Première show Ted de Braak in Arnhem NOS-radio wijdt uitvoerig aandacht aan muziekweek Gaudeamus notities TWEE BELANGWEKKENDE RADIO-CONCERTEN Schouwburgdirecteur in Almelo Openluchtmuseum en Nunspeets dialect in RONO-programma Rechtstreeks jazz uit Paradiso en TELEVISIEPROGRAMMA'S Smidje Verholen en het geheim van De Uylenborgh UIT DE KERKEN Zeer goed jaar voor Utilico Drukkersfusie in Combigraph PILOOT STORM TEKKO TAKS VANAVOND TELEVISIE MORGEN TELEVISIE T.V. LANGENBERG VANAVOND MORGEN Pres.-directeur van Esso met pensioen Am. Maatschappij naar Roermond jg.na 2 MAANDAG I SEPTEMBER 1969 36 Ik moet vragen stellen, Wilma, en ik moet de antwoorden er op vinden. Het is belangrijk voor me. Vanwege Tracy, begrijp je dat niet? Omdat alles wat hier gebeurt invloed heeft op Tracy, haar leven, haar toekomst. Ik moet weten waarom Isabelle zelfmoord wilde plegen en waarom Michael de schuld krijgt en ik moet ook weten waarom Paula zich geroepen voelt van alles te verstoppen. Ik geloof niet, dat Paula gek is. Volgens mij weet ze precies wat ze doet en dan ik kan er niets aan doen dan vraag ik me af waar ze alles laat. Speciaal een geweer! Waar zou ze een geweer kunnen ver stoppen? „Op een boerderij? Wilma snoof verachtelijk. „Op een boerderij zijn ontelbare plaatsen om iets te verstop pen. Ze zou de rommel in de kelder kunnen brengen of in de schuur of zelfs op zolder. In het plafond van haar kast zit een trapdeur en de schuiftrap van de zolder komt in haar kast neer en als je een hele zolder ter beschikking hebt, is het niet zo moeilijk iets te verstoppen." „Ben je ooit op zolder geweest? „Ik? Gewoonlijk houdt ze haar kast deur op slot, maar wat mij betreft kan ze hem wijd open laten. Mij zal ze daar boven nooit treffen. Mij niet gezien," zei Wilma, zich weer over haar stofzui ger buigend. Mij ook niet, dacht ik, terwijl ik de kamer uitliep. Ik kon me niet voorstel len dat ik ooit naar de sleutel van Paula's kast zou zoeken, de trap naar beneden zou trekken en de zolder zou doorzoeken. Ik kon me de zolder wel voorstellen het scheve dak, de hitte, die in die beperkte ruimte bleef hangen, de stapels conservenblikken, de zeep, al de huishoudelijke benodigdheden, die spoorloos verdwenen en verstopt waren en daar, vlak naast een onschadelijk blik soep zou het glanzend opgepoetste, dodelijke geweer staan. Moest ik Simon vertellen van het geweer, vroeg ik me af terwijl ik een douche nam en me daarna verkleedde. Moest ik hem vertellen dat ik Paula een van de geweren had zien wegnemen, maar dat ik geen idee had, waar het andere zou kunnen zijn? We zouden het andere moeten gaan zoeken, dacht ik, terwijl ik de trap af liep. Paula had een excentriek gedrags patroon ontwikkeld zodat niemand zich meer verbaasde over wat ze deed, maar wie was er nog meer op Hedgerow die zo iets dwaas, zoiets kinderachtigs zou doen? Kinderachtig, dacht ik en ik herinner de me hoe vlug Tracy na de lunch van tafel verdwenen was, hoe stiekem ze naar Michael was gegaan. Tracy zou het geweer hebben kunnen pakken zonder dat iemand van ons het merkte. Tracy zou het geweer naar Michael hebben kunnen brengen. Misschien was ze zelf op het idee gekomen omdat ze wist hoe iedereen op Hedgerow haar vader haat te en dacht ze op een onlogische manier hem iets te brengen dat hem zou beschermen, veilig zou stellen. En ze had maar één geweer genomen, dacht ik, de gaasdeur achter me dicht klappend, om de meest voor de hand liggende reden. Ze kon onmogelijk twee geweren dragen. Paula stond op de veranda ongeduldig met haar voet te tikken. „Ik dacht dat je nooit naar beneden zou komen," zei ze geirriteerd. „Heeft Tracy je niet gezegd dat ik op je wachtte? „Nee," zei ik. „Ik heb Tracy niet gezien." „Het kind is onmogelijk. Wat moet ik met haar beginnen? Ik moest er op aandringen..." Ze aarzelde. „Laat maar. Ik heb zojuist tegen Simon gezegd, dat hij op je moest wachten." „Op me wachten? vroeg ik, niet begrijpend. Zij had zich ook verkleed en de Paula, die nu voor me stond droeg geen lange broek meer en een sjaal om haar haren. Deze Paula droeg een witte jurk waarvan de hals diep genoeg was om de welving van haar borsten te laten zien en haar bruin gebrande benen waren bloot. Ze kleedt zich zo voor Chris, dacht ik. Ze heeft haar gezicht zo knap, zo zorgvuldig opgemaakt, dat de kleine lijntjes om haar ogen en haar mond onzichtbaar zijn als ze met haar rug naar het licht staat. Haar gezicht zal een onberispelijk glad masker zijn en dat heeft ze allemaal gedaan omdat ze Chris verwacht, omdat Chris komt. Wat voelt ze voor hem? Ze wonen onder één dak, maar zijn toch gescheiden. Houdt ze van hem? Maar wat voor soort liefde is zo pijnlijk, zo beheerst door jaloezie dat het haar leven vernietigd heeft. Ik herinnerde me de uitdrukking in de ogen van Chris toen hij me over Paula gesproken had, de matte klank van zijn stem toen hij haar naam genoemd had. Ze wil hem vernietigen, dacht ik, zoals ze zichzelf vernietigd heeft. Pas dan zal ze hem laten gaan. Ik keek naar haar en zag dat haar kleine oorlelletjes nu bedekt waren met oor knoppen die op uitvoerig bewerkte schelpjes leken en die schelpjes waren wit, net als haar jurk. De blauwe oorknoppen zijn dus van de baan, dacht ik schamper. Wat zou Paula doen als ze wist dat de verloren oorknop op ditzelfde ogenblik in mijn witte tas onder in mijn lade lag? Ik keek haar aan en probeerde me voor te stellen hoe ik haar de oorknop zou overhandigen. Hoe ik mijn tas open zou knippen, er in rommelend tot ik de in vloeipapier gewikkelde oorknop vond, en hoe ik dan de een of andere onwaarschijnlijke verklaring zou stame len die er op neerkwam, dat ik hem zojuist gevonden had en wist, dat hij van haar moest zijn. „Wat knap van je, Meredith," zou ze koel antwoorden. „Waar zei je, dat je hem gevonden had? Ik kan me niet voorstellen, waar ik hem verloren zou kunnen hebben," en al die tijd zouden die diep-blauwe ogen me onderzoekend aankijken, iedere beweging van mij volgen en zich afvragen of ik iets wist en wat ik wist. Eén ding weet ik in ieder geval beslist, dacht ik, terwijl ik uit mijn humeur over de veranda liep. Namelijk dat ik niet van plan ben met Simon ergens heen te gaan. „Hij kan wel zonder mij gaan," zei ik. „Onzin," zei ze. „Je bent soms heus heel moeilijk, Meredith. Wat weet een man van boodschappen doen? Ik heb een hele lijst van dingen die gekocht moeten worden en jij kan Simon helpen en dan kunnen jullie Chris en Allison van de trein halen." Ze zuchtte. „Eigen lijk was het heel dwaas van Chris om jou de auto mee te geven, wat dan ook zijn reden geweest mag zijn. Hij moet geweten hebben dat Simon dit keer vroeg in de week zou komen." „Misschien heeft Simon het hem niet verteld," zei ik boosaardig. „Waarom zou Simon niet tegen Chris zeggen dat hij hierheen ging? vroeg ze op scherpe toon. „Welke reden zou hij daarvoor hebben? „Ik weet het niet. Het was maar een veronderstelling." Ze keek me nadenkend aan. „Ik zou nu maar gaan," zei ze „Simon wacht op je." „Als je het niet erg vindt, ga ik liever niet. Waarom blijf ik niet hier en ga jij met Simon mee. Je moet er toch naar verlangen Chris weer te zien." „Ik ga nooit naar Redbrook als het niet strikt noodzakelijk is," zei ze. „Al dat geroddel. Ik heb het gevoel alsof ik voortdurend een gezoem achter me hoor." (wordt vervolgd) 4210. De Naugish waren enkele uitzonderingen daargelaten eigenlijk heel vredelievende wezens, die niets liever wensten dan met rust gelaten te worden. De massale uittocht van hun stervende moederpla neet bracht hen echter onvermijdelijk in moeilijke si tuaties, want overal elders werden zij als indringers beschouwd. Onder de povere bewapening die de cylin- derschepen meevoerden, bevond zich een aantal ge duchte torpedo's en nu het tentakelvolkje zich bedre gd zag door zulke voorwereldlijke monsters als de try- chon, aarzelden zij niet deze projectielen te gebruiken. Twee vrijwilligers plaatsten zich schrijlings boven op de dart-vormige wapens en bruisten met volle kracht in de richting van de diepzeegedrochten, waarvan de aanblik alleen al voldoende was om de dapperste ziel te ontmoedigen. De Naugish aarzelden echter niet, ze ker niet toen zij zagen hoe de carnivoren hun nakome- lingetjes onder de hoede van de dappere Seth Besh dreigden weg te kapen... 66. Tekko zorgde er wel voor niet zo nieuwsgierig te ziin dat het opviel. Hij was tenslotte maar een indrin ger en wie weet wat er met hem gebeuren zou wan neer zij hem in de gaten kregen. Misschien werd hij dan wel voorgoed ingedeeld bij deze werkploeg en dat was zijn bedoeling juist niet. Hij liep dus maar ge woon mee tot er halt werd gecommandeerd. De mannen met een schop, zoals de blanke gevangene moesten blijven staan en de mannen zonder schop, onder wie ook nze vriend, moesten naar voren tre den. Zij kregen allen een soort pneumatische beitel om ARNHEM „Tête Ted", een nieuw avondvullend cabaretprogramma met Ted de Braak en José den Burger gaat woensdag 10 september in pre mière in het Arnhemse Rembrandt- theater. Met een 20-tal theaters elders in het land zjjn inmiddels contracten afgesloten. Aan „Tête a Ted" werken verder mee Theo Roosen, piano, Wim Oiy, bas en trompet, Eddy de Wint, gitaar en Yf Blokker, slagwerk. „Tête Ted" is een speelse collage van ideeën en situaties op teksten van o.a. Jaap Fischer, Alexander Pola, Jan Fillekers, Harry Geelen, Hans Peters, Tom Lehrer, Gerard Hulshof en Ted de Braak. De muzikale arrangementen zijn van Wim Olij en Theo Roosen. Ted de Braak komt met „Tête a Ted" voor het eerst met een eigen program ma voor het voetlicht. De laatste jaren trad hij vooral op voor radio en tele visie. José den Burger, 23, kwam in de publiciteit via haar optreden in AVRO's „A star is bom". Zij haalde daar een eervolle derde plaats. ALMELO De heer J. H. Kerbusch (45), hoofdbedrijfsleider van het Metro poletheater te Den Haag, is door burge meester en wethouders van Almelo be noemd tot directeur van de Almelose Schouwburg-Concertzaal, die omstreeks november 1970 in gebruik komt. Ver wacht wordt dat hij per 1 december a.s. in dienst zal treden. Met de bouw van de Almelose Schouwburg is in maart 1968 begonnen. Er is een bedrag van 5,6 miljoen mee gemoeid. De bouw van het complex ge schiedt naar een ontwerp van de archi tect C. J. Henke uit Laren (N.-H.) In het Gelders Programma van de RONO wordt dinsdagavond een klank beeld uitgezonden over de papierberei ding in het Openluchtmuseum te Arn hem. Medewerking aan dit programma verleent de heer J. M. Stikvoort, hoofd van de afdeling voorlichting van het Openluchtmuseum. Dit klankbeeld wordt uitgezonden in de reeks, die gewijd is aan de Gelderse musea. Verder kan in de rubriek „Van wiedaf en Dichtebi'j" de heer Johan Vos uit Doetinchem beluisterd worden, die spreekt over de volkskundige achter gronden van de kermis in Hummelo en Btfonkhorst. In het programma wordt verder de aandacht geschonken aan de landdag van de CPJ die op 30 augustus in Bor- culo gehouden werd. In het Gelders Programma van de RONO wordt op vrijdag 5 septem ber aandacht geschonken aan het dia lect van Nunspeet en omgeving. In het programma-onderdeel „Door taal tot le ven" heeft dr. H. Entjes een vraagge sprek met de heer Hagenbeek in Nun- HILVERSUM I 8.00 Stereo: Meisjeskoor met instru mentaal sextet. 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.30 Nws. NCRV: 18.41 Act. 19.00 Literama een radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 19.15 Zingen met Ceci lia: volksmuziek. 19.30 Stereo: Muz. rond de klok van achten: licht gev. mu ziekprogramma. 20.30 Stereo: Radio- Kamerorkest en solist: klass. muziek (opn.). 21.30 Stereo: Zangduo met in strumentale begeleiding. 22.20 Avond- overdenking. 22.30 Nws. 22.40 Meded. 22.45 Vertolkers beluisterd: klass. muz. met commentaar. 23.25 Historische op namen van Richard Tauber (gr.). 23.55 —24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Radiojourn. 18.25 Ik verbind u door..., praatje. 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuziek. 19.30 Nws. 19.35 RVU: Een klinkend beeld uit alle eeu wen, lezing. NOS: 20.05 Reportage over het Ambonezenkamp Schattenberg te Assen. 20.20 Orde van Vrijmetselaren: lezing. 20.30 Stereo: Rel rond Stockhau- sen, klankbeeld. 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: Metropole Or kest met solisten. 23.5524.00 Nws. NEDERLAND I NOS: Kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journ. NCRV: 19.07 Hotel Forellenhof, TV-feuilleton (produktie van de Süd- westfunk). NOS: 20.00 Journ. NCRV: 20.20 Act. 20.45 De glazen stad, TV- feuillet. (herh.) 22.10 Kleur: Jonge men sen tekenen in de tijd. NOS: 22.20 22.25 Journaal. NEDERLAND II NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant 19.00 Joum. 19.03 Scala: informatief progr. AVRO: 19.30 Kleur: Vaders te gen wil en dank, TV-serie. NOS: 20.00 Journ. AVRO: 20.20 PAN, film van Her man v.d. Horst. 20.45 Peyton Place, TV-feuilleton. 21.30 Patati Patata, caba- retprogr. van de Utrechtse Vrouwelij ke Studenten. 22.00 AVRO's Televizier. NOS: 22.2522.30 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich te gr.muz. met nws en act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvrouw. 9.00-9.10 Gymnastiek voor de huisvr.). 9.35 Wa terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Le ven door hoop, lezing. 10.15 Operafrag menten (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Operettefragmenten (gr.). 11.15 Voor de zieken. 11.55 Med. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd program ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act.; 13.00 Raden maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzi cato: muzikaal middag-magazine. (16.00-16.02 Nws). Overheidsvoorlich- speet, aarbij de kenmerken van dit dialecl Jan de orde 'komen. In de rubriek „Van 't beukenschap" bespreekt J. Vredenberg twee Gelderse uitgaven, n.l. de herdruk van de Ve- luwse wandelingen van ds. Heldring en de uitgave De Kastelen van Graafschap en Liemers van J. Harenberg. Het Gelders Programma kan worden beluisterd op golflengte FM 96,2 (kan. 31) en wel op dinsdagavond tussen 18.30 en 19.15 uur en op vrijdagavond tus sen 19.15 en 20.00 uur. ting: 17.00 Het buurthuiswerk in de Ne derlandse Antillen. Spreker: Henk Den- nert. KRO: 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek 7.20 Stereo: Lichte gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte gr.muz. (8.30-8.33 De groente man.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Silver Dollar Tony meets Apollo, reis reportage. 9.40 Muziek uit de Middel eeuwen en Renaissance (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeids vitaminen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00-11.02 Nws.) 11.30 Rond om 12: programma voor de vrouw. (Om 11.55 Beursberichten.) 12.30 Over heidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.40 Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Klein chanson. 14.30 Spiegel van België: mu ziek en nieuws van onze zuiderburen. AVRO: 15.00 Paul Vlaanderen en het Alex-Mysterie, detective-hoorspel. 15.30 Viool en piano: moderne en klassieke muziek. 16.00 Nws. 16.02 Land der Mu zen: kunstkroniek. 16.30 Stereo: Itali aanse operafragmenten. 17.00 Stereo: Big Band Beat: moderne orkestmuziek. 17.25 Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Me dedelingen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevarieerde visi te. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Eks- pres: licht platenprogramma. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai: licht platenprogramma. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogram ma. (17.00-17.02 Nws.). NEDERLAND I NOS/NOT: 10.45-12.00 Schooltelevi sie. DUITSLAND I (Regionaal progr. NDR: 18.00 Haf en krankenhaus, TV-serie. 18.30 (K) Zand mannetje. 18.40 Act. 18.55 Sport. 19.26 (K) Gefahrlicher Alltag, TV-serie. 19.59 Progr.overzicht. WDR: 18.00 (K) Week- journ. 18.05 (K) Der Western-Held, TV- serie. 18.30 (K) Voor de kinderen. 18.40 Journ. en Goedenavond. 10.20 (K) Das verkannte 18. Jahrhundert, documen taire film. 19.45 uur (K) Pre testsongs). 20.00 Journ. en weerbericht. 20.15 Toespraak Bondspresident. 20.25 Reportages. 21.10 (K) Wedstrijdprogr. 21.55 Tango, TV-spel. 23.50 Journ., com mentaar en weerbericht. DUITSLAND II 18.05 (K) Act. en muz. 18.40 (K) Al so gut, fliegen wir zum Mond, TV-film. 19.10 (K) Süss, aber ein bisschen ver- rückt, TV-serie. 19.45 Nws. act. en weer bericht. 20.15 (K) Informatieve show. Aansl. Nws. 21.15 (K) Einer gewisser Tag, Italiaanse speelfilm. Aansl.: Film tips. 23.15 Nws. en weerbericht. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Heute (herhaling van gisteravond). 10.30 (K) Flipper, Amerikaanse speelfilm. 12.05 Filmre portages. 12.50 Internationaal persover zicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 Journ. 16.40 Voor de kinderen. 16.55 Idem. 17.05 Idem. 17.25 Fury, TV-film. 17.55- 18.00 Nws. DUITSLAND II 17.30 Nws en weerber. 17.35 Ulrich und Ulrike, TV-serie. de rotswand verder uit te hakken en een nieuwe toe gang tot het ondergrondse vliegveld te maken. De beitel werkte niet met een benzinemotor of elek triciteit. Er zat zelfs geen snoer aan. Een druk op de knop en het ding begon met enorme kracht te werken. Tekko deed maar precies wat hij de anderen zag doen. Straks hopte hij gelegenheid te krijgen om die blanke man te spreken. Misschien dat hij wist wat dit vreemde volk voor mensen waren. Hij werkte tien me ter verderop en keek zo nu en dan verstolen in zijn richting. De NOS-radio zal uitvoerig aan dacht besteden aan de Internationale Gaudeamus Muziekweek, die dit jaar van 5 tot en met 12 september in ver schillende plaatsen in Nederland wordt gehouden. Aan deze jaarlijkse mani festatie van hedendaagse muziek is 'n componistenconcours verbonden, waar voor dit keer componisten uit 25 lan den werken hebben ingezonden. De muziekweek wordt in samenwer king met de NOS-radio georganiseerd door de Stichting Gaudeamus, het in ternationaal bekende centrum voor he dendaagse muziek in Bilthoven. Van de NOS-ensembles zullen het Radio Kamerorkest, het Omroep Kamerkoor, het Klein Radio Koor, het Radio Bla zers Ensemble, het Nederland Slag werk Ensemble en het Gaudeamus Kwartet aan de muziekweek deelne men. Van de concerten, die tijdens de mu ziekweek worden gegeven, zal de NOS twee rechtstreekse radio-uitzendingen verzorgen, één op maandag 8 september en één op woensdag 10 september. Van zondag 14 tot en met donderdag 18 sep tember zullen elke avond van 22.55 tot 23.55 uur opnamen worden uitgezonden van werken van deelnemers aan het componistenconcours. Dit gebeurt in de vorm van discussieconcerten, waarbij 1331: Smidje Verholen sliep eens heerlijk uit en liet zich de volgende ochtend door een vakbekwa me kellner gezellig verwennen. „Hier is thee voor meneer", lispelde de kellner beschaafd. „En mocht meneer nog andere wensen hebben, dan hoeft me neer slechts één kik te geven..." Maar de smid kreeg weinig kans om kikken te geven, want juist op dat moment traden Gozewijn van Uylen en hoofdinspecteur Maffelaer de eetzaal binnen. „Nou? Wat heb ik u gezegd?" riep de H. 1 trots. „Beste bedden, hè, hier in het Splendid Ho tel. En dat ontbijt van knapperverse kadetjes is ook niet mis. Oejoejoei, wat een mand vol! Eigen lijk veel te veel voor een vent alleen." Hij wierp begerige blikken op de lekkere broodjes en het was duidelijk, dat hij zich afvroeg of hij nu jè een kadetje of néé een kadetje zou nuttigen... Maar Gozewijn van Uylen sloeg weinig acht op de twijfelachtige hoofdinspecteur. Hij richtte zich plechtig tot zijn vriend en zei: „Verholen, die sak- kerlootse rekening van je in dit dure hotel is al door mij betaald. Dat is dus in orde. Nee..., zeur nou niet. Jij hebt mijn leven gered en mijn schat gevonden. Mag ik dan misschien wat terug doen? Juist! Daarom heb ik nog een grote verrassing voor je. Ga maar eens gauw met me mee. Er staat al een taxi klaar." „Gaan jullie weg?" informeerde hoofdinspecteur Maffelaer. „Da's toch spijtig van al die lekkei kadetjes! Er is tenslotte voor betaald, nietwaar? Heeft er misschien iemand iets op tegen, dat ik... Meer zei de brave H.I. niet. Hij bond zich een servet om, en bracht even later al een rijkelijk beboterd kadetje naar zijn gulzige mond- reacties van het publiek in de zaal en van critici te horen zullen zijn. Ook worden in deze uitzendingen opnamen verwerkt van de analyse-cursus, die tij dens de muziekweek aan de deelnemen de componisten wordt gegeven door het Zweedse jurylid Karl-Erik Welin. De uitzendingen worden samenge steld en geregisseerd door Edu Ver hulst. Voor de interviews zorgen Hans Onno van den Berg, Ton Hartsuiker en Rogier Starreveld. Hier volgt een overzicht van de NOS-radio-uitzendingen, gewijd aan de Gaudeamusweek. Maandag 8 september: Recht streekse uitzending uit de Grote Zaal van De Doelen in Rotterdam (21.30 22.20 uur, Hilversum II). Uitgevoerd worden „Fluide" van Vinko Globokar, winnaar van het componistenconcours van de vorig jaar gehouden Gaudea musweek (Nederlandse première) en „Valeurs" van Hans Otte (wereldpre mière). De werken worden gespeeld door het Radio Blazers Ensemble en het Nederlands Slagwerk Ensemble o.l.v. Jan Vriend en Hans Vonk. Woensdag 10 september: Recht streekse uitzending uit de KRO-studio (21.30-22.10 uur, Hilversum I). Uitge voerd wordt een programma van elek tronische muziek: „Der Frieden" van Hans Ulrich Humpert met als soliste Ka ja Borris, sopraan en „Solo für ein Melodie-instrument" van Karl-Heinz Stockhausen met als solist Evert van Tright, hobo. Beide uitvoeringen zijn wereldpremières. 0 oZndag 14 september: Van 22.55 tot 23.55 uur via Hilversum I opnamen van het Gaudeamus Kwartet en het Neder lands Slagwerk Ensemble. Uitgevoerd worden „Seismograms for percussion" van Joep Straesser, „Four and more" van David Ernst, „Aura" van Tomas Marco, „String uartet" van Bengt Ern- ryd en „Eigentlich nicht" van Karl- Erik Welin. Maandag 15 september: Van 22.55 23.55 uur via Hilversum II opnamen van het Radio Kamer Orkest o.l.v. Francis Travis en met medewerking van Maarten Bon en Reinbert de Leeuw piano. Uitgevoerd worden „Epicycle" van Brian Ferneyhough, „Songs 2, 4 en 5" van Michael Finnissy, „Scènes lyriques" van Berthold Paul en „Spatial Music IV" van Ton de Leeuw. Dinsdag 16 september: Van 22.55 tot 23.55 uur via Hilversum II opnamen van het Klein Radio Koor o.l.v. Frans Müller, het Omroep Kamerkoor o.l.v. Frans Müller, het Radio Blazers En semble o.l.v. Hans Vonk en met mede werking van Reinbert de Leeuw en Maarten Bon, piano, en Wim Koop man, slagwerk. Uitgevoerd worden „Impressions of birth" van Burton Beerman, „Akrata" van Iannis Xena- kis en „Was sterblich war.van Norbert Linke. Woensdag 17 september: Van 22.55 tot 23.55 uur via Hilversum I opnamen van „Quattro notturni" van Hans Ul rich Humpert, „Punctum Alfa" van Jozef Malovec en „Expulsion" van Jos Kunst. Donderdag 18 september: Van 22.55 tot 23.55 via Hilversum II opnamen van het Utrechts Symfonie Orkest o.l.v. Paul Hupperts. Uitgevoerd worden „Eclipses" van Mariano Etkin, in fieri" van Azio Corghi, „Kwartet voor Orkest" van Tristan Keuris, „Arbo real" van Jos Kunst en „Corrisponden- za" van Heinz Martin Lonquich. In het NOS-programma „Inzet" van zaterdag 13 en 20 september (16.30 tot 17.00 via Hilversum I) zullen opnamen te horen zijn van werken, die het Amsterdams Studenten Kamerorkest o.l.v. Jan Vriend en het Musies Lab o.l.v. Bernard van Beurden in het ka der van de muziekweek van Gaude amus hebben uitgevoerd. Ned. Herv. Kerk Beroepen: te Amsterdam (Amstelge- meente): dr. J. van der Werf, jeugdpre- dikant te Utrecht; te Katwijk aan Zee (toez.): P. Koeman te Bruchem-Kerk- wijk; te Meteren en Est: W. de Greef te Kamperveen; te Waarder: T. Lange- rak te Veenendaal. ROTTERDAM „In het boekjaar 1968-1969 hebben zich gebeurtenissen voorgedaan, die niet alleen voor het waardebeloop van onze beleggingen ui termate belangrijk waren, maar die ook hebben geleid tot ongewone fluc tuaties voor de bedrijfstak waarin wij beleggen. En in dit klimaat heeft Utili co zich toch krachtig kunnen ontwikke len: het vermogen van de vennoot schap is aan het eind van het jaar 61 procent groter dan aan het begin er van" aldus meldt het jaarverslag van Utilico. In het verstreken boekjaar is Utilico een bedrag van f3 min aan inkomsten toegevloeid. Vorig jaar was dat f 1,9 min. Na aftrek van kosten resteert een winstsaldo van f2,8 min. (v. j. f 1,8 min). Voorgesteld wordt een onveran derd dividend uit te keren van f4,- per aandeel. De directie constateert in het verslag dat de koersen van aandelen van open bare nutsbedrijven betrekkelijk laag zijn. Van 90 pet. van de fondsen die in portefeuille zijn, zijn in het afgelopen boekjaar stijgende winsten per aan deel wel te verstaan bekendgemaakt. 63 pet. van de maatschappijen waarin Utilico belang heeft, hebben hun divi dend verhoogd, maar de koersen van 62 pet. van de fondsen zijn niettemin aan het eind van het boekjaar lager dan aan het begin. De directie verwacht dat aan deze te genstrijdigheid vroeg of laat een einde moet komen. Zij is er zeker van dat de aandelen van openbare nutsbedrijven de voorlopers zullen zijn in de eerstvolgen de opgang. In de loop van 't boekjaar heeft Uti lico meer in Europa dan op het Ameri kaanse continent belegd, zodat het per centage van de beleggingen in Ameri ka thans nog maar fractioneel hoger dan dat in Europa is. Het zwaartepunt van de aankopen lag in West-Duitsland. De waarde van een aandeel Utilico be droeg aan het eind van het boekjaar f121. ROTTERDAM. Na een dienstver band van bijna 45 jaar zal met ingang van 1 oktober a.s. de heer C. R. Smit wegens het bereiken van de pensioenge rechtigde leeftijd aftreden als presi dent-directeur van Esso Nederland NV. De heer Smit zal worden opgevolgd door drs. J. A. Baart, die sinds 1955 al deel uitmaakt van de directie van Esso Nederland nv. De heer Baart blijft te vens commissaris van de Nederlandse Aardolie Maatschappij nv (50 pet. Shell en 50 pet. Esso) en van de nv Ne- derlandsche Gasunie. NEW YORK Namens de AMAX Aluminium Extruders te New York is meegedeeld, dat deze maatschappij, een dochteronderneming van de Ameri can Metal Climax, inc., een fabriek gaat vestigen in Roermond. Met de bouw, in twee gedeelten, zal worden begonnen medio 1970. De grond- oppervlakte van het bedrijf zal onge veer 4100 vierkante meter beslaan. Het is de bedoeling dat de aluminium- produkten worden verkocht in de lan den van Euromarkt. AMSTERDAM Teneinde noodzake lijke grote investeringen in moderne grafische machines volledig rendabel te kunnen maken, hebben vier drukke rijen in Zuid-Holland overeenstemming bereikt over een volledige fusie. Het be treft drukkerij-Steens nv in Schiedam, die reeds samenwerkte met drukkerij J. W. de Gruyter nv in Sassenheim en de drukkerij-afdeling van Ten Hagen nv in Den Haag, die reeds samenwerk te met drukkerij Wattez in Schevenin- gen. Deze vier drukkerijen met een geza menlijke personeelsbezetting van cir ca 200 man, beschikken over boek druk-, offset-, klein offset- en flexoro- tatie procede's. Voor deze samenwerking is een Hol ding maatschappij opgericht genaamr Combigraph nv. Door deze fusie za geen personeel behoeven te worden ont slagen, de werknemersorganisaties zijr ingelicht. De uitgeverij van Ten Ha gen nv, is niet bij deze drukkerij-fus; betrokken, aldus een communiqué. Het maandelijkse jazzconcert ki hei Amsterdamse ontmoetingscentrum Pa radiso wordt voortaan rechtstreeks uit gezonden in Vara's jazz-magazine. De samenstellers van dit radio-pro gramma, Kees Schoonenberg, Michiel de Ruyter en Aad Bos, willen de speci fieke sfeer van Paradiso in hun uitzen dingen tot uiting laten komen. Jazz in Paradiso van woensdag 10 september af elke maand om 23.20 uur op Hilver sum 2. De Nederlandse Omroep Stichting verzorgt dezer dagen via de radio twee bijzondere muziekprogramma's. Maandag 1 september wordt van 20.30 tot 22.30 uur in stereo op Hilversum 2 een concert van Karl-Heinz Stockhau sen uitgezonden en op woensdag 3 sep tember volgt op Hilversum 1 van 20.00 tot 22.30 uur de opera Reconstructie. Beide muziekwerken werden dit jaar in het kader van het Holland Festival uitgezonden. Het concert van Stockhau sen werd op 22 juni in Amsterdam ver tolkt maar het tweede deel werd toen door het publiek verstoord. De mensen kwamen het podium op om over het werk te discussiëren. Het programma dat de NOS uitzendt bevat een samenvatting van de discus sies op het podium en van de reacties op het gebeurde in de pers, en een on gestoorde opname van het tweede déél van het concert. De opera Reconstructie was een van de omstreden hoogtepunten van het Holland Festival. De radio-bewerking die gemaakt werd door de NOS techni ci Cor Doesburg en Dirk Sleeman en muziekregisseur Gerard Westerdaal, is op een speciale manier tot stand geko men. Doorgaans wordt van een concert één integrale opname gemaakt. Van de ze werkwijze is men afgeweken. Er wer den vier verschillende zaalopnamen ge maakt en de beste delen hieruit wer den samengemonteerd tot één geheel. Daardoor ontstond een opname waar Harry Mulisch en Peter Schat, twee van de makers van de opera, bijzonder tevreden mee waren.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 2