Nieuwe voorwielaandrijvers
van Renault, Peugeot,
Fiat en Autobianchi
1 P i
Ondanks hitte niet méér
salmonella-gevallen
Betweterij in het verkeer
Face-liftvoor de DAF 55
Alfas vinden
gretig aftrek
„Wij werken weer"
einde bouwvakantie
SPIEGEL
HANDIG
VRIJHEID
nieuwtjes
Ook vrouwen
naar Mars
Interessant autonieuws in komend jaar
RENAULT 12 met
nieuw koetswerk
De Peugeot 304
De Fiat 128
Primula-zus
Méér mini's
SIliiÉSffiif tfiff'
Imperiaal kost een
slok benzine
Na Londen-Sydney
Mexieo-City
Saab 99 gaat vlot
Detail-wijzigingen
bij Simca
Mariner-7 in
baan rond zon
MASERA Ti-motor
in Citroëns
SPOCK ONTSLAGEN
VAN VERVOLGING
De club van voorwielaandrijvers krijgt er het komende autoseizoen enkele
actieve leden bij. Peugeot heeft de nieuwe 304 reeds informeel aange
kondigd en Renault heeft bevestigd dat de R 12 op de Parijse autoten
toonstelling zal worden voorgesteld. De Renault 6, waarmee in Frankrijk
al wordt gereden, komt in september op onze markt. Ook de nieuwe
Fiat 128 is dan klaar voor de export. Tijdens een testrit met dit model in
Italië hebben we van de rij-eigenschappen een gunstige indruk gekregen.
De 128 is een voltreffer, vooral wat de prijs betreft. Verder heeft Auto-
bianchi-Fiat de A 111 geïntroduceerd, die boven de Primula is ingedeeld.
De Renault 12 staat op het programma
tussen de 8/10 en de 16-serie. De koets
werkvorm is eerder Europees dan Frans.
Uiterlijk lijkt het model nergens op de an
dere Renaultwagens. Alleen de neus heeft
iets weg van die van, de Renault 16. De
achtersteven is wat onzeker gestileerd. De
kap van de koffer loopt schuin af en is
tamelijk abrupt gecoupeerd. Met vier por
tieren en een lengte van 4.55 meter (de
R 16 is 4.23 meter) is de R 12 bedoeld als
ruime gezinsauto.
Onder de kap ligt een 1.3 liter 55 pk
motor, die de voorwielen aandrijft. De pres
taties zijn normaal. Met een top van onge
veer 135 km/uur is de R 12 sneller dan de
R 8 en R 10-Standaard, maar hij tipt niet
aan de R 16, die 145 km/uur loopt. Op de
voorwielen zijn schijf- en op de achterwie
len trommelremmen gemonteerd. De prijs
is nog niet bekend, maar voor de R 12
wordt in Frankrijk circa 10.000 fr. gevraagd.
Pas in de loop van 1970 verwachten we
hem in ons land. Prijs tussen 7500 en 7800
gulden.
De Peugeot 304 vult het gat tussen de
204 en de 404/504. Peugeot en de Régie
Renault werken technisch en commercieel
samen, maar 't begint erop te lijken dat beide
fabrieken elkaar gaan beconcurreren. Met
de 304 glijdt Peugeot het vaarwater van de
Renault 16 binnen, terwijl Renault met
de 12 weer in de buurt van de Peugeot 204
komt. We geloven echter niet dat beide
Franse merken elkaar serieus bijten. De
modellen worden dichter bij elkaar gezet,
maar er blijft verschil in prijs, prestaties
en sociale standing.
De nieuwe Peugeot 304 is korter dan de
R 12. Van bumper tot bumper is hij 4.24
meter, dus 30 cm minder dan de Renault.
Maar de 1.3 liter motor, die een moderne
constructie met bovenliggende nokkenas is
(zoals de 1.1 liter van de 204), ontwikkelt
70 pk en de topsnelheid is 150 km/uur. Ook
de 204 is sneller dan de R 12. De nieuwe
304 zal in Frankrijk circa 11.500 fr. kosten
en bij ons waarschijnlijk rond f 8700,-.
De Fiat 128 is een ruime vierzitter met
een 1.1 liter 55 pk (DIN) motor met voor
wielaandrijving. Bij de eerste kennisma
king maakte deze nieuweling al een volwas
sen indruk. Maar Fiat heeft dan ook ruim
schoots de gelegenheid gehad zijn voordeel
te doen met de ervaringen van andere con
structeurs. Bij de aanverwante firma
Autobianchi wordt al jaren met voorwiel-
aandrijving gewerkt. De 128 is een handig
en vitaal wagentje, dat ons op de autostra
da bij Ivrea en in het naburige bergland
schap veel rijgenoegen gaf. Het heeft veel
temperament.
Op de autosnelweg haalde de 128 een top
van 144 echte kilometers. Tot 80 km/uur
ging het in 11.8 sec., tot 100 km/uur in
18.5 sec., en tot 120 km/uur in 33 sec.
De wagen kenmerkt zich door een zeer
vaste wegligging, verrassende koersvast
heid in snel gereden bochten en behendig
heid in 't verkeer.
Voor een Fiat is de 128 betrekkelijk soe
pel geveerd zonder dat dit de rij-eigen
schappen beïnvloedt. De wagen heeft onaf
hankelijke wielophanging. De remmen
(schijftype vóór) gaven na een serie harde
mishandelingen geen krimp. De besturing
is vrij direct en nauwkeurig. Van de voor
wielaandrijving is ook bij hoge snelheden
nauwelijks iets te merken.
Een prettig rijwagentje, de 128, compact
gebouwd (386 bij 159 bij 142 cm), ruim van
binnen, technisch op niveau. De motor is af
geleid van de machine van de 124 coupé,
maar dan met één bovenliggende nokken
as. Hoge toerentallen zijn geen bezwaar en
er kan in de versnellingen ver worden door
getrokken: in III tot boven 120 km/uur. De
motor maakt in dit geval dan ruim 7000
toeren. De elasticiteit is opvallend goed.
Bij 30-35 km/uur kan de vierde versnelling
nog aan bod komen. Er hoeft weinig te
worden geschakeld. De prijs van de twee-
deurs uitvoering zal vermoedelijk onder de
zes mille liggen.
De Autobianchi A 111 is een kleine mid
denklassewagen op basis van de bekende
Primula, met technische ingrediënten van
de Fiat 124 Special. De 1438 cc motor, die
de voorwielen aandrijft, heeft een vermo
gen van 70 pk. De motor helt iets naar vo
ren en is dwars geplaatst. De binnenruimte
van de zeer compacte carrosserie (lengte
402 cm) is optimaal benut. De A 111 is
evenals de Fiat 124 Special goed voor 155
km/uur. Het nieuwe model is luxueuzer uit
gerust en duurder.
De nieuwe Peugeot 304, daaronder de Fiat 128 en de nieuwe Renault 12.
U ;fr- V-
Van Autobianchi wordt binnenkort ook 'n
mini-model verwacht, dat als de A 112
wordt voorgesteld. Er zijn overigens meer
mini's op komst. Renault heeft ook iets
dergelijks op stapel staan, namelijk een
kleinere versie van de Renault 4: de Re
nault 2. Renault zal deze auto volgend jaar
oktober op de Parijse autotentoonstelling
introduceren.
Dit alles volgens het Franse autoblad
ri'Auto-Journal, dat zich een ijzersterke re
putatie heeft verworven wat het vroegtij
dig onthullen van fabrieksgeheimen betreft.
Volgens l'Auto-Journal zal de Renault 2
technisch verregaand overeenkomen met
de Renault 4: dezelfde viercilinder motor
in een iets lichtere (750 cc) versie, eveneens
voorwielaandrijving, eveneens torsievering.'
Ook uiterlijk hebben de auto's veel van elk
aar weg: beide vombi-achtigè achterkant,
beide grote klep achter. De Renault 2
krijgt echter twee deuren, terwijl de Re
nault 4 er vier heeft.
De prijsklasse kon weieens erg interes
sant worden. De goedkoopste Renault 4
kost in Nederland circa 4600 gulden. De Re
nault 2 zal daar duidelijk onder moeten
blijven, hetgeen op een prijs van tegen de
vierduizend gulden zou kunnen neerkomen.
Het testcentrum van de gezamenlijke
Britse automobielindustrie, MIRA, heeft in
de windtunnel uitgezocht hoeveel het brand
stofverbruik van een auto stijgt door een
imperiaal, door de vermeerdering van de
luchtweerstand door het imperiaal eigen
lijk. Uitgegaan werd van een kruissnelheid
van 110 km/u. Zonder imperiaal was het
gebruik 1:9. Met een leeg imperiaal steeg
het gebruik tot 1:8,1. Met enkele koffers
op het imperiaal (bij elkaar een pakket van
76 cm. breed en 38 cm. hoog) steeg het ge
bruik tot 1:6. Dat komt neer op een stij
ging van tien procent door een leeg impe
riaal en van dertig procent door een bela
den imperiaal.
De autoverkopen in Engeland liepen de
eerste helft van dit jaar met 16,6 procent
terug ten opzichte van de eerste zes maan
den van 1968. British Leyland zag toch nog
een lichtpuntje: „De verkoop van onze
auto's met voorwielaandrijving zakte maar
11,5 procent."
Het gaat de hele Italiaanse automobiel
industrie goed, maar Alfa Romeo gaat het
nog weer extra goed. Tot dusverre bevesti
gen de verkopen de prognose voor 1969:
een stijging van 17,7 procent op de thuis
markt en een stijging van 36,2 procent op
de exportmarkt.
Dat betekent dat Alfa Romeo opnieuw
zeer royaal boven de gemiddelde stijging
over vijf jaar van de totale Italiaanse auto
industrie uitkomt. Die gemiddelde stijging
is: totaal thuismarkt 4,2 procent (Alfa Ro
meo 13,1 procent), totaal exportmarkt 14,6
procent (Alfa Romeo 24,8 procent).
Vooral de stijging van de export is spec
taculair. Dat komt door het stichten van
eigen vestigingen, die heilzaam plegen te
werken op de service en de prijzen van
auto's en onderdelen.
In Nederland ging een dergelijke dochter
onderneming van de fabriek op 1 januari
1968 van start. Het eerste jaar werd de
verkoop verdrievoudigd. De vorige maand
werd de verkoop van 1968 al overschreden.
Verwacht wordt dat de Nederlandse afzet
dit jaar in de buurt van de 1500 stuks komt,
waarmee Alfa de in de autowereld magi
sche grens van duizend stuks over is.
De Britse krant Daily Mirror heeft voor
1970 een soort herhaling van de Londen-
Sydney Marathon op touw gezet, maar dan
alles nog veel erger. Dit keer is Mexico
City het doel. Na de start in Londen eerst
diep Rusland in. Dan van Lissabon varen
naar Rio de Janeiro. Vandaar met eerst
een bocht naar het zuiden langs de westkust
van Zuid-Amerika naar Mexico.
Er moeten bergpassen worden genomen
die zo hoog liggen dat de rijders zuurstof
maskers mee moeten nemen. „Het wordt
de langste, zwaarste en hoogste transconti
nentale autorally van 1970", stelt de Daily
Mirror.
Saab heeft zijn autofabriek (Saab maakt
ook vliegtuigen) drastisch moetei. uitbrei
den om te kunnen voldoen aan de vraag
naar de Saab 99. De fabrieksinstallatie is
nu ultra-modern. Iets nieuws zijn de persen
die elk twee vormen hebben. Zo kan van
vorm worden verwisseld terwijl de helft van
de pers in bedrijf blijft. Gewoonlijk moet
een pers een uur of vijf worden stop gezet
voor het wisselen van vormen.
De Simca 1501 Spécial heeft een nieuw
front gekregen, met twee halogeen ver-stra-
lers in de grille opgenomen. De typen van
de series 1100, 1301 en 1501 hebben nieuwe
dashboards gekregen, met duidelijke ronde
klokken. De prestaties van verscheidene Sim
ca motoren werden wat opgevoerd. De winst
is te danken aan een andere vorm van de
verbrandingskamers. Tenslotte gaat Sim
ca het autojaar in met een uitbreiding van
de keuze in kleuren. Bovendien zijn de kleu
ren van de interieurs meer dan vroeger af
gestemd op de kleur van de carrosserie.
Holt Producten NV heeft weer iets
nieuws: Holts Facelift. Dat is een schitte
rend gevonden nieuwe naam voor een
poetsmiddel waarmee wat verweerde en
hier en daar gekraste lak weer als nieuw
wordt gemaakt. In feite is Holts Facelift
dus een gewone cleaner. De met de Face
lift verkregen nieuwe glans kan worden be
houden door het lakwerk een tweede be
handeling te geven met een goede was.
Holts Facelift kost drie gulden per busje van
285 cc.
UTRECHT Volgens voorlopige ge
gevens van het staatstoezicht op de
volksgezondheid, zijn dit jaar tot en met
2 augustus 1238 gevallen van salmonella
gemeld, 145 minder dan in dezelfde pe
riode van het toch veel minder warme
jaar 1968.
De arts W. de Kloe, waarnemend
directeur van het voorlichtingsbureau
voor de voeding in Den Haag, deelde
mee dat uit deze cijfers geen weten
schappelijk verantwoorde conclusies te
trekken zijn, omdat grof geschat maar
ongeveer één procent van het werkelijke
aantal salmonella-gevallen ter kennis
van de autoriteiten wordt gebracht
wat hij overigens wetenschappelijk on
aanvaardbaar vindt.
Maar voorzichtig gezegd acht
hij het mogelijk, dat de voorlichting
aan publiek en horecabedrijven over de
voedingshygiene (waarmee zijn bureau
zich sinds 1964 bezighoudt) mede tot
gevolg heeft gehad, dat dit jaar ondanks
de zeer hete zomer althans uit de sta
tistieken geen duidelijk waarneembare
toeneming van salmonella blijkt.
Salmonella, ook wel paratyfus ge
noemd, komt in Nederland vrijwel uit
sluitend als voedselvergiftiging voor.
PASADENA De Mariner-7 is
woensdag in een eenzame baan rond
de zon geraakt, nadat hij de eerste
close-up foto's van de Zuidpoolkap van
Mars naar de aarde had gezonden. Op
de foto's waren kraters in de vorm
van voetstappen te zien, lijkend op die
pe gleuven in sneeuw.
Een van de deskundigen in Pasadena
zei van de foto's: „Dit zouden wel eens
de baby-foto's van de aarde kunnen
zijn. Zo kan de aarde er een vier mil
jard jaar geleden uitgezien hebben,
voor er een dampkring was en oceanen
waaruit het leven is ontstaan".
Dr. Robert Sharp, een geoloog van
het California Institute of Technology,
die dit zei, is een van de deskundigen
die bezig zijn met de bestudering van de
foto's die de Mariner-6 en -7 naar de
aarde hebben overgeseind. Een van
de meest indrukwekkende foto's was
die van twee onregelmatig gevormde
kraters die op een voetafdruk leken.
„Eindelijk een teken van leven op
mars", schertste een van de technici
van het instituut.
De „voetafdruk" stond in het ijs en
was buitengewoon diep. Volgens de
deskundigen is het ijs op Mars waar
schijnlijk bevroren kooldioxide om
dat er op Mars niet genoeg water
voorkomt om „echt" ijs te krijgen.
Enkele minuten voordat het ruimte
vaartuig via de pool het donkere deel
van Mars bereikte en het contact met
de aarde verloor, had het de grote cir
kelvormige vlakte „Hellas" gepas
seerd, die naar gelang van het jaarge
tijde oranje of zalmrose is gekleurd.
Dit deel van de planeet, dat 1.920 km
breed is en werd beschouwd als een
woestijn, zou bij nader inzien een heel
ondiepe krater kunnen zijn, naar de
westelijke kant getrapt! Er komen ver
rassend weinig kraters op voor in ver
gelijking met het pokdalige oppervlak
van de andere gebieden.
WASHINGTON Tegen de bekende
kinderarts dr. Benjamin Spock zal geen
verdere vervolging wegens het aanzet
ten tot dienstweigering worden inge
steld.
Dr. Spock was vorig jaar met nog
drie mannen tot twee jaar gevangenis
straf veroordeeld. Die straf is hem nu
kwijt gescholden na een uitspraak van
een hof van beroep, dat zijn vonnis en
dat zijn vonnis en dat van nog een man
vernietigde.
Tegen het resterende tweetal zal een
nieuw onderzoek worden ingesteld.
De voornaamste besmettingsbron is
vlees, gevolg door melk, soep, oroquet-
ten, slaatjes en dergelijke. Op het ge
bied van de voedselhygiene staat Neder
land, volgens dokter De Kloe, verge
leken bij bijvoorbeeld de Scandinavi
sche landen, beslist nog niet op een
hoog peil, al valt hier en daar enige
verbetering te bespeuren en al steekt
ons land in dit opzicht gunstig af bij de
Zuideuropese landen.
Een van de belangrijkste stellingen
van het voorlichtingsbureau is dat bij
vlees de koelketen niet mag worden
onderbroken. Dat wil zeggen, dat het
gekoeld moet worden vervoerd van het
slachthuis naar de winkel en dat het
daar in koelvitrines moet worden be
waard, iets dat de klant zelf kan con
trol eren. Thuis moet vlees (en zeker
vleeswaren) gekoeld worden bewaard
of snel worden toebereid.
Onder het motto „Wy werken weer"
schenkt de N.O.S.-radio dinsdag 's mor
gens van 9.00 tot 9.40 uur via Hilv. II
aandacht aan de pas van vakantie te
ruggekeerde bouwvakkers. Op vrijdag
25 juli begeleidde de N.O.S.-radio met
een speciaal programma de vakantie
uittocht van de bouwvakkers.
In „Wij werken weer" zal een team
van verslaggevers op bouwwerken en
in schaftlokalen in allerlei plaatsen in
Nederland de stemming peilen van de
bouwvakkers, die net weer aan de slag
zijn. Verder komen er in het program
ma gesprekken voor met huisvrouwen,
die orde op zaken aan het stellen zijn,
en met kinderen, die spannende vakan
tie-avonturen hebben beleefd.
De produktie is in handen van het
zelfde team, dat ook het programma
„Uittocht" bij het begin van de bouw
vakvakantie heeft Verzorgd. Het bestaat
uit Ben Dingerdis, Maarten Nederhorst
en Jan van Riemsdijk.
WASHINGTON Dr. Thomas Paine,
hoofd van de NASA, heeft gezegd,
dat ook vrouwen deel zouden moeten
uitmaken van de bezetting van 12-
astronauten die de eerste bemande
ruimtevlucht naar Mars maken. Tij
dens een lunch, aangeboden aan de
nationale pers, zei Paine, dat de
NASA de bedoeling heeft deze vlucht
in 1981 te doen plaatshebben. De
twaalf astronauten zouden worden
verdeeld over twee identieke ruimte
vaartuigen, die zij aan zij zouden
reizen. De vlucht zou ongeveer twee
jaar duren.
In een terugblik op de succesvolle
maanlanding van de Apollo-11 zei
dr. Paine het te betreuren dat de
Amerikanen en de Russen niet bij
een dergelijke landing hadden kun
nen samenwerken. De beslissing van
de Russen om tijdens de landing van
de Amerikanen een onbemand ruim
tevaartuig naar de maan te sturen,
noemde hij „goed en moedig",temeer
omdat ze daarmee het risico namen,
dat een vergelijking met de Apollo-
11 voor hen ongunstig zou uitvallen,
Paine pleitte ook voor een grote samen
werking met de Russen omdat de
daaruit voortvloeiende betere resul
taten belangrijker zijn dan de indi
viduele pogingen van de beide lan
den. De Russen moeten volgens hem
nog bekomen van enkele hiaten in
hun ruimtevaartprogram, maar hij
voorzag binnen niet al te lange tijd
toch een Russische landing op de
maan. Als ze daarbij op dit moment
een spoedprogram opstelden, zouden
ze tegen het eind van 1970 een on
bemande landing op Mars kunnen
maken.
Vrachtwagens moeten ook weieens in
halen. Best. Maar vrachtwagens die in
file op de linker baan gaan zitten om een
rechts rijdende file vrachtwagens met mi
niem verschil in snelheid in te gaan halen,
blokkeren de autosnelweg.
Rijden op de autosnelwegen is een ha
chelijke en ergerlijke zaak geworden. Ha
chelijk omdat zovele, zichzelf voor handig
houdende, chauffeurs zich niet aan de re
gels houden. Ergerlijk omdat zoveler. uit
onbenul of onverschilligheid het andere ver
keer onnodig overlast aandoen.
„Ik ben een typische links-rijder", vertel
de een zakenman ons laatst fier. Het ver
schijnsel is algemeen bekend, maar dat ie
mand dat een aanbeveling voor zijn rijkwa-
liteiten vond, is iets nieuws voor ons.
Dat een écht snelle rijder voortdurend
In de loop van het volgend jaar zal de
Franse automobielfabriek Citroën een cou
pé uitbrengen van het model DS 21 met een
Maserati motor. Hierover worden op het
ogenblik in Modena (Italië) onderhandelin
gen gevoerd.
De Maseratie-motoren, die hiervoor be
stemd zijn, zullen een inhoud krijgen van
2700 cc. Hiervan worden er ongeveer dertig
per dag vervaardigd. Zij zullen ook worden
ingebouwd in de wagens, waarmee Citroën
aan wedstrijden zal deelnemen.
De samenwerking tussen Citroën en Ma
serati dateert van 1 januari 1967.
DAF is bezig met het ontwerpen van
een wat ander neusje voor de Daf 55. Het
is de bedoeling de auto uiterlijk wat meer
te doen verschillen van de goedkopere
Daf 44. De gewijzigde Daf 55 kan worden
verwacht in september. Misschien dat
DAF de gewijzigde 55 wel introduceert op
de grote Duitse autotentoonstelling, die
dan in Frankfort wordt gehouden. De
Duitse markt wordt steeds belangrijker
voor DAF.
Dergelijke kleine ingrepen om een auto
er toch nieuw uit te laten zien, heten een
„face-lift" in de autowereld. L»AF is daar
altijd al sterk in geweest. De huidige Daf
33 heeft in feite het koetswerk van de in
1958 geïntroduceerde Daf 600, dat in die
elf jaar vele keren een face-lift heeft on
dergaan.
Dat een betrekkelijke kleine autofabriek
als de DAF zijn toevlucht tot face-üfting
neemt, is logisch. Compleet nieuwe koets
werken zijn een uiterst kostbare zaak.
Hoe lager de produktiegetallen van een
fabriek zijn, hoe langer men zal trachten
met een model te doen. Om het uiterlijk
dan toch up-to-date te houden, is men
aangewezen op face-lifting.
Het wonderlijke is dat de zo bedaagde
Daf 33 minder aan wat uiterlijke wijzi
gingen toe is dan de nog vrij jonge Daf 55,
terwijl de eerste in eigen huis werd ge
tekend en de laatste door de verre van
onbekende Italiaanse stilist Michellotti.
De gesloten streep mag niet worden
overschreden. Van twee files moet er
eentje worden gemaakt om straks gemak
kelijk invoegen mogelijk te maken. Ieder
een houdt er zich aanop de ene man na
die eerst een stuk file inhaalt en er zich
dan in dringt.
links zit en dan met één oog in de spie
gel is begrijpelijk, maar dan praten we
wel over snelheden van meer dan 140 km u.
Al de lieden die met een vaartje van 100
km/u. halsstarrig links blijven zitter., niet
van de weg te branden zijn zoals dat heet,-
zijn alleen maar lastposten.
Natuurlijk is er niets tegen als de rustige
rijder links gaat zitten om een vrachtwagen
in te halen en natuurlijk moet de snellere
rijder dan rustig wachten, maar even van
zelfsprekend moet de rustige rijder weer
naar de rechter baan zodra deze vrij is
en hij heeft ingehaald.
De houding van „ik rijd toch 100 en Ik
haal toch in" die in het moderne verkeer ge
makkelijk van Den Haag tot Zevenaar is vol
te houden, brengt het andere verkeer tot
wanhoop, leidt tot opstoppingen, tot rechts
inhalen, eventueel tot kettingbotsingen.
Geen goed woord kortom voor de typische
linksrijder.
Waar autosnelwegen op elkaar uitkomen,
bij invoegstroken, enzovoorts, wordt het ver
keer geleid door strepen op de weg. De ge
sloten streep heeft verbodskracht, verbiedt
er over te rijden, kan een soort inhaalver-
bod zijn. Op die manier wordt de gesloten
streep gebruikt om van twee verkeersstro
men één te maken, opdat de ent file zich
gemakkelijker kan voegen in de verkeers
stromen op de andere autosnelweg.
Altijd weer zijn er de handige chauffeurs
die zich niets van de strepen aantrekken, die
Met een vaartje van 100 km/u. suk-*
kelt dat zo voort, niet naar rechts te
krijgen. „We halen toch in!" Zeker, in
derdaad zal die vrachtwagen verderop
weieens worden ingehaald, maar dat is
geen reden om niet naar de rechter baan
te gaan tot het zover is.
nog even doorjagen om zich dan in een
gaatje in de file te boren. Dat is het soort
mensen dat in winkels ook altijd voor zijn
beurt gaan.
Als alles goed afloopt, flitsen er even wat
remlichten op in de file. Maar er zijn zo
ook al heel wat kettingbotsingen ontstaan,
niet door stommigheid in dit geval, maar
door doelbewust verkeersregels overtreden,
door doelbewust de wegpiraat uithangen.
Inhalen en links blijven zitten, inhalen
waar een inhaalverbod (via de gesloten
streep) geldt, het zijn wijdverbreide inhaal-
fouten op de autosnelweg. De derde inhaal-
fout komt op rekening van vrachtwagenrij
ders: met een minimum aan snelheidsver-
schil inhalen, zodat de hele autosnelweg
voor een tijdje wordt geblokkeerd.
Vrachtwagens moeten ook wel eens inha
len en dat kost meer tijd dan met een
personenauto, allemaal best, maar dat bete
kent overlast voor de rest van het verkeer
en van de vrachtwagenchauffeurs mag wor
den verwacht dat ze die overlast proberen te
beperken, althans niet moedwillig vergroten
door wedstrijdje te gaan spelen en kilometers
lang naast elkaar te blijven rijden, door ook
steeds maar links te blijven zitten, door van
het autosnelwegverkeer vrachtautofilever-
keer te maken.
Autosnelwegen zijn er voor het autosnél-
verkeer, voor verkeer dat wil opschieten.
Verkeersdeelnemers die daar niet aan mee
doen, belemmeren de vrijheid van het ver
keer, horen niet op autosnelwegen thuis.