Muzikale herinneringen aan honderd jaar Weense Opera Financiële notities Leugentje van oma Minister Klomp was blij met geslaagde maanlanding i Maandag film van eigen bodem Gelders programma van de RONO President F1A. in Nederland op bezoeL Actie in Maastricht voor poppentheater en TELEVISIEPROGRAMMA'S Voelbare stilte Ontroerd Smidje Verholen en het geheim van De üylenborgh Meer werknemers en grotere dagproduktie PILOOT STORM TEKKO TAKS VANAVOND TELEVISIE MORGEN TELEVISIE T.V. LANGENBERG VANAVOND MORGEN DENK OVERAL EN ALTIJD WEER AAN HET KIND IN HET VERKEER CONJWSCTllURTEST MEER HOUTAANVOER IN ZAANDAM Pagina 2 MAANDA© 21 JULI 1969 „Vind e je het erg dat ik je er voor de zoveelste keer buiten laat „Neen, dat is iets tussen vader en dochter. Waar ik wel op sta is, dat je in je „voltaire" gaat zitten met je benen op je jichtbankje en dat je je niet meer verroert". „Er is niets wat ik liever wens", verzuchtte hij. Zij keek een beetje angstig naar zijn nu wel heel oud en abnormaal geelbleek gezicht. Toch glimlachte ze wat spottend, toen ze hem geïnstalleerd had en op het punt stond de kamer uit te lopen. „Het zal me benieuwen hoe het je lukken zal de barricade te nemen". „Heel eenvoudig, door te doen wat jij je hele leven voor Claar en mij gedaan hebt en wat de Heer ons leert: jezelf wegcijferen en geven, om veelvuldig terug te ontvangen". Hij had zijn ogen al gesloten en daardoor ontging hem haar verras sing... Het viel mee. Toen Claar hoor de dat haar vader al terug was, liep ze regelrecht zijn kamer binnen en zei: „Fijn, dat u er weer bent. Moe der zei dat er iets was met een le vensverzekering en dat u er daarom zo halsoverkop vandoor moest..." Koen, die na zijn tukje weer aardig opgeknapt was, begon te lachen, en zei, terwijl hij haar vroeg een stoel te pakken en naast hem te komen zitten: „Die moeder van jou is nog slim mer dan ik dacht en als je het goed beschouwt heeft ze gelijk ook. Ik ben naar Amsterdam geweest om voor jou een verzekering voor het leven af te sluiten". „Voor mij?" vroeg ze verbaasd. Hij nam haar hand in de zijne en zei: „Ja, m'n kind. Altijd ben je de zon van mijn leven geweest, maar de laatste tijd was die zon door dikke wolken voor mij verborgen. Ikzelf heb die wolken tussen ons laten ko men en jij hebt niets nagelaten, om ze al dikker en dikker te laten wor den. Ik kon maar niet begrijpen dat mijn meisje al zo gauw een vrouw geworden was, die op twee manieren kon liefhebben. Ik, domme oude prik kelbare kerel, heb mijn Godsgeschenk in plaats van haar te leiden, afge schrikt door met schampere opmer kingen de man die ze begon lief te krijgen te kleineren... zo erg zelfs dat ze die man afwees om haar va der te sparen. Maar een hart is een bandeloos ding, dat zich aan geen goede voornemens stoort. Ik ben naar Amsterdam geweest om er mijn tweede Godsgeschenk te ontmoeten Neen, neen, laat me uitspreken. Ik heb met Gijs gedineerd en daarna hebben we tot heel laat op zijn kamer zitten praten. Ik weet nu alles Van de brief die hij je schreef, waarin hij je wanhopig bezwoer je te bedenken, omdat je bij mijn dood misschien weer zou gaan zeggen: Nu kan ik mijn moeder die alleen achterblijft niet in de steek laten. Ik heb de af schuwelijke brief gelezen die je hem terugschreef en die al zijn hoop ver nietigde. De liefde tussen man en vrouw is een héél andere, dan die tussen ouders en kinderen. Geloof me, Claar de ene sluit de andere niet uit. Je moet bedenken dat ik een heel oude man ben, die wat tijd nodig heeft om zich aan de omstandigheden aan te passen. Niets zal mij méér deugd doen dan jou gelukkig te zien. Niets heeft mij verdrietiger gestemd dan jouw neerslachtigheid. De ver-" zekering voor je leven, waarover ik met Gijs gesproken heb, wacht nu al leen nog op jouw ondertekening". Hij zweeg en keek haar aan. Wat hij zag ontroerde hem. Ze worstelde met haar tranen en hij klopte haar bemoedi gend op de hand. Opeen liet ze zich van de stoel op haar knieën glijden, verborg zoals vanouds haar gezicht aan zijn borst en snikte zoals ze nog nimmer gedaan had. Hij liet haar. Hét was een stralend en dolgeluk kig paar mensen dat een poos later bij Veer in de koepelkamer kwam. ..Omhels haar, Veer. Ik heb haar verteld, dat jij met je voorbeeld van dienende liefde mij de weg gewezen hebt naar God en naar het hart van die twee". „Wanneer komt Gijs?" vroeg Veer, toen de gemoederen een beetje be daard waren en ze eindelijk aan tafel zaten. „Het liefst was hij meteen mee gekomen, maar hij had dienst. Morgen gaat hij naar de Haspel. Ik heb hem voorgesteld dat jullie elkaar halver wege tegemoet zullen komen op de plek waar jullie gebroddel begon: in de greppel naast het fietspad op der tig april". „Wèt, heeft Gijs dat ook al ver teld?" vroeg Claar en ze kleurde zó, dat ze er om moesten lachen. „Heb ik als vader geen recht te weten wat mijn dochter doet? In mijn tijd zou zo'n ontmoeting ondenkbaar zijn geweest". „De vos die de passie preekt", plaagde Veer, „de liefde mag dan on baatzuchtig zijn, ze is ook vinding rijk". V „Kom", zei Koen de volgende mid dag, want hij begreep wel, dat Claar er een beetje tegenop zag om alleen de rivier over te steken. We brengen haar naar het pontje, die wandeling is net ver genoeg voor mijn onwillige benen". Claar zei niet veel onderweg. Ze wuifde nog naar hen toen het pontje al midden op de rivier was. Veer wees: „Kijk, als ik me niet vergis is het ongeduld Gijs te machtig gewor den, daar staat hij aan de overkant". „Mijn ogen zijn niet meer zo sterk, weet je het zeker?" vroeg Koen. „Daar hoef je niet aan te twijfelen. Hij springt al op het pontje over, nog vóór het helemaal aan de kant ligt-- Kom, het is indiscreet om hen nog lan ger te bespieden. Die twee vinden hun weg wel". Ze stak haar arm door de zijné en hielp hem langzaam en voorzichtig de steile dijkhelling weer op. Aan de andere kant deed Gijs het zelfde met Claar. Innig tegen elkaar aangedrukt liepen beide paren naar hiin bestemming, zij het in tegenover gestelde richtingen. Het ene naar het westen, waar de zon na haar dagtaak wegzinkt en de hemel kleurt, het an dere naar het oosten, de zon tegemoet! EINDE JOHANNESBURG Twee Zuid- afrikaanse kranten de Sunday Tribune" uit Durban en het blad ,,Dagbreek en Landstemhebben gemeld, dat de 58-jarige oma die voor de nodige sensatie heeft ge zorgd met haar verklaringdat zij een baby had gekregen, helemaal geen moeder is geworden. Zij had de beide kranten laten weten, dat de baby niet van haar was, maal een onwettig kind dat door de kin derbescherming aan haar zorgen is toevertrouwd. Zij had het verhaal over de geboorte verzonnen, omdat zij wilde dat haar gezin de bijby als haar eigen kind zou aanvaar den. Eerder deze toeek had de 58- jarige mevrouw Du Plessis ver klaard, dat het pas drie uur voor de geboorte van het 2,2 kilo wegen de meisje tot haar was doorgedron gen, dat zij in verwachting was en dat bij de verlossing geen arts aan wezig was geweest. 4174. Seth Besh verkeerde werkelijk even in de waan, dat hij alles gedroomd had. Hoe kon nu zo'n enorm gevaarte als dat cylinderschip zomaar opeens verdwij nen.... wegzinken in dat donkere, ijskoude water, zon der een spoor achter te laten? Hij klom uit zijn ma chine en liep over het ijs naar de oever van het pool- (meer, om te zien of er wellicht ergens iets naar de oppervlakte kwam drijven. Onbewust van de aanwezig heid van een achtervolger op zo betrekkelijk korte af stand van zijn nieuwe „vlaggeschip", zag Drago zijn machine zeer langzaam naar de bodem zakken, waar een grote menigte Naugish hem opwachtte. Toen de rand van het water, niet wetende wat te het grote schip werkelijk vergaan... of niet? doen. Was 30. Tekko vlijde zijn hoofd op de armen, trok de tro penhelm over de ogen en sliep weldra als een roos. Sir Patrick stond op een heveultje in de nabijheid en vocht als een held tegen de slaap. Hij zocht met sla perige ogen de omtrek af naar eventueel gevaar en kwam tot de conclusie dat wacht houden beter ge schikt was voor een waakhond dan voor een jager. Toen hij zover met zijn gedachten gekomen was, slaakte hij plotseling een onderdrukte kreet van vreug de. Een paar honderd meter van hem af, stond een hert roerloos naar hem te kijken. En wat voor een sluis van het schip zich tenslotte opende en hij tegen over zijn kersverse nieuwe volgelingen stond, riep hij meteen al zijn telepatische krachten te hulp om hen voor zich te winnen. Hij deelde hun mee, dat een eeuwenoude voorspelling door hun komst op Mars was bewaarheid geworden, doch dat hij, Drago, de Meester, de Maker van zormvoedsel, door de goden van de Kos mos was uitverkoren en voorbestemd om hen, de Nau gish, te leiden naar een nieuwe woonplaats op een ande re planeet van het Sol-stelsel! Seth Beh hurkte aan de hert? Een reuzen hert. Een oerhert, groter dan een paard en met een gewei dat qel vier vijf meter breed moest zijn. Zijn jagershart sprong op van vreug de. Voorzichter greep de edele Courage zijn geweer, liet Tekko liggen zoals hij lag en begon behoedzaam naar het dier toe te sluipen. „Dat hert moet ik hebben" mompelde hij, voetje voor voetje verder schuifelend. „Zo'n hert betekent een vleesvoorraad voor maanden. En dat gewei neem ik mee anders zullen ze me thuis nooit willen gelo ven!!" HILVERSUM I 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 18.19 Stereo: Lich te grammofoonmuziek. 18.30 Nws. 18.41 Act. 19.00 Verslag IBM-Schaaktoernooi te Amsterdam. 19.03 Literama: radio- kroniek over boeken, schrijvers en to^« neel. 19.20 Stereo: Internationaal Koor festival 1969. 19.50 Stereo: Li. gram mofoonmuziek. 20.10 Stereo: MetropOle orkest. 20.30 Stereo: Moderne orkest muziek (gr.) 21.55 Stereo: lichte gram mofoonmuziek. 22.20 Avondoverdenking 22.30 Nws. 22.40 Med. 22.45 Vertolkers beluisterd, muzikale lezing. 23.25 Stereo Lichte grammofoonmuziek 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal 18.25 Ik verbind U door... praatje. N.O.S.: 18.30-24.00 Appolo 11. reportages. In dit programma om 19.30 Nws; om 19.35 (evt. later): R.V.U.: Verslavingsmidde1- len. Spreker: Prof. Dr. Joh. Booy; om 22.30 Nws; om 22.40 AVRO's Radiojour naal; om 23.55 Nws. (Afhankelijk van de maanvlucht kunnen deze program-, maonderdelen verschoven worden.) NEDERLAND I AVRO: 19.30 Regio vizier. N.OS.: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Keer Kwis. 20.50 Kleur: De Saint: De wanhopige diplo maat, TV-film. 21.40 Info: maandelijk se advies- en informatierubriek. N.O.S. 22.10 Journaal. 22.15- plm. 23.00 Kleur: Apollo-11: inleiding op het koppelen van de Apollo-capsule en LM te 22.32 uur. NEDERLAND II N.O.S.18.50 Kleur: Pluimpje. N.O.S 19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief programma. TROS 19.30 Cohen Kelly Man shall not live by bread alone, TV- film. N.O.S. 20.00 Journaal. TROS: 20.20 Mr. Rose - The noble Roman, TV-film. 21.05 De vergeten medeminnaar, Neder landse speelfilm. N.O.S. 22.30-22.35 Jour naal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich te muziek met nws en act. 8.00 Nieuws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Toeringclub: vakantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gym nastiek voor de huisvrouw.) 9.35 Water standen. 9.40 Stereo: Lichte gr.muziek. 10.00 Taal en symbool: lezing over de bijbel. 10.15 Stereo: Operafragmenten (gr.) 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Operette fragmenten (gr.). 11.15 Voor de zieken. Plm. 11.55 Med. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee, gevarieerd progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v. land en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar..., quiz.) 14.00 Ste reo: Kaleidoscoop: lichte muz. uit eigen produktie. 14.30 Pizzicato: muz. middag magazine. (16.00 Nws.). 17.00 Over heidsvoorlichting: De Nederlandse han del maatschappij in het Caribisch ge bied in de periode 1825-1829. Spreker: F. J. van Wel. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgymn. 7.20 Stereo^ Lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte gr. muz. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. NOS 9.00 Uitgebreide reportage of herhaling NOS-progr. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renais sance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: pop. verzoek- platenprogr. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Voor de vrouw. (11.55 Beursberichten.) 12.30 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue met o.a. Nationale Zwemkampioenschappen te Breda. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Klein chanson. 14.30 Spie gel van België: muz. en nws. van onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Internatio nale Muziekspiegel. 16.00 Nws. 16.02 Kunstkron. 16.20 Stereo: Residentie-or kest en solist: klass. muz. 17.00 Stereo: Big Band Beat: Dansorkest The Sky- masters met solist. 17.25 Stereo: Jazz Spectrum. Plm. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijke gevarieerde vi site. (12.00 Nws.). 13.00 Nws. 13.03 Eks- pres: licht platenprogr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogram- ma. (17.00-17.02 Nws.). NEDERLAND I NOS: 05.45 - plm. 06.30 Kleur: Apol lo-11: De Apollo-capsule verlaat zijn baan om de maan. 08.45 - 09.30 Kleur: Apollo-11: Laatste nws uit Amerika over het vluchtverloop van de Apollo- 11. 16.00 - 17.10 Gedeeltelijk kleur: Va- kantieprogr. voor de jeugd. DUITSLAND I (Regionaal programma NDR: 18.00 Hafenkrankenhaus: TV-serie. 18.30 Zand mannetje. 18.40 Act. 19.00 Sportjournaal 19.26 Kleur: Gefahrlicher Alltag: TV- serie. 19.59 Programma-overzicht. WDR 18.00 Kleur: Weekjournaal, aansluitend: Der Western-Held: TV-film. 18.30 Kleur Voor de kinderen. 18.40 Journaal 19.00 Idem. 19.20 Kleur: Die Eintrittskarte: verhaal 19.30 KleurReisedienst Schwalbe). 20.00 Journaal en weerbe richt. 20.15 Kleur: Mensen op de maan. samenvatting. 21.05 Reportages. 21.50 Einer weiss mehr: TV-film. 22.35 Jour naal, commentaar en weerbericht. 23.55 Die Regenschirme von Cherbourg: speel film. 0.25 Journaal. DUITSLAND II 18.20 Kleur: Reportage van de Apollo 11. 19.10 Kleur: Königlich Bayerisches Amtsgericht: TV-film. 19.45 Heute: Nws act,weerbericht en maanvlucht reporta ge. 20.10 Verraten und verkauft: film. Aansluitend nieuws. 20.55 Unter Gang stern: Franse speelfilm. 22.25 Kleur: Reportage Apollo 11. 23.00 Nws. en weerbericht. 23.10 Reportage Evangeli sche kerkendag. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Heute (herh. van gisteravond). 10.30 Stahlnetz: uitzen ding in samenwerking met de recher che. 12.05 Reportages. 12.50 Interna tionaal persoverzicht. 13.00 - 13.30 Jour naal. 16.35 Journaal. 16.40 Voor de kin deren: Auto's schepen spoorwe gen. 17.55 - 18.00 Journaal. DUITSLAND II 17.30 Nws en weerber. 17.35 Ulrich und Ulrike: TV-film (herhaling). LONDEN yit hot< British Museum in Londen is de marmeren kop van een Griekse krijger, die deel uitmaakte van een dertig meter lange fries, gestolen. De fries is afkomstig van de Apollo- tempel in Bassae en beeldt de strijd van Grieken tegen Amazones en van La- pithen en centaurs uit. De waarde van de gestolen kop wordt op bijna 40.000 gulden geraamd. HILVERSUM De strakke trek op het gezicht van minister dr. M. A. M. Klompé veranderde gisteravond om achttien minuten over negen in een stralende glimlach. Gezeten temidden van de vele genodigden in studio 3 van de Nederlandse Omroepstichting applau disseerde z(j spontaan mee toen Henk Terlingen aankondigde: „We zijn er!!" Toen even daarna ook nog de mede deling kwam dat alles goed was, brak er in de anders zo stille studio een ge zellig geroezemoes uit. De hele dag had er een nerveuze spanning gehangen. Televisieregisseur Rudolf Spoor, presentator Henk Terlin gen en alle andere tientallen medewer kers aa-n deze marathonuitzendingen liepen telkens weer opnieuw regelend en gesticulerend door het uitzendcom- plex. Maar alles verliep naar wens. Om negen uur gisteravond bereikte de spanning van de hele dag echter haar hoogtepunt. De doodse stilte en de loodzware druk die op alle medewer kers en de genodigden lag was bijna voelbaar. Vooral toen er even voor de feitelijke landing geen verbinding met het maanlandingsvaartuig was, leek het of ieders hart even stil bleef staan. Maar toen het verlossende woord kwam was men blij. In de eerste plaats omdat-de astronauten veilig waren. In de tweede plaats omdat alles zo per fect verliep. Minister Klompé minister Luns van buitenlandse zaken had 's middags een bezoek gebracht aan de t.v-studio's kon die blijheid direct onder woor den brengen toen ze Henk Terlingen, regisseur Rudolf Spoor, produktie-assis- tente Rosemarie Koningberger en ra dioverslaggever Kees Buurman een kleine hulde bracht. Ze zei ontroerd te zijn dit historische moment te hebben kunnen meemaken. „Ik vraag me ech ter af of we de weelde van dit grote succes wel kunnen dragen", aldus de minister, die zich ook afvroeg wat we nu met de maan zullen gaan doen. Op 25 mei van dit jaar vierde de Ween se Staatsopera haar eerste eeuwfeest. Een eeuw met tal van conflicten en in triges van grote opera-zangers en -zan geressen en van beroemd geworden di rigenten. Op donderdag 24 juli van 22.55 tot 23.55 uur zendt de AVRO in haar radio programma een door de musicologe drs. B. L. Kullberg uit Wassenaar te houden causerie uit met historische op namen uit de periode 1900 - 1940 Dit programma, getiteld „Prima-don na's, heldentenoren en een stoet van di recteuren van de 100-jarige Weense Staatsopera" is ook stereofonisch te be luisteren. Praten over de Weense Staatsopera, die op 25 mei 1869 werd geopend aan de Opernring met „Fidelio" van Lud- wig van Beethoven, is onmogelijk zon der een pleiade op te sommen van di rigenten, zangers, zangeressen en gro te enceneurs, die er hebben gewerkt. Het begon met Hans Richter die van 1880 tot 1896 de eerste dirigent was. De grote bloeitijd beleefde het theater ech ter onder Gustav Mahler en na hem kwamen Felix Weingarner, Hans Gre- gor, Franz Schalk, Karl Böhm en Her- bert von Karajan. De Weense Staats opera werd in 1944 bijna geheel ver woest. Het duurde elf jaar voor aleer het gebouw in zijn oorspronkelijke staat weer zou worden opgericht. Met „Fide- 1295. „Mooi werk, Loe...", mompelde Loetje Sa- loe. „Je hebt ze nog steeds in de peiling. Het zal mij benieuwen wat die snaken daar gaan uithalen en of er bij de Van Uylens nog wat te halen is..." En met deze veelzeggende woorden verdween de misdadige eigenaar van dat exclusieve eethuisje on hoorbaar tussen het hakhout... Ongeveer terzelf- dertijd stelde Gozewijn van Uylen een kwellende vraag, waarop hij van smidje Verholen een verlos send antwoord verwachtte. „Jij., jij zei, dat de be graven schat een grote hutkoffer met' goud was...", steunde hij. „Hoe wéét je dat?" „Ik was er bij Gozewijn", antwoordde de smid. „Ik weet wel, dat het erg ongeloofwaardig klinkt, maar ik verzeker je, dat het waar is. Ik heb zélf geholpen de schat te begraven. Ik zie nóg oud-oom Jacob voor me staan, toen-ie een laatste blik in die kuil wierp. Een grote, met ijzer beslagen hutkoffer was het, boor devol goud..." „Wel sakkerloot..", zuchtte Goze wijn en het zweet brak hem uit bij de gedachte, dat hij misschien ooit nog eens een rijk man zou zijn. Tot overmaat van ramp geraakte hij ook helemaal onder de indruk van de geheimzinnige schemering, waarin het Rijkhuyzer Bos gehuld was. „In zulke sprookjesachtige bossen is alles mogelijk", mom pelde hij. „Als mijn schat er nu nog maar ligt. Als er maar niemand met zijn sakkerlootse vingers heeft aangezeten..." Helaas..., Gozewijn wist niet dat Loetje Saloe door het bos waarde, sno de plannen beramend...... lio" van Ludwig van Beethoven werd in 1955 het cultuurpaleis opnieuw her opend. Dit programma wordt gelanceerd met zang van grote operasterren, zoal bijvoorbeeld de Oostenrijkse tenor Leo Slezak, de Duitse sopraan Lotte Leh- mann, de Oostenrijkse bas Richard Mayr, de Oostenrijkse sopraan Maria Jeriza, de Russisch-Amerikaanse bas Alexander Kipnis, de Deense tenor Lau- ritz Melchior en de Engelse tenor Al fred Piccaver; allemaal zangers en zan geressen, die tussen de beide wereld oorlogen wereldvermaardheid verwier ven. De maandagavondfilm is ditmaal een produkt van eigen bodem. „De vergeten Medeminnaar" dateert uit 1963 en werd geregisseerd door on ze landgenoot John Korporaal, een jon geman, die enige jaren tevoren op het festival te Cannes furore had gemaakt met een door hem in Mexico vervaar digde gedramatiseerde documentaire en daarna door de NFM naar het vader land was gehaald voor de meer com mercieel dan artistiek geslaagde speel film „Rififi in Amsterdam". In „De vergeten Medeminnaar" kreeg Korporaal betere kansen, zijn vakman schap te bewijzen, en die heeft hij met een redelijk inzicht en gevoel voor dra matische situaties benut ook. Het verhaal, gebaseerd op een boek van de Haagse journalist Rico Bulthuis, houdt zich bezig met een man, die zijn geheugen verliest door aanvankelijk on bekende oorzaak en in een soort lucht ledig een schijnbestaan leidt, dat in een psychiatrische kliniek langzaam maar zeker weer substantieel wordt, totdat de amnesia-lijder door .eigen ontdekkin gen de muur, die hem van zijn verle den scheidt, doorbreekt. Het is een knap gecomponeerde intrige met com plicaties, die logisch uit het niet herin nerde verleden voortvloeien en waarin een spanningselement ligt verborgen, dat met zijn bevrijdende ontknoping de roman een duidelijk thriller-accent geeft. In de film is dit nog eens ver sterkt door enige wijzigingen, die er voornamelijk op neer komen, dat de fi guur van de medeminnaar vrijwel di rect al ten tonele verschijnt en belast is met een misdrijf (in zijn auto door gereden na het veroorzaken van een botsing met dodelijke afloop), dat in het boek niet voorkomt. De man, een tuin architect, die samenwoont met de vroe gere vriendin van „de man zonder ge heugen", vermoedt, dat zijn rivaal si muleert en hem wel eens bij de politie zou kunnen aangeven. Ook de politie houdt er rekening mee, dat hij een si mulant is en zelfs bij een misdaad be trokken zou kunnen zijn. Hierbij ge voegd de waanvoorstellingen van de amnesia-patiënt, die zich bedreigd acht door een man met een zwarte baard en er ontstaat een driedubbele suspen se, die in het scenario van Korporaal en Piet Ruyvenkamp steeds in elkaar overvloeit tot aan het slot in een flash back de oplossing van het mysterie wordt gegeven. In hoeverre de reconstructie van een psychiatrische kliniek (hiervoor werd gebruik gemaakt van de grote villa Kareol in Aerdanhout) en haar patiën ten in overeenstemming is met de werkelijkheid moge in het midden blij ven, evenals de medische behandeling van „de man zonder geheugen", die varieert van het gesprek op de divan tot een encephalogram, een en ander zonder succes. Dit komt pas heel ge leidelijk door een aantal aanknopings punten met zijn verleden, wanneer hij zich aanvankelijk vereenzelvigt met de medeminnaar, door zich eerst voor een tuinman, later voor tuinarchitect uit te geven. Ook de groeiende genegen heid voor de assistente van de genees heer-directeur brengt hem allengs in de toestand, die hem rijp voor zelfher kenning maakt. Hiertussen zijn de nachtmerries ingelast, waarin de man met de baard hem achtervolgt. ln het Gelders programma van de RONO wordt op dinsdag 22 juli een klankbeeld uitgezonden over het toeris me op de Veluwe. In dit klankbeeld wordt een bezoek gebracht aan Har derwijk, Elburg, Apeldoorn en het ge bied rond Nunspeet. In het tweede klankbeeld over de Veluwe, dat begin september wordt uitgezonden, komt het overige deel van de Veluwe aan de orde. De samensteller van dit toeris tisch klankbeeld is de journalist Dick van der Veen uit Epe. Voor de rubriek „van wiedaf en dichtebi'j" schreef Jac. Ganzebeek uit Lunteren een tekst over de scheve toren van Acqoi in het Gel ders Rivierengebied. In het Gelders programma van de RONO wordt op vrijdag 25 juli in de rubriek: „Mögge wi'j ow veurstel- len", een gesprek uitgezonden met de ^Edese dominee-dichter Jan Wit. Dit naar aanleiding van zijn erepromotie aan de universiteit in Groningen. -Te vens wordt in hetzelfde programma 'n opname uitgezonden van The Hazy Gate Bellhops uit Doetinchem. Het programma over deze band werd sa mengesteld door Bert Witteveen. Het Gelders programma kan worden beluis- sterd op golflengte FM 96.2 (KANAA 3 en wel op dinsdagavond tussen 18.30 en 19.15 uur en op vrijdagavond tus sen 19.15 en 20.00 uur. AMSTERDAM De president va de Internationale Federatie van Acteurs organisaties (F.I.A.), de Tsjecho-Slo- waakse acteur Vlastimil Fisar, is voor een tiendaags bezoek aan ons land in Amsterdam aangekomen. De heer Fisar verblijft hier op uit nodiging van de Nederlandse Vereni- gin van Toneelkunstenaars. Zijn bezoek staat in verband met de voorbereiding van het 8e driejaarlijkse congres van de F.I.A., dat volgend jaar in Amster dam zal worden gehouden. Het zal dan voor het eerst zijn dat een F.I.A.-don- gres wordt georganiseerd in een land, waar het aantal acteurs niet enkele dui zenden bedraagt maar slechts goed 500. Sinds 1967 is Nederland vertegenwoor digd in het bestuur van de F.I.A. De Internationale acteursorganisatie houdt zich bezig met de bevordering van het beroep van toneelkunstenaar door het organiseren van symposia, het verrich ten van studies en de uitwisseling van informaties. Voorts behartigt zij op internationaal niveau de belangen van leden van de bij haar aangesloten organisaties en is onder meer de directe gesprekspartner van de Europese Radiounie en haar Osteuropese tegenhanger, de O.I.R.T. De heer Fisar volgde in 1967 de mexi- caan Rodolfo Landa op als president van de F.I.A. Hij is als acteur verbon den aan het Praagse Theater Na Vinoh- radech. MAASTRICHT In het kader van de jaarlijkse Petit Parisfeesten in Maas tricht start op vrijdag 25 juli een actie om de vermaarde Maastrichtse poppen speler Pieke Dassen aan een nieuw theater te helpen. Een jaar geleden moest Pieke Dassen zijn Poesjenellen kelder in het Dinghuis in Maastricht wegens restauratiewerkzaamheden ver laten. Hij zou net zijn derde lustrum gaan vieren. Op dit moment heeft Pieke Dassen zijn Poesjenellen ondergebracht in een zaaltje in de Kruis Herengang in Maastricht, maar ook hier kan hij niet langer blijven. Pieke Dassen die voor de televisie een programma bracht on der de titel Narretje Notedop, heeft nu plannen om een geheel eigen theater te beginnen. Een comité „vrienden van Pieke" heeft zich tot doel gesteld hem financieel te steunen. Op 25 juli wordt in café West-Minster in Maastricht een expositie van tekeningen van Pieke Das sen geopend, die gevolgd zal worden door een aantal opvoeringen van poppen spelen voor volwassenen. DEN HAAG Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de resultaten gepubliceerd van een onderzoek volgens de conjunctuurtestmethodc over de gang van zaken in juni 1969 bij de Ne derlandse industrie. De antwoorden van de geënquêteerde ondernemingen mo gen representatief worden geacht voor ca. 70 pet. van de industrie (excl. de voedings- en genotmiddelenindustrie). De arbeidsbezetting bij de in het on derzoek betrokken ondernemingen nam deze maand per saldo toe. De gemid delde dagproduktie vertoonde eveneens een stijging. De beoordelingen van de voorraden gereed produkt (waarbij rekening wordt gehouden met seizoensinvloeden) bleef vrijwel ongewijzigd. Ultimo juni noem de 80 pet. (uit. mei 85) van de onder nemingen de omvang van de voorra den normaal 15 pet. (vorige maand 10) sprak van te groot en 5 pet. (vori ge maand eveneens 5) van te klein. De orderontvangst van het geheel van de industrie nam, zowel uit het binnen- als uit het buitenland, per saldo af. In de beoordeling van de orderontvangst was sprake van een geringe verschui ving van het oordeel „groot" naar het oordeel „klein". De beoordelingen luid den bij 75 pet. (vorige maand eveneens 75) van de ondernemingen normaal, bij 5 pet. (vorige maand 10) groot en bij 20 pet. (vorige maand 15) klein. Het indexcijfer van de orderpositie in aantal maanden werk (excl. de chemi sche industrie) daalde deze maand van 102 tot 101 (basis uit. januari 1968 is 100). Ultimo juni '67 en juni '68 was dit cijfer 100. De beoordeling van deze orderpositie luidde, evenals vorige maand, bij 75 pet. van de ondernemingen normaal, bij 10 pet. groot en bij 15 pet. klein. ZAANDAM Na de ingebruikneming van een geheel nieuwe haven met bij behorende los- en laadruimten in de Achtersluispolder te Zaandam, ver toont de houtaanvoer een sterke stij ging. In het eerste halfjaar van 1969 werd 107,7 pet. meer hout aangevoerd dan in dezelfde periode van 1967. Ver geleken met 1968 is de stijging 46,1 pel. De laatste jaren gaf de houtaanvoer in de haven van Zaandam een zeer ongunstige ontwikkeling te zien. Deze was vooral te wijten aan de onvoldoen de outillage van de haven en de ongun stige ligging van de meeste houtbedrij.- ven. Het gemeentebestuur van Zaan dam heeft krachtige maatregelen geno men door de aanleg van een geheel nieuwe haven. De houthandelonderne mingen, die voor het merendeel geves tigd waren in het Westzijderveld, zijn alle naar deze nieuwe haven verhuisd Hoewel de werkplaatsen en houtlood- sen nog niet alle gereed zijn, is nu al duidelijk merkbaar dat de aanleg van de nieuwe haven en de overplaatsing van de houthandel tot gunstige gevolgen hebben geleid. De verwachting is, dat de gunstige ontwikkeling zich de ko mende tijd in versterkte mate zal voort zetten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 2