S.V.B. sloot cursus
af met dansfestijn
KERKDIENSTEN
K.V.S.W. had 'n
verliesgevend
eerste kwartaal
4cyk
Ds. J. Overduin
„Ophouden met
theologiseren
Getuigschriften uitgereikt
CAFERETTE*
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
O
p
E
L
CHEVROLET
Munitie
gevonden
achter
gasfabriek
Hedenavond
muzikale
rondgang
K.N.K.
V olley hal
vereniging
kreeg naam
Set-Uji
Nieuwe auto
liep zware
schade op
Bromfietser
brak heen
hij aanrijding
Ruit
Parachutisten
hij demonstratie
„V alleiruiters'"
De Uithof
Bijdragen
Slecht
Bevestiging
Benoemd
Kinderkerk
Geen twee
Tekort
VAN WOUT BLAUWKOUS.
V.A.B.
KIRPESTEIN
Gevonden en verloren
UITKOMST VOOR 69 OISZEKER
Werkgelegenheid
Permanent FORD-show in showroom
VKIJÜAG II JULI 1969
ADVERTENTIE
II!
Het Is vrij gemakkelijk om berichten
de wereld in te slingeren, maar om
ze er weer uit te halen, als blijkt dat
ze niet waar zijn, dat is niet zo sim
pel. Je kunt de grootste roddel nog
7.0 uit elkaar rafelen tot er van de
hele zaak niks meer over blijft en je
denkt bij jezelf dat de hele toestand
daarmee wel ontzenuwd zal zijn maar
hoe dan ook, er blijft altijd wel iets
van onder het volk hangen.
De mensheid is gauw geneigd om te
denken „ja maar, er zal toch wel
iets van waar geweest zijn, de aan
leiding tot het praatje of het bericht
zal er wel geweest zijn, want anders
was het toch immers nooit gelan
ceerd". Vooral als het min of meer
sensatie-objecten zijn. Daar willen
we, kost wat het kost, graag wat van
overhouden, want anders hebben we
niks meer om ons druk over te ma
ken.
Je kunt met iets dergelijks mensen
een eindweg de drassige bodem van
onze sensatiezucht in heien, 't Is te
riskant om het te proberen, daarom
zal ik het niet in m'n hoofd halen,
maar als ik vandaag in m'n eigen
enge kringetje van vrienden en ver
wanten zo stiekem achter de hand ga
rondvertellen, dat die-en-die het wel
met de vrouw van zus-en-zo aange
legd zal hebben, omdat ik die-en-die
laat op de avond in een snackbar
twee builen met patatten zag meene
men die hij samen met de vrouw van
zus-en-zo in de auto ging zitten op
peuzelen, dan is zowel meneer die-en-
die als mevrouw zus-en-zo de klos.
Want gegarandeerd eindigt het ver
haal na een poosje niet meer bij de
patatten in de auto. Ieder station van
vënere doorgifte brèit er eeh hieuw
hoofdstukje aan en het zal niet lang
duren of de twee hoofdpersonen zijn
met frietstaafjes en al op de een of
andere binnen vering terecht geko
men.
En ze moeten van goeien huize komen
als ze zichzelf daar weer van af kun
nen praten, zelfs al komen hun res
pectieve echtgenotes eeraan te
pas. Het kan immers wel zo geweest
zijn, dat die echtgenoten van de ex
peditie afwisten. Dat er heel onschul
dig in de auto gereden is en nog
maagdelijker van het warme hapje
is gegeten.
Iemand in de put laten vallen gaat
letterlijk en figuurlijk vlugger dan
hem of haar er weer uit takelen.
Het ligt op een iets ander vlak, maar
ik heb me toch wel afgevraagd waar
zo'n bericht over een toekomstige
Valleistad met een half miljoen
mensen vandaan gekomen moet zijn.
Het bericht stond in een krant met een
vrij sterk lezerskorps, mag je toch
wel zeggen. Nee, niet in dit exem
plaar al wil ik geenszins uitsluiten
dat hier ook wel 'es een bericht met
'n minder juiste strekking in terecht
gekomen zal zijn. Een krant is geen
artikel, waar je een hele tijd over
kunt gaan zitten broeien voordat je
het op de markt gooit. Iedere vier en
twintig uur moeten er zoveel bladzij
den vol hoeps van de persen af
en je kunt je voorstellen dat de sa
menstellers in die korte tijd tussen
niks en het produkt wel 'es een steek
laten vallen.
Maar om op het bericht over die Val
leistad terug te komen: het stond
zwart op wit, als afkomstig zijnde van
de planologen van het rijk.
Gemeentebestuurders rijzen de haren
ten berge, want ze veronderstellen
niet ten onrechte dat zij dan wel
eerst een beetje geïnformeerd had
den kunnen worden. Raadsleden stel
len vragen. Iedereen vraagt zich ten
slotte het een en ander af en...dan
komt het bericht dat het rijk ook
van niks weet.
Dan ga je je weer afvragen waar het
dan wel vandaan gekomen moet zijn.
Heeft de krant in kwestie soms een
soort Jules Verne in dienst die is
aangetrokken om overgeschoten blan
co stukjes met z'n fantasieën vol te
klungelen? Is er dan toch een rijks
ambtenaar in het spel die maar wat
in de vrije ruimte zit te liefhebberen
met gedachten die z'n chef niet wil
overnemen en die hij dan ten einde
raad maar aan de krant stuurt? Of
ziet misschien een bouwer aankomen
dat hij mettertijd wel 'es zonder op
drachten zou komen te zitten, waar
om hij het dan maar meteen op een
flink aantal objecten aanstuurt?
Ik weet het niet. Misschien is het wel
een idee om iets van over te nemen.
Als wij 'es naamsverandering aan
vroegen. „Valleistad", 't kinkt zo gek
nog niet.
Wout Blauwkous
ADVERTENTIE
VEENENDAAL
CITY-MOTORS - EDI
VEENENDAAL Vierentwintig cursisten van de Stichting Vorming Be-
drijfsjeugd kregen gisteravond het getuigschrift dat is verbonden aan het door
lopen van een complete vormingscursus zoals die door veel werkende jongeren
gedurende twee of drie jaar wordt gevolgd. Directeur J. C. Visser reikte de
formulieren uit in het O.C.B.-gebouw, waar diverse Veenendaalse onderne
mingen zich lieten vertegenwoordigen door hun personeelschefs.
De heer Visser legd<e er in een inlei
dende toespraak de nadruk op dat het
getuigschrift weliswaar „het einde van
een nu afgesloten periode" betekent,
maar dat de jongelui „er nu iets mee
moeten gaan doen".
„We hebben geprobeerd jullie iets
van verantwoordelijkheid voor eigen
gedrag mee te geven, en daarom wa
ren jullie gedurende de cursus ook vaak
baas in ons huis", aldus de heer Vis
ser. Hij haakte in op de eerder gehou
den korte toespraak van een der cur
sisten, H. Henzen, die o.m. had geme
moreerd dat de vormingscursus ruim
te biedt aan aandacht voor seksuele
voorlichting en zwemmen. „Je leert bij
ons ook iets over de automatisering, en
je leert figuurzagen, dat zijn dan twee
andere uitersten".
Na de uitreiking van de getuigschrif
ten volgde een daverend dansfeest op
muziek van een Rhenense band- Later
op de avond deed zich een incidentje
voor toen jongelui zich van buitenaf
koste wat kost toegang tot het aanlok
kelijk rumoerige gebouw wilde ver
schaffen. De heer Visser wilde hun dit
beletten, en bij die manoeuvre sneuvel
de een grote ruit van de voordeur.
Het feest ging intussen ongehinderd
verder. Het was het sluitstuk van een
ongedwogen dag, die de laatste-jaars-
cursisten hadden doorgebracht, o.a. in
Utrecht waar een bezoek aan „Muse-
ment" op het programma stond.
De getuigschriften werden uitgereikt
aan: G. C. Briene, H. J. Opperman, J
Schuurmans, J. Heikamp, A- Briene, H.
Ousting, C. v.d. Laan. B. Jansen, M.
v. Ginkel, A. de Kleuver, G. G. M Ver
steeg, J. v. Ginkel, H. v. Baaren, A. v.
Dam, H. L. v.d. Craats, P. M. v.d. We
tering, G. J. Verschuur, J. J. v. Veenen-
daal, B. Leppers, J. W. v. Ommeren,
A. C. Prins, C. Warring, H. Henzen en
J. G. Huiberts. De jongelui zijn in dienst
bij Ritmeester, Stenman. KVSW,
Boxal, D. S. v. Schuppen, Frilandia,
Panter en Firet.
VEENENDAAL
Ned. Herv. Kerk:
Oude Kerk, 9.30 uur: ds. W. J. C. van
Rennes uit Streefkerk; 17.00 uur: ds.
J. Vermaas uit Huissen.
Julianakerk, 9.30 uur: kand. S. Evers
uit Putten; 17.00 uur: kand. M. B. van
den Akker uit Monster.
Vredeskerk, 9.00 en 10.30 uur: ds. A.
Vroegindeweij17.00 uur: ds. W. J. C.
van Rennes uit Streefkerk.
Sionskerk, 9.30 uur: kand. C. J. Kunz
uit Delft; 17.00 uur: ds. G. J. Wisger-
hof uit Daarle.
Poortkerk, 10.30 uur: ds. G. J. Wis-
gerhof uit Daarle; 18.30 uur: ds. A.
Wisgerhof.
Bejaardencentrum, 9.00 uur; ds. A.
Meijers uit Utrecht.
Veeneind, 15.00 uur: ds. A. Terlouw.
Dijkstraat, 14.45 uur: dhr. J. van Beu-
sekom.
Herv. Gem. „Sola Fide":
10.30 uur: ds. Nijeboer en 18.30 uur:
ds. Vijzelaar.
Geref. Kerk:
Ver. geb. Eikenlaan, 9.00 uur: ds.
O verduin en 16.30 uur: ds. Cremer van
Renkum.
Petrakerk, 9.30 uur: ds. Van der Spek
uit Oosterbeek en 17.00 uur: ds. Over-
duin.
Geref. Kerk (Vrijgemaakt):
Geen opgave.
Chr. Geref. Kerk:
Bethelkerk, 9.00 en 15.00 uur: ds. Van
Amstel te Middelburg.
Pniëlkerk, 10.30 en 17.00 uur: ds. Van
Amstel te Middelburg.
Geref. Gem. (Ned.):
9.30 en 18.30 uur: leesdienst.
Geref. Gem. (Syn.):
9.30 en 17.00 uur: leesdienst.
Woensdag 16 juli, 19.30 u.: ds. J. Ka
rens uit Nieuwerkerk ('t Holle Goed).
Ned. Prot. Bond:
10.30 uur: dr. De Wilde te Lunteren.
R.-K. Kerk:
Salvatorkerk, zaterdag, 18.45 uur en
zondag 9.00 en 11.00 uur: H. Mis.
Willibrorduskerk, 8.00 en 10.00 uur:
H. Mis.
Leger des Heils:
10.00 uur: Heiligingssamenkomst en
19.30 uur: Verlossingssamenkomst.
Jehova's Getuigen:
9.30 uur: Openbare vergadering; 10.30
uur: „Wachttoren"-studie. Di. 19.30
uur: Theocr. bedieningsschool. 20.30
uur: Dienstvergadering. Alle bijeen
komsten in 't NVV-gebouw a.d. Tuin
straat.
RHENEN
Ned. Herv. Kerk:
Bergschool. 9.00 uur: mr. v. d. Grijp,
vicaris te Driebergen.
Cunerakerk, 9.00 uur: ds. G. J. Wis
gerhof uit Veenendaal; 10.30 uur: mr.
v. d. Grijp uit Driebergen; 18.30 uur:
ds. Van Viegen uit Amerongen.
Geref. Kerk:
10.00 uur: ds. Honig uit Wageningcn;
17.00 uur: ds. de Jong uit Wageningen.
Oud Geref. Gem.:
10.00 en 18.00 uur: leesdienst. Vrijdag
18 juli, 19.00 uur: de heer Schinkels-
hoek.
Geref. Gem. Syn.:
10.00 en 17.30 uur: leesdienst. Woens-
dag 16 juli, 19.30 uur: ds. v. Ravens-
waay uit Arnhem.
Er was'n jong paar, dat in 't nette
de bloemetjes eens buiten zette,
't Was een reuzen festijn,
en wat smulden ze fijn,
zo gezellig in de
Ook 's zondags vanaf I uur
geopend.
Ingezonden door C. A. te V.
VEENENDAAL Bij graafwerk
zaamheden achter de gasfabriek in Vee
nendaal is tot tweemaal toe een flinke
hoeveelheid munitie gevonden, bestaan
de uit lichtkogels. granaten en ander
oorlogstuig uit de tweede wereldoor
log. De mijnopruimingsdienst van het
leger zal de gevonden projectielen ko
men ophalen en onschadelijk maken-
SCHERPENZEEL Zaterdag 19 ju
li a.s. zal er in Scherpenzeel een grote
ruiterdemonstratie plaatsvinden van de
L.R. „De Valleiruiters" en de pony
club „De Valleiruitertjes". De demon
stratie wordt gehouden op het terrein
aan de Glashorst tegenover de fabrie
ken van de N.V. Gebr. Van Heugten.
Er zullen o.m. 1 en 2 spannen tuig-
paarden optreden. Ook vindt een de
monstratie plaats van de Scherpenzeel-
se politiehonden. Het meest sensatione
le van de feestelijkheden zal echter
zijn de landing van een aantal para
chutisten op het demonstratieterrein.
Hierbij zal zelfs een vrije val van een
van de parachutisten te zien zijn van
plm. 2000 meter.
SCHERPENZEEL Gevonden: een
herenparaplu (zwart), een kinderporte-
monnaie met inh. (bruin) en een jon-
fensfiets (blauw).
Verloren: een cape (groen), een Duit
se jachthond (staand), een kindersch.
(lichtblauw), een aktentas met inhoud,
een cape en thermosfles, een pols-horlo
ge (doublé) met een zwart lederen
band, een pukkel met gereedschap,
een poncho broodtas en een oude zwar
te damesfiets.
Geref. Gem. in Nederland:
10.00 en 17.30 uur: leesdienst.
Ned. Prot. Bond:
10.30 uur: dhr. A. J. Verduijn uit
Krimpen a/d IJsel.
AMERONGEN
Ned. Herv. Kerk:
10.00 uur: ds. J. van Noort; 18.30 uur:
dhr. C. H. W. Kuipéri uit Leersum.
Dorpshuis: Geen jeugdkapel.
Geref. Kerk:
10.00 uur: ds. L. Zwaan uit Zaanslag;
18.30 uur: ds. Zwaan.
Ned. Prot. Bond: geen opgave.
ELST
Ned. Herv. Kerk:
9.30 en 18.00 uur: eerw. heer W. Mul
der uit Amersfoort.
LEERSUM
Ned. Herv. Kerk:
10.00 uur: ds. J. T. Cazander uit Mid-
delharnis; 18.30 uur: ds. A. J. van
Rennes uit Kerk-Avezaath.
Geref. Kerk:
10.00 uur: ds. Zwaan; 18.30 uur: ds.
L. Zwaan uit Zaanslag.
SCHERPENZEEL
Ned. Herv. Kerk
9.30 uur: ds. A. N. Langhout uit Ben-
nekom; 18.30 uur: ds. J. T. Cazander
uit Middelharnis (bed. H. Doop).
Geref. Kerk
10.00 uur: ds. P. van Strien uit Wou
denberg; 18.30 uur: ds. J. P. Bos.
(collecte voor rente en aflossing).
Vrije Evangelische Gemeenten:
10.30 uur: evangelist W. van Hagen,
Verenigingsgebouw a.d. Molenweg.
Geref. Gemeenten:
10.00 en 18.30 uur: de heer B. Roest.
Geref. Gem. (uitgetreden):
10.00 en 18.30 uur: leesdienst, nood
gebouw a.d. Holevoetlaan.
R.-K. Kerk:
8.30 uur: bed. H. Mis, Verenigingsge
bouw a.d. Molenweg.
RENSWOUDE
Ned. Herv. Kerk:
9.30 uur: ds. A. Jonkers uit Otterloo;
18.30 uur: ds. A. Terlouw uit Veenen
daal.
Geref. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. Jonkers.
EDERVEEN
Ned. Herv. Kerk:
9.30 en 18.30 uur: ds. G. Würsten uit
Sprang (N.-B.)
Geref. Gem. in Ned.:
9.30 en 18.45 uur: ds. Aangeenbrug.
Oud Geref. Gem.:
9.30 en 19.00 uur: leesdienst.
KESTEREN
Ned. Herv. Kerk:
10.00 uur: ds. Van der Haar uit Ach
terberg; 18.30 uur: dhr. Hoeksema uit
Doornspijk.
OPHEUSDEN
Ned. Herv. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. Muilwijk.
Geref. Gem. Syn.:
10.00 en 18.30 uur: leesdienst.
Geref. Gem. in Nederland:
10.00 en 18.30 uur: ds. Van Beek.
VEENENDAAL In het kader van
feestelijkheden rond het 65-jarig be
staan van de Veenendaalse Harmonie
Caecilia komt hedenavond de Fanfare
KNK uit Lunteren voor een muzikale
rondgang naar Veenendaal. De route,
die het Lunterse korps zal volgen is als
volgt: Markt, Fluiterstraat, Zandstr.,
Zandstraat, Wilhelm inastraat, Nieuwe-
weg, Vendelseweg, Julianastraat. Kor
te Molenstraat, Molenstraat, Kostver-
loren, Zandstraat, Beatrixstraat en
Markt.
SCHERPENZEEL De onlangs in
Scherpenzeel opgerichte volleyvalver-
eniging heeft een naam gekregen. On
der de aangemelde leden was een en
quête gehouden en hieruit kwam de
de suggestie naar voren om de ver
eniging „SET UP" te noemen. De ver
eniging heeft nu reeds 87 geregistreer
de betalende leden.
Verder is thans een huishoudelijk
reglement opgesteld en de resultaten
van de enquête zijn volledig uitge
werkt. Als voorkeuravonden om te spe
len kwamen de woensdag- en donder
dagavond naar voren. De clubkleuren
zullen een combinatie zijn van de
blauw en wit, maar hierover wordt nog
nader overleg gepleegd. Omdat de ge
meentelijke eierhal geen enkele avond
vrij is, zal er voorlopig nog niet ge
speeld kunnen worden. Verdere stap
pen kunnen pas ondernomen worden,
wanneer nader bericht is ontvangen
van de gemeente Scherpenzaal over 't
gereedkomen van de eierhal voor zaal
sporten. Dit zal niet voor september -
oktober worden.
VEENENDAAL Het is onmogelijk
in de huidige fase van de nu aangevan
gen reorganisatie-procedures, die het
grootste deel van 1969 hun invloed op
de resultaten zullen doen gelden, de uit
komst daarvan met exactheid te voor
spellen, aldus het jaarverslag van 1968
van de Kon. Veenendaalsche Stoom
spinnerij en Weverij N.V. Zoals bekend,
is momenteel op 4,2 pet na. het gehele
aandelenkapitaal KVSW van f 4.301.000
in het bezit van Staflex International
Limited te Leiden. Over de bedrijfsre
sultaten in de eerste drie maanden van
1969 zegt het verslag, dat deze een ver
lies hebben laten zien. Dit verlies, als
mede kosten verbonden aan de reorga
nisatie, overtreft het niveau van de ver
liezen, die zich in 1968 hebben voorge
daan. De verdere ontwikkeling van de
resultaten in 1969 zal in aanzienlijke
mate afhankelijk zijn van de voorals
nog onzekere opbrengst van de te reali
seren activa.
De periode, waarop het verslag be
trekking heeft, is uiterst moeilijk en
gecompliceerd geweest. Over 1968 is
een verlies geleden van f 1.05 miljoen
tegenover een winst in 1967 van
f. 154.681. Het saldo exploitatierekening
voor afschrijving vertoont een verlies
van f 19.635 (v.j. winst f 820.235).
In verband met de toekomstige wij
zigingen in de structuur van de ven
nootschap is f 2,2 miljoen vrijgevallen
in de voorzieningen voorraden en is
f 618.908 teruggeboekt op de afschrij
ving duurzame activa. Als saldo 1968
resteert daardoor f 1.8 miljoen.
DE KSVW was over 1968 geen ven
nootschapsbelasting verschuldigd, daar
het fiscale resultaat een verlies ver
toonde. Wel waren over 1968 door enige
deelnemingen aanzienlijke bedragen
aan v.b. verschuldigd. De deelnemin
gen maakten een winst van f 934.764
(v.j. 766.719).
De eenheid voor de fabricage van
plakbare tussenvoeringen, tezamen
met de coating-activiteiten van Staflex
Nederland N.V., zal aan ongeveer 400
personeelsleden blijvende werkgelegen
heid bieden. Met betrekking tot de acti-
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Telefoon
(08385)I2244
viteiten, waarvan het aanvankelijk in
de bedoeling lag deze in consortium-
verband te doen voortzetten, moest na
het falen van de daartoe aangewende
pogingen, besloten worden tot succes
sievelijke afstoting (Veenendaal Rub
ber N.V., Tufting-afdeling en Inter-
Union N.V.).
Thans zijn besprekingen gaande om
op het aandelenbezit in Binder Henge
lo N.V. een acceptabel bod te verkrij
gen. Binder Hengelo is houdster van
de Nederlandse aandelen in Firet N.V.
en Nicolon N.V., welke laatste N.V.
voor eenderde in handen is van de
KVSW.
SCHERPENZEEL Gisteravond om
ongeveer kwart over tien had op de
Barneveldseweg te Scherpenzeel een
aanrijding plaats waarbij twee auto's
materiële schade opliepen. De heer J.
W. wilde uit Scherpenzeel komende
van het dorp ter hoogte van garage
Van Ekenis, de Beukenlaan inrijden.
Op hetzelfde ogenblik echter kwam uit
de richting Barneveld de heer J. L. R.
uit Bilthoven. Deze reed in zijn splin
ternieuwe auto, die pas 100 kilometer
had gereden boven op de tegemoetko
mende linksafslaande Renault. Zowel
de Renault als de splinternieuwe Vaux-
hall Victor werd zwaar beschadigd.
De nieuwe auto is waarschijnlijk zelfs
total-loss. Wonder boven wonder deden
zich geen persoonlijke ongelukken voor.
KESTEREN. Gisteren vond een
aanrijding plaats op de kruising Hoofd
straat- Torenstraat. De vrachtwagen
chauffeur A. A. V. die van plan was
rechts af de Torenstraat in te rijden,
had de achteroprijdende bromfietser A.
de H. niet gezien. De bromfietser kon
niet snel genoeg meer remmen, zodat
hij achter tegen de auto aanreed. A. de
H. moest met een gebroken been naar
het ziekenhuis worden vervoerd.
Ds. J. Overduin voert in „Centraal Weekblad", het orgaan voor de Gerefor
meerde kerken in Nederland, en warm pleidooi om eens op te houden met het
eindeloos schreven en praten over bijvoorbeeld „het schriftgezag, Genesis 1-3,
schepping en evolutie alsof er geen belangrijker vragen in deze tjjd zijn. De
Veenendaalse predikant noemt het artikel een waagstuk, maar hij is er tege
lijkertijd van overtuigd, dat er met het aan de orde stellen van verschillende
vraagstukken niets nieuws onder de zon is. „Na verloop van tijd verdwijnen
ze uit de belangstelling. Ook de problemen waar onze kerken door beroerd
worden zullen weer hun brandende actualiteit verliezen", zo voorspelt ds.
Overduin.
Aansluitend op de stelling van de
theoloog prof. Grosheide, die er me
nigmaal op heeft gewezen, dat de
gereformeerden veel te weinig cen
traal, vanuit het hart van het Evan
gelie leven, concludeert ds. Over
duin dat dit toegeschreven moet wor
den aan de min of meer intellectua
listische inslag van de gereormeer-
den. „Wij lopen veel gauwer warm
voor theologische vraagstukken en
zijn gauwer verontrust over een af
wijking hier en een afwijking
daar dan over het gebrek aan
evangelische kracht om de levens
problemen in klein en groot verband
aan te kunnen.
Het gaat ons beter af te spreken
over dan te leven uit 't verbond, te
spreken over het gebed dan 't beoe
fenen van het gebed, het debatteren
over het gezag van de Schrift dan
daadwerkelijk te buigen voor 't ge
zag van de Schrift in het gewone le
ven van alle dag.
Mede naar aanleiding van een
reactie van een lezer schrijft ds.
Overduin verder: De aandacht van
de duidelijke dingen aangaande het
Koninkrijk Gods en Zijn gerechtig
heid wordt verplaatst naar de ondui
delijke dingen. Daar komt nog iets
bij, waarover wij zeer verontrust
moeten zijn namelijk dat de Kerk de
kracht en de wijsheid van de Heili
ge Geest schijnt te missen om een
duidelijk profetisch woord te spre
ken ten aanzien van het oorlogs-
vraagstuk, het rassenprobleem en
het mondiale.
Wanneer ik nu een lans breek om
in de prediking en de catechese heel
duidelijk en concreet het Evangelie
te verkondigen en niet de mensen te
vermoeien met allerlei theologische
vragen, die (nog) niet tot helderheid
gekomen zijn, dan weet ik, dat hier
tegen van twee kanten heel wat in
te brengen is. Met Elisa zeg ik:
„Ook ik weet 't, zwijgt stil". Ook ik
weet, dat men het theologisch be
drijf niet met één machtswoord kan
stilleggen.
Ook ik weet, dat men de theologi
sche vraagstukken niet uit de weg
mag gaan of onder de tafel kan wer
ken. Ze worden ons opgedrongen.
Ook ik weet dat theologen willen
zeggen: We kunnen toch onze ogen
niet sluiten voor de vraagstukken,
die nu aan de orde zijn? En we mo
gen onze studenten toch niet met en
kele stichtelijkheden of algemene
theologische machtsspreuken de rim
boe insturen?
Ook ik weet, dat het fundamenta
lisme intellectuelen het ongeloof kan
injagen.
Ook ik weet het, zwijgt stil.
En van de andere kant hoor ik,
dat de vragen over het schriftgezag,
schepping en evolutie vergaande con
sequenties kunnen hebben voor het
verstaan van het centrale van het
Evangelie.
Ook ik weet, dat theologie en
Woordverkondiging, theologie en
geestelijk leven heel veel met elkaar
te maken hebben. Ook ik weet, dat
de geschiedenis een wisselwerking
laat zien tussen verschraling van het
geestelijke leven en theologische
dwalingen. Ook ik weet het, zwijg
stil. Toch ben ik overtuigd, dat de
Kerk het meest gebouwd wordt door
de aandacht te vestigen op het posi
tieve Evangelie, dat zo onvoorstel
baar en onuitputtelijk rijk is, dat
men een leven lang nodig heeft om
daarvan iets uit te stallen.
Per slot van rekening krijgt een
mens stenen voor brood wanneer de
theologische vraagstukken veel meer
aandacht vragen dan de oude en nieu
we schatten van 't> Koninkrijk Gods.
In zeker opzicht is theologisch ex
perimenteren een luxe vergeleken
bij de dodelijke ernst van het Evan
gelie dat ons telkens weer voor le
vensbeslissingen stelt. Zowel de
ernst als de troost van het Evangelie
ligt nooit op het vlak van de vrijblij
vende discussie, maar op het niveau
van concrete bekering en waarach-
vaarding van alle consequenties van
vaarding van all consequenties van
het Evangelie der verzoening.
„In zekere zin", zo schrijft ds. Over
duin verder, „is theologiseren een
speelse luxe. Men moet het weten
te relativeren als een dienst aan de
verkondiging en niet een heersen
over de verkondiging.
Nu is luxe een aangename zaak,
wanneer het met het ,oodzakelijke
levensonderhoud in orde is. Er zijn
mensen, die altijd in de schuld zitten
omdat ze eerst met de luxe-uitgaven
beginnen en dan met de noodzakelij
ke uitgaven. Je moet ook aan de
luxe toe zijn, anders moet je straks
ver beneden je stand leven.
Nu leven we niet in een geestelijke
welstand en welvaart, maar heel
schraaltjes en tamelijk ondervoed.
Daarom zou ik alle aandacht willen
vragen voor de stand van het gees
telijke leven (en heus niet piëtis-
tisch-versmald of uitsluitend verti
caal), alle aandacht voor het nood
zakelijk geestelijk levensonderhoud.
Over het algemeen zijn we aan de
theologische luxe niet toe, wanneer
we geestelijk ondervoed zijn.
Ik wil graag zo nu en dan een
beetje mee-theologiseren, maar met
mate, omdat matigheid ook op dit
gebied een vrucht van de Heilige
Geest is. Met mate, d.w.z. niet op
een perverse, overtrokken manier
alsof het geoorloofd is jarenlang over
verbond en doop, over de aard van
het schriftgezag, over Gen. 13 te
polemiseren.
Vergeet ook niet, dat al is de
jeugd evenmin normatief als de ou
deren de jeugd in grote meerder
heid zegt: Nu is het genoeg te gelo
ven in God, de Vader, de almachti
ge Schepper van hemel en aarde en
in Jezus Christus en wat daar verder
volgt in de twaalf artikelen, maar
of Gods schepping nu 6000 of miljoe
nen jaren oud is, interesseert ons
niet. Wat ons wél interesseert?
Leef ik als schepsel Gods en be
handel ik mijn blanke en zwarte naas
te als schepselen Gods. Leef ik als
verloste zondaar in de vreugde van
de verzoening om in alle levenskrin
gen de verzoening tot stand te bren
gen? Wie deze accenten legt leeft
meer uit het geloof in het Evange
lie dan uit de theologische formule
ringen.
Gaat u nu van links en rechts in
terrumperen met te zeggen: Ja
maar, u vergeet dit en dat? Toen
antwoordde Elisa: „Ook ik weet het,
zwijgt stil".
Aldus ds. Overduin in „Centraal
Weekblad".
Het nieuwe jeugdcentrum van de
Ned. Herv. Kerk te Amerongen
krijgt de naam De Uithof. Een com
missie uit het college van kerkvoog
den en notabelen, de kerkeraad en
de jeugdcommissie heeft uit een
flink aantal ingezonden namen uit
eindelijk deze gekozen. De inzender
wenst onbekend te blijven en heeft
de uitgeloofde prijs weer ter be
schikking gesteld van de kerkvoog
den.
Aan het eind van de maand
juni zijn de vrijwillige bijdragen
van het tweede kwartaal weer af
gedragen aan de kerkvoogdij van
de Ned. Herv. Kerk te Eist. Daarbij
bleek, dat er in het eerste half Jaai
van 1969 een bedrag bijeen is ge
bracht van f 8469,50. Een geruststel
ling voor de kerkvoogdij want de
helft van het geraamde bedrag voor
1969 is daarmee binnen.
Diaken C. v. Vliet van de Ned. Herv.
Kerk te Leersum verzamelt al ge
ruime tijd oude tijdschriften, die hij
distribueert in het revalidatiecen
trum „De Hoogstraat". De laatste
tijd schijnt men de diaken echter
te vergeten, want het aantal tijd
schriften, dat hij krijgt is zo gering,
dat er weinig uit te delen valt. In
de kerkbode van deze week worden
de gemeenteleden opgewekt hun oude
tijdschriften niet weg te gooien, maar
even aan te reiken bij de heer Van
Vliet, Lomboklaan 8. In het revali
datiecentrum hebben velen er ple
zier van.
De broeders A. Mudde en H. Vaar
tjes hebben hun benoeming tot
ouderling van de Geref. Kerk te
Amerongen aanvaard, evenals de
heer A. Stuivenberg het ambt van
diaken. Hun bevestiging vindt zon
dag tijdens de ochtenddienst plaats.
Tijdens de verkiezing voor diaken
van de Geref. Kerk in Rhenen is
door de gemeente gekozen en door
de kerkeraad benoemd de heer R.
Eddng.
De Herv. wijkgemeente Sola Fide
in Veenendaal laat bekendmaken
dat gedurende de periode van 6 juni
t/m 3 augustus slechts kinderkerk
gehouden zal worden in twee loka
len, n.l. in het Groene Kruisgebouw
en in de kleine zaal van het gebouw
aan de Eikenlaan. De kinderen van
6-7 jaar worden in de kleine zaal
verwacht, terwijl de 8- en 9-jarigen
welkom zijn in het Groene Kruis
gebouw.
Zondag zullen in de Ned. Herv.
Kerk te Woudenberg wegens het ge
brek aan een predikant geen twee
kerkdiensten worden gehouden. De
kerkeraad heeft stad en land afge
beld om een voorganger te vinden.
Helaas zonder resultaat. Ds. Tim
mer uit Woerden is bereid gevon
den te helpen. Hij kan slechts in
één dienst voorgaan.
Hel tekort van de Herv. wijkge
meente „Sola Fide" is in 6 weken
teruggebracht van 8600 gulden tot
ruim 2100 gulden. Bijna dagelijks
komen er nog nieuwe stortingen bin
nen via giro, bank of predikanten,
zodat de kerkvoogdij zich geen zor
gen meer maakt over het restant
van het tekort.