Journalisten principieel
tegen ontwerp-perswet
Den Haag onderzoekt na
Groningse beschuldiging
dood hartpatiënten
„Geen dictatoriaal Spanje
in Navo", zegt Luns
Voor u
marken
peseta's
en lires
en voor u
Busrampen
uit verleden
Mevrouw Duff hues (voor
eerste keer leidster)
wilde oudjes verwennen
de bank waar ook
u zich thuis voelt
Reisleidster: „Er is niet geschreeuwd
het ging allemaal te sne?"
WEER IN
EUROPA
Bij terugkeer
uit Spanje
huis leeg
Geredden en
slachtoffers
Coureur bekent
stelen Suzuki
Inktvissen
ontdekt in
Nieuwe Maas
en Schelde
Vrouw reed met
hoze schoonpapa
op motorkap
Boerderij brand
In Amsterdam
geen wachtlijst
Per hovercraft
naar Vlieland en
Terschelling
Met Nederlandse
autobussen
Enorme klap
Noodluik
Luguber
P
Overstuur
Verwennen
V akantiecomité
Vlag halfstok
„Onrecht"
VRAGEN VAN DEN UYL BEANTWOORD
„Leerboek Nederlands
voor Indonesië
niet onbruikbaar"
Goede koers: naar de NMB voor
uw buitenlands geld. U wordt
snel, accuraat en voorkomend
geholpen. En u kunt er ook te
recht voor andere reisdiensten,
zoals een bagageverzekering.
Want ook dat is een bij uw va
kantie passende zonnige kant
van de NMB: de persoonlijke
service!
Toeloop
Examen
BREDA DREIGT MET
BEZETTING VAN
KRUISPUNTEN
MORELLEN GEVEILD
IN VOORVERKOOP
WOENSDAG 16 JULI 1969
SCHIPPER KON
NOODLUIK NIET OPEN KRIJGEN
EINDHOVEN Dit catastrofale
ongeluk roept herinneringen op aan
vroegere busongelukken van dezelf
de of groetere omvang.
Iin juli 1966 kwamen bij een der
zwaarste busongelukken van de laat
ste jaren in Limburg aan de Lahn
(Dtsl.) 28 Belgische kinderen en
vijf volwassenen om het leven.
Begin juli 1963 vloog een geheel
bezette Belgische toeristenbus in de
nabijheid van Stuttgart van de Auto
bahn. Tien mensen vonden de dood.
In November 1967 startte een ge
heel beziebte bus in Joegoslavië in de
rivier de Save. Alle passagiers kwa
men om het leven.
Zeventien mensen kwamen om
toen in juli 1964 een toeristenbus in
de Franse Alpen van de weg raakte
en 88 meter naar beneden stortte.
In januari van dit jaar vrloren
18 mensen het leven toen in Cairo
een bus in de Nijl stortte.
Eén van de ergste catastrofen vol
trok zich in augustus 1968 in Japan,
toen een aardschok twee bussen van
die weg drukte. Slechts drie van de
in totaal 103 inzittenden overleefden
dezie ramp.
Hieronder tevens een overzicht
van ongelukken met Nederlandse
autobussen.
16 aug- 1963: Een autobus uit
Emmen botst bij het Zuidduitse
Pforzheim op een tegenligger. De
bus brandt uit; drie passagiers wor
den gewond; een Duitse automobi
list verliest het leven.
23 mei 1965: Een bus uit Strijen
rijdt met defecte remmen en loeien
de claxon in het Oostenrijkse berg
dorpje Ziel door de muur een gara
gebedrijf binnen. De gendarmerie
haalt later vier doden en dertig ge
wonden uit de ravage.
2 aug. 1965: Twintig toeristen uit
Dordrecht belandden in ziekenhui
zen in de omgeving van het
Duitse stadje Zeil. Een autobus
rijdt door een borstwering, stort
acht meter omlaag en blijft net bo
ven de rivier de Moezel hangen.
27 ok. 1965: Vijftien in Engeland
wonende Polen komen om het leven
als in het Poolse dorpje Skwierzyma
een Nederlandse autobus van een
brug stort. Zij waren in Hoek van
Holland ingestapt met bestemming
Poznan. Er zijn 36 gewonden.
21 juli 1966: Twee inzittenden van
een bus uit Emmen worden bij het
Zwitserse plaatsje Diegten gewond
ais de bus waarin zij reizen kantelt.
30 juni 1967: Twee doden vallen
er bij een ongeluk met een Neder
landse bios op de Italiaans - Zu i d sla -
vische grens- Vier andere inzitten
den worden ernstig gewond.
26 aug. 1968: Negenendertig Ne
derlandse toeristen worden gewond
als een Nederlandse autobus op de
Autobahn bij München tegen een
Duitse vrachtwagencombinatie botst.
DINANT Mieke Duffhues vertelde direct na de ramp„We zouden net
gaan lunchen. Het was verschrikkelijk warm en iedereen was eigenlijk wat sla
perig. Plosteling begreep ik dat er iets niet in orde was. Ik zag dat de chauffeur
zenuwachtig werd en dat hij het stuur steeds steviger vastgreep. „Remmen'',
riep hij. Toen raakten we een muur en gingen we recht op de rivier af. De bus
veegde de vangrail weg of het niets was".
„Neen, er is niet geschreeuwd. Het ging allemaal te snel".
De vier geredden zijn opgenomen in de
kliniek van St.-Anna te Dinant. Ze lig
gen op dezelfde kamer.
De 41jarige Rode Kruishelpster mevr.
D. Berokman was als een van de eer
sten op de plaats van de ramp. „Ik zag
drie mensen nog even boven water ko
men. Ze staken een hand omhoog en
verdwenen toen voorgoed in de golven.
Ik zag hoe mannen van. de brandweer
telkens opnieuw mensen uit de autobus
haalden en naar de oever brachten. Zij
legden ook een vrouw van middelbare
leeftijd aan mijn voeten. Uit haar mond
stroomde wat bloed, ik dacht dat ze
nog leefde.
Een uur lang, zolang ik nog krach
ten had, heb ik door mond op mondbe
ademing getracht haar tot bewustzijn
te brengen. Ik was bijna uitgeput toen
een arts mij zachtjes vertelde dat het
niet meer hoefde; de vrouw was allang
dood".
Schipper Chr. Tommissun (50) uit het
Belgische Eisden zag vanaf zijn schip
Gabrielle hoe de autobus in het water
dook. „Het was tien minuten over een.
Ik had net gegeten en ging aan dek om
dat 't in de kajuit veel te benauwd was.
Ik hoorde een enorme klap en zag hoe
de autobus uit de Rue Frère Jacques
in de Maas dook. Binnen enkele minu
ten was de wagen gezonken".
„Ik zag vier mensen voor hen leven
zwemmen. Ik heb direct mijn roeiboot
in het water laten zakken en ben naar
de bovenkant van de bus geroeid. De
wagen stond op zijn vier wielen op de
bodem van de Maas".
„Ik ben nog op het dak van de auto
bus gaan staan om het noodluik te ope
nen. Hoe hard ik ook trok, ik kreeg het
luik niet open. Later kwam een jongen
mij helpen en toen lukte het ineens wel.
Drie mens en kwamen onmiddellijk
naar boven drijven. Zij waren al dood"
„Ik heb ze in de roeiboot gehesen en
naar de kade gebracht. Later* heb ik
nog vijf mensen door het noodluik naar
boven gehaald. Het was vreselijk. Het
inwendige van de bus kon ik niet zien.
En tussen de stukken bagage die naar
boven kwamen drijven, zag ik hier en
daar een hand, een hoofd of een been
uitsteken. Ik greep die mensen in de
hoop dat een van hen nog zou leven.
Maar het was tevergeefs".
Enkele uren later trotseerde de mas
sa nieuwsgierige kijkers nog de hitte
op de oevers van de Maas om een
glimp van het witte dak van de auto
bus dat in de zonnestralen door het troe
bele bruine water oplicht.
Vlaggen wapperden langs de kade en
vanaf de versierde brug. Toeristen na
men zelfs een kaartje voor de zweef-
baan naar de vesting hoog op de rotsen
boven Dinant, om een beter zicht op
het lugubere kijkspel ee hebben.
AMSTERDAM De Nederlandse
Vereniging van Journalisten heeft in
haar advies aan minister Klompé <C„
R. 'en M.) het voorontwerp Wet voorzie
ning perswezen afgewezen.
De N.V.J. zegt het uiteraard te kun
nen waarderen dat het voorontwerp ge
tuigt van begrip voor de betekenis van
•en goede verscheidenheid van het
perswezen en wat wordt genoemd „pu
blieke voorlichting". Met de uitwer
king van deze gedachte, zoals die in het
voorontwerp wordt gegeven, is de N.V.J.
het echter grotendeels oneens.
De N.V.J. wijst bijvoorbeeld op prin
cipiële gronden af dat volgens het voor
ontwerp de rechter wordt belast mei 'n
Weerrapporten van hedenmorgen 7 uur.
£.2
et
£6
w>
Amsterdam
licht bew.
28
0
De Bilt
half bew.
27
0
Deelen
licht bew.
27
0
Eelde
onbew.
25
0
Eindhoven
licht bew.
27
0
Den Helder
licht bew.
25
0
Rotterdam
onbew.
27
0
Twente
onbew.
25
0
Vlissingen
onbew.
24
0
Zuid-Limburg
onbew.
27
0
Aberdeen
geh. bew.
26
0
Athene
onbew.
29
0
Barcelona
onbew.
26
0
Belgrado
onbew.
23
0
Berlijn
onbew.
25
0
Bordeaux
geh. bew.
,33
0
Brussel
licht bew.
28
0
Frankfort
onbew.
27
0
Genève
onbew.
27
0
Grenoble
onbew.
27
0
Helsinki
onbew.
22
0
Innsbruck
onbew.
26
0
Kopenhagen
onbew.
23
0
Lissabon
onbew.
29
0
Locarno
zw. bew.
26
0
Londen
onbew.
29
0
Luxemburg
onbew.
26
0
Madrid
onbew.
36
0
Malaga
onbew.
27
0
Mallorca
onbew.
0
München
onbew.
23
0
Nice
onbew.
25
0
Oslo
zw. bew.
29
0
Parijs
onbew.
29
0
Rome
onbew.
27
0
Stockholm
onbew.
-
0
Wenen
onbew.
23
0
Zürich
onbew.
25
0
eventueel ingrijpen in geval van con-
ientraties in 't perswezen. Rechterlijke
inmenging in fusies biedt, volgens de
N.VJ. geen oplossing voor de met fusies
van dagbladen en/of nieuwsbladen en
tijdschriften verband houdende proble
men.
De N.V.J. vindt dat toetsing van fu
sies aan het algemeen belang zich dus
danig in de publieke sfeer dient te vol
trekken dat vooral ook het politieke
aspect tot zijn recht kan komen.
Zij heeft verder nog een aantal prak
tische bezwaren tegen enkele onderde
len van het voorontwerp. De mogelijk
heden om af te wijken van het algeme
ne beginsel van openbaarheid van ad
viezen a n de Persraad zijn naar de
mening van de N.V.J. te ruim en te al
gemeen geformuleerd.
De journalistenorganisatie staat wel
positief tegenover de gedachte de Pers-
raad het recht van enquête te geven.
De N.V.J. wil de waarde hiervan ver
groten door in de wet een bepaling op
te nemen dat de Persraad bij iedere
wijziging in de bestaande verhoudingen
in de Nederlandse Perswereld moet wor
den betrokken. Zeer ernstige bezwaren
heeft de N.V.J. tegen het voorstel een
fusie-kamer als afdeling van de Pers
raad |n te stellen. Zij vindt dat hier
door als het ware afstand wordt ge
daan van de deskundigheid die ligt op
gesloten, in de Voltalligheid van de
Persraad.
PINGJUM By hun thuiskomst in
Pingjum (Friesland), na een verblijf
van acht maanden in Spanje, keken de
etser Frans Lodewijk Pannekoek en
zijn vrouw raar op.
Uit hun huisje bleek praktisch alles
te zijn gestolen. Er is zeker voor tien
duizend gulden aan goederen wegge
sleept waaronder antiek, een koelkast
en elektrische apparaten. Daarbij komt
nog, dat het huis van stroom en water
was afgesloten.
Het provinciaal elektrisch bedrijf zei,
dat de heer Pannekoek sinds maart-
april van het vorig jaar niet betaald
had en een schuld had van 150 gulden.
Schriftelijke aanmaningen zouden geen
succes hebben gehad.
Het PEB heeft, onder toezicht van
de politie, de meters uit het huis van
de etser gehaald en ook de boiler van
vijfhonderd gulden.
Het is nog niet bekend wie het huis
hebben leeg gehaald.
EINDHOVEN De politie te Eind
hoven verstrekt de volgende opgaaf
van geredden en doden in Dinant:
GEREDDEN: mej. W. Cuppens 20
jaar, H. v. d. Munckhof 21 jaar, mej.
J. Vervest, 14 jaar, mevrouw Duff-
hues (reisleidster), allen uit Eindho
ven.
Omgekomen zijn: V. d. Velden,
chauffeur van de bus: J. Geeven, 57
jaar en mevrouw H. Geeven echtge
note, 57 jaar, Eindhoven, mej. Koppen
48 jaar, Amsterdam, logerende te
Eindhoven bij mej. G. van der Leen,
51 jaar, Eindhoven, die beiden deze
bustocht ondernamen, P. van Dongen
55 jaar en mevr. M. van Dongen 55
jaar, J. Stayen 76 jaar en echtgenote
mevr. J. Stayen 74 jaar, J. Bogers 59
jaar en echtgenote J. Bogers
56 jaar, mevr. M. van Staveren 56
jaar, mevr. Th. Vogel 60 jaar, mevr.
M. v. d. Velden 45 jaar, en dochter
tje Y. v. d. Velden 15 jaar, allen uit
Eindhoven, mevr. E. Schattorie 58
jaar en zoon L. Schattorie 29 jaar,
mevr. M. Schönthol 61 jaar, W. Ver-
vest 50 jaar en echtgenote A. Vervest
48 jaar, allen uit Eindhoven.
LEIDSCHENDAM De motorcoureur
K. P. uit Rijswijk heeft bekend uit het
Automobielmuseumin Leidschendam de
Suzuki te hebben weggenomen, waar
mee de Nw.-Zeelander Hugh Anderson
in 1964 en 1965 wereldkampioen werd
in de 125 cc klasse.
Volgens de politie wijst niets erop dat
gegevens aan de motorfiets werden ont
leend of dat geheimen werden verkocht.
EINDHOVEN Een van de vier
passagiers die uit de verongelukte
Eindhovense vakantiebus gered wer
den, was de 24-jarige reisleidster Mie
ke Duffhues-van Drunen, die zwem
mende uit de Maas gekomen is.
Mevrouw Duffheus ging voor de eer
ste keer als reisleidster mee. Haar
man is de organisator van Philips Won
derland.
„Ik sta nog te trillen op mijn benen",
zei hij gisteren. „Mieke belde mij om
half twee op vanuit Dinant. Haar ver
haal was zo verward, dat ik er in eer
ste instantie geen touw aan kon vast
knopen. Ik heb er later uit begrepen
dat zij met hun bus in de Maas ge
stort zijn.
Mijn vrouw is naar de kant gezwom
men, met nog drie andere jonge per
sonen, die in de bus zaten."
De heer Duffhues vertelde dat zijn
vrouw zichzelf verwijt dat zij niet meer
voor anderen had kunnen doen. „Ik heb
haar echter gezegd dat zij zich daar
over niet overstuur behoeft te maken."
Bij de familie Duffhues, de schoon
ouders van de reisleidster aan de Gen-
niperweg in Eindhoven stond de tele
foon cie hele middag niet stil.
Mevrouw Duffhues vertelde: „Ik
kreeg Mieke aan de telefoon en zij zei:
'Moeder, er is hier iets heel ergs ge
beurd.'
Gisteravond had zij de lijst gekregen
met namen en leeftijden van de bus
passagiers. Kijk eens Moeke, zei *;e,
hier staat er een van 71 en hier een
van 72 jaar. Ik zal deze oudjes dicht
bij me neer zetten en hen deze drie
dagen flink verwennen."
De activiteiten van de Stichting Eind-
hovens Vakantiecomité die jaarlijks
voor de bedrijfsvakantie van Philips
een programma samenstelt, waartoe
dit jaar ook de tocht met de veronge
lukte bus behoorde, worden normaal
voortgezet.
Ook de andere bustochten van het
Vakantiecomité gaan door.
Een groot percentage van de bevol-
ADVERTENTIE
king is buiten de stad met vakantie.
Dat maakte het voor de Eindhovense
politie ook moeilijk familieleden van
de inzittenden van de bus op te spo
ren.
Gisteravond om zes uur moest nog
familie van de helft van het aantal
slachtoffers worden gevonden.
Door bemiddeling van de politie von
den familieleden van verschillende in
zittenden van de bus elkaar gistermid
dag op het politiebureau, zodat zij met
elkaar in particuliere auto's naar Di
nant konden gaan.
De bus, van de firma Arnold van
Dijk en bestuurd door de ook omgeko
men chauffeur Van der Velden, was
gisterochtend om kwart voor acht van
het Eindhovense station vertrokken. Hij
vervoerde voor het Vakantiecomité de
deelnemers aan een driedaagse reis
naar Bouillon, een plaats in de Belgi
sche Ardennen. Op dezelfde tijd was
ook een andere bus vertrokken voor
een dagtocht.
Direct na het bekend worden van het
ongeluk vertrok gistermiddag de bur
gemeester van Eindhoven, ir. H. B. J.
Witte, die beschermheer van het Va
kantiecomité is, samen met de voorzit
ter van het comité naar de plaats $an
de ramp.
Vandaag hangt van de openbare ge
bouwen in Eindhoven de vlag half-stok.
DEN HAAG Het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid onder
zoekt of er in Groningen hartpatiënten zijn overleden als gevolg van het gebrek
aan wetenschapsmensen.
Een woordvoerder van het ministerie deelde gisteren mee ernstig geschrokken fee
zijn van de uitlatingen van prof. dr. H. N. Hadders, voorzitter van de medische
faculteit in Groningen aan het adres van' de regering.
Zoals w(j gisteren meldden wijt prof. Hadders het overlijden van een aantal hart
patiënten in Groningen aan het gebrek aan wetenschapsmensen.
Het lijkt ons, aldus het ministerie, onwaarschijnlijk dat prof. Hadders gelijk heeft,
maar een diepgaand onderzoek is in ieder geval geboden.
De waarnemend minister van onder
wijs en wetenschappen, dr. Klompé,
heeft gisteren laten weten dat de kri
tiek van prof. Hadders in hoge mate
onrecht doet aan het beleid van mi
nister Veringa (Onderwijs en weten
schappen).
Minister Veringa heeft zich bereid
verklaard enige tientallen personeels
plaatsen ten behoeve van de Groningse
medische faculteit vervroegd ter be
schikking te stellen op de begroting
van 1970 en volgende jaren. Hij staat
ook, aldus minister Klompé, welwil
lend tegenover voorstellen tot inciden
tele, ruimtelijke en instrumentale voor
zieningen, die bijzondere knelpunten
kunnen wegnemen.
Na een gesprek met een afvaardiging
van de universiteit op 12 juni heeft mi
nister Veringa laten weten voor sug
gesties open te staan.
Op 10 juli antwoordde het curato
rium van de Groningse universiteit.
Het deed geen suggestiesmaar deelde
mee het instellen van, een wachtlijst
voor medische studenten onontkoom
baar te vinden zulks in tegenstelling
met alle andere medische faculteiten.
Nadrukkelijk liet het curatorium we
ten bereid te zijn tot nader overleg.
Minister Veringa heeft daarna de re
geringscommissaris prof. dr. K. Post-
humes bereid gevonden nogmaals te on
derzoeken of de situatie van de Gro
ningse medische faculteit sterk afwijkt
van die van de andere medische facul
teiten.
DEN HAAG Nederland zal zich verzetten tegen het lidmaatschap van Spanje
van de NAVO, zolang aldaar een dictatuur heerst, aldus heeft de minister van Bui
tenlandse Zaken, mr. J. M. A. H. Luns, meegedeeld in antwoord op vragen van de
fractieleider van de PvdA in de Tweede Kamer, drs. J. M. den Uyl.
ROTTERDAM Een paar
j zwemmende Rotterdamse meisjes
3 en jongens hebben in de Maas bij j
Katendrecht gisteren een school
inktvissen gezien. Zij brachten de S
3 Rotterdamse politie een plastic zak- 3
je met ruim dertig octopussen als
bewijs van hun vondst. De inktvis-
3 sen die doorgaans in de Middel-
3 landse Zee voorkomen varieer- 3
den in lengte tussen vijf en twintig
centimeter. De suptropische inkt-
3 vissen zoeken verzilt water op. Zij 3
zijn ook gesignaleerd in de Schelde.
De kwestie van het lidmaatschap van
Spanje is de laatste jaren nooit in de
NAVO aan de orde gesteld en is niet
actueel. Ook de Verenigde Staten heb
ben in de NAVO geen initiatief geno
men om toetreding van Spanje te bevor
deren.
Drs. Den Uyl had vragen gesteld over
uitlatingen van de Amerikaanse ambas
sadeur in Madrid, die zou hebben ver
klaard dat zijn regering voorstander
is van toetreding van Spanje tot de
Navo. De ambassadeur zou hieraan
hebben toegevoegd, dat men zelf zijn
conclusies kan trekken over de be
weegredenen van hte bezoek aan Ma
drid van generaal Goedpaster, kort
voor hij het bevel over de Navo-troe-
pen in Europa aanvaardde, en toen-
dertij d nog opperbevelhebber van de
Amerikaanse troepen in Europa.
Berichten, als zou de woordvoerder
van het Amerikaanse ministerie van
buitenlandse zaken hebben verklaard te
hopen dat Spanje's buurlanden eens met
het denkbeeld van een Spaans Navo-
lidmaatschap verzoend zullen raken,
zijn niet juist, aldus minister Luns.
AMSTERDAM Op het Rokin in
Amsterdam ontdekten politiemannen
gisterochtend een rijdende auto, met een
man ligend op de moterkap. De auto
werd, bleek later, bestuurd door 's mans
dochter, die als passagiers ook nog haar
echtgenoot en haar moeder had.
Het zag er wat schrikwekkend uit.
De inzittenden beweerden dat pa, die
zich inmiddels van de motorkap had la
ten glijden, met een mes gedreigd had.
Er werd echter nergens een mes gevon
den.
De hele affaire bleek te zijn begon
nen door een dood-ordinaire gezinsruzie.
Dochter, moeder en schoonzoon stapten
in de auto eri wilden wegrijden. Pa
sprong op de moterkap om het wegrij
den te verhinderen. Dat had geen ef
fect, want dochter reed toch weg, zij
het met een ongevaarlijke snelheid.
Omdat de politie geen strafbaar feit
kon ontdekken, kon iedereen, toen de
gemoederen weer wat bedaard waren,
weer zijns weegs gaan.
DEN HAAG Het in Indonesië ver
spreide leerboek Nederlands, Dasar Be-
hasa Belanda van J. de la Cour, is
weliswaar niet onbruikbaar, maar wel
minder geschikt voor zelfstudie, aldus
heeft de minister van onderwijs en
wetenschappen, dr. Veringa, verklaard
in antwoord op vragen van het Twee
de-Kamerlid Dijkstra (D'66).
De Nederlandse ambassade in Dja
karta heeft echter meegedeeld dat het
boek in de praktijk niet voor zelfstudie
wordt gebruikt. De betere docenten die
er mee werken verstrekken hun leer
lingen aanvullend lesmateriaal.
Toen de ambassade verzocht nog
maals 10.000 exemplaren van het boek
naar Indonesië te zenden gezien de grote
vraag, is aan dit verzoek voldaan",
„mede met het oog op de hierbij betrok
ken Nederlandse cultuurbei angen" en
„ondanks mogelijke gebreken".
Een verklaring van een deskundige
dat tegen publicatie van het manuscript
geen enkele bezwaar kon worden 'ge
maakt was al houdt een dergelijke
verklaring geen gunstig oordeel over de
bruikbaarheid in voldoende grond
om het boek beschikbaar te stellen.
STEENWIJKERWOLD Dinsdag
middag is de boerderij van de veehou
der H. ten Brake te Steenwijkerwold
geheel door brand verloren gegaan
evenals de inventaris. Niemand van het
uit zes personen bestaande gezin was
thuis. De oorzaak is het ontploffen van
een fles butagas. De schade bedraagt
over de f 10.000,-. Een en ander was
verzekerd.
ADVERTENTIE
mei. Marlies Hek
kantoor RooaendaaI
NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDSBANK
Z70 vestigingen In Nederland
AMSTERDAM In Amsterdam be
staat geen wachtlijst voor hartpatiën
ten, zoals in Groningen waar prof. dr.
H. N. Hadders gisteren alarm sloeg om
dat gebrek aan hartspecialisten daar
levens eist.
Het waarnemend hoofd van de afde
ling cardiologie van het Wilhlmina-
Gasthuis (Universiteitsziekenhuis) dr.
H. Wellens zegt hierover: „Bij iedere
kliniek staan wel hartpatiënten geregis
treerd die nog nader bekeken moeten
worden. Urgente hartpatiënten kunnen
hier echter altijd voorrang krijgen. Het
probleem van een wachtlijst met alle
gevolgen van dien speelt hier niet".
De opleiding van studenten legt geen
beslag op de Amsterdamse cardiologen.
Dr. Wellens: „Om te beginnen is
cardiologie geen verplicht vak hier.
Voor de opleiding in de cardiologie heb
ben wy een speciale man beschikbaar.
Dat hébben we gedaan omdat we dit
zo'n bijzonder belangrijk terrein vinden.
Hart- en vaatziekten komen steeds va
ker voor als doodsoorzaak".
Over de toeloop van medische stu
denten, waarmee iedere universiteit in
ons land kampt, zegt prof. dr. H. J.
Lammerts, voorzitter van de medische
faculteit van de Katholieke universiteit
in Nijmegen: „Het is geweldig passen
en meten. De wens van minister Verin
ga geen wachtlijsten voor studenten in
te voeren is een grote belasting".
In de Nijmeegse ziekenhuizen bestaan
wachtlijsten voor hartpatiënten, maar
de toestand is nog niet zorgwekkend.
Er wordt wel intern overleg gepleegd
hoe men de zaak aan het begin van
het nieuwe academische jaar moet aan
pakken.
Prof. H. Deenstra, voorzitter van de
medische faculteit in Utrecht, zegt over
de toeloop van studenten die medicij
nen willen gaan studeren: „Eén op de
honderd mensen die in Nederland wor
den geboren gaan medicijnen stude
ren. Hier ligt een afschuwelijk pro
bleem, want ieder heeft het recht op
vrije keuze wat zijn beroep betreft. De
medici zullen echter met het oog op de
patiënten zeggen: tot hiertoe en niet
verder. Er is nog geen noodsituatie
maar de angst leeft wel sterk dat een
te zwaar beroep op ons zal worden ge
daan".
Bij de medische faculteit in Leiden is
gekozen voor een vergelijkend examen
in plaats van wachtlijsten voor studen
ten, die naar het tweede jaar overgaan.
Of er in deze stad van een noodsituatie
sprake is, was gisteren niet te zeggen.
BREDA Een aantal bewoners van
Breda Noord heeft de leden van de ge
meenteraad gisteravond een ultimatum
toegestuurd inzake de gevaarlijke situa
ties op vier kruispunten in de noorde
lijke rondweg van Breda.
In het ultimatum staat, dat wanneer
de raadsleden „er niet voor zorgen dat
donderdagavond a.s. in de raadsverga
dering optimale voorzieningen voor de
veiligheid van de weggebruikers wor
den vastgesteld, de bewoners van Bre
da Noocrd vrijdag a.s. een uur lang een
van de kruispunten zullen bezetten".
Mocht dit niet tot beveiligingsmaat
regelen van de overheid leiden, dan zal
de groep andere stappen overwegen.
In Breda Noord is grote onrust ont
staan sinds vier weken geleden de rond
weg voor het grootste deel werd open
gesteld, hetgeen direct legio aanrijdin
gen tot gevolg had. Vrijdagmiddag j.l.
viel de eerste verkeersdode. Op d,
raadsagenda van Breda komt het punt
rondweg niet voor.
ROTTERDAM Voor de noordelijke
kustwateren van ons land is een tijde
lijke dienst met een hovercraft inge
steld.
Met ingang van 2 augustus 'wordt een
dienst onderhouden tussen Harlingen,
Vlieland, Terschelling en Den Helder.
De dienst zal worden gevaren door de
scheepvaart- en handelmaatschappij
Comar, de agent in ons land voor de
Britse firma Hover Marine.
De tochten hebben een experimenteel
karakter. Mocht de proef, die ongeveer
zes weken duurt, slagen dan zullen vol
gend jaar meer hovercrafts worden In
gezet.
Voor de proeven zal een HM12 worden
gebruikt, een hovercraft met een top
snelheid van 65 kilometer per uur en
accommodatie voor 65 passagiers. De
reistijd tussen Hariingen en Terschel
ling zal ongeveer een half uur bedragen.
GRUBBENVORST Op de coöpe
ratieve Veiling in Grubbenvorst zijn
dinsdag 180.000 kilo morellen in voor
verkoop geveild. Zij brachten van f 1,48
tot 1,54 per kilo op. Het betrof de ge
schatte aanvoer morellen die in dit
seizoen aan de veiling worden verwacht
en het was de eerste maal dat deze in
voorverkoop in veiling werden gebracht.
De aanvoeren zullen nu in de komende
weken worden afgeleverd aan de kopers
in de volgorde waarin ze vandaag hun
aandeel van de totaal aanvoer hebben
gekocht. Mocht de totale aanvoer min
der bedragen dan valt de laatste koper
a f.