VAN SCHUPPEN Eten onder theedoek V oedseltransporten naar Schupsche Bos Onderzoek van marechaussee op contrabande RUITERWEDSTRIJDEN OP GREBBEBERG Frummel-Optiek Contactlenzen TIMEX TIMEX TIMEX DE MEER ALTIJD succes HEIN Thermospan Controle Schaars mmme I Droogbloemen FLORA HORLOGES HENNY HIENSCH geen parkeerproblemen meer sinds kort kunt u gebruik maken van het parkeerterrein achter hein van schuppen's modezaken plaats voor ruim 80 auto's HOOFDSTRAAT 81 89 VEENENDAAL Organisatie van warme bakkers IJlJ» J v èv WK Ippp Dernier cri uit de mantelmode: Herfsttweed in zwart/wit en veel andere prachtige kleurschakeringen. Van voren getailleerd, 2-rij-sluiting en modieuze kraag, 159- 18* Op en top modern... karakteristiek voor oqze nieuwe kollektie 4ïrrarttfck<_ ALBERT ACHTERBERG rubriekadvertentie Begraf en i sonderneming W. REEDE Reede-Görtemöller HORLOGERIE TOAST MET GEBAKKEN KIPPELEVER „De echte bakker" DONDERDAG 2 OKTOBER 1969 P (door Rik Valkenburg) Over comfort gesproken... Als je een flatje betrekt is er vaak van alles aanwezig. Gaskachel, centrale verwarming, elektrische installaties. Uitgebreid met koelkasten, commu nicatiemiddelen, wascombinatie en noem maar op. Het evolueert maar door. Binnekort een grill of be- stralingsverhitting. In een handom draai een complete maaltijd ge reed. Geen stook en geen voedsel probleem. Alles op rolletjes. Het geld is er blijkbaar ook wel, praktisch ieder heeft werk, dat vol doende gehonoreerd wordt om, al thans niet met stook en eetproble men geconfronteerd te worden. Hoe anders was dat ruim vijftig jaar geleden, toen Nederland ge mobiliseerd was vanwege de eerste wereldoorlog. We lieten ons door de Veenenda- ler R. vertellen, hoe het er toen in ons dorp aan toe ging. In 1917 was er voor de arbeiders niet voldoende werk meer op de D.S. Daarom werd er een groep te werkgesteld in het „Schupsche bos" aan de Berg. Daar was wel het een en ander te doen. Bomen en stompen (stobben) rooien. Dat gaf gelijk brandstof voor de grote oven in de fabriek, die een gapende muil had. Het werkter rein lag vlak bij de schietbaan, die er toen ook reeds was. Een voordeeltje van dit werk in het bos was, dat de arbeiders nogal eens een kruiwagen met hout mee naar huis kregen. Een zeer welkome geste. Stookmateriaal was duur en schaars. De stompen mocht men bijna altijd wel zelf houden. Gespier de armen bewerkten de taaie bon ken tot brandhout, met bijlen en hiepen. Het spreekt, vanzelf dat men in de vroegte lopend naar 't Schulp- sche bos ging. meestal achter een kruiwagen. Al vroeg hoorde men het monotone rolgeluid van de wielen over de Kerkewijk, toen nog met de vele sloten en brugjes en knollen- velden. Velen waren toch gauw een uurtje kwijt met de tocht. Teveel dus om in het schaftuur heen en weer te gaan. Van de traditionele Veenendaalsc warme middagmaaltijd stapten ze echter beslist niet af. Dat. kon niet. Dat lag verankerd in het voorge slacht. 's Middags hoorde je warm te eten...! Er moest dus iets op gevonden worden. Nu zijn ze in Veenendaal al tijd nogal vindingrijk geweest, dus kwam er een, zij het primitieve, op lossing. De heer R.: „Elke huisvrouw, van de mannen die in het Schupsche bos tewerkgesteld waren, bracht zo te gen één uur een pannetje eten bij de portier van D. S. Soms ging het ook wel in een kleine emmer. Hoe dat ging weten de oudere Veenendalers nog wel. De pan werd ingepakt in kranten of doeken en een theedoek completeerde de „thermospan". De theedoek werd dan steevast boven het deksel dichtgeknoopt. Het was een aardig gezicht al die ingekapsel de etenspannen. De geruite theedoe ken decoreerden fleurig en het eten bleef een hele tijd warm. Tja, daar wist men dus vroeger best raad mee. Ik was toen een jongen van 13 jaar. In 1916 was ik op 12-jarige leeftijd op de D.S. gekomen. Met nog een jongen van mijn leeftijd kregen wij dan de opdracht, elke dag deze etenspannen, per kruiwa gen naar genoemd werkterrein aan De Berg te transporteren. We von den het 'n niet onaantrekkelijk kar wei. Je was er een paar uur mee bezig, en die tijd hoefde je althans niet in de fabriek te staan. Als we om 1 uur vertrokken, van af het portiershuisje, waren we plusminus 2 uur bij de arbeiders, waar we dan met gejuich begroet werden. Vanwege de driedelige dag indeling (lange werkdag) was 2 uur toen de Veenendaalse tijd voor de middagpot (later werd dat 12 uur en dat is nu nog zo in de meeste gezinnen). Onderweg maakten we pret en soms holde er nog wel eens een huisvrouw achter ons aan, die te laat was met het pannetje. Als wij de pas er dan ook even extra stevig inzetten, kon je lachen, want ze kermden en schreeuwden dat we wachten moesten... kans het te controleren, want. alles zat dik ingepakt. Zo heel veel bijzon ders zal het niet geweest zijn, want alles was toen, in 1917, praktisch op de bon. Het werd niet zo schaars als in 1940-'45, maar schraalhans was toch wel keukenmeester, wat tenminste vlees en spek betrof. Aardappels en groenten waren hier in Veenendaal, vooral door eigen verbouw, nog wel verkrijgbaar. Ik heb me wel eens verschrikkelijk verbaasd wat som mige naar binnen werkten. Een hal ve emmer vol bijna. Je vroeg je af, waar ze het lieten. Als wij ons vrachtje hadden afge leverd, konden wij weer naar het Veen terug kruien. De pannen na men de mannen natuurlijk zelf mee naar huis, als ze klaar waren met het werk in het bos. De volgende dag konden ze dan weer gevuld worden, om naar de portier gebracht -te worden. Vaak namen we een vrachtje'hout mee op de terugweg. Dat was al vast meegenomen. Aan „braand", zoals men vroeger kortweg brand stof aanduidde, was heel sterk be hoefte ook in de le wereldoorlog! We hadden de man een stuk of twaalf tot vijftien pannen op onze kruiwagen. Of het eten lekker was? Wij kregen onderweg uiteraard geen Onderweg „jatten" we zo hier en daar een paar knollen en rapen. Dat werd in die tijd niet als zonde ge zien, of als stelen. Het was jatten. Pakken wat onder je bereik kwam, als het groeide uit moeder aarde. Heel anders, dan wanneer je van een groentekar iets wegkaapte. Dat was stelen! (Over de juistheid van deze these valt uiteraard te dis cussiëren!) Als ik weer terug was, mocht ik naar huis. Dan was mijn dagtaak ten einde. Dat leek' me wel. Mijn collegaatje moest nog een paar uur doorwerken. Hoe dat precies zat, weet ik niet meer. De volgende dag herhaalde zich weer dezelfde proce dure. Weer met de kruiwagen de Kerkewijk over, langs de mare chaussee-kazerne, waar je, tussen twee haakjes, nog kans liep aange houden te worden, voor controle op contrabande. Want er werd ook in die oorlog flink gesmokkeld, waar tegen het einde streng op toegezien werd, door de overheid...". :<S\ee' RHENEN De rijvereniging „De Grebberulters" verwacht voor de sa mengestelde wedstrijd van zaterdag 4 oktober ongeveer 35 deelnemers, die afkomstig zijn van de „Harslo"-ruiters uit Bennekom. van het streekverband „De Betuwe" en uiteraard van de or ganiserende vereniging zelf. „De pony's komen zaterdag niet aan bod", aldus voorzitter Kleyn, „daar voor hebben we een afzonderlijke rui- terdag in petto. Wie van dressuur houdt kan zaterdagochtend om negen uur al terecht achter de boerderij van mej. Van Straaten van Nes aan de Rhenen- se Nude. Daar worden namelijk de dressuurproeven afgenomen". De heer Kleyn deelde verder nog mede, dat al omstreeks half twee het programma op de berg begint nabij de manege tegenover het militaire kerk hof. „Alle deelnemers rijden de cross country en zodra de eerste binnen is kan er gesprongen worden. Dat spring concours „draait" 4us al wanneer de cross nog aan de gang is, zodat de toe schouwers zich in het geheel niet be hoeven te vervelen. Er zijn weer talrijke prijzen beschik baar, waaronder de zeer oude wissel beker, destijds door de vereniging zelf beschikbaar gesteld en die momenteel in het bezit is van de heer G. J. van Zetten, die er alles op zal zetten om de bokaal te verdedigen". Na afloop worden de prijzen uitge reikt in hotel „De Grebbeberg" (Vol- mer). Wie de ruiterwedstrijden wil be zoeken is welkom; de toegang is ge heel gratis. ADVERTENTIE Als u Beko ziet staan, zit daar een warme bakker achter Éli&i ■pt- Jfc J u$p? VA 'V<. V mm -V., V V V, - |4' Ui S m M ■V* V," Heden heeft de Heere, in volle zekerheid des Ge- loofs, na een smartelijk geduldig gedragen lijden van ons weggenomen, onze innig geliefde zoon, broer, zwager en oom op de leeftijd van 56 jaar. Matth. 11 28. Uit aller naam, J. ACHTERBERG-Budding broers, zusters, zwagers en schoonzusters VEENENDAAL. 30 september 1969 Beatrixstraat 64. De teraardebestelling zal plaats vinden op zater dag 4 oktober 1969 om 12.00 uur op de Algemene Begraafplaats te Veenendaal. Daaraan vooraf zal om 11.00 uur een rouwdienst worden gehouden in het bijgebouw van de Sions- kerk. Gelegenheid tot condoleren 's avonds na 7.30 uur, Beatrixstraat 64. Geen bloemen. KERKEWIJK 17 VEENENDAAL Wilt U geen bril dragen en toch goed zien? Dan kunnen contactlenzen een ideale oplossing voor U zijn. Gaarne geven wij U alle inlichtingen over de mogelijkheden van contactlenzen. Vraag ook naar onze speciale folder. Gespecialiseerd adres voor con tactlenzen: De Rechter-Comm. In het FAILLISSEMENT van J. BROUWER Van Reedeweg 104, Rens- woude heeft bepaald dat de schuldvorderingen uiter lijk op 13 oktober 1969 moe ten zijn ingediend; bij mr. C. J. Raams-Le Heux, Drie- bergsestraatweg 37 te Doorn; dat de verificatie vergadering plaatsvindt op donderdag 30 okt. 1969 te 11.00 uur in het Gerechts gebouw, Hamburgerstr. 28 te Utrecht. De Arrondissementsrecht bank te Utrecht heeft bij vonnis van 24 sept. 1969 FAILLIET verklaard A. C. OOSTERBEEK h.o.n. A.F.O. Apparatenfa- briek Oosterbeek, Molenstr. 8b, Renswoude Rechter- comm. mr. H. Donker; curator mr. C. J. Raams- Le Heux, Driebergsestraat- weg 37, Doorn. ■fr Nü grote sortering Wij maken graag een compositie, passend 'bij uw kamer of hal Onze binders geven U een deskundig advies. BLOEMSIERKUNST 99 Kerkewijk 27 - Veenendaal. MET EEN Hiermede deelt ondergetekende mede, dat de te Amerongen in samenwerking met een be vriende en ervaren collega wordt voortgezet. INDUSTRIEWEG ZUID 14 - AMERONGEN TELEF. 03434—2176 HOOGSTRAAT 8 - VEENENDAAL TEL. 10194 Recept nr. 5 Uitknippen en bewaren. Vier sneetjes wittebrood roosteren. In wat olijfolie levertjes, gesnipperde ui en stukjes ontbijtspek mooi bruin laten bakken. Daarna wat citroenrasp, paprikapoeder, bruine suiker, Worcestershiresaus en tabasco toevoegen en goed warm laten worden. Naar smaak wat zout toevoegen en de gerooster de sneetjes er mee beleggen. Hoofdstraat 8 VEENENDAAL Tel. 12688

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 4