„Beschermd dorpsgezicht" belemmert uitkijk op hotel Geen draadloze alarmering voor brandweer in Leersum Plannen liggen al jaren klaar... Nationaal Grondbezit bouwt in Leersum 45 woningen Hudson bracht tanker naar Singapore Olie overdekte drenkelingen in Singapore aan wal gezet JHR. MR. O. R. VAN DEN BOSCH WACHT NV AL JAREN OP REALISERING VAN EEN VAN ZIJN GROOTSTE Belt u dan even a.u.b. ,7.30 10550 11079 Kosten te hoog Grond Onder scheiding Epthousiast Brievenbus en telefooncel in Leersum-Zuid Dammers gaan in Marktzicht spelen s.o.s. Ophalen grof vuil gereorganiseerd VASTMAKEN SCHADUW WOENSDAG 13 AUGUSTUS I AMERONGEN Als burgemeester jhr. mr. O. R. van den Bosch in Ame- rongen wordt gevraagd naar zijn mening over de toekomst van het toerisme in zijn gemeente, blijkt daaruit eigenlijk maar één grote wens: een hotel voor Amerongen. Alhoewel burgemeester Van den Bosch geenszins somber is ge stemd als hij het plaatselijk toerisme belicht, klinkt zijn wens toch min of meer als een noodroep in de woestijn. „Amerongen heeft heel dringend be hoefte aan een hotel. Het zou het verblijfstoerisme in onze gemeente belangrijk kunnen stimuleren, iets waarvan de noodzaken, met name voor het dorp Amerongen, duidelijk aanwezig zijn". De hogere overheid denkt er kennelijk anders over want tot nu toe is niet gebleken, dat ook zij van die noodzaken is doordrongen. Noch van de zijde van het ministerie van Cultuur. Recreatie en Maatschappelijk Werk, noch van de zijde der provincie werd tot op heden, die medewerking ontvangen, die redelijkerwijs werd verwacht. Een reden dan ook, dat de nu al enkele jaren bestaande plannen voor een hotel in Amerongen nog steeds niet konden worden gerealiseerd. Beter gezegd: Amerongen heeft nog steeds geen hotel. ADVERTENTIE voor Veenendaal Van 17.30- 19.30 uur 's Zaterd. v. 16.30-17.30 u. Voor Rhenen 3328 Nwe Veenendaalseweg I59 LEERSUM Het aanbrengen van een draadloos alarmeringssysteem voor de vrijwillige brandweer in Leersum is voorlopig niet te realiseren. De totale kosten van ca. f 30.000 zijn dermate hoog, dat het gemeentebestuur aan schaffing van de benodigde zendeenheid met 22 ontvangers op dit moment niet verantwoord acht. Daarentegen is het college overtuigd van de wenselijkheid van een dergelijk draadloos alarmeringssysteem. Het ge vaarlijk rijden van auto's en bromfiet sen van de plaatselijke bevolking, die de brand willen bijwonen, /.ou dan zijn beëindigd. Ook de hinder, die de brand weer ondervindt van het publiek, zoals geparkeerde auto's e.d. zou bij realise ring van het systeem tot het verleden behoren. De kosten zijn echter derma te hoog, dat de vele nadelen niet van doorslaggevende aard mogen zijn. v AMERONGEN De heer 1. Bar (o (90) en mevrouw E. Barto- Monster (86) uit Amerongen waren gisteren 60 jaar getrouwd. Het echt paar geniet in zijn woning aan de Koenestraat nog van een goede ge zondheid. De heer Barto, voormalig ambtenaar bij de Nederlandse Spoorwegen, is geboren en getogen in Voorburg. In 1933 verhuisde hij naar Driebergen en in 1959 vestigde het echtpaar zich in Amerongen. De heer Barto is inmiddels reeds 45 jaar gepensioneerd. LEERSUM Inzake het ophalen van grof vuil is in Leersum een reor ganisatie ingevoerd. De nieuwe rege ling is noodzakelijk i.v.m. het feit, dat m.i.v. augustus het Leersumse grof vuil naar Maarsbergen wordt ver voerd. Plaatselijke bedrijven, die gro te hoeveelheden materiaal afstoten zul len met het vuilophaalbedrijf, de fa. Spitman, een overeenkomst moeten sluiten tot het verkrijgen van een con tainer. Nog een paar weken en kapitein L. Westelijk, door zijn maatschappij L. Smit en Co's Internationale sleepdienst met de motorsleepboot „Hud son" gestationeerd in Singapore gaat op thuisreis. Na een half jaar ver blijf in het Verre Oosten is hij dan aan een welverdiend verlof toe. In bijgaand artikel doet deze kosmopolitische inwoner van de Cunerastad verslag van een redding van een aantal Japanners uit de Indische Oceaan, nadat hun schip „de Showa Marie" 17 mijlen buiten Singapore was aangevaren door het onder Libanese vlag varende schip de Bethle hemAchter de romantiek, die deze tak van zeevaart nog altijd omgeeft gaat een harde zakelijkheid schuil om de prooi voor de concurrentie binnen te halen. Tijdens hel werkbezoek, dat de com missaris van de Koningin in de provin cie Utrecht vorige week aan Ameron gen bracht heeft burgemeester jhr. O. R. van den Bosch het „hoteL-probleem" aangesneden. Of dit gesprek de voor Amerongen zo wenselijke resultaten zal afwerpen valt uiteraard op dit mo ment nog moeilijk te voorspellen. Ze ker is, dat het dorp met vele mogelijk heden voor verblijfstoerisme een hotel moeilijk nog langer kan missen. Het prachtige natuurschoon van de Utrechtse Heuvelrug trekt jaarlijks ve le duizenden toeristen, die Amerongen voorbij moeten gaan omdat doodeen voudig de accommodatie ontbreekt. „Een aantal jaren geleden besloot de raad tot de aankoop van een stuk grond met de bedoeling er een hotel te laten verrijzen. Het betrof het ter rein, waar vroeger het Johanniter-hos- pitaal stond. De exploitatie van het zie kenhuisje aan de Rijksstraatweg nabij „De Burgwal" werd in de vijftiger ja ren gestaakt, omdat het niet mer ren dabel was", vertelt burgemeester Van den Bosch, die de bouwplannen, even als de gemeenteraad tot grote teleur stelling nog steds niet in vervulling heeft zien gaan. Dat het van particuliere zijde aan be langstelling voor de bouw van het ho tel heeft ontbroken, kan niet worden aangevoerd. De grondaankoop werd ge volgd door een reactie van een ontwik kelingsmaatschappij, die besloot de kos ten van research en voorlopig ontwerp voor haar rekening te nemen. Een ge renommeerd architect kwam vervol gens met een plan, dat er vooral qua vormgeving wezen mocht. „Het hotel zou 80 bedden gaan tel len", vertelt burgemeester Van den Bosch, terwijl hij er met enige trots foto's en een maquette van laat zien. Ook de burgemeester is enthousiast over de bijzondere vormgeving, die de architect wist toe te passen. „Het zou het beslist goed in de -omgeving doen", merkt hij op. Maar juist die omgeving is het die realisering van het plan tot nu loc heeft tegengehouden. Het ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschap pelijk Werk bombardeerde namelijk enkele jaren geleden het bewuste ge bied tot „beschermd dorpsgezicht", het geen inhoudt, dat nagenoeg alle bouw activiteit binnen de grenzen ervan uit gesloten is. De „onderscheiding" van het ministerie doet wat vreemd aan als wordt aangevoerd, dat vanaf de bestemde hotel-grond het puntje van de Amerongse kerk niet eens zichtbaar is. Vandaar ook dat het gemeentebe stuur zich niet bij de ministeriële be- ■l>p iiw Jneergelegd. De fraaie tabaksschuren, die het mi nisterie in het besluit aanvoert, heb ben de gemeenteraad er niet van weer houden om als eerste gemeente in ons land tegen het besluit van „beschermd dorpsgezicht" in beroep te gaan. De Provinciale Staten van Utrecht hebben dit beroepschrift ondersteund, maar lot nu toe heeft het ministerie niét van zich laten horen. Toch heeft de burge meester van Amerongen nog hoop, dat het hotel in zijn gemeente binnen af zienbare tijd tot de werkelijkheden gaat behoren. Over het toerisme in Overberg, de buurtschap, behorende bij Amerongen, is burgemeester Van den Bosch bijzon der enthousiast. „De bezetting van de f 'f i Het is nou niet zo gemakkelijk zitten, met je gat op het potdeksel van de verschansing of een der meerbolders eep goeie kans een flinke lik joppen- vet aan de speigel van het tropen- broekje op te lopen, maar het uit zicht is er niet minder om. Aan de ene zijde de zo levende stad, aan de an dere zijde de reede met de talloze verlichte ten anker liggende schepen in de vorm van tankers, bulkcarriers, passagierlijners, regelmaiti e dienst onderhoudende vrachtschepen, tot en met oorlog3bcd°ms, onderzo0^ ngs- vaartuigen, Japanse, Koreaanse en Thaise vissers en niet vertegen de Indonesische coasters, door ons gek scherend de krettek-smokers ge noemd. Daartussen wriemelen de sampans, prauwen en agentenbootjes af en aan, gekruist door snelle schuimsnuivende De maquette van het hotel, waarop Amerongen nu al vele jaren met smart wacht. vele campings in dit fraai gelegen ge deelte van onze gemeente is ook dit jaar overweldigend. Ik heb de indruk, dat het „plafond" nagenoeg is bereikt", zegt hij. Ook de burgemeester onderkent dat Overberg geografisch gunstiger is ge legen ten opzichte van Veenendaal dan van Amerongen. Een groter probleem vindt hij echter de politiebezetting. Overberg kent namelijk geen eigen po litieapparaat en wanneer in het hoog seizoen 4000 a 5000 mensen de cam pings daar bevolken is voor het drie man tellende korps in Amerongen sprake van een sterke onderbezetting. „In het vakantieseizoen vergt Over berg meer zorg van de politie dan er aan besteed kan worden. Op den duur zou dit narigheden tot gevolg kunnen hebben. Daarom zou het wenselijk zijn als de bezetting van de rijkspolitie in Amerongen met één man kan worden uitgebreid", aldus de burgemeester, die hiervoor inmiddels de nodige stap pen heelt ondernomen. De vierde poli tiefunctionaris in Amerongen zou dan speciaal zijn aandacht kunnen richten op Overberg. politie- en douancvaarten, die nu en dan met veel deining langszij een af geladen sampan schieten, op zoek naar contrabande. Een eenzame visserman peddelt in zijn mini-prauwtje, waarin hoe blijft die man overeind de buit van de dag verzameld ligt, naar huis in re gelmatige bewegingen, het tanige ge zicht verscholen onder het breedge rande zo wel bekende rieten hoedje. En wanneer de donderkoppen al rood zijn geworden, de kim goud en violet, het water zwarter en zwarter met daarin doorg^n^Qren<? den •weer. spiegelende lichtjes de nachtelijke he mel öegemoet komt, tjoekeren de laatste bootjes met de melkmeisjes kort langs ons boord, stijgt er van onder het roefje nog een laatste ge kwetter en gerinkel van gerangschikt wordende limonade- en bierflesjes op, LEERSUM Het gemeentebestuur van Leersum zal binnenkort nagaan of tot plaatsing van een telefooncel in Leersum-Zuid kan worden overgegaan. Van het telefoondistrict Utrecht is be richt ontvangen, dat het een lange lijst heeft van punten waar nog een cel ge plaatst moet worden. Leersum-Zuid is in deze lijst opgenomen. Ook bij de brievenbussen bestaat een groot tekort. De directeur van het postkantoor in Doorn heeft het gemeentebestuur van Leersum laten weten, dat hij op het ogenblik niet aan het verzoek kan vol doen om in Leersum-Zuid een brieven bus te plaatsen. De directeur zegt te hopen daarop zo spoedog mogelijk terug te zullen komen. SCHERPENZEEL De Scherpen- zeelse damvereniging gaat verhuizen vanuit het verenigingsgebouw aan de Molenweg naar Café Marktzicht. Dit werd besloten op de deze week gehou den jaarvergadering. Wel blijven de clubavonden op maandagavond. Men hoopt hierdoor een sfeervoller zaal te krijgen. Ook de lasten werden te zwaar. De vereniging is te klein om de bonds- corïtributie en een hoge zaalhuur te kunnen opbrengen. Doordat er enkele leden bedankt hebben zal men het ko mende seizoen maar met een tiental aan de bondscompetitie kunnen deelne men. De voorzitter de heer A. Stuivenberg bracht in zijn openingswoord dank aan zijn medebestuursleden voor het werk in het afgelopen jaar gedaan. Ook was de voorzitter erg verheugd dat men zich had kunnen handhaven in de eerste klasse van de Gelderse dambond. Ook zullen alle leden in de komende onderlinge competitie twee keer te gen elkaar spelen waardoor de vroegere promotie- en degradatieregeling komt te vervallen. Je hoort de spanning kraken, een spi- ritus-gekleurd licht siert het onder paneel van de warmende zender en een antennestop verwisselt van zit ting, de richtingzoeker gloeit groenig. Als een kloppende koorts spreidt zich in de radiohut: SOS DE 5MYH NW CQ DE 5MYH MV BETHLEHEM NW SOS COLLISION TIME 1700 GMT. De scheepsklok wijst 00-36 uur en het is zaterdag de tweede augustus 1969. Die „ouwe", welke niet op zijn slip pertjes, maar op zijn zesde zintuig over de schouder van „sparks" het nieuws van het kladpapier meezuigt, vertrouwt de ook toegelopen eerste machinist toe: „Ik wou maar klaar maken".... De volgende momenten worden beheerst door een heel lelijk woord, akelig piepende handen op trapleuningen, klepperende slippers, knallende deuren en hier en daar een organiserende uitroep. Bonkend valt de langszij liggende sloep in de talies en jankt het winchje haar omhoog, nijvere handen zwaaien de davits half naar boord om de sloep gereed, zijdelings tegen het dek te la ten leunen. Sidderingen doortrekken het schip als hulp- en hoofdmotoren aanslaan en de eerste gassen hoes ten al uit de schoorsteen. Zodra er stroom is, klikklakt de ankerketting in de nesten en kreunt het in 't kluis gat. De radar zoemt aan en wanneer de telegraaf moppert vanwege het feit dat haar bel is geblokkeerd en de eerste vaart in de sleepboot drijft in reactie op een wit-schuimende poel over de achtersteven, kijken we ter sluiks naar onze in de buurt liggende Griekse concurrent, die nu dezelfde handelingen uitvoert, welke wij zo juist beëindigd hebben. „Het spijt me maat, ge zijt maar laat; Als ge ergens komt te gast, dan dient men op zijn tijd gepast", dreint het kindervers over de reling uit de mond van de ankerlamp neerhalende ma troos en we horen een ander zeggen: „Denk maar dat die „eerste" 'm nou op z'n staart trapt. Wc denken mee en organiseren: rechtwijzend honderd- tien, daarna nul-acht-acht. Te varen afstand zestien mijlen, dat zal wel na tweeën worden, aanvaring geweest, pomp aan dek, die „tweede" de na vigatie checken, hoekse draad op de kont, straks mannetje op de bak,.... met wie is die vent nou in aanvaring geweest....? Onbeantwoord blijvende vragen wor den afgevuurd en antwoorden gesug gereerd. „De tijd zal het leren" stond er op die schuit" weet een wijsneus. We hebben in ieder geval onze dien sten aangeboden, aan de zich in zin kende toestand bevindende „Bethle hem", een naam die een kerstnacht oproept in de gedachten, maar die nu allerminst vredig is. We vragen haar: „please what assistance do you need first", om aldaar enige organi satie te kweken, maar het antwoord is even hopeloos als het vermoeden: „we need assistance to save our li fe... de zender valt weg en de „Beth lehem" reageert niet meer op het ge roep van alle kanten, totdat de Ja panse tanker „Showa Maru" roep letters JLGI, onthult: „SHIP 5MYH SANK". .Het is verb ijst. Arer"-! h«ren, zeJffc om op de radar te zien, dat er nu nog maar EEn echo, in plaats van twee op het scherm overblijft. Onze koers heeft maar een kleine correc tie nodig en we oriënteren ons op een scheepsverlichting, welke het 2de slachtoffer moet uitbeelden in deze scheepsramp. Het is inderdaad een tanker. Zij reageert niet op aanbie dingen voor hulp, noch van de Griek se sleepboot, noch op die van ons, maar doet weten: „Gesleept worden naar Singapore". Onpersoonlijk. Dan beginnen zich ijzige gedachten op te dringen. Urgente hulp aan colle gae zeelieden in nood en daarnaast verplichtingen op contract-basis, waar uit het hele wezen van onze sleep boot bestaat, met een concurrent ach ter de broek, die we weliswaar zach tjesaan met vijf mijl geklopt hebben, maar zeker zijn beurt niet zal laten voorbijgaan, als het aankomt op een spelletje „Kip-ik-heb-je". En meer. We naderen nu volle kracht om hulp te kunnen bieden een plaats waar ook voor ons zelf gevaar is. De tanker benaderd, kijken twee matrozen op de bak uit en het is midden in een zwaar stinkend olieveld vol met wrak goed, enkele lampjes en een sloep met geschreeuw, wanneer de „Hud son" haar onstuimige vaart verliest. De sloep giert te water, maar klotst in de zwarte drabbige olie en stuurt op drijvende donkere voorwerpen af. In puur geluk wordt een drenkeling gezien, kenbaar aan het wit van zijn ogen en tanden, de rest is overdekt met de zwarte massa. Hij wordt aan boord gehesen. De drijvende vreem de sloep is met een lijn vastgemaakt, en naar de tanker gebracht. Nog een in het water gelegen hebbende opva rende, komt bij ons aan boord en bei den worden door onze mer.;:cn zor - vuldig verschoond en van eigen lijf goed voorzien. We verstaan geen Chi nees, maar hun gebaren spreken boe ken. Terwijl de sloep blijft zoeken, is in de bedrijven de eerste stuurman op de tsrk.er geklauterd e" heeft haar ka pitein bewogen ons aan te nemen. Voor van de bak van de tanker praat hij rustig de „ouwe" van de „Hud son": „We kunnen vastmaken". Voorzichtig draait de „Hudson" haar achterschip onder de stuurboords voorsteven en met hulp van de op trommelde Japanners sluift de hoekse LEERSUM Het Nationaal Grond bezit NV te Den Haag wil in Leersum een perceel grond kopen voor de bouw van in totaal 45 woningen. Het benodig de bouwterrein is gelegen tussen de Burg. Martenslaan en de Weidelaan. Aan de Burg. Martenslaan zullen ze ven dubbele woonhuizen worden ge bouwd, terwijl aan de Weidelaan 31 woningen zijn gepland, bestaande uit vijf blokken van 4 woningen, een blok van zes" en een blok van vijf woningen, met bijbehorende 29 garages. Verder zullen er op het terrein nog een 13-tal vrije garages worden gebouwd. Burge meester en wethouders van Leersum stellen voor tot de verkoop van het be doelde perceel te besluiten. De ver koopprijs van Met bouwterrein bedraagt f518.840. draad rechtstandig naar boven door de kluis en bijt zich om de bolders vast, wanneer de tros op lengte ge vierd op de rem van sleeplier deun wordt gehouden. Nog altijd jaagt de sloep door de brei rond de tanker en onze bootsman is moeilijk tot rede te brengen de red dingsactie nu verder aan de naderbij gekomen Griekse sleepboot over te laten. Niets wordt meer gevonden en om half vier brengen ze de eerste stuurman terug aan boord. Hij weet als eerste verslag: „Het schip heeft roerschade". Wanneer om vier uur blijkt, dat onze concurrent intensief doorzoekt, bijgfestaan door nog twe« schepen, een vliegtuig en een helikop ter, keren onze mensen terug en wor den scheepgenomen. Agenten en autoriteiten worden inge schakeld om de „Showa Maru" vei lig af te leveren. Als een gewond dier laat de zwaar achter ons gierende tanker een oliespoor na, maar we kun nen ons agentschap in Singapore nu tenminste seinen: „PLEASE TELEX SMITTUNG ROTTERDAM HUE CON CONNECTED 0255 LOCAL FULLY LADEN SHOWAMARU ON LOF IN 60118 70410 BOUN SINGAPORE". De klok op Cliffordpier moet weer pre cies twaalf hebben staan wijzen, als zes sluitingen achtereen de kluis van stuurboords-anker van de „Showa- Maru" uitlopen. Het is een nieuwe dag in de tropen en kleurrijk schijnt de zon over de boerenkoolstronken ge lijkende eilanden in straat Singapore, behalve voor zeven opvarenden van de „Bethlehem", die helaas niet kon den worden gevonden. Uit de kran- teberichten spiegelt de dank der ge reden van de „Bethlehem" maar er ligt toch, gedachtig de omgekome nen, een brede schaduw over het overigens „vierde" succes van de Hudson in haar stationsperiode te Singapore. Het enthousiasme onder de mannen van de Hudson is echter unaniem: „Op naar het volgend job". W. Rhenense sleepbootkapitein redde Japanners uit Indisehe Oceaan Zo na het avondeten is het prettig /.ich even naar het achterdek te begeven, niet alleen om een luchtje te scheppen, maar meer om even te genieten van de steeds weer zo mooie zonsondergang achter het silhouet van de stad Sin gapore. Het felle tropische licht van de dag wordt dan zachter en krijgt steeds meer pasteltinten. Het diepe blauw van de heldere open gedeelten verbleekt, terwijl de laatste zonnestralen zich tussen allerlei wolkensoorten door op zware donderkoppen werpen, die boven de eilanden aan de over zijde voor de Sumatrakust, in de namiddag tot ontwikkeling zijn gekomen en nu fel geel en oranje kleurig bloemkolend omhoog torenen. Hier en daar pinken de eerste sterren en de lichten van het waterfront vormen veelkleurig de voorzijde van de steeds meer contrasterende skyline der zo veel geroemde „parel van Zuidoost-Azië". wanneer enkele van de matrozen mei gulle armzwaai een „slamat tidor" en tot morgen wensen. Dan wordt het tijd dat de eerste lijn- vliegtuigen uit Europa gaan dalen en als neerstrijkende zwanen met ge spreide remklappen en landingswie- len uit, gieren de Boeings, de DC-8's en VC 10's met tussenpozen, zich via het St. John's radiobaken, naar het vliegveld corrigerend, al knipperend met de navigatieverlichting lager en lager om met een sliert uitlaatgassen in het laatste licht, achter de vele flatgebouwen te verdwijnen. De tele visie aan boord lokt een voor een de mensen van dek en als tenslotte het daglicht verdwenen is, is ook het ach terdek leeg. Zo is het die vrijdagavond ook. De laat ste mensen die zijn wezen stappen worden met de motorsloep van de Clifford-pier opgehaald en de grote klok onder de overkapping wijst pre cies 12, als deze boot zich uit een me nigte bootjes langs de landingstrap- pen biggend, loswerkt en knetterend het breakwater en de reede opzoekt. Aan boord in dc hut van de eerste stuurman wordt nog even over de af gelopen dag nagekaart onder het ge- klik-sis van een tinnetje bier, wat ge lachen en geprost en als het idee van „morgen-wcer-een-nieuwe-dag" zich opdringt en ieder zich naar zijn kooi wil begeven, verbleekt plotseling de tweede marconist, die in de deurope ning met een oor naar binnen en het andere naar buiten heeft staan luis teren. Hij sluipt stil maar snel naar zijn heiligdommetje, glijdt in zijn draaistoel, speelt met de vingertop pen van de linkerhand over de hoofd ontvanger en klikklakt met de rech ter de zender aan...

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 5