Hoofdpunten van het regeringsbeleid 'VERDERE DEMOCRATISERING NODIG' Plannen in weinig woorden Verbetering positie ondernemingsraden Verdere verlaging en- schaal Lagere tarieven in '71 inkomsten belasting Voor Verkeer en Waterstaat f442 miljoen meer Volgend jaar 175 km autoweg verdeeld over dertien wegvakken Opk omstplieht vervalt in "70 en effect van voorkeursstem wordt groter Rechtspositie j gedetineerden i zal worden verbeterd Zeer stringent prijsbeleid GESPREK MET SURINAME EN ANTILLEN OVER STAATKUNDIGE VERHOUDINGEN Vereniging van Gemeenten nam met grote zorg kennis van Miljoenennota GRONDWETS HERZIENING VOORBEREIDING IN DECORATIESTELSEL SPOEDIG ANDERS MEER GELD VOOR DRIE GROTE GEMEENTEN Justitie herziet aantal wetten SPOOR '75 ZORGELIJK VEILIGHEID VRACHTAUTO'S VOORRAJSG DINSDAG 16 SEPTEMBER 1969 DEN HAAG Ter bevordering van het welzijn acht de regering een verdere democratisering van de bestaande maatschappelijke organen en instituten noodzakelijk. Uitdrukkelijk heeft zij daarbij op het oog de structuur van de onderneming. Aldus blijkt uit de „hoofdpunten" van het regeringsbeleid van het kabinet-De Jong, in welke hoofdpunten een overzicht wordt gegeven van het te voeren beleid in het komende begrotingsjaar. Daarin wordt onder meer meegedeeld, dat binnenkort een ontwerp zal ver schijnen voor een nieuwe wet op de ondernemingsraden. Dit wetsontwerp beoogt naast technische en systematische verbetering van de thans geldende bepalingen vooral een belangrijke verbetering van de positie van de ondernemingsraad, overeenkomstig de geest van een eind 1968 door de SER daarover uitgebracht advies. De positie van de ondernemingsraad bij fusies, bedrijfssluitingen en andere ingrijpende maatregelen krijgt hierbij met name aandacht. Een uitbreiding van de medezeggenschap in de onderne ming acht de regering nodig. begrotings- o.m. voorge- DEN HAAG In de hoofdstukken wordt steld tot: 0 Verdere verlagingen van de leer- lingenschaal en wel per 1 janua ri 1970 tot 38 leerlingen en per 1 augustus 1970 tot 37 leerlingen, 0 Verhoging van het bedrag voor de rijksstudietoelagen met f 21 min. Afschaffing per 1 juli 1970 van het stelsel van evenredige vracht verdeling in de binnenvaart. Verhoging van de Nederlandse bijdrage in de ontwikkelingsbij stand met f 135 niln., tot een bedrag van f 767 min. De regering maakt zich zorgen over de verdere verontreiniging van het water. De wet op de verontreiniging van het oppervlaktewater zal begin 1970 in werking treden. De regering is van plan om maatrege len te treffen tot vermindering van het lesverkeer op Schiphol, dit in 't kader van de bestrijding van de ge luidshinder. Het beleid van het kabinet-De Jong zal geconcentreerd zijn op enerzijds de financiële en sociaal-economische pro blemen van ons land, waarbij de na druk valt op het streven naar een evenwichtige groei, die leidt tot een re gelmatige verhoging van de welvaart van de bevolking als geheel, en op an derzijds de vele en zeer verscheiden immateriële vraagstukken, die zich naarmate de welvaart stijgt in toe nemende mate aandienen. De regering is er zich van bewust, dat een stijging van de weivaan niet gelijk gesteld kan worden metmaat schappelijk welzijn en menselijke ont plooiingsmogelijkheden. Daarom wil zij doelbewust voortgaan op de reeds inge slagen weg naar een meer gecoördi neerd welzijnsbeleid en een verder gaande democratisering in staat en maatschappij, naar een rechtvaardiger en evenwichtiger samenleving, waarin de mens als verantwoordelijk individu kan wonen en werken en leven. „Daar bij wil zij alle geledingen van ons volk, en met name ook de jongeren, betrek ken in het proces van hervorming en vernieuwing, opdat zij mede verant woordelijkheid kunnen dragen voor de vorm, waarin de wereld van morgen gestalte krijgt". De regering onderschrijft de wense lijkheid van een verdere democratise ring in de staatsrechtelijke sfeer. Daar bij gaat zij er van uit, dat in de hui dige kabinetsperiode het werk ten aan zien van een algehele grondwetsher ziening voornamelijk van voorberei len de aard zal zijn. Binnenkort zullen, zo wordt meege deeld, bij de Kamer worden ingediend wetsontwerpen tot afschaffing van de opkomstplicht bij verkiezingen en tot vergroting van het effect van de voor keursstem. Het is de bedoeling, dat In 1971, wanneer de aanpassing van de loon- en inkomsten belastingtarieven volledig een feit zal zijn. zullen de volgende tarieven voor de inkomstenbelas ting worden berekend. Als gevolg van de invoering in fasen zal het belasting verschil van 1969 op 1970 circa 2/j zijn van het verschil tussen de in de tabel aangegeven bedragen. bclastb. jaarink. 1) ongehuwden (tot 40 jaar) tarief 1969 ontwerp 2) gehuwden (geen kind) tarief 1969 ontwerp 3) gehuwden (2 kinderen) tarief 1969 ontwerp 3) gehuwden (5 kinderen) tarief 1969 ontwerp 3 600 114 4 200 225 164 4 800 344 277 108 5 400 469 397 203 131 6 000 602 522 302 226 6 600 742 655 407 326 94 7 200 889 794 516 429 183 86 7 800 1 043 939 630 537 278 174 8 400 1 204 1 090 748 649 377 268 9 000 1 372 1 248 872 766 483 365 9 600 1 546 1 413 1 000 887 594 468 61 10 200 1 725 1 584 1 133 1 012 710 574 148 10 800 1 909 1 759 1271 1 141 831 687 242 89 11 400 2 097 1 939 1 413 1 275 957 803 342 177 12 000 2 290 2 122 1 561 1413 1 089 925 448 271 12 600 2 487 2 310 1713 1556 1 225 1 051 559 370 13 200 2 690 2 503 1870 1 702 1367 1182 676 475 18 800 2 897 2 699 2 031 1854 l 514 1 319 799 585 14 400 3 109 2 900 2198 2 009 1 666 1457 927 702 15 000 3 325 3 105 2 369 2169 1 823 1 602 1 062 823 15 600 3 546 3 315 2 545 2 333 1 985 1 752 1 201 947 16 200 3 772 3 528 2 726 2 501 2 152 1 906 1 346 1078 16 800 4 003 3 746 2 912 2 673 2 324 2064 1 497 1 214 17 400 4 238 3 968 3102 2 850 2 502 2 227 1 654 1 355 18 000 4 479 4 194 3 298 3 032 2 684 2 395 1815 1 501 18 600 4 723 4 425 3 498 3 217 2 871 2 567 1 981 1652 19 200 4 973 4 660 3 702 3 407 3 063 2 744 2154 1807 19 800 5 227 4 899 3 912 3 601 3 261 2 925 2 331 1 967 21 000 5 750 5 390 4 346 4 003 3 607 3 300 2 702 2 302 22 200 6 291 5 898 4 798 4 421 4 099 3 695 3 095 2 656 23.400 6 852 6 422 5 270 4 857 4 548 4 106 3 507 3 030 24 600 7 431 6 964 5 761 5 310 5 017 4 536 3 941 3 422 25 800 8 029 7 523 6 272 5 780 5504 4 983 4 394 3 833 27 000 8 646 8 099 6 801 6 268 6 012 5 448 4 868 4 263 30 000 10 249 9 612 8177 7 562 7 342 6 688 6131 5 417 33 000 11 916 11 214 9 623 8 937 8 745 8 014 7 464 6 674 36 000 13 643 12 871 11 131 10 372 10 217 9 407 8 874 7 995 39 000 15 423 14 584 12 696 11867 11750 10 862 10 355 9 388 45 000 19 122 18156 15 965 15 006 14 967 13 940 13 492 12 364 51 000 22 971 21 892 19 381 18 311 18 346 17195 16 807 15 541 60 000 28 928 27 716 24 731 23 496 23 648 22 311 21 997 20 550 90 000 49 372 47 996 43 895 42 250 42 725 40 952 40 938 39 012 120 000 70 271 68 756 64108 62 152 62 895 60 805 61037 58 786 150 000 91 395 89 817 84 954 82 778 8 3715 81 395 81 814 79 327 183 000 114 660 113 081 108197 105 901 1Ö6 951 104 501 105 082 102 399 deze wijzigingen van de Kieswet in wer king zullen kunnen treden voor de in 1970 te houden verkiezingen voor Pro vinciale Staten en gemeenteraden. Voorts zal uitbreiding worden gege ven aan de verantwoordingsplicht van Gedeputeerde Staten aan de Provin ciale Staten. Een wetswijziging daar voor wordt voorbereid. Dc indiening van wetsontwerpen be treffende een wijziging van het decora tiestelsel (onder meer betreffende de afschaffing van de eremedailles) zal waarschijnlijk nog dit jaar plaatsvin den. Een wetsvoorstel tot afschaffing van de krijgstuchtelijke straf van streng arrest heeft het departement verlaten, zo wordt meegedeeld. De voorbereiding van een ontwerp van wet waarin voor het dienstplichtig personeel voorzienin gen worden getroffen overeenkomende met die voor de verzekerden krachtens de Ziektewet en de wet op de arbeids- ingeschiktheidsverzekering zal binnen kort aan de Raad van Staten om ad vies worden aangeboden. Het ligt in het voornemen nog dit jaar een ontwerp van Wet tot herzie ning van de verdeelsleutel van de alge mene uitkering uit het gemeentefonds in te dienen. In dit ontwerp van wet zal onder mer worden voorgesteld de schaalbedragen (bedrag per inwoner) voor de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Den Haag met ingang van 1965 te verhogen. Het ligt in de bedoeling tege lijkertijd de agglomeratieverfijning te doen vervallen. Amsterdam en Rotter dam zullen tevens in belangrijke mate gaan profiteren van de in het laatste stadium van voorbereiding zijnde verfijning voor slechte bodemgesteldheid. Rotterdam zal voorts een extra bedrag ontvangen voor de aanwezigheid van een medische faculteit. Hiertoe zal de verfijning- wetenschappelijk onderwijs worden gewijzigd. Deze maatregelen zullen per jaar extra inkomsten beteke nen van ongeveer f 35 min voor Am sterdam, f 16 min voor Rotterdam en f 5Vi ml voor Den Haag. DEN HAAG De regering is vast besloten in de eerstvolgende tijd een zeer stringent prijsbeleid te blijven voe ren. Over de structurele aangelegenhe den van het midden- en kleinbedrijf zal binnenkort aan de Tweede Kamer een nota worden aangeboden. Zo spoe dig niogelijk zal een ontwerp voor een nieuwe Vestigingswet worden ingediend. De Kamer wacht ook een ontwerp voor een nieuwe elektriciteitswet. De ze beoogt een intensivering van de sa menwerking tussen de elektriciteitsbe drijven tot stand te brengen. De regering heeft gemeend een be perking in de regeling inzake de pre- miëring van uitbreidingen te moeten aanbrengen. Teneinde een grotere in dustriestimulering te verkrijgen is be sloten met ingang van 1 januari '70 de regeling „stimulering Industrievesti ging Ontwikkelingskernen" (SIO) in te trekken. Ter verbetering van het vesti gingsklimaat in de stimuleringsgebie den wordt voor de uitvoering van de infrastructuur en de werkgelegenheids programma's in 1970 f 40 min uitgetrok ken. De renteoverbruggingsregeling ten behoeve van de scheepsbouw wordt ge continueerd. Een wetsontwerp betreffende dc be sloten vennootschap met beperkte aan sprakelijkheid zal spoedig worden inge diend. Dit ontwerp van wet zal tevens de publikatie van de balans van de gro tere besloten vennootschappen regelen. DEN HAAG In voorbereiding is een vrij omvangrijke herziening van t het penitentiaire recht. Deze heeft on- j der meer betrekking op de voorwaar- 5 delijke veroordeling, de voorwaardelij- 5 ke invrijheidsstelling, de terbeschik- 5 kingstelling van de regering en op de 5 verbetering van de rechtspositie van 5 gedetineerden. Er is sprake van een „aanzienlijke 5 stijging" van het aantal ter kennis van j de politie gekomen misdrijven. Het ge- middelde ophelderingspercentage is op- 5 nieuw gedaald: tot 46,5 °/o in 1968. De 5 voornaamste oorzaak van deze voort- 5 gaande daling ligt in de sterke toene- 5 ming van het aantal diefstallen, waar- 5 van de opsporing dikwijls zeer moei- 5 lijk is bij gebrek aan concrete aan- g wijzigingen. Een verbetering van het 5 opsporingsresultaat is in dit soort ge- vallen nauwelijks te verwachten. De oplossing zal gevonden moeten j worden in voorkoming van deze dief- 5 stallen door de burgers zelf, die maar S al te vaak blijk geven van onverschil- 5 ligheid en zorgeloosheid ten aanzien 5 van hun eigendommen (zoals fietsen en bromfietsen). Een andere oorzaak van 5 het teruglopen van het ophelderingsper- centage ligt vermoedelijk in de steeds 5 groter wordende mobiliteit van de mis- 5 dadigers. Daardoor bestaat bij de re- 5 chercheorganen van vele zelfstandige 5 politiekorpsen een groeiende behoefte aan samenwerking en coördinatie. DEN HAAG Met de regeringen van Suriname en de Nederlandse Antil len zal overleg worden gepleegd over hun opvattingen met betrekking tot de onderlinge staatkundige verhoudingen. Dit overleg Zal gaan over onderwer pen van belang voor een beter functi oneren van de tussen de landen van het Koninkrijk bestaande rechtsverhoudin gen en over de bij die regeringen leven de gedachten om in die rechtsverhou dingen op welke termijn dan ook in de toekomst wijziging te brengen. In verband met. de behoefte aan uitbrei ding van iinancieringsmogelijkhëden voor sociale voorzieningen naast die welke de vijfjarenplannen bieden, wordt in de begroting voorgesteld op ruimere schaal dan voorheen voor dit doel finan ciële bijstand aan Suriname en de Ned. Antillen te verstrekken. Een samenvatting van de hoofd punten van het regeringsbeleid geven we hieronder: Medezeggenschap: Er komt een nieuwe wet op dc onderne mingsraden, die deze lichamen duidelijker bevoegdheden zal ge ven. Opkomstplicht: Wetsontwerpen tot afschaffing van de opkomst plicht bij verkiezingen en tot ver groting van het effect van de voorkeursstem zullen weldra wor den ingediend. Bij de verkiezingen voor Provinciale Staten en ge meenteraden in 1970 moeten ze al van kracht zijn. Eremedailles: Wijziging van 't decoratiestelsel zal waarschijn lijk nog dit jaar plaatsvinden. Waterverontreiniging: De wet op de Verontreiniging van oppervlaktewater zal begin 1970 van kracht kunnen zijn. Ontwikkelingshulp: Zal verder worden uitgebreid. Prijsbeleid: De regering heeft zich voorgenomen ook volgend jaar een „stringent prijsbeleid" te voeren. Wegenbouw: Het voortschrij dend vijfjarenplan wordt dit jaar sterker uitgebreid dan tot nu toe sinds de instelling van het Rijkswegenfonds is gebeurd. Er komt 175 km autoweg bij. Streng arrest: In militaire dienst wil de regering het ..streng arrest" afschaffen. Leerlingenschaal: Het verlagen van het aantal leerlingen per schoolklas zal in 1970 worden voortgezet. Openbaar vervoer: Hiervoor wordt f50 miljoen méér uitge trokken. Het streekvervoer krijgt f 15 min. steun (tegen dit jaar f 3 min.), en bovendien zal f 1 min. worden besteed voor bijdragen aan gemeenten die boven hun draagkracht subsidie verlenen aan autobusbedrijven die lokaal ver voer verzorgen. DEN HAAG De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft met grote zorg kennis genomen van de mededeling van minister Witteveen in de miljoe nennota. dat het rijk in 1969 nog 650 miljoen op de open kapitaalmarkt moet lenen. Zy herinnert eraan, dat de be windsman nog slechts enkele maanden geleden heeft meegedeeld, dat het rijk zich op 150 miljoen na voor de rest van dit jaar al had ingedekt. De kapi- taalvoorziening van de gemeenten in 1969, die toch al een grote achterstand vertoont, dreigt nu, aldus de V.N.G., nog verder in het slop te geraken. Anderzijds heeft de V.N.G. geconsta teerd, dat het rijk in 1970 850 miljoen op de open kapitaalmarkt zal lenen of 500 miljoen minder dan in 1969. Zij hoopt, dat daardoor de verwachting van de regering, dat aldus ruimte wordt geschapen voor de kalpitaalvoorziening van de gemeenten en voor de voort gang van de woningbouw, zal worden bewaarheid. Daartoe is het wel nodig, dat we bespaard zullen worden voor verrassingen als nu worden gepresen teerd. -m/*. I ~mr -r -m/m -4- -■ ~w k ~r T I 7- I 7" m ..twmr ai.a.mm ■lfViy|:1'- «wwr-? vTr "r i «f «mtvlan na-rlon Kof ni01 nira fvrua 4y\ 1 07fl ir\ rtoKri 1 i 1 DEN HAAG De raming van de uitgaven voor Verkeer en Waterstaat voor 1970 geeft een stijging te zien van f 441,906 min., wat ten opzichte van 1965 een verhoging van ca. 16% betekent. Verreweg het grootste deel van deze verhoging wordt opgeslokt door Waterstaat (f 350 min.). Maar ook de afde ling verkeer en vervoerdiensten zal aanzienlijk meer geld vergen, nl. f 52 min. De uitgaven voor het openbaar vervoer vragen daarvan het grootste deel, te weten f 30 min. aan voorzieningen voor het openbaar vervoer in en om de ste den tegen dit jaar f 23 min. Als steun aan het streekvervoer staat f 15 min. op de begroting, terwijl dit voor het afgelopen parlementaire jaar f 3 min. be droeg. Voor de Ned. Spoorwegen tenslotte een nieuwe post van f 30 min., om de rentelast over te nemen van leningen die voor 1 januari 1970 zijn aange- gaan. Verder zal dit jaar een miljoen gulden meer worden besteed voor bijdragen aan gemeenten die boven hun draagkracht subsidie verlenen aan autobusbedrij ven die lokaal vervoer verzorgen. Alles tezamen dus f 50 min. meer voor het openbaar vervoer. De totale uitgaven voor Verkeer en Waterstaat worden begroot op f 3.224.549 min. Enkele hoofdpunten uit de begroting: Het ligt in het voornemen dit begr tingsjaar een wetsontwerp in de Twee de Kamer te brengen dat de gezondma king van de financiële positie van de Ned. Spoorwegen regelt, Het voortschrijdend vijfjarenpro- gramma voor de wegenbouw wordt dit jaar sterker uitgebreid dan in enig voor afgaand jaar sinds de instelling van het Rijkswegenfonds. Het gaat hier, zo biykt uit de memorie van toelich ting op de begroting, nl om 175 km autosnelweg, verdeeld over 13 wegvak ken. De aanleg van parkeerplaatsen langs de autosnelwegen wordt voortge zet. Hiervoor is f 3 min. uitgetrokken. Het beleid is er opgericht dat ter weers zijden van een autosnelweg om de 10 km een parkeerplaats komt, om de 20 km een benzinestation en (afhankelijk van de behoefte) om de 40 tot 80 km een wegrestaurant, waar nodig met lo- giesaccommodatie. Aangekondigd wordt een wetsvoor stel dat het mogelijk moet maken om, zoals in het vooruitzicht is gesteld, per 1 juli '70 een eind te maken aan het stelsel van evenredige vrachtverdeling in de binnenvaart. Het komende be grotingsjaar zal tevens de algemene sloopregeling voor de binnenvaart van kracht worden. Deze regeling, die me de door de overheid wordt gefinancierd, zal niet alleen voor middenstandsonder nemingen gelden, maar ook voor grote re bedrijven. Dit in tegenstelling tot de sloopregeling, die nu van kracht is. In de memorie van toelichting schijft minister drs. J. A. Bakker van Ver keer en Waterstaat, dat de Spoorwegen een belangrijke bijdrage leveren tot een evenwichtige ontwikkeling van het land. Dit geldt vooreerst ten aanzien van de ontwikkeling van nieuwe indus trie- en havengebieden. Mede in dit ver band zal bij het internationaal goede renvervoer en het vervoer van contai ners de rail een onmisbare rol spelen. Voorts kunnen de Spoorwegen hoogst waardevolle bijdragen leveren waar het de ontwikkeling van nieuwe woon kernen in of buiten de bestaande agglo meraties betreft. Deze ontwikkeling kan in het bijzonder tijdens de spits, aan zienlijke vervoersstromen doen ont staan. Ook hier zal mede gezien de toenemende verstedelijking en motori sering voor het vervoer per rail een taak van importantie zijn weggelegd. Een en ander noodzaakt tot een verde re modernisering van de Spoorwegen, teneinde de afwikkeling van het ver voer zo Joed mogelijk te doen verlo pen. Het aanbrengen van vrije kruisin gen en de modernisering van overweg- beveiligingen maakt frequentie- en snel heidsverhoging mogelijk. Voor wat 1970 betreft wordt overi gens geen uitbreiding van het huidige Spoorwegnet overwogen. Ten aanzien van zo'n uitbreiding kunnen in het al gemeen eerst beslissingen worden ge nomen na het verschijnen van het rap port van het Nederlands Economische Instituut. De uitkomsten van dit NEI- onderzoek zullen immers een weten schappelijke basis moeten bieden voor de beleidsbeslissingen, die onder meer met betrekking tot de aanleg van nieu we spoorlijnen moeten worden geno men. In dit verband zij bedacht, dat de zgn. tweede fase van het NS-plan „spoor naar '75" dient te worden be schouwd als een ideeënschets, die wel iswaar mede ter wille van de duide lijkheid in concrete plannen naar vo ren is gebracht, doch waarvan de rea lisering, wat de aanleg van nieuwe lij nen betreft, afhankelijk is van voren- vermelde factoren, waaromtrent thans nog voldoende inzicht bestaat. De regering stelt zich daarbij voorts op het standpunt, dat eerst de financië le positie van de Ned. Spoorwegen ver beterd moet zijn, alvorens tot de aan leg van essentiële nieuwe lijnen kan worden overgegaan. De regering heeft eep eerste stap tot sanering van de balans van de Ned. Spoorwegen gezet, door voor 1970 de rentelast ad f 30 min., voortvloeiend uit de ultimo 1969 geaccumuleerde ver liezen, voor rijksrekening te nemen. De financiële positie van de nv Ned. Spoorwegen blijft overigens zorgelijk. Na aftrek van de rijksbijdrage i.v.m. de overeneming van bedrijfsvreemde las ten in het reizigersvervoer ad f 70 min., moet er volgens minister Bak ker mee worden gerekend dat het ver lies van de NS over 1969 in de orde van de grootte van f 5 min. zal komen te Hggen. Ten aanzien van het zeehavenbeleid doet minister Bakker geen opzienba rende mededelingen. Over de luchthavens schrijft de be windsman: Schiphol neemt als lucht haven in Nederland heel duidelijk een centrumpositie in. Tal van Europese, intercontinentale en, sinds een drietal jaren, binnenlandse luchtlijnen zijn op Schiphol gericht en vormen te zamen een net, waarin Schiphol niet alleen als begin- of eindpunt moet worden gezien, maar ook als overstap- en overslag plaats. Het nieuwe Schiphol, dat de toets der vergelijking met andere inter nationale luchthavens glansrijk kan doorstaan, heeft grote aantrekkings kracht op luchtvaartmaatschappijen en luchtreizigers. Het ondersteunt en sti muleert daarmee de belangrijke transi tofunctie van de luchthaven. Over de veiligheid op de weg schrijft minister Bakker in de toelichting op zijn begroting: „het grote aantal ver keersongevallen eist een voortdurende krachtinspanning ter verhoging van de verkeersveiligheid. Het aantal perso nen dat in 1968 ten gevolge van een verkeersongeluk het leven verloor be draagt volgens de voorlopige cijfers van het CBS 2.890, tegenover 2.862 in 1967. Het aantal gewonden bedraagt over het jaar 1968 volgens de voorlopige gege vens 62.087, tegenover 61.102 in '67. Ge zien de aanzienlijke stijging van het aantal doden, die in de voorafgaande jaren moest worden geconstateerd, is de stijging van dit aantal in 1968 mini maal geweest. Conclusies ten aanzien van een eventueel toegenomen ver keersveiligheid op de wegen kunnen hieruit niet worden getrokken. Dit zal eerst mogelijk zijn wanneer deze ge ringe stijging een trendmatig karakter gaat vertonen. Een van de voorzieningen om de trieste en schadelijke gevolgen van on gevallen waar mogelijk te beperken, is het eerder aangekondigde net van praatpalen, bestemd voor een snelle alarmering van hulpverlenende instan ties, zoals wegenwacht, politie, genees kundige diensten, brandweer en wegbe- heerder. De tot dusver langs enkele wegvakken in rijkswegen in gebruik zijn de praatpalen voldoen niet aan de eisen, die mede met het oog op de sterk stijgende verkeersintensiteiten aan een dergelijk communicatiemid del behoren te worden gesteld. Door de PTT is in samenwerking mét de indus trie een systeem van praatpalen ontwik keld, dat aan hoge eisen voldoet. In be ginsel zal gebruik worden gemaakt van kabeltransmissie. Langs wegen, waar langs in verband met voorgenomen re constructiewerkzaamheden nog geen ka bels kunnen worden gelegd, zal tijde lijk gebruik worden gemaakt van ra dioverbindingen. De ontwikkeling van de toe te passen apparatuur en het vervolgens op gang brengen van de serieproduktie vergt meer tijd dan was voorzien. Verwacht wordt dat de eerste praatpalen van het nieuwe type in 1970 in gebruik kun nen worden genomen. Teneinde de veiligheid en de door stroming van het verkeer op autosnel wegen met meer dan twee rijstroken voor elke verkeersrichting te kunnen bevorderen, zal naar verwacht wordt het Nederlandse voorstel om in Europa als gedragsregel in te voeren, dat vrachtauto's op dergelijke wegen uit sluitend gebruik mogen maken van de twee meest rechtse rijstroken, gevolgd worden. Het auto(sr^l)wegennet is thans ge heel van vangrailconstructies in de mid denberm voorzien. In het komende be grotingsjaar zal worden voortgegaan om de zijbermen van de autosnelwe gen, waar deze bijzondere risico's voor van de weg geraakte voertuigen opleve ren, van vangrails te voorzien. Aan het Verbond voor Veilig Verkeer is verzocht een tv-cursus verkeersvei- lidheid voor te bereiden. Gezien het gro te succes dat in vele gevallen met te levisiecursussen wordt geboekt, mag worden verwacht dat met een cursus verkeersveiligheid vele weggebruikers zullen kunnen worden bereikt. Gezien de groeiende activiteiten van het Ver bond, lijkt het redelijk het rijkssubsidie te verhogen tot een bedrag van f 2.500.000. Het vraagstuk van de voorrangsrege ling met betrekking tot het verkeer op verkeerspleinen is in studie genomen. In het bijzonder zal aandacht worden geschonken aan het feit dat in Duits land aan het verkeer op verkeersplei nen voorrang moet worden verleend, terwijl dit in ons land niet het geval is. Het wetenschappelijk onderzoek ver keersveiligheid wordt dooi. de SWOV met voortvarendheid voortg- zet. In het komende begrotingsjaar zal de SWOV, naar verwacht kan worden rijn onder zoek naar het effect van snelheidslimie ten op het aantal en de ernst van on gevallen op wegen buiten de bebouw de kom, alsmede op de reistijd, kun nen afsluiten. Hetzelfde wordt ver wacht ten aanzien van het onderzoek naar de meest veilige en doelmatige regeling van de voorrang op kruispun ten, zij het dat het te verwachten rap port zich zal beperken tot een samen vatting van hetgeen hieromtrent aan de hand van wetenschappelijk onder zoek in Nederland en in het buitenland reeds bekend is. Op deze wijze zijn nog ten aanzien van een groot aantal andere vraagstuk ken in 1970 rapporten van de SWOV te verwachten.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9