KONING KLANT EINDELIJK EENS WAKKER - DAT WIL HET C.C.O. S 5 2 <c zaterdag 12 juli De addertjes aan de buisdeur Koning Klant zit maar wat op zijn troon, laat zich door slimme jongens elke dag weer de hermelijnen mantel omhangen en ziet de knipoogjes niet, die daarbij wor den gewisseld. In wezen heeft hij niets te vertellen. Misschien wil hij dat ook al lang niet meer, is hij te vreden met het knikkebollend dromen over vroeger. En wat moeten we daar nu mee moet zijn koning schap nieuwe inhoud krijgen of is het voldoende, dat hij alleen maar wakker wordt De Stichting Consu menten Contact Orgaan In Den Haag praat over dat koningschap al niet meer. Onze tijd vraagt immers nuchtere termen, die onmiddellijk aanspreken. Als die klant maar eens wakker wil worden, dat is genoeg. Het CCO is met dat wakker schudden en wakker hou den dagelijks bezig, sinds het in 1957 werd opgericht door de drie vakcentrales, de Consumentenbond, Co-op Nederland, de Stichting Nationale Contactcom missie voor Gezinsbelangen en de Nederlandse Ver eniging van Huisvrouwen. Het doel Is onder meer standpunten te formuleren in allerlei vraagstukken van de consument en het voorleggen van die stand punten aan alle daarvoor in aanmerking komende in stanties. Hieruit moeten dan wettelijke en andere maatregelen ter bescherming van de consument voort komen. Tegelijkertijd voert de stichting via een zuster organisatie de bekende test uit, zoals we die van de Consumentenbond kennen en de resultaten van die test zijn, samengevat in brochures, zoals er hiernaast een is afgebeeld, te koop voor f 1,50. Als de activitei ten van het CCO weer eens in het nieuws zijn ge weest, komen er vaak duizenden aanvragen voor die brochures. Maar wanneer komt het CCO in 't nieuws „Veel te weinig, omdat we maar een klein propagan- dabudget hebben", zegt directeur P. E. M. van der Post in zijn kantoor boven de Asta-bioscoop aan het Spui in Den Haag. Hij vergelijkt de opkomst van het CCO met die van de vakbeweging in vroeger jaren. Die heeft er ook lang over moeten doen om algemeen erkend te worden, maar nu is zij het. Het CCO staat nü aan het begin van die lange weg en er kan nog wei een generatie overheen gaan voordat het even ver is ais de vakbeweging nu. Die tijd zal komen, daarvan is het CCO ten volle overtuigd. En die tijd moet ook ko men, wil de consument bijvoorbeeld alleen maar zijn simpele recht om „ja" of „nee" te kunnen zeggen, be houden. Tot de problemen waarmee het CCO zich op 't ogen blik bezig houdt behoort ook de „agressieve verkoop" aan de deur, waartegen in Nederland vrijwel geen be scherming van overheidswege bestaat. Ook vanuit Gelderland neemt het aantal klachten hierover de laat ste tijd sterk toe mensen tekenen op onweerstaan baar aandringen van een colporteur „inschrijvingsfor mulieren", die later rechtsgeldig blijken te zijn, maar die slechts „recht" geven op veel te dure of inferieure artikelen. Talloos zijn de variaties, waarin dit gebeurt. Eindeloos is ook de ellende, die hieruit voort kan ko men. Op deze pagina geven wij er een paar beelden van, in een gesprek met de heer Van der Post naar het leven getekend. O) ■wTcffrfelaJTe? iMn iiwnErfr^e maandeweer belangrijk toe. Het C.C.O. meent daarom de Nederlandse consumenten nogmaals en met de meeste nadruk te moeten waarschuwen tegen o.a.s a. het kopen van huishoudelijke apparaten en gebruiksvoorwerpen, zoals wasautomaten, stofzuigers, keukenmachines, pannen en zilverwerk van langs de huizen leurende colporteurs, reclame-agenten of hoe zij zich anders mogen noemen; b. het deelnemen aan autobustochtjes, die gratis of tegen geringe betaling worden aangeboden. Tijdens dit soort uitstapjes wordt via demonstraties getracht de deelnemers - meest ouden van dagen en sociaal zwakkeren - te brengen tot de aankoop van electrische bedverwarmers en andere arti kelen; c. het aangaan van studie- of opleidingscontracten bij instituten van schriftelijk onderwijs, die hun cursussen niet tussentijds met een ter mijn van drie maanden of minder,opzegbaar hebben gesteld. Zoals ook in het verleden reeds herhaaldelijk werd gedaan, blijft het C.C.O. de consument met'klem adviseren zich voor al zijn aankopen te wen den tot de bonafide gevestigde detailhandel. ken - sluit een studieverzekering af voor zfjn zoontje en komt in jaren niet meer van het contract af, waarmee hij tóch te pakken is ge nomen. „Deze kerels én vrouwen! krijgen hun kans omdat wij in Nederland niet gewend zijn om genomen te worden", zegt de heer Van der Post. „Veel meer dan 99 procent in ons vaderlandse bedrijfsleven is betrouwbaar. Men is er niet op verdacht dat er ook uiterst onbetrouwbare bedrijven zijn. Die krijgen daar door hun kans. Daarom moet je niet zeggen dat het stommiteit is van de klanten, maar misbhuik van vertrouwen". Hoewel, er blijven ook voor hem nog wel onbegrijpelijke dingen in de houding van de klant. Immers, alles wat aan de deur wordt gepresenteerd kun je in ons land krijgen op een afstand van misschien een kwartiertje lopen. In goede zaken, waar men prijs stelt op continuïteit in het contact mat de klant en waar die klant ook welkom is, als er achteraf Iets te reclameren valt. eerder heeft de CCO-directeur ge zegd, dat de wettelijke bescherming hier tekort schiet. Is er dan helemaal niets meer aan te doen als een contract is getekend? Het CCO adviseert tegenwoordig al eens, de dreig- en brandbrieven terzijde te leggen. De meeste men sen doen dat namelijk niet en de enkelingen die zich wel te weer stellen lopen er vaak zo tussen door en tussenuit. De betrokken bedrijven laten het dan maar zo, wellicht in de vrees, dat de kantonrechter zich bij een hele rij gevallen uit dezelfde serie kan gaan afvragen of er tóch niet iets verkeerd zit. Maar er moet bij gezegd worden, dat 't ook heel anders kan gaan en dat de kantonrech ter dan wel degelijk verplichting tot betaling oplegt. Een vaste lijn is hier niet in te vin den, zolang wettelijke bepalingen op unfaire verkoopmethoden uitblijven en de wet op het afbetalingstelsel niet wordt herzien. Tot zolang zal er vrij baan zijn voor deze methoden, zullen vooral sociaal zwakkeren er het slachtoffer van blijven worden, zal het CCO er ook tegen blij ven vechten op elk bereikbaar niveau. „Zeg het ze nog een keer", vraagt de heer Van der Post - „zeg nog eens tegen iedereen dat je nooit direct een handtekening moet zet ten. Laat die verkoper nog een keer terug komen, praat er eens met iemand over, lees die kleine lettertjes en laat 'em dan desnoods nóg een keer terugkomen. Dan heb je de kans om uit de ban te ontsnappen van iemand die Ie beginsel sterker is dan je zelf bent". Kwade geesten die sterker zijn dan wij dat is wél Iets om over na te denken. DACHTEN DAT HET EEN DAG UIT DUIZENDEN WAS GEWEEST ZE |~jet was al laat In de avond, toen de verkoper vertrok met een hartelijke groet en met de verzekering, dat ze van déze wasauto maat wel uitzonderlijk veel plezier zouden bele ven. Eigenlijk wès dat plezier er al. Een ma chine van achttienhonderd gulden met zeven honderd gulden korting. En dat bedrag van elf honderd gulden mocht afbetaald worden met een behoorlijk lange looptijd. Hoe komt een mens aan zo'n gelukje? De jonge vrouw had er eerst niet zoveel oren naar, toen de verkoper tegen een uur of acht die avond aanbelde. Je hoorde zoveel waarschuwingen tegen verkoop aan de deur. Ze wist ook een naam van een be paald bedrijf, waartegen gewaarschuwd was. Maar de verkoper bleek die naam óók te ken nen, hij begon met te zeggen hij beslist niet van dèt bedrijf kwam, die oplichtersclub, die het brood uit de mond stootte van bona-fide colpor teurs zoals hij. Mevrouw moest niet in paniek raken, maar hem eens even binnen laten, hele maal vrijblijvend natuurlijk, ze was toch een vrij mens In haar eigen huis, nietwaar, en wat kon haar nu in dat eigen huis gebeuren? De verkoper had groot gelijk gehad, dat zag ze nu, aan het eind van de avond. Hij drong haar niets op, wilde graag een uur wachten totdat haar man ook thuis gekomen was, „want die moet in zo'n belangrijke zaak toch meepraten, vindt u ook niet, mevrouw?" In dat uur vertelde hij haar van alles over zijn eigen gezin waarvoor hij nu op pad was, over de wasautomaten uit een vooraanstaande buitenlandse fabriek, die de markt in Nederland ging veroveren. Haar man, inmiddels thuis gekomen, toonde zich in 't be gin net zo wantrouwend als zij was geweest. Maar gelukkig had hij uiteindelijk toch ook in gezien, dat het een eerlijke zaak was en dat nü die wasautomaat er eindelijk zou kunnen komen. Ze gingen slapen met het blijde gevoel dat het 'n dag uit duizenden was geweest. En morgen mochten de buren bést weten wie deze avond zo lang op bezoek was geweest met die mooie auto. aar dan blijft er de klant nog, die er telkens weer intrapt. Tegen de heer Van der Post mag je niet zeggen: „Hoe komt Iemand zo gek?" Hij vindt het allerminst „gek" dat zo veel mensen bezwijken voor de argumenten van de echt agressieve en unfaire verkoper. Het ge beurt telkens weer, dat mensen ervoor bezwij ken die het zelf ook niet voor mogelijk hadden gehouden daar zit nu juist het grote gevaar in. Er is niet een X aantal domme mensen dat vroeg of laat in de vangarmen van de agressie ve verkopers blijft hangen en al was dat zo, dan nog zou er iets aan moeten gebeuren. Het zijn mensen uit alle rijen van de intelligentie- cijfers. De ene keer is het een professor, die zich een encyclopedie laat aansmeren tegen (achteraf) ongelooflijke voorwaarden, de ande re dag is het een huismoeder, die zich in on draaglijke schulden steekt. Een jonge vader - een wakkere vent, die ze in zijn dagelijkse werk niets wijs hoeven te ma Het Consumenten Contact Or gaan is niet een organisatie die er in haar waarschuwingen doekjes om windt. Daaromaarzelt men niet bij alle waarschuwigen die men uitzendt tegen agressieve verkoopmethoden aan de deur zo nauwkeurig mogelijk te ver tellen welke artikelen het meest de belangstelling hebben van de ze „vertegenwoordigers"Hamen worden in deze waarschuwingen zelden of nooit genoemd. Niet dat men bang is een bepaalde zaak met kwade praktijken aan de kaak te stellen het is meer 'n kwestie van door ervaring wijs geworden. CCO-directeur Van der Post: „Noem in een waar schuwende publikatie nooit na men van malafide bedrijven. Dan wordt de volgende dag het land overstroomd door colporteurs die zich hiertegen afzetten en onmid dellijk met allerlei nieuwe namen voor de dag komen. Dan is het middel erger dan de kwaal. Het is als met onkruid: direct nadat je het hebt uitgetrokken komt het weer op En hier dan een greep uit het onafzienbare en onoverzichtelijke arsenaal van „kunstjes" waarmee de heren colporteurs hun klanten tegen wil en dank in de gewenste richting proberen te duwen. Mis ^^m een lang verhaal kort te maken: die wasautomaat was hoogstens vierhonderd gulden waard, geen elfhonderd en zeker geen achttienhonderd. De aanbetaling van tweehon derd gulden, terstond en ter plaatse te voldoen, vormde de provisie voor de verkoper. Annule ring van het koop- en afbetalingscontract bleek niet mogelijk te zijn. Ergo: echtpaar nummer zoveel zat in de boot. De enige meevaller die er eerst nog in leek te zitten ging ook nog in rook op. De colporteur had namelijk coupons achtergelaten met een „waarde" van honderd gulden, die verzilverd konden worden zodra een tip was gegeven waarop hij weer een machine kon verkopen. Naderhand bleek hij op die adres sen dan een machine te verkopen van een an der type, zodat („sorry mevrouw, meneer, die mensen hebben een èndere machine genomen") de coupon ongeldig werd. Toen de gekochte wasautomaat kapot ging bleek de verkoper geen service te kunnen verlenen, omdat de zaak niet meer bestond. Kortom één langdurige, doffe ellende kwam achter de transactie aan, waar mee het echtpaar aan het eind van die avond zo blij was geweest. Het gebeurt elke dag op nieuw, met wasautomaten, met pannen en zil verwerk, met studie- en opleidingscontracten, met gratis autobustochtjes enzovoort. De Neder landse wetgeving biedt er geen bescherming te gen, alle aandrang - onder meer van de So ciaal Economische Raad ten spijt. Bij „con tractbreuk" moet de kantonrechter de verko pers vaak in het gelijk stellen. Wat mankeert die verkopers eigenlijk, dat zij ons zo te pakken nemen en wat mankeert ons, dat we 't hen la ten doen? (^)ver die verkopers kan de heer P. E. M. van der Post, directeur van de stichting Consumenten Contact Orgaan, kort zijn. Hij noemt hen „lieden die meestal een arbeidsver leden als een vergiet hebben" en die nu van de ene mala-fide onderneming naar de andere wip pen. Hun capaciteiten om mensen omver te pra ten zijn onmetelijk, hun trucjes voor velen on weerstaanbaar. Ze komen ergens binnen en vragen naar het paspoort van hun slachtoffer. Dan blijkt warempel, dat de laatste twee cij fers van het paspoortnummer door de fabriek zijn aangewezen als prijsnummers: de eigenaar komt in aanmerking voor een bijzondere aanbie ding, waarvan er in elke plaats maar ééntje wordt gedaan. Of, vooral in de dorpen, ze zijn nét bij mevrouw van de dokter of mevrouw van de notaris geweest en die heeft óók gekocht dan miet het toch wel betrouwbaar zijn, niet waar? Ze hebben dan wél iemand uitgezocht waarvan ze zeker weten, dat zij toch mevrouw van de dokter niet durft op te bellen om te vra gen of het verhaal klopt. Klinkt het allemaal CCO-directeur P. E. M. van der Post raakt niet gauw uitgepraat als hij het heeft over de belangen van de consument en over wat nog allemaal gebeuren moet om die belangen veilig te stellen. wat simpel? Jazeker, maar het gebeurt honderd en duizendvoudig, het gebeurde gisteren, van daag en morgen gebeurt het wéér. We kunnen de heer Van der Post tegenwerpen, dat er ook betrouwbare colporteurs zijn. Dat zal hij niet ontkennen, maar dan wil hij er uitdrukkelijk bij zeggen, waaraan dié te herkennen zijn. Zij zul len nooit bij 'n eerste bezoek een handtekening afdwingen. Zij zullen het nooit erg vinden dat althans niet laten blijken wanneer de klant eens een weekje rustig wil nadenken. In die bedenktijd kan de klant nagaan of hij met een degelijke onderneming te doen heeft, die hem in de gelegenheid stelt om alle kleine let tertjes van het contract te lezen en daarbij uit leg wil geven. Die prijs stelt op continuïteit van dienstverlening. Wanneer een verkoper bij zijn eerste bezoek kennelijk niet de deur uit wil zon der handtekening en handgeld zit de zaak fout. Van zo'n verkoper zegt de heer Van der Post nog: „Hij moet met het aanbetalingsgeld zijn provisie verdienen. Als hij in een bepaalde week op donderdag nog niets verkocht heeft, dan ga randeer ik u dat hij op die donderdag wél iets verkoopt. Hoe dan ook, het gebéurt op die dag". En over de baas van die verkoper: „Zo'n be drijf verandert soms driemaal per jaar van naam. 't Is net onkruid, het komt direct weer op nadat je het hebt uitgetrokken". schien hebt u een van deze praat jes wel eens aan de deur gehoord zo niet prent ze dan in uw ge heugen en wees gewaarschuwd. „Tekent u alleen het inschrij vingsformulier maar. Dan kom ik volgende week terug met het definitieve controct." Maar die handtekening blijkt onherroepelijk te zijn. ..Als u niet direct bij afleve ring kunt betalen regelen we dat later wel." Meestal valt er „later" niet veel meer te regelen, want het contract vermeldt dat mondeling ge maakte afspraken niet geldig zijn. „Kunt u de aanbetaling niet even van de buren lenen? Ik moet deze speciale aanbiedin gen morgen afrekenen op de zaak." „Honderden guldens beneden de winkelprijs." Leug gevon den, maar zijn die artikelen in de winkel verkrijgbaar? „Deze elektrische deken wordt vaak door dokters voorgeschreven." Door welke dokter? Waar? Aan welke patiënten? Ons bedrijf is een dochter onderneming van de fabriek, waarvan u dat tv-toestel daar in de hoek hebt gekocht." De namen lijken dan wat op elk aar, verder is er geen enkele overeenkomst. Een goede naam wordt zo gebruikt voor een kwade zaak. Niets tegen te doen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11