Raad voor de Kunst: zonodig hardere lijn Protest tegen de Viruly's N.O.S. komt op 5 oktober met „reuzenshow" Financiële notities AVRO-TV: nieuwe detective-serie GEVOLGEN SHELL-JAPAN- CONTRACT Hagemeijer biedt 60% op aandelen Edy J en TELEVISIEPROGRAMMA'S Kareltje Knetter en de blauwgeruite kiel PILOOT STORM TEKKO TAKS VANAVOND TELEVISIE MORGEN TELEVISIE T.V. LANGENBERG Gewoon begin RESERVES VLOEIBAAR GAS Geld en mankracht nodig VANAVOND MORGEN Groei huropese economie zet zich voort Pagina 2 MAANDAG 29 SEPTEMBER 1969 59 „Wilma heeft het gezegd," zei ik vlug, verlangend naar wijsheid, verlangend de juiste woorden te vinden, omdat ik wist dat ik hem gerust moest stellen. „Toen Simon een kleine jongen was liep hij altijd overal achter je aan. Wilma heeft me er alles van verteld. Ze zei, dat hij zelfs probeerde je manier van lopen na te doen. Begrijp je wel? Hij wilde precies zoals jij zijn." Ik slikte moei zaam een gevoel van misselijkheid weg en dacht er aan hoe Simon tegen Chris gezegd had zijn vuiligheid niet mee naar Hedgerow te brengen. Wat is het? dacht ik. Wat kan het zijn? „Ik weet, dat Simon van je houdt," zei ik met onzekere stem. „Natuurlijk," zei Chris nuchter, „iedereen houdt van me." Hij pakte mijn hand en draaide hëm om. „Kan jij de toekomst voorspellen, Meredith? „Nee," zei ik. „Ik ook niet," zei hij. „Jammer, hè? Het zou zo gemakkelijk zijn als we het zouden kunnen. Maar dit weet ik wel." Zijn vinger volgde luchtig de lijnen van mijn handpalm. „Deze lijn is de levenslijn, deze hier vertegenwoordigt je lot en deze de liefde, Meredith. Van het ogenblik af, dat je geboren bent, staan ze diep in je hand gegroefd." Hij liet mijn hand los en stond op. Ik keek haar hem terwijl hij met zijn handen diep in zijn zakken door de kamer heen en weer liep. „Liefde," zei hij verbitterd. „Dat is altijd mijn ongeluk geweest. Te veel liefde." f Hoe kan iemand te veel liefhebben? dacht-ik. Ik legde mijn handen gevou wen in mijn schoot en dacht aan Isabella. „Jouw liefde of de liefde van Iemand anders? vroeg ik. Hij wreef over de zijkant van zijn gezicht alsof Simon hem geslagen had. „Je bent veranderd," zei hij. „In 't begin zou je niet voldoende op de hoogte geweest zijn om dat te vragen. Je hebt veel geleerd en ik kan niet zeggen, dat ik er blij om ben. Maar je hebt gelijk. Het maakt een verschil van welke kant de liefde komt." Hij wipte op zijn hielen heen en weer en keek me peinzend aan. „Ben je verliefd op Simon? „Wat? „Je hebt me wel verstaan." „Ja," zei ik, „ik heb je verstaan. Waarom zou je me zoiets vragen? „Omdat ik je gezicht zag toen je naar hem toeliep." Mijn gezicht. Mijn gedachten en emoties waren dus nog steeds voor iedereen duidelijk zichtbaar. Waarom kon ik me niet zoals anderen achter een masker verschuilen en niet laten zien wat ik niet wilde tonen? „Ik weet het niet. Ik weet niets, Chris. Je vergist je in me. Ik ben helemaal niet veranderd. Ik probeer de dingen te begrijpen, maar ik kan het niet." „Er is heel veel, dat ik ook niet begrijp, als je dat tot troost kan zijn," zei Chris rustig. „Maar je hebt nog steeds geen antwoord op mijn vraag gegeven." „Chris..." Ik haalde diep adem want ik wist, dat ik hem moest antwoorden, wist door de gespannen blik, waarmee hij naar mij keek, dat mijn antwoord belangrijk voor hem was. „Ik weet het werkelijk niet," zei ik. „Soms denk ik, dat ik verliefd op hem ben en'dan weet ik niet of ik het eigenlijk wel wil. Ik wil niet verliefd op Simon zijn." „Vanwege Allison? „Wat heeft zij daar mee te maken? Wat heeft zij te maken met wat hier gebeurt? Wat wil je, dat ik tegen je zeg? Ik holde de keuken uit. Terwijl ik de trap op stommelde, hoorde ik de geluiden die Allison in Simons kamer maakte, waar ze bezig was zich voor de rest van de zomer te installeren. Ik hoorde Tracy babbelen op die speciale toon, die ze alleen voor Allison gebruik te en ik deed zachtjes de deur van mijn kamer achter me dicht. Ik leunde tegen de deur en had wel willen huilen, maar kon het niet. Ik voelde me droog en hard, zoals de bruine aardkost in de tuin. En terwijl ik daar stond, zag ik Isabelle's schilderijen, het gezicht op het meer, de zacht glooiende boom gaard en de tuimelende waterval. Isabelle verlangde er naar, dacht ik. Ze kon er geen naam aan geven ze had geen naam voor dit verlangen, maar o, hoe vurig wenste ze het. Ze oefende aan de bar tot haar lichaam pijn deed, maar dat was niet voldoende. Ze greep een penseel en haar keel zwol van verlangen, maar dat was niet voldoende. E>e wens, het verlangen de behoefte alleen, was niet voldoende. Dat wist Isabelle, toen ze voor t laatst haar maillot uittrok. Ze wist het toen ze het hele spectrum in haar hand Weid om de regenboog van kleuren van zich af te werpen. Maar ze vond Michael en Michael werd het ballet dat ze nooit zou kunnen dansen, het boek, dat ze niet zou kunnen schrijven, het schil derslinnen, dat ze niet zou kunnen vullen. Ze keek naar Michael en het verlangen vulde haar mond tot dat ze het zoet op haar tong kon proeven tot diep in haar keel en ze werd weer een volledige persoonlijkheid. Hoe moet men liefhebben, dacht ik. De wens, het verlangen en de behoefte is dus niet voldoende. Heeft men er ook nog een speciaal talent voor nodig? Het schilderij van de waterval hing scheef, alsof Wilma het een beetje hardhandig had afgestoft. Toen ik het recht hing, raakte ik de achterkant van de lijst aan en zelfs voordat mijn vingers het verschil van materiaal voelde, voor dat de scherpe rand van het papier in mijn vingers sneed, zelfs voordat ik het schilderij van de wand tüde, wist ik wat het was. Het was met overleg tussen de achterkant van het schilderij en in een hoek van de lijst geschoven en netjes dubbel gevouwen. „Wat zoek je? had Tracy gevraagd op die dag waarop Simon en ik de zolder doorzocht hadden. Dit, dacht ik, nu ik eindelijk Isabelle's briefje in mijn hand hield en wist dat het augustus was, dat herfst en winter zouden volgen en dat dit het begin van het einde was. Zeventien Zelfs door de gesloten deur van mijn kamer kon ik het uitbundige, schelle lachen horen. Onbewust vroeg ik me af, wat Tracy en Allison zo amusant vonden, terwijl ik al die tijd roerloos met het gevouwen briefje in mijn handen bleef staan. Ik was bang. De inkt was vlekkerig alsof Isabelle op vochtig papier geschreven had. Tranen, dacht ik. Ze hield de pen in haar hand en haar tranen vielen op het papier. Misschien heeft ze in haar brandende ogen gewreven en zich afgevraagd of ze dit over zou schrijven, zich voorstellend hoe Michael het op zou rapen en zou lezen en hoe hij, als haar tranen de woorden vervaagden, zou moeten turen zoals ik nu tuur om haar handschrift te ontcijferen en deze met moeite gevormde letters te lezen. Maar toen wist ze, dat ze hem nooit meer in haar armen zou houden of glimlachen of de zon op zien gaan. (wordt vervolgd) imm 4234. De tijd verstreek en de seizoenen volgden el kaar op met onwaarschijnlijke snelheid. Toch gebeur den er vele belangrijke dingen rond de Naugish-baai en vanuit het als kernpost ingerichte raketwrak, begon Drago zijn geraffineerde web van intriges te weven. Gelijk een meesterschaker deed hij de ene zet na de andere op het bord der wereldheerschappij. Geleidelijk wist hij zijn voorposten op te schuiven naar de grote Open Plek en de gordel van zonnecentrales, die bijna heel Valeron van energie voorzagen. Geholpen door zijn *<034 hypnotische invloed en de gewillige Naugish bezette hij op zekere nacht de woonkernen der bedieningsman schappen, zonder dat nieuws hierover naar buiten uit lekte. Zodra aflossing voor het personeel verscheen, werden ook deze mannen onmiddellijk geneutraliseerd en mentaal gelijkgeschakeld. Natuurlijk bleven moei lijkheden niet uit. De manschappen van het Zonnewiel, hoog boven Valeron zwevend, werden ongeduldig om dat hun aflossing uitbleef. Drago besloot er persoonlijk op af te gaan... 90. Met de razende en tierende Maya's vlak op de hielen strormden de beide vrienden de grote zaal in. Zouden zij het vliegtuig nog kunnen bereiken voordat hun achtervolgers hen te pakken kregen? Dat was een vraag, die ook Tekko door het hoofd speelde toen hij blazende en hijgende vanuit de luchtkoker op de vlie gende schotel afstormde. Maar opeens wist hij ook het antwoord op die vraag. Hij gaf Sir Patrick een ferme zet, zodat deze hals over kop in de luchtreus tuimelde en greep toen bliksemsnel de gevangen genomen en zwaar gebonden Maya soldaat, die hij één, twee, drie, NIJMEGEN De Raad voor de Kunst heeft veel te weinig invloed. Dat was de algemene tendens die zaterdag te beluisteren viel in de Nijmeegse Stadsschouwburg, waar de Raad voor de Kunst zijn eerste hoorziting hield. Er zullen er nog drie volgen in Am sterdam, Zwolle en Rotterdam. Daarna zal de raad advies uitbrengen aan mi nister Klompé. De voorzitter, prof. dr. Ph. J. Iden- burg noemde de zitting een historische gebeurtenis, omdat de raad voor het eerst uit de absolute beslotenheid trad, waarin hij tot dusver verkeerde. Men wil discussiërend in de open baarheid treden om zoveel mogelijk mensen te betrekken bij het advies voor een beter cultureel klimaat, dat de raad aan de minister wil uitbrengen. Prof. Idenburg constateerde ten over staan van het ongeveer 75 man sterke publiek, dat er ten aanzien van de open heid in korte tijd enorm veel was ver anderd. Op hun beurt reageerden de toehoor ders, onder wie zich weinig kunste naars bevonden, dat op de weg van de pressie moet worden voortgegaan en de leden van de Raad voor de Kunst hun functies dienen neer te leggen als niet spoedig meer begrip wordt gewekt voor de positie van de kunstenaar in Neder land. Tegen deze gedachte verzette prof. Idenburg zich. „Weglopen is nog al tijd mogelijk. Het zou verkeerd zijn dit te doen nu er juist ruimte komt voor constructief werken en denken". Hij maakte echter duidelijk dat in de Raad voor de Kunst volop bereidheid bestaat om een hardere lijn te gaan volgen als dat nodig mocht zijn. Vanuit de zaal werd geconstateerd dat als gevolg van de steeds ingewik kelder staatsstructuur het contact tus sen de vertrouwensmannen van de ver schillende organisaties en hun achter ban verloren gaat. Om het publiek te mobiliseren zal het in toenemende ma te nodig zijn de inhoud van studierap porten op eenvoudiger wijze over te brengen aan de geïnteresseerden. Deze eerste hoorzitting bleek voor de Raad voor de Kunst weinig nieuwe ge zichtspunten te hebben opgeleverd. MAASTRICHT Het Kultureel Ak- sie Kommietee heeft zaterdagavond in de schouwburg van Maastricht krach tig geprotesteerd tegen het optreden van het echtpaar Viruly-Dresselhuys. Met het programma „Kunst- en vliegwerk" gaven A. Viruly en Mary Dresselhuys een voorproefje van hun Zuidafrikaanse tournee. Leden van het KAK deelden aan de ingang van de schouwburg pamfletten uit, waarin het echtpaar verweten werd dat het in Zuid-Afrika zou op treden voor Nederlanders die daar de apartheidspolitiek steunen. Tijdens de voorstelling zaten zeven rechercheurs in de zaal om toe te zien of het KAK zich zou houden aan zijn belofte het programma niet te storen. Na afloop ging de heer Viruly in de zaal in discussie met enkele leden van het Aksie Kommietee. HILVERSUM I 18.00 Stereo: Meisjeskoor en instru mentaal sextet (opn). 18.19 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.30 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Literame: ra diokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 19.15 Zingen met Cecilia: volks muziek. 19.30 Stereo: Muziek rond de klok van achten: licht gevarieerd mu ziekprogramma. 20.30 De Kerkbouwac- tie van SSK, reportage. 21.00 21e Hein- Uich Schützfeest te Herford: moderne gewijde muziek (opn). 22.20 Avondover denking. 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.45 Vertolkers beluisterd: klassieke muziek met commentaar. 22.35 Stereo: Lichte orkestmuziek (gr). 23.30 -Ver- bosonika: Franse verbosonische bijdra ge. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind u door..., praatje, 18.30 Stereo: A la Carte: tafelmuziek. 19.30 Nieuws. RVU: 19.35 De toekomstige staatkundige verhouding van de Ne derlandse Antillen tot Nederland, lezing. NOS: 20.05 Inleiding kinderpostzegel actie. 20.10 Een nieuwe schoolstrijd, discussie. 20.35 Symposium te Hoens broek: actuele uitvoeringen van en met historisch materiaal. 21.30 Even op en neer naar Leningrad, klankbeeld. NVSH 22.10 Sextant, radiomagazine van de NVSH. NOS: 22.30 Nws. AVRO: 22.40 Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Me tro's Midnight Music. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. NCRV: 19.07 Scheeps jongens van Bontekoe, vervolgverhaal, (vooraf een filmdocumentaire over Hoorn). 19.30 Breng eens een zonnetje: liedjes van vroeger voor oudere kijkers. NOS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Ac tualiteitenrubriek. 20.45 Please Sir, TV- serie (produkt van Londen Weekend- Television). 21.25 Gevraagd: sollicitan ten-wedstrijd. 22.25 Bouwen voor de Toekomst: programma over Stichting Steun Kerkbouw SSK. NOS: 22.45 Journaal. TELEAC: 22.50-23.20 Statis tiek les 1 (herhaling). NEDERLAND II NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief programma. VARA: 19.30 Opmaat: ge varieerd programma. NOS: 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Coronation Street, TV-feuilleton. 20.45 Achter niet Nieuws. 21.10 Kleur: Ironside, TV-film. 22.00 Seraphine of: De wonderbaarlijke ge schiedenis van tante Flora, TV-film. NOS: 22.50-22.55 Journaal. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich te gram.muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws. 8.32 Voor de huisvr. (9.00-9.10 Gym. voor de huisvr). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Dood en sterven in de bijbel, godsdienstige lezing. 10.15 Stereo: Klass. opera-aria's (gr). 11.00 Nws. 11.02 Stereo: Operette-fragmen ten (gr). 11.15 Voor de zieken. 11.55 Me dedelingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Med. t.b.v. land- en tuin bouw; 12.30 Nws; 12.41 Act; 13.00 Ra den maar...). 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middagmag. (16.00- 16.02 Nws) Overhe'dsvoorlichtm^: Nws uit de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Dennert. KRO: 17.10 Voor de jeugd. HILVERSUM II AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Stereo: Lichte gram.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojourn. 8.20 Stereo: Lichte gramjmuz. (8.30-8.33 De Groenteman), 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitge breide rep. of herh. NOS-progr. 9.40 Muz. uit de middeleeuwen en Renais sance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleu ters, 10.10 Arbeidsvitaminen: pop. ver- zoekplatenprogr. (11.00-11.02 Nws). 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw, (11.55 Beursber). 12.30 Overheidsvoor-1 lichting: uitz. voor de landb. 12.40 Sport - revue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. NOS: 13.30 Klein chanson. 14.30 Spiegel van België: muz. en nws. van onze zui- derburen. AVRO: 15.00 Stereo: Frag menten uit Spaanse opera's (gr). „16.00 Nws. 16.02 Land der muzen: kunstkro niek. 16.30 Semi-klass. ork.muz. (opn). 17.00 Stereo: Big Band Beat. 17.25 Ste reo: Jazz-pectrum. 17.55 med. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep, (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevar. visite. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht platenprogr. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai: licht platenpro- gramma. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: licht platenprogr, (17.00-17.02 Nws), NEDERLAND I NOS NOT: 10.45-12.00 Schooltelevisie. dwars voor de ingang of beter gezegd, uitgang van de luchtkoker plaatste. Onder luid geschreeuw buitel den de naderende Maya's over hun makker heen en klemden zich als panters aan hem vast, denken dat zij één der vluchtelingen in handen gekregen hadden. Tekko liet hen in die waan en maakte van de gele genheid gebruik om als laatste in de vliegende schotel te springen. „Ja!" schreeuwde hij, zodra hij binnen was en op dat moment haalde Sir Patrick een han deltje over. De NOS-televisie zendt zondag 5 ok tober (de eerste zondagavond van het nieuwe winterseizoen waarop de NOS via Nederland 2 het avondprogramma verzorgt) „Romeo en Julia '70" uit, een reuzenproduktie in kleur van het Zwei- tes Deutsches Fernsehen. Het program ma wordt in twee gedeelten uitgezon den; van 20.55 tot 22.10 en van 22.45 tot 23.45 uur. Het ZDF noemt de produktie een „to tale show". Wat is een totale show? Geen speelfilm en geen documentaire, geen musical of variété-programma, geen nieuwsbulletin. Het is een menge ling van dat alles en in die mengeling trachtte regisseur Michael Pfleghar, die ook voor tekst en produktie tekende, de geschiedenis van de jaren zestig te vatten. Hij heeft er nogal wat voor over hoop gehaald, want hij is er een half jaar mee bezig geweest en heeft in die tijd 120.000 meter kleurenfilm „ge schoten". Uit dit materiaal werd ten slotte een urenlang programma samen gesteld. Klaus Munro componeerde hiervoor speciale muziek; 'Heinz Kies- seling heeft de muzikale leiding. De choreografie is van Tonia Basilotta. De lange lijst van mensen die in het programma voorkomen vermeldt na men als professor Barnard, The Bee- 19. En nu bleek, dat Ouwe Murk geen man was, die bij de pakken bleef neerzitten. Hij liet de kleine, rijke Amerikaan rustig staan waar hij stond en hij stoof met grote vaart de winkel uit. „Met dat mooie weer hoeft ik maar op één plaats te zoe ken", mompelde hij grimmig. „En dat is aan de boelevaar. Dat jochie van de blauw-geruite kiel en zijn vader zijnt natuurlijk aan zee. Of ze zijnt aan het kuilen graven op het strand, of ze zijnt op een terrassie wat aan het drinken. In elk geval zalt Ouwe Murk zien, dat-ie ze vindt en let dan eens op: Murk koopt die blauw-geruite kiel weer terug!" Met grote passen begaf de gepekelde winkelier zich dus naar de strandboulevard en al merkte hii er niets van toch werd hij op een afstandje gevolgd door Bill Sketterb'reen. Blijkbaar wilde de Ameri kaan precies weten hoe alles zou aflopen, maar het ventje was goed verstopt en daarom is hij niet te ontdekken. En nu scheen het geluk met Ouwe Murk te zijn, want nauwelijks was hij de brede boulevard opgedraaid, of daar ontdekte hij Karel tje Knetter al. Tezamen met smidje Verholen stond het kleine ventje te genieten bij een Italiaan se ijscoman, die suf achter zijn koopwaar hing en niet veel tekenen van activiteit toonde. „Ach kleine meneertje! Wat gelukkig, dat ik U ziet!" riep Ouwe Murk en hij stortte zich bijna op Kareltje. „Ik heeft een verschrikkelijk abuis ge maakt," vervolgde hij. „Ik heeft iets gedaan, wat ik nooit had moeten doen! Ik heeft er spijt van! Toe, laat mij de blauw-geruite kiel terugkopen! As jeblieft! Ik...ik..., nou vooruit pak weg! Ik geeft er veertig gulden voor terug!". Gees, Wernher von Braun, Ray Char les, Courrèges, de Doodletown Pipers, Doyle - Bernbach, Herb Alpert, Twig gy, Barry Gibb Timothy Leary, Rudy Gernreich, Hugh Heffner, Hubert Hum phrey, Roy Innis, Alice en Ellen Kess- ler, Eartha Kitt, Jerry Lewis, Maha- reshi Mahesh Yogi, Richard Nixon, het orkest Nelson Riddle, Günther Sachs, Frank Sinatra, Nancy Sinatra, koningin Sirikit van Thailand, Connie Stevens en Dionne Warwick. Samen met Pierre Barouh zingt Lies- beth List in dit gigantische programma het chanson „La pluie". Een wel zeer gemêleerd gezelschap dus, dat antwoord geeft op de vragen van de moderne Romeo en de moderne Julia, gespeeld door Hampton Fancher en Christina Sinatra. Zij vormen een door de hele show lopend universeel liefdespaar, dat in alle hoeken van de wereld opduikt en zich maar weer af vraagt of de liefde in deze rumoerige tijd nog wel een bestaansmogelijkheid heeft. Het paar wordt gezien in Bali, Bang kok, Cannes, Chigaco, Detroit, Heidel- berg, Indianapolis, Londen, Los Ange les, Las Vegas, Mexico, Monte Carlo, Mün chen, New York, Osaka, Palm Springs, Parijs, San Diego, San Francisco, St. Tropez, Squaw Valley en Tokio. En overal stellen zij hun vragen en krij gen zij antwoord van beroemdheden die, hetzij in werkelijkheid, hetzij door middel van filmmontage in het pro gramma optreden. Het begint als een gewone liefdesge schiedenis tussen Romeo Miller, taxi chauffeur en Julia Smith, verkoopster in een levensmiddelenzaak. Romeo vangt een keer een glimp op van Julia, hij ziet haar nog eens, er volgt een ontmoeting en dan is er het eerste uit stapje op zondag. Zij praten over mode, beat en ruimtevaart. Heel gewoon dus. Tot zij opeens naar alle windstreken van de wereld worden overgeplant, we reldberoemde personen ontmoeten aan wie zij vragen mogen stellen en van wie zij antwoord krijgen. Zo zegt bij voorbeeld professor Bernard: „De enige grens van ons kunnen is de grens van onze fantasie". Zo tuimelen zij rond in de onstuimi ge, totale show van de jaren zestig, maar besluiten ondanks alle onzeker heden en moeilijkheden te trouwen. De bruiloft is het begin van een nieuwe fase in hun leven. Zij worden, zonder het zelf te beseffen, meegezogen in de stroom van de altijd voortgaande show. Romeo krijgt het druk, Julia heeft ook haar verplichtingen. Zij gaan zich be zorgd maken over hun status. Waar eens het spel was zijn nu zaken en po- Gigantische organisatie nodig AMSTERDAM (ANP) Het con tract van 5,7 miljard gulden dat de Shell - zoals wij gisteren meldden - met een Japanse onderneming heeft afgesloten voor de levering van aard gas zal een gigantische organisatie op gang brengen en zou kunnen leiden tot nog grotere transacties. Daarmee zal een investering van f 1,8 miljard zijn gemoeid. In de baai van Tokio moeten haveninstallaties worden gebouwd; zes speciaal gebouwde mammoettankers zullen van stapel lqpen en in zee bij Noord-Borneo zullen kilometerslange aanlegsteigers nodig zijn. De Shell heeft het contract - het grootste ter wereld - samen met de Ja panse maatschappij Mitsubishi Shoji Kaisha gesloten met de onderneming Tokyo Electric-Tokyo Gas and Osaka Gas. De tientallen miljoenen tonnen aardgas zouden moeten komen uit de zeer grote aardgasreserves die de Shell bij Brunei (Noord-Borneo) heeft aange boord. De overeenkomst moet alleen nog de goedkeuring van de regeringen van Japan en Brunei (Noord-Borneo) krijgen. Het aardgas zal uit de gasvelden voor de kust via pijpleidingen aan land wor den gebracht tussen Seria en Lumut, Daar zal ook de installatie worden ge bouwd die het gas vloeibaar maakt. Het gas wordt gekocht door een geza menlijke onderneming van Shell en Mitsubishi, Cold Gas Trading Ltd., waarin de regering van Brunei nog wil deelnemen. Per dag zal meer dan 14 miljoen kubieke meter in Japan wor den afgeleverd, te beginnen in de win ter van 1972 op 1973. De te bouwen tankers, die worden ge charterd door Cold Gas Trading, zullen in grootte vergelijkbaar zijn met een tankschip voor ruwe olie van 100.000 ton. Vermoedelijk zullen de tankers worden geleverd door gespecialiseerde werven uit continentaal-Europa. Het aardgas is vooral aantrekkelijk voor Japan omdat het een betrekkelijk schone brandstof is, die de toeneming van luchtverontreiniging in Japan zal verminderen. AMSTERDAM De heer W. C. Posthumus Meyjes te Laren, voorzitter Stichting Belangen Aandeelhouders Edy, kan het bestuur van Hagemeijer en Co's Handelmaatschappij NV te Am sterdam geen ongelijk geven met het voornemen een bod van 60 pet. op de aandelen Edy uit te brengen. Hage meijer redeneert z.i. aldus, dat in de Edyfabriek veel geld en mankracht moet worden gestoken om de zaak weer rendabel te maken. Zestig pet. is vanuit dat oogpunt gezien behoorlijk betaald, hoewel de beurskoers door speculaties ver daarboven is opgedre ven tot 80 pet. De heer Posthumus Meyjes is van oordeel dat de uitgeschreven buitenge wone algemene vergadering van aan deelhouders moet doorgaan. Deze is bepaald op maandag 29 september in hotel Haarhuis te Arnhem. De agenda vermeldt ontslagverlening aan de di rectie, voorziening in de vacatures in de directie en benoeming van commis sarissen wegens het aftreden van de heren Hooykaas en Rehorst. Nu een bod zal worden uitgebracht, zal Hage meijer willen dat de commissarissen blijven zitten totdat men weet of het bod gestand wordt gedaan, zo verklaar de de heer Posthumus Meyjes desge- niëuwe'ctetectlve-serie, wekelijks te zien I vraaBd aan het ANP. Hi, h er echter tvP uLeïd?agaVOnd Wanneer de AVR0" Ï5£ïïïd?vX wTs te «aan rS hangen en niet op het laatste moment De eerste aflevering, getiteld „Let nog moeilijkheden te gaan maken. Als sleeping heroes lie" („Laat slapende I bet aan hem lag was de vergadering helden slapen") komt op dinsdag 30 in 1 kwartier afgelopen, maar hij denkt september van 20.20 tot 21.10 via Ne- d*t toch vele aandeelhouders vragen derland 2 in kleur op het scherm, zullen willen stellen. Of er nog een ho- Arbeiders, die heden ten dage een I 8er bod kan worden uitgebracht Het resterende reünie uit de Tweede Wereld-I zb erin, maar waarschijnlijk acht ik DUITSLAND I (Regionaal programma NDR: 18.00 Hafenpolizei, TV-film. 18.30 In kleur: Zandmannetje. 18.40 Actualiteiten. 18.55 Sportjournaal. 19.26 In kleur: Lieber Onkel Bill, TV-film. 19.59 Programma- overzicht. WDR: 18.00 In kl: Programma overzicht. 18.05 In kleur: Te gast in... Krefeld. 18.30 Kleur: Seid Ihr alle da?: voor de kinderen, 18.40 Hier und Heute met Goedenavond. 19.20 Kleur: Wat brengt Intermezzo in de maand okto ber. 19.30 Kleur: Von Babyion bis über- morgen, TV-serie). 20.00 Journaal en weerbericht. 20.30 Report München: filmreportage. 21.15 In kleur: Meine Me lodie: TV-concert. 22.00 TV-discussie. 22.45 Journaal, commentaar en weer bericht. 23.05 In kleur: Luxus oder der Ueberfluss Gottes, film. (herhaling). DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40 Kleur: Auf dem Jahrmarkt, een spel met poppen. 19.10 Kleur: Süs, aber ein bisschien verrückt, TV-film. 19.45 Nieuws, actualiteiten en weerbericht. 20.15 Gesundheitsmagazin Praxis. Aan sluitend: Nieuws. 21.00 Der Fremde im Zug, Amerikaanse speelfilm. 22.35 Nws. en weerbericht. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Heute (herh. van gisteravond). 10.30 Varieté-Zauber: amusem.progr. 12.00 Report München, filmrep. bij het nws. 12.50 Int. pers overzicht. 13.00-13.30 Journ. 16.35 Journ. 16.50 Voor de kinderen: Poly, TV-film. 17.35 Songs, chansons, liedjes, 17.55- 18.00 Journaal. DUITSLAND II 17.30 Nws. en weerber. 17.35 Ulrich und Ulrike, TV-serie. litiek. En de liefde kwijnt weg bij ge brek aan tijd. Zittend op de puinhopen van hun vroegere gevoelens komen zij eindelijk tot bezinning. Heeft de liefde nog een kans in deze roerige tijden? vragen zij zich af. Een laatste poging om het allemaal nog eens uit te pra ten leidt tot een wervelende fantasie reis door hun eigen herinneringen en door de wereld, die hen van hun voor nemen zal afbrengen. „Strange Report" is de titel van een oorlog aan het opruimen zijn, vinden het skelet van een man die door een kogel moet zijn gedood en niet door een bom. Een sleutel die ter plaatse wordt gevonden, is de enige „sleutel" die men het niet, aldus de heer Posthumus Meyjes. De Duitse gegadigde heeft niets meer van zich laten horen. Edy (NV Emailleerfabriek De IJsel te Spankeren bij Dieren) lijdt over 1969 heeft om' het mysterie te ontsluieren verlies dat, naar men verwacht, en om na zoveel jaren de moordenaar d J«« °PloPe,n "PL»?", op te sporen. Kan een moordenaar nog gd. J»*»» het worden gevonden na bijna dertig jaar? stelt men zich de vraag in deze eerste aflevering. Uit deze korte inhoud valt te con cluderen, dat de zaken, die in „Strange Report" worden behandeld meestal on- is, terwijl bovendien de liquiditeit ui terst moeilijk is. Een bod acht de heer Posthumus Meyjes de gelukkigste op lossing. Als voorzitter van de stichting heeft hij geen inzage gehad in de boe ken en kon hij van de financiële positie der vennootschap niet op de hoogte beschouwen. Hij wordt bij zijn werk ter zijde gestaan door een jonge Ame rikaan, Hamlyn Gynt (Kaz Garas), die in zijn goed ingerichte laboratorium tracht de mysteries op te lossen. Ten slotte is er nog Evelyn, gespeeld door de van Nederlandse afkomst zijnde An- gewoon zijn; de inzet hoog, soms voor zijn< Pas wanneer eerstdaags het offi- Scotland Yard te belangrijk. Dan krijgt ciële bericht verschijnt, valt er een be- Adam Strange de zaak te behandelen, ter oordeel over de toestand te vellen. Strange is een baardige veertiger, ge- cijfers heeft de heer Posthumus Mev- boren in Londen en ongewoon intelli- I jes dus niet gezien, maar dit staat wel gent. Tijdens zijn werk tracht hij al- vast: de liquiditeit was uiterst krap. tijd de menselijke kant van een zaak te I AMSTERDAM In de heden ln neke Wills. Zij is een zeer aantrekke- Amsterdam-Hilton gehouden jaarver- lijke, onconventionele jonge vrouw, die gadering van de Amerikaanse Kamer soms wordt ingezet als de hulp van van Koophandel in Nederland heeft een vrouw noodzakelijk is. de voorzltter, de heer S. 'K. Childers Over de bekende en uitstekende ac- jn zijn jaarrede gezegd optimistisch te teur Anthony Quayle, die de rol ver- zjjn over de voortdurende groei var tolkt van Adam Strange, is bekend, dat de Europese economie, optimistisch hij als wees in huis is opgenomen door 0ver de voortgaande versterking van een rechtsgeleerde en tot voor kort een de betrekkingen tussen Nederland en hoge ambtenaarspositie bekleedde bij de V.S. en optimistisch over de aan het ministerie van Binnenlandse Zaken, houdende vooruitgang in de Kamer var, Door een erfenis was werken niet meer Koophandel. De ontwikkeling van d< nodig, maar omdat Anthony Quayle Europese handel en industrie vertoon' een grote belangstelling had voor al- geen tekenen van verslapping. Er heers lerlei opsporings- en rechtszaken, bood onzekerheid over de valuta en in som hij zijn diensten aan bij de politie- mige delen van het Europese continet autoriteiten, en speciaal voor die kar- is het onrustig, maar de zakenwerel' weitjes, waarbij het opsporingswerk dis- voorziet niettemin een voortzetting va creet moet geschieden. Hoe dan ook: de levendige industrieproduktie, zoa Anthony Quayle is de man, die tus- we die in het eerste deel van 19f sen en boven de wet kan opereren. I hebben gekend.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 2