Jubilerend C.N.V. ziet dat
„kleine verschil" niet zo
lijkt
Hoe laat
is het?
Kijk op uw
horloge
Kies uit
de volledige
koilektie i
evoluon
KAMPEERDERS DOOR
STORM GEDUPEERD
P.S.P.-bestuur spreekt
met de heer Noordewier
„Tilburg" neemt
stelling tegen
oubolligheid
van Groningse
studenten
Zestig jaar
Vooral in Zeeland
AL WIJZEN DE PARTNERS NOG ZO VAAK OP
DE GERINGE BARRIÈRES VOOR EEN FUSIE
Samengaan van
vakcentrales
niet
waarschijnlijk
Kunt u
75 watt bij
elkaar
trappen?
Taartjes-arrest
in Amsterdam
Sportcomplex is
ook als ijsbaan
te gebruiken
Poging tot overreding zetel in
Senaat weer af te staan
VERHUIZEN
NU OOK OP
ZIJN
AMERIKAANS
Verkeersleiders
doen tegenbod
Fabeltje
Samenwerking
Terugkeer
Andere kijk
Bevoogding
Niel geschrokken
NIXON DINEERT NIET
MET MAANREIZIGERS
„GEEN INTEGRATIE,
DAN GEEN STEUN"
SCHIP ZONK
SLOEP LIEP VOL
Teleurstelling
EVENEMENT
NEDERLANDERS VAN
AUTOBAHN GEREDEN
DINSDAG 8 JULI 1969
WASSENAAR Een volledig sa
mengaan van de drie Nederlandse vak
centrales is onwaarschijnlijk. Als oud
voorzitter M. Ruppert (57) van het
Christelijk Nationaal Vakverbond zijn
zin krijgt, gebeurt dit ook nooit. Zo hei
lig is voor hem het eigen christelijk ge
luid in de vakbeweging.
De heer Ruppert heeft een lang en
hard vakbondsleven achter de rug. De
bloemistarbeider van weleer maakte
carrière in de christelijke landarbci-
dersbond en beklom tenslotte in 1947 de
voorzitterszetel van het CNV. Twaalf
jaar later stelde hij zijn kennis en er
varing in dienst van de Raad van Sta
te.
De staatsraad mag dan wonen in 'n
groot huis in Wassenaar, met een pro
fessorale werkkamer, maar vergeten
kan hij zijn oude werk niet. Nog steeds
lijkt hij een stuwende kracht achter de
christelijke vakbeweging, nog steeds
spreekt hij van „wij" en „ons", terwijl
het niet om de heren uit de Raad gaat.
Men behoeft de oud-voorzitter niet
het verhaal aan te praten dat de „ge-
zuilde" vakbeweging haar tjjd heeft
gehad, dat nu het ogenblik is gekomen
om naar eenheid te streven, de doel
matigheid te vergroten, opdat de werk
nemers een sterkere vuist kunnen ma
ken. Daar gelooft hij nu eenmaal niet
in; daar wil hij zelfs niet in geloven.
Want het CNV heeft ook na zestig
jaar nog volop toekomst. „Als het maar
vasthoudt aan het uitgangspunt, als het
daaruit ook de consequenties trekt en
niet bang is alleen te blijven staan, als
het zijn best maar doet de idealen over
te dragen aan de leden".
Waarop berust zijn ongeloof in een
grotere eenheid, juist in een tijd waar
in op elk gebied grenzen worden ver
broken? Wie hem dat vraagt krijgt een
overduidelijke opsomming van zijn
principiële en praktische bezwaren.
Om met het laatste te beginnen:
„Het is onjuist te menen dat fusie van
de drie de invloed .(maèht) van de vak
beweging zou vergroten. Het verhaal
dat hierdoor de aantrekkingskracht op
de ongeorganiseerden sterker wordt is
een fabeltje. Laten wij eerlijk zijn: dat
is toch slechts een kwestie van de (con-
tributie)-centjes".
ADVERTENTIE
PRISMA^
doublé dameshorloge,
modern model 115,-
(doublé dameshorloges reeds
vanaf 64,-)
PRISMA^
gouden dameshorloge'met
gouden band 435,-
(gouden dameshorloges met
gouden band reeds vanaf 335,-)
gouden dameshorloge 155,-
gouden dameshorloges reeds
vanaf 129,-)
Alle Prisma horloges
Incabloc Shockproof
STAATSRAAD M. RUPPERT
C.N.V. moet contact met leden verbeteren
„Ik voorzie eerder een uittocht van
leden uit 'n ongedeelde vakcentrale. Het
drijvend beginsel van zo'n centrale zal
van materialistische aard zijn, waar
menigeen geen vrede mee zal hebben.
Het categoralisme zal hoogtij vieren;
de afzonderlijke groepen werknemers
zullen voornamelijk het eigen belang
gaan najagen. Het resultaat zal zijn 'n
„Trade union congress" naar Brits
model, een vakbeweging versnipperd
over tientallen bonden. In plaats van
eenheid za^ ,e,r. „verdeeldheid ontstaan.
Maar ook zuiver 'technisch zie ik geen
voordelen. Nu gaan er drie bestuurders
op pad om met de ondernemers een
c.a.o. af te sluiten. Is het verstandig
om in een ongedeelde vakbeweging met
één bestuurder te volstaan? Natuurlijk
niet, want we zijn immers allen be
perkte mensen".
„Wel ben ik voor innige samenwer
king, met eerbiediging van eikaars
overtuiging. Ook moet er te praten zijn
over allerlei diensten. Over samenvoe
ging van spaar- en verzekeringsbanken
bijvoorbeeld".
Kernpunt van de bezwaren blijft voor
de heer Ruppert het loslaten van het
christelijk uitgangspunt, dat zo sterk
zijn stempel drukt op de filosofie van
het CNV. Een filosofie, die in wezen te
gengesteld is aan die van het NVV, zo
als de laatste tijd telkens weer naar
voren komt.
Toen protestanten en katholieken in
1909 het CNV oprichtten lag de beweeg
reden vooral in de afkeer van de (mar
xistische) klassenstrijd-gedachte, gehul
digd door de socialistische vakbewe
ging. Vooraan in de statuten staat dan
ook: Het Verbond aanvaardt de chris
telijke beginselen en verwerpt mitsdien
de klassenstrijd. Een logisch uitvloeisel
van het Bijbelse gebod der naastenlief
de.
Dit uitgangspunt kreeg in de praktijk
gestalte in een sterk streven naar over
legorganen met ondernemers, het ver
kiezen van samenwerking boven strijd.
De staking bleef een zuinig bewaard
„uiterste middel", dat niettemin ook
door de heer Ruppert menigmaal
werd gebruikt.
Na de oorlog is de samenwerkings-
gedachte ook door het NVV in praktijk
gebracht. De laatste jaren is echter een
duidelijke terugkeer merkbaar. Wat
vroeger „klassenstrijd" werd genoemd,
heet nu de theorie van de „countervail
ing powers", de theorie van de elkaar
in evenwicht houdende tegengestelde
krachten. Vooral voorzitter A. H. Kloos
van het NVV is er een naar de mening
van Ruppert, al te warm voorstander
van.
Steeds sterker wordt de neiging van
deze vakcentrale bijgestaan door een
deel van het NKV afstand te nemen
van wat heet „de gevestigde orde". Ge
dreigd wordt oude overlegorganen in
de steek te laten. En het op zich ne
men van nieuwe verantwoordelijkheden
wordt in sommige gevallen vierkant
afgewezen.
De heer Ruppert noemt dit kort en
goed „een heilloze weg", waarlangs
geen nieuwe wereld kan worden ge
bouwd. „Want om dit laatste gaat het
toch. Niét om die gulden extra in het
loonzakje. Wél vroom gezegd mis
schien om in deze wereld iets te rea
liseren van de gerechtigheid van het
Rijk hierboven".
Met alleen kritisch volgen en invloed
(macht) uitoefenen van buitenaf komt
de vakbeweging er niet. Zij zal ook van
binnenuit moeten werken.
Begrijpelijk dat het CNV een heel
andere kijk op de onderneming heeft
dan het NW. De eerste ziet deze als
een samenwerkingsverband, een werk
gemeenschap, waarin „kapitaal" en
„arbeid" samengebracht door de on
dernemer gelijkwaardige en aller
minst tegengestelde partners zijn.
Heel tastbaar komt dit verschil in vi
sie tot uiting in de voorstellen van de
centrales om de werknemer meer „in
spraak" te geven via de raad van com
missarissen.
Het CNV is ijveraar voor werkne
merscommissarissen, deskundigen, die
rechtstreeks door het personeel worden
gekozen. „Pas dan is de werknemer
werkelijk bedrijfsgenoot".
Het NW wenst een onafhankelij
ker opstelling voor de factor „arbeid".
Het is bang op twee stoelen te gaan
zitten binnen en buiten de onderne
ming 't vreest spanningen, die daar
uit voort kunnen komen. Daarom stelt
het NVV bijgevallen door het NKV
voor een indirecte verkiezing van
„sociale" commissarissen uit een voor
dracht, opgesteld door de Sociaal-Eco
nomische Raad. (Inmiddels hebben de
drie vakcentrales elkaar, wat de ver
kiezing van de commissarissen betreft,
eind vorige week toch gevonden).
De oud-voorzitter oordeelt: „Dit is
de beste methode om vriendjespolitiek
te scheppen. Daarnaast: een ernstige
vorm van bevoogding van de toch mon
dig geworden werknemer. Dat kan in
deze tijd gewoon niet meer".
„Bovendien is het voorstel ethisch
voor mij onaanvaardbaar. Het verkrij
gen van mede-zeggenschap betekent
immers tegelijk het mede-dragen van
verantwoordelijkheid. Daartoe moeten
de werknemers ook voorbereid worden.
Ik erken dat dan spanningen kunnen
ontstaan. Die zal men als een typisch
kenmerk van het verantwoordelijkheid
dragen moeten aanvaarden!"
„Als men kunstmatig een afstand
tussen ondernemingsleiding en werk
nemers in stand wil houden, dan doet
men in wezen precies hetzelfde als een
groot deel van de liberale werkgevers:
Met de mond belijden zij soms het te
gendeel, maar als het erop aankomt,
denken zij ook weer in termen van de
oude theorie der klassentegenstellingen".
Dat de inspraak snel gestalte moet
krijgen is voor de staatsraad een uit
gemaakte zaak. „Tien jaar vechten wij
er nu al voor. Geen kabinet kan dit
punt meer naast zich neer leggen. Bin
nen enkele jaren is het dan ook gere
geld".
De heer Ruppert voorziet een wette
lijke regeling, al dan niet in de vorm
van een raamwet.
Uit een enquête onder de leden van
het CNV blijkt de behoefte aan struc
tuurverandering van de maatschappij
niet bijster groot. De gehele ideële in
slag van de leden valt trouwens bar te
gen.
Dc staatsraad loopt er wat losjes
overheen. Hjj is niet geschrokken:
„Persoonlijk twijfel ik een beetje aan
de uitkomsten. De sociologen zullen 't
natuurlijk wel beter weten, maar is een
onderzoek onder 301 van de 240.000
CNV-ers representatief? De oordeelvor
ming zou tijdens een gesprek beslist
tot andere conclusies hebben geleid".
De uitslag mag, volgens hem, geen
reden zijn het hoofd in de schoot te
werpen en bijvoorbeeld een vraagstuk
als de inspraak maar te laten rusten.
„Het CNV zal het verschraalde con
tact met de leden moeten verbeteren,
opdat zijn ideeën en idealen beter over
komen. Die les moet het verbond voor
de toekomst zeker trekken".
WASHINGTON President Nixon
heeft zijn plan om met de ruimtevaar
ders van de Apollo-11 de avond voor
hun vertrek naar de maan te dineren,
laten vallen om te voorkomen dat zij
worden besmet, heeft het Witte Huis
maandag meegedeeld. De president wil
de op 15 juli naar Kaap Kennedy rei
zen.
TVfederlands kleinste vakcentrale
het Christelijk Nationaal Vak
verbond (240.000 leden) gaat de
ze week zijn 60-jarig bestaan her
denken. Een feest wordt het niet, zo
heeft de scheidende voorzitter J. v.
Eibergen al meegedeeld. Het berei
ken van de mijlpaal wordt naar
goed calvinistisch gebruik aange
grepen voor „bezinning".
Daar is ook alle reden toe. De
vakcentrale, die aanvankelijk katho
lieken en protestanten bundelde
wordt de laatste tijd onder druk ge
zet door zijn beide partners: het (so
cialistische) Nederiandse Verbond
van Vakverenigingen en het Neder
lands Katholiek Vakverbond. Zij
ijveren voor een volledig samen
gaan van de vakcentrales.
Met name het NVV dat bij
een fusie het minste water in de
wijn behoeft te doen wijst keer
op keer op de geringe principiële
verschillen, die er tussen de drie be
staan, een zienswijze die in CNV-
kringen allerminst wordt gedeeld. En
zeker niet door de man die 12 jaar
lang het roer van het CNV in han
den had, de heer M. Ruppert.
iiiiHiiitiimiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiimniiiiiimtftiiiiiMitiiHitiiiimitiimiiiiimtiiiiMMitfti
iiiimiiT
WASHINGTON De Amerikaanse re
gering heeft maandag bekendgemaakt
dat alle federale financiële steun zal
worden onthouden aan een drietal
scholen gehoor zullen hebben gegeven,
dat ze aan de wet op de integratie van
scholen gehoor zullen hebben gegeven
Het betreft hier schooldistricten in
Florida, Georgia en Zuid-Carolina.
ADVERTENTIE
Wis en waarachtig kunt u dat. En
dat is precies genoeg om een
televisietoestel aan te fietsen. Veel
van zulke boeiende en vernuftige
zaken vindt u in het Evoluon. Een
permanente tentoonstelling gewijd
aan de mens, onze samenleving en
de ontwikkeling van de wetenschap
en techniek.
Eindhoven
Gesticht door Philips in 1966
DOMBURG Toeristen en kampeerders hadden het gisteren zwaar te ver
duren tijdens de storm, die over ons land joeg. De Zeeuwse kust stroomde
leeg. Overal hetzelfde beeld: gescheurde tentdoeken en nat geregende inven
tarissen. Sommige tenten werden van hun plaats gerukt en meters verder
neergesmeten. De kampeerterreinen op de Veluwe stroomden echter niet leeg.
In Vlaardingen stortte een ongeveer
twee meter hoge muur van een in aan
bouw zijnde kerk in. Op Texel werd het
houten, met plastic overdekte, gebouw
van Diarama Holland vernield. Hier al
leen al bedroeg de schade ruim twintig
duizend gulden. De eigenaar is niet ver
zekerd.
Het verkeer had hier en daar last
van omgewaaide bomen, die de wegen
blokkeerden. Enkele auto's liepen scha
de op door vallende dakpannen.
Oost-Zeeuws-Vlaanderen zat gister
avond een paar uur zonder stroom. Tij
dens een hevig onweer was een voe
dingskabel getroffen. Pas om half tien
gisteravond kon worden overgeschakeld.
Bij de nieuwe brug tussen Zwolse-
hoek (Noordoostpolder) en Kamper
hoek (Oostelijk Flevoland) is de 850 ton
metende tanker Livona van rederij Van
der Linden uit Rotterdam uit het
roer gelopen, tegen een van de brug-
pijlers lekgeslagen en gezonken. De tan
ker was geladen met 790 ton stookolie.
Alleen de kajuit stak gisteravond nog
boven water uit. De vijf opvarenden
konden worden gered. Op de brug sloeg
een complete hijskraan om.
In de Nederlandse kustwateren kwa
men Franse zeilers, Belgische henge
laars en Nederlandse zeeverkenners door
de storm in moeilijkheden.
De zeeverkenners zestien in ge
tal en verdeeld over twee sloepen
werden op de Oosterschelde door har
de windstoten overvallen. De sloepen
sloegen bij Stavenisse op Thdlen tegen
de dijk. Alle zeeverkenners kwamen ver
kleumd en doornat, maar ongedeerd
aan land.
Acht kilometer naar het westen sloeg
AMSTERDAM In een „taartjes-ar
rest" heeft het Amsterdamse gerechts
hof bepaald dat niet iedereen zijn ha
zelnootgebak en zijn hazelnoottaarten
„Turko" mag noemen.
De banketbakkerij De Goede in Am
sterdam bracht de zaak aan. Zij voert
al tien jaar de naam Turko voor haar
hazelnootgebak. Toen andere banket
bakkers en ook een groot bedrijf de
naam eveneens gingen gebruiken, span
de De Goede een kort geding aan.
De president nam de klacht echter
niet voor zoete koek aan en raadpleeg
de een oud vakboek op het gebied van
de banketbakkerij. Hij vond dat daarin
de naam Turco voorkwam. Hij viel niet
over een c of een k en wees de vorde
ring af.
Het gerechtshof proefde de zaak an
ders. Nu smaakt De Goede het genoe
gen, dat alleen zijn hazelnoottaarten
Turko mogen heten.
WAGENINGEN Het bestuur van
de Landbouwhogeschool in Wageningen
heeft besloten tot aankoop van een ter
rein voor het aanleggen van een sport
complex. Een schetsplan van archi
tect J. Wiedijk wordt ter goedkeuring
voorgelegd aan het ministerie van
Landbouw en Visserij.
Grootte en indeling zijn volgens de
normen, door het ministerie van On
derwijs en Wetenschappen gesteld.
Het complex omvat onder meer een
sporthal, twee voetbalvelden, een sin-
telbaan, een honkbalveld en zes tennis
banen. Deze sluiten aan op een com
plex van eveneens zes banen, die door
de gemeente Wageningen zullen wor
den aangelegd. Het gehele complex zal
's winters als ijsbaan kunnen worden
gebruikt.
TAIPEI Tweeëntwintig mijnwerkers
zijn omgekomen en 59 gewond bij een
gasontploffing in een kolenmijn 33 kilo
meter ten westen van Taipei. Acht lij
ken zijn geborgen.
In een persoonlijk onderhoud zullen
partijvoorzitter P. A. Burggraaf, vice-
voorzitter P. P. de Bruin en penning
meester J. A. F.- H. Eijsermans de ar
gumenten van het partijbestuur om een
dergelijke aandrang uit te oefenen, uit
voerig toelichten.
De resultaten van het onderhoud zul
len meteen besproken worden op een
vergadering van het partijbestuur, die
vanavond in Amersfoort wordt gehou
den.
De vijf Noordhollandse Statenleden,
die doelbewust op de heer Noordewier
stemden om de heer H. J. Lankhorst
buiten de senaat te houden, hebben hun
teleurstelling uitgesproken over de hou
ding van het partijbestuur, dat hun
handelwijze scherp heeft afgekeurd.
De voorzitter van de Noordhollandse
Statenfractie, de heer P. Hoogerwerf
uit Wormerveer, heeft verklaard al zijn
functies in de PSP beschikbaar te zul
len stellen, als hem dat wordt gevraagd.
Het Statenlid A. Kemmink uit Hoorn
heeft zich daarbij aangesloten, terwijl
de andere drie anti-Lankherst-stem-
mers (mevr. B. G. Harms-Matser, uit
Velsen, mej. S. Boerlage en de heer W.
de Wolf, beiden uit Amsterdam) zij het
met wat slagen om de arm, met dezelf
de gedachte spelen.
D. A. NOORDEWIER
druk van bestuur
HAARLEM Een afvaardiging van
het bestuur van de PSP gaat vandaag
proberen om de heer D. A. Noordewier
uit Deventer ertoe over te halen zijn
verrassende benoeming tot lid van de
Eerste Kamer niet te aanvaarden.
de sloep van zes Belgische hengelaars
vol. De sportvissers bleven hozen tot
dat de reddingsboot President Jan
Leis uit Burghsluis hen oppikte. Met
de sloep op sleeptouw, voer de redding
boot naar Kats
Uit IJmuiden snelden de reddingboot
Johanna Louisa, een loodsboot ?n een
sleepboot een Frans jacht te hulp, dat
op de Noordzee in nood raakte. De drie
opvarenden werden gered door de Kat-
wijkse kotter KW-195.
Op de Oosterschelde voor Wemel-
dinge brak het binnenschip Rhenus 155
in tweeën. Een vaartuig van de Rijkspo
litie te water haalde voor alle zeker
heid twee vrouwen, drie kinderen en
een matroos van boord. De kapitein
bleef met de loods op het schip. De ber
gingskansen lijken groot.
De loodsdiensten bij Vlissingen en
Hoek van Holland waren urenlang ge
staakt. De storm bereikte buitengaats
aan het begin van de middag een wind
kracht van tien tot elf.
De storm heeft gistermiddag de eve
nementenhal van de manifestatie „Hol-
landvier" in Barendrecht volledig ver
nield. De overige paviljoens, die los
staan van deze grote tent, liepen geen
schade op. Vandaag zou een nieuwe hal
worden opgetrokken, waarin deze week
nog diverse evenementen zullen worden
gehouden.
Tijdens de storm zijn op een doodlo
pende weg in Kamerik bij Woerden,
zes bomen, met een lengte van ongeveer
twaalf meter, tegelijk omgewaaid. De
bomen kwamen dwars over de weg in
enkele aan de overzijde liggende tuin
tjes terecht. Er deden zich geen per
soonlijke ongelukken voor.
Ook in het waterschap De Maaskamp
tussen Den Bosch en Oss, knapten
gistermiddag tientallen bomen langs de
polderwegen finaal af.
AMSTERDAM Naar Amerikaans
voorbeeld wordt in Europa een samen
werkingsorganisatie van internationale
verhuizers opgebouwd. Vrijdag wordt
in Amsterdam het contract getekend,
waarbij een Europese groep verhuizers
van de grootste Amerikaanse organi
satie op dat gebied het recht krijgt om
ook de naam Allied Van Lines te voe
ren.
Bij de Europese club zijn thans ze
ventien bedrijven aangesloten, waaron
der Varekamp Internationale Expedi
teurs NV. in Amsterdam. De bedoeling
is, dat het aantal dit jaar nog tot in
ieder geval vijftig zal uitgroeien.
Ieder van de aangesloten bedrijven
kan voor Allied Van Lines klanten wer
ven. In het centrum van de organisatie
in Bremen wordt bepaald door wie de
verhuizing wordt uitgevoerd. De zaken
worden zo geregeld, dat er altijd re
tourvracht zal zijn, en dat gewoonlijk
de dichtstbijzijnde wagen de boedel
komt halen.
De Europese club kan thans over hon
derdvijftig wagens beschikken. In de
Verenigde Staten zijn op deze manier
duizenden bedrijven in coöperaties ver
enigd. De jaarlijkse omzet van deze ver
huisindustrie is gelijk aan die van de
hele Amerikaanse automobiel-industrie.
In Europa groeide het aantal interna
tionale verhuizingen in tien jaar tijds
met tweehonderd procent tot vorig
jaar 6600.
TILBURG De Algemene Tilburgse
Studenten Organisatie heeft aanstoot
genomen aan het gedrag van de jubi
lerende Groningse studenten, leden van
de studentenvereniging „Vindicat at-
que polit".
Tijdens een treinreis van Groningen
naar Hindelopen hadden de Gronin
gen aan de noodrem getrokken, waardoor
zij het overige treinverkeer in de war
hadden gestuurd en hun medereizigers
heel wat ongerief hadden bezoogd.
„Dat rechtse studenten", zegt de
Atso, „binnen hun archaïsche sociëteit
ten zich overgeven aan oubollige en
a-sociaal vermaak, is hun zaak,doch
dat zij anderen hiermee lastig vallen
is een onverteerbare zaak".
„Dit alles doet des te navranter aan
ineen tijd, waarin maatschappelijk
geëngageerde studenten door middel
van monsterprocessen aan de lopende
band tot zware straffen veroordeeld
worden bij hun streven de maatschap
pelijke orde te vernieuwen".
Volgens de Tilburgers hebben de
Groningers „de student" weer eens het
stempel opgedrukt van de schreeuwen
de nietsnut.
SCHIPHOL De verkeersleiders
van Schiphol 'zullen met tegenvoorstel
len komen op de salarisvoorstellen, die
van overheidswege aan het georgani
seerd overleg zijn gedaan. Dit hebben
vier bestuursleden van de Vereniging
van personeel van de Rijksluchtvaart
dienst in een gesprek met minister drs.
J. A. Bakker (Verkeer en Waterstaat)
meegedeeld. Met deze voorstellen wil
de vereniging een positieve bijdrage
leveren aan het salarisoverleg.
Bij de vereniging is tachtig procent
van de verkeersleiders aangesloten.
Het is een niet erkende organisatie,
die haar belangen heeft ondergebracht
bij het Ambtenaren Centrum, dat wel
deelneemt aan het georganiseerd over
leg.
De verkeersleiders zijn intussen
op bevel van minister Bakker weer
normaal aan het werk. Desondanks de
den zich gisteren op Schiphol grote ver
tragingen voor. De grote drukte, de
vluchtbeperking en het slechte weel
waren daar de oorzaak van.
Incident
Voor de derde maal binnen een week
heeft zich in het Nederlandse lucht
ruim een incident voorgedaan. In de
luchtweg boven Rotterdam ontstond
zondagmiddag een gevaarlijke situatie,
toen een DC-9 van de Alitalia zonder
toestemming van de verkeersleiding
op Schiphol naar een grotere hoogte
klom.
Op een tegengestelde koers naderde
een toestel van de Finnair. De ver
keersleider gaf opdracht voor een
scherpe uitwijkmanoeuvre. Daarbij
werd het Italiaanse toestel naar het
westen en het Finse naar het oosten
gedirigeerd. De vliegtuigen passeerden
elkaar toen op een afstand van onge
veer vijf kilometer.
BIELEFELD Een Nederlandse
auto met vier timmerlieden uit Tilburg
is gisteren op de autoweg Hannover -
Dortmund in Duitsland van de weg ge
raakt. De 39-jarige chauffeur Joh. van
der Minne uit Tilburg, was op slag dood.
De drie anderen werden ernstig ge
wond.
ADVERTENTIE