Rijk voetballeven, vol
met kleine ruzies en
kinderachtigheden"
Nieuwe borden:
Bedrijfsvoetbal
geeft onnodige
verbrokkeling
OVERSPEL KAN SYMPTOOM
Z1.JN VAN ONTWRICHTING
Nieuwe voorzitter van v.v. Veenendaar:
Echtscheidingsrech t
Naar boven
Stadion
I 'gjfe
2 HORLOGERIE
VAN MANEN
Intrede
Arme pastoor
Jeugdkapel
Intrede
10 geboden op
moderne leest
Maan en gebed
Nieuw meubilair
voor school met
Bijbel Ederveen
Verbetering
flessehals
vereist tul
van verkeers
maatregelen
VAN WOUT BLAUWKOUS.
BURGERLIJKE STAND
KESTEREN
BURGERLIJKE STAND
VRIJDAG 15 AUGUSTUS 1969
Zonder mezelf op de zo langzamer
hand amechtige borstkas te mep
pen durf ik toch wel te zeggen dat
het er naar uit gaat zien dat ik het
gelijk aan mijn kant begin te krijgen.
Ik ben destijds zo eigenwijs geweest
om te voorspellen, dat een markt in
Veenendaal-zuid de dood in de pot
zou worden. Ik ben zelfs nog bang
weest dat de markt in het centrum
er ook mee zou gaan, maar dat is
gelukkig juist in een andere rich
ting uitgepakt. Deze groeit tegen de
verdrukking in, waaruit de conclusie
mag worden getrokken dat er van
zuid in feite geen enkele druk afkom
stig is.
Wat de winkeliers van 't plein (ik laat
de onmogelijke naam die eraan voor
afgaat voor 't gemak maar weg)
ervan vinden is me zeer aangenaam,
maar 't is voor mij niet hèt oordeel.
Daarvoor moet ik te rade gaan bij
de consument, bij de huismoeder die
ervan overtuigd is dat ze haar man
en kinderen voor een daalder bana
nen laat opeten, die ze slechts voor
één gulden op de markt heeft inge
slagen.
Ik heb me dan ook door zo'n huismoe
der laten voorlichten. Onze eigen Kla-
zien en een flatgenote, die zich toe
vallig in haar bankstel had gepar
keerd. Ze vonden de markt niet veel,
om niet te zeggen: niks. Twee rijen
kraampjes konden, afgezien van het
assortiment ook niet veel om het lijf
hebben, vonden de beide dames.
En daarmee is het voor mij gezegd.
Niet dat ik de zuidelijke middenstand
geen bloeiende passar had gegund. In
tegendeel. Ik had graag gezien dat
de gang er meteen lekker in gezeten
had. Met behoud van de markt in het
centrum dan natuurlijk. Graag had
ik mijn uitspraak van een jaar of
wat geleden herroepen, toen ik zei,
dat de markt naar mijn bescheiden
mening een flop zou worden. Maar 't
schijnt niet nodig te zijn...
Dat zit 'm beslist niet in een kortslui
ting tussen de winkeliers en markt
kooplui. Er mag dan gepraat worden
over een gebrek aan samenspel tus
sen deze twee partijen, maar ik ge
loof niet dat dat ergens wordt ver
toond. Ik zei het al: het zijn twee
partijen en uiteindelijk zijn het de
concurrenten van mekaar en juist
dat laatste brengt het leven in de
brouwerij en de centen over de kraam
of over de toonbank. Niet dat ze sa
men om de tafel gaan zitten. Is dat
in de Hoofdstraat ooit gebeurd?
Nee. de opzet was al te kunstmatig.
Alle mensen in zuid een formulier
tje laten invullen of ze er voor og te
gen waren. Natuurlijk zijn ze dan in
principe voor, omdat ze maar een
korte afstand hoeven te overbrug
gen. Maar als ze dan merken dat ze
vrijdags wel voor een pond allerhan
de in zuid terecht kunnen, maar niet
voor een krentenbrood, dan gaan ze
's zaterdags naar het centrum waar
ze èn de koekjes en de krentenmik
kunnen bemachtigen.
Een markt wordt niet gemaakt, maar
min of meer geboren. Er staat een
kraampje met bloemen, later komt
er nog es een met fruit bij en zo
gaat 't verder. Tot er een complete
markt uit gegroeid is. Of niet na
tuurlijk, in welk geval die bloemen-
man oj* ten eeuwigen dage moeder
ziel alleen blijft staan.
Maar duidelijk is wel, dat zoiets zich
niet laat installeren met een dot
grammofoonmuziek en nog wel eni
ge omlijstende heisa van de aan
grenzende winkelstand.
Het initiatief moet juist niet van de
middenstander tussen de muren van
daan komen, maar van zijn collega
met uitsluitend een zeil boven zijn
pet. Als het in diens kraam te pas
komt om ergens op de kouwe klinkers
of het warm asfalt te gaan staan, is
een markt geboren. En daar staat
of valt ie dan verder mee.
Je komt er ook niet door als winkelier
te beweren, dat er een stelletje kan
keraars onder is, dat op één avond
voor twee weken verdienste wil bin
nenhalen. Op zich is dat geen onge
zond streven en de marktkoopman
kan op zijn beurt gerust zeggen, dat
die winkelier hem heeft aangetrokken
om er zelf beter van te worden.
Ook doet het de zaak geen goed als een
winkelier de markthandelaar afspie
gelt als een slungelachtige luiwam
mes. Ik geloof niet dat het de zorg
van een marktkoopman is op wel
ke manier de winkelier over zijn toon
bank gaat hangen.
Er 'is voor mij al genoeg gezegd. Met
dergelijke uitspraken haal je de
proeftijd van één jaar niet eens...
Wout Blauwkous.
Veel weggebruikers
kregen bekeuring
VEENENDAAL Hoewel de veranderde verkeerssituatie ais gevolg van de
reconstructiewerkzaaniheden van de flessehals in de kerkewijk duidelijk met
borden staat aangegeven zijn er op de eerste dag, dat de verkeersmaatregelen
van kracht zijn geworden, tientallen bekeuringen uitgedeeld. Vooral op de
plaats waar de J. G. Sandbrinkstraat uitmondt kwam donderdag een politie
agent handen te kort om alle verkeerszondaars te noteren. Dit maakt de
maatregelen niet populair vooral ook omdat van overheidswege is verzuimd
het publiek hiervan tijdig op de hoogte te stellen.
Op de Kerkewijk wordt het verkeer
(uitgezonderd fietsen en bromfietsen)
de Raadhuisstraat ingeleid.
Voor hotel ,,De Korenbeurs" begint
het eenrichtingverkeer.
De reconstructiewerkzaamheden maken
het noodzakelijk voor het noordelijkste
deel van de Kerkwijk eenrichtings
verkeer in te stellen voor alle verkeer
met uizondering van fietsers en brom
fietsers. Het eenrichtingsverkeer is
echter alleen van betekenis voor het
verkeer, dat de flessehals uit zuide
lijke richting nadert. Op de Kerke
wijk direct na de Burgemeester Van'
Schuppenbrug wordt 't verkeer (brom
fietsen en rijwielen uitgezonderd)
de Raadhuisstraat opgestuurd zodat
men uit zuidelijke richting 't centrum
alleen kan bereiken via de Brouwers
straat, Zwaaiplein en Hoogstraat.
Weggebruikers die door het 'inslaan
van de Raadhuisstraat via de Tuin
straat en J..G Sandbrinkstraat het cen
trum denken te kunnen bereiken ko
men bedrogen uit omdat aan het eind
van de J. G. Sandbrinkstraat een bord
staat dat alle verkeer verbiedt rechts
af de Kerkewijk op te rijden. Vooral
dit bord werd donderdag door velen
over het hoofd gezien met als gevolg
tientallen bekeuringen.
Tot de wegomlegging is men gekqmen
om de verkeersveiligheid ter hoogte
van de flessehals - die voorlopig nog
smaller wordt - te verhogen. De riole
ring moet worden verlengd waarna pas
daadwerkelijk met de verbreding van
het wegtracé kan worden begonnen.
Aangenomen wordt dat het werk
twee maanden zal duren. Zo lang zul
len ook de de sinds gisteren bestaande
nieuwe verkeersmaatregelen van kracht
blijven zoals onder meer ook 't inhaal-
verbod dat op 't meest zuidelijke deel
van de Hoofdstraat is ingesteld.
De bushalte op de markt in de rich
ting Amersfoort en Utrecht is verplaatst
naar het begin van de Raadhuisstraat.
ADVERTENTIE
SOLA elite
HOOGSTRAAT 28
VEENENDAAL
Geboren: Dirkje, dv P. Barten en A.
Blijenberg; Jerphaas, zv H. Vorwoert
en H. Ringma; Hendrik W., zv D. C.
van Ravestein en C. E. Baars.
Getrouwd: J. W. van de Pol en A.
Torn Broers; A. Pfeifer en C. Struyk
(Rhenen).
Ondertrouwd: K. de Jong (Rhenen)
en J. E. van der Kieft; H. van de Bijl
en E. van de Kolk; C. Bitter (Heteren)
en P. J. Verwoert; P. van Lent en M.
A. van Lavieren.
Overleden: J. van Ingen, echtg. van
M. <C. van Lavieren, 63 jaar.
VEENENDAAL „Op lange
re termijn, zeg zo'n 10 jaar, is er
misschien helemaal geen zondag
amateur voetbal meer in ons land".
Dat is de mening van de heer H. YV.
Hannink (46). die enkele weken
geleden gekozen werd als voorzitter
van voetbalvereniging Veenendaal.
De altijd druk bezette vakbondsbe
stuurder, oorspronkelijk afkomstig
uit Winterswijk, Ls er bepaald de
man niet naar om z'n mening on
der stoelen of banken te steken.
Dat hebben de leden van „Veenen
daal" al kunnen merken tijdens de
jaarvergadering, waar de nieuwe
voorzitter direct een warm en en
thousiast applaus kreeg na z'n eer
ste optreden.
Ondanks het feit dat de heer
Hannink met vakantie is kan men
hem toch te spreken krijgen op z'n
kantoor aan de Tuinstraat, waar
hij „geplaagd" door ettelijke tele
foontjes zijn eerste indruk gaf over
„Veenendaal", maar ook een aan
tal goed geformuleerde meningen
kenbaar maakte over het „rijke
Veenendaalse voetballeven, vol
kleine ruzies en kinderachtighe
den...".
„We zijn nog maar nauwelijks
aan de gang maar ik heb nu al
kunnen constateren dat we een goed
team hebben als bestuur. Allen zijn
bereid zich volop in te zetten om
Veenendaal te helpen een waardige
plaats te veroveren in de KNVB.
De oorzaken dat het tot voor kort
niet naar wens ging zijn dacht ik
wel bekend. Er waren te weinig
mensen die de zaak moesten run
nen en het plotselinge aftreden van
het oude bestuur heeft een voldoen
de schokeffect teweeg gebracht om
een aantal anderen in beweging te
brengen die bereid zijn iets te doen.
We komen wel met nieuwe zaken
maar aie zijn nóg niet uitgewerkt.
Het moet nog groeien. Ons eerste
streven is dat Veenendaal een goe
de competitie gaat draaien".
De heer Hannink draait er niet
omheen dat hij de laatste tijd wel
heeft horen spreken over fusies of
plannen daartoe. Of men bij Vee
nendaal daar iets voor voelt? „Waar
om niet", zegt hij onmiddellijk.
„Persoonlijk ben ik er beslist niet
In „Centraal Weekblad" heeft ds. Th. Delleman een artikel gewyd aan het
ontwerp van het nieuwe echtscheidingsrecht, waarin, zoals bekend mag
worden verondersteld, geen plaats meer is voor de „grote leugen". Onder
deze grote leugen wordt verstaan het op zich nerqen van overspel door één
van beide of door beide partijen. De ruggegraat van het ontwerp is dat als
enige grond voor echtscheiding „duurzame ontwrichting van het huwelijk"
wordt erkend.
Ds. Delleman schrijft er onder
meer het volgende over: Als de
echtscheidingskrond gold sinds eeu
wen overspel. Deze grond werd ook
als enige aanvaard door o.a. gere
formeerde synodes. Waarom werd
deze grond losgelaten?
Dit is gebeurd omdat in onze cul
tuursituatie overspel wordt gezien
als iets, dat symptoom kan zijn van
ontwrichting. Kan zijn. Het hoeft
niet zo te zijn. Op zichzelf behoeft
overspel geen reden tot scheiding te
zijn. Algehele ontwrichting grijpt
veel dieper in. De Heilige Schrift
leert ons via concrete gevallen
(exemplarisch) in welke situaties
echtscheiding nodig kan zijn. En als
kenmerk van elk van die situaties
geldt dat duurzame ontwrichting is
ingetreden.
Vanuit de bijbel oordelend is met
duurzame ontwrichting inderdaad de
enige situatie aangeduid, waarin
moet worden gezorgd voor echt
scheidingsmogelijkheden en -regelin
gen.
Als antwoord op de vraag of elke
echtscheiding dan niet in strijd is
met Mattheus 19, vers 6, waarin
Jezus zegt „Wat God samengevoegd
heeft, mag de mens niet scheiden",
geeft ds. Delleman: Deze uitspraak
veroordeelt de Joodse verstoting
van-vroeger, die neerkwam op echt
breuk. Door de mens als man en
vrouw te scheppen bracht de Heer
hen onder één juk, het juk der lief
de. Dit juk past ons. Het zit aan al
le kanten goed. Hierdoor zijn man
en vrouw in 'staat om blijvend ge
lukkig te leven, te werken, te die
nen. Het gaat in deze tekst om de
opdracht zijn huwelijk te maken tot
een onverbreekbaar verbond.
Daarom is er ook de belofte van
de Heilige Geest om die opdracht
te kunnen waarmaken; is er de ver
maning tot verzoening om telkens
een nieuw begin te maken als ont
wrichting dreigt.
Helaas is dit niet elk echtpaar
gegeven. Daarin ligt schuld, on
macht, „lot", foutieve of gedwongen
huwelijkskeus, enz. Er ligt ook er
gens een grens voor ons bidden en
hopen en verdragen. Niemand heeft
het recht dit voor een ander te be
palen. Alleen God zal ons oordelen.
Wie anders dan Hij weet wat door
leden en doorstreden kan zijn?
In zulke situaties is een huwelijk
in staat van ontbinding geraakt
en is de formule ontbinding door de
echtscheiding: bevrijding. Dit soort
ïchtscheiding wordt volgens de schrij
ver niet veroordeeld door Mattheus
19, vers 6. Zie Mattheus 19, vers 9.
waar sprake is van wat in die tijd
gold als totale ontwrichting.
De vroegere predikant van de her
vormde gemeente „Sola Fide" te
Veenendaal, ds. W. Goedhart te
Emmen hoopt zondag a.s. zijn in
trede te doen te Voorburg na be
vestiging door de predikant van die
gemeente ds. H. B. Meijboom.
De Kroniekschrijver in het pa
rochieblad van de r.k. Salvator- en
Willibrordkerk te Veenendaal heeft
uit diverse bronnen weer het een en
ander gepeurd over de parochie in
vroeger jaren. De twee kenmerken
van de parochie toentertijd statie
genoemd waren in de achttiende
en de negentiende eeuw: armoede
en uitgestrektheid.
In een verslag van 1758 wordt de
statie „de geringste van allen" ge
noemd, waar de pastoor nauwelijks
van kon bestaan. Het aantal com
municanten bedroeg 162.
Daarom werd de pastoor van Rens-
woude ondersteund door giften van
een van zijn voorgangers, Wilhel
mus Hoen. Deze vertrok in 1742
naar de rijkere statie Jutfaas, na
een bijna twintigjarig pastoraat in
Renswoude. Hij nam de verplichting
op zich om jaarlijks een vaste gel
delijke bijdrage af te staan voor
zijn opvolger in Renswoude. Die bij
drage was een Gouden Ducaat. In
het verslag van hulpbehoevende ker
ken in 1814 door Aartspriester G.
van Nooy aan de regering uitge
bracht, staat: „een arme gemeente,
enige uren in de omtrek uitgestrekt,
bestaande uit 144 ledematen, (waar
onder lidmaten dienen te wordep
verstaan). De kerk heeft veel ge
leden tijdens de overstromingen in
1794 en diende, zo armoede zulks
niet verhinderde, noodzakelijke re-
paratiën te ondergaan".
Pastoor W. Hoen was van zeer goe
de afkomst hij werd geboren in
Rees, in de buurt van Emmerik.
De jeugdkapel-diensten van de
hervormde gemeente te Amerongen
beginnen weer op zondag 17 augus
tus a.s. De diensten worden gehou
den in het Dorpshuis en de jeugd
van 13 tot 17 jaar is er welkom.
De nieuwe predikant van de her
vormde gemeente te Leersum, ds.
B. Koole, hoopt op zondag 24 augus
tus a.s. zijn intrede aldaar te doen.
De dienst begint om half drie 's mid
dags. Op diezelfde zondag zal ds.
Koole in de morgendienst worden
bevestigd door ds. G. Kaastra van
Amerongen, die thans nog optreedt
als consulent te Leersum.
In het r.k.-weekblad „De bond
zonder naam" was de volgende
moderne versie van de tien gebo
den te lezen:
1. Ik ben de Here Uw God, die
u in Christus bevrijd heb van
de slavernij van uw eigen ik.
2. Gij zult niemand dan Mij vol
strekt gezag over u laten heb
ben.
3. Gij zult Mijn Naam niet gebrui
ken, zoals het u te pas komt.
4. Vijf dagen zult gij arbeiden en
al uw werk doen. Gij zult de
zondag gebruiken voor verdie
ping van uw geestelijk leven
en de vrije zaterdag voor uw
ontspanning.
5. Wees dankbaar voor wat uw
ouders voor u geweest zijn en
aanvaard de leiding van hen
die meer betekenen dan gij.
6. Gij zult uw naaste op generlei
wijze het leven onmogelijk ma
ken.
7. Gij zult geen sexuele betrek
kingen onderhouden dan met
uw eigen man of vrouw.
8. Gij zult u niet verrijken ten kos
te van uw naaste.
9. Gij zult niet roddelen.
10. Gij zult niet begeren uws naas
ten echtgenote, noch zijn maat
schappelijke positie, noch zijn
huis, noch zijn auto, noch zijn
koelkast, noch zijn wasmachi
ne, noch zijn televisietoestel,
noch iets dat uws naasten is.
Het Joodse geloof kent verschil
lende formuliergebeden, waarvan
de oorspronkelijke teksten zo veel
mogelijk woordelijk worden overge
dragen op volgende generaties. Al
thans dat is het streven van het
rabbinaat in Jeruzalem. De eerste,
zo succesvolle, maanvlucht heeft
dit rabbinaat een beetje in moeilijk
heden gebracht. Er is namelijk een
gebedtekst, waarin voorkomen de
woorden „zoals ik de maan niet kan
bereiken, zo kunnen mijn vijanden
mij niet bereiken".
Deze tekst klopt sinds kort niet
meer met de werkelijkheid en de
opperrabijnen Nissim en Untermann
gaan dan ook wellicht overwegen
om in plaats van de maan een ver
van de aarde verwijderde planeet
als Mars, Venus of Saturnus in het
gebed op te nemen of heel de ge
citeerde en inmiddels achterhaal
de zin weg te laten uit het gebed.
C. W.
op tegen, maar bij ons is er nog
niet over gesproken. Ik heb bij ge
ruchte vernomen dat er wel eens
een suggestie is gedaan om van Vee
nendaal een zaterdagclub te maken.
Voor mij hoeft het niet maar als de
leden dat willen dan merken we dat
wel. Er is de laatste tijd een duide
lijke tendens te bespeuren dat het
zaterdagvoetbal sterk groeit en ook
bij ons zijn er spelers vertrokken
naar zaterdagclubs.
Ik ben er wel voor te vinden om,
evenals verschillende grote zondag
clubs dat sinds kort hebben gedaan,
een zaterdagafdeling te beginnen.
Vooral als we daarmee een aantal
spelers kunnen behouden. Dat is al
weer een persoonlijke mening en
we moeten daarbij niet vergeten dat
we ook als zondagvereniging een
dienende ta&k hebben voor de ge
meenschap, speciaal voor de lief
hebbers van zondagsport.
Zo lang we de kans hebben om
een goede zondagclub op de been
te houden moeten we niet zo maar
met zaterdagvoetbal beginnen en
daarmee het zondagvoetbal afbre
ken. De ontwikkeling in het zater
dagvoetbal zal ongetwijfeld onze
aandacht blijven houden".
„De kwaliteit van het zaterdag
voetbal is nu wel zo ongeveer gelijk
aan dat van de zondagamateurs.
Het krachtsverschil wordt ingelo
pen", meent de heer Hannink. Dat
Veenendaal een bijzondere plaats in
neemt in het zaterdag voet bal maakt
echter weinig indruk op hem. „We
moeten niet naar beneden kijken
maar naar boven.
Oppervlakkig lykt het alsof Vee
nendaal het wel goed doet met drie
clubs in de 2de klasse maar voor
/-over ik weet heeft Veenendaal nog
nooit een landskampioen kunnen
voortbrengen. Gelet op het aantal
inwoners zou door een aantal fusies
de plaats Veenendaal heel wat ster
ker uit de bus kunnen komen. Een
direct voordeel zou dan zijn dat er
meer toeschouwers komen en dat
geeft t'inancieel ook meer mogelijk
heden. De kansen die er liggen wor
den niet gegrepen door kleine ruzies
en rivaliteit die nergens op slaat.
Als men dat eerder had ingezien
waren er nu niet zoveel clubs in
Veenendaal".
De heer Hannink heeft geen goed
woord over voor wat hij noemt het
„bedrijfsvoetbal". „Het klinkt mis
schien wat hard maar voor mij is
het bedrijfsvoetbal een heleboel
flauwekul en clubs als „De Merino's,
SVP, NSVS en Kulan worden gewoon
in stand .gehouden ter meerdere
glorie van het bedrijf dat er een
dergelijke club op na houdt. Zo in de
trant van „kijk eens wat wij voor
onze mensen doen".
Er is daardoor een verbrokkeling
ontstaan waardoor andere clubs ver
zwakt worden. Ik vind het boven
dien een oneerlijke concurrentie ten
opzichte van „echte" voetbalclubs,
want ik kan me niet aan de indruk
onttrekken dat de bedrijven jaarlijks
aardig wat in de clubkas doen".
Niet minder duidelijk is de voor
zitter van „Veenendaal" als hij
spreekt over de sportaccommodatie
in Veenendaal. „Er wordt wel wat
gedaan maar het duurt allemaal zo
bijzonder lang.
Kijk nu maar eens naar de plan
nen voor het grote zwembad. Ter
wijl beloofd werd dat zo spoedig
mogelijk zou worden begonnen is er
zelfs nog egen „pierebadje" klaar.
Ook de sporthal laat zo lang op
zich wachten en een dergelijke ac
commodatie is toch van zeer groot
belang, niet alleen voor de binnen
sporten maar ook voor indoor-trai
ning van andere takken van sport.
Natuurlijk moeten we onze ver
langens voor sportaccommodatie niet
te hoog opschroeven. Het moet haal
baar zijn maar dan moet er ook
wat uitkomen. Er wordt te veel ge
praat en te weinig gedaan. Maar
ook hier wreekt zich het feit dat er
te veel voetbalclubs zijn in Veenen
daal. Dat geldt met name voor de
aanleg van een tweede sportpark.
Met een grote en sterke topclub zou
er zelfs een mogelijkheid zijn een
klein stadion te maken"
Voorlopig zal de heer Hannink zich
echter bezig gaan houden om Veenen
daal weer een wat sterkere zondag
club te bezorgen. Dat betekent plan
nen maken en uitwerken, iets waar
mee hij in de komende weken erg
druk zal zijn. Lang praten is er
echter niet bij want zoals hij op de
ledenvergadering al aankondigde
moet er op korte termijn al een
„koerscorrectie" worden aange
bracht.
Dat kan dan gebeuren als op 25
augustus opnieuw een ledenvergade
ring zal worden gehouden waarop
het nieuwe bestuur z'n plannen zal
ontvouwen. Voorlopig nog als „zon
dagamateurs".
Veenendaal
VEENENDAAL Geboren: Hendri-
kus Adrianus D., zv W. G. A. Viets en
G. Aalten; Leonarda Theodora, dv A.
J. M. Smeets en M. J. Tummers; Eli
sabeth, dv A. Gerritsen en R. Takken;
Anneloes, dv D. J. A. Bokhoven en A.
Stomp; Jacpb, zv J. Rebergen en G. M.
M. van Silfhout; Johnny, zv J. Beukhof
en W. van Amerongen; Jannetje, dv J.
H. Hulleman en E. J. Drost; Henrica
Helena, dv A. Hannisse en H. A. Sen-
gers; (te Ede) Mirella, dv R. F. Muller
en M. Wagenaar; (te Rhenen) Hendri-
ka Jacoba, dv G. W. Hasselaar en R.
van den Berg; (te Rhenen) Cornelis
Hermanus, zv C. Gerritsen en J. B. v.
Kooten; (te Rhenen) Aartje, dv A. G.
van Beek en T. Da velaar; (te Rhenen)
Peter Anthonius, zv D. A. Veer en C.
J. van de Bovenkamp.
Ondertrouwd: N. Hietveld en J. C.
Meijer; C. G. van Stempvoort en G.
Wiesenekker; T. de Gooijer en D. Mul
ler; E. van Burken en J. C. J. Diepe-
veen; F. Schrijver en G. van Veldhui
zen; G. Legemaat en J. van Ginkel; H.
Diepeveen en T. W. Achterberg; H. J.
Vermeer en G. P. Reede; A. Slotboom
en A. Heikamp; B. C. Schoemaker en
J. F. Timmermans; H. van Ojik en J.
Verwei j.
Getrouwd: J. M. C. van Versev'eld en
M. van Oort (Maurik); R. A. P. Met
selaar (iBussum) en M. M. van Meurs;
G. Peijer en V. J. A. Mulder (Joure);
J. G. W. Nieuwenhuis en E. R. J.
Smeenk (Arnhem); A. Timmermans
fs-Gravenhage) en T. W. Kroes; W. A.
J. Bouman (Amerongen) en J. J. Dite-
wig.
Overleden: G. W. Ensink 57 jaar; (te
Rhenen) A. van Manen 84 jaar; (te
Rhenen) J. Bolderman 69 jaar. echtg.
v. J. van den Bovenkamp; (te Utrecht)
G. van Ek 34 jaar, echtg. v. T. v. d.
Weert; (te Rhenen) J. Budding 62 jaar,
echtg. v. E. Bor; A. C. Hootsen 82 jaar.
EDERVEEN Het bestuur van de
Vereniging tot Stichting en Instandhou
ding van Scholen met de Bijbel te Eder
veen heeft het gemeentebestuur van
Ede om medewerking verzocht bij de
aanschaffing van diverse schoolbeno-
digdheden. In verband met de toene
ming van het aantal leerlingen op de
school en ter vervanging van verouder
de banken is nieuw meubilair, waaron
der leerlingensets, nodig. Ook wordt ge
vraagd aanschaffing van leer- en hulp
middelen in verband met de invoering
vanhet vak handenarbeid. Verder
blijkt het voor de muzikale vorming
van de leerlingen noodzakelijk te zijn
dat muziekinstrumenten worden aan
geschaft. B. en W. stellen de raad voor
de gevraagde medewerking te verlenen.