Nieuwe voorwielaandrijvers van Renault, Peugeot, Fiat en Autobianchi 1 P i Ondanks hitte niet méér salmonella-gevallen Betweterij in het verkeer Face-liftvoor de DAF 55 Alfas vinden gretig aftrek „Wij werken weer" einde bouwvakantie SPIEGEL HANDIG VRIJHEID nieuwtjes Ook vrouwen naar Mars Interessant autonieuws in komend jaar RENAULT 12 met nieuw koetswerk De Peugeot 304 De Fiat 128 Primula-zus Méér mini's SIliiÉSffiif tfiff' Imperiaal kost een slok benzine Na Londen-Sydney Mexieo-City Saab 99 gaat vlot Detail-wijzigingen bij Simca Mariner-7 in baan rond zon MASERA Ti-motor in Citroëns SPOCK ONTSLAGEN VAN VERVOLGING De club van voorwielaandrijvers krijgt er het komende autoseizoen enkele actieve leden bij. Peugeot heeft de nieuwe 304 reeds informeel aange kondigd en Renault heeft bevestigd dat de R 12 op de Parijse autoten toonstelling zal worden voorgesteld. De Renault 6, waarmee in Frankrijk al wordt gereden, komt in september op onze markt. Ook de nieuwe Fiat 128 is dan klaar voor de export. Tijdens een testrit met dit model in Italië hebben we van de rij-eigenschappen een gunstige indruk gekregen. De 128 is een voltreffer, vooral wat de prijs betreft. Verder heeft Auto- bianchi-Fiat de A 111 geïntroduceerd, die boven de Primula is ingedeeld. De Renault 12 staat op het programma tussen de 8/10 en de 16-serie. De koets werkvorm is eerder Europees dan Frans. Uiterlijk lijkt het model nergens op de an dere Renaultwagens. Alleen de neus heeft iets weg van die van, de Renault 16. De achtersteven is wat onzeker gestileerd. De kap van de koffer loopt schuin af en is tamelijk abrupt gecoupeerd. Met vier por tieren en een lengte van 4.55 meter (de R 16 is 4.23 meter) is de R 12 bedoeld als ruime gezinsauto. Onder de kap ligt een 1.3 liter 55 pk motor, die de voorwielen aandrijft. De pres taties zijn normaal. Met een top van onge veer 135 km/uur is de R 12 sneller dan de R 8 en R 10-Standaard, maar hij tipt niet aan de R 16, die 145 km/uur loopt. Op de voorwielen zijn schijf- en op de achterwie len trommelremmen gemonteerd. De prijs is nog niet bekend, maar voor de R 12 wordt in Frankrijk circa 10.000 fr. gevraagd. Pas in de loop van 1970 verwachten we hem in ons land. Prijs tussen 7500 en 7800 gulden. De Peugeot 304 vult het gat tussen de 204 en de 404/504. Peugeot en de Régie Renault werken technisch en commercieel samen, maar 't begint erop te lijken dat beide fabrieken elkaar gaan beconcurreren. Met de 304 glijdt Peugeot het vaarwater van de Renault 16 binnen, terwijl Renault met de 12 weer in de buurt van de Peugeot 204 komt. We geloven echter niet dat beide Franse merken elkaar serieus bijten. De modellen worden dichter bij elkaar gezet, maar er blijft verschil in prijs, prestaties en sociale standing. De nieuwe Peugeot 304 is korter dan de R 12. Van bumper tot bumper is hij 4.24 meter, dus 30 cm minder dan de Renault. Maar de 1.3 liter motor, die een moderne constructie met bovenliggende nokkenas is (zoals de 1.1 liter van de 204), ontwikkelt 70 pk en de topsnelheid is 150 km/uur. Ook de 204 is sneller dan de R 12. De nieuwe 304 zal in Frankrijk circa 11.500 fr. kosten en bij ons waarschijnlijk rond f 8700,-. De Fiat 128 is een ruime vierzitter met een 1.1 liter 55 pk (DIN) motor met voor wielaandrijving. Bij de eerste kennisma king maakte deze nieuweling al een volwas sen indruk. Maar Fiat heeft dan ook ruim schoots de gelegenheid gehad zijn voordeel te doen met de ervaringen van andere con structeurs. Bij de aanverwante firma Autobianchi wordt al jaren met voorwiel- aandrijving gewerkt. De 128 is een handig en vitaal wagentje, dat ons op de autostra da bij Ivrea en in het naburige bergland schap veel rijgenoegen gaf. Het heeft veel temperament. Op de autosnelweg haalde de 128 een top van 144 echte kilometers. Tot 80 km/uur ging het in 11.8 sec., tot 100 km/uur in 18.5 sec., en tot 120 km/uur in 33 sec. De wagen kenmerkt zich door een zeer vaste wegligging, verrassende koersvast heid in snel gereden bochten en behendig heid in 't verkeer. Voor een Fiat is de 128 betrekkelijk soe pel geveerd zonder dat dit de rij-eigen schappen beïnvloedt. De wagen heeft onaf hankelijke wielophanging. De remmen (schijftype vóór) gaven na een serie harde mishandelingen geen krimp. De besturing is vrij direct en nauwkeurig. Van de voor wielaandrijving is ook bij hoge snelheden nauwelijks iets te merken. Een prettig rijwagentje, de 128, compact gebouwd (386 bij 159 bij 142 cm), ruim van binnen, technisch op niveau. De motor is af geleid van de machine van de 124 coupé, maar dan met één bovenliggende nokken as. Hoge toerentallen zijn geen bezwaar en er kan in de versnellingen ver worden door getrokken: in III tot boven 120 km/uur. De motor maakt in dit geval dan ruim 7000 toeren. De elasticiteit is opvallend goed. Bij 30-35 km/uur kan de vierde versnelling nog aan bod komen. Er hoeft weinig te worden geschakeld. De prijs van de twee- deurs uitvoering zal vermoedelijk onder de zes mille liggen. De Autobianchi A 111 is een kleine mid denklassewagen op basis van de bekende Primula, met technische ingrediënten van de Fiat 124 Special. De 1438 cc motor, die de voorwielen aandrijft, heeft een vermo gen van 70 pk. De motor helt iets naar vo ren en is dwars geplaatst. De binnenruimte van de zeer compacte carrosserie (lengte 402 cm) is optimaal benut. De A 111 is evenals de Fiat 124 Special goed voor 155 km/uur. Het nieuwe model is luxueuzer uit gerust en duurder. De nieuwe Peugeot 304, daaronder de Fiat 128 en de nieuwe Renault 12. U ;fr- V- Van Autobianchi wordt binnenkort ook 'n mini-model verwacht, dat als de A 112 wordt voorgesteld. Er zijn overigens meer mini's op komst. Renault heeft ook iets dergelijks op stapel staan, namelijk een kleinere versie van de Renault 4: de Re nault 2. Renault zal deze auto volgend jaar oktober op de Parijse autotentoonstelling introduceren. Dit alles volgens het Franse autoblad ri'Auto-Journal, dat zich een ijzersterke re putatie heeft verworven wat het vroegtij dig onthullen van fabrieksgeheimen betreft. Volgens l'Auto-Journal zal de Renault 2 technisch verregaand overeenkomen met de Renault 4: dezelfde viercilinder motor in een iets lichtere (750 cc) versie, eveneens voorwielaandrijving, eveneens torsievering.' Ook uiterlijk hebben de auto's veel van elk aar weg: beide vombi-achtigè achterkant, beide grote klep achter. De Renault 2 krijgt echter twee deuren, terwijl de Re nault 4 er vier heeft. De prijsklasse kon weieens erg interes sant worden. De goedkoopste Renault 4 kost in Nederland circa 4600 gulden. De Re nault 2 zal daar duidelijk onder moeten blijven, hetgeen op een prijs van tegen de vierduizend gulden zou kunnen neerkomen. Het testcentrum van de gezamenlijke Britse automobielindustrie, MIRA, heeft in de windtunnel uitgezocht hoeveel het brand stofverbruik van een auto stijgt door een imperiaal, door de vermeerdering van de luchtweerstand door het imperiaal eigen lijk. Uitgegaan werd van een kruissnelheid van 110 km/u. Zonder imperiaal was het gebruik 1:9. Met een leeg imperiaal steeg het gebruik tot 1:8,1. Met enkele koffers op het imperiaal (bij elkaar een pakket van 76 cm. breed en 38 cm. hoog) steeg het ge bruik tot 1:6. Dat komt neer op een stij ging van tien procent door een leeg impe riaal en van dertig procent door een bela den imperiaal. De autoverkopen in Engeland liepen de eerste helft van dit jaar met 16,6 procent terug ten opzichte van de eerste zes maan den van 1968. British Leyland zag toch nog een lichtpuntje: „De verkoop van onze auto's met voorwielaandrijving zakte maar 11,5 procent." Het gaat de hele Italiaanse automobiel industrie goed, maar Alfa Romeo gaat het nog weer extra goed. Tot dusverre bevesti gen de verkopen de prognose voor 1969: een stijging van 17,7 procent op de thuis markt en een stijging van 36,2 procent op de exportmarkt. Dat betekent dat Alfa Romeo opnieuw zeer royaal boven de gemiddelde stijging over vijf jaar van de totale Italiaanse auto industrie uitkomt. Die gemiddelde stijging is: totaal thuismarkt 4,2 procent (Alfa Ro meo 13,1 procent), totaal exportmarkt 14,6 procent (Alfa Romeo 24,8 procent). Vooral de stijging van de export is spec taculair. Dat komt door het stichten van eigen vestigingen, die heilzaam plegen te werken op de service en de prijzen van auto's en onderdelen. In Nederland ging een dergelijke dochter onderneming van de fabriek op 1 januari 1968 van start. Het eerste jaar werd de verkoop verdrievoudigd. De vorige maand werd de verkoop van 1968 al overschreden. Verwacht wordt dat de Nederlandse afzet dit jaar in de buurt van de 1500 stuks komt, waarmee Alfa de in de autowereld magi sche grens van duizend stuks over is. De Britse krant Daily Mirror heeft voor 1970 een soort herhaling van de Londen- Sydney Marathon op touw gezet, maar dan alles nog veel erger. Dit keer is Mexico City het doel. Na de start in Londen eerst diep Rusland in. Dan van Lissabon varen naar Rio de Janeiro. Vandaar met eerst een bocht naar het zuiden langs de westkust van Zuid-Amerika naar Mexico. Er moeten bergpassen worden genomen die zo hoog liggen dat de rijders zuurstof maskers mee moeten nemen. „Het wordt de langste, zwaarste en hoogste transconti nentale autorally van 1970", stelt de Daily Mirror. Saab heeft zijn autofabriek (Saab maakt ook vliegtuigen) drastisch moetei. uitbrei den om te kunnen voldoen aan de vraag naar de Saab 99. De fabrieksinstallatie is nu ultra-modern. Iets nieuws zijn de persen die elk twee vormen hebben. Zo kan van vorm worden verwisseld terwijl de helft van de pers in bedrijf blijft. Gewoonlijk moet een pers een uur of vijf worden stop gezet voor het wisselen van vormen. De Simca 1501 Spécial heeft een nieuw front gekregen, met twee halogeen ver-stra- lers in de grille opgenomen. De typen van de series 1100, 1301 en 1501 hebben nieuwe dashboards gekregen, met duidelijke ronde klokken. De prestaties van verscheidene Sim ca motoren werden wat opgevoerd. De winst is te danken aan een andere vorm van de verbrandingskamers. Tenslotte gaat Sim ca het autojaar in met een uitbreiding van de keuze in kleuren. Bovendien zijn de kleu ren van de interieurs meer dan vroeger af gestemd op de kleur van de carrosserie. Holt Producten NV heeft weer iets nieuws: Holts Facelift. Dat is een schitte rend gevonden nieuwe naam voor een poetsmiddel waarmee wat verweerde en hier en daar gekraste lak weer als nieuw wordt gemaakt. In feite is Holts Facelift dus een gewone cleaner. De met de Face lift verkregen nieuwe glans kan worden be houden door het lakwerk een tweede be handeling te geven met een goede was. Holts Facelift kost drie gulden per busje van 285 cc. UTRECHT Volgens voorlopige ge gevens van het staatstoezicht op de volksgezondheid, zijn dit jaar tot en met 2 augustus 1238 gevallen van salmonella gemeld, 145 minder dan in dezelfde pe riode van het toch veel minder warme jaar 1968. De arts W. de Kloe, waarnemend directeur van het voorlichtingsbureau voor de voeding in Den Haag, deelde mee dat uit deze cijfers geen weten schappelijk verantwoorde conclusies te trekken zijn, omdat grof geschat maar ongeveer één procent van het werkelijke aantal salmonella-gevallen ter kennis van de autoriteiten wordt gebracht wat hij overigens wetenschappelijk on aanvaardbaar vindt. Maar voorzichtig gezegd acht hij het mogelijk, dat de voorlichting aan publiek en horecabedrijven over de voedingshygiene (waarmee zijn bureau zich sinds 1964 bezighoudt) mede tot gevolg heeft gehad, dat dit jaar ondanks de zeer hete zomer althans uit de sta tistieken geen duidelijk waarneembare toeneming van salmonella blijkt. Salmonella, ook wel paratyfus ge noemd, komt in Nederland vrijwel uit sluitend als voedselvergiftiging voor. PASADENA De Mariner-7 is woensdag in een eenzame baan rond de zon geraakt, nadat hij de eerste close-up foto's van de Zuidpoolkap van Mars naar de aarde had gezonden. Op de foto's waren kraters in de vorm van voetstappen te zien, lijkend op die pe gleuven in sneeuw. Een van de deskundigen in Pasadena zei van de foto's: „Dit zouden wel eens de baby-foto's van de aarde kunnen zijn. Zo kan de aarde er een vier mil jard jaar geleden uitgezien hebben, voor er een dampkring was en oceanen waaruit het leven is ontstaan". Dr. Robert Sharp, een geoloog van het California Institute of Technology, die dit zei, is een van de deskundigen die bezig zijn met de bestudering van de foto's die de Mariner-6 en -7 naar de aarde hebben overgeseind. Een van de meest indrukwekkende foto's was die van twee onregelmatig gevormde kraters die op een voetafdruk leken. „Eindelijk een teken van leven op mars", schertste een van de technici van het instituut. De „voetafdruk" stond in het ijs en was buitengewoon diep. Volgens de deskundigen is het ijs op Mars waar schijnlijk bevroren kooldioxide om dat er op Mars niet genoeg water voorkomt om „echt" ijs te krijgen. Enkele minuten voordat het ruimte vaartuig via de pool het donkere deel van Mars bereikte en het contact met de aarde verloor, had het de grote cir kelvormige vlakte „Hellas" gepas seerd, die naar gelang van het jaarge tijde oranje of zalmrose is gekleurd. Dit deel van de planeet, dat 1.920 km breed is en werd beschouwd als een woestijn, zou bij nader inzien een heel ondiepe krater kunnen zijn, naar de westelijke kant getrapt! Er komen ver rassend weinig kraters op voor in ver gelijking met het pokdalige oppervlak van de andere gebieden. WASHINGTON Tegen de bekende kinderarts dr. Benjamin Spock zal geen verdere vervolging wegens het aanzet ten tot dienstweigering worden inge steld. Dr. Spock was vorig jaar met nog drie mannen tot twee jaar gevangenis straf veroordeeld. Die straf is hem nu kwijt gescholden na een uitspraak van een hof van beroep, dat zijn vonnis en dat zijn vonnis en dat van nog een man vernietigde. Tegen het resterende tweetal zal een nieuw onderzoek worden ingesteld. De voornaamste besmettingsbron is vlees, gevolg door melk, soep, oroquet- ten, slaatjes en dergelijke. Op het ge bied van de voedselhygiene staat Neder land, volgens dokter De Kloe, verge leken bij bijvoorbeeld de Scandinavi sche landen, beslist nog niet op een hoog peil, al valt hier en daar enige verbetering te bespeuren en al steekt ons land in dit opzicht gunstig af bij de Zuideuropese landen. Een van de belangrijkste stellingen van het voorlichtingsbureau is dat bij vlees de koelketen niet mag worden onderbroken. Dat wil zeggen, dat het gekoeld moet worden vervoerd van het slachthuis naar de winkel en dat het daar in koelvitrines moet worden be waard, iets dat de klant zelf kan con trol eren. Thuis moet vlees (en zeker vleeswaren) gekoeld worden bewaard of snel worden toebereid. Onder het motto „Wy werken weer" schenkt de N.O.S.-radio dinsdag 's mor gens van 9.00 tot 9.40 uur via Hilv. II aandacht aan de pas van vakantie te ruggekeerde bouwvakkers. Op vrijdag 25 juli begeleidde de N.O.S.-radio met een speciaal programma de vakantie uittocht van de bouwvakkers. In „Wij werken weer" zal een team van verslaggevers op bouwwerken en in schaftlokalen in allerlei plaatsen in Nederland de stemming peilen van de bouwvakkers, die net weer aan de slag zijn. Verder komen er in het program ma gesprekken voor met huisvrouwen, die orde op zaken aan het stellen zijn, en met kinderen, die spannende vakan tie-avonturen hebben beleefd. De produktie is in handen van het zelfde team, dat ook het programma „Uittocht" bij het begin van de bouw vakvakantie heeft Verzorgd. Het bestaat uit Ben Dingerdis, Maarten Nederhorst en Jan van Riemsdijk. WASHINGTON Dr. Thomas Paine, hoofd van de NASA, heeft gezegd, dat ook vrouwen deel zouden moeten uitmaken van de bezetting van 12- astronauten die de eerste bemande ruimtevlucht naar Mars maken. Tij dens een lunch, aangeboden aan de nationale pers, zei Paine, dat de NASA de bedoeling heeft deze vlucht in 1981 te doen plaatshebben. De twaalf astronauten zouden worden verdeeld over twee identieke ruimte vaartuigen, die zij aan zij zouden reizen. De vlucht zou ongeveer twee jaar duren. In een terugblik op de succesvolle maanlanding van de Apollo-11 zei dr. Paine het te betreuren dat de Amerikanen en de Russen niet bij een dergelijke landing hadden kun nen samenwerken. De beslissing van de Russen om tijdens de landing van de Amerikanen een onbemand ruim tevaartuig naar de maan te sturen, noemde hij „goed en moedig",temeer omdat ze daarmee het risico namen, dat een vergelijking met de Apollo- 11 voor hen ongunstig zou uitvallen, Paine pleitte ook voor een grote samen werking met de Russen omdat de daaruit voortvloeiende betere resul taten belangrijker zijn dan de indi viduele pogingen van de beide lan den. De Russen moeten volgens hem nog bekomen van enkele hiaten in hun ruimtevaartprogram, maar hij voorzag binnen niet al te lange tijd toch een Russische landing op de maan. Als ze daarbij op dit moment een spoedprogram opstelden, zouden ze tegen het eind van 1970 een on bemande landing op Mars kunnen maken. Vrachtwagens moeten ook weieens in halen. Best. Maar vrachtwagens die in file op de linker baan gaan zitten om een rechts rijdende file vrachtwagens met mi niem verschil in snelheid in te gaan halen, blokkeren de autosnelweg. Rijden op de autosnelwegen is een ha chelijke en ergerlijke zaak geworden. Ha chelijk omdat zovele, zichzelf voor handig houdende, chauffeurs zich niet aan de re gels houden. Ergerlijk omdat zoveler. uit onbenul of onverschilligheid het andere ver keer onnodig overlast aandoen. „Ik ben een typische links-rijder", vertel de een zakenman ons laatst fier. Het ver schijnsel is algemeen bekend, maar dat ie mand dat een aanbeveling voor zijn rijkwa- liteiten vond, is iets nieuws voor ons. Dat een écht snelle rijder voortdurend In de loop van het volgend jaar zal de Franse automobielfabriek Citroën een cou pé uitbrengen van het model DS 21 met een Maserati motor. Hierover worden op het ogenblik in Modena (Italië) onderhandelin gen gevoerd. De Maseratie-motoren, die hiervoor be stemd zijn, zullen een inhoud krijgen van 2700 cc. Hiervan worden er ongeveer dertig per dag vervaardigd. Zij zullen ook worden ingebouwd in de wagens, waarmee Citroën aan wedstrijden zal deelnemen. De samenwerking tussen Citroën en Ma serati dateert van 1 januari 1967. DAF is bezig met het ontwerpen van een wat ander neusje voor de Daf 55. Het is de bedoeling de auto uiterlijk wat meer te doen verschillen van de goedkopere Daf 44. De gewijzigde Daf 55 kan worden verwacht in september. Misschien dat DAF de gewijzigde 55 wel introduceert op de grote Duitse autotentoonstelling, die dan in Frankfort wordt gehouden. De Duitse markt wordt steeds belangrijker voor DAF. Dergelijke kleine ingrepen om een auto er toch nieuw uit te laten zien, heten een „face-lift" in de autowereld. L»AF is daar altijd al sterk in geweest. De huidige Daf 33 heeft in feite het koetswerk van de in 1958 geïntroduceerde Daf 600, dat in die elf jaar vele keren een face-lift heeft on dergaan. Dat een betrekkelijke kleine autofabriek als de DAF zijn toevlucht tot face-üfting neemt, is logisch. Compleet nieuwe koets werken zijn een uiterst kostbare zaak. Hoe lager de produktiegetallen van een fabriek zijn, hoe langer men zal trachten met een model te doen. Om het uiterlijk dan toch up-to-date te houden, is men aangewezen op face-lifting. Het wonderlijke is dat de zo bedaagde Daf 33 minder aan wat uiterlijke wijzi gingen toe is dan de nog vrij jonge Daf 55, terwijl de eerste in eigen huis werd ge tekend en de laatste door de verre van onbekende Italiaanse stilist Michellotti. De gesloten streep mag niet worden overschreden. Van twee files moet er eentje worden gemaakt om straks gemak kelijk invoegen mogelijk te maken. Ieder een houdt er zich aanop de ene man na die eerst een stuk file inhaalt en er zich dan in dringt. links zit en dan met één oog in de spie gel is begrijpelijk, maar dan praten we wel over snelheden van meer dan 140 km u. Al de lieden die met een vaartje van 100 km/u. halsstarrig links blijven zitter., niet van de weg te branden zijn zoals dat heet,- zijn alleen maar lastposten. Natuurlijk is er niets tegen als de rustige rijder links gaat zitten om een vrachtwagen in te halen en natuurlijk moet de snellere rijder dan rustig wachten, maar even van zelfsprekend moet de rustige rijder weer naar de rechter baan zodra deze vrij is en hij heeft ingehaald. De houding van „ik rijd toch 100 en Ik haal toch in" die in het moderne verkeer ge makkelijk van Den Haag tot Zevenaar is vol te houden, brengt het andere verkeer tot wanhoop, leidt tot opstoppingen, tot rechts inhalen, eventueel tot kettingbotsingen. Geen goed woord kortom voor de typische linksrijder. Waar autosnelwegen op elkaar uitkomen, bij invoegstroken, enzovoorts, wordt het ver keer geleid door strepen op de weg. De ge sloten streep heeft verbodskracht, verbiedt er over te rijden, kan een soort inhaalver- bod zijn. Op die manier wordt de gesloten streep gebruikt om van twee verkeersstro men één te maken, opdat de ent file zich gemakkelijker kan voegen in de verkeers stromen op de andere autosnelweg. Altijd weer zijn er de handige chauffeurs die zich niets van de strepen aantrekken, die Met een vaartje van 100 km/u. suk-* kelt dat zo voort, niet naar rechts te krijgen. „We halen toch in!" Zeker, in derdaad zal die vrachtwagen verderop weieens worden ingehaald, maar dat is geen reden om niet naar de rechter baan te gaan tot het zover is. nog even doorjagen om zich dan in een gaatje in de file te boren. Dat is het soort mensen dat in winkels ook altijd voor zijn beurt gaan. Als alles goed afloopt, flitsen er even wat remlichten op in de file. Maar er zijn zo ook al heel wat kettingbotsingen ontstaan, niet door stommigheid in dit geval, maar door doelbewust verkeersregels overtreden, door doelbewust de wegpiraat uithangen. Inhalen en links blijven zitten, inhalen waar een inhaalverbod (via de gesloten streep) geldt, het zijn wijdverbreide inhaal- fouten op de autosnelweg. De derde inhaal- fout komt op rekening van vrachtwagenrij ders: met een minimum aan snelheidsver- schil inhalen, zodat de hele autosnelweg voor een tijdje wordt geblokkeerd. Vrachtwagens moeten ook wel eens inha len en dat kost meer tijd dan met een personenauto, allemaal best, maar dat bete kent overlast voor de rest van het verkeer en van de vrachtwagenchauffeurs mag wor den verwacht dat ze die overlast proberen te beperken, althans niet moedwillig vergroten door wedstrijdje te gaan spelen en kilometers lang naast elkaar te blijven rijden, door ook steeds maar links te blijven zitten, door van het autosnelwegverkeer vrachtautofilever- keer te maken. Autosnelwegen zijn er voor het autosnél- verkeer, voor verkeer dat wil opschieten. Verkeersdeelnemers die daar niet aan mee doen, belemmeren de vrijheid van het ver keer, horen niet op autosnelwegen thuis.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14