Journalisten principieel tegen ontwerp-perswet Den Haag onderzoekt na Groningse beschuldiging dood hartpatiënten „Geen dictatoriaal Spanje in Navo", zegt Luns Voor u marken peseta's en lires en voor u Busrampen uit verleden Mevrouw Duff hues (voor eerste keer leidster) wilde oudjes verwennen de bank waar ook u zich thuis voelt Reisleidster: „Er is niet geschreeuwd het ging allemaal te sne?" WEER IN EUROPA Bij terugkeer uit Spanje huis leeg Geredden en slachtoffers Coureur bekent stelen Suzuki Inktvissen ontdekt in Nieuwe Maas en Schelde Vrouw reed met hoze schoonpapa op motorkap Boerderij brand In Amsterdam geen wachtlijst Per hovercraft naar Vlieland en Terschelling Met Nederlandse autobussen Enorme klap Noodluik Luguber P Overstuur Verwennen V akantiecomité Vlag halfstok „Onrecht" VRAGEN VAN DEN UYL BEANTWOORD „Leerboek Nederlands voor Indonesië niet onbruikbaar" Goede koers: naar de NMB voor uw buitenlands geld. U wordt snel, accuraat en voorkomend geholpen. En u kunt er ook te recht voor andere reisdiensten, zoals een bagageverzekering. Want ook dat is een bij uw va kantie passende zonnige kant van de NMB: de persoonlijke service! Toeloop Examen BREDA DREIGT MET BEZETTING VAN KRUISPUNTEN MORELLEN GEVEILD IN VOORVERKOOP WOENSDAG 16 JULI 1969 SCHIPPER KON NOODLUIK NIET OPEN KRIJGEN EINDHOVEN Dit catastrofale ongeluk roept herinneringen op aan vroegere busongelukken van dezelf de of groetere omvang. Iin juli 1966 kwamen bij een der zwaarste busongelukken van de laat ste jaren in Limburg aan de Lahn (Dtsl.) 28 Belgische kinderen en vijf volwassenen om het leven. Begin juli 1963 vloog een geheel bezette Belgische toeristenbus in de nabijheid van Stuttgart van de Auto bahn. Tien mensen vonden de dood. In November 1967 startte een ge heel beziebte bus in Joegoslavië in de rivier de Save. Alle passagiers kwa men om het leven. Zeventien mensen kwamen om toen in juli 1964 een toeristenbus in de Franse Alpen van de weg raakte en 88 meter naar beneden stortte. In januari van dit jaar vrloren 18 mensen het leven toen in Cairo een bus in de Nijl stortte. Eén van de ergste catastrofen vol trok zich in augustus 1968 in Japan, toen een aardschok twee bussen van die weg drukte. Slechts drie van de in totaal 103 inzittenden overleefden dezie ramp. Hieronder tevens een overzicht van ongelukken met Nederlandse autobussen. 16 aug- 1963: Een autobus uit Emmen botst bij het Zuidduitse Pforzheim op een tegenligger. De bus brandt uit; drie passagiers wor den gewond; een Duitse automobi list verliest het leven. 23 mei 1965: Een bus uit Strijen rijdt met defecte remmen en loeien de claxon in het Oostenrijkse berg dorpje Ziel door de muur een gara gebedrijf binnen. De gendarmerie haalt later vier doden en dertig ge wonden uit de ravage. 2 aug. 1965: Twintig toeristen uit Dordrecht belandden in ziekenhui zen in de omgeving van het Duitse stadje Zeil. Een autobus rijdt door een borstwering, stort acht meter omlaag en blijft net bo ven de rivier de Moezel hangen. 27 ok. 1965: Vijftien in Engeland wonende Polen komen om het leven als in het Poolse dorpje Skwierzyma een Nederlandse autobus van een brug stort. Zij waren in Hoek van Holland ingestapt met bestemming Poznan. Er zijn 36 gewonden. 21 juli 1966: Twee inzittenden van een bus uit Emmen worden bij het Zwitserse plaatsje Diegten gewond ais de bus waarin zij reizen kantelt. 30 juni 1967: Twee doden vallen er bij een ongeluk met een Neder landse bios op de Italiaans - Zu i d sla - vische grens- Vier andere inzitten den worden ernstig gewond. 26 aug. 1968: Negenendertig Ne derlandse toeristen worden gewond als een Nederlandse autobus op de Autobahn bij München tegen een Duitse vrachtwagencombinatie botst. DINANT Mieke Duffhues vertelde direct na de ramp„We zouden net gaan lunchen. Het was verschrikkelijk warm en iedereen was eigenlijk wat sla perig. Plosteling begreep ik dat er iets niet in orde was. Ik zag dat de chauffeur zenuwachtig werd en dat hij het stuur steeds steviger vastgreep. „Remmen'', riep hij. Toen raakten we een muur en gingen we recht op de rivier af. De bus veegde de vangrail weg of het niets was". „Neen, er is niet geschreeuwd. Het ging allemaal te snel". De vier geredden zijn opgenomen in de kliniek van St.-Anna te Dinant. Ze lig gen op dezelfde kamer. De 41jarige Rode Kruishelpster mevr. D. Berokman was als een van de eer sten op de plaats van de ramp. „Ik zag drie mensen nog even boven water ko men. Ze staken een hand omhoog en verdwenen toen voorgoed in de golven. Ik zag hoe mannen van. de brandweer telkens opnieuw mensen uit de autobus haalden en naar de oever brachten. Zij legden ook een vrouw van middelbare leeftijd aan mijn voeten. Uit haar mond stroomde wat bloed, ik dacht dat ze nog leefde. Een uur lang, zolang ik nog krach ten had, heb ik door mond op mondbe ademing getracht haar tot bewustzijn te brengen. Ik was bijna uitgeput toen een arts mij zachtjes vertelde dat het niet meer hoefde; de vrouw was allang dood". Schipper Chr. Tommissun (50) uit het Belgische Eisden zag vanaf zijn schip Gabrielle hoe de autobus in het water dook. „Het was tien minuten over een. Ik had net gegeten en ging aan dek om dat 't in de kajuit veel te benauwd was. Ik hoorde een enorme klap en zag hoe de autobus uit de Rue Frère Jacques in de Maas dook. Binnen enkele minu ten was de wagen gezonken". „Ik zag vier mensen voor hen leven zwemmen. Ik heb direct mijn roeiboot in het water laten zakken en ben naar de bovenkant van de bus geroeid. De wagen stond op zijn vier wielen op de bodem van de Maas". „Ik ben nog op het dak van de auto bus gaan staan om het noodluik te ope nen. Hoe hard ik ook trok, ik kreeg het luik niet open. Later kwam een jongen mij helpen en toen lukte het ineens wel. Drie mens en kwamen onmiddellijk naar boven drijven. Zij waren al dood" „Ik heb ze in de roeiboot gehesen en naar de kade gebracht. Later* heb ik nog vijf mensen door het noodluik naar boven gehaald. Het was vreselijk. Het inwendige van de bus kon ik niet zien. En tussen de stukken bagage die naar boven kwamen drijven, zag ik hier en daar een hand, een hoofd of een been uitsteken. Ik greep die mensen in de hoop dat een van hen nog zou leven. Maar het was tevergeefs". Enkele uren later trotseerde de mas sa nieuwsgierige kijkers nog de hitte op de oevers van de Maas om een glimp van het witte dak van de auto bus dat in de zonnestralen door het troe bele bruine water oplicht. Vlaggen wapperden langs de kade en vanaf de versierde brug. Toeristen na men zelfs een kaartje voor de zweef- baan naar de vesting hoog op de rotsen boven Dinant, om een beter zicht op het lugubere kijkspel ee hebben. AMSTERDAM De Nederlandse Vereniging van Journalisten heeft in haar advies aan minister Klompé <C„ R. 'en M.) het voorontwerp Wet voorzie ning perswezen afgewezen. De N.V.J. zegt het uiteraard te kun nen waarderen dat het voorontwerp ge tuigt van begrip voor de betekenis van •en goede verscheidenheid van het perswezen en wat wordt genoemd „pu blieke voorlichting". Met de uitwer king van deze gedachte, zoals die in het voorontwerp wordt gegeven, is de N.V.J. het echter grotendeels oneens. De N.V.J. wijst bijvoorbeeld op prin cipiële gronden af dat volgens het voor ontwerp de rechter wordt belast mei 'n Weerrapporten van hedenmorgen 7 uur. £.2 et £6 w> Amsterdam licht bew. 28 0 De Bilt half bew. 27 0 Deelen licht bew. 27 0 Eelde onbew. 25 0 Eindhoven licht bew. 27 0 Den Helder licht bew. 25 0 Rotterdam onbew. 27 0 Twente onbew. 25 0 Vlissingen onbew. 24 0 Zuid-Limburg onbew. 27 0 Aberdeen geh. bew. 26 0 Athene onbew. 29 0 Barcelona onbew. 26 0 Belgrado onbew. 23 0 Berlijn onbew. 25 0 Bordeaux geh. bew. ,33 0 Brussel licht bew. 28 0 Frankfort onbew. 27 0 Genève onbew. 27 0 Grenoble onbew. 27 0 Helsinki onbew. 22 0 Innsbruck onbew. 26 0 Kopenhagen onbew. 23 0 Lissabon onbew. 29 0 Locarno zw. bew. 26 0 Londen onbew. 29 0 Luxemburg onbew. 26 0 Madrid onbew. 36 0 Malaga onbew. 27 0 Mallorca onbew. 0 München onbew. 23 0 Nice onbew. 25 0 Oslo zw. bew. 29 0 Parijs onbew. 29 0 Rome onbew. 27 0 Stockholm onbew. - 0 Wenen onbew. 23 0 Zürich onbew. 25 0 eventueel ingrijpen in geval van con- ientraties in 't perswezen. Rechterlijke inmenging in fusies biedt, volgens de N.VJ. geen oplossing voor de met fusies van dagbladen en/of nieuwsbladen en tijdschriften verband houdende proble men. De N.V.J. vindt dat toetsing van fu sies aan het algemeen belang zich dus danig in de publieke sfeer dient te vol trekken dat vooral ook het politieke aspect tot zijn recht kan komen. Zij heeft verder nog een aantal prak tische bezwaren tegen enkele onderde len van het voorontwerp. De mogelijk heden om af te wijken van het algeme ne beginsel van openbaarheid van ad viezen a n de Persraad zijn naar de mening van de N.V.J. te ruim en te al gemeen geformuleerd. De journalistenorganisatie staat wel positief tegenover de gedachte de Pers- raad het recht van enquête te geven. De N.V.J. wil de waarde hiervan ver groten door in de wet een bepaling op te nemen dat de Persraad bij iedere wijziging in de bestaande verhoudingen in de Nederlandse Perswereld moet wor den betrokken. Zeer ernstige bezwaren heeft de N.V.J. tegen het voorstel een fusie-kamer als afdeling van de Pers raad |n te stellen. Zij vindt dat hier door als het ware afstand wordt ge daan van de deskundigheid die ligt op gesloten, in de Voltalligheid van de Persraad. PINGJUM By hun thuiskomst in Pingjum (Friesland), na een verblijf van acht maanden in Spanje, keken de etser Frans Lodewijk Pannekoek en zijn vrouw raar op. Uit hun huisje bleek praktisch alles te zijn gestolen. Er is zeker voor tien duizend gulden aan goederen wegge sleept waaronder antiek, een koelkast en elektrische apparaten. Daarbij komt nog, dat het huis van stroom en water was afgesloten. Het provinciaal elektrisch bedrijf zei, dat de heer Pannekoek sinds maart- april van het vorig jaar niet betaald had en een schuld had van 150 gulden. Schriftelijke aanmaningen zouden geen succes hebben gehad. Het PEB heeft, onder toezicht van de politie, de meters uit het huis van de etser gehaald en ook de boiler van vijfhonderd gulden. Het is nog niet bekend wie het huis hebben leeg gehaald. EINDHOVEN De politie te Eind hoven verstrekt de volgende opgaaf van geredden en doden in Dinant: GEREDDEN: mej. W. Cuppens 20 jaar, H. v. d. Munckhof 21 jaar, mej. J. Vervest, 14 jaar, mevrouw Duff- hues (reisleidster), allen uit Eindho ven. Omgekomen zijn: V. d. Velden, chauffeur van de bus: J. Geeven, 57 jaar en mevrouw H. Geeven echtge note, 57 jaar, Eindhoven, mej. Koppen 48 jaar, Amsterdam, logerende te Eindhoven bij mej. G. van der Leen, 51 jaar, Eindhoven, die beiden deze bustocht ondernamen, P. van Dongen 55 jaar en mevr. M. van Dongen 55 jaar, J. Stayen 76 jaar en echtgenote mevr. J. Stayen 74 jaar, J. Bogers 59 jaar en echtgenote J. Bogers 56 jaar, mevr. M. van Staveren 56 jaar, mevr. Th. Vogel 60 jaar, mevr. M. v. d. Velden 45 jaar, en dochter tje Y. v. d. Velden 15 jaar, allen uit Eindhoven, mevr. E. Schattorie 58 jaar en zoon L. Schattorie 29 jaar, mevr. M. Schönthol 61 jaar, W. Ver- vest 50 jaar en echtgenote A. Vervest 48 jaar, allen uit Eindhoven. LEIDSCHENDAM De motorcoureur K. P. uit Rijswijk heeft bekend uit het Automobielmuseumin Leidschendam de Suzuki te hebben weggenomen, waar mee de Nw.-Zeelander Hugh Anderson in 1964 en 1965 wereldkampioen werd in de 125 cc klasse. Volgens de politie wijst niets erop dat gegevens aan de motorfiets werden ont leend of dat geheimen werden verkocht. EINDHOVEN Een van de vier passagiers die uit de verongelukte Eindhovense vakantiebus gered wer den, was de 24-jarige reisleidster Mie ke Duffhues-van Drunen, die zwem mende uit de Maas gekomen is. Mevrouw Duffheus ging voor de eer ste keer als reisleidster mee. Haar man is de organisator van Philips Won derland. „Ik sta nog te trillen op mijn benen", zei hij gisteren. „Mieke belde mij om half twee op vanuit Dinant. Haar ver haal was zo verward, dat ik er in eer ste instantie geen touw aan kon vast knopen. Ik heb er later uit begrepen dat zij met hun bus in de Maas ge stort zijn. Mijn vrouw is naar de kant gezwom men, met nog drie andere jonge per sonen, die in de bus zaten." De heer Duffhues vertelde dat zijn vrouw zichzelf verwijt dat zij niet meer voor anderen had kunnen doen. „Ik heb haar echter gezegd dat zij zich daar over niet overstuur behoeft te maken." Bij de familie Duffhues, de schoon ouders van de reisleidster aan de Gen- niperweg in Eindhoven stond de tele foon cie hele middag niet stil. Mevrouw Duffhues vertelde: „Ik kreeg Mieke aan de telefoon en zij zei: 'Moeder, er is hier iets heel ergs ge beurd.' Gisteravond had zij de lijst gekregen met namen en leeftijden van de bus passagiers. Kijk eens Moeke, zei *;e, hier staat er een van 71 en hier een van 72 jaar. Ik zal deze oudjes dicht bij me neer zetten en hen deze drie dagen flink verwennen." De activiteiten van de Stichting Eind- hovens Vakantiecomité die jaarlijks voor de bedrijfsvakantie van Philips een programma samenstelt, waartoe dit jaar ook de tocht met de veronge lukte bus behoorde, worden normaal voortgezet. Ook de andere bustochten van het Vakantiecomité gaan door. Een groot percentage van de bevol- ADVERTENTIE king is buiten de stad met vakantie. Dat maakte het voor de Eindhovense politie ook moeilijk familieleden van de inzittenden van de bus op te spo ren. Gisteravond om zes uur moest nog familie van de helft van het aantal slachtoffers worden gevonden. Door bemiddeling van de politie von den familieleden van verschillende in zittenden van de bus elkaar gistermid dag op het politiebureau, zodat zij met elkaar in particuliere auto's naar Di nant konden gaan. De bus, van de firma Arnold van Dijk en bestuurd door de ook omgeko men chauffeur Van der Velden, was gisterochtend om kwart voor acht van het Eindhovense station vertrokken. Hij vervoerde voor het Vakantiecomité de deelnemers aan een driedaagse reis naar Bouillon, een plaats in de Belgi sche Ardennen. Op dezelfde tijd was ook een andere bus vertrokken voor een dagtocht. Direct na het bekend worden van het ongeluk vertrok gistermiddag de bur gemeester van Eindhoven, ir. H. B. J. Witte, die beschermheer van het Va kantiecomité is, samen met de voorzit ter van het comité naar de plaats $an de ramp. Vandaag hangt van de openbare ge bouwen in Eindhoven de vlag half-stok. DEN HAAG Het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid onder zoekt of er in Groningen hartpatiënten zijn overleden als gevolg van het gebrek aan wetenschapsmensen. Een woordvoerder van het ministerie deelde gisteren mee ernstig geschrokken fee zijn van de uitlatingen van prof. dr. H. N. Hadders, voorzitter van de medische faculteit in Groningen aan het adres van' de regering. Zoals w(j gisteren meldden wijt prof. Hadders het overlijden van een aantal hart patiënten in Groningen aan het gebrek aan wetenschapsmensen. Het lijkt ons, aldus het ministerie, onwaarschijnlijk dat prof. Hadders gelijk heeft, maar een diepgaand onderzoek is in ieder geval geboden. De waarnemend minister van onder wijs en wetenschappen, dr. Klompé, heeft gisteren laten weten dat de kri tiek van prof. Hadders in hoge mate onrecht doet aan het beleid van mi nister Veringa (Onderwijs en weten schappen). Minister Veringa heeft zich bereid verklaard enige tientallen personeels plaatsen ten behoeve van de Groningse medische faculteit vervroegd ter be schikking te stellen op de begroting van 1970 en volgende jaren. Hij staat ook, aldus minister Klompé, welwil lend tegenover voorstellen tot inciden tele, ruimtelijke en instrumentale voor zieningen, die bijzondere knelpunten kunnen wegnemen. Na een gesprek met een afvaardiging van de universiteit op 12 juni heeft mi nister Veringa laten weten voor sug gesties open te staan. Op 10 juli antwoordde het curato rium van de Groningse universiteit. Het deed geen suggestiesmaar deelde mee het instellen van, een wachtlijst voor medische studenten onontkoom baar te vinden zulks in tegenstelling met alle andere medische faculteiten. Nadrukkelijk liet het curatorium we ten bereid te zijn tot nader overleg. Minister Veringa heeft daarna de re geringscommissaris prof. dr. K. Post- humes bereid gevonden nogmaals te on derzoeken of de situatie van de Gro ningse medische faculteit sterk afwijkt van die van de andere medische facul teiten. DEN HAAG Nederland zal zich verzetten tegen het lidmaatschap van Spanje van de NAVO, zolang aldaar een dictatuur heerst, aldus heeft de minister van Bui tenlandse Zaken, mr. J. M. A. H. Luns, meegedeeld in antwoord op vragen van de fractieleider van de PvdA in de Tweede Kamer, drs. J. M. den Uyl. ROTTERDAM Een paar j zwemmende Rotterdamse meisjes 3 en jongens hebben in de Maas bij j Katendrecht gisteren een school inktvissen gezien. Zij brachten de S 3 Rotterdamse politie een plastic zak- 3 je met ruim dertig octopussen als bewijs van hun vondst. De inktvis- 3 sen die doorgaans in de Middel- 3 landse Zee voorkomen varieer- 3 den in lengte tussen vijf en twintig centimeter. De suptropische inkt- 3 vissen zoeken verzilt water op. Zij 3 zijn ook gesignaleerd in de Schelde. De kwestie van het lidmaatschap van Spanje is de laatste jaren nooit in de NAVO aan de orde gesteld en is niet actueel. Ook de Verenigde Staten heb ben in de NAVO geen initiatief geno men om toetreding van Spanje te bevor deren. Drs. Den Uyl had vragen gesteld over uitlatingen van de Amerikaanse ambas sadeur in Madrid, die zou hebben ver klaard dat zijn regering voorstander is van toetreding van Spanje tot de Navo. De ambassadeur zou hieraan hebben toegevoegd, dat men zelf zijn conclusies kan trekken over de be weegredenen van hte bezoek aan Ma drid van generaal Goedpaster, kort voor hij het bevel over de Navo-troe- pen in Europa aanvaardde, en toen- dertij d nog opperbevelhebber van de Amerikaanse troepen in Europa. Berichten, als zou de woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken hebben verklaard te hopen dat Spanje's buurlanden eens met het denkbeeld van een Spaans Navo- lidmaatschap verzoend zullen raken, zijn niet juist, aldus minister Luns. AMSTERDAM Op het Rokin in Amsterdam ontdekten politiemannen gisterochtend een rijdende auto, met een man ligend op de moterkap. De auto werd, bleek later, bestuurd door 's mans dochter, die als passagiers ook nog haar echtgenoot en haar moeder had. Het zag er wat schrikwekkend uit. De inzittenden beweerden dat pa, die zich inmiddels van de motorkap had la ten glijden, met een mes gedreigd had. Er werd echter nergens een mes gevon den. De hele affaire bleek te zijn begon nen door een dood-ordinaire gezinsruzie. Dochter, moeder en schoonzoon stapten in de auto eri wilden wegrijden. Pa sprong op de moterkap om het wegrij den te verhinderen. Dat had geen ef fect, want dochter reed toch weg, zij het met een ongevaarlijke snelheid. Omdat de politie geen strafbaar feit kon ontdekken, kon iedereen, toen de gemoederen weer wat bedaard waren, weer zijns weegs gaan. DEN HAAG Het in Indonesië ver spreide leerboek Nederlands, Dasar Be- hasa Belanda van J. de la Cour, is weliswaar niet onbruikbaar, maar wel minder geschikt voor zelfstudie, aldus heeft de minister van onderwijs en wetenschappen, dr. Veringa, verklaard in antwoord op vragen van het Twee de-Kamerlid Dijkstra (D'66). De Nederlandse ambassade in Dja karta heeft echter meegedeeld dat het boek in de praktijk niet voor zelfstudie wordt gebruikt. De betere docenten die er mee werken verstrekken hun leer lingen aanvullend lesmateriaal. Toen de ambassade verzocht nog maals 10.000 exemplaren van het boek naar Indonesië te zenden gezien de grote vraag, is aan dit verzoek voldaan", „mede met het oog op de hierbij betrok ken Nederlandse cultuurbei angen" en „ondanks mogelijke gebreken". Een verklaring van een deskundige dat tegen publicatie van het manuscript geen enkele bezwaar kon worden 'ge maakt was al houdt een dergelijke verklaring geen gunstig oordeel over de bruikbaarheid in voldoende grond om het boek beschikbaar te stellen. STEENWIJKERWOLD Dinsdag middag is de boerderij van de veehou der H. ten Brake te Steenwijkerwold geheel door brand verloren gegaan evenals de inventaris. Niemand van het uit zes personen bestaande gezin was thuis. De oorzaak is het ontploffen van een fles butagas. De schade bedraagt over de f 10.000,-. Een en ander was verzekerd. ADVERTENTIE mei. Marlies Hek kantoor RooaendaaI NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK Z70 vestigingen In Nederland AMSTERDAM In Amsterdam be staat geen wachtlijst voor hartpatiën ten, zoals in Groningen waar prof. dr. H. N. Hadders gisteren alarm sloeg om dat gebrek aan hartspecialisten daar levens eist. Het waarnemend hoofd van de afde ling cardiologie van het Wilhlmina- Gasthuis (Universiteitsziekenhuis) dr. H. Wellens zegt hierover: „Bij iedere kliniek staan wel hartpatiënten geregis treerd die nog nader bekeken moeten worden. Urgente hartpatiënten kunnen hier echter altijd voorrang krijgen. Het probleem van een wachtlijst met alle gevolgen van dien speelt hier niet". De opleiding van studenten legt geen beslag op de Amsterdamse cardiologen. Dr. Wellens: „Om te beginnen is cardiologie geen verplicht vak hier. Voor de opleiding in de cardiologie heb ben wy een speciale man beschikbaar. Dat hébben we gedaan omdat we dit zo'n bijzonder belangrijk terrein vinden. Hart- en vaatziekten komen steeds va ker voor als doodsoorzaak". Over de toeloop van medische stu denten, waarmee iedere universiteit in ons land kampt, zegt prof. dr. H. J. Lammerts, voorzitter van de medische faculteit van de Katholieke universiteit in Nijmegen: „Het is geweldig passen en meten. De wens van minister Verin ga geen wachtlijsten voor studenten in te voeren is een grote belasting". In de Nijmeegse ziekenhuizen bestaan wachtlijsten voor hartpatiënten, maar de toestand is nog niet zorgwekkend. Er wordt wel intern overleg gepleegd hoe men de zaak aan het begin van het nieuwe academische jaar moet aan pakken. Prof. H. Deenstra, voorzitter van de medische faculteit in Utrecht, zegt over de toeloop van studenten die medicij nen willen gaan studeren: „Eén op de honderd mensen die in Nederland wor den geboren gaan medicijnen stude ren. Hier ligt een afschuwelijk pro bleem, want ieder heeft het recht op vrije keuze wat zijn beroep betreft. De medici zullen echter met het oog op de patiënten zeggen: tot hiertoe en niet verder. Er is nog geen noodsituatie maar de angst leeft wel sterk dat een te zwaar beroep op ons zal worden ge daan". Bij de medische faculteit in Leiden is gekozen voor een vergelijkend examen in plaats van wachtlijsten voor studen ten, die naar het tweede jaar overgaan. Of er in deze stad van een noodsituatie sprake is, was gisteren niet te zeggen. BREDA Een aantal bewoners van Breda Noord heeft de leden van de ge meenteraad gisteravond een ultimatum toegestuurd inzake de gevaarlijke situa ties op vier kruispunten in de noorde lijke rondweg van Breda. In het ultimatum staat, dat wanneer de raadsleden „er niet voor zorgen dat donderdagavond a.s. in de raadsverga dering optimale voorzieningen voor de veiligheid van de weggebruikers wor den vastgesteld, de bewoners van Bre da Noocrd vrijdag a.s. een uur lang een van de kruispunten zullen bezetten". Mocht dit niet tot beveiligingsmaat regelen van de overheid leiden, dan zal de groep andere stappen overwegen. In Breda Noord is grote onrust ont staan sinds vier weken geleden de rond weg voor het grootste deel werd open gesteld, hetgeen direct legio aanrijdin gen tot gevolg had. Vrijdagmiddag j.l. viel de eerste verkeersdode. Op d, raadsagenda van Breda komt het punt rondweg niet voor. ROTTERDAM Voor de noordelijke kustwateren van ons land is een tijde lijke dienst met een hovercraft inge steld. Met ingang van 2 augustus 'wordt een dienst onderhouden tussen Harlingen, Vlieland, Terschelling en Den Helder. De dienst zal worden gevaren door de scheepvaart- en handelmaatschappij Comar, de agent in ons land voor de Britse firma Hover Marine. De tochten hebben een experimenteel karakter. Mocht de proef, die ongeveer zes weken duurt, slagen dan zullen vol gend jaar meer hovercrafts worden In gezet. Voor de proeven zal een HM12 worden gebruikt, een hovercraft met een top snelheid van 65 kilometer per uur en accommodatie voor 65 passagiers. De reistijd tussen Hariingen en Terschel ling zal ongeveer een half uur bedragen. GRUBBENVORST Op de coöpe ratieve Veiling in Grubbenvorst zijn dinsdag 180.000 kilo morellen in voor verkoop geveild. Zij brachten van f 1,48 tot 1,54 per kilo op. Het betrof de ge schatte aanvoer morellen die in dit seizoen aan de veiling worden verwacht en het was de eerste maal dat deze in voorverkoop in veiling werden gebracht. De aanvoeren zullen nu in de komende weken worden afgeleverd aan de kopers in de volgorde waarin ze vandaag hun aandeel van de totaal aanvoer hebben gekocht. Mocht de totale aanvoer min der bedragen dan valt de laatste koper a f.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7