Première show
Ted de Braak
in Arnhem
NOS-radio wijdt uitvoerig aandacht
aan muziekweek Gaudeamus
notities
TWEE BELANGWEKKENDE
RADIO-CONCERTEN
Schouwburgdirecteur
in Almelo
Openluchtmuseum en
Nunspeets dialect
in RONO-programma
Rechtstreeks jazz
uit Paradiso
en TELEVISIEPROGRAMMA'S
Smidje Verholen
en het geheim van
De Uylenborgh
UIT DE KERKEN
Zeer goed jaar
voor Utilico
Drukkersfusie in
Combigraph
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
VANAVOND
TELEVISIE
MORGEN
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
VANAVOND
MORGEN
Pres.-directeur van
Esso met pensioen
Am. Maatschappij
naar Roermond
jg.na 2
MAANDAG I SEPTEMBER 1969
36
Ik moet vragen stellen, Wilma, en
ik moet de antwoorden er op vinden.
Het is belangrijk voor me. Vanwege
Tracy, begrijp je dat niet? Omdat alles
wat hier gebeurt invloed heeft op
Tracy, haar leven, haar toekomst. Ik
moet weten waarom Isabelle zelfmoord
wilde plegen en waarom Michael de
schuld krijgt en ik moet ook weten
waarom Paula zich geroepen voelt van
alles te verstoppen. Ik geloof niet, dat
Paula gek is. Volgens mij weet ze
precies wat ze doet en dan ik kan er
niets aan doen dan vraag ik me af
waar ze alles laat. Speciaal een geweer!
Waar zou ze een geweer kunnen ver
stoppen?
„Op een boerderij? Wilma snoof
verachtelijk. „Op een boerderij zijn
ontelbare plaatsen om iets te verstop
pen. Ze zou de rommel in de kelder
kunnen brengen of in de schuur of zelfs
op zolder. In het plafond van haar kast
zit een trapdeur en de schuiftrap van de
zolder komt in haar kast neer en als je
een hele zolder ter beschikking hebt, is
het niet zo moeilijk iets te verstoppen."
„Ben je ooit op zolder geweest?
„Ik? Gewoonlijk houdt ze haar kast
deur op slot, maar wat mij betreft kan
ze hem wijd open laten. Mij zal ze daar
boven nooit treffen. Mij niet gezien,"
zei Wilma, zich weer over haar stofzui
ger buigend.
Mij ook niet, dacht ik, terwijl ik de
kamer uitliep. Ik kon me niet voorstel
len dat ik ooit naar de sleutel van
Paula's kast zou zoeken, de trap naar
beneden zou trekken en de zolder zou
doorzoeken. Ik kon me de zolder wel
voorstellen het scheve dak, de hitte,
die in die beperkte ruimte bleef hangen,
de stapels conservenblikken, de zeep, al
de huishoudelijke benodigdheden, die
spoorloos verdwenen en verstopt waren
en daar, vlak naast een onschadelijk
blik soep zou het glanzend opgepoetste,
dodelijke geweer staan.
Moest ik Simon vertellen van het
geweer, vroeg ik me af terwijl ik een
douche nam en me daarna verkleedde.
Moest ik hem vertellen dat ik Paula een
van de geweren had zien wegnemen,
maar dat ik geen idee had, waar het
andere zou kunnen zijn?
We zouden het andere moeten gaan
zoeken, dacht ik, terwijl ik de trap af
liep. Paula had een excentriek gedrags
patroon ontwikkeld zodat niemand
zich meer verbaasde over wat ze deed,
maar wie was er nog meer op Hedgerow
die zo iets dwaas, zoiets kinderachtigs
zou doen?
Kinderachtig, dacht ik en ik herinner
de me hoe vlug Tracy na de lunch van
tafel verdwenen was, hoe stiekem ze
naar Michael was gegaan. Tracy zou het
geweer hebben kunnen pakken zonder
dat iemand van ons het merkte. Tracy
zou het geweer naar Michael hebben
kunnen brengen. Misschien was ze zelf
op het idee gekomen omdat ze wist hoe
iedereen op Hedgerow haar vader haat
te en dacht ze op een onlogische manier
hem iets te brengen dat hem zou
beschermen, veilig zou stellen. En ze
had maar één geweer genomen, dacht
ik, de gaasdeur achter me dicht
klappend, om de meest voor de hand
liggende reden. Ze kon onmogelijk twee
geweren dragen.
Paula stond op de veranda ongeduldig
met haar voet te tikken. „Ik dacht dat
je nooit naar beneden zou komen," zei
ze geirriteerd. „Heeft Tracy je niet
gezegd dat ik op je wachtte?
„Nee," zei ik. „Ik heb Tracy niet
gezien."
„Het kind is onmogelijk. Wat moet ik
met haar beginnen? Ik moest er op
aandringen..." Ze aarzelde. „Laat maar.
Ik heb zojuist tegen Simon gezegd, dat
hij op je moest wachten."
„Op me wachten? vroeg ik, niet
begrijpend. Zij had zich ook verkleed
en de Paula, die nu voor me stond
droeg geen lange broek meer en een
sjaal om haar haren. Deze Paula droeg
een witte jurk waarvan de hals diep
genoeg was om de welving van haar
borsten te laten zien en haar bruin
gebrande benen waren bloot.
Ze kleedt zich zo voor Chris, dacht
ik. Ze heeft haar gezicht zo knap, zo
zorgvuldig opgemaakt, dat de kleine
lijntjes om haar ogen en haar mond
onzichtbaar zijn als ze met haar rug
naar het licht staat. Haar gezicht zal een
onberispelijk glad masker zijn en dat
heeft ze allemaal gedaan omdat ze Chris
verwacht, omdat Chris komt. Wat voelt
ze voor hem? Ze wonen onder één dak,
maar zijn toch gescheiden. Houdt ze
van hem? Maar wat voor soort liefde is
zo pijnlijk, zo beheerst door jaloezie
dat het haar leven vernietigd heeft.
Ik herinnerde me de uitdrukking in
de ogen van Chris toen hij me over
Paula gesproken had, de matte klank
van zijn stem toen hij haar naam
genoemd had. Ze wil hem vernietigen,
dacht ik, zoals ze zichzelf vernietigd
heeft. Pas dan zal ze hem laten gaan. Ik
keek naar haar en zag dat haar kleine
oorlelletjes nu bedekt waren met oor
knoppen die op uitvoerig bewerkte
schelpjes leken en die schelpjes waren
wit, net als haar jurk.
De blauwe oorknoppen zijn dus van
de baan, dacht ik schamper. Wat zou
Paula doen als ze wist dat de verloren
oorknop op ditzelfde ogenblik in mijn
witte tas onder in mijn lade lag? Ik
keek haar aan en probeerde me voor te
stellen hoe ik haar de oorknop zou
overhandigen. Hoe ik mijn tas open zou
knippen, er in rommelend tot ik de in
vloeipapier gewikkelde oorknop vond,
en hoe ik dan de een of andere
onwaarschijnlijke verklaring zou stame
len die er op neerkwam, dat ik hem
zojuist gevonden had en wist, dat hij
van haar moest zijn.
„Wat knap van je, Meredith," zou ze
koel antwoorden. „Waar zei je, dat je
hem gevonden had? Ik kan me niet
voorstellen, waar ik hem verloren zou
kunnen hebben," en al die tijd zouden
die diep-blauwe ogen me onderzoekend
aankijken, iedere beweging van mij
volgen en zich afvragen of ik iets wist
en wat ik wist.
Eén ding weet ik in ieder geval beslist,
dacht ik, terwijl ik uit mijn humeur
over de veranda liep. Namelijk dat ik
niet van plan ben met Simon ergens
heen te gaan.
„Hij kan wel zonder mij gaan," zei ik.
„Onzin," zei ze. „Je bent soms heus
heel moeilijk, Meredith. Wat weet een
man van boodschappen doen? Ik heb
een hele lijst van dingen die gekocht
moeten worden en jij kan Simon helpen
en dan kunnen jullie Chris en Allison
van de trein halen." Ze zuchtte. „Eigen
lijk was het heel dwaas van Chris om
jou de auto mee te geven, wat dan ook
zijn reden geweest mag zijn. Hij moet
geweten hebben dat Simon dit keer
vroeg in de week zou komen."
„Misschien heeft Simon het hem niet
verteld," zei ik boosaardig.
„Waarom zou Simon niet tegen Chris
zeggen dat hij hierheen ging? vroeg ze
op scherpe toon. „Welke reden zou hij
daarvoor hebben?
„Ik weet het niet. Het was maar een
veronderstelling."
Ze keek me nadenkend aan. „Ik zou
nu maar gaan," zei ze „Simon wacht op
je."
„Als je het niet erg vindt, ga ik liever
niet. Waarom blijf ik niet hier en ga jij
met Simon mee. Je moet er toch naar
verlangen Chris weer te zien."
„Ik ga nooit naar Redbrook als het
niet strikt noodzakelijk is," zei ze. „Al
dat geroddel. Ik heb het gevoel alsof ik
voortdurend een gezoem achter me
hoor."
(wordt vervolgd)
4210. De Naugish waren enkele uitzonderingen
daargelaten eigenlijk heel vredelievende wezens, die
niets liever wensten dan met rust gelaten te worden.
De massale uittocht van hun stervende moederpla
neet bracht hen echter onvermijdelijk in moeilijke si
tuaties, want overal elders werden zij als indringers
beschouwd. Onder de povere bewapening die de cylin-
derschepen meevoerden, bevond zich een aantal ge
duchte torpedo's en nu het tentakelvolkje zich bedre gd
zag door zulke voorwereldlijke monsters als de try-
chon, aarzelden zij niet deze projectielen te gebruiken.
Twee vrijwilligers plaatsten zich schrijlings boven op
de dart-vormige wapens en bruisten met volle kracht
in de richting van de diepzeegedrochten, waarvan de
aanblik alleen al voldoende was om de dapperste ziel
te ontmoedigen. De Naugish aarzelden echter niet, ze
ker niet toen zij zagen hoe de carnivoren hun nakome-
lingetjes onder de hoede van de dappere Seth Besh
dreigden weg te kapen...
66. Tekko zorgde er wel voor niet zo nieuwsgierig te
ziin dat het opviel. Hij was tenslotte maar een indrin
ger en wie weet wat er met hem gebeuren zou wan
neer zij hem in de gaten kregen. Misschien werd hij
dan wel voorgoed ingedeeld bij deze werkploeg en dat
was zijn bedoeling juist niet. Hij liep dus maar ge
woon mee tot er halt werd gecommandeerd. De
mannen met een schop, zoals de blanke gevangene
moesten blijven staan en de mannen zonder schop,
onder wie ook nze vriend, moesten naar voren tre
den. Zij kregen allen een soort pneumatische beitel om
ARNHEM „Tête Ted", een nieuw
avondvullend cabaretprogramma met
Ted de Braak en José den Burger
gaat woensdag 10 september in pre
mière in het Arnhemse Rembrandt-
theater. Met een 20-tal theaters elders
in het land zjjn inmiddels contracten
afgesloten. Aan „Tête a Ted" werken
verder mee Theo Roosen, piano, Wim
Oiy, bas en trompet, Eddy de Wint,
gitaar en Yf Blokker, slagwerk.
„Tête Ted" is een speelse collage
van ideeën en situaties op teksten van
o.a. Jaap Fischer, Alexander Pola, Jan
Fillekers, Harry Geelen, Hans Peters,
Tom Lehrer, Gerard Hulshof en Ted
de Braak.
De muzikale arrangementen zijn van
Wim Olij en Theo Roosen.
Ted de Braak komt met „Tête a Ted"
voor het eerst met een eigen program
ma voor het voetlicht. De laatste jaren
trad hij vooral op voor radio en tele
visie.
José den Burger, 23, kwam in de
publiciteit via haar optreden in AVRO's
„A star is bom". Zij haalde daar een
eervolle derde plaats.
ALMELO De heer J. H. Kerbusch
(45), hoofdbedrijfsleider van het Metro
poletheater te Den Haag, is door burge
meester en wethouders van Almelo be
noemd tot directeur van de Almelose
Schouwburg-Concertzaal, die omstreeks
november 1970 in gebruik komt. Ver
wacht wordt dat hij per 1 december a.s.
in dienst zal treden.
Met de bouw van de Almelose
Schouwburg is in maart 1968 begonnen.
Er is een bedrag van 5,6 miljoen mee
gemoeid. De bouw van het complex ge
schiedt naar een ontwerp van de archi
tect C. J. Henke uit Laren (N.-H.)
In het Gelders Programma van de
RONO wordt dinsdagavond een klank
beeld uitgezonden over de papierberei
ding in het Openluchtmuseum te Arn
hem. Medewerking aan dit programma
verleent de heer J. M. Stikvoort, hoofd
van de afdeling voorlichting van het
Openluchtmuseum.
Dit klankbeeld wordt uitgezonden in
de reeks, die gewijd is aan de Gelderse
musea.
Verder kan in de rubriek „Van wiedaf
en Dichtebi'j" de heer Johan Vos uit
Doetinchem beluisterd worden, die
spreekt over de volkskundige achter
gronden van de kermis in Hummelo
en Btfonkhorst.
In het programma wordt verder de
aandacht geschonken aan de landdag
van de CPJ die op 30 augustus in Bor-
culo gehouden werd.
In het Gelders Programma van de
RONO wordt op vrijdag 5 septem
ber aandacht geschonken aan het dia
lect van Nunspeet en omgeving. In het
programma-onderdeel „Door taal tot le
ven" heeft dr. H. Entjes een vraagge
sprek met de heer Hagenbeek in Nun-
HILVERSUM I
8.00 Stereo: Meisjeskoor met instru
mentaal sextet. 18.19 Uitzending van
de Partij van de Arbeid. 18.30 Nws.
NCRV: 18.41 Act. 19.00 Literama
een radiokroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 19.15 Zingen met Ceci
lia: volksmuziek. 19.30 Stereo: Muz.
rond de klok van achten: licht gev. mu
ziekprogramma. 20.30 Stereo: Radio-
Kamerorkest en solist: klass. muziek
(opn.). 21.30 Stereo: Zangduo met in
strumentale begeleiding. 22.20 Avond-
overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Meded.
22.45 Vertolkers beluisterd: klass. muz.
met commentaar. 23.25 Historische op
namen van Richard Tauber (gr.). 23.55
—24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Ik
verbind u door..., praatje. 18.30 Stereo:
A la carte: tafelmuziek. 19.30 Nws. 19.35
RVU: Een klinkend beeld uit alle eeu
wen, lezing. NOS: 20.05 Reportage over
het Ambonezenkamp Schattenberg te
Assen. 20.20 Orde van Vrijmetselaren:
lezing. 20.30 Stereo: Rel rond Stockhau-
sen, klankbeeld. 22.30 Nws. AVRO:
22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo:
Metro's Midnight Music: Metropole Or
kest met solisten. 23.5524.00 Nws.
NEDERLAND I
NOS: Kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00
Journ. NCRV: 19.07 Hotel Forellenhof,
TV-feuilleton (produktie van de Süd-
westfunk). NOS: 20.00 Journ. NCRV:
20.20 Act. 20.45 De glazen stad, TV-
feuillet. (herh.) 22.10 Kleur: Jonge men
sen tekenen in de tijd. NOS: 22.20
22.25 Journaal.
NEDERLAND II
NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant
19.00 Joum. 19.03 Scala: informatief
progr. AVRO: 19.30 Kleur: Vaders te
gen wil en dank, TV-serie. NOS: 20.00
Journ. AVRO: 20.20 PAN, film van Her
man v.d. Horst. 20.45 Peyton Place,
TV-feuilleton. 21.30 Patati Patata, caba-
retprogr. van de Utrechtse Vrouwelij
ke Studenten. 22.00 AVRO's Televizier.
NOS: 22.2522.30 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te gr.muz. met nws en act. 8.00 Nws.
8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00-9.10
Gymnastiek voor de huisvr.). 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Le
ven door hoop, lezing. 10.15 Operafrag
menten (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Stereo:
Operettefragmenten (gr.). 11.15 Voor
de zieken. 11.55 Med. KRO: 12.00 Van
twaalf tot twee: gevarieerd program
ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00 Raden
maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzi
cato: muzikaal middag-magazine.
(16.00-16.02 Nws). Overheidsvoorlich-
speet, aarbij de kenmerken van dit
dialecl Jan de orde 'komen.
In de rubriek „Van 't beukenschap"
bespreekt J. Vredenberg twee Gelderse
uitgaven, n.l. de herdruk van de Ve-
luwse wandelingen van ds. Heldring en
de uitgave De Kastelen van Graafschap
en Liemers van J. Harenberg.
Het Gelders Programma kan worden
beluisterd op golflengte FM 96,2 (kan.
31) en wel op dinsdagavond tussen 18.30
en 19.15 uur en op vrijdagavond tus
sen 19.15 en 20.00 uur.
ting: 17.00 Het buurthuiswerk in de Ne
derlandse Antillen. Spreker: Henk Den-
nert. KRO: 17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.muz.
8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo:
Lichte gr.muz. (8.30-8.33 De groente
man.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00
Silver Dollar Tony meets Apollo, reis
reportage. 9.40 Muziek uit de Middel
eeuwen en Renaissance (opn.). AVRO:
10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids
vitaminen: populair verzoekplatenpro-
gramma. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rond
om 12: programma voor de vrouw.
(Om 11.55 Beursberichten.) 12.30 Over
heidsvoorlichting: Uitzending voor de
landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Klein
chanson. 14.30 Spiegel van België: mu
ziek en nieuws van onze zuiderburen.
AVRO: 15.00 Paul Vlaanderen en het
Alex-Mysterie, detective-hoorspel. 15.30
Viool en piano: moderne en klassieke
muziek. 16.00 Nws. 16.02 Land der Mu
zen: kunstkroniek. 16.30 Stereo: Itali
aanse operafragmenten. 17.00 Stereo:
Big Band Beat: moderne orkestmuziek.
17.25 Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03
Een opvallend vrolijk gevarieerde visi
te. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Eks-
pres: licht platenprogramma. (14.00
Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai:
licht platenprogramma. 16.00 Nws.
16.03-18.00 Mix: licht platenprogram
ma. (17.00-17.02 Nws.).
NEDERLAND I
NOS/NOT: 10.45-12.00 Schooltelevi
sie.
DUITSLAND I
(Regionaal progr. NDR: 18.00 Haf en
krankenhaus, TV-serie. 18.30 (K) Zand
mannetje. 18.40 Act. 18.55 Sport. 19.26
(K) Gefahrlicher Alltag, TV-serie. 19.59
Progr.overzicht. WDR: 18.00 (K) Week-
journ. 18.05 (K) Der Western-Held, TV-
serie. 18.30 (K) Voor de kinderen. 18.40
Journ. en Goedenavond. 10.20 (K) Das
verkannte 18. Jahrhundert, documen
taire film. 19.45 uur (K) Pre
testsongs). 20.00 Journ. en weerbericht.
20.15 Toespraak Bondspresident. 20.25
Reportages. 21.10 (K) Wedstrijdprogr.
21.55 Tango, TV-spel. 23.50 Journ., com
mentaar en weerbericht.
DUITSLAND II
18.05 (K) Act. en muz. 18.40 (K) Al
so gut, fliegen wir zum Mond, TV-film.
19.10 (K) Süss, aber ein bisschen ver-
rückt, TV-serie. 19.45 Nws. act. en weer
bericht. 20.15 (K) Informatieve show.
Aansl. Nws. 21.15 (K) Einer gewisser
Tag, Italiaanse speelfilm. Aansl.: Film
tips. 23.15 Nws. en weerbericht.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Heute (herhaling
van gisteravond). 10.30 (K) Flipper,
Amerikaanse speelfilm. 12.05 Filmre
portages. 12.50 Internationaal persover
zicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 Journ.
16.40 Voor de kinderen. 16.55 Idem.
17.05 Idem. 17.25 Fury, TV-film. 17.55-
18.00 Nws.
DUITSLAND II
17.30 Nws en weerber. 17.35 Ulrich
und Ulrike, TV-serie.
de rotswand verder uit te hakken en een nieuwe toe
gang tot het ondergrondse vliegveld te maken.
De beitel werkte niet met een benzinemotor of elek
triciteit. Er zat zelfs geen snoer aan. Een druk op de
knop en het ding begon met enorme kracht te werken.
Tekko deed maar precies wat hij de anderen zag
doen. Straks hopte hij gelegenheid te krijgen om die
blanke man te spreken. Misschien dat hij wist wat dit
vreemde volk voor mensen waren. Hij werkte tien me
ter verderop en keek zo nu en dan verstolen in zijn
richting.
De NOS-radio zal uitvoerig aan
dacht besteden aan de Internationale
Gaudeamus Muziekweek, die dit jaar
van 5 tot en met 12 september in ver
schillende plaatsen in Nederland wordt
gehouden. Aan deze jaarlijkse mani
festatie van hedendaagse muziek is 'n
componistenconcours verbonden, waar
voor dit keer componisten uit 25 lan
den werken hebben ingezonden.
De muziekweek wordt in samenwer
king met de NOS-radio georganiseerd
door de Stichting Gaudeamus, het in
ternationaal bekende centrum voor he
dendaagse muziek in Bilthoven. Van
de NOS-ensembles zullen het Radio
Kamerorkest, het Omroep Kamerkoor,
het Klein Radio Koor, het Radio Bla
zers Ensemble, het Nederland Slag
werk Ensemble en het Gaudeamus
Kwartet aan de muziekweek deelne
men.
Van de concerten, die tijdens de mu
ziekweek worden gegeven, zal de NOS
twee rechtstreekse radio-uitzendingen
verzorgen, één op maandag 8 september
en één op woensdag 10 september. Van
zondag 14 tot en met donderdag 18 sep
tember zullen elke avond van 22.55 tot
23.55 uur opnamen worden uitgezonden
van werken van deelnemers aan het
componistenconcours. Dit gebeurt in de
vorm van discussieconcerten, waarbij
1331: Smidje Verholen sliep eens heerlijk uit en
liet zich de volgende ochtend door een vakbekwa
me kellner gezellig verwennen. „Hier is thee voor
meneer", lispelde de kellner beschaafd. „En mocht
meneer nog andere wensen hebben, dan hoeft me
neer slechts één kik te geven..." Maar de
smid kreeg weinig kans om kikken te geven, want
juist op dat moment traden Gozewijn van Uylen
en hoofdinspecteur Maffelaer de eetzaal binnen.
„Nou? Wat heb ik u gezegd?" riep de H. 1
trots. „Beste bedden, hè, hier in het Splendid Ho
tel. En dat ontbijt van knapperverse kadetjes is
ook niet mis. Oejoejoei, wat een mand vol! Eigen
lijk veel te veel voor een vent alleen." Hij wierp
begerige blikken op de lekkere broodjes en het
was duidelijk, dat hij zich afvroeg of hij nu jè
een kadetje of néé een kadetje zou nuttigen...
Maar Gozewijn van Uylen sloeg weinig acht op
de twijfelachtige hoofdinspecteur. Hij richtte zich
plechtig tot zijn vriend en zei: „Verholen, die sak-
kerlootse rekening van je in dit dure hotel is al
door mij betaald. Dat is dus in orde. Nee..., zeur
nou niet. Jij hebt mijn leven gered en mijn schat
gevonden. Mag ik dan misschien wat terug doen?
Juist! Daarom heb ik nog een grote verrassing
voor je. Ga maar eens gauw met me mee. Er
staat al een taxi klaar." „Gaan jullie weg?"
informeerde hoofdinspecteur Maffelaer. „Da's toch
spijtig van al die lekkei kadetjes! Er is tenslotte
voor betaald, nietwaar? Heeft er misschien iemand
iets op tegen, dat ik... Meer zei de brave H.I.
niet. Hij bond zich een servet om, en bracht even
later al een rijkelijk beboterd kadetje naar zijn
gulzige mond-
reacties van het publiek in de zaal en
van critici te horen zullen zijn. Ook
worden in deze uitzendingen opnamen
verwerkt van de analyse-cursus, die tij
dens de muziekweek aan de deelnemen
de componisten wordt gegeven door het
Zweedse jurylid Karl-Erik Welin.
De uitzendingen worden samenge
steld en geregisseerd door Edu Ver
hulst. Voor de interviews zorgen Hans
Onno van den Berg, Ton Hartsuiker en
Rogier Starreveld.
Hier volgt een overzicht van de
NOS-radio-uitzendingen, gewijd aan
de Gaudeamusweek.
Maandag 8 september: Recht
streekse uitzending uit de Grote Zaal
van De Doelen in Rotterdam (21.30
22.20 uur, Hilversum II). Uitgevoerd
worden „Fluide" van Vinko Globokar,
winnaar van het componistenconcours
van de vorig jaar gehouden Gaudea
musweek (Nederlandse première) en
„Valeurs" van Hans Otte (wereldpre
mière). De werken worden gespeeld
door het Radio Blazers Ensemble en
het Nederlands Slagwerk Ensemble
o.l.v. Jan Vriend en Hans Vonk.
Woensdag 10 september: Recht
streekse uitzending uit de KRO-studio
(21.30-22.10 uur, Hilversum I). Uitge
voerd wordt een programma van elek
tronische muziek: „Der Frieden" van
Hans Ulrich Humpert met als soliste
Ka ja Borris, sopraan en „Solo für ein
Melodie-instrument" van Karl-Heinz
Stockhausen met als solist Evert van
Tright, hobo. Beide uitvoeringen zijn
wereldpremières.
0 oZndag 14 september: Van 22.55 tot
23.55 uur via Hilversum I opnamen van
het Gaudeamus Kwartet en het Neder
lands Slagwerk Ensemble. Uitgevoerd
worden „Seismograms for percussion"
van Joep Straesser, „Four and more"
van David Ernst, „Aura" van Tomas
Marco, „String uartet" van Bengt Ern-
ryd en „Eigentlich nicht" van Karl-
Erik Welin.
Maandag 15 september: Van 22.55
23.55 uur via Hilversum II opnamen
van het Radio Kamer Orkest o.l.v.
Francis Travis en met medewerking
van Maarten Bon en Reinbert de Leeuw
piano. Uitgevoerd worden „Epicycle"
van Brian Ferneyhough, „Songs 2, 4
en 5" van Michael Finnissy, „Scènes
lyriques" van Berthold Paul en
„Spatial Music IV" van Ton de Leeuw.
Dinsdag 16 september: Van 22.55
tot 23.55 uur via Hilversum II opnamen
van het Klein Radio Koor o.l.v. Frans
Müller, het Omroep Kamerkoor o.l.v.
Frans Müller, het Radio Blazers En
semble o.l.v. Hans Vonk en met mede
werking van Reinbert de Leeuw en
Maarten Bon, piano, en Wim Koop
man, slagwerk. Uitgevoerd worden
„Impressions of birth" van Burton
Beerman, „Akrata" van Iannis Xena-
kis en „Was sterblich war.van
Norbert Linke.
Woensdag 17 september: Van 22.55
tot 23.55 uur via Hilversum I opnamen
van „Quattro notturni" van Hans Ul
rich Humpert, „Punctum Alfa" van
Jozef Malovec en „Expulsion" van Jos
Kunst.
Donderdag 18 september: Van 22.55
tot 23.55 via Hilversum II opnamen van
het Utrechts Symfonie Orkest o.l.v.
Paul Hupperts. Uitgevoerd worden
„Eclipses" van Mariano Etkin, in
fieri" van Azio Corghi, „Kwartet voor
Orkest" van Tristan Keuris, „Arbo
real" van Jos Kunst en „Corrisponden-
za" van Heinz Martin Lonquich.
In het NOS-programma „Inzet" van
zaterdag 13 en 20 september (16.30 tot
17.00 via Hilversum I) zullen opnamen
te horen zijn van werken, die het
Amsterdams Studenten Kamerorkest
o.l.v. Jan Vriend en het Musies Lab
o.l.v. Bernard van Beurden in het ka
der van de muziekweek van Gaude
amus hebben uitgevoerd.
Ned. Herv. Kerk
Beroepen: te Amsterdam (Amstelge-
meente): dr. J. van der Werf, jeugdpre-
dikant te Utrecht; te Katwijk aan Zee
(toez.): P. Koeman te Bruchem-Kerk-
wijk; te Meteren en Est: W. de Greef
te Kamperveen; te Waarder: T. Lange-
rak te Veenendaal.
ROTTERDAM „In het boekjaar
1968-1969 hebben zich gebeurtenissen
voorgedaan, die niet alleen voor het
waardebeloop van onze beleggingen ui
termate belangrijk waren, maar die
ook hebben geleid tot ongewone fluc
tuaties voor de bedrijfstak waarin wij
beleggen. En in dit klimaat heeft Utili
co zich toch krachtig kunnen ontwikke
len: het vermogen van de vennoot
schap is aan het eind van het jaar 61
procent groter dan aan het begin er
van" aldus meldt het jaarverslag van
Utilico.
In het verstreken boekjaar is Utilico
een bedrag van f3 min aan inkomsten
toegevloeid. Vorig jaar was dat f 1,9
min. Na aftrek van kosten resteert een
winstsaldo van f2,8 min. (v. j. f 1,8
min). Voorgesteld wordt een onveran
derd dividend uit te keren van f4,-
per aandeel.
De directie constateert in het verslag
dat de koersen van aandelen van open
bare nutsbedrijven betrekkelijk laag
zijn. Van 90 pet. van de fondsen die in
portefeuille zijn, zijn in het afgelopen
boekjaar stijgende winsten per aan
deel wel te verstaan bekendgemaakt.
63 pet. van de maatschappijen waarin
Utilico belang heeft, hebben hun divi
dend verhoogd, maar de koersen van 62
pet. van de fondsen zijn niettemin aan
het eind van het boekjaar lager dan
aan het begin.
De directie verwacht dat aan deze te
genstrijdigheid vroeg of laat een einde
moet komen. Zij is er zeker van dat de
aandelen van openbare nutsbedrijven de
voorlopers zullen zijn in de eerstvolgen
de opgang.
In de loop van 't boekjaar heeft Uti
lico meer in Europa dan op het Ameri
kaanse continent belegd, zodat het per
centage van de beleggingen in Ameri
ka thans nog maar fractioneel hoger
dan dat in Europa is. Het zwaartepunt
van de aankopen lag in West-Duitsland.
De waarde van een aandeel Utilico be
droeg aan het eind van het boekjaar
f121.
ROTTERDAM. Na een dienstver
band van bijna 45 jaar zal met ingang
van 1 oktober a.s. de heer C. R. Smit
wegens het bereiken van de pensioenge
rechtigde leeftijd aftreden als presi
dent-directeur van Esso Nederland NV.
De heer Smit zal worden opgevolgd
door drs. J. A. Baart, die sinds 1955 al
deel uitmaakt van de directie van Esso
Nederland nv. De heer Baart blijft te
vens commissaris van de Nederlandse
Aardolie Maatschappij nv (50 pet.
Shell en 50 pet. Esso) en van de nv Ne-
derlandsche Gasunie.
NEW YORK Namens de AMAX
Aluminium Extruders te New York is
meegedeeld, dat deze maatschappij,
een dochteronderneming van de Ameri
can Metal Climax, inc., een fabriek gaat
vestigen in Roermond.
Met de bouw, in twee gedeelten, zal
worden begonnen medio 1970. De grond-
oppervlakte van het bedrijf zal onge
veer 4100 vierkante meter beslaan.
Het is de bedoeling dat de aluminium-
produkten worden verkocht in de lan
den van Euromarkt.
AMSTERDAM Teneinde noodzake
lijke grote investeringen in moderne
grafische machines volledig rendabel
te kunnen maken, hebben vier drukke
rijen in Zuid-Holland overeenstemming
bereikt over een volledige fusie. Het be
treft drukkerij-Steens nv in Schiedam,
die reeds samenwerkte met drukkerij
J. W. de Gruyter nv in Sassenheim en
de drukkerij-afdeling van Ten Hagen
nv in Den Haag, die reeds samenwerk
te met drukkerij Wattez in Schevenin-
gen.
Deze vier drukkerijen met een geza
menlijke personeelsbezetting van cir
ca 200 man, beschikken over boek
druk-, offset-, klein offset- en flexoro-
tatie procede's.
Voor deze samenwerking is een Hol
ding maatschappij opgericht genaamr
Combigraph nv. Door deze fusie za
geen personeel behoeven te worden ont
slagen, de werknemersorganisaties zijr
ingelicht. De uitgeverij van Ten Ha
gen nv, is niet bij deze drukkerij-fus;
betrokken, aldus een communiqué.
Het maandelijkse jazzconcert ki hei
Amsterdamse ontmoetingscentrum Pa
radiso wordt voortaan rechtstreeks uit
gezonden in Vara's jazz-magazine.
De samenstellers van dit radio-pro
gramma, Kees Schoonenberg, Michiel
de Ruyter en Aad Bos, willen de speci
fieke sfeer van Paradiso in hun uitzen
dingen tot uiting laten komen. Jazz in
Paradiso van woensdag 10 september
af elke maand om 23.20 uur op Hilver
sum 2.
De Nederlandse Omroep Stichting
verzorgt dezer dagen via de radio twee
bijzondere muziekprogramma's.
Maandag 1 september wordt van 20.30
tot 22.30 uur in stereo op Hilversum 2
een concert van Karl-Heinz Stockhau
sen uitgezonden en op woensdag 3 sep
tember volgt op Hilversum 1 van 20.00
tot 22.30 uur de opera Reconstructie.
Beide muziekwerken werden dit jaar
in het kader van het Holland Festival
uitgezonden. Het concert van Stockhau
sen werd op 22 juni in Amsterdam ver
tolkt maar het tweede deel werd toen
door het publiek verstoord. De mensen
kwamen het podium op om over het
werk te discussiëren.
Het programma dat de NOS uitzendt
bevat een samenvatting van de discus
sies op het podium en van de reacties
op het gebeurde in de pers, en een on
gestoorde opname van het tweede déél
van het concert.
De opera Reconstructie was een van
de omstreden hoogtepunten van het
Holland Festival. De radio-bewerking
die gemaakt werd door de NOS techni
ci Cor Doesburg en Dirk Sleeman en
muziekregisseur Gerard Westerdaal, is
op een speciale manier tot stand geko
men. Doorgaans wordt van een concert
één integrale opname gemaakt. Van de
ze werkwijze is men afgeweken. Er wer
den vier verschillende zaalopnamen ge
maakt en de beste delen hieruit wer
den samengemonteerd tot één geheel.
Daardoor ontstond een opname waar
Harry Mulisch en Peter Schat, twee
van de makers van de opera, bijzonder
tevreden mee waren.