Kabinet zal Miljoenen
nota wel overleven
ncwooN
Kunstroof uit Singer
is nog een mysterie
Alpheuse werf - in- nood biedt
zich zelf ter overname aan
NAJAARSBEURS GEBRUIKSGOEDEREN VAKBEURZEN
En dat móet ook voor
opzet van Achttien
ai
idoim©
Conservatrice
tegelijk met
directeur
afwezig
OOK POSTGIRO BEGINT
MET BETAALKAARTEN
Yvonne Paul
weer even
op Schiphol
Dominee in
Amstelveen
is niet te
verstaan door
vlie^herrie"
Aviolanda-Woensdrecht staat
of valt met het wederom
openstellen van vliegveld
yCm zo^U Maa^°ag
LSEPT^berJ
Vurige minnaar
geelt het op
Acht schilderijen vermist in Laren
Advertentie met: „Brieven onder nummer
In navolging van banken
UITBESTEED
WERK JAAGT
KOSTEN OP
Voorlojiiii geen
kabelhaan
in SchoorI
CNV-bond acht
tijd rijp voor
speciale werk-
nemersbank
Grote fraude in
meubelzaak
kon. ned.
jaarbeurs
utrecht
VR/j Dag
INTER DECOR rfrnhardhal-marijkehal VERLICHTING margriethal
POLITIEK DEN HAAG VERWACHT KOMENDE WEKEN
WEL ENIG OPWAAIEND STOF, MAAR
Duidelijkheid
>Iee de boer op
Verlanglijstje
Niet eerst de meubelen
en dan de mensen. Ze
moeten bij elkaar passen
zegt
Te bescheiden
„Zetbazen"
Jonge functionaris
voor het N.V.V.
VIT DE LIJST
GAT lis HEG
AL EERDER
VEEL OVERWERK
TWEE WANNEN
BURGEMEESTER
IN KLAAGSCHRIFT:
ZEEHAVENS WÈL
VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1969
ADVERTENTIE
^iGuSri ;c^Ê^PTEMBERi
OPENINGSTIJDEN ALLE BEURZEN: VAKBEURS VERLICHTING
werkdagen van 9 18 uur maandag -1dinsdag 2 en woensdag 3 sept
zondau 31 auq van 10-18 uur ook van 19-22 uur
zondag 31 aug. vanIO 18 uur ook van 19 22 uur
voordelige trein-toegangbiljetten op de stations verkrijgbaar
DEN HAAG De opzet van de „Achttien" (KVP. ARP en CHU) om samen
de opmars naar de Tweede-Kamerverkiezingen in 197I te gaan ondernemen, is
gegrond op de verwachting, dat het kabinet-De Jong de volle periode f1967
1971) zal uitdienen. Met de voorkennis van de plannen voor de komende twee
jaar, zien de politieke leiders van de regeringspartijen trouwens ook geen on
overkomelijke moeilijkheden.
Miljoenennota en Troonrede zullen
wellicht heel wat stof doen opwaaien
en hij de grote politieke debatten medio
oktober zal het in de Tweede Kamer af
en toe hard toegaan, maar het kabinet
De Jong zal er ongeschonden uit te
voorschijn komen. Zo is de politieke
prognose op het ogenblik.
Daarna zal dan, volgens deze redene
ring, de weg naar 1971 open liggen- De
eerste stappen op die weg zullen KVP,
ARP en CHU in hét najaar zetten in
de vorm van uitspraken van de partij
raden. Deze uitspraken zullen niet al
leen de goedkeuring moeten betekenen
van de bereikte akkoorden en de nieu
we plannen, maar ook de richting moe
ten aangeven van het gezamenlijk op
trekken.
Over de strategie heerst er in de
Achttien, het overlegorgaan, thans reeds
volstrekte overeenstemming. In die
kring gaat men ervan uit, dat deze
vorm van christendemocratische sa
menwerking het eerste brok politieke
duidelijkheid is, dat het Nederlandse
partijbestel in de tweeëneenhalf jaar,
dat er nu al over wordt gepraat, heeft
voortgebracht.
Het plan om niet slechts met een
concept-regeringsplan te komen, maar
ook de man, die het moet uitvoeren,
aan de kiezer voor te stellen is even
eens nieuw. Verder is de voorgenomen
„begeleiding" van het kabinet door de
fractieleiders ook nog nooit zo openlijk
naar voren gebracht.
Voor de aanhangers van de aloude
leer van het dualisme in ons staats
bestel, de scheiding tussen de uitvoe
rende regeringsmacht en het controle
rende parlement, zal het een hele kluif
zijn. Velen zullen het beschouwen als
een. omwenteling!
In de komende twee jaar zal het er
voor de Achttien om gaan of het kabi
net De Jong erin zal slagen een zoda
nig beleid te voeren, dat de drie con
fessionele partijen ermee de boer op
kunnen gaan in de verkiezingscampag
ne. Zij moeten erop kunnen terugval
len, om de kiezers te overtuigen dat
een voortzetting ervan tot 1975 het
beste is.
Met name wat de KVP betreft zal
het beleid van het kabinet-De Jong een
duidelijk sociaal stempel moeten krij
gen. Daarmee zal het in september al
voor de dag moeten komen. De grote
knelpunten bfj de algemene politieke en
financiële beschouwingen op 13, 14 en 15
oktober liggen dan ook op dit terrein.
De verhoging van de BTW, de com
pensatie aan de laagste inkomens en
de sociaal zwakkeren en de verhouding
tussen directe en indirecte belastingen
plus daarbij de inflatiecorrectie op de
loon- en inkomstennelasting, dit alles
vormt zo al een rijstebrijberg van moei
lijkheden. Dan is er de democratisering
van het wetenschappelijk onderwijs: de
nieuwe bestuursvorm van onze univer
siteiten en hogescholen.
Verder is er wat kan worden aange
duid met de term „sociale democra-
ADVERTENTIE
KORTE LIJNBAAN 21 TEL 010/112955 ROTTERDAM
GROTE MARKTSTR. 6 TEL 070/116162 DEN HAAG
MARIAPLAATS2 TEL. 030/16900 UTRECHT
BRINK 93 TEL. 05700/12411 DEVENTER
tie": de medezeggenschap in de onder
neming, de structuur van de vennoot
schap, spaarloon, vermogensaanwasde-
ling en wat de fiscus daarmee doet en
tenslotte de positie van de werkende
jeugd. Dit zijn wel zo ongeveer de be
langrijkste punten op sociaal-econono-
misch gebied op het verlanglijstje van
de Achttien.
Bovendien eisen zij, dat wordt uitge
zocht waar tegenwoordig eigenlijk de
werkelijke sociale noden liggen: niet
zozeer meer bij de loontrekkenden als
wel onder de kleine zelfstandigen, pen
sioentrekkers, alleenstaande werkende
vrouwen en andere groepen, die nog
minder duidelijk aanwijsbaar zijn.
De regeringsmeerderheid verwacht,
dat het kabinet zich geen builen zal
vallen aan de plannen voor het tweede
deel van de rit, welke voor een belang
rijk deel op de tweede dinsdag in sep
tember zullen worden onthuld. De Acht
tien mikken echter op een verderlig-
gend doel, namelijk op de regerings
combinatie voor de volgende kabinets
periode.
Met het politieke oog op dat doel
gericht, verlangen zij dat het optreden
van het kabinet-De Jong aanvaardbaar
der, aansprekender en vooral populair
der wordt, dat het niet alleen handen
en voeten krijgt, maar ook dat het be
ter over het. voetlicht komt. Het gaat
de Achttien dus niet uitsluitend om de
maatregelen, die uit het beleid voort
vloeien, maar ook om de manier waar
op het kabinet-De Jong zijn beleid
„brengt". s
Over de presentatie van dit kabinet
is men stellig niet tevreden. Premier
De Jong munt inderdaad niet uit door
grote vaardigheid in het bespelen van
de publieke opinie. Hem kan eerder een
teveel aan bescheidenheid worden ver
weten.
Enkele leden van het kabinet, die het
bovendien enkele malen zwaar te ver
duren hebben gehad in de Tweede Ka
mer, zoals mr. De Block (Economische
Zaken) en ir. Schut (Volkshuisvesting),
zijn ook al geen oratorische grootmees
ters. Het tegenovergestelde wordt mr.
Beernink (Binnenlandse Zaken) verwe
ten: hij Is te zelfverzekerd en spreekt
te hard!
Hoe de Achttien zich voorstellen in
deze tekortkomingen van het kabinet-
De Jong te voorzien is nog niet uit
gedokterd, maar wel bestaat er in die
kring het stellige voornemen om zich
in ieder geval in het vervolg beter op
de hoogte te stellen van de beleids
voorbereiding.
Dit komt er in de praktijk op neer,
dat de fractievoorzitters zich meer dan
tot nu toe gaan bezighouden met de
regeringspolitiek voordat deze in wets
ontwerpen, nota's en dergelijke aan
het parlement, wordt geopenbaard. Men
kan in die kring zelfs de opvatting ho
ren verkondigen, dat de ministers ook
zijn te beschouwen als de uitvoerders
van het regeringsprogram, zoals dat is
voortgevloeid uit de afspraken, die de
fractieleiders bij de kabinetsformatie
hebben gemaakt.
Volgens die redenering is het dan
goed om wat zorgvuldiger op het werk
van de „zetbazen" te letten, hun advie
zen te verstrekken en hen er bfj tyd
en wijle, als het politiek noodzakelijk
is, erop te wijzen dat zij dit of dat
beter zus of zo in het vat zouden kun
nen gieten.
Dit alles moet gebeuren om tegen
het einde van de rit, dus aan de voor
avond van de verkiezingen, zo gunstig
mogelijk voor de dag te kunnen komen.
Dit moet de grondslag worden waar
op de Achttien een ontwerp-regerings
beleid voor de jaren 1971-75 willen uit
stippelen. En dan leveren zij behalve
het program ook nog de man die het
moet doen.
pVn nogal onstuimige minnaar uit
Nijmegen ligt dik in het ver
band in een ziekenhuis. Dat is niet
verwonderlijk na al hetgeen hij be
leefd heeft.
Het begon toen de achttienjarige
jongeman zijn vijftienjarig vrien
dinnetje met wie hij een afspraak
had, maar niet zag komen opda
gen. Enkele gedienstige vrienden
vertelden hem, dat het meiske in
een bar achter een glaasje prik zat.
De knaap nam het niet. Hij ging
posten bij de bar. Zo gauw zij naar
buiten kwam, stortte hij zich naar
voren, maar hij werd opgevangen
door een kordon vriendinnetjes van
het vriendinnetje. Het meisje, om
wie het ging, verschool zich in een
portiek.
De jongen rukte zich los en dook
ook het portiek in. Door een stapje
opzij te doen bewerkte de aangebe
dene echter dat haar amant hals
overkop de etalage invloog.
Met wat oppervlakkige wonden
kroop de jongen weer de etalage
uit, rende straat op achter het meis
je aan en werd aangereden door
een auto, die hem weer op het trot
toir voor de bewuste etalage deed
belanden.
In het ziekenhuis heeft hij ver
klaard dat meisje als een verloren
zaak te beschouwen
UTRECHT De hoofdbesturenver-
gadering van het NVV heeft de heer
Wim Kok benoemd tot lid van het da
gelijks bestuur van het NVV. De heer
Kok, die 31 jaar is en thans lid is van
het hoofdbestuur van de Algemene Ne
derlandse Bouwbedrijfsbond, is nu het
jongste bestuurslid van het NVV.
In het dagelijks bestuur van het NVV
bestond al enige tijd een vacature na
het overlijden van de heer W. F. van
Tilburg.
De heer Kok trad na zijn opleiding
aan 't NOIB in Breukelen in dienst als
assistent van de wetenschap me
dewerker van de Algemene Nederland
se Bouwbedrijfsbond. In 1965 werd hij
benoemd tot economisch medewerker
van deze bond en in 1967 werd hij be
stuurslid. De nieuwe NVV-functionaris
zal speciaal worden belast met EEG-
zaken, volkshuisvesting en ontwikke
lingshulp.
LAREN In de gisternacht in het
Singermuseum in Laren gepleegde
schilderijenroof was gisteravond nog
geen enkel licht gekomen. Er worden
acht kostbare schilderijen vermist,
waaronder een Breitner f25000 gulden),
een Jacob Maris 7500 gulden) en een
Israels (3000 gulden). Het onderzoek
van de politie wordt bemoeilijkt, door
dat gisteravond nog niet bekend was
welke de vijf andere gestolen schilde
rijen zijn.
De conservatrice van het museum,
mejuffrouw M. van Es, was voor enke
le dagen op zakenreis in België. Ze
was gisteren onbereikbaar. Zij is de
enige, die uit het hoofd kan weten wel
ke schilderijen er worden vermist.
Ook de directeur van het Singer-mu-
seum, de heer Pieter Leffelaar, was
in België voor een gecombineerde za
ken- en vakantiereis. Nadat hij was te
ruggeroepen, arriveerde hij gistermid
dag laat in Laren. Maar ook hij kon
onvoldoende uitsluitsel geven over de
verdwenen schilderijen. Hij kon alleen
zeggen, dat er zeven aquarellen van
meesters van de Amsterdamse en Haag
se school waren verdwenen.
Van Breitner werd het olieverfschil
derij „Sleperswagen met Wit Paard"
gestolen. Het werk (99 bij 59 centime
ter) hing in de Dooijewaardzaal, waar
de dieven het schilderij uit de lijst
hebben gelicht. De Breitner was eigen
dom van mevrouw E. Dukes-Vam Em-
den-Schmid uit Buitenveldert. Zij had
het schilderij geruime tijd geleden in
bruikleen, afgestaan aan het Singer-mu
seum.
De andere gestolen werken hingen in
de kabinetten in een andere vleugel
van het museum en behoorden tot de
eigen collectie. Hiertoe behoorden „De
Baker" (51 x 44 cm) van Maris en
„Grootvader met kleinkind voor ven
ster" (59 x 46 cm) van Israëls. Volgens
de politie en museumdirectie, hebben
de daders waarschijnlijk weinig ver
stand van schilderijen gehad, omdat zij
in een aangrenzend kabinet veel kost
baarder werken van Boudin en andere
meesters onaangeroerd hebben gelaten.
De dieven hebben - waarschijnlijk in
de voornacht - een gat gemaakt in de
heg, die rond het museum loopt. Aan
vankelijk hebben zij aan de achterkant
van het museum geprobeerd een dikke
ruit van een voorgalerij uit de spon
ningen te lichten. Toen dit niet lukte,
sloegen zij de ruit in met een bijl, die
zij uit het tuinhuisje hadden gehaald.
De diefstal werd gisterochtend om
kwart over negen ontdekt door huis
meester J. ter Weijden (54), toen deze
zijn ronde door het museum maakte.
Hij waarschuwde administrateur K.
DEN HAAG Dc P.T.T. gaal. in navolging van de banken, ook girobetaal
kaarten en giropassen uitgeven. In oktober begint de postgirodienst met het toe-v
zenden van aanvraagformulieren aan zijn rekeninghouders. Per dag zullen zo'n
25.000 formulieren de deur uit gaan.
De girobetaalkaart wordt door de
Postcheque- en Girodienst gegarandeerd
tot honderd gulden. De giropas, die als
legitimatiebewijs geldt, bevat het post
rekeningnummer. naam en handteke
ning van de houder ter vergelijking van
deze gegevens op de girobetaalkaart.
De bekende blauwe girokaart en de
kascheque blijven normaal In omloop.
Voor een girobetaalkaart en een giro
pas komen de particuliere rekeninghou
ders in aanmerking, die hebben bewezen
een geoorloofd gebruik van hun post
rekening te maken. Ook voor hun ge
machtigden, zoals echtgenoten, kan een
giropas worden aangevraagd.
De winkelier, die met het nieuwe be
taalmiddel gaat werken, kan rekenen op
snelle afwikkeling. De verrekening tus
sen hem en de Postcheque- en Giro
dienst geschiedt door bijschrijving van
het totale bedrag der ingezonden giro
betaalkaarten op zijn postrekening.
De rekeninghouder krijgt op zijn aan
vraag een giropas en twintig girobetaal
kaarten met een garantie tot honderd
gulden per kaart toegezonden.
De rekeninghouder verbindt zich giro
betaalkaarten slechts af te geven indien
hij over voldoende tegoed beschikt.
ALPHEN AAN DEN RIJN Het
scheepsbouwbedrijf D. cn Joh. Boot
nv in Alphen aan den R(jn verkeert in
moeilijkheden. Het heeft zich ter over
name aangeboden.
In advertenties „onder nummer" in
enkele kranten staat dat er circa 150
wefknemers zijn en dat de orderporte
feuille ongeveer tien miljoen gulden
omvat.
De moeilijkheden schijnen voort te
komen uit de hoge kosten van overwerk
en uitbesteed werk om de opdrachten
op tijd af te leveren.
Mr. B. W. Biesheuvel beaamde gis
teren, dat hij als voorzitter van het Col
lege voor de Scheepsbouw op de hoogte
is van de moeilijkheden. Hij zei: „De
zaak staat er heel beroerd voor".
De heer Th. G. Boot. directielid
de werf. bevestigde dit evenwel
Hij reageerde: ..U stelt mij voor
rassingen".
Tot het bedrijf behoren de nieuw-
van
niet.
ver-
SCHOORL Er komt voorlopig geen
kabelbaan in Schoorl. Staatsbosbeheer,
dat de voor de baan bestemde grond
in erfpacht had gegeven aan de Stich
ting Hoog-Schoorl, had niet voorzien
dat deze grond gedeeltelijk eigendom
is van particulieren.
Een aantal bezwaarschriften van par
ticulieren en natuurbeschermers te
gen de aanleg van de kabelbaan heeft
ertoe geleid, dat van de aanleg moet
worden afgezien. De Stichting Hoog-
Schoorl lijdt hierdoor een financiële
strop van ongeveer drie ton, besteed
aan de voorbereiding van de aanleg
van de baan.
De gemeente Schoorl zal binnenkort
een nieuw bestemmingsplan, waarin de
baan weer is opgenomen, aanbieden
aan Gedeputeerde Staten van Noord-
Holland.
bouwwerf „De Vooruitgang'' en de re-
paratiewerf „De Industrie Beide zijn
aan de Oude Rijn geleden. De vennoot
schap beschikt ok over de motorenfa-
briek „De Industrie". D. en Joh. Boot
NV werd in 1851 opgericht.
In 1967 was de werf van Boot in Al
phen aan de Rijn ook al in moeilijkhe
den, toen door gebrek aan opdrachten.
Een verzoek om verkorting van de
werktijd werd niet ingewilligd.
Korte tijd later was de orderporte
feuille zo goed gevuld, dat het bedrijf
tot 1970. van werk was voorzien.
In afbouw verkeren twee schepen
voor Nederlandse opdrachtgevers. Het
zijn een passagiersschip voor de binnen
wateren en een tanker met een draag
vermogen van 1500 ton voor het ver
voer van vloeibaar gas.
Ingewijden vrezen, dat de werf alleen
al op de bouw van het passagiersschip
meer dan een miljoen gulden verlies
zal lijden.
In aanbouw of in bestelling zijn twee
gasolietankers en een containerschip
voor Westduitse rekening.
Wegens de korte levertijden die de
directie voor de nieuwe opdrachten
heeft aanvaard, moet veel duurbetaald
overwerk worden gedaan. Tevens moet
een deel van het werk worden uitbe
steed. Daarnaast dreigt er verloop on
der het personeel.
Voor het verrichten van overwerk
kent het bedrijf zulke hoge toeslagen
toe, dat zelfs de Metaalbedrijfsbond NW
er bezwaar tegen ging maken. De werf
wilde ook meer overwerk laten verrich
ten dan de arbeidsinspectie toestaat.
De heer M. Pit, districtsbestuurder
van deze bond zei hiervan: „Er ontstaan
op die manier niet alleen onmenselijke
werktijden, maar het is ook funest uit
het oogpunt van bedrijfseconomie. De
mensen hebben maar een bepaalde hoe
veelheid energie, Als je daar roofbouw
op gaat plegen, daalt de arbeidspresta
tie sterk".
Hij vindt het ook merkwaardig dat de
directie in februari van dit jaar eigener
beweging alle lonen met 3'/s procent
verhoogde.
De werknemers en de bond zijn nog
niet ingelicht over de bedoelingen van
de werfdirectie.
Aan de hand van de genoemde over
wegingen komt het de heer Pit niet
vreemd voor, dat 't bedrijf in moeilijk
heden verkeert.
UTRECHT De tijd is aangebroken
om de financiële kracht van alle loon-
en salaristrekkenden in Nederland te
bundelen in een werknemersbank. De
invloed van de werknemers op het
maatschappelijk en economisch leven
zou daardoor aanmerkelijk worden ver
stevigd.
Deze mening bestaat bij de Neder
landse christelijke agrarische bedrijfs-
bond, aangesloten bij het CNV. In zijn
orgaan „Samenwerking" vraagt de
bond zich af waarom er wel een Boe
renleenbank en een Middenstandsbank
bestaan en geen werknemersbank. Een
dergelijke bank zou, volgens de NCAB.
van invloed kunnen zijn op het ver
anderen van de sociaal-economische
verhoudingen in ons land.
De bond meent dat niet geringschat
tend mag worden gedacht over de mil
jarden, die omgaan bij de handels- en
spaarbanken en ook bij de financie-
rings- en verzekeringsmaatschappijen
en die uit de portemonnaie van de
werknemers komen. De bank zou zich
bezig moeten houden met het beheren
van spaargelden van werknemers te
gen aantrekkelijke rente het beheren
ren van tijdelijk geblokkeerd spaar
loon, het verstrekken van leningen en
en hypotheken.
ROTTERDAM De politie in
Pijnacker heeft dc 42-jarige kantoor
bediende H. van V. aangehouden. Hij
wordt ervan verdacht dat hij ten na
dele van zijn werkgever een grote
meubelzaak in het centrum van Rot
terdam 36.000 gulden heeft verduis
terd.
De meubelhandel had bij de Rotter
damse politie aangifte gedaan toen uit
de boeken bleek, dat er een tekort was.
De kantoorbediende zou meubelen heb
ben verkocht eri het geld dat hij inde
niet hebben afgedragen.
Een van de gestolen schilderijen:
,,De Baker" van Jacob Maris.
van de Marei, die onmiddellijk de po
litie waarschuwde. Pas toen bleek, dat
er acht schilderijen waren verdwenen.
Zij waren van de wanden gerukt. Bo
vendien hadden de dieven vier andere
kostbare scHilderijeïi in een' van de ka
binetten op de grond gelegd. Deze wer
ken waren onbeschadigd.
Volgens de politie is het waarschijn
lijk, dat de diefstal door twee mannen
is gepleegd. Dit leidt men onder an
dere af uit de sporen die in de tuin
werden gevonden. Bovendien moeten
zij over een auto hebben beschikt om
de schilderijen te vervoeren. Het onder
zoek wees ook uit, dat zij tijdens de
diefstal rubber handschoenen hebben
gedragen. In een van de kabinetten,
waar de schilderijen waren gestolen,
werd een leeg geldkistje gevonden. De
rovers hadden dit uit de kassa van het
museum gestolen en er honderd gulden
uitgehaald. Huismeester Ter Weijden
verzekerde gistermiddag: „De dieven
moeten lieden zijn geweest, die bekend
waren in het museum. Zij hebben
nauwkeurig de alarminstallatie, die op
de deuren en enkele kostbare schilde
rijen was aangesloten, weten te om
zeilen. Toen ik woensdagavond om tien
uur mijn laatste ronde door de zalen
en kabinetten maakte, was er nog niets
aan de hand."
Dit is de tweede belangrijke schilde
rijendiefstal uit het Singermuseum bin
nen een jaar. In januari werd een kost
bare Rubens gestolen, die in Londen
werd teruggevonden.
SCHIPHOL Na zich bijna zeven
maanden lang nauwelijks opgemerkt in
Nederland te hebben opgehouden, is
Yvonne Paul, de veertigjarige voorma
lige secretaresse van het Nederlandse
consulaat in New York, gisteren weer
op Schiphol opgedoken.
Sinds enkele jaren probeert ze toe
gang te krijgen tot de Verenigde Staten,
waar ze echter steeds wordt geweigerd.
Ze heeft en krijgt geen visum.
Twee jaar geleden bivakkeerde ze uit
protest daartegen drie maanden lang in
de vertrekhal van Schiphol. Daaruit
werd ze in december 1967 door de politie
verwijderd.
Sindsdien heeft ze vanuit verschillen
de Europese steden geprobeerd naar
New York te vertrekken. Gisteren vloog
ze naar Frankfort, waar ze bij de Ame
rikaanse immigratiedienst wil aanklop
pen.
„Ik voel me radeloos ellendig", zei
Yvonne Paul voor haar vertrek naar
Frankfort. „Ik kan hier in Nederland
niet aarden. Ik voel me hier een soort
vrijlopende gevangene, 'n levend begra
ven opgejaagd stuk wild. Ik wil einde
lijk naar huis. Interesseert het dan nie
mand dat ik mijn leven verwoest? Ik
heb aangeboden om me in Vietnam voor
de Amerikanen verdienstelijk te maken.
Wat doe ik voor kwaad? Waarom mag
ik niet terug naar New York, waar ik
mijn flatje heb en waar ik gelukkig
ben?"
AMSTELVEEN Burgemeester Rijn-
ders van Amstelveen heeft in een brief
met klem de aandacht van minister
Bakker (Verkeer en Waterstaat) ge
vraagd voor de toenemende overlast,
die de Amstelveense bevolking de laat
ste maanden ondervindt van het vlieg
tuiglawaai.
De heer Rijnders heeft, bijvoorbeeld
zondag 24 augustus bij zijn kerkbezoek
geconstateerd dat de rust van de woon
wijk Amstelveen-Noord zeer ernstig
verstoord is geweest. De predikant
moest om de paar minuten ophouden
met spreken of zijn woorden herhalen
omduidelijk te maken wat hij wilde
zeggen.
De burgemeester zegt verder in zijn
schrijven dat hij niet kan nagaan of de
verkeerstoren van Schiphol wel met de
grootst mogelijke zorgvuldigheid werkt
om alleen bij gebleken absolute nood
zaak de baan 09/27 te gebruiken. Het
geeft hem, als bestuurder, wel eens
de indruk dat deze zorgvuldigheid niet
te allen tijde wordt betracht, „in de
zin van hantering van absolute nood
zaak".
Burgemeester Rijnders vraagt de mi
nister te willen bevorderen dat verder
gaande maatregelen worden genomen
ter bescherming van de Amstelveense
bevolking tegen de toenemende onleef
baarheid.
In de bezwaren van de burgemees
ter zijn ook opgenomen de vluchten,
die in de noord-zuid-richting regelma
tig dwars over de bebouwing van Am
stelveen worden gemaakt. De heer
Rijnders heeft de indruk dat deze
vluchten ook buiten de bebouwde kom
kunnen plaatsvinden maar dat men
dan ook maatregelen van disciplinaire
aard moet nemen om het vliegen over
de bebouwde kom tot het alleruiterste
streng te beperken.
ADVERTENTIE
WOENSDRECHT BU de 650 werk
nemers van het vliegtuigbouwbedrijf
Aviolanda N.V. in Woensdrecht bestaat
grote onrust over het voortbestaan van
het bedrijf. Gevreesd wordt, dat het
reparatiewerk aan vliegtuigen zal af
nemen en dat daardoor 400 mensen hun
werk zullen kwijtraken. Het repareren
van burgervliegtuigen is moeilijker ge
worden na de sluiting van het mili
taire vliegveld Woensdrecht op 1 okto
ber van vorig jaar.
Sinds het vliegveld dicht is, moet
voor het aan- en afvliegen van repa
ratievliegtuigen steeds een man van de
Rijksluchtvaartdienst naar het vlieg
veld komen om de verkeerstoren te
bemannen. Dit gaat met hoge kosten
gepaard.
De ondernemingsraad heeft zich, vol
gens de Metaalkoerier, het blad van
de metaalbedrijfsbond van het NVV, tot
de drie erkende vakbonden gewend om
zijn ongerustheid kenbaar te maken.
De raad vindt dat het vliegveld voor de
burgerluchtvaart opengesteld moet wor
den. De Stichting Aero Woensdrecht,
waarin behalve het bedrijf ook de ge
meenten Bergen op Zoom en Woens
drecht zitten, spant zich zeer in voor
de openstelling. Ook het lesbedrijf van
de KLM heeft interesse voor het vlieg
veld. Het ministerie van verkeer en
waterstaat heeft plannen in studie be
treffende het vliegveld. Het voelt er
wel voor het open te stellen voor de
burgerluchtvaart maar dan dienen de
belangstellenden de kosten van de daar
voor nodige voorzieningen te betalen.
De startbaan zal verzwaard en ver
lengd moeten worden, wat achttien mil
joen gulden gaat kosten. Het ministe
rie wil daar wel geld voor op tafel
leggen, mits provincie en gemeenten
in de kosten willen delen.
Volgens de Metaalkoerier, vraagt de
ondernemingsraad van Aviolanda zich
af, waarom in dit geval de belang
hebbenden het geld bij elkaar moeten
brengen. Daarbij wordt opgemerkt, dat
nieuwe zeehavens wel met overheids
geld worden gefinancierd.
De komst van het lesbedrijf van de
KLM zou, volgens het blad, de werk
gelegenheid bij Aviolanda zeker met
150 arbeidsplaatsen doen toenemen.
Wordt ook nog rekening- gehouden met
de werknemers, die het lesbedrijf van
de KLM nodig heeft, dan gaat, schrijft
de Metaalkoerier, de keus tussen 200
en 1500 arbeidsplaatsen.
Bij Fokker in Amsterdam - Aviolan
da is een volle dochter van deze onder
neming - is men niet zo bevreesd voor
het slinken van de werkgelegenheid in
het bedrijf te Woensdrecht. Men rekent
er daar op dat de reparaties aan bur
gervliegtuigen door zullen blijven gaan.