Beurs van Amsterdam Financiële notities Markt bleef gedrukt Uitbreiding bij VFW (Fokker) Na zes jaar Uitlaat nu uit de ether Anita Harris niet op zaterdag Schotland vaarwel Madeleine Bell in Zomaar Zomeravond Stopzetting speciale vakantie-uitzendingen en TELEVISIEPROGRAMMA'S Smidje Verholen en het geheim van De Uylenborgh Meer gespaard PILOOT STORM l TEKKO TAKS VANAVOND TELEVISIE MORGEN T.V. LANGENBERG VANAVOND MORGEN i Hoger disconto in België r-jiiia 2 DONDERDAG 31 JULI 1969 Hij splitste zich in tweeën, werd smal ler en ik volgde naar rechts afbuigend de weg, die me naar Hedgerow zou brengen. „Hedgerow," zei ik hardop terwijl ik probeerde me een voorstelling ervan te maken. Maar het beeld was even troebel als mijn voorruit, als het wegdek van de smalle straat dat nu bijna onzichtbaar was door de plotselinge stortvloed. Ik wist, dat ergens een paar kilometer verderop aan de linkerkant weer een wegwijzer moest zijn, dit keer op een brievènbus geschilderd, een wijzer die me van de macadamweg, die ik sinds de snelweg gevolgd had, zou afleiden. Spoedig zou ik deze weg die me door Redbrook gevoerd had verlaten, deze weg die een heuvel wist te beklimmen en door een dal te duiken, deze weg die zich aan de contouren van het land schap had aangepast zonder het te verstoren. De nieuwe weg die ik moest volgen zou maar klein zijn. Een eigen weg, alleen van de familie Hedge. Deze weg van anderhalve kilometer, vol stenen, stukken rots en aardkluiten, zou me naar de boerderij brengen. Dit door de julizon uitgedroogde en geblakerde pad zou nu wel een glibberige modderpoel zijn, dacht ik bezorgd. Het was onmogelijk hetraampje open te laten want zelfs door het kleinste spleetje sloeg de regen naar binnen. De auto dampte. De vochtige warmte maakte me benauwd en gaf me een gevoel van verstikking. Het was of de zijkanten van de auto en de gesloten, druipende ramen zich om me samen persten zodat ik er van overtuigd was dat het niet lang meer zou duren of ik zou geen adem meer kunnen halen. Het was als een nachtmerrie het gevoel dat je krijgt als je met kloppend hart 's nachts wakker wordt en weet dat je, als je ook maar een fractie van een seconde langer geslapen zou heb ben, iets ondraaglijks, onuitsprekelijk afschuwelijks ervaren zou hebben. Ter wijl ik naar het geluid van de ruitenwis sers luisterde in hun vergeefse strijd een plekje op de ruit vrij te maken, en naar de stroom van het water langs het glas keek, kreeg ik het gevoel alsóf ik achter een tuimelende waterval zat, verblind en verdoofd door het bulderende water, gevangen in een wolk van waterdamp terwijl ergens daarbuiten een naamloos, onbekend gevaar naar mij op de loer lag. Het is alleen maar de angst, dat je verdwaald bent, stelde ik mezelf gerust. Je rijdt over een onbekende weg naar een onbekend huis, bewoond door on bekenden. Je voelt je zo omdat je moe bent, een stekende pijn tussen je schou derbladen hebt en moeite hebt met ademhalen. Dit is geen waterval eh het regent beslist niet meer zo hard als een minuut geleden en als het uitzicht wat beter wordt, komt alles weer in orde. Ik reed langzaam verder, zoekend naar een aanwijzing, dat ik op de plek van bestemming aangekomen was, maar het enige dat ik zag waren vage, verte kende beelden van gebogen, in de wind zwiepende struiken en bomen aan weerskanten van de weg. De auto slingerde en ik deed mijn uiterste best hem weer onder controle te krijgen. Toen hij tenslotte stopte, zette ik de motor af en bleef een ogenblik doodstil zitten. Ik haalde diep adem en draaide het contactsleuteltje weer om. De mo tor gonsde. De wielen draaiden, maar ik kon noch voor- noch achteruit. Het enige geluid dat ik hoorde was het onafgebroken, irriterende trommelen van de regen en de enige beweging in de auto was die van Christophers zwaaien de sleutelhanger en toen hield ook dat op. Ik wist niet hoelang ik het nog in de auto zou kunnen uithouden. Het was ondraaglijk warm. Mijn bovenlip en voorhoofd waren nat van het zweet en toen ik onbehaaglijk op mijn stoel schoof, was ik één afschuwelijk ogen blik overtuigd, dat ik vastgekleefd zat. Ik wuifde me koelte toe met mijn hand en voelde me klam en onbehaaglijk. Op de achterbank lagen mijn twee koffers en... „Heb je niets vergeten? had Christ opher gevraagd. „Alleen mijn regenmantel, anders niet," zei ik beschuldigend en verbit terd tegen mijn gezicht dat mij met wijd opengesperde ogen uit het auto spiegeltje aanstaarde. Een half uur zat ik in die dampende, smoorhete auto te wachten in de hoop dat iemand langs zou komen, maar blijkbaar was ik alleen zo gek om in dit noodweer op pad te zijn. Snakkend naar frisse lucht draaide ik het raampje aan de andere kant open, net ver genoeg om de zo gezegende koelte naar binnen te krijgen en het spleetje toch zo klein dat ik hoopte de regen buiten te houden. Maar door het geweld van het noodweer moest ik het raampje weer dicht draaien. Tenslotte dwong ik mezelf, overtuigd dat ik daar niet langer bij het vallen van de duisternis opgesloten in de auto kon blijven zitten, het portier te openen. Ik liep met gebogen hoofd en de regen droop met een straaltje langs mijn nek. Ik keek naar mijn voeten, zo bloot in de dunne, doorweekte sandalen. Ik voelde mijn jurk doorweekt over mijn schouders hangen en het lint, dat het haar uit mijn gezicht had gehouden was vrijwel onmiddellijk verdwenen. Ik weet niet, hoelang ik langs die weg heb gelopen. Ik had geen enkel begrip van tijd meer. Ik ploeterde maar verder, mij bewust van het feit dat ik een domheid begaan had dat ik in de auto had moeten blijven tot er hulp kwam. „Het zou verstandig zijn terug te gaan," zei ik hardop, merkwaardig ge rustgesteld door het geluid van mijn eigen stem. Maar halsstarrig bleef ik de ene motf- dervoet voor de andere zetten. Onver schillig en berustend nam ik niet eens meer de moeite de diepere plassen te vermijden en stapte er pal doorheen. Ik liep, naar ik van harte hoopte, in een rechte lijn en naar mijn gevoel in een overdreven vertraagde beweging. Nu duurt het niet lang meer, maakte ik mezelf wijs, want ik. wist best, dat ik verdwaald was, maar weigerde het feit te erkennen. In plaats daarvan bleef ik maar volhouden dat ik er nu gauw zou zijn, dat het onmogelijk nog veel verder kon zijn, dat Hedgerow werkelijk be stond, een stevig bouwsel, opgetrokken uit bakstenen, balken en planken. Omdat ik het doorweekte gesop van mijn schoenen tegen mijn modderige voetzolen niet langer verdragen kon, trok ik ze uit en droeg ze samen met mijn doorweekte tas in mijn hand. Ik hief mijn hoofd op en streek met beide handen mijn haar uit mijn ogen, waarbij de bengelende schoenen en tas tegen de zijkant van mijn hoofd bons den. En toen zag ik het Het was slechts een paar meter voor mij uit en een beetje'naar rechts. Het was een licht dat leek te flikkeren terwijl het met snelle bewegingen heen en weer slingerde, alsof iemand een lantaarn droeg, waarmee hij zwaaide. Maar toen ik dichterbij kwam, zag ik dat het tenslotte toch geen zwaaiende lantaarn was. Het was het door de zwiepende regen en storm gegeselde gebladerte dat die illusie had opgeroe pen. Het was een licht dat door een venster scheen, een licht dat kalm en helder scheen en terwijl ik er op af ging, dacht ik met welbehagen aan een warm bad en droge kleren. Maar het was Hedgerow niet. De regen verminderde. De druppels waren nog groot, maar ze vielen zacht jes neer, alsof de bui even moe was als ik. Maar mijn blote voeten, ineenkrim pend van de stekende pijn op het onregelmatige tegelpad, vertelden me nog voordat mijn ogen het deden, 'dat dit een ander huis was. Dit was een klein huis, dit donkere silhouet- dat zich tegen de door de, bliksem verlichte hemel aftekende. Het bestond uit één verdieping en lag een zaam en alleen aan de weg, stoer in zijn isolement. (wordt vervolgd) zmmMM 4183. Ran Seth was er de man niet naar om feest te gaan vieren, nu hij zo onverwacht en veilig was teruggekeerd in Thorim. Er moesten belangrijke be slissingen genomen worden en een plan de campagne opgemaakt. Hij gunde zich geen tijd om te rusten of om zich te verfrissen, vooral niet, toen hij eenmaal wist, dat zijn voortvarende zoon, Seth Beth, het vijan delijke schip was achterna gegaan en sindsdien werd vermist. „Onze taak om dat vreemde schip op te sporen wordt in ieder geval vereenvoudigd door het feit, dat de opvarenden in het water thuis horen", leg- de hij de piloten uit van de groep die met hem de ach tervolging zou inzetten, „en zoveel water hebben we niet op onze planeet. Alles wijst er trouwens op, «dat zij zich in een der ij smeren ophouden. En het moge kosten wat het kost, maar deze indringers moeten de finitief van onze planeet verdreven worden"! Lynn Seth kwam afscheid nemen van haar man. „Jij brengt onze zoon veilig terug, Ran", sprak zij vol vertrouwen. Even later stegen de vliegtuigen der vastberaden Vo- raks op. Koers pal noord! 39. Het verscheurende monster nam zijn kans waar en sprong met wijd geopende muil, waarin de lange vlijmscherpe slagtanden blikkerden, op de adellijke jager af. Sir Patrick, met dikke zweetdruppels van spanning en angst op het gezicht, besefte heel goed dat er ogenblikkelijk en degelijk gehandeld moest worden. Hij deed het enige juiste, dat hij onder de ge geven omstandigheden doen kon om zijn leven in ie der geval zo duur mogelijk te verkopen. Hij pakte zijn geweer stevig bij de loop, liet gierend een grote boog door de lucht beschrijven en sloeg het ondier met alle kracht waarover hij beschikte met de harde hou ten kolf tegen de machtige kaken die klapperend op elkaar ketsten. Suizend hoorde hij de vlijmscherpe klauwen over zijn hoofd gaan, maar kon niet meer voorkomen dat hij omver gelopen werd. En daar bui telde de dappere Courage netjes kopje over, terwijl de sabeltijger een eindje verderop tot stilstand kwam. VARA's veelbesproken en vaak om streden radioprogramma Uitlaat ver dwijnt in de komende herfst uit de ether. De Vara heeft nog geen beslissing ge nomen over een eventueel ander jonge renprogramma op zaterdagmiddag. Des tijds kwam Uitlaat in de plaajs van het programma Multiplex. De reden voor het verdwijnen van dit programma is het vertrek per 1 okto ber uit vaste Vara-dienst van de samen steller Wim de Bie. Samen met Kees van Kooten blijft Wim de Bie, die destijds na de NRU- cabaret-cursus gevolgd te hebben, in dienst bij de Vara kwam, optreden als clichémannetje. Tevens blijft hij met Van Kooten en Dimitri Frenkel Frank op free-lance ba sis de redactie voeren van het tv-pro- gramma Hadimassa. Wim de Bie deelde gisteravond mee dat hij na zes jaar werken aan Uitlaat uitgekeken was op dit programma. „Ik ga nu als free lance aan de slag, maar buiten Hadimassa heb ik voor het na jaar nog niets op mijn programma staan". Het Vara-programma Maar niet op zaterdag, dat morgenavond van 19.07 tot 19.37 uur wordt uitgezonden via Ne derland' 1 laat onder andere het optre den van de bekende zangeres Anita Harris uit Engeland zien. Zij zingt Dancing in the street, Anni versary Waltz en Makin Whoopee. Naast Anita Harris ziet men in deze show van de London Weekend Televi sion ook Lonnie Donegan en zijn trio en danser Peter Gordino. Zondag Nederlandll (21.56Ï22.25) n d cumentaire over Schotland. Eigenlijk vormt Schotland geen uitzondering op een aantal andere streken in Europa die te maken hebben met de de-popula- riesatie. Grote gebieden in Frankrijk kennen hetzelfde verschijnsel: het weg trekken van de jeugd naar de grote steden. Toch is er een wezenlijk ver schil aan te duiden. De Schot neemt met bitterheid afscheid van het land land waar hij zozeer mee is vergroeid. Maar er blijft hem geen andere keus over, omdat het land voo? hem geen leefbaar bestaan meer heeft te bieden In de film film „Schotland vaarwel" wordt dat bewijs geleverd. In het Vara-televisieprogramma Zo maar een zomeravond, dat morgen van 20.22 tot 22.40 uur op Nederland 1 wordt uitgezonden, treedt als speciale gast op de zangeres Madeleine Bell. Zij is 27 jaar en werd in Newark in Amerika geboren. Zij begon al vroeg met piano- en danslessen. Later kwam daarbij het zingen. In 1961 begon zij haar loopbaan in het koor van de Brad ford Singers. Toen deze groep een tour nee naar Europa maakte en onder meer in Londen optrad had Madeleine het daar zo naar haar zin dat zij besloot er te blijven. Zij bouwde er aan haar car rière als solozangeres. Inmiddels heeft Madeleine al vijf singles gemaakt. Zij is nu bezig aan haar derde langspeel plaat. HILVERSUM I. 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: A. Stereo: Amsterdams Vrouwen koor met piano; B. Harmonieorkest. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Ver slag IBM-Schaaktoernooi te Amster dam. 19.03 Stereo: Soul-songs (gr). 19.15 Muziek van Het Leger des Heils (gr.) 19.30 Stereo: Weens Filharmo nisch orkest: amusementsmuziek (gr.). 20.00 Raket: gevarieerd programma. (20.20-20.30 en 21.20-21.30 Reportages van de atletiek-ontmoeting Europa Verenigde Staten in Stuttgart). 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Stereo: Sterrein in stereo: licht gevarieerd platenpro- gramma. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.10 Radiojournaal. 18.25 Stereo: Dis-Sonantjes. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk ver af en dichtbij. 19.45 Avondgebed, (her vormde kerkdienst). AVRO: 20.05 Zing met ons mee: liedjesprogramma. 20.30 Stereo: Omroeporkest en soliste: mo derne muziek. 21.30 Een echo uit het dal, hoorspel (herhaling van 19.10-67). 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Stereo: Nieuwe Scandinavische kamer muziek (opn.). 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I 18.50 Kleur: Pluimpje. 19.00 Journaal. NCRV: 19.07 Kleur: Muzikaal relaas van de geschiedenis van Country and Western muziek. NOS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Actualiteitenrubriek. 20.45 Haal je kijkgeld terug, quiz. 21.00 Poli tieke moorden: Lev Trotski, dood in ballingschap, TV-spel (dl. II) (Bavaria- produktie). 22.30 Avondsluiting. NOS: 22.35-22.40 Journaal. 22.45-23.15 Kleur: Samenvatting Atletiekontmoeting Euro pa Verenigde Staten te Stuttgart. NEDERLAND II NOS: 18.50 Kleur: Pluimpje. 19.00 Journaal. 19.03 Scala, informatief pro- gr. AVRO: 19.30 kleur: Reportage Open Internationale tenniskampioenschappen van Nederland te Hilversum. NOS: 20.00 Journaal. AVRO 20.20 kleur: Re portage Open Internationale tenniskam pioenschappen van Ned. te Hilversum. 22.10 Journaal. KRO/RKK: 22.15-22.30 Kleur: Samenvattend verslag Pauselijk bezoek aan Afrika. HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klassieke muz. (gr.). (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Over weging). 8.00 Nws. 8.11 Vakantiejeugd- progr. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45 V. d. huisvr. (9.00-9.10 Gymn. v. d. huis vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Nieu we aarde: impressie en bezinning over het thema: missie en zending. 10.00 Ste reo: Aubade: klassieke en moderne or kestwerken (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 van twaalf tot twee: gev. programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Medelin- De Nederlandse Omroep Stichting (NOS) zal op 7 augustus ophouden met de vakantie-televisieprogramma's die iedere dinsdag en donderdag 's mid dags worden uitgezonden. Op die dag wordt het laatste pro gramma vertoond, dat zoals gewoonlijk bestaat uit een filmpje uit de oude filmdoos, een aflevering van de serie Natuurgetrouw en een kleurenshow rond Doris Day. gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...) 14.00 Jean Sebastien, hoorspel. 14.35 Stereo: Licht combo (gr.). TROS: 15.00 Licht gev. pl.progr. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Iene Miene Muze: nws. over underground en westcoast music. 16.30 Sterrebeeld: Anthony Newly, klankbeeld. 17.00 Sportkompas. 17.45 Actualiteiten. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Li. gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30-8.33 De groente man). 8.50 Woordelijk... vandaag de dag, praatje. NOS: Stereo - 9.00 Berlioz in woord en muz. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: popu lair verz.pl.progr. (11.00-11.02 Nws.). 11.30 Stereo: Cello en piano: klassieke muz. 11.55 Beursberichten. NOS: 12.00 Blik op de wereld: informatief progr. 12.30 Overheidsvoorlichting: Leven en werken waar ruimte is. Samenstelling en presentatie: Thon Raes. 12.40 Ste reo: li. gr.muz. 12.50 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actu aliteiten. 13.20 Stereo: Moderne orkest werken. (gr.). NOS: 14.10 Stereo: Li. gr. muz. 14.30 Moderne en klassieke ka- mermuz. (gr.). 15.10 Stereo: Licht orkest. 15.20 Ontwikkelingswerk: contradicties rond een groeiende taak in een krim pende wereld, rede. 15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis: progr. voor thuiszittenden. 16.45 Klas sieke en moderne orkestmuz. 17.40 In formatie: achtergronden en commen taar. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy Becker Show. (10.00 Nws.). NOS: 11.00 Nws. 11.02 Felix Meuders. VPRO: 12.00 Nws. 12.03 Top-30. (13.00 Nws.). TROS: 14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nws. 15.03 Muz. Boetiek: licht muziekprogr. (16.00 Nws.). 17.00 Nws. 17.02 Radiojournaal. 17.0518.00 Neder landse toppers. DUITSLAND I (Regionaal pnpgramma NDR: 18.00 Mit dem Auto unterwegs: tips voor het weekend. 18.30 Kleur: Zandmannetje. 18.40 Actualiteiten. 18.55 Regionaal jour naal. 19.26 Kleur: Nationaal Geogra phies: verborgen dierenwereld. 19.59 Programma-overzicht. WDR: 18.00 Kleur: lm Land der Tiere. 18.30 Kleur: Voor de kleuters: Seid Ihr alle da? 18.40 Nws. actualiteiten en goeden avond. 19.20 Kleur: Die Karwane) 20.00 Journaal en weerbericht. 20.15 Kleur: Atletiek-reportage. 22.15 Immer wider beginnt die Zukunft, reportage. 23.15 Journaal, commentaar en weerber. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40 Immer dise Eltern...: TV-serie. 19.10 Kleur: Der Raufbold, kort TV-spel. 19.45 Nws., actualiteiten e n weerber. 20.15 Mamsell Nitouche: klucht. Aan sluitend: Nws. 21.45 Politiek gesprek met jongeren. 22.45 Nws. en weerber. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Nws. en act. (herh. van gisteravond). 10.30 Titel, Thesen, Temperamente: cultureel progr. 11.15 Serenade einer grossen Liebe: Duitse speelfilm. 12.50 Internationaal pers overzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.34 Nws. 16.40 Tele-Skop. 17.50 Program- ma-overzicht. 17.55-18.00 Nws. DUITSLAND II 17.25 Weerbericht voor vakantiegan gers. 17.30 Nws. en weerberich. 17.35 Die Sport-Information. Fonds Vorige koers iste not. Nederland 1967 74 100% 100 H Nederland 1966-1 7 94Ü 9414 Nederland 1969 7 94% 94% Nederland 1968 6t 88% 88% Nederland 1968-2 61 88 ft 88 ft Nederland 1968-3 61 88 ft 88% Nederland 1968-4 61 88% 88% Nederland 1966 61 89 89 Nederland 1967 64 86% 867/t Nederland 1967 6 84% 85% Nederland 1965-1 51 86 86 Nederland 1964-1 51 83% 84 Nederland 1964 5 81 81 Nederland 1958 44 83% 83% Nederland 1964 44 95 A 95 ft Nederland 1959 44 81 81% Nederland 1963-1 44 76% 76% Nederland 1961 4 78 78%* Nederland 1953 34 72% 78% Ned staff ell. 1947 34 68% 68% Nederland 1951 34 89 89 Nederland 1953 1-2 34 80% 80% Nederland 1950 1-2 34 67% 67% Nederland 1954 1-2 34 70 70 Ned. grootb. obl 1946 3 97% 80% Ned. dollarlng. 1947 3 88 87% Bank v N.G wnb.l. '57 6 90% 90% ld. 30-jar 1958/'59 44 79% 78% H.V.A.-mijen ver. a 71% 70% A.K.U a. 116 114.1 Delimij f eert. 59.1 59.5 1304: Smidje Verholen was niet in staat deze kwellende vraag van heer Gozewijn van Uylen te beantwoorden, want juist op dat moment ging de telefoon. „Met Verholen'.... zei de smid, en hij keek wel even verbaasd op toen hij merkte, dat-ie buur man Knolle aan de lijn had. „Kan je even bij me komme, buurman?" vroeg boer Knolle. „Ik heb iets héél belangrieks te vertellen en dat kon wel ereis wat te maken hebben met die kale logeer gast van je...." „Als het werkelijk zo ernstig is, dan kom ik meteen, Knolle", antwoordde de smid en even later zat hij al in de zundagse kamer van zijn brave buur. „Kiek 'es, Verholen", zei boer Knolle en hij strekte zijn knoestige voeten naar de behagelijke warmte van de plattebuiskachel. „Ik heb een beetje zitten prakkezeeren, zie je? Nou heb Eelco Eelkema me verteld, dat die kale vrind van je bestolen is veur misschien wel een paar mil joen. Een Pladvinder uut de stad heb het gedaan, zei Eelco En de gestolen buit heeft-ie weggevoerd in een vrachtwagen..." Toen stak boer Knolle een fijn sigaartje op en vervolgde slim: „Ik ben zo'n vrachtwagentje tegengekomen en ik heb het herkend óók! Het is van de firma Bollekees en Kluts, autoverhuurders te Gravendrecht. Ik heb dat ding zelf ook wel ereis van ze gehuurd om er een partij tomaten mee naar de veiling te bren gen. Daarom weet ik het zo zeker. De wagen is van Bollekees en Kluts, aan de Oude Haven, num mer 5 te Gravendrecht...." (Slotkoersen wan gisteren) Heineken's Bierbr aand. 167 Hoogovens nr.c.v.a 106.3 Kon. Zout Organon a 131 Philips gem. bezit a. 59.8 Unilever c.v.a. 102.1 Dordtsche Petr. a. Kon. Petr. L a. H.A.L a. Java-China p n.r.c.v.a KJL.M a Rotterd. Lloyd a Scheepvaartunie a. Bk v Ned. Gem '67-1-2 61 Bk v Ned Gem 68-1-2 61 Bk v Ned. Gem '67-1-2-3 61 Bk v. Ne Gem 1965-1 6 Bk v Ned. Gem '58-1-2-3 41 Nat bk v. mid. kred. '66 7 Nat Investingsb 1966 51 Fr.-Gron. Hyp.b. dw 6 Alb Heyn wdlobl '55 4 British Petrol 1966 71 Bijenkorf 6 Co-op Ned r.spaarbr Ned Gasunie 71 Ned. Gasunie 61 Ned. Gasunie 5! Philips dlr 250-100 '51 4 Pegem 1-2 1957 6 Pgem 195' 6 Rott Rijn Pljpl.mi) 51 K.L.M 1968 7 K.L..M 15-jarig 5 Ned Spoorw '57 1-2 *1 AKU 41 Berghuizer Pap.fabr 44 Gelder Zonen v. 43 Grasso's Kon Mach.f 51 KLM 3* Meteoor beton 51 Rijn-Schelde 74 Stokvis en Zonen 41 Thomassen/Dr.-Verbl 44 Alg. Bank Ned. a Amrobank f 20.a Nationale Ned cert Ned Credietb aand b Ned Middenstandsbank a Slavenburg's Bank a Albert Heyn a Bergh en Jurg f 250-1000 a Blijdenst - Will f 1000 nrcv;- Lucas Bols a Bredero vast goed a Bredero ver.bedr n.r.c.v.a Buhrmann-Tetterode a Bijenkorf n.r.c.v.a Calvé nj.cv.a Calve com.pref.wd.nr eert Drentsch-Overija houth. a D.R.U a Edy email!e a. Elsevier uitgeversmij a Erdal mij v wasverw a. Fokker a. Gazelle rijwielfabrlek a leider (van) Dapler a Gist-Brocades a. 162.5 94.2 129.7 59.4 102 866 865 158.6 158 94% 93% 135 132% 190 193 126% 127 119 118% 90% 90% 89% 88 A 87 74 98% 82% 85% 119V4 97% 96% 158 98 90 ft 88% 78»% 89 90% 91ft 92 93 85% 92 95 85 85% 95 102% 90 82 93 ft 270 56.1 910 170% 106.4 197% 165 176 58.9 178.5 158% 430 520 553 690 121 115 410 61 521 722 89% 88% 87 73% 98 89 85% 97% 97% 90ft 8812 78% 89% 90% 91% 92 92% 84% 91% 95 85 35»/« 95 102 90 94 260 55.5 890 170 106.2 195 164.3 175 60 177 158*/« 420 520 546 680 115% 410 60% 518 712 425 430 139% 139% 186% 135% 95 94.8 Grasso's kon.mach.fabr a. Holec aand. Internatio aand. Kluwer Uitg. Mij Kon. Ned. Papierfabr. a. Kon. Ned. Textielunie eert Krasnapolsky La. KVT (kon. ver. tap.) aand I/eidsche Wolspinnerij a Lips en Gispen eert. Meteoor Beton a. Naarden Chem. fabr a. Naeff gebr. a. Nedap ned. app. fabr. aand Ned. Kabelfabrieken aand Neile wed. J van aand Nyma n.r.c.v.a Nij verdal-ten Ca te a. Overz. Gas, nat. bez. v.a.f Pakhoed a Palthe a Pont Houthandel a Reesink en Co. a Scheveningen Expl.mij f.a Schokbeton aand b Scholten Carton en Pap a Schuppen Sajetfabriek a Simon de Wit aand b. Technische Unie a. Thomassen/Dr.-Verbl f.a Twentsche Kabelfabrlek a (Jbbink-Davo a. Unilever 1000 cert. 7cpr a Ver Machinefabrieken a Ver Ned Uitg bedr Ver Touwfabrieken c.v.a Vredestein Rubb.br c.v.a Vulcaans >nd Wessanen's kon fabr a. Billiton le rubriek a Geldersche Tramw.mij a H.B.B bel depot 1-2 pb f Interbonds 1 pb f. Vastgoedbel.fonds part f IK. A beleggingmij f Robeco f 50 a Rolinco t Unltas f 50 a Canadian Pac Railw eert Int Nickel Cy Can eert SheiJ Can (10 a.) cert ATT !5-10a33-l/3d cert Anaconda cert Bethlehem Steel eert Chesapeake and Ohio cert Cities Serv 10 10 dlr cerl Dupont d.n 10 5 dlr cert General Electric cert General Motors cert Kennecott Copper cert Phillips Petroleum cert R.CA. cert Republic Steel cert Shell Oil cert Standard Brands 10 a cert U.S Steel (10) cert Wool worth cert Wegener 131 120 125 127 288 285 224.5 223.5 65 65 166 104% 58 127 137 185 640 340 138 285 104% 57 125 129 180% 632 335 135 278 385 30% 83.5 83.5 91.1 67 159 30.1 172 201 238 323 61.1 325 38% 91 200 102% 130 50% 76 46 810 618 510 500 197.5 195 232.3 229.4 387 33 84 84.5 91.1 67 160 140l 30.1 171 202 115 243 327 65 330 38% 94 99 209 102 140 50 75 848 45 815 618 207 505 73% 35 A 24% 53>/« 31 31 60% 48% 135% 86% 71% 40% 52% 37 38% 54% 204.6 500 72% 35% 24 53% 30% 29% 59% 18% 86 71 40 52% 37% 38% 54 44 44 39% 39% 32®/« 32% 46 90.3 O AMSTERDAM, 30 juli Ook van daag is er van enig koersherstel voor de internationale waarden geen sprake ge weest. Het tegendeel was wederom waar, want de koersen voor deze fond sen noteerden opnieuw beneden het voorgaande slotniveau. Bepaald flauw in de markt lag AKU evenals K.Z.-Or- ganon bij de opening. Voor AKU bleef het aanbod voor buitenlandse rekening aanhouden. Dit aanbod vond alleen ko pers op het verlaagde niveau. De eer ste notering kwam tot stand in de AKU-hoek op 113, tegen gisteren 115.30 als gemiddelde koers van de laatste tape. K.Z.-Organon daalde f 3 tot 128.80. Hoogovens was nog niet van de schrik bekomen van de forse koers daling van gisteren. Hier zakte de koers 60 cent in tot 94.50. De hoge kosten bij het Hoogovenconcern staan een rui mere winstmarge in de weg. Dit is een van de hoofdoorzaken van het aan bod in de Hoogoven-hoek. Philips moest bijna een gulden (9 punten) prijsge ven op 58.80. Unilever hield het been goed stijf op 101.60 (101.80). Kon. Olie viel ook niet tegen met een koersver lies van 40 cent op 158.40. Later kreeg de markt een verdeeld karakter. AKU liep op tot 114.10, doch Unilever zakte in tot 101. K.Z.-Orga non verbeterde tot 129.70 maar Hoog ovens daalde tot 94. De handel in de internationale waarden verliep zeer rustig. Wederom moet de oorzaak van de afbrokkelende koersen in Amsterdam worden geweten aan de aanhoudende koersdaling in Wall Street. Aldaar zag het er dinsdag aanvankelijk optimis tisch uit toen de koersen zich verbe terden. De vreugde was echter van zeer korte duur. De verkopen kregen later sterk de overhand, waardoor de koerswinsten moesten plaatsmaken voor koersverliezen. De markt sloot dan ook zwak ook voor Kon. Olie en Unilever. Philips en KLM bleven er onveranderd. De cultures gaven geen verandering van betekenis te zien. In de scheep vaartsector was Holl.-Amerika Lijn la ger, doch Van Ommeren iets hoger. Ook hier was de handel zeer kalm. De staatsfondsenhoek schommelde rond het voorgaande slotniveau. Uit de weekstaat van de Nederland- sche Bank blijkt dat de schatkist niet alleen leeg is maar dat de staat voor f 122 min. in het krijt staat. Gezien de aanhoudende rentestijging in Ne derland, alsmede discontotarieven in het buitenland, meent men ter beurze in Amsterdam dat het Nederlandse dis conto daarbij thans ten achter ligt. Men acht een verhoging van het Ne derlandse disconto (thans 51/» pet.) bin nen niet al te lange tijd dan ook tot de mogelijkheden. AMSTERDAM In de eerste helft van dit jaar is er in ons land f 197 miljoen meer gespaard dan het eerste halfjaar 1968. Het spaartegoed steeg van f 22679 miljoen tot f 25135 mil joen. Deze resultaten werden bereikt door 'n inleg van f 7554 (v.j. f >6868) miljoen en een terugbetaling van f 6553 (eerste helft 1968 (f 6064 miljoen). Bij de Rijkspostspaarbank werd over het eerste halfjaar 1969 f 94 miljoen minder gespaard dan over die periode in 1968. BRUSSEL Belië heeft het disconto, de officiële rente van de Belgische na tionale bank, verhoogd met een vol procent tot 7 procent. In enkele etap pes is daarmee in zeven maanden tijd het disconto met 2% procent gestegen. In Nederland geldt nog altijd se dert 9 april een discontotarief van 5V2 procent. Een aanpassing van het Nederlandse tarief wordt nu ook ver wacht, zij het dat een discontoverho ging direct weinig effect sorteert, om dat de geldschaarste daarmee niet ver dwijnt. Op de geldmarkt worden in ons land tarieven betaald die tussen 9 en 10 pro cent liggen. Wel zal een discontover hoging in Nederland tot gevolg hebben, dat de banken, die voorschotten bij de Nederlandsche Bank hebben opgeno men, hiervoor dan meer moeten beta len. Ook zal de rente van kredieten dan stijgen. In West-Duitsland geldt een disconto van 5 procent, in Frankrijk van 7 pro cent, in Engeland van 8 procent en ln de Verenigde Staten van 6 procent. De rente voor eerste klas leningen ligt in de Verenigde Staten evenwel op 8' 2 procent. BREMEN Door de fusie van de Vereinigte Flugtechnische Werke VFW met Fokker is een internationale on derneming ontstaan, die een beslissen de rol zal spelen in de lucht- en ruimte vaartindustrie. Met deze woorden be groet het bestuur van de VFW (vroe ger de Weser Flugzeugbau/Focke-Wulf/ Heinkel Flugzeugbau) in zijn jaarver slag over 1968 deze belangrijke fusie. Met een personeelsbestand van meer dan twintigduizend mensen en een aan delenkapitaal van ruim 100 miljoen mark is de groep VFW-Fokker een van de grootste vliegtuigproducenten van Europa. VFW heeft zich verder uitgebreid door de overneming van 65 procent van het kapitaal in de Rhein-Flugzeugbau en een belang van 50 procent in de Henschel Flugzeugwerke, waardoor de onderneming sterker is geworden op het gebied van de kleine vliegtuigen. Te verbreding van de basis werd een belang genomen van 50 procent in de Hansa Waggonbau. De VFW heeft in 1968 een omzetstij ging van 23 procent geboekt tot 352 miljoen mark. De produktie nam toe met 55 procent.- Het concern telde eind 1968 10.752 werknemers.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 2