Wie laat bouwen moet
voor parkeerprobleem
zelf een oplossing scheppen
Verdierf
geld
mu
KIESPIJN?
Spoorwegen verontrust
over hoog dodencijfer
W aar de verhogi ng
mark tast ons
loonzakje aan
CHAOS AAN
DE GRENS
VERWACHT
'Kaas uit het knuistje'
is soms een serieuze zaak.
Als kinderen gebrek
aan kalk hebben.
Deskundige
en ANWB:
West-Irian
sreen kolonie
Buitzes mille
bij overval op
postkantoor
Rijswijkse agent
moet voor
aanrijding toeli
voorkomen
Echtpaar gedood
bij aanrijding
Aad Aarnoudse
mag blijven bij
loodswezen
Den Haag geeft
spoedig zelf
huursubsidie
Man, die hondjes
doodgooide heeft
zich gemeld
"in! X
WITTE KRUIS
Gezin dakloos
na felle brand
Kleuter bi] brand
omgekomen
BIJ DE
SPAR
SAMENWERKING
TE VEEL BORDEN
Man doodgebloed na
val tussen walsen
STADSCENTRA BEREIKBAAR HOUDEN
m
Westzaan vraagt
minister om een
burgemeester
Weg pijn...
Want
helpt
Aanrijdingen op overwegen
Zuidniolukse kerken
verwachten geen
ongeregeldheden
meer tussen
groeperingen
Kind gestikt onder
hoop zand
Prijzenpolitiek minister De Block in gevaar
Extra prijsstijging
Vragen Kamerleden
ENORME PAPIERWINKEL
Je zou zeggen dat het niet meer
mag voorkomen. En toch zegt
een onderzoek zijn er nog
veel kinderen in ons land die
niet genoeg zuivel krijgen. Is
dat dan werkelijk zo
belangrijk? Ja. Kinderen
hebben kalk nodig omdat hun
botten en tanden van kalk
'gemaakt worden*. In de groei
vraagt hun lichaam om véél
kalk, anders kó,n het gewoon
geen sterke botten en tanden
maken. Melk is het enige
voedingsmiddel dat genoeg
makkelijk opneembare kalk
bevat. Genoeg melk of yoghurt
drinken en kaas eten zijn dus
noodzaak. (Weet u dat één pond
kaas gemaakt wordt van 5 liter
melk!) Zo ziet u dat
kaas uit het knuistje
meer is dan zomaar
een hapje. Het is ernst.
Gelukkig geen bittere,
maar een lekkere!
WOENSDAG I OKTOBER 1969
DEN HAAG Om het parkeerprobleem in de stadscentra op te lossen zou
den de eigenaren van nieuwe gebouwen wettelijk verplicht moeten worden om
bij deze nieuwe gebouwen op eigen terrein parkeerplaatsen aan te leggen. Als
dit onmogelijk kan. zullen de eigenaren deze verplichting moeten afkopen, op
dat met dit geld parkeergarages gefinancierd zouden kunnen worden. Daarbij
zou gedacht kunnen worden aan subsidies bij oneconomische aanleg uit de op
brengst van de motorrijtuigenbelasting en de accijns op minerale oliën.
Dit is de mening van ir. F. Braun,
verbonden aan de gemeente Keulen.
Hij bracht die visie naar voren op de
vandaag in Den Haag gehouden stu
diedag van de Stichting Weg en de
A.N.W.B., gewijd aan het onderwerp
..Parkeergarages in en nabij de stads-
IJMUIDEN In het oude postkan
toor aan de Kanaalstraat in IJmuiden
is gistermiddag een roofoverval ge
pleegd. De dader ging er met ruim
zesduizend gulden vandoor.
De rover, die een nylonkous over het
hoofd getrokken had, dwong de 24-
jarige loketbediende J. Akkerman geld
af te geven.
Intussen bedreigde hij hem met een
voorwerp dat door een doek was be
dekt. „Geld, geld", riep hij in het En
gels.
In het kantoor was nog een ambte
naar van de PTT die ook „onder schot"
werd gehouden. Hij kreeg geen kans
alarm te slaan.
De loketbediende wilde het eerst met
een vertragingstactiek zien te redden.
Hij gaf de rover aanvankelijk wat los
se guldens. Daardoor hoopte hij tijd
te kunnen winnen. Toen de gemasker
de dreigend om meer geld vroeg, greep
de bediende diep in de kas en schoof
ruim zesduizend gulden onder het lo
ket door. Met deze buit maakte de over
valler zich uit de voeten.
Het is vrijwel zeker dat een 55-jarige
vrouw de rover heeft gezien. Toen zij
voor het postkantoor uit haar auto
stapte zag zij een man naar buiten ko
men die haar nijdig aankeek en iets
onder zijn kleren verborg. Daarna zag
zij hem hard weglopen.
RIJSWIJK De 21-jarige Rijswijk
se politieagent T. de H. moet voor de
rechtbank verschijnen wegens de aan
rijding van een elfjarig meisje dat op
een zebra overstak. De agent moet 23
oktober in Den Haag voorkomen.
De politieman achtervolgde op 16 mei
een automobilist die de maximum snel
heid overtrad. Zonder zwaailicht of si
rene te gebruiken reed hij met tachtig
kilometer per uur achter de wagen
aan. De elfjarige Sandra de Bruin werd
bij de aanrijding ernstig gewond.
NOORDWIJKERHOUT Het echt
paar J. C. van Hameren-Geel uit Leid-
schendam (63 en 60 jaar oud) is gisteren
op een kruispunt in Noordwijkerhout
verongelukt. Bij het afslaan van de weg
was de personenauto van het echtpaar
in botsing gekomen met een tegemoet
komende vrachtauto. De heer en me-
vreiw Van Hameren waren op slag
dood.
VOLKEL In Volkel is vannacht
om half een een personenauto met vier
dienstplichtige militairen van de vlieg
basis in die plaats tegen een met knip
perlichten beveiligde aanhangwagen
gereden. De 23-jarige W. J. G. Withagen
uit Bergen op Zoom is daarbij om het
leven gekomen. Twee andere inzittenden
werden niet levensgevaarlijk gewond.
ADVERTENTIE
DEN HAAG Het ontslag van de
achttienjarige Aad Aarnoudse uit Rot
terdam is ongeraan gemaakt. H(j mag
als schrijver in dienst blijven van het
Rijksloodswezen in Rotterdam.
Dat zegt minister Den Toom (defen
sie) in antwoord op schriftelijke vra
gen van het Tweede-Kamerlid Gort
zak (PSP).
De minister zegt in zijn antwoord,
dat de arbeidsovereenkomst werd op
gezegd, omdat de jongen contact on
derhield met familieleden in Hongarije.
De minister vindt niet dat bij het on
derzoek naar de antecedenten van de
jongen elementen ir. het geding zijn ge
bracht, die bij zo'n onderzoek geen rol
behoren te spelen.
Aad Aarnoudse hoorde gistermiddag
van zijn directe chef, dat zijn ontslag
■was ingetrokken. Het ontslag zou van
daag zijn ingegaan. Zijn chef verzeker
de hem, dat hij alle kansen op promo
ties zal krijgen.
Aad verzekerde ons dat de gang van
zaken rond zijn aanstelling bij hem geen
wraakgevoelens heeft achtergelaten.
Daarom heeft hij besloten inderdaad
in dienst van het Rijksloodswezen te
blijven.
centra
Hij had gesteld, dat de voortschrij
dende motorisering niet is tegen te hou
den. Het aandeel van de werknemers,
de vrouwen en de jongeren hierin zal
steeds groter worden. Ook was hij van
oordeel, dal het behoud en de groter
wordende betekenis van de binnenstad
als koop- en zakelijk centrum gunsti
ge parkeermogelijkheden eist. In de
grote steden is dit alleen op ander ni
veau mogelijk, dat wil zeggen of door
parkeergarages of door ondergrondse
parkeerkelders. Op deze wijze kan de
binnenstad zich tegenover de grote win
kelcentra in de buitenwijken handha
ven. Ir. Braun beveelt het bouwen van
parkeergarages door particulier initia
tief aan, maar sluit de particulier uit,
waar het gaat om parkeerkelders onder
openbare wegen of plantsoenen. Het
bouwen van parkeergarages moet door
de steden worden gesteund door het
reserveren van terreinen voor deze ga
rages in de bestemmingsplannen. Ook
moeten gunstige voorwaarden worden
geschapen voor het overdragen van
grond, bestemd voor parkeergarages.
Ook andere financiële steun is moge
lijk.
Ook was ir. Braun van oordeel, dat
grote warenhuizen parkeergarages zou
den moeten bouwen, die meer plaats bie
den dan waartoe zij wettelijk verplicht
zouden zijn. Parkeerkaartjes zouden als
betaling moeten worden aangenomen.
Voor kleinere winkels dacht hij aan
de mogelijkheid een parkeervereniging
te creëren, zodat ook de klanten van
deze bedrijven gratis zouden kunnen
parkeren.
De heer J. Natan, directeur van een
Brusselse parkeergarage concludeerde
dat voor de bouw en een succesvolle
exploitatie van parkeergarages nauwe
samenwerking van initiatiefnemers, fi
nanciers, oliemaatschappijen en exploi
tanten onontbeerlijk is. De heer Natan
had n.l. eerder opgemerkt, dat dc be
langrijkste kredietverleners aan de ex
ploitanten van dergelijke garages de
oliemaatschappijen zijn. De exploitatie
vereist slechts weinig personeel.
Het belangrijkste punt is de plaats,
waar de parkeergarage komt. De beste
plaats is volgens hem bij of in een
gebouw, waarin een warenhuis is ge
vestigd. Vervolgens komen in aanmer
king bioscopen en theaters, hotels en
tenslotte kantoren en woningen. De
grootste aantrekkingskracht wordt al
tijd uitgeoefend door garages in de cen
tra, op geringe loopafstand van de win
kels. Het kan, zo voegde hij er aan toe,
ondanks een gunstige plaats wel drie
tot vijf jaar duren, voordat een garage
rendabel is. De tarieven dienen zo hoog
te zijn, dat alle kosten gedekt worden
en tegelijkertijd zo laag, dat zij aan
vaardbaar zijn voor potentiële klanten.
De Britse ingenieur John Brierley,
werkzaam in Exeter als stedebouwkun-
dige, merkte op, dat het stadium be
reikt is, waarin het aantal verkeerste
kens in het centrum van een stad zo
groot is geworden, dat automobilisten
deze niet allemaal meer in zich kunnen
opnemen en eigenlijk behoefte hebben
aan een navigator.
Spreker pleitte voor een navigator,
die bediend kan worden vanuit een
centraal punt. Hij meende, dat dit zou
kunnen geschieden met behulp van 'n
radiozender, die niet verder reikt dan
de stadsgrenzen. De automobilist zou in
het bezit moeten zijn van een eenvou
dige transistor-ontvanger, waarover hij
bij het naderen van de binnenstad
van minuut tot minuut kan worden ge
ïnformeerd over het verkeer en de par
keermogelijkheden in de stad. Zo zou
de automobilist worden geholpen en
kunnen verkeersopstoppingen worden
verminderd, meende hij.
DEN HAAG B. en W. van Den
Haag zullen zeer binnenkort een voor
stel aan de gemeenteraad voorleggen
waarin een nieuwe huursubsidierege
ling zal worden uitgewerkt, afgestemd
op het inkomen van de bewoner. Den
Haag wil niet wachten op een soortge
lijke rijksregeling, zoals die door minis
ter Schut is aangekondigd.
In afwijking van de te verwachten
rijksregeling wordt in Den Haag gedacht
aan een eigen bijdrage van de huurder
die voor bepaalde lagere inkomensklas
sen rond een zesde of een zevende deel
van het salaris zou komen te liggen.
NEDERWEERT De 44-jarige land
bouwer Piet Willekens uit Weert is dins
dagmiddag doodgebloed nadat een been
grotendeels was afgerukt, toen hij tij
dens het mest strooien op zijn land van
de machine viel en tussen de walsen
terecht kwam. Zijn 11-jarige zoon sloeg
alarm, doch de man overleed binnen
een uur ten gevolge van bloedverlies. Hij
was gehuwd en vader van vier kinderen.
DEN HAAG „Alles zal in het
werk moeten worden gesteld om
onze uitermate waardevolle stads
centra niet alleen ruimtelijk, maar
ook functioneel in stand te houden.
De sleutel daartoe is niet alleen
aantrekkelijkheid, maar ook goede
bereikbaarheid. Tegenover de ver
keersbeperkende maatregelen moe
ten ook maatregelen gesteld wor
den, die de goede bereikbaarheid
van de stadscentra per particuliere
tuto waarborgen".
Dit heeft de voorzitter van de
A.N.W.B. en vice-voorzitter van de
Stichting Weg, ir. F. H. van der
Linde van Sprankhuizen, woensdag
in Den Haag gezegd bij de opening
van de studiedag.
ADVERTENTIE
1612
Leeghwater pompt het Beemster-
meer leeg en schenkt zijn glaasje
"VLEK" vol.
Sinds 1550 gestookt volgens
hetzelfde oude recept.
Een zeer voordelige merkjenever.
ANNO
1550
AMSTERDAM Op de acht pet.
7-jarige obligatielening 1969-2 ten laste
van de Amsterdam Rotterdam Bank N.V.,
is tot een zodanig bedrag ingeschreven,
dat bij de toewijzing een aanzienlijke
reductie zal worden toegepast.
Voor dit stuk vergane glorie zal
het parkeerprobleem spoedig tot
het verleden behoren, maar gisteren
gaf dit stuk onhandelbaar blik, dat
toch óók eens de trots van zijn eige
naar moet zijn geweest, bij het weg
slepen nog grote problemen.
WESTZAAN Ruim 1600 inwoners
van Westzaan, ongeveer 80 procent
van de volwassen bevolking, hebben
hun handtekening gezet onder een
verzoek aan de minister van Binnen
landse Zaken In Westzaan een nieuwe
burgemeester te benoemen.
Westzaan is zonder burgemeester, se*-
dert 15 september, op welke datum de
toenmalige burgemeester in Oostzaan
werd benoemd. In Westzaan vreest
men dat geen nieuwe burgemeester
benoemd zal worden, omdat Westzaan
over enkele jaren wellicht zal deel
uitmaken van de bijna alle Zaange-
meente omvattende Zaanstad.
In Westzaan bestaan momenteel echter
speciale problemen die verband hou
den met de mogelijkheid, dat het zui
delijk dorpsdeel moet worden afge
broken. Het streekplan voor het
Noordzeekanaalgebied heeft de moge
lijkheid voor die afbraak geschapen.
De Westzaners menen, dat zij juist in
deze periode een eigen burgemeester
beslist nodig hebben. Nadat eerder
de gemeenteraad reeds aan de minis
ter heeft gevraagd een nieuwe bur
gemeester te benoemen, hebben nu
dan nog eens ruim 1600 inwoners dat
gedaan. De handtekeningenactie werd
geleid door de belangenvereniging
„De Noordoever", die bestaat sinds de
mogelijkheid van afbraak van het zui
delijk dorpsdeel aan de orde is.
ALMELO De man die zondag zes
jonge boxertjes heeft doodgegooid te
gen een openbaar tollet in Almelo,
heeft zich gemeld.
Hij bekende dat hij de hondjes in een
dronken bui had gedood. Toen hij zich
telefonisch aangaf verkeerde de man
opnieuw onder invloed.
De Amsterdamse wapenhandelaar
Pistolen Paultje had een beloning van
vijfhonderd gulden uitgeloofd voor het
opsporen van de dierenbeul. De Am
sterdammer, die bekend staat als een
groot dierenliefhebber, heeft onlangs
een „mobile brigade" opgericht die op
treedt tegen dierenmishandelaars.
ADVERTENTIE
(en spaart bovendien de maag)
Poeders, tabletten, cachets.
UTRECHT Bij de Nederlandse Spoorwegen is men ernstig verontrust over
het toenemende aantal ongelukken op overwegen. De verkeersdiscipline faalt,
zegt mr. D. Ittmann, chef van de dienst exploitatie van de N.S.
Het aantal doden op overwegen be
droeg tot en met 30 september vijftig
op een totaal van 183 aanrijdingen. Mr.
Ittmann vreest dat het dodencijfer dit
jaar zal stijgen tot zeventig. Hij vindt
ADVERTENTIE
4andpasfa
Behoud van Uw tanden
DEN HAAG Als gevolg van de
onrust in verschillende Ambönese
woonwijken en -oorden in Nederland
de laatste maanden (onder meer kwa
men vechtpartijen voor in Nijverdal,
Teuge. Wierden Assen, Hoogkerk en
Schattenberg) hebben de Molukse
Evangelische Kerk en de Molukse Pro
testantse Noodgemeente onlangs het
initiatief genomen tot het instellen van
een studiegroep/ die door middel van
een kanselboodschap aan alle Molukse
groeperingen en tijdens een algemene
vergadering begin september de onge-
regelheden veroordeelde. De beide ker
ken verklaarde alles toen in het werk
te zullen stellen om de toestand weer
te normaliseren. „Op grond van de nu
bereikte resultaten',, aldus een giste
ren uitgegeven persbericht van de bei
de kerkelijke organisaties „mag wor
den verwacht dat zich in de toekomst
in Nederland geen nieuwe moeilijkhe
den meer tussen bepaalde Zuidmoluk-
se groeperingen zullen voordoen."
ROTTERDAM Een gezin, bestaan
de uit vrouw, man en 8 jonge kinderen,
is gisteravond dakloos geworden door
dat er een korte felle brand hun huis
aan de Kerkedijk in Rotterdam-IJssel-
monde vrijwel helemaal vernielde. De
vrouw en de kinderen - -de man was
niet thuis - konden zich zonder veel
moeite in veiligheid brengen. De brand
is vermoedelijk ontstaan in de kelder
van het huis, tijdens schoonmaakwerk-
zaamheden, waarbij benzine werd ge
bruikt.
WEERT De 11-jarige Corrie Cre-
mers uit Weert is gistermiddag gestikt
onder een hoop zand uit een silo aan de
haven te weert. Hij had met een vriend
je spelenderwijs de klep van een zand-
auto losgemaakt, waardoor de inhoud
op hem stortte. Hoewel de jongen vrij
vlug kon worden bevrijd, bleek hij toch
te zijn overleden.
dat een angstwekkend getal: een „re
cord" sinds 1955, toen er maar liefc'st
713 slachtoffers vielen.
Het maakt in de praktijk weinig uit
of de overwegen wel of niet beveiligd
zijn. De verkeersdeelnemers - aldus
mr. Ittmann - demonstreren in toene
mende mate een neiging tot het nemen
van grote risico's.
Dat valt vooral op bij de met auto
matische halve overwegbomen (ahobs)
beveiligde spoorwegovergangen. Daar
zijn het vooral fietsers, bromfietsers
en voetgangers die de knipperlichten
negeren en al „zigzaggend" een door
gang riskeren. Dat risico nemen was dit
jaar oorzaak van negen doden en drie
gewonden.
Op de met knipperlichten beveiligde
overwegen is het vooral het gemotori
seerde verkeer waaronder de slachtof
fers vallen. Vijftien doden en 21 gewon
den tot en met 30 september.
Mr. Ittmann concludeert: De ver
keersdeelnemers tonen een gebrek aan
verkeersdiscipline. Want wat beteke-
neri 25 tot 27 seconden wachttijd bij
een spoorwegovergang vergeleken bij
de dood of levenslange invaliditeit?
Langer dan 27 seconden duurt name
lijk het wachten bij een beveiligde
overweg nooit. „Volgend jaar", aldus
mr. Ittmann, „wordt de intensiteit van
de treinenloop opgevoerd. En dat bete
kent gewoon: dubbel zo goed uitkij
ken".
DEN HAAG De waardeverhoging van de Duitse mark heeft voor on
verschillende consequenties, die doorlopen tot in het loonzakje van de
derlandse consument. De omvangrijke export naar de Bondsrepubliek krij.
een extra-stimulans nu de Nederlandse goederen voor de Duitser goedkope*
worden, terwijl ons land ook als toeristenland voor de Oosterburen, die hier
nu goedkoper terecht kunnen, aantrekkelijker wordt. Daar staat tegenover dat
de invoer uit Duitsland, in 1968 bijna 27 pet. van het totaal, duurder wordt,
hetgeen wel eens de prijzenpolitiek van minister De Block in ernstige mate
zou kunnen doorkruisen.
Het Centraal Planbureau, dat voor het
komend jaar geen rekening heeft gehou
den met een opwaardering van de
mark, komt er met de voorspelde prijs
stijging van 3.5 in 1970 nü ver naast te
zitten,, tenzij de mark op den duur
weer in waarde daalt of de Nederlandse
gulden in gelijke mate als de mark re
valueert. Nu is, door de vorig jaar no
vember door de Bondsrepubliek uitge
voerde pseudo-revaluatie, de overgang
naar een opwaardering van de mark
voor ons land al enigszins vergemak
kelijkt. De Westduitse export werd toen
belast met een heffing van 4 pet., ter
wijl de invoer daarentegen een subsi
die kreeg van 4 pet. Dit stelsel, dat ui
teraard met dc echte revaluatie wordt
ingetrokken, geldt echter lang niet
voor alle goederen.
De gehele landbouw is er bijvoor
beeld van uitgeschakeld. Zou nu de
mark zodanig revalueren dat de West
duitse goederen in Nederland 4 pet.
duurder worden, dan gaat het prijspeil
van onze totale invoer 1,5 pet. omhoog,
waardoor dan het gemiddelde prijspeil
in ons land in 1970 met 0,2 meer zal
stijgen dan was voorzien. Voor de con
sument betekent, dit dat zo'n extra
prijsstijging invloed zal hebben op de
lonen, die komend jaar reëel (dat wil
zeggen: in koopkracht) volgens de re
gering met 2.5 pet., volgens de SER
zelfs met nog iets meer omhoog moe
ten gaan. Den Haag heeft zijn plannen
hierop afgestemd, en een definitieve re
valuatie van de mark zou deze plannen
volledig in de war kunnen sturen. He
lemaal als de verhoging van de b.t.w.,
voorzien per 1 juli 1970, eveneens tot
een onvoorziene prijsuitschieter leidt.
De Tweede-Kamerleden drs. Berg en
dr. Oele (beiden PvdA) hebben de mi
nister van Financiën schriftelijke ge
vraagd voor.de algemene financiële be
schouwingen aan de Kamer een inzicht
te verschaffen in de gevolgen van het
vrijlaten van de koers van de Duitse
mark in de internationale valutamarkt.
„Aeht de minister nu de Duitse
regering de voorgeschreven overlegpro
cedure blijkbaar niet. heeft gevolgd
het wenselijk en realiseerbaar op korte
terinijh' tót óverleg te komen met zijn
ambtgenoten in de EEG om tot groter
duidelijkheid en rechtszekerheid in de
Europese monetaire en economische
verhoudingen te komen?" zo vragen de
ze Kamerleden.
Zij willen voorts weten wat globaal
de invloed op devNederlandse economie
is van een „hypothetische revaluatie"
van de D-mark van 8 en 12 pet. Voorts
informeren zij er naar welke beleids
maatregelen de regering overweegt
naar aanleiding van de beslissing om
de koers van de D-mark op de vrije
markt tot stand te doen komen.
ROTTERDAM Bij een brand aan
boord van het Nederlandse binnenschip
„Viking" is de 4-jarige Johnny Peder-
sen, het jongste zoontje van de schip
per, om het leven gekomen. Terwijl
de schipper en zijn vrouw even de wal
op waren om een boodschap te doen,
brak plotseling brand uit in de stuur
hut van het binnenschip, waar op dat
moment het jongetje, samen met zijn
1 jaar oudere broertje, aan het spelen
was.
De stuurman van een naast de „Vi
king" liggend schip slaagde erin het
oudste kind uit de vlammen te redden,
maar zijn hulp voor de 4-jarige Johnny
kwam te laat. De „Viking" lag aan de
Maasboulevard in Rotterdam.
k- 3
BRUSSEL/BONN De Westduitse
stap tot bescherming van de eigen land
bouwmarkt zal zeker een chaos aan de
grens tot gevolg hebben, door de enor
me papierwinkel die nu noodzakelijk is
geworden. De Europese landbouwprij
zen worden bereknd in dollars, het
geen inhoudt dat een waardeverhoging
van de mark in wezen prijsverlaging in
't binnenland en dus minder inkomsten
voor de Westduitse boer betekent.
Om dat te compenseren heeft Bonn
besloten de prijzen in het binnenland
te handhaven en heffing te leggen op de
invoer uit de EEG-landen van 5,5 pro
cent. Zonder deze maatregel zouden de
landbouwexporteurs uit de andere EEG-
landen de Westduitse markt met hun
produkten overstromen om „harde"
marken in de wacht te slepen. Het stel
sel van heffingen en subsidies aan de
Franse grens, en dus nu ook aan de
Westduitse grens heeft van het vrije
verkeer van landbouwprodukten in de
EEG weinig heel gelaten.
De gelijke landbouwprijzen in de
„Zes", waarvoor ook de Nederlandse
belastingbetaler in zijn portemonnaie
moest tasten, zal nu weer lang op zich
laten wachten. Het Is weer een stap te
rug op de zo moeizame weg naar prijs-
eenheid in de landbouwsector van de
EEG-landen. De gemeenschappelijke
markt is nu namelijk uiteengevallen in
drie markten, waarop afzonderlijke
prijzen heersen: in Frankrijk zijn deze
lager dan de Europese, in West-Duits
land hoger, terwijl alleen in Italië en de
Benelux nog de Europese prijzen van
kracht zijn.
s -- m
West-Irian. Aan de regering zal daar
in wqrden gevraagd dat Nederland
in de komende Algemene Vergade
ring van de Verenigde Naties het
„resultaat van de daad van vrije
keuze" der Papoeabevolking zal af
wijzen en zal aandringen op een
nieuwe, werkelijk vrije volksstem
ming op een later tijdstip onder af
doende garanties". Aan de handteke
ningenactie zal een actie zijn ge
koppeld voor het verkrijgen van
„directe materiële steun". Het co
mité „West-Irian geen kolonie",
waartoe het initiatief is voortgeko
men uit de stichting „Door de eeuwen
trouw", wil met het uit de actie ver
kregen geld de bestuursleden van
't „vrijheidscomité West-Papua-West
Nieuw Guinea", o.a. de heren N. Jou
we en Z. Sawor, in staat stellen hun
zaak in een aantal landen te beplei
ten. De heer N. Padding van het
actiecomité heeft bij de start van de
i actie gezegd dat hiervoor rond een
half miljoen gulden nodig is. Hij
noemde de actie „Onze laatste kans
als volk van Nederland de Papoea's
i te helpen" zonder wapens de
strijd om hun vrijheid te winnen en
onze nationale schande uit te wissen"
L
ADVERTENTIE