Kabinet zal Miljoenen nota wel overleven ncwooN Kunstroof uit Singer is nog een mysterie Alpheuse werf - in- nood biedt zich zelf ter overname aan NAJAARSBEURS GEBRUIKSGOEDEREN VAKBEURZEN En dat móet ook voor opzet van Achttien ai idoim© Conservatrice tegelijk met directeur afwezig OOK POSTGIRO BEGINT MET BETAALKAARTEN Yvonne Paul weer even op Schiphol Dominee in Amstelveen is niet te verstaan door vlie^herrie" Aviolanda-Woensdrecht staat of valt met het wederom openstellen van vliegveld yCm zo^U Maa^°ag LSEPT^berJ Vurige minnaar geelt het op Acht schilderijen vermist in Laren Advertentie met: „Brieven onder nummer In navolging van banken UITBESTEED WERK JAAGT KOSTEN OP Voorlojiiii geen kabelhaan in SchoorI CNV-bond acht tijd rijp voor speciale werk- nemersbank Grote fraude in meubelzaak kon. ned. jaarbeurs utrecht VR/j Dag INTER DECOR rfrnhardhal-marijkehal VERLICHTING margriethal POLITIEK DEN HAAG VERWACHT KOMENDE WEKEN WEL ENIG OPWAAIEND STOF, MAAR Duidelijkheid >Iee de boer op Verlanglijstje Niet eerst de meubelen en dan de mensen. Ze moeten bij elkaar passen zegt Te bescheiden „Zetbazen" Jonge functionaris voor het N.V.V. VIT DE LIJST GAT lis HEG AL EERDER VEEL OVERWERK TWEE WANNEN BURGEMEESTER IN KLAAGSCHRIFT: ZEEHAVENS WÈL VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1969 ADVERTENTIE ^iGuSri ;c^Ê^PTEMBERi OPENINGSTIJDEN ALLE BEURZEN: VAKBEURS VERLICHTING werkdagen van 9 18 uur maandag -1dinsdag 2 en woensdag 3 sept zondau 31 auq van 10-18 uur ook van 19-22 uur zondag 31 aug. vanIO 18 uur ook van 19 22 uur voordelige trein-toegangbiljetten op de stations verkrijgbaar DEN HAAG De opzet van de „Achttien" (KVP. ARP en CHU) om samen de opmars naar de Tweede-Kamerverkiezingen in 197I te gaan ondernemen, is gegrond op de verwachting, dat het kabinet-De Jong de volle periode f1967 1971) zal uitdienen. Met de voorkennis van de plannen voor de komende twee jaar, zien de politieke leiders van de regeringspartijen trouwens ook geen on overkomelijke moeilijkheden. Miljoenennota en Troonrede zullen wellicht heel wat stof doen opwaaien en hij de grote politieke debatten medio oktober zal het in de Tweede Kamer af en toe hard toegaan, maar het kabinet De Jong zal er ongeschonden uit te voorschijn komen. Zo is de politieke prognose op het ogenblik. Daarna zal dan, volgens deze redene ring, de weg naar 1971 open liggen- De eerste stappen op die weg zullen KVP, ARP en CHU in hét najaar zetten in de vorm van uitspraken van de partij raden. Deze uitspraken zullen niet al leen de goedkeuring moeten betekenen van de bereikte akkoorden en de nieu we plannen, maar ook de richting moe ten aangeven van het gezamenlijk op trekken. Over de strategie heerst er in de Achttien, het overlegorgaan, thans reeds volstrekte overeenstemming. In die kring gaat men ervan uit, dat deze vorm van christendemocratische sa menwerking het eerste brok politieke duidelijkheid is, dat het Nederlandse partijbestel in de tweeëneenhalf jaar, dat er nu al over wordt gepraat, heeft voortgebracht. Het plan om niet slechts met een concept-regeringsplan te komen, maar ook de man, die het moet uitvoeren, aan de kiezer voor te stellen is even eens nieuw. Verder is de voorgenomen „begeleiding" van het kabinet door de fractieleiders ook nog nooit zo openlijk naar voren gebracht. Voor de aanhangers van de aloude leer van het dualisme in ons staats bestel, de scheiding tussen de uitvoe rende regeringsmacht en het controle rende parlement, zal het een hele kluif zijn. Velen zullen het beschouwen als een. omwenteling! In de komende twee jaar zal het er voor de Achttien om gaan of het kabi net De Jong erin zal slagen een zoda nig beleid te voeren, dat de drie con fessionele partijen ermee de boer op kunnen gaan in de verkiezingscampag ne. Zij moeten erop kunnen terugval len, om de kiezers te overtuigen dat een voortzetting ervan tot 1975 het beste is. Met name wat de KVP betreft zal het beleid van het kabinet-De Jong een duidelijk sociaal stempel moeten krij gen. Daarmee zal het in september al voor de dag moeten komen. De grote knelpunten bfj de algemene politieke en financiële beschouwingen op 13, 14 en 15 oktober liggen dan ook op dit terrein. De verhoging van de BTW, de com pensatie aan de laagste inkomens en de sociaal zwakkeren en de verhouding tussen directe en indirecte belastingen plus daarbij de inflatiecorrectie op de loon- en inkomstennelasting, dit alles vormt zo al een rijstebrijberg van moei lijkheden. Dan is er de democratisering van het wetenschappelijk onderwijs: de nieuwe bestuursvorm van onze univer siteiten en hogescholen. Verder is er wat kan worden aange duid met de term „sociale democra- ADVERTENTIE KORTE LIJNBAAN 21 TEL 010/112955 ROTTERDAM GROTE MARKTSTR. 6 TEL 070/116162 DEN HAAG MARIAPLAATS2 TEL. 030/16900 UTRECHT BRINK 93 TEL. 05700/12411 DEVENTER tie": de medezeggenschap in de onder neming, de structuur van de vennoot schap, spaarloon, vermogensaanwasde- ling en wat de fiscus daarmee doet en tenslotte de positie van de werkende jeugd. Dit zijn wel zo ongeveer de be langrijkste punten op sociaal-econono- misch gebied op het verlanglijstje van de Achttien. Bovendien eisen zij, dat wordt uitge zocht waar tegenwoordig eigenlijk de werkelijke sociale noden liggen: niet zozeer meer bij de loontrekkenden als wel onder de kleine zelfstandigen, pen sioentrekkers, alleenstaande werkende vrouwen en andere groepen, die nog minder duidelijk aanwijsbaar zijn. De regeringsmeerderheid verwacht, dat het kabinet zich geen builen zal vallen aan de plannen voor het tweede deel van de rit, welke voor een belang rijk deel op de tweede dinsdag in sep tember zullen worden onthuld. De Acht tien mikken echter op een verderlig- gend doel, namelijk op de regerings combinatie voor de volgende kabinets periode. Met het politieke oog op dat doel gericht, verlangen zij dat het optreden van het kabinet-De Jong aanvaardbaar der, aansprekender en vooral populair der wordt, dat het niet alleen handen en voeten krijgt, maar ook dat het be ter over het. voetlicht komt. Het gaat de Achttien dus niet uitsluitend om de maatregelen, die uit het beleid voort vloeien, maar ook om de manier waar op het kabinet-De Jong zijn beleid „brengt". s Over de presentatie van dit kabinet is men stellig niet tevreden. Premier De Jong munt inderdaad niet uit door grote vaardigheid in het bespelen van de publieke opinie. Hem kan eerder een teveel aan bescheidenheid worden ver weten. Enkele leden van het kabinet, die het bovendien enkele malen zwaar te ver duren hebben gehad in de Tweede Ka mer, zoals mr. De Block (Economische Zaken) en ir. Schut (Volkshuisvesting), zijn ook al geen oratorische grootmees ters. Het tegenovergestelde wordt mr. Beernink (Binnenlandse Zaken) verwe ten: hij Is te zelfverzekerd en spreekt te hard! Hoe de Achttien zich voorstellen in deze tekortkomingen van het kabinet- De Jong te voorzien is nog niet uit gedokterd, maar wel bestaat er in die kring het stellige voornemen om zich in ieder geval in het vervolg beter op de hoogte te stellen van de beleids voorbereiding. Dit komt er in de praktijk op neer, dat de fractievoorzitters zich meer dan tot nu toe gaan bezighouden met de regeringspolitiek voordat deze in wets ontwerpen, nota's en dergelijke aan het parlement, wordt geopenbaard. Men kan in die kring zelfs de opvatting ho ren verkondigen, dat de ministers ook zijn te beschouwen als de uitvoerders van het regeringsprogram, zoals dat is voortgevloeid uit de afspraken, die de fractieleiders bij de kabinetsformatie hebben gemaakt. Volgens die redenering is het dan goed om wat zorgvuldiger op het werk van de „zetbazen" te letten, hun advie zen te verstrekken en hen er bfj tyd en wijle, als het politiek noodzakelijk is, erop te wijzen dat zij dit of dat beter zus of zo in het vat zouden kun nen gieten. Dit alles moet gebeuren om tegen het einde van de rit, dus aan de voor avond van de verkiezingen, zo gunstig mogelijk voor de dag te kunnen komen. Dit moet de grondslag worden waar op de Achttien een ontwerp-regerings beleid voor de jaren 1971-75 willen uit stippelen. En dan leveren zij behalve het program ook nog de man die het moet doen. pVn nogal onstuimige minnaar uit Nijmegen ligt dik in het ver band in een ziekenhuis. Dat is niet verwonderlijk na al hetgeen hij be leefd heeft. Het begon toen de achttienjarige jongeman zijn vijftienjarig vrien dinnetje met wie hij een afspraak had, maar niet zag komen opda gen. Enkele gedienstige vrienden vertelden hem, dat het meiske in een bar achter een glaasje prik zat. De knaap nam het niet. Hij ging posten bij de bar. Zo gauw zij naar buiten kwam, stortte hij zich naar voren, maar hij werd opgevangen door een kordon vriendinnetjes van het vriendinnetje. Het meisje, om wie het ging, verschool zich in een portiek. De jongen rukte zich los en dook ook het portiek in. Door een stapje opzij te doen bewerkte de aangebe dene echter dat haar amant hals overkop de etalage invloog. Met wat oppervlakkige wonden kroop de jongen weer de etalage uit, rende straat op achter het meis je aan en werd aangereden door een auto, die hem weer op het trot toir voor de bewuste etalage deed belanden. In het ziekenhuis heeft hij ver klaard dat meisje als een verloren zaak te beschouwen UTRECHT De hoofdbesturenver- gadering van het NVV heeft de heer Wim Kok benoemd tot lid van het da gelijks bestuur van het NVV. De heer Kok, die 31 jaar is en thans lid is van het hoofdbestuur van de Algemene Ne derlandse Bouwbedrijfsbond, is nu het jongste bestuurslid van het NVV. In het dagelijks bestuur van het NVV bestond al enige tijd een vacature na het overlijden van de heer W. F. van Tilburg. De heer Kok trad na zijn opleiding aan 't NOIB in Breukelen in dienst als assistent van de wetenschap me dewerker van de Algemene Nederland se Bouwbedrijfsbond. In 1965 werd hij benoemd tot economisch medewerker van deze bond en in 1967 werd hij be stuurslid. De nieuwe NVV-functionaris zal speciaal worden belast met EEG- zaken, volkshuisvesting en ontwikke lingshulp. LAREN In de gisternacht in het Singermuseum in Laren gepleegde schilderijenroof was gisteravond nog geen enkel licht gekomen. Er worden acht kostbare schilderijen vermist, waaronder een Breitner f25000 gulden), een Jacob Maris 7500 gulden) en een Israels (3000 gulden). Het onderzoek van de politie wordt bemoeilijkt, door dat gisteravond nog niet bekend was welke de vijf andere gestolen schilde rijen zijn. De conservatrice van het museum, mejuffrouw M. van Es, was voor enke le dagen op zakenreis in België. Ze was gisteren onbereikbaar. Zij is de enige, die uit het hoofd kan weten wel ke schilderijen er worden vermist. Ook de directeur van het Singer-mu- seum, de heer Pieter Leffelaar, was in België voor een gecombineerde za ken- en vakantiereis. Nadat hij was te ruggeroepen, arriveerde hij gistermid dag laat in Laren. Maar ook hij kon onvoldoende uitsluitsel geven over de verdwenen schilderijen. Hij kon alleen zeggen, dat er zeven aquarellen van meesters van de Amsterdamse en Haag se school waren verdwenen. Van Breitner werd het olieverfschil derij „Sleperswagen met Wit Paard" gestolen. Het werk (99 bij 59 centime ter) hing in de Dooijewaardzaal, waar de dieven het schilderij uit de lijst hebben gelicht. De Breitner was eigen dom van mevrouw E. Dukes-Vam Em- den-Schmid uit Buitenveldert. Zij had het schilderij geruime tijd geleden in bruikleen, afgestaan aan het Singer-mu seum. De andere gestolen werken hingen in de kabinetten in een andere vleugel van het museum en behoorden tot de eigen collectie. Hiertoe behoorden „De Baker" (51 x 44 cm) van Maris en „Grootvader met kleinkind voor ven ster" (59 x 46 cm) van Israëls. Volgens de politie en museumdirectie, hebben de daders waarschijnlijk weinig ver stand van schilderijen gehad, omdat zij in een aangrenzend kabinet veel kost baarder werken van Boudin en andere meesters onaangeroerd hebben gelaten. De dieven hebben - waarschijnlijk in de voornacht - een gat gemaakt in de heg, die rond het museum loopt. Aan vankelijk hebben zij aan de achterkant van het museum geprobeerd een dikke ruit van een voorgalerij uit de spon ningen te lichten. Toen dit niet lukte, sloegen zij de ruit in met een bijl, die zij uit het tuinhuisje hadden gehaald. De diefstal werd gisterochtend om kwart over negen ontdekt door huis meester J. ter Weijden (54), toen deze zijn ronde door het museum maakte. Hij waarschuwde administrateur K. DEN HAAG Dc P.T.T. gaal. in navolging van de banken, ook girobetaal kaarten en giropassen uitgeven. In oktober begint de postgirodienst met het toe-v zenden van aanvraagformulieren aan zijn rekeninghouders. Per dag zullen zo'n 25.000 formulieren de deur uit gaan. De girobetaalkaart wordt door de Postcheque- en Girodienst gegarandeerd tot honderd gulden. De giropas, die als legitimatiebewijs geldt, bevat het post rekeningnummer. naam en handteke ning van de houder ter vergelijking van deze gegevens op de girobetaalkaart. De bekende blauwe girokaart en de kascheque blijven normaal In omloop. Voor een girobetaalkaart en een giro pas komen de particuliere rekeninghou ders in aanmerking, die hebben bewezen een geoorloofd gebruik van hun post rekening te maken. Ook voor hun ge machtigden, zoals echtgenoten, kan een giropas worden aangevraagd. De winkelier, die met het nieuwe be taalmiddel gaat werken, kan rekenen op snelle afwikkeling. De verrekening tus sen hem en de Postcheque- en Giro dienst geschiedt door bijschrijving van het totale bedrag der ingezonden giro betaalkaarten op zijn postrekening. De rekeninghouder krijgt op zijn aan vraag een giropas en twintig girobetaal kaarten met een garantie tot honderd gulden per kaart toegezonden. De rekeninghouder verbindt zich giro betaalkaarten slechts af te geven indien hij over voldoende tegoed beschikt. ALPHEN AAN DEN RIJN Het scheepsbouwbedrijf D. cn Joh. Boot nv in Alphen aan den R(jn verkeert in moeilijkheden. Het heeft zich ter over name aangeboden. In advertenties „onder nummer" in enkele kranten staat dat er circa 150 wefknemers zijn en dat de orderporte feuille ongeveer tien miljoen gulden omvat. De moeilijkheden schijnen voort te komen uit de hoge kosten van overwerk en uitbesteed werk om de opdrachten op tijd af te leveren. Mr. B. W. Biesheuvel beaamde gis teren, dat hij als voorzitter van het Col lege voor de Scheepsbouw op de hoogte is van de moeilijkheden. Hij zei: „De zaak staat er heel beroerd voor". De heer Th. G. Boot. directielid de werf. bevestigde dit evenwel Hij reageerde: ..U stelt mij voor rassingen". Tot het bedrijf behoren de nieuw- van niet. ver- SCHOORL Er komt voorlopig geen kabelbaan in Schoorl. Staatsbosbeheer, dat de voor de baan bestemde grond in erfpacht had gegeven aan de Stich ting Hoog-Schoorl, had niet voorzien dat deze grond gedeeltelijk eigendom is van particulieren. Een aantal bezwaarschriften van par ticulieren en natuurbeschermers te gen de aanleg van de kabelbaan heeft ertoe geleid, dat van de aanleg moet worden afgezien. De Stichting Hoog- Schoorl lijdt hierdoor een financiële strop van ongeveer drie ton, besteed aan de voorbereiding van de aanleg van de baan. De gemeente Schoorl zal binnenkort een nieuw bestemmingsplan, waarin de baan weer is opgenomen, aanbieden aan Gedeputeerde Staten van Noord- Holland. bouwwerf „De Vooruitgang'' en de re- paratiewerf „De Industrie Beide zijn aan de Oude Rijn geleden. De vennoot schap beschikt ok over de motorenfa- briek „De Industrie". D. en Joh. Boot NV werd in 1851 opgericht. In 1967 was de werf van Boot in Al phen aan de Rijn ook al in moeilijkhe den, toen door gebrek aan opdrachten. Een verzoek om verkorting van de werktijd werd niet ingewilligd. Korte tijd later was de orderporte feuille zo goed gevuld, dat het bedrijf tot 1970. van werk was voorzien. In afbouw verkeren twee schepen voor Nederlandse opdrachtgevers. Het zijn een passagiersschip voor de binnen wateren en een tanker met een draag vermogen van 1500 ton voor het ver voer van vloeibaar gas. Ingewijden vrezen, dat de werf alleen al op de bouw van het passagiersschip meer dan een miljoen gulden verlies zal lijden. In aanbouw of in bestelling zijn twee gasolietankers en een containerschip voor Westduitse rekening. Wegens de korte levertijden die de directie voor de nieuwe opdrachten heeft aanvaard, moet veel duurbetaald overwerk worden gedaan. Tevens moet een deel van het werk worden uitbe steed. Daarnaast dreigt er verloop on der het personeel. Voor het verrichten van overwerk kent het bedrijf zulke hoge toeslagen toe, dat zelfs de Metaalbedrijfsbond NW er bezwaar tegen ging maken. De werf wilde ook meer overwerk laten verrich ten dan de arbeidsinspectie toestaat. De heer M. Pit, districtsbestuurder van deze bond zei hiervan: „Er ontstaan op die manier niet alleen onmenselijke werktijden, maar het is ook funest uit het oogpunt van bedrijfseconomie. De mensen hebben maar een bepaalde hoe veelheid energie, Als je daar roofbouw op gaat plegen, daalt de arbeidspresta tie sterk". Hij vindt het ook merkwaardig dat de directie in februari van dit jaar eigener beweging alle lonen met 3'/s procent verhoogde. De werknemers en de bond zijn nog niet ingelicht over de bedoelingen van de werfdirectie. Aan de hand van de genoemde over wegingen komt het de heer Pit niet vreemd voor, dat 't bedrijf in moeilijk heden verkeert. UTRECHT De tijd is aangebroken om de financiële kracht van alle loon- en salaristrekkenden in Nederland te bundelen in een werknemersbank. De invloed van de werknemers op het maatschappelijk en economisch leven zou daardoor aanmerkelijk worden ver stevigd. Deze mening bestaat bij de Neder landse christelijke agrarische bedrijfs- bond, aangesloten bij het CNV. In zijn orgaan „Samenwerking" vraagt de bond zich af waarom er wel een Boe renleenbank en een Middenstandsbank bestaan en geen werknemersbank. Een dergelijke bank zou, volgens de NCAB. van invloed kunnen zijn op het ver anderen van de sociaal-economische verhoudingen in ons land. De bond meent dat niet geringschat tend mag worden gedacht over de mil jarden, die omgaan bij de handels- en spaarbanken en ook bij de financie- rings- en verzekeringsmaatschappijen en die uit de portemonnaie van de werknemers komen. De bank zou zich bezig moeten houden met het beheren van spaargelden van werknemers te gen aantrekkelijke rente het beheren ren van tijdelijk geblokkeerd spaar loon, het verstrekken van leningen en en hypotheken. ROTTERDAM De politie in Pijnacker heeft dc 42-jarige kantoor bediende H. van V. aangehouden. Hij wordt ervan verdacht dat hij ten na dele van zijn werkgever een grote meubelzaak in het centrum van Rot terdam 36.000 gulden heeft verduis terd. De meubelhandel had bij de Rotter damse politie aangifte gedaan toen uit de boeken bleek, dat er een tekort was. De kantoorbediende zou meubelen heb ben verkocht eri het geld dat hij inde niet hebben afgedragen. Een van de gestolen schilderijen: ,,De Baker" van Jacob Maris. van de Marei, die onmiddellijk de po litie waarschuwde. Pas toen bleek, dat er acht schilderijen waren verdwenen. Zij waren van de wanden gerukt. Bo vendien hadden de dieven vier andere kostbare scHilderijeïi in een' van de ka binetten op de grond gelegd. Deze wer ken waren onbeschadigd. Volgens de politie is het waarschijn lijk, dat de diefstal door twee mannen is gepleegd. Dit leidt men onder an dere af uit de sporen die in de tuin werden gevonden. Bovendien moeten zij over een auto hebben beschikt om de schilderijen te vervoeren. Het onder zoek wees ook uit, dat zij tijdens de diefstal rubber handschoenen hebben gedragen. In een van de kabinetten, waar de schilderijen waren gestolen, werd een leeg geldkistje gevonden. De rovers hadden dit uit de kassa van het museum gestolen en er honderd gulden uitgehaald. Huismeester Ter Weijden verzekerde gistermiddag: „De dieven moeten lieden zijn geweest, die bekend waren in het museum. Zij hebben nauwkeurig de alarminstallatie, die op de deuren en enkele kostbare schilde rijen was aangesloten, weten te om zeilen. Toen ik woensdagavond om tien uur mijn laatste ronde door de zalen en kabinetten maakte, was er nog niets aan de hand." Dit is de tweede belangrijke schilde rijendiefstal uit het Singermuseum bin nen een jaar. In januari werd een kost bare Rubens gestolen, die in Londen werd teruggevonden. SCHIPHOL Na zich bijna zeven maanden lang nauwelijks opgemerkt in Nederland te hebben opgehouden, is Yvonne Paul, de veertigjarige voorma lige secretaresse van het Nederlandse consulaat in New York, gisteren weer op Schiphol opgedoken. Sinds enkele jaren probeert ze toe gang te krijgen tot de Verenigde Staten, waar ze echter steeds wordt geweigerd. Ze heeft en krijgt geen visum. Twee jaar geleden bivakkeerde ze uit protest daartegen drie maanden lang in de vertrekhal van Schiphol. Daaruit werd ze in december 1967 door de politie verwijderd. Sindsdien heeft ze vanuit verschillen de Europese steden geprobeerd naar New York te vertrekken. Gisteren vloog ze naar Frankfort, waar ze bij de Ame rikaanse immigratiedienst wil aanklop pen. „Ik voel me radeloos ellendig", zei Yvonne Paul voor haar vertrek naar Frankfort. „Ik kan hier in Nederland niet aarden. Ik voel me hier een soort vrijlopende gevangene, 'n levend begra ven opgejaagd stuk wild. Ik wil einde lijk naar huis. Interesseert het dan nie mand dat ik mijn leven verwoest? Ik heb aangeboden om me in Vietnam voor de Amerikanen verdienstelijk te maken. Wat doe ik voor kwaad? Waarom mag ik niet terug naar New York, waar ik mijn flatje heb en waar ik gelukkig ben?" AMSTELVEEN Burgemeester Rijn- ders van Amstelveen heeft in een brief met klem de aandacht van minister Bakker (Verkeer en Waterstaat) ge vraagd voor de toenemende overlast, die de Amstelveense bevolking de laat ste maanden ondervindt van het vlieg tuiglawaai. De heer Rijnders heeft, bijvoorbeeld zondag 24 augustus bij zijn kerkbezoek geconstateerd dat de rust van de woon wijk Amstelveen-Noord zeer ernstig verstoord is geweest. De predikant moest om de paar minuten ophouden met spreken of zijn woorden herhalen omduidelijk te maken wat hij wilde zeggen. De burgemeester zegt verder in zijn schrijven dat hij niet kan nagaan of de verkeerstoren van Schiphol wel met de grootst mogelijke zorgvuldigheid werkt om alleen bij gebleken absolute nood zaak de baan 09/27 te gebruiken. Het geeft hem, als bestuurder, wel eens de indruk dat deze zorgvuldigheid niet te allen tijde wordt betracht, „in de zin van hantering van absolute nood zaak". Burgemeester Rijnders vraagt de mi nister te willen bevorderen dat verder gaande maatregelen worden genomen ter bescherming van de Amstelveense bevolking tegen de toenemende onleef baarheid. In de bezwaren van de burgemees ter zijn ook opgenomen de vluchten, die in de noord-zuid-richting regelma tig dwars over de bebouwing van Am stelveen worden gemaakt. De heer Rijnders heeft de indruk dat deze vluchten ook buiten de bebouwde kom kunnen plaatsvinden maar dat men dan ook maatregelen van disciplinaire aard moet nemen om het vliegen over de bebouwde kom tot het alleruiterste streng te beperken. ADVERTENTIE WOENSDRECHT BU de 650 werk nemers van het vliegtuigbouwbedrijf Aviolanda N.V. in Woensdrecht bestaat grote onrust over het voortbestaan van het bedrijf. Gevreesd wordt, dat het reparatiewerk aan vliegtuigen zal af nemen en dat daardoor 400 mensen hun werk zullen kwijtraken. Het repareren van burgervliegtuigen is moeilijker ge worden na de sluiting van het mili taire vliegveld Woensdrecht op 1 okto ber van vorig jaar. Sinds het vliegveld dicht is, moet voor het aan- en afvliegen van repa ratievliegtuigen steeds een man van de Rijksluchtvaartdienst naar het vlieg veld komen om de verkeerstoren te bemannen. Dit gaat met hoge kosten gepaard. De ondernemingsraad heeft zich, vol gens de Metaalkoerier, het blad van de metaalbedrijfsbond van het NVV, tot de drie erkende vakbonden gewend om zijn ongerustheid kenbaar te maken. De raad vindt dat het vliegveld voor de burgerluchtvaart opengesteld moet wor den. De Stichting Aero Woensdrecht, waarin behalve het bedrijf ook de ge meenten Bergen op Zoom en Woens drecht zitten, spant zich zeer in voor de openstelling. Ook het lesbedrijf van de KLM heeft interesse voor het vlieg veld. Het ministerie van verkeer en waterstaat heeft plannen in studie be treffende het vliegveld. Het voelt er wel voor het open te stellen voor de burgerluchtvaart maar dan dienen de belangstellenden de kosten van de daar voor nodige voorzieningen te betalen. De startbaan zal verzwaard en ver lengd moeten worden, wat achttien mil joen gulden gaat kosten. Het ministe rie wil daar wel geld voor op tafel leggen, mits provincie en gemeenten in de kosten willen delen. Volgens de Metaalkoerier, vraagt de ondernemingsraad van Aviolanda zich af, waarom in dit geval de belang hebbenden het geld bij elkaar moeten brengen. Daarbij wordt opgemerkt, dat nieuwe zeehavens wel met overheids geld worden gefinancierd. De komst van het lesbedrijf van de KLM zou, volgens het blad, de werk gelegenheid bij Aviolanda zeker met 150 arbeidsplaatsen doen toenemen. Wordt ook nog rekening- gehouden met de werknemers, die het lesbedrijf van de KLM nodig heeft, dan gaat, schrijft de Metaalkoerier, de keus tussen 200 en 1500 arbeidsplaatsen. Bij Fokker in Amsterdam - Aviolan da is een volle dochter van deze onder neming - is men niet zo bevreesd voor het slinken van de werkgelegenheid in het bedrijf te Woensdrecht. Men rekent er daar op dat de reparaties aan bur gervliegtuigen door zullen blijven gaan.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7