Probleem voor commissie van Luchtmacht-deskundigen «aiiÉSkïJ liliiiaiss Wegwijs maken in ambtelijk doolhof Opvolger voor Starfighter Toestel mag niet meer dan tien miljoen kosten Geen tijd 100 stuks Amerikaan Tegenorders Op de markt Andere kandidaten INZAGE KOSTEN VIJFTIEN •mm 00 00» 09090000909k *0000900900000000000000000090k *9000900000001 TIEN HAAG Hoewel hU met vakantie ging was op die warme maandagmorgen in juli de teleurstelling van het gezicht van minister Den Toom (defen sie) af te lezen. Hij moest be kennen dat de Europese straal jagerclub, die h(j nota bene zelf had mee helpen oprichten, uit el kaar was gevallen. In elk geval: Nederland stapte eruit omdat de drie anderen Engeland, West-Duitsland en Ita lië niet in alle opzichten aan de verlangens van de Koninklijke Luchtmacht wilden voldoen. Wat was de bedoeling van mi nister Den Toom geweest? Dat de F-104-G, de alom bekende Star fighter, in 1975 zou worden ver vangen door een supersonisch ge vechtsvliegtuig, dat in staat moet worden geacht het luchtoverwicht te bevechten en te behouden. Dat zou dan wel een toestel moeten worden dat voor de natio nale schatkist te betalen zou zijn. Met andere woorden: een vlieg tuig dat hooguit tien miljoen gul den zou mogen kosten. In het consortium (de straal jagerclub) leek het allemaal mooi en aardig, totdat Engeland erbij kwam. Dat land wierp een be hoorlijke hoeveelheid roet in het eten, stelde hogere en zwaardere eisen aan het nieuw te ontwikke len vliegtuig en zorgde daarbij voor zorgelijke trekken op de wangen van met name de Ita liaanse en Nederlandse ministers van Defensie. Het eind van het liedje was, dat minister Den Toom voorstelde om onder de „hoed" van de vierlan- denclub naast het zoeken naar het zwaardere (aan de.Engelse eisen vo!doend( type het MRCA-pro- ject ook nog het evalueren (het op waarde schatten, moder niseren en aanpassen) van be staande vliegtuigtypen na te gaan. Dat voorstel strandde. Met na me Engeland en West-Duitsland waren bang, dat de evaluatie ook een soort ontwikkeling zou inhou den die wellicht die van het MR- CA-vliegtuig wel zou vertragen. Nederland werd natuurlek wel bedankt voor de bewezen diens ten. Maar wat nu? Een onzer mede werkers geeft in onderstaand ar tikel op die vraag een antwoord. *00000000000000000009 00000000009 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 SPEURTOCHT NAAR EEN NIEUWE STRAALJAGER MIRAGE G: (foto boven) Type: tweepersoons gevechtsjager. Maxi- mum snelheid: Mach 2,5. Eerste pro- totype vloog op 18 oktober 1967. Zou ln 1975 kunnen worden gebruikt 5 Verstelbare vleugel. mm ginnen een maand zullen tien of meer deskundigen van de Konink lijke Luchtmacht zich verenigen in een zogeheten evaluatiecom missie om te proberen voor de Starfighter een waardige opvolger te zoeken. De commissie is nog niet samengesteld, maar nu al kan wor den gezegd, dat zij zal bestaan uit vertegenwoordigers van de lucht machtstaf (de operationele deskundigen) en de Dienst Materieel Luchtmacht (de technische en logistieke experts). Het is niet onmogelijk dat commodore ir. H. K. Stokla, directeur van het management-bureau van het MRCA-project in München. het voorzitterschap van de commissie op zich zal nemen. Ir. Stokla zal overigens nog tot begin oktober in München blijven zit ten. Dat gebeurt op verzoek van de andere leden van hpt MRCA-consor- tium, die de kennis en inzichten van de Nederlandse commodore blik baar nog niet kunnen missen. De evaluatiecommissie gaat intussen al vast aan het werk. Na het „avontuur'' met het MRCA- project is het voor de luchtmacht zaak om geen tijd meer te verliezen. Een ding staat vast: nu Nederland zijn opti male verlangens niet ziet ingewilligd zal het met de „volgende beste" genoe gen moeten nemen. Dat wordt dan een bestaand vliegtuigtype dat zo is gemo dificeerd (in moderne zin gewijzigd) dat het een lichtere uitgave van het MRCA-model sterk zou benaderen. Vrijwel zeker is, dat het nodige aan het motorvermogen, de wendbaarheid, het vliegbereik en de cockpituitrusting zal moeten worden gedaan. De vijf typen, die nu voor de opvolging van de Starfighter (de F-104-G) kandidaat staan, zijn geen specifieke Starfighter- opvolgers. Zij zijn ook niet speciaal ont worpen voor een betrekkelijk kleine luchtmacht als de onze. Over een jaar zou eigenlijk al een keus moeten kunnen worden gemaakt. Dan begint ook de technische tussenpe riode voor het „ontwikkelen" van de modificaties. Het gaat zoals bekend om ruim hon derd vliegtuigen. Die mogen niet meer gaan kosten dan zo'n acht a tien mil joen gulden per stuk basisprijs. Toestel len van deze prijs behoren in de afde ling gevechtsvliegtuigen tot de goed koopste klasse. De evaluatiecommissie heeft ook tot taak om te bekijken hoe de reusachtige order moet worden gefinancierd en welk aandeel de Nederlandse industrie daarin zou kunnen hebben. Afgaande op uitlatingen van minister Den Toom doet Nederland zijn uiterste best om ook an dere staten voor het .goedkopere-jager- project" warm te maken. Dat zullen vooral de landen zijn die met de Starfighter vliegen en die straks ook, hetzij vroeger hetzij later dan wij, de F-104-G van de sterkte moeten afvoeren: België, Noorwegen, Denemarken, Canada. De kans bestaat dat bij een nieuwe club de nationale evaluatiecommis sies zich aaneensluiten tot een inter nationale evaluatiecommissie. Dat hoeft niet per se. Het is ook denk baar dat de nationale commissies tot dezelfde uitkomsten komen, maar evengoed is het mogelijk dat de leden van de club het over de opvolging he lemaal niet eens zijn. Dan nog is er geen man overboord. Je kunt altijd In sommige Haagse en ook in lucht vaartkringen wordt met de mogelijk heid van een Amerikaanse opvolger voor de F-104-G al ernstig rekening ge houden. Eén van de argumenten: Zwe den (Saab 37 Viggen) is geen lid van de NAVO en Frankrijk (beide Mirages) dweept bepaald niet met het Atlantisch bondgenootschap. Daartegenover staat dat velen bij de Koninklijke Lucht macht zich bijzonder lovend over de Saab Viggen hebben uitgelaten. Dan zijn er nog de taalproblemen, hoewel die minder groot zijn dan ze schijnen. De Koninklijke Luchtmacht beschikt over een uitstekend vertaalbu reau, waar nog bijkomt dat Zweden sterk op Engels is ingesteld. Ten aanzien van de Mirage blijken er evenmin onoverkomelijke taalmoeilijk- IMMMM LOCKHEED CL-981: Mogelijk verdere ontwikkeling van Star fighter (F-104-G). Krachtige versie General Electric J-79 motor Mark 19. Andere en vergrote vleugel van 23,20 m2 (nu 18,20 m2). NORTHROP P-530: Ontwikken lingsafdeling werkt al drie jaar aan jagerontwerp. Kan in 1975 in dienst komen. Volgens fabriek uitermate geschikt voor kleinste gemene veel voud van taken. Canadezen noemden Northrop P-530 ideale opvolger van de Starfighter. Binnenkort bouw van prototype. Fabriek besloot model niet te tonen op Parijse salon Le Bour- get. Northrop mikt op een markt van 3500 vliegtuigen. MRCA: MRCA betekent Multt Ro le Combat Aircraft (supersonisch gevechtsvliegtuig dat voor vele en veelomvattende taken geschikt is). Toestel zou op zijn minst zestien mil joen gulden per stuk gaan kosten. MIRAGE FI: Type: eenpersoons gevechtsjager. Maximum snelheid: Mach 2,2. Eerste prototype vloog op 23 decem ber 1966. Drie voorprodukties vlogen februari 1969. Produktie van eerste groep van dertig zou tweede helft van 1969 beginnen met oplevering 1970-1971. Vaste pijlvleugel (bijna driehoek). vs< - een soloprogramma opvoeren. Je komt dan wel wat duurder uit. Welke typen liggen nu in de markt? Dat zijn: Lockheed CL-981, Northrop P-530, Saab 37 Viggen, Mirage F 1, Mi- rage G. De laatste drie typen zijn het verst in ontwikkeling. Van de eerste 2 (uit de Verenigde Staten) is wat min der bekend. Dat wil niet zeggen, dat als er straks wat meer gegevens van Lockheed en Northrop loskomen, die fabrieken ook met de modernste versies op het „be tonnen tapijt" zullen verschijnen. Komt de evaluatiecommissie erachter dat de Lockheed CL-981 en de Northrop P-530 pas na een jaar of vier op wielen en poten staan dan vallen ze in de speur- periode nagenoeg af. (Zo'n evaluatie commissie gaat vanzelfsprekend ook op reis). Tenzij de economische en politie ke factoren ten gunste van de Verenig de Staten zo groot zijn dat het wel haast Lockheed of Northrop moet worden. SAAB 37 VIGGEN: Type: eenpersoons gevechtsjager. Maximum snelheid: Mach 2,0. Eerste van de zeven prototypes vloog op 8 februari 1967. Begin produktie 1969. Eerste aflevering gepland op 1 juli 1971. Voltooiing eerste order van honderd toestellen begin 1974. heden te zijn. Nederlandse vliegers oefenden met Belgen in lesvliegtuigen van Frans makelij. Hoe het ook zij, belangrijk is wel dat het land van produktie garanties geeft inzake tegenorders en licentieregelin gen. Ook zal het contract voldoende uit sluitsel moeten bieden op het punt van de naleving van reserve-onderdelen. Minister Den Toom heeft onlangs al met steelse blik naar Italië gekeken. Hij wil het land in de nieuwe club zien te krijgen. De Italiaanse luchtmacht moet straks haar Fiat-91 gaan vervangen en het ver haal gaat, dat de opvolger van dit vliegtuig zeker niet de MRCA zal zijn. Zelfs West-Duitsland dat ook met de Fiat-91 zit zou al twijfels over de MRCA hebben uitgesproken. Welk werkschema volgt een evalua tiecommissie? Kortweg dit: behoeftebe paling, financiële prognose, vervan gingsplan, stafeisen (zoals diensttijd, veiligheid, taak, actie-radius, snelheid, bewapening), marktonderzoek, theore tische evaluatie, praktische evaluatie (operationeel en technisch), keuze, in voeringsplan, produktieplan, machti ging, uitvoering. Weetgierig als zij is kijkt de com missie, al of niet met behulp van vak literatuur, niet alleen naar de vijf serieuze kandidaten. Grumman (VS) heeft bijvoorbeeld nog de F-14 te bie den, maar die is waarschijnlijk te duur. En verder moeten nog twee Westduitse typen in ontwikkeling zijn, waarvan er een als NKF (Neues Kampfflugzeug, nieuw gevechtsvlieg tuig) staat opgetekend. De opvolger van de Starfighter zal op zijn minst tien jaar mee moeten. De F-104-G (G van Germany, Duitsland) haalde een snelheid van ruim tweemaal die van het geluid (Mach 2), maar was ook bedoeld als pion in de strategie van de massale vergelding. Nu de NAVO de strategie van de fle xibele response (het aangepaste ant woord) heeft aanvaard, kan met lagere snelheden worden volstaan. De MRCA zou op Mach 1,8 uitkomen. Als de evaluatie vlot verloopt zal ln 1975 de eerste nieuwe kist kunnen wor den afgeleverd. De luchtmacht houdt re kening met een overgangsperiode van een paar jaar. In 1978 zal de gehele Starfightervloot toch wel vervangen moeten zijn. w/»wm»>w>nw ■jmmm—ww— TTet Tweede-Kamerlid drs. P. J. Janssen (groep Aarden) is er niet van overtuigd, dat de verlen ging van een rijbewijs een inge wikkelde en tijdrovende bezigheid is. In schriftelijke vragen aan de ministers Bakker (verkeer en wa terstaat) en Beernink (binnenland se zaken) kapitteld bi) de bureaus die bemiddelen bij de verlenging van het rijbewijs. HU vindt ze te duur omdat ze soms meer dan tweemaal het bedrag in rekening brengen als de automobilist zou be talen wanneer deze „op eigen hout je" de ambtelijke molen wil passe ren. Bijna terloops suggereert het Kamerlid dait een artikel van het Wegenverkeersreglement zou moe ten worden gewijzigd om de bu reaus de bestaansmogelijkheid te ontnemen. In artikel 120 staat na melijk, dat door belanghebbenden tegen vergoeding van kosten iinza- ge kan worden genomen van het register van rijbewijshouders. Het vermoeden is gewettigd dat het Tweede-Kamerlid geen rijbe wijs heeft of wellicht nog ndet aan een eerste verlenging van ddt be wijs toe is. Anders zou hij weten dat zo'n verlenging geen eenvoudi ge zaak is. Zeker niet voor de bur ger die drukbezet is en niet precies weet waar Abraham de mosterd haalt". Hij zou dan ook weten, dat de provinciale legeskosten ln iede re provincie anders zijn en dat de gemeentelijke legeskosten hier en daar sterk uiteenlopen. Hat verklaart al voor een belang rijk deel het verschil tn kosten dat bestaat tussen de ene verlen ging van een rijbewijs en de ande re. In Den Haag bijvoorbeeld kost het uittreksel uit het bevolkingsre- gaster anderhalve gulden. In Leiden twee gulden meer. In Den Haag wondt geen gemeentelijke leges in rekening gebracht en in Leiden drie gulden en twee kwartjes. Dat ls een sprekend voorbeeld van ge meentelijke autonomie. Ook al ia de afstand tussen beide steden ook geen twintig kilometer. Wie weet precies waar hij een formulier moet halen dat nodig is om een verlenging van het rijbe wijs mogelijk te maken? Welke automobilist zonder kennis van za ken ziet kans een zg. „eigen ver klaring" te ontvangen? In beide ge vallen moet hij een briefje schrij ven of de telefoon grijpen. De bemiddelingsbureaus doen dat alles feilloos voor luttele guldens. Ze zorgen voor het uittreksel, zo dat een gang naar het stadhuis wordt vermeden, zij zorgen er voor dat de formulieren worden toege stuurd en doorgestuurd naar amb telijke instanties en ze herinneren eraan als het rijbewijs aan verlerv- ging toe is. Hat alles kost natuurlijk geld. Voor een man uit Den Haag op een kwartje na negen gulden. Voor iemand uit Leiden dertien gulden, exclusief de provinciale legeskos ten. Voor de betaling van dat laat ste wil het bureau ook nog wel zor gen. Als u maar gireert. In Nederland zijn ongeveer vijf tien van dergelijke bemiddelings bureaus. Goede en minder goede, ja zelfs zijn er slechte. De goede bureaus floreren en de eigenaars hebben aan hun werk een beste bo terham. Ze laten zich betalen voor arbeid in een doolhof waar de bur ger geen weg weet en geen tijd voor heeft. De minder goede bureaus en de 9lechrbe gaat het niet zo goed. Ze komen en gaan als ook gebeurt met slechte schoenmakers, knorrige kruideniers en onzindelijke slagers. Dat is concurrentie. 1009000000000090001 '00000090909099000009000000000000* 000000000000000000000000000900000 VRAGEN RONDOM TOEKOMST VAN DE NAVO T^avid Cooper is 23 jaar. Brit, docto- randus in de politieke wetenschap pen. In een debat, gehouden in het Europa-college te Brugge, zei hij op de vraag hoe hij stond tegenover de Navo (Noordatlantische Verdragsor ganisatie), het gezamenlijke verdedi gingsapparaat van West-Europa, Ver enigde Staten en Canada: „U roert hier een fundamenteel probleem aan: de kloof tussen de generaties. Toen lk politiek meerderjarig werd, was er al vreedzaam samenleven tussen Oost en West-Europa. Voor mij is de direc te bedreiging van West-Europa door de Russen geschiedenis: ik heb dat geleerd, niet beleefd." De zaak Tsjecho-Slowakije had zijn standpunt niet veranderd; die inval der. Russen achtte hij niet direct te gen Amerika of West-Europa gericht. „Mijn generatie", zei hij, „komt er toe het bestaansrecht van een bondge nootschap, dat in structuur en taken zijn oorspronkelijke vorm behoudt, te betwisten. De Navo lijkt nog steeds bedoeld om het Westen te verdedigen tegen een dreiging die niet meer be staat. Daarom moet de Navo van rol veranderen, zich aanpassen aan nieu we politieke omstandigheden". Cooper is bij lange na niet de enige jon ge Westeuropeaan die de Navo in haar huidige vorm, of als instelling zonder meer niet teder bemint. In derdaad is er 'n kloof tussen genera ties: ouderen zien de Navo zoals on langs kol. Russell Heller, Amerikaan werkzaam op het Navo-hoofdkwartier Afcent in het Limburgse Brunssum het ons duidelijk, rechtlijnig en zeer overtuigd zei: „De kosten van de Na vo vormen voor de vrije volken van het Westen een heel hoge verzekering premie maar die heeft haar nut waarachtig wel bewezen! Sinds 1945 is er vrede in West-Europa en dat danken we aan de Navo". De Westeuropeaan die, pakweg boven de 35 is, aanvaardt en onderschrijft over het algemeen dit standpunt, ook als hij knarsetandend bedenkt hoeveel van zijn belastinggeld voor die verze keringspremie is bestemd. In alle le- leden-landen zijn maar kleine groepe ringen tegen de Navo, meest groepe ringen waarvan veel jonge mensen 'eel uitmaken. buitenparlementaire oppositie tegen dc Navo lijkt veel g er, en natuur lijk hebben ook veel ouderen hun twijfels over aspecten van de Navo als Griekenlands en Portugals lid maatschap, het oefenen in Spanje etc. maar desondanks acht een dikke meerderheid, naar steeds weer blijkt, die Navo noodzakelijk. C>olitici en militaire zo goed als niet- militaire topfunctionarissen van de Navo zitten voor een ingewikkeld en in zichzelf strijdig probleem. Enkele kanten ervan zijn: A. Hoe maken we de Navo als mili tair bondgenootschap ook voor jonge mensen aanvaardbaar? b. Moet de Navo alleen een militair bondgenootschap blijven of zit er meer in? c. Is het aan de Navo toebedelen van meer dan een militaire zaak een „pu- blic-relations"-stunt om het bondge nootschap nieuwe inhoud te geven, of heeft een eventueel nieuwe Inhoud wezenlijk zin? J. Is de Russische dreiging waartegen in 1949 de Navo werd opgericht nog altijd zo ernstig dat de belastingbe taler hier en aan de andere kant van de Atlantische Oceaan die last dier te blijven dragen? e. Wat gaat Nixons nieuwe concep tie van Europa (zie zijn reis naar Roemenië) voor de Navo betekenen? Êfoor militairen lijkt dit voor 't ogen- blik allemaal een vrij eenvoudige zaak (lijkt dit, staat er!) Generaal Bennecke, de (Westduitse( bevelheb ber van Afcent in Brunssum, laat in een gesprek nuchtere cijfers spreken. In het Russische „voorveld" (Oost- Duitsland, Polen, Tsjecho-Slowakije) staan 56 Russische divisies, in West- Rusland een dikke twintig. De Navo stelt er 22 divisies tegenover en in toenemende mate is er bij enkele partners (Amerika, Canada, Groot- Brittannië) onwil om de geweldige dragen op te brengen, nodig om de troepen in West-Europa te houden. Ook als de Russische divisies kleiner zijn en eenvoudiger toegerust dan die van de Navo, kan men zeggen dat de Russen een zware overmacht aan con ventionele troepen hebben. Wat de luchtmacht betreft: tegenover 1550 vliegtuigen van de Navo staan er 3000 van de Russen, zij het dat ook 'er de kwaliteiten uiteenlopen. man als generaal Bennecke ziet wel degelijk een permanente dreiging: hij spreekt ook in tegenstelling tot bijvoorbeeld een David Cooper van de Russen als van „de tegenpartij". Tytilitairen moeten de zaak primair strategisch bekijken; men mag zelfs zeggen dat zij ervoor worden betaald argwanend tegenover de Rus sen te staan. Bovendien hebben de Russen wel steeds met woorden het westen ervan pogen te overtuigen dat zij vrede willen, maar niet met da den. Wie ziet hoe zij hun Middelland se Zeevloot in de laatste jaren heb ben uitgebreid en hoeveel steunpun ten zij op Noord-Afrika's kust hebben gebouwd, begrijpt de argwaan. Als Georgi Arbatov, Ruslands Amerika- specialist no. 1, het Westen en spe ciaal Amerika altijd weer als poten tiële agressor brandmerkt, moet het antwoord zijn: het omgekeerde lijkt eerder waar. Tussen twee haakjes: in onze jaren het is dramatisch ge noeg noemt iedereen zich defensief; zowel de landen die onder Ruslands leiding het Warschau-pact vormen als de Navo zijn louter „defensief". Als dat allemaal echt waar was, dan had je geen defensie nodig... Er lijkt ons ruimte voor de veronderstelling, dat de Russen thans rust in het Wes ten willen, omdat zij het aan hun grens met China zo moeilijk hebben, en nog moeilijker kunnen krijgen. Staatslieden en politici moeten echter óók rekening houden zeker in het Westen, maar tot op bepaalde hoogte ook in de Oosteuropese dictaturen met gevoelens die onder het publiek en speciaal bij de jonge generatie le ven. Men behoeft niet een groot Idealist te zijn om te beseffen, dat een bondge nootschap, dat totaal niet zou leven in het denken van de volkeren die zich verbonden hebben, onmogelijk werkelijke kracht kan bezitten, wat politici en militairen ook zeggen. Daarom is het, juist in deze tijd, zeer noodzakelijk dat in een zo snelveran- derende wereld politici zich serieus bezighouden met in ons geval doel, betekenis en toekomst van de Navo. De Navo is zoals officieren in Brunssum het tegenover ons uit drukten „een apparaat dat aan de politici ondergeschikt is; de politici zijn onze meesters. Terecht, natuur lijk stel je voor dat het anders was". E*én van die politieke meesters is Ri- chard Nixon, Amerika's nieuwe pre sident. Dit voorjaar zei hij, na terug keer van zijn reis door West-Europa, dat de landen van de Navo veel van elkander zouden kunnen leren inzake het oplossen van binnenlandse proble men, en dat de onrust bij de jeugd en de kloof tussen de generaties geen zaken zijn die los kunnen staan van de bemoeiingen van de Navo. Kort en goed stelde hij voor, dat er een so ciale commissie van de Navo-landen zou moeten komen die ervaringen en mogelijkheden van de Westerse lan den in gezamenlijkheid zou bezien ten einde „de kwaliteit van het bestaan der Westerse volkeren te verbeteren", 't Is drommels mooi gezegd! Nixon wil blijkbaar David Cooper en zijn gene ratiegenoten op hun wenken bedienen. Maar wij willen zijn woorden ook eens bekijken in het licht van wat hij eind juli en begin van deze maand zei tijdens zijn reis door Azië. Azië moet op eigen benen leren staan; Amerika wil troepen terugtrekken en wordt de beschermer die ln tijd van nood te hulp snelt". Zoiets als de Amerikaanse troepen, ingedeeld bij de Navo maar thans gelegerd ln Texas-,

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7