Frankfort opent de reeks herfstsalons
Meeste nieuws komt
niet uit Duitsland
p
Opbrengst van
kinderpost
zegelactie
Ik ben het grootste kopieerwonder
sinds de uitvinding van het karbonpapier.
Vanavond kom ik op TV. Binnenkort
kunt u in'live'met me kennismaken.*
,4*
r
i
i
i
i
i
Automatic en
injecties
VW411 GRONDIG
BIJGEWERKT
Mercedes V-8
Super Capri
Blikvanger
VAN DER GRINTEN N.V.
Cardin nu ook
in meubelen
Petroland levert
aardgas
Neberu blijft
failliet
BON
I
ADVERTENTIE
Mijn naam is 'Océ'1400.
De 'Océ' 1400,
één van de 24 'Océ' kopieerapparaten
kunt u kopen, huren of huren-per-kopie.
Vanavond om 19.00 uur (Ned. 6 laat
ik u zien hoe ik alles kopieer.
Getypte brieven, balpén-brieven,
vulpen-brieven. Tekeningen en kaarten.
Tijdschriften en boeken.
Vanavond demonstreer ik u mijn
gemakkelijke bediening. Eén dtuk op
f
kopieert in uw voordeel
de knop klaar. En net zoveel
kopieën als u wenst Vanavond ook
toon ik u mijn zuinigheid. Ik maak zelfs
kopieën op halve grootte. Dus voor de
halve prijs!
Vanavond om 19.00 uur (Ned. I)
iaat ik u versteld zitten.
Verkoopkantoren in: Amsterdam,
Den Bosch, Den Haag en Hengelo.
pTürPstuur op! •M-
voor overvloedige informatie over de *Océ* 1400.
Ik wil graag alles weten over de 'Océ' 1400.
Firma:-
T.a.v.:—
Adres:,.
Tel:.....
Nog eenvoudiger:
Voor informatie kunt u ook bellen 04100*24461.
VAN DER GRINTEN N.V.Verkoop Nederland,
Aartshertogenlaan 151, Den Bosch.
13/9
Kom kijken in: Alkmaar, het Motel Alkmaar, 16 en 17 september. Amsterdam, de 'Océ' Showroom, Buitenveldert, 18, 19 en 22 september. Haarlem, Café-Restaurant Brinkman, 23 en 24 september. Deventer*
Hotel 'De Wereld', 25 en 26 september. Utrecht, Congrescentrum Esplanade, 30 september en 1 oktober. Nijmegen, Congrescentrum 'De Vereniging', 2 en 3 oktober. Leeuwarden, Vereniging'De Harmonie',7 en
8 oktober. Groningen, Paviljoen Stadspark, 9 en 10 oktober. Amersfoort, Paviljoen Berghotel, 14 en 15 oktober. Breda, Hotel-Restaurant 'Cosmopolite', 16 en 17 oktober. Maastricht, het Staargebouw, 21 en 22
oktober. Eindhoven, de 'Océ' Showroom, 28, 29 en 30 oktober.
AMSTERDAM De voorzitter van
de Stichting Nederlands Comité voor
kinderpostzegels, prof. dr. J. Koeke-
bakkcr. heeft donderdag in Amster
dam de opbrengst van de kinderpost
zegelactie 1968, een bedrag van
f 5.150.000 verdeeld. De bedragen wer
den ..onthuld" door de „tovenaar" uit
de kinder-postzegelserie 1968, daarbij
geassisteerd door de andere postzegel-
sprookjesfiguren.
Van de opbrengst van vorig jaar
gaat f 450.000 naar Suriname en de Ne
derlandse Antillen, f 600.000 naar de
zg. menggroep (o.m. algemeen jeugd
werk en internaten voor schipperskin
deren) en f 275.000 naar buitenlandse
projecten. In de sectoren justitiële kin
derbescherming (f 2.115.000) en hygië
nische kinderbescherming (f 1.710.000)
kregen negen tehuizen en instellingen
extra grote subsidies voor bijzondere
projecten als nieuwbouw, uitbreiding en-
modernisering: het internaat „De ste
nen trappen" in Roermond (150.000),
de Heldring Stichtingen in Zetten
(150.000), de buitenschool „De Ambelt"
in Zwollerkerspel (100.000), 't Sterre-
huis in Heerlen (100.000), het Weeshuis
der Gereformeerden in Delft (75.000),
de vereniging „Beth Palet" (ongehuw
de moederzorg) in Amsterdam (50.000),
het koloniehuis St. Willibrord in Vier
houten (100.000), de Centrale Vereni
ging voor Kleuterdagverblijven in Am
sterdam (42.360) en Het Zilveren Schor
in Arnemuiden (250.000).
De stichting Zilveren Jeugdcentra
zal het kinder-postzegelgeld gebrui
ken om in het ontmoetingscentrum
in Arnemuiden technische voorzienin
gen te treffen, die het ook geschikt
maken voor minder validp kinderen
rn om enkele boten aan te schaffen.
De arts A. Klapwijk van de stichting
Zilveren Jeugdcentra zei in een dank
woord namens alle begunstigden, dat
acties zoals de kinderpostzegelactie
nodig blijven ondanks de overheids
subsidies voor de kinderbescherming.
Dit omdat de overheid altijd gema
tigdheid moet betrachten en in zeke
re zin achter de feiten moet aanlopen,
daar de democratisering nu een
maal haar eigen tempo heeft". De
kinderpostzegelgelden maken het mo
gelijk futuristische en experimentele
projecten te steunen, die anders mis
schien niet of niet zo snel van de
grond zouden komen.
De hoofddirecteur posterijen van de
PTT, de heer A. G. de Vries, intro
duceerde de kinderpostzegels 1969, een
serie van vijf zegels ontworpen door
Dick Bruna. Zij stellen musicerende,
zingende en dansende kinderen voor.
De serie, die f 1,75 kost (waarvan 85
cent toeslag), is te koop van 11 novem
ber tot en met 3 januari 1970.
j^a met zjjn Simca-Cardin een stempel
gezet te hebben op de automobiel
industrie, heeft de Franse mode-ont
werper Pierre Cardin zich nu op de
Pierre Cadrin zich nu op dee meubel-
meubelindustrie geworpen.
Met André Jakabowitz, directeur-ge
neraal van de meubelindustrie Zol
jaaromzet dertig miljoen francs heeft
hij een contract gesloten voor het ont
werpen en bekleden van meubels. In
hoofdzaak zullen dat salon- en kantoor
meubels zijn.
Hij wil deze meubelen maken van
kunstmaterialen. De dominerende kleu
ren zullen wit en violet zijn.
Het is de bedoeling dat de eerste door
hem ontworpen collectie door hem ont-
hem ontworpen collectie meubelen zal
worden geëxposeerd in zijn boutique,
die hij in de Rue de Seine in Parijs be
zit.
Deze tentoonstelling zal samen gaan
met een expositie van Italiaanse, Fran
se en Japanse schilderwerken.
De reden waarom Pierre Cardin zich
op meubels heeft geworpen, is dat hij
niet alleen de ontwerper van kleding
wil zijn, maar ook van het volledige
decor waarin ons leven zich afspeelt.
Daarom heeft hij behalve met Simca en
met Zol ook contracten afgesloten met
de glasindustrie Venini te Venetië en
met de aardewerkindustrie Pozzi.
ROTTERDAM De Franse maat
schappij Petroland gaat uit de conces
sie Leeuwarden, aardgas leveren aan
Frankrijk. Tot nogtoe heeft alleen de
NAM aardgas geëxporteerd.
De Franse maatschappij heeft voor
de levering van het gas aan Gaz de
France, een overeenkomst aangegaan
met de Gasunie. De Nederlandse
maatschappij neemt het gas van Pe
troland af, vermengt dit met het aard
gas uit Slochteren en zorgt voor trans
port naar de grens.
Bij de uitbreiding vorig jaar van het
contract dat Nam-gasexport met Gaz
de France heeft, werd de levering'van
gas door Petroland al ingecalculeerd.
De Franse gasmaatschappij betaalt aan
Petroland ook dezelfde prijs als aan de
NAM.
DEN BOSCH De Spaar- en Be
leggingsunie Neberu in Heerlen blijft
failliet. Het Gerechtshof in Den Bosch
heeft gisteren het vonnis van de Recht
bank in Maastricht bevestigd, waarbij
het verzet tegen het op 21 augustus
uitgesproken faillissement niet ontvan
kelijk is verklaard.
Het mees te niéuws van de ophanden zijnde autotentoonstellingen Pa
rijsGenèveTurijnwaarvan de eerste gisteren in Frankfort van start is
gegaanis al min of meer bekend. Als we de nieuwe en aangepaste
modellen bij elkaar vegenconstateren we dat 't weer een goed en pro-
duktief autojaar belooft te worden met veel en steeds moeilijker worden
de keuze. Er zijn enkele algemene tendensen te bespeuren. Bij de 1970'érs
hebben de constructeurs zich vooral toegelegd op voorwielaandrijving,
automatische transmissie, benzine-injectie en natuurlijk op méér vermo
gen. Praktische details zoals hoofdsteunen en een elektrisch verwarmbare
achterruit zijn op verscheidene wagens standaard geworden.
Op de 44ste autosalon in Frankfort staan
meer splinternieuwe buitenlandse dan Duit
se modellen. De Duitse fabrieken hebben
hun programma's hoofdzakelijk technisch
bijgewerkt en nieuwe uitvoeringen van be
staande typen uitgebracht.
Het was te verwachten dat Wolfsburg de
VW 411 flink onder handen zou nemen en
er ook een Variant-versie van zou aflei
den. Voor de 411-rijders is het eigenlijk
irritant te horen dat het grootste VW-mo-
del op vele punten verbeterd is en meer ver
mogen heeft gekregen. Met elektronische
benzine-injectie ontwikkelt de 411 nu 80
DIN-pk (dus 12 pk meer), waarmee de top
snelheid van 145 tot 155 km/uur is ver
hoogd. De acceleratie is pittiger: 0-100 km/
uur in 15 sec. Tegelijk zijn maatregelen
genomen om de rij-eigenschappen te verbe
teren (o.a. stabilisator achter) en het mo
torgeluid te verzwakken. Het interieur on
derging ook veranderingen.
Het VW-model 1600 heeft een nieuwe,
langere neus gekregen, waardoor de wagen
12 cm langer is geworden en onder de kap
30 dm3 meer bagageruimte heeft. Een apart
nieuwtje is de kleine VW in terreinuitvoe
ring, de 181, met de 44 pk-motor van de
1500, die goed is voor een top van 110
km/uur. Iets voor landbouwers, jacht- en
vis volk.
Er komt ook een militaire versie van
voor 't leger. De goedkope 1200 kan intus
sen ook met halfautomatische transmissie
worden geleverd.
Met de ingrijpend verbeterde modellen
hoopt VW stand te houden tegen de toe
nemende concurrentie, met name van Fiat,
die deze maand de 128 in de strijd werpt.
Dit nieuwe model uit Turijn wordt een ge
vaarlijke tegenstander van de kever en de
Duitse vakpers is er op uit om beide wa
gens tegen elkaar af te wegen. De kever
is echter al vele jaren het enfant terrible,
maar dit schijnt op de verkoopcijfers nau
welijks invloed te hebben. En voor de
Amerikanen, die dit jaar weer een half mil
joen stuks hebben gekocht, is het nog de
enige „typical" Europese auto.
In de prestigeklasse heeft Daimler-Benz
een nieuwe 8-cilinder ingezet om de voor
sprong op de firma's, die het met Mercedes
willen opnemen, te vergroten. De nieuwe 350
SL coupé, die is afgeleid van de 280 SL,
heeft een V-8 van 200 pk en zo ook de
300 SE coupé en cabriolet. De motor is uit
gerust met een injectie-aggregaat met eom-
puterregeling en transistorontsteking.
Zoals gezegd: benzine-injectie komt meer
in zwang. Ook Citroën, BMW en Saab heb
ben dit systeem, dat brandstof bespaart en
„schone" uitlaatgassen geeft, op hun duur
ste typen toegepast. Citroën DS en de Saab
99 E Automatic hebben een inspuitmotor
met elektronische injectie, terwijl de
BMW 2000 Til mechanische injectie heeft.
De compacte 2002 wordt nu ook geleverd
met automatische transmissie.
Fiat heeft de nieuwe 130 op Amerikaan
se verhoudingen afgestemd en de wagen in
standaarduitvoering van een automatische
bak voorzien. Een normale (vijf)bak is ex
tra. Met dit grote en zeer gerieflijke mo
del, dat in Frankfort als een concurrent
van Mercedes, BMW 2500/2800, Opel Ad
miral e.d. wordt beschouwd, heeft Fiat het
124/125 programma naar boven afgerond.
Onder de kap ligt een 2.8 liter 140 pk
zescilinder, die de 4.75 meter lange en 1440
kg zware wagen aan een top van 177 km/
uur helpt.
Ford-Keulen heeft, zoals we aL schreven,
in de zware categorie de 26 M gelanceerd,
met een 2.6 liter V-motor van 125 pk, die
een topsnelheid van 175 km/uur haalt. In
teressant is dat voor het schuifdak en de
elektrisch vervarmbare achterruit niet
hoeft te worden bijbetaald.
Van de succesvolle Capri staat in Frank
fort een super-versie met een 2.3 liter V 6
motor van 125 pk. die een top van 190
km/uur heeft. Nu er in Europa steeds gro
tere auto's worden gebouwd, komen er nieu
we kansen voor de echte Amerikanen.
Ford heeft dan ook een aantal nieuwe
Amerikaanse 1970-modellen naar Frankfort
laten sturen, die in de Verenigde Staten pas
op 18 september officieel worden geïntro
duceerd. Het zijn de Mustang Mach I,
Fairlane Torino GT en de Thunderbird.
De grote blikvanger van Frankfort is een
hoogst exclusief Mercedes prototype, de
C III. 'n geavancheerde constructie, sterk ge
stroomlijnd en gebouwd volgens de mo
dernste technische inzichten. Het-is een su
persportwagen, die onmiddellijk verraadt
wat de bedoeling van Daimler-Benz is:
weer racen. Het koetswerk is van kunststof.
Vóór de achteras ligt een wankelmotor met
drie kamers met een volume van 600 cc
Vergelijkbaar met een zuigermotor van 3.6
liter. Met een vermogen van 280 pk bij
7.000 toeren ligt de topsnelheid rond 260
km/uur. Van 0-100 km/uur in vijf secon
den. De C III is 4.23 meter lang en slechts
De op Amerikaanse maten gebouwde Fiat 130.
Na de Mini van Austin nu ook de Maxi.
De nieuwe sportcoupé van Auto Union is afgeleid van de Audi 100. Een elegant
gestroomlijnde wagen met een grote hellende voorruit en een achtersteven in GT-stijl.
De ™°tor, die de voorwielen aandrijft, heeft een vermogen van 115 pk bij 5500 toeren.
Top 185 km/u, acceleratie van 0100 km/u in 10 sec. Sportieve pook, toerenteller, elek
trisch verwarmde achterruit zijn standaard. De gewone Audi-100-typen worden nu ook
m tweedeurs uitvoering geleverd. De kleinere modellen hebben voor 1970 detailverbe
teringen ondergaan.
De Fiat 121: afgewogen tegen de VW.
"IX l - V V '"MSJUV"»»
De Volkswagen 411 LE, variant op da 411.
113 cm hoog. Het in- en uitstappen gaat
via vleugeldeuren. Het enige detail, dat aan
Mercedes herinnert, is de ster op de neus.
Minder agressief is een nieuw experimen
teel model van Opel, een tweepersoons coupé
met aan boord een 5.4 liter V 8 motor van
230 pk. De top ligt ver boven 200 km/
uur, zegt Opel. Een apart snufje is de cock-
pitruit, die met de zijruiten een geheel
vormt.
Meer met de wielen op de grond staat de
nieuwe VW-Porsche, die een produkt is
van de samenwerking tussen Porsche en
Wolfsburg. Beide firma's hebben hierbij
het „alles-achterin principe'' opgegeven.
De motor een 1.7 liter VW of een 2 liter
zeacilinder Porsche ligt midscheeps, het
geen een positieve invloed op de koersvast
heid en de windgevoeligheid moet hebben.
Een winstpunt is ook de behoorlijke koffer
ruimte met in totaal 450 liter inhoud. Met
de VW-80 pk motor is de top 177 km/uur
en met de Porscftemachine 200 km/uur. Als
compensatie heeft Porsche zijn eigen 911 T
een nieuwe motor gegeven van 2.2 liter
met 125 in plaats van 110 pk.
Een geheel nieuw model, dat de grote
massa aanspreekt zat er deze keer wat de
Westduitse auto-industrie betreft niet in.
Daarentegen heeft het buitenland meer te
bieden, hoewel niet alle nieuwe nummers,
die voor de introductie klaar staan, in
Frankfort debuteren.
In de populaire prijsklasse is Fiat, hier
vertegenwoordigd door de 128 en indirect
door de Autobianchi A III, die eigenlijk
een dubbelganger van de 124 Special is.
Renault en Peugeot hebben resp. de R 12 en
de 304 voor Parijs gereserveerd. Een prak
tische gezinswagen met combinatiemoge
lijkheden is de nieuwe Austin Maxi. Een
voordeel is dat het „bestelwagenachtige"
element handig gecamoufleerd is en aan
de buitenkant niet opvalt. Geen statussym
bool, de Maxi, maar wel ruim en doelma
tig, geschikt voor gezinnen, die er in de
weekeinden en vakanties op uit trekken.
Een solide wagen met goede rij eigenschap
pen en prestaties. De 1.5 liter 74 pk motor,
met bovenliggende nokkenas. haalt een top
van circa 150 krrVuur. De vijf-versnellings
bak, waarmee de Maxi standaard is uit
gerust, bespaart benzine op de autoweg.
De nieuwe Austin is weer eens iets anders.