Kunstambacht gaat weer s1' oner\ e en tegemoet VERSTOPPING? Experts geloven niet dat onze bodemschat, de aardgasbel zal devalueren De dagen in Israël (2) Een weidsegolvende mantel David Kijk ers-in-de-toekomst verwachten: Toenemende welvaart zal belangstelling doen groeien UIT DE KERKEN 0 Herinneringen, diep ondergaan In de mist Onderbouw Studie Zoeken Wissel HEERLIJKE VISSALADE (4 personen) Veertig procent Geen monopolie Politieke binding DINSDAG 8 JULI 1969 DEN HAAG Er zijn vele potten bakkers die niet rendabel draaien. Kunstzinnige houtbewerkers hebben er moeite mee het mes aan twee kanten te laten snijden, handwevers en edel smeden zien meer draden en metalen door hun handen gaan dan geld. Het kunstambacht in de drie landen van de Benelux beleeft moeilijke tijden. Maar het wordt anders. De dagen ko men dat het goed zal gaan met het kunstambacht, zeggen de kijkers in de toekomst. De toenemende welvaart zal de belangstelling voor de ambachtelijke kunstprodukten doen groeien. Het golf- slagsgewijs uitrollen van de vrije tijd zal het experimenteren van amateurs met kunst' laten oplopen, wat z'n gun stige weerslag zal hebben op de ont plooiing van het kunstambacht. Er heersen nogal merkwaardige op vattingen over het kunstambacht. Wat is dit precies? De comités Benelux in de drie landen en het secretariaat-gene raal van de Benelux economische unie in Brussel zitten kennelijk wat in de mist met dit begrip. Want op een reis, georagniseerd door deze instanties, werd in hoofdzaak de industriële ver vaardiging van kunstzinnige produkten getoond. Er kwamen hier en daar wel wat handen aan te pas, maar die wer den toch wel sterk verdrongen door de meer of minder luidruchtige machines. De overheid in België, Nederland en Luxemburg ziet wel wat het kunstam bacht is; dat blijkt uit de steun die de ministeries geven ter bevordering van het werkelijk scheppende ambacht. In ons land zijn ongeveer 750 kunstam- bachtbedrijven, die voor het merendeel door één man of vrouw worden gedre ven. België kent er zo'n 3500, Luxem burg enkele honderden. De overheid in teresseert zich voor deze mensen en wel om verschillende redenen. Niet in de eerste plaats omdat het kunstambacht een hoogwaardig pro- dukt voortbrengt, dat het leven verrijkt Ministers zijn daar niet ongevoelig voor, maar zij zien in dit ambacht een belangrijke „onderbouw" voor de in dustrie. Vooral wat de bèproeving van materialen betreft en het experiment met vormen. Voorts speelt in de belang stelling van de overheid ook de be drijfsvorm mee, waarin het scheppend ambacht wordt uitgeoefend. In ons land verleent het ministerie van economische zaken subsidie aan het Centraal orgaan scheppend ambacht (Cosa), dat het kunstambacht wil bevorderen en de be langen van zijn beoefenaren wenst te behartigen. Cosa beschikt over een per manente tentoonstelling in het Prinsen hof te Delft, die zowel propaganda als verkoopcentrum is. Ook houdt het cen traal orgaan zich bezig met het uitbrei den van de expot. Ned. Herv. Kerk Beroepen: te Leiden: G. C. Post te Giessendam-Neder-Hardinxveld; te De Kaag: W. B. van 't Hof, kand. te Nieu- werkerk aan de IJssel; te Utrecht: G. Pettinga te Wageningen. Aangenomen: naar Wormer: M. den Duik, kand. te Heemstede; naar Zaan dam: J. C. Nennie te Brielle; naar Ge- nève (Ned. Prot. Gem.): G. F. H. Kelling te Biervliet; naar Antwerpen (Prot. Ev. Gem.): prof. dr. W. H. Beekenkamp, ex- hoogleraar te Brussel, te Delft. Aangenomen naar Zeddam: J. W. Al- bers te Midsland. Bedankt: voor IJsselmuiden: dr. H. Goedhart te Rotterdam-Delfshaven. Chr. Geref. Kerken Beroepen: te Eemdijk, Gorinchem, Maarssen en te Wormer: H. de Graaf, kand. te Nieuw Vennep; te Nunspeet: J. van Amstel te Middelburg; te Ouderkerk aan den Amstel: R. van Beek, kand. te Ede. Beroepen: te Leerdam en te Murmer- woude: R. van Beek, kand. te Ede; te Deventer: H. Last, kand. te Apeldoorn. Bedankt: voor Rtterdam-West: D. Slagboom te Dordrecht-Centrum. Geref. Gemeenten Beroepen te Apeldoorn, Boskoop en te Klaaswaal: R. Boogaard, kand. te Nisse; te Almelo, Bodegraven, Oud dorp en te Terwolde: Th. van Stuy- venberg, kand. te Bodegraven; te Waardenburg; J. Mol, kand. te Gies- sendam. Beroepen: te Amsterdam-Centrum, Enkhuizen, Goudswaard, Haamstede, Hendrik-Ido-Ambacht, Rijssen, Terneu- ze-Axel, Middelharnis, Woerden, Oos- terland en te Wolfaartsdijk: R. Boo gaard, kand. te Nisse; te Benthuizen, Oostkapelle, Rhenen te Rilland-Bath: Th. van Stuyvenberg, kand. te Bode graven; te Hardinxveld, Slikkerveer en te Veenendaal: H. Mol, kand. te Har dinxveld. Uit vormloze klei wordt een vorm geboren. De pottenbakker draait nog altijd het wiel, ook al levert dit werk velen nauwelijks een bestaan op. Maar de handen die het vol weten te hou den kunnen rekenen op een betere toekomst. In België is de zorg voor het kunst ambacht toevertrouwd aan het minis terie van middenstand. Het ministerie van economische zaken houdt zich ech ter bezig met het inrichten van tentoon stellingen in het buitenland. Een nationale commissie van het kunstambacht is voortdurend in de weer om de problemen te bestuderen waarmee dit ambacht te maken heeft. In Gent bezitten de kunstenaars een kostelijk centrum voor kunstambachten in de voormalige St. Pietersabdij. In de vele vertrekken, van grote oppervlakte, kunnen verscheidene tentoonstellingen tegelijk worden gehouden. Luxemburg, liggend op het kruispunt van culturen, heeft een heel oud kunst ambacht. Het heeft een centrum in de trant van Cosa, dat hoort onder de Ka mer van ambachten. Zeer in het bijzon der wordt het kunstambacht in dit land aangemoedigd zich bezig te houden met het maken van cadeauvoorwerpen, souvenirs en kunstartikelen. De moeilijkheden waar de beoefe naars van het kunstambacht mee zit ten, lopen in oorzaak uiteen. In België en Nederland lopen vele van deze am bachtslieden rond met produkten die de toets van de kritiek niet kunnen door staan. Zij blijven daardoor buiten de poorten van het Prinsenhof in Delft. Ook onze zuiderburen hebben, zeker wat de kwa liteit betreft, een teveel aan beoefenaars van het kunstambacht. De Luxemburgse kunstenaars zitten duidelijk te zoeken naar nieuwe wegen voor hun ambacht. Dat het moeilijk is de kieteling in het bloed van vele jon geren te bedwingen die het kunstam bacht in willen, bewijst de enorme toe loop die de Gerrit-Rietveld academie in Amsterdam kent. Maar ook in ande re landen van Benelux is de belang stelling bij de jongeren groot. De kij kers in de toekomst houden het erop, dat het kunstambacht glorierijke tijden tegemoet gaat. De ministeries in de Be nelux die geld aandragen om het am bacht vitaal te houden begaan dus, van uit die toekomstvisie, geen verspilling. De vraag lijkt evenwel of deze tak van bedrijf de toekomst zal halen zonder de vormgeving en gestalte van de produk ten aan te passen aan wat de mensen in de toekomst graag willen zien. Van de traditionele vormen moet worden af gestapt. Dat gebeurt ook wel. Zoals bij de glasfabriek in Leerdam, waar nieu we vormen zijn gegeven aan het kris tal, in de ateliers Amphora in Sint An- dries-Brugge, waar het ceramiek op de toer van deze tijd is gebracht en bij Ebeco in Luxemburg, waar het werke lijk kunstzinnige ontwerp vooraf is ge gaan aan het ambachtelijke werk. Evenzo trekken de kantklosbedrjven in Brussel een wissel op de toekomst door met gebruikmaking van de eeuwen oude technieken, geheel nieuwe voor stellingen in het kant te klossen. Economisch is het van belang dat het kunstambacht in de pas loopt van de tijd. Voor het werkelijk vreugde be leven aén de produkten van dit am bacht is al evenzeer noodzakelijk dat gebruiker en produkt dezelfde geest ademen. ADVERTENTIE fijngemaakt visvlees op een met sla bedekte schaal. Hierop de aardappelen en 2 gesnèden tomaten, appel, uitjes, peper en mosterd. Maak de massa glad met slasaus en garneer het geheel met schijfjes tomaat en ei. 400 gram gaar visvlees (schelvis of kabeljauw), 250 gram gekookte aardappelen, 3 gesneden tomaten, 1 grote gesneden appel, gesnipperde ui, peper, mosterd of slasaus, 1 hard gekookt ei. Leg Vraag recepten bij uw vishandelaar of bij het Produktschap .voorVis enVisprodukten, Wassenaarseweg 20 Den Haag^ r Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen |JA||D|| AV bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: RUUKILHA De astronomische cijfers die steeds worden genoemd als het gaat om voorraden aardgas in de ver schillende landen, geven de indruk dat het gas nooit helemaal op zal raken. Dat is een vergissing. In de Verenigde Staten, reserve 7618 mil jard kubieke meter aardgas, is in het afgelopen jaar de voorraad in geteerd. Wat geen wonder is, want het verbruik ligt er op ruim 472 mil jard kubieke meter per jaar. In de Sovjet-Unie wordt voor volgend jaar gerekend op een verbruik van 233,5 miljard kubieke meter, in welke hoeveelheid een export zit van 15,6 miljard kubieke meter. De voorraden aardgas in enkele landen (in miljarden kubieke me ters) zijn als volgt: Sovjet-Unie 9200 Frankryk 253 West-Duitsland 299,3 Engeland 700 Nederland 2000 De voorraad aardgas in Algerije en Libië wordt geschat op onge veer 3500 tot 4000 miljard kubieke meter. Gaat de waarde van onze nationale rijkdom, het aardgas, devalueren Het op dringen van aardgas uit andere delen van Europa (vooral Rusland) en uit Afri ka, roept de vraag op of het Nederlandse gas in de toekomst nog zal kunnen concurreren met de vluchtige energie uit andere landen. De Duitse bezwaren die zijn aangevoerd tegen onze exportprijs en de onderhan delingen die de Bondsrepubliek voert over de import van Russisch gas, lijken de positie van de gasexport aan te tasten. Toch ziet het er nog lang niet naar uit dat de vette kluif die we aan de aard gasexport hebben over 1968 een be drag van 200 miljoen op de betalings balans snel tot op het bot afgeklo ven zal zijn. Aan de invoer van het gas uit Rus land en Afrika zitten heel wat haken en ogen, het Duitse rumoer over onze exportprijs heeft weinig grond om op te staan. De Nederlandse Gasunie exporteert gas naar Duitsland, België en Frankrijk. De totale export maakte vorig jaar 31,2 procent van de afzet uit. Volgens NAM-gasexport, die in op dracht van de Gasunie de exportzaken afdoet, werd vorig jaar in Duitsland acht miljard kubieke meter aardgas verbruikt en daarvan kwam 1,5 miljard uit Nederland Naar raming zal in 1975 het verbruik op 28 miljard kubieke me ter liggen en het aandeel van het Neder landse gas zal dan veertig procent zijn. Het aandeel van het Nederlandse gas in de Bondsrepubliek is klein. Het be droeg in 1968 0,6 procent, in 1975 zal het op vier procent liggen. De Bonds regering heeft de import van gas steeds sterk afgehouden, omdat zij zit met het probleem van de kolen die weggewerkt moeten worden. Dat gebeurt onder meer door elektrische centrales in west- Duitsland te „voeden" met kolen. Hoewel de exportprijs van het Ne derlandse aardgas in oktober vorig jaar met om en nabij de acht procent daal de, tonen de Duitsers zich nog niet te vreden met de prijs. Zij voeren aan dat er een aanmerkelijk verschil bestaat tussen de prijzen die de Nederlandse en de Duitse consumenten moeten be talen, dat de Nederlandse aardoliemaat schappij een monopoliepositie inneemt en dat ons land door de lage gasprijs oneerlijke concurrentie bedrijft bij het aantrekken van industrie. Die bezwaren worden van Neder landse zijde afgewezen met de volgende argumenten. Voor het gas wordt een commerciële prijs berekend, de vele scha kels in Duitsland maken het extra duur voor de verbruikers De N.A.M. heeft geen monopolieposi tie, de regering gaf ook andere maat schappijen het recht aardolie en aard gas op te sporen. En uit het feit dat bepaalde bedrijven Duitsland en niet Nederland als vestigingsplaats kozen, blijkt dat er geen oneerlijke concurren tie wordt bedreven. Maar de Duitsers mopperen niet al leen, zij onderhandelen ook met de Russen over het kopen van aardgas. In" Wenen werden besprekingen gevoerd tussen dr. Schell, de minister van eco nomische zaken van Beieren en een Russische delegatie. Belangrijk punt varf bespreking was: De betaling van Russisch gas met pijpleidingen en ma chines uit de Bondsrepubliek. De Russen kwamen al eerder in Eu ropa tot zaken met hun aardgas. Zij sloten met Oostenrijk een overeenkomst. Vorig jaar werd aan dit land tussen de 130 en 200 miljoen kubieke meter gas geleverd en die hoeveelheid zal ge leidelijk oplopen (tussen 1971 en 1990) tot 1.5 miljard kubieke meter. Uit het overleg dat de Russen vorig jaar met Frankrijk en Italië voerden kwam niets tevoorschijn. In de bespre kingen met minister Schell ging het om de levering van ongeveer 1 miljard ku bieke meter gas per jaar, uitsluitend bestemd voor Beieren. Als het Russische gas naar deze staat gaat stromen, zit het er dan in dat het via pijpleidingen ook verder in de Bondsrepubliek zal doordringen? Ir. drs. M. J. Portegies, hoofd van de afdeling marktonderzoek van de N.V. Nederlandse Gasunie, slaat deze kans niet hoog aan. In het blad Economisch Statistische berichten schrijft hij dat nog geen enkel land in West-Europa denkt aan import van belangrijke hoe veelheden Russisch aardgas omdat daaruit een politieke binding zou voort komen. Het aardgas in Algerije en Lybië wordt - al evenmin beschouwd als een bedreiging van de concurrentiepositie van het Nederlandse gas. Export van dit gas naar Europa betekent immers de aanleg van een enorm transportnet wat grote kosten met zich meebrengt en de prijs van het aardgas er niet voordeliger op maakt. Devaluatie van de waarde van ons aardgas lijkt dus niet zo voor de hand te liggen. Maar wat er nu nog ongewe ten in de grond zit en er in de toekomst misschien uitkomt kan natuurlijk veel veranderen. IJ"et moderne Jeruzalem is geheel een Israëlische stad met hoge, veel al monumentale bouwwerken, rege ringsgebouwen, kerken, het parlementst- gebouw de Knesseth een Europese winkelstraat, bioscopen, theater, par ken, Jeruzalem is een nog groeiende metropool, waar monumenten spreken van een geloof in de toekomst: musea, een nationale bibliotheek, de Hebreeuw se universiteiten, het grote Hadassah- hospitaal, ook monumenten, die een stem en teken zjjn uit het verleden, herinneringen oproepen en die de vaste bodem van dat geloof in de toekomst zijn. Enige indrukken, die ook 'n beetje gevoelsuitingen geworden zijn, van wat ik in en om dit nieuwe Jeruzalem zag, zal ik hier geven. Dit Jeruzalem is nog altijd bezig voort te bouwen tot een weidse golvende mantel om de oude, heilige stad van David en van de nako meling uit zijn geslacht, Jezus van Na zareth. In de buitenste plooien van die man tel in lichte okerkleur van bergsteen ik zet even de vergelijking voort schuilt de hof van Gethsemane, omge ven door kerk en klooster, een hof, waarin op deze zonnige dag de rode bloemen van de bougainville bloeiden. XJet is een der heilige plaatsen van het Christendom, en hoe deze bij bels-historische hof ook opgenomen is in de reeks van toeristische plaatsen, toch als ge, als ik, daar alleen kunt zijn aan de voet van de Olijfberg en de gehele omgeving vergeet, dan kan het mogelijk zijn een beeld op te roepen van die Jezus van Nazareth, de vervolg de en belaagde prediker, in zijn laatste geestelijke worsteling aan de voor avond van zijn dood, neergevallen in gebed onder de oude, donkere olijfbo men met hun verwrongen stammen, waar slaperige volgelingen zich schuil hielden en niets begrepen van die een zame, angstige strijd van een mensen ziel. Tot de berusting: Niet mijn wil, doch uw wil geschiede! Als ge dit beeld kunt oproepen, welk een betekenis krijgt dan deze hof van Gethsemane! Misschien gaat uw ver beelding nog verder, naar de Olijfberg, Dan hoort ge de menigte uit de stad naderen met de hoofdlieden en soldaten, Judas in hun midden, het voorspel van het drama op Golgotha. XJet rumoer, het wapengekletter en gefonkel, die sjofele man, die mee gevoerd wordt, bezweken voor het geld, gebukt onder de wroeging van zijn schanddaad, die hij zal bedrijven, in uw verbeelding zal na twintig eeuwen dit gebeuren als een drama van deze tijd voor u verschijnen. De oude olijfbomen daar, knoestig vergroeid, ze zijn er als rouwende memorie-tekens langs de weg doch de bloeiende bougainville met zijn trosjes rode bloemen roept andere, blij- der gedachten op. Wenkende lichte verten, moed om ook in donkere dagen de weg te gaan naar het licht en de vrijheid. Dit is niet zo maar een abstract beeld, dit is een realiteit. Want mijn weg ging over de Scopusberg naar de plaats, waar Israël getuigenis aflegt van zijn moed, zijn jeugd, zijn levenskracht, de weg, die leidde naar een nieuw cultureel centrum, waar jong Israël bouwt aan zijn toekomst. TJaar is de nieuwe Hebreeuwse uni versiteit; de nationale bibliotheek, Een van de twaalf ramen, aan Joscj gewijd, in het museum van Jeruzalem. daar is het grote moderne Hadassah- hospitaal en de kleine synagoge, waarin de twaalf vensters zijn, de twaalf stam men Israëls, in gloed van goud en rood, van groen en blauw. In rijke symboliek, in brandend licht heeft Marc Chagall de jeugd van Israël her innerd aan haar groot verleden. Geen menselijk gelaat is er in die ramen, de Thora verbiedt dit. Doch Chagall wist in tekens, in dieren, vissen en vogels, in vruchten en handen en vooral in de kleuren de levens te beelden van de twaalf zonen Jacobs, van Ruben tot Jozef, en Benjamin, van het blauw van Rubens zee tot het goud en de rijkdom van Jozef, daarboven de schofar, die hem prijst en in het 12e raam het blauw en goud van Benjamin, de door Mozes kapel waren geëxporteerd, boeiden me hier opnieuw. Hoewel in de strijd van juni licht beschadigd, in de omsloten- heid van de kleine synagoge, dicht aan eensluitend, was het of heel de glans, de glorie en trots van het oude zwerven de volk van Jacob mij omringde, ja, op me aandrong. In dit meesterwerk heeft Chagall de stem van de historie doen horen, een te ken voor de jeugd van Israël, dat op roept tot vreugdige arbeid, tot voort bouwen aan een toekomst, waarin de kracht van Juda is. Wordt in de Open baring van Johannes Christus ook niet vergeleken met de leeuw van Juda? Is dit éne raam in de synagoge niet een teken in deze tijd? Pr zijn in dit nieuwe Jeruzalem meer centra van het culturele leven der stad. Daar is het Israël-museum met zijn archeologische vondsten, die naar een 50-tal eeuwen terugwijzen, schatten aan juwelen, glas- en aardewerk, gewa den, mozaïeken, amuletten en sieraden antieke gebruiksvoorwerpen handschrif ten, een museum, dat ook de moderne kunst bevat, o.a. van Gauguin, Cezan ne, Van Gogh, Paul Klee, Jozef Is raëls, Picasso, zelfs een groot doek van Karei Appel. En in het park om het museum zijn vele moderne beeldhouwwerken en me taalplastieken geplaatst. Zij verraden ook de na-oorlogse tijdgeest, die de kunstenaars deed getuigen tegen het ruïneuze van oorlogen. Daar is ook het „museum van het boek", een koepel als een reusachtig wit scherm tot bijna aan de grond. Het wordt het museum genoemd van de „Dode-Zee-rollen", ou de manuscripten door kinderen aan de Dode Zee gevonden, et gebouw is meer een heiligdom van een museum. Deze zeldzame geschriften op rollen van leer zijn met piëteit onder het be schermende dak geborgen. Ik denk hier aan wat Lucas schreef, hoe Jezus naar de Synagoge in Nazareth ging en hem het boek van de profeet Jesaja werd ter hand gesteld. Hier grenzen overal historische en bijbelse plaatsen aaneen en gezoudt evenals in oud Jeruzalem de bijbel als gids kunnen gebruiken. IJie dag verder trekend, srtond ik op de berg „Har Hazikaron", de berg der herinnering. Zelden heb ik de her innering aan de wereldoorlog zo diep ondergaan als in het monument van de heugenis, dat Israël daar bouwde om voor altijd de wereld te herinneren aan de misdaden in Hitler-Duitsland aan de Joden bedreven en niet aan Joden al leen. In de heugenis schuilt het ge heim der verlossing, heeft een Joodse wijze gezegd. Israël zal altijd zijn 100- duizenden martelaren blijven geden ken, ook als het hier eens, vrij van al le bedreiging, als een sterk volk zal Een oorspronkelijke tekening in het souterrain van het Monument der Her innering. gezegende: Deze 12 ramen, die ik in dertijd in Parijs ging zien, toen ze daar bij het Louvre in. een provisoire kunnen leven. Het monument is reeds door zijn architectuur beklemmend. De ingangspoort met zijn ijzeren sugges tieve motieven is als een waarschuwing en de gestalten van reusachtige do rens, die Joodse kunstenaars gesmeed hebben, doen je huiveren. Daar binnen valt van het plafond een diffuus sche merlicht over het kwadraat der muren van roest-bruine en grijze vulkanische stenen gebouwd. De eeuwige vlam is als een bewegende memorie, aanklacht ook tegen een land, dat zoveel onmen selijks in getto's en concentratiekam pen liet bedrijven en tegen een wereld, die het niet kon verhinderen. En op de bodem van donkere steen staan in oplichtend ceramiek de namen van de 20 kampen Auschwitz, Dachau, Bergen- Belsen, Treblinka Babi Yar..., die als een wereld-oordeel ons doen zwijgen in adembenemende stilte, waarin de eeu wige vlam alleen spreekt. Beneden, in het souterrain, in de zalen van waar schuwing en getuigenis, zijn geschriften gedrukte verordeningen en bevelen, boeken en portretten geplaatst, die de wereld er aan herinneren hoe een volk onder de suggestie van moorddadige leiders kon geraken. JOHAN WESSELINK

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 8