Frankfort opent de reeks herfstsalons Meeste nieuws komt niet uit Duitsland p Opbrengst van kinderpost zegelactie Ik ben het grootste kopieerwonder sinds de uitvinding van het karbonpapier. Vanavond kom ik op TV. Binnenkort kunt u in'live'met me kennismaken.* ,4* r i i i i i Automatic en injecties VW411 GRONDIG BIJGEWERKT Mercedes V-8 Super Capri Blikvanger VAN DER GRINTEN N.V. Cardin nu ook in meubelen Petroland levert aardgas Neberu blijft failliet BON I ADVERTENTIE Mijn naam is 'Océ'1400. De 'Océ' 1400, één van de 24 'Océ' kopieerapparaten kunt u kopen, huren of huren-per-kopie. Vanavond om 19.00 uur (Ned. 6 laat ik u zien hoe ik alles kopieer. Getypte brieven, balpén-brieven, vulpen-brieven. Tekeningen en kaarten. Tijdschriften en boeken. Vanavond demonstreer ik u mijn gemakkelijke bediening. Eén dtuk op f kopieert in uw voordeel de knop klaar. En net zoveel kopieën als u wenst Vanavond ook toon ik u mijn zuinigheid. Ik maak zelfs kopieën op halve grootte. Dus voor de halve prijs! Vanavond om 19.00 uur (Ned. I) iaat ik u versteld zitten. Verkoopkantoren in: Amsterdam, Den Bosch, Den Haag en Hengelo. pTürPstuur op! •M- voor overvloedige informatie over de *Océ* 1400. Ik wil graag alles weten over de 'Océ' 1400. Firma:- T.a.v.:— Adres:,. Tel:..... Nog eenvoudiger: Voor informatie kunt u ook bellen 04100*24461. VAN DER GRINTEN N.V.Verkoop Nederland, Aartshertogenlaan 151, Den Bosch. 13/9 Kom kijken in: Alkmaar, het Motel Alkmaar, 16 en 17 september. Amsterdam, de 'Océ' Showroom, Buitenveldert, 18, 19 en 22 september. Haarlem, Café-Restaurant Brinkman, 23 en 24 september. Deventer* Hotel 'De Wereld', 25 en 26 september. Utrecht, Congrescentrum Esplanade, 30 september en 1 oktober. Nijmegen, Congrescentrum 'De Vereniging', 2 en 3 oktober. Leeuwarden, Vereniging'De Harmonie',7 en 8 oktober. Groningen, Paviljoen Stadspark, 9 en 10 oktober. Amersfoort, Paviljoen Berghotel, 14 en 15 oktober. Breda, Hotel-Restaurant 'Cosmopolite', 16 en 17 oktober. Maastricht, het Staargebouw, 21 en 22 oktober. Eindhoven, de 'Océ' Showroom, 28, 29 en 30 oktober. AMSTERDAM De voorzitter van de Stichting Nederlands Comité voor kinderpostzegels, prof. dr. J. Koeke- bakkcr. heeft donderdag in Amster dam de opbrengst van de kinderpost zegelactie 1968, een bedrag van f 5.150.000 verdeeld. De bedragen wer den ..onthuld" door de „tovenaar" uit de kinder-postzegelserie 1968, daarbij geassisteerd door de andere postzegel- sprookjesfiguren. Van de opbrengst van vorig jaar gaat f 450.000 naar Suriname en de Ne derlandse Antillen, f 600.000 naar de zg. menggroep (o.m. algemeen jeugd werk en internaten voor schipperskin deren) en f 275.000 naar buitenlandse projecten. In de sectoren justitiële kin derbescherming (f 2.115.000) en hygië nische kinderbescherming (f 1.710.000) kregen negen tehuizen en instellingen extra grote subsidies voor bijzondere projecten als nieuwbouw, uitbreiding en- modernisering: het internaat „De ste nen trappen" in Roermond (150.000), de Heldring Stichtingen in Zetten (150.000), de buitenschool „De Ambelt" in Zwollerkerspel (100.000), 't Sterre- huis in Heerlen (100.000), het Weeshuis der Gereformeerden in Delft (75.000), de vereniging „Beth Palet" (ongehuw de moederzorg) in Amsterdam (50.000), het koloniehuis St. Willibrord in Vier houten (100.000), de Centrale Vereni ging voor Kleuterdagverblijven in Am sterdam (42.360) en Het Zilveren Schor in Arnemuiden (250.000). De stichting Zilveren Jeugdcentra zal het kinder-postzegelgeld gebrui ken om in het ontmoetingscentrum in Arnemuiden technische voorzienin gen te treffen, die het ook geschikt maken voor minder validp kinderen rn om enkele boten aan te schaffen. De arts A. Klapwijk van de stichting Zilveren Jeugdcentra zei in een dank woord namens alle begunstigden, dat acties zoals de kinderpostzegelactie nodig blijven ondanks de overheids subsidies voor de kinderbescherming. Dit omdat de overheid altijd gema tigdheid moet betrachten en in zeke re zin achter de feiten moet aanlopen, daar de democratisering nu een maal haar eigen tempo heeft". De kinderpostzegelgelden maken het mo gelijk futuristische en experimentele projecten te steunen, die anders mis schien niet of niet zo snel van de grond zouden komen. De hoofddirecteur posterijen van de PTT, de heer A. G. de Vries, intro duceerde de kinderpostzegels 1969, een serie van vijf zegels ontworpen door Dick Bruna. Zij stellen musicerende, zingende en dansende kinderen voor. De serie, die f 1,75 kost (waarvan 85 cent toeslag), is te koop van 11 novem ber tot en met 3 januari 1970. j^a met zjjn Simca-Cardin een stempel gezet te hebben op de automobiel industrie, heeft de Franse mode-ont werper Pierre Cardin zich nu op de Pierre Cadrin zich nu op dee meubel- meubelindustrie geworpen. Met André Jakabowitz, directeur-ge neraal van de meubelindustrie Zol jaaromzet dertig miljoen francs heeft hij een contract gesloten voor het ont werpen en bekleden van meubels. In hoofdzaak zullen dat salon- en kantoor meubels zijn. Hij wil deze meubelen maken van kunstmaterialen. De dominerende kleu ren zullen wit en violet zijn. Het is de bedoeling dat de eerste door hem ontworpen collectie door hem ont- hem ontworpen collectie meubelen zal worden geëxposeerd in zijn boutique, die hij in de Rue de Seine in Parijs be zit. Deze tentoonstelling zal samen gaan met een expositie van Italiaanse, Fran se en Japanse schilderwerken. De reden waarom Pierre Cardin zich op meubels heeft geworpen, is dat hij niet alleen de ontwerper van kleding wil zijn, maar ook van het volledige decor waarin ons leven zich afspeelt. Daarom heeft hij behalve met Simca en met Zol ook contracten afgesloten met de glasindustrie Venini te Venetië en met de aardewerkindustrie Pozzi. ROTTERDAM De Franse maat schappij Petroland gaat uit de conces sie Leeuwarden, aardgas leveren aan Frankrijk. Tot nogtoe heeft alleen de NAM aardgas geëxporteerd. De Franse maatschappij heeft voor de levering van het gas aan Gaz de France, een overeenkomst aangegaan met de Gasunie. De Nederlandse maatschappij neemt het gas van Pe troland af, vermengt dit met het aard gas uit Slochteren en zorgt voor trans port naar de grens. Bij de uitbreiding vorig jaar van het contract dat Nam-gasexport met Gaz de France heeft, werd de levering'van gas door Petroland al ingecalculeerd. De Franse gasmaatschappij betaalt aan Petroland ook dezelfde prijs als aan de NAM. DEN BOSCH De Spaar- en Be leggingsunie Neberu in Heerlen blijft failliet. Het Gerechtshof in Den Bosch heeft gisteren het vonnis van de Recht bank in Maastricht bevestigd, waarbij het verzet tegen het op 21 augustus uitgesproken faillissement niet ontvan kelijk is verklaard. Het mees te niéuws van de ophanden zijnde autotentoonstellingen Pa rijsGenèveTurijnwaarvan de eerste gisteren in Frankfort van start is gegaanis al min of meer bekend. Als we de nieuwe en aangepaste modellen bij elkaar vegenconstateren we dat 't weer een goed en pro- duktief autojaar belooft te worden met veel en steeds moeilijker worden de keuze. Er zijn enkele algemene tendensen te bespeuren. Bij de 1970'érs hebben de constructeurs zich vooral toegelegd op voorwielaandrijving, automatische transmissie, benzine-injectie en natuurlijk op méér vermo gen. Praktische details zoals hoofdsteunen en een elektrisch verwarmbare achterruit zijn op verscheidene wagens standaard geworden. Op de 44ste autosalon in Frankfort staan meer splinternieuwe buitenlandse dan Duit se modellen. De Duitse fabrieken hebben hun programma's hoofdzakelijk technisch bijgewerkt en nieuwe uitvoeringen van be staande typen uitgebracht. Het was te verwachten dat Wolfsburg de VW 411 flink onder handen zou nemen en er ook een Variant-versie van zou aflei den. Voor de 411-rijders is het eigenlijk irritant te horen dat het grootste VW-mo- del op vele punten verbeterd is en meer ver mogen heeft gekregen. Met elektronische benzine-injectie ontwikkelt de 411 nu 80 DIN-pk (dus 12 pk meer), waarmee de top snelheid van 145 tot 155 km/uur is ver hoogd. De acceleratie is pittiger: 0-100 km/ uur in 15 sec. Tegelijk zijn maatregelen genomen om de rij-eigenschappen te verbe teren (o.a. stabilisator achter) en het mo torgeluid te verzwakken. Het interieur on derging ook veranderingen. Het VW-model 1600 heeft een nieuwe, langere neus gekregen, waardoor de wagen 12 cm langer is geworden en onder de kap 30 dm3 meer bagageruimte heeft. Een apart nieuwtje is de kleine VW in terreinuitvoe ring, de 181, met de 44 pk-motor van de 1500, die goed is voor een top van 110 km/uur. Iets voor landbouwers, jacht- en vis volk. Er komt ook een militaire versie van voor 't leger. De goedkope 1200 kan intus sen ook met halfautomatische transmissie worden geleverd. Met de ingrijpend verbeterde modellen hoopt VW stand te houden tegen de toe nemende concurrentie, met name van Fiat, die deze maand de 128 in de strijd werpt. Dit nieuwe model uit Turijn wordt een ge vaarlijke tegenstander van de kever en de Duitse vakpers is er op uit om beide wa gens tegen elkaar af te wegen. De kever is echter al vele jaren het enfant terrible, maar dit schijnt op de verkoopcijfers nau welijks invloed te hebben. En voor de Amerikanen, die dit jaar weer een half mil joen stuks hebben gekocht, is het nog de enige „typical" Europese auto. In de prestigeklasse heeft Daimler-Benz een nieuwe 8-cilinder ingezet om de voor sprong op de firma's, die het met Mercedes willen opnemen, te vergroten. De nieuwe 350 SL coupé, die is afgeleid van de 280 SL, heeft een V-8 van 200 pk en zo ook de 300 SE coupé en cabriolet. De motor is uit gerust met een injectie-aggregaat met eom- puterregeling en transistorontsteking. Zoals gezegd: benzine-injectie komt meer in zwang. Ook Citroën, BMW en Saab heb ben dit systeem, dat brandstof bespaart en „schone" uitlaatgassen geeft, op hun duur ste typen toegepast. Citroën DS en de Saab 99 E Automatic hebben een inspuitmotor met elektronische injectie, terwijl de BMW 2000 Til mechanische injectie heeft. De compacte 2002 wordt nu ook geleverd met automatische transmissie. Fiat heeft de nieuwe 130 op Amerikaan se verhoudingen afgestemd en de wagen in standaarduitvoering van een automatische bak voorzien. Een normale (vijf)bak is ex tra. Met dit grote en zeer gerieflijke mo del, dat in Frankfort als een concurrent van Mercedes, BMW 2500/2800, Opel Ad miral e.d. wordt beschouwd, heeft Fiat het 124/125 programma naar boven afgerond. Onder de kap ligt een 2.8 liter 140 pk zescilinder, die de 4.75 meter lange en 1440 kg zware wagen aan een top van 177 km/ uur helpt. Ford-Keulen heeft, zoals we aL schreven, in de zware categorie de 26 M gelanceerd, met een 2.6 liter V-motor van 125 pk, die een topsnelheid van 175 km/uur haalt. In teressant is dat voor het schuifdak en de elektrisch vervarmbare achterruit niet hoeft te worden bijbetaald. Van de succesvolle Capri staat in Frank fort een super-versie met een 2.3 liter V 6 motor van 125 pk. die een top van 190 km/uur heeft. Nu er in Europa steeds gro tere auto's worden gebouwd, komen er nieu we kansen voor de echte Amerikanen. Ford heeft dan ook een aantal nieuwe Amerikaanse 1970-modellen naar Frankfort laten sturen, die in de Verenigde Staten pas op 18 september officieel worden geïntro duceerd. Het zijn de Mustang Mach I, Fairlane Torino GT en de Thunderbird. De grote blikvanger van Frankfort is een hoogst exclusief Mercedes prototype, de C III. 'n geavancheerde constructie, sterk ge stroomlijnd en gebouwd volgens de mo dernste technische inzichten. Het-is een su persportwagen, die onmiddellijk verraadt wat de bedoeling van Daimler-Benz is: weer racen. Het koetswerk is van kunststof. Vóór de achteras ligt een wankelmotor met drie kamers met een volume van 600 cc Vergelijkbaar met een zuigermotor van 3.6 liter. Met een vermogen van 280 pk bij 7.000 toeren ligt de topsnelheid rond 260 km/uur. Van 0-100 km/uur in vijf secon den. De C III is 4.23 meter lang en slechts De op Amerikaanse maten gebouwde Fiat 130. Na de Mini van Austin nu ook de Maxi. De nieuwe sportcoupé van Auto Union is afgeleid van de Audi 100. Een elegant gestroomlijnde wagen met een grote hellende voorruit en een achtersteven in GT-stijl. De ™°tor, die de voorwielen aandrijft, heeft een vermogen van 115 pk bij 5500 toeren. Top 185 km/u, acceleratie van 0100 km/u in 10 sec. Sportieve pook, toerenteller, elek trisch verwarmde achterruit zijn standaard. De gewone Audi-100-typen worden nu ook m tweedeurs uitvoering geleverd. De kleinere modellen hebben voor 1970 detailverbe teringen ondergaan. De Fiat 121: afgewogen tegen de VW. "IX l - V V '"MSJUV"»» De Volkswagen 411 LE, variant op da 411. 113 cm hoog. Het in- en uitstappen gaat via vleugeldeuren. Het enige detail, dat aan Mercedes herinnert, is de ster op de neus. Minder agressief is een nieuw experimen teel model van Opel, een tweepersoons coupé met aan boord een 5.4 liter V 8 motor van 230 pk. De top ligt ver boven 200 km/ uur, zegt Opel. Een apart snufje is de cock- pitruit, die met de zijruiten een geheel vormt. Meer met de wielen op de grond staat de nieuwe VW-Porsche, die een produkt is van de samenwerking tussen Porsche en Wolfsburg. Beide firma's hebben hierbij het „alles-achterin principe'' opgegeven. De motor een 1.7 liter VW of een 2 liter zeacilinder Porsche ligt midscheeps, het geen een positieve invloed op de koersvast heid en de windgevoeligheid moet hebben. Een winstpunt is ook de behoorlijke koffer ruimte met in totaal 450 liter inhoud. Met de VW-80 pk motor is de top 177 km/uur en met de Porscftemachine 200 km/uur. Als compensatie heeft Porsche zijn eigen 911 T een nieuwe motor gegeven van 2.2 liter met 125 in plaats van 110 pk. Een geheel nieuw model, dat de grote massa aanspreekt zat er deze keer wat de Westduitse auto-industrie betreft niet in. Daarentegen heeft het buitenland meer te bieden, hoewel niet alle nieuwe nummers, die voor de introductie klaar staan, in Frankfort debuteren. In de populaire prijsklasse is Fiat, hier vertegenwoordigd door de 128 en indirect door de Autobianchi A III, die eigenlijk een dubbelganger van de 124 Special is. Renault en Peugeot hebben resp. de R 12 en de 304 voor Parijs gereserveerd. Een prak tische gezinswagen met combinatiemoge lijkheden is de nieuwe Austin Maxi. Een voordeel is dat het „bestelwagenachtige" element handig gecamoufleerd is en aan de buitenkant niet opvalt. Geen statussym bool, de Maxi, maar wel ruim en doelma tig, geschikt voor gezinnen, die er in de weekeinden en vakanties op uit trekken. Een solide wagen met goede rij eigenschap pen en prestaties. De 1.5 liter 74 pk motor, met bovenliggende nokkenas. haalt een top van circa 150 krrVuur. De vijf-versnellings bak, waarmee de Maxi standaard is uit gerust, bespaart benzine op de autoweg. De nieuwe Austin is weer eens iets anders.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14