In kader algehele reconstructie:
Julianaziekenhuis krijgt
geheel nieuwe uitgang op
Oude Veensegrindweg
Interesse
voor vloer
in zwembad
KERKDIENSTEN
Voor derde maal
Meester Bowvma weer
voor Veense klas
Canadese
kinderen
zijn anders
GEREFORMEERDEN
EN DE TUCHT
Verkeersveiligheid met
verlegging zeer gediend
CHEVROLET
VAN DER KOLK VEENENDAAL N.V.
Provincie:
0
p
E
L
Opknapbeurt
Kerkmeester
Aanbesteding
Woorden en
daden
Minder
Bejaarden
middag
Intrede
VAN WOUT BLAUWKOUS.
GESLAAGD
V.A.B.
KIRPESTEIN
MARKTEN
"Permanent FORD-show in showroom
VRIJDAG 22 AUGUSTUS 1969
Jarenlang zijn we hier verstoken geble
ven van of bespaard voor, zo u wilt
het amusementsbedrijf. Zeker, het
amateurswerk kreeg een gerede kans.
De harmonie mocht eens per jaar
trachten de voegen uit de muren van
een verenigingslokaliteit te blazen.
Tegen een doldwaze klucht van een
lokaal reciteergezelschap zag men
niet op, maar het professionele ver-
maakswerk werd gevoegelijk buiten
de grenzen van de gemeente gehou
den. En wee, de gemeente-bestuurder
die het waagde om daarbinnen één
enkele draaimolen of een circustent
je te dulden. Hij kon de hele rech
terkant van de gemeenteraad gedu
rende een ganse vergaderavond te
gen zich krijgen. Desnoods werd daar
voor een complete agenda genegeerd.
Ik heb me wel 'es laten vertellen, dat
die afkerigheid van het wereldse ver
maak haar oorsprong heeft gevonden
in de uitspattingen op de jaarlijkse
ossenmarkt. Daar schijnen de knech
ten en de meiden, die zich weer voor
een jaar hadden verhuurd en een
handgeld ontvingen, een danige bees
tenboel van te hebben gemaakt. We
kunnen ons het enigszins voorstellen,
als je welgeteld een keer per jaar
de gelegenheid krijgt om met elkaar
aan de rol te gaan en voor de rest
hard moet werken voor een luttele
grijpstuiver.
Self heb ik het ossenmarkt-gebeuren
voor de Veenendaler van het na-os-
senmarktse tijdperk: de ossenmarkt
greep telkenjare plaats in novem
ber zelf heb ik het duvelse tijdver
drijf nooit aan den lijve ondervonden.
De leden van ons gezin werden er on
der bedreiging van de meest gruwe
lijke lijfstraffen vanaf gehouden.
De maatregel, die m'n vader uitvaar
digde, ging zelfs zover dat we een an
dere route voorgeschreven kregen om
in de schoolbanken te komen dan de
gang die we gewoon waren dagelijks
te gaan. Bij die gang naar school
passeerden we het marktplein. Dat
was voor ons in het tijdperk van de
Ossenmarkt besmet terrein. Daar
door werden ook de verhalen over de
ze jaarmarkt onder ons, als school
kinderen, met de jaren afgrijselij
ker.
Dat was eenvoudig een gevolg van het
feit, dat we het nooit met eigen ogen
hadden mogen aanschouwen. Iets
'waarvan je alleen maar ingeprent
gekregen hebt dat het er gruwelijk
aan toegaat, dat leent zich machtig
voor de kinderlijke fantasie.
De ossenmarkt verdween in de loop van
de jaren en daarmee een enkele in
verband staande kermisachtige at
tractie. Maar de afschuw daarvan
bleef jarenlang voortwoekeren onder
onze volksvertegenwoordigers.
Nu was het tot voor de zeventiger ja
ren nogal gemakkelijk om de Vee-
nendalers van dergelijke attracties te
laten genieten en toch gerechtelijk
buiten schot te blijven. Tot negentien
honderdzestig werd onze gemeenschap
in enkele moten gehakt door zeer on
benullig getrokken gemeentegrenzen.
Zo was het mogelijk om binnen de
bebouwde kom mobiel en statisch
amusement op te slaan en te bouwen,
zonder daarbij binnen de grenzen
van de gemeente Veenendaal te ko
men. Het ligt nog vers in m'n herin
nering, dat peerdenspulletjes en luna-
parkjes net even over de grenzen
werden opgericht, op grondgebied
van Ede of van Renswoude. In feite
zijn het wild-west-theater aan de
Munnikenweg en het voetbalterrein
op de Salamander daar nog spreken
de monumenten van. Het verwon
dert me eerlijk gezegd nog dat ze na
de grenswijziging geheel geruisloos
tot ons territorium zijn gaan behoren.
„Kun je dat nou wel allemaal vertel
len", was de reactie van Driek, die
over m'n schouder een blik in deze
regels wierp. „Je zet je voorgeslacht
danig voor schut".
Ik dacht van wel. Het is niet mijn be-
doeling om een blaam te werpen op
de mensen die destijds wars waren
van deze vormen van ontspanning. Ik
signaleer ze alleen maar als ge
schiedkundige feiten tegen een achter
grond van ons hedendaagse reilen en
zeilen.
Vandaag schijnt; het kermis- en circus
volk vrijwel onbeperkt de bevoegd
heid tot opslag binnen onze gemeen
te te hebben. Ik heb tenminste tot nu
toe geteld: één lunapark op Koningin
nedag, twee gerenommeerde circus
sen in de zomermaanden en zowaar
is er deze week weer iets opgebouwd
Alles in de nabijheid van de zetel van
onze gemeentelijke overheid.
Niet dat ik het teveel van het goede
vind. Wie er de centen voor over
heeft telt ze maar neer. Wel vind ik
het een winstpunt dat we er ronder
voor uitkomen. Er is geen oorlog
overheen gegaan tussen nu en de tijd
toén we een regelrechte kermis door
het bevoegde feestgezag nog betiteld
zagen als „speeltuin voor jong en
oud".
WOUT BLAUWKOUS.
Het verleggen van de hoofduitgang
kan als eerste stap worden gezien, in
het kader van de algehele reconstruc
tie. Deze maatregel is noodzakelijk als
de Rondweg - west - die in de toe
komst het doorgaande verkeer om het
centrum van Veenendaal gaat heenlei
den - op dit kruispunt wordt aangeslo
ten.
Zowel de Oude Veenendaalsegrind-
vveg als de uitmonding van deze weg op
de P. 16 (Eist-Veenendaal) moéten wor
den verbreed. Daarvan kunnen dan
ook de bezoekers van het ^ergbad
gaan profiteren. De kosten van recon
structie van de uitmonding komen voor
rekening van het Utrechtse provinciale
bestuur. Voor de verbreding van de
Oude Veenendaalsegrindweg vraagt het
college van B. en W. van Rhenen aan
de raad, die dinsdagavond 26 augus
tus bijeenkomt, een krediet van f 25.000.
Er komt in deze raadsvergadering
ook een voorstel aan de orde om voor
het kunnen uitvoeren van de gedachte
verbreding van de Oude Veenendaalse
grindweg enkele bosstroken aan te ko
pen van jhr. mr. dr. L. H. K. C. van
Asch van Wijck. Met laatstgenoemde is
al overeenstemming bereikt. Met deze
transactie zal f 300,- gemoeid zijn.
Als de reconstructie een feit is bete
kent dat een belangrijke bijdrage aan
de verkeersveiligheid. Vooral tijdens
het eindigen van de bezoekuren is het
verkeersaanbod op de Cuneraweg zeer
groot. Het meeste verkeer vertrekt dan
in de richting Veenendaal en dat zal
ongetwijfeld nog toenemen als de uit
breiding van het ziekenhuis gerealiseerd
is. Verwezenlijking van de plannen be-
VEENENDAAL/RHENEN De hoofdingang van het Julianaziekenhuis, die
thans uitmondt op de Cuneraweg zal in de naaste toekomst worden verlegd
naar de Oude Veenendaalsegrindweg. Hiertoe wordt overgegaan enerzijds uit
een oogpunt van verkeersveiligheid anderzijds in het kader van de algehele
wegenreconstructie nabij hotel „La Montagne". Of de huidige uitgang in de
toekomst als „achterdeur" voor het Julianaziekenhuis zal worden gehand
haafd is afhankelijk van de definitieve vorm die het kruispunt bij „La Mon
tagne" zal krijgen.
VEENENDAAL/UTRECHT De be
weegbare aluminium vloer in het Vee-
nendaalse overdekte zwembad geniet de
volle aandacht van de deskundigen in
de provincie Utrecht. Dat staat in het
jaarverslag over 1968 van de inmiddels
opgeheven Provinciale adviescommis
sie voor de lichamelijke opvoeding en
sport. Dit orgaan werd eind mei ver
vangen door de Stichting Utrechtse pro
vinciale raad voor lichamelijke opvoe
ding en sport.
Het experiment met de beweegbare
vloer wordt nauwkeurig gevolgd, aldus
het verslag. Ook de ervaringen die in
Leersum en Woudenberg worden opge
daan met een nieuw soort tennisbanen
genieten belangstelling. De banen heb
ben een vaste toplaag die sterk water-
doorlatend is. Ze hebben weinig of geen
onderhoud nodig doordat het tennisveld
en de belijning erop geschilderd zijn.
Wanneer deze proef lukt, aldus de ad
viescommissie, zullen deze banen een
uitkomst zijn voor diverse gemeenten,
daar dit systeem in hoge mate perso-
neelsbesparend werkt.
Het verslag meldt voorts o.m. dat de
commissie in 1968 twaalf maal plenair
vergaderde, waarbij 126 onderwerpen
aan de orde kwamen. Met betrekking
tot Veenendaal worden genoemd: de
opening van het Valleibad. de cursus
bestuurskader, de bouw van het gymnas
tieklokaal en de al genoemde vloer in
het zwembad. Voir Amerongen wordt
de bespreking over het clubhuis van
DVSA gememoreerd.
EDE Bij studiecentrum Magnolia
te Ede slaagden de volgende kandida
ten: Voor het diploma conversatie Frans
slaagden: de heer L. J. Langelaan. de
heer L. de Graaf, Mej. H. A. Starink.
Voor het (jfficiële middenstandsdiplo
ma algemene handelskennis slaagden:
Mej. J. C. Berends, de heer R. Brink
man, de heer H. D. L. Hollmann, de
heer R. J. Koops, Mej. R. Peters, Mej.
Talsma. de heer Vos, mej. de Wit,
mej. Wijnstekers.
Voor het diploma Nederlandse ahn-
delscorrespondentie slaagde: Mej. M.
Steenstra.
Voor het diploma Franse handelscor
respondentie slaagde: Mej. C. M. van
der Putten te Ede.
tekent voor dit verkeer dat men geen
ander verkeer meer kruist.
Zodra de benodigde vergunningen
verkregen zijn men rekent daarbij
op een paar maanden zal met de re
constructiewerkzaamheden van de Oude
Veenendaalschegrindweg een begin wor
den gemaakt.
ADVERTENTIE
VEENENDAAL
CITY-MOTORS SDI
Eiermarkt Barneveld Aanvoer ca.
1.700.000 stuks, handel: vlug. Eieren van
50/58 g 10.10-14.10 per 100 stuks;
kg-prijs 2.02-2.43; eieren van 59/65 g
14.50-16.50 per 100 stuks; kg-prijs
2.46-2.54; witte eieren 0.25-0.75 per
100 stuks lager.
VEENENDAAL
Ned. Herv. Kerk:
Oude Kerk, 09.30 uur: ds. H. Jonger-
den; 17.00 uur: ds. Willemsen uit Hier-
den.
Juli an a kerk, 09.30 uur: ds. A. Wisger-
hof; 17.00 uur: ds. J. J. van der Krift.
Vredeskerk, 09.00 en 10.30 uur: ds. A.
Vroegindewey; 17.00 uur: ds. H. Jon-
gerden.
Sionskerk, 09.30 uur. ds. J. J. van der
Krift; 17.00 uur: ds. A. Wisgerhof.
Poortkerk, 10.30 uur: ds. T. Langerak;
18.30 uur: ds. L. Roetman uit Ermelo.
Bejaardencentrum, 09.00 uur: ds. T.
Langerak.
Veeneind: 15.00 uur: ds. J. Bakker;
woensdag 27 aug.: 19.30 uur: ds. Mid
dendorp uit Zwolle.
Dijkstraat: 14.45 uur: ds. Terlouw.
Herv. Gem. „Sola Fide":
Brugkerk, 10.30 uur: ds. Nijeboer en
18.00 uur: ds. Vijzelaar.
Geref. Kerk:
Brugkerk, 09.00 uur: ds. Ytsma en
16.30 uur: ds. Blanken.
Petrakerk, 09.30 uur: ds. Blanken en
17.00 uur: ds. Ytsma.
Geref. Kerk (Vrfjgem.):
09.00 en 16.30 uur: ds. Pool.
Chr. Geref. Kerk:
Bethelkerk, 09.30 en 17.00 uur: kand.
Van de Kamp te Ederveen.
Pniëlkerk, 09.30 en 17.00 uur: ds.
Brons.
Geref. Gem. in Ned.:
09.30 en 18.30 uur: ds. Van de Woestij-
ne (bed. H. Doop).
Geref. Gem. (Syn.):
09.30 en 17.00 uur: leesdienst. Wo. 27
aug.: 19.30 uur: dhr. Verweij.
Ned. Prot.JBond:
10.30 uur: ds. Oosten te Utrecht.
R.-K. Kerk:
Salvatorkerk, za. 18.45 uur en zo. 09.00
11.00 uur: H. Mis.
Willibrorduskerk, 08.00 en 10.00 uur:
H. Mis.
Leger des Heils:
10.00 uur: Heiligingssamenkomst en
19.30 uur: Verlossingssamenkomst.
scherpenzeel
Ned. Herv. Kerk:
09.30 uur: ds. F. N. M. Nijssen uit Wa-
geningen; 18.30 uur: ds. J. Smit uit
Putten (bed. H. Doop).
Geref. Kerk:
10.00 uur: ds. G. Zeyl uit Baarn; 18.30
uur: ds. P. v. Strien uit Woudenberg.
Vrjje Evangelische Gem.:
10.30 uur: Evangelist C. de Geer uit
Woudenberg.
Geref. Gem.:
10.00 en 18.30 uur: dhr. B. Roest.
Geref. Gem. (Uitgetreden):
10.00 en 18.30 uur: Leesdienst in het
noodgebouw aan de Holevoetlaan.
R.-K. Kerk:
8.30 uur: bed. H. Mis.
RHENEN
Ned. Herv. Kerk:
Cunerakerk: 9.00 uur: ds. v.d. Velden
uit Renkum; 10.30 uur: ds. Wapenaar;
19.00 uur: jeugddienst: ds. Verburg.
Bergschool: 9.00 uur: ds. Wapenaar.
Geref. Kerk:
10.00 uur: ds. Rietveld; 17.00 uur: ds.
Dethmers uit Woubrugge.
Oud Geref. Gem.:
10.00 en 18.00 uur: leesdienst.
Geref. Gcm. Syn.:
10.00 en 17.30 uur: leesdienst.
Geref. Gem. in Ned.:
10.00 en 17.30 uur: leesdienst; 28 aug.:
19.30 uur: ds. Aangeenbrug.
Ned. Prot. Bond:
10.30 uur: ds. Van Royen.
RENSWOUDE
Ned. Herv. Kerk:
9.30 uur: ds. L. Kuier uit Doorn; 18.30
uur: ds. H. v. Amstel uit Ernst.
Geref. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. v.d. Elskamp uit
Doorn.
EDERVEEN
Ned. Herv. Kerk:
9.30 en 18.30 uur: ds. J. G. van Iepe
ren uit Katwijk.
Geref. Gem. in Ned.:
9.30 en 18.45 uur: ds. Aangeenbrug.
ADVERTENTIE
Kerkewijk 128
Veenendaal
Telefoon
(08385)12244
Oud Geref. Gem.:
9.30 en 19.00 uur: leesdienst.
KESTEREN
Ned. Herv. Kerk:
10.00 uur: ds. Langhout uit Benne-
kom; 18.30 uur: ds. Schroten uit Ra-
venswaai.
OPHEUSDEN
Ned. Herv. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: ds. Muilwijk.
Geref. Gem. Syn.:
10.00 en 18.30 uur: leesdienst.
Geref. Gem. in Ned.:
10.00 en 18.30 uur: ds. Van Beek.
AMERONGEN
Ned. Herv. Kerk:
Zaterdag: 19.00 uur: avondgebed; zon
dag: 10.00 uur: ds. W. Kalkman uit
Driebergen; 18.30 uur: ds. G. Kaastra.
Geref. Kerk:
10.00 uur: ds. Lugtighekl- 18.80 uur:
d&.~L. Zwaan.
Dorpshuis:
10.00 uur: Jeugdkapel.
Ned. Prot. Bond:
10.30 uur: da. T. Brui nam a uit Lelden
(N.H.).
OVERBERG
Ned. Herv. Kerk:
10.00 en 18.30 uur: eerw. heer J. M.
Meyer.
Oud Geref. Gem.:
10.00 en 18.30 uur: leesdienst.
ELST
Ned. Herv. Kerk:
9.30 en 18.00 uur: ds. J. van Malefftaan.
VEENENDAAL Meester J.
Bouwma is weer terug. Opnieuw
staat hij voor de klas in de Juliana
van Stolbergschool aan de Nieuwe-
weg. Al tweemaal eerder bewoog
hij zich in deze omgeving. Nu. na
drie jaar werken in Canada maakt
hij weer deel uit van de staf van
schoolhoofd A. Visser. Dat is geen
toeval. „De heer Visser is een hoofd
zoals je er niet gauw een tweede
vindt", zegt de heer Bouwma. „en
het is een heel fijne school hier, met
prettige collega's".
In juli kwam de onderwijzer terug
uit Canada, waar hij drie jaar ver
bonden was aan een school in Neer-
landia (Alberta), een voornamelijk
Nederlandse gemeenschap. Voor
dien werkte hij twee jaar aan de
Juliana van Stolbergschool, na een
periode van zeven jaar in Wagenin-
gen, die volgde op twee Veenendaal-
se jaren, waarmee de heer Bouw
ma zijn onderwijsloopbaan begon,
onder de hoede van de heer Visser.
Het opvallendste verschil tussen
de onderwijsvormen in Canada en
Nederland is de afwijkende benade
ring van de kinderen, vertelt de heer
Bouwma, die nog af en toe een En
gelse uitdrukking gebruikt.
„Hier in Nederland is men nog
altijd enigszins voor „drillen", ter
wijl de kinderen in Canada naar
mijn idee te slap worden behandeld.
Daar wordt teveel overgelaten aan
hun eigen inzicht. Om een voorbeeld
te noemen: de tafels van vermenig
vuldiging worden er daar niet op
„onze" manier ingesampt. Er
wordt meer gespeculeerd op de er
varingen en ondervinding die de kin
deren op school al doende opdoen.
Daarbij moet gezegd worden dat de
onderwijzers een grote mate van
vrijheid genieten bij het kiezen van
een methodiek om de verplichte leer
stof te behtmdelen.
De kinderen in Canada zijn be
paald anders dan de scholiertjes
hier. Ze zijn sneller volwassen en
zelfstandig".
De heer Bouwma meent dat wel
licht een samenhang aantoonbaar is
tussen het betrekkelijk jonge cul
tuurpatroon van Canada, geschoeid
op pionieren en zelfstandig optreden,
en de mentaliteit van de nu opgroei
ende generatie.
mmm.
„Ik heb het erg naar mijn zin ge
had in Canada", zegt hij. „Het lijkt
er in geen enkel opzicht op Neder
land. Alles is wijdser, misschien wel
efficiënter, maar zeer zeker prak
tischer. Een voorbeeld uit de onder
wijssfeer:
Tot in de derde klas schrijven de
leerlingen uitsluitend met potlood,
alleen om onnodig geknoei in schrif
ten te voorkomen. Een fout is dan
eenvoudig te herstellen, en de kans
op inktvlekken bestaat niet. Na het
potlood stappen de kinderen over op
de balpen.
Waarom is de heer Bouwma naar
Nederland terruggekomen?
„Ais je weg bent uit een min of
meer vertrouwde omgeving heb je
altijd de neiging om die, tijdens je
verblijf elders, te idealiseren. Je
vergeet het doorgaans slechte weer
hier, je wilt gewoon graag weer
eens terug. Dat neemt niet weg dat
ik op dit moment eigenlijk al weer
een beetje met weemoed aan Cana
da terugdenk..."
Het heen en weer reizen zit bij de
familie Bouwma in het bloed, ver
klaart de onderwijzer. „Mijn ouders
zijn twee maal naar Indonesië ge
weest, en op hun oude dag ook nog
twee jaar naar Canada. Zelf ben ik
in Indonesië geboren".
Voorlopig staat „de meester" ech
ter weer voor de tweede klas in Vee
nendaal. Heel gemakkelijk is hij te
ruggeschakeld van het Engels naar
het Nederlands, hoewel sommige
Engelse woorden hem nog merk
baar eerder ontvallen.
„Zeg, doen jullie, gereformeerden
nog aan tucht"? Volgens ds. L. L.
van der Vliet is dit een vraag die
gereformeerde predikanten zich te
genwoordig door hun hervormde col
lega's kunnen horen stellen en hij
schrijft er iets over in het Gerefor
meerde kerkblad voor Drente en
Overijssel.
Ds. Van der Vliet vindt het wel
begrijpelijk, dat deze vragen - soms
een beetje ironisch, soms met een
tikkeltje leedvermaak - worden ge
steld, want vroeger waren de gere
formeerden er als de kippen bij om
met de tucht te zwaaien. Dat maak
te voor de gereformeerden een heel
stuk van het kerk-zijn uit. Het reik
te terug tot de dagen van Afschei
ding en Doleantie, waarover men
nog kon horen zeggen „Men heeft
daar de tucht losgelaten". Ds. Van
der Vliet verwijst dit nu naar de
verleden tijd, al zullen er naar zijn
mening nog wel mensen zijn die vol
uit achter de gang van zaken in het
verleden staan. Hij noemt in dit ver
band de procedures: Netelbosch, Geel
kerken en - later - Schilder.
Volgens hem hebben de mensen die
er achter staan het vandaag niet zo
gemakkelijk. Dr. Buskes weer op en
gereformeerde preekstoel, er is rond
uit op de schooldag gezegd dat de
gereformeerden tot driemaal toe fout
geweest zijn bij de uitoefening van
de leertucht. Er groeit wellicht een
geslacht, dat nog nooit het formulier
van de ban in de kerk heeft horen
voorlezen, veronderstelt ds. Van der
Vliet.
Maar, zegt hij verder, als die vraag
door gereformeerden wordt gesteld
„Doen wij nog wel aan tucht" dan
denkt men in de eerste plaats aan
kerkeraden en kerkelijke vergade
ringen die in gebreke blijven en men
beticht ze van laksheid. „Alles kan
er maar mee door. tegenwoordig".
Men vergeet echter dat de tuchtoefe
ning geen bodem (meer) heeft in de
gemeente. Volgens ds. Van der Vliet
geeft Jezus daar in Mattheus 18 zeer
duidelijke regels voor:„Eerst iemand
onder vier ogen bestraffen. Dan
eventueel een of twee anderen mee
nemen. En dan pas het aan de ge
meente bekendmaken." De gemeen
te oordeelt dus over de gemeente en
daar komt in de praktijk vrijwel
niets van terecht. Wie wordt er nog
vermaand door zijn broeder of zus
ter?
Dat betekent, aldus ds. Van der
Vliet, dat de gemeente zichzelf op
dit punt onmondig verklaart en de
zaak overlaat aan de kerkeraad.
Volgens hem is het geen wonder dat
kerkeraden dan met de zaak verle
gen kunnen zijn. Natuurlijk: ze kun
nen vermanen, afhouden, censureren
Maar niet met goed fatsoen appel
leren op de gemeente: bidt voor
hem of haar? Ga ze opzoeken? In
dat stadium? Dan eindelijk?
Het is geen wonder, besluit de
schrijver, dat er in veel kerken ge
klaagd wordt over zoveel randkerke-
lijken. We zullen moeten beginnen
de oorzaak bij onszelf te zoeken en
als gemeente de hand in eigen boe
zem te steken.
Het 18 jaar oude Verenigingsge
bouw aan de Eikenlaan van de her
vormde gemeente „Sola Fide" te
Veenendaal ondergaat momenteel
een grondige opknapbeurt. Het werk
bestaat o.m. uit het schilderen van
de grote zaal in een aantal rustige
tinten. In het liturgisch centrum ko
men nieuwe grodijnen en een nieuw
tapijt, terwijl de versleten kokoslo-
pers in de looppaden worden ver
vangen door tapijt
Aan de centrale verwarming wordt
het een en ander „gedokterd" om
tot een betere warmte-verdeling in
de grote ruimte te komen. Een goed
luchtverversingssysteem is wel no
dig, maar nog steeds in studie, in
verband met de daaraan verbonden
hoge kosten.
De achterwand lijdt aan de interi
eur-zijde aan „muurkanker". Door
dit euvel grondig aan te pakken zul
len de vochtplekken zich in de toe
komst niet meer vertonen.
De totale kosten zullen 35 tot 40.000
gulden gaan bedragen. Men hoopt
het gebouw half oktober weer ter
beschikking te hebben. TOt zolang
kerk „Sola Fide" in de pas ver
nieuwde gereformeerde Brugkerk.
Door de Aartsbisschop van Utrecht
Kardinaal Alfrink, is eervol ontslag
verleend aan het lid van het kerkbe
stuur van de r.k. parochie te Veenen
daal, de heer L. M. H. Rigthart.
Het ontslag werd de heer Rigthart,
waarom hij zelf om leeftijds- en ge
zondheidsredenen had gevraagd, on
der dé grootste dank voor de bewe
zen diensten verleend. De afgetre
den kerkmeester was ruim 21 jaar
kerkbestuurders te Veenendaal en
vervulde o.a. de functies van secre
taris en penningmeester.
Maandag 1 september a.s. zal de
bouw van het wijkcentrum van de
hervormde wijkgemeente „De Enge
lenburg" te Veenendaal worden aan
besteed. Het centrum wordt gebouwd
onder architectuur van de heer E.
J. van de Hoef te Veenendaal.
Onder het motto „Woorden en da
den" schrijft ds. G. C. Vijzelaar in
het orgaan van de hervormde ge
meente „Sola Fide" te Veenendaal
het een en ander over het hervormd
gereformeerd gesprek.
Ds. Vijzelaar herinnert aan de eer
ste ontmoeting die er tussen de her
vormde (Sola Fide) gemeente en de
gereformeerde kerk te Veenendaal
plaatsvond. Hierna is een aantal ak-
tiviteiten op gang gekomen, ook op
het terrein van de jeugd. Volgens
de predikant moet begonnen worden
met de jeugd te leren om een beter
begrip voor elkaar op te brengen,
dan zullen zij elkaar later met veel
minder argwaan beschouwen.
Hoeveel tijd en energie wordt er
momenteel niet verspild, vraagt ds.
Vijzelaar zich af, om vast te leggen
wat men is en wat men gelooft; wat
het verschil is met andere kerken
en waarom men zelf denkt de Waar
heid te bezitten en waarom dit van
anderen toch in meerdere of minde
re mate betwijfeld moet worden. Hoe
wel, voor een wederzijdse kennisma
king en onderzoek acht ds. Vijzelaar
dit wel nodig. Wij moeten schrijft
hij, nog het een en ander van onze
vooringenomenheid kwijt.
De predikanten van beide kerkge
nootschappen hebben na een zo eer
lijk mogelijke zelf-analyse verteld,
hoe zij hun ambt zagen en op welke
wijze zij gebonden waren aan Schrift
en Belijdenis. Bij deze besprekingen
bleek van weinig verschil in geloofs
leer en beleving tussen hervormden
en gereformeerden, maar meer een
stemmigheid.
Een belangrijk punt, dat later nog
aan de orde zal komen, is de wijze
waarop in de Ned. Herv. Kerk ar
tikel 10 van de kerkorde wordt ge
hanteerd. Hierin staat, dat de kerk
weert, wat haar belijden weerspreekt.
Ds. Vijzelaar is er tenslotte verheugd
over, dat in de komende winter de
kansen aanwezig zullen zijn om elk
aar in bredere kring beter te leren
kennen.
De verjaardagzakjes hebben de
hervormde gemeente „Sola Fide" het
eerste halfjaar van 1969 200 gulden
minder opgebracht dan over een ge
lijke periode in 1968.
Da eerste bejaardenmiddag in het
nieuwe seizoen van de hervormde
gemeente te Scherpenzeel wordt ge
houden a.s. dinsdagmiddag in „Fila-
lethes". Het oud-gemeentelid ds. E.
G. Veldhuizen, zal aan de hand van
dia's vertellen van zijn gemeente in
Amerika.
Zondagmiddag om half drie doet
ds. B. Koole uit Vleuten in de Ned.
Herv. Kerk te Leersum zijn intrede.
Hij vervult daarmee de vacature, die
op 19 januari jL ontstond door het
vertrek van ds. Overgaauw naar
Vriezen veen. De nieuwe Leersumse
predikant die in de morgendienst zal
worden bevestigd door ds. G. Kaas
tra, stond van 1959-1963 in Tjerkwerd
en Dedgum en daarna in Vleuten.
Na afloop van de intrededienst is
er een ontvangst van de officiële ge
nodigden.