DE DAGEN IN ISRAËL (Slot) Een volk van vele kinderen zou dit land moeten bewaren Een land van belofte boven alle andere Impressie van landschap en steden r VERSTOPPING? BRAAT! Donkere toekomst voor Schiphols belasting vrije winkelcentrum PTT. een nieuw type brievenbus Verkeersbonden en rijkspolitie haken in op maanreis SPONTANE REACTIE 4 v GLAS-IN-LOOD KEUKENS? VEILIG NAAR DE ZON V UW ZORG VEILIG NAAR DE MAAN HUN ZORG Wereldstad Badplaats Verleden Schilders Nabloes Rudimenten „Shalom!" Dans-gezondheid- levensvreugde Grote gleuf ALLE AANDACHl VRIJDAG 18 JULI 1969 Tsraël heeft in zijn beperkt gebied zovele nuanceringen van steden en dorpen en in het landschap, die het wel tot een der belangwekkendste landen ma ken, te meer nu sedert juni 1967 een deel van Jordanië tot zijn gebied gerekend wordt. En nu ben ik nog niet over de Negev-woestijn gevlogen naar Eilat aan de Rixle Zee. Men moet ook nog iets voor later bewaren. Er zijn meer oude historische en schilderachtige plaatsen dan ik in voorgaan de impressies genoemd heb, steden als Beer Sheba, waar Abraham en Isaac hun waterputten groeven op de weg naar de Zoutzee. In deze laatste impressie, zal ik mijn weg volgen langs de kust van de Mid dellandse zee, naar Jaffa en de wereldstad Tel-Aviv, naar de had plaats Neta- nya, de ruinen-stad Caesarea, de grote havenstad Haifa, de ommuurde stad Akko en de even schilderachtige stad Nahariya nabij de grens van Libanon. D liet landschap heeft er ook vele ver scheidenheden. Er zijn veel par ken en tuinen in Israël, een park als de Hof van Gethsémané met de fraaie kerk aan Maria Magdalena gewijd, de Perzische tuinen met de tempel van Bahia, ten zuiden van Haifa; wijngaar den en boomgaarden en de pastorale landen rond de kibboetsim. Dan de stranden aan de zee en het meer van Galilea, doch ook de woestij nen, de bergen met hun rotsen en spe lonken, vaak met de schilderachtige stoffage van zwervende Bedoeïenen en kamelen. Het schilderachtige ont breekt in Israël nergens en het roman tische ontdekt ge overal in steden en op het land. Van enkele plaatsen zal ik trachten nog enige indrukken weer te geven. Daar is de stad Tel-Aviv. dat lente heuvel betekent, met 400.000 inwoners, in zestig jaar opgebouwd tot in het ou de Jaffa, dat reeds de havenstad was ten tijde van koning Salomo. rrV»en ik in de avond door de moderne stad reed, kreeg ik de indruk door een wereldstad van het Westen te rij den: Brede boulevards, rijke winkel straten, een plein gelijk een park met schitterende verlichting en aan de bui tenkant flamboyante reclames als in Parijs of Londen. Ja, een wereldstad, met hoge huizen, musea, theater- en concertgebouwen, industrie- en bankgebouwen en boven al de talrijke synagogen en kerken. Door die stad dwalend ontdekt ge in de architectuur en de bouworde de tij den van de groei, de ontplooiing, pe rioden van 60, 40 jaren geleden en de laatste 20 jaren. Een wereldstad, luid, actief, brandend van leven. Als een monument van tri omf, boven de stad uitstijgend, de „Shalom", een enorm centrum, waar in winkels en restaurants zijn, een trots, merkwaardig bouwwerk met mo zaïeken verrijkt en dat bekroond wordt door een observatorium, dat uitzicht geeft over de stad en wijde omgeving tot. de bergen van Galilea. Een in alle verdiepingen levend monument van de arbeid, van een moedig omhoog stre ven in vrijheid en vrede: Shalom. ¥k volg naar het Noorden de kust. Een hadplaats, de stad Netanya, op de rotsen gebouwd, is een boeiende halte op mijn tocht. Tussen de rotsen dalen straten af naar de zee, waar nu het strand overgoten is met zon, een verrukkelijke atmosfeer waar ge zonnen kunt en wandelen langs de kust met hoog daarboven de stad. Die kust zoudt ge kunnen volgen tot Caesarea als ge 30 km. zoudt willen lopen. Caesarea, eens de residentie van de landvoogd van Keizer Augustus, is de stad waar eens Paulus gevangen werd gehouden, waar hij zich op de Keizer beriep en zich verdedigde bij koning Agrippa. En het was uit Caesarea, dat hij uitvoer naar Rome, naar de kei zer. Ge kunt deze avontuurlijke tocht lezen in de Handelingen der apostelen. Nu is Caesarea tot een herinnering geworden, waar ruïnes van een tempel en een theater nog spreken van Romein se grootheid en macht en een geres taureerd amphitheater, waar jaarlijks toneel en concerten worden gegeven. De kust verder volgend, over de berg van Karmel, waar Elia de grote profeet der Joden geëerd wordt, door de Perzische tuinen, die eens door een Perzische vorst rond zijn fameuze Ba- hiatempel werden aangelegd en met cy- presseu beplant, verrijst daar Haifa met de haven voor Israël's overvloedi ge zuidvruchten; Haifa, de diamantstad, waar diamant geslepen wordt tot juwe len voor kostbare sieraden. Ik heb voor 't eerst in m'n leven in een slijperij temidden van diamanten gestaan. Uaifa is een moderne stad doch in de schaduw van de oude stad met een groot verleden, waarvan in de omge ving zovele overblijfselen zyn. Ook schilderachtige romantische dorpen der Druzen, El Muraka en Isfiya. dit laatste dorp op de hoogste top van de Karmel- berg. Ook Beit Shearum, een oude necropo lis, eens de zetel van de Sanhedrin, het ¥k ga nog even in de richting van de zee van Galilea om in Safed in Op- per-Galilea weer de eeuwen over me heen te laten gaan, maar óók om in de schilderkolonie in de stad van Moslims en Joden te zien hoe kunstenaars er het pittoreske ondergaan en er tevens voor hun fantasie een luisterrijke ruimte vin den en een inspirerende sfeer. Daarvan zijn de produkten in het museum en in enige studio's te zien. Ik las onlangs wat een 14de eeuwse Franse ontdekkingsreiziger J. Maun- deville van 't Heilige Land schreef: „Land van belofte, boven andere lan den. Het is het meest moedige uitne mende, virtuoze land van de wereld. En hij schreef erbij: „Je moet niet verwachten, dat ik alle steden zal ver melden; het zou een te lang verhaal worden". Mijn indrukken zouden ook een te lang verhaal worden. Toch wil ik voor het laatst nög naar Jordanië gaan, naar de streek van Samaria en de stad Nabloes. IVabloes. de stad waarin nog vierhon derd leden van de oer-oude sekte der Samaritanen wonen en er hun tempel hebben. Ik zal er mijn reis naar Israël en Jordanië eindigen in de verwachting er eens terug te keren. De kleine gemeenschap der Samari tanen, eens enkele honderdduizenden, gevestigd in Israël, Jordanië, Transjor- danië, Egypte, Mésopotanië is in de loop der eeuwen in zovele conflicten geraakt en door wrede heersers zó gedecimeerd, gemassacreerd, dat in 1750 nog slechts een zeventig-tal van die verspreide sek te overgebleven was, die thans weer tot 400 is aangegroeid en in Nabloes of Na- plouse haar verblijfplaats en synagoge heeft. Hun ontstaan, zeggen de Samaritanen gaat terug tot Noach, hun komst in het Heilige Land tot Aaron. Zij erkennen de vijf boeken van Mozes als hun wet en zijn monotheïsten, geloven in de op standing en het oordeel. De vrouwen leven gescheiden van hun mannen en dragen de sluier. Alle gelo vigen eten alleen hun eigen spijzen. hoogste Joodse gerechtshof. Resten van een grote synagoge en enkele sarcofa gen herinneren aan de jaren der twee de eeuw n. C. Op de bergwegen van de Karmel zijn prachtige vergezichten op de stad en de bergen, op de zee en de dorpen. Bij avond is het een betovering, een fees telijke illuminatie van stad en omge ving. Levendig in zijn oudheid is de volgen de stad op mijn weg naar het Noorden: Akko of Acre aan de zee. Ook in Akko wordt de stem uil een ver verleden gehoord, een wonderlijk en strijdend verleden. Eens was het een zeehaven, waar de kruisvaarders land den in het Heilige Land en de Johanni- ter-ridders zich vestigden. Een stad vol historie en romantiek binnen de muren, in de nauwe straatjes rond een der grootste moskeeën der moslims. In die moskee staat ge verbaasd en bewonde rend voor een uitgestrekt kostbaar ta pijt, dat de vloer bedekt van het heili ge, dat ge slechts ongeschoeid moogt betreden, zoals in alle moskeeën. Tn Akko aan de zeezjjde liggen stenen rudimenten, waar eeuwenlang de zee de vestingwallen bestookte; wallen, die nog in het laatste der achttiende eeuw de doortocht van Napoleon naar het mi- den-Oosten tegenhielden. Er zijn nog oude herbergen op het marktplein, een citadel, een crypte van Johannes tussen de citadel en de mos kee, langs een nauw wegje, geheimzin-, nig begroeid, dat er heen voert. Een oude Klokketoren, een tweede moskee, een Grieks-orthodoxe kerk. Hoe blijft deze summiere impressie ver beneden de totaal-indruk van deze merkwaardige stad met haar Oosterse sfeer. Wekenlang zou ik hier willen blij ven. Dagen vliegen voorbij en ik zou graag alles willen vastleggen in woord en beeld. Nog even naar Nahariya, de noorde lijkste plaats aan de zee, een oude en tevens een moderne stad met vele ho tels en restaurants, ook weer een van die karakteristieke steden met onver wachte aspecten, hier een beek, die recht door de hoofdstraat loopt, vervoer met door paarden getrokken wagens. Zó oud is deze stad, dat aan het strand een Kanaanitische tempel wordt opge graven, meer dan 30 eeuwen oud. DE KLOKKETOREN IN AKKO Het is hier niet mogelijk een uitvoeri ge uiteenzetting van het doen en laten en het geloof van deze kleine sekte te geven, zoals deze mij werd meegedeeld in een brochure door een priester mij ter hand gesteld, toen ik de synagoge bezocht en de bijzondere wetsrollen zag, die uit de vroege middeleeuwen stam men of misschien van nog oudere da tum zijn. Uit die brochure bleek mij ook in hoe grote nood deze eenzame gemeenschap leeft, dat kinderen zelfs honger lijden en het allernodigste; ook huisvesting, ontbreekt. De brochure eindigt met een smeek bede, in de Franse taal gesteld. „Elk bewijs van medeleven, hoe gering ook. zal welkom zijn. God kent ons leed en onze gezindheid. Het is van Hem dat uw beloning zal komen!" Het is een „cri de coeur" van deze kleine groep van gelovige Samaritanen. I) e priester wenste ik alle heil voor zijn kinderen en hij schonk mij zijn portret. En zijn laatste woorden: Notre religion remonte aux origines de l'huma- nité, besloot hij met de groet: Shalom! Voor een radio-uitzending werd mij op een der dagen in Israël mijn mening II II AMSTERDAM Hoewel het bezoek aan de dansscholen is afgenomen door invloed van de beat, het teruglo pen van de geboortencyfers en soms fi nanciële redenen, is er evenwel een sterk stügende belangstelling by gehuw de paren, aldus voorzitter Thomas W. Bus van de Federatie van Dansleraren- organisaties, tijdens een persconferen tie. Het afgelopen seizoen, hebben plm 200.000 mensen danslessen genoten. De leeftijd, waarop men tegenwoordig voor het eerst naar dansles gaat (14 - 15 jaar), ligt lager dan vroeger. Volgens de F.D.O., heeft de dans- school-1969 nog nauwelijks iets te ma ken met de dansschool uit de tijd van onze ouders. Er waait thans een nieuwe wind en er heersen voor alles andere ritmen en ander geluid. De image van de dansleraar, die als ouderwets wordt gezien, moet worden verbeterd. Reden waarom de F.D.O. onder het motto „Dans - gezondheid - levensvreugde" van 5 t/m 8 augustus een vierdaags nationaal congres organiseert in het Arnhemse Musis Sacrum. WESTPORT Connecticut) Glas- in-lood expert Roslynn heeft een nieu we bustehouder ontworpen uit het haar vertrouwde materiaal. De in Wenen ge boren kunstenares heeft na ramen te hebben vervaardigd voor ondermeer de Washington Cathedraal, nu een buste houder in glas-in-lood vervaardigd. Ze noemt het de „Tiffany beha". De beha bestaat uit gekleurd glas dat met heel zacht metaal aan elkaar is vast gemaakt en die met een ketting om de hals wordt gedragen. ADVERTENTIE Wist u dat daar hele kleine pilletjes tegen |Jf\| IDlI A Y bestaan? Nourypharma in Oss maakt ze: PlwUnJLHA over het land gevraagd. Van politieke aspecten weet ik niet veel. Maar wat ik waarnam en meer nog aanvoelde, brengt me c." toe te zeggen: Een volk van Joden, Christenen en Moslims, zou dit land tot de Jordaan in vrede, een dracht, samenwerking en vrijheid moe ten behouden tot geluk van allen. Een land, waar Israël in 60 jaar een wereld- itad schiep en dorre verarmde gewes ten tot vruchtbaarheid bracht. Een land, dat in de 14de eeuw reeds door Jean Maundeville genoemd werd: „Land van belofte, boven andere landen. Het meest moedige, uitnemende, virtuoze land van de wereld". Johan Wessellnk. ADVERTENTIE TE KUST EN TE KEUR IN ONZE SHOWROOM: KAYERSDIJK 97 APELDOORN TEL. 05760-31970 OOK S-ZATERDAGS GEOPEND VAN 9 TOT 12 UUR Op het Indonesische eiland Sumba worden 60.000 mensen met voedsel gebrek bedreigd. Overstromingen en langdurige droogte hebben de oogsten doen mislukken. Op het eiland heerst bovendien pest. SCHIPHOL In het uitgebreide „tax free-shopping centre" van Schiphol waar jaarlijks enkele miljoenen luchtreizigers zich voor hun vertrek naar het buitenland voorzien van belastingvrije artikelen, is grote deining ontstaan door het bekend worden van de beslissing van de E.E.G.-ministerraad, dat voor ingezetenen van de zes E.E.G.-landen in het onderlinge luchtverkeer bin nen de E.E.G. de belastingvrije verkoop radicaal moet worden afgeschaft. De maatregel is een uitvloeisel van de E.E.G.-douane-unie, die op 1 juli jl. formeel tot stand is gekomen. Daarbij werden de onderlinge invoerrechten afgeschaft en de reizigers-faciliteiten verruimd. Op den duur willen de E.E.G.- landen ook een uniform belastingstelsel instellen. In dat stelsel past niet langer het gebruik van belastingvrije verkoop in de lucht, zo meent de E.E.G.-minis terraad. y>ven jaar na de invoering van de bekende twrellngbrievenhussen, waarvan er inmiddels reeds 4000 in ons land zijn geplaatst, komt de PTT over enkele weken met een nieuw type brie venbus. Voor het eerst koopt de PTT een brie venbus kant en klaar. Al byna een eeuw- hebben de posterijen hun brievenbus sen zelf laten ontwerpen. Het nieuwe type, waarvan er 875 z(jn besteld, wordt geleverd door de metaalwarenfabriek „Süd/Böhl" in de Westduitse plaats Böhl bij Mannlieim. I)e Duitse Bundes- post heeft al enkele duizenden van deze bussen in gebruik. De PTT heeft tot aankoop besloten omdat de bus in alle opzichten „pas klaar" bleek te zijn voor het doel, dat ermee wordt beoogd. Een groot aantal van deze nieuwe bussen komt nl. te staan of te hangen bij postinrichtingen in kleinere plaatsen. Dit zal misschien wat merkwaardig aandoen want zulke kantoren hebben in de regel 'n inwerp- gleuf in de muur; toch doet de Post hier niet ten onrechte dubbel-op. Door dat tegenwoordig namelijk steeds meer buslichtingen per auto vanuit een cen trale plaats gebeuren, ook op tijden dat het postkantoor gesloten is. zijn brie venbussen vereist, die van buitenaf kun nen worden geopend voor de buslichting De Süd/Böhl is 49 cm hoog, 25 cm diep en 52 cm breed: de capaciteit is 60 kubieke decimeter. De aflevering zal plaatshebben In au gustus en september. Van de bussen komen er 323 op rond gegalvaniseerde staanders, de overige 552 worden hang- brie venbussen. De lnwerpgleuf is veruit de grootste, die Nederlandse brievenbussen heb ben gehad sinds de introductie van de nog altijd gebruikte oude Standaard brievenbus van 1875, nl. 35 cm breed en 3.5 hoog met een doorlopende naar binnen bewegende kle.p eh regen kapje. Het materiaal waaruit de bus is ver vaardigd is polyester, versterkt met glasvezel. De fabriek kleurt het poly ester meteen in het bekende Neder landse postrood. De bus krijgt enige zwarte accenten, namelijk het sleutelplaatje en de rails aan de onderkant, die worden gebruikt om bij de lichting de zakken aan te be vestigen. De bus heeft namelijk onder lichting, net als de tweelingbrievenbus sen. Men draait de sleutel om en de in houd valt vanzelf In de zak. UTRECHT De drie Nederlandse verkeersbonden ('t Verbond voor Vei lig Verkeer, de ANWB en de KNAC) en de centrale van de rijkspolitie in Driebergen hebben de Amerikaanse maanreis aangegrepen om een veilig- verkeersactie in Nederland op touw te zetten. De organisaties hebben dan ook besloten tot en met donderdag 24 juli era bliksemactie te houden onder het motto „Veilig naar de maan hun zorg Veilig naar de zon u w zorg". De vier organisaties reageerden spontaan op het tot hen gerichte ver zoek een Nederlandse bijdrage te leve ren in het kader van de maanlanding De vier organisaties waren het binnen een uur met elkaar eens: aan deze grootse wetenschappelijke prestatie, die grenst aan het maximum van het menselijk kunnen, zou de automobi list zelf ook een prestatie kunnen ver binden in de vorm van wat extra zeil beheersing en zelfdiscipline op de weg „Bij de ingebruikneming van de eerste snelweg naar de maan, dient iedere weggebruiker een eresaluut te brengen aan al degenen, die deze his torische tocht mogelijk maakten. Er dat eresaluut kan niet beter worder gegeven dan in de vorm van een vei lig vakantie-wegverkeer", aldus de ac tievoerende organisaties. De televisie verleent medewerk in aan de actie door het vertonen var twee dia's, waarop het thema en doe' van de actie tot uitdrukking zuller worden gebracht. Want mogelijk wor den deze spots verschillende maler tijdens de negendaagse maanreis ui' gezonden. In hun actie willen de verkeersbon den en de rijkspolitie tot uiting bren gen, dat voor een veilige reis naar de maan niets arm het toeval dient te worden overgelaten. Aan mens. weg en voertuig in het heelal is alle denk bare aandacht besteed. Het is deze zorg, die de samenwer kende organisaties de honderdduizen den vakantiegangers, die de komende weken op vakantie gaan, onder de aan dacht wil brengen. Met name wordt daarbij gedacht aan de zorg voor de belading en de technische staat van het voertuig, aan de lichamelijkeconditie van de be stuurder aan rustpauzes op lange tra jecten. (Twee uur rijden - een kwar tier rusten), aan het maken van proef ritten voor degenen, die te weinig er varing achter het stuur hebben, en aan het attent zijn op afwijkende verkeers- en gedragsregels in binnen- en buiten land. In het bijzonder wordt nog gewezen op de komende drukte rond 25 juli aan staande wanneer de vakanties aanbre ken voor ondermeer de bouwbedrijven en de textielindustrie. De actie „Veilig naar de maan hun zorg - Veilig naar de zon u w zorg" heeft een spontaan improviserend ka rakter. jlK"... M Ter illustratie van de zeer ingrijpen de maatregel, die eerst al op 1 augustus van kracht zou worden, maar die we gens praktische bezwaren is uitge steld tot 1 januari 1970, volgen hier enkele eenvoudige voorbeelden: Nederlandse toeristen zullen niet lan ger hun flesje drank, de halve of hele slof sigaretten of een flesje parfum belastingvrij mogen kopen als ze naar Italië vliegen, doch wel als ze naar Spanje of Engeland reizen, want die zijn immers geen lid van de EEG. Voor Duitsers, Belgen en Fransen geldt precies hetzelfde, maar bovendien zul len deze luchtreizigers bij hun vertrek van Schiphol niet meer zoals nu nog wel mag een belastingvrije camera, een transistor-radio of een draagbare tv kunnen meenemen- Desgevraagd bevestigde de directie van de N.V. Luchthaven Schiphol dit in Brussel blijkbaar nog niet openlijk bekend gemaakte bericht met. leedwe zen. De omzet van het belastingvrije winkelcentrum, dat het grootste is van alle luchthavens op het hele Europese continent, loopt jaarlijks tegen de 40 miljoen gulden. Dat daarin thans een drastische verlaging zal optreden, be treurt de luchthaven uiteraard, doch nog veel erger acht zij de terugslag, die in propagandistisch opzicht moet worden verwacht. Bijzonder bevreesd is de directie van de luchthaven voor een voorstel van Duitse zijde, inhoudende dat ter ver eenvoudiging van de rontrole de be lastingvrije faciliteiten binnen het EEG- luchtruim helemaal dienen te worden afgeschaft, dus ook voor niet-ingezete- nen. Dit zou tot gevolg hebben, dat ook Amerikanen, Canadezen, Australiërs, Engelsen, Scandlnaviërs enz. op Schip hol geen belastingvrije artikelen meer zouden mogen inslaan als ze zich op doorreis bevinden naar een ander EEG- landt Het Duitse voorstel komt er dus op neer, dat de situatie, die allang van kracht is voor de drie Benelux-landen onderling, nu wordt uitgebreid tot de hele EEG. Binnen het Benelux-verband bestaat de mogelijkheid tot aankoop van belastingvrije artikelen namelijk hele maal niet. Geen enkele reiziger, van welke nationaliteit ook, die van Am sterdam naar Brussel of Luxemburg, of vice versa vliegt, mag hetzij op de be trokken luchthavens, hetzij in het vliegtuig belastingvrij inkopen doen. „Dit gevaar hangt ons nu voor de hele EEG als een zwaard van Damocles bo ven het hoofd", aldus een zegsman van de luchthaven. „Daarmee zou de kost bare propaganda-actle. die wij met be hulp van de KLM en het ANVV jaren lang in Amerika hebben gevoerd om Schiphol speciaal met het oog op de be- lastingfaciliteiten aan te prijzen als „gateway to Europe", scherp in waar de dalen. Het zou beteknen, dat vele vluchten en passagiers voor Schiphol (en dus dik wijls ook voor de KLM) verloren zou den gaan, want als Amerikaanse reis bureaus, die grote groepen Amerikaan se vakantiegangers naar de Oude We reld brengen, het reisprogramma gaan opstellen, dan zullen zij straks geneigd zijn voor het beginpunt hun keuze niet meer op Schiphol te bepalen, maar op Kopenhagen of Zürich, omdat de reizi gers daar bij de aanvang van hun rond reis door West-Europa wel een belas tingvrije camera mogen kopen en niet langer op Schiphol". Zo bezien zal het staken van de be lastingvrije verkoop, vooral wanneer het Duitse voorstel zou worden geac cepteerd, gevolgen hebben, die ver uit gaan boven de directe terugslag op het winkelcentrum zelf. „De Amerikanen worden op grond van een heel pakket van trekpleisters naar ons land gelokt", zo meent de zegs man. „Het verlies van een dezer trekpleisters leidt onafwendbaar ook tot het verlies van passagiers. Toeristen, die duizenden guldens uitgeven voor een Europese vakantiereis, hebben na afloop dikwijls nog het meeste plezier van het relatief kleine voordeel van een belastingvrij gekochte transistor. De belastingvrije verkoop is voor mil joenen mensen nu eenmaal een van de grote attracties van de vliegvakanties". Uit het verlies van passagiers zal automatisch een terugslag voortvloeien voor de KLM, voor de hotellerie en voor alle instituten en bedrijven, die met toerisme hebben te maken. „Kopen hagen krijgt nu zijn grote kans om de naam van Schiphol als belasting vrij Walhalla over te nemen", zo be sloot hij. Ook in de lucht boven de EEG wordt de belastingvrije verkoop voor EEG-in- gezetenen afgeschaft en daarvan zijn niet alleen de KLM en de andere EEG- luchtvaartmaatschappijen de dupe (Al Italia, Air France. Sabena, Lufthansa en vele kleinere), doch alle maatschap pijen die op deze route vliegen. Op vluchten tussen Italië, Frankrijk, de Benelux en Duitsland zullen EEG- ingezetenen, ook al zouden ze met de SAS, met Finnair, Japan Air Lines of Pan American vliegen, dus evenmin goedkope drank, sigaretten of parfum meer kunnen kopen. Ook op de drank jes, die de maatschappijen voor eigen rekening aan de passagiers serveren, zal belasting gaan drukken. Een troost voor de belastingvrije win kels is, dat de Amerikanen en alle rei zigers van andere continenten wel bij hun terugkeer naar het eigen conti nent het recht behouden op EEG-lucht- havens artikelen belastingvrij te ko pen. ADVERTENTIE Bartex is de fijnste snel- scheercréme die ik ken.En nog de voordeligste ook! ZANDVOORT In de zee voor Zand- voort is gistermiddag de 44-jarige Wil helm Saai (44 jaar) uit Honnef (Duita- land) verdronken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 11