f j i Schiphollijn kan in 1980 klaar zijn Vlleda zemen zonder zorgen Meerderheid PvdA tegen vrijlating drie Duitse oorlogsmisdadigers Veel wettelijke leeftijdsgrenzen zijn uit de tijd HAVEN AMSTERDAM IN MOEILIJKHEDEN DUTCH SWING COLLEGE WEER TER UG „Vrije Volk" overweegt Amsterdam te verlaten Kosten geraamd op f460 miljoen Beslissing nog niet in deze periode Student zat acht dagen in Tsjechische cel Tekort aan werk noopt tot ontslag zeventig man WELLA TRACÉ „KRENKING" Uil C. en A.-brandkast f 15.000 gestolen EFFECTEN REIZIGERS Zware explosie op trawler Arrestatie na overval NEDERLANDSE JEUGD GEMEENSCHAP GAAT IN ONS HELE LAND ACTIE VOEREN Zes maanden voor oplichten ouders Welfa deodorant en toiletzeep voor een frisse persoonlijke verzorging Wella luchtverfrisser voor een totale kamerfrisheid ZORGVULDIG Jaarbeurs breekt met „Instituut industriële vormgeving Protest Oirschot tegen uitbreiding oefenterreinen DINSDAG 2 SEPTEMBER 1969 ADVERTENTIE KON. NED. JAARBEURS UTRECHT jhCj OPENINGSTIJDEN.ALLE BEURZEN: VAKBEURS VERLICHTING wérkdagen van 9 18 uur maandag' 1dinsdag 2 ën woensdag 3 sepr zondag 31 aug van 10-18 uur ook van 19:22 uur voordelige trein-toegangbiljetten op de stations v.erkrijgbaai I i BERNHARDHAL-MARIJKEHAL VERLICHTING MARGRIETHAL UTRECHT De Schiphollijn (de tweede spoorlijn tussen Amsterdam en Den Haag via Schiphol) vormt een uiterst wenselijke aanvulling op het stelsel van verbindingen in de Randstad en is met name voor de verbindingen van Schip hol van uitnemend belang. Deze lijn, die in acht jaar kan worden gebouwd en op basis van het huidige prijspeil f 459.4 miljoen zal kosten, zal in 1980 uit bedrijfseconomisch oogpunt verlieslatend, doch uit algemeen-economisch in zicht rendabel zijn. De lijn heeft belangrijke voordelen. Na realisatie zal de nieuwe spoorlijn be langrijke perspectieven bieden voor een verdere ontwikkeling van de Rand stad in het algemeen en Schiphol in het bijzonder. Dit zijn de voornaamste conclusies in het eindrapport van de in 1963 ingestel de ambtelijke werkgroep „Spoorlijn Amsterdam-Den Haag", die door de mi nister van Verkeer en Waterstaat werd heiast met het onderzoek naar de feite lijkheden, op grond waarvan de rege ring een gefundeerde beslissing zou j kunnen nemen over de vraag of het verantwoord is een tweede spoorlijn tussen Amsterdam en Den Haag te la ten aanleggen met financiële medewer king van de rijksoverheid. De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat heeft daarbij meegedeeld, dat een beslissing van de regering over de realisering van het kostbare project om meer dan één reden niet in deze ka binetsperiode is te verwachten. In de eerste plaats acht de regering het uitgesloten om voor de uitvoering van dit project nog op de begrotingen van 1970 en 1971 de nodige gelden uit te trekken. Bovendien acht de regering het niet juist de beslissing over de priori teit van een naar het zich laat aanzien bedrijfseconomisch onrendabele inves tering van deze omvang af te zonderen van het beleid dat straks mede geba seerd zal worden op de uitkomsten van het grote verkeers- en vervoersonder- zoek van het Nederlands Economisch Instituut. De werkgroep heeft tien denkbare tra cés onderzocht. De keuze is gevallen op het tracé, dat voorshands in Amster dam het Museumplein als beginpunt heeft. Het omvat een ondergronds emplace ment met een bovengronds stationsge- bouw. Een ondergronds gelegen dubbel- sporig baan volgt de Boerenwetering tot het dijklichaam van de geprojec teerde ringbaan voor goederenvervoer. Het tracé volgt de ringbaan boven gronds in westelijke richting en wordt vervolgens parallel aan Rijksweg 4 naar Schiphol gevoerd. Deze luchthaven wordt geheel ondergronds in een geslo ten tunnelbuis dubbelsporig gekruist. Het tracé komt ten zuiden van Schiphol weer bovengronds en wordt daarna langs Hoofddorp, Abbenes en Sassen- heim in de richting van Leiden ge voerd. Nieuwe stations zijn geprojecteerd in Amsterdam (Museumplein en Minerva- laan) en op Schiphol ter hoogte van het stationsgebouw daar. Aan de Haagse zij de wordt het tracé het station Bezuiden- hout binnengevoerd. De nieuwe spoor lijn zal alle bestaande en toekomstige infrastructuur ongelijkvloers kruisen. Sinds 1950 is het reizigersvervoer per spoor in de randstad op werkdagen vrij wel constant gebleven, zo is uit een on derzoek gebleken. In de rest van het land is het gestegen. Vooral tijdens de ADVERTENTIE HILVERSUM De drie Duitse oorlogsmisdadigers in Breda moeten niet worden vrijgelaten, aldus het standpunt van de meerderheid van de P.v.d.A. in de Twee de Kamer. Fractieleider drs. J. M. den Uyl heeft dit gisteravond meegedeeld tijdens een ra dio-uitzending van de P.v.d.A. Handhaving van het recht vraagt, dat die vrijla ting niet plaats vindt, aldus de heer Den Uyl. Hij betreurt het plan van minister Polak (justitie) om een wetsontwerp in te dienen waardoor de drie oorlogsmis dadigers kunnen worden vrijgelaten. „Er worden daarbij allerlei argumen ten gebruikt die mij niet aanspreken, zoals wanneer men zegt dat Nederland eindelijk genade voor recht zou moeten laten gelden. Dat acht ik hier volstrekt niet van toepassing." „Vrijlating betekend naar mijn me ning een krenking van het rechtsgevoel van velen, die vrijlating niet in overeen stemming kunnen brengen met de uit zonderlijke aard en ernst van de mis daden die zijn begaan door deze drie." Drs. Den Uyl zei voorts dat een vrij lating van het drietal ook tot gevolg kan hebben dat men in Duitland de tijdens de oorlog begane misdaden gaat kleine ren. De president van de Rotterdamse rechtbank, mr. J. G. L. Reuder, heeft zich gisteren ook scherp gekeerd tegen vrijlating van de drie oorlogsmisdadi gers, die in Breda gevangen zitten. Tijdens de installatie van twee rech ters en een officier van justitie wees hij erop dat er maar één manier is om het drietal vrij te kunnen laten: gratie. Volgens hem schrikt mein daarvoor terecht terug omdat er van genade in deze gevallen geen sprake kan zijn. „Geen barmhartigheid voor de on- barmhartigen, geen mededogen voor de onmeedogenden, geen genade voor de genadelozen", aldus mr. Reuder. AMSTERDAM De Amsterdamse politie speurt naar de brandkastkrakers die zich dit weekeinde hebben laten in sluiten in het gebouw van C. en A. Zij hebben ongeveer 15.000 gulden buitge maakt. De dieven hebben zich waarschijnlijk zaterdagmiddag laten insluiten. 'sAvonds zijn ze aan hun rooftocht door het ge bouw begonnen. Op de eerste etage werd in het bij kantoor van de gemeente-giro een (lege) brandkast opengereten. Daarna moet de kassa van de coffeeshop zijn gefor ceerd. Dat leverde driehonderd gulden op. Uit een koelkast werden 25 tosti's mee genomen naar het kantoor op de vijfde etage. Daar werd de brandkast aan de bovenzijde opengeboord, werden twee platen uit de brandkast gelicht en daar na de geldkistjes met ongeveer 15.000 gulden verwijderd. spitsuren is de kwaliteit van 't openbaar vervoer gedaald. Het openstellen van de Schiphollijn zal volgens de werkgroep de volgende effecten hebben: Verschillende wijken in Amsterdam en Den Haag en plaatsen als Amstel veen en Bqdhoevedorp komen dichter bij een spoorwegstation van de verbin ding Amsterdam-Den Haag te liggen. De reistijd in de relaties Amsterdam- Leiden (waar de Schiphollijn aansluit op de oude lijn) en verder wordt tien mi nuten geringer en de frequentie hoger. De luchthaven Schiphol krijgt aan sluiting op het landelijk spoorwegen net. De rij tijdverkorting is een geVolg van de verkorting van de afstand Amster dam-Leiden met 7 km en van de vergro ting van rijsnelheid ten opzichte van de oude lijn. De werkgroep heeft een schatting ge maakt van het reizigersvervoer van en naar Schiphol in 1980 (in beide richtin gen te zamen). Tussen Amsterdam en Schiphol wordt een totaal verwacht van 12.030.000 reizigers (3.765.000 reizigers luchthavenvervoer en rest overig ver voer) en tussen Schiphol en Leiden wordt gerekend op een totaal van 11.045.000 reizigers (2.135.000 reizigers luchthavenvervoer, rest overig ver voer). Bij realisering van deze cijfers zou de Schiphollijn tot de drukste baan vakken van het spoorwegnet gaan be horen. BOVEN-LEEUWEN Na een onzeker vakantieavontuur van acht dagen is de in Nijmegen studerende Louis J. Th. M. van Kessel het afgelopen weekend teruggekeerd in Boven- Leeuwen. Op 21 augustus, de dag van de Russi sche invasie in Tsjechoslowakije, werd hij in Praag gearresteerd met nog een aantal andere jongelui. „We zijn daarbij erg geslagen en ge schopt en werden daarna naar een politiebureau vervoerd. Toen ze merk ten dat ik Nederlander was en niets met de herdenkingsbijeenkomsten te maken had werd ik alleen in een cel gestopt". Precies acht dagen lang bleef hij daar. Over het eten en de behandeling klaagt student Van Kessel niet. „Nee, dit was redelijk. Alleen er was totaal geen motief om mij vast te houden". IJMUIDEN In de machinekamer van de Katwijkse trawler Marin Ellen (KW-159) heeft zich gistermiddag een zware explosie voorgedaan. Eerste machinist Gerrit Kral uit Katwijk aan Zee werd met een gewon de linkerarm door een helikopter van de Marineluchtvaartdienst van boord gehaald. Hij werd naar het Marinehos pitaal in Overveen gebracht en kon na te zijn verbonden naar huis gaan. Op het moment van de explosie be vond de trawler zich op zeventig kilo meter ten noord-westen van IJmuiden Een ander vissersschip de Katwijk 41 nam de trawler op sleeptouw naar IJmuiden. BREDA Bij het onderzoek naar de gewapende overval op de eigenaar van het Chinees-Indische restaurant Asia in Breda, zaterdagnacht, is een arrestatie verricht. De Bredase politie wil niet meedelen wie de man is en waar hij vandaan komt. De politie is er stellig van overtuigd een van de daders te pakken te heb ben. Bij de overval werden vierduizend gulden en duizend Belgische francs buit gemaakt. Twee sociologen die zich verdiepen in wettelijke leeftijdsgrenzen: de heer Th. H. J. Leemes en mejuffrouw M. A. van de Pijl. AMSTERDAM Als de Nederlandse Jeugd Gemeenschap haar zin krfjgt, zal er in de komende maanden overal in Nederland driftig worden gepraat over wette lijke leeftijdsgrenzen. Gistermiddag werd in het hoofdkantoor van de N.J.G. in Amsterdam tot deze actie besloten. Een inmiddels opgerichte stuurgroep, die het vraagstuk wetenschappe lijk zal behandelen, en een actiegroep, die het vraagstuk overal in Nederland aan de orde zal stellen kunnen aan de slag gaan. Onmiddellijk nadat de beslissing was genomen, vertelde de sociologe mej. Th. H. J. Leenes dat deze actie zal aansluiten bij vele onderzoeken die in deze tijd zowel in Nederland als in het buitenland over- het vraagstuk van de wettelijke leeftijdsgrenzen worden ge houden. In de wetenschappelijke stuurgroep heeft prof. mr. H. Th. J. F. van Maar- seveen de leiding; de Rotterdamse hoogleraren prof. mr. L. H. C. Huls man en prof. dr. C. J. B. Trimbos zijn lid van de stuurgroep. Voor deze groep en voor de actiegroep voert drs. M. A. van de Pijl het secretariaat en drs. Leenes is voorzitter van de actiegroep. Beoogt deze actie invloed uit te oefen op de regering en met name op de staatscommissie voor grondwetswij ziging? „Hoewel we wetenschappelijk te werk zullen gaan, hebben we wel een doel met deze actie. We willen aantonen dat vele wettelijke leeftijdsgrenzen niet meer passen in onze tijd." De beide sociologen doen een greep uit de wet telijke leeftijdsgrenzen: op zes jaar verplicht naar school tot minimaal vijftien jaar; op zestien jaar mag een meisje en op achttien jaar mag een jongen trou wen, mits zij tot hun dertigste toestemming van hun ouders hebben. Op zestien jaar mag een Neder lander op een bromfiets gaan rijden en op achttien jaar in een auto, maar een zakelijke transactie kan men pas slui ten als men 21 is. Wel kan de vaderlander op negentien jaar wettelijk worden aangespoord om het militaire uniform aan te trekken, maar hij mag pas stemmen als hij 21 is en hij moet twee jaar ouder zijn voor hij lid van de gemeenteraad kan worden. Pas wanneer hij of zij 25 is, kan een verkiezing tot lid van de Twee de Kamer of de Provinciale Staten suc ces hebben. Gaat u ook onderzoeken hoe de jeugd denkt over de pensioengerechtigde leef tijd? „Neen, dat valt buiten de' actie, die speciaal is bedoeld om een inzicht te krijgen in de problemen die de jeugd door wettelijke leeftijdsgrenzen tegen komt. Overigens zullen we niet alleen de jeugd bij deze actie betrekken. Ook andere groepen willen wij aansporen over dit vraagstuk mee te denken." Uit een enquête die alle leeftijds groepen omvatte, kwamen enkele inte ressante cijfers te voorschijn. De twee sociologen hebben in de af gelopen maanden een kleine proef actie gehouden op Nederlandse cam- SCHIPHOL The Dutch Swing College is teruggekeerd, van een tournee door het Midden-Oosten. In Beiroet kochten ze de kledij waarin zij gisteren op het vliegveld pers en fans tegemoet traden. pings. Zo Was een groot deel van de ondervraagden van mening dat de leerplicht van vijftien tot achttien jaar dient te worden verlengd, maar men vond het ook redelijk dat voor 23-jari- gen het wettelijke minimumloon zou gelden. Vrij algemeen was men ook van mening dat de jeugd op achttien en niet op 21 jaar wettelijke volwassen dient te worden. De sociologen zeggen: Dit zeer voorlopige resultaat sluit aar dig aan bij de mening van het rapport- Latey uit Engeland en bij het advies dat de Raad voor de jeugdvorming on langs aan de regering uitbracht." „Hoewel wij deze actie wetenschap pelijk dus niet doelgericht zullen voeren, willen wij wel van een eigen mening uitgaan. Naar ons inzicht is de jeugd van nu geestelijk en lichamelijk eerder rijp dan de jeugd vroeger. Dat moet ook wettelijk tot uitdrukking ko men. Als men gelooft in inspraak,me dezeggenschap en medebeslissingsrecht, dan moet men de jeugd niet langer dan strikt noodzakelijk wettelijk on mondig houden." De N.J.G. is een overkoepelende or ganisatie van 55 Nederlandse jeugd verenigingen uit alle geestelijke en maatschappelijke stromingen. Zij werd, als resultaat van een bezettingsideaal, onmiddellijk na de bevrijding opge richt. Volgend jaar, als de N.J.G. 25 jaar bestaat, hoopt zij als resultaat van de nu begonnen actie een rapport te publiceren, dat wetenschappelijk en op gevoelsgronden de wettelijke leeftijds grenzen zal schatten. AMSTERDAM Het economische leven in de haven van Amsterdam wordt ernstig bedreigd. Oorzaak is een steeds toenemend gebrek aan werk bij de overslagbedrijven van stukgoed. Als eerste gaat het Amsterdamsch Havenbedrijf zijn activiteiten in krimpen. Het bedrijf maakte gisteren bekend, dat een deel van de outillage wordt afgestoten. Een deel van het personeel zal worden ontslagen. Voorlopig gaat het om ze ventig mensen, voornamelijk toezichthoudend personeel. Het wegvallen per eind 1969 van een deel der werkzaamheden, met name de behandeling der kortelijndiensten van de NV Hollandsche Stoomboot Maat schappij op het Verenigd Koninkrijk, voor welke behandeling de NV Amster damsch Havenbedrijf, als grotevaart- stuwadoor, ook minder geschikt bleek, en die dientengevolge de bedrijfsresul taten mede ongunstig beïnv loedden, heeft onder meer tot dit besluit geleid. Daarnaast hebben de aanzienlijke kostenstijgingen, alsmede de sterk wis selende, maar ook door de moderni sering in het vervoer en de bundeling van lijndiensten in de grote vaart gelei delijk dalende bedrijf sdrukte, deze maatregelen noodzakelijk gemaakt. Daarbij vormde de noodzaak te komen tot andere normen van organisatie aan leiding in het bijzonder de toezichthou dende sector in te krimpen. De uitvoering van deze maatregelen wordt als enige mogelijkheid gezien om weer tot een rendabele exploitatie te komen. De stukgoedstuwadoors zijn overleg begonnen om te proberen tot een sa menwerking te komen tussen de over slagbedrijven. „Daarvoor is het de hoogste tijd", aldus de heer H. J. E. van Beuningen, lid van de raad van be stuur van Pakhoed. „Samen moeten wij proberen een goede bezetting te krij gen van de terminals, die het goed koopst werken". Volgens de heer Van Beuningen zul len de stuwadoors hun outillage moeten onderbrengen in één nieuw overslag bedrijf, waarvan zij aandeelhouder zijn. „Een alternatief is er niet. Zonder een ingrijpende sanering kan het pro bleem niet worden opgelost". Niemand weet wat er moet gebeuren met het overslagbedrijf voor containers. Deze terminal met twee kapitale kranen heeft ongeveer twintig mil joen gulden gekost. Container Marine Lines, de enige grote rederij die met containers op Amsterdam voer, heeft zijn dienst gestaakt. Over een mogelijke samenwerking tussen de stuwadoors zegt de heer G. Vermeulen, directielid van de KNSM: „Wij zijn er voor als het kostenbespa rend werkt. We zoeken naar een weg. Het zal nog wel even duren voor die weg is gevonden". AMSTERDAM De achttienjarige elektriciën Rob W. C. uit Amsterdam is wegens oplichting van de vader van de vermiste achttienjarige Betty Kunst uit Zwijndrecht door de Amsterdamse rechtbank veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf waarvan een voorwaar delijk met aftrek. Hij had de vader van het vermiste meisje voor dertienhonderd gulden op gelicht. Hij had hem verteld dat hij inlichtingen kon geven over de verblijf plaats van zijn dochter. ADVERTENTIE ROTTERDAM De N.V. Arbei derspers heeft verdergaande reorga nisatieplannen voor Het Vrije Volk op stapel staan. Zelfs zou worden overwogen het bedrijf over te plaat sen van Amsterdam naar Rotter dam. De directie van de N.V. Arbeiderspers heeft daarover gisteren meegedeeld dat „de reorganisatie van de Arbei derspers, o.a. het editiestelsel van Het Vrije Volk, nog niet is vol tooid", maar dat er „nog geen en kele beslissing is genomen". Eerst zal overleg worden gepleegd met de vakbonden en andere organisaties. Bovendien krijgt het personeel in spraak door middel van een commis sie van overleg. Als de commissie advies heeft uitgebracht, de raad van commissarissen een besluit heeft ge»- nomen, het overleg met de vakorgani saties is afgerond en de centrale on dernemingsraad is ingeschakeld, kun nen maatregelen worden genomen. Het dagelijks bestuur van het Neder lands Verbond van Vakverenigingen, mede-eigenaar van de Arbeiderspers, heeft gisteren verzekerd dat bij de uitwerking van eventuele maatregelen „de grootst mogelijke zorgvuldigheid" in acht zal worden genomen jegens de belangen van het personeel. Het mag bekend worden verondersteld, aldus het NW, dat een aantal dag bladen in Nederland het de laatste jaren steeds moeilijker heeft gekre gen. Daartoe behoort ook Het Vrije Volk. Al enige tijd geleden zijn de eerste re organisatie-maatregelen doorgevoerd, in het kader van het streven Het Vrije Volk als belangrijke progressieve krant te behouden en de werkgele genheid voor* een zo groot mogelijk aantal werknemers van De Arbeiders pers veilig te stellen, aldus het NW. UTRECHT De Koninklijke Neder landse Jaarbeurs in Utrecht is tot de slotsom gekomen, dat geen zinvolle steun kan worden verleend aan het in Amsterdam gevestigde „Instituut voor industriële vormgeving", dat al enige tyd met financiële en andere moeilijk heden heeft te kampen. De toegezegde steun in de vorm van gratis expositie- en kantoorruimte tot een bedrag van een ton gedurende drie jaar, heeft de Jaarbeurs ingetrokken. Algemeen jaarbeursdirecteur drs. J. H. D. van der Kwast kondigde gister avond in Utrecht aan, dat de jaarbeurs- leiding heeft besloten de Stichting Gul den Vorm, die een aantal jaren geleden uit het aan de Jaarbeurs deelnemende bedrijfsleven is ontstaan en die tot doel heeft het bevorderen van goede vorm geving en doelmatigheid van industriële en ambachtelijke produkten, in veel gro tere mate te gaan steunen bij de verdere uitbouw van haar activiteiten. Die zijn erop gericht de vormgeving van het in dustriële produkt in nauwe samenwer king met handel en industrie op een ho ger niveau te brengen. Dat principe werd in feite het breekpunt van de on derhandelingen over de redding van het „Instituut voor industriële vormgeving". De regering weigerde eind vorig jaar verdere financiële steun aan het insti tuut vanwege de geringe steun van het bedrijfsleven. Die steun was een voor waarde voor overheidssteun. Op dat mo ment kwam de Jaarbeurs met het aan bod van gratis expositieruimte tot een bedrag van een ton per jaar gedurende drie jaar. Op deze wijze meende de Jaarbeurs tevens de belangstelling van het bedrijfsleven voor het instituut te kunnen stimuleren. OIRSCHOT Minister Schut (Volks huisvesting en Ruimtelijke Ordening) zal donderdag een protestcomité uit het stadsgewest Eindhoven ontvangen. Dit comité komt veertigduizend hand tekeningen aanbieden van mensen die ongerust zijn over de plannen van de minister om de militaire oefenterreinen in en om Oirschot uit te breiden. In het stadsgewest Eindhoven, waar bij Oirschot is aangesloten, is ook in de gemeenteraden ongerustheid uitge sproken. In Eindhoven hielden de ge zamenlijke politieke partijen zelf een handtekeningendag, waar ieder op die manier kon protesteren. Burgemeester ir. Witte gaf daar het voorbeeld.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7