Onenigheid over Amerika-reizen GELEIDELIJKE AANPASSING SCHOOLSFEER Ook Londen ondervindt hinder van de lange hete zomer Negen ontwerpen voor experimentele woningbouw RIJ PENNINGEN UIT KETHEL GROEP ARTIESTEN KRIJGT WEEK VAKANTIE IN V.S. IN RUIL VOOR GRATIS OPTREDEN Oostduitsers met locomotief naar ijheid vri „Als liet warm is, klapt de zaak in elkaar" Arbeidstherapeut maakte ook ontwerpen voor niet-actuele „herdenkingen"" Impresario Binnendijk: dat is geen werk! NAAR MUSEA OVER HEEL DE WERELD Op driehonderd scholen proef met „leesvoorwaardenonderzoek" „Uitvindersclub" Macol Research zoekt deelnemers met geld om motor af te maken RIVALITEIT ONDER CONTRACT GEEN GEVAAR TERRASJES UIT DE KERKEN DREMPEL WOONVORMEN ALTIJD WEL IET? Nieuw kapitaal l> OTTERDAM „Ik vind dit geen eerlyke zaak. Hier wordt een groep artiesten naar Californië gelokt voor een week vakantie in ruil voor een keer gratis optreden voor Nederlands pu bliek in het Hollywood Palladium. Ze zijn gewoon omgepraat met mooie be zoekjes aan Disneyland en zo. Hier onder de markt gewerkt". Impresario Dick Binnendijk, de man die het voorjaar met zoveel succes Ne derlandse kleinkunstenaars als Willy Al bert!. Fred Kaps en Jan Blaaser voor de Nederlandse emigranten in Austra lië liet optreden (maar dan tegen een goed salaris) voelt zich duidelijk be dreigd door deze gang van zaken. Op 15 september vertrekt hij met zijn Holland Show (Alberti en dochter Kaps. Blaaser, de Three Jacksons en pianist Cas Oosthoek) naar Canada en Amerika. Daar zijn, evenals aan de re cente Australische tournee, maanden van voorbereidingen aan vooraf ge gaan. De KLM is ingeschakeld, ambas sades zegden hun medewerking toe, lo kale televisiestations gaan het hunne doen om de show bekendheid te geven. Op 3, 4 en 5 oktober komen er voor stellingen in Los Angeles en San Fran cisco onder auspiciën van de Dutch Club Avio. Door toedoen van een ande re Nederlandse contactclub in Califor nië, de California Holland Club, ver trekt er nu plotseling op 20 augustus een andere groep artiesten naar Los Angeles voor één enkel optreden in het Hollywood Palladium en dan nog wel voor niets. En juist dat zint Dick Binnendijk niet. In zijn woning in Rotterdam-Terbreg- ge vertelt hij: „Er is daar in Californië gewoon een soort rivaliteit tussen twee Hollandse clubs. Ze proberen elkaar de loef af te steken met allerlei stunt- jes. De Dutch Club Avio heeft met mij een contract en nu komt daar de Cali fornia Holland Club ineens met een gro te feestavond in het Hollywood Palla dium. Die artiesten zijn gewoon lekker gemaakt met een week betaalde va kantie". Ze hebben ook geprobeerd Willy Al berti mee te krijgen maar dat heb ik hem moeten verbieden. Ik heb hem ge zegd: je staat bij mij onder contract, je gaat met mij naar Canada en Amerika, dus je kan niet met die ande re groep mee. Hij begreep dat en leg de zich erbij neer. Ik vind dat arties ten tegen zulke praktijken beschermd moeten worden, al misgun ik ze zo'n reisje natuurlijk niet. Maar als eerlijk vakman zeg ik: dit moest eigenlijk niet kunnen". Willy Alberti zal op de avond van de 24ste augustus dus niet op de Holly wood se planken staan, maar dat gemis wordt ruimschoots goedgemaakt door de andere namen: Johnny Jordaan, Tan te Leen, Pim Jacobs, Rita Reys, The Shepherds, Martine Bijl, Les Shaloms, The Cats, Harry de Groot, Bueno de Mesquita, de Gerto's, het Hawaiiaans en semble van George de Fretes, de Ni- berco Brothers en Cees de Lange. Ze «taan allemaal onder contract bij de Tante Leen en Johnny Jordaan Holland Club.... .voor de California 0 Impresario Dick Binnendijk Holland Show gaat door platenmaatschappij Bovema, die via de chartermaatschappij Transavia voor de overtocht zorgt. Commentaar van Bovema: „We be grijpen best dat Binnendijk, die zaken moet doen met zijn artiesten, dit niet leuk vindt, maar het is helemaal geen rare zaak. Destijds zijn we door de California Holland Club benaderd of we belangeloos artiesten beschikbaar wil den stellen voor hun jaarlijkse feest avond. Wel, dat hebben we gedaan. We zien dit bovendien als een goede promotie voor onze artiesten. Heus, hier zit helemaal geen addertje onder het gras". Ook bij Transavia op Schiphol kan men zich de bezwaren van Dick Bin nendijk wel indenken, maar er wordt niet zwaar aan getild. De heer F. A. A. Spijkers, hoofd verkoop: „Ach, als we dit nu in Nederland deden, ja, dan zou het wel een beetje op oneerlijke con currentie lijken. Maar zo'n weekje Cali fornië, wat geeft dat. Dat is zo ver weg. Er is daar inderdaad een soort rivali teit tussen twee Nederlandse clubs. Ze willen stunts uithalen voor de leden. Martine Bijl reisje Nou, dit is er dan een van de Califor nia Holland Club. Willem Duys en wielrenner Henk Faanhof gaan ook mee". En lopen de voorsteflingen van de Holland Show in Californië nu gevaar? „Zeker niet", zegt Dick Binnendijk, ..we gaan. Ik heb de contracten met de Avio hier al in huis. Maar ik blijf erbij dat de kwestie van de California Hol land Club op zijn zachts gezegd een erg onsportieve zaak is. Op die manier is het voor een impresario als ik, die alles langs de normale zakelijke kana len probeert te regelen, haast geen wer ken meer". .wel v akant ie- Willy en Willekegeen vakantiereisje UTRECHT Op 300 lagere scholen in Nederland is men deze week in de eerste klas begonnen met een „leesvoorwaardenonderzoek". Dit on derzoek is erop gericht, al voor het begin van de eerste lessen het kind te le ren kennen en er achter te komen, welke mogelijkheden het heeft. Dit ge beurt door middel van een „leesvoorwaardentoets", gegoten in de vorm van de woordenschat, de kennis van begrippen, de intelligentie van de leerling en dergelijke. Het Pedagogisch Instituut "van de Rijksuniversiteit in Utrecht heeft in sa menwerking met de schooladviesdien sten en het Christelijk Pedagogisch Studiecentrum de toets en het daarop aansluitende leerprogramma opgezet. Op het ogenblik blijft gemiddeld 11 procent van de eerste klassers zitten. Bij het traditionele systeem is brokken maken ook bijna niet te vermijden, aangezien men niet nagaat hoever het kind is in zijn ontwikkeling: de hele klas begint op de eerste schooldag op BONN Dertien Oostduitsers zijn gisteren, op de dag dat de Berlijnse muur acht jaar bestond, op spectacu laire wijze gevlucht naar het Westen. Bij Helmstedt kwamen negen men sen de grens over met behulp van een bedrijfslocomotief. Deze locomotief be hoorde tot een elektrische centrale, die vlak bij de grens ligt en werd bestuurd door een Oostduitser, die daar werkte. Hij had niet alleen zijn vrouw en vijf kindecen meegenomen, maar ook nog zijn broer, een 35-jarige officier van de Oostduitse marine, en diens echtgenote. Drie sprongen bij Noorwegen van een Oostduits passagiersschip, en zwonynen de Elbe over. In West-Berlijn zijn na de bouw van de Muur, op 13 augustus 1961, in totaal 4.400 Oostduitse vluchtelingen binnenge komen, onder wie 511 leden van het Oostduitse leger en politie. 137 Vluchte lingen zijn door de Oostduitsers neerge schoten, onder wie zes man van hun ei gen grenswacht. (Van onz.e correspondent) LONDEN In de Globe, de pub (ca fé) tegenover mijn kantoor in Londen waar tussen twee haakjes prachtige reprodukties hangen van de beroemde Nederlandse kaartenmaker Blaauw kan men de hitte niet meer aan. Een deel der flesjes bier en andere dranken die koud moeten worden ge dronken staat daar zoals in zoveel pups op planken, die een open koelkast vor men. Die planken zijn bekleed met lood. De hitte van 'de laatste weken heeft de koelinstallatie onklaar gemaakt en de man, die de zaak moet maken, komt maar niet. „Als het hier eens warm is, klapt de zaak in elkaar", zei de Ierse vrouw van de pubbaas met duidelijke minachting voor wat zij als Engelse mistanden aan de kaak stelde. Waarop een ande re klant: „En als het een graad vriest ook". Dus kreeg ik een paar blokjes ijs om mijn pils nog enigszins drinkbaar te ma ken. Veel Britten drinken graag staande maar als ze Willen zitten moeten ze dat.' ook kunnen doen, vinden ze terecht. Zo ook dp, mensen die moeten wach ten in het station Euston in Londen. Daar is 129 miljoen tegenaan gesmeten maar banken om op te zitten konden er niet af. Tenminste nog niet. want cl' Spoorwegen denken er „actief aan" wat voor soort banken er moeten ko men. Veel reizigers gaan dus maar op de 'grond zitten of op hun koffers. Volgens de spoorwegdirectie moet men „een nieuw station een jaar de tijd geven zo dat de dingen in orde kunnen komen". In deze dagen van de hete zomer van 1969 ontdekken de toeristen dat er zelfs in Londen op allerlei plaatsen steeds meer terrasjes opduiken. Goed verscho len weliswaar en meestal bestaande uit niet meer dan enkele tafeltjes en stoe len. Maar als men goed uit zijn ogen kijkt in zijstraatjes van drukke winkel straten vooral, dan ontdekt men ze wel. Het ziet er naar uit dat het toeristen record uit het buitenland dat vorig jaar kwam op vier miljoen dit jaar glansrijk wordt geslagen. Waarschijnlijk met meer dan een half miljoen mensen. De stroom wast nog dagelijks aan tot grote wanhoop eigenlijk van de orga nisaties die zich inspannen om iedereen onderdak te brengen. Dat is dagelijks een heksentoer. Hotels, pensions en huizen waar ka mers worden verhuurd, zitten allemaal propvol. Vooral jonge mensen komen in Steeds grotere getale rtöer Engelafrtd. jonden blijft voor het grootste deel der. buitenlanders het, .voornaamste en. voor meer dan 75 procent het enige reisdoel. De stad bouwt op het ogenblik hotel ruimten met 25.000 bedden maar veer tigduizend tegen het midden der jaren zeventig, is wat er nodig zal blijken. De hoofdstad heeft nu ongeveer dertig duizend bedden in hotels, die men als standaardtoeristisch kenmerkt. Veel jongelui zoeken deze warme zo meravonden de parken op bij gebrek aan onderdak. Maar ondanks de komSt van steeds meer buitenlanders, blijven Engelse ho recabedrijven vasthouden aan hun Ei landgewoonten. Dat ondervond ik vorige week nog op een der kleine Kanaal? eilanden toen ik om vijf voor elf 's och tends bij een hotel een kopje koffie wil de bestellen. „Over vijf minuten", kreeg ik ten ant woord. Men bedoelde niet dat de koffie dan bruin was maar dat men er dan aan zou beginnen. En bij het grootste hotel op een an der eiland keek men me vreemd aan toen ik om drie uur 's middags thee be stelde. En nog wel op het terras met uitzicht op de haven. Drie uur is in Engeland geen tijd om thee te drinken on wie wil zoiets doen buiten op straat? Herv. Kerk Bedankt voor Beesd: P. Pannekoek, kandidaat te Aalsmeer; voor Dintel- oord: J. Smit te Putten; voor Ederveen: T. Langerak te Veenendaal; voor Nieuw Vennep (toez.): A. Krijger te Grijpsker- ke (Zld.). Geref. Gemeenten: Bedankt: voor Nw.-Beijerland: H. Lig- tenberg te Genemuiden. de eerste bladzij van het eerste lees boekje. Op de 300 scholen ruim 100 in Den Haag, 22 in Utrecht, 31 in Hilversum, 6 in Amersfoort en nog een groot aantal verspreid over het land zijn de eerste klassers deze week allemaal een half uur naar school geweest voor een in dividueel praatje met de onderwijzeres, die de toets met hen doornam. Deze „proef" die uit een serie spelletjes be staat, is sinds 1965 experimenteel ont wikkeld op de Utrechtse universiteit. Vorig jaar is een werkgroep „Lees voorwaardenonderzoek" opgericht, die wordt gesubsidieerd door de „Stichting voor onderzoek van het onderwijs". Klassikaal begint de onderwijzer nog niet direct met leesonderricht: het programma is gericht op een langzame aanpassing aan de school sfeer, waardoor men als het ware de drempel van de leesmethode wil ver lagen. De onderwijzeressen worden per manent begeleid door de schooladvi- seurs via groepsbesprekingen en indi viduele bezoeken. In de loop van het schooljaar worden enkele malen „vorderingstoetsen" afgenomen om te kunnen bepalen, hoe het leerpro gramma er voor de komende maan den uit moet zien. Binnen dat programma is namelijk differentiatie mogelijk, ook per klas. De onderwijzeres krijgt van de schooladvi- seurs aangepast materiaal en wordt ook geholpen als eventueel in haar klas „groepsvorming" nodig is, omdat het tempo voor een deel van de kinderen te hoog is, terwijl er misschien anderen zijn die snellere vorderingen zouden kunnen maken. De grote klassen be moeilijken groepsvorming wel, maar met medewerking van het hoofd van de school en uiteraard de onderwijzeres zelf, kunnen er toch vaak mogelijkhe den voor worden gevonden. Het ligt in de bedoeling, dat het sys teem van „toetsen" en aangepaste pro gramma's ook in do volgende klassen van d^ lag.e^e, ^bool wordt voortgezet Een bijkomend voordeel van de „leès- voonyaardentoets" is dat men sneller kinderen kan signaleren van wie kan worden verwacht, dat ze moeilijkheden zullen krijgen. Leerlingen die het er zij de toets erg slecht afbrengen, worden psychologisch onderzocht en kunnen eventueel naar een blp- of lom-school worden verwezen. Normaal gebeurt dat meestal pas als een kind al enkele ma len is blijven ziten. UTRECHT De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, ir. W. F. Schut, heeft dezer dagen in Utrecht negen ontwerpen voor woning bouwprojecten bekend gemaakt, waaraan hjj het predikaat „experimenteel wo ningbouwproject" heeft toegekend. Dat betekent, dat de woningen in deze plan nen gemiddeld 3.000 gulden duurder mogen zjjn dan vergelijkbare gesubsidieer de woningen van de gangbare typen en dat ze bovendien in aanmerking komen voor een extra jaarlijkse rijksbijdrage van gemiddeld f 200,als het plan voor de eerste maal wordt uitgevoerd. In de woningwetsector kan de rijksle ning met gemiddeld f 3.000 per woning worden verhoogd. Zes van de negen ontwerpen die het predikaat „experimenteel" kregen, zijn bestemd voor reële bouwplannen die zullen worden uitgevoerd in Arn hem, Hoorn, Middelburg, Utrecht,Win schoten en Zoetermeer. Ze omvatten in totaal ongeveer 1000 woningen. De overige drie ontwerpen zijn op eigen initiatief van de ontwerpers tot stand gekomen Zij komen in aanmerking voor uitvoering als er opdrachtgevers voor zijn. MinisterSchut maakte in mei 1968 be kend, welke financiële faciliteiten hij wilde verlenen voor 't bevorderen van de uitvoering van experimentele wo ningbouwplannen, dsrt wil zeggen van plannen die naar woningtypen, woon vorm of woonomgeving afwijken van de gebruikelijke. Ingediende plannen worden beoordeeld door de niet amb telijke adviescommissie „experimen tele woningbouw", die zonodig contact opneemt met de ontwerpers over even tuele verbetering van de door hen in gediende projekten. Tot nu toe zijn bij deze commissie 45 projekten ingediend. Negen kregen het verlangende predikaat, twintig wer den afgewezen en zes zijn door de ont werpers ingetrokken. De commissie heeft nog tien projekten in behande ling en er komen nog steeds nieuwe binnen. Ruimte voor experimenten acht ir. Schut van essentieel belang om aan de nieuwe woonmilieus een grotere verscheidenheid en daarmee een ei gen identiteit te geven. Daarbij moet men zich volgens de minister echter realiseren, dat de Nederlanders rela tief gezien geringe offers voor hun woningen willen of kunnen opbren gen. Het heeft dan ook geen zin om veel extra-geld te steken in enkele projecten van een zozeer afwijken de vorm, dat een vervolg in de nor male woningbouw zonder extra sub sidie bij voorbaat uitgesloten zou zijn. De extra steun moet het moge lijk maken, meer tijd en aandacht aan de voorbereiding van de plannen te besteden, terwijl de kosten van uit voering het gebruikelijke niveau niet ver overschrijden. De financiële faci liteiten gelden dan ook niet bij een tweede uitvoering van eenzelfde pro ject. Een positieve aanbeveling van de commissie voor het predikaat „experi menteel woningbouwproject" wil nog niet zeggen, dat het project ook inder daad wordt gerealiseerd. In de eerste plaats worden sommige projecten inge zonden door ontwerpers die nog geen opdrachtgever hebben, terwijl andere projecten een onderdeel vormen van een bestemmingsplan dat nog een vast- stellings-, goedkeurings- of wijzigings procedure moet doorlopen. Van andere plannen zijn in de beoordelingsfase nog onvoldoende exacte gegevens beschik baar over de realisatiekosten. Vier van de negen projecten die de zer dagen het predikaat „experimen teel" kregen betreffen uitsluitend een gezinshuizen, twee omvatten meerge- zinshuizen in middelhoge bouw en hoogbouw, terwijl drie inzendingen be trekking hebben op andere woonvor men. in acht projecten is sprake van wo ningtypen die van het gebruikelijke af wijken, bijvoorbeeld doordat de bewo ners de mogelijkheid wordt geboden, tot een eigen keuze of aanpassing aan individuele woonverlangens. In acht projecten moet het experimentele ka rakter vooral worden geozcht in de woonvorm, hetgeen ondermeer tot ui ting komt in de manier waarop de wo ningen zijn samengevoegd. Bij vijf van de negen projecten hechtte de commis sie speciale betekenis aan de relatie tussen waning en woonomgeving. H et is een beetje rare vraag, maar dis u nu hele sokken hebt, knipt u dan een gat om eens fijn te kunnen gaan stoppen? Neen, of u moet per se een aanleiding willen hebben om „iets te doen". In Kethel woont de heer A. A. Moorlag, Arbeidstherapeut in on der meer het Rotterdamse Zuiderzie kenhuis, die in zekere zin zo gaten knipt. De vergelijking gaat niet helemaal op. want het gaat hier over de pennin gen die hij maakt. De heer Moorlag verzamel die herdenkingspenningen, met name joodse. Maar hij vond, dat er voor de echte verzamelaars te wei nig penningen waren en dat er voor talloze gebeurtenissen in het verleden nog best eens wat penningen bij moch ten komen. De heer Moorlag is in encyclopedie- en gedoken, heeft doodgewoon aanlei dingen gezocht om een penning te ma ken en die penningen ontwerpt hij nu zelf. Zo maakte hij penningen met de beel tenis van rabbijn S. Ph. de Vries erop, nadat hij diens boek „Joodse riten en symbolen" had gelezen. Zo ontwierp hij een penning met de beeltenis van Israëls eerste president, nadat hij ont dekt had dat er van hem nog geen pen ning was. Hij beelde Levi Esjkol en zijn eigen grootvader uit, kortom..." Er is altijd wel een reden om een pen ning maken", zoals hij zelf zegt. Gek, maar je denkt altijd dat er in deze tijd iets zeer belangrijks moet ge beuren wil er een penning komen: maanreis, een prinsje geboren konink lijk huwelijk, meer in die trant. En dan wordt er vreselijk gelachen door de heer Moorlag, die zijn beroep van arbeidstherapeut omschrijft als „iemand die zich bezighoudt met het ont'rekken van hulp »an g "cap- ten, zodat die mensen zoveel mogelijk weer zelfstandig worden". Zijn (zelf ontworpen) herden kingspenningen liggen in musea van Tel Aviv tot New York en hij maakt ze in Kethel: de heer A. A. Moor lag, in het gewone leven arbeids therapeut. En als hij zo snel geen Tanleiding weet voor een nieuwe enningdan zoekt hij iets. „Er hoeft niet eens een echte aan leiding te zijn om een penning te ma ken,"zegt hij. „Veel kunstenaars heb ben penningen gemaakt met de beelte nis van fantasie-figuren en ook die penningen worden maar al te graag afgenomen door musea en grote ver zamelaars". Want nu gaat hij verschil maken met de penningen die in grote oplage op d markt komen ter gelegenheid van bij voorbeeld de m n eis, de ge:" gen penningen. Voorwerpen die met een een stempel worden geslagen en die eindeloos in produktie kunnen worden genomen. Daarnaast zijn er gegoten penningen dingen waarvan er doorgaans maar een stuk of vijf worden gemaakt en die dus unieker en waardevoller zijn. „Gegoten penningen", zegt hij „wor den door de maker op ware grootte in was geboetseerd. Geslagen penningen worden eerst in het zeer groot ge maakt en daarna door een speciale machine verkleind op een stempel. Afgezien van de kleine oplage, waarin zij wordn gemaakt, hebben gegoten penningen meer waarde, om- dal de maker daa»* toch meer kunst werk van moet maken, zou men kun nen zeggen, omdat hij n.. ~~n op zeer klein formaat werkt". Wat de heer Moorlag zelf maakt van zijn gegoten penningen, hij werkt dus v. '-i-Nn. Van de on Ave pen die hij zelf ges a. gd vindt, laat hij ten hoogste vijf exempla ren gieten. „Je zou kunnen zeggen: het zijn kleine beeldhouwwerkjes, die een paar keer worden vermenigvuldigd", vindt hij. Hij zegt het niet hardop, maar mede daarom vinden wij ook zijn penningen hun weg naar musea over de hele we reld. Werk van hem is te vinden in 't Brits Museum in Tel Aviv, maar ook in het Joodse Museum in New York. Vroeger liet men toch wel penningen maken ter gelegenheid van een huwe lijk waar niet eens de hele wereld van wist, gewoon als aardigheidje voor de familie? „Dat gebeurt nu nog wel" zegt de heer Moorlag. „Je zou kunnen zeggen: geef de familie een foto van het bruids paar, nu moderne middelen tot onze beschikking staan. Maar die vergelij king gaat niet op. Een foto is niet plastisch, je kunt de zaak niet in je broekzak stoppen en zo stiekem eens even lekker aan de beeltenis op een penning voelen." ARNHEM De „luchtmacht-uitvin dersclub" Macol Research gaat nieuwe leden/deelnemers werven. Voor het eerst sinds de oprichting is het nu voor buitenstaanders mogelijk mee te gaan doen. Met het geld, dat de nieuwe leden/deelnemers inbrengen, moet de verdere ontwikkeling van het project waar alles om gaat de Macolmotor werden gefinancierd. Macol Research startte in 1962. Luchtmachtsergeant Willem Mans broedde toen al jaren op een nieuw soort motor. Zijn collega's brachten vijftienduizend gulden bij elkaar om Mans in staat te stellen zijn theorieën te realiseren. De naam Macol ontstond uit MAns en COllega's. Di? eerste proefmotor deed het best, maar er bleek veel en veel meer na der te moeten worden onderzocht dan in eerste instantie werd aangenomen. Willem Mans werkt nu, zeven jaar la ter, nog steeds aan zijn motor, waarvan intussen eeh derde, zeer vervolmaakte versie, proefdraait. Het project heeft nu bij elkaar ruim twee ton gekost en daarmee zijn de mo gelijkheden van de oorspronkelijke le den deelnemers uitgeput. Vandaar dat Macol Research nu wordt opengegooid. De bedoeling is om twee ton nieuw kapitaal bij elkaar te krijgen, met aan delen van nominaal honderd gulden. Met dit geld moet het project, dat intus sen in een laatste stadium is beland, kunnen worden afgemaakt. De Macolmotor is een combinatie van een generator en een turbine. In de generator wordt gas onder hoge druk gebracht door warmte toe te voegen. De stroom heet gas die ontsnapt, drijft de turbine aan. De uitgaande as daar van kan voor de aandrijving van auto's vliegtuigen, schepen enz. worden ge bruikt. De generator heeft geen bewegende delen en werkt met behulp van goedkope brandstoffen. De Malcolmotor is daar om, volgens zijn uitvinder, goedkoper te gebruiken dan conventionele motoren die dezelfde prestaties leveren. De mannen van Macol Research stellen zich op grond daarvan gouden bergen voor van de verkoop van licen ties op de Macolmotor.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9