Automaten (hoezeer met gebreken) in zegevierende opmars Engelen in de sneeuw TRUONG-TRUNG HIEU KAN RETER WORDEN ANTILLIAANSE SOLDAAT MIST KADER GEEN PANIEK ZAAIEN Vietnamees patiëntje in Rotterdam Stad Mexico zakt weg Slecht vrouwtje DRUIVEN UIT DE GARAGE Mosselhandel weer vrij Maansteen 3.500 miljoen jaar oud REACTIE GEZONDHEID m AMBITIEUS O SCHOLEN LUCHTVAARTPIONIER IVANOFF OVERLEDEN PAKISTAN HANGIJZER WERKLOOSHEID KLEIN RENDEMENT HET KOFFIEMEISJE WORDT LEGENDE DEN HAAG Een psycholoog gaat het vast nog wel een keertje uitzoeken, maar wij weten het al. Geen filmster of popzanger kan op tegen de populari teit van de koffiejuffrouw. De juffrouw die al of niet met een wagentje dage lijks haar ronde door het bedrijf maakt en de lang verbeide koffie schenkt. Haar uiterlijk doet niet ter zake, haar naam is meestal onbekend, haar verdien sten zyn over het algemeen gering, maar haar invloed is groot. Oreng een stel diplomaten, verraders, geheime agenten „en vanzelfspre kend hun vrouwen" bijeen in een stad als Moskou en je hebt alles bij elkaar om een fascinerend boek te schrijven over de grootste smerigheid, die je je kunt denken. Zo heeft waarschijnlijk de Britse journalist Derek Lambert ge dacht en hy is zjjn „Angels in the Snow" gaan schrijven, thans in een vertaling van F. J. Franssen verschenen bij Hol- landia NV (f 16,90). Er zal heus wel heel wat te vertel len zijn over een stad als Moskou Lambert heeft er één jaar doorgebracht over alles wat er gist onder de opper vlakte van de diplomatieke hoffelijk heid, maar daar komt in „Engelen in de sneeuw" weinig van uit de verf. De Brit wijdde zijn meeste aandacht aan de „engelen" de gewillige vrouwtjes en daarvoor hoefde hij echt niet zo ver van huis te gaan. „Engelen in de sneeuw", had, wat ons betreft, in de Russische riolen mogen achterblijven. Bij L. J. Veen's Uitgeversmaatschap pij te Amsterdam verscheen „Zeeverha len", een bundel stoere, spannende en avontuurlijke verhalen-voor-mannen van de hand van klassieke en moderne schrijvers, gebundeld door H. R. de Vries (f 14,90). Er worden zee-oorlogen en krasse staaltjes in beschreven, mui terij en meesterstukjes van zeemans kunst. Bijzonder treffend is vooral de novelle „Duel met de tanker" van de Vlaamse auteur Libera Carlier het verhaal van een nog niet zo erg erva ren loods, die een log tankschip over de gevaarlijke Westerschelde van Vlissin- gen naar Antwerpen moet brengen Eveneens bij Veen verscheen het met fraaie foto's geïllustreerde boekje „De wondere wereld der vogels" door A. Portmann (f 9,90). Voor liefhebbers van frivole kost, die zijn uitgekeken op Modesty Blaise of Barbarella, is er nu „Melinda", een groot Bruna-boek geschreven door Gaia Servadio. De heldin van dit verhaal is de avontuurlijke Melinda Publishing en u bent gewaarschuwd! een immo reler en gewetenlozer vrouwtjesdier dan zij is moeilijk denkbaar. In de loop van het verhaal treedt zij niet minder dan zevenmaal in het huwelijk. Zij beweegt zich in de hoogste kringen, fladdert op haar manier spionage bedrijvend om de halve aardbol en slaagt erin 312 bladzijden lang niets serieus om han den te hebben. Met velen van de men sen, die ze ontmoet probeert zij haar wellusten bot te vieren; anderen ver moordt ze met kille efficiency. De le zer maakt kennis met veel bizarre fi guren en toestanden; het zoete leven van de „happy few" wordt met elan beschreven, maar er zijn zoveel groteske karikaturen en absurde situaties, dat 't geheel wel één grote persiflage lijkt. Als „zwart beertje" verscheen bij de zelfde uitgever „Bijzonder Spaans", het tweede deeltje van de aan de detective Francis Pax gewijde serie door Faber Heeresma. Deze is onlangs bij een ver keersongeluk op Ibiza om het leven ge komen; zijn broer Heere Heeresma zal zijn reeds gemaakte notities voor vol gende Francis Pax-romans uitwerken. „Bijzonder Spaans" is wel een beetje ruig, maar met veel gevoel voor de sfeer van de Costa del Sol geschreven (f 2,75). Nee, dit is niet het legendarische snoepende meisje uit de tijd van de brave kinderboekjes, dat vroeg of laat zo lelijk te pas kwam en haar ge rechte straf niet ontliep. Het is een meisje uit Wormerveer, dat van de gelegenheid gebruik maakt om een druifje te pikken. De foto werd genomen in een garage met plastic dak, dat als een broeikas werkt. De bezitter nam stekjes mee uit Italië en het gevolg is hier te zien. Nederlanders leven nu eenmaal op koffie en de juffrouw die het rond brengt, is de personificatie van het goede. Het is daarom eigenlijk jam mer dat die lieve koffiejuffrouw haar beste tijd heeft gehad. De automaat die al zo verschrikke lijk veel in ons traditioneel ingestelde leven heeft veranderd, krijgt ook het bedrijfsleven in zijn greep. Steeds meer directies besluiten een koffie-auto- maat te plaatsen en daarmee is de kof fiejuffrouw in feite overbodig geworden. Zij moet het veld ruimen voor een ap paraat. In 1968 heeft een marktonderzoek uit gewezen dat in vele bedrijven drank automaten worden gebruikt. De mees te geven behalve koffie ook chocolade melk. Thee en soep, technisch zeer wel mogelijk, zijn nog niet populair. Hoe reageert nu het personeel op die plotselinge overgang van een gezellige juffrouw met een praatje naar de kille druk-maar-op-de-knopkoffiemachine? Het reclamebureau J. Walter Thomp son in Amsterdam heeft daar in maart van dit jaar een rapport over uit gebracht. Bijna 120 werknemers, ver spreid over verschillende bedrijven zijn ondervraagd. De antwoorden zijn in meer dan één opzicht onthullend. Over het algemeen blijkt de werkne mer na een periode van gewenning de automaat gunstig te onvangen. De mees te bezwaren richten zich op de kwali teit van de koffie („bitter", „scherp", „afval" ,„slap", „vies", „niet te drin ken"). Verder zijn er nogal wat klach ten over de hygiëne. Ongeveer veertig procent van de ondervraagden had het over gemors en geknoei rondom of in de automaat. Daaraan zal de construc tie van sommige automaten niet vreemd zijn. Zelf hebben we nog wel eens met een automaat gewerkt die na inworp van het muntje netjes een straal kof fie produceerde, maar waar bij nade re beschouwing het bekertje scheef of helemaal niet onder bleek te staan. Koffiedrinken wordt op die manier 'n wat slordige en soms zelfs pijnlijke zaak. Want allicht ben je geneigd het scheef staande bekertje alsnog onder de straal te schuiven, waarbij je meer dan eens je hand brandt. Tegenover de 41 procent van de on dervraagde arbeiders die de automa- tenkoffie nauwelijks te drinken acht, staat ongeveer 46 procent, die de smaak redelijk, goed of lekker vindt. Afgezien van deze bezwaren, die nauw samen hangen met het soort automaat en de vermenging van de grondstoffen, ziet bijna driekwart van de ondervraagden alleen maar positieve kanten aan de automaat. De directies geven als belangrijkste argumenten een betere service aan het personeel („er is altijd koffie voorhan den") en een hogere efficiency. Daar mee volgt het Nederlandse bedrijfsle ven de Amerikanen, voor wie een met een wagentje rondrijdende koffiejuf frouw een verschijnsel uit prehistori sche tijden is geworden. In Duitsland, waar de automatise ring van de voedsel- en drankvoorzie ning aan het personeel al wat verder is dan in Nederland hebben vooral ook artsen en bedrijfspsychologen een gro te stoot gegeven tot een versnelde in voering. Duitsers zijn nu eenmaal meer dan Nederlanders geneigd niet alleen op de smaak te letten, maar vooral ook op het gezondheidsaspect. Artsen en hoog leraren hebben in de afgelopen jaren beschouwingen weggegeven, waarin vooral op de grote voordelen van de automatische drank- en voedselverstrek. king voor de gezondheid wordt gewe zen. Melk en koffie worden in de auto maat koel bewaard en pas als iemand op de knop drukt vermengd met heet water. Niemand hoest of niest meer boven de koffiepot, niemand zit er meer met vieze handen aan. De automaat produceert zijn eigen schone bekertjes die na gebruik worden weggegooid. Voor broodjes, sandwiches, slaatjes, balletjes gehakt e.d. gelden deze voor delen nog meer. Eén probleem bij de voedselverstrek- king per automaat aan arbeiders zit de Duitsers nog dwars. Over het algemeen zijn de porties klein, terwijl de Duitse arbeiders nog steeds gewend zijn tussen de middag een enorme warme maaltijd naar binnen te werken. Een ambitieus programma is opge steld om juist door middel van de auto maten de arbeiders er toe te krijgen de zware maaltijd te vervangen door vier of vijf kleinere hapjes. Zelfs het ministerie voor Volksgezondheid heeft daaraan zijn steun toegezegd. Amerika is als op zovele gebieden ook in de automatisering ons grote voorland. Honderdduizenden werkne mers weten daar niet beter of je eet tussen het werk uit een automaat. Hele automatiekhallen zijn in fabrie ken geïnstalleerd, compleet met smaak volle verlichting en ontspannende at mosfeer om de lunch of de avondmaal tijd (ploegendiensten) tot een zo plezie rig mogelijke zaak te maken. Ook duizenden scholen zijn daar van automaten voorzien. Niet alleen alleen voor de bekende schoolmelk, maar voor al ook voor alllerlei snacks, frisdran ken en belegde broodjes. Een Duits schoolhoofd heeft dit voor jaar in het blad Automatisch Verkau- fen trots verklaard dat hij als een van de eerste schoolhoofden in zijn land een warme- en een koudedrankenautomaat in zijn school had geplaatst. De ouders wilden er bij wijze van experiment wel aan meewerken en na enkele maanden proefdraaien bleek het een groot suc ces te zijn. In de winter, als de schoolmelk ijs koud is en de schoolkinderen nog al eens klaagden over pijn in de buik na het drinken van hun kille halve liter, wordt voortaan warme chocolademelk uit de automaat verstrekt. In Nederland moet deze ontwikkeling eigenlijk nog op gang komen. De kof fie- en frisdrankenautomaten effenen de weg voor een volledig geautomati seerde dranken- en voedselverstrekking aan personeel en scholieren. De koffiejuffrouw en de kantinebaas passen niet meer in dat systeem. Zij zullen noodgedwongen moeten verdwij nen. Over een twintig jaar zijn zij tot een sprookje geworden uit de goede oude tijd. PARIJS De in Rusland geboren Franse luchtvaartpionier Zacharie Iva- noff is in zijn woning bij Parijs overle den. Hij is 85 jaar geworden. In 1905 vestigde Ivanoff zich in Frankrijk, waar hij 40 jaar lang heeft samengewerkt met de vliegtuigbouwer Leon Morane. Hij vond diverse boordinstrumenten voor vliegtuigen uit, maakte een van de eerste valschermen en een intrekbaar landingsgestel, maar hij nam nooit de moeite patent aan te vragen. In 1914 werd Ivanoff Frans staatsburger. In de eerste wereldoorlog deed hij dienst als jachtpiloot ROTTERDAM Het bijna driejarige Zuidvietnamese jongetje Truong-Trung Hieu zal in Rotterdam worden verlost van zjjn aangeboren hartafwijking Prof. dr. J. Nauta zal het patiëntje van Sophia Kinderziekenhuis opereren in het Zuiderziekenhuis. Het ventje is onlangs samen met een kereltje van een jaar door bemiddeling van de Stichting „Terre des Hommes" naar Rotterdam gekomen. De Zwitser se hartchirurg prof. Hahn, leerling van prof. Brom uit Leiden, had hen in hun geboorteland onderzocht en was tot de conclusie gekomen dat zij konden wor den geopereerd. De kinderarts-cardioloog jhr. V. H. de Villeneuve vertelde ons dat de twee jongentjes tegelijk met een groep an dere rechtstreeks van Saigon naar Ge- nève zijn gevlogen. Zes van hen zijn vandaar naar Leiden, Utrecht en Rotter dam gebracht. Voor 't jongste uZidviet- nameesje kwam de verwachte hulp te laat. Kort na aankomst is hij ernstig ziek geworden en overleden. Hij had al een gecompliceerde hartaandoening. Omdat bij Truong-Trung Hieu een correctie in het hart zelf moet worden verricht, zal de operatie gebeuren met behulp van een hart-longmachine, waar op zijn hart tijdelijk zal worden aan gesloten. De „communicatie" met het jongetje leek aanvankelijk een probleem omdat geen mens in het ziekenhuis met hem kan praten. Maar dokters en verpleeg sters komen met gebaren een heel eind en als een paae Nederlandse leden van Terre des Hommes hem komen opzoe ken, is hijook met een woordloos spel letje dik tevreden. Omdat het aantal kinderen met aan geboren hartafwijkingen in Zuid-Viet nam groot is, heeft Terre des Hommes een beroep gedaan op een aantal zie kenhuizen in Europa. De stichting draagt de kosten. Truong-Trung Hieu zou vrij kort na de operatie, eerst een poosje kunnen logeren in een Rotterdams pleeggezin. Pas als hij helemaal op verhaal is ge komen, zal het enige kind van het Zuid vietnamese ouderpaar teruggaan. Ook in Pakistan loopt een jongen rond die voor het eerst van zijn leven be schikt over een gezond hart. Ook h(j werd in Rotterdam geopereerd, nadat het in Pakistan onmogelijk was geble ken omdat er geen longmachine was. De jongen dankt alles aan een Rotter dams echtpaar met zes kinderen. Zij haalden hem hierheen en lieten hem een jaarlang een middelbare school bezoeken. Hij is nu terug naar huis, samen met een van de zes kinderen die een jaar in Pakistan logeert. ROTTERDAM De commandant van het Korps Mariniers, generaal-majoor A. M. Luyk, verwacht dat in de komende maanden een begin kan worden gemaakt met het „kweken" van Antilliaan» militair kader. Daardoor zal het mogelijk zijn om in geval van nood ook Antilliaanse dienst plichtigen van groot verlof in werke lijke dienst op te roepen en met eigen kadeir in te zetten. Het sturen van mariniers naar de Wést kan dan worden beperkt of mis schien zelfs worden vermeden. De An tilliaanse dienstplicht duurt een jaar. In die tijd zijn zo'n tweehonderd jonge mannen van de Boven- en Benedenwind se Eilanden onder de wapenen. De Antilliaanse dienstplicht, weer ac tueel sinds de woelingen in juni op Cu rasao, is voor militairen en politici een heet hangijzer. Bij de behandeling van De Curagaose onrust in de Tweede Ka mer werd gevraagd, waarom na het uit barsten van die onlusten geen reservis ten waren opgeroepen. Antwoord van generaal Luijk nu: „Dat was toen onmogelijk en zinloos. Er is nog geen mobilisabel apparaat voor de ze jongelui, geen oproepsysteem, geen organisatie om hen op te vangen. Bo vendien zou met improvisatie nog meer tijd verloren zijn gegaan dan nodig was om mariniers uit Nederland over te brengen. Dat afgezien nog van de vraag of met groot verlof zijnde Antilliaanse dienstplichtigen zo ineens te gebruiken waren. Je moet toch altijd even wen nen wanneer je plotseling in dienst komt. Zeker in zulke moeilijke om standigheden". Tot op heden is aan militaire-kader- vorming op de Antillen niets of nauwe lijks iets gedaan. Het is ook nog maar amper zes jaar geleden, dat de dienst plicht werd ingevoerd. Dat ging niet van een leien dakje. De Antilliaanse regering had binnen het Koninkrijk het verlangen opgewor pen de dienstplicht in te stellen om daarmee jonge mensen aan de werk loosheid te ontrekken en om ze tijdens het vervullen van de dienstplicht een vak te leren, waarmee zij in de burgermaatschappij meer kans op een baantje kregen. Bijvoorbeeld als mon teur, telegrafist, hofmeester, kok, schrij ver. Generaal Luijk: „Met dat laatste mo tief kom je er niet uit. De dienstplicht is niet bedoeld om de werkloosheid te bestrijden of te verlichten. Zij riekt naar arbeidsdienstplicht. Toch werd ook het reële argument gehanteerd: het le veren van een Antilliaanse bijdrage aan de defensie van het eigen grond gebied in de vorm van mankracht. Het was begrijpelijk, dat men dan tegelijk naar neveneffecten keek zoals het leren van een vak, disciplinaire vorming, lichamelijke opvoeding, ver antwoordelijkheidsgevoel voor werk en voor anderen". Wie zou voor de opleiding zorgen? „De marine (vloot) is daartoe niet in staat, omdat de organisatie daarop niet is afgestemd. De marine heeft in het Caribische-zeegbi^d een uitvoeren de, operationele taak. De opleidingsscho len staan in Nederland, niet in de Ne derlandse Antillen. Bleef over: het Korps Mariniers, dat op Curacao, Aruba en de andere eilan den permanent zo'n vijfhonderd man heeft liggen". „De mariniers bepaalden zich tot de éénvoudigste infanterie-opleiding. Na zes maanden volgde plaatsing bij de troep, dat wil zeggen: bij de mariniers eenheden. De besten werden zelfs in die (Nederlandse) eenheden opgeno men. Zij kunnen echter niet overal op aarde worden ingezet." „Mijn idee is, dat je kleine Antilliaan se eenheden moet vormen voor beveili ging, bewaking en patrouille op waar ook ter wereld iets aan de knikker is en wij worden opgetrommeld, vrijer over mijn mensen beschikken". Werd de eerste dienstplichtigen geen worst voor de neus gehouden? Generaal Luijk: „De eerste groep Antilliaanse dienstplichtigen begon heel enthousiast. Zij kreeg onderdak, bete re voeding, kleding, verzorging, ont spanning, sport, en zij hoopte na een jaar militaire dienst met voorrang in aanmerking te komen voor het vervul len van vacatures bij overheid en par ticulieren. Omdat de mogelijkheden zeer beperkt bleken, bleven de teleur stellingen niet uit. Zo keerden de mees tert terug in het oude milieu. De twee de groep was misschien daardoor wat minder enthousiast", In volgende jaren is ook het vrijstel- lingsbeleid gewijzigd. Ook wie al werk heeft moet worden gekeurd. Daardoor kunnen anderen weer tijdelijk aan de slag komen. Soms weten zij zich te handhaven. „Wij pro beren ook dienstplichtigen na hun op leiding te plaatsen in functies in de walorganisatie (kazernediensten) Dan kunnen ze later beter uit de voeten". De commandant van het Korps Ma riniers meent, dat het mogelijk moet zijn om op simpele wijze kader te vor men. „Je kan uit de opgeleide dienstplich tigen mensen selecteren met potentiële leiderseigenschappen en met gevoel voor verhoudingen. Je zou uitstekende knapen de rang van korporaal kunnen geven. Misschien tekenen ze dan wel een jaar of twee, drie bij". „Voor kadervorming en voor bepaal de functies zou de Antilliaanse dienst plicht verlengd moeten worden. De dienstplichtigen zouden zich dan ook op avondscholen verder kunnen bekwa men. Het rendement zou veel groter worden. De uitzendkosten van Neder lands personeel zouden verminderen. De werkgelegenheid op de Antillen zou ermee gebaat zijn". YERSEKE De mosselhandel van Yerseke, die vrijdag opeens weer werd geblokkeerd, is gisteren opnieuw open gesteld. Het ministerie van Landbouw en Vis serij gaf in de loop van de dag toestem ming aan het produktschap voor vis en visprodukten om de voorwaarden voor export van mossels minder scherp te stellen. Volgens de gisteren in overleg met het Belgische ministerie van Volksgezond heid gewijzigde bepalingen, mogen de verwaterplaatsen bij Yerseke meer (co- li-)bacteriën bevatten dan eerst was toe gestaan. In de (export) certificaten wordt er echter wel op gewezen, dat de mossel minder geschikt is voor rauwe consump tie. HOUSTON De door de bemanning van de Apollo-11 meegebrachte maan- rotsen zijn tenminste 3500 miljoen jaar oud. Dit is zondag meegedeeld door dr. Wilmot Hess van het Nasa-centrum in Houston. De ouderdom was vastgesteld door het meten van de gassen uit de stenen door een spectrometer. Men neemt over het algemeen aan, dat de aarde 4500 miljoen jaar oud is. Het is zover: de eerste oproep Is ver schenen om de levens van mannen tm rekken. In Los Angeles heeft de Ame rikaanse arts Henry Sobel gezegd: „Het wordt tijd dat in ons land een pro gramma wordt opgesteld om het le ven van mannen te sparen. De Ame rikaanse man zal dit jaar korter le ven dan vorig jaar; het verschil is al vier maanden." Nog even een paar getallen. Tot nog toe werd de gemiddelde Amerikaanse vrouw zes en een half jaar ouder dan de gemiddelde Amerikaanse man. Dr. Sobel verwacht, dat het spoedig tien jaar zal zijn. Aha, denk ik als ik dat. verneem, het hartinfarct. Nietwaar, dat kan toch niet missen? Ik lees niet anders dan over hartinfarcten. Als ik naar mijn schermpje kijk word ik er opnieuw mee geconfronteerd en van de Hart stichting hoor ik: Eén op de drie men sen in Nederland gaat dood aan een hartinfarct. Folders worden onder m'n neus ge duwd, waarin (vooral) de mannen wor den gewaarschuwd niet te veel te eten, genoeg aan lichaamsbeweging te doen, minder te roken en zich vooral niet zo te ergeren. Ik lees, dat op één dag een voetbal ler van 46 jaar uit Zwijndrecht in el kaar zakt en gestorven is na een hart verlamming, terwijl in Tegelen een voetballer van 34 jaar precies hetzelf de overkwam. Ik wil best eerlijk zijn: ik voel me nooit zo lekker bij al die berichten. En bij zo'n steekje hier of een onplezierig gevoel daar denk je toch onwillekeurig: Hé, in de gaten houden. Nu maakt dokter Sobel het nog veel erger. Want het komt niet door al dat roken en dat harde gewerk alleen, dat mannen eerder dood gaan. „Biologisch zijn de vrouwen nu een maal superieur aan de mannen", zegt hij, „en dat is een van de redenen dat een vrouw ouder wordt dan een man. Dat is niet alleen bij de mens zo, dat komt men bij bijna alle dieren ook te gen". Het heeft allemaal iets met hormo nen te maken, aldus de Amerikaanse arts, „maar het fijne weten we nog niet". Niemand zal mij horen voorstellen dat we in Nederland zeer spoedig tot een „Vereniging tot het rekken van mannenlevens" moeten komen. Maar ik geloof wel, dat elke Neder landse man van dertig jaar en ouder zachtjesaan in een sfeer komt te le ven van: Als mijn hart het nog maar een tijd houdt. Al dat nieuws over overplantingen van harten heeft er ook wel iets mee te maken. Het is hart links en hart rechts en terwijl we dat allemaal moe ten verwerken, vertelt ons het kijk- scherm in een documentaire alweer, dat de eerste paar maanden van een baby voor de mens de gevaarlijkste zijn om door te komen. Als je dan net een baby thuis hebt, knijp je daarvoor alweer je vingers van angst blauw. Tegen die angst, daar zou ik wel een vereniging voor willen oprichten. Het is geen kwestie van het hoofd in het zand stoppen en zeggen: Vooruit maar, eet maar, zit maar op je stoel en rook drie sigaretten tegelijk. Maar aan de andere kant, doet mij dit denken aan een actie die men in België eens een tijdje heeft gevoerd om een veiliger verkeer te krijgen. Wie dan van Brussel richting Baste naken en Luxemburg reed, kon bijna bij elk kruispunt een groot bord tegen komen met een geweldige doodskop en het bericht: „Hier vielen zoveel ge wonden en zoveel doden". Tegen de tijd dat je dan in Luxemburg was gearri veerd gingen die borden zo paniekerig werken, dat je besloot zeker een ande re weg terug te nemen en de Belgen zijn dan ook van deze „preventieve" propaganda mooi teruggekomen. Iets van die doodskoppen vind ik in Nederland, wanneer het over iemands hart gaat. Voorlichting is alleen maar goed, een hartstichting zeer noodzakelijk en geld voor die stichting ook. Maar er zijn nu al massa's mannen en ik ken er verscheidene die 's morgens hun ogen open doen als ze goed wakker zijn, zo zachtjes tegen zichzelf zeggen: „Aha, vandaag ben ik er in elk geval nog". Dat is dan mooi fout, meen ik. Als ik iedere avond naar bed moet met de ge dachte: Misschien is dit de laatste keer dat ik de dekens over me heen trek dan wordt het leven en werken van elke dag een zo niet ondoenlijke, dan toch een dubieuze zaak. Ons in acht nemen? Akkoord Ons confronteren met paniek? Achteruit! STAD MEXICO De zeven miljoen inwoners van stad Mexico vatten de voorspellingen van Zuidamerikaanse architecten dat hun stad binnen 30 jaar diep de grond zal zijn wegge zonken, niet ernstig op. De voorspelling is geuit op een archi tectencongres, dat verleden week in Columbia is gehouden. De Mexicaanse dagbladen hebben de voorspelling weinig ernstig genomen. „Ultimas Noticias" schreef in een hoofdartikel: „Wat voor verschil maakt het, of je in de toekomst je huis door de voordeur of via het bal kon binnengaat? Bovendien houden wij zoveel van onze stad dat wij als de kapitein aan het roer van zijn schip graag mee zullen zinken". Het wegzinken van een groot deel van de stad is een feit. Ingenieurs en ar chitecten hebben berekend, dat de stad tegen het einde van deze eeuw een meter dieper zal liggen. Onder de stad Mexico ligt de stad Te- nochtitlan, die door de Azteken is ge sticht op een meer. Midden op dat meer beweerden zij een teken te heb ben gezien, waaruit zij lazen dat hun goden daar de hoofdstad hadden ge dacht. Het teken was een adelaar, die een slang verorberde. Het meer werd aangeplempt en de Az teken bouwden hun stad. En bovenop die stad staat thans Mexico met zijn 7 miljoen inwoners. De autoriteiten nemen thans maatrege len om het steeds snellere wegzinken van de stad te voorkomen. Een van de factoren, die tot het proces bij dragen is de dalende waterstand in het vroegere meer als gevolg van de talloze putten, die de inwoners van stad Mexico hebben geslagen. Nieu we waterreservoirs zijn gebouwd en verder wordt water aangevoerd van enkele rivieren en beken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9