DE DAGEN IN ISRAËL (Slot)
Een volk van vele kinderen
zou dit land moeten bewaren
Een land van belofte
boven alle andere
Impressie van
landschap
en steden
r
VERSTOPPING?
BRAAT!
Donkere toekomst voor
Schiphols belasting
vrije winkelcentrum
PTT.
een nieuw
type brievenbus
Verkeersbonden en rijkspolitie
haken in op maanreis
SPONTANE
REACTIE
4
v
GLAS-IN-LOOD
KEUKENS?
VEILIG NAAR DE ZON V
UW ZORG
VEILIG NAAR DE MAAN
HUN ZORG
Wereldstad
Badplaats
Verleden
Schilders
Nabloes
Rudimenten
„Shalom!"
Dans-gezondheid-
levensvreugde
Grote gleuf
ALLE AANDACHl
VRIJDAG 18 JULI 1969
Tsraël heeft in zijn beperkt gebied zovele nuanceringen van steden en dorpen
en in het landschap, die het wel tot een der belangwekkendste landen ma
ken, te meer nu sedert juni 1967 een deel van Jordanië tot zijn gebied gerekend
wordt. En nu ben ik nog niet over de Negev-woestijn gevlogen naar Eilat aan
de Rixle Zee. Men moet ook nog iets voor later bewaren.
Er zijn meer oude historische en schilderachtige plaatsen dan ik in voorgaan
de impressies genoemd heb, steden als Beer Sheba, waar Abraham en Isaac hun
waterputten groeven op de weg naar de Zoutzee.
In deze laatste impressie, zal ik mijn weg volgen langs de kust van de Mid
dellandse zee, naar Jaffa en de wereldstad Tel-Aviv, naar de had plaats Neta-
nya, de ruinen-stad Caesarea, de grote havenstad Haifa, de ommuurde stad
Akko en de even schilderachtige stad Nahariya nabij de grens van Libanon.
D
liet landschap heeft er ook vele ver
scheidenheden. Er zijn veel par
ken en tuinen in Israël, een park als
de Hof van Gethsémané met de fraaie
kerk aan Maria Magdalena gewijd, de
Perzische tuinen met de tempel van
Bahia, ten zuiden van Haifa; wijngaar
den en boomgaarden en de pastorale
landen rond de kibboetsim.
Dan de stranden aan de zee en het
meer van Galilea, doch ook de woestij
nen, de bergen met hun rotsen en spe
lonken, vaak met de schilderachtige
stoffage van zwervende Bedoeïenen en
kamelen. Het schilderachtige ont
breekt in Israël nergens en het roman
tische ontdekt ge overal in steden en
op het land. Van enkele plaatsen zal
ik trachten nog enige indrukken weer
te geven.
Daar is de stad Tel-Aviv. dat lente
heuvel betekent, met 400.000 inwoners,
in zestig jaar opgebouwd tot in het ou
de Jaffa, dat reeds de havenstad was
ten tijde van koning Salomo.
rrV»en ik in de avond door de moderne
stad reed, kreeg ik de indruk door
een wereldstad van het Westen te rij
den: Brede boulevards, rijke winkel
straten, een plein gelijk een park met
schitterende verlichting en aan de bui
tenkant flamboyante reclames als in
Parijs of Londen.
Ja, een wereldstad, met hoge huizen,
musea, theater- en concertgebouwen,
industrie- en bankgebouwen en boven
al de talrijke synagogen en kerken.
Door die stad dwalend ontdekt ge in
de architectuur en de bouworde de tij
den van de groei, de ontplooiing, pe
rioden van 60, 40 jaren geleden en de
laatste 20 jaren.
Een wereldstad, luid, actief, brandend
van leven. Als een monument van tri
omf, boven de stad uitstijgend, de
„Shalom", een enorm centrum, waar
in winkels en restaurants zijn, een
trots, merkwaardig bouwwerk met mo
zaïeken verrijkt en dat bekroond wordt
door een observatorium, dat uitzicht
geeft over de stad en wijde omgeving
tot. de bergen van Galilea. Een in alle
verdiepingen levend monument van de
arbeid, van een moedig omhoog stre
ven in vrijheid en vrede: Shalom.
¥k volg naar het Noorden de kust.
Een hadplaats, de stad Netanya,
op de rotsen gebouwd, is een boeiende
halte op mijn tocht. Tussen de rotsen
dalen straten af naar de zee, waar nu
het strand overgoten is met zon,
een verrukkelijke atmosfeer waar ge
zonnen kunt en wandelen langs de kust
met hoog daarboven de stad.
Die kust zoudt ge kunnen volgen tot
Caesarea als ge 30 km. zoudt willen
lopen.
Caesarea, eens de residentie van de
landvoogd van Keizer Augustus, is de
stad waar eens Paulus gevangen werd
gehouden, waar hij zich op de Keizer
beriep en zich verdedigde bij koning
Agrippa. En het was uit Caesarea, dat
hij uitvoer naar Rome, naar de kei
zer. Ge kunt deze avontuurlijke tocht
lezen in de Handelingen der apostelen.
Nu is Caesarea tot een herinnering
geworden, waar ruïnes van een tempel
en een theater nog spreken van Romein
se grootheid en macht en een geres
taureerd amphitheater, waar jaarlijks
toneel en concerten worden gegeven.
De kust verder volgend, over de
berg van Karmel, waar Elia de grote
profeet der Joden geëerd wordt, door
de Perzische tuinen, die eens door een
Perzische vorst rond zijn fameuze Ba-
hiatempel werden aangelegd en met cy-
presseu beplant, verrijst daar Haifa
met de haven voor Israël's overvloedi
ge zuidvruchten; Haifa, de diamantstad,
waar diamant geslepen wordt tot juwe
len voor kostbare sieraden. Ik heb voor
't eerst in m'n leven in een slijperij
temidden van diamanten gestaan.
Uaifa is een moderne stad doch in de
schaduw van de oude stad met een
groot verleden, waarvan in de omge
ving zovele overblijfselen zyn. Ook
schilderachtige romantische dorpen der
Druzen, El Muraka en Isfiya. dit laatste
dorp op de hoogste top van de Karmel-
berg.
Ook Beit Shearum, een oude necropo
lis, eens de zetel van de Sanhedrin, het
¥k ga nog even in de richting van de
zee van Galilea om in Safed in Op-
per-Galilea weer de eeuwen over me
heen te laten gaan, maar óók om in de
schilderkolonie in de stad van Moslims
en Joden te zien hoe kunstenaars er het
pittoreske ondergaan en er tevens voor
hun fantasie een luisterrijke ruimte vin
den en een inspirerende sfeer. Daarvan
zijn de produkten in het museum en in
enige studio's te zien.
Ik las onlangs wat een 14de eeuwse
Franse ontdekkingsreiziger J. Maun-
deville van 't Heilige Land schreef:
„Land van belofte, boven andere lan
den. Het is het meest moedige uitne
mende, virtuoze land van de wereld.
En hij schreef erbij: „Je moet niet
verwachten, dat ik alle steden zal ver
melden; het zou een te lang verhaal
worden".
Mijn indrukken zouden ook een te lang
verhaal worden. Toch wil ik voor het
laatst nög naar Jordanië gaan, naar de
streek van Samaria en de stad Nabloes.
IVabloes. de stad waarin nog vierhon
derd leden van de oer-oude sekte der
Samaritanen wonen en er hun tempel
hebben. Ik zal er mijn reis naar Israël
en Jordanië eindigen in de verwachting
er eens terug te keren.
De kleine gemeenschap der Samari
tanen, eens enkele honderdduizenden,
gevestigd in Israël, Jordanië, Transjor-
danië, Egypte, Mésopotanië is in de loop
der eeuwen in zovele conflicten geraakt
en door wrede heersers zó gedecimeerd,
gemassacreerd, dat in 1750 nog slechts
een zeventig-tal van die verspreide sek
te overgebleven was, die thans weer tot
400 is aangegroeid en in Nabloes of Na-
plouse haar verblijfplaats en synagoge
heeft.
Hun ontstaan, zeggen de Samaritanen
gaat terug tot Noach, hun komst in het
Heilige Land tot Aaron. Zij erkennen
de vijf boeken van Mozes als hun wet
en zijn monotheïsten, geloven in de op
standing en het oordeel.
De vrouwen leven gescheiden van hun
mannen en dragen de sluier. Alle gelo
vigen eten alleen hun eigen spijzen.
hoogste Joodse gerechtshof. Resten van
een grote synagoge en enkele sarcofa
gen herinneren aan de jaren der twee
de eeuw n. C.
Op de bergwegen van de Karmel zijn
prachtige vergezichten op de stad en de
bergen, op de zee en de dorpen. Bij
avond is het een betovering, een fees
telijke illuminatie van stad en omge
ving.
Levendig in zijn oudheid is de volgen
de stad op mijn weg naar het Noorden:
Akko of Acre aan de zee.
Ook in Akko wordt de stem uil een
ver verleden gehoord, een wonderlijk en
strijdend verleden. Eens was het een
zeehaven, waar de kruisvaarders land
den in het Heilige Land en de Johanni-
ter-ridders zich vestigden. Een stad vol
historie en romantiek binnen de muren,
in de nauwe straatjes rond een der
grootste moskeeën der moslims. In die
moskee staat ge verbaasd en bewonde
rend voor een uitgestrekt kostbaar ta
pijt, dat de vloer bedekt van het heili
ge, dat ge slechts ongeschoeid moogt
betreden, zoals in alle moskeeën.
Tn Akko aan de zeezjjde liggen stenen
rudimenten, waar eeuwenlang de zee
de vestingwallen bestookte; wallen, die
nog in het laatste der achttiende eeuw
de doortocht van Napoleon naar het mi-
den-Oosten tegenhielden.
Er zijn nog oude herbergen op het
marktplein, een citadel, een crypte van
Johannes tussen de citadel en de mos
kee, langs een nauw wegje, geheimzin-,
nig begroeid, dat er heen voert. Een
oude Klokketoren, een tweede moskee,
een Grieks-orthodoxe kerk.
Hoe blijft deze summiere impressie
ver beneden de totaal-indruk van deze
merkwaardige stad met haar Oosterse
sfeer. Wekenlang zou ik hier willen blij
ven. Dagen vliegen voorbij en ik zou
graag alles willen vastleggen in woord
en beeld.
Nog even naar Nahariya, de noorde
lijkste plaats aan de zee, een oude en
tevens een moderne stad met vele ho
tels en restaurants, ook weer een van
die karakteristieke steden met onver
wachte aspecten, hier een beek, die
recht door de hoofdstraat loopt, vervoer
met door paarden getrokken wagens.
Zó oud is deze stad, dat aan het strand
een Kanaanitische tempel wordt opge
graven, meer dan 30 eeuwen oud.
DE KLOKKETOREN IN AKKO
Het is hier niet mogelijk een uitvoeri
ge uiteenzetting van het doen en laten
en het geloof van deze kleine sekte te
geven, zoals deze mij werd meegedeeld
in een brochure door een priester mij
ter hand gesteld, toen ik de synagoge
bezocht en de bijzondere wetsrollen zag,
die uit de vroege middeleeuwen stam
men of misschien van nog oudere da
tum zijn.
Uit die brochure bleek mij ook in hoe
grote nood deze eenzame gemeenschap
leeft, dat kinderen zelfs honger lijden
en het allernodigste; ook huisvesting,
ontbreekt.
De brochure eindigt met een smeek
bede, in de Franse taal gesteld. „Elk
bewijs van medeleven, hoe gering ook.
zal welkom zijn. God kent ons leed en
onze gezindheid. Het is van Hem dat uw
beloning zal komen!" Het is een „cri
de coeur" van deze kleine groep van
gelovige Samaritanen.
I)
e priester wenste ik alle heil voor
zijn kinderen en hij schonk mij zijn
portret. En zijn laatste woorden: Notre
religion remonte aux origines de l'huma-
nité, besloot hij met de groet: Shalom!
Voor een radio-uitzending werd mij
op een der dagen in Israël mijn mening
II
II
AMSTERDAM Hoewel het bezoek
aan de dansscholen is afgenomen
door invloed van de beat, het teruglo
pen van de geboortencyfers en soms fi
nanciële redenen, is er evenwel een
sterk stügende belangstelling by gehuw
de paren, aldus voorzitter Thomas W.
Bus van de Federatie van Dansleraren-
organisaties, tijdens een persconferen
tie. Het afgelopen seizoen, hebben plm
200.000 mensen danslessen genoten. De
leeftijd, waarop men tegenwoordig voor
het eerst naar dansles gaat (14 - 15
jaar), ligt lager dan vroeger.
Volgens de F.D.O., heeft de dans-
school-1969 nog nauwelijks iets te ma
ken met de dansschool uit de tijd van
onze ouders. Er waait thans een nieuwe
wind en er heersen voor alles andere
ritmen en ander geluid.
De image van de dansleraar, die als
ouderwets wordt gezien, moet worden
verbeterd. Reden waarom de F.D.O.
onder het motto „Dans - gezondheid -
levensvreugde" van 5 t/m 8 augustus een
vierdaags nationaal congres organiseert
in het Arnhemse Musis Sacrum.
WESTPORT Connecticut) Glas-
in-lood expert Roslynn heeft een nieu
we bustehouder ontworpen uit het haar
vertrouwde materiaal. De in Wenen ge
boren kunstenares heeft na ramen te
hebben vervaardigd voor ondermeer de
Washington Cathedraal, nu een buste
houder in glas-in-lood vervaardigd.
Ze noemt het de „Tiffany beha". De
beha bestaat uit gekleurd glas dat met
heel zacht metaal aan elkaar is vast
gemaakt en die met een ketting om de
hals wordt gedragen.
ADVERTENTIE
Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen |Jf\| IDlI A Y
bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: PlwUnJLHA
over het land gevraagd. Van politieke
aspecten weet ik niet veel. Maar wat
ik waarnam en meer nog aanvoelde,
brengt me c." toe te zeggen: Een volk
van Joden, Christenen en Moslims, zou
dit land tot de Jordaan in vrede, een
dracht, samenwerking en vrijheid moe
ten behouden tot geluk van allen. Een
land, waar Israël in 60 jaar een wereld-
itad schiep en dorre verarmde gewes
ten tot vruchtbaarheid bracht. Een land,
dat in de 14de eeuw reeds door Jean
Maundeville genoemd werd: „Land van
belofte, boven andere landen. Het meest
moedige, uitnemende, virtuoze land van
de wereld".
Johan Wessellnk.
ADVERTENTIE
TE KUST EN TE KEUR IN ONZE
SHOWROOM: KAYERSDIJK 97
APELDOORN TEL. 05760-31970
OOK S-ZATERDAGS GEOPEND VAN 9 TOT 12 UUR
Op het Indonesische eiland Sumba
worden 60.000 mensen met voedsel
gebrek bedreigd. Overstromingen en
langdurige droogte hebben de oogsten
doen mislukken. Op het eiland heerst
bovendien pest.
SCHIPHOL In het uitgebreide „tax free-shopping centre" van Schiphol
waar jaarlijks enkele miljoenen luchtreizigers zich voor hun vertrek naar het
buitenland voorzien van belastingvrije artikelen, is grote deining ontstaan
door het bekend worden van de beslissing van de E.E.G.-ministerraad, dat
voor ingezetenen van de zes E.E.G.-landen in het onderlinge luchtverkeer bin
nen de E.E.G. de belastingvrije verkoop radicaal moet worden afgeschaft.
De maatregel is een uitvloeisel van de E.E.G.-douane-unie, die op 1 juli jl.
formeel tot stand is gekomen. Daarbij werden de onderlinge invoerrechten
afgeschaft en de reizigers-faciliteiten verruimd. Op den duur willen de E.E.G.-
landen ook een uniform belastingstelsel instellen. In dat stelsel past niet langer
het gebruik van belastingvrije verkoop in de lucht, zo meent de E.E.G.-minis
terraad.
y>ven jaar na de invoering van de
bekende twrellngbrievenhussen,
waarvan er inmiddels reeds 4000 in ons
land zijn geplaatst, komt de PTT over
enkele weken met een nieuw type brie
venbus.
Voor het eerst koopt de PTT een brie
venbus kant en klaar. Al byna een eeuw-
hebben de posterijen hun brievenbus
sen zelf laten ontwerpen. Het nieuwe
type, waarvan er 875 z(jn besteld, wordt
geleverd door de metaalwarenfabriek
„Süd/Böhl" in de Westduitse plaats
Böhl bij Mannlieim. I)e Duitse Bundes-
post heeft al enkele duizenden van deze
bussen in gebruik.
De PTT heeft tot aankoop besloten
omdat de bus in alle opzichten „pas
klaar" bleek te zijn voor het doel, dat
ermee wordt beoogd. Een groot aantal
van deze nieuwe bussen komt nl. te
staan of te hangen bij postinrichtingen
in kleinere plaatsen. Dit zal misschien
wat merkwaardig aandoen want zulke
kantoren hebben in de regel 'n inwerp-
gleuf in de muur; toch doet de Post
hier niet ten onrechte dubbel-op. Door
dat tegenwoordig namelijk steeds meer
buslichtingen per auto vanuit een cen
trale plaats gebeuren, ook op tijden dat
het postkantoor gesloten is. zijn brie
venbussen vereist, die van buitenaf kun
nen worden geopend voor de buslichting
De Süd/Böhl is 49 cm hoog, 25 cm
diep en 52 cm breed: de capaciteit is
60 kubieke decimeter.
De aflevering zal plaatshebben In au
gustus en september. Van de bussen
komen er 323 op rond gegalvaniseerde
staanders, de overige 552 worden hang-
brie venbussen.
De lnwerpgleuf is veruit de grootste,
die Nederlandse brievenbussen heb
ben gehad sinds de introductie van de
nog altijd gebruikte oude Standaard
brievenbus van 1875, nl. 35 cm breed
en 3.5 hoog met een doorlopende
naar binnen bewegende kle.p eh regen
kapje.
Het materiaal waaruit de bus is ver
vaardigd is polyester, versterkt met
glasvezel. De fabriek kleurt het poly
ester meteen in het bekende Neder
landse postrood.
De bus krijgt enige zwarte accenten,
namelijk het sleutelplaatje en de rails
aan de onderkant, die worden gebruikt
om bij de lichting de zakken aan te be
vestigen. De bus heeft namelijk onder
lichting, net als de tweelingbrievenbus
sen. Men draait de sleutel om en de in
houd valt vanzelf In de zak.
UTRECHT De drie Nederlandse
verkeersbonden ('t Verbond voor Vei
lig Verkeer, de ANWB en de KNAC)
en de centrale van de rijkspolitie in
Driebergen hebben de Amerikaanse
maanreis aangegrepen om een veilig-
verkeersactie in Nederland op touw te
zetten. De organisaties hebben dan ook
besloten tot en met donderdag 24 juli
era bliksemactie te houden onder het
motto „Veilig naar de maan hun zorg
Veilig naar de zon u w zorg".
De vier organisaties reageerden
spontaan op het tot hen gerichte ver
zoek een Nederlandse bijdrage te leve
ren in het kader van de maanlanding
De vier organisaties waren het binnen
een uur met elkaar eens: aan deze
grootse wetenschappelijke prestatie,
die grenst aan het maximum van het
menselijk kunnen, zou de automobi
list zelf ook een prestatie kunnen ver
binden in de vorm van wat extra zeil
beheersing en zelfdiscipline op de weg
„Bij de ingebruikneming van de
eerste snelweg naar de maan, dient
iedere weggebruiker een eresaluut te
brengen aan al degenen, die deze his
torische tocht mogelijk maakten. Er
dat eresaluut kan niet beter worder
gegeven dan in de vorm van een vei
lig vakantie-wegverkeer", aldus de ac
tievoerende organisaties.
De televisie verleent medewerk in
aan de actie door het vertonen var
twee dia's, waarop het thema en doe'
van de actie tot uitdrukking zuller
worden gebracht. Want mogelijk wor
den deze spots verschillende maler
tijdens de negendaagse maanreis ui'
gezonden.
In hun actie willen de verkeersbon
den en de rijkspolitie tot uiting bren
gen, dat voor een veilige reis naar de
maan niets arm het toeval dient te
worden overgelaten. Aan mens. weg
en voertuig in het heelal is alle denk
bare aandacht besteed.
Het is deze zorg, die de samenwer
kende organisaties de honderdduizen
den vakantiegangers, die de komende
weken op vakantie gaan, onder de aan
dacht wil brengen.
Met name wordt daarbij gedacht
aan de zorg voor de belading en de
technische staat van het voertuig, aan
de lichamelijkeconditie van de be
stuurder aan rustpauzes op lange tra
jecten. (Twee uur rijden - een kwar
tier rusten), aan het maken van proef
ritten voor degenen, die te weinig er
varing achter het stuur hebben, en aan
het attent zijn op afwijkende verkeers-
en gedragsregels in binnen- en buiten
land.
In het bijzonder wordt nog gewezen
op de komende drukte rond 25 juli aan
staande wanneer de vakanties aanbre
ken voor ondermeer de bouwbedrijven
en de textielindustrie.
De actie „Veilig naar de maan hun
zorg - Veilig naar de zon u w zorg"
heeft een spontaan improviserend ka
rakter.
jlK"...
M
Ter illustratie van de zeer ingrijpen
de maatregel, die eerst al op 1 augustus
van kracht zou worden, maar die we
gens praktische bezwaren is uitge
steld tot 1 januari 1970, volgen hier
enkele eenvoudige voorbeelden:
Nederlandse toeristen zullen niet lan
ger hun flesje drank, de halve of hele
slof sigaretten of een flesje parfum
belastingvrij mogen kopen als ze naar
Italië vliegen, doch wel als ze naar
Spanje of Engeland reizen, want die
zijn immers geen lid van de EEG.
Voor Duitsers, Belgen en Fransen geldt
precies hetzelfde, maar bovendien zul
len deze luchtreizigers bij hun vertrek
van Schiphol niet meer zoals nu nog
wel mag een belastingvrije camera,
een transistor-radio of een draagbare
tv kunnen meenemen-
Desgevraagd bevestigde de directie
van de N.V. Luchthaven Schiphol dit
in Brussel blijkbaar nog niet openlijk
bekend gemaakte bericht met. leedwe
zen. De omzet van het belastingvrije
winkelcentrum, dat het grootste is van
alle luchthavens op het hele Europese
continent, loopt jaarlijks tegen de 40
miljoen gulden. Dat daarin thans een
drastische verlaging zal optreden, be
treurt de luchthaven uiteraard, doch
nog veel erger acht zij de terugslag,
die in propagandistisch opzicht moet
worden verwacht.
Bijzonder bevreesd is de directie van
de luchthaven voor een voorstel van
Duitse zijde, inhoudende dat ter ver
eenvoudiging van de rontrole de be
lastingvrije faciliteiten binnen het EEG-
luchtruim helemaal dienen te worden
afgeschaft, dus ook voor niet-ingezete-
nen. Dit zou tot gevolg hebben, dat ook
Amerikanen, Canadezen, Australiërs,
Engelsen, Scandlnaviërs enz. op Schip
hol geen belastingvrije artikelen meer
zouden mogen inslaan als ze zich op
doorreis bevinden naar een ander EEG-
landt
Het Duitse voorstel komt er dus op
neer, dat de situatie, die allang van
kracht is voor de drie Benelux-landen
onderling, nu wordt uitgebreid tot de
hele EEG. Binnen het Benelux-verband
bestaat de mogelijkheid tot aankoop van
belastingvrije artikelen namelijk hele
maal niet. Geen enkele reiziger, van
welke nationaliteit ook, die van Am
sterdam naar Brussel of Luxemburg, of
vice versa vliegt, mag hetzij op de be
trokken luchthavens, hetzij in het
vliegtuig belastingvrij inkopen doen.
„Dit gevaar hangt ons nu voor de hele
EEG als een zwaard van Damocles bo
ven het hoofd", aldus een zegsman van
de luchthaven. „Daarmee zou de kost
bare propaganda-actle. die wij met be
hulp van de KLM en het ANVV jaren
lang in Amerika hebben gevoerd om
Schiphol speciaal met het oog op de be-
lastingfaciliteiten aan te prijzen als
„gateway to Europe", scherp in waar
de dalen.
Het zou beteknen, dat vele vluchten
en passagiers voor Schiphol (en dus dik
wijls ook voor de KLM) verloren zou
den gaan, want als Amerikaanse reis
bureaus, die grote groepen Amerikaan
se vakantiegangers naar de Oude We
reld brengen, het reisprogramma gaan
opstellen, dan zullen zij straks geneigd
zijn voor het beginpunt hun keuze niet
meer op Schiphol te bepalen, maar op
Kopenhagen of Zürich, omdat de reizi
gers daar bij de aanvang van hun rond
reis door West-Europa wel een belas
tingvrije camera mogen kopen en niet
langer op Schiphol".
Zo bezien zal het staken van de be
lastingvrije verkoop, vooral wanneer
het Duitse voorstel zou worden geac
cepteerd, gevolgen hebben, die ver uit
gaan boven de directe terugslag op het
winkelcentrum zelf.
„De Amerikanen worden op grond
van een heel pakket van trekpleisters
naar ons land gelokt", zo meent de zegs
man. „Het verlies van een dezer
trekpleisters leidt onafwendbaar ook tot
het verlies van passagiers. Toeristen,
die duizenden guldens uitgeven voor
een Europese vakantiereis, hebben na
afloop dikwijls nog het meeste plezier
van het relatief kleine voordeel van
een belastingvrij gekochte transistor.
De belastingvrije verkoop is voor mil
joenen mensen nu eenmaal een van de
grote attracties van de vliegvakanties".
Uit het verlies van passagiers zal
automatisch een terugslag voortvloeien
voor de KLM, voor de hotellerie en voor
alle instituten en bedrijven, die met
toerisme hebben te maken. „Kopen
hagen krijgt nu zijn grote kans om
de naam van Schiphol als belasting
vrij Walhalla over te nemen", zo be
sloot hij.
Ook in de lucht boven de EEG wordt
de belastingvrije verkoop voor EEG-in-
gezetenen afgeschaft en daarvan zijn
niet alleen de KLM en de andere EEG-
luchtvaartmaatschappijen de dupe (Al
Italia, Air France. Sabena, Lufthansa
en vele kleinere), doch alle maatschap
pijen die op deze route vliegen.
Op vluchten tussen Italië, Frankrijk,
de Benelux en Duitsland zullen EEG-
ingezetenen, ook al zouden ze met de
SAS, met Finnair, Japan Air Lines of
Pan American vliegen, dus evenmin
goedkope drank, sigaretten of parfum
meer kunnen kopen. Ook op de drank
jes, die de maatschappijen voor eigen
rekening aan de passagiers serveren,
zal belasting gaan drukken.
Een troost voor de belastingvrije win
kels is, dat de Amerikanen en alle rei
zigers van andere continenten wel bij
hun terugkeer naar het eigen conti
nent het recht behouden op EEG-lucht-
havens artikelen belastingvrij te ko
pen.
ADVERTENTIE
Bartex is de fijnste snel-
scheercréme die ik ken.En
nog de voordeligste ook!
ZANDVOORT In de zee voor Zand-
voort is gistermiddag de 44-jarige Wil
helm Saai (44 jaar) uit Honnef (Duita-
land) verdronken.