelijke kortingen. Voor levende var kens noteerde men f 2.66-2.68 voor var kens tot 110 kg en f 2.63-2.65 voor var kens van 111-120 kg, met een tarra van 4 kg. Bij een tarra van 2 kg zijn de prijzen 4 cent lager. Vergeleken met voorgaande week zijn de prijzen 2 cent lager. Volksdansen betekent niet handje-vrijen SCHERPENZEEL-LEERSUM Volksdansen betekent niet „handje- vrijen" (wat is dat dan?) of „seksueel schuifelen", maar wat is 't dan wel? M. J. Koenen s Woordenboek geeft er een nogal conservatieve uitleg aan: dans bij 't volk in zwang. Dat lijkt lichtelijk overdreven, want deze vorm van dansen wordt niet dermate gepropageerd dat hij de indruk wekt den volke eigen te zijn". „Toch wel"zegt mevrouw Thielemans, „wat dacht u van de Groningers, de Friezen en de eilandbewoners met hun prachtige volksdansen en hun mooie dansmuziek? Volksdansen is een uitstekende manier voor creatieve uiting; past uitzonderlijk goed bij de bewegingsleer voor kinderen". Wie is die mevrouw Thielemans? Velen kennen haar wel in Scherpen- zeel en Leersum, want ze is leidster van twee volksdansgroepen: één te Leersum bestaande uit enkel dames („er is vast wel een grootmoeder bij") en één in Scherpenzeel van bijna dertig meisjes en jongens van rond de zes tien jaar. Het gaat goéd met de groepen en er wordt overeenkomstig wel eens een succesje behaald. Achter dat succes staat die import-Scherpen- zeelse". Geboren in het land van Maas en Waal (waar precies vertel ik niet) is ze vijf jaar geleden met haar man neergestreken in Scherpenzeel aan de Brinkkanterweg 8 in een (nu) riante bungalow. Verscholen tussen het groen heeft ze een privé plekje gevonden, waar ze kan wer ken, wonen en leven. Daarvoor leid de dit charmante vrouwtje een zwer vend bestaan. „Ik had eigenlijk bal letlerares willen worden. De oplei ding daartoe kon ik niet volgen, want je moest met de bus van „het dorpje aan de rivier" naar elders. M'n moeder vond dat ik in de bus al leen maar lelijke dingen leerde..." Mevrouw Thielemans is op een kost school geweest, heeft een opleiding tot vakschoollerares (naaldvakken) genoten,heeft gewerkt in een school voor visisueel gestoorde kinderen, in een psychiatrische inrichting (ex perimentele bewegingsleer) en zich bekwaamd in het volksdansen. „Ik ben altijd werkzaam geweest in de verzorgende beroepen. Toen we hier gingen wonen, werden al die activiteiten een beetje ingekapseld. Aan het huis valt veel te doen ik schilder, lees veel, ben dol op an tiek en bekleed ook stoelen enz. maar ik moet vooral met mensen werken. Wat doen met ze. Creatief bezig zijn. Ik heb hier een vriendin die aan volksdansen doet en we zijn eigenlijk begonnen in de huiska mers. Mevrouw Thielemans ver telt de opkomst van haar volksdans groepen: „Op een gegeven moment waren er een achttal damesdie zich voor het volksdansen interesseerden. De 'repetities' och we deden het ei- gelijk voor de lol; om bezig te zijn in kamers, garages enz. verwater den weieens een beetje. Want er werd ook (veel) koffie gedronken en gepraat. Niettemin was het bijzon der gezellig en je leerde elkaar ken- nn. Het groepje viel door allerlei redenen uiteen en toen dacht ik: 'k zou een gebouwtje moeten hebben. Dat is hier vreselijk moeilijk". Via de plattelandsvrouwen had zich in Leersum een volksdansgroep - je gevormd. Mevrouw Thielemans raakte daarbij betrokken („die vrien din van mij kon door een ongeval geen leiding meer- geven") en van het één kwam het ander. In Leer sum ontstond ook een groep uit de plattelandsjongeren. Via het inter nationale volksdansrepertoire „ik koop telkens nieuwe platen en mu ziek en volgde onderwijl ook nog wat cursussen" leerde jong en oud de Russische troika, Israëlische en Franse dansen. „Ze waren zeer en thousiast ook de jongens maar nu bestaat er alleen nog een dames- groep. Daar zijn vast wel grootmoe ders bij (ik vraag de mensen nooit hoe oud ze zijn; je bent zo oud als je je voelt) en ze doen het verschrik kelijk leuk. De groep bestaat uit zes tien personen". Het ongekunstelde creatieve vrouwtje uit Scherpenzeel dacht on der de bedrijven door ook heel sterk aan een kindergroep in Scherpenzeel. „Ik heb een advertentie geplaatst", vertelt ze, „en daarme is het begon nen. Weet je: volksdansen is geen handje-vrijen of seksueel schuifelen (dat denken de ouderen weieens, om dat ze alleen het 'gewone' dansen een beetje kennen). Kinderen kunnen werkelijk crea tief mee doen met bepaalde facet ten. Ik houd zo van kinderen; het contact met hen boeit mij. Net zo als met grote mensen. In de Hole- voetschool werd begin 1967 gestart met leerlingen van de vijfde en zes de klas. Hun eerste optreden „naar buiten" viel samen met koninginne dag. Inmiddels zijn de leerlingen van klasse 4, 5 en 6 van de openbare lagere school in Scherpenzeel ook binnen de sfeer van het volksdansen gebracht. Op beide scholen bestaat ■en uitstekende animo. Op de advertentie zijn veel reac hes gekomen. De eerste lessen wer den gegeven in hotel „Boszicht". De groep groeide uit tot een dertig deel nemers. Maar in april moest men „Boszicht" verlaten, omdat de ex ploitant het zaaltje nodig heeft voor andere doeleinden. In september kan men er weer terecht. Van af april tot half juni heeft mevr. Thielemans de beschikking gekregen over een zaaltje van de gereformeerde kerk in Scherpenzeel. „Maar ik zou zo dolgraag een eigen home willén heb ben", vertelt ze. „Weet je, als ik die voormalige burgemeesterwoning zie, word ik helemaal 'wild'. Dat zou een prachtige gelegenheid zijn. Niet alleen voor het volksdansen, maar ook voor andere kunstzinnige uitin gen. 't Is ook een machtige gelegen heid om tentoonstellingen te organi- sere". De groep van bijna 30 jongeren wordt in september gesplitst in een afdeling van 12 tot 16 jaar en ene afdeling van 16 jaar en ouder. Daar naast heeft mevr. Thielemans plan nen opnieuw te starten met een groep gehuwde dames. In de afge lopen periode werd zo'n poging be loond: ongeveer 30 dames kwamen regelmatig in hotel „Boszicht" bij een. Door allerlei omstandigheden (moeilijkheden bij het organiseren van oppas voor de kinderen enz.) verwaterde de groep. Niettemin wil ze proberen in september opnieuw te starten. Verder heeft ze overwe gingen om ook buiten Scherpenzeel en Leersum het volksdansen te in- troducren en mogelijk stimuleren. Ze kampt daarbij met een groot pro bleem, omdat ze niet beschikt over vervoer. „O", zegt ze, „ik zou zo graag een klein autootje willen heb ben. 'k Moet nu altijd maar gehaald en gebracht worden. Je bent zo af hankelijk". Mevrouw Thielemans zit boorde vol ideeën. Ze wil graag reizen ma ken naar Roemenië, Zuid-Slavië, Is raël, naar de landen waar het volks dansen en alles wat er mee samen hangt een veel grotere culturele ui ting manifesteert dan in Nederland. Om bij te blijven is het nodig dat er telkens nieuwe muziek wordt aan geschaft en ook is 't gewenst dat ze zich oriënteert op internationaal ni veau. De deelnemers aan de volks dansgroepen moeten contributie beta len, want tenslotte moet de huur van de zaal opgebracht worden, en ook de onkosten van de leidster moeten ge dekt worden, ,,'t Is niet veel hoor, die contributie; ik hoef d'r eigenlijk niets aan te verdienen. De creatievi- teit houdt mij dagelijks bezig en dan is ook heerlijk als je wat uit kunt dragen. Ik kan toch altijd niet met een stofdoek lopen en in de tuin werken?" Zo op 't oog gaat de volksdan- kunst in Scherpenzeel en omgeving een „gouden" tijd tegemoet. Met een beetje medewerking is mevr. Thiele mans altijd beschikbaar om er iets aan te doen. Ze doet 't een beetje voor zichzelf, maar het meest voor de dans, voor de kinderen, voor de mensen. Daar aan de Brinkkanter weg te Scherpenzeel krijgt ze wöt te weinig gelegenheid om al haar talenten te ontplooien. Waarom gaat ze dan niet ergens anders wo nen? „Hier heb ik een privé-hoekje. Dat is helemaal van mij en van mijn man, Dat willen we houden". Wanneer u een ogenblikje wil wachten, trek ik mijn harem kostuum aan," zei mevrouw Thie lemans tegen onze fotograaf. „We m.aken vele kledingstuken zelf. k heb b.v. twee harem-pakken." Even later kwam ze terug compleet met tamboerijn.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3