Mr. Abel J. Herzberg De kerk, actie en 't Zwarte Manifest „Een ding maar is erger dan een Jood te zijn: géén Jood te zijn I Wijs en lankmoedig Actie X-Y 500 miljoen DOOR RIK VALKENBURG. TER OVERDENKING Mr. Abel J. Herzberg, strafpleiter in Amster dam en men zou haast zeggen filosoof par droit de naissance. Na de oorlog keerde deze, in Duitse concentratiekam pen zwaar beproefde jood terug in Nederland. En kele overgebleven notities uit het kamp Bergen Bel- sen inspireerden hem tot het later beroemd gewor den boekje met de zeven opstellen uit Bergen Bel- sen. Hij noemde het bun- deltje „Amor Fati". Dit literaire meesterwerkje werd bekroond met de Wijnandt Francken-prijs. Bekend zijn ook zijn dag boek Tweestromenland" de Kroniek der joden vervolging" en de Brie ven aan mijn kleinzoon", alsmede zijn fijnbesnaar de visie in zijn reportages over het proces-Eichmann in Jeruzalem. Velen genie ten nog dagelijks van zijn oude en nieuwe publika- ties, waaruit voor menige oud-concentrationair een rijke, bijna ondoorgronde lijke lankmoedigheid en wijsheid spreekt. De kerken trekken zich de noden van de wereld aan, niet alleen de geestelijke maar in niet mindere mate de materiële. In Upp sala heeft de Wereldraad van Kerken zich welhaast uitgeroepen tot de kampioen voor de onderontwikkelde gebieden en zich de felle criticus getoond van de „rijke landen" die niets of althans veel te weinig doen om de arme broeders uit het slop te halen. Uiteraard moet een dergelijke opstelling ten aanzien van deze problemen ook voor de kerken zelf consequenties hebben met daden zal bewezen moeten worden dat alle mooie woorden ook echt gemeend zijn. En daar wordt druk aan gewerkt, zij het niet altijd op de manier zoals de kerken het be doeld hebben. Binnenkort zullen in Neder land de kerkleden geconfronteerd worden met de actie X-Y. een actie die particulie ren wil opwekken méér te geven aan de ontwikkelingssamenwerking, opdat druk wordt uitgeoefend op de regering om het bedrag dat zij voor hetzelfde doel ter be schikking stelt, eveneens te verhogen. En in Amerika worstelen de kerken met het „Zwarte Manifest", waarin geëist wordt dat de kerken een „schadeloosstelling" van 500 miljoen dollar op tafel zullen leggen ten behoeve van de Amerikaanse negerbevol- king. Die actie X-Y ligt uiteraard heel wat ge makkelijker dan het Zwarte Manifest. De Nederlandse Zendingsraad, overkoepelend or gaan van de zendingen van nagenoeg alle protestantse kerken in ons land, heeft er zich over beraden en is tot de conclusie gekomen dat de kerken zich achter deze actie behoren te stellen. Blijkens het Hervormd Persbureau heeft de Raad een verklarirg opgesteld, waar in de instemming met de actie wordt gemo tiveerd. We citeren deze verklaring: 1. Deze actie is geheel in de geest van de aanbevelingen, die door de Algemene Verga dering van de Wereldraad van Kerken te Uppsala zijn gedaan. Deze Algemene Verga dering heeft erop aangedrongen dat de ker ken een grotere bijdrage zullen leveren aan de oplossing van het ontwikkelingsprobleem, maar ook, dat individuele christenen deel zul len nemen aan zgn. „self tax movements", indien hun regeringen minder voor ontwik kelingshulp uitgeven dan zij zouden moeten doen. De actie X-Y is zo'n vrijwillige belas ting, die men zichzelf oplegt, bedoeld als te ken en voorbeeld voor regering en voor po litieke partijen in ons land en als blijk van rlr. -~i-1 Ur. i.„„ ten behoeve van de ontwikkelingssamenwer king. 2. Ten aanzien van de besteding van de opbrengst meent de Nederlandse Zendings raad vertrouwen te kunnen hebben. De helft zal worden toegewezen aan een aantal pro jecten. Over de keuze van deze projecten zal mede worden beslist door de commissie „Kerk en Ontwikkelingssamenwerking". De andere helft van de opbrengst is vooral be stemd voor het Capital Development Fund van de Verenigde Naties. Om deze reden heeft de Nederlandse Zendingsraad zich laten voorlichten omtrent dit fonds en met belang stelling kennis genomen van het feit, dat 't hier een ernstige poging betreft de kapitaals hulp uif de rijke landen te laten lopen via een orgaan, waarin de ontwikkelingslanden zelf een belangrijke medezeggenschap heb ben. 3. De Algemene Vergadering van de We reldraad van Kerken te Uppsala ging er van uit, dat de bijdragen voor de ontwikkelings samenwerking niet ten koste van die voor zending en werelddiakonaat mogen komen. Daarom wordt ook bij deze X-Y-actie in Ne derland duidelijk vastgehouden aan de ge dachte dat de bijdrage voor dit doel naast en boven de bijdrage voor werelddiakonaat en zending gegeven dient te worden. Heel wat moeilijker ligt het met het Zwar te Manifest, een document dat in mei van dit jaar in Detroit werd opgesteld door de National Black Economie Development Con ference (NBEDC), de zwarte economische ont wikkelingsconferentie waarvan James For- man de militante leider is. In dat manifest worden heel bewust de kerken aangespro ken om een bijdrage van 500 miljoen dol lar, omdat zo luiden de overwegingen de Amerikaanse kerken rijk zijn en zij een deel van hun rijkdom te danken hebben aan de vroegere slavernij; omdat Amerika een zeer kerks land is, zodat de invloed van de kerken ook in de politiek doorwerkt; en om dat de kerken weet moeten hebben van schuldbelijdenis en van het streven naar een rechtvaardiger samenleving. De Amerikaanse kerkleden voelen er in overgrote meerderheid niets voor: een on derzoek heeft uitgewezen dat negentig procent tegen is. Maar het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken, dat deze week in Canterbury in Engeland bijeen is gekomen, heeft het Zwarte Manifest wel als belangrijk punt op de agenda geplaatst, zulks op uit drukkelijk verzoek van de door de Wereld raad georganiseerde rassenconferentie die in mei van dit jaar is gehouden. Daar voelde men namelijk wel iets voor een dergelijk systeem van schadeloosstelling, niet alleen voor Amerika maar ook voor vroegere kolo niale mogendheden. In Amerika kijkt men nu met argusogen naar de verrichtingen van het Centraal Comité van de Wereldraad. Dat ATW -1 4 -r., .v> Meneer Herzberg, gelooft u in een persoonlek aanspreekbaar God, Jahweh of Jehova ge noemd?... Ik ben geen atheïst, maar kan het even min opbrengen in een persoonlijke God te ge loven. Ik zie het wat pantheïstischer. God lijkt me geen ikheid, maar een macht die in alle dingen aanwezig is. U bent niet Orthodox, zelfs niet Liberaal re ligieus, u durft dus wel de naam van Jahweh of Jehova uit te spreken?... Ik ben vroom Joods opgevoed en dan doe je dat niet zo gemakkelijk. Ook later niet. Nee. Mijn vader was niet zo zwaar orthodox, maar grootvader wel. U bent het geloof in de loop der jaren kwijt geraakt?... Zo kun je dat niet stellen. Bij ons ligt dat anders. De Joodse godsdienst is zo aan vor men gebonden, begrijpt u? Van de vroege ochtend tot de late avond gaat dat door. Aan veel wetten en voorschriften moet de ortho doxe Jood zich houden. Als je het later an ders gaat zien, verlies je deze gebondenheid spoedig. De Joodse orthodoxie kan ik niet pruimen. God is een heel moeilijk begrip. Ie der heeft er weer een andere voorstelling van. Het interesseert u niet meer zo? De Joodse ethiek, die interesseert me enorm! Het klinkt misschien gek, maar ik zou de Joodse ethiek de oorzaak van de veel vuldige jodenvervolgingen willen noemen. Verschilt de Joodse ethiek van de Christelij ke ethiek?.., De basis van het christendom is de Jood se ethiek. Jezus was ook een Jood, vergeet dat niet. Mijn zwager werd christen (Katho liek). Hij had acht kinderen. Zes daarvan gin gen in een klooster. In Westerbork liepen ze met de ster rond. Ze zijn allen omgekomen. De Joodse ethiek (ook al worden ze christen) verontrust het wereldgeweten. U noemde Jezus. Is Hij niet door uw volk gekruisigd en verworpen? Het aandeel van de Joden in de kruisiging wordt buitengewoon betwist. Er waren zelfs Joden die in een stoet rouwklaagden en Hem begroeven. Een klein groepje, ja! Wat is een kleine groep? De Farizeeën wa ren ook maar een kleine groep. Figuren als Jezus van Nazareth worden altijd gekruisigd, zie mijn boek Twee Stromenland. Dat is niet iets specifiek Joods. De schuld van de kruisi ging op de Joden te werpen heeft een heel diepe psychologische achtergrond. Heeft u sympathie voor Jezus? Ik vind Hem één van de grootste mensen uit de geschiedenis. Een van de grootste pro feten in Israël. Een van de allergrootste Jo den, die ooit bestaan hebben. Door zijn optre den kon de monotheïstische idee, het Joodse cultuurgoed bij uitnemendheid, met de daar aan inherente ethiek zich over de wereld verspreiden. De Christenen hebben dit alles in wezen van de Joden overgenomen. Dat kon ook moeilijk anders want Jezus was een Jood! Een vervloekte Jood dan? Ach, welnee. Men beschouwt Hem aller wegen. ook in onze kringen (niet in de ortho doxe) als een groot profeet. Maar niet als God zelf! Door Jezus is de van huis uit Jood se cultuur door heel de wereld verspreid. Overal in musea en kerken ziet men kunst werken met voorstellingen uit het Oude Tes tament. Zelfs in Spanje, in 't geheel geen Joods land, komt men allerwegen duizenden crucifixen tegen. Wie hangt er aan? Christus! Wie is Christus? Een Jood! Zo is het toch?... Waarom wordt u dan geen Christen? Enkele ogenblikken zwijgt de rechtsgeleer de. Scherp en tegelijk mild neemt hij ons op. Nog aarzelt hij. Je kunt immers niet alles tegen iedereen zeggen? Dan: „Kijk eens me neer, er is, nog afgezien van het afwijkend godsdienstig inzicht, een obstakel dat mij daarvan afhoudt: de doop. Dat is de over gang naar het christendom en dat is voor een Jood, sociaal gezien, bijna onmogelijk. Hein- rich Heine zei reeds dat de doop het „Eintritt- billett zur Europaischen Zivilisation" is. Door dat te doen voelt een Jood zich ontrouw aan zijn verdrukte en geplaagde volk. Men ver breekt dan de solidariteit met een door de eeuwen vertrapt volk, waar men juist één mee wenst te blijven, hoe men verder ook re ligieus denkt. Bent u er trots op een Jood te zijn? Trots? Ach, het is allesbehalve een genoe gen een Jood te zijn. Er is maar één ding er ger: Géén Jood te zijn!... Komt het nooit bij u op dat de Joden zelf wel eens de schuld kunnen zijn dat ze vervolgd worden?. Geen sprake van! We vprmen een minder heidsgroep en daar wil men niet mee te ma ken hebben. De Joodse wereldbeschouwing met zijn ethische postulaten hindert de wereld blijkbaar. Natuurlijk zijn niet alle Joden in de goede zin van het woord Jood. Maar hoe veel Christenen zijn niets meer dan gedoopte heidenen? En zijn het alle ware communis ten, socialisten, liberalen etc, die zich daar voor uitgeven? Hoeveel Christenen kruisi gen Christus niet dagelijks? Toch geven zij de Joden de schuld. Veel Joden hebben Hem wel verworpen, maar het Christendom was in zijn ontstaan een Joodse stroming. Een an dere was bijvoorbeeld die van de Essenen, die een heilig leven in de praktijk brachten. Een kloosterleven eigenlijk. Die hele stro ming deed dat. Het is dus wel een Joodse stroming, maar niet identiek aan het Jo dendom. Zo kan men ook niet zeggen dat het Jodendom Christus kruisigde. Dat deed het mensdom! Ook ambivalente Christenen! De vervolging deswege is ten enenmale onjuist gemotiveerd. Ergens trekt het Christendom u toch wel aan? - Wij hadden een visboer, een eenvoudig mens. Hij kwam vaak bij ons aan de deur. Hij was een Christen! In de volle zin van het woord. Ja, dat trekt zeker aan! Maar de god delijkheid van Christus is voor een Jood moeilijk te aanvaarden. Gelooft u In een hiernamaals? Dat is eigenlijk onjoods. In het Oude Tes tament wordt er weinig of geen aandacht aan TTof mootHiV to yorrrm-r, Het komt niet dikwijls voor dat de Veenendaalse publicist Rik Valkenburg voor een van de discussie-interviews waarmee hij faam verworven heeft, een niet-theoloog uitkiest. Dat hij toch een gesprek gehad heeft met de jurist Abel J. Herzberg is niet verwonderlijk: mr. Herzberg immers is door woord en geschrift bekend geworden ook bij de lezers van ons blad) als een wijs man met een bijzondere visie. Als Jood niet orthodox en niet liberaal toch door en door Joods georiënteerd. Het gesprek gevoerd op Koninginnedag 1969 begon over theologische vraagstukken hoe kan het anders maar heeft mr. Herzberg ook alle gelegenheid geboden zijn visie te geven op het nazisme, op oorlogsmisdaden en hun berechting en op de door hem zo vurig begeerde vrede. De door de heer Valkenburg gestelde vragen zijn soms zo recht op de man af dat ze wat cru aandoen dat heeft niets afgedaan aan de goede sfeer want ook mr. Herzberg is een man die geen blad voor de mond neemt. En dan moeten we nog een door Rik Valkenburg gedane belofte inwilligen. Voor het gesprek begon, serveerde mevrouw Herzberg koffie met eigen gebakken koekjes. Commentaar van haar echtgenoot: „Dit is het lekkerste koekje ter wereld zet dat maar gerust in de krant!" Bij dezen! Het gaat er eigenlijk om dat wij God willen dienen uit liefde. Zonder een hemel als belo ning of een hel als straf. Dan is het juist de moeite waard. Staat u achter de staat Israël? Ja, mijn leven lang ben ik Zionist geweest. Ik was voorzitter van de Nederlandse Zionis tenbond. Zijn de Zionisten niet een strijdbare groep? Er zijn in Israël extreme en niet-extreme groepen. We willen pogen de eigen Joodse cultuur een kans te geven. Zonder samenwerking met de Arabieren? Juist wel. Er moet een compromis moge lijk zijn, ai zal dat praktisch veel moeilijkhe den geven. Vreest u niet dat dan het Joodse ras verloren gaat?... Ach wat. Er bestaat helemaal geen Joods ras. Mijn dochter is met een niet-Jood ge trouwd. Er zijn ook aan de Arabische wereld geassimileerde Joden in en rond Israël. Mijn schoondochter is afkomstig uit Jemen. Mijn kleinkinderen hebben Aziatische kenmerken: gemengd bloed. Het zijn de mooiste kinderen die ik ooit gezien heb en dat niet, omdat het mijn kleinkinderen zijn... Een dochter van u zou dus met een Arabier mogen trouwen?... Het zou me niets kunnen schelen. Men is vaak bang voor assimilatie, maar er is twee erlei assiminatie. De eerste is die, waarbij men het eigen karakter opgeeft. Die verwerp ik. De tweede is die, waarbij men zijn eigen karakter inbrengt in de vereniging met ande ren en daardoor een hogere eenheid bereikt. En dat is de bedoeling. Niet het opgeven van het Jodendom als cultuur maar het inbren gen als onderdeel der algemene menselijke cultuur. Van „ras" is daarbij geen sprake. Wat bent u dan meer: Nederlander of Jood? Dat is niet in twee woorden te beantwoor den. Een Nederlandse Jood is een nuance zo wel van de Nederlander als van de Jood. En waarom zouden er geen nuances mogen zijn? Zij betekenen alleen maar een verrijking. U schreef Amor Fati, wat bedoelde u met die titel uit te drukken?... De aanhankelijkheid aan het levenslot. Het levenslot, dat mij is toebedeeld, hoe fa taal het ook is, daar houd ik aan vast. Zijn de opstellen op waarheid gebaseerd, of zjjn het zo maar wat schetsen? Ze zijn terdege historisch, met een filoso fische achtergrond. Ik was zelf in Bergen- Belsen en hield daar een dagboek bij. Op de hele wereld bestaan maar een stuk of zes dagboeken, die in de kampen gemaakt zijn. Daar was uiteraard niet veel gelegenheid toe. Het mijne is er dus één van die zes; heet van de naald. Daaruit schreef ik later Amor Fati. Waarom schreef u dat? In 1945 was elk geschrift doordrenkt van haat tegen de Duitsers c.s. Van objectiviteit en onbevooroordeelde waarneming was wei nig sprake. Ik zei: „Jullie moeten het nu eens anders gaan doen"... Toen begon ik zelf een stuk te schrijven in „De Groene". De hoofdredacteur moedigde mij aan er mee door te gaan. Het werden 7 opstellen, die la ter gebundeld werden en diverse herdrukken beleefden. In 1970 hoop ik weer een aantal op stellen uit te geven ondej de titel: „Pro Deo". Ondanks uw milde schrijfwijze tekent u toch de mens in de verschrikkelijkheid van zijn zijn. Deed u dat om op deze wijze toch nog enigszins wraak te nemen om b.v. een beul geheel als een leeghoofd te ontmaskeren, die alleen maar bevredigd werd door anderen te martelen? Wraak? Nee, daar heb ik geen behoefte aan. Nooit! Ook niet in mijn particuliere le ven. Ik teken in mijn opstellen de mens. Waartoe hij in staat is. Laten we dus niet te snel denken dat we beter zijn dan die kamp beul of die S.S.-er. Dat zouden gelijke om standigheden pas kunnen bewijzen en aanto nen. En juist daar moet de mensheid op ge wezen worden. Dat doet misschien terugdein zen voor een nieuwe oorlog. We zijn in door snee als mens niet te vertrouwen. Zie Vietnam en andere oorlogsterreinen. U denkt er dus anders over dan uw volksge noot Wiesenthal? Ja toch wel! Ik sta niet zo achter dat op sporen van oorlogsmisdadigers. En ik heb toch heus Wel mijn portie gehad van die ke rels. In het Algemeen Handelsblad verdedig de ik gratieverlening. Ik kreeg "er veel gelazer mee. Men begrijpt het niet. Het recht behoort toch ook zijn loop te heb ben? Natuurlijk. Ik was er ook niet voor, dat men die kerels liet lopen. Maar het strafrecht is op zichzelf al een moeilijkheid. Het straffen van oorlogsmisdaden, daar was het strafrecht helemaal niet op berekend. Of het straffen van oorlogsmisdaden preventieve werking heeft? Kunt u de mensen die u geslagen hebben dan weer rustig aanvaarden in de maatschappij, en als ze u tegenkomen, kunt u hen dan groe ten? Ach meneer, mensen die me niet geslagen hebben, ach, die zijn niets beter. Ik geloof niet in de opvoedende werking van de straf. Het ligt in de aard van de mens om af te keu ren en te straffen. Wat voor een schurk was koning David niet. Ik ben blij dat Nathan de profeet hem recht in zijn gezicht zei, dat hij een ploert was! Dat is typisch Joods. Maar daarna volgt dan ook de vergeving! In het Oude Testament durfde men elkaar de waar heid te zeggen, maar men bleef er niet over doorzagen. Staat u nog geheel achter de wijze waarop u Amor Fati en andere uitgaven schreef? Ik sta er nu nog helemaal achter. Als ik het voor het zeggen had, weet ik niet wat be ter zou zijn: een opheffing van de verjarings termijn of een algehele amnestie. Het is wel stom van me om dit te zeggen, ik krijg er ge duvel over, maar ik zie het niet anders! De ene agressie beantwoordt de andere agressie. Je komt in een vicieuze cirkel. Bent u wel voor het levend houden van de herinneringen aan deze dingen, en het hou den van Dodenherdenkingen? Daar sta ik pal achter. Er moet steeds over de oorlog geschreven worden. Genuan ceerd uiteraard. Maar men mag niet verge ten! En de doden mogen we zeker niet ver geten. Zijn er ook nog andere motieven om te her denken? Een grote betekenis ken ik toe aan de her innering dat in het nazi-socialisme, de men sen zijn teruggekeerd naar hun meest primi tieve staat. Het Jodendom als idee, cultureel gezien, was daarom de grootste vijand van het nazi-socialisme. Ten diepste ging het Hit- Ier zelfs niet eens om de Joden. Het was zijn bedoeling vervolging van het Christendom, dat op het Jodendom met zijn monotheïsti sche idee, in de daarin inherente ethische postulaten stoelt. De nazi-oorlog was een strijd van heidendom tegen christendom en daarom moesten de Joden er tussenuit. Hitier kende niet het verschil tussen heilig en onhei lig. Daarom kon en mocht alles bij hem. U wilt niet vergeten, maar wel vergeven, is dat niet schizofreen? Het schrijven van oorlogslectuur vind ik buitengewoon belangrijk. Je moet vooral niet vergeten. Als je vergeven wilt, moet je eerst weten wat je vergeeft! Wat hebt u met het schrijven van Amor Fati willen bereiken? Aanvankelijk niets. Ik schreef de opstellen vanuit een eigen visie. Later bleek dat er veel invloed van uitging, door de wijze van benadering der problematiek. Was u blij dat Eichmann terechtgesteld werd? Nee, daar was ik helemaal niet blij om. Wat had u dan gewild? Tja, wat moet je met die kerel? Hij heeft wel een driedubbele doodstraf verdiend, dat wel. Maar om nu blij te zijn met zijn dood?... Wel is het Eichmann-proces van groot histo risch belang. Ditzelfde geldt ook voor Neuren berg. Als dat er niet geweest was, hadden we nu niets geweten. En voor de doofpot ben ik niet! In Neurenberg is recht geschied. Die mensen, en ook Eichmann hadden de dood straf verdiend. Ze hebben het zelf gewild. Moet niet gerekend worden met: Befehl ist Befehl? Ach wat. De echte nazi's deden hun stre ken maar wat graag. Ze leefden er in! Die niet wilden, deden anders. Dat was duidelijk merkbaar. Die volgden ook niet elk bevel op! Vormden de niet-willers een groot percen tage? De eerste dag in Bergen-Belsen kwam er een Scharführer naar ons toe en zei: „Vijfen zeventig procent van ons is goed!" Inderdaad was er een groep die niet sloeg. Als het niet hoefde, kon men het laten. Maar men wou het niet laten. Men leefde er in. Er was me- dogenloze wreedheid en een groeien daarin, een welbehagen daarover. Dit is niet door een uitdrukking als: Befehl ist Befehl, te veront schuldigen. Ik heb wel eens een eenvoudige soldaat horen mompelen, terwijl er een Jood werd geranseld: „Junge, Junge, das ist doch auch ein Mensch". Zo iemand sloeg dus niet, al was er een bevel. Wat beoogt u met uw publikaties? Ik probeer de mensen duidelijk te maken, wat de mens is en dat men voor de mens moet oppassen. Ook voor zichzelf dus. U bent advocaat. In de volksmond twijfelt men vaak aan de integreriteit van dit beroep? De advocatuur is het meest nobele vak dat er bestaat. Er zijn mogelijkheden tot negatie ve excessen, maar waar zijn die niet? In de advocatuur gaat het om precisie. Een belang rijk deel van de advocatuur bestaat uit het maken van contracten, d.w.z. van het exact formuleren van wat de partijen willen, of zou den willen als zich bepaalde omstandigheden voordoen. Precieze contracten. Aan twee of meer partijen moet recht gedaan worden. Rechtskundig geadviseerd. Beschermd. Wij willen de mens er op wijzen welk recht hij in een bepaalde situatie heeft. Recht op grond van de wet! Hppft u „Zijn wij niet kinderen van Abraham?" (overweging van een schriftgeleerde) „Waar waren wij, had niet Zijn kracht ons eens gevormd ten le ven?" (regel uit een gezang vers) Wij houden er van om het leven een beetje eenVoudig te houden; onze kijk op ons zelf, en welke richting wij dus kiezen, en of wij onze buren in hun richting moeten aanmoedigen of ver oordelen (waarom eigenlijk niet terug roepen in plaats van veroordelen?): dat alles willen we niet zo moeilijk heb ben; het moet overzichtelijk blijven; we willen er 'graag gauw klaar mee zijn. Tenslotte hebben we ook nog andere dingen aan ons hoofd. En als je er zo erg diep op ingaat (op de vraag van „geloof" en van: wat is het doel van ons leven?), dan kom je er helemaal niet meer uit, vindt u ook niet? Daarom hebben wij voor het gemak maar een paar forse lijnen getrokken. Ongeveer zo: er zijn gelovigen en niet- gelovigen; en ze zijn van elkaar te on derscheiden doorja waardoor ook al weer? Is de eenstemmig gekleed, en doet de ander wat wufter aan? Is dat het grote verschil? Of is de een een betrouwbaar mens, altijd klaar om een naaste te helpen, terwijl de ander niet fatsoenlijk is, en er maar op los leeft? Wie durft dat vol te houden? Of kan er bij iemand die gelooft, nauwelijks een lachje af, terwijl zijn tegenvoeter zich maar laat gaan in allerlei lol? Kom nou. Nee hoor, al deze beweringen, zo lek ker vlot gelanceerd, rammelen aan alle kanten. De bijbel doet het anders. Die stoot door de buitenkant van iemand heen, en ontdekt ons hart: wie wij eigenlijk zijn, en wat ons bezielt. En dan ont hult deze zelfde bijbel een geheim, en wel dat wij allemaal geloven. Er be staan geen ongelovigen! Het is alleen de vraag waarin je gelooft! Waar je op vertrouwt. Waar je je sterkte in hebt. Van wie je het verwacht. Of met wie je je verbonden voelt. En daar duikt opeens een beslissend verschil op, want het ligt het meest voor de hand om te antwoorden: ik voel mij het meest met mezelf verbonden; ik steun op mijn ijver, mijn fatsoen, mijn handigheid, mijn eerlijkheid. Ik moet het gewoon van mijzelf hebben, van wat ik weet te veroveren of te ver sieren. Ik geloof in mij. En dit geloof geeft dat moet u goed in de gaten hebben een behoorlijke dosis zelfbe wustzijn; een portie fierheid die door ons niet gauw wordt versmaad; want door dit geloof-in-jezelf kun je triom fantelijk uitroepen: „Zijn wij niet....?", en vul maar in: zijn wij niet de harde werkers, en de verstandigen? En de flinkerds en de keurigen? Wij hebben het niet nodig dat een ander ons leert of helpt, wij doen 't zelf wel. Wij zijn on afhankelijk. Zo is het geloof in jezelf; en dat trekt als een zuurdesem door je he le leven heen. Er kan echter een wonder gebeuren, dat je dit vertrouwen in jezelf kwijt raakt („je eigen leven verliezen", noemt de bijbel dat), en je gaat het van God verwachten, en van wat Hij gedaan heeft, vooral wat Hij door Jezus heeft bewerkt. Dat is een typische ervaring om te zeggen (en het te menen): „Ik moet het van God hebben, van Zijn kracht, en Zijn trouw, en van wat Hij me wil geven (dat is niet weinig) en waartoe Hij me roept (d.it is ook niet weinig)". Dat is zo typisch, want be seft u nu wel dat u daarmee de touw tjes uit handen geeft, en u afhankelijk verklaart? Dat is een radicale omme zwaai waarvan het einde nog niet te zien is. Je gaat notabene je leven, en de zin van je levèn, buiten jezelf zoe ken, in Iemand anders. Dat geeft een knak in dat fiere zelfbewustzijn van ons. Wat ons voor in de mond ligt: „Ik had het zo gedacht..., ik voel het zus aan", moet plaats maken voor: „Wat denkt Hij ervan, en hoe wil Hij het hebben?" Je kunt niet meer pralen met jezelf (hoe bescheiden je dat ook aanlegt); je kunt niet meer aan God gelijk zijn, door het zelf allemaal zo goed te we ten, maar je komt onder Hem te staan, als een schuldige die gratie krijgt, als een verlorene die gevonden wordt en als een kind dat naar Zijn koestering uitkijkt. Nu komt er een kleinheid in je hart, of ootmoed, om met de bijbel te spreken. En zou het niet een proef op de som zijn van de echtheid van je omgang met God, dat je die ootmoed kent? Dat intens dankbare gevoel van: wij zouden nergens zijn als Zijn kracht niet naar ons gegrepen had! Je mag natuurlijk wel de kosten be rekenen van dit erkennen van God en van Jezus Die Hij gezonden heeft. Het kost heel wat: je kunt je zelf wel af schrijven; wie zichzelf niet verloochent, kan Mijn volgeling niet zijn, zei Jezus eens. Je moet de ergernis maar onder ogen zien dat je niet meer eigen baas, maar eigendom van een Ander bent. Maar tegelijk nodigt God ons uit om ons verstand te gebruiken, dat het pas een leven van vrijheid en onbezorgdheid is onder Hem, en dat dat pas echt léven is. Veenendaai D«. XV. Blanken. Ik wou dat er vrede was. Dat is de duur ste wens die ik weet. Kunt u er richtlijnen voor geven? Dat is nu heel moeilijk. Je krijgt het niet gedaan van de mensen. Het kost te veel zelf overwinning. Je moet je eigen belang wel handhaven in een eenheid: de bedding van 't geheel. Eigenbelang moet in harmonie ge bracht worden met het belang van de ander. Is dat niet weggelegd voor het „Hierna maals"? Waar de wolf met het lam ver keert? Dat is het ideaal van het lam, dat gras eet. Maar het is niet het ideaal van de wolf. De wolf lust geen gras, maar hij lust wel het lam. Ziet u er op deze aarde dan iets van groeien? Met heel veel geduld en vooral studie, voorlichting en opvoeding, zie ik wel niet dat het ideaal in vervulling zal gaan, maar wel Hat het heter zal worden...

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 15