Bittere armoede in Londonderry het enige bindende element „Oranje-orde" is in Ulster enorme macht Door haat verblinde bevolkingsgroepen kunnen elkanders bloed wel drinken... „Aarde" kan voor terugreis niets doen Eerst schoon schip maken nieuws uit de Betuwse bodem Oudheidkundig Niet tegen wals bestand Protestanten en katholieken fel tegenover elkaar Pas verschenen boeken Franse „magiër" maakte weer 'n slachtoffer Bij Ingen Maar een kwart Klusjes Luchtstroom Quarantaine DINSDAG 15 JULI 1969 I TIster is de kleine noordoostelijke hoek van Ierland. In de rest, de Ierse republiek Eire, wonen de rooms-katholieke afstammelingen van de Kelten. In Ulster vestig- den zich Schotse en Engelse protes- j tanten, die door de eeuwen heen te- gen de katholieken vochten en die de band met Groot-Brittannië ten koste van alles willen behouden. Een zeer belangrijke rol bij de strijd in Ierland speelde onze stad- houder Willem III, die ook koning was van Engeland. Hij is maar veertien dagen in Ulster geweest, maar zijn naam en daden worden er nog altijd in hoge ere gehouden, j In 1690 versloeg Willem, aan het hoofd van een Europees leger van 35.000 protestanten, aan de Boyne in Ulster, de strijdkrachten van de rooms-katholieke Jacobus II, die in Ierland tevergeefs heeft geprobeerd zijn gezag te herstellen, nadat hij was afgezet in Engeland. In Ulster werd de strijd geleverd j die ver uitging boven een interne Britse worsteling: het ging om de hegemonie in Europa. De strijd ging tussen het rooms-katholicisme j onder Lodewijk XIV en het Protes- tantisme. j De wapenfeiten die op naam staan van Willem III (King Billy), de slag aan de Boyne, het dappe- j re volhouden van de inwoners van Dcrry, dat maandenlang door Ja- j cobus werd belegerd, dit alles maak- te zijn naam onsterfelijk. Er bestaat in Ulster dan ook een grote protestantse organisatie, die zich de Oranje-Orde noemt. Dit is een enorme macht in de kleine staat Ulster, die in 1921 ontstond, j nadat Eire, na een bloedige strijd, de zelfstandigheid had gekregen van Engeland. l~\e uitgeversmij J. H. Kok N.V. te Kam- pen zond ons twee nieuwe penne- vruchten van dr. Okke Jager. n.l. „Het klagen wordt gezang" en „Om razend te worden". In het eerste boek plaatst hij kanttekeningen bij het gereformeerd kerkelijk leven, waarbij hij de moderne theologie, de christelijke organisaties, de oecumene, de verhouding tot de vrij- gemaakten en de hervormden, de domi nees en de nieuwe gezangen onder de loep neemt; op dezelfde wijze komt de politiek aan bod in de tweede bundel, die de ondertitel: „Kanttekeningen van een krantelezer" draagt en waarin de schrijver zijn visie geeft op veelbespro ken onderwerpen als het nationalisme, de gezagscrisis, de kritiek op het Ko ninklijk Huis, het oplevend fascisme, de strijd tussen Iraël en de Arabische sta ten, de tegenstelling tussen Oost en West en de a.b.c.-wapens. De bundels kosten per stuk f 4,95. Dezelfde uitgever Kok stuurde ons een aantal nieuwe deeltjes toe uit zijn voor treffelijke, op geïnteresseerde jongeren gerichte Globereeks, namelijk „Vogels en hoe zij leven"; „Licht, lenzen en spie gels"; „Langs het strand"; „Je lichaam"; „Diepzee-onderzoek"; „De sterrenhe mel" en „Hefbomen, katrollen en machi nes". Per deeltje, in stevige band en zo op het oog een en al kleurige illustratie, is de prijs f 2,95. Ook bij Kok, Kampen verscheen van Jaap Zijlstra de gedichtenbundel „Land in zicht" (voor f4,95 in de boekhandel verkrijgbaar). Van het Boekencentrum N.V. te Den Haag ontvingen wij deel 33 in de reeks Praktisch Theologische Handboekjes, namelijk „Godsdienstige opvoeding in deze tijd" door M. W. Steenmeijer-Van Rij. Deze handleiding voor de benade ring van 8-, 9- en 10-jarigen in de kin- derdienst kost f 8,90. De Apeldoornse uitgeverij „Semper Agendo" bracht voor f 5,90 het boek „Creatieve gerechtigheid door grond recht" door S. Sevenster op de boeken markt. In deze sociaal-economische ver handeling geeft de schrijver zijn visie op het maatschappelijk gebeuren in al zijn facetten. PARIJS. René Hénaux, de Franse magiër-loodgieter, heeft opnieuw een slachtoffer gemaakt. Het is een jongen van zeven jaar, van wie alleen de voor naam, Didier, bekend is. Hij leed aan tuberculose. In plaats van een arts te waarschu wen, lieten zijn ouders hem „overbid den" door René Hénaud, oud-loodgieter te Criolles. Hénaux predikt genezing door mid del van gebed, buiten dc doktoren om. Didier die inmiddels is opgenomen in het ziekenhuis van Noyon (Oise), heeft meer geluk dan zijn nicht, Danielle Pleu- rus (25). Ook zij leed aan tbc, maar om dat haar ouders weigerden er een dokter bij te halen, overleed zij. De ouders en een zuster van Danielle zijn door de rechter van instructie in staat van beschuldiging gesteld omdat ze hulp hebben geweigerd in een geval van doodsgevaar. Zij zijn voorlopig op vrije voeten gesteld. Dit is echter het begin van het net, dat de .rechter van instructie rondom René Hénaux zelf wil weven. En toen kwamen ze 's nachts en sloegen met hun knuppels alle ramen in deze straat in. De politie deed dat zelf." De man die dit zegt is rooms-katholiek. Hij woont in de Bogside van Lon donderry, de tweede stad van Noord-Ierland. De Bogside ligt aan de ene kant van de oude stadsmuur. Aan de andere zijde loopt Fountain Street. Daar zegt een man tegen me: Wacht maar, we krijgen ze nog wel. Het ergste komt nog! Bloedvergieten"verduidelijkt hij en hij waarschuwt me vooral niet verder te lopen in de richting van de Bogside. „Dut is een wespennest. Het is daar niet goed voor je"meent de man. In de Bogside wonen de katholieken, in de buurt van de Fountain Stréet de protestanten. Dit is de vergiftigde, ver peste sfeer van haat in Ulster. Eeuwen oude haat tussen protestanten en katho lieken in dit landje van anderhalf mil joen mensen, dat binnenlands zelfbe stuur heeft maar dat zich verder krampachtig vastklemt aan de band met het Verenigd Koninkrijk, de Unie. Ik heb in Ulster meer Union Jacks gezien, de vlag van de Unie, dan in Engeland vaak het geval is. Op Stor- mont, het belachelijk grote parlements gebouw in Belfast, wapperen er twee, op dat van Westminster in Londen een! De sfeer der debatten in Stormont is dikwijls oneindig verwijderd van de trieste werkelijkheid der krottenbuur- ten van Londonderry. Bloedige ongere- geledheden waren er voor nodig voor dat de regering van Belfast eindelijk ingreep om de misstanden aan te pak ken in die stad. Tegenstelling Er is geen groter tegenstelling denk baar dan de weinig Iers aandoende machthebbers in Belfast, die zieh zo graag sieren met de rang die ze eens bekleedden bij sjiekc garderegimenten en de arme mens envan Londonderry. En daarmee bedoel ik zowel protes tanten als katholieken. Dit is juist de tragiek van Ulster: de armen in hun veel te oude en veel te kleine huisjes en op hun boerderijtjes, vindt men aan beide kanten van de grote scheidings lijn, die er loopt door de bevolking. Tweederde der Noordieren is protes tant, eenderde rooms-katholiek, maar in Derry (Londonderry) is er juist een overgrote meerderheid van katholieken. Toch hadden de protestanten het tot voor kort ook in' die stad voor het zeg gen. Discriminatie Dit leidde tot discriminatie op aller lei gebied, vooral bij de huisvesting en op de arbeidsmarkt. In Derry spitste dit alles zich toe en het ontlaadde zich in een reeks protestdemonstraties. Maar elders in Ulster is het weinig beter. Algemeen (kiesrecht bestaat er alleen wat betreft het aanwijzen van de 12 parlementsleden, die Ulster naar het Britse Lagerhuis mag sturen en voor de eigen Noordierse parlementsverkiezin gen. Bij plaatselijke verkiezingen kun nen alleen bezitters van huizen Juin stem uitbrengen. Het gevolg is dat veel katholieken niet kunnen stemmen. Er zijn hervormingen ingevoerd, andere be loofd, maar het blijft diep treurig, dat er in het Noord-Ierland van vandaag zulke misstanden kunnen voorkomen. Het zit er de mensen hoog, de onrust is Sinds oktober fel aangewakkerd, ze ker ook door elementen die het om niets anders dan herrie is begonnen en niet om gelijke burgerrechten. Anti-papisme Het anti-papisme van de extreme protestanten in Ulster Is zo fel en on- Ook de protestantse Fountain Streetbuurt in Derry is weinig riant. verdraagzaam als men maar kan be denken. Een man in Belfast die op straat een krantje verkocht vol onthullingen over „Complotten van Jezuïeten": „Geef ze een centimeter en ze vragen een kilo meter. Ik heb niets tegen ze maar Ier se katholieken zijn het ^ergste soort, ze zijn zo onderworpen. Ze slikken alles wat hun paus zegt". We spraken deze man op het mid daguur. Er vlak bij was een roomska- tholieke kerk stampvol. Een eindje ver derop telde ik in drie minuten tijd drie protestantse boekwinkels: een Presbyte riaanse, een van de Anglicanen en een van de Doopsgezinden. Deze stad van 400.000 inwoners telt meer kerken en meer kerkgenootschappen en sekten dan de" meeste andere steden ter we reld. „Worden we er beter van?" vroeg een taxichauffeur die me door Belfast rondreed: „Kijk, nu zijn we in een katholieke buurt"-. Op de muren was dat te zien door de naam Celtic, de be faamde r.k. voetbalclub uit Glasgow. Bij de protestanten zijn hun grote ri valen Rangers favoriet. Achterdocht Angst en achterdocht, haat en ver dwaasde dweperij beheersen het leven in Noord-Ierland. Angst van protes tanten voor katholieken. Angst dat die het uiteindelijk voor elkaar krijgen dat dit verscheurde landje wordt ver enigd met dc Ierse republiek. „Uitleve ren aan de papen", noemen ze dat. Een man in de Fountain Street van Derry: „Ze willen ons land overnemen. We kunnen geen huizen krijgen, maar zij wel! Ze fokken als konijnen, dat moet van hun kerk, tien, vijftien, twin tig kinderen". Vlakbij is een politiebureau. En voor zien we drie Landrovers met geblin deerde ramen. Om de hoek staat een autobus vol agenten met helmen. Alle maal met revolvers. Ulster is het enige ge deel van het Verenigd Koninkrijk, De Bogside levert geen aanlok kelijk stadsbeeld op. Hier wonen alleen katholieken. waar de politie gewapend rondloopt. Op de muur er tegenover staat ge- kalk^: „Geen paus". De patrouillewa gens van de politie in Derry kwamen niet in de Bogside sinds de ongeregeld heden van enkele maanden geleden. Tot dit weekeinde. Ook agenten te voet, die elders in de stad twee aan twee een oogje in het zeil hielden, meden de katholieke buurt. Gruwelen De bewoners van de William Street. St. Columbus Wells en al die andere straten van de Bogside vertellen de be zoekers allerlei gruwelen die de politie daar volgens hen heeft gepleegd. Een oude man is er door agenten in zijn huis in elkaar geknuppeld, hij kreeg 22 hechtingen in zijn hoofd. We spraken 's middags een oud vrouwtje dat een textiel wink eitje heeft. Ze ruimde haar etalage op, er zat geen ruit voor. Ze vertelt: „Midden in de nacht hebben ze hem ingegooid. Ik schrok me een ongeluk". Op een muur staat: „Schiet Paisley dood". Ian Paisley is predikant van een kleine, uiterst felle anti-roomse sekte. Voor de ramen van veel huisjes in de Bogside staan Maria beeldjes, veel wo ninkjes zijn onbewoonbaar verklaard. Een paar kilometer verderop, tegen de heuvels ,aan de stadsrand verrijst een nieuwe buurt voor de katholieken. Ook in de Bogside zelf is al nieuwbouw. Hoog erboven staat een roomse kerk. Daarnaast staan twee lagere scholen, een voor jongens een voor meisjes. Het hoofd is een vriendelijke non. „De segregatie in Derry is ons erg ste probleem", vertelt ze. „Het huizen- prcbleem is verschrikkelijk, maar u zult verbaasd zijn als u ziet hoeveel liefde er in die krotten is". In de kleine voorkamertjes van de blauw, geel, rood en wit geschilderde huisjes van Derry heerst nu weer angst. Veel voordeuren staan open. Rooms ghetto Op de stadsmuur' vanwaar men een goed uitzicht heeft op de rijen huisjes in dit roomse ghetto, lopen twee agen ten. „Waar komt u vandaan?" Het zijn jonge kerels, zeer correct. Een speelt Bij vertrek van de maan zijn Armstrong en Aldrin op zichzelf aangewezen CAPE KENNEDY Op het ogenblik van vertrek van de maan zijn Arm strong en Aldrin geheel aangewezen op eigen vaardigheid en koelbloedigheid èn op het deel van de LM. waarin zij naar het ruimteschip Apollo moeten te rugkeren. Zij moeten het stellen zonder de honderden technici die op aarde deelnemen aan het „aftellen", dat voorafgaat aan een lancering. Gelukkig is de LM voorzien van een vernuftig systeem, dat in geval van een hapering op het ogenblik van vertrek automatisch in werking komt en dan moet zorgen, dat het opstijgingsdeel van de LM zich weer bij de Apollo kan voegen, in een baan om de maan. Nemen wij aan dat dit systeem niet in werking behoeft te komen, en dat de opstijging Armstrong en Aldrin geen hoofdbrekens kost. Het onderstuk van de LM dient als lanceerplatform. Ook dat blijft dus op de maan achter. Veertien seconden lang moet de rest van de LM loodrecht op stijgen. Dan gaat die rest, dde wij ver der voor het gemak de stuurhut zullen noemen, overhellen onder een hoek van 52 graden met de verticaal. De raket motor heeft daarna zeven minuten en 15 seconden hodig om de stuurhut in een baan om de baan te brengen. Is dc stuurhut in die baan oni de maan gekomen, dan is het gewicht ervan maar een kwart van het gewicht op het mo ment van scheiding van de Apollo, voor de afdaling naar de maan dus. In zijn baan om de maan beschrijft de stuurhut eerst een ellips, maar dde baan wordt al gauw veranderd in een zuiver cirkelvormige, die ruim 27 km beneden de baan van de Apollo ligt. Boven het in duisternis gehulde deel van de maan zetten Armstrong en Al drin dan op dezelfde wijze koers naar de Apollo als hun collega's Stafford en Cernan dat in mei deden na hun gedurf de verkenning van het landingsgebied tijdens de tocht met de Apollo-10. Na dc koppeling van dc stuurhut van dc LM en het ruimteschip Apollo, waarin Michael Collins trouw de wacht heeft gehouden tijdens de eerste ver kenning op de maanbodein, wachten de astronauten klusjes, waarin de meeste huisvrouwen bedrevener zullen zijn dan zij. Stofzuigen, bijvoorbeeld. Zij moeten in de stuurhut schoon schip maken na de koppeling voordat zij mogen over stappen. Geen spoor los maanstof mag achterblijven wanneer het ogenblik van terugkeer naar het ruimteschip Apollo is gekomen. Met een miniatuur-stofzui- gertje, dat zij aansluiten op een zuur stofslang van een ruimtepak, zuigen zij zoveel mogelijk stof op. Ook gebruiken zij een borsteltje om stof bijeen te vegen, dat zij dan weg zuigen. Voor die schoonmaakbeurt heb ben zij een zee van tijd, want de Apol lo en de stuurhut van de LM blijven verscheidene uren gekoppeld om de maan draaien. Wanneer het ogenblik van overstap pen in de cabine van dc Apollo is aan gekomen en dc tunneldoorgang is vrij gemaakt, wordt er door dc tunnel een luchtstroom in de richting van de Apol lo naar de stuurhui van de LM gehand haafd. Tegen dieluchtstroom in brengen Armstrong en Aldrin hun op de maan vergaarde spullen naar de Apollo, na dat zij de laaadkistjes en al het an dere materiaal, zoals rollen film en ook geluidsbanden, hebben verzegeld in zakken die Collins door de tunnel heeft aangereikt. Men zóu zeggen dat er geen spoor tje maanstof in de cabine van de Apol lo heeft kunnen doordringen. Niettemin zetten de astronauten zodra zij de te rugreis naar de aarde hebben aanvaard hun schoonmaakwerk voort, weer met een klein stofzuigertje en met borstel tjes. Zelfs de ruimtepakken van Armstrong en Aldrin worden tijdens de terugreis naar de aarde in plastic zakken opge borgen. Alleen in uiterste nood mogen ze voor de dag worden gehaald. Hoe ijverig zij ook stofzuigen, poet sen en borstelen onderweg, de drie as tronauten weten dat zij, zodra zij op aarde zijn teruggekeerd zullen worden gemeden alsof zij pestlijders zijn. In theorie is er volgens sommige biologen een kans dat zy op de maan een op aarde onbekende besmettelijke ziekte hebben opgelopen. Daarom moeten zij, met de kegelvor mige cabine van het ruimteschip Apol lo, op aarde lange tijd in quarantaine. Feitelijk zijn Armstrong en Aldrin zelf al met de quarantainemaatregelen be gonnen, meteen na hun vertrek van de maan. met de kolf van zijn revolver die los in de holster zit, op zijn buik. Al spoedig praten ook zij over de moei lijkheden van Derry en over de onrust. „U moet ze zien die gezagsondermij nende elementen". Het klinkt als een regeringcommuniqué. „Die hebben niets te maken met burgerrechten". Even later in de protestantse Foun tain Street komt er een tandeloos oud vrouwtje naar me toe, dat haar ramen een goede beurt geeft. Ze draagt een verschoten truitje. „Komt u binnen, dan zal ik een kopje thee voor u maken." Ook zij klaagt. Niet over de katholieken maar omdat haar dochter moeilijk goed betaald werk kon krijgen. Ze is geen lid van een invloedrijke protestantse or ganisatie. Onwetend De stryders voor gelijke burgerrech ten verwijten de machthebbers in Bel fast, onder wie veel groot grondbezit ters, dat ze niet eens weten hoe een groot deel van hun bevolking left. Een aardige Noordierse mevrouw, die erg veel goed sociaal werk doet in haar land, vertelt ons in het gerieflijke hotel in het centrum van Derry, dat men toch vooral ook oog moet hebben voor de economische vooruitgang in Ulster. En de goede ziekenhuizen, die er zijn „De gewone mensen doen niet mee aan de onrust", meent ze. Maar wat zijn de bewoners van de Bogside en de Fountainstreet anders dan gewone men sen? En kunnen die het helpen dat in Ulster sinds de oorlog vijf tot tien procent van de bevolking constant werkeloos was? Een hoger percentage dan in de rest van het Verenigd Koninkrijk, dat toch jaarlijks vele miljoenen guldens dn de Noordierse economie pompt. J^c Rijksdienst voor het Oudheidkun dig Bodemonderzoek te Amersfoort meldt het onderstaande oudheidkundige nieuws uit de gemeenten Resteren en Lienden. In het recente verleden Is verschillende malen melding gemaakt van vondsten op de voormalige Johan na's Hof te Resteren. Eind december 1968 zijn nabij de hoek van de Neder- eindscstraat en de Joost van de Von delstraat opnieuw vondsten gedaan van Romeins en inheems aardewerk. Van de terra sigillata-fragmenten mogen vermeld worden een bodem - fragment van een bord met het stem pel Marthialis, mogelijk lezoux, bi, een bodemfragment met een gedeelte van het stempel of sev, severus, la graufe- senque, ic en een versierd wandfrag- ment drag 37, lavoye iia. Ten westen van de dorpskom van Opheusden en ten zuiden van de Tielse- straat strekt zich een reeks oude woon- gronden uit. Deze gronden zijn door een dik kleipakket van ongeveer een halve meter afgedekt. Op grond van de stra- tigrafische ligging, mocht een date ring van de bewoning in de Romeinse tijd als de meest aannemelijke worden beschouwd. Voor een van deze terreinen, de Ze ven Morgen geheten, kon de veronder stelde datering ook worden bewezen, toen in februari-maart j.l. tijdens het rooien van een boomgaard talrijke vondsten voor den dag kwamen. Aan de hand van deze vondsten kan de be woning in de 2de en 3de eeuw, naar het schijnt overwegend resp. in de tweede en de eerste helft, worden geplaatst. Van de vondsten, waarbij het in heemse aardewerk ver in de minder heid is, mogen in het kort worden ge noemd: fragmenten terra sigillata van verschillende typen en van de types Ludovici tv/Niederbieber 2, Ludovici tf/Niederbieber 6a en Niederbieber 16: een randfragment van een wrijfschaal met horizontale rand met het stempel Adivtor in reliëf in rechthoekig kader en een fragment van een imbrex met het stempel Exgerinf in holle letters in rechthoekig kader. Op een akker nabij Ingen is in april j.l. een fragment van een zilveren de narius gevonden van Lodewijk de Vro me met het opschrift „Christiana Re- Iigio", geslagen circa 825-840. In een rioolsleuf, gegraven in een uitbreidings plan ten oosten van de dorpskom van Ingen, zjjn eveneens in april, resten ge vonden van een 2de3de eeuwse bewo ning. Naast scherven van Romeins en inheems aardewerk horen daartoe ook fragmenten van dakpannen, tubuli tufsteen, basaltlava en overige natuur stenen. Uitzonderlijk is een gave aucissa-fi- bula met handvormige beugel, waarvan de „knop" in uitvoering volledig over eenkomt met de seharnierpen, namelijk een dwars op de fibula staand ijêlreift pennetje, waarop bevestigd twee bron zen knoppen. Op een diepte van 0.60 tot 0.80 m. be neden het maaiveld, tekent zich het ni veau uit de Romeinse tijd af. In de sleufwanden werden enkele grondspo ren waargenomen. Op een plaats werd over een afstand van 2.50 m. een dikke laag gesignaleerd van talloze brokken gebakken leem. In de bovengrond komen sporen van kuilen en greppels voor, die het Ro meinse niveau doorsnijden. Vondsten uit deze sporen en uit de bovengrond dateren uit de 12e - 13e eeuw. Dezer dagen hield de Stoomwalsvereniging NederlaryL een bijeenkomst in Hoorn, waarbij op de Noorderveemarkt werd gedemonstreerd, dat zo'n ouderwetse wals zijn mannetje nog staat. De bestrating was echter niet opgewassen tegen de tienduizend kilo, die de stoomwals van de he<. r G. van der Pol uit Huizen woog.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 8