Structuren van Snelson in .Kröller-Miiller' „HEE": volwassen radiowerk van enthousiaste jonge mensen Allemaal schaken leren - ook de gebroeders Bever Schouwburgfeest in Amsterdam W. J. MUHRING zet Niet langer „alleen maar voor jongelui" Nederland aan de 64 velden In Nijmegen nog geen festival van schrijvers Stout Pijlers Taboes m *Mgm ONTDEKKING VAN RUIMTE ,,Veel mensen zijn verbaasd als ze ho ren dat ik een kunstenaar ben en niet een ingenieur". Kenneth Snelson zei het enkele jaren geleden in een interview. Die verbazing is helemaal zo gek niet. Ga maar eens naar de beeldentuin van het Rijksmuseum Kröller-Muller in Ot- terlo, waar de 42-jarige Amerikaan een zestal stress structures" heeft neer gezet. Praten over zijn sculpturen houdt in dat termen als druk- en trekkrachten gebezigd moeten worden en dat zijn be grippen die in de techniek thuishoren. Tot enkele tientallen jaren geleden dan, want de tijd dat kunst en techniek iets met elkaar te maken begonnen te krijgen, ligt alweer een hele poos achter ons. Het was de kinetische kunst, de kunst van licht en beweging, die de ver houding tussen kunst en techniek actueel maakte. En dat was dan niet alleen van wege het gebruik van modem materiaal zoals plexiglas, maar veeleer door de in tentie van de kunst, evenals de techniek, inzicht in de werkelijkheid te verschaf fen. Nu weer Snelson die zegt „Het ver schil is, dat de ingenieur zich met spe cifieke problemen bezighoudt, die bepaal de functionele oplossingen vereisen. Jk probeer uit te vinden wat je met struc tuur kunt doen". En elke uitvinding voegt iets toe aan het bestaande en zo is het ook bij de kunst, die de horizon van onze ervaringen verruimt. Teerst iets over Snelson zelf. De in 1927 in de staat Oregon geboren Amerikaan is in Europa nauwelijks bekend. Pas in 1967 toonde hij er voor het eerst werk, in Parijs. Snelson was aanvankelijk een schil der die o.a. met Léger samenwerkte, maar in 1948 ging hij over op de sculptuur. Een heel structuursysteem ontwikkelde hij. Dat systeem is gebaseerd op de theorieën van Buckminster Fuller over spankrachten. Snelson heeft het uitgewerkt in buisele menten, verbonden en samengehouden door staaldraad, waarvan de spankrachten voor de stabiliteit van de structuur zorgen. Vorm en ruimte worden bepaald door de samenhang van de afzonderlijke, vrijhan- gende elementen. De organisatie van de elementen is bij Snelson het uitgangspunt. Snelson zelf: „In mijn sculptuur is het grootste werk eigenlijk geweest om een systeem te vinden om de verschillende,ele menten tot een geheel samen te voegen". En: „Ik was geïnteresseerd in de moge lijkheden om met deze elementen ruimte zichtbaar te maken". En ook: „Structuur gaat bij mij samen met krachten; het heeft te maken met de samenhang van afzonderlijke elementen, zoiets wat je ziet in een hangbrug bijvoor beeld. Het is het bepalen van datgene, waardoor ruimte bestaat De spanning in de tussenruimten van de dingen bepaalt de vorm". F\e „stress-structures", die tot 7 septem ber in de beeldentuin van museum Kröller-Müller staan („het lijkt wel een speeltuin", zei een bezoeker) ontlenen hun artistieke waarde aan de uitbreiding van de ruimtelijke ervaringen. Het is fascine rend die ruimte te ontdekken, een ruimte die bepaald wordt door de verhouding tus sen buizen en draden. De stabiliteit is daar bij doel en geen middel, wat ons weer terugbrengt naar de techniek waarin de stabiliteit middel is, denk maar aan de hangbrug. Voor wie er daarom nog aan twijfelt: de structuren van Snelson zijn geen technische constructies maar kunst werken. THOM STROINK Het is vrijdagavond rond zes uur. De s-Gravenlandseweg in Hilversum begint weer rustig te worden. Achter de gevel van nummer 63, een van de statige villa's die de VPRO gebruikt om zijn ra dio- en televisiewerk te doen, heerst grote bedrijvigheid. Wim Noord hoek. Jan Haasbroek en Nico Haasbroek zijn bezig de laatste hand te leggen aan ,.Hee", het programma, dat volgens veel mensen zoveel rommel in zijn zendtijd doet. Het programma ook dat het volgens een minstens even groot aan tal luisteraars „geweldig doet". Rond kwart over zes moet het de lucht in gaan en om even over zeven uur is het afgelopen. Dan snellen de drie jongeman nen naar de telefooncentrale om de reac ties van de mensen aan te horen en er zo mogelijk meteen op. te reageren. Als dat om kwart voor acht ook afgelo pen is kan er een balans opgemaakt wor den. Er waren, zoals gewoonlijk, onge veer twintig telefoontjes. Een nieuwe abonnee uit Beverwijk, een ontroerde broer en zus uit Rotterdam, die de aansporing geven er toch vooral mee door te gaan, maar ook een mevrouw die vraagt of de P. in VPRO nu protestants is pornografisch betekent en een meneer, die vindt dat de Hee-mannen naar de maan geschoten moeten worden, maar dan wel zo dat ze nooit meer terug kun nen komen. Wim Noordhoek en zijn vrienden lachen daarom. Ze zeggen: „Het is zoals altijd. Tussen de tien en twintig spontane reacties, waarvan de helft positief en de helft negatief. Behalve als we erg stout zijn geweest. Dan staat de centrale rood gloeiend". En stout zijn ze wel eens geweest. Een tijd geleden haalden ze de voorpagina's van alle kranten toen ze het hadden doen voorkomen alsof er in Nederland revolutie was uitgebroken en nog geen twee weken geleden waren ontzettend veel mensen boos, omdat ze een persiflage hadden ge maakt op de maanreis, compleet met piep. Maar daar zijn de makers van Hee Peter Flik, Jan Haasbroek, Wim Noord- hoek, Jan Donkers en nog een groot aan tal losse medewerkers allang niet meer bang voor. Ze weten dat de VPRO achter hen staat. Jan Haasbroek: „Hee is in ok tober 1966 begonnen als een jongerenpro gramma. Dat moest: want dan hadden de bazen bij de VPRO als er vervelende reacties kwamen tenminste een alibi, dan konden ze zeggen: 't Is toch alleen maar voor de jongelui. Daar zijn ze nu goddank vanaf. De tijd dat ze dachten: Daar ko men die langharigen weer radiootje spe len is voorbij". Hee is in de loop van de jaren dan ook uitgegroeid tot een volwassen magazine, dat gemaakt wordt door een aantal zeer enthousiaste jonge mensen, die wel be paalde eisen hebben gesteld. Ze schoppen wel eens tegen schenen en ze zeggen en doen wel eens dingen die hard aankomen, maar ze krenken nooit bewust om het krenken. Ze zeggen: „We brengen dingen die voortvloeien uit onze belangstelling, die we zelf leuk vinden. Dingen die ons aanspreken en waarvan we weten dat ze veel mensen aanspreken. Als er dan zaken voorkomen die schok kend zijn, maar wel functioneel, dan laten we die erin. We knippen zo weinig moge lijk en we commentariëren nooit. We la ten de mensen gewoon aan het woord. Ze mogen precies zeggen wat ze zelf willen. We nemen ons publiek dan ook zeer se rieus, ook al is dat publiek hardstikke gek". Dat niet-commentariëren is trouwens een van de pijlers Waarop heel Hee steunt. Er zijn er nog meer. Jan Haasbroek en zijn vrienden vinden bijvoorbeeld het contact met de luisteraar erg belangrijk. Daarom ook geven ze tij dens het programma een telefoonnummer op dat de mensen na afloop kunnen bel len om hun hart te luchten. Ze vinden ook dat de traditionele vorm van radio met op zijn tijd een tune en een aankondiging niet meer past en dan gelo ven ze ook nog dat er zoveel mogelijk di rect gewerkt moet worden. Zo dat het pro gramma op ieder ogenblik opengebroken kan worden om het nog actueler te ma ken dan het in opzet is. De andere grote steunpilaren zijn de buitenlandse items. Maar dan wel goed. 0 Is het schaakspel in Nederland popu lair? Ja, maar vergeet niet dat de successen van topsporters de populariteit van de sport beïnvloeden. Dat ziet men bij Geesink, bij het zwemmen en bij verschillende andere sporten. Met het schaken in Nederland ging het zó: er ontstond een enorme hausse toen Euwe wereldkampioen werd in zijn match tegen Aljechin in 1935. Toen steeg het aan tal actieve schakers in Nederland in één slag met duizenden. Daarvoor was het een spel dat met vele andere spelletjes werd ge lijk gesteld. In de Middeleeuwen werd het schaken uitsluitend beoefend door de adel nu schaakt gelukkig iedereen, zij het dan dat het nog niet door iedereen geaccepteerd is. Welke eigenschappen worden door het schaakspel bevorderd? Als je een spel beoefent, dan kunnen er een aantal goede eigenschappen ontwikkeld worden en een aantal kwalijke. Kijk eens bfj voetbal. De goede eigenschappen van het schaakspel zijn, lijkt mij, in de eerste plaats dat dit spel je leert systematisch en logisch te denken. Ik dacht dat dat heel belangrijk is, vooral in deze tijd van automatiseringen, waarin eenvoudig de noodzaak aanwezig is om systematisch en logisch te denken méér nog dan we misschien tot nu toe ge daan hebben. Bovendien en dat is belangrijk (ik weet 't uit ervaring), dat deze denksport je in tuïtie, combinatievermogen en heel duide lijk je creativiteit bevordert. En wat is in deze welvaartsmaatschappij gewichtig: het schaken ontwikkelt je doorzettingsvermogen en niet in de laatste plaat je zelfkritiek. Door de fouten die je bij het schaken maakt fouten die je ook duidelijk onder het oog gebracht wordn leert de schaker zich zelf zien of hij nu goed of slecht speelt hoe hij is: een mens met gebreken en fou ten. Het is heerlijk van een sterke speler te winnen, maar het is ook geweldig om tegen een grootmeester een mooie partij te spe len. Het ontwikkelt een zeker sportman schap. 0 Waarom is het in Rusland eigenlijk zo'n favoriete sport, dat schaken? Omdat deze denksport de beoefenaar in grote mate de gelegenheid geeft vrij en on afhankelijk te denken en te doen. Je kunt je geest in vrijheid een ongelooflijk aantal va riaties laten uitplussen behoudens dan en kele diciplines, maar goed, dat zijn de spelregels. Schaken biedt de speler een overdadige mogelijkheid zichzelf te zijn je kan je er ook zo heerlijk in uitleven. 0 Welke kwalijke eigenschappen kun nen bij het schaken worden ontwik keld? Nou ja, dat geldt niet alleen voor het schaken, maar ik moet het wel even noe men. Op een gegevn moment ga je als je het schaken ontdekt hebt de kans lo pen dat je meer aandacht geeft aan het schaken dan aan je gewone werk of je stu die. En toch, in mijn geval, stond daar weer tegenover dat ik door de bestudering van veel buitenlandse schaakliteratuur mijn talen geweldig heb kunnen ontwikkelen en ongetwijfeld heeft het contact op schaakver enigingen, bij kleine en grote wedstrijden, „Wij hebben een geheel eigen team van buitenlandse correspondenten, die ook werkelijk in het buitenland zitten. Wij hou den niet van wasknijper-kwaliteit. Kijk, bij de AVRO komt het heus voor dat Jo- han van Minnen een reportage uit Bonn geeft, terwijl hij met een wasknijper op zijn neus in de studio in Hilversum zit. Dat zal bij ons niet gebeuren". De Hee-samenstellers hebben zich ech ter ook een aantal beperkingen opgelegd. Er zijn onderwerpen waar ze bij voorbaat geen aandacht aan besteden. Welke? De NVSH, Nieuw Links, het fascisten-jagen, Ramses Shaffy, Hair en traditioneel caba ret. Voor de rest zijn zij bereid om op ie dere tip in te gaan. Ze besteden er veel tijd aan want ieder programma van onge veer drie kwartier vergt toch zo'n honderd man-uren en daarvan zijn er alleen al twaalf bestemd voor het zo goed mogelijk monteren van het programma. Jan Donkers en zijn vrienden beklagen zich er niet over dat er zoveel tijd in gaat zitten. Ze doen het graag en ze geven er hun beste krachten aan. Ze ironiseren en ze relativeren en ze vinden het alleen jammer dat Hee na drie jaai in ok tober ophoudt te bestaan. Het gaat dan op in het totaal-programma dat de VPRO gaat uitzenden. De makers van Hee zullen ook daarin hun partijtje behoorlijk mee- blazen, want van hen is min of meer de idee voor een totaal-programma uitge gaan en de Heestijl zal er dan ook onge twijfeld in terug te vinden zijn. De bekende schaakmeester W. J. Muhring, directeur van de Rijkscentrale Mecha nische Adnistratie welke overheidsinstelling inmiddels is omgedoopt in Rijks Computer Centrum en medio volgend jaar van Den Haag naar Apeldoorn ver huist zal in het najaar voor de televisie beginnen met een cursus in het schaken. Een onzer verslaggevers had met deze computerdeskundige en schaker, de grote promotor van het idee om kinderen reeds op de lagere school schaken te leren, een gesprek over schaken De heer Muhring, die al jarenlang een onofficieel nationaal record bezit, namelijk een simultaanseance aan 100 borden, zegde bij die gelegenheid toe na zijn komst naar de Veluwe een dergelijke marathon ook eens op de Veluwe te zullen houden. Hij citeert de vroegere beroemde schaakmeester Darash, die eens gezegd heeft: Er zijn drie dingen belangrijk in het leven van een mens: liefde, muziek en schaken. ,,/k ken er overigens wel een paar méér," zegt de heer Muhring, „maar één er van is inderdaad schaken." Waarom? In bijgaand gesprek met de schaakmeester zit het antwoord. hier en in het buitenland, ook een groot nut tig effect. 0 Men zegt wel eens dat schakers een wiskundeknobbel hebben? Ja, ik dacht wel dat goede schakers in hoofdzaak betha-mensen zijn. Maar we moeten „aanleg voor iets" nooit overschat ten. Als je iemand nooit hebt leren rekenen, dan zal die man of die vrouw op latere leef tijd nooit leren rekenen. Maar, als je het kind al direct confronteert met systematiek en logica, dan is het best mogelijk dat dat zelfde kind, dat per traditie een alfa-oplei ding zou gaan volgen, juist de betha-kant kiest. Concluderend: er treden bij het schaken drie belangrijke punten naar voren: 1. het logisch denken; 2. het ontwikkelen van doorzettingsvermogen en 3. het leren zien van de relativiteit van je kracht en je per soonlijkheid. Schakers, zegt de heer Muhring, zijn meestal geen ijdele mensen omdat ze zo goed weten dat ze fouten maken, al zijn ze nóg zo sterk. De volgende week zal de schaakcursus van de heer Muhring worden voorbereid in de studio's. De moeilijkheid is dat we een formule moeten vinden, waardoor ook de eerste lessen, die natuurlijk een beetje saai zijn, gezellig worden, zegt de heer Muhring. Ik zal proberen tussen de lessen door aller lei aardige en interessante filmpjes te ge ven, bijvoorbeeld in de vorm van inter viewtjes met onze oud-wereldkampioen, met Godfried Bomans, en anderen. Aanvankelijk heeft de heer Muhring het een bezwaar gevonden dat onmiddellijk achter zijn cursus de Fabeltjes-krant komt. „Ik vind eigenlijk dat de gebroeders Bever ook maar eens moesten gaan schaken..." Wie weet, komt het er van. Overigens, je geniet pas van het lezen als het lezen gemakkelijk gaat, als je geen technische moeilijkheden meer hebt en er een zekere automatie optreedt. Zo zal het ook met de cursus gaan: de vreugde voor de nieuweling komt niet direct bij de eerste les, maar beslist wel later. Het is de bedoeling dat de schaakcursus van de heer Muhring achttien lessen in be slag neemt en mogelijk wordt er ook een cursus voor gevorderden gegeven. De bereisde presentator, de goede vertel ler Muhring heeft hoge verwachtingen van deze nieuwe cursus. Hij gelooft dat het schaken en de mogelijkheid bijvoorbeeld om correspondentie-partijen te spelen ook nut tig effect zal sorteren bij invalide mensen, bij eenzame mensen die zo dringend be hoefte hebben aan communicatie. Overigens, niet alleen zij ook wijl De Hee-mannen zitten ook altijd vol grapjes. Deze foto, waarop ieder een behalve Jan Donkers staat, wordt als een soort visitekaartje gebruikt. Het grapje is de vol komen on bekende mevrouw die ook onbekend zal blijven als tweede van rechts. Verder ziet u van linka naar rechts Peter Flik, Wim Noordhoek, Jan Haasbroek en Nico Haas broek. Het internationale schrijversfestival dat van 1 tot en met 5 november in Nijmegen zou worden gehouden, wordt uitgesteld. De organisatoren van het festival, waaraan door vijftig Neder landse en vijftig buitenlandse auteurs zou worden deelgenomen, zijn van me ning dat de tijd om de zaak organisa torisch en financieel rond te krijgen nog te kort is. Men wacht liever tot volgend jaar dan een mislukking te riskeren. T")e huidige Stadsschouwburg van Am sterdam aan het Leidseplein werd op 1 september 1894 in gebruik genomen en bestaat dus in september a.s. 75 jaar. De schouwburg als Amsterdamse instel ling is veel en veel ouder. Die geschiede nis gaat terug tot 1638 toen aan de Kei zersgracht de eerste Amsterdamse schouwburg in gebruik werd genomen met de feestelijke première van Vondels „Gijsbrecht van Aemstel". Deze schouw burg brandde in 1772 af en werd vervan gen door een schouwburg aan het Leidse plein, waarvan de stad Amsterdam de kosten droeg. Maar ook deze schouwburg brandde af, in februari 1890. En zo kwam er in 1894 de huidige schouwburg, die voor zijn tijd hypermodern was, o.a. door zijn elektrische verlichting van zaal en toneel, waarvoor de elektriciteit werd opgewekt door eigen stoommachines en dynamo's. Er was bovendien centrale verwarming, voor die tijd eveneens een zeer progressie ve zaak. Amsterdam was toen cultureel gezien een rijke stad, want kort tevoren waren het concertgebouw en het Rijksmuseum geopend, terwijl heel spoedig daarna ot,X het Stedelijk Museum tot stand kwam. Er zijn ingrijpende restauraties en verande ringen aangebracht, die als het jubileum gevierd wordt nagenoeg klaar zullen zijn. De schouwburg is thans de residentie van de Nederlandse Comedie, de Nederlandse Opera Stichting die mogelijk spoedig een eigen gebouw op de plaats van de ou de RAI zal krijgen, en het Nationaal Bal let. Deze drie gezelschappen zullen dan ook hun bijdragen leveren bij de viering van het 75-jarig bestaan in september. Tot het bezit van de Amsterdamse Schouw burg behoort een honderdtal schilderijen van bekende toneelspelers en 15 bustes. De eigenlijke feestweek is van 15 t.m. 22 september. De entreeprijzen die dan ge heven zullen worden, zullen dezelfde zijn als ten tijde van opening in 1894 n.l. van f 0,30 tot f 3,00. Ook de koffiekamer zal de prijzen van toen weer voor een weekje in voeren. In de vroegere fietsenstalling wordt een tentoonstelling ingericht en de Nederlandse Comedie geeft een serie voorstellingen van ,De Storm' van Shakes peare. De Nederlandse Operastichting brengt enkele voorstellingen van „Die Fledermaus" en het Nationaal Ballet brengt o.m. „Petroesjka", o.a. in een gra tis middagvoorstelling voor individuele be jaarden. De jeugd zal in het gebeuren betrokken worden en men zal zijn uiterste best doen bij deze feestelijke herdenking vooral dat publiek aan te trekken, dat zelden of nooit in de schouwburg komt. Er zullen ook rondleidingen door de schouwburg worden georganiseerd om het publiek een „kijkje achter de schermen" te geven. Er zal in de schouwburg na de voorstellingen ge danst kunnen worden, voor de jeugd op beatmuziek met beatdemonstraties, voor het oudere publiek op dansmuziek van 25 jaar geleden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14