Raad voor de
Kunst: zonodig
hardere lijn
Protest tegen
de Viruly's
N.O.S. komt op 5 oktober
met „reuzenshow"
Financiële
notities
AVRO-TV: nieuwe
detective-serie
GEVOLGEN
SHELL-JAPAN-
CONTRACT
Hagemeijer
biedt 60% op
aandelen Edy
J
en TELEVISIEPROGRAMMA'S
Kareltje Knetter
en de
blauwgeruite kiel
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
VANAVOND
TELEVISIE
MORGEN
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
Gewoon begin
RESERVES
VLOEIBAAR GAS
Geld en mankracht nodig
VANAVOND
MORGEN
Groei huropese
economie zet
zich voort
Pagina 2
MAANDAG 29 SEPTEMBER 1969
59
„Wilma heeft het gezegd," zei ik vlug,
verlangend naar wijsheid, verlangend de
juiste woorden te vinden, omdat ik wist
dat ik hem gerust moest stellen. „Toen
Simon een kleine jongen was liep hij
altijd overal achter je aan. Wilma heeft
me er alles van verteld. Ze zei, dat hij
zelfs probeerde je manier van lopen na
te doen. Begrijp je wel? Hij wilde
precies zoals jij zijn." Ik slikte moei
zaam een gevoel van misselijkheid weg
en dacht er aan hoe Simon tegen Chris
gezegd had zijn vuiligheid niet mee naar
Hedgerow te brengen. Wat is het?
dacht ik. Wat kan het zijn?
„Ik weet, dat Simon van je houdt,"
zei ik met onzekere stem.
„Natuurlijk," zei Chris nuchter,
„iedereen houdt van me." Hij pakte
mijn hand en draaide hëm om. „Kan jij
de toekomst voorspellen, Meredith?
„Nee," zei ik.
„Ik ook niet," zei hij. „Jammer, hè?
Het zou zo gemakkelijk zijn als we het
zouden kunnen. Maar dit weet ik wel."
Zijn vinger volgde luchtig de lijnen van
mijn handpalm. „Deze lijn is de
levenslijn, deze hier vertegenwoordigt je
lot en deze de liefde, Meredith. Van het
ogenblik af, dat je geboren bent, staan
ze diep in je hand gegroefd." Hij liet
mijn hand los en stond op.
Ik keek haar hem terwijl hij met zijn
handen diep in zijn zakken door de
kamer heen en weer liep.
„Liefde," zei hij verbitterd. „Dat is
altijd mijn ongeluk geweest. Te veel
liefde." f
Hoe kan iemand te veel liefhebben?
dacht-ik. Ik legde mijn handen gevou
wen in mijn schoot en dacht aan
Isabella.
„Jouw liefde of de liefde van Iemand
anders? vroeg ik.
Hij wreef over de zijkant van zijn
gezicht alsof Simon hem geslagen had.
„Je bent veranderd," zei hij. „In 't
begin zou je niet voldoende op de
hoogte geweest zijn om dat te vragen.
Je hebt veel geleerd en ik kan niet
zeggen, dat ik er blij om ben. Maar je
hebt gelijk. Het maakt een verschil van
welke kant de liefde komt." Hij wipte
op zijn hielen heen en weer en keek me
peinzend aan. „Ben je verliefd op
Simon?
„Wat?
„Je hebt me wel verstaan."
„Ja," zei ik, „ik heb je verstaan.
Waarom zou je me zoiets vragen?
„Omdat ik je gezicht zag toen je naar
hem toeliep."
Mijn gezicht. Mijn gedachten en
emoties waren dus nog steeds voor
iedereen duidelijk zichtbaar. Waarom
kon ik me niet zoals anderen achter een
masker verschuilen en niet laten zien
wat ik niet wilde tonen?
„Ik weet het niet. Ik weet niets,
Chris. Je vergist je in me. Ik ben
helemaal niet veranderd. Ik probeer de
dingen te begrijpen, maar ik kan het
niet."
„Er is heel veel, dat ik ook niet
begrijp, als je dat tot troost kan zijn,"
zei Chris rustig. „Maar je hebt nog
steeds geen antwoord op mijn vraag
gegeven."
„Chris..." Ik haalde diep adem want
ik wist, dat ik hem moest antwoorden,
wist door de gespannen blik, waarmee
hij naar mij keek, dat mijn antwoord
belangrijk voor hem was. „Ik weet het
werkelijk niet," zei ik. „Soms denk ik,
dat ik verliefd op hem ben en'dan weet
ik niet of ik het eigenlijk wel wil. Ik wil
niet verliefd op Simon zijn."
„Vanwege Allison?
„Wat heeft zij daar mee te maken?
Wat heeft zij te maken met wat hier
gebeurt? Wat wil je, dat ik tegen je
zeg?
Ik holde de keuken uit. Terwijl ik de
trap op stommelde, hoorde ik de
geluiden die Allison in Simons kamer
maakte, waar ze bezig was zich voor de
rest van de zomer te installeren. Ik
hoorde Tracy babbelen op die speciale
toon, die ze alleen voor Allison gebruik
te en ik deed zachtjes de deur van mijn
kamer achter me dicht. Ik leunde tegen
de deur en had wel willen huilen, maar
kon het niet. Ik voelde me droog en
hard, zoals de bruine aardkost in de
tuin. En terwijl ik daar stond, zag ik
Isabelle's schilderijen, het gezicht op
het meer, de zacht glooiende boom
gaard en de tuimelende waterval.
Isabelle verlangde er naar, dacht ik.
Ze kon er geen naam aan geven ze
had geen naam voor dit verlangen, maar
o, hoe vurig wenste ze het. Ze oefende
aan de bar tot haar lichaam pijn deed,
maar dat was niet voldoende. Ze greep
een penseel en haar keel zwol van
verlangen, maar dat was niet voldoende.
E>e wens, het verlangen de behoefte
alleen, was niet voldoende. Dat wist
Isabelle, toen ze voor t laatst haar
maillot uittrok. Ze wist het toen ze het
hele spectrum in haar hand Weid om de
regenboog van kleuren van zich af te
werpen. Maar ze vond Michael en
Michael werd het ballet dat ze nooit
zou kunnen dansen, het boek, dat ze
niet zou kunnen schrijven, het schil
derslinnen, dat ze niet zou kunnen
vullen. Ze keek naar Michael en het
verlangen vulde haar mond tot dat ze
het zoet op haar tong kon proeven tot
diep in haar keel en ze werd weer een
volledige persoonlijkheid.
Hoe moet men liefhebben, dacht ik.
De wens, het verlangen en de behoefte
is dus niet voldoende. Heeft men er ook
nog een speciaal talent voor nodig?
Het schilderij van de waterval hing
scheef, alsof Wilma het een beetje
hardhandig had afgestoft. Toen ik het
recht hing, raakte ik de achterkant van
de lijst aan en zelfs voordat mijn vingers
het verschil van materiaal voelde, voor
dat de scherpe rand van het papier in
mijn vingers sneed, zelfs voordat ik het
schilderij van de wand tüde, wist ik wat
het was.
Het was met overleg tussen de
achterkant van het schilderij en in een
hoek van de lijst geschoven en netjes
dubbel gevouwen.
„Wat zoek je? had Tracy gevraagd
op die dag waarop Simon en ik de
zolder doorzocht hadden.
Dit, dacht ik, nu ik eindelijk Isabelle's
briefje in mijn hand hield en wist dat
het augustus was, dat herfst en winter
zouden volgen en dat dit het begin van
het einde was.
Zeventien
Zelfs door de gesloten deur van mijn
kamer kon ik het uitbundige, schelle
lachen horen. Onbewust vroeg ik me af,
wat Tracy en Allison zo amusant
vonden, terwijl ik al die tijd roerloos
met het gevouwen briefje in mijn
handen bleef staan. Ik was bang.
De inkt was vlekkerig alsof Isabelle
op vochtig papier geschreven had.
Tranen, dacht ik. Ze hield de pen in
haar hand en haar tranen vielen op het
papier. Misschien heeft ze in haar
brandende ogen gewreven en zich
afgevraagd of ze dit over zou schrijven,
zich voorstellend hoe Michael het op
zou rapen en zou lezen en hoe hij, als
haar tranen de woorden vervaagden,
zou moeten turen zoals ik nu tuur om
haar handschrift te ontcijferen en deze
met moeite gevormde letters te lezen.
Maar toen wist ze, dat ze hem nooit
meer in haar armen zou houden of
glimlachen of de zon op zien gaan.
(wordt vervolgd)
imm
4234. De tijd verstreek en de seizoenen volgden el
kaar op met onwaarschijnlijke snelheid. Toch gebeur
den er vele belangrijke dingen rond de Naugish-baai
en vanuit het als kernpost ingerichte raketwrak, begon
Drago zijn geraffineerde web van intriges te weven.
Gelijk een meesterschaker deed hij de ene zet na de
andere op het bord der wereldheerschappij. Geleidelijk
wist hij zijn voorposten op te schuiven naar de grote
Open Plek en de gordel van zonnecentrales, die bijna
heel Valeron van energie voorzagen. Geholpen door zijn
*<034
hypnotische invloed en de gewillige Naugish bezette
hij op zekere nacht de woonkernen der bedieningsman
schappen, zonder dat nieuws hierover naar buiten uit
lekte. Zodra aflossing voor het personeel verscheen,
werden ook deze mannen onmiddellijk geneutraliseerd
en mentaal gelijkgeschakeld. Natuurlijk bleven moei
lijkheden niet uit. De manschappen van het Zonnewiel,
hoog boven Valeron zwevend, werden ongeduldig om
dat hun aflossing uitbleef. Drago besloot er persoonlijk
op af te gaan...
90. Met de razende en tierende Maya's vlak op de
hielen strormden de beide vrienden de grote zaal in.
Zouden zij het vliegtuig nog kunnen bereiken voordat
hun achtervolgers hen te pakken kregen? Dat was een
vraag, die ook Tekko door het hoofd speelde toen hij
blazende en hijgende vanuit de luchtkoker op de vlie
gende schotel afstormde. Maar opeens wist hij ook het
antwoord op die vraag. Hij gaf Sir Patrick een ferme
zet, zodat deze hals over kop in de luchtreus tuimelde
en greep toen bliksemsnel de gevangen genomen en
zwaar gebonden Maya soldaat, die hij één, twee, drie,
NIJMEGEN De Raad voor de
Kunst heeft veel te weinig invloed. Dat
was de algemene tendens die zaterdag
te beluisteren viel in de Nijmeegse
Stadsschouwburg, waar de Raad voor
de Kunst zijn eerste hoorziting hield.
Er zullen er nog drie volgen in Am
sterdam, Zwolle en Rotterdam. Daarna
zal de raad advies uitbrengen aan mi
nister Klompé.
De voorzitter, prof. dr. Ph. J. Iden-
burg noemde de zitting een historische
gebeurtenis, omdat de raad voor het
eerst uit de absolute beslotenheid trad,
waarin hij tot dusver verkeerde.
Men wil discussiërend in de open
baarheid treden om zoveel mogelijk
mensen te betrekken bij het advies voor
een beter cultureel klimaat, dat de raad
aan de minister wil uitbrengen.
Prof. Idenburg constateerde ten over
staan van het ongeveer 75 man sterke
publiek, dat er ten aanzien van de open
heid in korte tijd enorm veel was ver
anderd.
Op hun beurt reageerden de toehoor
ders, onder wie zich weinig kunste
naars bevonden, dat op de weg van de
pressie moet worden voortgegaan en de
leden van de Raad voor de Kunst hun
functies dienen neer te leggen als niet
spoedig meer begrip wordt gewekt voor
de positie van de kunstenaar in Neder
land.
Tegen deze gedachte verzette prof.
Idenburg zich. „Weglopen is nog al
tijd mogelijk. Het zou verkeerd zijn dit
te doen nu er juist ruimte komt voor
constructief werken en denken".
Hij maakte echter duidelijk dat in de
Raad voor de Kunst volop bereidheid
bestaat om een hardere lijn te gaan
volgen als dat nodig mocht zijn.
Vanuit de zaal werd geconstateerd
dat als gevolg van de steeds ingewik
kelder staatsstructuur het contact tus
sen de vertrouwensmannen van de ver
schillende organisaties en hun achter
ban verloren gaat. Om het publiek te
mobiliseren zal het in toenemende ma
te nodig zijn de inhoud van studierap
porten op eenvoudiger wijze over te
brengen aan de geïnteresseerden.
Deze eerste hoorzitting bleek voor de
Raad voor de Kunst weinig nieuwe ge
zichtspunten te hebben opgeleverd.
MAASTRICHT Het Kultureel Ak-
sie Kommietee heeft zaterdagavond in
de schouwburg van Maastricht krach
tig geprotesteerd tegen het optreden
van het echtpaar Viruly-Dresselhuys.
Met het programma „Kunst- en
vliegwerk" gaven A. Viruly en Mary
Dresselhuys een voorproefje van hun
Zuidafrikaanse tournee.
Leden van het KAK deelden aan de
ingang van de schouwburg pamfletten
uit, waarin het echtpaar verweten
werd dat het in Zuid-Afrika zou op
treden voor Nederlanders die daar de
apartheidspolitiek steunen.
Tijdens de voorstelling zaten zeven
rechercheurs in de zaal om toe te zien
of het KAK zich zou houden aan zijn
belofte het programma niet te storen.
Na afloop ging de heer Viruly in de
zaal in discussie met enkele leden van
het Aksie Kommietee.
HILVERSUM I
18.00 Stereo: Meisjeskoor en instru
mentaal sextet (opn). 18.19 Uitzending
van de Partij van de Arbeid. 18.30 Nws.
18.41 Actualiteiten. 19.00 Literame: ra
diokroniek over boeken, schrijvers en
toneel. 19.15 Zingen met Cecilia: volks
muziek. 19.30 Stereo: Muziek rond de
klok van achten: licht gevarieerd mu
ziekprogramma. 20.30 De Kerkbouwac-
tie van SSK, reportage. 21.00 21e Hein-
Uich Schützfeest te Herford: moderne
gewijde muziek (opn). 22.20 Avondover
denking. 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen.
22.45 Vertolkers beluisterd: klassieke
muziek met commentaar. 22.35 Stereo:
Lichte orkestmuziek (gr). 23.30 -Ver-
bosonika: Franse verbosonische bijdra
ge. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal.
18.25 Ik verbind u door..., praatje, 18.30
Stereo: A la Carte: tafelmuziek. 19.30
Nieuws. RVU: 19.35 De toekomstige
staatkundige verhouding van de Ne
derlandse Antillen tot Nederland, lezing.
NOS: 20.05 Inleiding kinderpostzegel
actie. 20.10 Een nieuwe schoolstrijd,
discussie. 20.35 Symposium te Hoens
broek: actuele uitvoeringen van en met
historisch materiaal. 21.30 Even op en
neer naar Leningrad, klankbeeld. NVSH
22.10 Sextant, radiomagazine van de
NVSH. NOS: 22.30 Nws. AVRO: 22.40
Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Me
tro's Midnight Music. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal. NCRV: 19.07 Scheeps
jongens van Bontekoe, vervolgverhaal,
(vooraf een filmdocumentaire over
Hoorn). 19.30 Breng eens een zonnetje:
liedjes van vroeger voor oudere kijkers.
NOS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Ac
tualiteitenrubriek. 20.45 Please Sir, TV-
serie (produkt van Londen Weekend-
Television). 21.25 Gevraagd: sollicitan
ten-wedstrijd. 22.25 Bouwen voor de
Toekomst: programma over Stichting
Steun Kerkbouw SSK. NOS: 22.45
Journaal. TELEAC: 22.50-23.20 Statis
tiek les 1 (herhaling).
NEDERLAND II
NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief
programma. VARA: 19.30 Opmaat: ge
varieerd programma. NOS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Coronation Street,
TV-feuilleton. 20.45 Achter niet Nieuws.
21.10 Kleur: Ironside, TV-film. 22.00
Seraphine of: De wonderbaarlijke ge
schiedenis van tante Flora, TV-film.
NOS: 22.50-22.55 Journaal.
HILVERSUM I
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te gram.muz. met nws. en act. 8.00
Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws.
8.32 Voor de huisvr. (9.00-9.10 Gym.
voor de huisvr). 9.35 Waterstanden.
9.40 Schoolradio. 10.00 Dood en sterven
in de bijbel, godsdienstige lezing. 10.15
Stereo: Klass. opera-aria's (gr). 11.00
Nws. 11.02 Stereo: Operette-fragmen
ten (gr). 11.15 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot
twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het
land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin
bouw; 12.30 Nws; 12.41 Act; 13.00 Ra
den maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30
Pizzicato: muzikaal middagmag. (16.00-
16.02 Nws) Overhe'dsvoorlichtm^: Nws
uit de Nederlandse Antillen. Spreker:
Henk Dennert. KRO: 17.10 Voor de
jeugd.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Stereo: Lichte gram.muz. 8.00 Nws.
8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte
gramjmuz. (8.30-8.33 De Groenteman),
8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitge
breide rep. of herh. NOS-progr. 9.40
Muz. uit de middeleeuwen en Renais
sance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleu
ters, 10.10 Arbeidsvitaminen: pop. ver-
zoekplatenprogr. (11.00-11.02 Nws).
11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw,
(11.55 Beursber). 12.30 Overheidsvoor-1
lichting: uitz. voor de landb. 12.40 Sport -
revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal.
NOS: 13.30 Klein chanson. 14.30 Spiegel
van België: muz. en nws. van onze zui-
derburen. AVRO: 15.00 Stereo: Frag
menten uit Spaanse opera's (gr). „16.00
Nws. 16.02 Land der muzen: kunstkro
niek. 16.30 Semi-klass. ork.muz. (opn).
17.00 Stereo: Big Band Beat. 17.25 Ste
reo: Jazz-pectrum. 17.55 med.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep, (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03
Een opvallend vrolijk gevar. visite.
(12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
licht platenprogr. (14.00 Nws). 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai: licht platenpro-
gramma. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix:
licht platenprogr, (17.00-17.02 Nws),
NEDERLAND I
NOS NOT: 10.45-12.00 Schooltelevisie.
dwars voor de ingang of beter gezegd, uitgang van
de luchtkoker plaatste. Onder luid geschreeuw buitel
den de naderende Maya's over hun makker heen en
klemden zich als panters aan hem vast, denken dat
zij één der vluchtelingen in handen gekregen hadden.
Tekko liet hen in die waan en maakte van de gele
genheid gebruik om als laatste in de vliegende schotel
te springen. „Ja!" schreeuwde hij, zodra hij binnen
was en op dat moment haalde Sir Patrick een han
deltje over.
De NOS-televisie zendt zondag 5 ok
tober (de eerste zondagavond van het
nieuwe winterseizoen waarop de NOS
via Nederland 2 het avondprogramma
verzorgt) „Romeo en Julia '70" uit, een
reuzenproduktie in kleur van het Zwei-
tes Deutsches Fernsehen. Het program
ma wordt in twee gedeelten uitgezon
den; van 20.55 tot 22.10 en van 22.45 tot
23.45 uur.
Het ZDF noemt de produktie een „to
tale show". Wat is een totale show?
Geen speelfilm en geen documentaire,
geen musical of variété-programma,
geen nieuwsbulletin. Het is een menge
ling van dat alles en in die mengeling
trachtte regisseur Michael Pfleghar,
die ook voor tekst en produktie tekende,
de geschiedenis van de jaren zestig te
vatten.
Hij heeft er nogal wat voor over
hoop gehaald, want hij is er een half
jaar mee bezig geweest en heeft in
die tijd 120.000 meter kleurenfilm „ge
schoten". Uit dit materiaal werd ten
slotte een urenlang programma samen
gesteld. Klaus Munro componeerde
hiervoor speciale muziek; 'Heinz Kies-
seling heeft de muzikale leiding. De
choreografie is van Tonia Basilotta.
De lange lijst van mensen die in het
programma voorkomen vermeldt na
men als professor Barnard, The Bee-
19. En nu bleek, dat Ouwe Murk geen man was, die
bij de pakken bleef neerzitten. Hij liet de kleine,
rijke Amerikaan rustig staan waar hij stond en hij
stoof met grote vaart de winkel uit. „Met dat
mooie weer hoeft ik maar op één plaats te zoe
ken", mompelde hij grimmig. „En dat is aan de
boelevaar. Dat jochie van de blauw-geruite kiel en
zijn vader zijnt natuurlijk aan zee. Of ze zijnt aan
het kuilen graven op het strand, of ze zijnt op een
terrassie wat aan het drinken. In elk geval zalt
Ouwe Murk zien, dat-ie ze vindt en let dan eens op:
Murk koopt die blauw-geruite kiel weer terug!"
Met grote passen begaf de gepekelde winkelier
zich dus naar de strandboulevard en al merkte hii
er niets van toch werd hij op een afstandje gevolgd
door Bill Sketterb'reen. Blijkbaar wilde de Ameri
kaan precies weten hoe alles zou aflopen, maar het
ventje was goed verstopt en daarom is hij niet te
ontdekken. En nu scheen het geluk met Ouwe
Murk te zijn, want nauwelijks was hij de brede
boulevard opgedraaid, of daar ontdekte hij Karel
tje Knetter al. Tezamen met smidje Verholen
stond het kleine ventje te genieten bij een Italiaan
se ijscoman, die suf achter zijn koopwaar hing en
niet veel tekenen van activiteit toonde.
„Ach kleine meneertje! Wat gelukkig, dat ik U
ziet!" riep Ouwe Murk en hij stortte zich bijna op
Kareltje. „Ik heeft een verschrikkelijk abuis ge
maakt," vervolgde hij. „Ik heeft iets gedaan, wat
ik nooit had moeten doen! Ik heeft er spijt van!
Toe, laat mij de blauw-geruite kiel terugkopen! As
jeblieft! Ik...ik..., nou vooruit pak weg! Ik geeft er
veertig gulden voor terug!".
Gees, Wernher von Braun, Ray Char
les, Courrèges, de Doodletown Pipers,
Doyle - Bernbach, Herb Alpert, Twig
gy, Barry Gibb Timothy Leary, Rudy
Gernreich, Hugh Heffner, Hubert Hum
phrey, Roy Innis, Alice en Ellen Kess-
ler, Eartha Kitt, Jerry Lewis, Maha-
reshi Mahesh Yogi, Richard Nixon,
het orkest Nelson Riddle, Günther
Sachs, Frank Sinatra, Nancy Sinatra,
koningin Sirikit van Thailand, Connie
Stevens en Dionne Warwick.
Samen met Pierre Barouh zingt Lies-
beth List in dit gigantische programma
het chanson „La pluie".
Een wel zeer gemêleerd gezelschap
dus, dat antwoord geeft op de vragen
van de moderne Romeo en de moderne
Julia, gespeeld door Hampton Fancher
en Christina Sinatra. Zij vormen een
door de hele show lopend universeel
liefdespaar, dat in alle hoeken van de
wereld opduikt en zich maar weer af
vraagt of de liefde in deze rumoerige
tijd nog wel een bestaansmogelijkheid
heeft.
Het paar wordt gezien in Bali, Bang
kok, Cannes, Chigaco, Detroit, Heidel-
berg, Indianapolis, Londen, Los Ange
les, Las Vegas, Mexico, Monte Carlo, Mün
chen, New York, Osaka, Palm Springs,
Parijs, San Diego, San Francisco, St.
Tropez, Squaw Valley en Tokio. En
overal stellen zij hun vragen en krij
gen zij antwoord van beroemdheden die,
hetzij in werkelijkheid, hetzij door
middel van filmmontage in het pro
gramma optreden.
Het begint als een gewone liefdesge
schiedenis tussen Romeo Miller, taxi
chauffeur en Julia Smith, verkoopster
in een levensmiddelenzaak. Romeo
vangt een keer een glimp op van Julia,
hij ziet haar nog eens, er volgt een
ontmoeting en dan is er het eerste uit
stapje op zondag. Zij praten over mode,
beat en ruimtevaart. Heel gewoon dus.
Tot zij opeens naar alle windstreken
van de wereld worden overgeplant, we
reldberoemde personen ontmoeten aan
wie zij vragen mogen stellen en van
wie zij antwoord krijgen. Zo zegt bij
voorbeeld professor Bernard: „De enige
grens van ons kunnen is de grens van
onze fantasie".
Zo tuimelen zij rond in de onstuimi
ge, totale show van de jaren zestig,
maar besluiten ondanks alle onzeker
heden en moeilijkheden te trouwen.
De bruiloft is het begin van een nieuwe
fase in hun leven. Zij worden, zonder
het zelf te beseffen, meegezogen in de
stroom van de altijd voortgaande show.
Romeo krijgt het druk, Julia heeft ook
haar verplichtingen. Zij gaan zich be
zorgd maken over hun status. Waar
eens het spel was zijn nu zaken en po-
Gigantische organisatie nodig
AMSTERDAM (ANP) Het con
tract van 5,7 miljard gulden dat de
Shell - zoals wij gisteren meldden -
met een Japanse onderneming heeft
afgesloten voor de levering van aard
gas zal een gigantische organisatie op
gang brengen en zou kunnen leiden tot
nog grotere transacties. Daarmee zal
een investering van f 1,8 miljard zijn
gemoeid. In de baai van Tokio moeten
haveninstallaties worden gebouwd; zes
speciaal gebouwde mammoettankers
zullen van stapel lqpen en in zee bij
Noord-Borneo zullen kilometerslange
aanlegsteigers nodig zijn.
De Shell heeft het contract - het
grootste ter wereld - samen met de Ja
panse maatschappij Mitsubishi Shoji
Kaisha gesloten met de onderneming
Tokyo Electric-Tokyo Gas and Osaka
Gas. De tientallen miljoenen tonnen
aardgas zouden moeten komen uit de
zeer grote aardgasreserves die de Shell
bij Brunei (Noord-Borneo) heeft aange
boord. De overeenkomst moet alleen
nog de goedkeuring van de regeringen
van Japan en Brunei (Noord-Borneo)
krijgen.
Het aardgas zal uit de gasvelden voor
de kust via pijpleidingen aan land wor
den gebracht tussen Seria en Lumut,
Daar zal ook de installatie worden ge
bouwd die het gas vloeibaar maakt.
Het gas wordt gekocht door een geza
menlijke onderneming van Shell en
Mitsubishi, Cold Gas Trading Ltd.,
waarin de regering van Brunei nog wil
deelnemen. Per dag zal meer dan 14
miljoen kubieke meter in Japan wor
den afgeleverd, te beginnen in de win
ter van 1972 op 1973.
De te bouwen tankers, die worden ge
charterd door Cold Gas Trading, zullen
in grootte vergelijkbaar zijn met een
tankschip voor ruwe olie van 100.000
ton. Vermoedelijk zullen de tankers
worden geleverd door gespecialiseerde
werven uit continentaal-Europa.
Het aardgas is vooral aantrekkelijk
voor Japan omdat het een betrekkelijk
schone brandstof is, die de toeneming
van luchtverontreiniging in Japan zal
verminderen.
AMSTERDAM De heer W. C.
Posthumus Meyjes te Laren, voorzitter
Stichting Belangen Aandeelhouders
Edy, kan het bestuur van Hagemeijer
en Co's Handelmaatschappij NV te Am
sterdam geen ongelijk geven met het
voornemen een bod van 60 pet. op de
aandelen Edy uit te brengen. Hage
meijer redeneert z.i. aldus, dat in de
Edyfabriek veel geld en mankracht
moet worden gestoken om de zaak
weer rendabel te maken. Zestig pet. is
vanuit dat oogpunt gezien behoorlijk
betaald, hoewel de beurskoers door
speculaties ver daarboven is opgedre
ven tot 80 pet.
De heer Posthumus Meyjes is van
oordeel dat de uitgeschreven buitenge
wone algemene vergadering van aan
deelhouders moet doorgaan. Deze is
bepaald op maandag 29 september in
hotel Haarhuis te Arnhem. De agenda
vermeldt ontslagverlening aan de di
rectie, voorziening in de vacatures in
de directie en benoeming van commis
sarissen wegens het aftreden van de
heren Hooykaas en Rehorst. Nu een
bod zal worden uitgebracht, zal Hage
meijer willen dat de commissarissen
blijven zitten totdat men weet of het
bod gestand wordt gedaan, zo verklaar
de de heer Posthumus Meyjes desge-
niëuwe'ctetectlve-serie, wekelijks te zien I vraaBd aan het ANP. Hi, h er echter
tvP uLeïd?agaVOnd Wanneer de AVR0" Ï5£ïïïd?vX wTs te «aan rS
hangen en niet op het laatste moment
De eerste aflevering, getiteld „Let nog moeilijkheden te gaan maken. Als
sleeping heroes lie" („Laat slapende I bet aan hem lag was de vergadering
helden slapen") komt op dinsdag 30 in 1 kwartier afgelopen, maar hij denkt
september van 20.20 tot 21.10 via Ne- d*t toch vele aandeelhouders vragen
derland 2 in kleur op het scherm, zullen willen stellen. Of er nog een ho-
Arbeiders, die heden ten dage een I 8er bod kan worden uitgebracht Het
resterende reünie uit de Tweede Wereld-I zb erin, maar waarschijnlijk acht ik
DUITSLAND I
(Regionaal programma NDR: 18.00
Hafenpolizei, TV-film. 18.30 In kleur:
Zandmannetje. 18.40 Actualiteiten. 18.55
Sportjournaal. 19.26 In kleur: Lieber
Onkel Bill, TV-film. 19.59 Programma-
overzicht. WDR: 18.00 In kl: Programma
overzicht. 18.05 In kleur: Te gast in...
Krefeld. 18.30 Kleur: Seid Ihr alle da?:
voor de kinderen, 18.40 Hier und Heute
met Goedenavond. 19.20 Kleur: Wat
brengt Intermezzo in de maand okto
ber. 19.30 Kleur: Von Babyion bis über-
morgen, TV-serie). 20.00 Journaal en
weerbericht. 20.30 Report München:
filmreportage. 21.15 In kleur: Meine Me
lodie: TV-concert. 22.00 TV-discussie.
22.45 Journaal, commentaar en weer
bericht. 23.05 In kleur: Luxus oder der
Ueberfluss Gottes, film. (herhaling).
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40
Kleur: Auf dem Jahrmarkt, een spel
met poppen. 19.10 Kleur: Süs, aber ein
bisschien verrückt, TV-film. 19.45
Nieuws, actualiteiten en weerbericht.
20.15 Gesundheitsmagazin Praxis. Aan
sluitend: Nieuws. 21.00 Der Fremde im
Zug, Amerikaanse speelfilm. 22.35 Nws.
en weerbericht.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Heute (herh. van
gisteravond). 10.30 Varieté-Zauber:
amusem.progr. 12.00 Report München,
filmrep. bij het nws. 12.50 Int. pers
overzicht. 13.00-13.30 Journ. 16.35 Journ.
16.50 Voor de kinderen: Poly, TV-film.
17.35 Songs, chansons, liedjes, 17.55-
18.00 Journaal.
DUITSLAND II
17.30 Nws. en weerber. 17.35 Ulrich
und Ulrike, TV-serie.
litiek. En de liefde kwijnt weg bij ge
brek aan tijd. Zittend op de puinhopen
van hun vroegere gevoelens komen zij
eindelijk tot bezinning. Heeft de liefde
nog een kans in deze roerige tijden?
vragen zij zich af. Een laatste poging
om het allemaal nog eens uit te pra
ten leidt tot een wervelende fantasie
reis door hun eigen herinneringen en
door de wereld, die hen van hun voor
nemen zal afbrengen.
„Strange Report" is de titel van een
oorlog aan het opruimen zijn, vinden
het skelet van een man die door een
kogel moet zijn gedood en niet door een
bom. Een sleutel die ter plaatse wordt
gevonden, is de enige „sleutel" die men
het niet, aldus de heer Posthumus
Meyjes. De Duitse gegadigde heeft
niets meer van zich laten horen.
Edy (NV Emailleerfabriek De IJsel
te Spankeren bij Dieren) lijdt over 1969
heeft om' het mysterie te ontsluieren verlies dat, naar men verwacht,
en om na zoveel jaren de moordenaar d J«« °PloPe,n "PL»?",
op te sporen. Kan een moordenaar nog gd. J»*»» het
worden gevonden na bijna dertig jaar?
stelt men zich de vraag in deze eerste
aflevering.
Uit deze korte inhoud valt te con
cluderen, dat de zaken, die in „Strange
Report" worden behandeld meestal on-
is, terwijl bovendien de liquiditeit ui
terst moeilijk is. Een bod acht de heer
Posthumus Meyjes de gelukkigste op
lossing. Als voorzitter van de stichting
heeft hij geen inzage gehad in de boe
ken en kon hij van de financiële positie
der vennootschap niet op de hoogte
beschouwen. Hij wordt bij zijn werk
ter zijde gestaan door een jonge Ame
rikaan, Hamlyn Gynt (Kaz Garas), die in
zijn goed ingerichte laboratorium
tracht de mysteries op te lossen. Ten
slotte is er nog Evelyn, gespeeld door
de van Nederlandse afkomst zijnde An-
gewoon zijn; de inzet hoog, soms voor zijn< Pas wanneer eerstdaags het offi-
Scotland Yard te belangrijk. Dan krijgt ciële bericht verschijnt, valt er een be-
Adam Strange de zaak te behandelen, ter oordeel over de toestand te vellen.
Strange is een baardige veertiger, ge- cijfers heeft de heer Posthumus Mev-
boren in Londen en ongewoon intelli- I jes dus niet gezien, maar dit staat wel
gent. Tijdens zijn werk tracht hij al- vast: de liquiditeit was uiterst krap.
tijd de menselijke kant van een zaak te
I AMSTERDAM In de heden ln
neke Wills. Zij is een zeer aantrekke- Amsterdam-Hilton gehouden jaarver-
lijke, onconventionele jonge vrouw, die gadering van de Amerikaanse Kamer
soms wordt ingezet als de hulp van van Koophandel in Nederland heeft
een vrouw noodzakelijk is. de voorzltter, de heer S. 'K. Childers
Over de bekende en uitstekende ac- jn zijn jaarrede gezegd optimistisch te
teur Anthony Quayle, die de rol ver- zjjn over de voortdurende groei var
tolkt van Adam Strange, is bekend, dat de Europese economie, optimistisch
hij als wees in huis is opgenomen door 0ver de voortgaande versterking van
een rechtsgeleerde en tot voor kort een de betrekkingen tussen Nederland en
hoge ambtenaarspositie bekleedde bij de V.S. en optimistisch over de aan
het ministerie van Binnenlandse Zaken, houdende vooruitgang in de Kamer var,
Door een erfenis was werken niet meer Koophandel. De ontwikkeling van d<
nodig, maar omdat Anthony Quayle Europese handel en industrie vertoon'
een grote belangstelling had voor al- geen tekenen van verslapping. Er heers
lerlei opsporings- en rechtszaken, bood onzekerheid over de valuta en in som
hij zijn diensten aan bij de politie- mige delen van het Europese continet
autoriteiten, en speciaal voor die kar- is het onrustig, maar de zakenwerel'
weitjes, waarbij het opsporingswerk dis- voorziet niettemin een voortzetting va
creet moet geschieden. Hoe dan ook: de levendige industrieproduktie, zoa
Anthony Quayle is de man, die tus- we die in het eerste deel van 19f
sen en boven de wet kan opereren. I hebben gekend.