Jubilerend C.N.V. ziet dat „kleine verschil" niet zo lijkt Hoe laat is het? Kijk op uw horloge Kies uit de volledige koilektie i evoluon KAMPEERDERS DOOR STORM GEDUPEERD P.S.P.-bestuur spreekt met de heer Noordewier „Tilburg" neemt stelling tegen oubolligheid van Groningse studenten Zestig jaar Vooral in Zeeland AL WIJZEN DE PARTNERS NOG ZO VAAK OP DE GERINGE BARRIÈRES VOOR EEN FUSIE Samengaan van vakcentrales niet waarschijnlijk Kunt u 75 watt bij elkaar trappen? Taartjes-arrest in Amsterdam Sportcomplex is ook als ijsbaan te gebruiken Poging tot overreding zetel in Senaat weer af te staan VERHUIZEN NU OOK OP ZIJN AMERIKAANS Verkeersleiders doen tegenbod Fabeltje Samenwerking Terugkeer Andere kijk Bevoogding Niel geschrokken NIXON DINEERT NIET MET MAANREIZIGERS „GEEN INTEGRATIE, DAN GEEN STEUN" SCHIP ZONK SLOEP LIEP VOL Teleurstelling EVENEMENT NEDERLANDERS VAN AUTOBAHN GEREDEN DINSDAG 8 JULI 1969 WASSENAAR Een volledig sa mengaan van de drie Nederlandse vak centrales is onwaarschijnlijk. Als oud voorzitter M. Ruppert (57) van het Christelijk Nationaal Vakverbond zijn zin krijgt, gebeurt dit ook nooit. Zo hei lig is voor hem het eigen christelijk ge luid in de vakbeweging. De heer Ruppert heeft een lang en hard vakbondsleven achter de rug. De bloemistarbeider van weleer maakte carrière in de christelijke landarbci- dersbond en beklom tenslotte in 1947 de voorzitterszetel van het CNV. Twaalf jaar later stelde hij zijn kennis en er varing in dienst van de Raad van Sta te. De staatsraad mag dan wonen in 'n groot huis in Wassenaar, met een pro fessorale werkkamer, maar vergeten kan hij zijn oude werk niet. Nog steeds lijkt hij een stuwende kracht achter de christelijke vakbeweging, nog steeds spreekt hij van „wij" en „ons", terwijl het niet om de heren uit de Raad gaat. Men behoeft de oud-voorzitter niet het verhaal aan te praten dat de „ge- zuilde" vakbeweging haar tjjd heeft gehad, dat nu het ogenblik is gekomen om naar eenheid te streven, de doel matigheid te vergroten, opdat de werk nemers een sterkere vuist kunnen ma ken. Daar gelooft hij nu eenmaal niet in; daar wil hij zelfs niet in geloven. Want het CNV heeft ook na zestig jaar nog volop toekomst. „Als het maar vasthoudt aan het uitgangspunt, als het daaruit ook de consequenties trekt en niet bang is alleen te blijven staan, als het zijn best maar doet de idealen over te dragen aan de leden". Waarop berust zijn ongeloof in een grotere eenheid, juist in een tijd waar in op elk gebied grenzen worden ver broken? Wie hem dat vraagt krijgt een overduidelijke opsomming van zijn principiële en praktische bezwaren. Om met het laatste te beginnen: „Het is onjuist te menen dat fusie van de drie de invloed .(maèht) van de vak beweging zou vergroten. Het verhaal dat hierdoor de aantrekkingskracht op de ongeorganiseerden sterker wordt is een fabeltje. Laten wij eerlijk zijn: dat is toch slechts een kwestie van de (con- tributie)-centjes". ADVERTENTIE PRISMA^ doublé dameshorloge, modern model 115,- (doublé dameshorloges reeds vanaf 64,-) PRISMA^ gouden dameshorloge'met gouden band 435,- (gouden dameshorloges met gouden band reeds vanaf 335,-) gouden dameshorloge 155,- gouden dameshorloges reeds vanaf 129,-) Alle Prisma horloges Incabloc Shockproof STAATSRAAD M. RUPPERT C.N.V. moet contact met leden verbeteren „Ik voorzie eerder een uittocht van leden uit 'n ongedeelde vakcentrale. Het drijvend beginsel van zo'n centrale zal van materialistische aard zijn, waar menigeen geen vrede mee zal hebben. Het categoralisme zal hoogtij vieren; de afzonderlijke groepen werknemers zullen voornamelijk het eigen belang gaan najagen. Het resultaat zal zijn 'n „Trade union congress" naar Brits model, een vakbeweging versnipperd over tientallen bonden. In plaats van eenheid za^ ,e,r. „verdeeldheid ontstaan. Maar ook zuiver 'technisch zie ik geen voordelen. Nu gaan er drie bestuurders op pad om met de ondernemers een c.a.o. af te sluiten. Is het verstandig om in een ongedeelde vakbeweging met één bestuurder te volstaan? Natuurlijk niet, want we zijn immers allen be perkte mensen". „Wel ben ik voor innige samenwer king, met eerbiediging van eikaars overtuiging. Ook moet er te praten zijn over allerlei diensten. Over samenvoe ging van spaar- en verzekeringsbanken bijvoorbeeld". Kernpunt van de bezwaren blijft voor de heer Ruppert het loslaten van het christelijk uitgangspunt, dat zo sterk zijn stempel drukt op de filosofie van het CNV. Een filosofie, die in wezen te gengesteld is aan die van het NVV, zo als de laatste tijd telkens weer naar voren komt. Toen protestanten en katholieken in 1909 het CNV oprichtten lag de beweeg reden vooral in de afkeer van de (mar xistische) klassenstrijd-gedachte, gehul digd door de socialistische vakbewe ging. Vooraan in de statuten staat dan ook: Het Verbond aanvaardt de chris telijke beginselen en verwerpt mitsdien de klassenstrijd. Een logisch uitvloeisel van het Bijbelse gebod der naastenlief de. Dit uitgangspunt kreeg in de praktijk gestalte in een sterk streven naar over legorganen met ondernemers, het ver kiezen van samenwerking boven strijd. De staking bleef een zuinig bewaard „uiterste middel", dat niettemin ook door de heer Ruppert menigmaal werd gebruikt. Na de oorlog is de samenwerkings- gedachte ook door het NVV in praktijk gebracht. De laatste jaren is echter een duidelijke terugkeer merkbaar. Wat vroeger „klassenstrijd" werd genoemd, heet nu de theorie van de „countervail ing powers", de theorie van de elkaar in evenwicht houdende tegengestelde krachten. Vooral voorzitter A. H. Kloos van het NVV is er een naar de mening van Ruppert, al te warm voorstander van. Steeds sterker wordt de neiging van deze vakcentrale bijgestaan door een deel van het NKV afstand te nemen van wat heet „de gevestigde orde". Ge dreigd wordt oude overlegorganen in de steek te laten. En het op zich ne men van nieuwe verantwoordelijkheden wordt in sommige gevallen vierkant afgewezen. De heer Ruppert noemt dit kort en goed „een heilloze weg", waarlangs geen nieuwe wereld kan worden ge bouwd. „Want om dit laatste gaat het toch. Niét om die gulden extra in het loonzakje. Wél vroom gezegd mis schien om in deze wereld iets te rea liseren van de gerechtigheid van het Rijk hierboven". Met alleen kritisch volgen en invloed (macht) uitoefenen van buitenaf komt de vakbeweging er niet. Zij zal ook van binnenuit moeten werken. Begrijpelijk dat het CNV een heel andere kijk op de onderneming heeft dan het NW. De eerste ziet deze als een samenwerkingsverband, een werk gemeenschap, waarin „kapitaal" en „arbeid" samengebracht door de on dernemer gelijkwaardige en aller minst tegengestelde partners zijn. Heel tastbaar komt dit verschil in vi sie tot uiting in de voorstellen van de centrales om de werknemer meer „in spraak" te geven via de raad van com missarissen. Het CNV is ijveraar voor werkne merscommissarissen, deskundigen, die rechtstreeks door het personeel worden gekozen. „Pas dan is de werknemer werkelijk bedrijfsgenoot". Het NW wenst een onafhankelij ker opstelling voor de factor „arbeid". Het is bang op twee stoelen te gaan zitten binnen en buiten de onderne ming 't vreest spanningen, die daar uit voort kunnen komen. Daarom stelt het NVV bijgevallen door het NKV voor een indirecte verkiezing van „sociale" commissarissen uit een voor dracht, opgesteld door de Sociaal-Eco nomische Raad. (Inmiddels hebben de drie vakcentrales elkaar, wat de ver kiezing van de commissarissen betreft, eind vorige week toch gevonden). De oud-voorzitter oordeelt: „Dit is de beste methode om vriendjespolitiek te scheppen. Daarnaast: een ernstige vorm van bevoogding van de toch mon dig geworden werknemer. Dat kan in deze tijd gewoon niet meer". „Bovendien is het voorstel ethisch voor mij onaanvaardbaar. Het verkrij gen van mede-zeggenschap betekent immers tegelijk het mede-dragen van verantwoordelijkheid. Daartoe moeten de werknemers ook voorbereid worden. Ik erken dat dan spanningen kunnen ontstaan. Die zal men als een typisch kenmerk van het verantwoordelijkheid dragen moeten aanvaarden!" „Als men kunstmatig een afstand tussen ondernemingsleiding en werk nemers in stand wil houden, dan doet men in wezen precies hetzelfde als een groot deel van de liberale werkgevers: Met de mond belijden zij soms het te gendeel, maar als het erop aankomt, denken zij ook weer in termen van de oude theorie der klassentegenstellingen". Dat de inspraak snel gestalte moet krijgen is voor de staatsraad een uit gemaakte zaak. „Tien jaar vechten wij er nu al voor. Geen kabinet kan dit punt meer naast zich neer leggen. Bin nen enkele jaren is het dan ook gere geld". De heer Ruppert voorziet een wette lijke regeling, al dan niet in de vorm van een raamwet. Uit een enquête onder de leden van het CNV blijkt de behoefte aan struc tuurverandering van de maatschappij niet bijster groot. De gehele ideële in slag van de leden valt trouwens bar te gen. Dc staatsraad loopt er wat losjes overheen. Hjj is niet geschrokken: „Persoonlijk twijfel ik een beetje aan de uitkomsten. De sociologen zullen 't natuurlijk wel beter weten, maar is een onderzoek onder 301 van de 240.000 CNV-ers representatief? De oordeelvor ming zou tijdens een gesprek beslist tot andere conclusies hebben geleid". De uitslag mag, volgens hem, geen reden zijn het hoofd in de schoot te werpen en bijvoorbeeld een vraagstuk als de inspraak maar te laten rusten. „Het CNV zal het verschraalde con tact met de leden moeten verbeteren, opdat zijn ideeën en idealen beter over komen. Die les moet het verbond voor de toekomst zeker trekken". WASHINGTON President Nixon heeft zijn plan om met de ruimtevaar ders van de Apollo-11 de avond voor hun vertrek naar de maan te dineren, laten vallen om te voorkomen dat zij worden besmet, heeft het Witte Huis maandag meegedeeld. De president wil de op 15 juli naar Kaap Kennedy rei zen. TVfederlands kleinste vakcentrale het Christelijk Nationaal Vak verbond (240.000 leden) gaat de ze week zijn 60-jarig bestaan her denken. Een feest wordt het niet, zo heeft de scheidende voorzitter J. v. Eibergen al meegedeeld. Het berei ken van de mijlpaal wordt naar goed calvinistisch gebruik aange grepen voor „bezinning". Daar is ook alle reden toe. De vakcentrale, die aanvankelijk katho lieken en protestanten bundelde wordt de laatste tijd onder druk ge zet door zijn beide partners: het (so cialistische) Nederiandse Verbond van Vakverenigingen en het Neder lands Katholiek Vakverbond. Zij ijveren voor een volledig samen gaan van de vakcentrales. Met name het NVV dat bij een fusie het minste water in de wijn behoeft te doen wijst keer op keer op de geringe principiële verschillen, die er tussen de drie be staan, een zienswijze die in CNV- kringen allerminst wordt gedeeld. En zeker niet door de man die 12 jaar lang het roer van het CNV in han den had, de heer M. Ruppert. iiiiHiiitiimiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiimiimniiiiiimtftiiiiiMitiiHitiiiimitiimiiiiimtiiiiMMitfti iiiimiiT WASHINGTON De Amerikaanse re gering heeft maandag bekendgemaakt dat alle federale financiële steun zal worden onthouden aan een drietal scholen gehoor zullen hebben gegeven, dat ze aan de wet op de integratie van scholen gehoor zullen hebben gegeven Het betreft hier schooldistricten in Florida, Georgia en Zuid-Carolina. ADVERTENTIE Wis en waarachtig kunt u dat. En dat is precies genoeg om een televisietoestel aan te fietsen. Veel van zulke boeiende en vernuftige zaken vindt u in het Evoluon. Een permanente tentoonstelling gewijd aan de mens, onze samenleving en de ontwikkeling van de wetenschap en techniek. Eindhoven Gesticht door Philips in 1966 DOMBURG Toeristen en kampeerders hadden het gisteren zwaar te ver duren tijdens de storm, die over ons land joeg. De Zeeuwse kust stroomde leeg. Overal hetzelfde beeld: gescheurde tentdoeken en nat geregende inven tarissen. Sommige tenten werden van hun plaats gerukt en meters verder neergesmeten. De kampeerterreinen op de Veluwe stroomden echter niet leeg. In Vlaardingen stortte een ongeveer twee meter hoge muur van een in aan bouw zijnde kerk in. Op Texel werd het houten, met plastic overdekte, gebouw van Diarama Holland vernield. Hier al leen al bedroeg de schade ruim twintig duizend gulden. De eigenaar is niet ver zekerd. Het verkeer had hier en daar last van omgewaaide bomen, die de wegen blokkeerden. Enkele auto's liepen scha de op door vallende dakpannen. Oost-Zeeuws-Vlaanderen zat gister avond een paar uur zonder stroom. Tij dens een hevig onweer was een voe dingskabel getroffen. Pas om half tien gisteravond kon worden overgeschakeld. Bij de nieuwe brug tussen Zwolse- hoek (Noordoostpolder) en Kamper hoek (Oostelijk Flevoland) is de 850 ton metende tanker Livona van rederij Van der Linden uit Rotterdam uit het roer gelopen, tegen een van de brug- pijlers lekgeslagen en gezonken. De tan ker was geladen met 790 ton stookolie. Alleen de kajuit stak gisteravond nog boven water uit. De vijf opvarenden konden worden gered. Op de brug sloeg een complete hijskraan om. In de Nederlandse kustwateren kwa men Franse zeilers, Belgische henge laars en Nederlandse zeeverkenners door de storm in moeilijkheden. De zeeverkenners zestien in ge tal en verdeeld over twee sloepen werden op de Oosterschelde door har de windstoten overvallen. De sloepen sloegen bij Stavenisse op Thdlen tegen de dijk. Alle zeeverkenners kwamen ver kleumd en doornat, maar ongedeerd aan land. Acht kilometer naar het westen sloeg AMSTERDAM In een „taartjes-ar rest" heeft het Amsterdamse gerechts hof bepaald dat niet iedereen zijn ha zelnootgebak en zijn hazelnoottaarten „Turko" mag noemen. De banketbakkerij De Goede in Am sterdam bracht de zaak aan. Zij voert al tien jaar de naam Turko voor haar hazelnootgebak. Toen andere banket bakkers en ook een groot bedrijf de naam eveneens gingen gebruiken, span de De Goede een kort geding aan. De president nam de klacht echter niet voor zoete koek aan en raadpleeg de een oud vakboek op het gebied van de banketbakkerij. Hij vond dat daarin de naam Turco voorkwam. Hij viel niet over een c of een k en wees de vorde ring af. Het gerechtshof proefde de zaak an ders. Nu smaakt De Goede het genoe gen, dat alleen zijn hazelnoottaarten Turko mogen heten. WAGENINGEN Het bestuur van de Landbouwhogeschool in Wageningen heeft besloten tot aankoop van een ter rein voor het aanleggen van een sport complex. Een schetsplan van archi tect J. Wiedijk wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het ministerie van Landbouw en Visserij. Grootte en indeling zijn volgens de normen, door het ministerie van On derwijs en Wetenschappen gesteld. Het complex omvat onder meer een sporthal, twee voetbalvelden, een sin- telbaan, een honkbalveld en zes tennis banen. Deze sluiten aan op een com plex van eveneens zes banen, die door de gemeente Wageningen zullen wor den aangelegd. Het gehele complex zal 's winters als ijsbaan kunnen worden gebruikt. TAIPEI Tweeëntwintig mijnwerkers zijn omgekomen en 59 gewond bij een gasontploffing in een kolenmijn 33 kilo meter ten westen van Taipei. Acht lij ken zijn geborgen. In een persoonlijk onderhoud zullen partijvoorzitter P. A. Burggraaf, vice- voorzitter P. P. de Bruin en penning meester J. A. F.- H. Eijsermans de ar gumenten van het partijbestuur om een dergelijke aandrang uit te oefenen, uit voerig toelichten. De resultaten van het onderhoud zul len meteen besproken worden op een vergadering van het partijbestuur, die vanavond in Amersfoort wordt gehou den. De vijf Noordhollandse Statenleden, die doelbewust op de heer Noordewier stemden om de heer H. J. Lankhorst buiten de senaat te houden, hebben hun teleurstelling uitgesproken over de hou ding van het partijbestuur, dat hun handelwijze scherp heeft afgekeurd. De voorzitter van de Noordhollandse Statenfractie, de heer P. Hoogerwerf uit Wormerveer, heeft verklaard al zijn functies in de PSP beschikbaar te zul len stellen, als hem dat wordt gevraagd. Het Statenlid A. Kemmink uit Hoorn heeft zich daarbij aangesloten, terwijl de andere drie anti-Lankherst-stem- mers (mevr. B. G. Harms-Matser, uit Velsen, mej. S. Boerlage en de heer W. de Wolf, beiden uit Amsterdam) zij het met wat slagen om de arm, met dezelf de gedachte spelen. D. A. NOORDEWIER druk van bestuur HAARLEM Een afvaardiging van het bestuur van de PSP gaat vandaag proberen om de heer D. A. Noordewier uit Deventer ertoe over te halen zijn verrassende benoeming tot lid van de Eerste Kamer niet te aanvaarden. de sloep van zes Belgische hengelaars vol. De sportvissers bleven hozen tot dat de reddingsboot President Jan Leis uit Burghsluis hen oppikte. Met de sloep op sleeptouw, voer de redding boot naar Kats Uit IJmuiden snelden de reddingboot Johanna Louisa, een loodsboot ?n een sleepboot een Frans jacht te hulp, dat op de Noordzee in nood raakte. De drie opvarenden werden gered door de Kat- wijkse kotter KW-195. Op de Oosterschelde voor Wemel- dinge brak het binnenschip Rhenus 155 in tweeën. Een vaartuig van de Rijkspo litie te water haalde voor alle zeker heid twee vrouwen, drie kinderen en een matroos van boord. De kapitein bleef met de loods op het schip. De ber gingskansen lijken groot. De loodsdiensten bij Vlissingen en Hoek van Holland waren urenlang ge staakt. De storm bereikte buitengaats aan het begin van de middag een wind kracht van tien tot elf. De storm heeft gistermiddag de eve nementenhal van de manifestatie „Hol- landvier" in Barendrecht volledig ver nield. De overige paviljoens, die los staan van deze grote tent, liepen geen schade op. Vandaag zou een nieuwe hal worden opgetrokken, waarin deze week nog diverse evenementen zullen worden gehouden. Tijdens de storm zijn op een doodlo pende weg in Kamerik bij Woerden, zes bomen, met een lengte van ongeveer twaalf meter, tegelijk omgewaaid. De bomen kwamen dwars over de weg in enkele aan de overzijde liggende tuin tjes terecht. Er deden zich geen per soonlijke ongelukken voor. Ook in het waterschap De Maaskamp tussen Den Bosch en Oss, knapten gistermiddag tientallen bomen langs de polderwegen finaal af. AMSTERDAM Naar Amerikaans voorbeeld wordt in Europa een samen werkingsorganisatie van internationale verhuizers opgebouwd. Vrijdag wordt in Amsterdam het contract getekend, waarbij een Europese groep verhuizers van de grootste Amerikaanse organi satie op dat gebied het recht krijgt om ook de naam Allied Van Lines te voe ren. Bij de Europese club zijn thans ze ventien bedrijven aangesloten, waaron der Varekamp Internationale Expedi teurs NV. in Amsterdam. De bedoeling is, dat het aantal dit jaar nog tot in ieder geval vijftig zal uitgroeien. Ieder van de aangesloten bedrijven kan voor Allied Van Lines klanten wer ven. In het centrum van de organisatie in Bremen wordt bepaald door wie de verhuizing wordt uitgevoerd. De zaken worden zo geregeld, dat er altijd re tourvracht zal zijn, en dat gewoonlijk de dichtstbijzijnde wagen de boedel komt halen. De Europese club kan thans over hon derdvijftig wagens beschikken. In de Verenigde Staten zijn op deze manier duizenden bedrijven in coöperaties ver enigd. De jaarlijkse omzet van deze ver huisindustrie is gelijk aan die van de hele Amerikaanse automobiel-industrie. In Europa groeide het aantal interna tionale verhuizingen in tien jaar tijds met tweehonderd procent tot vorig jaar 6600. TILBURG De Algemene Tilburgse Studenten Organisatie heeft aanstoot genomen aan het gedrag van de jubi lerende Groningse studenten, leden van de studentenvereniging „Vindicat at- que polit". Tijdens een treinreis van Groningen naar Hindelopen hadden de Gronin gen aan de noodrem getrokken, waardoor zij het overige treinverkeer in de war hadden gestuurd en hun medereizigers heel wat ongerief hadden bezoogd. „Dat rechtse studenten", zegt de Atso, „binnen hun archaïsche sociëteit ten zich overgeven aan oubollige en a-sociaal vermaak, is hun zaak,doch dat zij anderen hiermee lastig vallen is een onverteerbare zaak". „Dit alles doet des te navranter aan ineen tijd, waarin maatschappelijk geëngageerde studenten door middel van monsterprocessen aan de lopende band tot zware straffen veroordeeld worden bij hun streven de maatschap pelijke orde te vernieuwen". Volgens de Tilburgers hebben de Groningers „de student" weer eens het stempel opgedrukt van de schreeuwen de nietsnut. SCHIPHOL De verkeersleiders van Schiphol 'zullen met tegenvoorstel len komen op de salarisvoorstellen, die van overheidswege aan het georgani seerd overleg zijn gedaan. Dit hebben vier bestuursleden van de Vereniging van personeel van de Rijksluchtvaart dienst in een gesprek met minister drs. J. A. Bakker (Verkeer en Waterstaat) meegedeeld. Met deze voorstellen wil de vereniging een positieve bijdrage leveren aan het salarisoverleg. Bij de vereniging is tachtig procent van de verkeersleiders aangesloten. Het is een niet erkende organisatie, die haar belangen heeft ondergebracht bij het Ambtenaren Centrum, dat wel deelneemt aan het georganiseerd over leg. De verkeersleiders zijn intussen op bevel van minister Bakker weer normaal aan het werk. Desondanks de den zich gisteren op Schiphol grote ver tragingen voor. De grote drukte, de vluchtbeperking en het slechte weel waren daar de oorzaak van. Incident Voor de derde maal binnen een week heeft zich in het Nederlandse lucht ruim een incident voorgedaan. In de luchtweg boven Rotterdam ontstond zondagmiddag een gevaarlijke situatie, toen een DC-9 van de Alitalia zonder toestemming van de verkeersleiding op Schiphol naar een grotere hoogte klom. Op een tegengestelde koers naderde een toestel van de Finnair. De ver keersleider gaf opdracht voor een scherpe uitwijkmanoeuvre. Daarbij werd het Italiaanse toestel naar het westen en het Finse naar het oosten gedirigeerd. De vliegtuigen passeerden elkaar toen op een afstand van onge veer vijf kilometer. BIELEFELD Een Nederlandse auto met vier timmerlieden uit Tilburg is gisteren op de autoweg Hannover - Dortmund in Duitsland van de weg ge raakt. De 39-jarige chauffeur Joh. van der Minne uit Tilburg, was op slag dood. De drie anderen werden ernstig ge wond. ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 6