Wie laat bouwen moet voor parkeerprobleem zelf een oplossing scheppen Verdierf geld mu KIESPIJN? Spoorwegen verontrust over hoog dodencijfer W aar de verhogi ng mark tast ons loonzakje aan CHAOS AAN DE GRENS VERWACHT 'Kaas uit het knuistje' is soms een serieuze zaak. Als kinderen gebrek aan kalk hebben. Deskundige en ANWB: West-Irian sreen kolonie Buitzes mille bij overval op postkantoor Rijswijkse agent moet voor aanrijding toeli voorkomen Echtpaar gedood bij aanrijding Aad Aarnoudse mag blijven bij loodswezen Den Haag geeft spoedig zelf huursubsidie Man, die hondjes doodgooide heeft zich gemeld "in! X WITTE KRUIS Gezin dakloos na felle brand Kleuter bi] brand omgekomen BIJ DE SPAR SAMENWERKING TE VEEL BORDEN Man doodgebloed na val tussen walsen STADSCENTRA BEREIKBAAR HOUDEN m Westzaan vraagt minister om een burgemeester Weg pijn... Want helpt Aanrijdingen op overwegen Zuidniolukse kerken verwachten geen ongeregeldheden meer tussen groeperingen Kind gestikt onder hoop zand Prijzenpolitiek minister De Block in gevaar Extra prijsstijging Vragen Kamerleden ENORME PAPIERWINKEL Je zou zeggen dat het niet meer mag voorkomen. En toch zegt een onderzoek zijn er nog veel kinderen in ons land die niet genoeg zuivel krijgen. Is dat dan werkelijk zo belangrijk? Ja. Kinderen hebben kalk nodig omdat hun botten en tanden van kalk 'gemaakt worden*. In de groei vraagt hun lichaam om véél kalk, anders kó,n het gewoon geen sterke botten en tanden maken. Melk is het enige voedingsmiddel dat genoeg makkelijk opneembare kalk bevat. Genoeg melk of yoghurt drinken en kaas eten zijn dus noodzaak. (Weet u dat één pond kaas gemaakt wordt van 5 liter melk!) Zo ziet u dat kaas uit het knuistje meer is dan zomaar een hapje. Het is ernst. Gelukkig geen bittere, maar een lekkere! WOENSDAG I OKTOBER 1969 DEN HAAG Om het parkeerprobleem in de stadscentra op te lossen zou den de eigenaren van nieuwe gebouwen wettelijk verplicht moeten worden om bij deze nieuwe gebouwen op eigen terrein parkeerplaatsen aan te leggen. Als dit onmogelijk kan. zullen de eigenaren deze verplichting moeten afkopen, op dat met dit geld parkeergarages gefinancierd zouden kunnen worden. Daarbij zou gedacht kunnen worden aan subsidies bij oneconomische aanleg uit de op brengst van de motorrijtuigenbelasting en de accijns op minerale oliën. Dit is de mening van ir. F. Braun, verbonden aan de gemeente Keulen. Hij bracht die visie naar voren op de vandaag in Den Haag gehouden stu diedag van de Stichting Weg en de A.N.W.B., gewijd aan het onderwerp ..Parkeergarages in en nabij de stads- IJMUIDEN In het oude postkan toor aan de Kanaalstraat in IJmuiden is gistermiddag een roofoverval ge pleegd. De dader ging er met ruim zesduizend gulden vandoor. De rover, die een nylonkous over het hoofd getrokken had, dwong de 24- jarige loketbediende J. Akkerman geld af te geven. Intussen bedreigde hij hem met een voorwerp dat door een doek was be dekt. „Geld, geld", riep hij in het En gels. In het kantoor was nog een ambte naar van de PTT die ook „onder schot" werd gehouden. Hij kreeg geen kans alarm te slaan. De loketbediende wilde het eerst met een vertragingstactiek zien te redden. Hij gaf de rover aanvankelijk wat los se guldens. Daardoor hoopte hij tijd te kunnen winnen. Toen de gemasker de dreigend om meer geld vroeg, greep de bediende diep in de kas en schoof ruim zesduizend gulden onder het lo ket door. Met deze buit maakte de over valler zich uit de voeten. Het is vrijwel zeker dat een 55-jarige vrouw de rover heeft gezien. Toen zij voor het postkantoor uit haar auto stapte zag zij een man naar buiten ko men die haar nijdig aankeek en iets onder zijn kleren verborg. Daarna zag zij hem hard weglopen. RIJSWIJK De 21-jarige Rijswijk se politieagent T. de H. moet voor de rechtbank verschijnen wegens de aan rijding van een elfjarig meisje dat op een zebra overstak. De agent moet 23 oktober in Den Haag voorkomen. De politieman achtervolgde op 16 mei een automobilist die de maximum snel heid overtrad. Zonder zwaailicht of si rene te gebruiken reed hij met tachtig kilometer per uur achter de wagen aan. De elfjarige Sandra de Bruin werd bij de aanrijding ernstig gewond. NOORDWIJKERHOUT Het echt paar J. C. van Hameren-Geel uit Leid- schendam (63 en 60 jaar oud) is gisteren op een kruispunt in Noordwijkerhout verongelukt. Bij het afslaan van de weg was de personenauto van het echtpaar in botsing gekomen met een tegemoet komende vrachtauto. De heer en me- vreiw Van Hameren waren op slag dood. VOLKEL In Volkel is vannacht om half een een personenauto met vier dienstplichtige militairen van de vlieg basis in die plaats tegen een met knip perlichten beveiligde aanhangwagen gereden. De 23-jarige W. J. G. Withagen uit Bergen op Zoom is daarbij om het leven gekomen. Twee andere inzittenden werden niet levensgevaarlijk gewond. ADVERTENTIE DEN HAAG Het ontslag van de achttienjarige Aad Aarnoudse uit Rot terdam is ongeraan gemaakt. H(j mag als schrijver in dienst blijven van het Rijksloodswezen in Rotterdam. Dat zegt minister Den Toom (defen sie) in antwoord op schriftelijke vra gen van het Tweede-Kamerlid Gort zak (PSP). De minister zegt in zijn antwoord, dat de arbeidsovereenkomst werd op gezegd, omdat de jongen contact on derhield met familieleden in Hongarije. De minister vindt niet dat bij het on derzoek naar de antecedenten van de jongen elementen ir. het geding zijn ge bracht, die bij zo'n onderzoek geen rol behoren te spelen. Aad Aarnoudse hoorde gistermiddag van zijn directe chef, dat zijn ontslag ■was ingetrokken. Het ontslag zou van daag zijn ingegaan. Zijn chef verzeker de hem, dat hij alle kansen op promo ties zal krijgen. Aad verzekerde ons dat de gang van zaken rond zijn aanstelling bij hem geen wraakgevoelens heeft achtergelaten. Daarom heeft hij besloten inderdaad in dienst van het Rijksloodswezen te blijven. centra Hij had gesteld, dat de voortschrij dende motorisering niet is tegen te hou den. Het aandeel van de werknemers, de vrouwen en de jongeren hierin zal steeds groter worden. Ook was hij van oordeel, dal het behoud en de groter wordende betekenis van de binnenstad als koop- en zakelijk centrum gunsti ge parkeermogelijkheden eist. In de grote steden is dit alleen op ander ni veau mogelijk, dat wil zeggen of door parkeergarages of door ondergrondse parkeerkelders. Op deze wijze kan de binnenstad zich tegenover de grote win kelcentra in de buitenwijken handha ven. Ir. Braun beveelt het bouwen van parkeergarages door particulier initia tief aan, maar sluit de particulier uit, waar het gaat om parkeerkelders onder openbare wegen of plantsoenen. Het bouwen van parkeergarages moet door de steden worden gesteund door het reserveren van terreinen voor deze ga rages in de bestemmingsplannen. Ook moeten gunstige voorwaarden worden geschapen voor het overdragen van grond, bestemd voor parkeergarages. Ook andere financiële steun is moge lijk. Ook was ir. Braun van oordeel, dat grote warenhuizen parkeergarages zou den moeten bouwen, die meer plaats bie den dan waartoe zij wettelijk verplicht zouden zijn. Parkeerkaartjes zouden als betaling moeten worden aangenomen. Voor kleinere winkels dacht hij aan de mogelijkheid een parkeervereniging te creëren, zodat ook de klanten van deze bedrijven gratis zouden kunnen parkeren. De heer J. Natan, directeur van een Brusselse parkeergarage concludeerde dat voor de bouw en een succesvolle exploitatie van parkeergarages nauwe samenwerking van initiatiefnemers, fi nanciers, oliemaatschappijen en exploi tanten onontbeerlijk is. De heer Natan had n.l. eerder opgemerkt, dat dc be langrijkste kredietverleners aan de ex ploitanten van dergelijke garages de oliemaatschappijen zijn. De exploitatie vereist slechts weinig personeel. Het belangrijkste punt is de plaats, waar de parkeergarage komt. De beste plaats is volgens hem bij of in een gebouw, waarin een warenhuis is ge vestigd. Vervolgens komen in aanmer king bioscopen en theaters, hotels en tenslotte kantoren en woningen. De grootste aantrekkingskracht wordt al tijd uitgeoefend door garages in de cen tra, op geringe loopafstand van de win kels. Het kan, zo voegde hij er aan toe, ondanks een gunstige plaats wel drie tot vijf jaar duren, voordat een garage rendabel is. De tarieven dienen zo hoog te zijn, dat alle kosten gedekt worden en tegelijkertijd zo laag, dat zij aan vaardbaar zijn voor potentiële klanten. De Britse ingenieur John Brierley, werkzaam in Exeter als stedebouwkun- dige, merkte op, dat het stadium be reikt is, waarin het aantal verkeerste kens in het centrum van een stad zo groot is geworden, dat automobilisten deze niet allemaal meer in zich kunnen opnemen en eigenlijk behoefte hebben aan een navigator. Spreker pleitte voor een navigator, die bediend kan worden vanuit een centraal punt. Hij meende, dat dit zou kunnen geschieden met behulp van 'n radiozender, die niet verder reikt dan de stadsgrenzen. De automobilist zou in het bezit moeten zijn van een eenvou dige transistor-ontvanger, waarover hij bij het naderen van de binnenstad van minuut tot minuut kan worden ge ïnformeerd over het verkeer en de par keermogelijkheden in de stad. Zo zou de automobilist worden geholpen en kunnen verkeersopstoppingen worden verminderd, meende hij. DEN HAAG B. en W. van Den Haag zullen zeer binnenkort een voor stel aan de gemeenteraad voorleggen waarin een nieuwe huursubsidierege ling zal worden uitgewerkt, afgestemd op het inkomen van de bewoner. Den Haag wil niet wachten op een soortge lijke rijksregeling, zoals die door minis ter Schut is aangekondigd. In afwijking van de te verwachten rijksregeling wordt in Den Haag gedacht aan een eigen bijdrage van de huurder die voor bepaalde lagere inkomensklas sen rond een zesde of een zevende deel van het salaris zou komen te liggen. NEDERWEERT De 44-jarige land bouwer Piet Willekens uit Weert is dins dagmiddag doodgebloed nadat een been grotendeels was afgerukt, toen hij tij dens het mest strooien op zijn land van de machine viel en tussen de walsen terecht kwam. Zijn 11-jarige zoon sloeg alarm, doch de man overleed binnen een uur ten gevolge van bloedverlies. Hij was gehuwd en vader van vier kinderen. DEN HAAG „Alles zal in het werk moeten worden gesteld om onze uitermate waardevolle stads centra niet alleen ruimtelijk, maar ook functioneel in stand te houden. De sleutel daartoe is niet alleen aantrekkelijkheid, maar ook goede bereikbaarheid. Tegenover de ver keersbeperkende maatregelen moe ten ook maatregelen gesteld wor den, die de goede bereikbaarheid van de stadscentra per particuliere tuto waarborgen". Dit heeft de voorzitter van de A.N.W.B. en vice-voorzitter van de Stichting Weg, ir. F. H. van der Linde van Sprankhuizen, woensdag in Den Haag gezegd bij de opening van de studiedag. ADVERTENTIE 1612 Leeghwater pompt het Beemster- meer leeg en schenkt zijn glaasje "VLEK" vol. Sinds 1550 gestookt volgens hetzelfde oude recept. Een zeer voordelige merkjenever. ANNO 1550 AMSTERDAM Op de acht pet. 7-jarige obligatielening 1969-2 ten laste van de Amsterdam Rotterdam Bank N.V., is tot een zodanig bedrag ingeschreven, dat bij de toewijzing een aanzienlijke reductie zal worden toegepast. Voor dit stuk vergane glorie zal het parkeerprobleem spoedig tot het verleden behoren, maar gisteren gaf dit stuk onhandelbaar blik, dat toch óók eens de trots van zijn eige naar moet zijn geweest, bij het weg slepen nog grote problemen. WESTZAAN Ruim 1600 inwoners van Westzaan, ongeveer 80 procent van de volwassen bevolking, hebben hun handtekening gezet onder een verzoek aan de minister van Binnen landse Zaken In Westzaan een nieuwe burgemeester te benoemen. Westzaan is zonder burgemeester, se*- dert 15 september, op welke datum de toenmalige burgemeester in Oostzaan werd benoemd. In Westzaan vreest men dat geen nieuwe burgemeester benoemd zal worden, omdat Westzaan over enkele jaren wellicht zal deel uitmaken van de bijna alle Zaange- meente omvattende Zaanstad. In Westzaan bestaan momenteel echter speciale problemen die verband hou den met de mogelijkheid, dat het zui delijk dorpsdeel moet worden afge broken. Het streekplan voor het Noordzeekanaalgebied heeft de moge lijkheid voor die afbraak geschapen. De Westzaners menen, dat zij juist in deze periode een eigen burgemeester beslist nodig hebben. Nadat eerder de gemeenteraad reeds aan de minis ter heeft gevraagd een nieuwe bur gemeester te benoemen, hebben nu dan nog eens ruim 1600 inwoners dat gedaan. De handtekeningenactie werd geleid door de belangenvereniging „De Noordoever", die bestaat sinds de mogelijkheid van afbraak van het zui delijk dorpsdeel aan de orde is. ALMELO De man die zondag zes jonge boxertjes heeft doodgegooid te gen een openbaar tollet in Almelo, heeft zich gemeld. Hij bekende dat hij de hondjes in een dronken bui had gedood. Toen hij zich telefonisch aangaf verkeerde de man opnieuw onder invloed. De Amsterdamse wapenhandelaar Pistolen Paultje had een beloning van vijfhonderd gulden uitgeloofd voor het opsporen van de dierenbeul. De Am sterdammer, die bekend staat als een groot dierenliefhebber, heeft onlangs een „mobile brigade" opgericht die op treedt tegen dierenmishandelaars. ADVERTENTIE (en spaart bovendien de maag) Poeders, tabletten, cachets. UTRECHT Bij de Nederlandse Spoorwegen is men ernstig verontrust over het toenemende aantal ongelukken op overwegen. De verkeersdiscipline faalt, zegt mr. D. Ittmann, chef van de dienst exploitatie van de N.S. Het aantal doden op overwegen be droeg tot en met 30 september vijftig op een totaal van 183 aanrijdingen. Mr. Ittmann vreest dat het dodencijfer dit jaar zal stijgen tot zeventig. Hij vindt ADVERTENTIE 4andpasfa Behoud van Uw tanden DEN HAAG Als gevolg van de onrust in verschillende Ambönese woonwijken en -oorden in Nederland de laatste maanden (onder meer kwa men vechtpartijen voor in Nijverdal, Teuge. Wierden Assen, Hoogkerk en Schattenberg) hebben de Molukse Evangelische Kerk en de Molukse Pro testantse Noodgemeente onlangs het initiatief genomen tot het instellen van een studiegroep/ die door middel van een kanselboodschap aan alle Molukse groeperingen en tijdens een algemene vergadering begin september de onge- regelheden veroordeelde. De beide ker ken verklaarde alles toen in het werk te zullen stellen om de toestand weer te normaliseren. „Op grond van de nu bereikte resultaten',, aldus een giste ren uitgegeven persbericht van de bei de kerkelijke organisaties „mag wor den verwacht dat zich in de toekomst in Nederland geen nieuwe moeilijkhe den meer tussen bepaalde Zuidmoluk- se groeperingen zullen voordoen." ROTTERDAM Een gezin, bestaan de uit vrouw, man en 8 jonge kinderen, is gisteravond dakloos geworden door dat er een korte felle brand hun huis aan de Kerkedijk in Rotterdam-IJssel- monde vrijwel helemaal vernielde. De vrouw en de kinderen - -de man was niet thuis - konden zich zonder veel moeite in veiligheid brengen. De brand is vermoedelijk ontstaan in de kelder van het huis, tijdens schoonmaakwerk- zaamheden, waarbij benzine werd ge bruikt. WEERT De 11-jarige Corrie Cre- mers uit Weert is gistermiddag gestikt onder een hoop zand uit een silo aan de haven te weert. Hij had met een vriend je spelenderwijs de klep van een zand- auto losgemaakt, waardoor de inhoud op hem stortte. Hoewel de jongen vrij vlug kon worden bevrijd, bleek hij toch te zijn overleden. dat een angstwekkend getal: een „re cord" sinds 1955, toen er maar liefc'st 713 slachtoffers vielen. Het maakt in de praktijk weinig uit of de overwegen wel of niet beveiligd zijn. De verkeersdeelnemers - aldus mr. Ittmann - demonstreren in toene mende mate een neiging tot het nemen van grote risico's. Dat valt vooral op bij de met auto matische halve overwegbomen (ahobs) beveiligde spoorwegovergangen. Daar zijn het vooral fietsers, bromfietsers en voetgangers die de knipperlichten negeren en al „zigzaggend" een door gang riskeren. Dat risico nemen was dit jaar oorzaak van negen doden en drie gewonden. Op de met knipperlichten beveiligde overwegen is het vooral het gemotori seerde verkeer waaronder de slachtof fers vallen. Vijftien doden en 21 gewon den tot en met 30 september. Mr. Ittmann concludeert: De ver keersdeelnemers tonen een gebrek aan verkeersdiscipline. Want wat beteke- neri 25 tot 27 seconden wachttijd bij een spoorwegovergang vergeleken bij de dood of levenslange invaliditeit? Langer dan 27 seconden duurt name lijk het wachten bij een beveiligde overweg nooit. „Volgend jaar", aldus mr. Ittmann, „wordt de intensiteit van de treinenloop opgevoerd. En dat bete kent gewoon: dubbel zo goed uitkij ken". DEN HAAG De waardeverhoging van de Duitse mark heeft voor on verschillende consequenties, die doorlopen tot in het loonzakje van de derlandse consument. De omvangrijke export naar de Bondsrepubliek krij. een extra-stimulans nu de Nederlandse goederen voor de Duitser goedkope* worden, terwijl ons land ook als toeristenland voor de Oosterburen, die hier nu goedkoper terecht kunnen, aantrekkelijker wordt. Daar staat tegenover dat de invoer uit Duitsland, in 1968 bijna 27 pet. van het totaal, duurder wordt, hetgeen wel eens de prijzenpolitiek van minister De Block in ernstige mate zou kunnen doorkruisen. Het Centraal Planbureau, dat voor het komend jaar geen rekening heeft gehou den met een opwaardering van de mark, komt er met de voorspelde prijs stijging van 3.5 in 1970 nü ver naast te zitten,, tenzij de mark op den duur weer in waarde daalt of de Nederlandse gulden in gelijke mate als de mark re valueert. Nu is, door de vorig jaar no vember door de Bondsrepubliek uitge voerde pseudo-revaluatie, de overgang naar een opwaardering van de mark voor ons land al enigszins vergemak kelijkt. De Westduitse export werd toen belast met een heffing van 4 pet., ter wijl de invoer daarentegen een subsi die kreeg van 4 pet. Dit stelsel, dat ui teraard met dc echte revaluatie wordt ingetrokken, geldt echter lang niet voor alle goederen. De gehele landbouw is er bijvoor beeld van uitgeschakeld. Zou nu de mark zodanig revalueren dat de West duitse goederen in Nederland 4 pet. duurder worden, dan gaat het prijspeil van onze totale invoer 1,5 pet. omhoog, waardoor dan het gemiddelde prijspeil in ons land in 1970 met 0,2 meer zal stijgen dan was voorzien. Voor de con sument betekent, dit dat zo'n extra prijsstijging invloed zal hebben op de lonen, die komend jaar reëel (dat wil zeggen: in koopkracht) volgens de re gering met 2.5 pet., volgens de SER zelfs met nog iets meer omhoog moe ten gaan. Den Haag heeft zijn plannen hierop afgestemd, en een definitieve re valuatie van de mark zou deze plannen volledig in de war kunnen sturen. He lemaal als de verhoging van de b.t.w., voorzien per 1 juli 1970, eveneens tot een onvoorziene prijsuitschieter leidt. De Tweede-Kamerleden drs. Berg en dr. Oele (beiden PvdA) hebben de mi nister van Financiën schriftelijke ge vraagd voor.de algemene financiële be schouwingen aan de Kamer een inzicht te verschaffen in de gevolgen van het vrijlaten van de koers van de Duitse mark in de internationale valutamarkt. „Aeht de minister nu de Duitse regering de voorgeschreven overlegpro cedure blijkbaar niet. heeft gevolgd het wenselijk en realiseerbaar op korte terinijh' tót óverleg te komen met zijn ambtgenoten in de EEG om tot groter duidelijkheid en rechtszekerheid in de Europese monetaire en economische verhoudingen te komen?" zo vragen de ze Kamerleden. Zij willen voorts weten wat globaal de invloed op devNederlandse economie is van een „hypothetische revaluatie" van de D-mark van 8 en 12 pet. Voorts informeren zij er naar welke beleids maatregelen de regering overweegt naar aanleiding van de beslissing om de koers van de D-mark op de vrije markt tot stand te doen komen. ROTTERDAM Bij een brand aan boord van het Nederlandse binnenschip „Viking" is de 4-jarige Johnny Peder- sen, het jongste zoontje van de schip per, om het leven gekomen. Terwijl de schipper en zijn vrouw even de wal op waren om een boodschap te doen, brak plotseling brand uit in de stuur hut van het binnenschip, waar op dat moment het jongetje, samen met zijn 1 jaar oudere broertje, aan het spelen was. De stuurman van een naast de „Vi king" liggend schip slaagde erin het oudste kind uit de vlammen te redden, maar zijn hulp voor de 4-jarige Johnny kwam te laat. De „Viking" lag aan de Maasboulevard in Rotterdam. k- 3 BRUSSEL/BONN De Westduitse stap tot bescherming van de eigen land bouwmarkt zal zeker een chaos aan de grens tot gevolg hebben, door de enor me papierwinkel die nu noodzakelijk is geworden. De Europese landbouwprij zen worden bereknd in dollars, het geen inhoudt dat een waardeverhoging van de mark in wezen prijsverlaging in 't binnenland en dus minder inkomsten voor de Westduitse boer betekent. Om dat te compenseren heeft Bonn besloten de prijzen in het binnenland te handhaven en heffing te leggen op de invoer uit de EEG-landen van 5,5 pro cent. Zonder deze maatregel zouden de landbouwexporteurs uit de andere EEG- landen de Westduitse markt met hun produkten overstromen om „harde" marken in de wacht te slepen. Het stel sel van heffingen en subsidies aan de Franse grens, en dus nu ook aan de Westduitse grens heeft van het vrije verkeer van landbouwprodukten in de EEG weinig heel gelaten. De gelijke landbouwprijzen in de „Zes", waarvoor ook de Nederlandse belastingbetaler in zijn portemonnaie moest tasten, zal nu weer lang op zich laten wachten. Het Is weer een stap te rug op de zo moeizame weg naar prijs- eenheid in de landbouwsector van de EEG-landen. De gemeenschappelijke markt is nu namelijk uiteengevallen in drie markten, waarop afzonderlijke prijzen heersen: in Frankrijk zijn deze lager dan de Europese, in West-Duits land hoger, terwijl alleen in Italië en de Benelux nog de Europese prijzen van kracht zijn. s -- m West-Irian. Aan de regering zal daar in wqrden gevraagd dat Nederland in de komende Algemene Vergade ring van de Verenigde Naties het „resultaat van de daad van vrije keuze" der Papoeabevolking zal af wijzen en zal aandringen op een nieuwe, werkelijk vrije volksstem ming op een later tijdstip onder af doende garanties". Aan de handteke ningenactie zal een actie zijn ge koppeld voor het verkrijgen van „directe materiële steun". Het co mité „West-Irian geen kolonie", waartoe het initiatief is voortgeko men uit de stichting „Door de eeuwen trouw", wil met het uit de actie ver kregen geld de bestuursleden van 't „vrijheidscomité West-Papua-West Nieuw Guinea", o.a. de heren N. Jou we en Z. Sawor, in staat stellen hun zaak in een aantal landen te beplei ten. De heer N. Padding van het actiecomité heeft bij de start van de i actie gezegd dat hiervoor rond een half miljoen gulden nodig is. Hij noemde de actie „Onze laatste kans als volk van Nederland de Papoea's i te helpen" zonder wapens de strijd om hun vrijheid te winnen en onze nationale schande uit te wissen" L ADVERTENTIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 7