f j
i
Schiphollijn
kan in 1980 klaar zijn
Vlleda zemen zonder zorgen
Meerderheid PvdA tegen
vrijlating drie Duitse
oorlogsmisdadigers
Veel wettelijke
leeftijdsgrenzen
zijn uit de tijd
HAVEN AMSTERDAM
IN MOEILIJKHEDEN
DUTCH SWING COLLEGE WEER TER UG
„Vrije Volk"
overweegt
Amsterdam
te verlaten
Kosten geraamd
op f460 miljoen
Beslissing nog
niet in deze
periode
Student zat acht
dagen in
Tsjechische cel
Tekort aan werk noopt tot
ontslag zeventig man
WELLA
TRACÉ
„KRENKING"
Uil C. en A.-brandkast
f 15.000 gestolen
EFFECTEN
REIZIGERS
Zware explosie
op trawler
Arrestatie na
overval
NEDERLANDSE JEUGD GEMEENSCHAP GAAT
IN ONS HELE LAND ACTIE VOEREN
Zes maanden voor
oplichten ouders
Welfa deodorant en toiletzeep
voor een frisse persoonlijke verzorging
Wella luchtverfrisser
voor een totale kamerfrisheid
ZORGVULDIG
Jaarbeurs breekt
met „Instituut
industriële
vormgeving
Protest Oirschot
tegen uitbreiding
oefenterreinen
DINSDAG 2 SEPTEMBER 1969
ADVERTENTIE
KON. NED.
JAARBEURS
UTRECHT
jhCj
OPENINGSTIJDEN.ALLE BEURZEN: VAKBEURS VERLICHTING
wérkdagen van 9 18 uur maandag' 1dinsdag 2 ën woensdag 3 sepr
zondag 31 aug van 10-18 uur ook van 19:22 uur
voordelige trein-toegangbiljetten op de stations v.erkrijgbaai I
i BERNHARDHAL-MARIJKEHAL VERLICHTING MARGRIETHAL
UTRECHT De Schiphollijn (de tweede spoorlijn tussen Amsterdam en Den
Haag via Schiphol) vormt een uiterst wenselijke aanvulling op het stelsel van
verbindingen in de Randstad en is met name voor de verbindingen van Schip
hol van uitnemend belang. Deze lijn, die in acht jaar kan worden gebouwd en
op basis van het huidige prijspeil f 459.4 miljoen zal kosten, zal in 1980 uit
bedrijfseconomisch oogpunt verlieslatend, doch uit algemeen-economisch in
zicht rendabel zijn.
De lijn heeft belangrijke voordelen. Na realisatie zal de nieuwe spoorlijn be
langrijke perspectieven bieden voor een verdere ontwikkeling van de Rand
stad in het algemeen en Schiphol in het bijzonder.
Dit zijn de voornaamste conclusies in
het eindrapport van de in 1963 ingestel
de ambtelijke werkgroep „Spoorlijn
Amsterdam-Den Haag", die door de mi
nister van Verkeer en Waterstaat werd
heiast met het onderzoek naar de feite
lijkheden, op grond waarvan de rege
ring een gefundeerde beslissing zou j
kunnen nemen over de vraag of het
verantwoord is een tweede spoorlijn
tussen Amsterdam en Den Haag te la
ten aanleggen met financiële medewer
king van de rijksoverheid.
De staatssecretaris van Verkeer en
Waterstaat heeft daarbij meegedeeld,
dat een beslissing van de regering over
de realisering van het kostbare project
om meer dan één reden niet in deze ka
binetsperiode is te verwachten.
In de eerste plaats acht de regering
het uitgesloten om voor de uitvoering
van dit project nog op de begrotingen
van 1970 en 1971 de nodige gelden uit te
trekken. Bovendien acht de regering het
niet juist de beslissing over de priori
teit van een naar het zich laat aanzien
bedrijfseconomisch onrendabele inves
tering van deze omvang af te zonderen
van het beleid dat straks mede geba
seerd zal worden op de uitkomsten van
het grote verkeers- en vervoersonder-
zoek van het Nederlands Economisch
Instituut.
De werkgroep heeft tien denkbare tra
cés onderzocht. De keuze is gevallen op
het tracé, dat voorshands in Amster
dam het Museumplein als beginpunt
heeft.
Het omvat een ondergronds emplace
ment met een bovengronds stationsge-
bouw. Een ondergronds gelegen dubbel-
sporig baan volgt de Boerenwetering
tot het dijklichaam van de geprojec
teerde ringbaan voor goederenvervoer.
Het tracé volgt de ringbaan boven
gronds in westelijke richting en wordt
vervolgens parallel aan Rijksweg 4
naar Schiphol gevoerd. Deze luchthaven
wordt geheel ondergronds in een geslo
ten tunnelbuis dubbelsporig gekruist.
Het tracé komt ten zuiden van Schiphol
weer bovengronds en wordt daarna
langs Hoofddorp, Abbenes en Sassen-
heim in de richting van Leiden ge
voerd.
Nieuwe stations zijn geprojecteerd in
Amsterdam (Museumplein en Minerva-
laan) en op Schiphol ter hoogte van het
stationsgebouw daar. Aan de Haagse zij
de wordt het tracé het station Bezuiden-
hout binnengevoerd. De nieuwe spoor
lijn zal alle bestaande en toekomstige
infrastructuur ongelijkvloers kruisen.
Sinds 1950 is het reizigersvervoer per
spoor in de randstad op werkdagen vrij
wel constant gebleven, zo is uit een on
derzoek gebleken. In de rest van het
land is het gestegen. Vooral tijdens de
ADVERTENTIE
HILVERSUM De drie Duitse oorlogsmisdadigers in Breda moeten niet worden
vrijgelaten, aldus het standpunt van de meerderheid van de P.v.d.A. in de Twee
de Kamer.
Fractieleider drs. J. M. den Uyl heeft dit gisteravond meegedeeld tijdens een ra
dio-uitzending van de P.v.d.A. Handhaving van het recht vraagt, dat die vrijla
ting niet plaats vindt, aldus de heer Den Uyl.
Hij betreurt het plan van minister
Polak (justitie) om een wetsontwerp in
te dienen waardoor de drie oorlogsmis
dadigers kunnen worden vrijgelaten.
„Er worden daarbij allerlei argumen
ten gebruikt die mij niet aanspreken,
zoals wanneer men zegt dat Nederland
eindelijk genade voor recht zou moeten
laten gelden. Dat acht ik hier volstrekt
niet van toepassing."
„Vrijlating betekend naar mijn me
ning een krenking van het rechtsgevoel
van velen, die vrijlating niet in overeen
stemming kunnen brengen met de uit
zonderlijke aard en ernst van de mis
daden die zijn begaan door deze drie."
Drs. Den Uyl zei voorts dat een vrij
lating van het drietal ook tot gevolg kan
hebben dat men in Duitland de tijdens
de oorlog begane misdaden gaat kleine
ren.
De president van de Rotterdamse
rechtbank, mr. J. G. L. Reuder, heeft
zich gisteren ook scherp gekeerd tegen
vrijlating van de drie oorlogsmisdadi
gers, die in Breda gevangen zitten.
Tijdens de installatie van twee rech
ters en een officier van justitie wees hij
erop dat er maar één manier is om het
drietal vrij te kunnen laten: gratie.
Volgens hem schrikt mein daarvoor
terecht terug omdat er van genade in
deze gevallen geen sprake kan zijn.
„Geen barmhartigheid voor de on-
barmhartigen, geen mededogen voor
de onmeedogenden, geen genade voor
de genadelozen", aldus mr. Reuder.
AMSTERDAM De Amsterdamse
politie speurt naar de brandkastkrakers
die zich dit weekeinde hebben laten in
sluiten in het gebouw van C. en A. Zij
hebben ongeveer 15.000 gulden buitge
maakt.
De dieven hebben zich waarschijnlijk
zaterdagmiddag laten insluiten. 'sAvonds
zijn ze aan hun rooftocht door het ge
bouw begonnen.
Op de eerste etage werd in het bij
kantoor van de gemeente-giro een (lege)
brandkast opengereten. Daarna moet
de kassa van de coffeeshop zijn gefor
ceerd. Dat leverde driehonderd gulden
op.
Uit een koelkast werden 25 tosti's mee
genomen naar het kantoor op de vijfde
etage. Daar werd de brandkast aan de
bovenzijde opengeboord, werden twee
platen uit de brandkast gelicht en daar
na de geldkistjes met ongeveer 15.000
gulden verwijderd.
spitsuren is de kwaliteit van 't openbaar
vervoer gedaald.
Het openstellen van de Schiphollijn
zal volgens de werkgroep de volgende
effecten hebben:
Verschillende wijken in Amsterdam
en Den Haag en plaatsen als Amstel
veen en Bqdhoevedorp komen dichter
bij een spoorwegstation van de verbin
ding Amsterdam-Den Haag te liggen.
De reistijd in de relaties Amsterdam-
Leiden (waar de Schiphollijn aansluit op
de oude lijn) en verder wordt tien mi
nuten geringer en de frequentie hoger.
De luchthaven Schiphol krijgt aan
sluiting op het landelijk spoorwegen
net.
De rij tijdverkorting is een geVolg van
de verkorting van de afstand Amster
dam-Leiden met 7 km en van de vergro
ting van rijsnelheid ten opzichte van de
oude lijn.
De werkgroep heeft een schatting ge
maakt van het reizigersvervoer van en
naar Schiphol in 1980 (in beide richtin
gen te zamen). Tussen Amsterdam en
Schiphol wordt een totaal verwacht van
12.030.000 reizigers (3.765.000 reizigers
luchthavenvervoer en rest overig ver
voer) en tussen Schiphol en Leiden
wordt gerekend op een totaal van
11.045.000 reizigers (2.135.000 reizigers
luchthavenvervoer, rest overig ver
voer). Bij realisering van deze cijfers
zou de Schiphollijn tot de drukste baan
vakken van het spoorwegnet gaan be
horen.
BOVEN-LEEUWEN Na een onzeker
vakantieavontuur van acht dagen is
de in Nijmegen studerende Louis J.
Th. M. van Kessel het afgelopen
weekend teruggekeerd in Boven-
Leeuwen.
Op 21 augustus, de dag van de Russi
sche invasie in Tsjechoslowakije,
werd hij in Praag gearresteerd met
nog een aantal andere jongelui.
„We zijn daarbij erg geslagen en ge
schopt en werden daarna naar een
politiebureau vervoerd. Toen ze merk
ten dat ik Nederlander was en niets
met de herdenkingsbijeenkomsten te
maken had werd ik alleen in een cel
gestopt". Precies acht dagen lang
bleef hij daar.
Over het eten en de behandeling klaagt
student Van Kessel niet. „Nee, dit
was redelijk. Alleen er was totaal
geen motief om mij vast te houden".
IJMUIDEN In de machinekamer
van de Katwijkse trawler Marin Ellen
(KW-159) heeft zich gistermiddag een
zware explosie voorgedaan.
Eerste machinist Gerrit Kral uit
Katwijk aan Zee werd met een gewon
de linkerarm door een helikopter van
de Marineluchtvaartdienst van boord
gehaald. Hij werd naar het Marinehos
pitaal in Overveen gebracht en kon na
te zijn verbonden naar huis gaan.
Op het moment van de explosie be
vond de trawler zich op zeventig kilo
meter ten noord-westen van IJmuiden
Een ander vissersschip de Katwijk
41 nam de trawler op sleeptouw naar
IJmuiden.
BREDA Bij het onderzoek naar
de gewapende overval op de eigenaar
van het Chinees-Indische restaurant
Asia in Breda, zaterdagnacht, is een
arrestatie verricht.
De Bredase politie wil niet meedelen
wie de man is en waar hij vandaan
komt.
De politie is er stellig van overtuigd
een van de daders te pakken te heb
ben. Bij de overval werden vierduizend
gulden en duizend Belgische francs buit
gemaakt.
Twee sociologen die zich verdiepen in wettelijke leeftijdsgrenzen: de
heer Th. H. J. Leemes en mejuffrouw M. A. van de Pijl.
AMSTERDAM Als de Nederlandse Jeugd Gemeenschap haar zin krfjgt, zal er
in de komende maanden overal in Nederland driftig worden gepraat over wette
lijke leeftijdsgrenzen.
Gistermiddag werd in het hoofdkantoor van de N.J.G. in Amsterdam tot deze actie
besloten. Een inmiddels opgerichte stuurgroep, die het vraagstuk wetenschappe
lijk zal behandelen, en een actiegroep, die het vraagstuk overal in Nederland
aan de orde zal stellen kunnen aan de slag gaan.
Onmiddellijk nadat de beslissing was
genomen, vertelde de sociologe mej.
Th. H. J. Leenes dat deze actie zal
aansluiten bij vele onderzoeken die in
deze tijd zowel in Nederland als in het
buitenland over- het vraagstuk van de
wettelijke leeftijdsgrenzen worden ge
houden.
In de wetenschappelijke stuurgroep
heeft prof. mr. H. Th. J. F. van Maar-
seveen de leiding; de Rotterdamse
hoogleraren prof. mr. L. H. C. Huls
man en prof. dr. C. J. B. Trimbos zijn
lid van de stuurgroep. Voor deze groep
en voor de actiegroep voert drs. M. A.
van de Pijl het secretariaat en drs.
Leenes is voorzitter van de actiegroep.
Beoogt deze actie invloed uit te
oefen op de regering en met name op
de staatscommissie voor grondwetswij
ziging?
„Hoewel we wetenschappelijk te werk
zullen gaan, hebben we wel een doel
met deze actie. We willen aantonen
dat vele wettelijke leeftijdsgrenzen niet
meer passen in onze tijd." De beide
sociologen doen een greep uit de wet
telijke leeftijdsgrenzen:
op zes jaar verplicht naar school
tot minimaal vijftien jaar;
op zestien jaar mag een meisje en
op achttien jaar mag een jongen trou
wen, mits zij tot hun dertigste
toestemming van hun ouders hebben.
Op zestien jaar mag een Neder
lander op een bromfiets gaan rijden en
op achttien jaar in een auto, maar een
zakelijke transactie kan men pas slui
ten als men 21 is.
Wel kan de vaderlander op negentien
jaar wettelijk worden aangespoord om
het militaire uniform aan te trekken,
maar hij mag pas stemmen als hij 21
is en hij moet twee jaar ouder zijn
voor hij lid van de gemeenteraad kan
worden. Pas wanneer hij of zij 25 is,
kan een verkiezing tot lid van de Twee
de Kamer of de Provinciale Staten suc
ces hebben.
Gaat u ook onderzoeken hoe de jeugd
denkt over de pensioengerechtigde leef
tijd?
„Neen, dat valt buiten de' actie, die
speciaal is bedoeld om een inzicht te
krijgen in de problemen die de jeugd
door wettelijke leeftijdsgrenzen tegen
komt. Overigens zullen we niet alleen
de jeugd bij deze actie betrekken. Ook
andere groepen willen wij aansporen
over dit vraagstuk mee te denken."
Uit een enquête die alle leeftijds
groepen omvatte, kwamen enkele inte
ressante cijfers te voorschijn.
De twee sociologen hebben in de af
gelopen maanden een kleine proef
actie gehouden op Nederlandse cam-
SCHIPHOL The Dutch Swing College is teruggekeerd, van een tournee door het Midden-Oosten. In Beiroet
kochten ze de kledij waarin zij gisteren op het vliegveld pers en fans tegemoet traden.
pings. Zo Was een groot deel van de
ondervraagden van mening dat de
leerplicht van vijftien tot achttien jaar
dient te worden verlengd, maar men
vond het ook redelijk dat voor 23-jari-
gen het wettelijke minimumloon zou
gelden. Vrij algemeen was men ook
van mening dat de jeugd op achttien
en niet op 21 jaar wettelijke volwassen
dient te worden. De sociologen zeggen:
Dit zeer voorlopige resultaat sluit aar
dig aan bij de mening van het rapport-
Latey uit Engeland en bij het advies
dat de Raad voor de jeugdvorming on
langs aan de regering uitbracht."
„Hoewel wij deze actie wetenschap
pelijk dus niet doelgericht zullen
voeren, willen wij wel van een eigen
mening uitgaan. Naar ons inzicht is de
jeugd van nu geestelijk en lichamelijk
eerder rijp dan de jeugd vroeger. Dat
moet ook wettelijk tot uitdrukking ko
men. Als men gelooft in inspraak,me
dezeggenschap en medebeslissingsrecht,
dan moet men de jeugd niet langer
dan strikt noodzakelijk wettelijk on
mondig houden."
De N.J.G. is een overkoepelende or
ganisatie van 55 Nederlandse jeugd
verenigingen uit alle geestelijke en
maatschappelijke stromingen. Zij werd,
als resultaat van een bezettingsideaal,
onmiddellijk na de bevrijding opge
richt. Volgend jaar, als de N.J.G. 25
jaar bestaat, hoopt zij als resultaat van
de nu begonnen actie een rapport te
publiceren, dat wetenschappelijk en op
gevoelsgronden de wettelijke leeftijds
grenzen zal schatten.
AMSTERDAM Het economische leven in de haven van Amsterdam wordt
ernstig bedreigd.
Oorzaak is een steeds toenemend gebrek aan werk bij de overslagbedrijven van
stukgoed. Als eerste gaat het Amsterdamsch Havenbedrijf zijn activiteiten in
krimpen. Het bedrijf maakte gisteren bekend, dat een deel van de outillage
wordt afgestoten.
Een deel van het personeel zal worden ontslagen. Voorlopig gaat het om ze
ventig mensen, voornamelijk toezichthoudend personeel.
Het wegvallen per eind 1969 van een
deel der werkzaamheden, met name de
behandeling der kortelijndiensten van
de NV Hollandsche Stoomboot Maat
schappij op het Verenigd Koninkrijk,
voor welke behandeling de NV Amster
damsch Havenbedrijf, als grotevaart-
stuwadoor, ook minder geschikt bleek,
en die dientengevolge de bedrijfsresul
taten mede ongunstig beïnv loedden,
heeft onder meer tot dit besluit geleid.
Daarnaast hebben de aanzienlijke
kostenstijgingen, alsmede de sterk wis
selende, maar ook door de moderni
sering in het vervoer en de bundeling
van lijndiensten in de grote vaart gelei
delijk dalende bedrijf sdrukte, deze
maatregelen noodzakelijk gemaakt.
Daarbij vormde de noodzaak te komen
tot andere normen van organisatie aan
leiding in het bijzonder de toezichthou
dende sector in te krimpen.
De uitvoering van deze maatregelen
wordt als enige mogelijkheid gezien om
weer tot een rendabele exploitatie te
komen.
De stukgoedstuwadoors zijn overleg
begonnen om te proberen tot een sa
menwerking te komen tussen de over
slagbedrijven. „Daarvoor is het de
hoogste tijd", aldus de heer H. J. E.
van Beuningen, lid van de raad van be
stuur van Pakhoed. „Samen moeten wij
proberen een goede bezetting te krij
gen van de terminals, die het goed
koopst werken".
Volgens de heer Van Beuningen zul
len de stuwadoors hun outillage moeten
onderbrengen in één nieuw overslag
bedrijf, waarvan zij aandeelhouder
zijn. „Een alternatief is er niet. Zonder
een ingrijpende sanering kan het pro
bleem niet worden opgelost".
Niemand weet wat er moet gebeuren
met het overslagbedrijf voor containers.
Deze terminal met twee kapitale
kranen heeft ongeveer twintig mil
joen gulden gekost. Container Marine
Lines, de enige grote rederij die met
containers op Amsterdam voer, heeft
zijn dienst gestaakt.
Over een mogelijke samenwerking
tussen de stuwadoors zegt de heer G.
Vermeulen, directielid van de KNSM:
„Wij zijn er voor als het kostenbespa
rend werkt. We zoeken naar een weg.
Het zal nog wel even duren voor die
weg is gevonden".
AMSTERDAM De achttienjarige
elektriciën Rob W. C. uit Amsterdam is
wegens oplichting van de vader van de
vermiste achttienjarige Betty Kunst uit
Zwijndrecht door de Amsterdamse
rechtbank veroordeeld tot zes maanden
gevangenisstraf waarvan een voorwaar
delijk met aftrek.
Hij had de vader van het vermiste
meisje voor dertienhonderd gulden op
gelicht. Hij had hem verteld dat hij
inlichtingen kon geven over de verblijf
plaats van zijn dochter.
ADVERTENTIE
ROTTERDAM De N.V. Arbei
derspers heeft verdergaande reorga
nisatieplannen voor Het Vrije Volk
op stapel staan. Zelfs zou worden
overwogen het bedrijf over te plaat
sen van Amsterdam naar Rotter
dam.
De directie van de N.V. Arbeiderspers
heeft daarover gisteren meegedeeld
dat „de reorganisatie van de Arbei
derspers, o.a. het editiestelsel van
Het Vrije Volk, nog niet is vol
tooid", maar dat er „nog geen en
kele beslissing is genomen".
Eerst zal overleg worden gepleegd met
de vakbonden en andere organisaties.
Bovendien krijgt het personeel in
spraak door middel van een commis
sie van overleg. Als de commissie
advies heeft uitgebracht, de raad van
commissarissen een besluit heeft ge»-
nomen, het overleg met de vakorgani
saties is afgerond en de centrale on
dernemingsraad is ingeschakeld, kun
nen maatregelen worden genomen.
Het dagelijks bestuur van het Neder
lands Verbond van Vakverenigingen,
mede-eigenaar van de Arbeiderspers,
heeft gisteren verzekerd dat bij de
uitwerking van eventuele maatregelen
„de grootst mogelijke zorgvuldigheid"
in acht zal worden genomen jegens
de belangen van het personeel.
Het mag bekend worden verondersteld,
aldus het NW, dat een aantal dag
bladen in Nederland het de laatste
jaren steeds moeilijker heeft gekre
gen. Daartoe behoort ook Het Vrije
Volk.
Al enige tijd geleden zijn de eerste re
organisatie-maatregelen doorgevoerd,
in het kader van het streven Het Vrije
Volk als belangrijke progressieve
krant te behouden en de werkgele
genheid voor* een zo groot mogelijk
aantal werknemers van De Arbeiders
pers veilig te stellen, aldus het NW.
UTRECHT De Koninklijke Neder
landse Jaarbeurs in Utrecht is tot de
slotsom gekomen, dat geen zinvolle
steun kan worden verleend aan het in
Amsterdam gevestigde „Instituut voor
industriële vormgeving", dat al enige
tyd met financiële en andere moeilijk
heden heeft te kampen. De toegezegde
steun in de vorm van gratis expositie-
en kantoorruimte tot een bedrag van
een ton gedurende drie jaar, heeft de
Jaarbeurs ingetrokken.
Algemeen jaarbeursdirecteur drs. J.
H. D. van der Kwast kondigde gister
avond in Utrecht aan, dat de jaarbeurs-
leiding heeft besloten de Stichting Gul
den Vorm, die een aantal jaren geleden
uit het aan de Jaarbeurs deelnemende
bedrijfsleven is ontstaan en die tot doel
heeft het bevorderen van goede vorm
geving en doelmatigheid van industriële
en ambachtelijke produkten, in veel gro
tere mate te gaan steunen bij de verdere
uitbouw van haar activiteiten. Die zijn
erop gericht de vormgeving van het in
dustriële produkt in nauwe samenwer
king met handel en industrie op een ho
ger niveau te brengen. Dat principe
werd in feite het breekpunt van de on
derhandelingen over de redding van het
„Instituut voor industriële vormgeving".
De regering weigerde eind vorig jaar
verdere financiële steun aan het insti
tuut vanwege de geringe steun van het
bedrijfsleven. Die steun was een voor
waarde voor overheidssteun. Op dat mo
ment kwam de Jaarbeurs met het aan
bod van gratis expositieruimte tot een
bedrag van een ton per jaar gedurende
drie jaar. Op deze wijze meende de
Jaarbeurs tevens de belangstelling van
het bedrijfsleven voor het instituut te
kunnen stimuleren.
OIRSCHOT Minister Schut (Volks
huisvesting en Ruimtelijke Ordening)
zal donderdag een protestcomité uit het
stadsgewest Eindhoven ontvangen.
Dit comité komt veertigduizend hand
tekeningen aanbieden van mensen die
ongerust zijn over de plannen van de
minister om de militaire oefenterreinen
in en om Oirschot uit te breiden.
In het stadsgewest Eindhoven, waar
bij Oirschot is aangesloten, is ook in
de gemeenteraden ongerustheid uitge
sproken. In Eindhoven hielden de ge
zamenlijke politieke partijen zelf een
handtekeningendag, waar ieder op die
manier kon protesteren. Burgemeester
ir. Witte gaf daar het voorbeeld.