CVA levert raketten,
tanks en nylonkousen
binnen vierentwintig uur
Handel in
wormen
Clowns vrolijkten patiënten op
Maandag begint in Parijs
show nieuwe wintermode
Nederlands grootste
NS-voorstel
tot sluiting
van 99 los-
en laadplaatsen
Strijd om de rokzoom is voorbij
f 600
miljoen
per jaar
Bekentenissen
na schietpartij
in Haags café
Nieuwe stations
van de NS
Hagenaar gaf zich in Spanje
uit voor diplomaat
GROTE Dl AM AN T
GEVONDEN
AFNEMERS
DRIE PUNTEN
LANGS ELKAAR
RUIMTE OVER
VLIEGENSVLUG
BESTELTERMIJNEN
MUNITIE
VERGELIJKING
IN UTRECHT:
Experimentele
flats
Jassen
SAINT LAURENT
BESCHULDIGT
ITALIANEN VAN
ONEERLIJKE
CONCURRENTIE
met speelhal
PROMOTIE
TWEE STARFIGHTERS
VERONGELUKT
ZATERDAG 26 JULI 1969
ALPHEN a/d RIJN Het grootste postorderbedrijf van Nederland staat in
Alphen aan den Rijn. Dit is aan de buitenzijde nauwelijks te zien, want het is
ondergebracht in enkele blauw geverfde houten barakken op het kazernecoin-
plex De Hoorn.
In deze barakken werd vorig jaar voor zeshonderd miljoen gulden omgezet.
Het bedrijf heeft dan ook een assortiment van 250.000 artikelen, die variëren
van draadnagels en nylonkousen (voor Milva's) tot zware tanks, raketten en an
dere geleide wapens. Per dag worden er 60.000 tot 100.000 bestellingen ge
plaatst.
Eigenaar van dit unieke en boeiende bedrijf is het Nederlandse leger. Het heeft
een naam waar achter men geen miljoenen zoektCentrale Voorraadadmi
nistratie of kortweg CVA want het leger houdt van afkortingen en de
man die er de scepter zwaart. is de luitenant-kolonel J. W. Lantzendorffer.
Hij heeft enkele vrij eenvoudige,
maar toch nog ongeveer anderhalf mil
joen gulden kostende moderne kaart-
computers van zowel de IBM als van de
Univac tot zijn beschikking staan en
een kleine tachtig personeelsleden, voor
het merendeel burgers.
Overste Lantzendorffer ziet weinig
van zijn artikelen. Hij weet van het
bestaan af, maar zij liggen opgeslagen
in ongeveer 25 grote en een aantal klei-
COMPTON (Californië) Fred Rhyme
verwacht dit jaar 250 miljoen wor
men te verkopen. Hij heeft steeds
een voorraad van ongeveer 30 mil
joen. Anders dan men verwacht, gaat
er slechts één procent naar de hen
gelaars als aas. Een aap eet er 10
a 25 per dag, afhankelijk van zijn
grootte, een vogel twee a drie. Rep
tielen vinden wormen een lekkernij
en ze zijn erg populair bij goudvis
sen.
De belangrijkste klanten van Rhyme
zijn dierenliefhebber s, universiteiten
en dierentuinen. Ze kopen wormen
omdat ze zo voedzaam zijn, zo rijk
aan vitamine A en B, terwijl ze 12
van de 16 elementen bevatten die in
levend weefsel worden aangetroffen.
De wormen van Rhyme larven van
de kever Tenebrio Molitar zijn
bruin, ongeveer tweeëneenhalve cm
lang en kronkelend. Elke kever pro
duceert ongeveer 50 wormen die een
levensduur van 90 dagen hebben.
De t30 miljoen die hij in voorraad heeft
eten 450 kg zemelen per dag en voor
het vocht knabbelen ze cactus
2500 kg per week.
De nu 44-jarige Rhyme begon de zaak
tien jaar geleden in zijn garage met
de hulp van zijn vrouw Betty. Hij
was toen schildersbaas en hield van
hengelen. Hij kreeg een stel wormen
van een vriend die met het kweken
van wormen, dat zijn hobby was, op
hield.
De garageruimte is gegroeid tot een
vloeroppervlak van 1500 vierkante
meter, verdeeld over twee gebouwen.
De wormen, die door personeel wor
den verzorgd, leven in 7000 houten
bakken. Ze worden verzonden in do
zen die er 24 bevatten of in gonje-
zakken, gevuld met zemelen en wat
cactus, in hoeveelheden van 40.000.
De prijzen variëren van 3.25 tot 4.80
dollar voor 5000, afhangend van de
kwaliteit. De winkelprijs voor henge
laars is ongeveer een dollarcent per
stuk.
PHOPAL (India) Een arme kleer
maker in Midden-India heeft deze week
een diamant gevonden van 28,13 ka
raat in de enige diamantmijn van In
dia. De mijn in Panna is staatseigen
dom. De vinder, Noor Chan, behoeft
slechts een kleine vergoeding te beta
len voor zijn vondst, waarvan de waar
de geschat wordt op bijna 100.000 gul
den.
nere depots, verspreid over heel Neder
land. Die spreiding is er niet alleen om
een legeronderdeel snel te kunnen be
reiken, maar ook om een eventuele
vijand geen gelegenheid te geven alles
in één keer plat te bombarderen.
Zijn klanten commandanten van
allerlei legereenheden bij de land
macht bestellen en hij en zijn per
soneel zorgen ervoor dat de orders bin
nen 24 uur zijn verwerkt. „Dat is een
standing order", zegt de overste. Per
dag weet hij precies hoeveel van elk
artikel er nog beschikbaar is en waar
het ligt. Een beter inzicht in de leger-
voorraden en in het totale verbruik van
de landmacht is niet te krijgen.
Omdat het tijdig beschikbaar hebben
van materieel en artikelen en het snel
kunnen aanvullen hiervan zeer belang
rijk is durft de overste met een gerust
hart te zeggen dat de CVA een belang
rijke bijdrage heeft geleverd aan de
grotere slagkracht van het Nederlandse
leger: „Hoe sneller je zorgt dat elk on
derdeel per dag bij is met zijn spul
len. des te groter is de paraatheid. Jan
Soldaat moet alles snel tot zijn beschik
king hebben", aldus overste Lantzen
dorffer.
De CVA bestaat tien jaar. Bij de op
richting van deze belangrijke schakel
in het leger stonden de legerleiding drie
dingen voor ogen: snellere bevoorra
ding, lagere kosten bij de depots en een
beter inzicht in verbruik en voorraad.
In zijn kleine kantoorruimte en in
aanwezigheid van zijn rechterhand, de
heer N. W. Lasonder (voor de continuï
teit bestaat de staf uit een burger en
een militair) geeft de overste opening
van zaken.
„Vroeger had elk magazijn een eigen
administratie. Wilde men op het hoogste
niveau weten wat er nog aan voorraden
was, dan had men geen volledig inzicht.
Alles moest verscheidene malen wor
den overgetikt en dan waren die opga
ven niet eens betrouwbaar omdat ze
door nieuwe bestellingen al weer ach
terhaald waren".
„Bij het oude systeem kon het voor
komen dat als een commandant van
een legeronderdeel iets bestelde bij de
pot A het artikel er niet was. Dat
wefd dan bijbesteld, terwijl er in depot
B nog genoeg voorraad was."
In 1957 deed de toenmalige directeur-
generaal van het ministerie van defen
sie Duyverman de stappen tot een al
gehele modernisering van de adminis
tratie van de landmacht. Vijf groep'-n,
waarbij onder meer de salarisadminis
tratie en de voorraadadministratie, kre
gen de opdracht binnen twee jaar een
nieuw en doelmatiger systeem op te
bouwen en lopende te houden.
In 1959 werden voor de CVA de eerste
stappen gezet. Er was toevallig nog
wat ruimte over op he.t kazernecomplex
in Alphen aan den Rijn, waar ook de
Genie en een werkplaats reeds zaten,
en langzaam begon het militaire be
drijf dat de overste nu als postorderbe
drijf bestempelt. „Ja, want ik heb hier
zelf geen voorraad".
De nieuwe opzet was ook op perso
neelsgebied sterk kostenbesparend. Bij
het oude systeem werkten tweehon
derd mensen. Er bleven er tachtig over.
Een jaarlijkse besparing van zeker één
miljoen gulden, dat vrijkwam voor de
herbevoorrading.
De tweede kostenbesparing ligt in-
het feit dat er niet onnodig behoeft te
worden besteld bij de industrie. De
voorraden worden zo laag mogelijk ge
houden, zodat, als er iets uit de bewape
ning gaat (bijvoorbeeld een tank) het
leger niet met grote voorraden onder
delen blijft zitten.
Een derde kostenbesparing wordt ver
oorzaakt door de snelheid waarmee nu
gewerkt kan worden. Vroeger zorgden
commandanten er voor dat zij wat in
voorraad hadden omdat de magazijnen
lange levertijden hadden. Nu kan er als
het moet nog dezelfde dag worden gele
verd, wat tot resultaat heeft dat er geen
extra voorraden bij de onderdelen hoe
ven te liggen. „Als het echt dringend is
kan men op een artikel wachten", is
het devies van de commandant van de
CVA. „Alles is hier mogelijk".
De verantwoordelijkheid voor de ur
gentie ligt helemaal bij de aanvragende
commandant, die er dan ook geen mis
bruik van zal maken. Als het moet wor
den zijn spullen zelfs per vliegtuig of
helikopter bezorgd.
De commandanten komen (gelukkig
voor overste Lantzerdorffer) niet altijd
zelf hun spullen ophalen. Meestal ko
men de aanvragen per artikel per post
(„Zakken vol, en de medewerking van
de PTT is prima." Wij halen alles 's mor
gens om half acht van het postkantoor.
De zakken liggen dan al klaar") of per
telefoon binnen. Als de orders zijn ver
werkt worden de opdrachten voor de le
vering via vier rechtstreekse telexver
bindingen aan de magazijnen verstrekt.
Alle voorraden staan genoteerd in de
gaatjes van de ponskaarten. Elk arti
kel heeft een eigen stocknummer. Elk
depot en elk artikel heeft een eigen
kaart.
„In feite zorgen wij ook voor het op
peil houden van de voorraad", zegt
overste Lantzendorffer. Hij mag dan
zelf niet bestellen, hij draagt met zijn
goed doorgevoerde systeem wel alle ste
nen bij die de legerinstanties in Den
Haag hiervoor nodig hebben. Omdat de
besteltermijnen scherp zijn geprogram
meerd naar verbruik in het leger en
naar hun levertijd bij de industrie, kan
snel én tijdig worden ingegrepen als de
voorraad slinkt.
„Zodra nieuw materieel in het leger
komt, merken wij dat het eerste. Dan
krijgen wij uit Den Haag de opdracht
de onderdelen te bevoorraden. Wij be
voorraden zowel van bovenaf als van
onderaf".
Een bijzonder aspect in het hele sys
teem geven de geneesmiddelen en de
munitie. Twee heel belangrijke arti-
kelengroeper; uit het hele assortiment.
Beide zijn beperkt houdbaar en boven
dien noodzakelijk in oorlogstijd. De dis
tributie van de geneèsmiddelen wordt
van Alphen uit verzorgd voor zowel de
landmacht, luchtmacht als de marine.
„Vooral de munitie is erg belangrijk",
zegt de commandant van de CVA. „Als
er wat gebeurt is die het hardste no
dig. Daarom houden wij hiervan alles
bij tot en met het laagste niveau. Wij
weten precies hoeveel, van welke soor
ten en waar het is. Tot aan de pelo
tons toe. Wij moeten precies weten wat
er uitgaat en tot welke gevarenklasse
het behoort. Als het te lang blijft lggen
kunnen we brokken krijgen, en ook dat
moeten wij voorkomen".
Nu het gesprek over munitie gaat wil
de overste ook nog wel even kwijt dat
hij het leger voorlopig zeker nog niet
ziet verdwijnen. „Kijk, u moet het zo
zien. Sloten op deuren kosten ook steeds
meer. Maar u wilt inbrekers buiten
houden, en dan koopt u toch ook geen
goedkoop slot? Want als het goedkoop is
dan is het een ding van niks en hebben
inbrekers vrij spel. Zo ligt het ook met
het leger".
DEN HAAG De 23-jarige bar
keeper R. de G. heeft tegenover de po
litie bekend dinsdagavond in een café
in de Nieuwe Molstraat in Den Haag
met een pistool te hebben geschoten op
de 28-jarige bouwvakker F. F. Zoals be
kend liep deze bij de vecht- en schiet
partij in het café een schotwond in de
hartstreek op, waaraan hij overleed.
De barkeeper is gisteren voorgeleid
aan de officier van justitie, evenals zijn
17-jarige stiefbroer, die heeft verklaard
dat hij tijdens de gebeurtenissen van
dinsdagavond in het café wel een pi
stool in zijn handen heeft gehad, maar
niet meer weet of hij er al dan niet mee
geschoten heeft. De broer van het
slachtoffer, de 24-jarige stucadoor M.
F. is ook voorgeleid. Hij wordt verdacht
van openlijk geweldpleging. De vuur
wapens, die bij het gevecht gebruikt
werden, zijn nog steeds niet terecht.
Uit de verhoren is gebleken dat de
broers F. F. en M. F. dinsdagavond
op strafexpeditie gingen naar het stam
café van R. de G. omdat de echtge
note van F. F. in de tijd dat deze een
gevangenisstraf uitzat wegens zijn aan
deel in een schietpartij, als prostituée
voor R. de G. zou hebben gewerkt.
F. F. zou een bijl en een pistool bij
zich hebben gehad. Hij zou bij binnen
komst in het café met schieten zijn be
gonnen en daarbij R. de G. in het rech-
terbovenbeen hebben geraakt. R. de G.
zou toen hebben teruggeschoten. M. F.
zou een sabel mee naar het café ge
nomen hebben. Hij zegt dit wapen ech
ter niet te hebben gebruikt.
PARIJS De strijd om waar de rokzoom hoort is verleden tijd de Parijse
couturiers hebben hun aandacht gericht op andere zaken. Als maandag de
eerste shows worden gehouden zal iedereen uitzien naar de nieuwe stoffen, de
nieuwe lijn, de speciale effecten, maar niet naar de lengte van de modellen.
„Ik kom met twee lengtes", heeft Pierre Cardin reeds aangekondigd „kort voor
de jurken, en lang, soms tot op de voet, voor de jassen". „Mode", voegt Yves
Saint Laurent daaraan toe, „kan niet in centimeters worden uitgedrukt. De
meeste jonge vrouwen houden van mini. Zelf geef ik de voorkeur aan medium
en aan lang, omdat Ik nu eenmaal dol ben op het lange sihouet".
I Courrèges zegt: „Waar de rokzoom
komt is nu wel het laatste waar ik
mij zorgen om maak".
Hij is van mening dat „jurken niet pas
sen bij het tempo van vandaag". Un-
garo zweert bij een compromis- de
mini's zijn bij hem ultra mini, de
jassen vallen tot op de enkel.
Yves Saint Laurent heeft veel battle-
jaokets (stijl Eisenhower) die reiken
lot aan de heup en brengt in zijn mo
dellen veel militaire accenten zoals
opgestikte zakken. Verder heeft hij
voorkeur voor slanke overslagrokken.
Ook Philippe Venet brengt die militaire
jackets, maar bij hem bereiken ze
de lengte van cardigans.
Bij deze ensembles worden capuchons
on daarop gelijkende hoofddeksels ge
dragen van tweekleurig casjmier.
Yves Saint Laurent drapeert shawls
om het hoofd, bij Dior lijken de
hoofddeksels meer op tulbanden zoals
die in de twintiger jaren grote mode
waren.
Broekpakken vindt men in elke collec
tie en voor elk uur van de dag en de
nacht. Gemaakt van het eenvoudigste
materiaal of van het duurste. Recht
toe recht aan gesneden of fraai ver
sierd voor de late uren.
Courrèges heeft zijn hart nog steeds
verloren aan de springpakjes. Cardin
zoekt het in sexy bedrukte ontwer
pen met pailletten op de broeken.
Je moet nu eenmaal alvro eg met de
mode meegaan.
De zusters Daniel in Rome hebben
donderdag hun duidelijk op de ruimte
vaart en in het bijzonder de landing
op de maan geïnspireerde mode ge
presenteerd. Het silhouet van deze
japon toont duidelijke overeenkomst
met de vorm van een ruimtecabine.
Dc jassen krijgen bij de couturiers dit
seizoen alle aandacht.
Venet heeft jassen in drie verschillen
de uitvoeringen. Hij gebruikt als
materiaal zware stoffen, dubbele
crêpes en wollen velours. Ricci's ge
blokte tweeds zijn er weer en de#
Rauch komt met een soort herders
cape, afgezet met nutria. Bont langs
de zomen vindt men in alle collecties.
De jassen hebben meestal een duidelij
ke taille. De aangesloten modellen
van Molyneux hebben toch nog een
ceintuur. Cardin brengt robes met
een ceintuur.
Het décolleté bereikt bij Dior duize
lingwekkende diepten. Bij hem zil
ver- en goudbrokaten tunieken voor
's avonds, gecombineerd met wappe
rende shawls.
Mare Bohan heeft gezegd dat de vrouw
„in haar onderbewuste" genoeg heeft
van de mini-mode. Op advies van de
romanschrijfster Francoise Sagan
heeft hij de roklengte voor overdag
weer op „new look"-peil gebracht.
MILAAN De Franse mode-ont
werper Yves Saint-Laurent heeft bij
de officier van justitie in Milaan een
klacht ingediend tegen 'n aantal wa
renhuizen en boetieks in Milaan, Bo
logna en Florence. Hij beschul
digt ze van „oneerlijke concurrentie",
omdat zij modellen te koop zouden
hebben aangeboden, die waren ge-
copieerd naar zijn eigen ontwerpen.
Bovendien droegen ze zijn initialen
„Y. S. L.".
UTRECHT De Nederlandse Spoor
wegen hebben bij het ministerie van
Verkeer en Waterstaat voorstellen in
gediend tot het sluiten van 99 onren
dabele los- en laadplaatsen. De rege
ring zal zoals gebruikelijk over de voor
stellen het advies inwinnen van de Ge
deputeerde Staten en de rijksverkeers-
inspecteurs, zodat de overheidsbeslis-
sing nog wel enige tijd op zich zal la
ten wachten.
NS heeft de sluitingen voorgesteld
omdat de desbetreffende losplaatsen,
onder meer door de teruggang in het ko-
lenvervoer, zodanig is afgenomen, dat
er geen rendabele exploitatie meer in
zit. ook al zouden de concurrentievoor
waarden in de verschillende vervoers
takken worden gelijkgetrokken.
De sluiting van de 99 los- en laad
plaatsen zal volgens NS weinig gevol
gen hebben voor het personeel en zelfs
een welkome verruiming betekenen in
het krappe personeelsbestand van ma
chinisten en rangeerders.
Het deel van het wagenladingvervoer
dat door het sluiten van deze los- en
laadplaatsen wegvalt, maakt maar een
miniem percentage van het totale goe
derenvervoer uit.
Met de gebruikers van de betrokken
los- en laadplaatsen wordt overlegd
over overschakeling op het gebruik van
naburige stations of los- en laadplaat
sen.
Gedeelte recent
De voorstellen tot sluiting van 41 van
de 99 los- en laadplaatsen zijn pas zeer
onlangs ingediend. Het betreft hier los-
en laadplaatsen in de omgeving van
Utrecht, Amersfoort, Deventer-Zutphen,
Nijmegen-Venlo en Leeuwarden.
In Leeuwarden gaat het om de slui
ting van de los- en laadplaatsen voor
wagenladingen aan de lijn Leeuwarden-
Staveren (exclusief Sneek) en aan de
Noord-Friese goederenlijnen (exclusief
Leeuwarden-Stiens). De iijnen ten noor
den van Stiens zullen na de sluiting
worden opgebroken. Het gaat in totaal
om achttien Friese laad- en losplaatsen.
Op de Noord-Friese lijnen daalden
de vervoerscijfers sinds 1955 met 66
procent, op de lijn naar Staveren met
56 procent.
Het in de voorstellen beoogde afsto
ten van onrendabele los- en laadplaat
sen met zeer gering vervoer past in het
kader van het plan „Spoor naar '75".
Dit plan gaat ervan uit dat NS dat
deel van het wagenladingvervoer af
stoot, dat ook onder gezonde concur
rentievoorwaarden niet rendabel zou
zijn. Het plan zegt hierover: „Daarbij
zullen ook onrendabele laad en losplaat
sen en onrendabele goederenlijnen wor
den gesloten Het rangeren zal op een
kleiner aantal groeps-hoofdstations
worden geconcentreerd".
Sinds 1960 is het aantal openbare los-
en laadplaatsen gedaald van 548 tot
433. Na goedkeuring van de nu bij de
regering aanhangig gemaakte voor
stellen tot sluiten zullen er nog 383
openbare los- en laadplaatsen over zijn.
In dezelfde periode is het aantal par
ticuliere spooraansluitingen gestegen
van 830 tot 1099. Het beleid van de
spoorwegen is erop gericht, tegemoet
te komen aan de behoefte van de klan
ten die huis-tot-huis-vervoef eisen.
AMSTERDAM De cloums van circus Heros hebben gisteren een bezoek gebracht aan het Amsterdamse Wilhel-
mina-gasthuis, waar ze met hun optreden voor een groep patiënten veel bijval oogstten.
UTRECHT B. en W. van Utrecht
hebben de gemeenteraad voorgesteld,
kredieten tot in totaal ruim acht
miljoen gulden ter beschikking te stel
len voor de bouw van 168 centraal
verwarmde experimentele woningen in
de nieuwe wijk Overvecht-Noord.
Het bouwplan omvat drie blokken
van zeven etages en zes blokken van
vier etages met in totaal 90 driekamer-
en 78 vierkamerwoningen. In het hoog
ste blok is op de tweede tot de ze
vende bouwlaag een grote speelhal met
een oppervlakte van 57 vierkante me
ter in het plan opgenomen. De speel
hal, die zal worden verwarmd, biedt
ruimte aan kinderen voor het bedrij
ven van allerlei activiteiten en eventu
eel ook aan ouderen. De plafonds er
van zullen met geluidsabsorberend ma
teriaal worden bekleed om geluidshin
der in de woningen te voorkomen.
In het plan is afgeweken van de
gebruikelijke vormen en indelingen. Het
idee van de rechte lijnen van de bouw
blokken is verlaten en er is wat meer
reliëf in aangebracht. De bewoners
kunnen met schuifwanden de ruimte
in de kamers overeenkomstig hun ei
gen wensen verdelen.
Ter financiering van de hogere
stichtingskosten wordt door de minis
ter gemiddeld f 3000,— extra per wo
ning toegekend en ter tegemoetkoming
in de uit de hogere stichtingskosten
voortvloeiende hogere lasten gemiddeld
f 200,per woning per jaar.
DEN HAAG De politie in de Spaanse stad Malaga heeft op verzoek van de
Haagse politie de 37-jarige Hagenaar J. S. aangehouden. De man had in het af
gelopen najaar in Den Haag voor f 30.000,aan goederen ln een door hem ge
huurde flat laten bezorgen zonder er ooit een cent voor te hebben betaald.
't Lukte hem de goederen te krijgen doordat hij zich uitgaf voor diplomaat. Toen hij
half november bleek te zijn verdwenen, met medeneming van het grootste deel van
de buit, begon de politie een speurtocht naar 's mans verblijfplaats en juiste iden
titeit. Wanneer hij als „diplomaat" goederen bestelde, gaf hij namelijk altijd een
valse naam op en verscheen vermond met bril en pruik. Via Interpol kwam de
politie er achter waar S. zich bevond.
Met S. werd een 16-jarige Duitse jongen aangehouden, die ook in Den Haag al
in het gezelschap van S. verkeerde en mee heeft geholpen bij het doen van de
serie aankopen.
UTRECHT In september zullen de
voorstadhaltes Voorschoten en Arnhem-
Presikhaaf worden geopend. Daarna
begint N.S. aan het programma van
nieuwe voorstad- en forensenstations
'70 - '75. In 1970 zullen als eerste de
haltes Delft-Zuid, Schiedam-Nieuwland
en Maassluis-West worden geopend.
UTRECHT Honderd rangeerma
chinisten van de Nederlandse Spoor
wegen zijn in een hogere taakgroep ge
plaatst. Deze massale promotie was
mogelijk doordat de formatie van het
krachtvoertuigenpersoneel sterk moest
worden uitgebreid, onder meer ten ge
volge van de frequentieverhoging van
de reizigersdienst in het kader van
„Spoorslag '70". Tot voor kort waren
er geen grote schommelingen in het
machinistenbestand, zodat alleen ont
slag of afkeuring van machinisten nieu
we benoemings- en promotiemogelijk
heden schiep. Omdat de nieuwe forma
tie nu vol is, zijn komende benoemin
gen weer afhankelijk van vacatures
door afvloeiing en dergelijke.
STUTTGART Twee Canadese
Starfigthers 'zijn vrijdag na een botsing
in de lucht bij Illingen (Baden-Würt-
temberg) neergestort. Het Canadese
hoofdkwartier in Lahr deelde mee dat
één piloot is omgekomen. De ander
wist met de schietstoel zijn leven te
redden.