Muzikale herinneringen aan
honderd jaar Weense Opera
Financiële
notities
Leugentje
van oma
Minister Klomp was
blij met geslaagde
maanlanding
i
Maandag film van
eigen bodem
Gelders programma
van de RONO
President F1A. in
Nederland op bezoeL
Actie in Maastricht
voor poppentheater
en TELEVISIEPROGRAMMA'S
Voelbare stilte
Ontroerd
Smidje Verholen
en het geheim van
De üylenborgh
Meer
werknemers
en grotere
dagproduktie
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
VANAVOND
TELEVISIE
MORGEN
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
VANAVOND
MORGEN
DENK OVERAL EN ALTIJD WEER
AAN HET KIND IN HET VERKEER
CONJWSCTllURTEST
MEER HOUTAANVOER
IN ZAANDAM
Pagina 2
MAANDA© 21 JULI 1969
„Vind e je het erg dat ik je er voor
de zoveelste keer buiten laat
„Neen, dat is iets tussen vader en
dochter. Waar ik wel op sta is, dat
je in je „voltaire" gaat zitten met je
benen op je jichtbankje en dat je
je niet meer verroert".
„Er is niets wat ik liever wens",
verzuchtte hij. Zij keek een beetje
angstig naar zijn nu wel heel oud
en abnormaal geelbleek gezicht. Toch
glimlachte ze wat spottend, toen ze
hem geïnstalleerd had en op het punt
stond de kamer uit te lopen. „Het zal
me benieuwen hoe het je lukken zal
de barricade te nemen".
„Heel eenvoudig, door te doen wat
jij je hele leven voor Claar en mij
gedaan hebt en wat de Heer ons
leert: jezelf wegcijferen en geven,
om veelvuldig terug te ontvangen".
Hij had zijn ogen al gesloten en
daardoor ontging hem haar verras
sing... Het viel mee. Toen Claar hoor
de dat haar vader al terug was, liep
ze regelrecht zijn kamer binnen en
zei: „Fijn, dat u er weer bent. Moe
der zei dat er iets was met een le
vensverzekering en dat u er daarom
zo halsoverkop vandoor moest..."
Koen, die na zijn tukje weer aardig
opgeknapt was, begon te lachen, en
zei, terwijl hij haar vroeg een stoel te
pakken en naast hem te komen zitten:
„Die moeder van jou is nog slim
mer dan ik dacht en als je het goed
beschouwt heeft ze gelijk ook. Ik ben
naar Amsterdam geweest om voor
jou een verzekering voor het leven
af te sluiten".
„Voor mij?" vroeg ze verbaasd.
Hij nam haar hand in de zijne en
zei: „Ja, m'n kind. Altijd ben je de
zon van mijn leven geweest, maar
de laatste tijd was die zon door dikke
wolken voor mij verborgen. Ikzelf
heb die wolken tussen ons laten ko
men en jij hebt niets nagelaten, om
ze al dikker en dikker te laten wor
den. Ik kon maar niet begrijpen dat
mijn meisje al zo gauw een vrouw
geworden was, die op twee manieren
kon liefhebben. Ik, domme oude prik
kelbare kerel, heb mijn Godsgeschenk
in plaats van haar te leiden, afge
schrikt door met schampere opmer
kingen de man die ze begon lief te
krijgen te kleineren... zo erg zelfs
dat ze die man afwees om haar va
der te sparen. Maar een hart is een
bandeloos ding, dat zich aan geen
goede voornemens stoort. Ik ben naar
Amsterdam geweest om er mijn
tweede Godsgeschenk te ontmoeten
Neen, neen, laat me uitspreken. Ik
heb met Gijs gedineerd en daarna
hebben we tot heel laat op zijn kamer
zitten praten. Ik weet nu alles Van de
brief die hij je schreef, waarin hij je
wanhopig bezwoer je te bedenken,
omdat je bij mijn dood misschien
weer zou gaan zeggen: Nu kan ik
mijn moeder die alleen achterblijft
niet in de steek laten. Ik heb de af
schuwelijke brief gelezen die je hem
terugschreef en die al zijn hoop ver
nietigde. De liefde tussen man en
vrouw is een héél andere, dan die
tussen ouders en kinderen. Geloof me,
Claar de ene sluit de andere niet uit.
Je moet bedenken dat ik een heel
oude man ben, die wat tijd nodig
heeft om zich aan de omstandigheden
aan te passen. Niets zal mij méér
deugd doen dan jou gelukkig te zien.
Niets heeft mij verdrietiger gestemd
dan jouw neerslachtigheid. De ver-"
zekering voor je leven, waarover ik
met Gijs gesproken heb, wacht nu al
leen nog op jouw ondertekening". Hij
zweeg en keek haar aan. Wat hij zag
ontroerde hem. Ze worstelde met haar
tranen en hij klopte haar bemoedi
gend op de hand. Opeen liet ze zich
van de stoel op haar knieën glijden,
verborg zoals vanouds haar gezicht
aan zijn borst en snikte zoals ze nog
nimmer gedaan had. Hij liet haar.
Hét was een stralend en dolgeluk
kig paar mensen dat een poos later
bij Veer in de koepelkamer kwam.
..Omhels haar, Veer. Ik heb haar
verteld, dat jij met je voorbeeld van
dienende liefde mij de weg gewezen
hebt naar God en naar het hart van
die twee".
„Wanneer komt Gijs?" vroeg Veer,
toen de gemoederen een beetje be
daard waren en ze eindelijk aan tafel
zaten.
„Het liefst was hij meteen mee
gekomen, maar hij had dienst. Morgen
gaat hij naar de Haspel. Ik heb hem
voorgesteld dat jullie elkaar halver
wege tegemoet zullen komen op de
plek waar jullie gebroddel begon: in
de greppel naast het fietspad op der
tig april".
„Wèt, heeft Gijs dat ook al ver
teld?" vroeg Claar en ze kleurde zó,
dat ze er om moesten lachen.
„Heb ik als vader geen recht te
weten wat mijn dochter doet? In mijn
tijd zou zo'n ontmoeting ondenkbaar
zijn geweest".
„De vos die de passie preekt",
plaagde Veer, „de liefde mag dan on
baatzuchtig zijn, ze is ook vinding
rijk". V
„Kom", zei Koen de volgende mid
dag, want hij begreep wel, dat Claar
er een beetje tegenop zag om alleen
de rivier over te steken. We brengen
haar naar het pontje, die wandeling
is net ver genoeg voor mijn onwillige
benen".
Claar zei niet veel onderweg. Ze
wuifde nog naar hen toen het pontje
al midden op de rivier was. Veer
wees: „Kijk, als ik me niet vergis is
het ongeduld Gijs te machtig gewor
den, daar staat hij aan de overkant".
„Mijn ogen zijn niet meer zo sterk,
weet je het zeker?" vroeg Koen.
„Daar hoef je niet aan te twijfelen.
Hij springt al op het pontje over, nog
vóór het helemaal aan de kant ligt--
Kom, het is indiscreet om hen nog lan
ger te bespieden. Die twee vinden
hun weg wel". Ze stak haar arm
door de zijné en hielp hem langzaam
en voorzichtig de steile dijkhelling
weer op.
Aan de andere kant deed Gijs het
zelfde met Claar. Innig tegen elkaar
aangedrukt liepen beide paren naar
hiin bestemming, zij het in tegenover
gestelde richtingen. Het ene naar het
westen, waar de zon na haar dagtaak
wegzinkt en de hemel kleurt, het an
dere naar het oosten, de zon tegemoet!
EINDE
JOHANNESBURG Twee Zuid-
afrikaanse kranten de Sunday
Tribune" uit Durban en het blad
,,Dagbreek en Landstemhebben
gemeld, dat de 58-jarige oma die
voor de nodige sensatie heeft ge
zorgd met haar verklaringdat zij
een baby had gekregen, helemaal
geen moeder is geworden. Zij had
de beide kranten laten weten, dat
de baby niet van haar was, maal
een onwettig kind dat door de kin
derbescherming aan haar zorgen is
toevertrouwd. Zij had het verhaal
over de geboorte verzonnen, omdat
zij wilde dat haar gezin de bijby
als haar eigen kind zou aanvaar
den. Eerder deze toeek had de 58-
jarige mevrouw Du Plessis ver
klaard, dat het pas drie uur voor
de geboorte van het 2,2 kilo wegen
de meisje tot haar was doorgedron
gen, dat zij in verwachting was en
dat bij de verlossing geen arts aan
wezig was geweest.
4174. Seth Besh verkeerde werkelijk even in de waan,
dat hij alles gedroomd had. Hoe kon nu zo'n enorm
gevaarte als dat cylinderschip zomaar opeens verdwij
nen.... wegzinken in dat donkere, ijskoude water, zon
der een spoor achter te laten? Hij klom uit zijn ma
chine en liep over het ijs naar de oever van het pool-
(meer, om te zien of er wellicht ergens iets naar de
oppervlakte kwam drijven. Onbewust van de aanwezig
heid van een achtervolger op zo betrekkelijk korte af
stand van zijn nieuwe „vlaggeschip", zag Drago zijn
machine zeer langzaam naar de bodem zakken, waar
een grote menigte Naugish hem opwachtte. Toen de
rand van het water, niet wetende wat te
het grote schip werkelijk vergaan... of niet?
doen. Was
30. Tekko vlijde zijn hoofd op de armen, trok de tro
penhelm over de ogen en sliep weldra als een roos. Sir
Patrick stond op een heveultje in de nabijheid en
vocht als een held tegen de slaap. Hij zocht met sla
perige ogen de omtrek af naar eventueel gevaar en
kwam tot de conclusie dat wacht houden beter ge
schikt was voor een waakhond dan voor een jager.
Toen hij zover met zijn gedachten gekomen was,
slaakte hij plotseling een onderdrukte kreet van vreug
de. Een paar honderd meter van hem af, stond een
hert roerloos naar hem te kijken. En wat voor een
sluis van het schip zich tenslotte opende en hij tegen
over zijn kersverse nieuwe volgelingen stond, riep
hij meteen al zijn telepatische krachten te hulp om hen
voor zich te winnen. Hij deelde hun mee, dat een
eeuwenoude voorspelling door hun komst op Mars was
bewaarheid geworden, doch dat hij, Drago, de Meester,
de Maker van zormvoedsel, door de goden van de Kos
mos was uitverkoren en voorbestemd om hen, de Nau
gish, te leiden naar een nieuwe woonplaats op een ande
re planeet van het Sol-stelsel! Seth Beh hurkte aan de
hert? Een reuzen hert. Een oerhert, groter dan een
paard en met een gewei dat qel vier vijf meter
breed moest zijn. Zijn jagershart sprong op van vreug
de. Voorzichter greep de edele Courage zijn geweer,
liet Tekko liggen zoals hij lag en begon behoedzaam
naar het dier toe te sluipen.
„Dat hert moet ik hebben" mompelde hij, voetje
voor voetje verder schuifelend. „Zo'n hert betekent
een vleesvoorraad voor maanden. En dat gewei neem
ik mee anders zullen ze me thuis nooit willen gelo
ven!!"
HILVERSUM I
18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in
strumentaal sextet. 18.19 Stereo: Lich
te grammofoonmuziek. 18.30 Nws. 18.41
Act. 19.00 Verslag IBM-Schaaktoernooi
te Amsterdam. 19.03 Literama: radio-
kroniek over boeken, schrijvers en to^«
neel. 19.20 Stereo: Internationaal Koor
festival 1969. 19.50 Stereo: Li. gram
mofoonmuziek. 20.10 Stereo: MetropOle
orkest. 20.30 Stereo: Moderne orkest
muziek (gr.) 21.55 Stereo: lichte gram
mofoonmuziek. 22.20 Avondoverdenking
22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Vertolkers
beluisterd, muzikale lezing. 23.25 Stereo
Lichte grammofoonmuziek 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25
Ik verbind U door... praatje. N.O.S.:
18.30-24.00 Appolo 11. reportages. In dit
programma om 19.30 Nws; om 19.35
(evt. later): R.V.U.: Verslavingsmidde1-
len. Spreker: Prof. Dr. Joh. Booy; om
22.30 Nws; om 22.40 AVRO's Radiojour
naal; om 23.55 Nws. (Afhankelijk van
de maanvlucht kunnen deze program-,
maonderdelen verschoven worden.)
NEDERLAND I
AVRO: 19.30 Regio vizier. N.OS.: 20.00
Journaal. AVRO: 20.20 Keer Kwis. 20.50
Kleur: De Saint: De wanhopige diplo
maat, TV-film. 21.40 Info: maandelijk
se advies- en informatierubriek. N.O.S.
22.10 Journaal. 22.15- plm. 23.00 Kleur:
Apollo-11: inleiding op het koppelen
van de Apollo-capsule en LM te 22.32
uur.
NEDERLAND II
N.O.S.18.50 Kleur: Pluimpje. N.O.S
19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief
programma. TROS 19.30 Cohen Kelly
Man shall not live by bread alone, TV-
film. N.O.S. 20.00 Journaal. TROS: 20.20
Mr. Rose - The noble Roman, TV-film.
21.05 De vergeten medeminnaar, Neder
landse speelfilm. N.O.S. 22.30-22.35 Jour
naal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te muziek met nws en act. 8.00 Nieuws.
8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Toeringclub: vakantietips.
8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw.) 9.35 Water
standen. 9.40 Stereo: Lichte gr.muziek.
10.00 Taal en symbool: lezing over de
bijbel. 10.15 Stereo: Operafragmenten
(gr.) 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Operette
fragmenten (gr.). 11.15 Voor de zieken.
Plm. 11.55 Med. KRO: 12.00 Van twaalf
tot twee, gevarieerd progr. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Med. t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.;
13.00 Raden maar..., quiz.) 14.00 Ste
reo: Kaleidoscoop: lichte muz. uit eigen
produktie. 14.30 Pizzicato: muz. middag
magazine. (16.00 Nws.). 17.00 Over
heidsvoorlichting: De Nederlandse han
del maatschappij in het Caribisch ge
bied in de periode 1825-1829. Spreker:
F. J. van Wel. 17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn.
7.20 Stereo^ Lichte gr.muz. 8.00 Nws.
8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte gr.
muz. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50
Morgenwijding. NOS 9.00 Uitgebreide
reportage of herhaling NOS-progr. 9.40
Muz. uit de Middeleeuwen en Renais
sance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen: pop. verzoek-
platenprogr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30
Voor de vrouw. (11.55 Beursberichten.)
12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending
voor de landbouw. 12.40 Sportrevue met
o.a. Nationale Zwemkampioenschappen
te Breda. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn.
NOS: 13.30 Klein chanson. 14.30 Spie
gel van België: muz. en nws. van onze
zuiderburen. AVRO: 15.00 Internatio
nale Muziekspiegel. 16.00 Nws. 16.02
Kunstkron. 16.20 Stereo: Residentie-or
kest en solist: klass. muz. 17.00 Stereo:
Big Band Beat: Dansorkest The Sky-
masters met solist. 17.25 Stereo: Jazz
Spectrum. Plm. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03
Een opvallend vrolijke gevarieerde vi
site. (12.00 Nws.). 13.00 Nws. 13.03 Eks-
pres: licht platenprogr. (14.00 Nws.).
15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws.
16.03-18.00 Mix: licht platenprogram-
ma. (17.00-17.02 Nws.).
NEDERLAND I
NOS: 05.45 - plm. 06.30 Kleur: Apol
lo-11: De Apollo-capsule verlaat zijn
baan om de maan. 08.45 - 09.30 Kleur:
Apollo-11: Laatste nws uit Amerika
over het vluchtverloop van de Apollo-
11. 16.00 - 17.10 Gedeeltelijk kleur: Va-
kantieprogr. voor de jeugd.
DUITSLAND I
(Regionaal programma NDR: 18.00
Hafenkrankenhaus: TV-serie. 18.30 Zand
mannetje. 18.40 Act. 19.00 Sportjournaal
19.26 Kleur: Gefahrlicher Alltag: TV-
serie. 19.59 Programma-overzicht. WDR
18.00 Kleur: Weekjournaal, aansluitend:
Der Western-Held: TV-film. 18.30 Kleur
Voor de kinderen. 18.40 Journaal 19.00
Idem. 19.20 Kleur: Die Eintrittskarte:
verhaal 19.30 KleurReisedienst
Schwalbe). 20.00 Journaal en weerbe
richt. 20.15 Kleur: Mensen op de maan.
samenvatting. 21.05 Reportages. 21.50
Einer weiss mehr: TV-film. 22.35 Jour
naal, commentaar en weerbericht. 23.55
Die Regenschirme von Cherbourg: speel
film. 0.25 Journaal.
DUITSLAND II
18.20 Kleur: Reportage van de Apollo
11. 19.10 Kleur: Königlich Bayerisches
Amtsgericht: TV-film. 19.45 Heute: Nws
act,weerbericht en maanvlucht reporta
ge. 20.10 Verraten und verkauft: film.
Aansluitend nieuws. 20.55 Unter Gang
stern: Franse speelfilm. 22.25 Kleur:
Reportage Apollo 11. 23.00 Nws. en
weerbericht. 23.10 Reportage Evangeli
sche kerkendag.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Heute (herh. van
gisteravond). 10.30 Stahlnetz: uitzen
ding in samenwerking met de recher
che. 12.05 Reportages. 12.50 Interna
tionaal persoverzicht. 13.00 - 13.30 Jour
naal. 16.35 Journaal. 16.40 Voor de kin
deren: Auto's schepen spoorwe
gen. 17.55 - 18.00 Journaal.
DUITSLAND II
17.30 Nws en weerber. 17.35 Ulrich
und Ulrike: TV-film (herhaling).
LONDEN yit hot< British Museum
in Londen is de marmeren kop van een
Griekse krijger, die deel uitmaakte van
een dertig meter lange fries, gestolen.
De fries is afkomstig van de Apollo-
tempel in Bassae en beeldt de strijd
van Grieken tegen Amazones en van La-
pithen en centaurs uit. De waarde van
de gestolen kop wordt op bijna 40.000
gulden geraamd.
HILVERSUM De strakke trek op
het gezicht van minister dr. M. A. M.
Klompé veranderde gisteravond om
achttien minuten over negen in een
stralende glimlach. Gezeten temidden
van de vele genodigden in studio 3 van
de Nederlandse Omroepstichting applau
disseerde z(j spontaan mee toen Henk
Terlingen aankondigde: „We zijn er!!"
Toen even daarna ook nog de mede
deling kwam dat alles goed was, brak
er in de anders zo stille studio een ge
zellig geroezemoes uit.
De hele dag had er een nerveuze
spanning gehangen. Televisieregisseur
Rudolf Spoor, presentator Henk Terlin
gen en alle andere tientallen medewer
kers aa-n deze marathonuitzendingen
liepen telkens weer opnieuw regelend
en gesticulerend door het uitzendcom-
plex. Maar alles verliep naar wens.
Om negen uur gisteravond bereikte
de spanning van de hele dag echter
haar hoogtepunt. De doodse stilte en de
loodzware druk die op alle medewer
kers en de genodigden lag was bijna
voelbaar. Vooral toen er even voor de
feitelijke landing geen verbinding met
het maanlandingsvaartuig was, leek het
of ieders hart even stil bleef staan.
Maar toen het verlossende woord
kwam was men blij. In de eerste plaats
omdat-de astronauten veilig waren. In
de tweede plaats omdat alles zo per
fect verliep.
Minister Klompé minister Luns
van buitenlandse zaken had 's middags
een bezoek gebracht aan de t.v-studio's
kon die blijheid direct onder woor
den brengen toen ze Henk Terlingen,
regisseur Rudolf Spoor, produktie-assis-
tente Rosemarie Koningberger en ra
dioverslaggever Kees Buurman een
kleine hulde bracht. Ze zei ontroerd te
zijn dit historische moment te hebben
kunnen meemaken. „Ik vraag me ech
ter af of we de weelde van dit grote
succes wel kunnen dragen", aldus de
minister, die zich ook afvroeg wat we
nu met de maan zullen gaan doen.
Op 25 mei van dit jaar vierde de Ween
se Staatsopera haar eerste eeuwfeest.
Een eeuw met tal van conflicten en in
triges van grote opera-zangers en -zan
geressen en van beroemd geworden di
rigenten.
Op donderdag 24 juli van 22.55 tot
23.55 uur zendt de AVRO in haar radio
programma een door de musicologe
drs. B. L. Kullberg uit Wassenaar te
houden causerie uit met historische op
namen uit de periode 1900 - 1940
Dit programma, getiteld „Prima-don
na's, heldentenoren en een stoet van di
recteuren van de 100-jarige Weense
Staatsopera" is ook stereofonisch te be
luisteren.
Praten over de Weense Staatsopera,
die op 25 mei 1869 werd geopend aan
de Opernring met „Fidelio" van Lud-
wig van Beethoven, is onmogelijk zon
der een pleiade op te sommen van di
rigenten, zangers, zangeressen en gro
te enceneurs, die er hebben gewerkt.
Het begon met Hans Richter die van
1880 tot 1896 de eerste dirigent was. De
grote bloeitijd beleefde het theater ech
ter onder Gustav Mahler en na hem
kwamen Felix Weingarner, Hans Gre-
gor, Franz Schalk, Karl Böhm en Her-
bert von Karajan. De Weense Staats
opera werd in 1944 bijna geheel ver
woest. Het duurde elf jaar voor aleer
het gebouw in zijn oorspronkelijke staat
weer zou worden opgericht. Met „Fide-
1295. „Mooi werk, Loe...", mompelde Loetje Sa-
loe. „Je hebt ze nog steeds in de peiling. Het zal
mij benieuwen wat die snaken daar gaan uithalen
en of er bij de Van Uylens nog wat te halen is..."
En met deze veelzeggende woorden verdween de
misdadige eigenaar van dat exclusieve eethuisje on
hoorbaar tussen het hakhout... Ongeveer terzelf-
dertijd stelde Gozewijn van Uylen een kwellende
vraag, waarop hij van smidje Verholen een verlos
send antwoord verwachtte. „Jij., jij zei, dat de be
graven schat een grote hutkoffer met' goud was...",
steunde hij. „Hoe wéét je dat?" „Ik was er bij
Gozewijn", antwoordde de smid. „Ik weet wel, dat
het erg ongeloofwaardig klinkt, maar ik verzeker
je, dat het waar is. Ik heb zélf geholpen de schat
te begraven. Ik zie nóg oud-oom Jacob voor me
staan, toen-ie een laatste blik in die kuil wierp. Een
grote, met ijzer beslagen hutkoffer was het, boor
devol goud..." „Wel sakkerloot..", zuchtte Goze
wijn en het zweet brak hem uit bij de gedachte, dat
hij misschien ooit nog eens een rijk man zou zijn.
Tot overmaat van ramp geraakte hij ook helemaal
onder de indruk van de geheimzinnige schemering,
waarin het Rijkhuyzer Bos gehuld was. „In zulke
sprookjesachtige bossen is alles mogelijk", mom
pelde hij. „Als mijn schat er nu nog maar ligt. Als
er maar niemand met zijn sakkerlootse vingers
heeft aangezeten..." Helaas..., Gozewijn wist
niet dat Loetje Saloe door het bos waarde, sno
de plannen beramend......
lio" van Ludwig van Beethoven werd
in 1955 het cultuurpaleis opnieuw her
opend.
Dit programma wordt gelanceerd
met zang van grote operasterren, zoal
bijvoorbeeld de Oostenrijkse tenor Leo
Slezak, de Duitse sopraan Lotte Leh-
mann, de Oostenrijkse bas Richard
Mayr, de Oostenrijkse sopraan Maria
Jeriza, de Russisch-Amerikaanse bas
Alexander Kipnis, de Deense tenor Lau-
ritz Melchior en de Engelse tenor Al
fred Piccaver; allemaal zangers en zan
geressen, die tussen de beide wereld
oorlogen wereldvermaardheid verwier
ven.
De maandagavondfilm is ditmaal een
produkt van eigen bodem.
„De vergeten Medeminnaar" dateert
uit 1963 en werd geregisseerd door on
ze landgenoot John Korporaal, een jon
geman, die enige jaren tevoren op het
festival te Cannes furore had gemaakt
met een door hem in Mexico vervaar
digde gedramatiseerde documentaire
en daarna door de NFM naar het vader
land was gehaald voor de meer com
mercieel dan artistiek geslaagde speel
film „Rififi in Amsterdam".
In „De vergeten Medeminnaar" kreeg
Korporaal betere kansen, zijn vakman
schap te bewijzen, en die heeft hij met
een redelijk inzicht en gevoel voor dra
matische situaties benut ook.
Het verhaal, gebaseerd op een boek
van de Haagse journalist Rico Bulthuis,
houdt zich bezig met een man, die zijn
geheugen verliest door aanvankelijk on
bekende oorzaak en in een soort lucht
ledig een schijnbestaan leidt, dat in een
psychiatrische kliniek langzaam maar
zeker weer substantieel wordt, totdat
de amnesia-lijder door .eigen ontdekkin
gen de muur, die hem van zijn verle
den scheidt, doorbreekt. Het is een
knap gecomponeerde intrige met com
plicaties, die logisch uit het niet herin
nerde verleden voortvloeien en waarin
een spanningselement ligt verborgen,
dat met zijn bevrijdende ontknoping de
roman een duidelijk thriller-accent
geeft. In de film is dit nog eens ver
sterkt door enige wijzigingen, die er
voornamelijk op neer komen, dat de fi
guur van de medeminnaar vrijwel di
rect al ten tonele verschijnt en belast
is met een misdrijf (in zijn auto door
gereden na het veroorzaken van een
botsing met dodelijke afloop), dat in het
boek niet voorkomt. De man, een tuin
architect, die samenwoont met de vroe
gere vriendin van „de man zonder ge
heugen", vermoedt, dat zijn rivaal si
muleert en hem wel eens bij de politie
zou kunnen aangeven. Ook de politie
houdt er rekening mee, dat hij een si
mulant is en zelfs bij een misdaad be
trokken zou kunnen zijn. Hierbij ge
voegd de waanvoorstellingen van de
amnesia-patiënt, die zich bedreigd acht
door een man met een zwarte baard
en er ontstaat een driedubbele suspen
se, die in het scenario van Korporaal
en Piet Ruyvenkamp steeds in elkaar
overvloeit tot aan het slot in een flash
back de oplossing van het mysterie
wordt gegeven.
In hoeverre de reconstructie van een
psychiatrische kliniek (hiervoor werd
gebruik gemaakt van de grote villa
Kareol in Aerdanhout) en haar patiën
ten in overeenstemming is met de
werkelijkheid moge in het midden blij
ven, evenals de medische behandeling
van „de man zonder geheugen", die
varieert van het gesprek op de divan
tot een encephalogram, een en ander
zonder succes. Dit komt pas heel ge
leidelijk door een aantal aanknopings
punten met zijn verleden, wanneer hij
zich aanvankelijk vereenzelvigt met
de medeminnaar, door zich eerst voor
een tuinman, later voor tuinarchitect
uit te geven. Ook de groeiende genegen
heid voor de assistente van de genees
heer-directeur brengt hem allengs in
de toestand, die hem rijp voor zelfher
kenning maakt. Hiertussen zijn de
nachtmerries ingelast, waarin de man
met de baard hem achtervolgt.
ln het Gelders programma van
de RONO wordt op dinsdag 22 juli een
klankbeeld uitgezonden over het toeris
me op de Veluwe. In dit klankbeeld
wordt een bezoek gebracht aan Har
derwijk, Elburg, Apeldoorn en het ge
bied rond Nunspeet. In het tweede
klankbeeld over de Veluwe, dat begin
september wordt uitgezonden, komt
het overige deel van de Veluwe aan de
orde. De samensteller van dit toeris
tisch klankbeeld is de journalist Dick
van der Veen uit Epe. Voor de rubriek
„van wiedaf en dichtebi'j" schreef Jac.
Ganzebeek uit Lunteren een tekst over
de scheve toren van Acqoi in het Gel
ders Rivierengebied.
In het Gelders programma van
de RONO wordt op vrijdag 25 juli in
de rubriek: „Mögge wi'j ow veurstel-
len", een gesprek uitgezonden met de
^Edese dominee-dichter Jan Wit. Dit
naar aanleiding van zijn erepromotie
aan de universiteit in Groningen. -Te
vens wordt in hetzelfde programma
'n opname uitgezonden van The Hazy
Gate Bellhops uit Doetinchem. Het
programma over deze band werd sa
mengesteld door Bert Witteveen. Het
Gelders programma kan worden beluis-
sterd op golflengte FM 96.2 (KANAA 3
en wel op dinsdagavond tussen 18.30
en 19.15 uur en op vrijdagavond tus
sen 19.15 en 20.00 uur.
AMSTERDAM De president va
de Internationale Federatie van Acteurs
organisaties (F.I.A.), de Tsjecho-Slo-
waakse acteur Vlastimil Fisar, is voor
een tiendaags bezoek aan ons land in
Amsterdam aangekomen.
De heer Fisar verblijft hier op uit
nodiging van de Nederlandse Vereni-
gin van Toneelkunstenaars. Zijn bezoek
staat in verband met de voorbereiding
van het 8e driejaarlijkse congres van
de F.I.A., dat volgend jaar in Amster
dam zal worden gehouden. Het zal dan
voor het eerst zijn dat een F.I.A.-don-
gres wordt georganiseerd in een land,
waar het aantal acteurs niet enkele dui
zenden bedraagt maar slechts goed
500.
Sinds 1967 is Nederland vertegenwoor
digd in het bestuur van de F.I.A. De
Internationale acteursorganisatie houdt
zich bezig met de bevordering van het
beroep van toneelkunstenaar door het
organiseren van symposia, het verrich
ten van studies en de uitwisseling van
informaties.
Voorts behartigt zij op internationaal
niveau de belangen van leden van de
bij haar aangesloten organisaties en is
onder meer de directe gesprekspartner
van de Europese Radiounie en haar
Osteuropese tegenhanger, de O.I.R.T.
De heer Fisar volgde in 1967 de mexi-
caan Rodolfo Landa op als president
van de F.I.A. Hij is als acteur verbon
den aan het Praagse Theater Na Vinoh-
radech.
MAASTRICHT In het kader van de
jaarlijkse Petit Parisfeesten in Maas
tricht start op vrijdag 25 juli een actie
om de vermaarde Maastrichtse poppen
speler Pieke Dassen aan een nieuw
theater te helpen. Een jaar geleden
moest Pieke Dassen zijn Poesjenellen
kelder in het Dinghuis in Maastricht
wegens restauratiewerkzaamheden ver
laten. Hij zou net zijn derde lustrum
gaan vieren.
Op dit moment heeft Pieke Dassen
zijn Poesjenellen ondergebracht in een
zaaltje in de Kruis Herengang in
Maastricht, maar ook hier kan hij niet
langer blijven. Pieke Dassen die voor
de televisie een programma bracht on
der de titel Narretje Notedop, heeft nu
plannen om een geheel eigen theater te
beginnen. Een comité „vrienden van
Pieke" heeft zich tot doel gesteld hem
financieel te steunen. Op 25 juli wordt
in café West-Minster in Maastricht een
expositie van tekeningen van Pieke Das
sen geopend, die gevolgd zal worden
door een aantal opvoeringen van poppen
spelen voor volwassenen.
DEN HAAG Het Centraal Bureau
voor de Statistiek heeft de resultaten
gepubliceerd van een onderzoek volgens
de conjunctuurtestmethodc over de
gang van zaken in juni 1969 bij de Ne
derlandse industrie. De antwoorden van
de geënquêteerde ondernemingen mo
gen representatief worden geacht voor
ca. 70 pet. van de industrie (excl. de
voedings- en genotmiddelenindustrie).
De arbeidsbezetting bij de in het on
derzoek betrokken ondernemingen nam
deze maand per saldo toe. De gemid
delde dagproduktie vertoonde eveneens
een stijging.
De beoordelingen van de voorraden
gereed produkt (waarbij rekening wordt
gehouden met seizoensinvloeden) bleef
vrijwel ongewijzigd. Ultimo juni noem
de 80 pet. (uit. mei 85) van de onder
nemingen de omvang van de voorra
den normaal 15 pet. (vorige maand
10) sprak van te groot en 5 pet. (vori
ge maand eveneens 5) van te klein.
De orderontvangst van het geheel van
de industrie nam, zowel uit het binnen-
als uit het buitenland, per saldo af. In
de beoordeling van de orderontvangst
was sprake van een geringe verschui
ving van het oordeel „groot" naar het
oordeel „klein". De beoordelingen luid
den bij 75 pet. (vorige maand eveneens
75) van de ondernemingen normaal, bij
5 pet. (vorige maand 10) groot en bij
20 pet. (vorige maand 15) klein.
Het indexcijfer van de orderpositie in
aantal maanden werk (excl. de chemi
sche industrie) daalde deze maand van
102 tot 101 (basis uit. januari 1968 is
100). Ultimo juni '67 en juni '68 was
dit cijfer 100.
De beoordeling van deze orderpositie
luidde, evenals vorige maand, bij 75
pet. van de ondernemingen normaal,
bij 10 pet. groot en bij 15 pet. klein.
ZAANDAM Na de ingebruikneming
van een geheel nieuwe haven met bij
behorende los- en laadruimten in de
Achtersluispolder te Zaandam, ver
toont de houtaanvoer een sterke stij
ging. In het eerste halfjaar van 1969
werd 107,7 pet. meer hout aangevoerd
dan in dezelfde periode van 1967. Ver
geleken met 1968 is de stijging 46,1 pel.
De laatste jaren gaf de houtaanvoer
in de haven van Zaandam een zeer
ongunstige ontwikkeling te zien. Deze
was vooral te wijten aan de onvoldoen
de outillage van de haven en de ongun
stige ligging van de meeste houtbedrij.-
ven. Het gemeentebestuur van Zaan
dam heeft krachtige maatregelen geno
men door de aanleg van een geheel
nieuwe haven. De houthandelonderne
mingen, die voor het merendeel geves
tigd waren in het Westzijderveld, zijn
alle naar deze nieuwe haven verhuisd
Hoewel de werkplaatsen en houtlood-
sen nog niet alle gereed zijn, is nu al
duidelijk merkbaar dat de aanleg van
de nieuwe haven en de overplaatsing
van de houthandel tot gunstige gevolgen
hebben geleid. De verwachting is, dat
de gunstige ontwikkeling zich de ko
mende tijd in versterkte mate zal voort
zetten.