Twijfels omtrent de waarde van verschillende automobiel-tests Dronkenschap en het rijbewijs Nederlanders zweren nog bij: Nieuwe modellenrage spreekt groot deel van de automobilisten niet erg aan KeverKadett, Fiat 850, 2CV en Simca 1000 nieuwtjes Geen genade Naar politiebureau Duidelijke noodzaak? Niet meer olie verversenmaar Vervolg van voorpagina Ziezo „TVTa het voetbal voor de televisie 1volksvermaak nummer 1 beschouw ik de automobieltest voor de televisie als een kostelijk volksvermaak, dat ge rust op de tweede plaats mag worden ge steld. 't Is nèt een stierengevecht, de man wint altijd en nu hangt het er maar van af hoé de stier er af komt. Na de uitzen ding suddert het vermaak nog geruime tijd door, op fabrieken, werkplaatsen en kantoren: „Jonge, Jan, wat is die auto van jou er gisteren slecht afgekomen...". Er wordt geplaagd, ge-jend en niet zelden gesard, want men wéét, dat het bezit van een auto een „gevoelig" bezit is. Met het verhaal van een „gekraakte" auto kan men niet alleen de bezitter van het merk op de tenen gaan staan, maar in sommi ge gevallen ook op zijn ziel..." Dat is de mening van een aantal men sen uit de automobielwereld, die wij ge vraagd hebben naar hun oordeel over de waarde van autotetst. Die auto-tests, soms road-tests of rijproeven genoemd, be ginnen dat is ons uit een aantal vraag gesprekken gebleken zo langzamerhand steeds meer aan waardering te verliezen, hoewel ze niettemin nog wel als een soort „vermaak" worden beschouwd. Maar dat ze nog op een of andere manier als een maatstaf gelden bij de aankoop van een auto, geloven velen al lang niet meer. ITet autorijdend publiek vooral de wat XA geroutineerde automobilist begint als het ware door de tests héén te kijken, proeft de subjectiviteit en vraagt zich ook af met name ten aanzien van de televi sietest welke waarde het „rauw-dauw"- spelletje met auto's in allerlei proeven wel heeft voor de gemiddelde automobilist, die helemaal niet van plan is zijn wagen op een afgezet stukje vliegveld binnenste buiten te keren. Trouwens, hij weet, dat dat al uiten treuren gedaan is door de fabrikant. De meeste, nieuw ontwikkelde automobielen worden op zo'n degelijke manier aan de tand gevoeld niet zelden in de woestijn en in de poolstreken dat 't dwaasheid is dat nog eens dunnetjes over te doen met de bedoeling er nog wat gebreken uit te peuteren. „We zitten met onze tests wel aan het plafond", is de mening van een bekende automobieldeskundige in Nederland. Met dat plafond bedoelt hij dat nu vrijwel alle publicitietsmedia zich over de auto heb ben ontfermd. De vakbladen zijn er mee begonnen, de dagbladen volgden en in hun kielzog stroomt rijp en groen mee: week blaadjes, damesbladen en zelfs sexblaad- jes... De Importeurs van de automobielen, die de auto's voor de tests ter beschikking stellen, moet het zo langzamerhand grijs en groen voor de ogen worden. Wie is de échte deskundige, die in samenwerking met technische mensen en met behulp van technische' apparatuur, de auto onder han den neemt en wie de man die zonder eni ge technische kennis nauwelijks méér doet dan de auto meenemen voor een blokje- rond en dan zijn test schrijft? Een importeur vertelde ons dat het een merkwaardig doolhof wordt, waarbij de importeur nauwelijks „nee" durft zeggen, want zo vertelde hij ons „dan weet ik niet wat me boven het hoofd hangt..." IVog afgezien van het „nut" om norma le gebruikswagens van een gerenom meerd merk, die al jaren op de markt zijn of misschien iets veranderd zijn, onder ex treme omstandigheden te berijden, richt de kritiek van verschillende automobiel deskundigen zich vooral op de grote mate van subjectiviteit in de diverse rij-proe- ven. Wat is mooi en wat niet? Wat ruim is voor de een, is krap voor de ander. Wie uit een Jaguar E-type overstapt in welke andere auto dan ook, zal wel iets aan te merken hebben op de acceleratietijden. In de automobielwereld heeft men boven dien heel sterk te maken met voorkeuren voor Franse, Britse of Duitse merken, die elk weer aparte karakteristieken tonen ten aanzien van comfort, afwerking, maar ook ten aanzien van zuiver technische za ken als wegligging, stuur-eigenschappen, vering, enz. Hoe betrekkelijk de waarde van de auto test door één persoon is, bewijsö wel het feit dat een bepaaid automerk door twee tetst door één persoon is, bewijst wel het werd en door twee andere collega's hui zenhoog werd opgehemeld. Het door de testers gemeten benzineverbruik van de auto (het gemiddelde van stad, topsnel heid en kalm-aan) liep uiteen van even meer dan 1 op 8 tot ruim 1 op 12... T")e enigszins technisch geschoolde auto- mobilist, of de man met veel rij-erva ring weet heel goed, dat er geen slechte auto's meer aan de markt komen; het laat hem Siberisch of een auto in de vries- kamer van de autotester twee of drie maal moet zuchten voor de start; hij laat zijn keuze niet bepalen door de uit slag van een grote race. Hij kan de top- snelheden en acceleratietijden uit het boekje halen en hij weet, dat de afwijking van de kilometerteller voor vrijwel elke auto (ook die van hetzelfde merk) ver schillend is. Hij kiest de auto die hém past bij zijn portemonnee. De autotester mag dan zeer uitdrukkelijk zeggen dat bv. een notehouten dashboard lelijk is en „uit de tijd" hij vergeet dat honderddui zenden juist een auto wensen met hout in plaats van met blik en plastic. XJoe subjectief de mensen ook zijn van hen die „voor ons" de auto aan de tand voelen, vele, vooral eerste kopers, schijnen toch nog wel onder de indruk te raken van de autotest. Eén fabrikant is zich daar terdege van bewust en geeft in het boekje lagere topsnelheden op dan de werkelijke topsnelheden. Komt die auto dan in de test, dan geeft de uitslag met een al een soort image van betrouwbaar heid... Welke wagens komen voor de test? De ene auto komt lukraak uit de showroom van een dealer, de ander is zorgvuldig voorbereid. Geen van beide gevallen is een waarborg voor de objectiviteit. Aan de opjectiviteit mankeert het voor al bij de autotest in Nederland. Er zijn enkele uitzonderingen. Genoemd mag wor den de autotest van de ANWB-Autokampi- oen, die heel bescheiden „Rij-ervaringen" worden genoemd, maar die behoren tot de meest degelijke en objectieve proeven op dit gebied. Hier beoordeelt niet één man de auto maar is een heel team van ge specialiseerde mensen bezig ervaringen te verzamelen. Daarbij wordt de beste appara tuur gebruikt. Tn verschillende buitenlandse bladen doet A men het vaak nog grondiger. Auto's worden beproefd gedurende 30, 50 en soms 100.000 kilometer, waarbij niet één man de wagen berijdt, maar verschillende cou reurs van bestuursplaats wisselen. Dage lijks worden de ervaringen bijgehouden, het aantal reparaties, enz. Bovendien wor den verschillende auto's van dezelfde klas se tegelijkertijd bereden en de resultaten vergeleken. Bij een dergelijke test wordt vooral niet uit het oog verloren wat de „consument" aan de wagen heeft. Hoe een of andere wildebras de auto bekijkt laten de testers koud. Met Frankrijk Italië, en Duitsland waar het resultaat van dergelijke, goed uitge dachte proeven éan het publiek worden voorgelegd, mogen wij ons in Nederland op enkele uitzonderingen na niet ver gelijken. Over het algemeen heerst dan ook bij deskundigen de mening, dat het niveau van de proevep, nu ook vele niet deskundigen zich op dé test geworpen hebben, aanmer kelijk aan het dalen is. Hetgeen ook een compliment kan betekenen voor de steeds groter wordende schare van automobilisten die er een eigen mening op na houdt en zich niet laat beïnvloeden door autotests, waarin bovendien maatstaven worden ge hanteerd die maar zeer betrekkelijk zijn. De nieuwe Peugeot tü4, die dezer do pen is geïntroduceerd, neemt de open plaats in tussen de 204 en de 404. Wat de opzet aangaat is het nieuwe model een krachtiger en grotere uitvoering van de 204, met het goed gevormde neusjes van de grote 504. De 1288 cc motor is een moderne licht metalen constructie met bovenliggende nokkenas. Het vermogen is 70 SAE/PK bij 6100 toeren per minuut en de topsnel heid 150 km/uur. Ook hier voorwielaan drijving en een met de motor samenge- bouwde versnellingsbak en differentieel. Verdere details zijn onafhankelijk geveer de wielen, een denkende" ventilator, be krachtigde schijfremmen vóór, stabilisator stangen vóór en achter. Van de verlen ging van het koetswerk heeft hoofdzake lijk de bagageruimte geprofiteerd. In houd 382 liter. De wielbasis is met 259 cm ongewijzigd, maar vergeleken met de 204 is de 304 vijftien cm uitgerekt. Hij meet van bumper tot bumper 414 cm. Gewicht 915 kg. De bestuurder van een auto, tegen wie proces-verbaal wordt opgemaakt wegens „rijden onder invloed", is verplicht op eer ste vordering van de politie zijn rijbewijs af te geven. Het ingevorderde rijbewijs moet tegelijk met het proces-verbaal wor den opgezonden naar de officier van Justi tie. Deze is bevoegd het rijbewijs onder zich te houden in de afwachting van de be- rechtiging van de automoblist. (art. 27 Wegenverkeerswet). Bij de parlementaire behandeling van de WVW is van de zijde van de Tweede Kamer bezwaar gemaakt tegen deze aan dq offi cier van Justitie toegekende bevoegdheid. Men vreesde, dat de rechtszekerheid in het gedrang zou komen. Maar de toenmalige minister van Water staat achtte deze bevoegdheid onmisbaar voor de verkeersveiligheid. Een volledige rechtszekerheid voor de autobestuurder veelal een grote onzekerheid voor het leven van de overige weggebruikers betekenen. Artikel 27 ziet op zeer ernstige gevallen, BMW heeft een nieuw type uitgebracht, een 2000 TI met een injectiesysteem. De auto heet 2000 TI I. De tweede I is van Injectie. Het vermogen van de motor ging door het injectiesysteem tien pk. om hoog, tot 130 DIN-pm. De topsnelheid steeg met 5 km/u tot 185 km/u. De acceleratie- tijd voor 0-100 km/u. werd met een halve seconde bekort. Het brandstofgebruik daal de circa vijf procent. Volkswagen heeft zijn prijzen een beetje verhoogd, op die van de VW 411 na. Alle andere VW's gingen twintig tot zestig gul den in prijs naar boven. Het gelijk blijven van de prijs van de 411 betekent eigenlijk een verlaging, want de auto werd voorzien van het injectiesysteem dat als extra op andere typen 520,80 gulden kost. Holts Products heeft een nieuwe auto gordel op de markt gebracht met een slui ting van nylon. Dat klinkt wat griezelig, maar de nylon sluiting bleek bij proeven veertig procent meer weerstand te kunnen bieden dan volgens de Britse voorschriften is vereist. Ook in Amerika werd de gordel goedgekeurd, net als in Nederland door het RAI-TNO. Een bijzonderheid van de gordel is de manier van ontsluiten. Door simpel weg op een rode knop in de gesp te druk ken, schiet de gordel los. Lancia heeft de Fulvia Sedan wat ge moderniseerd en voorzien van de motor van de Fulvia GTE. Nu de sterkste motor van de Fulvia-serie in het basismodel is ge plaatst, is er nog maar één Fulvia Sedan over. waarbij de veiligheid in hoge mate is be trokken, aldus de minister. Door enige Kamerleden werd vervolgens een amendement ingediend, dat door de minister werd overgenomen. Door dit amen dement werd artikel 27 aangevuld met een bepaling, welke aan iedere belanghebbende de bevoegdheid geeft bij de rechter een be zwaarschrift in te dienen tegen de invorde ring van het rijbewijs door de politie en on der zich houden van het rijbewijs door de officier van Justitie. Van de beschikking van de rechter kan zowel de belanghebbende als de officier van Justitie in cassatie gaan bij de Hoge Raad. De Hoge Raad waakt tegen misbruik van art. 27 en houdt daarbij rekening van de bedoeling van de wetgever, zoals deze bij de parlementaire behandeling naar voren is ge komen. Zo kon een afwijzende beschikking van de rechtbank te Breda geen genade vinden in de ogen van de Hoge Raad, omdat de rechtbank de teruggave van het rijbewijs had geweigerd op de enkele grond, dat ern stig rekening moest worden gehouden met de mogelijkheid, dat de strafrechter de bij komende straf van ontzegging van de rijbe voegdheid zou opleggen. De strafrechter kan deze bijkomende straf immers ook opleggen in andere dan de zeer ernstige gevallen, waarop de minister heeft gedoeld. De beschikking van de recht bank werd vernietigd en de zaak verwezen naar het gerechtshof te 's Hertogenbosch. Het Hof gelastte de teruggave van het rijbe wijs, omdat het hier niet een zeer ernstig geval betrof. De verdachte had „onder in vloed" een lantaarnpaal in een dorp om vergereden. In het volgende geval reed een automobi list op een kruispunt waar hij geen voor rang gaf aan een van rechts komende auto, ofschoon de bestuurder van die auto naar zijn zeggen lichtsignalen had gegeven. Er volgde een botsing. De politie kwam er aan te pas en consta teerde, dat de eerstgenoemde automobilist onder drankinvloed verkeerde. De man werd meegenomen naar het politiebureau en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Om zijn rijbewijs terug te krijgen, diende de automobilist een bezwaarschrift in bij de rechtbank. Hij wees er op, dat hij zijn rijbe wijs dringend nodig had voor de uitoefening van zijn beroep. Maar de rechtbank vond de ze omstandigheid niet van zodanig gewicht, dat het belang der strafvordering hiervoor zou moeten wijken. De automobilist had na het ongeval op de politie een zeer suffe indruk gemaakt Ook was in zijn bloed een alcoholgehalte van 1,30 pro mille geconstateerd. De rechtbank kwam tot de conclusie, dat de verkeersveiligheid zó ernstig door de automobilist in gevaar was gebracht, dat zijn rijbewijs terecht was ingevorderd. In cassatie verklaarde de automobilist voor de Hoge Raad, dat hij vóórdien nimmer bij een verkeersongeval betrokken was ge- De Opel GT is nu ook op de markt in een hardtop-uitvoering met afneembaar dak. Het dakpaneel kan gemakkelijk wor den verwijderd en in de achtersteven van de wagen worden geborgen. Wanneer de Opel „Aero GT" als open wagen wordt gebruikt, bevordert de stevige rolbeugel, reeds een integraal deel van de carrosse rie van de standaard GT, de bescherming van de inzittenden. De onder de rolbeu gel gemonteerde achterruit kan elektrisch worden geopend en gesloten. De Opel ,Jiero GT" is voorzien van wie len met speciale lichtmetalen velgen, ter wijl de spoorbreedte werd vergroot. weest. Hij had nu begrepen, dat hij reeds door het gebruik van enige glazen bier al thans de verdenking op zich kon laden van rijden „onder invloed". Hij. had zich voorge nomen zich geheel van alcoholhoudende drank te onthouden alvorens te gaan rijden. Gevaar voor herhaling scheen er dus niet. De automobilist kon verder niet inzien, welk belang met de strafvordering met de afwijzing van zijn verzoek gediend kon zijn. Het voorbereidend onderzoek wordt door de teruggave van het rijbewijs niet ge schaad. Hier is geen sprake van een zeer ernstig geval, waarop de minister het oog had. In een rechtstaat is geen plaats voor een ingrijpende rechtsmaatregel als de inhouding van het rijbewijs, indien daarvoor geen dui delijke noodzaak aanwezig is, zo betoogde de automobilist. De Hoge Raad gaf tot dat de rechtbank wel tot oordeling had kunnen komen dat invordering van 't rijbewijs destijds terecht was geschied. Maar de rechtbank heeft ge zwegen over de vraag, of ook nu nog een zo danige bedreiging van de veiligheid op de Weg van de zijde van de automobilist zou zijn te duchten, indien hij de beschikking over z'n rijbewijs zou terug krijgen. De Hoge Raad vernietigde de beschikking van de rechtbank, omdat zij onvoldoende gemoti veerd was, verwees de zaak ter verdere be rechting naar het gerechtshof te Amsterdam. NSU heeft voor de rotatiemotor van de Ro 80 het olieverversen laten vervallen. „Een opmerkelijk succes in het streven naar zo weinig mogelijk onderhoud van de automobielindustrie", zegt NSU, maar ver telt er niet bij dat het oliegebruik van de motor zó hoog is dat een enkele verversing er tegen weg valt. Dat de motor van de Ro 80 olie gebruikt, zegt niets over de conditie van de motor. Die is daarop gebouwd. Het gebruik va rieert wel erg. De ene Ro 80 komt op een liter olie per vierhonderd kilometer, de an der op 1:600, een uitschieter op 1:800. Er moet dus zéér regelmatig olie worden bij gevuld. Daar gaat meer aandacht in zitten dan in periodiek verversen. De motor van de Ro 80 gaat dus wat dat betreft lijnrecht in tegen het streven naar de gemakkelijk te onderhouden auto. Door het zo regelmatig toevoegen van nieuwe, schone olie, blijft de hele voorraad olie mooi schoon. Daarbij komt zeker ook dat de rotatiemotor zo is gebouwd dat olie niet gauw vervuilt. Financieel is het bijvullen in plaats van verversen een slechte ruil. Een gemiddeld oliegebruik van 1:600 is normaal. Dat komt over een autoleven van honderdduizend ki lometer neer op 166Vt liter olie. Een gewone motor van hetzelfde vermogen zou een car- terinhoud hebben van een liter of zes en el ke tienduizend kilometer nieuwe olie nodig hebben, oftewel zestig liter per honderddui zend kilometer. A Is de autoverkoop in Nederland de laat- ste maanden van dit jaar onvermin derd door woedt er is geen reden om hieraan te twijfelen wordt het een nieuw recordjaar. Na het eerste halfjaar was de 200.000ste de deur al uit en begin augustus waren er ongeveer 230.000 personen- en combinatiewagens geregistreerd. In 1968 werden ruim 334.000 nieuwe auto's ver kocht en dit jaar rekent men zeker op rond 350.000. Volgens tussentijdse balansen van de im porteurs trekken oudere beproefde model len ons volk nog 't meest aan. De belang stelling voor de nieuwste ontwerpen is niet zo overweldigend groot. In 'de keus van zijn auto is het brede publiek nog con servatief. Het investeert het dure geld lie ver in een kleine, praktische gezinswagen dan in een coupé-achtig modenummer met een beeldig lijntje. Natuurlijk zijn er genoeg mensen, die graag meer betalen als het om meer pres tige en status gaat, maar voor de massa hoeft het kennelijk niet. De statistieken spreken een duidelijke taal en daarom hebben we ons licht opge stoken bij een aantal importeurs. Bij al het nieuws over nieuwe modellen met meer comfort, grotere veiligheid, hogere presta ties en technische verbeteringen, kijken we nu even om naar de ontwikkeling op de markt. Opvallend is dat de populaire wa gens van de afgelopen jaren nog zeer in trek zijn. Zij worden zelfs nog béter ver kocht. Voorbeeld één: de „eeuwige" kever. De VW 1200 en 1300 staan nog steeds aan de spits en beide typen hebben hun markt aandeel vergroot. Tot augustus werden ca. 23.000 kevers verkocht, zo'n 1500 méér dan in dezelfde periode 1968. Voorbeeld twee: de Opel Kadett klimt hoger op de verkooplijst. Ruim 1000 Ka dett-wagens erbij, in totaal meer dan 17.000 stuks geplaatst gedurende de eerste zeven maanden. Voorbeeld drie: Fiat 850. Van 12.700 naar 14.600, dus ook een sprong van 2.000 exemplaren. Voorbeeld vier: de 2 cv en Dyane kwamen samen aan 9.000 toe. Vorig jaar in dezelfde tijd bijna 7.000. Ook 2.000 stuks vooruit. Voorbeeld vijf: Simca 1000. Ondanks de komst van de nieuwe 1100 met voor wielaandrijving en combinatiemogelijkhe den (dit model ligt overigens in een hoge re prijsklasse) heeft de 1000 er klanten bij gewonnen, een dikke 2.000. Er werden tot augustus een kleine 8.000 van geregis treerd. Tie naaste concurrent Renault 8, die te- ruggelopen is, blijkt veel minder aan trekkelijk te zijn dan de Simca 1000, hoe wel de basisopzet en de prestaties gelijk zijn. De R 8 haalt nog niet de 2500. Van de R 10 werden ruim 2.000 stul^s geplaatst Daarentegen is (Je Renault 4 een bestsel ler geworden. De verkoop is fors gestegen, tot goed 7.000 eenheden over de vergeleken perloden. Hoe zal de nieuwe Renault 6 worden ont vangen? Van dit model heeft de Régie groot werk gemaakt. Hetzelfde gold de Re nault 16, die al goed is ingeburgerd maar nog niet de positie heeft gekregen, die hij eigenlijk verdient. De R 16 is een goed doordachte, bijzonder smeuig rijdende en gerieflijke gezinswagen met uitstekende rij eigenschappen, maar niet meer dan ruim 2500 kochten er een. Vergeleken met de 1968 termijn werden er slechts een 600 R 16 wagens méér verkocht. Ford zag kans in dezelfde tijd ook een 2.500 Capri's uit te zetten en Simca deed het met de 1501 niet minder goed. TVrwijl verscheidene modellen, waarbij de jaren beginnen te tellen, nog steeds hogere verkoopcijfers noteren, is een vrij nieuwe wagen zoals de Ford Eocort op zijn retour. In genoemde periode daalde de om zet van 4.800 naar 4.200 stuks. Ook de Cor tina, vroeger een van de bestsellers, is teruggedrongen. Ford-Keulen heeft weer goedgemaakt wat Ford-Dagenham verspeel de. Vooral de 15 M en de Capri hebben er voor gezorgd dat Ford een groter markt aandeel kreeg. De Fiat 125 moest ook met minder klan- ten genoegen nemen. Ruim 1500 wagens minder verkocht. Deze achteruitgang werd goed opgevangen door de 124, die in de Special-versie furore maakte. Het verkoop cijfer steeg van 3.600 naar 5.300. Bij Peugeot heeft de nieuwe 504 de ver koop gestimuleerd. In de eerste aanloop to augustus werden ruim 2.000 wagens van dit model verkocht. De 404-verkoop is in dalende lijn, terwijl de Peugeot 204 nog iets gunstiger uit de bus is gekomen: 2.800 te gen bijna 2.500 stuks vorig jaar. Andere modellen met voorwielaandrij ving hebben terrein verloren, hetgeen merkwaardig genoeg is daar voorwielaan drijving in steeds sterkere mate wordt toe gepast. De Simca 1100 is van ruim 4.000 naar 3.500 afgezakt. De Austin/Morris 1100/ 1300 modellen, die na de devaluatie van het pond in de statistieken opleefden, komen samen aan ruim 2.700 toe, wat ongeveer 700 wagens minder is dan vorig jaar zelf de tijd. De Mini's doen 't nog heel goed, wat blijkt uit de nog steeds stijgende ver koopcijfers. sprong uit de trein in het duister van de Veluwenacht, bóven de onzekerheid. Der tien man. Terwijl de Duitse bewaking in de coupés soms wat verflauwde, openden zij de zware deuren van de compartimen ten en doken de nacht in. Een van hen sloot zich eerst op in de toiletruimte, wrong zich door het kleine raampje tot op de treeplank en landde tenslotte wat gerief lijker in het basalt van de spoorlijn. An deren liepen zware verwondingen op. Het waren noodsprongen voor ons die de vlucht niet waagden of er het nut niet van in zagen, vooral niet toen de Duitse bewa king zich na Deventer op de wagons nes telde en van daaruit de machinegeweren in de nacht leegspoten. Stroe, Apeldoorn, Deventer. De „IJssel- linie-illusie" was voorbij. Terwijl de man nen die de sprong naar de vrijheid had den gewaagd al bp weg waren naar Put ten de meesten door de bossen via Apeldoorn passeerde de gevangenentrein de grens en nóg kon geen Puttenaar ver moeden, dat dit het afscheid was van Nederland en voor bijna allen een afscheid van het leven. Op 27 oktober, bijna vier weken na de razzia, bereikt Putten een papiersnippertje dat door een jonge Puttenaar die met zijn twee broers werd gedeporteerd, uit de trein was gegooid. Een laatste teken van leven: We zitten al zestig uur in de trein, het is negen uur, om twaalf uur, zegt men, zijn we in Hamburg..." Nadien kwamen er geen tekens meer. Ook niet van de vrouwen die in wanhoop hun man nen achterna waren gereisd. Het kon toch nooit zover meer zijn? Putten wachtte een lange winter. Uit ve le gezinnen waren twee, drie, soms meer mannen weg. Het werden maanden van bij na ondraaglijke spanning, van veel ge ruchten, van vurige gebeden om de vre de en de terugkeer van de zeshonderd. 1/2 jongeman die zijn laatste brief je schreef, kreeg gelijk: Hamburg. We heb ben nog lange tijd gedacht dat de Duit sers ons tewerk zouden stellen in fabrie ken of op kantoren. De vele boeren za gen zich al in de landbouw tewerkge steld. Ef werden zelfs afspraken gemaakt piet hen die mogelijk als bakker, sla ger of kruidenier in de voedselvoorziening werk zouden krijgen. Maar de „Arbeitseinsatz"'de gedwon gen tewerkstelling die men uit voorgaande oorlogsjaren kende was een andere. Er lag een onbeschrijflijk zware lijdensweg voor de boeg. Terwijl geallieerde bom menwerpers Hamburg bestookten en de Duitse bewakers tot het uiterste geïrriteerd waren, arriveerde de trein in het beruchte concentratiekamp Neuengamme, zestien ki lometer van Hamburg. Een luguber oord in een dunbevolkt ge bied. Met honden werden de Puttenaren van het stationsemplacement door de hoofdingang van het kamp gejaagd, om er voor een groot deel enkele dagen later weer uit te marcheren op weg naar tal loze andere kampen, van de Deense grens tot ver voorbij Berlijn en München toe. Qe meeste Puttenaren stierven in Neugengamme (meer dan tweehonderd), in Ladelund bij de Deense grens (meer dan honderd) en in Veerssen op enkele kilome ters van de Nederlandse grens (ongeveer vijftig). In de verlieslijsten van Putten stahn ongeveer nog twintig namen van kleine en grote concentratiekampen vermeld. Talloze nabestaanden ontvingen nooit enig bericht van overlijden. De eerste berichten over de massale ver nietiging kwamen op Hemelvaartsdag in Putten binnen. Enkele Puttenaren waren na de bevrijding in contact gekomen met een Nederlandse officier in het Britse leger. De dodenlijst die zij samenstelden bracht in Putten grote verslagenheid. Pas maan den later bleek dat die eerste lijst slechts het begin was van een bijna eindeloos aantal namen. Met tussenpozen van dagen, soms weken en maanden keerden de enkele overlevenden terug. Op de vragen van de honderden weduwen en wezen kon den zij slechts in enkele gevallen een ant woord geven. Tot op de dag van vandaag blijven de nabestaanden vragen, maar uit deze gede personaliseerde wereld is de herinnering voor de overlevenden nu na vijfen twintig jaar vaak niet meer dan een onwezenlijke droom uit een infernaal verle den. Voor hen geldt het wijze woord van de schrijver R. MacMillan in zijn boek „Van D-day tot V-day": „Als de hemel papier was en al het water van de zee inkt als alle bomen veranderden in pen nen, dan nóg zou men al het leed niet kunnen optekenen". Putten heeft zich opgericht of zoals burgemeester Quarles van Ufford ons eens vertelde: „zijn kracht herwonnen in het geloof'. Bij de ingang van het dorp staat het mo nument der gevallenen een in steen gehakte weduwe, het hoofd gebogen bo ven de inscriptie: God zal alle tranen van hun ogen afwissen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 16