Vakbondsleider in de West verbitterd Ong a Kwie twijfelt aan rechtszekerheid op Antillen Opheffing spaarbank zonder faillissement Nieuwe encyclopedie bedrijfseconomie TWEEDEHANDS LOCS VOOR N.S. Buitengewoon hoge waardering van „Apollo ll"-uitzending Benzine-lood gaat onze gezondheid bedreigen Nieuwe straaljagers voor de luchtmacht „Loonpolitieke stap terug in 1970" TOT JAAR 2000 WEINIG GEVAAR T ransatlantische conferentie over containers Constantijn had geheim contact met junta Blijkens gegevens van N.O.S.: Snellere aflevering van telegrammen GESCHEIDEN HEKSENKETEL „ST. WILL1BRORDUS" KAARTETS GESCHUD GEES PANIEK OPTIMISTISCH Opblijvers Radi IN NOVEMBER HIER VERWACHT VRIJDAG 29 AUGUSTUS 1969 WILLEMSTAD Vermoeid en slecht ziet de Cura^aose vakbondsleider Ong a Kwie eruit als hij na ruim een week in de cel te hebben gezeten eindelijk thuis is. De hele week is hij in hongerstaking geweest. Enkele dagen lang heeft hij zelfs geen slok gedronken. Vraag: Wat is uw mening over de rechtszekerheid en de rechtspleging op de Nederlandse Antillen? Ong a Kwie: Vóór mijn arrestatie op 18 augustus dacht ik dat er een be hoorlijke rechtszekerheid op de Antillen bestond. Sindsdien heb ik mij bedacht. Alles wat er na mijn arrestatie is ge beurd vond ik een grote komedie. Vraag: Wat vindt u van de vak bondsbeweging op de Antillen? Ong a Kwie: De vakbeweging is hier natuurlijk nog erg jong. Zelf heb ik sta ge gelopen in Nederland. Dat was van september 1963 tot maart 1964. Ver scheidene keren heb ik in Latijnsame- rikaanse landen korte cursussen ge volgd. Ik zou mezelf geen topvakbonds- leider willen noemen maar ik weet er toch wel een beetje van. Er is natuur lijk nog veel kader nodig. Dat ont breekt ons. Wij hebben indertijd wel moeite gedaan om Antilliaans kader te laten vormen in Nederland want we willen bijzonder graag nauw samen werken met de Nederlandse vakbonden. WASHINGTON Vier Amerikaanse en vier Westeuropese scheepvaartmaat schappijen die diensten onderhouden op de noordatlantische route hebben beslo ten tot de oprichting van een freight conference voor rederijen met contai nerschepen. Het zijn American Export Isbrandtsen Lines, Atlantic Container Line, Dart Container Line, Holland- Amerika iyn, Moore Mccormack Lines, Norddeutsche Lloyd, Sea-land Service en United States Lines. De oprichters vinden het nodig dat er een „containerconference" komt in ver band met de snelle toeneming van het vervoer van laadkisten en de bouw van speciaal daarvoor ingerichte schepen. De oprichting moet nog worden goed gekeurd door de Amerikaanse Federal Maritime Commission. De nieuwe organisatie gaat Transat lantic Freight Conference heten. Zij zal haar eigen tarieven en andere voor waarden voor het containervervoer tus sen Europa en de Verenigde Staten mo gen vaststellen. Zij zal ook zelf mogen uitmaken of andere scheepvaartmaat schappijen kunnen toetreden. Er is een strenge regeling voor intern toezicht getroffen. Er komt ook een klachten afdeling voor de bevrachters die met de aangesloten rederijen zaken doen. De organisatie zal vooral aandacht schenken aan de bijzondere behoeften van het zich snel ontwikkelende contai nervervoer, zowel wat de tarieven als wat de transportmethoden betreft. DEN HAAG De telegraafkantoren in de drie grote steden zullen met in gang van 1 september de daar binnen gekomen telegrammen, indien mogeiyk, rechtstreeks per telefoon of telex aan de geadresseerden in het hele land afleve ren. Het kantoor in de plaats waar de ge adresseerde woont, wordt dus niet meer ingeschakeld. De rechtstreekse afleve ring zal behalve voor geadresseerden met een telegramadres ook worden be proefd voor telegrammen met een volle dig adres, waarvan de geadresseerde telefoon heeft. De maatregel heeft drie voordelen, al dus de P.T.T.: versnelling in het ver keer, minder kans op fouten en een aan zienlijke arbeidsbesparing. BAD SCHINZACH De Griekse ko ning in ballingschap, Constantijn, heeft een geheime ontmoeting gehad met de Griekse minister van Buitenlandse Za ken Pipinelis. De ontmoeting vond plaats in het Zwitserse plaatsje Bad Schinznach, 45 kilometer van Zürich. Pipinelis ver blijft al een paar weken in het dorp. Men was toen in Nederland echter bang dat kadervorming daar opgevat zou worden als een soort verkapt kolo nialisme van Nederland. Dat is natuurlijk helemaal niet het geval. We werken nu wel samen met het NVV maar er zou nog veel meer moeten gebeuren. Vraag: Als Nederland bereid zou zijn mee te werken aan de kadervorming binnen de vakbonden, zou u dan de ge schikte mensen hebben voor die oplei ding? Ong a Kwie: O ja, ongetwijfeld. Ik zou meteen een aantal mensen kunnen aanwijzen. Vraag: Waarom zoudt u de mensen naar Nederland willen sturen? Ong a Kwie: Nederland zou je een soort universiteitscentrale voor vakbon den kunnen noemen. Het vakbondswe zen is in Nederland geweldig hoog ont wikkeld en daar kunnen we enorm veel van leren. Ik sluit samenwerking met Latijns-Amerika natuurlijk niet uit, maar in Nederland is men nu eenmaal veel verder op dit gebied. Volgens Ong a Kwie moet het vak bondswezen gescheiden blijven van de politiek. „De politieke partijen probe ren te veel invloed te krijgen op de vakbonden", vindt hij. Hij ziet de toe komst van het vakbondswezen op de Antillen zeer hoopvol in, vooral wan neer Nederland daartoe flink zou wil len bijdragen. Ong a Kwie is nu wel thuis maar hij is nog niet ontslagen van rechtsvervol ging. Het is niet bekend wanneer zijn zaak zal voorkomen. Die zaak zou opruiïing moeten zijn De vakbondsleider ontkent dit. Hij be weert zeker niet gezegd te hebben de „kapitalistische winkels" maar in brand te steken. Hij geeft wel toe in de buurt van Texas. Instruments gezegd te hebben dat dit een Amerikaanse fir ma is die geweigerd heeft de vakbond te erkennen. Bij deze verklaring blijft hij. Hij is ervan overtuigd de waarheid gesproken te hebben. Daar tegenover staat een verklaring van zeven politiemannen. Die beweren dat Ong a Kwie in de buurt van Berg Altena gezegd zou hebben: „Nu is het hek van de dam. Nu gaan we naar de stad en alles wordt in brand gestoken". Ong a Kwie betwijfelt of hij dat heeft gezegd. „Misschien is het wel zo, maar ik betwijfel of iedereen die daar bij was, alle woorden precies kan weerge ven. Het was er een geweldige heksen ketel". Verbitterd is de vakbondsleider over zijn ervaringen tijdens zijn arrest. Uit protest tegen de behandeling daar is hij in hongerstaking gegaan, al op de dag van zijn arrestatie. In de eerste uren van zijn arrest werd zijn verzoek om een boterham aanvankelijk botweg genegeerd. Pas nadat een assistent-rechercheur twee maal zelf de aandacht op het verzoek van Ong a Kwie gevestigd werd er een boterham besteld. In de gevange nis werd hem op ruwe toon te verstaan gegeven dat hij zijn broek moest uit trekken. Na het verhoor wilde men hem een verklaring laten ondertekenen. Ong a Kwie weigerde dit omdat hij eerst zijn raadsman wilde raadplegen. Het duurde 24 uur voordat de verdedi ger in de gevangenis werd toegelaten, aldus het verhaal van Ong a Kwie. DEN HAAG De werknemers drei gen volgend jaar de dupe te worden van de afspraken die in juni in de Sociaal-Economische Raad zjjn gemaakt over de ionen. De katholieke bond van werknemers in de industriële bedrijven St. Willibror- dus verwacht dat de afgesproken loons verhoging van xHijf procent zal leiden tot een verhoging van het besteedbare inkomen met slechts een half procent. In zijn orgaan „Industria" zegt de bond, dat in 1970 een grote loonpoli tieke stap terug gedaan zal worden. In het systeem van de vrijere loonpolitiek dragen de contracterende partijen de eerste verantwoordelijkheid voor de loonvorming. „Maar nu gloren geleide loonpolitiek, gemillimeter en betutte ling aan de top, waar de gewone man geen begrip voor op zal brengen, aan de horizon", schrijft het blad. St. Willibrordus vreest dat de bonden pas in de gelegenheid gesteld zullen worden over de lonen iets te zeggen als de kaarten al geschud zijn. Want de regering zal bij het bepalen van haar beleid voor 1970 ongetwijfeld rekening houden met de inhoud van het SER-ad- vies. De bond zegt dat zich hier op nieuw wreekt dat de vakcentrales zich bemoeien met de loonpolitiek die tot het terrein van de vakbond behoort. De heer L. van Hattum, secretaris van de Algemene Bedrijfsgroepen Cen trale van het N.V.V., zegt dat in de kring van de A.B.C. dezelfde bezwaren leven. Binnen het N.V.V. en ook in de looncommissie is daarover een discus sie op gang gekomen. Zolang er intern nog geen standpunt is bepaald, wil de A.B.C., aldus de heer Van Hattum, hierover geen uitspraak doen. MAASTRICHT Ook als de recht bank in Maastricht op 4 september het door de schuldeisers ondersteunde ver zoekschrift tot vernietiging van het faillissement van de Neberu inwilligt, zal de spaarbank geleidelijk worden op geheven. „Na de ongunstige publikaties die vo rig jaar over mijn spaarbank zijn ver schenen, heb ik ingezien dat deze af deling de zwakke kant van de zaak was", aldus directeur Heyboer. „We hebben twee tot drie duizend spaarders gehad. Dit aantal is nu te ruggelopen tot vier- a vijfhonderd. Sa men hebben deze mensen een half mil joen gulden te goed van de Neberu". De ingelegde gelden, die binnen een half jaar opeisbaar zijn, belopen nog geen 200.000 gulden. De rest heeft een looptijd van meer dan een jaar. Het is echter tekenend dat na het faillisse ment nog geen tien procent van de di rect opeisbare gelden is teruggevraagd." „Er was dus geen sprake van paniek De meeste spaarders zijn immers men sen die na de waarschuwende publika ties hun geld hebben laten staan. In ruil voor de hogere rente zijn ze bereid meer risico te dragen." „Onze spaarders wonen voornamelijk in Limburg en in de randstad. Overi gens is onze rentevoet een jaar geleden gedaald tot 7Vi procent maximaal". De heer Heijboer vecht nu voor het behoud van zijn levenswerk. Hij spreekt met hautaine zelfverzekerd heid, bijna elk betoog afrondend met een vragend: Ja? Hij stelt nog steeds een onwankelbaar vertrouwen in de fi nanciële fundamenten van zijn onderne ming, al wil hij kwijt dat het verras sende faillissement hem niet in de kou de kleren is gaan zitten. De heer Hey- boer zetelt achter een deur met het opschrift: Hoofddirectie. Hij zit er hele maal alleen. Om elke vergissing uit te sluiten staat op de rand van zijn bu reau een grote transparante plaat die zijn naam draagt. „Er wordt maar gekletst over die spaarbank, maar die maakt slechts tien procent van mijn zaak uit. De bouwon derneming, die de afgelopen jaren uit de spaarbank is ontwikkeld, is tien maal zo belangrijk. Het bedrijf is kern gezond. Ik heb geen buitensporige DEN HAAG De Encyclopedie van de Bedrijfseconomie krijgt een gloed nieuw binnenwerk. Sinds de verschij ning van de eerste uitgave in 1947/ 1949 zijn er zoveel stormachtige ont wikkelingen op dit terrein geweest, dat bijwerken ondoenlijk werd. Vandaar dat een redactieraad van bijna dertig Nederlandse economen, bij gestaan door 250 deskundigen, aan het werk toog om onder leiding van prof. dr. A. Meyeen geheel nieuwe uitgave (2500 bladzijden) te produceren. Het eerste deel is deze week flink vertraagd uitgekomen. Het is ge wijd aan de Algemene economie en bevat de onderwerpen: macro-econo mie, conjunctuur (prof. dr. C. Goed hart), waarde- en prijsleer (prof. dr. F. Hartog), geld en krediet (prof. dr. C. D. Jongman), Internationale betrek kingen (prof. dr. F. de Roos), openbare financiën (prof. dr. C. J. van der Weij- den). De overige vijf delen wil uitgeverij W. de Haan (Bussum) vóór eind 1970 doen verschijnen Het zijn: Waarde, kosten en resultaat Financiering Organisatie (inclusief hoofdstukken over psychologie en sociologie) Admi nistratieve organisatie, controleer Mathematische analyse en statistiek. Prof. Mey, oud-directeur van de Rijksbegroting, heeft voor hij als hoofd redacteur zijn werk begon contacten gelegd met 'n groot aantal instellingen in ons land waar bedrijfseconomie wordt gedoceerd. Mede aan de hand daarvan heeft hij de bakens uitgezet en de juiste specialisten aangetrokken. Tot het verschijnen van deel 2 geldt een intekenprijs van 57,50 gulden per deel. Daarna wordt de prijs 65 gulden. Voor leden van het accountantinstituut Nivra, de verenigingen van afgestudeer de economen, het Nederlands centrum van directeuren en de Orde van organi satie-adviseurs bedraagt de prijs tot drie maanden na verschijning van het eerste deel vijftig gulden. schulden. Negentig procent van de le veranciers en crediteuren staat achter mij. Dat is de afgelopen dagen duide lijk geworden". „Ook al zou ik van vandaag af niets meer verkopen dan heb ik nog voor anderhalf jaar werk. Van de driehon derd woningen die op 't bouwprogram ma staan, zijn er 275 verkocht. Hondervijftig huizen zijn in aanbouw- Als we gewoon doorgaan met bouwen, kan het vertrouwen in de Neberu wor den hersteld. Het bouwbedrijf heeft in 1968 een omzet van 4Va miljoen geboekt en dit jaar zal die nog hoger komen te liggen." „Er zijn concurrenten die hebben ge zegd dat mijn financiële debacle te ver wachten was, omdat de Neberuhuizen te goedkoop en te degelijk zijn. Maar de makelaars en aannemers, die bewe ren dat je voor weinig geld geen goe de huizen kunt bouwen, weten heel goed waarom wij het wel kunnen: we doen eenvoudig alles zelf. Daarom heb ben we nu al kopers voor méér wonin gen dan we ooit kunnen bouwen." Voor het eerst is de heer Heijboer bereid een tipje op te lichten van de sluier, die de roerende en onroerende goedei-en van de Neberu nog steeds aan het oog van de nieuwsgierige lie den onttrekt. „Dit gebouw", zegt hij en hij tikt met zijn vingertoppen op zijn indruk wekkende bureau, „is helemaal van G. C. J. Heijboer. Onbelast...heb ik vo rig jaar voor 230.000 gulden gekocht van het Algemeen Mijnwerkers Fonds. Ik heb er centrale verwarming in la ten leggen en er zijn diverse verbeterin gen in het gebouw aangebracht. U krijgt het nu voor geen drie ton! Ver der ben ik goed voor 300.000 gulden aan ander woningbezit." „Het onderzoek naar mijn financiële positie zal wel gunstig uitvallen. Ik heb wel geen accountantsrapport laten op stellen, maar je moet zelf toch wel de situatie kunnen overzien." „Openheid naar buiten is bij een bouwmaatschappij niet nodig; ik ben persoonlijk verantwoordelijk- Als men mij laat doorgaan kan ik aan al mijn verplichtingen voldoen. Indien er bin nen een maand een groot bedrag op tafel moet komen, dan komt het er". Tijd is geld, zo luidt de lijfspreuk van de heer Heijboer. Zij heeft in deze dagen een beklemmende betekenis ge kregen. De curator, mr. A. Lüskers uit Heer len, is er met de heer Heijboer van overtuigd dat stopzetting van de bouw activiteiten de Nederu in een financiële afgrond zou doen storten: „Op hetzelf de moment dat de zaak stil ligt, komen er tonnen schuld bij. De kopers van de 150 onlangs gebouwde woningen ku- nen immers ieder een schadeclaim van tenminste vierduizend gulden indienen." Mr. A. Lüskers, die in Limburg een naam heeft als adviseur van de bouw wereld, ziet de toekomst van de Neberu allerminst rooskleurig. „De heer Heijboer is vreselijk opti mistisch, maar de fiscus heeft een vor dering van twee a drie ton ingediend. Daar komt nog de omzetbelasting over het derde kwartaal bij. Verder is er nog niet bekend of er nog andere grote crediteuren zijn. De lijsten worden mo menteel samengesteld". „Ik ben bezig diep in de bedrijfsvoe ring te graven. Eigenlijk zou er voor de behandeling van het verzoekschrift tegen het faillissement een accountants onderzoek naar de financiële positie van de Neberu moeten worden inge steld. Maar daarvoor is de tijd te kort"- „Er zijn geen tussenbalansen voor handen. Voor een bedrijf van een der gelijke omvang is de boekhouding te ondoorzichtig. Wel is mij gebleken dat de zuinigheid bij de Neberu niet hoog in het vaandel staat geschreven." De Nederlandse Spoorwegen heb ben zes elektrische locomotieven van de Britse spoorwegen gekocht om te kunnen voorzien in het gebrek aan tractiematerieel. Men verwacht bij de N.S. dat deze machines zeker nog tien jaar mee kunnen gaan. De aankoop van de tweedehandsmachines betekent voor de Spoorwegen een aan zienlijke besparing op het budget voor aankoop van nieuw materieel. van de NOS-televisie met betrekking tot de maanreis van de Apollo-11 was buitengewoon hoog. Zij was nooit la ger dan 79, soms 85 of 86 en gemid deld 83. Dergelijke cijfers worden door minder dan 1 procent van alle uitge zonden televisie-programma's be haald. Dit blijkt uit het „Continu Program ma Onderzoek", in opdracht van de NOS uitgevoerd door Intomart. In dit onderzoek werden ruim 30 van alle aan het Apollo-ll-project gewijde televisie uitzendingen betrokken. De ochtenduitzendingen (ca. 8.45- 9.15 uur) werden gemiddeld door 9 pet. van het publiek bekeken; de uitzendin gen in de middag en de vooravond door gemiddeld 15 pet.; die tussen 20.00 en 22.00 uur door 32 pet- en die tussen 22.00 en 24.00 uur door gemiddeld 23 pet. Een goede vergelijking van de Apol- lo-cijfers met de normale kijkdicht heid op genoemde tijdstippen kan al leen voor de periode van 20.00 tot 22.00 uur worden gemaakt. Deze vergelijking leert, dat de gemiddelde kijkdichtheid voor de Apollo-uitzendingen, behalve op zondag, weinig van het algemene ge middelde afweek. Evenals voor andere programma's was ook de belangstelling voor de Apol lo-uitzendingen bij jongeren gering. On der de 15- tot 19-jarigen zelfs nog iets minder dan normaal. Personen van 65 jaar en ouder keken, behalve in de la te avond, juist meer dan normaal. Mannen keken ongeveer evenveel als vrouwen. Het gemiddelde opleidingsniveau van het „Apollo-publiek" was, vergeleken met dat van het publiek voor andere programma's, aan de hoge kant, ver geleken met dat van de totale bevolking vrijwel normaal. In het algemeen was de belangstel ling voor de uitzendingen in Amster dam, Rotterdam en Den Haag groter, die in de drie noordelijke provincies beduidend kleiner dan gemiddeld. De kijkdichtheid van de uitzendingen op zondag 20 juli was relatief het hoogst. Dat gold zowel de vroege uit zending (14 pet.), die in de middag (23 pet., de avond uitzending (47 pet) als het programma daarna, dat slechts tot 24.00 uur op normale wijze kon worden gemeten (22.00-23.00 uur 44 pet., 23.00- 24.00 uur 35 pet.). voör de (onverwachte) nachtuitzen- ,zing van zondag 20 op maandag 21 juli werd al eerder bij een telefonisch inge steld onderzoek geconstateerd, dat van alle Nederlanders van 15 jaar en ouder met telefoon thuis, die niet met vakan tie waren, circa een derde de maan- wandeling rechtstreeks heeft gevolgd. Bovendien werd toen de verwachting uitgesproken, dat waarschijnlijk onge veer gelijke belangstelling zou zijn ge registreerd wanneer ook niet-telefoon- bezitters in het onderzoek zouden zijn betrokken. Deze verwachting wordt enigszins bevestigd door de gegevens uit het on derzoek, waarbij met behulp van de z.g. Intometer het percentage inge schakelde toestellen wordt gemeten. Na 24.00 uur bleek dat in die nacht cir ca 35 pet. te zijn. In dit aantal kwam in de loop van de nacht weinig veran dering- Een kleine top (39 pet.) werd tijdens de reportage van de maanwan- deling, vanaf 0.3.45 uur, geconstateerd. Na 0.6.30 uur nam het aantal inge schakelde toestellen toe tot 42 pet. om 07.15 uur. Wanneer men het aantal ingescha kelde toestellen rond 03.45 uur (39 pet. ofte wel circa 1.4 miljoen) vergelijkt met de bovengenoemde kijkdichtheid van circa een derde (2.5 miljoen perso nen van 15 jaar en ouder), dan komt men gemiddeld op een aantal van onge veer twee personen per ingeschakeld toestel. Tenslotte is gebleken, dat een klein deel van de kijkers (circa 12 pet.) tij dens het kijken ook de radio heeft aan gehad. Met betrekking tot de belangstelling De keuringsdienst van waren vindt dat het antiklopmiddel tetra-ethyllood uit de autobenzine moet verdwijnen omdat het een gevaar kan gaan ople veren voor de volksgezondheid. Het ministerie van Sociale Zaken en Volks gezondheid ziet nu nog geen aanleiding tot een verbod van toevoegingen van loodverbindingen aan autobenzine. Volgens mededelingen van industriële zijde hebben onderzoekingen van het Amerikaanse ministerie van Volksge zondheid aangetoond dat er zonder ern stige gevaren voor de volksgezondheid zeker nog tot het jaar 2000 loodver bindingen aan benzine kunnen wor den toegevoegd. De risico's zijn in medische kringen goed bekend en de „gevarengrens" is duidelijk vastgesteld: het loodgehalte van lucht in garages mag niet stijgen boven honderdvijftig miljoenste delen van een gram per kubieke meter lucht. Die gevarengrens werd in het jaarver slag over 1967 van de Commissie bo dem, water en lucht Rotterdam ge noemd in vergelijking met loodgehal- ten die waren gemeten in de Maastun nel waar altijd veel benzinedamp hangt en in de Rotterdamse buiten lucht. Het loodgehalte van de lucht in de Maastunnel was twintig miljoenste de len van één gram per kubieke meter lucht; ongeveer dertien procent dus van het uiterst toelaatbare in garages. In de buitenlucht in Rotterdam liep dat lood gehalte uiteen van vier honderdmil joenste delen van één gram tot 122 honderdmiljoenste delen van één gram per kubieke meter lucht. Het hoogste in de buitenlucht gemeten loodgehalte was dus minder dan één procent van het uiterst toelaatbare in garages. Een jaar later vestigde het rijksinsti tuut voor veldbiologisch onderzoek in een rapport Oecologisch onderzoek Rijnmond eveneens de aandacht op de ze vorm van luchtverontreiniging. De opstellers van dat rapport vermeldden wel cijfers over gemeten hoeveelheden lood in wegbermbegroeiingen in Cana da en enkele Scandinavische landen, maar geen vergelijkbare Nederlandse cijfers. Evenmin gaven zij cijfers over het loodgehalte van de lucht op en langs verkeerswegen en straten in het ge bied van Rijnmond. Van aantoonbare grote gevaren in ons land voor de mens in dit verband repten zij niet. Wel we zen zij er op dat zich vergiftigingsver schijnselen kunnen voordoen bij men sen en dieren die planten eten waarin zich door luchtverontreiniging veel lood heeft opgehoopt. Al in oktober 1965 liet ir. H. Eilers, inspecteur van de volksgezondheid, in een lezing in Utrecht blijken dat de aanwezigheid van loodverbindingen in de uitlaatgassen van auto's de aan dacht van de overheid had. Die aan dacht lijkt thans, in weerwil van de paniekerige mededelingen van de keu ringsdienst van waren, niet te zijn ver slapt. Het ontwerp van wet inzake de luchtverontreiniging houdt in artikel 12 lid g de mogelijkheid in van het ver bieden van toevoeging van bepaalde stoffen aan brandstoffen zoals auto benzine indien daardoor de volksge zondheid in gevaar mocht komen. Dat wetsontwerp is- in behandeling in de Tweede Kamer. De betrokken Kamer commissie heeft aan dat wetsontwerp al een hearing van deskundigen ge wijd. Binnenkort gaat de commissie op nieuw deskundigen-verklaringen over luchtverontreinigingskwesties aanho ren. Het heeft er veel van dat de keu ringsdienst vaii waren daarop met de mededelingen van deze week over het lood in de autobenzine invloed heeft willen uitoefenen. io Ook de uitzendingen, die de NOS-ra- dio aan de vlucht van de Apollo-11 en de landing op de maan heeft gewijd, hadden een opmerkelijke luisterdicht heid en oogstten een waarderingscijfer, dat tot de hoogste behoort, die ooit voor een radio-uitzending zijn gemeten. De radioreportages over de Apollo-11, waarop dit onderzoek betrekking heeft, werden door de NOS uitgezonden op zondag 20 juli van 18.30 uur tot circa 08.00 uur op maandag 21 juli en voorts op 21 juli van 18.30 tot 24.00 uur, steeds via de zender Hilversum II. Verder werd in het onderzoek de uit zending betrokken tussen zondag 20 ju li 18.00 uur en 21 juli 09.00 uur van de FM-zenders van Hilversum III, waar op rechtstreeks het geluid was te ho ren van de verbindingen tussen Mis sion Control in Houston en de Apollo- combinatie. Op zondag 20 juli werd voor de uit- zemdingen via Hilversum III van 18.30 tot 19.30 uur een luisterdichtheid gere gistreerd van 8 procent (1 procent cir ca 90.000 personen van 15 jaar en ou der). Het waarderingscijfer was 80. Van 19.35 tot 20.00 uur was de luister dichtheid 6.5 procent en de waardering 82. Tussen 20.00 en 21.00 uur bedroeg de luisterdichtheid 6 2 procent en was de waardering eveneens 82. Naar de Apollo-uitzendingen op maandag 21 juli werd van 18.30 tot 19.30 uur door 7.4 procent geluisterd. De waardering was 81. Tussen 19.35 en 20.00 uur was de luisterdichtheid 7.2 procent en de waardering eveneens 81. De uitzending tussen 20.00 en 21.00 uur werd door 68 procent beluisterd en had een waardering van 82. Tenminste 150.000 personen (1.6 pro cent) maar waarschijnlijk veel meer hebben korter of langer de Apollo-uit- zemding via Hilversum III gevolgd. Uit een aanvullend onderzoek is ge bleken, dat 16 procent van de Neder landse bevolking tussen zondag 20 juli 20.00 uur en maandag 21 juli 07 00 uur korter of langer haar de radio heeft geluisterd. Het merendeel keek tevens naar de televisie. De radioreportage van de landing van de Apollo-capsule in de Stille Oceaan, die de NOS uitzond op donder dag 24 juli van 17.20 tot 18.00 uur, had een luisterdichtheid van 5,7 procent. De waardering bedroeg 82. DEN HAAG Als alles volgens de plannen verloopt, kunnen half novem ber de eerste vier, voor de Koninklij ke Luchtmacht bestemde, NF-5 straal jagers in ons land worden verwacht. Dit zullen vier tweepersoons trainers zyn, NF-5b-toestellen. De vier jachtvliegtuigen zullen van Canada, waar ze zijn gebouwd, door de lucht naar de vliegbasis Twente worden overgevlogen. Luitenant-kolo nel W. P. Vogelaar, tot voor kort chef- vliegdienst Twente, is medio augustus als leider van het overvliegen al naar Canada vertrokken. Hy was ook de eerste Nederlander die in 1968 met een voor Noorwegen bestemde F-5b de vlucht over de oceaan maakte. Drie vliegers hebben de tocht naar Canada ondernomen om daar vertrouwd te raken met de besturing van deze tweemotorige jager. Die vliegers, de kapiteins G. Goes van het 314 squadron „Thunderstreaks" en J. Verdonk en C. A. Campfens van het 315 squadron „Thunderstreaks", allen van de vliegba sis Eindhoven zullen de eerste machi nes overvliegen. De nieuwe straalja gers zullen, zoals bekend, geleidelijk, de sterk verouderde T-33-lesvliegtuigen en F-84 f „Thunderstreaks"-straaljagers gaan vervangen. Die eerste nieuwe toestellen zullen op de vliegbasis Twente worden gesta tioneerd. Om voor die en de daarna komende vliegtuigen plaats te maken zal het met „Starfighters" uitgeruste 306 fotoverkenningssquadron half sep tember van Twente naar Volkel wor den overgebracht. Het overvliegen van de voor de luchtmacht bestemde vlieg tuigen zal zijn beginpunt hebben op de Canadese basis Bagotville. Vandaar gaat de vlucht naar de basis Goose Bay in Labrador voordat de oversteek naar de Deens-Amerikaanse basis Son- dre Strömf jord op Groenland wordt ge maakt. De Amerikaanse basis Kefvla- vik op Island is het volgende landings- punt waarna naar de Engelse basis Los siemouth in Schotland wordt gevlogen en dan naar Twente. De 105 door Nederland bestelde nieu we vliegtuigen, 75 éénpersoons en 30 tweepersoons toestellen, voor in totaal 601 miljoen gulden, worden in licentie van de ontwerper de Amerikaanse vlieg- tuigenfabriek Northrop, door de Canade se vliegtuigenfabriek Canadair in sa menwerking met o.a. Fokker in Montreal afgeleverd en beproefd. De eerste twee voor de luchtmacht bestemde éénper soons jagers ondergaan thans op de Amerikaanse basis Adwards bij Los Angeles in Californië uitgebreide proe ven. De Nederlandse toestellen verschil len in verscheidene opzichten van de Amerikaanse uitvoering die bij vele luchtmachten in gebruik is. Op 7 oktober zullen op het fabrieks- vliegveld van Canadair in Montreal in tegenwoordigheid van Canadese en Ne derlandse autoriteiten de eerste Neder landse F-5-straaljagers worden overge dragen. Het overvliegen van de bemanningen en technici naar Canada geschiedt met lijndiensten van burgerluchtvaartmaat schappijen of met vliegtuigen van de Canadese luchtmacht waarmee enige malen perweek de verbinding tussen de Canadese luchtmachtbasis in Europa en Canada worden onderhouden. Wanneer de weersomstandigheden gunstig zijn en zich geen technische storingen in de apparatuur van de over te vliegen toestellen voordoet kan de tocht in een dag of vijf worden vol bracht. Er wordt per dag een vlucht gemaakt.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9