CVA levert raketten, tanks en nylonkousen binnen vierentwintig uur Handel in wormen Clowns vrolijkten patiënten op Maandag begint in Parijs show nieuwe wintermode Nederlands grootste NS-voorstel tot sluiting van 99 los- en laadplaatsen Strijd om de rokzoom is voorbij f 600 miljoen per jaar Bekentenissen na schietpartij in Haags café Nieuwe stations van de NS Hagenaar gaf zich in Spanje uit voor diplomaat GROTE Dl AM AN T GEVONDEN AFNEMERS DRIE PUNTEN LANGS ELKAAR RUIMTE OVER VLIEGENSVLUG BESTELTERMIJNEN MUNITIE VERGELIJKING IN UTRECHT: Experimentele flats Jassen SAINT LAURENT BESCHULDIGT ITALIANEN VAN ONEERLIJKE CONCURRENTIE met speelhal PROMOTIE TWEE STARFIGHTERS VERONGELUKT ZATERDAG 26 JULI 1969 ALPHEN a/d RIJN Het grootste postorderbedrijf van Nederland staat in Alphen aan den Rijn. Dit is aan de buitenzijde nauwelijks te zien, want het is ondergebracht in enkele blauw geverfde houten barakken op het kazernecoin- plex De Hoorn. In deze barakken werd vorig jaar voor zeshonderd miljoen gulden omgezet. Het bedrijf heeft dan ook een assortiment van 250.000 artikelen, die variëren van draadnagels en nylonkousen (voor Milva's) tot zware tanks, raketten en an dere geleide wapens. Per dag worden er 60.000 tot 100.000 bestellingen ge plaatst. Eigenaar van dit unieke en boeiende bedrijf is het Nederlandse leger. Het heeft een naam waar achter men geen miljoenen zoektCentrale Voorraadadmi nistratie of kortweg CVA want het leger houdt van afkortingen en de man die er de scepter zwaart. is de luitenant-kolonel J. W. Lantzendorffer. Hij heeft enkele vrij eenvoudige, maar toch nog ongeveer anderhalf mil joen gulden kostende moderne kaart- computers van zowel de IBM als van de Univac tot zijn beschikking staan en een kleine tachtig personeelsleden, voor het merendeel burgers. Overste Lantzendorffer ziet weinig van zijn artikelen. Hij weet van het bestaan af, maar zij liggen opgeslagen in ongeveer 25 grote en een aantal klei- COMPTON (Californië) Fred Rhyme verwacht dit jaar 250 miljoen wor men te verkopen. Hij heeft steeds een voorraad van ongeveer 30 mil joen. Anders dan men verwacht, gaat er slechts één procent naar de hen gelaars als aas. Een aap eet er 10 a 25 per dag, afhankelijk van zijn grootte, een vogel twee a drie. Rep tielen vinden wormen een lekkernij en ze zijn erg populair bij goudvis sen. De belangrijkste klanten van Rhyme zijn dierenliefhebber s, universiteiten en dierentuinen. Ze kopen wormen omdat ze zo voedzaam zijn, zo rijk aan vitamine A en B, terwijl ze 12 van de 16 elementen bevatten die in levend weefsel worden aangetroffen. De wormen van Rhyme larven van de kever Tenebrio Molitar zijn bruin, ongeveer tweeëneenhalve cm lang en kronkelend. Elke kever pro duceert ongeveer 50 wormen die een levensduur van 90 dagen hebben. De t30 miljoen die hij in voorraad heeft eten 450 kg zemelen per dag en voor het vocht knabbelen ze cactus 2500 kg per week. De nu 44-jarige Rhyme begon de zaak tien jaar geleden in zijn garage met de hulp van zijn vrouw Betty. Hij was toen schildersbaas en hield van hengelen. Hij kreeg een stel wormen van een vriend die met het kweken van wormen, dat zijn hobby was, op hield. De garageruimte is gegroeid tot een vloeroppervlak van 1500 vierkante meter, verdeeld over twee gebouwen. De wormen, die door personeel wor den verzorgd, leven in 7000 houten bakken. Ze worden verzonden in do zen die er 24 bevatten of in gonje- zakken, gevuld met zemelen en wat cactus, in hoeveelheden van 40.000. De prijzen variëren van 3.25 tot 4.80 dollar voor 5000, afhangend van de kwaliteit. De winkelprijs voor henge laars is ongeveer een dollarcent per stuk. PHOPAL (India) Een arme kleer maker in Midden-India heeft deze week een diamant gevonden van 28,13 ka raat in de enige diamantmijn van In dia. De mijn in Panna is staatseigen dom. De vinder, Noor Chan, behoeft slechts een kleine vergoeding te beta len voor zijn vondst, waarvan de waar de geschat wordt op bijna 100.000 gul den. nere depots, verspreid over heel Neder land. Die spreiding is er niet alleen om een legeronderdeel snel te kunnen be reiken, maar ook om een eventuele vijand geen gelegenheid te geven alles in één keer plat te bombarderen. Zijn klanten commandanten van allerlei legereenheden bij de land macht bestellen en hij en zijn per soneel zorgen ervoor dat de orders bin nen 24 uur zijn verwerkt. „Dat is een standing order", zegt de overste. Per dag weet hij precies hoeveel van elk artikel er nog beschikbaar is en waar het ligt. Een beter inzicht in de leger- voorraden en in het totale verbruik van de landmacht is niet te krijgen. Omdat het tijdig beschikbaar hebben van materieel en artikelen en het snel kunnen aanvullen hiervan zeer belang rijk is durft de overste met een gerust hart te zeggen dat de CVA een belang rijke bijdrage heeft geleverd aan de grotere slagkracht van het Nederlandse leger: „Hoe sneller je zorgt dat elk on derdeel per dag bij is met zijn spul len. des te groter is de paraatheid. Jan Soldaat moet alles snel tot zijn beschik king hebben", aldus overste Lantzen dorffer. De CVA bestaat tien jaar. Bij de op richting van deze belangrijke schakel in het leger stonden de legerleiding drie dingen voor ogen: snellere bevoorra ding, lagere kosten bij de depots en een beter inzicht in verbruik en voorraad. In zijn kleine kantoorruimte en in aanwezigheid van zijn rechterhand, de heer N. W. Lasonder (voor de continuï teit bestaat de staf uit een burger en een militair) geeft de overste opening van zaken. „Vroeger had elk magazijn een eigen administratie. Wilde men op het hoogste niveau weten wat er nog aan voorraden was, dan had men geen volledig inzicht. Alles moest verscheidene malen wor den overgetikt en dan waren die opga ven niet eens betrouwbaar omdat ze door nieuwe bestellingen al weer ach terhaald waren". „Bij het oude systeem kon het voor komen dat als een commandant van een legeronderdeel iets bestelde bij de pot A het artikel er niet was. Dat wefd dan bijbesteld, terwijl er in depot B nog genoeg voorraad was." In 1957 deed de toenmalige directeur- generaal van het ministerie van defen sie Duyverman de stappen tot een al gehele modernisering van de adminis tratie van de landmacht. Vijf groep'-n, waarbij onder meer de salarisadminis tratie en de voorraadadministratie, kre gen de opdracht binnen twee jaar een nieuw en doelmatiger systeem op te bouwen en lopende te houden. In 1959 werden voor de CVA de eerste stappen gezet. Er was toevallig nog wat ruimte over op he.t kazernecomplex in Alphen aan den Rijn, waar ook de Genie en een werkplaats reeds zaten, en langzaam begon het militaire be drijf dat de overste nu als postorderbe drijf bestempelt. „Ja, want ik heb hier zelf geen voorraad". De nieuwe opzet was ook op perso neelsgebied sterk kostenbesparend. Bij het oude systeem werkten tweehon derd mensen. Er bleven er tachtig over. Een jaarlijkse besparing van zeker één miljoen gulden, dat vrijkwam voor de herbevoorrading. De tweede kostenbesparing ligt in- het feit dat er niet onnodig behoeft te worden besteld bij de industrie. De voorraden worden zo laag mogelijk ge houden, zodat, als er iets uit de bewape ning gaat (bijvoorbeeld een tank) het leger niet met grote voorraden onder delen blijft zitten. Een derde kostenbesparing wordt ver oorzaakt door de snelheid waarmee nu gewerkt kan worden. Vroeger zorgden commandanten er voor dat zij wat in voorraad hadden omdat de magazijnen lange levertijden hadden. Nu kan er als het moet nog dezelfde dag worden gele verd, wat tot resultaat heeft dat er geen extra voorraden bij de onderdelen hoe ven te liggen. „Als het echt dringend is kan men op een artikel wachten", is het devies van de commandant van de CVA. „Alles is hier mogelijk". De verantwoordelijkheid voor de ur gentie ligt helemaal bij de aanvragende commandant, die er dan ook geen mis bruik van zal maken. Als het moet wor den zijn spullen zelfs per vliegtuig of helikopter bezorgd. De commandanten komen (gelukkig voor overste Lantzerdorffer) niet altijd zelf hun spullen ophalen. Meestal ko men de aanvragen per artikel per post („Zakken vol, en de medewerking van de PTT is prima." Wij halen alles 's mor gens om half acht van het postkantoor. De zakken liggen dan al klaar") of per telefoon binnen. Als de orders zijn ver werkt worden de opdrachten voor de le vering via vier rechtstreekse telexver bindingen aan de magazijnen verstrekt. Alle voorraden staan genoteerd in de gaatjes van de ponskaarten. Elk arti kel heeft een eigen stocknummer. Elk depot en elk artikel heeft een eigen kaart. „In feite zorgen wij ook voor het op peil houden van de voorraad", zegt overste Lantzendorffer. Hij mag dan zelf niet bestellen, hij draagt met zijn goed doorgevoerde systeem wel alle ste nen bij die de legerinstanties in Den Haag hiervoor nodig hebben. Omdat de besteltermijnen scherp zijn geprogram meerd naar verbruik in het leger en naar hun levertijd bij de industrie, kan snel én tijdig worden ingegrepen als de voorraad slinkt. „Zodra nieuw materieel in het leger komt, merken wij dat het eerste. Dan krijgen wij uit Den Haag de opdracht de onderdelen te bevoorraden. Wij be voorraden zowel van bovenaf als van onderaf". Een bijzonder aspect in het hele sys teem geven de geneesmiddelen en de munitie. Twee heel belangrijke arti- kelengroeper; uit het hele assortiment. Beide zijn beperkt houdbaar en boven dien noodzakelijk in oorlogstijd. De dis tributie van de geneèsmiddelen wordt van Alphen uit verzorgd voor zowel de landmacht, luchtmacht als de marine. „Vooral de munitie is erg belangrijk", zegt de commandant van de CVA. „Als er wat gebeurt is die het hardste no dig. Daarom houden wij hiervan alles bij tot en met het laagste niveau. Wij weten precies hoeveel, van welke soor ten en waar het is. Tot aan de pelo tons toe. Wij moeten precies weten wat er uitgaat en tot welke gevarenklasse het behoort. Als het te lang blijft lggen kunnen we brokken krijgen, en ook dat moeten wij voorkomen". Nu het gesprek over munitie gaat wil de overste ook nog wel even kwijt dat hij het leger voorlopig zeker nog niet ziet verdwijnen. „Kijk, u moet het zo zien. Sloten op deuren kosten ook steeds meer. Maar u wilt inbrekers buiten houden, en dan koopt u toch ook geen goedkoop slot? Want als het goedkoop is dan is het een ding van niks en hebben inbrekers vrij spel. Zo ligt het ook met het leger". DEN HAAG De 23-jarige bar keeper R. de G. heeft tegenover de po litie bekend dinsdagavond in een café in de Nieuwe Molstraat in Den Haag met een pistool te hebben geschoten op de 28-jarige bouwvakker F. F. Zoals be kend liep deze bij de vecht- en schiet partij in het café een schotwond in de hartstreek op, waaraan hij overleed. De barkeeper is gisteren voorgeleid aan de officier van justitie, evenals zijn 17-jarige stiefbroer, die heeft verklaard dat hij tijdens de gebeurtenissen van dinsdagavond in het café wel een pi stool in zijn handen heeft gehad, maar niet meer weet of hij er al dan niet mee geschoten heeft. De broer van het slachtoffer, de 24-jarige stucadoor M. F. is ook voorgeleid. Hij wordt verdacht van openlijk geweldpleging. De vuur wapens, die bij het gevecht gebruikt werden, zijn nog steeds niet terecht. Uit de verhoren is gebleken dat de broers F. F. en M. F. dinsdagavond op strafexpeditie gingen naar het stam café van R. de G. omdat de echtge note van F. F. in de tijd dat deze een gevangenisstraf uitzat wegens zijn aan deel in een schietpartij, als prostituée voor R. de G. zou hebben gewerkt. F. F. zou een bijl en een pistool bij zich hebben gehad. Hij zou bij binnen komst in het café met schieten zijn be gonnen en daarbij R. de G. in het rech- terbovenbeen hebben geraakt. R. de G. zou toen hebben teruggeschoten. M. F. zou een sabel mee naar het café ge nomen hebben. Hij zegt dit wapen ech ter niet te hebben gebruikt. PARIJS De strijd om waar de rokzoom hoort is verleden tijd de Parijse couturiers hebben hun aandacht gericht op andere zaken. Als maandag de eerste shows worden gehouden zal iedereen uitzien naar de nieuwe stoffen, de nieuwe lijn, de speciale effecten, maar niet naar de lengte van de modellen. „Ik kom met twee lengtes", heeft Pierre Cardin reeds aangekondigd „kort voor de jurken, en lang, soms tot op de voet, voor de jassen". „Mode", voegt Yves Saint Laurent daaraan toe, „kan niet in centimeters worden uitgedrukt. De meeste jonge vrouwen houden van mini. Zelf geef ik de voorkeur aan medium en aan lang, omdat Ik nu eenmaal dol ben op het lange sihouet". I Courrèges zegt: „Waar de rokzoom komt is nu wel het laatste waar ik mij zorgen om maak". Hij is van mening dat „jurken niet pas sen bij het tempo van vandaag". Un- garo zweert bij een compromis- de mini's zijn bij hem ultra mini, de jassen vallen tot op de enkel. Yves Saint Laurent heeft veel battle- jaokets (stijl Eisenhower) die reiken lot aan de heup en brengt in zijn mo dellen veel militaire accenten zoals opgestikte zakken. Verder heeft hij voorkeur voor slanke overslagrokken. Ook Philippe Venet brengt die militaire jackets, maar bij hem bereiken ze de lengte van cardigans. Bij deze ensembles worden capuchons on daarop gelijkende hoofddeksels ge dragen van tweekleurig casjmier. Yves Saint Laurent drapeert shawls om het hoofd, bij Dior lijken de hoofddeksels meer op tulbanden zoals die in de twintiger jaren grote mode waren. Broekpakken vindt men in elke collec tie en voor elk uur van de dag en de nacht. Gemaakt van het eenvoudigste materiaal of van het duurste. Recht toe recht aan gesneden of fraai ver sierd voor de late uren. Courrèges heeft zijn hart nog steeds verloren aan de springpakjes. Cardin zoekt het in sexy bedrukte ontwer pen met pailletten op de broeken. Je moet nu eenmaal alvro eg met de mode meegaan. De zusters Daniel in Rome hebben donderdag hun duidelijk op de ruimte vaart en in het bijzonder de landing op de maan geïnspireerde mode ge presenteerd. Het silhouet van deze japon toont duidelijke overeenkomst met de vorm van een ruimtecabine. Dc jassen krijgen bij de couturiers dit seizoen alle aandacht. Venet heeft jassen in drie verschillen de uitvoeringen. Hij gebruikt als materiaal zware stoffen, dubbele crêpes en wollen velours. Ricci's ge blokte tweeds zijn er weer en de# Rauch komt met een soort herders cape, afgezet met nutria. Bont langs de zomen vindt men in alle collecties. De jassen hebben meestal een duidelij ke taille. De aangesloten modellen van Molyneux hebben toch nog een ceintuur. Cardin brengt robes met een ceintuur. Het décolleté bereikt bij Dior duize lingwekkende diepten. Bij hem zil ver- en goudbrokaten tunieken voor 's avonds, gecombineerd met wappe rende shawls. Mare Bohan heeft gezegd dat de vrouw „in haar onderbewuste" genoeg heeft van de mini-mode. Op advies van de romanschrijfster Francoise Sagan heeft hij de roklengte voor overdag weer op „new look"-peil gebracht. MILAAN De Franse mode-ont werper Yves Saint-Laurent heeft bij de officier van justitie in Milaan een klacht ingediend tegen 'n aantal wa renhuizen en boetieks in Milaan, Bo logna en Florence. Hij beschul digt ze van „oneerlijke concurrentie", omdat zij modellen te koop zouden hebben aangeboden, die waren ge- copieerd naar zijn eigen ontwerpen. Bovendien droegen ze zijn initialen „Y. S. L.". UTRECHT De Nederlandse Spoor wegen hebben bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat voorstellen in gediend tot het sluiten van 99 onren dabele los- en laadplaatsen. De rege ring zal zoals gebruikelijk over de voor stellen het advies inwinnen van de Ge deputeerde Staten en de rijksverkeers- inspecteurs, zodat de overheidsbeslis- sing nog wel enige tijd op zich zal la ten wachten. NS heeft de sluitingen voorgesteld omdat de desbetreffende losplaatsen, onder meer door de teruggang in het ko- lenvervoer, zodanig is afgenomen, dat er geen rendabele exploitatie meer in zit. ook al zouden de concurrentievoor waarden in de verschillende vervoers takken worden gelijkgetrokken. De sluiting van de 99 los- en laad plaatsen zal volgens NS weinig gevol gen hebben voor het personeel en zelfs een welkome verruiming betekenen in het krappe personeelsbestand van ma chinisten en rangeerders. Het deel van het wagenladingvervoer dat door het sluiten van deze los- en laadplaatsen wegvalt, maakt maar een miniem percentage van het totale goe derenvervoer uit. Met de gebruikers van de betrokken los- en laadplaatsen wordt overlegd over overschakeling op het gebruik van naburige stations of los- en laadplaat sen. Gedeelte recent De voorstellen tot sluiting van 41 van de 99 los- en laadplaatsen zijn pas zeer onlangs ingediend. Het betreft hier los- en laadplaatsen in de omgeving van Utrecht, Amersfoort, Deventer-Zutphen, Nijmegen-Venlo en Leeuwarden. In Leeuwarden gaat het om de slui ting van de los- en laadplaatsen voor wagenladingen aan de lijn Leeuwarden- Staveren (exclusief Sneek) en aan de Noord-Friese goederenlijnen (exclusief Leeuwarden-Stiens). De iijnen ten noor den van Stiens zullen na de sluiting worden opgebroken. Het gaat in totaal om achttien Friese laad- en losplaatsen. Op de Noord-Friese lijnen daalden de vervoerscijfers sinds 1955 met 66 procent, op de lijn naar Staveren met 56 procent. Het in de voorstellen beoogde afsto ten van onrendabele los- en laadplaat sen met zeer gering vervoer past in het kader van het plan „Spoor naar '75". Dit plan gaat ervan uit dat NS dat deel van het wagenladingvervoer af stoot, dat ook onder gezonde concur rentievoorwaarden niet rendabel zou zijn. Het plan zegt hierover: „Daarbij zullen ook onrendabele laad en losplaat sen en onrendabele goederenlijnen wor den gesloten Het rangeren zal op een kleiner aantal groeps-hoofdstations worden geconcentreerd". Sinds 1960 is het aantal openbare los- en laadplaatsen gedaald van 548 tot 433. Na goedkeuring van de nu bij de regering aanhangig gemaakte voor stellen tot sluiten zullen er nog 383 openbare los- en laadplaatsen over zijn. In dezelfde periode is het aantal par ticuliere spooraansluitingen gestegen van 830 tot 1099. Het beleid van de spoorwegen is erop gericht, tegemoet te komen aan de behoefte van de klan ten die huis-tot-huis-vervoef eisen. AMSTERDAM De cloums van circus Heros hebben gisteren een bezoek gebracht aan het Amsterdamse Wilhel- mina-gasthuis, waar ze met hun optreden voor een groep patiënten veel bijval oogstten. UTRECHT B. en W. van Utrecht hebben de gemeenteraad voorgesteld, kredieten tot in totaal ruim acht miljoen gulden ter beschikking te stel len voor de bouw van 168 centraal verwarmde experimentele woningen in de nieuwe wijk Overvecht-Noord. Het bouwplan omvat drie blokken van zeven etages en zes blokken van vier etages met in totaal 90 driekamer- en 78 vierkamerwoningen. In het hoog ste blok is op de tweede tot de ze vende bouwlaag een grote speelhal met een oppervlakte van 57 vierkante me ter in het plan opgenomen. De speel hal, die zal worden verwarmd, biedt ruimte aan kinderen voor het bedrij ven van allerlei activiteiten en eventu eel ook aan ouderen. De plafonds er van zullen met geluidsabsorberend ma teriaal worden bekleed om geluidshin der in de woningen te voorkomen. In het plan is afgeweken van de gebruikelijke vormen en indelingen. Het idee van de rechte lijnen van de bouw blokken is verlaten en er is wat meer reliëf in aangebracht. De bewoners kunnen met schuifwanden de ruimte in de kamers overeenkomstig hun ei gen wensen verdelen. Ter financiering van de hogere stichtingskosten wordt door de minis ter gemiddeld f 3000,— extra per wo ning toegekend en ter tegemoetkoming in de uit de hogere stichtingskosten voortvloeiende hogere lasten gemiddeld f 200,per woning per jaar. DEN HAAG De politie in de Spaanse stad Malaga heeft op verzoek van de Haagse politie de 37-jarige Hagenaar J. S. aangehouden. De man had in het af gelopen najaar in Den Haag voor f 30.000,aan goederen ln een door hem ge huurde flat laten bezorgen zonder er ooit een cent voor te hebben betaald. 't Lukte hem de goederen te krijgen doordat hij zich uitgaf voor diplomaat. Toen hij half november bleek te zijn verdwenen, met medeneming van het grootste deel van de buit, begon de politie een speurtocht naar 's mans verblijfplaats en juiste iden titeit. Wanneer hij als „diplomaat" goederen bestelde, gaf hij namelijk altijd een valse naam op en verscheen vermond met bril en pruik. Via Interpol kwam de politie er achter waar S. zich bevond. Met S. werd een 16-jarige Duitse jongen aangehouden, die ook in Den Haag al in het gezelschap van S. verkeerde en mee heeft geholpen bij het doen van de serie aankopen. UTRECHT In september zullen de voorstadhaltes Voorschoten en Arnhem- Presikhaaf worden geopend. Daarna begint N.S. aan het programma van nieuwe voorstad- en forensenstations '70 - '75. In 1970 zullen als eerste de haltes Delft-Zuid, Schiedam-Nieuwland en Maassluis-West worden geopend. UTRECHT Honderd rangeerma chinisten van de Nederlandse Spoor wegen zijn in een hogere taakgroep ge plaatst. Deze massale promotie was mogelijk doordat de formatie van het krachtvoertuigenpersoneel sterk moest worden uitgebreid, onder meer ten ge volge van de frequentieverhoging van de reizigersdienst in het kader van „Spoorslag '70". Tot voor kort waren er geen grote schommelingen in het machinistenbestand, zodat alleen ont slag of afkeuring van machinisten nieu we benoemings- en promotiemogelijk heden schiep. Omdat de nieuwe forma tie nu vol is, zijn komende benoemin gen weer afhankelijk van vacatures door afvloeiing en dergelijke. STUTTGART Twee Canadese Starfigthers 'zijn vrijdag na een botsing in de lucht bij Illingen (Baden-Würt- temberg) neergestort. Het Canadese hoofdkwartier in Lahr deelde mee dat één piloot is omgekomen. De ander wist met de schietstoel zijn leven te redden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 6