Beurs van Amsterdam
Financiële
notities
Markt bleef
gedrukt
Uitbreiding bij
VFW (Fokker)
Na zes jaar Uitlaat
nu uit de ether
Anita Harris
niet op zaterdag
Schotland vaarwel
Madeleine Bell in
Zomaar Zomeravond
Stopzetting speciale
vakantie-uitzendingen
en TELEVISIEPROGRAMMA'S
Smidje Verholen
en het geheim van
De Uylenborgh
Meer gespaard
PILOOT STORM
l
TEKKO TAKS
VANAVOND
TELEVISIE
MORGEN
T.V. LANGENBERG
VANAVOND
MORGEN
i
Hoger disconto
in België
r-jiiia 2
DONDERDAG 31 JULI 1969
Hij splitste zich in tweeën, werd smal
ler en ik volgde naar rechts afbuigend
de weg, die me naar Hedgerow zou
brengen.
„Hedgerow," zei ik hardop terwijl ik
probeerde me een voorstelling ervan te
maken. Maar het beeld was even troebel
als mijn voorruit, als het wegdek van de
smalle straat dat nu bijna onzichtbaar
was door de plotselinge stortvloed.
Ik wist, dat ergens een paar kilometer
verderop aan de linkerkant weer een
wegwijzer moest zijn, dit keer op een
brievènbus geschilderd, een wijzer die
me van de macadamweg, die ik sinds de
snelweg gevolgd had, zou afleiden.
Spoedig zou ik deze weg die me door
Redbrook gevoerd had verlaten, deze
weg die een heuvel wist te beklimmen
en door een dal te duiken, deze weg die
zich aan de contouren van het land
schap had aangepast zonder het te
verstoren.
De nieuwe weg die ik moest volgen
zou maar klein zijn. Een eigen weg,
alleen van de familie Hedge. Deze weg
van anderhalve kilometer, vol stenen,
stukken rots en aardkluiten, zou me
naar de boerderij brengen. Dit door de
julizon uitgedroogde en geblakerde pad
zou nu wel een glibberige modderpoel
zijn, dacht ik bezorgd.
Het was onmogelijk hetraampje open
te laten want zelfs door het kleinste
spleetje sloeg de regen naar binnen. De
auto dampte. De vochtige warmte
maakte me benauwd en gaf me een
gevoel van verstikking. Het was of de
zijkanten van de auto en de gesloten,
druipende ramen zich om me samen
persten zodat ik er van overtuigd was
dat het niet lang meer zou duren of ik
zou geen adem meer kunnen halen.
Het was als een nachtmerrie het
gevoel dat je krijgt als je met kloppend
hart 's nachts wakker wordt en weet
dat je, als je ook maar een fractie van
een seconde langer geslapen zou heb
ben, iets ondraaglijks, onuitsprekelijk
afschuwelijks ervaren zou hebben. Ter
wijl ik naar het geluid van de ruitenwis
sers luisterde in hun vergeefse strijd een
plekje op de ruit vrij te maken, en naar
de stroom van het water langs het glas
keek, kreeg ik het gevoel alsóf ik achter
een tuimelende waterval zat, verblind
en verdoofd door het bulderende water,
gevangen in een wolk van waterdamp
terwijl ergens daarbuiten een naamloos,
onbekend gevaar naar mij op de loer
lag.
Het is alleen maar de angst, dat je
verdwaald bent, stelde ik mezelf gerust.
Je rijdt over een onbekende weg naar
een onbekend huis, bewoond door on
bekenden. Je voelt je zo omdat je moe
bent, een stekende pijn tussen je schou
derbladen hebt en moeite hebt met
ademhalen. Dit is geen waterval eh het
regent beslist niet meer zo hard als een
minuut geleden en als het uitzicht wat
beter wordt, komt alles weer in orde.
Ik reed langzaam verder, zoekend
naar een aanwijzing, dat ik op de plek
van bestemming aangekomen was, maar
het enige dat ik zag waren vage, verte
kende beelden van gebogen, in de wind
zwiepende struiken en bomen aan
weerskanten van de weg.
De auto slingerde en ik deed mijn
uiterste best hem weer onder controle
te krijgen.
Toen hij tenslotte stopte, zette ik de
motor af en bleef een ogenblik doodstil
zitten. Ik haalde diep adem en draaide
het contactsleuteltje weer om. De mo
tor gonsde. De wielen draaiden, maar ik
kon noch voor- noch achteruit. Het
enige geluid dat ik hoorde was het
onafgebroken, irriterende trommelen
van de regen en de enige beweging in de
auto was die van Christophers zwaaien
de sleutelhanger en toen hield ook dat
op.
Ik wist niet hoelang ik het nog in de
auto zou kunnen uithouden. Het was
ondraaglijk warm. Mijn bovenlip en
voorhoofd waren nat van het zweet en
toen ik onbehaaglijk op mijn stoel
schoof, was ik één afschuwelijk ogen
blik overtuigd, dat ik vastgekleefd zat.
Ik wuifde me koelte toe met mijn hand
en voelde me klam en onbehaaglijk.
Op de achterbank lagen mijn twee
koffers en...
„Heb je niets vergeten? had Christ
opher gevraagd.
„Alleen mijn regenmantel, anders
niet," zei ik beschuldigend en verbit
terd tegen mijn gezicht dat mij met
wijd opengesperde ogen uit het auto
spiegeltje aanstaarde.
Een half uur zat ik in die dampende,
smoorhete auto te wachten in de hoop
dat iemand langs zou komen, maar
blijkbaar was ik alleen zo gek om in dit
noodweer op pad te zijn. Snakkend
naar frisse lucht draaide ik het raampje
aan de andere kant open, net ver
genoeg om de zo gezegende koelte naar
binnen te krijgen en het spleetje toch
zo klein dat ik hoopte de regen buiten
te houden. Maar door het geweld van
het noodweer moest ik het raampje
weer dicht draaien.
Tenslotte dwong ik mezelf, overtuigd
dat ik daar niet langer bij het vallen van
de duisternis opgesloten in de auto kon
blijven zitten, het portier te openen.
Ik liep met gebogen hoofd en de
regen droop met een straaltje langs mijn
nek. Ik keek naar mijn voeten, zo bloot
in de dunne, doorweekte sandalen. Ik
voelde mijn jurk doorweekt over mijn
schouders hangen en het lint, dat het
haar uit mijn gezicht had gehouden was
vrijwel onmiddellijk verdwenen.
Ik weet niet, hoelang ik langs die weg
heb gelopen. Ik had geen enkel begrip
van tijd meer. Ik ploeterde maar verder,
mij bewust van het feit dat ik een
domheid begaan had dat ik in de
auto had moeten blijven tot er hulp
kwam.
„Het zou verstandig zijn terug te
gaan," zei ik hardop, merkwaardig ge
rustgesteld door het geluid van mijn
eigen stem.
Maar halsstarrig bleef ik de ene motf-
dervoet voor de andere zetten. Onver
schillig en berustend nam ik niet eens
meer de moeite de diepere plassen te
vermijden en stapte er pal doorheen. Ik
liep, naar ik van harte hoopte, in een
rechte lijn en naar mijn gevoel in een
overdreven vertraagde beweging.
Nu duurt het niet lang meer, maakte
ik mezelf wijs, want ik. wist best, dat ik
verdwaald was, maar weigerde het feit
te erkennen. In plaats daarvan bleef ik
maar volhouden dat ik er nu gauw zou
zijn, dat het onmogelijk nog veel verder
kon zijn, dat Hedgerow werkelijk be
stond, een stevig bouwsel, opgetrokken
uit bakstenen, balken en planken.
Omdat ik het doorweekte gesop van
mijn schoenen tegen mijn modderige
voetzolen niet langer verdragen kon,
trok ik ze uit en droeg ze samen met
mijn doorweekte tas in mijn hand.
Ik hief mijn hoofd op en streek met
beide handen mijn haar uit mijn ogen,
waarbij de bengelende schoenen en tas
tegen de zijkant van mijn hoofd bons
den.
En toen zag ik het
Het was slechts een paar meter voor
mij uit en een beetje'naar rechts. Het
was een licht dat leek te flikkeren
terwijl het met snelle bewegingen heen
en weer slingerde, alsof iemand een
lantaarn droeg, waarmee hij zwaaide.
Maar toen ik dichterbij kwam, zag ik
dat het tenslotte toch geen zwaaiende
lantaarn was. Het was het door de
zwiepende regen en storm gegeselde
gebladerte dat die illusie had opgeroe
pen. Het was een licht dat door een
venster scheen, een licht dat kalm en
helder scheen en terwijl ik er op af ging,
dacht ik met welbehagen aan een warm
bad en droge kleren.
Maar het was Hedgerow niet.
De regen verminderde. De druppels
waren nog groot, maar ze vielen zacht
jes neer, alsof de bui even moe was als
ik. Maar mijn blote voeten, ineenkrim
pend van de stekende pijn op het
onregelmatige tegelpad, vertelden me
nog voordat mijn ogen het deden, 'dat
dit een ander huis was.
Dit was een klein huis, dit donkere
silhouet- dat zich tegen de door de,
bliksem verlichte hemel aftekende. Het
bestond uit één verdieping en lag een
zaam en alleen aan de weg, stoer in zijn
isolement.
(wordt vervolgd)
zmmMM
4183. Ran Seth was er de man niet naar om feest
te gaan vieren, nu hij zo onverwacht en veilig was
teruggekeerd in Thorim. Er moesten belangrijke be
slissingen genomen worden en een plan de campagne
opgemaakt. Hij gunde zich geen tijd om te rusten of
om zich te verfrissen, vooral niet, toen hij eenmaal
wist, dat zijn voortvarende zoon, Seth Beth, het vijan
delijke schip was achterna gegaan en sindsdien werd
vermist. „Onze taak om dat vreemde schip op te
sporen wordt in ieder geval vereenvoudigd door het
feit, dat de opvarenden in het water thuis horen", leg-
de hij de piloten uit van de groep die met hem de ach
tervolging zou inzetten, „en zoveel water hebben we
niet op onze planeet. Alles wijst er trouwens op, «dat
zij zich in een der ij smeren ophouden. En het moge
kosten wat het kost, maar deze indringers moeten de
finitief van onze planeet verdreven worden"! Lynn
Seth kwam afscheid nemen van haar man. „Jij brengt
onze zoon veilig terug, Ran", sprak zij vol vertrouwen.
Even later stegen de vliegtuigen der vastberaden Vo-
raks op. Koers pal noord!
39. Het verscheurende monster nam zijn kans waar
en sprong met wijd geopende muil, waarin de lange
vlijmscherpe slagtanden blikkerden, op de adellijke
jager af. Sir Patrick, met dikke zweetdruppels van
spanning en angst op het gezicht, besefte heel goed
dat er ogenblikkelijk en degelijk gehandeld moest
worden. Hij deed het enige juiste, dat hij onder de ge
geven omstandigheden doen kon om zijn leven in ie
der geval zo duur mogelijk te verkopen. Hij pakte zijn
geweer stevig bij de loop, liet gierend een grote
boog door de lucht beschrijven en sloeg het ondier met
alle kracht waarover hij beschikte met de harde hou
ten kolf tegen de machtige kaken die klapperend op
elkaar ketsten. Suizend hoorde hij de vlijmscherpe
klauwen over zijn hoofd gaan, maar kon niet meer
voorkomen dat hij omver gelopen werd. En daar bui
telde de dappere Courage netjes kopje over, terwijl
de sabeltijger een eindje verderop tot stilstand kwam.
VARA's veelbesproken en vaak om
streden radioprogramma Uitlaat ver
dwijnt in de komende herfst uit de ether.
De Vara heeft nog geen beslissing ge
nomen over een eventueel ander jonge
renprogramma op zaterdagmiddag. Des
tijds kwam Uitlaat in de plaajs van het
programma Multiplex.
De reden voor het verdwijnen van dit
programma is het vertrek per 1 okto
ber uit vaste Vara-dienst van de samen
steller Wim de Bie.
Samen met Kees van Kooten blijft
Wim de Bie, die destijds na de NRU-
cabaret-cursus gevolgd te hebben, in
dienst bij de Vara kwam, optreden als
clichémannetje.
Tevens blijft hij met Van Kooten en
Dimitri Frenkel Frank op free-lance ba
sis de redactie voeren van het tv-pro-
gramma Hadimassa.
Wim de Bie deelde gisteravond mee
dat hij na zes jaar werken aan Uitlaat
uitgekeken was op dit programma. „Ik
ga nu als free lance aan de slag, maar
buiten Hadimassa heb ik voor het na
jaar nog niets op mijn programma
staan".
Het Vara-programma Maar niet op
zaterdag, dat morgenavond van 19.07
tot 19.37 uur wordt uitgezonden via Ne
derland' 1 laat onder andere het optre
den van de bekende zangeres Anita
Harris uit Engeland zien.
Zij zingt Dancing in the street, Anni
versary Waltz en Makin Whoopee.
Naast Anita Harris ziet men in deze
show van de London Weekend Televi
sion ook Lonnie Donegan en zijn trio
en danser Peter Gordino.
Zondag Nederlandll (21.56Ï22.25) n d
cumentaire over Schotland. Eigenlijk
vormt Schotland geen uitzondering op
een aantal andere streken in Europa
die te maken hebben met de de-popula-
riesatie. Grote gebieden in Frankrijk
kennen hetzelfde verschijnsel: het weg
trekken van de jeugd naar de grote
steden. Toch is er een wezenlijk ver
schil aan te duiden. De Schot neemt
met bitterheid afscheid van het land
land waar hij zozeer mee is vergroeid.
Maar er blijft hem geen andere keus
over, omdat het land voo? hem geen
leefbaar bestaan meer heeft te bieden
In de film film „Schotland vaarwel"
wordt dat bewijs geleverd.
In het Vara-televisieprogramma Zo
maar een zomeravond, dat morgen van
20.22 tot 22.40 uur op Nederland 1 wordt
uitgezonden, treedt als speciale gast op
de zangeres Madeleine Bell.
Zij is 27 jaar en werd in Newark in
Amerika geboren. Zij begon al vroeg
met piano- en danslessen. Later kwam
daarbij het zingen. In 1961 begon zij
haar loopbaan in het koor van de Brad
ford Singers. Toen deze groep een tour
nee naar Europa maakte en onder meer
in Londen optrad had Madeleine het
daar zo naar haar zin dat zij besloot er
te blijven. Zij bouwde er aan haar car
rière als solozangeres. Inmiddels heeft
Madeleine al vijf singles gemaakt. Zij
is nu bezig aan haar derde langspeel
plaat.
HILVERSUM I.
18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije
tijd: A. Stereo: Amsterdams Vrouwen
koor met piano; B. Harmonieorkest.
18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Ver
slag IBM-Schaaktoernooi te Amster
dam. 19.03 Stereo: Soul-songs (gr).
19.15 Muziek van Het Leger des Heils
(gr.) 19.30 Stereo: Weens Filharmo
nisch orkest: amusementsmuziek (gr.).
20.00 Raket: gevarieerd programma.
(20.20-20.30 en 21.20-21.30 Reportages
van de atletiek-ontmoeting Europa
Verenigde Staten in Stuttgart). 22.20
Avondoverdenking. 22.30 Nws. 22.40
Mededelingen. 22.45 Stereo: Sterrein in
stereo: licht gevarieerd platenpro-
gramma. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.10 Radiojournaal. 18.25
Stereo: Dis-Sonantjes. 19.25 Gesproken
brief. 19.30 Nws. IKOR: 19.35 Kerk ver
af en dichtbij. 19.45 Avondgebed, (her
vormde kerkdienst). AVRO: 20.05 Zing
met ons mee: liedjesprogramma. 20.30
Stereo: Omroeporkest en soliste: mo
derne muziek. 21.30 Een echo uit het
dal, hoorspel (herhaling van 19.10-67).
22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.55
Stereo: Nieuwe Scandinavische kamer
muziek (opn.). 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
18.50 Kleur: Pluimpje. 19.00 Journaal.
NCRV: 19.07 Kleur: Muzikaal relaas
van de geschiedenis van Country and
Western muziek. NOS: 20.00 Journaal.
NCRV: 20.20 Actualiteitenrubriek. 20.45
Haal je kijkgeld terug, quiz. 21.00 Poli
tieke moorden: Lev Trotski, dood in
ballingschap, TV-spel (dl. II) (Bavaria-
produktie). 22.30 Avondsluiting. NOS:
22.35-22.40 Journaal. 22.45-23.15 Kleur:
Samenvatting Atletiekontmoeting Euro
pa Verenigde Staten te Stuttgart.
NEDERLAND II
NOS: 18.50 Kleur: Pluimpje. 19.00
Journaal. 19.03 Scala, informatief pro-
gr. AVRO: 19.30 kleur: Reportage Open
Internationale tenniskampioenschappen
van Nederland te Hilversum. NOS:
20.00 Journaal. AVRO 20.20 kleur: Re
portage Open Internationale tenniskam
pioenschappen van Ned. te Hilversum.
22.10 Journaal. KRO/RKK: 22.15-22.30
Kleur: Samenvattend verslag Pauselijk
bezoek aan Afrika.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Badinerie: klassieke muz.
(gr.). (7.30 Nws.; 7.32 Act.; 7.50 Over
weging). 8.00 Nws. 8.11 Vakantiejeugd-
progr. 8.30 Nws. 8.32 Vakantietips. 8.45
V. d. huisvr. (9.00-9.10 Gymn. v. d. huis
vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Nieu
we aarde: impressie en bezinning over
het thema: missie en zending. 10.00 Ste
reo: Aubade: klassieke en moderne or
kestwerken (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Voor
de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00
van twaalf tot twee: gev. programma.
(12.22 Wij van het land; 12.26 Medelin-
De Nederlandse Omroep Stichting
(NOS) zal op 7 augustus ophouden met
de vakantie-televisieprogramma's die
iedere dinsdag en donderdag 's mid
dags worden uitgezonden.
Op die dag wordt het laatste pro
gramma vertoond, dat zoals gewoonlijk
bestaat uit een filmpje uit de oude
filmdoos, een aflevering van de serie
Natuurgetrouw en een kleurenshow
rond Doris Day.
gen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar...) 14.00 Jean Sebastien, hoorspel.
14.35 Stereo: Licht combo (gr.). TROS:
15.00 Licht gev. pl.progr. 16.00 Nws.
16.02 Stereo: Iene Miene Muze: nws.
over underground en westcoast music.
16.30 Sterrebeeld: Anthony Newly,
klankbeeld. 17.00 Sportkompas. 17.45
Actualiteiten.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Li. gr.muz. 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Lichte gr.muz. (8.30-8.33 De groente
man). 8.50 Woordelijk... vandaag de dag,
praatje. NOS: Stereo - 9.00 Berlioz in
woord en muz. AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: popu
lair verz.pl.progr. (11.00-11.02 Nws.).
11.30 Stereo: Cello en piano: klassieke
muz. 11.55 Beursberichten. NOS: 12.00
Blik op de wereld: informatief progr.
12.30 Overheidsvoorlichting: Leven en
werken waar ruimte is. Samenstelling
en presentatie: Thon Raes. 12.40 Ste
reo: li. gr.muz. 12.50 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Actu
aliteiten. 13.20 Stereo: Moderne orkest
werken. (gr.). NOS: 14.10 Stereo: Li. gr.
muz. 14.30 Moderne en klassieke ka-
mermuz. (gr.). 15.10 Stereo: Licht orkest.
15.20 Ontwikkelingswerk: contradicties
rond een groeiende taak in een krim
pende wereld, rede. 15.50 Spelen met
taal. VPRO: 16.00 Nws. 16.02 Thuis:
progr. voor thuiszittenden. 16.45 Klas
sieke en moderne orkestmuz. 17.40 In
formatie: achtergronden en commen
taar. 17.55 Mededelingen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 De Eddy
Becker Show. (10.00 Nws.). NOS: 11.00
Nws. 11.02 Felix Meuders. VPRO: 12.00
Nws. 12.03 Top-30. (13.00 Nws.). TROS:
14.00 Nws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO:
15.00 Nws. 15.03 Muz. Boetiek: licht
muziekprogr. (16.00 Nws.). 17.00 Nws.
17.02 Radiojournaal. 17.0518.00 Neder
landse toppers.
DUITSLAND I
(Regionaal pnpgramma NDR: 18.00
Mit dem Auto unterwegs: tips voor het
weekend. 18.30 Kleur: Zandmannetje.
18.40 Actualiteiten. 18.55 Regionaal jour
naal. 19.26 Kleur: Nationaal Geogra
phies: verborgen dierenwereld. 19.59
Programma-overzicht. WDR: 18.00
Kleur: lm Land der Tiere. 18.30 Kleur:
Voor de kleuters: Seid Ihr alle da?
18.40 Nws. actualiteiten en goeden
avond. 19.20 Kleur: Die Karwane) 20.00
Journaal en weerbericht. 20.15 Kleur:
Atletiek-reportage. 22.15 Immer wider
beginnt die Zukunft, reportage. 23.15
Journaal, commentaar en weerber.
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40
Immer dise Eltern...: TV-serie. 19.10
Kleur: Der Raufbold, kort TV-spel.
19.45 Nws., actualiteiten e n weerber.
20.15 Mamsell Nitouche: klucht. Aan
sluitend: Nws. 21.45 Politiek gesprek
met jongeren. 22.45 Nws. en weerber.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Nws. en act. (herh.
van gisteravond). 10.30 Titel, Thesen,
Temperamente: cultureel progr. 11.15
Serenade einer grossen Liebe: Duitse
speelfilm. 12.50 Internationaal pers
overzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.34
Nws. 16.40 Tele-Skop. 17.50 Program-
ma-overzicht. 17.55-18.00 Nws.
DUITSLAND II
17.25 Weerbericht voor vakantiegan
gers. 17.30 Nws. en weerberich. 17.35
Die Sport-Information.
Fonds
Vorige
koers
iste
not.
Nederland
1967
74
100%
100 H
Nederland
1966-1
7
94Ü
9414
Nederland
1969
7
94%
94%
Nederland
1968
6t
88%
88%
Nederland
1968-2 61
88 ft
88 ft
Nederland
1968-3 61
88 ft
88%
Nederland
1968-4 61
88%
88%
Nederland
1966
61
89
89
Nederland
1967
64
86%
867/t
Nederland
1967
6
84%
85%
Nederland
1965-1
51
86
86
Nederland
1964-1
51
83%
84
Nederland
1964
5
81
81
Nederland
1958
44
83%
83%
Nederland
1964
44
95 A
95 ft
Nederland
1959
44
81
81%
Nederland
1963-1
44
76%
76%
Nederland
1961
4
78
78%*
Nederland
1953
34
72%
78%
Ned staff ell.
1947
34
68%
68%
Nederland
1951
34
89
89
Nederland
1953 1-2
34
80%
80%
Nederland
1950 1-2
34
67%
67%
Nederland
1954 1-2
34
70
70
Ned. grootb. obl
1946
3
97%
80%
Ned. dollarlng.
1947
3
88
87%
Bank v N.G wnb.l. '57
6
90%
90%
ld. 30-jar 1958/'59
44
79%
78%
H.V.A.-mijen ver.
a
71%
70%
A.K.U
a.
116
114.1
Delimij f
eert.
59.1
59.5
1304: Smidje Verholen was niet in staat deze
kwellende vraag van heer Gozewijn van Uylen te
beantwoorden, want juist op dat moment ging de
telefoon. „Met Verholen'.... zei de smid, en hij keek
wel even verbaasd op toen hij merkte, dat-ie buur
man Knolle aan de lijn had. „Kan je even bij me
komme, buurman?" vroeg boer Knolle. „Ik heb
iets héél belangrieks te vertellen en dat kon wel
ereis wat te maken hebben met die kale logeer
gast van je...." „Als het werkelijk zo ernstig is,
dan kom ik meteen, Knolle", antwoordde de smid
en even later zat hij al in de zundagse kamer van
zijn brave buur. „Kiek 'es, Verholen", zei boer
Knolle en hij strekte zijn knoestige voeten naar de
behagelijke warmte van de plattebuiskachel. „Ik
heb een beetje zitten prakkezeeren, zie je? Nou heb
Eelco Eelkema me verteld, dat die kale vrind van
je bestolen is veur misschien wel een paar mil
joen. Een Pladvinder uut de stad heb het gedaan,
zei Eelco En de gestolen buit heeft-ie weggevoerd
in een vrachtwagen..." Toen stak boer Knolle
een fijn sigaartje op en vervolgde slim: „Ik ben
zo'n vrachtwagentje tegengekomen en ik heb het
herkend óók! Het is van de firma Bollekees en
Kluts, autoverhuurders te Gravendrecht. Ik heb
dat ding zelf ook wel ereis van ze gehuurd om er
een partij tomaten mee naar de veiling te bren
gen. Daarom weet ik het zo zeker. De wagen is
van Bollekees en Kluts, aan de Oude Haven, num
mer 5 te Gravendrecht...."
(Slotkoersen wan gisteren)
Heineken's Bierbr aand. 167
Hoogovens nr.c.v.a 106.3
Kon. Zout Organon a 131
Philips gem. bezit a. 59.8
Unilever c.v.a. 102.1
Dordtsche Petr. a.
Kon. Petr. L a.
H.A.L a.
Java-China p n.r.c.v.a
KJL.M a
Rotterd. Lloyd a
Scheepvaartunie a.
Bk v Ned. Gem '67-1-2 61
Bk v Ned Gem 68-1-2 61
Bk v Ned. Gem '67-1-2-3 61
Bk v. Ne Gem 1965-1 6
Bk v Ned. Gem '58-1-2-3 41
Nat bk v. mid. kred. '66 7
Nat Investingsb 1966 51
Fr.-Gron. Hyp.b. dw 6
Alb Heyn wdlobl '55 4
British Petrol 1966 71
Bijenkorf 6
Co-op Ned r.spaarbr
Ned Gasunie 71
Ned. Gasunie 61
Ned. Gasunie 5!
Philips dlr 250-100 '51 4
Pegem 1-2 1957 6
Pgem 195' 6
Rott Rijn Pljpl.mi) 51
K.L.M 1968 7
K.L..M 15-jarig 5
Ned Spoorw '57 1-2 *1
AKU 41
Berghuizer Pap.fabr 44
Gelder Zonen v. 43
Grasso's Kon Mach.f 51
KLM 3*
Meteoor beton 51
Rijn-Schelde 74
Stokvis en Zonen 41
Thomassen/Dr.-Verbl 44
Alg. Bank Ned. a
Amrobank f 20.a
Nationale Ned cert
Ned Credietb aand b
Ned Middenstandsbank a
Slavenburg's Bank a
Albert Heyn a
Bergh en Jurg f 250-1000 a
Blijdenst - Will f 1000 nrcv;-
Lucas Bols a
Bredero vast goed a
Bredero ver.bedr n.r.c.v.a
Buhrmann-Tetterode a
Bijenkorf n.r.c.v.a
Calvé nj.cv.a
Calve com.pref.wd.nr eert
Drentsch-Overija houth. a
D.R.U a
Edy email!e a.
Elsevier uitgeversmij a
Erdal mij v wasverw a.
Fokker a.
Gazelle rijwielfabrlek a
leider (van) Dapler a
Gist-Brocades a.
162.5
94.2
129.7
59.4
102
866 865
158.6 158
94% 93%
135 132%
190 193
126% 127
119 118%
90% 90%
89%
88 A
87
74
98%
82%
85%
119V4
97%
96%
158
98
90 ft
88%
78»%
89
90%
91ft
92
93
85%
92
95
85
85%
95
102%
90
82
93 ft
270
56.1
910
170%
106.4
197%
165
176
58.9
178.5
158%
430
520
553
690
121
115
410
61
521
722
89%
88%
87
73%
98
89
85%
97%
97%
90ft
8812
78%
89%
90%
91%
92
92%
84%
91%
95
85
35»/«
95
102
90
94
260
55.5
890
170
106.2
195
164.3
175
60
177
158*/«
420
520
546
680
115%
410
60%
518
712
425 430
139% 139%
186% 135%
95 94.8
Grasso's kon.mach.fabr a.
Holec aand.
Internatio aand.
Kluwer Uitg. Mij
Kon. Ned. Papierfabr. a.
Kon. Ned. Textielunie eert
Krasnapolsky La.
KVT (kon. ver. tap.) aand
I/eidsche Wolspinnerij a
Lips en Gispen eert.
Meteoor Beton a.
Naarden Chem. fabr a.
Naeff gebr. a.
Nedap ned. app. fabr. aand
Ned. Kabelfabrieken aand
Neile wed. J van aand
Nyma n.r.c.v.a
Nij verdal-ten Ca te a.
Overz. Gas, nat. bez. v.a.f
Pakhoed a
Palthe a
Pont Houthandel a
Reesink en Co. a
Scheveningen Expl.mij f.a
Schokbeton aand b
Scholten Carton en Pap a
Schuppen Sajetfabriek a
Simon de Wit aand b.
Technische Unie a.
Thomassen/Dr.-Verbl f.a
Twentsche Kabelfabrlek a
(Jbbink-Davo a.
Unilever 1000 cert. 7cpr a
Ver Machinefabrieken a
Ver Ned Uitg bedr
Ver Touwfabrieken c.v.a
Vredestein Rubb.br c.v.a
Vulcaans >nd
Wessanen's kon fabr a.
Billiton le rubriek a
Geldersche Tramw.mij a
H.B.B bel depot 1-2 pb f
Interbonds 1 pb f.
Vastgoedbel.fonds part f
IK. A beleggingmij f
Robeco f 50 a
Rolinco t
Unltas f 50 a
Canadian Pac Railw eert
Int Nickel Cy Can eert
SheiJ Can (10 a.) cert
ATT !5-10a33-l/3d cert
Anaconda cert
Bethlehem Steel eert
Chesapeake and Ohio cert
Cities Serv 10 10 dlr cerl
Dupont d.n 10 5 dlr cert
General Electric cert
General Motors cert
Kennecott Copper cert
Phillips Petroleum cert
R.CA. cert
Republic Steel cert
Shell Oil cert
Standard Brands 10 a cert
U.S Steel (10) cert
Wool worth cert
Wegener
131 120
125 127
288 285
224.5 223.5
65 65
166
104%
58
127
137
185
640
340
138
285
104%
57
125
129
180%
632
335
135
278
385
30%
83.5
83.5
91.1
67
159
30.1
172
201
238
323
61.1
325
38%
91
200
102%
130
50%
76
46
810
618
510 500
197.5 195
232.3 229.4
387
33
84
84.5
91.1
67
160
140l
30.1
171
202
115
243
327
65
330
38%
94
99
209
102
140
50
75
848
45
815
618
207
505
73%
35 A
24%
53>/«
31
31
60%
48%
135%
86%
71%
40%
52%
37
38%
54%
204.6
500
72%
35%
24
53%
30%
29%
59%
18%
86
71
40
52%
37%
38%
54
44 44
39% 39%
32®/« 32%
46 90.3
O
AMSTERDAM, 30 juli Ook van
daag is er van enig koersherstel voor de
internationale waarden geen sprake ge
weest. Het tegendeel was wederom
waar, want de koersen voor deze fond
sen noteerden opnieuw beneden het
voorgaande slotniveau. Bepaald flauw
in de markt lag AKU evenals K.Z.-Or-
ganon bij de opening. Voor AKU bleef
het aanbod voor buitenlandse rekening
aanhouden. Dit aanbod vond alleen ko
pers op het verlaagde niveau. De eer
ste notering kwam tot stand in de
AKU-hoek op 113, tegen gisteren
115.30 als gemiddelde koers van de
laatste tape. K.Z.-Organon daalde f 3
tot 128.80. Hoogovens was nog niet van
de schrik bekomen van de forse koers
daling van gisteren. Hier zakte de koers
60 cent in tot 94.50. De hoge kosten
bij het Hoogovenconcern staan een rui
mere winstmarge in de weg. Dit is
een van de hoofdoorzaken van het aan
bod in de Hoogoven-hoek. Philips moest
bijna een gulden (9 punten) prijsge
ven op 58.80. Unilever hield het been
goed stijf op 101.60 (101.80). Kon. Olie
viel ook niet tegen met een koersver
lies van 40 cent op 158.40.
Later kreeg de markt een verdeeld
karakter. AKU liep op tot 114.10, doch
Unilever zakte in tot 101. K.Z.-Orga
non verbeterde tot 129.70 maar Hoog
ovens daalde tot 94. De handel in de
internationale waarden verliep zeer
rustig.
Wederom moet de oorzaak van de
afbrokkelende koersen in Amsterdam
worden geweten aan de aanhoudende
koersdaling in Wall Street. Aldaar zag
het er dinsdag aanvankelijk optimis
tisch uit toen de koersen zich verbe
terden. De vreugde was echter van
zeer korte duur. De verkopen kregen
later sterk de overhand, waardoor de
koerswinsten moesten plaatsmaken voor
koersverliezen. De markt sloot dan ook
zwak ook voor Kon. Olie en Unilever.
Philips en KLM bleven er onveranderd.
De cultures gaven geen verandering
van betekenis te zien. In de scheep
vaartsector was Holl.-Amerika Lijn la
ger, doch Van Ommeren iets hoger. Ook
hier was de handel zeer kalm. De
staatsfondsenhoek schommelde rond
het voorgaande slotniveau.
Uit de weekstaat van de Nederland-
sche Bank blijkt dat de schatkist niet
alleen leeg is maar dat de staat voor
f 122 min. in het krijt staat. Gezien
de aanhoudende rentestijging in Ne
derland, alsmede discontotarieven in
het buitenland, meent men ter beurze
in Amsterdam dat het Nederlandse dis
conto daarbij thans ten achter ligt.
Men acht een verhoging van het Ne
derlandse disconto (thans 51/» pet.) bin
nen niet al te lange tijd dan ook tot
de mogelijkheden.
AMSTERDAM In de eerste helft
van dit jaar is er in ons land f 197
miljoen meer gespaard dan het eerste
halfjaar 1968. Het spaartegoed steeg
van f 22679 miljoen tot f 25135 mil
joen.
Deze resultaten werden bereikt door
'n inleg van f 7554 (v.j. f >6868) miljoen
en een terugbetaling van f 6553 (eerste
helft 1968 (f 6064 miljoen).
Bij de Rijkspostspaarbank werd over
het eerste halfjaar 1969 f 94 miljoen
minder gespaard dan over die periode
in 1968.
BRUSSEL Belië heeft het disconto,
de officiële rente van de Belgische na
tionale bank, verhoogd met een vol
procent tot 7 procent. In enkele etap
pes is daarmee in zeven maanden tijd
het disconto met 2% procent gestegen.
In Nederland geldt nog altijd se
dert 9 april een discontotarief van
5V2 procent. Een aanpassing van het
Nederlandse tarief wordt nu ook ver
wacht, zij het dat een discontoverho
ging direct weinig effect sorteert, om
dat de geldschaarste daarmee niet ver
dwijnt.
Op de geldmarkt worden in ons land
tarieven betaald die tussen 9 en 10 pro
cent liggen. Wel zal een discontover
hoging in Nederland tot gevolg hebben,
dat de banken, die voorschotten bij de
Nederlandsche Bank hebben opgeno
men, hiervoor dan meer moeten beta
len. Ook zal de rente van kredieten
dan stijgen.
In West-Duitsland geldt een disconto
van 5 procent, in Frankrijk van 7 pro
cent, in Engeland van 8 procent en ln
de Verenigde Staten van 6 procent. De
rente voor eerste klas leningen ligt
in de Verenigde Staten evenwel op 8' 2
procent.
BREMEN Door de fusie van de
Vereinigte Flugtechnische Werke VFW
met Fokker is een internationale on
derneming ontstaan, die een beslissen
de rol zal spelen in de lucht- en ruimte
vaartindustrie. Met deze woorden be
groet het bestuur van de VFW (vroe
ger de Weser Flugzeugbau/Focke-Wulf/
Heinkel Flugzeugbau) in zijn jaarver
slag over 1968 deze belangrijke fusie.
Met een personeelsbestand van meer
dan twintigduizend mensen en een aan
delenkapitaal van ruim 100 miljoen
mark is de groep VFW-Fokker een van
de grootste vliegtuigproducenten van
Europa.
VFW heeft zich verder uitgebreid
door de overneming van 65 procent van
het kapitaal in de Rhein-Flugzeugbau
en een belang van 50 procent in de
Henschel Flugzeugwerke, waardoor
de onderneming sterker is geworden op
het gebied van de kleine vliegtuigen.
Te verbreding van de basis werd een
belang genomen van 50 procent in de
Hansa Waggonbau.
De VFW heeft in 1968 een omzetstij
ging van 23 procent geboekt tot 352
miljoen mark. De produktie nam toe
met 55 procent.- Het concern telde eind
1968 10.752 werknemers.