Amerikanen steken steeds meer geld in Europese N.O.P. heeft bijzonder verkeersprobleem Pleisterplaatsen voor chauffeurs Onderlinge afstand van 40 kilometer is ideaal Per huisarts meer fonds patiënten JAN BEREND BOLHUIS: HANDEN UIT DE MOUWEN VOOR HET TE LAAT IS Kindercircus kan het niet bolwerken PLAN VAN RIJKSWATERSTAAT BEOOGT VOORAL DE VEILIGHEID B.T.W. biedt geen grotere fraudekans Planeten toer voorgesteld IN ZES JAAR HO DODEN Snelheid van automobilisten en mentaliteit van bewoners zijn sterk botsende factoren Verband in auto niet verplicht EENVOUDIG MILITAIR FACTOREN CHECK-OUT HILTON FUSIES HOGE SNELHEID VERKEERSLES STOPZETTING DKEIGT DOOK HOGE LASTEN VRAGEN OVER HUIZEN IN HUURKOOP Omrijden Eren wassen Niet duur MOSSELVLOÖT UITGEVAREN MAANDAG 4 AUGUSTUS 1969 T TENGELO Toen de Groningse boerenzoon Jan Berend Bolhuis vertelde, dat hij veearts noch dominee noch landbouwingenieur wilde wor den, was dat een teleurstelling voor zijn ouders. Onlangs liet Jan Berend in zijn geboortedorp Haren de eerste paal slaan voor een nieuw motel, zijn zevende. Ondanks het ontbreken van theologische, agrarische of andere academische aspiraties is hij er toch gekomen. De nu 42-jarige algemeen directeur van de Postiljon Pleisterplaatsen is een van de groten in het in Nederland nog jonge motelvak. ..De motor van het bedrijf" zeggen zijn medewerkers. Een bedrijf met motels, hotels en restaurants in Arnhem, Hengelo, Alme lo, Den Haag, Enschede, Heerenveen en een heel kleintje in Madurodam. Met het vooruitzicht op nieuwe vestigin gen in Haaren, bij de Technische Hoge school Twente (in 1972 klaar) en in Nul de. bij het Veluwe Randmeer. Een personeel van bijna driehonderd man, een omzet van acht miljoen gul den per jaar en een streven om binnen de komende tien jaar tot in totaal zo'n twintig bedrijven te komen. Jan Berend is toch de eenvoudige, recht door zee pratende Groninger ge bleven. Hij zit op deze warme dag in overhemd zonder stropdas achter zijn bureau in het zeer bescheiden directie kantoor en heeft, zo deelt hij desge vraagd mee, geen chauffeur, want „daar ben ik geen type voor". Maar hij is gezien zijn lange, voor al ook internationale, ervaring in het horecavak wel het type om een ge fundeerd oordeel te geven over het mo telwezen in Europa. Het komt er onopgesmukt uit: „Als we zelf niet de handen uit de mouwen steken, is binnen tien jaar ook de mo tellerie in Europa verloren". Hij doelt daarmee op een overspoeling van door. Amerikaans geld geïnjecteerde motels op ons continent. „Daarom is voor de toekomst een verbreding van de parti cipatie grotere en kapitaalkrachtiger concerns aan te bevelen. Economisch zijn ze ons ver voor; vaktechnisch in de horecabranche niet". Voordat de heer Bolhuis zich in staat achtte om over dergelijke zaken te oor delen, was er veel gebeurd. Het begon in Indonesië, waar hij als militair de leiding kreeg van de officiersmess en een beetje van het hotelvak ging hou den. Na de repatriëring de hogere ho telschool, het diploma, anderhalf jaar Frankrijk, een jaar varen, anderhalf jaar Milaan, assistent in het Oranjeho tel in Leeuwarden en tenslotte in de di rectie van het Amstelhotel nu ook Postiljon Pleisterplaats in Hengelo. Daar kwam het idee om, zoals hij het zelf zegt, „de wegkant op te gaan" en bij gebrek aan belangstelling van de anderen begon hij in zijn eentje met motel Arnhem. Van toen af is het steeds in stijgende lijn gegaan. Waaraan is dat succes te danken? Het antwoord blijkt niet in een paar woorden samen te vatten. Jan Bolhuis noemt een serie factoren op. „Bij de wegmotels zijn belangrijk: het punt van vestiging, een groot parkeerterrein, accommodatie voor toeristenbussen en In de nieuwste loot aan de. „Postiljon-boom"in het motel in Almelo, kun nen de gasten zelf aan tafel met barbecue en fonduepan hun gerechten be reiden. natuurlijk een zo breed mogelijk servi cepakket voor de gasten. De stadsmo- tels hebben ook nog een locale func tie. Ze moeten in het maatschappelijk leven in de stad ingepast worden en ze moeten meer service bieden zoals een kapper en een sauna". Een sprekend voorbeeld van deze laat ste stelling is het motel in Almelo, jong ste loot aan de Postiljonboom. Er is een kapper, er is een filiaal van een grote bankinstelling in geves tigd en de gasten kunnen zelf aan tafel met barbecue en fonduepan hun ge rechten bereiden. Maar ook voor de stadsmotels is rui me parkeergelegenheid belangrijk. Jan Bolhuis: „Een Amerikaan schreef al in 1959 in een vaktijdschrift: „Parking is business, no parking is no business". En dat heb ik goed in mijn oren ge knoopt." De klant is koning, elke klant, zowel de fabrieksarbeider als de grootindus- strieel, die soms in een van de motels aan een tafeltje zitten. Volgens de Pos tiljondirecteur wil die klant: snel ge holpen worden, voor een redelijke pi-ijs een goede maaltijd hebben en correct behandeld worden. „Wc doen er veel aan. We hebben service-managers en een klaehtenser- vice. Binnenkort krijgen we misschien nog een check-out aan de buitendeur. Allemaal om te voorkomen dat ie mand met een klacht, hoe klein ook, de deur uitgaat". Sprekend over de financiële opzet (zo laag mogelijke prijzen, zo hoog mogelijke omzet): „In Nederland, dat niet horeca-ininded is, kwam de BTW veel erger aan dan in andere landen. Het is niet te merken aan het aan tal gasten, maar wel aan het geld dat ze besteden. Ze eten iets goedkoper. Het zou beter geweest zijn als de BTW tot vijftig gulden vrijgehouden was. Als men tenminste Nederland aantrekke lijk wil houden voor de toeristen". Over de toekomst van het Neder landse horecawezen valt heel wat te filosoferen. De heer Bolhuis ziet dui delijk vpor zich hoe het moet, een beet je made in-USA, maar wel aangepast aan de Europese sm^ak. „In def provinciesteden halen de ou de hotels het nu al niet meer. We moe ten af van het idee, dat het hotel een soort heilige plaats is. De ou.de, tra- cern? Behalve de geplande uitbreiding nog activiteiten in het buitenland? „Als we een grotere groep kunnen gaan vor- ditionele sfeer zal gepopulariseerd moe ten worden door bijvoorbeeld counter service en plate-service". „In de grote steden zullen grote ho- telkasten komen, vaak verbonden met vliegmaatschappijen en reisbureaus. En met het all-in-one-systeem natuurlijk". Met dat laatste denkt hij duidelijk aan de hotels van het Hiltonconcern, waarin zowel de arbeiders van de Chevroletfabrieken als zijn landgenoot miljonair een kamer naar zijn porte- monnaie vindt en zich thuisvoelt. En de toekomst van zijn eigen con- men zou dat wel mogelijk zijn". Ter verduidelijking van deze zin, met een glimlach vol understatement: „Oriënta tie is altijd nuttig". „In Frankrijk is op het gebied van motels nog weinig. Het terrein ligt daar helemaal braak, evenals in Italië en Spanje". Het streven naar samenwerking is er, volgens hem, in Nederland sterk en hij verwacht ook wel fusies. Maar de realisering is vaak moeilijk. „We moe ten gewoon proberen economischer te denken dan aan kleedjes, versierseltjes en schilderijtjes". Tenslotte de brandende vraag wat het lievelingsgerecht is van de man in wiens bedrijven jaarlijks anderhalf miljoen eieren en 200.000 Wiener Schnitzels wor den verorberd. „Nog steeds tournedos. Je moet zo dicht mogelijk bij de natuur blijven. Het beste stukje van het rund wordt nog steeds erg' gewaardeerd. Kijk maar naar het succes van de steaks in Ame rika". EMMELOORD Tachtig ver keersdoden in zes jaar. De eer ste zeven maanden van dit jaar al dertien. Het zijn trieste cijfers die de rustige Noordoostpolder ons verschaft. Hoe is het mogelijk, vraagt men zich af, dat op de kaarsrechte wegen in het vlakke landschap meer doden in het verkeer vallen dan in gemeen ten die qua inwonertal aanzienlijk groter zijn? Korpschef van de politie, B. van To ledo, denkt het antwoord te hebben gevonden. Volgens hem gaat het om een situatie, die specifiek is voor de Twee factoren: automobilisten die veel te hard rijden on polderbewoners die zich niet realiseren dat het rijk van pioniers, langzame tractoren en een eenzame fietser tot het verleden be hoort. Twee letterlijk botsende factoren, die resulteerden in een ingezonden stuk van burgemeester F. M. van Pantha- leon van Eek in de plaatselijke kran ten, waarin hij, met de angst om het hart, zijn burgers maant tot voorzich tigheid. „Het is hier anders dan in de rest van Nederland", aldus de heer Van To ledo. „Uit agrarisch oogpunt is het land hier opgezet in rechthoeken en daar om zijn de wegen ook allemaal kaars recht. Het zijn stille wegen dus er wordt met hoge snelheden gereden". „Maar plotseling kan er een jonge tje oversteken en onder een wagen uit een zijweg komen. Door de hoge snel heid komt de klap dan direct erg aan. Het komt ook door de weidse omgeving: Het zicht is goed, men kijkt vooruit en ziet vaak niet wat er dichterbij ge beurt. Wij hebben hier typische auto snelwegongevallen, terwijl er helemaal geen snelwegen zijn'*. Dat automobilisten over de smalle polderwegen jakkeren alsof ze op een Autobahn rijden, blijkt uit de meer dan 300 bekeuringen die dit jaar al zijn gevallen voor overschrijding van de maximumsnelheid. Aan de andere kant is het de polder bevolking, waarvan de heer Vai^ Tole do zegt: „Je vraagt je af of sommigen wel zijn meegegroeid met de toegeno men drukte. Ze waren gewend aan de vrijheid van de tijd toen er zelfs nog geen openbare wegen waren". Met verkeerslessen voor de jeugd, lezingen en instructieavonden voor ou deren probeert de politie nu deze men taliteit te bestrijden. „Maar moet dat te snelle autoverkeer dan ook niet worden aangepakt door bijvoorbeeld het instellen van meer maximumsnelheden?" Politieman Van Toledo: „Je moet met borden zo vreselijk oppassen. Je krijgt zo gauw borden-blindheid. Als men de noodzaak niet aanvoelt, doet men het toch niet, ook niet op punten waar het beslist moet. Volgens mij zou het een averechtse uitwerking hebben. De Noordoostpolder is niet meer het DEN HAAG De aanwezigheid van een verbandtrommel in personenau to's wordt in Nederland niet verplicht. Het ministerie van Verkeer en Wa terstaat heeft in overleg met dat van Sociale Zaken en Volksgezondheid dit besluit genomen. HILLEGOM Het circus Rober- ti een klein Nederlands kindercir cus overweegt voortijdig zijn zo- mertournee af te breken en de zeven werknemers te ontslaan. Letterlijk: „Als binnen veertien da gen de toeloop van het publiek niet groter wordt en de gemeenten vast olijven houden aan hun onmogelijke ta rieven en prijzen, dan zien wij ons ge dwongen onze tournee 1969 af te bre ken en onze artiesten te ontslaan". Het circus heeft onder meer leeuwen, twee panters, paarden en ganzen. Sinds vijf jaar wordt de 'twee-mast tent met zevenhonderd zitplaatsen door de fa milie Roberti geëxploiteerd. Tot dit jaar met succes. De heer Roberti Sr: „We hebben in Zandvoort, gestaan, dat is enorm slecht geweest. En dan de warmte. Dit jaar hebben we èn de btw gekregen èn con currentie van drie grote buitenlandse circussen. Ga daar maar eens tegen werken. Heros is ook voortijdig vertrok ken". „En als je alles gehad hebt zit je met die soms enorm hoge belastin gen. Wel tot vijftig procent vermake lijkheidsbelasting, dat kan toch niet. Nee, het is echt gemeend wat m'n zoon zei: Als het zo nog een paar weken doorgaat, dan moeten we er mee stop- pen". DEN HAAG. Het Tweede-Kamer lid Cornelissen (KVP) heeft de minis ters Polak (Justitie) en Schut (Volks huisvesting) vragen gesteld over „het zich als een olievlek uitbreidende ver schijnsel, dat veel mensen in Den Haag een woning in huurkoop kopen op een contract, dat moeilijk als bona fide kan worden beschouwd Zijn de ministers bereid maatrege len te nemen om ongewenste praktij ken op dit gebied tegen te gaan, zo vraagt het Kamerlid. De regering gaat goed voor onze beroepschauffeurs zorgen. Dit jaar nog wordt begonnen met de bouw van een chauffeursmotel in de buurt van Nunspeet, waar tegen billijke prijzen natjes en droogjes worden verstrekt. Stopcontact je, wastafeltje, douche, rustkamertje en een gezellige eetzaal moeten het tot een geliefde pleisterplaats voor alle langsd end erende vrachtwagenbe stuurders maken. Rijkswaterstaat heeft in nauw over leg met de stichting Les Routiers Euro- péens een plan opgesteld om ruim veer tig van dergelijke motels te gaan bou wen. In de tachtiger jaren zal, als al les goed gaat. om de veertig kilometer rijweg zo'n pleisterplaats te vinden zijn. Op dit ogenblik zijn er ongeveer drie honderd erkende horecabedrijven, die zich speciaal op de vrachtwagenchauf feurs richten. Moet het rijk dan zo no dig ook nog gaan bouwen? Truck-bestuurder p. J. Brinkman uit Rotterdam: „Voor mij kunnen er niet ge noeg bijkomen. Urenlang kun je nu nog rijden zonder dat je zelfs maar in de verte een koffiehuisje ziet. Daarbij komt dat vele van die bedrijfjes niet direct aan de rijksweg liggen en dik wijls moeilijk voor ons bereikbaar zijn. Met je zware combinatie moet je dan over secundaire wegen rijden, die daar vaak niet voor geschikt zijn. Het rijdt om. kost tijd en daardoor geld en het is altijd weer een hele hijs om met je wagen op de rijksweg terug te ko men". Rijkswaterstaat beklemtoont dat het plan om veertig pleisterplaatsen te bou wen voornamelijk is opgesteld ten dien ste van de verkeersveiligheid. Of de vrachtwagens rijden over wegen waar ze niet thuis horen, óf de chauffeurs blij ven op de rijksweg maar zouden eigen lijk iets moeten eten of even moeten rusten. De heer Brinkman is het daar vol komen mee eens. „Het belangrijkste van zo'n pleisterplaats vind ik dat je je er even kunt wassen. Van lang achter elkaar autorijden word je smerig. In vele van de nu in de buurt van de weg staande cafeetjes kan dat wel, maar eigenlijk zijn er nog te weinig. Ik ben erg blij met de plannen van Verkeer en Waterstaat". De NV Maatschappij tot Exploitatie van Pleisterplaatsen langs Autosnel wegen gaat de pleisterplaatsen bouwen. Deze NV is opgericht onder auspiciën van de Stichting Les Routiers Europé- ens, waarin alle werkgevers- en werk nemersorganisaties en toeristische or ganisaties samenwerken op het gebied van verkeer en vervoer. ruige gebied van dertig jaar geleden. Het vlakke land van korenvelden en eenzame boerderijen heeft een bijzon der verkeersprobleem, dat tientallen lé vens kost. UTRECHT Het aantal ziekenfonds verzekerden per huisarts is gestegen van 1937 in 1967 tot 1960 in 1969. Dat blijkt uit statistische gegevens, die de Ziekenfondsraad heeft verzameld over het afgelopen jaar. In mei 1968 oefenden 3001 niet-apo- theekhoudende en 1471 apotheekhouden- de artsen een ziekenfondspraktijk uit, tegen 2980, resp. 1491 in mei 1967. Het aantal ziekenfondsen daalde van 104 in 1967 tot 100 in 1968. Per 100 inwoners bedroeg het aantal verplicht verzekerden eind vorig jaar 51,1 (tegen 50,9 op 1 januari 1968), het aantal per sonen in de bejaardenverzekering 5,7 (5,6) en het aantal vrijwillig verzeker den 13,2 (13,5): in totaal dus 70" van elke 100 Nederlanders. Hierbij zijn degenen, die via ziekte kostenregelingen voor ambtenaren zijn verzekerd, buiten beschouwing gelaten. Bij dergelijke regelingen waren eind 1968 naar schatting 180.000 ambtenaren (inclusief gepensioneerden) en 341.000 gezinsleden aangesloten (1967: resp. 168.000 en 328.000). Tot de zeer kleine ziekenfondsprak tijken behoort een relatief groot aantal praktijken van jonge artsen. De ver mindering van het aantal behaalde artsdiploma's heeft, volgens de Zieken fondsraad, dan ook geleid tot een ver mindering van het aantal praktijken met minder dan 500 verzekerden. (Van 616 in 1960 tot 370 in 1967 en 365 in 1968). Het aantal praktijken met 3000 verze kerden of meer steeg daarentegen van 576 in 1967 tot 603 in 1968. Er zijn zelfs 14 praktijken met meer dan 5000 verzekerden, maar hierbij gaat het vaak om artsen, die de hulp hebben van een arts-assistent. De grootste categoriën zijn die van praktijken met 1500-2000 verzekerden (20,2 procent), 2000-2500 verzekerden (20 procent), 2500-3000 verzekerden (14,7 proent) en 1000-150 verzekerden (14,7 procent). De kosten per verzekerde bedroegen in 1967 (over 1968 zijn nog geen defini tieve bedragen bekend) f 222,44; dat wil zeggen bijna f 35 meer dan in 1966. Het aantal verpleegdagen in ziekenhui zen per 1000 verzekerden steeg van 1877 in 1966 tot 1940 in 1967, waarbij dient te worden aangetekend, dat beroeps ongevallen sinds juli 1967 voor rekening van de ziekenfondsverzekering worden behandeld. DEN HAAG Het nieuwe stelsel van omzetbelasting, de BTW, biedt geen grotere fraudekansen dan voorheen. Er kan eehter geen belasting worden ge heven die fraude helemaal uitsluit. Dat antwoordt staatsecretaris Grap- perhaus (financiën) op vragen van het Tweede-Kamerlid Notenboom. Hoewel op het ogenblik sprake is van een toe neming van pogingen tot ontduiking van de BTW, ziet de staatssecretaris geen reden tot het nemen van bijzondere maatregelen. Vrachtwagenchauffeurs kunnen lid van die stichting worden tegen de prijs van f 6,per jaar. Werkgevers kunnen donateur worden. Ongeveer 300 horeca bedrijven zijn door de stichting erkend en hebben hun etablissement speciaal ingericht en afgestemd op de vracht- wagencshauffeurs. Zij zijn herkenbaar aan een schildje. In het blad „Chauffeurswereld", een uitgave van Les Routiers, vliegen chauf feurs en horecabeheerders elkaar regel matig in de haren over de berekende prijzen en de kwaliteit van de wasge legenheden. Grinnekend zegt de heer Brinkman: „Soms heeft de één. soms heeft de an der gelijk. Maar het voordeel van de stichting is dat je het elkaar voor het hele vervoerdersfront eens even dui delijk kan vertellen. De prijzen zijn ove rigens alleszins redelijk. Een kop koffie kost zo ongeveer tussen de 45 en 70 cent en dat is toch heel matig. Maar ze moeten natuurlijk niet f 1,75 voor een broodje kaas gaan vragen en dat gebeurt ook". Extra bijschrift G. J. Brink man (19) rijdt al bijna twee jaar als chauffeur op een zware truck. Voor die tijd was hij bijrijder. Neder land kent hij als zijn broekzak; dagelijks rijdt hij van het ene eind naar het andere. Zijn broer zit ook in het vak, maar dan uitsluitend op de buiten landse routes. ..Het ts een fijn vak, je bent vrij en zit niet steeds op de klok te kij ken. De verdien sten zijn zeer behoorlijk" aldus de heer Brinkman. De heer Brinkman hoopt dan ook van harte, en naar zijn zeggen alle chauffeurs met hem. dat de rjjkswa- terstaatmotels mooi en leuk worden maar vooral niet duur. „Wij krijgen bij ons loon een toelage voor eten en slapen onderweg maar het is natuur lijk wel de bedoeling dat we daarmee uit blijven komen". HOUSTON Een groep Amerikaan se ruimtevaartdeskundigen wil dat er onmiddellijk plannen worden gemaakt om een onbemand ruimtevaartuig een tournee te laten maken langs de vijf buitenste planeten van ons zonnestelsel: Jupiter. Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto. De heren hebben haast omdat zich aan het eind van de jaren zeventig de gelegenheid voordoet om van deze vijf planeten op één ruimtereis gegevens te verzamelen. Wordt van deze gelegen heid niet geprofiteerd dan moeten we wachten tot de zeventiger jaren van de 21-ste eeuw voor we wéér de kans krij gen, zo lieten ze dit weekeinde ongedul dig weten. Het zijn zeer vooraanstaan de ruimtevaartdeskundigen, die met deze plannen op de proppen zijn geko men. Ze vestigen er de aandacht op, omdat president Nixon binnen enkele maanden beslissingen moet nemen over de Amerikaanse ruimtevaartplan nen voor de komende vijftien jaar. BRUINISSE In Bruinisse is zater dag het mosselseizoen feestelijk ge opend. Vele duizenden maakten, met mossel koningin Lenie Jumet, de show mee van de gepavoiseerde vloot, die de tra ditionele vaartocht maakte over Gre- velingen en Krammer. Burgemeester C. H. van de Linde wees er op, dat Bruinisse bij het ver loren gaan van zijn mosselcultuur an dere mogelijkheden moet vinden om welvaart te scheppen. De burgemeester dacht aan industrievestiging, recreatie en de aanleg van een haven voor vijf honderd jachten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 6