S.V.B. sloot cursus af met dansfestijn KERKDIENSTEN K.V.S.W. had 'n verliesgevend eerste kwartaal 4cyk Ds. J. Overduin „Ophouden met theologiseren Getuigschriften uitgereikt CAFERETTE* VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. O p E L CHEVROLET Munitie gevonden achter gasfabriek Hedenavond muzikale rondgang K.N.K. V olley hal vereniging kreeg naam Set-Uji Nieuwe auto liep zware schade op Bromfietser brak heen hij aanrijding Ruit Parachutisten hij demonstratie „V alleiruiters'" De Uithof Bijdragen Slecht Bevestiging Benoemd Kinderkerk Geen twee Tekort VAN WOUT BLAUWKOUS. V.A.B. KIRPESTEIN Gevonden en verloren UITKOMST VOOR 69 OISZEKER Werkgelegenheid Permanent FORD-show in showroom VKIJÜAG II JULI 1969 ADVERTENTIE II! Het Is vrij gemakkelijk om berichten de wereld in te slingeren, maar om ze er weer uit te halen, als blijkt dat ze niet waar zijn, dat is niet zo sim pel. Je kunt de grootste roddel nog 7.0 uit elkaar rafelen tot er van de hele zaak niks meer over blijft en je denkt bij jezelf dat de hele toestand daarmee wel ontzenuwd zal zijn maar hoe dan ook, er blijft altijd wel iets van onder het volk hangen. De mensheid is gauw geneigd om te denken „ja maar, er zal toch wel iets van waar geweest zijn, de aan leiding tot het praatje of het bericht zal er wel geweest zijn, want anders was het toch immers nooit gelan ceerd". Vooral als het min of meer sensatie-objecten zijn. Daar willen we, kost wat het kost, graag wat van overhouden, want anders hebben we niks meer om ons druk over te ma ken. Je kunt met iets dergelijks mensen een eindweg de drassige bodem van onze sensatiezucht in heien, 't Is te riskant om het te proberen, daarom zal ik het niet in m'n hoofd halen, maar als ik vandaag in m'n eigen enge kringetje van vrienden en ver wanten zo stiekem achter de hand ga rondvertellen, dat die-en-die het wel met de vrouw van zus-en-zo aange legd zal hebben, omdat ik die-en-die laat op de avond in een snackbar twee builen met patatten zag meene men die hij samen met de vrouw van zus-en-zo in de auto ging zitten op peuzelen, dan is zowel meneer die-en- die als mevrouw zus-en-zo de klos. Want gegarandeerd eindigt het ver haal na een poosje niet meer bij de patatten in de auto. Ieder station van vënere doorgifte brèit er eeh hieuw hoofdstukje aan en het zal niet lang duren of de twee hoofdpersonen zijn met frietstaafjes en al op de een of andere binnen vering terecht geko men. En ze moeten van goeien huize komen als ze zichzelf daar weer van af kun nen praten, zelfs al komen hun res pectieve echtgenotes eeraan te pas. Het kan immers wel zo geweest zijn, dat die echtgenoten van de ex peditie afwisten. Dat er heel onschul dig in de auto gereden is en nog maagdelijker van het warme hapje is gegeten. Iemand in de put laten vallen gaat letterlijk en figuurlijk vlugger dan hem of haar er weer uit takelen. Het ligt op een iets ander vlak, maar ik heb me toch wel afgevraagd waar zo'n bericht over een toekomstige Valleistad met een half miljoen mensen vandaan gekomen moet zijn. Het bericht stond in een krant met een vrij sterk lezerskorps, mag je toch wel zeggen. Nee, niet in dit exem plaar al wil ik geenszins uitsluiten dat hier ook wel 'es een bericht met 'n minder juiste strekking in terecht gekomen zal zijn. Een krant is geen artikel, waar je een hele tijd over kunt gaan zitten broeien voordat je het op de markt gooit. Iedere vier en twintig uur moeten er zoveel bladzij den vol hoeps van de persen af en je kunt je voorstellen dat de sa menstellers in die korte tijd tussen niks en het produkt wel 'es een steek laten vallen. Maar om op het bericht over die Val leistad terug te komen: het stond zwart op wit, als afkomstig zijnde van de planologen van het rijk. Gemeentebestuurders rijzen de haren ten berge, want ze veronderstellen niet ten onrechte dat zij dan wel eerst een beetje geïnformeerd had den kunnen worden. Raadsleden stel len vragen. Iedereen vraagt zich ten slotte het een en ander af en...dan komt het bericht dat het rijk ook van niks weet. Dan ga je je weer afvragen waar het dan wel vandaan gekomen moet zijn. Heeft de krant in kwestie soms een soort Jules Verne in dienst die is aangetrokken om overgeschoten blan co stukjes met z'n fantasieën vol te klungelen? Is er dan toch een rijks ambtenaar in het spel die maar wat in de vrije ruimte zit te liefhebberen met gedachten die z'n chef niet wil overnemen en die hij dan ten einde raad maar aan de krant stuurt? Of ziet misschien een bouwer aankomen dat hij mettertijd wel 'es zonder op drachten zou komen te zitten, waar om hij het dan maar meteen op een flink aantal objecten aanstuurt? Ik weet het niet. Misschien is het wel een idee om iets van over te nemen. Als wij 'es naamsverandering aan vroegen. „Valleistad", 't kinkt zo gek nog niet. Wout Blauwkous ADVERTENTIE VEENENDAAL CITY-MOTORS - EDI VEENENDAAL Vierentwintig cursisten van de Stichting Vorming Be- drijfsjeugd kregen gisteravond het getuigschrift dat is verbonden aan het door lopen van een complete vormingscursus zoals die door veel werkende jongeren gedurende twee of drie jaar wordt gevolgd. Directeur J. C. Visser reikte de formulieren uit in het O.C.B.-gebouw, waar diverse Veenendaalse onderne mingen zich lieten vertegenwoordigen door hun personeelschefs. De heer Visser legd<e er in een inlei dende toespraak de nadruk op dat het getuigschrift weliswaar „het einde van een nu afgesloten periode" betekent, maar dat de jongelui „er nu iets mee moeten gaan doen". „We hebben geprobeerd jullie iets van verantwoordelijkheid voor eigen gedrag mee te geven, en daarom wa ren jullie gedurende de cursus ook vaak baas in ons huis", aldus de heer Vis ser. Hij haakte in op de eerder gehou den korte toespraak van een der cur sisten, H. Henzen, die o.m. had geme moreerd dat de vormingscursus ruim te biedt aan aandacht voor seksuele voorlichting en zwemmen. „Je leert bij ons ook iets over de automatisering, en je leert figuurzagen, dat zijn dan twee andere uitersten". Na de uitreiking van de getuigschrif ten volgde een daverend dansfeest op muziek van een Rhenense band- Later op de avond deed zich een incidentje voor toen jongelui zich van buitenaf koste wat kost toegang tot het aanlok kelijk rumoerige gebouw wilde ver schaffen. De heer Visser wilde hun dit beletten, en bij die manoeuvre sneuvel de een grote ruit van de voordeur. Het feest ging intussen ongehinderd verder. Het was het sluitstuk van een ongedwogen dag, die de laatste-jaars- cursisten hadden doorgebracht, o.a. in Utrecht waar een bezoek aan „Muse- ment" op het programma stond. De getuigschriften werden uitgereikt aan: G. C. Briene, H. J. Opperman, J Schuurmans, J. Heikamp, A- Briene, H. Ousting, C. v.d. Laan. B. Jansen, M. v. Ginkel, A. de Kleuver, G. G. M Ver steeg, J. v. Ginkel, H. v. Baaren, A. v. Dam, H. L. v.d. Craats, P. M. v.d. We tering, G. J. Verschuur, J. J. v. Veenen- daal, B. Leppers, J. W. v. Ommeren, A. C. Prins, C. Warring, H. Henzen en J. G. Huiberts. De jongelui zijn in dienst bij Ritmeester, Stenman. KVSW, Boxal, D. S. v. Schuppen, Frilandia, Panter en Firet. VEENENDAAL Ned. Herv. Kerk: Oude Kerk, 9.30 uur: ds. W. J. C. van Rennes uit Streefkerk; 17.00 uur: ds. J. Vermaas uit Huissen. Julianakerk, 9.30 uur: kand. S. Evers uit Putten; 17.00 uur: kand. M. B. van den Akker uit Monster. Vredeskerk, 9.00 en 10.30 uur: ds. A. Vroegindeweij17.00 uur: ds. W. J. C. van Rennes uit Streefkerk. Sionskerk, 9.30 uur: kand. C. J. Kunz uit Delft; 17.00 uur: ds. G. J. Wisger- hof uit Daarle. Poortkerk, 10.30 uur: ds. G. J. Wis- gerhof uit Daarle; 18.30 uur: ds. A. Wisgerhof. Bejaardencentrum, 9.00 uur; ds. A. Meijers uit Utrecht. Veeneind, 15.00 uur: ds. A. Terlouw. Dijkstraat, 14.45 uur: dhr. J. van Beu- sekom. Herv. Gem. „Sola Fide": 10.30 uur: ds. Nijeboer en 18.30 uur: ds. Vijzelaar. Geref. Kerk: Ver. geb. Eikenlaan, 9.00 uur: ds. O verduin en 16.30 uur: ds. Cremer van Renkum. Petrakerk, 9.30 uur: ds. Van der Spek uit Oosterbeek en 17.00 uur: ds. Over- duin. Geref. Kerk (Vrijgemaakt): Geen opgave. Chr. Geref. Kerk: Bethelkerk, 9.00 en 15.00 uur: ds. Van Amstel te Middelburg. Pniëlkerk, 10.30 en 17.00 uur: ds. Van Amstel te Middelburg. Geref. Gem. (Ned.): 9.30 en 18.30 uur: leesdienst. Geref. Gem. (Syn.): 9.30 en 17.00 uur: leesdienst. Woensdag 16 juli, 19.30 u.: ds. J. Ka rens uit Nieuwerkerk ('t Holle Goed). Ned. Prot. Bond: 10.30 uur: dr. De Wilde te Lunteren. R.-K. Kerk: Salvatorkerk, zaterdag, 18.45 uur en zondag 9.00 en 11.00 uur: H. Mis. Willibrorduskerk, 8.00 en 10.00 uur: H. Mis. Leger des Heils: 10.00 uur: Heiligingssamenkomst en 19.30 uur: Verlossingssamenkomst. Jehova's Getuigen: 9.30 uur: Openbare vergadering; 10.30 uur: „Wachttoren"-studie. Di. 19.30 uur: Theocr. bedieningsschool. 20.30 uur: Dienstvergadering. Alle bijeen komsten in 't NVV-gebouw a.d. Tuin straat. RHENEN Ned. Herv. Kerk: Bergschool. 9.00 uur: mr. v. d. Grijp, vicaris te Driebergen. Cunerakerk, 9.00 uur: ds. G. J. Wis gerhof uit Veenendaal; 10.30 uur: mr. v. d. Grijp uit Driebergen; 18.30 uur: ds. Van Viegen uit Amerongen. Geref. Kerk: 10.00 uur: ds. Honig uit Wageningcn; 17.00 uur: ds. de Jong uit Wageningen. Oud Geref. Gem.: 10.00 en 18.00 uur: leesdienst. Vrijdag 18 juli, 19.00 uur: de heer Schinkels- hoek. Geref. Gem. Syn.: 10.00 en 17.30 uur: leesdienst. Woens- dag 16 juli, 19.30 uur: ds. v. Ravens- waay uit Arnhem. Er was'n jong paar, dat in 't nette de bloemetjes eens buiten zette, 't Was een reuzen festijn, en wat smulden ze fijn, zo gezellig in de Ook 's zondags vanaf I uur geopend. Ingezonden door C. A. te V. VEENENDAAL Bij graafwerk zaamheden achter de gasfabriek in Vee nendaal is tot tweemaal toe een flinke hoeveelheid munitie gevonden, bestaan de uit lichtkogels. granaten en ander oorlogstuig uit de tweede wereldoor log. De mijnopruimingsdienst van het leger zal de gevonden projectielen ko men ophalen en onschadelijk maken- SCHERPENZEEL Zaterdag 19 ju li a.s. zal er in Scherpenzeel een grote ruiterdemonstratie plaatsvinden van de L.R. „De Valleiruiters" en de pony club „De Valleiruitertjes". De demon stratie wordt gehouden op het terrein aan de Glashorst tegenover de fabrie ken van de N.V. Gebr. Van Heugten. Er zullen o.m. 1 en 2 spannen tuig- paarden optreden. Ook vindt een de monstratie plaats van de Scherpenzeel- se politiehonden. Het meest sensatione le van de feestelijkheden zal echter zijn de landing van een aantal para chutisten op het demonstratieterrein. Hierbij zal zelfs een vrije val van een van de parachutisten te zien zijn van plm. 2000 meter. SCHERPENZEEL Gevonden: een herenparaplu (zwart), een kinderporte- monnaie met inh. (bruin) en een jon- fensfiets (blauw). Verloren: een cape (groen), een Duit se jachthond (staand), een kindersch. (lichtblauw), een aktentas met inhoud, een cape en thermosfles, een pols-horlo ge (doublé) met een zwart lederen band, een pukkel met gereedschap, een poncho broodtas en een oude zwar te damesfiets. Geref. Gem. in Nederland: 10.00 en 17.30 uur: leesdienst. Ned. Prot. Bond: 10.30 uur: dhr. A. J. Verduijn uit Krimpen a/d IJsel. AMERONGEN Ned. Herv. Kerk: 10.00 uur: ds. J. van Noort; 18.30 uur: dhr. C. H. W. Kuipéri uit Leersum. Dorpshuis: Geen jeugdkapel. Geref. Kerk: 10.00 uur: ds. L. Zwaan uit Zaanslag; 18.30 uur: ds. Zwaan. Ned. Prot. Bond: geen opgave. ELST Ned. Herv. Kerk: 9.30 en 18.00 uur: eerw. heer W. Mul der uit Amersfoort. LEERSUM Ned. Herv. Kerk: 10.00 uur: ds. J. T. Cazander uit Mid- delharnis; 18.30 uur: ds. A. J. van Rennes uit Kerk-Avezaath. Geref. Kerk: 10.00 uur: ds. Zwaan; 18.30 uur: ds. L. Zwaan uit Zaanslag. SCHERPENZEEL Ned. Herv. Kerk 9.30 uur: ds. A. N. Langhout uit Ben- nekom; 18.30 uur: ds. J. T. Cazander uit Middelharnis (bed. H. Doop). Geref. Kerk 10.00 uur: ds. P. van Strien uit Wou denberg; 18.30 uur: ds. J. P. Bos. (collecte voor rente en aflossing). Vrije Evangelische Gemeenten: 10.30 uur: evangelist W. van Hagen, Verenigingsgebouw a.d. Molenweg. Geref. Gemeenten: 10.00 en 18.30 uur: de heer B. Roest. Geref. Gem. (uitgetreden): 10.00 en 18.30 uur: leesdienst, nood gebouw a.d. Holevoetlaan. R.-K. Kerk: 8.30 uur: bed. H. Mis, Verenigingsge bouw a.d. Molenweg. RENSWOUDE Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur: ds. A. Jonkers uit Otterloo; 18.30 uur: ds. A. Terlouw uit Veenen daal. Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. Jonkers. EDERVEEN Ned. Herv. Kerk: 9.30 en 18.30 uur: ds. G. Würsten uit Sprang (N.-B.) Geref. Gem. in Ned.: 9.30 en 18.45 uur: ds. Aangeenbrug. Oud Geref. Gem.: 9.30 en 19.00 uur: leesdienst. KESTEREN Ned. Herv. Kerk: 10.00 uur: ds. Van der Haar uit Ach terberg; 18.30 uur: dhr. Hoeksema uit Doornspijk. OPHEUSDEN Ned. Herv. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. Muilwijk. Geref. Gem. Syn.: 10.00 en 18.30 uur: leesdienst. Geref. Gem. in Nederland: 10.00 en 18.30 uur: ds. Van Beek. VEENENDAAL In het kader van feestelijkheden rond het 65-jarig be staan van de Veenendaalse Harmonie Caecilia komt hedenavond de Fanfare KNK uit Lunteren voor een muzikale rondgang naar Veenendaal. De route, die het Lunterse korps zal volgen is als volgt: Markt, Fluiterstraat, Zandstr., Zandstraat, Wilhelm inastraat, Nieuwe- weg, Vendelseweg, Julianastraat. Kor te Molenstraat, Molenstraat, Kostver- loren, Zandstraat, Beatrixstraat en Markt. SCHERPENZEEL De onlangs in Scherpenzeel opgerichte volleyvalver- eniging heeft een naam gekregen. On der de aangemelde leden was een en quête gehouden en hieruit kwam de de suggestie naar voren om de ver eniging „SET UP" te noemen. De ver eniging heeft nu reeds 87 geregistreer de betalende leden. Verder is thans een huishoudelijk reglement opgesteld en de resultaten van de enquête zijn volledig uitge werkt. Als voorkeuravonden om te spe len kwamen de woensdag- en donder dagavond naar voren. De clubkleuren zullen een combinatie zijn van de blauw en wit, maar hierover wordt nog nader overleg gepleegd. Omdat de ge meentelijke eierhal geen enkele avond vrij is, zal er voorlopig nog niet ge speeld kunnen worden. Verdere stap pen kunnen pas ondernomen worden, wanneer nader bericht is ontvangen van de gemeente Scherpenzaal over 't gereedkomen van de eierhal voor zaal sporten. Dit zal niet voor september - oktober worden. VEENENDAAL Het is onmogelijk in de huidige fase van de nu aangevan gen reorganisatie-procedures, die het grootste deel van 1969 hun invloed op de resultaten zullen doen gelden, de uit komst daarvan met exactheid te voor spellen, aldus het jaarverslag van 1968 van de Kon. Veenendaalsche Stoom spinnerij en Weverij N.V. Zoals bekend, is momenteel op 4,2 pet na. het gehele aandelenkapitaal KVSW van f 4.301.000 in het bezit van Staflex International Limited te Leiden. Over de bedrijfsre sultaten in de eerste drie maanden van 1969 zegt het verslag, dat deze een ver lies hebben laten zien. Dit verlies, als mede kosten verbonden aan de reorga nisatie, overtreft het niveau van de ver liezen, die zich in 1968 hebben voorge daan. De verdere ontwikkeling van de resultaten in 1969 zal in aanzienlijke mate afhankelijk zijn van de voorals nog onzekere opbrengst van de te reali seren activa. De periode, waarop het verslag be trekking heeft, is uiterst moeilijk en gecompliceerd geweest. Over 1968 is een verlies geleden van f 1.05 miljoen tegenover een winst in 1967 van f. 154.681. Het saldo exploitatierekening voor afschrijving vertoont een verlies van f 19.635 (v.j. winst f 820.235). In verband met de toekomstige wij zigingen in de structuur van de ven nootschap is f 2,2 miljoen vrijgevallen in de voorzieningen voorraden en is f 618.908 teruggeboekt op de afschrij ving duurzame activa. Als saldo 1968 resteert daardoor f 1.8 miljoen. DE KSVW was over 1968 geen ven nootschapsbelasting verschuldigd, daar het fiscale resultaat een verlies ver toonde. Wel waren over 1968 door enige deelnemingen aanzienlijke bedragen aan v.b. verschuldigd. De deelnemin gen maakten een winst van f 934.764 (v.j. 766.719). De eenheid voor de fabricage van plakbare tussenvoeringen, tezamen met de coating-activiteiten van Staflex Nederland N.V., zal aan ongeveer 400 personeelsleden blijvende werkgelegen heid bieden. Met betrekking tot de acti- ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Telefoon (08385)I2244 viteiten, waarvan het aanvankelijk in de bedoeling lag deze in consortium- verband te doen voortzetten, moest na het falen van de daartoe aangewende pogingen, besloten worden tot succes sievelijke afstoting (Veenendaal Rub ber N.V., Tufting-afdeling en Inter- Union N.V.). Thans zijn besprekingen gaande om op het aandelenbezit in Binder Henge lo N.V. een acceptabel bod te verkrij gen. Binder Hengelo is houdster van de Nederlandse aandelen in Firet N.V. en Nicolon N.V., welke laatste N.V. voor eenderde in handen is van de KVSW. SCHERPENZEEL Gisteravond om ongeveer kwart over tien had op de Barneveldseweg te Scherpenzeel een aanrijding plaats waarbij twee auto's materiële schade opliepen. De heer J. W. wilde uit Scherpenzeel komende van het dorp ter hoogte van garage Van Ekenis, de Beukenlaan inrijden. Op hetzelfde ogenblik echter kwam uit de richting Barneveld de heer J. L. R. uit Bilthoven. Deze reed in zijn splin ternieuwe auto, die pas 100 kilometer had gereden boven op de tegemoetko mende linksafslaande Renault. Zowel de Renault als de splinternieuwe Vaux- hall Victor werd zwaar beschadigd. De nieuwe auto is waarschijnlijk zelfs total-loss. Wonder boven wonder deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. KESTEREN. Gisteren vond een aanrijding plaats op de kruising Hoofd straat- Torenstraat. De vrachtwagen chauffeur A. A. V. die van plan was rechts af de Torenstraat in te rijden, had de achteroprijdende bromfietser A. de H. niet gezien. De bromfietser kon niet snel genoeg meer remmen, zodat hij achter tegen de auto aanreed. A. de H. moest met een gebroken been naar het ziekenhuis worden vervoerd. Ds. J. Overduin voert in „Centraal Weekblad", het orgaan voor de Gerefor meerde kerken in Nederland, en warm pleidooi om eens op te houden met het eindeloos schreven en praten over bijvoorbeeld „het schriftgezag, Genesis 1-3, schepping en evolutie alsof er geen belangrijker vragen in deze tjjd zijn. De Veenendaalse predikant noemt het artikel een waagstuk, maar hij is er tege lijkertijd van overtuigd, dat er met het aan de orde stellen van verschillende vraagstukken niets nieuws onder de zon is. „Na verloop van tijd verdwijnen ze uit de belangstelling. Ook de problemen waar onze kerken door beroerd worden zullen weer hun brandende actualiteit verliezen", zo voorspelt ds. Overduin. Aansluitend op de stelling van de theoloog prof. Grosheide, die er me nigmaal op heeft gewezen, dat de gereformeerden veel te weinig cen traal, vanuit het hart van het Evan gelie leven, concludeert ds. Over duin dat dit toegeschreven moet wor den aan de min of meer intellectua listische inslag van de gereormeer- den. „Wij lopen veel gauwer warm voor theologische vraagstukken en zijn gauwer verontrust over een af wijking hier en een afwijking daar dan over het gebrek aan evangelische kracht om de levens problemen in klein en groot verband aan te kunnen. Het gaat ons beter af te spreken over dan te leven uit 't verbond, te spreken over het gebed dan 't beoe fenen van het gebed, het debatteren over het gezag van de Schrift dan daadwerkelijk te buigen voor 't ge zag van de Schrift in het gewone le ven van alle dag. Mede naar aanleiding van een reactie van een lezer schrijft ds. Overduin verder: De aandacht van de duidelijke dingen aangaande het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtig heid wordt verplaatst naar de ondui delijke dingen. Daar komt nog iets bij, waarover wij zeer verontrust moeten zijn namelijk dat de Kerk de kracht en de wijsheid van de Heili ge Geest schijnt te missen om een duidelijk profetisch woord te spre ken ten aanzien van het oorlogs- vraagstuk, het rassenprobleem en het mondiale. Wanneer ik nu een lans breek om in de prediking en de catechese heel duidelijk en concreet het Evangelie te verkondigen en niet de mensen te vermoeien met allerlei theologische vragen, die (nog) niet tot helderheid gekomen zijn, dan weet ik, dat hier tegen van twee kanten heel wat in te brengen is. Met Elisa zeg ik: „Ook ik weet 't, zwijgt stil". Ook ik weet, dat men het theologisch be drijf niet met één machtswoord kan stilleggen. Ook ik weet, dat men de theologi sche vraagstukken niet uit de weg mag gaan of onder de tafel kan wer ken. Ze worden ons opgedrongen. Ook ik weet dat theologen willen zeggen: We kunnen toch onze ogen niet sluiten voor de vraagstukken, die nu aan de orde zijn? En we mo gen onze studenten toch niet met en kele stichtelijkheden of algemene theologische machtsspreuken de rim boe insturen? Ook ik weet, dat het fundamenta lisme intellectuelen het ongeloof kan injagen. Ook ik weet het, zwijgt stil. En van de andere kant hoor ik, dat de vragen over het schriftgezag, schepping en evolutie vergaande con sequenties kunnen hebben voor het verstaan van het centrale van het Evangelie. Ook ik weet, dat theologie en Woordverkondiging, theologie en geestelijk leven heel veel met elkaar te maken hebben. Ook ik weet, dat de geschiedenis een wisselwerking laat zien tussen verschraling van het geestelijke leven en theologische dwalingen. Ook ik weet het, zwijg stil. Toch ben ik overtuigd, dat de Kerk het meest gebouwd wordt door de aandacht te vestigen op het posi tieve Evangelie, dat zo onvoorstel baar en onuitputtelijk rijk is, dat men een leven lang nodig heeft om daarvan iets uit te stallen. Per slot van rekening krijgt een mens stenen voor brood wanneer de theologische vraagstukken veel meer aandacht vragen dan de oude en nieu we schatten van 't> Koninkrijk Gods. In zeker opzicht is theologisch ex perimenteren een luxe vergeleken bij de dodelijke ernst van het Evan gelie dat ons telkens weer voor le vensbeslissingen stelt. Zowel de ernst als de troost van het Evangelie ligt nooit op het vlak van de vrijblij vende discussie, maar op het niveau van concrete bekering en waarach- vaarding van alle consequenties van vaarding van all consequenties van het Evangelie der verzoening. „In zekere zin", zo schrijft ds. Over duin verder, „is theologiseren een speelse luxe. Men moet het weten te relativeren als een dienst aan de verkondiging en niet een heersen over de verkondiging. Nu is luxe een aangename zaak, wanneer het met het ,oodzakelijke levensonderhoud in orde is. Er zijn mensen, die altijd in de schuld zitten omdat ze eerst met de luxe-uitgaven beginnen en dan met de noodzakelij ke uitgaven. Je moet ook aan de luxe toe zijn, anders moet je straks ver beneden je stand leven. Nu leven we niet in een geestelijke welstand en welvaart, maar heel schraaltjes en tamelijk ondervoed. Daarom zou ik alle aandacht willen vragen voor de stand van het gees telijke leven (en heus niet piëtis- tisch-versmald of uitsluitend verti caal), alle aandacht voor het nood zakelijk geestelijk levensonderhoud. Over het algemeen zijn we aan de theologische luxe niet toe, wanneer we geestelijk ondervoed zijn. Ik wil graag zo nu en dan een beetje mee-theologiseren, maar met mate, omdat matigheid ook op dit gebied een vrucht van de Heilige Geest is. Met mate, d.w.z. niet op een perverse, overtrokken manier alsof het geoorloofd is jarenlang over verbond en doop, over de aard van het schriftgezag, over Gen. 13 te polemiseren. Vergeet ook niet, dat al is de jeugd evenmin normatief als de ou deren de jeugd in grote meerder heid zegt: Nu is het genoeg te gelo ven in God, de Vader, de almachti ge Schepper van hemel en aarde en in Jezus Christus en wat daar verder volgt in de twaalf artikelen, maar of Gods schepping nu 6000 of miljoe nen jaren oud is, interesseert ons niet. Wat ons wél interesseert? Leef ik als schepsel Gods en be handel ik mijn blanke en zwarte naas te als schepselen Gods. Leef ik als verloste zondaar in de vreugde van de verzoening om in alle levenskrin gen de verzoening tot stand te bren gen? Wie deze accenten legt leeft meer uit het geloof in het Evange lie dan uit de theologische formule ringen. Gaat u nu van links en rechts in terrumperen met te zeggen: Ja maar, u vergeet dit en dat? Toen antwoordde Elisa: „Ook ik weet het, zwijgt stil". Aldus ds. Overduin in „Centraal Weekblad". Het nieuwe jeugdcentrum van de Ned. Herv. Kerk te Amerongen krijgt de naam De Uithof. Een com missie uit het college van kerkvoog den en notabelen, de kerkeraad en de jeugdcommissie heeft uit een flink aantal ingezonden namen uit eindelijk deze gekozen. De inzender wenst onbekend te blijven en heeft de uitgeloofde prijs weer ter be schikking gesteld van de kerkvoog den. Aan het eind van de maand juni zijn de vrijwillige bijdragen van het tweede kwartaal weer af gedragen aan de kerkvoogdij van de Ned. Herv. Kerk te Eist. Daarbij bleek, dat er in het eerste half Jaai van 1969 een bedrag bijeen is ge bracht van f 8469,50. Een geruststel ling voor de kerkvoogdij want de helft van het geraamde bedrag voor 1969 is daarmee binnen. Diaken C. v. Vliet van de Ned. Herv. Kerk te Leersum verzamelt al ge ruime tijd oude tijdschriften, die hij distribueert in het revalidatiecen trum „De Hoogstraat". De laatste tijd schijnt men de diaken echter te vergeten, want het aantal tijd schriften, dat hij krijgt is zo gering, dat er weinig uit te delen valt. In de kerkbode van deze week worden de gemeenteleden opgewekt hun oude tijdschriften niet weg te gooien, maar even aan te reiken bij de heer Van Vliet, Lomboklaan 8. In het revali datiecentrum hebben velen er ple zier van. De broeders A. Mudde en H. Vaar tjes hebben hun benoeming tot ouderling van de Geref. Kerk te Amerongen aanvaard, evenals de heer A. Stuivenberg het ambt van diaken. Hun bevestiging vindt zon dag tijdens de ochtenddienst plaats. Tijdens de verkiezing voor diaken van de Geref. Kerk in Rhenen is door de gemeente gekozen en door de kerkeraad benoemd de heer R. Eddng. De Herv. wijkgemeente Sola Fide in Veenendaal laat bekendmaken dat gedurende de periode van 6 juni t/m 3 augustus slechts kinderkerk gehouden zal worden in twee loka len, n.l. in het Groene Kruisgebouw en in de kleine zaal van het gebouw aan de Eikenlaan. De kinderen van 6-7 jaar worden in de kleine zaal verwacht, terwijl de 8- en 9-jarigen welkom zijn in het Groene Kruis gebouw. Zondag zullen in de Ned. Herv. Kerk te Woudenberg wegens het ge brek aan een predikant geen twee kerkdiensten worden gehouden. De kerkeraad heeft stad en land afge beld om een voorganger te vinden. Helaas zonder resultaat. Ds. Tim mer uit Woerden is bereid gevon den te helpen. Hij kan slechts in één dienst voorgaan. Hel tekort van de Herv. wijkge meente „Sola Fide" is in 6 weken teruggebracht van 8600 gulden tot ruim 2100 gulden. Bijna dagelijks komen er nog nieuwe stortingen bin nen via giro, bank of predikanten, zodat de kerkvoogdij zich geen zor gen meer maakt over het restant van het tekort.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3