VAN SCHUPPEN
Eten onder theedoek
V oedseltransporten
naar Schupsche Bos
Onderzoek van
marechaussee
op contrabande
RUITERWEDSTRIJDEN
OP GREBBEBERG
Frummel-Optiek
Contactlenzen
TIMEX
TIMEX
TIMEX
DE MEER
ALTIJD succes
HEIN
Thermospan
Controle
Schaars
mmme
I
Droogbloemen
FLORA
HORLOGES
HENNY HIENSCH
geen parkeerproblemen meer
sinds kort kunt u gebruik maken van het parkeerterrein
achter hein van schuppen's modezaken
plaats voor ruim 80 auto's
HOOFDSTRAAT 81 89 VEENENDAAL
Organisatie
van warme bakkers
IJlJ»
J
v èv WK
Ippp
Dernier cri uit de
mantelmode:
Herfsttweed in zwart/wit
en veel andere prachtige
kleurschakeringen.
Van voren getailleerd,
2-rij-sluiting en modieuze
kraag,
159- 18*
Op en top modern...
karakteristiek voor
oqze nieuwe kollektie
4ïrrarttfck<_
ALBERT ACHTERBERG
rubriekadvertentie
Begraf en i sonderneming
W. REEDE
Reede-Görtemöller
HORLOGERIE
TOAST MET GEBAKKEN KIPPELEVER
„De echte bakker"
DONDERDAG 2 OKTOBER 1969
P
(door Rik Valkenburg)
Over comfort gesproken... Als je
een flatje betrekt is er vaak van
alles aanwezig. Gaskachel, centrale
verwarming, elektrische installaties.
Uitgebreid met koelkasten, commu
nicatiemiddelen, wascombinatie en
noem maar op. Het evolueert maar
door. Binnekort een grill of be-
stralingsverhitting. In een handom
draai een complete maaltijd ge
reed. Geen stook en geen voedsel
probleem. Alles op rolletjes.
Het geld is er blijkbaar ook wel,
praktisch ieder heeft werk, dat vol
doende gehonoreerd wordt om, al
thans niet met stook en eetproble
men geconfronteerd te worden.
Hoe anders was dat ruim vijftig
jaar geleden, toen Nederland ge
mobiliseerd was vanwege de eerste
wereldoorlog.
We lieten ons door de Veenenda-
ler R. vertellen, hoe het er toen in
ons dorp aan toe ging.
In 1917 was er voor de arbeiders
niet voldoende werk meer op de
D.S. Daarom werd er een groep te
werkgesteld in het „Schupsche bos"
aan de Berg. Daar was wel het een
en ander te doen.
Bomen en stompen (stobben)
rooien. Dat gaf gelijk brandstof
voor de grote oven in de fabriek, die
een gapende muil had. Het werkter
rein lag vlak bij de schietbaan, die
er toen ook reeds was.
Een voordeeltje van dit werk in
het bos was, dat de arbeiders nogal
eens een kruiwagen met hout mee
naar huis kregen. Een zeer welkome
geste. Stookmateriaal was duur en
schaars. De stompen mocht men
bijna altijd wel zelf houden. Gespier
de armen bewerkten de taaie bon
ken tot brandhout, met bijlen en
hiepen.
Het spreekt, vanzelf dat men
in de vroegte lopend naar 't Schulp-
sche bos ging. meestal achter een
kruiwagen. Al vroeg hoorde men het
monotone rolgeluid van de wielen
over de Kerkewijk, toen nog met de
vele sloten en brugjes en knollen-
velden.
Velen waren toch gauw een uurtje
kwijt met de tocht.
Teveel dus om in het schaftuur
heen en weer te gaan.
Van de traditionele Veenendaalsc
warme middagmaaltijd stapten ze
echter beslist niet af. Dat. kon niet.
Dat lag verankerd in het voorge
slacht. 's Middags hoorde je warm
te eten...!
Er moest dus iets op gevonden
worden. Nu zijn ze in Veenendaal al
tijd nogal vindingrijk geweest, dus
kwam er een, zij het primitieve, op
lossing.
De heer R.: „Elke huisvrouw, van
de mannen die in het Schupsche bos
tewerkgesteld waren, bracht zo te
gen één uur een pannetje eten bij de
portier van D. S. Soms ging het ook
wel in een kleine emmer. Hoe dat
ging weten de oudere Veenendalers
nog wel. De pan werd ingepakt in
kranten of doeken en een theedoek
completeerde de „thermospan". De
theedoek werd dan steevast boven
het deksel dichtgeknoopt. Het was
een aardig gezicht al die ingekapsel
de etenspannen. De geruite theedoe
ken decoreerden fleurig en het eten
bleef een hele tijd warm. Tja, daar
wist men dus vroeger best raad
mee.
Ik was toen een jongen van 13
jaar. In 1916 was ik op 12-jarige
leeftijd op de D.S. gekomen. Met
nog een jongen van mijn leeftijd
kregen wij dan de opdracht, elke
dag deze etenspannen, per kruiwa
gen naar genoemd werkterrein aan
De Berg te transporteren. We von
den het 'n niet onaantrekkelijk kar
wei. Je was er een paar uur mee
bezig, en die tijd hoefde je althans
niet in de fabriek te staan.
Als we om 1 uur vertrokken, van
af het portiershuisje, waren we
plusminus 2 uur bij de arbeiders,
waar we dan met gejuich begroet
werden. Vanwege de driedelige dag
indeling (lange werkdag) was 2 uur
toen de Veenendaalse tijd voor de
middagpot (later werd dat 12
uur en dat is nu nog zo in de meeste
gezinnen).
Onderweg maakten we pret en
soms holde er nog wel eens een
huisvrouw achter ons aan, die te
laat was met het pannetje. Als wij
de pas er dan ook even extra stevig
inzetten, kon je lachen, want ze
kermden en schreeuwden dat we
wachten moesten...
kans het te controleren, want. alles
zat dik ingepakt. Zo heel veel bijzon
ders zal het niet geweest zijn, want
alles was toen, in 1917, praktisch op
de bon.
Het werd niet zo schaars als in
1940-'45, maar schraalhans was toch
wel keukenmeester, wat tenminste
vlees en spek betrof. Aardappels en
groenten waren hier in Veenendaal,
vooral door eigen verbouw, nog wel
verkrijgbaar. Ik heb me wel eens
verschrikkelijk verbaasd wat som
mige naar binnen werkten. Een hal
ve emmer vol bijna.
Je vroeg je af, waar ze het lieten.
Als wij ons vrachtje hadden afge
leverd, konden wij weer naar het
Veen terug kruien. De pannen na
men de mannen natuurlijk zelf mee
naar huis, als ze klaar waren met
het werk in het bos.
De volgende dag konden ze dan
weer gevuld worden, om naar de
portier gebracht -te worden.
Vaak namen we een vrachtje'hout
mee op de terugweg. Dat was al
vast meegenomen. Aan „braand",
zoals men vroeger kortweg brand
stof aanduidde, was heel sterk be
hoefte ook in de le wereldoorlog!
We hadden de man een stuk of
twaalf tot vijftien pannen op onze
kruiwagen. Of het eten lekker was?
Wij kregen onderweg uiteraard geen
Onderweg „jatten" we zo hier en
daar een paar knollen en rapen. Dat
werd in die tijd niet als zonde ge
zien, of als stelen. Het was jatten.
Pakken wat onder je bereik
kwam, als het groeide uit moeder
aarde. Heel anders, dan wanneer je
van een groentekar iets wegkaapte.
Dat was stelen! (Over de juistheid
van deze these valt uiteraard te dis
cussiëren!)
Als ik weer terug was, mocht ik
naar huis. Dan was mijn dagtaak
ten einde. Dat leek' me wel. Mijn
collegaatje moest nog een paar uur
doorwerken. Hoe dat precies zat,
weet ik niet meer. De volgende dag
herhaalde zich weer dezelfde proce
dure. Weer met de kruiwagen de
Kerkewijk over, langs de mare
chaussee-kazerne, waar je, tussen
twee haakjes, nog kans liep aange
houden te worden, voor controle op
contrabande. Want er werd ook in
die oorlog flink gesmokkeld, waar
tegen het einde streng op toegezien
werd, door de overheid...".
:<S\ee'
RHENEN De rijvereniging „De
Grebberulters" verwacht voor de sa
mengestelde wedstrijd van zaterdag 4
oktober ongeveer 35 deelnemers, die
afkomstig zijn van de „Harslo"-ruiters
uit Bennekom. van het streekverband
„De Betuwe" en uiteraard van de or
ganiserende vereniging zelf.
„De pony's komen zaterdag niet aan
bod", aldus voorzitter Kleyn, „daar
voor hebben we een afzonderlijke rui-
terdag in petto. Wie van dressuur houdt
kan zaterdagochtend om negen uur al
terecht achter de boerderij van mej.
Van Straaten van Nes aan de Rhenen-
se Nude. Daar worden namelijk de
dressuurproeven afgenomen".
De heer Kleyn deelde verder nog
mede, dat al omstreeks half twee het
programma op de berg begint nabij de
manege tegenover het militaire kerk
hof.
„Alle deelnemers rijden de cross
country en zodra de eerste binnen is
kan er gesprongen worden. Dat spring
concours „draait" 4us al wanneer de
cross nog aan de gang is, zodat de toe
schouwers zich in het geheel niet be
hoeven te vervelen.
Er zijn weer talrijke prijzen beschik
baar, waaronder de zeer oude wissel
beker, destijds door de vereniging zelf
beschikbaar gesteld en die momenteel
in het bezit is van de heer G. J. van
Zetten, die er alles op zal zetten om de
bokaal te verdedigen".
Na afloop worden de prijzen uitge
reikt in hotel „De Grebbeberg" (Vol-
mer). Wie de ruiterwedstrijden wil be
zoeken is welkom; de toegang is ge
heel gratis.
ADVERTENTIE
Als u Beko
ziet staan, zit daar
een warme bakker
achter
Éli&i
■pt-
Jfc J
u$p?
VA
'V<. V
mm
-V.,
V
V V, - |4'
Ui
S m M
■V*
V,"
Heden heeft de Heere, in volle zekerheid des Ge-
loofs, na een smartelijk geduldig gedragen lijden
van ons weggenomen, onze innig geliefde zoon,
broer, zwager en oom
op de leeftijd van 56 jaar.
Matth. 11 28.
Uit aller naam,
J. ACHTERBERG-Budding
broers, zusters, zwagers
en schoonzusters
VEENENDAAL. 30 september 1969
Beatrixstraat 64.
De teraardebestelling zal plaats vinden op zater
dag 4 oktober 1969 om 12.00 uur op de Algemene
Begraafplaats te Veenendaal.
Daaraan vooraf zal om 11.00 uur een rouwdienst
worden gehouden in het bijgebouw van de Sions-
kerk.
Gelegenheid tot condoleren 's avonds na 7.30 uur,
Beatrixstraat 64.
Geen bloemen.
KERKEWIJK 17 VEENENDAAL
Wilt U geen bril dragen en toch goed
zien? Dan kunnen contactlenzen een
ideale oplossing voor U zijn. Gaarne
geven wij U alle inlichtingen over de
mogelijkheden van contactlenzen. Vraag
ook naar onze speciale folder.
Gespecialiseerd adres voor con
tactlenzen:
De Rechter-Comm. In het
FAILLISSEMENT
van
J. BROUWER
Van Reedeweg 104, Rens-
woude heeft bepaald dat
de schuldvorderingen uiter
lijk op 13 oktober 1969 moe
ten zijn ingediend; bij mr.
C. J. Raams-Le Heux, Drie-
bergsestraatweg 37 te
Doorn; dat de verificatie
vergadering plaatsvindt op
donderdag 30 okt. 1969 te
11.00 uur in het Gerechts
gebouw, Hamburgerstr. 28
te Utrecht.
De Arrondissementsrecht
bank te Utrecht heeft bij
vonnis van 24 sept. 1969
FAILLIET
verklaard
A. C. OOSTERBEEK
h.o.n. A.F.O. Apparatenfa-
briek Oosterbeek, Molenstr.
8b, Renswoude Rechter-
comm. mr. H. Donker;
curator mr. C. J. Raams-
Le Heux, Driebergsestraat-
weg 37, Doorn.
■fr Nü grote sortering
Wij maken graag een
compositie, passend
'bij uw kamer of hal
Onze binders geven U een
deskundig advies.
BLOEMSIERKUNST
99
Kerkewijk 27 - Veenendaal.
MET EEN
Hiermede deelt ondergetekende mede, dat de
te Amerongen in samenwerking met een be
vriende en ervaren collega wordt voortgezet.
INDUSTRIEWEG ZUID 14 - AMERONGEN
TELEF. 03434—2176
HOOGSTRAAT 8 - VEENENDAAL TEL. 10194
Recept nr. 5 Uitknippen en bewaren.
Vier sneetjes wittebrood roosteren. In wat olijfolie
levertjes, gesnipperde ui en stukjes ontbijtspek
mooi bruin laten bakken. Daarna wat citroenrasp,
paprikapoeder, bruine suiker, Worcestershiresaus
en tabasco toevoegen en goed warm laten worden.
Naar smaak wat zout toevoegen en de gerooster
de sneetjes er mee beleggen.
Hoofdstraat 8
VEENENDAAL Tel. 12688