Ford 26M: nieuw „vlaggeschip" van de Duitse Ford RN. in nieuw formaat fris van de lever Ulster's moeilijkheden nog onontwarbaar De „zeventigers" in de automode branden nu los Oude duivels nu in diepe rust A&/" waterpomp in motorblok Saab „99" met inspuiting en automaat AJLUJ |r*~ 4. OfT Overweldigende verzameling in Nationaal Automuseum Op de Autotentoonstelling te Frankfurt die van 11 tot 21 september wordt gehou den, zal Ford het nieuwe vlaggeschip van zjjn Duitse lyn, de Ford 26M, aan het publiek tonen. Van midden november a.s. af zal deze wagen in de showrooms van de dealers staan. De Ford 26M biedt veel van stuurbekrach tiging en een verwarmde achterruit tot zit tingen, die speciaal ontworpen zijn om de vermoeidheid, welke door het rijden van grote afstanden optreedt, te bestrijden. De eigenschappen van de reeds bekende V-6 (2,3 liter motor) zijn verder ontwikkeld tot een motor met een inhoud van 2,6 liter en een vermogen van 125 pk (DIN). De top- Saab zal begin 1970 naast het bestaande type ,99" uitkomen met het type Saab „99" E Automatic, uitgerust met een motor met ben- zine-inspuiting en met een automatische transmissie. Het brandstof-inspuit-systeem is afkomstig van Bosch. Het is bekend door de „mini-computer", die er in is opgenomen. De automatische transmissie is van het be kende merk Borg-Warner. In de nieuwe ver sie van de Saab 99 zal de motor 10 DIN pk meer ontwikkelen, d.w.z. 87 DIN pk of 95 SAE-pk totaal. Wat het thans meest populaire model van de Saab-reeks, het type „99" verder betreft, zijn er een aantal wijzigingen, die vooral een verdere verhoging van het comfort betref fen. Zo kunnen nu ook de achterste ramen geopend, worden, zijn er nieuwe armsteunen op de portieren gekomen en heeft men de bergruimten in de portieren vergroot. Verder heeft men nieuwe bekleding aangebracht, terwijl ook het aantal kleurencombinaties daarvan werd uitgebreid. Ook heeft men nu in het dashboard een klok, een sigaren-aan steker en een waarschuwingslamp voor de choke gemonteerd. snelheid van de Ford 26M .is 175 km/uur. De wagen is leverbaar met een automa tische versnellingsbak of met een met de hand bediende 4-versnellingsbak, tezamen met een nieuw ontwikkelde 9.5 inch diafrag ma-koppeling. De Ford 26M wordt geleverd in een 2- of 4-deurs model met o.m. een verwarmde achterruit, schuifdak, verstelbare geschei den voor-zittingen en vinyl dakbekleding. Michelin ZX radiaal badnen, vier halogeen koplampen en een voorruit van gelamineerd veiligheidsglas. De meest belangrijke wijziging in de au to bestaat hierin, dat de waterpomp in het motorblok is ingebouwd als een integrerend deel daarvan. Tot nu toe werd de waterpomp door middel van een steun aan de buiten zijde van het motorblok bevestigd. Door de waterpomp op een andere plaats aan te brengen vervalt de noodzaak om ho- ge-druk waterslangen, die het koelwater tussen de radiateur, de waterpomp en het motorblok bevatten, aan de buitenzijde van de motor aan te brengen. Dit vermindert in de mogelijkheid van een breuk of lek kage van de waterslang. Nieuw is ook het aanbrengen van een ver beterde twee-weg thermostaat. Bij koud weer sluit dit apparaat de watertoevoer naar de radiateur af of vermindert deze, waardoor de motor en het passagiers-com partiment sneller worden verwarmd. Speciaal voor de Europese journalisten zal Ford in Frankfurt de ,,Big Red" gasturbine truck tonen. Enige jaren gele den werd deze enorme truck in Amerika gelanceerd. De truck, die in Frankfurt zal staan behoort tot een kleine vloot van prototypes. In de Verenigde Staten onder gaan deze trucks thans uithoudingstests. Zij brengen materiaal van de ene naar de andere Fordfabriek. De wagen die in Frankfurt staat heeft reeds 100.000 km ge draaid. De aandrijving geschiedt door een gasturbine, die 375 SAE pk ontwikkelt. De truck kan 35.500 kg met een snelheid van 110 km/uur vervoeren. Deze Ford gastur bine is het resultaat van 16 jaar research en ontwikkeling Het al een tiental jaren bestaande auto mobielblad Rijdend Nederland" is deze week in een andere gedaante verschenen dubbel formaat en ook naar inhoud aanmerkelijk veranderd. Rijdend Neder land", nieuwe stijl wil zich, zo wordt aan gekondigd, ,,zeer nadrukkelijk richten tot de snel groeiende en daarbij steeds prijs bewuster wordende groep automobilisten, die de kosten van het autorijden geheel of gedeeltelijk zelf draagt". Dat gebeurt dan ook, fris van de lever, in het eerste nummer, waarin onder titel en motto Bakker (de minister) lost ka nonschot op muis", een scherpe aanval wordt gericht tegen de voorgenomen plan nen om auto's aan een verplichte periodie- Het verkoopprogramma voor Nederland van de Japanse Mazda automobielen is sinds kort uitgebreid met een nieuw type, nl. de 1200 SL Coupé. Het betreft hier een wagen van het type R100, die in Japan normaal reeds in serie wordt gebouwd met een 2-schijven wankelmotor, doch die in Nederland voorlopig nog leverbaar is met een 1200 viertakt-motor van 73 PK SAE. Als topsnelheid wordt opgegeven 150 km/ uur. De verkoopprijs van deze 1200 SL Cou pé is gesteld op f8.795,00. ke keuring te onderwerpen. ,,De auto mobilisten moeten straks weer extra kos ten maken, omdat de minister heel mis schien een fractie van een fractie van een procent van alle verkeersongevallen kan wegwerken',, aldus Rijdend Nederland", waarvan de redactie openlijk stelt, dat de geschiedenis met de verplichte keuringen opnieuw illustreert op welke amateuristi sche wijze in Nederland verkeersbeleid wordt gemaakt. Nog een paar titels uit het eerste num mer nieuwe stijl maken de bedoelingen van de hoofdredacteur (Frank van Haaren voorheen „De Auto". N.O.B. Wegtrans port) en zijn redactie overduidelijk: Spoorwegkruising bij Zaandijk knoei werk", „Vaste autowas: prijsverschillen van 100 procent", Hobbyisme op kosten van de automobilist" en „Samen uit...? ja, gezellig als het betaalbaar was..." (weekendje op de Veluwe). De eerste autotest behandelt de Fiat 500, die genoemd wordt de wagen voor de „luxe minimumrijder" Rijdend Nederland", uitgegeven door de uitgeverij Interventura (50 pet. Elsevier en 50 pet. Autovisie), gedrukt bij Wegener, Apeldoorn, gaat zonder veel omhaal op nieuw in de startblokken. Wat de opmaak betreft en de stijl zoals die van een con sumentengids zal het blad wel gelezeen worden. Op de komende automobieltentoonstel ling in Frankfort zal ATE een beken de fabrikant van o.m. schijfremmen aan de 500.000ste bezoeker van de tentoon stelling een kostbaar geschenk overhandi gen, namelijk een schijfrem van massief goud. Een en ander ter gelegenheid van het feit da.t ATE tot nu toe 20 miljoen schijfremmen heeft vervaardigd. De gou den schijfrem staat geëxposeerd in een vitrine onder pantserglas De Ford Escort-serie wordt binnenkort uitgebreid met 4-deurs versies. Sinds de introductie van de Ford Escort in februari 1968 zijn er meer dan 300.000 in Europa van verkocht. T")e kwestie-Noord-Ierland blijft ook na de interventie door het Britse leger van de regeringspartij der Unionisten en de protestantse extremisten in dat gebied is het probleem nog groter ge worden dan het al was. Dit komt door de andere vormen van inmenging door Londen, die logisch voortvloeien uit de militaire maatregelen die zijn getrof fen. Toen de burgeroorlog tussen protes tanten en rooms-katholieken nog woed de, was het onmogelijk om in Ulster rationeel te praten over de toekomst. Er wonen daar anderhalf miljoen men sen, van wie 35 procent katholieken. De rest is protestant. Maar ook nu is elke redelijkheid zoek. De politieke en geestelijke leiders der twee geloofsgroepen bestoken elkaar nog dagelijks met de felste verwijten. Men graaft terug in het verleden, nie mand durft ook maar enig positieve bijdrage te leveren tot dichting van de diepe en brede kloof tussen de Ieren van verschillend geloof. Iedereen is in de greep van extremis ten. Premier Chichester-Clark zeker niet het minst. Hij kan het politieke hoofd nauwelijks boven water houden. Noord-Ierland is na de Eerste Wereld oorlog door Engeland gesticht als staat om de protestanten die daar woonden en die er ook de meerderheid uitmaak ten, te beschermen. Die wilden geen deel uitmaken van een rooms-katholie- ke staat Ierland. Die katholieke staat, het grootste deel van Ierland, is nu de republiek Eire. r^e republiek heeft het bestaan van Ul- ster nooit erkend, maar geleerd er mee te leven. De laatste jaren werden de betrekkingen ermee op allerlei prak tische gebieden zelfs steeds beter. Overvallen van het vroeger zo mach tige Ierse republikeinse leger, IRA van de republiek uit op Ulster, behoorden tot het verleden. De grens was geen kwestie meer. Maar door de burger- strijd van de laatste weken zijn alle oude tegenstellingen plotseling herleefd. Binnenlandse druk op de regering van Eire en dreiging van de extremisten zoals het IRA ook al is dat in Eire verboden dwongen de republiek tot een politiek van de grote mond. De zaak kwam in de Veiligheidsraad. Er werd stevige taal gepsproken: „De aan wezigheid van de Britse troepen is op de lange duur onaanvaardbaar", zei de Ierse premier Lynch. Er werd op heel bescheiden schaal met sabels ge kletterd. Al dat uiterlijke vertoon en die ferme woorden waren bestemd voor binnenlandse consumptie, om hen te be vredigen die militaire tussenkomst door de republiek eisten. Ook om zoveel mo gelijk druk op Engeland uit te oefenen teneinde de katholieke broedrs in het noorden te helpen ontvoogden. „Het gaat ons om gelijke rechten voor de katholieken in Ulster, om een einde te helpen maken aan de strijd, om een oplossing te helpen forceren", zo hoor den wij in regeringskringen in Dublin. 17 ire beseft heel goed, dat het op zijn eentje machteloos is. Door het mo biliseren van de wereldopinie hoopt het de kwestie-Ulster in een zo scherp mo gelijk licht te stellen. Dat komt de ka tholieke Noordieren ten goede, denkt Dublin. De Noordierse protestanten wil len koste wat het kost vasthouden aan hun vand met Engeland. Dit houdt hun kunstmatige staat jaarlijks overeind met vele honderden miljoenen aan sub sidies. Voor de protestanten is het leven in een rooms-katholieke staat ondenkbaar en onaanvaardbaar. Alleen de extre misten onder de katholieken zeggen aansluiting bij Eire te willen. Maar de protestanten verwijten het de katholie ken, dat zij het bestaan van de staat Ulster en de grondwet ervan niet wil den erkennen. Hiertegenover stellen ve le katholieken het argument, dat het nimmer ongeoorloofd is om te probe ren een grondwet te veranderen. "Vele katholieken hunkeren allesbehal ve naar eenwording met Eire.Zij hechten te veel aan de sociale voorzie ningen, die dank zij Engeland in Ul ster veel beter zijn dan in de republiek. Deze katholieken eisen alleen gelijke burger-, sociale en politieke rechten als de protestanten hebben. Dit dan is de onontwarbare kluwen van de kwes tie-Ulster. Vooral zo onontwarbaar door de uitzinnige haat, die men in Ulster vindt bij vele gewone protestanten ^ls broodjes uit een bakkerij vliegen de nieuwe of gewijzigde auto's de autofabrieken uit. Dit keer nieuws van Opel, Renault, Chevro let en Dodge. In 1965 liet Opel op de Frankforter autotentoonstelling een experi mentele coupé zien, die later als Opel GT in produktie werd geno men. Kennelijk was het de bedoeling de smaak van het publiek te pei len. Dit jaar gaat Opel dat kunstje herhalen met een zeer bijzondere coupé op basis van de Opel Diplomat. De deze keer tentoongestelde Opel CD heeft de motor en het onderstel van de Diplomat. Heel bijzonder is de manier waarop de auto open gaat. Het geheel van dak, rondlopende ruit en zijstukken kén omhoog klappen. Een ander nieuwtje van Opel is de Opel GT Aero, méteen uitneem - baar dak, waardoor men min of meer open kan rijden. Oenault heeft veel kleine wijzigingen aan zijn modellen. De 4 bleef *- zoals hij was. De 6 kreeg een andere vergrendeling van de achter bank. De 8 en 8 S kregen betere stoelen. De 8 Gordini bleef zoals hij was. De 16 en de 16 TS kregen andere dashboards. Dat van de 16 TS werd bovendien voorzien van een klokje. De enige Renault die aanzienlijk werd veranderd, is de 10. Deze kreeg namelijk een zwaardere motor. De cilinderinhoud werd van 1108 tot 1289 cc vergroot. De compressiexerhouding werd verlaagd van 8,5 1 tot 8 1. Het vermogen steeg van 43 tot 48 DIN-pk. De vermogenswinst komt niet tot uiting in een hogere topsnelheid, maar blijkt door een soepeler gedrag en fellere acceleratie. De auto kan nu met minder schakelen toe. Wie wel wil schakelen merkt dat de auto aanzienlijk vinniger reageert. Voor de vergroting van de cilinderinhoud werd zowel boring als slag vergroot 73x 77 mm in plaats van 70x72 mm. Uiterlijk is de sterkere 10 gelijk gebleven, op het extra naamplaatje 1300 achterop na. Hij kost 5995 gulden. /Chevrolet heeft een nieuwe „intermediate" uitgebracht. Dat wil zeg- gen een auto die groter is dan de „compacts" en kleiner dan de Amerikanen van een gewone, volwassen maat. Naar Westeuropese begrippen is zo'n compact al een grote auto, laat staat een interme diate. De nieuwe auto heet Chevrolet Monte Carlo. Hij wordt gemaakt met motor en transmissie naar keuze. Gekozen kan worden uit een hele reeks zescilinder-lijnmotoren en achtcilinder-V-motoren, uit handge- schakelde drie- en vierversnellingsbakken en uit volledig automati sche transmissies. Chevrolet wil in 1970 drie miljoen personenauto's en trucks verkopen. Van de Monte Carlo wordt verwacht dat hij daar flink toe zal bij dragen. Chryslerconcern tenslotte heeft een nieuwe sportieve coupé uit gebracht, de Dodge Challenger, tegenhanger van de Plymouth Barracuda. De Dodge Challenger zal in Nederland als tweedeurs hardtop en als ca'briolet in de handel worden gebracht, met in beide gevallen een keuze uit zes- en achtcilinder-motoren en uit handgeschakelde en automatische transmissies. Dodge Challenger, tegenhanger van de Plymouth Barracuda. Nieuw dashboard van de Renault 16 TS. Een machtig geluid maande bur gers en buitenlui een goed heenko men te zoeken voor de met een ver vaarlijke snelheid in wolken van stof naderende automobiel. Sterke man nen verbleekten en paarden sloegen op hol. Tandenknersend wachtten de boe ren op hun kans: een automobilist met pech. Daar ging het met de hooivork op af. Een koker met een grote zweep en enkele forse knuppels hoorde dan ook al gauw bij de stand aard-uitrusting van de oer-automobi- list. fa, het was roemruchtige tyd. Ver stild dromen de getuigen van toen nu in Het Nationaal Automobielmu seum in Leidschendam. De enorme koperen slang die het angstaanja gende geluid uitspuwde, ligt als mooiste toeter aller tijden ver moeid in een vitrine. Even verder hangen de herenjassen van de eer ste automobilisten. En de Benz van 1894 en de drie jaar oudere Pan- hard Levassor zijn al uitgerust met de koker voor de knuppels. Wat zal een warme zomer een plaag zijn geweest voor de auto mobilisten uit de begintijd. Alleen het starten al. Slingeren en nogeens slingeren. En geloof maar dat dat bijvoorbeeld bij zo'n twaalf liter zescilinder Renault een warm kar wei was. Als de motor aarzelend aansloeg als een haas naar het stuur om te manipuleren met gas en ontsteking. Vaak hield de motor er net mee op voor de hendels wa ren bereikt. Dan kon je weer op nieuw beginnen. üyden deed je in wolken van stof, vlak achter of op een hete mo tor. De eigenaren van de allereer ste auto's hadden in hun open rij tuigjes 's zomers nog niet zoveel last van de hitte, maar de arme ei genaren van de fraai gesloten wa gens van later Om nog even in de beginperiode te blijven: de primitieve carbura- tie had een hekel aan stof en ban den konden slecht tegen warmte. Een lek geraakte band repareren was een beproeving waarbij verge leken het aanslingeren nog niets was. Verrassend gauw is de automo biel echter een stuk betrouwbaarder en bedrijfszekerder geworden. Fen pronkstuk van het museum is de Grégoire van 1909, een wuft salonnetje op wielen, veel te mooi voor een werkauto, eerder als ge maakt voor ondeugende snoepreis jes. Dan begint de periode waarin Amerika een heel ander land w-ordt door de auto. Het museum herin nert eraan met een hele serie Fords en Dodges. Vooral de laatste serie, van opeenvolgende typen, laat de Amerikaanse ontwikkeling goed zien. Hoekig en zakelijk is de Ame rikaanse auto uit de roaring twen ties. In Europa begint dan de tijd van de beroemde, grote merken met welluidende namen: Isotta-Fraschini, Lagonda, Delahaye, Hispano-Suiza. Marmon. J7 en paar weken geleden kwam er een oud mannetje in het mu seum die niet bij de Isotta - Fra- schini was weg te slaan. Hij bleek er als particulier chauffeur vroeger jaren lang eentje bereden te heb ben. Naar de Lagonda komen regel matig Britten kijken, vol jaloezie, want het is het enig overgebleven exemplaar van een bepaald type en de Engelsen vinden dat zo'n uniek stuk in Engeland thuis hoort. De Marmon is een heel bijzondere geweldenaar, met maar liefst een zestien cilinder motor. Het is een V-motor. Elk blok ziet eruit als een achtcilinder lijnmotor. T")e auto's van Het Nationaal Auto- mobielmuseum zijn overweldi gend, maar er is méér. Het mu seum herbergt ook een unieke ver zameling antieke motorfietsen, van fragiele voorlopertjes van de scoo ter tot en met machtig imposante Harley - Davidsons. Zoals er vélopèdes zyn als aan loopje tot de motorfietsen, zijn er rijtuigen als inleiding tot de auto. Postkoetsen, stoomwalsen en trac toren completeren het beeld van het vervoer, terwijl boven in de hal nog een compleet postvliegtuig uit vroeger tijden hangt ook. Uet museum in Leidschendam her- bergt de meest uitgebreide col lectie van Europa op dit gebied. Het is het werk van importeur van nieuwe en verzamelaar van oude auto's, wijlen Piet Louwman. Kort voor zijn dood voegde hij het toen in Driebergen zittende Nationaal museum van de automobiel aan zijn particuliere collectie toe. Uit de combinatie ontstond het huidige mu seum. Piet Louwman overleed kort voor de opening. Zo maakte hij de kroon op zijn in de dertige jaren be gonnen verzamelwerk niet mee. Zoon Evert Louwman heeft deze taak van zijn vader overgenomen. Net als zijn vader zit hij achter een met correspondentie en onderdelen van antieke auto's overladen bu reau enthousiast afwisselend over het verkopen van nieuwe en het bij een brengen van oude auto's te pra ten. De paarden vlogen links en rechts de sloot in als deze slang zijn ontzagwekkende geluid uitspuwde. Automo bilisten uit de oer-tijd vertellen daar nog graag van. Nu zijn die grillige toeters felbegeerde stukjes auto-antiek. Chevrolet Monte Carlo, tussenklasserdie de verkoop omhoog moet jagen. Opel CD, experiment om de smaak van het publiek af te tasten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 12