Hoofdpunten van het regeringsbeleid
'VERDERE DEMOCRATISERING NODIG'
Plannen
in weinig
woorden
Verbetering positie
ondernemingsraden
Verdere
verlaging
en-
schaal
Lagere tarieven in '71
inkomsten belasting
Voor Verkeer en Waterstaat f442 miljoen meer
Volgend jaar 175 km autoweg
verdeeld over dertien wegvakken
Opk omstplieht
vervalt in "70
en effect van
voorkeursstem
wordt groter
Rechtspositie j
gedetineerden i
zal worden
verbeterd
Zeer stringent
prijsbeleid
GESPREK MET
SURINAME EN
ANTILLEN OVER
STAATKUNDIGE
VERHOUDINGEN
Vereniging van
Gemeenten nam
met grote zorg
kennis van
Miljoenennota
GRONDWETS
HERZIENING
VOORBEREIDING
IN
DECORATIESTELSEL
SPOEDIG ANDERS
MEER GELD VOOR
DRIE GROTE
GEMEENTEN
Justitie herziet aantal wetten
SPOOR '75
ZORGELIJK
VEILIGHEID
VRACHTAUTO'S
VOORRAJSG
DINSDAG 16 SEPTEMBER 1969
DEN HAAG Ter bevordering van het welzijn acht de regering een verdere
democratisering van de bestaande maatschappelijke organen en instituten
noodzakelijk. Uitdrukkelijk heeft zij daarbij op het oog de structuur van de
onderneming. Aldus blijkt uit de „hoofdpunten" van het regeringsbeleid van
het kabinet-De Jong, in welke hoofdpunten een overzicht wordt gegeven van
het te voeren beleid in het komende begrotingsjaar.
Daarin wordt onder meer meegedeeld, dat binnenkort een ontwerp zal ver
schijnen voor een nieuwe wet op de ondernemingsraden.
Dit wetsontwerp beoogt naast technische en systematische verbetering van
de thans geldende bepalingen vooral een belangrijke verbetering van de
positie van de ondernemingsraad, overeenkomstig de geest van een eind 1968
door de SER daarover uitgebracht advies. De positie van de ondernemingsraad
bij fusies, bedrijfssluitingen en andere ingrijpende maatregelen krijgt hierbij
met name aandacht. Een uitbreiding van de medezeggenschap in de onderne
ming acht de regering nodig.
begrotings-
o.m. voorge-
DEN HAAG In de
hoofdstukken wordt
steld tot:
0 Verdere verlagingen van de leer-
lingenschaal en wel per 1 janua
ri 1970 tot 38 leerlingen en per
1 augustus 1970 tot 37 leerlingen,
0 Verhoging van het bedrag voor
de rijksstudietoelagen met f 21
min.
Afschaffing per 1 juli 1970 van
het stelsel van evenredige vracht
verdeling in de binnenvaart.
Verhoging van de Nederlandse
bijdrage in de ontwikkelingsbij
stand met f 135 niln., tot een bedrag
van f 767 min.
De regering maakt zich zorgen over
de verdere verontreiniging van het
water. De wet op de verontreiniging
van het oppervlaktewater zal begin
1970 in werking treden.
De regering is van plan om maatrege
len te treffen tot vermindering van
het lesverkeer op Schiphol, dit in 't
kader van de bestrijding van de ge
luidshinder.
Het beleid van het kabinet-De Jong
zal geconcentreerd zijn op enerzijds de
financiële en sociaal-economische pro
blemen van ons land, waarbij de na
druk valt op het streven naar een
evenwichtige groei, die leidt tot een re
gelmatige verhoging van de welvaart
van de bevolking als geheel, en op an
derzijds de vele en zeer verscheiden
immateriële vraagstukken, die zich
naarmate de welvaart stijgt in toe
nemende mate aandienen.
De regering is er zich van bewust,
dat een stijging van de weivaan niet
gelijk gesteld kan worden metmaat
schappelijk welzijn en menselijke ont
plooiingsmogelijkheden. Daarom wil zij
doelbewust voortgaan op de reeds inge
slagen weg naar een meer gecoördi
neerd welzijnsbeleid en een verder
gaande democratisering in staat en
maatschappij, naar een rechtvaardiger
en evenwichtiger samenleving, waarin
de mens als verantwoordelijk individu
kan wonen en werken en leven. „Daar
bij wil zij alle geledingen van ons volk,
en met name ook de jongeren, betrek
ken in het proces van hervorming en
vernieuwing, opdat zij mede verant
woordelijkheid kunnen dragen voor de
vorm, waarin de wereld van morgen
gestalte krijgt".
De regering onderschrijft de wense
lijkheid van een verdere democratise
ring in de staatsrechtelijke sfeer. Daar
bij gaat zij er van uit, dat in de hui
dige kabinetsperiode het werk ten aan
zien van een algehele grondwetsher
ziening voornamelijk van voorberei len
de aard zal zijn.
Binnenkort zullen, zo wordt meege
deeld, bij de Kamer worden ingediend
wetsontwerpen tot afschaffing van de
opkomstplicht bij verkiezingen en tot
vergroting van het effect van de voor
keursstem. Het is de bedoeling, dat
In 1971, wanneer de aanpassing van de loon- en inkomsten belastingtarieven
volledig een feit zal zijn. zullen de volgende tarieven voor de inkomstenbelas
ting worden berekend. Als gevolg van de invoering in fasen zal het belasting
verschil van 1969 op 1970 circa 2/j zijn van het verschil tussen de in de tabel
aangegeven bedragen.
bclastb.
jaarink.
1) ongehuwden
(tot 40 jaar)
tarief
1969 ontwerp
2) gehuwden
(geen kind)
tarief
1969 ontwerp
3) gehuwden
(2 kinderen)
tarief
1969 ontwerp
3) gehuwden
(5 kinderen)
tarief
1969 ontwerp
3 600
114
4 200
225
164
4 800
344
277
108
5 400
469
397
203
131
6 000
602
522
302
226
6 600
742
655
407
326
94
7 200
889
794
516
429
183
86
7 800
1 043
939
630
537
278
174
8 400
1 204
1 090
748
649
377
268
9 000
1 372
1 248
872
766
483
365
9 600
1 546
1 413
1 000
887
594
468
61
10 200
1 725
1 584
1 133
1 012
710
574
148
10 800
1 909
1 759
1271
1 141
831
687
242
89
11 400
2 097
1 939
1 413
1 275
957
803
342
177
12 000
2 290
2 122
1 561
1413
1 089
925
448
271
12 600
2 487
2 310
1713
1556
1 225
1 051
559
370
13 200
2 690
2 503
1870
1 702
1367
1182
676
475
18 800
2 897
2 699
2 031
1854
l 514
1 319
799
585
14 400
3 109
2 900
2198
2 009
1 666
1457
927
702
15 000
3 325
3 105
2 369
2169
1 823
1 602
1 062
823
15 600
3 546
3 315
2 545
2 333
1 985
1 752
1 201
947
16 200
3 772
3 528
2 726
2 501
2 152
1 906
1 346
1078
16 800
4 003
3 746
2 912
2 673
2 324
2064
1 497
1 214
17 400
4 238
3 968
3102
2 850
2 502
2 227
1 654
1 355
18 000
4 479
4 194
3 298
3 032
2 684
2 395
1815
1 501
18 600
4 723
4 425
3 498
3 217
2 871
2 567
1 981
1652
19 200
4 973
4 660
3 702
3 407
3 063
2 744
2154
1807
19 800
5 227
4 899
3 912
3 601
3 261
2 925
2 331
1 967
21 000
5 750
5 390
4 346
4 003
3 607
3 300
2 702
2 302
22 200
6 291
5 898
4 798
4 421
4 099
3 695
3 095
2 656
23.400
6 852
6 422
5 270
4 857
4 548
4 106
3 507
3 030
24 600
7 431
6 964
5 761
5 310
5 017
4 536
3 941
3 422
25 800
8 029
7 523
6 272
5 780
5504
4 983
4 394
3 833
27 000
8 646
8 099
6 801
6 268
6 012
5 448
4 868
4 263
30 000
10 249
9 612
8177
7 562
7 342
6 688
6131
5 417
33 000
11 916
11 214
9 623
8 937
8 745
8 014
7 464
6 674
36 000
13 643
12 871
11 131
10 372
10 217
9 407
8 874
7 995
39 000
15 423
14 584
12 696
11867
11750
10 862
10 355
9 388
45 000
19 122
18156
15 965
15 006
14 967
13 940
13 492
12 364
51 000
22 971
21 892
19 381
18 311
18 346
17195
16 807
15 541
60 000
28 928
27 716
24 731
23 496
23 648
22 311
21 997
20 550
90 000
49 372
47 996
43 895
42 250
42 725
40 952
40 938
39 012
120 000
70 271
68 756
64108
62 152
62 895
60 805
61037
58 786
150 000
91 395
89 817
84 954
82 778
8 3715
81 395
81 814
79 327
183 000
114 660
113 081
108197
105 901
1Ö6 951
104 501
105 082
102 399
deze wijzigingen van de Kieswet in wer
king zullen kunnen treden voor de in
1970 te houden verkiezingen voor Pro
vinciale Staten en gemeenteraden.
Voorts zal uitbreiding worden gege
ven aan de verantwoordingsplicht van
Gedeputeerde Staten aan de Provin
ciale Staten. Een wetswijziging daar
voor wordt voorbereid.
Dc indiening van wetsontwerpen be
treffende een wijziging van het decora
tiestelsel (onder meer betreffende de
afschaffing van de eremedailles) zal
waarschijnlijk nog dit jaar plaatsvin
den.
Een wetsvoorstel tot afschaffing van
de krijgstuchtelijke straf van streng
arrest heeft het departement verlaten,
zo wordt meegedeeld. De voorbereiding
van een ontwerp van wet waarin voor
het dienstplichtig personeel voorzienin
gen worden getroffen overeenkomende
met die voor de verzekerden krachtens
de Ziektewet en de wet op de arbeids-
ingeschiktheidsverzekering zal binnen
kort aan de Raad van Staten om ad
vies worden aangeboden.
Het ligt in het voornemen nog dit
jaar een ontwerp van Wet tot herzie
ning van de verdeelsleutel van de alge
mene uitkering uit het gemeentefonds
in te dienen.
In dit ontwerp van wet zal onder mer
worden voorgesteld de schaalbedragen
(bedrag per inwoner) voor de gemeenten
Amsterdam, Rotterdam en Den Haag
met ingang van 1965 te verhogen.
Het ligt in de bedoeling tege
lijkertijd de agglomeratieverfijning te
doen vervallen. Amsterdam en Rotter
dam zullen tevens in belangrijke mate
gaan profiteren van de in het laatste
stadium van voorbereiding zijnde
verfijning voor slechte bodemgesteldheid.
Rotterdam zal voorts een extra bedrag
ontvangen voor de aanwezigheid van
een medische faculteit. Hiertoe zal de
verfijning- wetenschappelijk onderwijs
worden gewijzigd. Deze maatregelen
zullen per jaar extra inkomsten beteke
nen van ongeveer f 35 min voor Am
sterdam, f 16 min voor Rotterdam en
f 5Vi ml voor Den Haag.
DEN HAAG De regering is vast
besloten in de eerstvolgende tijd een
zeer stringent prijsbeleid te blijven voe
ren. Over de structurele aangelegenhe
den van het midden- en kleinbedrijf
zal binnenkort aan de Tweede Kamer
een nota worden aangeboden. Zo spoe
dig niogelijk zal een ontwerp voor een
nieuwe Vestigingswet worden ingediend.
De Kamer wacht ook een ontwerp
voor een nieuwe elektriciteitswet. De
ze beoogt een intensivering van de sa
menwerking tussen de elektriciteitsbe
drijven tot stand te brengen.
De regering heeft gemeend een be
perking in de regeling inzake de pre-
miëring van uitbreidingen te moeten
aanbrengen. Teneinde een grotere in
dustriestimulering te verkrijgen is be
sloten met ingang van 1 januari '70
de regeling „stimulering Industrievesti
ging Ontwikkelingskernen" (SIO) in te
trekken. Ter verbetering van het vesti
gingsklimaat in de stimuleringsgebie
den wordt voor de uitvoering van de
infrastructuur en de werkgelegenheids
programma's in 1970 f 40 min uitgetrok
ken. De renteoverbruggingsregeling ten
behoeve van de scheepsbouw wordt ge
continueerd.
Een wetsontwerp betreffende dc be
sloten vennootschap met beperkte aan
sprakelijkheid zal spoedig worden inge
diend. Dit ontwerp van wet zal tevens
de publikatie van de balans van de gro
tere besloten vennootschappen regelen.
DEN HAAG In voorbereiding is
een vrij omvangrijke herziening van t
het penitentiaire recht. Deze heeft on- j
der meer betrekking op de voorwaar- 5
delijke veroordeling, de voorwaardelij- 5
ke invrijheidsstelling, de terbeschik- 5
kingstelling van de regering en op de 5
verbetering van de rechtspositie van 5
gedetineerden.
Er is sprake van een „aanzienlijke 5
stijging" van het aantal ter kennis van j
de politie gekomen misdrijven. Het ge-
middelde ophelderingspercentage is op- 5
nieuw gedaald: tot 46,5 °/o in 1968. De 5
voornaamste oorzaak van deze voort- 5
gaande daling ligt in de sterke toene- 5
ming van het aantal diefstallen, waar- 5
van de opsporing dikwijls zeer moei- 5
lijk is bij gebrek aan concrete aan- g
wijzigingen. Een verbetering van het 5
opsporingsresultaat is in dit soort ge-
vallen nauwelijks te verwachten.
De oplossing zal gevonden moeten j
worden in voorkoming van deze dief- 5
stallen door de burgers zelf, die maar S
al te vaak blijk geven van onverschil- 5
ligheid en zorgeloosheid ten aanzien 5
van hun eigendommen (zoals fietsen en
bromfietsen). Een andere oorzaak van 5
het teruglopen van het ophelderingsper-
centage ligt vermoedelijk in de steeds 5
groter wordende mobiliteit van de mis- 5
dadigers. Daardoor bestaat bij de re- 5
chercheorganen van vele zelfstandige 5
politiekorpsen een groeiende behoefte
aan samenwerking en coördinatie.
DEN HAAG Met de regeringen
van Suriname en de Nederlandse Antil
len zal overleg worden gepleegd over
hun opvattingen met betrekking tot de
onderlinge staatkundige verhoudingen.
Dit overleg Zal gaan over onderwer
pen van belang voor een beter functi
oneren van de tussen de landen van het
Koninkrijk bestaande rechtsverhoudin
gen en over de bij die regeringen leven
de gedachten om in die rechtsverhou
dingen op welke termijn dan ook
in de toekomst wijziging te brengen. In
verband met. de behoefte aan uitbrei
ding van iinancieringsmogelijkhëden
voor sociale voorzieningen naast die
welke de vijfjarenplannen bieden, wordt
in de begroting voorgesteld op ruimere
schaal dan voorheen voor dit doel finan
ciële bijstand aan Suriname en de Ned.
Antillen te verstrekken.
Een samenvatting van de hoofd
punten van het regeringsbeleid
geven we hieronder:
Medezeggenschap: Er komt een
nieuwe wet op dc onderne
mingsraden, die deze lichamen
duidelijker bevoegdheden zal ge
ven.
Opkomstplicht: Wetsontwerpen
tot afschaffing van de opkomst
plicht bij verkiezingen en tot ver
groting van het effect van de
voorkeursstem zullen weldra wor
den ingediend. Bij de verkiezingen
voor Provinciale Staten en ge
meenteraden in 1970 moeten ze
al van kracht zijn.
Eremedailles: Wijziging van 't
decoratiestelsel zal waarschijn
lijk nog dit jaar plaatsvinden.
Waterverontreiniging: De wet
op de Verontreiniging van
oppervlaktewater zal begin 1970
van kracht kunnen zijn.
Ontwikkelingshulp: Zal verder
worden uitgebreid.
Prijsbeleid: De regering heeft
zich voorgenomen ook volgend
jaar een „stringent prijsbeleid" te
voeren.
Wegenbouw: Het voortschrij
dend vijfjarenplan wordt dit
jaar sterker uitgebreid dan tot nu
toe sinds de instelling van het
Rijkswegenfonds is gebeurd. Er
komt 175 km autoweg bij.
Streng arrest: In militaire
dienst wil de regering het
..streng arrest" afschaffen.
Leerlingenschaal: Het verlagen
van het aantal leerlingen per
schoolklas zal in 1970 worden
voortgezet.
Openbaar vervoer: Hiervoor
wordt f50 miljoen méér uitge
trokken. Het streekvervoer krijgt
f 15 min. steun (tegen dit jaar f 3
min.), en bovendien zal f 1 min.
worden besteed voor bijdragen
aan gemeenten die boven hun
draagkracht subsidie verlenen aan
autobusbedrijven die lokaal ver
voer verzorgen.
DEN HAAG De Vereniging van
Nederlandse Gemeenten heeft met grote
zorg kennis genomen van de mededeling
van minister Witteveen in de miljoe
nennota. dat het rijk in 1969 nog 650
miljoen op de open kapitaalmarkt moet
lenen. Zy herinnert eraan, dat de be
windsman nog slechts enkele maanden
geleden heeft meegedeeld, dat het rijk
zich op 150 miljoen na voor de rest
van dit jaar al had ingedekt. De kapi-
taalvoorziening van de gemeenten in
1969, die toch al een grote achterstand
vertoont, dreigt nu, aldus de V.N.G.,
nog verder in het slop te geraken.
Anderzijds heeft de V.N.G. geconsta
teerd, dat het rijk in 1970 850 miljoen
op de open kapitaalmarkt zal lenen of
500 miljoen minder dan in 1969. Zij
hoopt, dat daardoor de verwachting van
de regering, dat aldus ruimte wordt
geschapen voor de kalpitaalvoorziening
van de gemeenten en voor de voort
gang van de woningbouw, zal worden
bewaarheid. Daartoe is het wel nodig,
dat we bespaard zullen worden voor
verrassingen als nu worden gepresen
teerd.
-m/*. I ~mr -r -m/m -4- -■ ~w k ~r T I 7- I 7"
m ..twmr ai.a.mm ■lfViy|:1'- «wwr-? vTr "r i «f «mtvlan na-rlon Kof ni01 nira fvrua 4y\ 1 07fl ir\ rtoKri 1 i 1
DEN HAAG De raming van de uitgaven voor Verkeer en Waterstaat voor
1970 geeft een stijging te zien van f 441,906 min., wat ten opzichte van 1965
een verhoging van ca. 16% betekent. Verreweg het grootste deel van deze
verhoging wordt opgeslokt door Waterstaat (f 350 min.). Maar ook de afde
ling verkeer en vervoerdiensten zal aanzienlijk meer geld vergen, nl. f 52 min.
De uitgaven voor het openbaar vervoer vragen daarvan het grootste deel, te
weten f 30 min. aan voorzieningen voor het openbaar vervoer in en om de ste
den tegen dit jaar f 23 min. Als steun aan het streekvervoer staat f 15 min. op
de begroting, terwijl dit voor het afgelopen parlementaire jaar f 3 min. be
droeg. Voor de Ned. Spoorwegen tenslotte een nieuwe post van f 30 min., om
de rentelast over te nemen van leningen die voor 1 januari 1970 zijn aange-
gaan.
Verder zal dit jaar een miljoen gulden meer worden besteed voor bijdragen aan
gemeenten die boven hun draagkracht subsidie verlenen aan autobusbedrij
ven die lokaal vervoer verzorgen. Alles tezamen dus f 50 min. meer voor het
openbaar vervoer.
De totale uitgaven voor Verkeer en
Waterstaat worden begroot op
f 3.224.549 min. Enkele hoofdpunten uit
de begroting:
Het ligt in het voornemen dit begr
tingsjaar een wetsontwerp in de Twee
de Kamer te brengen dat de gezondma
king van de financiële positie van de
Ned. Spoorwegen regelt,
Het voortschrijdend vijfjarenpro-
gramma voor de wegenbouw wordt dit
jaar sterker uitgebreid dan in enig voor
afgaand jaar sinds de instelling van het
Rijkswegenfonds. Het gaat hier, zo
biykt uit de memorie van toelich
ting op de begroting, nl om 175 km
autosnelweg, verdeeld over 13 wegvak
ken.
De aanleg van parkeerplaatsen
langs de autosnelwegen wordt voortge
zet. Hiervoor is f 3 min. uitgetrokken.
Het beleid is er opgericht dat ter weers
zijden van een autosnelweg om de 10
km een parkeerplaats komt, om de 20
km een benzinestation en (afhankelijk
van de behoefte) om de 40 tot 80 km
een wegrestaurant, waar nodig met lo-
giesaccommodatie.
Aangekondigd wordt een wetsvoor
stel dat het mogelijk moet maken om,
zoals in het vooruitzicht is gesteld, per
1 juli '70 een eind te maken aan het
stelsel van evenredige vrachtverdeling
in de binnenvaart. Het komende be
grotingsjaar zal tevens de algemene
sloopregeling voor de binnenvaart van
kracht worden. Deze regeling, die me
de door de overheid wordt gefinancierd,
zal niet alleen voor middenstandsonder
nemingen gelden, maar ook voor grote
re bedrijven. Dit in tegenstelling tot de
sloopregeling, die nu van kracht is.
In de memorie van toelichting schijft
minister drs. J. A. Bakker van Ver
keer en Waterstaat, dat de Spoorwegen
een belangrijke bijdrage leveren tot
een evenwichtige ontwikkeling van het
land. Dit geldt vooreerst ten aanzien
van de ontwikkeling van nieuwe indus
trie- en havengebieden. Mede in dit ver
band zal bij het internationaal goede
renvervoer en het vervoer van contai
ners de rail een onmisbare rol spelen.
Voorts kunnen de Spoorwegen hoogst
waardevolle bijdragen leveren waar
het de ontwikkeling van nieuwe woon
kernen in of buiten de bestaande agglo
meraties betreft. Deze ontwikkeling kan
in het bijzonder tijdens de spits, aan
zienlijke vervoersstromen doen ont
staan. Ook hier zal mede gezien de
toenemende verstedelijking en motori
sering voor het vervoer per rail een
taak van importantie zijn weggelegd.
Een en ander noodzaakt tot een verde
re modernisering van de Spoorwegen,
teneinde de afwikkeling van het ver
voer zo Joed mogelijk te doen verlo
pen. Het aanbrengen van vrije kruisin
gen en de modernisering van overweg-
beveiligingen maakt frequentie- en snel
heidsverhoging mogelijk.
Voor wat 1970 betreft wordt overi
gens geen uitbreiding van het huidige
Spoorwegnet overwogen. Ten aanzien
van zo'n uitbreiding kunnen in het al
gemeen eerst beslissingen worden ge
nomen na het verschijnen van het rap
port van het Nederlands Economische
Instituut. De uitkomsten van dit NEI-
onderzoek zullen immers een weten
schappelijke basis moeten bieden voor
de beleidsbeslissingen, die onder meer
met betrekking tot de aanleg van nieu
we spoorlijnen moeten worden geno
men.
In dit verband zij bedacht, dat de
zgn. tweede fase van het NS-plan
„spoor naar '75" dient te worden be
schouwd als een ideeënschets, die wel
iswaar mede ter wille van de duide
lijkheid in concrete plannen naar vo
ren is gebracht, doch waarvan de rea
lisering, wat de aanleg van nieuwe lij
nen betreft, afhankelijk is van voren-
vermelde factoren, waaromtrent thans
nog voldoende inzicht bestaat.
De regering stelt zich daarbij voorts
op het standpunt, dat eerst de financië
le positie van de Ned. Spoorwegen ver
beterd moet zijn, alvorens tot de aan
leg van essentiële nieuwe lijnen kan
worden overgegaan.
De regering heeft eep eerste stap tot
sanering van de balans van de Ned.
Spoorwegen gezet, door voor 1970 de
rentelast ad f 30 min., voortvloeiend
uit de ultimo 1969 geaccumuleerde ver
liezen, voor rijksrekening te nemen.
De financiële positie van de nv Ned.
Spoorwegen blijft overigens zorgelijk.
Na aftrek van de rijksbijdrage i.v.m. de
overeneming van bedrijfsvreemde las
ten in het reizigersvervoer ad f 70
min., moet er volgens minister Bak
ker mee worden gerekend dat het ver
lies van de NS over 1969 in de orde
van de grootte van f 5 min. zal komen
te Hggen.
Ten aanzien van het zeehavenbeleid
doet minister Bakker geen opzienba
rende mededelingen.
Over de luchthavens schrijft de be
windsman: Schiphol neemt als lucht
haven in Nederland heel duidelijk een
centrumpositie in. Tal van Europese,
intercontinentale en, sinds een drietal
jaren, binnenlandse luchtlijnen zijn op
Schiphol gericht en vormen te zamen
een net, waarin Schiphol niet alleen als
begin- of eindpunt moet worden gezien,
maar ook als overstap- en overslag
plaats. Het nieuwe Schiphol, dat de
toets der vergelijking met andere inter
nationale luchthavens glansrijk kan
doorstaan, heeft grote aantrekkings
kracht op luchtvaartmaatschappijen en
luchtreizigers. Het ondersteunt en sti
muleert daarmee de belangrijke transi
tofunctie van de luchthaven.
Over de veiligheid op de weg schrijft
minister Bakker in de toelichting op
zijn begroting: „het grote aantal ver
keersongevallen eist een voortdurende
krachtinspanning ter verhoging van de
verkeersveiligheid. Het aantal perso
nen dat in 1968 ten gevolge van een
verkeersongeluk het leven verloor be
draagt volgens de voorlopige cijfers van
het CBS 2.890, tegenover 2.862 in 1967.
Het aantal gewonden bedraagt over het
jaar 1968 volgens de voorlopige gege
vens 62.087, tegenover 61.102 in '67. Ge
zien de aanzienlijke stijging van het
aantal doden, die in de voorafgaande
jaren moest worden geconstateerd, is
de stijging van dit aantal in 1968 mini
maal geweest. Conclusies ten aanzien
van een eventueel toegenomen ver
keersveiligheid op de wegen kunnen
hieruit niet worden getrokken. Dit zal
eerst mogelijk zijn wanneer deze ge
ringe stijging een trendmatig karakter
gaat vertonen.
Een van de voorzieningen om de
trieste en schadelijke gevolgen van on
gevallen waar mogelijk te beperken, is
het eerder aangekondigde net van
praatpalen, bestemd voor een snelle
alarmering van hulpverlenende instan
ties, zoals wegenwacht, politie, genees
kundige diensten, brandweer en wegbe-
heerder. De tot dusver langs enkele
wegvakken in rijkswegen in gebruik zijn
de praatpalen voldoen niet aan de
eisen, die mede met het oog op de
sterk stijgende verkeersintensiteiten
aan een dergelijk communicatiemid
del behoren te worden gesteld. Door de
PTT is in samenwerking mét de indus
trie een systeem van praatpalen ontwik
keld, dat aan hoge eisen voldoet. In be
ginsel zal gebruik worden gemaakt van
kabeltransmissie. Langs wegen, waar
langs in verband met voorgenomen re
constructiewerkzaamheden nog geen ka
bels kunnen worden gelegd, zal tijde
lijk gebruik worden gemaakt van ra
dioverbindingen.
De ontwikkeling van de toe te passen
apparatuur en het vervolgens op gang
brengen van de serieproduktie vergt
meer tijd dan was voorzien. Verwacht
wordt dat de eerste praatpalen van
het nieuwe type in 1970 in gebruik kun
nen worden genomen.
Teneinde de veiligheid en de door
stroming van het verkeer op autosnel
wegen met meer dan twee rijstroken
voor elke verkeersrichting te kunnen
bevorderen, zal naar verwacht wordt
het Nederlandse voorstel om in Europa
als gedragsregel in te voeren, dat
vrachtauto's op dergelijke wegen uit
sluitend gebruik mogen maken van de
twee meest rechtse rijstroken, gevolgd
worden.
Het auto(sr^l)wegennet is thans ge
heel van vangrailconstructies in de mid
denberm voorzien. In het komende be
grotingsjaar zal worden voortgegaan
om de zijbermen van de autosnelwe
gen, waar deze bijzondere risico's voor
van de weg geraakte voertuigen opleve
ren, van vangrails te voorzien.
Aan het Verbond voor Veilig Verkeer
is verzocht een tv-cursus verkeersvei-
lidheid voor te bereiden. Gezien het gro
te succes dat in vele gevallen met te
levisiecursussen wordt geboekt, mag
worden verwacht dat met een cursus
verkeersveiligheid vele weggebruikers
zullen kunnen worden bereikt. Gezien
de groeiende activiteiten van het Ver
bond, lijkt het redelijk het rijkssubsidie
te verhogen tot een bedrag van
f 2.500.000.
Het vraagstuk van de voorrangsrege
ling met betrekking tot het verkeer op
verkeerspleinen is in studie genomen.
In het bijzonder zal aandacht worden
geschonken aan het feit dat in Duits
land aan het verkeer op verkeersplei
nen voorrang moet worden verleend,
terwijl dit in ons land niet het geval
is.
Het wetenschappelijk onderzoek ver
keersveiligheid wordt dooi. de SWOV
met voortvarendheid voortg- zet. In het
komende begrotingsjaar zal de SWOV,
naar verwacht kan worden rijn onder
zoek naar het effect van snelheidslimie
ten op het aantal en de ernst van on
gevallen op wegen buiten de bebouw
de kom, alsmede op de reistijd, kun
nen afsluiten. Hetzelfde wordt ver
wacht ten aanzien van het onderzoek
naar de meest veilige en doelmatige
regeling van de voorrang op kruispun
ten, zij het dat het te verwachten rap
port zich zal beperken tot een samen
vatting van hetgeen hieromtrent aan
de hand van wetenschappelijk onder
zoek in Nederland en in het buitenland
reeds bekend is.
Op deze wijze zijn nog ten aanzien
van een groot aantal andere vraagstuk
ken in 1970 rapporten van de SWOV te
verwachten.