Tolkamer kan z'n welvaart straks wel afschrijven Laat een Ongevallen V Centrale ons met de neus op de feiten drukken In de EEG verdwijnen grenzen... Rijkswaterstaat lijkt de genade klap te geven UIT DE BUSRAMP VAN DINANT KAN Bezinnen EN MOET LERING GETROKKEN WORDEN Europees Omweg Bitter Aanvaringen Niet de rem maar de motor Plaats van O. V.C. Iedere automobilist moet weten wat rem-fading is - en hoe die te voorkomen Op school leerden we dat de Rijn bij Lobith ons land bin nen komt. Dat is een vergis sing. Op de plaats waar deze slagader van de Europese bin nenscheepvaart de Nederland se grens overschrijdt^ ligt Tol kamer. Het is een miniscuul vlekje op de kaart en in werkelijk heid is dat ook zo. Het plaats je. enkele kilometers van Lo bith, bestaat uit een lange ka de. enkele nauwe straatjes, winkels en cafés met een en kel woonhuis ertussen, kanto ren van expeditiebedrijven. marechaussee en douane en 'n scheepswerf. Tolkamer leeft van de rivier en van de grens. Hoelang nog? Het lijkt erop dat deze welvaartsbron bin nen korte tijd tot en met de laatste druppel zal zijn opge droogd. Want vrije grenzen binnen de EEG betekent voor dit plaatsje met tweeduizend inwoners het einde van een mooie werkelijkheid. En dat kon wel eens eerder zo zijn dan men aanvankelijk dacht. De genadeslag zou dan toegebracht worden door Rijkswaterstaat, die een ver bod heeft aangekondigd voor opvarende schepen om te ke ren en in Tolkamer aan te leggen. De maatregel is wel uitgesteld, maar als hij door gaat zal er geen schip meer in Tolkamer meren. V i :f I i wtm m i Jaarlijks passeren 250.000 schepen de Duitse grens bij Tolkamer. Vele schippers vervullen de grensformali- teiten in het plaatsje, bunkeren er en doen er hun inkopen. De omzet van leveranties aan opvarenden van sche pen bedraagt dan ook zo'n 50 miljoen per jaar. De grote drijvende super- m'arkten langs de Europakade zijn dan ook een soort nautische winkel van Sinkel. (foto links) Jaarlijks passeren 250.000 schepen bij Tolkamer de Duitse grens. Een deel daar van, brengt 'n, meestal kort, bezoek aan Tolkamer om de grensformaliteiten te vervullen, te bunkeren en inkopen te doen. De winkels en café'é zijn duidelijk groter in aantal dan voor tweeduizend inwoners nodig is. Sommige van deze zaken be- legsteigers. Aken, tankers, zandbakken, van de scheepvaart. Ze laten je eerst in zet van de leveranties aan opvarenden van de schepen zo'n vijftig miljoen gulden. is geworden. Zo gingen Nederlandse en Duitse douane samenwerken. De opvaren de schepen worden nu in Emmerik afge handeld, de afvaart in Tolkamer. En ver der werd 't systeem van de „groene vlag- klaring" ingevoerd. Schepen met een der gelijke vlag worden al varende gecontro leerd. Het is in Tolkamer duidelijk te zien dat schippers, schippersvrouwen en schippers knechts er de toon aangeven. De Europa kade heeft haar naam niet zonder reden gekregen. Er wordt Nederlands, Duits, Frans en Zwitsers gesproken xin de straat jes en in de winkels. Aan de kade liggen kleine en grote bin nenvaartschepen in trossen langs de aan legsteigers. Aken, tankers, zandbakken, een enkele coaster. Altijd komt er een schip aan en vertrekt er een. Douane en mare chaussee springen van schip tot schip en varen in snelle wendbare bootjes op de onstuimige rivier, klaar om 'n schip te paaien. De grote drijvende supermarkten langs de kade zijn, evenals de winkels in het dorp voorzien van alles wat een varende bevol king nodig heeft. Een soort nautische win kel van Sinkel. Er worden niet alleen kruidenierswaren, vlees en textiel verkocht, maar ook gereedschap verf, touw, lampen en zelfs wasmachines. Er kan worden gebunkerd, Boodschap pen aan andere schippers worden er over gebracht, de post ligt er te wachten en de dagbladen sturen er de kwitanties voor hun varende abonnees naar toe. De eigenaar van een grote drijvende su permarkt laat vol trots zijn zaak zien, waarin hij voor zo'n zeven ton geïnves teerd heeft. Onderwijl pompt een van zijn twee drijvende olieboten 35.000 liter brand stof in een binnenschip dat op stroom ligt. Zijn zaken gaan in 't groot en in 't klein: op hetzelfde moment koopt een schippers vrouw een paar prentbriefkaarten in de winkel. Deze tekenen aan de wand waren voor het bestuur van de gemeenten Herwen en Aerdt, waartoe Tolkamer behoort, al ja ren geleden aanleiding om zich te bezin nen op de toekomst van het grensdorp je aan de Rijn. Het lijkt een onoverkomelijk probleem te worden. „Er zullen natuurlijk veel werkkrachten vrijkomen", zegt burgemeester J. N. M. Daalderop eufemistisch. „Het zijn mensen, die nooit iets anders gedaan hebben dan dat werk. Ze kunnen moeilijk worden om geschoold en het is ook niet gemakkelijk om ze erop voor te bereiden dat dit gaat gebeuren. De E.E.G. is een zaak van zeer grote geleidelijkheid. Je kunt er natuur lijk industrie gaan aantrekken als vervan gende werkgelegenheid, maar die industrie kan pas gaan draaien als er personeel vrij komt en dat komt gelijkmatig vrij. En eigenlijk zijn ze ongeschikt voor fabrieks werk. Er is uiterlijk weinig te merken van de ramp, die Tolkamer bedreigt, maar de in woners zijn bitter gestemd. „Als dit zo doorgaat, zal het de doodslag voor Tolka mer betekenen", zegt de supermarkteige naar over het vooruitzicht van vrije gren zen en de ingrijpende maatregel van Rijks waterstaat. „Ze houden totaal geen reke ning met de bedrijven en de mensen die er werken. „Er zijn hier negen kruide nierszaken, zeven café's, vier slagerijen en entrepots, die direct afhankelijk zijn van de scheepvaart. Ze laten je eers t in vesteren, schulden maken en dan gaan zij dit doen". Toch heeft men de bui al jaren lang zien hangen. De toestand is al lang niet meer zo rooskleurig als 'n jaar of tien geleden, toen aan de waterkant in Tolkamer volgens velen 't geld voor 't op scheppen lag. Er zijn enkele maatregelen genomen, waardoor de stroom uit de hoorn des overvloeds aanmerkelijk dunner Er is nog een tweede moeilijkheid bij het aantrekken van industrie. Tolkamer ligt op het Gelders eiland, een naam die er terecht op duidt dat de verbindingen met de rest van de provincie en overig Nederland bijzonder slecht zijn. De enige echt goede verbinding is via Duitsland. Burgemeester Daalderop: „Dat is niet alleen moeilijk in verband met de douane, maar het is ook principieel onjuist dat je via Duitsland van Nederland naar Neder land moet". Tot voor kort was het nog geen probleem waarvoor op korte termijn een oplossing gevonden zou moeten worden. Het was meer een kwestie van geleidelijkheid en de ontwikkelingen goed in de gaten houden. Het gemeentebestuur trok pas echt hard aan de noodrem toen bekend werd dat Rijkswaterstaat 't opvarende verkeer wil de beletten in Tolkamer te meren. Deze maatregel zou het afbraakproces ingrij pend versnellen. „Bij Tolkamer gebeuren nogal veel aan varingen", vertelt de heer Daalderop. „Bij het Centrale Rijnvaart comité in Straats burg was de vraag opgekomen hoe 't aan tal aanvaringen gedrukt zou kunnen wor den. Rijkswaterstaat werd met het onder zoek belast en die kwam met 'n idee. Om in Tolkamer te komen moeten de opva rende schepen het afvarende verkeer krui sen. We hebben toen gevraagd of de aan varingen niet in hoofdzaak daardoor wer den veroorzaakt. Maar daar hebben we nooit uitsluitsel over gekregen. Volgens mij is 't wel zo, dat veel kapiteins niet deskundig genoeg zijn voor dit drukke verkeer". Het gemeentebestuur nodigde de staats secretaris van economische zaken uit om zelf eens poolshoogte te komen nemen. Dat resulteerde in een enquête, die door dit ministerie op middenstanders en schip pers is ingesteld. Tolkamer wacht nu op de reactie uit Den Haag. Burgemeester Daalderop heeft zijn alternatief al klaar. „Als de E.E.G. doorwerkt komen er min der schepen hier Voor de wal en heeft die- maatregel van Rijkswaterstaat geen zin meer. We hebben de staatssecretaris daar om gevraagd alles te doen om die maat regel te voorkomen. En om, als dat niet kan, te wachten tot er wat meer bekend is over de E.E.G.-maatregelen." Onze grootvaders verzekerden met een gezapig spreekwoord, dat een schip op het strand een baken in zee is. Deze aartsvaderlijke wijsheid lijkt een beetje uit de tijd. Er stranden aan onze Noordzeekust nog altijd schepen. Dan drommen de (gemotoriseerde) belangstellenden in groter getale dan ooit op de duinen samen. Maar of iemand er behalve een aangename sen satie ook een baken, een waarschuwend teken in ziet Wij trokken, in ge dachten onwillekeurig een parallel met het moderne snelverkeer, toen wij de reacties van het publiek registreerden na het gruwelijke ongeluk in Di- nant met een Eindhovense touringcar. Geen gebrek aan belangstelling langs de Maas bij het ophijsen van de ver ongelukte bus uit het water en bij het bergen van de 21 doden. Duizenden langs de weg, toen de kisten met de slachtoffers in Nederland aankwamen. Naar ruwe schatting moet van die kijkers één op de vijf een rijbewijs heb ben gehad. Hoevclen van deze automobilisten hebben zich tussen Dinant en Eindhoven afgevraagd, of zij misschien elk jaar op hun eigen vakantie- tocht per auto zichzelf en hun gezin door argeloos-vlotte rijstijl aan soort gelijke afschuwelijke risico's blootstellen Technisch en juridisch volmaakt sluitende conclusies zijn na verkeers- catastrofes meestal niet te maken. Ze zijn ook in het drama van Di nant moeilijk. Maar in dit geval wijst alles wat over de gang van zaken bekend is geworden op één oorzaak: rem-fading. Een fatale oor zaak, maar geen uitzondering. Ieder een die op zijn vakantietocht wel eens hellingen bereed en dan bij de afdalingen voor zich uit de remlich ten van vóórliggers bij herhaling rood zag worden of rood zag blijven, had te doen met sollicitanten naar rem-fading, sollicitanten naar plot seling remloos worden van de om laag schietende wagen, sollicitanten naar een dodelijk ongeluk. Wat kregen wij te horen over de laatste minuten van de Eindhoven- se touringcar? De geredde, reisleid- ster, een 24-jarige studente die naast de chauffeur zat, schijnt al te heb ben opgemerkt, dat op die naar de Maas hellende Rue Saint-Jacques te Dinant het schakelhandel van de bus in de vijfde (dit is in dit geval de grootste) versnelling stond. De waarneming werd bevestigd door deskundigen (onder wie twee heren Van Doorne van de DAF-fabrieken) uit Eindhoven: het versnellingshan- del van de uit het water gehaalde bus stond in een hoge versnelling, al was niet meer met absolute ze kerheid vast te stellen of dat de vijf de was. In ander verband kregen wij te horen, dat de remmen door hei voorafgaande hellingrijke en bochtige Ardennentraject al zwaar op de proef waren gesteld. In hoe verre deze informaties juist zijn la ten we in het midden het gaat ons niet om de schuldvraag, maar juist om eventueel schuld te voor komen. Wie niet beter weet, zou uit dit alles bijna tot de gevolgtrekking ko men, dat de voetrem het normale hulpmiddel is om de snelheid bij afdalingen te matigen. De betrouw baarste rem en de enige die straffe loos continu gebruikt kan worden, is echter de motor. Daartoe moet (tij dig!) op een lage, kleine versnelling worden overgeschakeld, minstens dezelfde kleine versnelling die nodig zou zijn geweest om tegen die hel ling naar boven te klauteren. Elke ervaren automobilist weet dat. Naar schatting één op de drie brengt die wetenschap helaas maar slordig of helemaal niet in praktijk. Bij langdurig remmen met de voet- rem veroorzaakt de hevige wrijving van de remvoering over de stalen remtrommel enorm hoge tempera turen. Door de hitte degenereert de remvoering. Ze verliest haar rem mende werking, „pakt" niet meer, glijdt doelloos over het gepolijste remtrommel-oppervlak. Een tweede effect van de oververhitting kan zijn, dat in de tot koken gebrachte remolie dampbellen ontstaan. De door het gaspedaal opgewekte hy draulische druk wordt dan niet meer naar de remmen doorgegeven. Een afschuwelijke bijkomstigheid is, dat rem-fading doorgaans bij verrassing optreedt. Het éne ogen blik lijkt er met de remmen niets aan de hand. Het volgende ogenblik doen ze helemaal niets meer. Wat de chauffeur van de bus daar in Di nant heeft gedacht toen hij aan de afdaling begon die zijn laatste wor den zou. zullen wij nooit weten. Stel eens dat hij gedacht heeft: „Maar honderd meter en maar acht pro cent. Dat loont de moeite van het overschakelen niet. Dat knap ik met het rempedaal wel op". Waarom zou hij dan niet hetzelfde hebben ge dacht op vele andere hellingen daar vóór, op het Ardennentraject? Heeft hij dat inderdaad gedacht, dan be tekende elke keer: voortgezette de generatie van de remvoeringen, on bedoeld en ongeweten uitlokken van rem-fading. Verkeerde gewoonten in de rijttechniek, kleine zorgelooshe den, werken bijna altijd cumulatief. Lang merken wij niets bijzonders. Maar opeens is het mis. Zelfs met een volle bus en slechte schakelen in de kleinste versnelling remmen kan men door tijdig terug best zonder kleerscheuren een hel ling van 8 pet. afkomen. Eén afda ling op de voetrem kan anderzijds voldoende zijn om rem-fading te ont ketenen. Als alle automobilisten met zorgelose voetrem-gewoonten door het drama van Dinant die harde waarheid tot zich door lieten drin gen, zou het massale dodenoffer al thans nog een heilzame nasleep heb ben. Wij zeiden het al: geen ervaren automobilist of hij heeft wel eens van rem-fading gehoord, maar veel te weinig rijders brengen die kennis gewetensvol in praktijk. Theorie oefent kennelijk maar een beperkte invloed uit. De bekende Duitse auto journalist Hans-Georg Strepp heeft al vijf jaar geleden in zijn toch wer kelijk veel gelezen boek „Rette dich du kannst"! (in Nederland ver taald als Veilig Autorijden) uitvoe rige beschouwingen opgehangen aan de „afschuwelijke ongevallen bij de brug in het Wiedbachdal op de auto baan tussen Frankfurt en Keulen" en aan „de vele autobusongevallen die de laatste jaren grote koppen voor talloze boulevardbladen lever den". Al die afschuwelijke ongeval len zijn allang weer vergeten. De woorden van Strepp waren, om het met Bob Dylan te zeggen „blowing in the wind". Zou er dan niet tóch een mogelijk heid zijn om het onmiskenbare schok-effect van een ramp als die van Dinant dienstbaar te maken aan een veiliger rijtechniek? In België is de grote mode op het ogenblik, naar Amerikaans voor beeld, het plaatsen van borden langs de weg met vermelding van het aantal doden, dat ter plaatse door het snelverkeer viel. Wij zien daar niet veel heil in. Het grootste deel der voorbijrazende automobilisten blijkt voor al die stereotiepe borden gauw afgestompt. Men ziet de ma cabere opschriften niet eens meer. Een kleine, suggestibele minderheid wordt er angstig of onzeker door en vormt daardoor een nieuw gevaar. Doodshoofden langs de weg zijn géén bijdrage tot veiliger verkeer. Het bord dat door de Belgen onge twijfeld straks bij Dinant geplaatst wordt en dat dan heel sensationeel 21 doden vermelden kan, zal de ver keersveiligheid bepaald niet bevor deren. Intussen vragen wij ons af, of het werkelijk zo'n dwaze gedachte zou zijn, te komen tot een OVC, een On gevallen Voorlichtings-Centrale, met actuele verkeers-pedagogische publi- katies. Ze kan een afdeling zijn van een neutrale toeristenbond, de ANWB bijvoorbeeld. In elk geval zal ze bij voorkeur een instantie moeten zijn die behalve over deskundigheid in verkeerszaken ook beschikt over goede verbindingen met politie en overheid, waardoor zoveel mogelijk gegevens over de oorzaak van ern stige ongevallen kunnen worden ach terhaald. De OVC zou van ernstige verkeersongevallen (er zijn er he laas genoeg) een analyse kunnen maken: dit en dat zijn de mogelijke oorzaken, zus en zo kunnen soortge lijke rampen voorkomen worden. Door het schok-effect, dat van zulke tot de verbeelding sprekende cata strofes uitgaat, zal een actuele ana lyse 'n veel krachtiger pedagogische werking hebben dan alle theorie. En door een bij de realiteit van al ledag aanknopende herhaling wordt de menselijke vergeetachtigheid ge neutraliseerd. Wij hopen met onze eigen analy se van de tragedie van Dinant enigs zins te hebben duidelijk gemaakt, hoe van geval tot geval verband kan worden gelegd tussen schokkende gebeurtenissen langs de weg en een bewuster verkeersgedrag. De schuld vraag moet daarbij secundair zijn of bij gebrek aan afdoende gegevens geheel buiten geding blijven. Moge voor de rechter allerminst toerei- lijkheden en waarschijnlijkheden, kend om vonnis te wijzen, leveren niettemin vaak boeiend materiaal voor een praktische verkeersles. er eens mee te proberen? Wanneer Is dat niet belangrijk genoeg om 't de ramp van Dinant een ogenblik het zoeklicht plaatst op de proble matiek van de rem-fading en al haar afschuwelijke risico's wanneer er eerstvolgende vakantieweken min der automobilisten zomaar op hun rem trappen en meer automobilisten bij het begin van een afdaling met zorg terugschakelen, dan is een be tere bijdrage tot de veiligheid op de weg geleverd dan met incidenteel onderzoek naar verantwoordelijkheid «n schuld.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14