In kader algehele reconstructie: Julianaziekenhuis krijgt geheel nieuwe uitgang op Oude Veensegrindweg Interesse voor vloer in zwembad KERKDIENSTEN Voor derde maal Meester Bowvma weer voor Veense klas Canadese kinderen zijn anders GEREFORMEERDEN EN DE TUCHT Verkeersveiligheid met verlegging zeer gediend CHEVROLET VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V. Provincie: 0 p E L Opknapbeurt Kerkmeester Aanbesteding Woorden en daden Minder Bejaarden middag Intrede VAN WOUT BLAUWKOUS. GESLAAGD V.A.B. KIRPESTEIN MARKTEN "Permanent FORD-show in showroom VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1969 Jarenlang zijn we hier verstoken geble ven van of bespaard voor, zo u wilt het amusementsbedrijf. Zeker, het amateurswerk kreeg een gerede kans. De harmonie mocht eens per jaar trachten de voegen uit de muren van een verenigingslokaliteit te blazen. Tegen een doldwaze klucht van een lokaal reciteergezelschap zag men niet op, maar het professionele ver- maakswerk werd gevoegelijk buiten de grenzen van de gemeente gehou den. En wee, de gemeente-bestuurder die het waagde om daarbinnen één enkele draaimolen of een circustent je te dulden. Hij kon de hele rech terkant van de gemeenteraad gedu rende een ganse vergaderavond te gen zich krijgen. Desnoods werd daar voor een complete agenda genegeerd. Ik heb me wel 'es laten vertellen, dat die afkerigheid van het wereldse ver maak haar oorsprong heeft gevonden in de uitspattingen op de jaarlijkse ossenmarkt. Daar schijnen de knech ten en de meiden, die zich weer voor een jaar hadden verhuurd en een handgeld ontvingen, een danige bees tenboel van te hebben gemaakt. We kunnen ons het enigszins voorstellen, als je welgeteld een keer per jaar de gelegenheid krijgt om met elkaar aan de rol te gaan en voor de rest hard moet werken voor een luttele grijpstuiver. Self heb ik het ossenmarkt-gebeuren voor de Veenendaler van het na-os- senmarktse tijdperk: de ossenmarkt greep telkenjare plaats in novem ber zelf heb ik het duvelse tijdver drijf nooit aan den lijve ondervonden. De leden van ons gezin werden er on der bedreiging van de meest gruwe lijke lijfstraffen vanaf gehouden. De maatregel, die m'n vader uitvaar digde, ging zelfs zover dat we een an dere route voorgeschreven kregen om in de schoolbanken te komen dan de gang die we gewoon waren dagelijks te gaan. Bij die gang naar school passeerden we het marktplein. Dat was voor ons in het tijdperk van de Ossenmarkt besmet terrein. Daar door werden ook de verhalen over de ze jaarmarkt onder ons, als school kinderen, met de jaren afgrijselij ker. Dat was eenvoudig een gevolg van het feit, dat we het nooit met eigen ogen hadden mogen aanschouwen. Iets 'waarvan je alleen maar ingeprent gekregen hebt dat het er gruwelijk aan toegaat, dat leent zich machtig voor de kinderlijke fantasie. De ossenmarkt verdween in de loop van de jaren en daarmee een enkele in verband staande kermisachtige at tractie. Maar de afschuw daarvan bleef jarenlang voortwoekeren onder onze volksvertegenwoordigers. Nu was het tot voor de zeventiger ja ren nogal gemakkelijk om de Vee- nendalers van dergelijke attracties te laten genieten en toch gerechtelijk buiten schot te blijven. Tot negentien honderdzestig werd onze gemeenschap in enkele moten gehakt door zeer on benullig getrokken gemeentegrenzen. Zo was het mogelijk om binnen de bebouwde kom mobiel en statisch amusement op te slaan en te bouwen, zonder daarbij binnen de grenzen van de gemeente Veenendaal te ko men. Het ligt nog vers in m'n herin nering, dat peerdenspulletjes en luna- parkjes net even over de grenzen werden opgericht, op grondgebied van Ede of van Renswoude. In feite zijn het wild-west-theater aan de Munnikenweg en het voetbalterrein op de Salamander daar nog spreken de monumenten van. Het verwon dert me eerlijk gezegd nog dat ze na de grenswijziging geheel geruisloos tot ons territorium zijn gaan behoren. „Kun je dat nou wel allemaal vertel len", was de reactie van Driek, die over m'n schouder een blik in deze regels wierp. „Je zet je voorgeslacht danig voor schut". Ik dacht van wel. Het is niet mijn be- doeling om een blaam te werpen op de mensen die destijds wars waren van deze vormen van ontspanning. Ik signaleer ze alleen maar als ge schiedkundige feiten tegen een achter grond van ons hedendaagse reilen en zeilen. Vandaag schijnt; het kermis- en circus volk vrijwel onbeperkt de bevoegd heid tot opslag binnen onze gemeen te te hebben. Ik heb tenminste tot nu toe geteld: één lunapark op Koningin nedag, twee gerenommeerde circus sen in de zomermaanden en zowaar is er deze week weer iets opgebouwd Alles in de nabijheid van de zetel van onze gemeentelijke overheid. Niet dat ik het teveel van het goede vind. Wie er de centen voor over heeft telt ze maar neer. Wel vind ik het een winstpunt dat we er ronder voor uitkomen. Er is geen oorlog overheen gegaan tussen nu en de tijd toén we een regelrechte kermis door het bevoegde feestgezag nog betiteld zagen als „speeltuin voor jong en oud". WOUT BLAUWKOUS. Het verleggen van de hoofduitgang kan als eerste stap worden gezien, in het kader van de algehele reconstruc tie. Deze maatregel is noodzakelijk als de Rondweg - west - die in de toe komst het doorgaande verkeer om het centrum van Veenendaal gaat heenlei den - op dit kruispunt wordt aangeslo ten. Zowel de Oude Veenendaalsegrind- vveg als de uitmonding van deze weg op de P. 16 (Eist-Veenendaal) moéten wor den verbreed. Daarvan kunnen dan ook de bezoekers van het ^ergbad gaan profiteren. De kosten van recon structie van de uitmonding komen voor rekening van het Utrechtse provinciale bestuur. Voor de verbreding van de Oude Veenendaalsegrindweg vraagt het college van B. en W. van Rhenen aan de raad, die dinsdagavond 26 augus tus bijeenkomt, een krediet van f 25.000. Er komt in deze raadsvergadering ook een voorstel aan de orde om voor het kunnen uitvoeren van de gedachte verbreding van de Oude Veenendaalse grindweg enkele bosstroken aan te ko pen van jhr. mr. dr. L. H. K. C. van Asch van Wijck. Met laatstgenoemde is al overeenstemming bereikt. Met deze transactie zal f 300,- gemoeid zijn. Als de reconstructie een feit is bete kent dat een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. Vooral tijdens het eindigen van de bezoekuren is het verkeersaanbod op de Cuneraweg zeer groot. Het meeste verkeer vertrekt dan in de richting Veenendaal en dat zal ongetwijfeld nog toenemen als de uit breiding van het ziekenhuis gerealiseerd is. Verwezenlijking van de plannen be- VEENENDAAL/RHENEN De hoofdingang van het Julianaziekenhuis, die thans uitmondt op de Cuneraweg zal in de naaste toekomst worden verlegd naar de Oude Veenendaalsegrindweg. Hiertoe wordt overgegaan enerzijds uit een oogpunt van verkeersveiligheid anderzijds in het kader van de algehele wegenreconstructie nabij hotel „La Montagne". Of de huidige uitgang in de toekomst als „achterdeur" voor het Julianaziekenhuis zal worden gehand haafd is afhankelijk van de definitieve vorm die het kruispunt bij „La Mon tagne" zal krijgen. VEENENDAAL/UTRECHT De be weegbare aluminium vloer in het Vee- nendaalse overdekte zwembad geniet de volle aandacht van de deskundigen in de provincie Utrecht. Dat staat in het jaarverslag over 1968 van de inmiddels opgeheven Provinciale adviescommis sie voor de lichamelijke opvoeding en sport. Dit orgaan werd eind mei ver vangen door de Stichting Utrechtse pro vinciale raad voor lichamelijke opvoe ding en sport. Het experiment met de beweegbare vloer wordt nauwkeurig gevolgd, aldus het verslag. Ook de ervaringen die in Leersum en Woudenberg worden opge daan met een nieuw soort tennisbanen genieten belangstelling. De banen heb ben een vaste toplaag die sterk water- doorlatend is. Ze hebben weinig of geen onderhoud nodig doordat het tennisveld en de belijning erop geschilderd zijn. Wanneer deze proef lukt, aldus de ad viescommissie, zullen deze banen een uitkomst zijn voor diverse gemeenten, daar dit systeem in hoge mate perso- neelsbesparend werkt. Het verslag meldt voorts o.m. dat de commissie in 1968 twaalf maal plenair vergaderde, waarbij 126 onderwerpen aan de orde kwamen. Met betrekking tot Veenendaal worden genoemd: de opening van het Valleibad. de cursus bestuurskader, de bouw van het gymnas tieklokaal en de al genoemde vloer in het zwembad. Voir Amerongen wordt de bespreking over het clubhuis van DVSA gememoreerd. EDE Bij studiecentrum Magnolia te Ede slaagden de volgende kandida ten: Voor het diploma conversatie Frans slaagden: de heer L. J. Langelaan. de heer L. de Graaf, Mej. H. A. Starink. Voor het (jfficiële middenstandsdiplo ma algemene handelskennis slaagden: Mej. J. C. Berends, de heer R. Brink man, de heer H. D. L. Hollmann, de heer R. J. Koops, Mej. R. Peters, Mej. Talsma. de heer Vos, mej. de Wit, mej. Wijnstekers. Voor het diploma Nederlandse ahn- delscorrespondentie slaagde: Mej. M. Steenstra. Voor het diploma Franse handelscor respondentie slaagde: Mej. C. M. van der Putten te Ede. tekent voor dit verkeer dat men geen ander verkeer meer kruist. Zodra de benodigde vergunningen verkregen zijn men rekent daarbij op een paar maanden zal met de re constructiewerkzaamheden van de Oude Veenendaalschegrindweg een begin wor den gemaakt. ADVERTENTIE VEENENDAAL CITY-MOTORS SDI Eiermarkt Barneveld Aanvoer ca. 1.700.000 stuks, handel: vlug. Eieren van 50/58 g 10.10-14.10 per 100 stuks; kg-prijs 2.02-2.43; eieren van 59/65 g 14.50-16.50 per 100 stuks; kg-prijs 2.46-2.54; witte eieren 0.25-0.75 per 100 stuks lager. VEENENDAAL Ned. Herv. Kerk: Oude Kerk, 09.30 uur: ds. H. Jonger- den; 17.00 uur: ds. Willemsen uit Hier- den. Juli an a kerk, 09.30 uur: ds. A. Wisger- hof; 17.00 uur: ds. J. J. van der Krift. Vredeskerk, 09.00 en 10.30 uur: ds. A. Vroegindewey; 17.00 uur: ds. H. Jon- gerden. Sionskerk, 09.30 uur. ds. J. J. van der Krift; 17.00 uur: ds. A. Wisgerhof. Poortkerk, 10.30 uur: ds. T. Langerak; 18.30 uur: ds. L. Roetman uit Ermelo. Bejaardencentrum, 09.00 uur: ds. T. Langerak. Veeneind: 15.00 uur: ds. J. Bakker; woensdag 27 aug.: 19.30 uur: ds. Mid dendorp uit Zwolle. Dijkstraat: 14.45 uur: ds. Terlouw. Herv. Gem. „Sola Fide": Brugkerk, 10.30 uur: ds. Nijeboer en 18.00 uur: ds. Vijzelaar. Geref. Kerk: Brugkerk, 09.00 uur: ds. Ytsma en 16.30 uur: ds. Blanken. Petrakerk, 09.30 uur: ds. Blanken en 17.00 uur: ds. Ytsma. Geref. Kerk (Vrfjgem.): 09.00 en 16.30 uur: ds. Pool. Chr. Geref. Kerk: Bethelkerk, 09.30 en 17.00 uur: kand. Van de Kamp te Ederveen. Pniëlkerk, 09.30 en 17.00 uur: ds. Brons. Geref. Gem. in Ned.: 09.30 en 18.30 uur: ds. Van de Woestij- ne (bed. H. Doop). Geref. Gem. (Syn.): 09.30 en 17.00 uur: leesdienst. Wo. 27 aug.: 19.30 uur: dhr. Verweij. Ned. Prot.JBond: 10.30 uur: ds. Oosten te Utrecht. R.-K. Kerk: Salvatorkerk, za. 18.45 uur en zo. 09.00 11.00 uur: H. Mis. Willibrorduskerk, 08.00 en 10.00 uur: H. Mis. Leger des Heils: 10.00 uur: Heiligingssamenkomst en 19.30 uur: Verlossingssamenkomst. scherpenzeel Ned. Herv. Kerk: 09.30 uur: ds. F. N. M. Nijssen uit Wa- geningen; 18.30 uur: ds. J. Smit uit Putten (bed. H. Doop). Geref. Kerk: 10.00 uur: ds. G. Zeyl uit Baarn; 18.30 uur: ds. P. v. Strien uit Woudenberg. Vrjje Evangelische Gem.: 10.30 uur: Evangelist C. de Geer uit Woudenberg. Geref. Gem.: 10.00 en 18.30 uur: dhr. B. Roest. Geref. Gem. (Uitgetreden): 10.00 en 18.30 uur: Leesdienst in het noodgebouw aan de Holevoetlaan. R.-K. Kerk: 8.30 uur: bed. H. Mis. RHENEN Ned. Herv. Kerk: Cunerakerk: 9.00 uur: ds. v.d. Velden uit Renkum; 10.30 uur: ds. Wapenaar; 19.00 uur: jeugddienst: ds. Verburg. Bergschool: 9.00 uur: ds. Wapenaar. Geref. Kerk: 10.00 uur: ds. Rietveld; 17.00 uur: ds. Dethmers uit Woubrugge. Oud Geref. Gem.: 10.00 en 18.00 uur: leesdienst. Geref. Gcm. Syn.: 10.00 en 17.30 uur: leesdienst. Geref. Gem. in Ned.: 10.00 en 17.30 uur: leesdienst; 28 aug.: 19.30 uur: ds. Aangeenbrug. Ned. Prot. Bond: 10.30 uur: ds. Van Royen. RENSWOUDE Ned. Herv. Kerk: 9.30 uur: ds. L. Kuier uit Doorn; 18.30 uur: ds. H. v. Amstel uit Ernst. Geref. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. v.d. Elskamp uit Doorn. EDERVEEN Ned. Herv. Kerk: 9.30 en 18.30 uur: ds. J. G. van Iepe ren uit Katwijk. Geref. Gem. in Ned.: 9.30 en 18.45 uur: ds. Aangeenbrug. ADVERTENTIE Kerkewijk 128 Veenendaal Telefoon (08385)12244 Oud Geref. Gem.: 9.30 en 19.00 uur: leesdienst. KESTEREN Ned. Herv. Kerk: 10.00 uur: ds. Langhout uit Benne- kom; 18.30 uur: ds. Schroten uit Ra- venswaai. OPHEUSDEN Ned. Herv. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: ds. Muilwijk. Geref. Gem. Syn.: 10.00 en 18.30 uur: leesdienst. Geref. Gem. in Ned.: 10.00 en 18.30 uur: ds. Van Beek. AMERONGEN Ned. Herv. Kerk: Zaterdag: 19.00 uur: avondgebed; zon dag: 10.00 uur: ds. W. Kalkman uit Driebergen; 18.30 uur: ds. G. Kaastra. Geref. Kerk: 10.00 uur: ds. Lugtighekl- 18.80 uur: d&.~L. Zwaan. Dorpshuis: 10.00 uur: Jeugdkapel. Ned. Prot. Bond: 10.30 uur: da. T. Brui nam a uit Lelden (N.H.). OVERBERG Ned. Herv. Kerk: 10.00 en 18.30 uur: eerw. heer J. M. Meyer. Oud Geref. Gem.: 10.00 en 18.30 uur: leesdienst. ELST Ned. Herv. Kerk: 9.30 en 18.00 uur: ds. J. van Malefftaan. VEENENDAAL Meester J. Bouwma is weer terug. Opnieuw staat hij voor de klas in de Juliana van Stolbergschool aan de Nieuwe- weg. Al tweemaal eerder bewoog hij zich in deze omgeving. Nu. na drie jaar werken in Canada maakt hij weer deel uit van de staf van schoolhoofd A. Visser. Dat is geen toeval. „De heer Visser is een hoofd zoals je er niet gauw een tweede vindt", zegt de heer Bouwma. „en het is een heel fijne school hier, met prettige collega's". In juli kwam de onderwijzer terug uit Canada, waar hij drie jaar ver bonden was aan een school in Neer- landia (Alberta), een voornamelijk Nederlandse gemeenschap. Voor dien werkte hij twee jaar aan de Juliana van Stolbergschool, na een periode van zeven jaar in Wagenin- gen, die volgde op twee Veenendaal- se jaren, waarmee de heer Bouw ma zijn onderwijsloopbaan begon, onder de hoede van de heer Visser. Het opvallendste verschil tussen de onderwijsvormen in Canada en Nederland is de afwijkende benade ring van de kinderen, vertelt de heer Bouwma, die nog af en toe een En gelse uitdrukking gebruikt. „Hier in Nederland is men nog altijd enigszins voor „drillen", ter wijl de kinderen in Canada naar mijn idee te slap worden behandeld. Daar wordt teveel overgelaten aan hun eigen inzicht. Om een voorbeeld te noemen: de tafels van vermenig vuldiging worden er daar niet op „onze" manier ingesampt. Er wordt meer gespeculeerd op de er varingen en ondervinding die de kin deren op school al doende opdoen. Daarbij moet gezegd worden dat de onderwijzers een grote mate van vrijheid genieten bij het kiezen van een methodiek om de verplichte leer stof te behtmdelen. De kinderen in Canada zijn be paald anders dan de scholiertjes hier. Ze zijn sneller volwassen en zelfstandig". De heer Bouwma meent dat wel licht een samenhang aantoonbaar is tussen het betrekkelijk jonge cul tuurpatroon van Canada, geschoeid op pionieren en zelfstandig optreden, en de mentaliteit van de nu opgroei ende generatie. mmm. „Ik heb het erg naar mijn zin ge had in Canada", zegt hij. „Het lijkt er in geen enkel opzicht op Neder land. Alles is wijdser, misschien wel efficiënter, maar zeer zeker prak tischer. Een voorbeeld uit de onder wijssfeer: Tot in de derde klas schrijven de leerlingen uitsluitend met potlood, alleen om onnodig geknoei in schrif ten te voorkomen. Een fout is dan eenvoudig te herstellen, en de kans op inktvlekken bestaat niet. Na het potlood stappen de kinderen over op de balpen. Waarom is de heer Bouwma naar Nederland terruggekomen? „Ais je weg bent uit een min of meer vertrouwde omgeving heb je altijd de neiging om die, tijdens je verblijf elders, te idealiseren. Je vergeet het doorgaans slechte weer hier, je wilt gewoon graag weer eens terug. Dat neemt niet weg dat ik op dit moment eigenlijk al weer een beetje met weemoed aan Cana da terugdenk..." Het heen en weer reizen zit bij de familie Bouwma in het bloed, ver klaart de onderwijzer. „Mijn ouders zijn twee maal naar Indonesië ge weest, en op hun oude dag ook nog twee jaar naar Canada. Zelf ben ik in Indonesië geboren". Voorlopig staat „de meester" ech ter weer voor de tweede klas in Vee nendaal. Heel gemakkelijk is hij te ruggeschakeld van het Engels naar het Nederlands, hoewel sommige Engelse woorden hem nog merk baar eerder ontvallen. „Zeg, doen jullie, gereformeerden nog aan tucht"? Volgens ds. L. L. van der Vliet is dit een vraag die gereformeerde predikanten zich te genwoordig door hun hervormde col lega's kunnen horen stellen en hij schrijft er iets over in het Gerefor meerde kerkblad voor Drente en Overijssel. Ds. Van der Vliet vindt het wel begrijpelijk, dat deze vragen - soms een beetje ironisch, soms met een tikkeltje leedvermaak - worden ge steld, want vroeger waren de gere formeerden er als de kippen bij om met de tucht te zwaaien. Dat maak te voor de gereformeerden een heel stuk van het kerk-zijn uit. Het reik te terug tot de dagen van Afschei ding en Doleantie, waarover men nog kon horen zeggen „Men heeft daar de tucht losgelaten". Ds. Van der Vliet verwijst dit nu naar de verleden tijd, al zullen er naar zijn mening nog wel mensen zijn die vol uit achter de gang van zaken in het verleden staan. Hij noemt in dit ver band de procedures: Netelbosch, Geel kerken en - later - Schilder. Volgens hem hebben de mensen die er achter staan het vandaag niet zo gemakkelijk. Dr. Buskes weer op en gereformeerde preekstoel, er is rond uit op de schooldag gezegd dat de gereformeerden tot driemaal toe fout geweest zijn bij de uitoefening van de leertucht. Er groeit wellicht een geslacht, dat nog nooit het formulier van de ban in de kerk heeft horen voorlezen, veronderstelt ds. Van der Vliet. Maar, zegt hij verder, als die vraag door gereformeerden wordt gesteld „Doen wij nog wel aan tucht" dan denkt men in de eerste plaats aan kerkeraden en kerkelijke vergade ringen die in gebreke blijven en men beticht ze van laksheid. „Alles kan er maar mee door. tegenwoordig". Men vergeet echter dat de tuchtoefe ning geen bodem (meer) heeft in de gemeente. Volgens ds. Van der Vliet geeft Jezus daar in Mattheus 18 zeer duidelijke regels voor:„Eerst iemand onder vier ogen bestraffen. Dan eventueel een of twee anderen mee nemen. En dan pas het aan de ge meente bekendmaken." De gemeen te oordeelt dus over de gemeente en daar komt in de praktijk vrijwel niets van terecht. Wie wordt er nog vermaand door zijn broeder of zus ter? Dat betekent, aldus ds. Van der Vliet, dat de gemeente zichzelf op dit punt onmondig verklaart en de zaak overlaat aan de kerkeraad. Volgens hem is het geen wonder dat kerkeraden dan met de zaak verle gen kunnen zijn. Natuurlijk: ze kun nen vermanen, afhouden, censureren Maar niet met goed fatsoen appel leren op de gemeente: bidt voor hem of haar? Ga ze opzoeken? In dat stadium? Dan eindelijk? Het is geen wonder, besluit de schrijver, dat er in veel kerken ge klaagd wordt over zoveel randkerke- lijken. We zullen moeten beginnen de oorzaak bij onszelf te zoeken en als gemeente de hand in eigen boe zem te steken. Het 18 jaar oude Verenigingsge bouw aan de Eikenlaan van de her vormde gemeente „Sola Fide" te Veenendaal ondergaat momenteel een grondige opknapbeurt. Het werk bestaat o.m. uit het schilderen van de grote zaal in een aantal rustige tinten. In het liturgisch centrum ko men nieuwe grodijnen en een nieuw tapijt, terwijl de versleten kokoslo- pers in de looppaden worden ver vangen door tapijt Aan de centrale verwarming wordt het een en ander „gedokterd" om tot een betere warmte-verdeling in de grote ruimte te komen. Een goed luchtverversingssysteem is wel no dig, maar nog steeds in studie, in verband met de daaraan verbonden hoge kosten. De achterwand lijdt aan de interi eur-zijde aan „muurkanker". Door dit euvel grondig aan te pakken zul len de vochtplekken zich in de toe komst niet meer vertonen. De totale kosten zullen 35 tot 40.000 gulden gaan bedragen. Men hoopt het gebouw half oktober weer ter beschikking te hebben. TOt zolang kerk „Sola Fide" in de pas ver nieuwde gereformeerde Brugkerk. Door de Aartsbisschop van Utrecht Kardinaal Alfrink, is eervol ontslag verleend aan het lid van het kerkbe stuur van de r.k. parochie te Veenen daal, de heer L. M. H. Rigthart. Het ontslag werd de heer Rigthart, waarom hij zelf om leeftijds- en ge zondheidsredenen had gevraagd, on der dé grootste dank voor de bewe zen diensten verleend. De afgetre den kerkmeester was ruim 21 jaar kerkbestuurders te Veenendaal en vervulde o.a. de functies van secre taris en penningmeester. Maandag 1 september a.s. zal de bouw van het wijkcentrum van de hervormde wijkgemeente „De Enge lenburg" te Veenendaal worden aan besteed. Het centrum wordt gebouwd onder architectuur van de heer E. J. van de Hoef te Veenendaal. Onder het motto „Woorden en da den" schrijft ds. G. C. Vijzelaar in het orgaan van de hervormde ge meente „Sola Fide" te Veenendaal het een en ander over het hervormd gereformeerd gesprek. Ds. Vijzelaar herinnert aan de eer ste ontmoeting die er tussen de her vormde (Sola Fide) gemeente en de gereformeerde kerk te Veenendaal plaatsvond. Hierna is een aantal ak- tiviteiten op gang gekomen, ook op het terrein van de jeugd. Volgens de predikant moet begonnen worden met de jeugd te leren om een beter begrip voor elkaar op te brengen, dan zullen zij elkaar later met veel minder argwaan beschouwen. Hoeveel tijd en energie wordt er momenteel niet verspild, vraagt ds. Vijzelaar zich af, om vast te leggen wat men is en wat men gelooft; wat het verschil is met andere kerken en waarom men zelf denkt de Waar heid te bezitten en waarom dit van anderen toch in meerdere of minde re mate betwijfeld moet worden. Hoe wel, voor een wederzijdse kennisma king en onderzoek acht ds. Vijzelaar dit wel nodig. Wij moeten schrijft hij, nog het een en ander van onze vooringenomenheid kwijt. De predikanten van beide kerkge nootschappen hebben na een zo eer lijk mogelijke zelf-analyse verteld, hoe zij hun ambt zagen en op welke wijze zij gebonden waren aan Schrift en Belijdenis. Bij deze besprekingen bleek van weinig verschil in geloofs leer en beleving tussen hervormden en gereformeerden, maar meer een stemmigheid. Een belangrijk punt, dat later nog aan de orde zal komen, is de wijze waarop in de Ned. Herv. Kerk ar tikel 10 van de kerkorde wordt ge hanteerd. Hierin staat, dat de kerk weert, wat haar belijden weerspreekt. Ds. Vijzelaar is er tenslotte verheugd over, dat in de komende winter de kansen aanwezig zullen zijn om elk aar in bredere kring beter te leren kennen. De verjaardagzakjes hebben de hervormde gemeente „Sola Fide" het eerste halfjaar van 1969 200 gulden minder opgebracht dan over een ge lijke periode in 1968. Da eerste bejaardenmiddag in het nieuwe seizoen van de hervormde gemeente te Scherpenzeel wordt ge houden a.s. dinsdagmiddag in „Fila- lethes". Het oud-gemeentelid ds. E. G. Veldhuizen, zal aan de hand van dia's vertellen van zijn gemeente in Amerika. Zondagmiddag om half drie doet ds. B. Koole uit Vleuten in de Ned. Herv. Kerk te Leersum zijn intrede. Hij vervult daarmee de vacature, die op 19 januari jL ontstond door het vertrek van ds. Overgaauw naar Vriezen veen. De nieuwe Leersumse predikant die in de morgendienst zal worden bevestigd door ds. G. Kaas tra, stond van 1959-1963 in Tjerkwerd en Dedgum en daarna in Vleuten. Na afloop van de intrededienst is er een ontvangst van de officiële ge nodigden.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 3