Citroen slaat (o.a. met
de vleugels wat verder uit
Merkenstrijd in Nederland
Fiat naar Brits recept
Autodak als n biljartlaken
met miljoenen kaartjes
De slang van
Alfa Romeo
putto
H. Gerritsen Apeldoorn
AUTOSHOP
Nieuwe modellen
op Parijse salon
Bestsellers
AUTO-VOORDEEL
R 12 en P 304
Simca 1800
AUTORADIO
T. A. WILLEMSEN N.Y.
i Van der Veen bellen
Alle
AUTOACCESSOIRES
GARAGE POPMA
Citroën Automobielen
GARAGE VOLGERS
Hofstraat 119 - Telef. 14377
WIJ VERZEKEREN dagelijks
WIJ FINANCIEREN dagelijks
met een niet-alledaagse service
VERZEKERING?
FINANCIERING? j
Firma DION TIEMESSEN
0 ALGEHELE SCHADEREGELING (met verzekering
of expert)
De Franse automobielfabrieken hebben
nu (tot 12 oktober) hun salon. Deze keer
zorgen Renault en Peugeot voor nieuwighe
den. De Renault 12 en de Peugeot 304, die
al een tijdje klaar stonden, zijn speciaal
voor Parijs gereserveerd. Bij Citroen en
Simca heeft men zich beperkt tot detail-
verbeteringen. Citroën heeft van de succes
volle Ami 8 een breakuitvoering afgeleid
en de DS 21 „Injection" uitgebracht. Vol
gend jaar verwacht men eindelijk weer
eens groot Citroën-nieuws: een kleine mid
denklassewagen, die met een wankelmotor
zowel als met een gewone luchtgekoelde
1.2 liter wordt geleverd. Verder is er een
prestigecoupé met een Maserati-machine
ontwikkeld, waarmee Citroën in de luxe
klasse gaat opereren.
Citroën is 't laatste jaar veel in het
nieuws geweest. Het huwelijk met Fiat
heeft in de autowereld nogal wat opschud
ding veroorzaakt, maar Citroën kan zich
nu in elk geval meer permitteren en pro
jecten verwezenlijken, waarvoor vroeger
geen geld (en geen moed) waren. In Frank
rijk stond Citroën praktisch alleen. Renault
en Peugeot zijn gaan samenwerken en Sim
ca is van de Chryslergroep. Met NSU sloot
Citroën een akkoord over de gemeenschap
pelijke ontwikkeling van een wankelauto,
dat resulteerde in de oprichting van twee
firma's, Comobil en Comotor.
ADVERTENTIE
Alles voor
Auto - Hobby - Tuinsport
Boten en Camping
Grootste en goedkoopste
Autoshop in Gelderland
KONING LODEWIJKLAAN 40
tussen Bosweg en Soerenseweg
Het begint er nu op te lijken dat Citroën
zijn concurrentiepositie gaat verstevigen.
Eerst is men begonnen met een verjonging
van het gamma. Naast de aloude „eend"
kwam de Dyane met een meer genormali
seerd koetswerk en praktischer uitrustings
details. Met de Dyane 6 werd er een snelle
re versie van op de markt gebracht. Daar
na werd de Ami 6 onder handen genomen
om onder de naam Ami 8 een nieuwe start
te maken. De verkoopcijfers tonen aan dat
de bekende 2CV modellen in ons land nog
ongekend populair zijn. Zelfs de lelijke
eend (na de laatste prijsverlaging f 4190)
klimt in de statistieken nog gestadig om
hoog. Tot eind september zijn er dit jaar
een kleine 6000 stuks van verkocht.
De Dyane doet het niet minder goed. Ook
de „moderne" eend is aan 6000 verkochte
exemplaren toegekomen. De Ami boekte
eveneens hogere omzetcijfers, vooral door
toedoen van de nieuwe Ami 8.
De grote Citroëntypen zijn teruggelopen
en vandaar dat in deze serie meer verschei
denheid is gebracht. Tussen de goedkoop
ste D-Spécial (91 pk f 11.995) en de duurste
DS 21 met elektronische benzine-inspuiting
(139 pk f 18.150) liggen vijf verschillende
modellen. Met deze groep, waarvan de ba
sisconceptie al een veertien jaar lang werd
gehandhaafd, is Citroën vertegenwoordigd
in de club van de hogere middenklassers
met oude en nieuwe leden zoals Mercedes,
BMW, Opel, Ford, Volvo, Peugeot e.a.
Tussen de comfortabele toermodellen en
de Ami-serie heeft Citroën echter niets te
bieden. In deze druk bezette ruimte heb
ben de andere Franse constructeurs succes
volle nummers wagens uitgebracht: Renault
16, Peugeot 204, Simca 1100, een sterk drie
tal van de nieuwe Franse school.
In Parijs heeft Renault nu de R 12 en
Peugeot de 304 voorgesteld. De Renault 12
is een geheel nieuw ontwerp, waarvan de
carrosserievorm meer doet denken aan een
vergrote Ford Escort dan aan een model
van de Régie. Renault is echter trouw ge
bleven aan voorwielaandrijving. Onder de
kap zit een 1289 cc 60 SAE pk motor, die de
wagen een top van ongeveer 140 km/uur
geeft. Vering en rijcomfort zijn in de beste
Renault-tradities gehouden. De R 12 is lan
ger dan de R 16. Van bumper tot bumper
meet hij 4.34 meter en 't gewicht is rijklaar
880 kg.
De nieuwe Peugeot 304 is een uitgerekte
204 met een 1288 cc motor die bij 6100 toe
ren 70 SAE-pk levert. De top is 150 km /uur.
De 15 cm, die erbij zijn gekomen, zijn voor
al de koffer ten goede gekomen, die nu een
nuttige inhoud van 382 liter heeft. De 304
is 4.14 meter lang en 1.57 meter breed. Rij
klaar gewicht 915 kg. Het nieuwe model
neemt officieel de plaats in van de 404 Com
fort (goedkope 404), die hegen mille kostte.
De andere Peugeotmodellen ondergingen de
tailverbeteringen.
Poissy heeft zijn 1970-modellen opgewerkt
en speciale zorg besteed aan de Simca 1100,
die vier pk méér, nieuwe, beter gevormde
stoelen en een ander dashbord heeft gekre
gen. Met 60 DIN-pk ligt de topsnelheid nu
bij 145 km/uur. De 1000 Special heeft schijf
remmen oJd de voorwielen en de 1501 Special
een aantrekkelijker instrumentenbord van
imitatiehout.
Volgend jaar verwacht men de nieuwe
Simca 1800, die waarschijnlijk ook met een
2.5 liter zescilinder wordt geleverd. Met dit
grote middenklassemodel gaat Simca het
opnemen tegen de Peugeot 504, Citroën en
de buitenlandse concurrenten van hetzelfde
kaliber. De 1.8 liter Simca haalt met een
kleine 100 pk een topsnelheid van 165-170
km/uur.
ADVERTENTIE
Off. dealer SKODA - ISUZU
Fuutweg 31 Telefoon 33149
De Fiats 500D en 500 Lusso zijn elk 56
gulden duurder geworden. De Fiats 850S,
850 Special en 850 Idroconvert gingen 84
gulden in prijs omhoog. De 124, 124 Spe
cial, 124 Familiale, 125, 125 Special en 125
Idroconvert werden 112 gulden in prijs ver
hoogd.
De Bond van garagehouders de Bovag
heeft opdracht gegeven tot een natio
naal onderzoek naar de relatie tussen au
tomobilist en garagebedrijf. Het resultaat
zal volgend jaar april bekend worden ge
maakt, tijdens de viering van het veertig
jarig bestaan van de Bovag.
De Porsche-afdeling van Pons Automo
bielhandel heeft de Porsche 908 gekocht,
waarmee Porsche dit jaar wereldkampioen
werd. Onder leiding van race-manager Ben
Pon gaan Gijs van Lennep en Toine Heze-
mans er mee rijden. De drie liter achtci
linder motor levert 350 DIN-pk. De wagen
is goed voor 280 km/u.
mrnmm
wmmm.
ADVERTENTIE
GESPECIALISEERD IN
GRONDIG - PHILIPS
VOXSON - REELA
MAniABTRAAT
'm* TBI-WIOB AP«UO°a«p-
Saab gaat in 1970 een 99 maken met
een injectiesysteem en een automatische
transmissie.
Dat wordt de Saab 99 E Automatic. De
E van Einspritz omdat het een Duits
(Bosch) injectiesysteem is, het Automatic
vanwege de Amerikaanse Borg-Warner au
tomaat. De gewone 99 is intussen op wat
detailpunten gewijzigd.
De Vauxhall-afdeling van General Mo
tors zal binnenkort een nieuw model
van de VX 4/90, een uitvoering van de
Victor met een hoger prestatievermogen,
in produktie brengen. De nieuwe wagen
is uitgerust met een 4-cilinder 2-liter-motor
met bovenliggende nokkenas, die met twee
carburateurs 114 rem-PK ontwikkelt. De
VX 4190 wordt in standaard-uitvoering ge
leverd met een 4-v er snelling sbak die van
een nieuwe bediening is voorzien, welke
soepel schakelen garandeert.
De motor van de VX 4/90 heeft een Spe
ciaal in- en uitlaatsysteem, dat de presta
ties ten goede komt. Het uitlaatsysteem
heeft een dubbel uitlaatspruitstuk, een ge-
aluminiseerde knaldemper, alsmede een
speciale ophanging die de geluidsisolatie
bevordert.
Een stuurinrichting met rondsel en tand
heugel, servoremmen schijfremmen
voor en een ophanging met vier schroef-
veren, geven de nieuwe Vauxhall rijkwa-
liteiten die in overeenstemming zijn met
de prestaties. De wagen heeft speciale
,,rostyle"-5 duimswielen met radiaalban-
den in standaarduitvoering.
ADVERTENTIE
mam s
mm
Agent
Chevrolet brengt voor 1970 een nieuw
model uit de „Monte Carlo" Coupé. Ge
bouwd op een wielbasis van 2.95 m is de
wagen 23 cm korter dan een Impala
Coupé en ook 10 cm smaller. Hij heeft
de langste motorkap van het gehele Che
vrolet programma en is op een nieuw
perimeter-chassis-frame opgebouwd. De
wielophanging is met schroefveren rond
om. Er kan uit vijf V8-motoren en 4
transmissies worden gekozen.
De Chevrolets Corvette en Camaro-
modellen blijven tot het einde van 1969
onveranderd: zij zullen volgend jaar door
nieuwe modellen vervangen worden.
Op alle Chevrolet-1970-modellen, zal bij
bestelling van een radio, een in het glas
van de voorruit ingebouwde antenne wor
den gemonteerd. Er bestaat voor deze on
zichtbare antenne niet langer het gevaar
van beschadiging of afbreken, terwijl het
bij een normale antenne optredende wind
geruis dan uitgeschakeld is.
A lfa Romeo heeft een romantisch
en kleurrijk embleem: een
slang die een mannetje opeet en een
groot rood kruis.
De slang als geluksbrenger stamt
uit de Bijbel. Tijdens de tocht door
de woestijn naar het Beloofde Land
werden de Israëlie bezocht door
een slangenplaag. God veranderde
een slang aan de voeten van Mozes
in brons en ieder die naar de bron
zen slang keek, genas meteen van
zijn slangenbeten.
Als symbool voor geluk prijkte de
slang op een van de banieren van de
Milanese kruisvaarders uit de tien
de eeuw. Zij keerden triomfantelijk
terug, met op het slangenbanier een
bruine Saraceen in de bek van de
slang als herinnering aan de over
winning.
Een kleine honderd jaar later
kwam een nieuwe groep Milanese
kruisvaarders thuis met een nieuw
banier: een rood kruis op een wit
veld, ter herinnering aan het plan
ten van de kruisvaardersvlag op de
muren van Jeruzalem door een van
hen.
De beide symbolen voor Milaan
de slang met de Saraceen in de bek
en de kruisvaardersvlag werden
al gauw gecombineerd in één wa
pen. Later, in 1336, kreeg de slang
nog een kroon boven zijn hoofd, een
privilege van de Hertog van Oosten
rijk aan de stad Milaan. Zo bleef
het wapen van de stad tot op de
dag van vandaag.
Tn 1910 werd Alfa gegrondvest. De
naam is een afkorting van Anoni-
ma Lombarda Fabbrica Automobili,
zoiets als de NV Autofabriek Lom-
bardijc. De fabriek werd gevestigd
in Milaan en nam daarom het Mi
lanese stadswapen op in haar em
bleem. Om het stadswapen kwam
een rand met de woorden Alfa en
Milano, gescheiden door tressen van
het Huis van Savoye, ter ere van
de monarchie. (1).
mm
ADVERTENTIE
RIBESLAAN 1 APELDOORN
TEL. 05760—19944*
Zestigduizend korte nylon haartjes zitten
er op elke vierkante centimeter van een
autodak met een Velvetex-bekleding. Het
effect is als van een strak gespannen bil
jartlaken.
Velvetex is een nieuw procédé. Het te
behandelen stuk van de auto wordt afge
plakt en ingesmeerd met lijm. Daarna
wordt de auto geaard. Boven de lijm wordt
dan een soort grote zoutstrooier vol met
nylon vezeltjes, die in de strooier met
elektriciteit worden geladen, op en neer be
wogen.
De vezeltjes vliegen naar de geaarde au
to. Ze schieten door de lijmlaag en slaan
krom tegen de auto. Als de lijm is gehard,
zitten de vezeltjes muurvast.
Automobielbedrijven Sam v. Lingen N.V.
in Houten introduceert het Amerikaanse
procédé in Nederland onder de naam
Brush-Top. De naam slaat natuurlijk op de
daken.
De Velvetex-daken zijn een kwestie van
smaak. Technisch belangwekkend is de mo
gelijkheid om een auto met Velvetex stil
ler te maken. Het spul heeft namelijk goe
de isolerende eigenschappen en laat zich
gemakkelijk aanbrengen in wielkasten, op
de binnenkant van moterkappen, in koffer
bakken, enz.
Het is interessant het aantal automobielen,
dat in het eerste halfjaar van 1969 in Neder
land werd verkocht, eens te vergelijken met
het aantal dat in het eerste halfjaar van
vórig werd verkocht. Hieronder volgt het
lijstje met tussen haakjes de verkoopcijfers
van het eerste halfjaar van 1968:
A.C.: 1 (-); Alfa Romeo: 703 (355); Amphicar:
2 (1); AMC/Rambler: 34 (45); Austin: 4.949
(5.062); Autobianchi: 543 (293); Auto-Union/
ADVERTENTIE
BANDALAAN 17 - TEL. 18028
•••••••••••••••••••••••••«••••••••••«••••••••••••••••••••O
Austin heeft een nieuw model gelan
ceerd, de 1300 GT, welke zowel in Austin
als Morris, versie wordt gebracht. Het
gaat hier om een 4-deurs wagen, met een
accent op sportiviteit, zowel door uiterlijk
als door prestaties. De basis is de popu
laire 1100/1300 waarbij er echter van uit
is gegaan, dat een volledige familie-auto
interessante GT prestaties moest leveren.
De 1300 GT wordt op de voorwielen aan
gedreven door een motor van 1275 cc, met
70 pk bij 6000 t.p.m. De overbrenging ge
schiedt door een transmissie met vier
versnellingen, die volledig is gesynchro
niseerd. Het hogere vermogen werd be
reikt door een nieuw gevormde cilinder-
kop met een hogere compressieverhouding
gewijzigd inlaat- en uitlaatspruitstuk en
het aanbrengen van dubbele S.U. carbu
rateurs.
Enkele door de fabriek opgegeven accel-
leratietijden zijn 0-80 km/u - 9,8 sec 0-
100 km/u - 14,5 see; van 48 tot 80 km/u -
11,07 sec. en van 65 tot 100 km/u - 11.10
sec
ADVERTENTIE
Official F dealer
N.V. AUTOMOBIELBEDRIJF
ASSELSESTRAAT 238 - TEL. 12177
De produktie van de Ford Falcon is
stopgezet. De vrijgekomen produktiecapa-
citeit zal worden gebruikt voor het maken
van Mavericks. Volgend jaar zal de naam
Falcon terugkomen op een nieuwe Ameri
kaanse Ford, die net als de Maverick be
doeld zal zijn om de invoer van Volkswa
gens in Amerika tegen te gaan.
AUTOBIANCHI, deel van het Fiat-
concern, heeft de Fiat-„mini". De au
to gaat Autobianchi A 112 heten, wordt
eind oktober op de autotentoonstelling
van Turijn officieel gelanceerd en komt
meteen daarna in produktie. Als het
een beetje wil komt de A 112 nog in het
komende voorjaar in Nederland op de
markt, voor een prijs in de orde van
50005500 gulden.
Autobinachi volgde het Britse recept:
motor dwars voorin en voorwielaandrij
ving. De motor is een getemde versie
van de 903 cc motor van de Fiat 850
Sport Coupé. De motor levert 44 DIN-
en bezorgt de A 112 een top van 135km
De auto heeft rondom onafhankelijke
-vilophanging schijfremmen vóór trom-
melremmen achter, radiaalbanden in
tandaard-uitvoering en is uitermate
wendbaar. De draaicirkel is 8,8 meter.
De achterbank kan worden wegge-
klapt, zodat er een grote laadruimte
ontstaat, die gemakkelijk bereikbaar is
via de omhoog slaande achterdeur.
ADVERTENTIE
tegen de scherpste prijzen
EERSTE APELDOORNSE
KLEUVER
ASSELSESTRAAT 140 - TEL. 15324
APELDOORN
British Leyland heeft een snellere en
sterkere versie van de Austin 1800 Balan-
za uitgebracht. Het nieuwe type heeft een
S achter de naam erbij gekregen.
De Japanse autofabriek Isuzu heeft een
voorstel van Fiat, om in Japan samen een
fabriek te stichten voor de produktie van
Fiats voor de Japanse markt, afgewimpeld.
De directie meende dat Isuzu daar niet
veel beter van zou worden.
In 1919 werd de noodlijdende fa
briek gereorganiseerd door ir. Nico
la Romeo, die zijn eigen naam aan
de merknaam toevoegde, hetgeen
leidde tot een herzien embleem (2).
In 1925 won een Alfa Romeo P 2
het wereldkampioenschap. De
vreugde daarover werd in het em
bleem tot uiting gebracht door een
dikke gouden lauwerkrans (3). Zo
bleef het embleem tot 1960. Toen
werd de lauwerkrans dunner ge
maakt en werden de tressen ge
stileerd. (4).
D.K.W.: 2.525 (1.501); Barkas: 1 (4); Bentley:
1 (1); Bertone: 13 (-); B.M.W.: 3.224 (3.040);
Bond: 1 (1); Buick: 33 (74); Cadillac: 7 (6);
Chevrolet: 323 (375); Chrysler: 17 (37); Ci
troën: 11.326 (9.418)Commer: 1 (-); D.A.F.:
14.520 (15.154); Daihatsu: 11 (13); Daimler: 0
(2); Datsun: 1.042 (804); Dodge: 125 (187);
Fiat: 23.800 (22.932); Fiat-Abarth: 1 (2); Ford
Did.: 18.391 (15.172); Ford Engeland: 8.418
(12.399); Ford V.S.: 175 (112); Glas: 6 (270);
Goggomobil: 0 (7); Hanemag: 23 (16); Hill-
man: 0 (1); Hino: 0 (12); Honda: 593 (245);
Imperial: 0 (2); Iso Rivolta: 5 (2); Isuzu: 60
(43); Jaguar: 118 (106); Kaiser-Jeep: 0 (1);
Lamborghina: 2 (1); Lancia: 83 (115); Land
rover: 32 (27); Lincoln: 3 (6); Lombardi: 9 (-);
Lotus: 3 (4); Maserati: 0 (3); Matra: 9 (1);
Mazda: 218 (91); Mercedes Benz: 2.523 (2.580);
Mercury: 19 (19); M.G.: 119 (77); Morris:
3.309 (3.425); Neckar: 257 (1.239); Nissan: 0
(8); N.S.U.: 3.745 (4.681); Oldsmobile: 30 (54);
Opel: 26.786 (25.038); Peugeot: 6.863 (6.143);
Plymouth/Valiant: 215 (245); P.M.C.: 4 (40):
Pontiac: 29 (28); Porsche: 52 (40); Reliant:
42 (55); Renault: 12.693 (12.783); Riley: 8 (10);
Rolls Royce: 1 (1); Rover: 156 (98); Saab: 323
(254); Sabra: 0 (2); Scaldia: 427 (593); Siata:
6 (-); Simca: 13.829 (11.981); Skoda: 889 (965);
Sunbeam: 911 (775); Suzuki: 11 (-); Toyota:
1.475 (1.177); Trabant: 335 (627); Triumph: 936
(1.249); Van den Plas-Princess: 1 (5);
Vauxhall: 3.699 (3.615); Vignale: 11 (-); Volga:
0 (3); Volkswagen: 27.768 (25.997); Volvo:
1.523 (1.883); Wartburg: 358 (409); Wolseley:
126 (109); Yalta: 22 (110).
Vanaf de oprichting van de fabriek
tot 1965 werd het embleem eigenlijk
niet ingrijpend veranderd, maar in
dat jaar moest het eraan geloven.
De stilisten hadden behoefte aan een
moderner embleem en stileerden
het kruis, de slang en de Saraceen
(5).
Alle Alfa Romeo's voeren het ou-
de, romantische embleem nog steeds
.nidden-voor. Sommige hebben het
ook achterop, anderen hebben ach
terop het nieuw gestileerde em
bleem. Maar altijd zit de berijder
van een Alfa Romeo tussen twee ge-
luksbrengende slangen.
ADVERTENTIE
40 JAAR SPECIALISATIE in Carrosseriereparatie
Spuiten - Moffelen en Anti-roestbehandeling.
Na uitbreiding van onze apparatuurNu nog meer
het aangewezen adres
0 AAN RIJ DIN GSCHADE (herstellen met de modernste
MEET- en UITDEUK-APPARATUUR)
0 SPUITEN en MOFFELEN (volgens fabrieksmethode.
absoluut juiste kleur, glanshoudend en duurzaamheid)
0 TECTYLEREN (volgens M.L.-methode met originele
Tectyl)
0 40 JAAR ERVARING en, VAKBEKWAAM PERSO
NEEL garanderen u correcte en snelle levering.
APELDOORN - Vlijtseweg 75 - Telefoon 15838.