FUhrer ontsnapt aan de dood Speuren naar stambomen in de vrije tijd Duitsland werpt V-wapens in de strijd DEZE MAAND EEN KWAKT EEUW GELEDEN halve eeuw Enorme krachten kwamen los in die laatste De dagen in Israël (3) ie De .Vergeldingis begonnen. Duitsland wierp raketten in de strijdeen V-I Kolonel Klaus von Stauffenberg, de man die de bom plaatste. VERWARRING NA AANSLAG OP HITLER vertellen hoe groot de Duitse successen ter zee wel waren. Toen het aan iedereen duidelijk was, dat de geallieerde legers niet meer uit Frankrijk zou den worden verdreven, verschenen op 13 juni 1944 de kranten in Nederland met grote koppen Dc Vergelding Begonnen. rpelkens als de snorkende Duitse propaganda tijdens de oorlog een campagne begon om grote Duitse successen te melden, haalden de meeste mensen in de bezette gebieden wat ver moeid de schouders op. Toen de Russen in het najaar van 1942 de Duitse legers begonnen te verdrijven kwam de Duitse propaganda loeiend De Nederlanders lazen, dat er Duitse vergeldingswapens in gebruik waren ge nomen. Het bericht bracht voorbarige vrolijkheid in Nederland „Het moet die moffen wel bijzonder slecht gaan in Frankrijk, dat ze met zo'n bespottelijk be richt komen". Het bericht was echter niet bespottelijk. Op 13 .juni waren de eerste onbemande vliegtuigen, gevuld met springstof, op Londen terecht gekomen. De vernietigende kracht van de vlie gende bom was voor die tijd onvoor stelbaar groot. Op zondag 18 juni 1944 werd de Guard Chapel in Londen tij dens een kerkdienst door een vliegen de bom getroffen, waardoor tweehon derd mensen het leven verloren. Eind augustus 1944 waren de geal lieerde legers zover in Frankrijk op getrokken dat alle lanceerplaatsen van de vliegende bom voor de Duit sers verloren waren gegaan toen begon echter een bombardement met een veel gevaarlijker wapen, door de Duitsers V2 genoemd: een lange-af- stand-raket, gevuld met tien ton ex plosieven, die radiografisch naar het doel werd geleid. Hitiers deskundigen hadden nog een derde V-wapen in voorbereiding ge had: een' kanon met vijftig lopen, die via een ingenieus ontbrandingssys teem permanent granaten zouden uit spuwen, die bij het verlaten van de loop een snelheid van ruim vijfdui zend km per uur zouden hebben. Voor de invasie hadden vijfduizend specialisten aan de opbouw van dat kanon, dat aan de Franse kust moest verrijzen, gewerkt, maar op 4 mei 1944 hadden ze Hdtler bevend en be schaamd moeten berichten dat hun kanon niet binnen afzienbare tijd in actie zou kunnen komen. De invasie maakte vervolgens aan de geschiede nis van dit monsterkanon een einde. Hitiers „vergeldingswapéns" mógen dan geen invloed hebben gehad op de afloop van de oorrog, zij getuigden wel van grote vindingrijkheid en ver nuft. Vele duizenden hooggespeciali seerde geleerden en deskundigen heb ben zich tijdens de oorlog in nazi- Duitsland uitgesloofd om Hitier de meest-vernietigende wapens aan te bieden. JSooit beantwoord Waarom? Door welke inspiratie werd deze Duitse intelligentsia gedre ven? Deze vraag is nooit beantwoord, want na de oorlog waren zowel Ame rikanen als Russen zo begerig zich van het Duitse intellect meester te maken, dat zij de Duitse intelligentsia geen enkele lastige vraag wilden stel len. Integendeel, al dan niet met dwang hebben zij de Duitse specialis ten naar hun eigen laboratoria en werkplaatsen gebracht om hen daar verder te laten denken en verder te laten werken. De Duitse wetenschaps mensen die eerst hun kennis in dienst van Hitier hadden gesteld zijn na 1945 vlijtig door blijven werken, voor de Amerikanen, voor de Russen, en soms voor beiden. Met minder succes hebben de Duit se officieren gepoogd de status van de wetenschapsman te veroveren. Ook zij wilden graag als pure vaklui wor den beschouwd. Als eerlijke houwde gens wilden ook zij slechts hun kennis en hun kunde demonstreren in dienst van wie moest onbelangrijk worden geacht, want een ware officier bemoeit zich niet met politiek. Zij zouden vechten zo goed ze kon den, waar en wanneer een toevallig aanwezige politicus dat maar wilde, als die politicus dan maar naar hen wilde luisteren, als zij deskundig zou den aantonen dat het gevecht ge staakt diende te worden. Opstand Hitier werd spelbreker en daarom zijn de Duitse officieren boos op hem geworden. Deze maand is het een kwart eeuw geleden, dat een groep Duitse officieren tegen Hitler in open lijke opstand kwam. Op 20 juli 1944 wist kolonel Stauffenberg tot Hitiers hoofdkwartier door te dringen. Hij plaatste een aktentas met een tijdbom onder de tafel, waaraan Hitier een be spreking hield. Om tien minuten voor een uur 's middags explodeerde de bom. Hitler was juist van de tafel op gestaan en hij werd slechts licht ge wond. Dat wist de kort daarvoor vertrok ken Stauffenberg niet. Hij meende dat de bom Hitler had gedood en hij ren de naar een telefoon om naar Berlijn een codewoord door te bellen, dat de opstand zou inluiden. Onmiddellijk kwam een wijdvertakt apparaat in werking. In Berlijn, aan het Oostfront, in Parijs en op tiental len andere plaatsen kwamen officieren en burgers in actie. Binnen het half uur hadden de opstandelingen de be langrijkste gebouwen van Berlijn be zet. Troepen trokken de Duitse hoofd stad binnen om de SS, de SA, de Gestapo en de vele andere nazigroe- pen te ontwapenen. In Parijs namen legeronderdelen tegelijkertijd alle na zi-functionarissen gevangen. Dat alles werd veelal uitgevoerd door jonge officieren. De meeste top- offie:eren hielden zich wat achteraf. Zij keurden goed nog af wat zij za gen gebeuren. Of zij waren voor en kele uren onvindbaar. Binnen het uur waren zowel in Duitsland als aan de fronten de be langrijkste sleutelposities door de op standelingen bezet en het was toen volstrekt onbelangrijk of Hitier dood was of nog leefde: de macht van de nazi's leek gebroken. Misschien weet u het niet, maar hebt u toch een familiewapen. ,,Het hoeft allemaal niet, maar het kan. Je kunt de gekste dingen ontdekken in de geschiedenis van je eigen familie", zeggen in Rotterdam twee mannen, die beiden na jaren speurzoeken in oude papieren ook ineens een verge ten familiewapen ontdekten. Maar dat familiewapen is niet eens het belangrijkste voor de heer H. J. van der Waag en de heer B. Ne- derlof uit Rotterdam, respectievelijk bureauchef op een notariskantoor en hoofd douanezaken van een handels huis. Ze zijn beiden bestuurslid van de Zuid-Hollandse vereniging voor genea logie, familieonderzoek, zou men kun nen zeggen. Die vereniging is er een van men sen die in hun vrije uren de genealo gie bedrijven, met in feite maar één doel voor ogen. Stambomen samen stellen en het allermoeilijkste een kwartierstaat, stambomen waar dan ook steeds de familie van moe derskant bij wordt betrokken. Voor de Nederlandse adel en het Nederlands patriciaat is dat reeds al lemaal vastgelegd, maar er zijn in dit land nog wel wat meer namen dan die in het Rode en het Blauwe boekje. Familie-onderzoek dus. ,,En in feite heb je niet eens een vereniging nodig om familie-onderzoek te doen", aldus de heer Nederlof. ,,Want iedereen heeft bijvoorbeeld toegang tot de ar chieven vanp rovincie of gemeente, ik noem maar iets. Maar dan zul je na maanden speurwerk komen vast te zitten. Dan heb je een vereniging wél nodig, omdat andere mensen je wel licht geweldig op weg kunnen helpen en boeken of kwartierstaten hebben waarin je net vindt wat je zolang nocht". TOT CLOUS Genealogie bedrijven als hobby is geen kwestie van maanden maar een kwestie van jaren. Er komen zelfs rei zen naar het buitenland bij kijken. ,,Maarzegt de heer Van der Waag, ,,zo zijn er al mensen die hun familie konden nagaan tot de tijd van Clo- vis". Op die lange speurtochten door de geschiedenis ontdekten beide heren ook onverwacht hun familiewapen. ,,Er zijn veel mensen die kans hebben op zo'n wapen", vertelt de heer Ne derlof, „omdat vroeger heel veel bur gers een eigen wapen lieten ontwer pen". Dat kwam dan zo. Een familiewa pen was in principe gereserveerd voor de adel, maar in het begin alleen uit pure noodzaak. De toen nog vrij gro ve familiewapens werden geschil derd op de strijdschilden van de rid ders. die in een oorlog allemaal het zelfde harnas droegen en toch ergens aan herkend moesten worden door hun krijgers. BURGERIJ „Maar later kwamen er veel ge goede burgerlijke families die wilden laten merken dat burgerij niet voor adel hoefde onder te doen", vertelt de heer Van der Waag. „Men ging zich óók een familiewapen aanmeten. En zodoende". Zo. Wanneer u de moed hebt te gaan zoeken (of te Idten zoeken) cn u zoudt ergens iets tegenkomen in ou de documenten over een voorvader die iets zegelde ,dus zegelring, dus fami liewapen had), dan kunt u bij het Cen traal bureau voor de genealogie in Den Haag. terecht om te ontdekken hoe het wapen er precies uitzag. ie De dood is vlakbij geweest: Na de aanslag: Keitel, Göring Hitler en met petten) Schorner en Himmler. Op dc achtergrond tas sen Hitier en Göring Jodl met zijn hoofd in verband Goebbels de propaganda-minister van Hitier komt de trieste eer toe de ze macht in één uur teruggewonnen te hebben. Zonder dat de opstandelingen dat beletten, belde Goebbels het hoofd kwartier op en hij kreeg Hitier aan de lijn. Toen kwam niet alleen Goebbels, maar ook enkele officieren, die nog steeds niet hadden besloten of zij wel of niet meededen, snel tot actie. Tegenorders Zij begonnen door de telefoon tegen orders te brullen aan troepenaanvoer ders die klaar stonden naar Berlijn op te rukken. Sommigen sloofden zich zo uit dat ze begonnen hun eigen officie ren als verraders te arresteren. Enkele uren later hadden de nazi's Berlijn weer stevig in handen. Nog potsierlijker verliep de opstand aan de fronten, waar de legers het handje vol partijfunctionarissen ter plaatse ge makkelijk konden overmeesteren. Toen het codewoord de legeraanvoerders be reikte, nam het leger op de meeste plaaten de macht over. Zo ook in Parijs waar alle nazi-functionarissen werden gearresteerd en opgesloten. Enkele Uren later klonk Hitlers stem echter door de radio en toen bleven er op al die hoofdkwartieren slechts sid derende mensjes over. Afrekenen Hitier begreep na 20 juli 1944 nog slechts één ding: hij had nu de kans om af te rekenen met allen die het niet met hem eens waren. Na de eerste bloedorgie die enkele dagen duurde de nazi's hingen de samenzweerders en hun andere vijanden in abattoirs aan vleeshaken op kwam de systemati sche terreur. Er werden volksrechtban ken opgericht die tot aan de dag van de definitieve nederlaag aan de lopende band doodvonnissen zouden uitspreken. Uitersten in Tiberias raken elkaar I*Im daarover te oordelen, zal men niet alleen het land en alle mogelijk heden moeten kennen, doch ook een inzicht hebben in de geestelijke krach ten, die er in het volk leven. In die halve eeuw hebben zij dié krachten wel getoond. In mijn jonge jaren werd door Dr. Frederik van Eeden reeds in het be gin van deze eeuw een dergelijke ko lonie gesticht, Walden, een nederzetting van enkele idealisten. De schrijver van „Kleine Johannes" beleefde er niet veel plezier aan. De krachten van die idea listische aanhangers waren niet sterk genoeg of de tijd in het behoudende Nederland was er niet rijp voor. „Walden" leefde slechts kort. Ayelet Hashakar, waar ik gastvrij heid genoot, werd in 1915 reeds gesticht door jonge Joden uit Rusland, die er het verwaarloosd land in zware arbeid bewerkten. Omstreeks 1930 werden de eerste waterbronnen aangeboord en boomgaarden geplant. Andere immigranten vonden er een toevluchtsoord. Galilea werd in 1948 zwaar gebombardeerd en beschoten, de Kibboets leed ernstige verliezen aan mensenlevens. Na 1948. een bijzonder jaar voor Israël, werd het een voor spoedige tijd. Het waterprobleem werd opgelost. Ayelet Hashakar werd een der grootste fruitproducenten in Israël. Zag ik niet bij de haven van Haifa de loodsen vol met sinaasappelen, de niet ophoudende export naar Europa? "Intensiever werd het bedrijf van de Kibboets. Katoen, levende have, bijen Hashakar werd ook een der grootste honingproducenten. Visvijvers werden aangelegd. Een boekbinderij ingericht en het culturele leven hield met die voorspoed gelijke tred. Muziek, zang, toneel. Er is een studio voor beeldende kunst en hand werken en uit het tentoongestelde zag e&weweitmiMimtmtititMMtiiitititmi* ik een moderne opvatting bij de kun stenaars, die nochtans het figuratieve niet voorbij zien en ook aan de kleur accenten bijzondere aandacht schenken. En dan denk ik aan dat wandkleed, dat Sara de Leeuwe, die haar naam schrijft Sara Saai, vervaardigde. Uit dat wandkleed in een eigenaardig, ik zou kunnen zeggen dromend rood mei d 12 emblemen van de zonen Jacobs in doorstroomd grijs, uit dat wandk .tl sprak een gevoelige kunstenares. Nu hangt het in mijn huis, een stem uit Israël. Het is afschuwelijk te bedenken, dat deze Kibboetzim, 230 in aantal, dat deze vredige, arbeidzame bewoners nog zou den kunnen blootstaan aan bombarde ment en vernietiging. Fie nacht kwam. Onder een fluweel- donkere hemel met de fonkelende sterren lag het hotel, dat de gasten van Hashakar ontving. Ik zag het ook „gasthuis" genoemd, een tehuis voor gasten. En ik dacht nan Mozes' woor den, die gastvrijheid verkondigden ook de v ivomdelingen, die binnen uw poorten zijn. Na 1945 is 20 juli 1944 een heldendag geworden: Officieren tegen Hitier. Te recht schreef een Duits historicus twin tig jaar na de oorlog, dat men beter zou kunnen spreken van een bijna geslaag de opstand, die door de beginselloze wankelmoedigheid van vele leidingge vende officieren mislukte. Zwaarder De geschiedenis van het Duitse ver zet tegen het nazisme is een triest ver haal. Evenals in de bezette landen zijn er ook in Duitsland groepen geweest die zich principieel tegen Hitier en zijn me demisdadigers hebben verzet. Hun posi tie was eindeloos veel zwaarder dan die van de verzetslieden in bezette landen. Zij konden niet hopen op een stralende bevrijdingsdag. Zij moesten zich keren tegen hun eigen land, omdat hun land door een schurftigeepidemie was be smet. Zij werden tijdens het nazisme door de meeste Duitsers landverraders genoemd en nog steeds kan men in Duitsland de Duitse verzetsmensen land verraders horen noemen. Wat bij het Duatse verzet tegen de na zi's echter zo opvalt is de enorme on derlinge verdeeldheid. Ook in ons land werden de verzetsgroepen door verschil lende soms elkaar tegenstrijdige idealen ^geïnspireerd, maar men wilde de onderlinge geschillen vergeten totdat het gemeenschappelijke doel de be vrijding van het naziisme zou zijn be reikt. Geen eenheid Een dergelijke eendrachtigheid heeft het Duitse verzet nooit gekend. Som mige groepen wilden het keizerrijk her stellen, andere wilden een militaire dic tatuur. Er waren er die in de oorlog tegen Rusland wilden voortzetten na Hitiers val. Tenslotte werd er eindeloos gekibbeld of Hitier moest worden gedood of kleèhts gevangen moest worden ge nomen. Er was weinig bereidheid tus sen de groepen om samen te werken dikwijls was de vijandschap tegen de andere verzetsgroep groter dan de haat tegen Hitier. Een Westduits schrij ver meende na de oorlog: „Als men tenslotte de politieke opvattingen van enige van deze mannen bestudeert, dan valt het soms moeilijk om spijt te voe len dat deze gedachten niet in daden zijn omgezet". In de bezette gebieden hoorde men ,>as van de aanslag toen de nazi's de toestand al weer volkomen meester wa ren. De teleurstelling was niet bijzon der groot. De afloop van de oorlog zo meende men - was nu toch in zicht en het was beter als Hitier levend ge vangen werd genomen zodat de geterg de mensheid hem ter verantwoording kon roepen. Toch was de mensheid op de 20ste juli 1944 bereikten Russische legers deel van de schuld der nazi's. Op 24 juli 1944 bereikten Russische legers het Poolse Maldanek, het eerste grote concentratiekamp dat werd bevrijd. Het verslag van hun bevindingen klonk zo ongelooflijk afgrijselijk dat het in de westerse wereld niet werd gepubliceerd. „Een beetje anti-propaganda kan geen kwaad" meenden de leiders in London en Washington, „maar dat verslag van die Russen is te gek. Als je zo gaat overdrijven gelooft niemand je". De Russen hadden echter in hun rap- 'port geen letter te veel gezet, maar de mensheid kon in juli 1944 de ver schrikking van de Duitse vernietigings kampen onmogelijk bevatten. Ook toen Amerikaanse en Engelse legers in 1945 de eerste grote concentratiekampen be vrijdden, werden hun rapporten aan vankelijk niet aanvaard. Slechts zeer langzaam zou de mens heid er aan gaan wennen dat in haar midden medemensen waren geweest die volgens een ambtelijk systeem kolossa le ondernemingen hadden gebouwd ter vernietiging van miljoenen mensen, die eerst op vakkundige manier geestelijk en lichamelijk waren gebroken. Aanvaarden De mensheid was vóór 1945 gewend geraakt aan pogroms, aan vervolgin gen, aan moordpartijen en aan plunde rende legers zij keurde dit niet goed, maar deze daden pasten in het mens zijn omdat drift, woede, brooddronken heid en fanatisme menselijke uitingen zijn. De miljoenenmoord in de Duitse con centratiekampen geschiedde zonder emotie. Dat zjj ook daartoe in staat was, moest de mensheid na 1945 leren aan vaarden. ^p een der dagen heb ik in Opper-Galilca bij de bronnen van de Jordaan naar het geheimzinnig geruis van het water geluisterd, dat uit donkere rotsen naar buiten stortte. Water In Israël leert men de goddelijke betekenis van hel water kennen, dat dorre bodem leven schenkt cn vruchtbaar maakt. Hier zijn de eerste kiboetsim een halve eeuw geleden gesticht en in één dezer, misschien dc oudste en grootste, ben ik te gast geweest, de kiboets Aveiet Hashahar, een communiteit van harde werkers en idealisten, die een gemeenschap, een eigen wereldje, op bouwden, waar arbeid en een geloof in de eenheid, de verbondenheid van een menselijk samenleven, dc grondslag vormden van hun bestaan, hun communiteit. Er is al veel geschreven over het experiment van deze coöperatieve nederzettin gen, over de resultaten en mogelijkheden voor de toekomst. 0 Ruïne van de synagoge in Kaper- naum. De weg leidde de andere dag, op een zonnige morgen, door dat Galilea, waar eens Jezus zwierf, leraarde en zijn ge lijkenissen sprak, de mensen vermaan de en door de kracht van zijn geloof wonderen verrichtte, zonden vergaf en zieken genas. Jezus was uit Nazareth naar Galilea gegaan, waar de hemel boven de Jor daan zich opende, toen Johannes de Na- zarener doopte. Vandaar predikte Jezus het evangelie, gaande langs het meer. f~|p die zonnige morgen ging ik langs hetzelfde meer van Galilea. Er dob berden kleine vissersbootjes en de zeil tjes reflecteerden in het effen water. In mijn verbeelding zag ik kleine boot jes landen, de vissers zich haasten naar de wal, nieuwsgierig die vreemde Jood se man te zien, de vrijmoedigen zich met vragen tot hem wendend. Ze kwa men met hem in Kapernaum, de stad liep uit, de wonderdoende man tege moet, die gieken kon genezen. Deze fan tasie werd weer als een realiteit voor mij. Ik zag stakkers op krukken, zieken door vrouwen ondersteund, kinderen, die zijn kleed betastten. Ik zag de ern stige vissers naast hem gaan, eerbie dig opziend naar de prediker, die zo rustig en toch nadrukkelijk sprak: Ik zag daar bij de synagoge de pries ters wat laatdunkend of verwonderd toezien, uitnodigend handgebaar ma ken. Want de vreemdeling ging de sy nagoge binnen en de menigte volgde. Ik hoorde in mijn verbeelding de ang stige roep van die éne man: .Jezus van Nazareth, wilt Ge ons verdelgen! Bin nen die oude muren genas hij vele zieken. Ik zie in de avond het tafereel voor me, de flakkerende olielampen in de nederige Jiuisjes der vissers, op de lemen vloer gehurkt, luisterend naar die rustige stem en het zegenende, stille gebaar van die blanke panden. pussen de ruïnes van die synagoge heb ik gelopen, hoe groot moet die geweest zijn! Ik heb het mozaïek, de resten van een vloer, bewonderd, de figuren in de neergevallen stenen or namenten, de gebeeldhouwde kapitelen van neergestorte zuilen. Een wonderlijke stad, Kapernaum. Het licht werpt er mysterieuze schadu wen in de straten, de huizen doen fluis terend de stemmen van 't verleden ho ren, een stad waar de eeuwen bewaard bleven en herinneringen leven. Buiten dit Kapernaum, daar is een berg, die ik genoemd zag „Mont des beatitudes" de berg waar Jezus zijn za ligsprekingen en zijn aangrijpende rede sprak. Historisch is dit niet zeker, voor mij wel, nu ik Kapernaum gezien heb. Over het meer van Galilea ging ik naar Tiberias. Het is ook een sensatie die tocht, men ontkomt niet aan de Bijbelse verhalen, van de wonderlijke voorstellingen die deze verhalen oproe pen. Een effen zee, enkele vissersboten, in de verten bergen in nevelen gehuld, zon over het water. Ik luisterde weer naar wat de evangelisten me vertelden, wonderen van een visvangst, van het lopen over het water, van een stem, die de storm bezwoer en de wilde gol ven. In de zonnige stilte, de luwte en zachte streling van de wind, in het weidse en zuivere van de atmosfeer, schenen de verhalen mij geen sprookjes meer of symbolische voorstellingen van de evangelisten. Werden ze waarheden? Daar is meer tussen hemel en aarde, dat we niet kunnen begrijpen... IVfaar bij de landing in Tiberias week de fantasie en aan mijn overpein zingen kwam een abrupt einde. Ik land de bij een toeristen-badplaats. Cafés, restaurants, hotels, logeergasten, die er zonden aan het strand. En in de stad een casino, een nachtclub, cabarets. Toch, de twee synagogen, een Grieks- Katholieke Kerk en klooster, een Schot se Kerk en een Rooms-Katholieke, de Mohammedaanse tempels, ze zullen er wel evenwicht gebracht hebben tussen het mondaine en geestelijke leven in Tiberias. Buiten de stad, daar is de bron, waar uit het geneeskrachtige warme water stroomt, een bron, die door Koning Salo mo ontdekt zou zijn. Dan is hier mis schien ook de bron van 's konings Hoog lied: ...O bruid! Gij zijt een besloten wel, een verzegelde fontein. O, fon tein, put der levende wateren, die uit de Libadon vloeien En met deze mystieke poëzie van hun Koning, besluit ik één der dagen in Israël. JOHAN WESSELINK f

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 8