Slachtoffers van busramp nu in Eindhoven opgebaard Bus remde over 3 km afstand" ANDERHALF JAAR EIS TEGEN CURAgAOSE HOOFDREDACTEUR Nieuwe systemen tegen schadelijke uitlaatgassen Droeve stoet trok veel belangstelling Banken verhogen garantie op betaalcheques tot f 100 Grote omzet in genees middelen Kranslegging op graf Johannes Post IN ONS LAND TIEN GEVALLEN VAN KINDERVERLAMMING Vliegtuigbom onschadelijk gemaakt Anderhalf jaar eis voor handel in hasjiesj Kotter na hrand gezonken Wet op besloten vennootscha ppen 9GEZI1SSPEELD OP VERWEKKEN VAN OPROER WACHTEN DRUK VOORSCHRIFT KONINGIN V) SPAARBANKEN VAN BLAUW NAAR GROEN OOK GROEN COMPUTERS CONFRONTATIE ONDERZOEK FADING VRAAG OVER BUSRAMP DONDERDAG 17 JULI 1969 De uit de Maas opgeta kelde autobus is gisteren naar een garage bij Namen gesleept, waar hij door de Belgische justitie aan een on derzoek wordt onderworpen. EINDHOVEN Tienduizenden, zo wel in België als in Nederland, zijn gis teren getuige geweest van het overbren gen van de 21 slachtoffers van de bus ramp in Dinant van de Champelle An dante in Dinant naar de gemeentelijke begraafplaats in Eindhoven. Woensdagmorgen om elf uur werd de stoet geformeerd, uitgeleide gedaan door de Nederlandse consul-generaal uit Luik, de waarnemend ambassadeur in België, de burgemeester van Dinant en duizenden langs de straten van deze Belgische vakantieplaats. Commissaris G. Guillaume, van Di nant, reed aan het hoofd van de stoet, die in Langzaam tempo in de richting van de Nederlandse grens kwam. Kin deren, vrouwen en mannen langs de route in België sloegen een kruis toon de stoet passeerde. Automobilisten stopten op de weg en bleven eerbiedig naast hun voertuig staan. Arbeiders in het veld staakten hun werk en ont- blooen hun thoofd. Aan de Belgisch-Nederlandse grens, die Bergedjkse Barrière, stonden om streeks een uur hondenden belangstel lenden. Zij moesten echter tot drie uur wachten voordat de stoet arriveerde. Politie en de Nederlandse en Belgische douaniers vormden een erehaag aan de slagboom bij de grens en brachten de groet toen de stoet passeerde. Ook langs de weg in Nederland ston den duizenden belangstellenden. Zij hadden uren moeten wachten om de vrachtauto's van de Belgische Bescher ming Bevolking, die de slachtoffers ver voerde, te zien passeren- In de binnenstad van Eindhoven wa ren weinig mensen te znen. Het warme weer had hen waarschijnlijk naar de buienwegen gedreven. Bijzonder druk was het wel bij de gemeentelijke begraafplaats, in Woen- sefl, waar de slachtoffers zijn opgebaard. Tijdens het binnendragen van de zware lijkkisten kwamen de naaste familieleden van de slachtoffers naar de Chapehe Ardante. Zij waren door de Eindhovanise politie uitgenodigd, om dat er nog een confrontatie moest plaa'ts vindien. In België was daar dinsdagavond nog een hele procedure aan voorafgegaan, waarvoor de minister van binnenland se zaken van België, nog naar Dinant was giekomen. Het is n.l. voorgeschreven dat de slachtoffers bij ongevallen ter plaatse moeten worden geïdentificeerd, maar omdat dit voor zoveel doden ineens, moeilijkheden opleverde had de minis ter toestemming gegeven dat ze in Eindhoven kon plaatsvinden. Nadat de confrontatie had plaatsgehad bracht burgemeester Witte van Eindho ven met enkele van zijn wethouders de slachtoffers nog een laatste groe. Na dien werd de Ohapelle Ad an te open- geseld voor belangstellende Eindhove- naren. Het was er de hele avond erg druk Koningin Juliana heeft in een tele gram aan burgemeester Witte van Eindhoven haar medeleven en deelne ming betoond. Zij zei diep geschokt te zijn door het bericht van de vreselijke ramp. Ook de Nederlandse regering heeft In een telegram haar deelneming aan de nabestaanden betuigd. De voorzitter van de Belgische Se naat, Paul Struye, heeft zijn Nederland se ambtgenoot prof. E. Mazure, een tele gram gezonden om namens de Belgische Senaat zdjn medeleven te uitten. Een overzicht van de aula van de algemene begraafplaats van Eindt- hoven, waar de kisten met de stoffelijke resten van de slachtoffers van de busramp btf Dinant zjjn opgebaard. AMSTERDAM De gezamenlijke banken in ons land gaan de maximum garantie op de groene betaalcheques verhogen van 50 tot 100 gulden. Dit zal gebeuren per 1 augustus. Uit een onderzoek van de Stichting Bevordering Chequeverkeer is naar voren ge komen dat gebruikers van betaalchques, evenals vele winkeliers, een hogere ga rantie op prUs stellen. „Omdat bovendien is gebleken dat het publiek op verantwoorde wijze ge bruik maakt van dit betaalmiddel, is besloten tot verhoging van de maxi mum garantie", aldus de Stichting waarin de Nederlandse Bankiersver eniging, de Coöperatieve Centrale Raif- feisenbank en de Coöperatieve Centra le Boerenleenbank samenwerken. Na 1 augustus zullen voorlopig nog vele betaalcheques in omloop zijn, of worden gebracht, waarop „maximum garantie f 50" staat vermeid. Ook deze cheques zijn van 1 augustus af gega randeerd tot honderd gulden. Op het ogenblik zijn bijna 700.000 betaalpassen in omloop en al miljoenen betaalcheques uiitgegeven. De banken zijn in november 1967 met dit systeem (betalen zonder contant geld op zak) van start gegaan. Sinds 1 mei dit jaar kan het publiek met zijn groe ne cheques ook in vrijwel alle West- europese landen terecht en de buiten landers met hun cheques in Nederland, zij het alleen om geld op te nemen bij de banken- „Het gebruik van betaalcheques in het buitenland neemt steeds meer toe", aldus de Stichting, „maar het zal nog DEN HAAG In totaal hebben zich in ons land de afgelopen weken tien ge vallen van kinderverlamming voorgedaan. In twee gevallen, waarvan melding is gemaakt, is de diagnose nog niet gesteld. Vermoedelijk heeft men hier ook met polio te maken. De kinderverlamming deed zich voor in Ryssen (4), in de Hoekse Waard (4), in Nieuw-Lekkerland (1) en in Rotterdam (1). De twee gevallen, waarvan het nog niet zeker is dat men met polio te doen heeft zyn eveneens in Rotterdam gere gistreerd. geruime tijd duren, voordat alle bui tenlandse banken hun instructies aan het verhoogde garantie-bedrag zullen hebben aangepast". De spaarbanken gaan op korte ter mijn hun blauwe spaarbankcheques vervangen door de groene betaal cheques, zoals die door de handelsban ken worden uitgegeven. Organisatorisch is de zaak al rond, maar het wachten is op de technische kant, omdat de nummers van de reke ningen bij de spaarbanken nog moe ten worden veranderd. Het staat nog niet vast of de maxi male garantie op de spaarbankcheques gedurende de korte overgangsperiode zal worden verhoogd van vijftig tot honderd gulden. Het bestuur van de Nederlandse Spaarbankbond wil hier over eerst de meningen van de aan gesloten banken horen. De samenwerking tussen de handels banken en de spaarbanken op het ge bied van de betaalcheques dateert van februari 1969. Toen werd overeengeko men dat de spaarbanken gebruik kon den gaan maken van de computers van de bankgiro-centrale. Toen al werd ook gedacht aan de mogelijkheid om de betaalcheques en de betaalpassen, die de handelsbanken en de spaarbanken in 1967 in omloop hebben bebracht, gelijk te schakelen. DINANT Eén dag na de ramp met de autobus herinneren alleen nog de vernielde balustrade van de Maaskade bij de Rue St. Jacques en de zwarte sluiers aan de Nederlandse en Belgische vlag bij het stadhuis van Dinant aan de dood van de 21 Eindhovense toeris ten. De vier geredden hebben om half tien gistermorgen de St. Anna-kliniek ver laten. Zij hebben nog een lichte shock, maar maken het verder goed. Wilma Cuppens, Harry Munckhof, Annie Vervest, die haar beide ouders verloor, en de reisleidster mevrouw J. Duffhues-van Drunen, werden door ze ker twintig familieleden afgehaald. Samen zijn zij opnieuw de steile Rue St. Jacques afgedaald om zich te voe gen bij hun omgekomen reisgenoten. Familieleden van de slachtoffers heb ben de nacht doorgebracht in het inter naat Van de technische school van Di nant- De bedden waren ter beschikking gesteld door burgemeester Maurice RoUliin. De ontredderde Eünidhovenaren, die hals over kop naar Dinant waren gereisd, werden bij de Chapel-le Arden- te in de openbare lagere school bijzon der liefdevol opgevangen door het ge meentebestuur van Dinant en de mobie le kolonie van het Belgische Rode Kruis, die er een identificatie- en in formatiecentrum had ingericht. Tot diep in de nacht probeerden de Rode Kruis-mensen de familieleden, wie de confrontatie zeer aangreep, op te beuren. In een kantine trachtten zij hen met koffie en sandwiches een beet je op verhaal te brengen. Verscheidene familieleden volgden 's nachts de berging van de autobus uit de Maas. Om kwart over drie hesen een drijvende bok en een zware takel wagen samen het druipende blauw witte wrak op de kade. Toen hadden de Belgen vijf uur ge ploeterd met hun te lichte materiaal. De politie -haalde die laatste persoonlij ke bezittingen van de slachtoffers uit het gehavende interieur. Reistassen, enkele zonnebrillen, een fleurig zonne- hoedje en wat andere kledingstukken. Gistermorgen werd diirect begonnen mt het technisch onderzoek van de touringcar. Het zoeken naar een mogelijk man kement aan de remmen werd bemoei lijkt doordat het DAF-chassis van de wagen tijdens de duik in de Maas en tijdens de berging zwaar beschadigd was. Voorlopige resultaten van het on derzoek zijn nog niet bekend gemaakt. Het wrak is naar een garage in Namen gesleept. Men vraagt zich af of de chauffeur niet te langdurig gebruik heeft gemaakt van zijn remmen iin plaats van terug te schakelen naar een lagere versnel ling en op de motor te remmen. Een dochter van de wethouder van Dinant die dinsdagmiddag op de Rue St. Jacques achter de touringcar reed verklaarde dat de remlichten van de autobus al 3 kilometer voor de plaats van het ongeluk begonnen te branden. Een kilometer verder bergafwaarts sloeg er rook uit de achterwielen. En dat bleef zo totdat de autobus zich door de bailiustrade van de Maaskade boor de. Tijdens de afdaling van de Rue St. Jacques werd in de autobus een brandlucht geroken, zo hebben de over levenden verklaard. Door het langdurig remmen kan er fading zijn opgetreden in de remtrom- mels, waardoor het onmogelijk werd vaart te verminderen. De technici ach ten het niet uitgesloten dat de chauf feur er op de helling niet in is ge slaagd naar een lagere versnelling te rug te schakelen waardoor hij werd gedwongen in zijn vijfde versnelling af te dalen en alleen zijn voetrem kon gebruiken. Intussen zijn de verzekeringsexperts begonnen met het ramen van de schade. „Ik schat dat er wel tot vijfhonderd duizend gulden betaald zal moeten wor den; de uitkeringen aan de nabestaan den daarbij inbegrepen", zei gisteren de schade-expert, de heer H. Plugge uit Amsterdam. zaken en volksgezondheid mee in een overzicht van de gang van zaken. In het communiqué wordt gezegd, dat geen van de patiënten ooit volledig te gen kinderverlamming is ingeënt. Het ministerie is tevreden over de ontwik keling van de massavaccinatie met het zogenaamde sabin-vaccin (gedruppeld op een klontje suiker), die verdere uit breiding heeft voorkomen. Het ministerie raadt iedereen die jonger is dan negentien jaar aan, te zorgen dat hij ingeënt is tegen kinder verlamming. Er is in Amsterdam geen reden tot ongerustheid over polio. Dat is meege deeld door de gemeentelijke Geneeskun dige en Gezondheidsdienst. De medede ling kwam naar aanleiding van kinder verlamming in ons land van de Genees kundige Hoofdinspectie voor de Volks gezondheid. „De vaccinatietoestand is in Amster dam goed", zo laat de gemeente weten. „Mochten er evenwel kinderen zijn die door ziekte of andere omstandighe den een achterstand in hun vaccinatie schema hebben, dan bestaat de gelegen heid deze achterstand in te halen", wordt gezegd. In de verklaring van de gemeente staat verder: „Er bestaat in Amster dam geen reden tot ongerustheid, maar het is wel noodzakelijk de preventie tot een maximum op te voeren. Voor vpl- doende vaccinatie-materiaal is zorgge dragen". DEN HAAG Het tweede kamerlid C. F. van der Peijl (CHU) heeft de minister van verkeer en waterstaat ge vraagd een diepgaand onderzoek te laten instellen naar de oorzaken van de busramp bij Dinant, waarbij 21 mensen zijn omgekomen. Hij informeert of het juist is dat het ongeluk een gevolg is van weigerende remmen, en of de bus, op grond van de wet autovervoer personen, kort ge leden nog van rijkswege aan een in tensief onderzoek is onderworpen. WILLEMSTAD In een proces te Willemstad op Curasao is woensdag te gen de hoofdredacteur van het Antil liaanse weekblad „Vito", Stanley Brown, anderhalf jaar gevangenisstraf met af trek van voorarrest geëist. Brown, een onderwijzer, was een van de leiders van de grootscheepse stakingsactie die op 30 mei jongstleden uitliep op ernstige onlusten, waarbij een deel van Willem stad in de as werd gelegd. Hij wordt ervan beschuldigd in zijn blad te hebben gezinspeeld op het ver wekken van oproer en brandstichting, terwijl hem voorts opruiing tegen het openbaar gezag en bedreiging ten laste zijn gelegd. Het gaat om artikelen cLd. 12 oktober 1968 onder de kop: „Waar zal de eerste brand zijn?", d.d. 30 no vember 1968 onder dezelfde kop en ar tikelen in het nummer van 24 mei jongstleden onder de koppen „Open brief aan Tauber (een der zaken die tijdens de latere onlusten afbrandden) en andere kapitalisten van kwade wil", „Staking, staking, staking" en „Hoeveel dagen nog voor de revolutie?". Op een vraag van de rechter aan het begin van de zitting antwoordde de beklaagde, dat hij nog steeds achter'de inhoud van die artikelen staat. De officier van justitie, mr Saleh, zei in zijn requisitoir onder meer dat een van de oorzaken van de gebeurtenissen van de 30ste mei de stelselmatige cam pagne van „Vito" is geweest. De be klaagde ontkent opzet en zegt alleen maar te hebben willen waarschuwen, aldus de officier, maar hij had kunnen begrijpen dat hij een bepaalde stem ming aan het kweken was. Op 30 mei heeft men kunnen ervaren tot welke re sultaten een dergelijke stemmingsikwé- kerij kan leiden, zei mr Saleh. Browns advocaat mr Luidens verklaar de in zijn pleidooi dat zijn cliënt had geprobeerd de overheid te overtuigen van de toestand waarin de armen zich bevinden, opdat tijdig kon worden inge grepen. Niemand had zich echter ooit iets van zijn cliënt en diens artikelen aangetrokken en nu, aldus de raadsman, nu Willemstad eenmaal in brand heeft gestaan, wordt hem het verwijt gedaan dat hij zou hebben opgeruid tot geweld dadig optreden tegen het openbaar ge zag, of bepaalde handelingen zou heb ben aangeprezen of daarvoor stemming gemaakt. Dit was „te enenmale niet juist". Mr Luidens vond dat niet gebleken dat de gewraakte Vito-artikeien van 24 mei daadwerkelijk opruiend waren. Naar zijn mening diende beklaagde dan ook wegens gebrek aan wettig en over tuigend bewijs te worden vrijgesproken. Hij wilde weinig tijd besteden aan de artikelen van eind vorig jaar, omdat die al zo lang geleden jaren gepubliceerd en het openbaar ministerie destijds geen vervolging had ingesteld. Zijn ver zoek om onmiddellijke invrijheidstelling van zijn cliënt werd afgewezen. De rechter doet over twee weken uitspraak. Brown zit sinds 30 mei in voorarrest. Hij staat op de kandidatenlijst van de nieuwe Antilliaanse partij „Arbeiders front en bevrijdeng 30 mei 1969" voor de vervroegde statenverkiezingen van 5 september aanstaande. Lijstaanvoer der is de vakbondsleider Wilson Godett, die destijds bij de onlusten in Willem stad gewond raakte. De programma punten van de nieuwe partij zijn onder andere afschaffing van het statuut en algehele onafhankelijkheid. Browns advocaat mr Luidens is lijsttrekker van de combinatie Radicale Volkspar tij, Sociaal-progressieve Actie en Chris telijke Sociale Unie. IJMUIDEN Het onschadelijk ma ken van de enorme vliegtuigbom, die dinsdag werd ontdekt bij een nieuw bouwproject in IJmuiden is gisteren goed afgelopen. De geëvacueerde be woners van Duin en Zeewijk konden om tien voor half een gistermiddag weer naar hun huizen terugkeren. Luitenant-ter-zee F. Th. de Bree had de leiding bij het onschadelijk maken van de bom. Dat leverde nog enkele spannende momenten op omdat de eer ste poging om de neusbuis van de bom te halen, met behulp van een wurg- klem met twee raketjes, die de buis uit de bom moet draaien, mislukte. De tweede poging lukte wel en ook het ver wijderen van de achterbuis ging in een keer. Later vertelde luitenant De Bree dat het toch een hachelijke zaak was ge weest, aangezien de eerste poging om de neusbuis te verwijderen gemakkelijk de ontsteking in werking had kunnen stellen, In het Veluwse dorp Wekerom is gis termiddag een veertig centimeter lan ge vliegtuigbom gevonden. Een auto mobilist bood aan het projectiel in zijn wagen naar het Edese politiebureau te brengen, maar dit aanbod werd door de politie afgewezen. Gisteren nog is de bom onschadelijk gemaakt. Een lid van de mijnopruimings- dienst bezig met het onschadelijk maken van de IJmuidense vlieg tuigbom. BLOEM END AAL Een delegatie van de Johannes Postkazerne in Steen- wijkerwold heeft gisteren een krans gelegd op het graf van deze verzets strijder op de erebegraafplaats te Bloemendaal. Op de foto de delegatie tijdens het eresaluut na de kranslegging. Tegenover het graf, geheel rechts, mevr. Post. DEN HAAG Esso Research and Engineering Company beschikt in het experi mentele stadium over een systeem waarmee de ongewenste bestanddelen in uit laatgassen van nieuwe automobielmotoren voor 92 procent kunnen worden ge ëlimineerd. Men zoekt thans oplossingen voor de praktische toepassing van dit systeem. De nieuwe vinding en enkele andere resultaten van het wetenschappelijk onderzoek, dat Esso in de Verenigde Staten in samenwerking met Chrysler op dit gebied verricht, werden begin juli in New York tentoongesteld tijdens een na tionale luchtverontreinigingsconferentie. He systeem met eén rendement van 92 percent was één van de drie, dat op een gezamenlijke inzending van Es so en Chrysler werd getoond. Het wordt aangeduid als een synchro-thermal sys teem. De twee andere systemen zijn respectievelijk een katalytisch proces van Esso Research and Engineering Company met een rendement van 85 percent en een door Chrysler ontwikkel de in het uitlaatspruitstuk met een ren dement van 80 percent. Op de tentoonstelling werd bekend ge maakt dat, ten opzichte van oudere mo toren zonder voorzieningen tegen lucht verontreiniging in de laatste 10 jaar bij nieuwe motoren reeds is bereikt dat 70 percent van de ongewenste bestandde len wordt geëlimineerd. De tentoonge stelde systemen, die thans bij Esso en Chrysler verder worden ontwikkeld die nen ter verlaging van de resterende 30 percent. De al eerder tot stand gebrachte ver beteringen werden voornamelijk be reikt door het terugleiden van carter- dampen naar het inlaatsprultstuk door veranderingen in de motorconstruc tie, door toevoegingen aan de brand stof, door wijzigingen in de samenstel ling van motoroliën, en, zoals in Cali- fornië, door het verplicht stellen van apparatuur die het ontsnappen van ver dampte benzine tegengaat. In 1971 zal dit laatste in geheel Amerika wettelijk zijn voorgeschreven. In 1967 reeds in troduceerde Esso Research and Engi neering Company een systeem hiertoe (het zgn ELCD - evaporative loss con trol device) met een zeer hoog rende ment. UTRECHT De Nederlandse ge neesmiddelenindustrie heeft in 1968 een totale omzetstijging van ruim 15 pro cent geboekt, waardoor in deze bran che voor bijna 671 miljoen gulden werd omgezet. De omzetstijging was vooral een gevolg van de sterk toegenomen bui/enlandse omzetten van de Neder landse geneesmiddelenindustrie (ruim 19 procent), terwijl de algemene Neder landse uitvoer het vorig jaar een waar destijging onderging van 14 procent. Deze gegevetns staan vermeld in „Farmaceutische Industrie", de perio dieke uitgave van de Nederlandse Ver eniging van fabrikanten van pharma- ceutische produkten en van De „Bond van importeurs van pharmaceutische artikelen". Deze branche had me dio 1968 een personeelssterkte van ruim 9200- Hoewel de binnenlandse omzet in de ze sector steeg met 9 procent, staat hem echter een ieder jaar goeiende import van geneesmiddelen tegenover. De waarde hiervan komt ongeveer over een met hetgeen de Nederlandse in dustrie op de binnenlandse markt af zet. Over 1968 vertegenwoordigde de in voer een bedrag van 237,5 miljoen gul den (in 1967 was dat 197,8 miljoen gul den). In 1967 werd voor ruim 582,3 mil joen guikien aan Nederlandse genees middelen verkocht (229,3 miljoen op de binnenlandse en 353 miljoen op de buitenlandse markt). De totale omzet over 1968 (circa 671 miljoen gulden) kan worden gesplitst in 249,8 miljoen gulden in het binneland en 421 miljoen guldien in het buitenland. ADVERTENTIE Bartex is de fijnste snel- scheercrême die ik ken. En nog de voordeligste ook! AMSTERDAM Wegens handel ln verdovende middelen eiste de officier van justitie in Amsterdam gisteren achttien maanden gevangenisstraf met aftrek tegen de 23-jarige P. V. Teven» vorderde hij de tenuitvoerlegging van een straf van twee maanden voorwaar delijk die de jongeman van een vorige veroordeling nog tegoed had. De arrestatie van V. kwam op 9 mei van dit jaar in het jeugdcentrum Fan- tasio in Amsterdam, toen hij bijna ze ventig gram hasjiesj stond te verhan del eny voor driehonderd gulden. Hij stonid toen al gesignaleerd, want de politie in het Duitse Hanau trof hem eind maart in een huis in Hanau waar toen 35 kilo hasjiesj aanwezig was. Hij vertelde dat een buurjongen die hij in Fantasio was tegengekomen, hem gevraagd had 'op een adres in Duitsland twee koffers op te halen en naar een hotel te brengen. Hij zou niets omtrent de inhoud van de koffers heb ben geweten. In de hotelkamer werd hij door de politie betrapt, samen met vier ande re mensen. In de koffers zat 35 kilo hasjiesj die voor 25.000 gulden aan een buitenlander zou worden verkocht. IJMUIDEN Een Frans oorlogs schip heeft gisteravond drie opvarenden opgepikt van de Nederlandse kotter In ge (IJM-41) uit IJmuiden. De kotter vloog door onbekende oor zaak in brand op honderd kilometer ten noordwesten van Den Helder. Het scheepje - vermoedelijk met vijf man aan boord - zonk snel. „Hebben direct hulp nodig. Verlaten het schip" seinde de kotter. Daarna is er niets meer van de Inge gehoord. DEN HAAG Minister Polak (justi tie) verwacht nog in de loop van dit jaar een wetsontwerp op de besloten vennootschappen by de Tweede Kamer te kunnen indienen. Daarin zullen de regels worden opgenomen over de jaar rekening van deze vennootschappen. Het gaat hier om een ontwerp dat ls voorbereid door de commissie inzake het vennootschapsrecht onder leiding van prof. mr. W. C. L. van der Grinten. De minister maakt ernstig bezwaar tegen een algemeen geformuleerde mo gelijkheid tot ontheffing van de voor schriften omtrent de jaarrekening, zo blijkt uit zijn memorie van antwoord aan de Kamer. Hij voorziet een stroom van dispensatieverzoeken die een moei lijk onderzoek vergen. In de regel zul len die verzoeken niet voor inwilliging vatbaar blijken. Bovendien zou vertra ging kunn enoptreden bij het opstel len en behandeling van jaarstukken. De minister voelt ook niets voor een Vennootschapskamer waarin elke n.v. „gecertificeerde" volledige jaarstukken ter controle zou voorleggen. Er bestaan tienduizenden naamloze vennootschap pen en een voortdurende controle van de jaarrekeningen zou een buitenge woon omvangrijk ambtelijk apparaat vragen. Het nut zou volgens de minis ter ook niet tegen de kosten opwegen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7