Citroen slaat (o.a. met de vleugels wat verder uit Merkenstrijd in Nederland Fiat naar Brits recept Autodak als n biljartlaken met miljoenen kaartjes De slang van Alfa Romeo putto H. Gerritsen Apeldoorn AUTOSHOP Nieuwe modellen op Parijse salon Bestsellers AUTO-VOORDEEL R 12 en P 304 Simca 1800 AUTORADIO T. A. WILLEMSEN N.Y. i Van der Veen bellen Alle AUTOACCESSOIRES GARAGE POPMA Citroën Automobielen GARAGE VOLGERS Hofstraat 119 - Telef. 14377 WIJ VERZEKEREN dagelijks WIJ FINANCIEREN dagelijks met een niet-alledaagse service VERZEKERING? FINANCIERING? j Firma DION TIEMESSEN 0 ALGEHELE SCHADEREGELING (met verzekering of expert) De Franse automobielfabrieken hebben nu (tot 12 oktober) hun salon. Deze keer zorgen Renault en Peugeot voor nieuwighe den. De Renault 12 en de Peugeot 304, die al een tijdje klaar stonden, zijn speciaal voor Parijs gereserveerd. Bij Citroen en Simca heeft men zich beperkt tot detail- verbeteringen. Citroën heeft van de succes volle Ami 8 een breakuitvoering afgeleid en de DS 21 „Injection" uitgebracht. Vol gend jaar verwacht men eindelijk weer eens groot Citroën-nieuws: een kleine mid denklassewagen, die met een wankelmotor zowel als met een gewone luchtgekoelde 1.2 liter wordt geleverd. Verder is er een prestigecoupé met een Maserati-machine ontwikkeld, waarmee Citroën in de luxe klasse gaat opereren. Citroën is 't laatste jaar veel in het nieuws geweest. Het huwelijk met Fiat heeft in de autowereld nogal wat opschud ding veroorzaakt, maar Citroën kan zich nu in elk geval meer permitteren en pro jecten verwezenlijken, waarvoor vroeger geen geld (en geen moed) waren. In Frank rijk stond Citroën praktisch alleen. Renault en Peugeot zijn gaan samenwerken en Sim ca is van de Chryslergroep. Met NSU sloot Citroën een akkoord over de gemeenschap pelijke ontwikkeling van een wankelauto, dat resulteerde in de oprichting van twee firma's, Comobil en Comotor. ADVERTENTIE Alles voor Auto - Hobby - Tuinsport Boten en Camping Grootste en goedkoopste Autoshop in Gelderland KONING LODEWIJKLAAN 40 tussen Bosweg en Soerenseweg Het begint er nu op te lijken dat Citroën zijn concurrentiepositie gaat verstevigen. Eerst is men begonnen met een verjonging van het gamma. Naast de aloude „eend" kwam de Dyane met een meer genormali seerd koetswerk en praktischer uitrustings details. Met de Dyane 6 werd er een snelle re versie van op de markt gebracht. Daar na werd de Ami 6 onder handen genomen om onder de naam Ami 8 een nieuwe start te maken. De verkoopcijfers tonen aan dat de bekende 2CV modellen in ons land nog ongekend populair zijn. Zelfs de lelijke eend (na de laatste prijsverlaging f 4190) klimt in de statistieken nog gestadig om hoog. Tot eind september zijn er dit jaar een kleine 6000 stuks van verkocht. De Dyane doet het niet minder goed. Ook de „moderne" eend is aan 6000 verkochte exemplaren toegekomen. De Ami boekte eveneens hogere omzetcijfers, vooral door toedoen van de nieuwe Ami 8. De grote Citroëntypen zijn teruggelopen en vandaar dat in deze serie meer verschei denheid is gebracht. Tussen de goedkoop ste D-Spécial (91 pk f 11.995) en de duurste DS 21 met elektronische benzine-inspuiting (139 pk f 18.150) liggen vijf verschillende modellen. Met deze groep, waarvan de ba sisconceptie al een veertien jaar lang werd gehandhaafd, is Citroën vertegenwoordigd in de club van de hogere middenklassers met oude en nieuwe leden zoals Mercedes, BMW, Opel, Ford, Volvo, Peugeot e.a. Tussen de comfortabele toermodellen en de Ami-serie heeft Citroën echter niets te bieden. In deze druk bezette ruimte heb ben de andere Franse constructeurs succes volle nummers wagens uitgebracht: Renault 16, Peugeot 204, Simca 1100, een sterk drie tal van de nieuwe Franse school. In Parijs heeft Renault nu de R 12 en Peugeot de 304 voorgesteld. De Renault 12 is een geheel nieuw ontwerp, waarvan de carrosserievorm meer doet denken aan een vergrote Ford Escort dan aan een model van de Régie. Renault is echter trouw ge bleven aan voorwielaandrijving. Onder de kap zit een 1289 cc 60 SAE pk motor, die de wagen een top van ongeveer 140 km/uur geeft. Vering en rijcomfort zijn in de beste Renault-tradities gehouden. De R 12 is lan ger dan de R 16. Van bumper tot bumper meet hij 4.34 meter en 't gewicht is rijklaar 880 kg. De nieuwe Peugeot 304 is een uitgerekte 204 met een 1288 cc motor die bij 6100 toe ren 70 SAE-pk levert. De top is 150 km /uur. De 15 cm, die erbij zijn gekomen, zijn voor al de koffer ten goede gekomen, die nu een nuttige inhoud van 382 liter heeft. De 304 is 4.14 meter lang en 1.57 meter breed. Rij klaar gewicht 915 kg. Het nieuwe model neemt officieel de plaats in van de 404 Com fort (goedkope 404), die hegen mille kostte. De andere Peugeotmodellen ondergingen de tailverbeteringen. Poissy heeft zijn 1970-modellen opgewerkt en speciale zorg besteed aan de Simca 1100, die vier pk méér, nieuwe, beter gevormde stoelen en een ander dashbord heeft gekre gen. Met 60 DIN-pk ligt de topsnelheid nu bij 145 km/uur. De 1000 Special heeft schijf remmen oJd de voorwielen en de 1501 Special een aantrekkelijker instrumentenbord van imitatiehout. Volgend jaar verwacht men de nieuwe Simca 1800, die waarschijnlijk ook met een 2.5 liter zescilinder wordt geleverd. Met dit grote middenklassemodel gaat Simca het opnemen tegen de Peugeot 504, Citroën en de buitenlandse concurrenten van hetzelfde kaliber. De 1.8 liter Simca haalt met een kleine 100 pk een topsnelheid van 165-170 km/uur. ADVERTENTIE Off. dealer SKODA - ISUZU Fuutweg 31 Telefoon 33149 De Fiats 500D en 500 Lusso zijn elk 56 gulden duurder geworden. De Fiats 850S, 850 Special en 850 Idroconvert gingen 84 gulden in prijs omhoog. De 124, 124 Spe cial, 124 Familiale, 125, 125 Special en 125 Idroconvert werden 112 gulden in prijs ver hoogd. De Bond van garagehouders de Bovag heeft opdracht gegeven tot een natio naal onderzoek naar de relatie tussen au tomobilist en garagebedrijf. Het resultaat zal volgend jaar april bekend worden ge maakt, tijdens de viering van het veertig jarig bestaan van de Bovag. De Porsche-afdeling van Pons Automo bielhandel heeft de Porsche 908 gekocht, waarmee Porsche dit jaar wereldkampioen werd. Onder leiding van race-manager Ben Pon gaan Gijs van Lennep en Toine Heze- mans er mee rijden. De drie liter achtci linder motor levert 350 DIN-pk. De wagen is goed voor 280 km/u. mrnmm wmmm. ADVERTENTIE GESPECIALISEERD IN GRONDIG - PHILIPS VOXSON - REELA MAniABTRAAT 'm* TBI-WIOB AP«UO°a«p- Saab gaat in 1970 een 99 maken met een injectiesysteem en een automatische transmissie. Dat wordt de Saab 99 E Automatic. De E van Einspritz omdat het een Duits (Bosch) injectiesysteem is, het Automatic vanwege de Amerikaanse Borg-Warner au tomaat. De gewone 99 is intussen op wat detailpunten gewijzigd. De Vauxhall-afdeling van General Mo tors zal binnenkort een nieuw model van de VX 4/90, een uitvoering van de Victor met een hoger prestatievermogen, in produktie brengen. De nieuwe wagen is uitgerust met een 4-cilinder 2-liter-motor met bovenliggende nokkenas, die met twee carburateurs 114 rem-PK ontwikkelt. De VX 4190 wordt in standaard-uitvoering ge leverd met een 4-v er snelling sbak die van een nieuwe bediening is voorzien, welke soepel schakelen garandeert. De motor van de VX 4/90 heeft een Spe ciaal in- en uitlaatsysteem, dat de presta ties ten goede komt. Het uitlaatsysteem heeft een dubbel uitlaatspruitstuk, een ge- aluminiseerde knaldemper, alsmede een speciale ophanging die de geluidsisolatie bevordert. Een stuurinrichting met rondsel en tand heugel, servoremmen schijfremmen voor en een ophanging met vier schroef- veren, geven de nieuwe Vauxhall rijkwa- liteiten die in overeenstemming zijn met de prestaties. De wagen heeft speciale ,,rostyle"-5 duimswielen met radiaalban- den in standaarduitvoering. ADVERTENTIE mam s mm Agent Chevrolet brengt voor 1970 een nieuw model uit de „Monte Carlo" Coupé. Ge bouwd op een wielbasis van 2.95 m is de wagen 23 cm korter dan een Impala Coupé en ook 10 cm smaller. Hij heeft de langste motorkap van het gehele Che vrolet programma en is op een nieuw perimeter-chassis-frame opgebouwd. De wielophanging is met schroefveren rond om. Er kan uit vijf V8-motoren en 4 transmissies worden gekozen. De Chevrolets Corvette en Camaro- modellen blijven tot het einde van 1969 onveranderd: zij zullen volgend jaar door nieuwe modellen vervangen worden. Op alle Chevrolet-1970-modellen, zal bij bestelling van een radio, een in het glas van de voorruit ingebouwde antenne wor den gemonteerd. Er bestaat voor deze on zichtbare antenne niet langer het gevaar van beschadiging of afbreken, terwijl het bij een normale antenne optredende wind geruis dan uitgeschakeld is. A lfa Romeo heeft een romantisch en kleurrijk embleem: een slang die een mannetje opeet en een groot rood kruis. De slang als geluksbrenger stamt uit de Bijbel. Tijdens de tocht door de woestijn naar het Beloofde Land werden de Israëlie bezocht door een slangenplaag. God veranderde een slang aan de voeten van Mozes in brons en ieder die naar de bron zen slang keek, genas meteen van zijn slangenbeten. Als symbool voor geluk prijkte de slang op een van de banieren van de Milanese kruisvaarders uit de tien de eeuw. Zij keerden triomfantelijk terug, met op het slangenbanier een bruine Saraceen in de bek van de slang als herinnering aan de over winning. Een kleine honderd jaar later kwam een nieuwe groep Milanese kruisvaarders thuis met een nieuw banier: een rood kruis op een wit veld, ter herinnering aan het plan ten van de kruisvaardersvlag op de muren van Jeruzalem door een van hen. De beide symbolen voor Milaan de slang met de Saraceen in de bek en de kruisvaardersvlag werden al gauw gecombineerd in één wa pen. Later, in 1336, kreeg de slang nog een kroon boven zijn hoofd, een privilege van de Hertog van Oosten rijk aan de stad Milaan. Zo bleef het wapen van de stad tot op de dag van vandaag. Tn 1910 werd Alfa gegrondvest. De naam is een afkorting van Anoni- ma Lombarda Fabbrica Automobili, zoiets als de NV Autofabriek Lom- bardijc. De fabriek werd gevestigd in Milaan en nam daarom het Mi lanese stadswapen op in haar em bleem. Om het stadswapen kwam een rand met de woorden Alfa en Milano, gescheiden door tressen van het Huis van Savoye, ter ere van de monarchie. (1). mm ADVERTENTIE RIBESLAAN 1 APELDOORN TEL. 05760—19944* Zestigduizend korte nylon haartjes zitten er op elke vierkante centimeter van een autodak met een Velvetex-bekleding. Het effect is als van een strak gespannen bil jartlaken. Velvetex is een nieuw procédé. Het te behandelen stuk van de auto wordt afge plakt en ingesmeerd met lijm. Daarna wordt de auto geaard. Boven de lijm wordt dan een soort grote zoutstrooier vol met nylon vezeltjes, die in de strooier met elektriciteit worden geladen, op en neer be wogen. De vezeltjes vliegen naar de geaarde au to. Ze schieten door de lijmlaag en slaan krom tegen de auto. Als de lijm is gehard, zitten de vezeltjes muurvast. Automobielbedrijven Sam v. Lingen N.V. in Houten introduceert het Amerikaanse procédé in Nederland onder de naam Brush-Top. De naam slaat natuurlijk op de daken. De Velvetex-daken zijn een kwestie van smaak. Technisch belangwekkend is de mo gelijkheid om een auto met Velvetex stil ler te maken. Het spul heeft namelijk goe de isolerende eigenschappen en laat zich gemakkelijk aanbrengen in wielkasten, op de binnenkant van moterkappen, in koffer bakken, enz. Het is interessant het aantal automobielen, dat in het eerste halfjaar van 1969 in Neder land werd verkocht, eens te vergelijken met het aantal dat in het eerste halfjaar van vórig werd verkocht. Hieronder volgt het lijstje met tussen haakjes de verkoopcijfers van het eerste halfjaar van 1968: A.C.: 1 (-); Alfa Romeo: 703 (355); Amphicar: 2 (1); AMC/Rambler: 34 (45); Austin: 4.949 (5.062); Autobianchi: 543 (293); Auto-Union/ ADVERTENTIE BANDALAAN 17 - TEL. 18028 •••••••••••••••••••••••••«••••••••••«••••••••••••••••••••O Austin heeft een nieuw model gelan ceerd, de 1300 GT, welke zowel in Austin als Morris, versie wordt gebracht. Het gaat hier om een 4-deurs wagen, met een accent op sportiviteit, zowel door uiterlijk als door prestaties. De basis is de popu laire 1100/1300 waarbij er echter van uit is gegaan, dat een volledige familie-auto interessante GT prestaties moest leveren. De 1300 GT wordt op de voorwielen aan gedreven door een motor van 1275 cc, met 70 pk bij 6000 t.p.m. De overbrenging ge schiedt door een transmissie met vier versnellingen, die volledig is gesynchro niseerd. Het hogere vermogen werd be reikt door een nieuw gevormde cilinder- kop met een hogere compressieverhouding gewijzigd inlaat- en uitlaatspruitstuk en het aanbrengen van dubbele S.U. carbu rateurs. Enkele door de fabriek opgegeven accel- leratietijden zijn 0-80 km/u - 9,8 sec 0- 100 km/u - 14,5 see; van 48 tot 80 km/u - 11,07 sec. en van 65 tot 100 km/u - 11.10 sec ADVERTENTIE Official F dealer N.V. AUTOMOBIELBEDRIJF ASSELSESTRAAT 238 - TEL. 12177 De produktie van de Ford Falcon is stopgezet. De vrijgekomen produktiecapa- citeit zal worden gebruikt voor het maken van Mavericks. Volgend jaar zal de naam Falcon terugkomen op een nieuwe Ameri kaanse Ford, die net als de Maverick be doeld zal zijn om de invoer van Volkswa gens in Amerika tegen te gaan. AUTOBIANCHI, deel van het Fiat- concern, heeft de Fiat-„mini". De au to gaat Autobianchi A 112 heten, wordt eind oktober op de autotentoonstelling van Turijn officieel gelanceerd en komt meteen daarna in produktie. Als het een beetje wil komt de A 112 nog in het komende voorjaar in Nederland op de markt, voor een prijs in de orde van 50005500 gulden. Autobinachi volgde het Britse recept: motor dwars voorin en voorwielaandrij ving. De motor is een getemde versie van de 903 cc motor van de Fiat 850 Sport Coupé. De motor levert 44 DIN- en bezorgt de A 112 een top van 135km De auto heeft rondom onafhankelijke -vilophanging schijfremmen vóór trom- melremmen achter, radiaalbanden in tandaard-uitvoering en is uitermate wendbaar. De draaicirkel is 8,8 meter. De achterbank kan worden wegge- klapt, zodat er een grote laadruimte ontstaat, die gemakkelijk bereikbaar is via de omhoog slaande achterdeur. ADVERTENTIE tegen de scherpste prijzen EERSTE APELDOORNSE KLEUVER ASSELSESTRAAT 140 - TEL. 15324 APELDOORN British Leyland heeft een snellere en sterkere versie van de Austin 1800 Balan- za uitgebracht. Het nieuwe type heeft een S achter de naam erbij gekregen. De Japanse autofabriek Isuzu heeft een voorstel van Fiat, om in Japan samen een fabriek te stichten voor de produktie van Fiats voor de Japanse markt, afgewimpeld. De directie meende dat Isuzu daar niet veel beter van zou worden. In 1919 werd de noodlijdende fa briek gereorganiseerd door ir. Nico la Romeo, die zijn eigen naam aan de merknaam toevoegde, hetgeen leidde tot een herzien embleem (2). In 1925 won een Alfa Romeo P 2 het wereldkampioenschap. De vreugde daarover werd in het em bleem tot uiting gebracht door een dikke gouden lauwerkrans (3). Zo bleef het embleem tot 1960. Toen werd de lauwerkrans dunner ge maakt en werden de tressen ge stileerd. (4). D.K.W.: 2.525 (1.501); Barkas: 1 (4); Bentley: 1 (1); Bertone: 13 (-); B.M.W.: 3.224 (3.040); Bond: 1 (1); Buick: 33 (74); Cadillac: 7 (6); Chevrolet: 323 (375); Chrysler: 17 (37); Ci troën: 11.326 (9.418)Commer: 1 (-); D.A.F.: 14.520 (15.154); Daihatsu: 11 (13); Daimler: 0 (2); Datsun: 1.042 (804); Dodge: 125 (187); Fiat: 23.800 (22.932); Fiat-Abarth: 1 (2); Ford Did.: 18.391 (15.172); Ford Engeland: 8.418 (12.399); Ford V.S.: 175 (112); Glas: 6 (270); Goggomobil: 0 (7); Hanemag: 23 (16); Hill- man: 0 (1); Hino: 0 (12); Honda: 593 (245); Imperial: 0 (2); Iso Rivolta: 5 (2); Isuzu: 60 (43); Jaguar: 118 (106); Kaiser-Jeep: 0 (1); Lamborghina: 2 (1); Lancia: 83 (115); Land rover: 32 (27); Lincoln: 3 (6); Lombardi: 9 (-); Lotus: 3 (4); Maserati: 0 (3); Matra: 9 (1); Mazda: 218 (91); Mercedes Benz: 2.523 (2.580); Mercury: 19 (19); M.G.: 119 (77); Morris: 3.309 (3.425); Neckar: 257 (1.239); Nissan: 0 (8); N.S.U.: 3.745 (4.681); Oldsmobile: 30 (54); Opel: 26.786 (25.038); Peugeot: 6.863 (6.143); Plymouth/Valiant: 215 (245); P.M.C.: 4 (40): Pontiac: 29 (28); Porsche: 52 (40); Reliant: 42 (55); Renault: 12.693 (12.783); Riley: 8 (10); Rolls Royce: 1 (1); Rover: 156 (98); Saab: 323 (254); Sabra: 0 (2); Scaldia: 427 (593); Siata: 6 (-); Simca: 13.829 (11.981); Skoda: 889 (965); Sunbeam: 911 (775); Suzuki: 11 (-); Toyota: 1.475 (1.177); Trabant: 335 (627); Triumph: 936 (1.249); Van den Plas-Princess: 1 (5); Vauxhall: 3.699 (3.615); Vignale: 11 (-); Volga: 0 (3); Volkswagen: 27.768 (25.997); Volvo: 1.523 (1.883); Wartburg: 358 (409); Wolseley: 126 (109); Yalta: 22 (110). Vanaf de oprichting van de fabriek tot 1965 werd het embleem eigenlijk niet ingrijpend veranderd, maar in dat jaar moest het eraan geloven. De stilisten hadden behoefte aan een moderner embleem en stileerden het kruis, de slang en de Saraceen (5). Alle Alfa Romeo's voeren het ou- de, romantische embleem nog steeds .nidden-voor. Sommige hebben het ook achterop, anderen hebben ach terop het nieuw gestileerde em bleem. Maar altijd zit de berijder van een Alfa Romeo tussen twee ge- luksbrengende slangen. ADVERTENTIE 40 JAAR SPECIALISATIE in Carrosseriereparatie Spuiten - Moffelen en Anti-roestbehandeling. Na uitbreiding van onze apparatuurNu nog meer het aangewezen adres 0 AAN RIJ DIN GSCHADE (herstellen met de modernste MEET- en UITDEUK-APPARATUUR) 0 SPUITEN en MOFFELEN (volgens fabrieksmethode. absoluut juiste kleur, glanshoudend en duurzaamheid) 0 TECTYLEREN (volgens M.L.-methode met originele Tectyl) 0 40 JAAR ERVARING en, VAKBEKWAAM PERSO NEEL garanderen u correcte en snelle levering. APELDOORN - Vlijtseweg 75 - Telefoon 15838.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 14