Slachtoffers
van busramp
nu in Eindhoven opgebaard
Bus remde
over 3 km
afstand"
ANDERHALF JAAR EIS TEGEN
CURAgAOSE HOOFDREDACTEUR
Nieuwe systemen tegen
schadelijke uitlaatgassen
Droeve stoet
trok veel
belangstelling
Banken verhogen garantie
op betaalcheques tot f 100
Grote omzet in
genees
middelen
Kranslegging op graf Johannes Post
IN ONS LAND TIEN GEVALLEN
VAN KINDERVERLAMMING
Vliegtuigbom
onschadelijk
gemaakt
Anderhalf jaar
eis voor handel
in hasjiesj
Kotter na hrand
gezonken
Wet op besloten
vennootscha ppen
9GEZI1SSPEELD OP VERWEKKEN VAN OPROER
WACHTEN
DRUK
VOORSCHRIFT
KONINGIN
V)
SPAARBANKEN VAN BLAUW NAAR GROEN
OOK GROEN
COMPUTERS
CONFRONTATIE
ONDERZOEK
FADING
VRAAG OVER BUSRAMP
DONDERDAG 17 JULI 1969
De uit de Maas opgeta
kelde autobus is gisteren
naar een garage bij Namen
gesleept, waar hij door de
Belgische justitie aan een on
derzoek wordt onderworpen.
EINDHOVEN Tienduizenden, zo
wel in België als in Nederland, zijn gis
teren getuige geweest van het overbren
gen van de 21 slachtoffers van de bus
ramp in Dinant van de Champelle An
dante in Dinant naar de gemeentelijke
begraafplaats in Eindhoven.
Woensdagmorgen om elf uur werd de
stoet geformeerd, uitgeleide gedaan
door de Nederlandse consul-generaal
uit Luik, de waarnemend ambassadeur
in België, de burgemeester van Dinant
en duizenden langs de straten van deze
Belgische vakantieplaats.
Commissaris G. Guillaume, van Di
nant, reed aan het hoofd van de stoet,
die in Langzaam tempo in de richting
van de Nederlandse grens kwam. Kin
deren, vrouwen en mannen langs de
route in België sloegen een kruis
toon de stoet passeerde. Automobilisten
stopten op de weg en bleven eerbiedig
naast hun voertuig staan. Arbeiders in
het veld staakten hun werk en ont-
blooen hun thoofd.
Aan de Belgisch-Nederlandse grens,
die Bergedjkse Barrière, stonden om
streeks een uur hondenden belangstel
lenden.
Zij moesten echter tot drie uur
wachten voordat de stoet arriveerde.
Politie en de Nederlandse en Belgische
douaniers vormden een erehaag aan
de slagboom bij de grens en brachten de
groet toen de stoet passeerde.
Ook langs de weg in Nederland ston
den duizenden belangstellenden. Zij
hadden uren moeten wachten om de
vrachtauto's van de Belgische Bescher
ming Bevolking, die de slachtoffers ver
voerde, te zien passeren-
In de binnenstad van Eindhoven wa
ren weinig mensen te znen. Het warme
weer had hen waarschijnlijk naar de
buienwegen gedreven.
Bijzonder druk was het wel bij de
gemeentelijke begraafplaats, in Woen-
sefl, waar de slachtoffers zijn opgebaard.
Tijdens het binnendragen van de
zware lijkkisten kwamen de naaste
familieleden van de slachtoffers naar
de Chapehe Ardante. Zij waren door
de Eindhovanise politie uitgenodigd, om
dat er nog een confrontatie moest
plaa'ts vindien.
In België was daar dinsdagavond nog
een hele procedure aan voorafgegaan,
waarvoor de minister van binnenland
se zaken van België, nog naar Dinant
was giekomen.
Het is n.l. voorgeschreven dat de
slachtoffers bij ongevallen ter plaatse
moeten worden geïdentificeerd, maar
omdat dit voor zoveel doden ineens,
moeilijkheden opleverde had de minis
ter toestemming gegeven dat ze in
Eindhoven kon plaatsvinden.
Nadat de confrontatie had plaatsgehad
bracht burgemeester Witte van Eindho
ven met enkele van zijn wethouders de
slachtoffers nog een laatste groe. Na
dien werd de Ohapelle Ad an te open-
geseld voor belangstellende Eindhove-
naren. Het was er de hele avond erg
druk
Koningin Juliana heeft in een tele
gram aan burgemeester Witte van
Eindhoven haar medeleven en deelne
ming betoond. Zij zei diep geschokt te
zijn door het bericht van de vreselijke
ramp.
Ook de Nederlandse regering heeft
In een telegram haar deelneming aan
de nabestaanden betuigd.
De voorzitter van de Belgische Se
naat, Paul Struye, heeft zijn Nederland
se ambtgenoot prof. E. Mazure, een tele
gram gezonden om namens de Belgische
Senaat zdjn medeleven te uitten.
Een overzicht van de aula van de algemene begraafplaats van Eindt-
hoven, waar de kisten met de stoffelijke resten van de slachtoffers van
de busramp btf Dinant zjjn opgebaard.
AMSTERDAM De gezamenlijke banken in ons land gaan de maximum garantie
op de groene betaalcheques verhogen van 50 tot 100 gulden. Dit zal gebeuren per
1 augustus.
Uit een onderzoek van de Stichting Bevordering Chequeverkeer is naar voren ge
komen dat gebruikers van betaalchques, evenals vele winkeliers, een hogere ga
rantie op prUs stellen.
„Omdat bovendien is gebleken dat
het publiek op verantwoorde wijze ge
bruik maakt van dit betaalmiddel, is
besloten tot verhoging van de maxi
mum garantie", aldus de Stichting
waarin de Nederlandse Bankiersver
eniging, de Coöperatieve Centrale Raif-
feisenbank en de Coöperatieve Centra
le Boerenleenbank samenwerken.
Na 1 augustus zullen voorlopig nog
vele betaalcheques in omloop zijn, of
worden gebracht, waarop „maximum
garantie f 50" staat vermeid. Ook deze
cheques zijn van 1 augustus af gega
randeerd tot honderd gulden. Op het
ogenblik zijn bijna 700.000 betaalpassen
in omloop en al miljoenen betaalcheques
uiitgegeven.
De banken zijn in november 1967 met
dit systeem (betalen zonder contant geld
op zak) van start gegaan. Sinds 1 mei
dit jaar kan het publiek met zijn groe
ne cheques ook in vrijwel alle West-
europese landen terecht en de buiten
landers met hun cheques in Nederland,
zij het alleen om geld op te nemen bij
de banken-
„Het gebruik van betaalcheques in
het buitenland neemt steeds meer toe",
aldus de Stichting, „maar het zal nog
DEN HAAG In totaal hebben zich in ons land de afgelopen weken tien ge
vallen van kinderverlamming voorgedaan. In twee gevallen, waarvan melding is
gemaakt, is de diagnose nog niet gesteld. Vermoedelijk heeft men hier ook met
polio te maken.
De kinderverlamming deed zich voor in Ryssen (4), in de Hoekse Waard (4), in
Nieuw-Lekkerland (1) en in Rotterdam (1). De twee gevallen, waarvan het nog
niet zeker is dat men met polio te doen heeft zyn eveneens in Rotterdam gere
gistreerd.
geruime tijd duren, voordat alle bui
tenlandse banken hun instructies aan
het verhoogde garantie-bedrag zullen
hebben aangepast".
De spaarbanken gaan op korte ter
mijn hun blauwe spaarbankcheques
vervangen door de groene betaal
cheques, zoals die door de handelsban
ken worden uitgegeven.
Organisatorisch is de zaak al rond,
maar het wachten is op de technische
kant, omdat de nummers van de reke
ningen bij de spaarbanken nog moe
ten worden veranderd.
Het staat nog niet vast of de maxi
male garantie op de spaarbankcheques
gedurende de korte overgangsperiode
zal worden verhoogd van vijftig tot
honderd gulden. Het bestuur van de
Nederlandse Spaarbankbond wil hier
over eerst de meningen van de aan
gesloten banken horen.
De samenwerking tussen de handels
banken en de spaarbanken op het ge
bied van de betaalcheques dateert van
februari 1969. Toen werd overeengeko
men dat de spaarbanken gebruik kon
den gaan maken van de computers
van de bankgiro-centrale.
Toen al werd ook gedacht aan de
mogelijkheid om de betaalcheques en
de betaalpassen, die de handelsbanken
en de spaarbanken in 1967 in omloop
hebben bebracht, gelijk te schakelen.
DINANT Eén dag na de ramp met
de autobus herinneren alleen nog de
vernielde balustrade van de Maaskade
bij de Rue St. Jacques en de zwarte
sluiers aan de Nederlandse en Belgische
vlag bij het stadhuis van Dinant aan
de dood van de 21 Eindhovense toeris
ten.
De vier geredden hebben om half tien
gistermorgen de St. Anna-kliniek ver
laten. Zij hebben nog een lichte shock,
maar maken het verder goed.
Wilma Cuppens, Harry Munckhof,
Annie Vervest, die haar beide ouders
verloor, en de reisleidster mevrouw J.
Duffhues-van Drunen, werden door ze
ker twintig familieleden afgehaald.
Samen zijn zij opnieuw de steile Rue
St. Jacques afgedaald om zich te voe
gen bij hun omgekomen reisgenoten.
Familieleden van de slachtoffers heb
ben de nacht doorgebracht in het inter
naat Van de technische school van Di
nant- De bedden waren ter beschikking
gesteld door burgemeester Maurice
RoUliin. De ontredderde Eünidhovenaren,
die hals over kop naar Dinant waren
gereisd, werden bij de Chapel-le Arden-
te in de openbare lagere school bijzon
der liefdevol opgevangen door het ge
meentebestuur van Dinant en de mobie
le kolonie van het Belgische Rode
Kruis, die er een identificatie- en in
formatiecentrum had ingericht.
Tot diep in de nacht probeerden de
Rode Kruis-mensen de familieleden,
wie de confrontatie zeer aangreep, op
te beuren. In een kantine trachtten zij
hen met koffie en sandwiches een beet
je op verhaal te brengen.
Verscheidene familieleden volgden
's nachts de berging van de autobus
uit de Maas. Om kwart over drie hesen
een drijvende bok en een zware takel
wagen samen het druipende blauw
witte wrak op de kade.
Toen hadden de Belgen vijf uur ge
ploeterd met hun te lichte materiaal.
De politie -haalde die laatste persoonlij
ke bezittingen van de slachtoffers uit
het gehavende interieur. Reistassen,
enkele zonnebrillen, een fleurig zonne-
hoedje en wat andere kledingstukken.
Gistermorgen werd diirect begonnen
mt het technisch onderzoek van de
touringcar.
Het zoeken naar een mogelijk man
kement aan de remmen werd bemoei
lijkt doordat het DAF-chassis van de
wagen tijdens de duik in de Maas en
tijdens de berging zwaar beschadigd
was. Voorlopige resultaten van het on
derzoek zijn nog niet bekend gemaakt.
Het wrak is naar een garage in Namen
gesleept.
Men vraagt zich af of de chauffeur
niet te langdurig gebruik heeft gemaakt
van zijn remmen iin plaats van terug
te schakelen naar een lagere versnel
ling en op de motor te remmen.
Een dochter van de wethouder van
Dinant die dinsdagmiddag op de Rue
St. Jacques achter de touringcar reed
verklaarde dat de remlichten van de
autobus al 3 kilometer voor de plaats
van het ongeluk begonnen te branden.
Een kilometer verder bergafwaarts
sloeg er rook uit de achterwielen. En
dat bleef zo totdat de autobus zich door
de bailiustrade van de Maaskade boor
de. Tijdens de afdaling van de Rue
St. Jacques werd in de autobus een
brandlucht geroken, zo hebben de over
levenden verklaard.
Door het langdurig remmen kan er
fading zijn opgetreden in de remtrom-
mels, waardoor het onmogelijk werd
vaart te verminderen. De technici ach
ten het niet uitgesloten dat de chauf
feur er op de helling niet in is ge
slaagd naar een lagere versnelling te
rug te schakelen waardoor hij werd
gedwongen in zijn vijfde versnelling
af te dalen en alleen zijn voetrem kon
gebruiken.
Intussen zijn de verzekeringsexperts
begonnen met het ramen van de schade.
„Ik schat dat er wel tot vijfhonderd
duizend gulden betaald zal moeten wor
den; de uitkeringen aan de nabestaan
den daarbij inbegrepen", zei gisteren
de schade-expert, de heer H. Plugge
uit Amsterdam.
zaken en volksgezondheid mee in een
overzicht van de gang van zaken. In
het communiqué wordt gezegd, dat
geen van de patiënten ooit volledig te
gen kinderverlamming is ingeënt. Het
ministerie is tevreden over de ontwik
keling van de massavaccinatie met het
zogenaamde sabin-vaccin (gedruppeld
op een klontje suiker), die verdere uit
breiding heeft voorkomen.
Het ministerie raadt iedereen die
jonger is dan negentien jaar aan, te
zorgen dat hij ingeënt is tegen kinder
verlamming.
Er is in Amsterdam geen reden tot
ongerustheid over polio. Dat is meege
deeld door de gemeentelijke Geneeskun
dige en Gezondheidsdienst. De medede
ling kwam naar aanleiding van kinder
verlamming in ons land van de Genees
kundige Hoofdinspectie voor de Volks
gezondheid.
„De vaccinatietoestand is in Amster
dam goed", zo laat de gemeente weten.
„Mochten er evenwel kinderen zijn
die door ziekte of andere omstandighe
den een achterstand in hun vaccinatie
schema hebben, dan bestaat de gelegen
heid deze achterstand in te halen",
wordt gezegd.
In de verklaring van de gemeente
staat verder: „Er bestaat in Amster
dam geen reden tot ongerustheid, maar
het is wel noodzakelijk de preventie tot
een maximum op te voeren. Voor vpl-
doende vaccinatie-materiaal is zorgge
dragen".
DEN HAAG Het tweede kamerlid
C. F. van der Peijl (CHU) heeft de
minister van verkeer en waterstaat ge
vraagd een diepgaand onderzoek te
laten instellen naar de oorzaken van
de busramp bij Dinant, waarbij 21
mensen zijn omgekomen.
Hij informeert of het juist is dat het
ongeluk een gevolg is van weigerende
remmen, en of de bus, op grond van
de wet autovervoer personen, kort ge
leden nog van rijkswege aan een in
tensief onderzoek is onderworpen.
WILLEMSTAD In een proces te
Willemstad op Curasao is woensdag te
gen de hoofdredacteur van het Antil
liaanse weekblad „Vito", Stanley Brown,
anderhalf jaar gevangenisstraf met af
trek van voorarrest geëist. Brown, een
onderwijzer, was een van de leiders van
de grootscheepse stakingsactie die op
30 mei jongstleden uitliep op ernstige
onlusten, waarbij een deel van Willem
stad in de as werd gelegd.
Hij wordt ervan beschuldigd in zijn
blad te hebben gezinspeeld op het ver
wekken van oproer en brandstichting,
terwijl hem voorts opruiing tegen het
openbaar gezag en bedreiging ten laste
zijn gelegd. Het gaat om artikelen cLd.
12 oktober 1968 onder de kop: „Waar
zal de eerste brand zijn?", d.d. 30 no
vember 1968 onder dezelfde kop en ar
tikelen in het nummer van 24 mei
jongstleden onder de koppen „Open
brief aan Tauber (een der zaken die
tijdens de latere onlusten afbrandden)
en andere kapitalisten van kwade wil",
„Staking, staking, staking" en „Hoeveel
dagen nog voor de revolutie?". Op een
vraag van de rechter aan het begin van
de zitting antwoordde de beklaagde,
dat hij nog steeds achter'de inhoud van
die artikelen staat.
De officier van justitie, mr Saleh, zei
in zijn requisitoir onder meer dat een
van de oorzaken van de gebeurtenissen
van de 30ste mei de stelselmatige cam
pagne van „Vito" is geweest. De be
klaagde ontkent opzet en zegt alleen
maar te hebben willen waarschuwen,
aldus de officier, maar hij had kunnen
begrijpen dat hij een bepaalde stem
ming aan het kweken was. Op 30 mei
heeft men kunnen ervaren tot welke re
sultaten een dergelijke stemmingsikwé-
kerij kan leiden, zei mr Saleh.
Browns advocaat mr Luidens verklaar
de in zijn pleidooi dat zijn cliënt had
geprobeerd de overheid te overtuigen
van de toestand waarin de armen zich
bevinden, opdat tijdig kon worden inge
grepen. Niemand had zich echter ooit
iets van zijn cliënt en diens artikelen
aangetrokken en nu, aldus de raadsman,
nu Willemstad eenmaal in brand heeft
gestaan, wordt hem het verwijt gedaan
dat hij zou hebben opgeruid tot geweld
dadig optreden tegen het openbaar ge
zag, of bepaalde handelingen zou heb
ben aangeprezen of daarvoor stemming
gemaakt. Dit was „te enenmale niet
juist".
Mr Luidens vond dat niet gebleken
dat de gewraakte Vito-artikeien van 24
mei daadwerkelijk opruiend waren.
Naar zijn mening diende beklaagde dan
ook wegens gebrek aan wettig en over
tuigend bewijs te worden vrijgesproken.
Hij wilde weinig tijd besteden aan de
artikelen van eind vorig jaar, omdat die
al zo lang geleden jaren gepubliceerd
en het openbaar ministerie destijds
geen vervolging had ingesteld. Zijn ver
zoek om onmiddellijke invrijheidstelling
van zijn cliënt werd afgewezen. De
rechter doet over twee weken uitspraak.
Brown zit sinds 30 mei in voorarrest.
Hij staat op de kandidatenlijst van de
nieuwe Antilliaanse partij „Arbeiders
front en bevrijdeng 30 mei 1969" voor
de vervroegde statenverkiezingen van
5 september aanstaande. Lijstaanvoer
der is de vakbondsleider Wilson Godett,
die destijds bij de onlusten in Willem
stad gewond raakte. De programma
punten van de nieuwe partij zijn onder
andere afschaffing van het statuut en
algehele onafhankelijkheid. Browns
advocaat mr Luidens is lijsttrekker
van de combinatie Radicale Volkspar
tij, Sociaal-progressieve Actie en Chris
telijke Sociale Unie.
IJMUIDEN Het onschadelijk ma
ken van de enorme vliegtuigbom, die
dinsdag werd ontdekt bij een nieuw
bouwproject in IJmuiden is gisteren
goed afgelopen. De geëvacueerde be
woners van Duin en Zeewijk konden om
tien voor half een gistermiddag weer
naar hun huizen terugkeren.
Luitenant-ter-zee F. Th. de Bree had
de leiding bij het onschadelijk maken
van de bom. Dat leverde nog enkele
spannende momenten op omdat de eer
ste poging om de neusbuis van de bom
te halen, met behulp van een wurg-
klem met twee raketjes, die de buis uit
de bom moet draaien, mislukte. De
tweede poging lukte wel en ook het ver
wijderen van de achterbuis ging in een
keer.
Later vertelde luitenant De Bree dat
het toch een hachelijke zaak was ge
weest, aangezien de eerste poging om
de neusbuis te verwijderen gemakkelijk
de ontsteking in werking had kunnen
stellen,
In het Veluwse dorp Wekerom is gis
termiddag een veertig centimeter lan
ge vliegtuigbom gevonden. Een auto
mobilist bood aan het projectiel in zijn
wagen naar het Edese politiebureau te
brengen, maar dit aanbod werd door de
politie afgewezen. Gisteren nog is de
bom onschadelijk gemaakt.
Een lid van de mijnopruimings-
dienst bezig met het onschadelijk
maken van de IJmuidense vlieg
tuigbom.
BLOEM END AAL Een delegatie van de Johannes Postkazerne in Steen-
wijkerwold heeft gisteren een krans gelegd op het graf van deze verzets
strijder op de erebegraafplaats te Bloemendaal. Op de foto de delegatie tijdens
het eresaluut na de kranslegging. Tegenover het graf, geheel rechts, mevr.
Post.
DEN HAAG Esso Research and Engineering Company beschikt in het experi
mentele stadium over een systeem waarmee de ongewenste bestanddelen in uit
laatgassen van nieuwe automobielmotoren voor 92 procent kunnen worden ge
ëlimineerd. Men zoekt thans oplossingen voor de praktische toepassing van dit
systeem. De nieuwe vinding en enkele andere resultaten van het wetenschappelijk
onderzoek, dat Esso in de Verenigde Staten in samenwerking met Chrysler op dit
gebied verricht, werden begin juli in New York tentoongesteld tijdens een na
tionale luchtverontreinigingsconferentie.
He systeem met eén rendement van
92 percent was één van de drie, dat
op een gezamenlijke inzending van Es
so en Chrysler werd getoond. Het wordt
aangeduid als een synchro-thermal sys
teem. De twee andere systemen zijn
respectievelijk een katalytisch proces
van Esso Research and Engineering
Company met een rendement van 85
percent en een door Chrysler ontwikkel
de in het uitlaatspruitstuk met een ren
dement van 80 percent.
Op de tentoonstelling werd bekend ge
maakt dat, ten opzichte van oudere mo
toren zonder voorzieningen tegen lucht
verontreiniging in de laatste 10 jaar bij
nieuwe motoren reeds is bereikt dat 70
percent van de ongewenste bestandde
len wordt geëlimineerd. De tentoonge
stelde systemen, die thans bij Esso en
Chrysler verder worden ontwikkeld die
nen ter verlaging van de resterende 30
percent.
De al eerder tot stand gebrachte ver
beteringen werden voornamelijk be
reikt door het terugleiden van carter-
dampen naar het inlaatsprultstuk door
veranderingen in de motorconstruc
tie, door toevoegingen aan de brand
stof, door wijzigingen in de samenstel
ling van motoroliën, en, zoals in Cali-
fornië, door het verplicht stellen van
apparatuur die het ontsnappen van ver
dampte benzine tegengaat. In 1971 zal
dit laatste in geheel Amerika wettelijk
zijn voorgeschreven. In 1967 reeds in
troduceerde Esso Research and Engi
neering Company een systeem hiertoe
(het zgn ELCD - evaporative loss con
trol device) met een zeer hoog rende
ment.
UTRECHT De Nederlandse ge
neesmiddelenindustrie heeft in 1968 een
totale omzetstijging van ruim 15 pro
cent geboekt, waardoor in deze bran
che voor bijna 671 miljoen gulden werd
omgezet. De omzetstijging was vooral
een gevolg van de sterk toegenomen
bui/enlandse omzetten van de Neder
landse geneesmiddelenindustrie (ruim
19 procent), terwijl de algemene Neder
landse uitvoer het vorig jaar een waar
destijging onderging van 14 procent.
Deze gegevetns staan vermeld in
„Farmaceutische Industrie", de perio
dieke uitgave van de Nederlandse Ver
eniging van fabrikanten van pharma-
ceutische produkten en van De „Bond
van importeurs van pharmaceutische
artikelen". Deze branche had me
dio 1968 een personeelssterkte van
ruim 9200-
Hoewel de binnenlandse omzet in de
ze sector steeg met 9 procent, staat
hem echter een ieder jaar goeiende
import van geneesmiddelen tegenover.
De waarde hiervan komt ongeveer over
een met hetgeen de Nederlandse in
dustrie op de binnenlandse markt af
zet. Over 1968 vertegenwoordigde de in
voer een bedrag van 237,5 miljoen gul
den (in 1967 was dat 197,8 miljoen gul
den).
In 1967 werd voor ruim 582,3 mil
joen guikien aan Nederlandse genees
middelen verkocht (229,3 miljoen op
de binnenlandse en 353 miljoen op de
buitenlandse markt). De totale omzet
over 1968 (circa 671 miljoen gulden)
kan worden gesplitst in 249,8 miljoen
gulden in het binneland en 421 miljoen
guldien in het buitenland.
ADVERTENTIE
Bartex is de fijnste snel-
scheercrême die ik ken. En
nog de voordeligste ook!
AMSTERDAM Wegens handel ln
verdovende middelen eiste de officier
van justitie in Amsterdam gisteren
achttien maanden gevangenisstraf met
aftrek tegen de 23-jarige P. V. Teven»
vorderde hij de tenuitvoerlegging van
een straf van twee maanden voorwaar
delijk die de jongeman van een vorige
veroordeling nog tegoed had.
De arrestatie van V. kwam op 9 mei
van dit jaar in het jeugdcentrum Fan-
tasio in Amsterdam, toen hij bijna ze
ventig gram hasjiesj stond te verhan
del eny voor driehonderd gulden.
Hij stonid toen al gesignaleerd, want
de politie in het Duitse Hanau trof hem
eind maart in een huis in Hanau waar
toen 35 kilo hasjiesj aanwezig was.
Hij vertelde dat een buurjongen die
hij in Fantasio was tegengekomen,
hem gevraagd had 'op een adres in
Duitsland twee koffers op te halen en
naar een hotel te brengen. Hij zou niets
omtrent de inhoud van de koffers heb
ben geweten.
In de hotelkamer werd hij door de
politie betrapt, samen met vier ande
re mensen. In de koffers zat 35 kilo
hasjiesj die voor 25.000 gulden aan een
buitenlander zou worden verkocht.
IJMUIDEN Een Frans oorlogs
schip heeft gisteravond drie opvarenden
opgepikt van de Nederlandse kotter In
ge (IJM-41) uit IJmuiden.
De kotter vloog door onbekende oor
zaak in brand op honderd kilometer ten
noordwesten van Den Helder. Het
scheepje - vermoedelijk met vijf man
aan boord - zonk snel. „Hebben direct
hulp nodig. Verlaten het schip" seinde
de kotter. Daarna is er niets meer van
de Inge gehoord.
DEN HAAG Minister Polak (justi
tie) verwacht nog in de loop van dit
jaar een wetsontwerp op de besloten
vennootschappen by de Tweede Kamer
te kunnen indienen. Daarin zullen de
regels worden opgenomen over de jaar
rekening van deze vennootschappen.
Het gaat hier om een ontwerp dat ls
voorbereid door de commissie inzake
het vennootschapsrecht onder leiding
van prof. mr. W. C. L. van der Grinten.
De minister maakt ernstig bezwaar
tegen een algemeen geformuleerde mo
gelijkheid tot ontheffing van de voor
schriften omtrent de jaarrekening, zo
blijkt uit zijn memorie van antwoord
aan de Kamer. Hij voorziet een stroom
van dispensatieverzoeken die een moei
lijk onderzoek vergen. In de regel zul
len die verzoeken niet voor inwilliging
vatbaar blijken. Bovendien zou vertra
ging kunn enoptreden bij het opstel
len en behandeling van jaarstukken.
De minister voelt ook niets voor een
Vennootschapskamer waarin elke n.v.
„gecertificeerde" volledige jaarstukken
ter controle zou voorleggen. Er bestaan
tienduizenden naamloze vennootschap
pen en een voortdurende controle van
de jaarrekeningen zou een buitenge
woon omvangrijk ambtelijk apparaat
vragen. Het nut zou volgens de minis
ter ook niet tegen de kosten opwegen.