Vanavond start
„Komt U maar"
Financiële
notities
Schrijvers vragen
waarborgen
tegen cencuur
Orkest Meland op
tournee naar Japan
Foundations komen
naar Nederland
Bezoek bemanning
Apollo-11 aan
Amsterdam op tv
Procedure Nationaal
Songfestival 1970
Reizende expositie
Culturele Raad
Sjoukje en Joan in
één ijsshow
Bod van Mees
en Hope reëel
Doorlichting
Simon de Wit
Achteruitgang
bij Vredestein
RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S
Kareltje Knetter
en de
blauwgeruite kiel
A.K.U. DOET BOD
OP OOSTENRIJKSE
GLANZSTOFF
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
VANAVOND
TELEVISIE
MORGEN
TELEVISIE
T.V. LANGENBERG
VANAVOND
MORGEN
UIT DE KERKEN
Op Ned. bankinstelling
Door Amerikaans bureau
Stijging personeelskosten
Pagina 7
MAANDAÖ 6 OKTOBER 1969
«5
Ik zette het eten op tafel en ik
luisterde, maar ik had een gevoel alsof
ik niet aanwezig was, alsof dit meisje
Meredith waarover ze spraken, niets
met mij te maken had. Ik keek naar
Allison hoe ze haar vork naar haar
mond bracht, haar lippen bewoog en
van opzij naar Chris keek en mijn enige
reactie was een overweldigend gevoel
van verlatenheid. Aan de lange, gastvrije
tafel waren te veel lege plaatsen. Ik had
nu alle extra borden weggehaald, maar
het kwam me voor alsof de tafel op die
plaatsen nog steeds gedekt was. Ik wist
dat Paula op haar bed lag met een
koude, natte handdoek op haar voor
hoofd en dat Tracy bij Wilma was. Maar
waar was Simon?
Ik had hem niet gezien sinds Chris en
hij in deze keuken onenigheid gehad
hadden en de herinnering aan Christo
phers hand een gezwollen striem op
Simons wang geweest was. Was het pas
een paar uur geleden? Hoe kon zoveel
gebeurd zijn in zo'n gering tijdverloop
en hoe kan ik rustig aan deze tafel
blijven zitten eten in zo'n Chris en
Allison luisteren alsof er niets gebeurd
was?
„Kijk niet steeds naar de deur," zei
Allison geamuseerd. Met de punt van
haar servet veegde ze voorzichtig langs
haar lippen.Simon komt niet."
„Dat weet ik nu wel. Ik heb zijn bord
al van tafel gehaald," zei ik vinnig.
„Maar dat maakt geen verschil, is 't
wel? Je kan blijven hopen." Ze
glimlachte en nam een slokje water.
„Kijk niet zo verbaasd, Meredith. Kijk
me niet zo aan met die onschuldige
ogen van je. Denk je nu werkelijk dat ik
niet weet hoe je gevoelens voor Simon
zijn?
„Allison..." Chris verfrommelde zijn
servet en ik zag de aderen op zijn
handen tot dikke koorden opzwellen.
„Laten we ophouden met die onzin,"
zei ze rustig „Ik heb het lang genoeg
verdragen. Zelfs jij moet toegeven,
Chris, dat ik deze komedie met het
uiterste geduld verdragen heb. Wie
proberen we te ontzien? Een getikte
oude vrouw, die je geen toestemming
wil geven om te scheiden? Ik zei alleen
maar tegen Meredith, dat ze een beetje
in de gaten loopt en om je de waarheid
te zeggen, Meredith, als je het precies
wilt weten, kan je aan je luchtkastelen
blijven bouwen en Simon aanbidden
zoveel je wilt. Ik ben niet van plan je
tegen te houden."
„Maar ik ben zeer zeker van plan jou
tegen te houden," zei Chris.
Ik stond op. „Alsjeblieft," zei ik
ontdaan, „o, alsjeblieft..."
„Zie je niet, dat je Meredith van
streek maakt? vroeg Allison liefjes.
„Ik geloof zelfs, dat ze tranen in haar
ogen heeft. Je moet niet zo schreeuwen
in de aanwezigheid van onze Meredith,
Chris. Je maakt haar bang."
Ze had gelijk. Ik was bang. Hier
gebeurde iets, dat ik niet begreep, iets
waarvan ik niet zeker was, dat ik het
wilde begrijpen. Allison bewoog haar
hand en Simons ring fonkelde in het
licht. Onze ogen ontmoetten elkaar en
ik wist dat ze mijn blik gezien had.
„Je begrijpt er niets van, is 't wel?
vroeg ze. „Arme kleine Meredith, die
haar zomer besteedt met het opdiepen
van de familiegeheimen, de begraven
geraamtes van de familie Hedge. Moest
je erg diep graven? Waren de beenderen
schoon gekloven toen je ze vond? Ze
rammelden een beetje, is 't niet zo,
Meredith? Je doet de deur van je kast
open of je loopt te vlug een hoek om en
je hoort alleen maar het rammelen van
de beenderen."
„Voor 't laatst," zei Chris en zijn
vuist kwam met een klap op de tafel.
„Het is voor 't laatst," zei ze. „Geloof
je nu werkelijk dat ik hier voor de rest
van de zomer zou blijven alsof ik hier
voor Simon was, me rustig en dankbaar
gedragend, omdat je uiteindelijk zo
vriendelijk geweesl bent me toestem
ming te geven naar Hedgerow te
komen? Je hebt voldoende je best
gedaan me weg te houden. Je hebt ieder
excuus en elke uitvlucht aangegrepen, is
't niet zo, Chris?
„Paula wil niet in een scheiding
toestemmen en je ziet dus hoe nutte
loos dit alles is, Allison," zei hij
spottend. „Je moet begrijpen, dat ze
me op den duur wel toestemming zal
geven, maar tot het zover is kan ik
niet riskeren Hedgerow te verliezen.
Het staat op haar naam, weet je."
„Wat heb je me alles duidelijk
uitgelegd. Wat heb je me alles zorgvul
dig uitgelegd. Zelfs Simons ridderlijke
gebaar om te beweren, dat ik zijn
geliefde was. Zelfs, dat heb je me
uitgelegd. Hij deed het uit medelijden.
Hij deed het uit liefde, zei je. Hij deed
het voor Paula, voor jou en voor Tracy.
Paula had al genoeg geleden door
Isabelle's dood en Simon had altijd van
je gehouden, altijd gehoopt, dat Paula
en jij bij elkaar zouden blijven. En het
kind? Zou het kind nog weer opnieuw
een scheiding kunnen verwerken? Voor
het kind was het beter als jij en Paula
voorlopig probeerden de schijn op te
houden en dat wist Simon allemaal. En
ik moest mijn medewerking verlenen.
Het was mijn taak, een tijdelijke wel te
verstaan 'alleen maar totdat de zaken
tot rust gekomen zijn, Allison' het
was mijn taak Paula te overtuigen, dat
ik alleen maar op haar lieve zoon uit
was en niet op haar geliefde echtge
noot. En die situatie had zijn voor
delen, was 't niet zo? Denk eens in
Ik was welkom op Hedgerow. Als
Simons verloofde was ik meer dan
welkom op Hedgerow. Het zou zelfs
vreemd geweest zijn als ik niet gekomen
zou zijn. Denk aan al die vragen. Denk
aan de opgetrokken wenkbrauwen in
dit duffe stadje. Wanneer gaat Simon
trouwenO, hebben ze de datum nog
niet vastgesteld? Och, wat jammer. Wat
een gevoelig gebaar van zijn vader om
zijn eigen ring van zijn vinger te
schuiven en hem aan Simon te geven
voor zijn meisje. En wanneer komt'zijn
verloofde naar Hedgerow? Wou je
beweren, dat hij haar de hele zomer in
die warme stad achterlaat?
Ik keek met verbazing naar haar. Ze
sprak snel, koortsachtig, maar zonder
moeite, alsof ze deze regels van te voren
ingestudeerd had, ze van te voren zo
geperfectioneerd en gevormd had, dat
het voor een vijandig gehoor onmoge
lijk zou zijn het onverbiddelijke ritme
te verstoren. Terwijl ze sprak kon ik me
voorstellen, hoe het voor hen geweest
moest zijn. Ik zag Allison in de
omlijsting van Christophers kantoor, de
manier waarop ze glimlachte, de manier
waarop ze liep, Allison, zich bewust van
Chris zodra hij de kamer binnenkwam.
Ik keek nu naar Chris die van de tafel
opstond. Hij ging naar Allison. Hij
schoof de bank terug zodat hij over de
keukenvloer schraapte en trok Allison
overeind. „Zo is 't genoeg," zei hij.
„Het is niet genoeg. Ik ben nog niet
klaar."
„Je vergist je. Je bent volkomen
uitgepraat, Allison," zei hij langzaam.
„Ik ben je bijna dankbaar voor dit
charmante scènetje. Je hebt me heel
wat moeite bespaard. Ik had het je later
willen zeggen als we alleen zouden zijn.
Het was mijn bedoeling heel tactvol te
zijn, maar ik wil dat je weggaat van
Hedgerow."
Haar gezicht verschrompelde. „Waar
over fyeb je het?
(wordt vervolgd)
4240. Drago's machine kruiste onophoudelijk boven
de „vergeten gebieden" van Valeron en vooral daar
waar de hypnose-dragende energiestralen vanuit de
zonnecentrales niet mochten zijn doorgedrongen, wer
den op regelmatige afstanden kleine, lichtmetalen bol
letjes aan valschermpjes afgeworpen. Juist omdat het
de bedoeling was, dat de mensen ze zo gauw mogelijk
vonden, waren zij fel en glanzend gekleurd en ver
spreidden bovendien een serie melodieuze klanken. Er
ging dan ook nauwelijks één verloren. Overal op het
land kon men de bevolking achter het langzaam neer
dalende „speeltuig" zien aanhollen en zodra iemand
een exemplaar te pakken hadden, dromden de nieuwsgie
rigen om hem heen en werden er allerlei gissingen naar
de inhoud gedaan. Het wachten was meestal op een
dappere figuur, die voldoende moed kon opbrengen
om het geheimzinnige ding open te maken...
96. Kalm en beheerst koerste de edele Sir Patrick
met zijn voortrazende schotel op Engeland, aan. Plot
seling klonk er uit een luidspreker boven Tekko's
hoofd een Engelse stem die hen opriep te antwoorden
wie en wat zij waren. Verrast zagen de drie vrienden
elkaar aan en toen Tekko uit het raam keek, zag hij
schuin opzij drie uiterst snelle jachtvliegtuigen op hen
af komen. Hij verwittigde Sir Patrick hiervan en de
ze verminderde zoveel vaart dat zij spoedig waren in
gehaald. Geëscorteerd door de drie Yet vliegtuigen
werd de tocht nu'voortgezet. Dan begon de edele Cou
rage, nadat hij een simpel knopje had omgezet, op
goed geluk door de microfoon te spreken. Hij deelde
mede dat zij de vermiste ontdekkingsreizigers Tekko
Taks en Sir Patrick Courage waren met aan boord
„The famous professor Biberon form France" en dat
zij op weg waren naar huis. Het scheen dat de straal
jagercommandant hen gehoord had, want direct daar
op klonk het in de vliegende schotel „Welcome boys!
Go on to Croydon". Daarna werd het weer stil. De
esquadrillecommandant gaf het door dat de vliegende
schotel gevonden was en dat er koers gezet werd
werd naar Croydon.
HILVERSUM I
18.00 Nws. AVRO: 18.11 Radiojourn.
18.30 Stereo: Eine Nacht in Venedig:
operette van Strauss, uitgevoerd door
Promenade Orkest, Radio Koor en so
listen. 19.30 Nws. RVU: 19.35 Nieuwe
wetenschappelijke gegevens inzake de
aarde. Spr.: Drs. F. W. B. van Eysin-
ga. NOS: 20.05 Komt u maar: gesprek
ken over actuele zaken en lichte mu
ziek. Bond Zonder Naam: 22.20 Vier
jaar bijstandswet, lezing. NOS: 22.30
Nws. 22.40 Mededelingen. 22.55 Stereo:
Jazz in aktie. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in
strumentaal sextet. 18.19 Uitzending
van de Politieke Partij Radikalen. 18.29
Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Litera-
ma: radiokroniek over boeken, schrij
vers en toneel. 19.15 Muziek en dienst.
19.45 Stereo: Metropole orkest en zang
soliste. 20.10 Stereo: Licht vocaal en
semble. 20.25 Op de man af, praatje.
20.30 Stereo: Ludwig van Beethoven,
geboren in 1770, klankbeeld. 21.30 Ste
reo: Lichte grammofoonmuziek. 22.00
Feest op Paron: reportage van feeste
lijkheden t.g.v. het vierde lustrum van
de christelijke schoolgemeenschap te
Paron (Frankrijk). 22.20 Avondoverden
king. 22.30 Nws. 22.40 Voorrang: ar
tistiek voorkeursprogramma. 23.30 Ste
reo: Nederlands Koperkwintet: moder
ne muziek. 23.55-24.00 Nws.
NEDERLAND I
NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal. NCRV: 19.07 Scheeps
jongens van Bontekoe, vervolgverhaal.
19.16 Alleen op weg: familiefeuilleton,
(prod, van Maintenon Films en ORTF).
19.30 Tweekamp, quiz tussen studenten
teams. NOS: 20.00 Journaal. NCRV:
20.20 Actualiteitenrubriek. 20.45 Please
Sir, een luchtige TV-serie. (prod, van
London Weekend Television). 21.25
Kleur: Mijne Heren van de Gerechte,
TV-spel (Dl. I). 22.40 Meisjeskoren
zingen geestelijke liederen. NOS: 22.45
Journaal. TELEAC: 22:50-23.20 Statis
tiek les 2 (herh.).
NEDERLAND II
NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief
programma. VARA: 19.30 Opmaat: ge
varieerd programma. NOS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Coronation Street,
TV-feuilleton. 20.45 Achter het Nieuws.
21.10 Indisch ABC: serie programma's
over historie en samenleving van Ne
derland Indië Indonesië. Dl. I:
Het Rijk Overzee. 22.00 Kleur: Ironside,
TV-film. NOS: 22.50-22.55 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Stereo: Li. gr.muz. 8.00
Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo:
Li. gr.muz. (8.30-8.33 De Groenteman).
8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitge
breide reportage of herh. NOS-pro-
gramma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muz.
uit de Middeleeuwen en Renaissance
(opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters.
10.10 Arbeidsvitaminen: populair ver-
zoekpl.progr. 11.00 Nws. RVU: 11.02
Balletevenementen. Spr.: N. Sickens de
Wal. AVRO: 11.32 Rondom ïl progr.
voor de vrouw. (11.55 Beursberichten).
Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen
ding voor de landbouw. AVRO: 12.40
Toppers van toen (gr), 13.00 Nws. 13.11
Radiojournaal .NOS: 13.30 Spiegel van
België: Muz. en nws. van onze zuider
buren. 14.00 Stereo: Klein Chanson.
14.30 Jazz uit het historisch archief.
AVRO: 15.00 Nederlandse Componis
tenportretten (I). 16.00 Nws. 16.02 In
leiding tot muz.begrip, muzikale lezing.
16.20 Trompet en kerkorgel: moderne
muz. 16.45 Land der Muzen: kunst
kroniek. 17.15 Stereo: Jazz Spectrum.
17.55 Mededelingen.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te gr.muz. met nws. en act. 8.00 Nws.
8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30
Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.35 School
radio. 10.00 Dood en sterven in de Bij
bel, lezing. 10.15 Stereo: Italiaanse ope
rafragmenten. 11.00 Nws. 11.02 Stereo:
operettefragmenten (gr.). 11.15 Voor de
zieken. Plm. 11.55 Mededelingen. KRO:
12.00 Van twaalf tot twee: gev. progr.
(12.22 Wij van het land; 12.26 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30
Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden
maar...) 14.00 Conciliepostbus. 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal
middag-magazine. (16.00 Nws.). 17.00
Overheidsvoorlichting: De tweetalig
heid van de Nederlandse Antillen.
Spr.: H. Habibe. 17.10 Voor de kinde
ren.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03
Een opvallend vrolijk gevarieerde visi
te. (12.00 Nws.). 13.00 Nws. 13.03 Eks-
pres :licht pl.proghr. (14.00 Nws.). 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai: licht pl.progr.
16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: lichtpla-
tenprogr. (17.00-17.02Nws.).
NEDERLAND I
NOS/ NOT: 10.45-12.00 Schooltelevi
sie.
DUITSLAND I
(Regionaal programma: NDR: 18.00
Hafenpolizei, TV-serie. 18.30 Kleur:
Zandmannetje. 18.40 Actualiteiten.
18.55 Sportjournaal. 19.26 Kleur: Lieber
Onkel Bill, TV-serie. 19.59 Programma
overzicht. 18.05 Kleur: Der Western-
Held, TV-film. 18.30 Kleur: Voor de
kleuters. 18.40 Hier und Heute, met
Goedenavond. 19.20 Kleur: Voordracht.
19.30 Kleur: De Klok, film). 20.00 Jour
naal en weerbericht. 20.15 Reportages,
analyses, meningen. 21.00 Kleur: Alles
oder nichts, wedstrijdspel. 21.45 O süsse
Geborgenheit, TV-spel. 22.50 Journaal.
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40
Kleur: Walt Disney-films. 19.10 Kleur:
Süss, aber ein bisschen verrückt, TV-
film. 19.45 Nws. actualiteiten en weer
bericht. 20.15 Kleur: Harlem, waarne-
meningen in een getto. Aansluitend
Nws. 21.00 The Paradise Case, Ameri
kaanse speelfilm. 22.50 Nws. en weer
bericht. 23.00 Kleur: Vier internationa
le korte films.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journaal van gis
teravond. 10.30 Muziekprogr. met kin
deren uit verschillende landen. 11.40
Ein sommertag im Park von Versailles,
film. 12.00 Reportages, analyses, menin
gen. 12.50 Internationaal persoverzicht.
13.00-13.30 Journaal. 16.35 Nws. 16.40
Voor de kinderen. 17.25 Progr. over be
roemde voetbalclubs.
DUITSLAND II
17.30 Nws. en weerbericht. 17.35 Ul-
rich und Ulrike, TV-film.
BRUSSEL De jaarlijkse conferen
tie van de Nederlandse Letteren, die
vrijdag en zaterdag in Antwerpen is
gehouden, heeft zich uitgesproken voor
wettelijke waarborgen in Nederland en
België tegen censuur.
Het is voor de letterkunde van groot
belang, dat alle uitingen, via welk me
dium ook, vrij zijn van preventieve
censuur. Representatieve censuur mag
alleen via de bevoegde rechter moge
lijk zijn. Deze zekerheid dient in de
Nederlandse en Belgische wetgeving te
worden vastgelegd, aldus een der con
clusies waartoe de conferentie onder
voorzitterschap van dr. Garmt Stuive
ling is gekomen.
De conferentie, die de integratie van
het Nederlandse taalgebied wil bevor
deren, heeft zich ook beziggehouden met
het recht van auteurs op vergoeding
als hun boeken door bibliotheken wor
den uitgeleend, de rol van schrijvers
bij het onderwijs op scholen en aan
universiteiten en het aanleggen van 'n
documentatie van de Nederlandse let
terkunde.
De conferentie pleitte voor spoedige
aanpassing van het inkomensniveau
van de auteurs aan de sterk gestegen
kosten van levensonderhoud.
HILVERSUM Het zestien man
sterke orkest van Malando is zaterdag
middag van Schiphol vertrokken. Het
zatl in Japan dertig concerten geven,
waaronder drie voor de televisie. Het
eerste concert op deze toernee van zes
weken wordt bijgewoond door de Japen
se keizerlijke familie.
Op 10, 11 en 12 oktober komt de
Engelse popgroep The Foundations
naar ons land. De groep treed tonder
meer op in Slikkerveer, Culemborg, Til
burg, Zaandam, Den Haag en Weestp.
Vrijdag 10 oktober zijn The Foun
dations ook te zien in het televisiepro
gramma Doebiedoe methun laatste hit
succes „Born to live, born to die".
De NOS-televisie zal donderdag 9 ok
tober van 11.30 tot plm. 12.45 uur via
Nederland 1 een extra uitzending ver
zorgen van een rechtstreekse reportage
van het bezoek dat de bemanning van
de Apollo 11 Neil Armstrong, Edwin
Aldrin en Michael Collins die dag
aan Amsterdam brengt.
Na een rondvaart door de Amster
damse grachten gaan. de astronauten
naar het RAI-gebouw, waar zij een
persconferentie geven en een bezoek
brengen aan de ruimtevaarttentoonstel
ling die daar wordt gehouden. Het ligt
in de bedoeling dat Henk Terlingen
daar een gesprek met hen zal hebben.
De reportage in de RAI wordt in kleur
uitgezonden.
Verslaggevers zijn Ageeth Scherp
huis, Joop van Zijl en Henk Terlingen.
De produktie van dit programma is in
handen van Rudolf Spoor. Wim van
Baarle heeft de regie.
•r
I „Komt u maar!" is de titel van een
nieuw radioprogramma van de N.O.S.
waarvan de eerste uitzending vanavond
te horen is van 20.05 tot 22.20 uur via
Hilversum I.
In het programma, dat voortaan
's maandagsavonds om de veertien da
gen wordt uitgezonden, worden de luis
teraars uitgenodigd om telefonisch of
in één van de vier studio's (Hilversum,
Den Haag, Maastricht of Groningen) te
reageren op problemen van allerlei
aard, die door de makers van het pro
gramma of door de luisteraars zelf aan
de orde worden gesteld. Het gaat om
onderwerpen, waarover velen een oor
deel hebben.
De telefoongesprekken en de reacties
van de luisteraars, die naar de verschil
lende studio's komen, zullen veelvuldig
worden afgewisseld met populaire mu
ziek.
Het programma is opgezet met be
hulp van gegevens uit het continu luis
teronderzoek. De ideeën werden uitge
werkt door een N.O.S.-produktieteam,
bestaande uit Imre Somogyi en Rob van
Velsen (beiden van het programmabu-
I reau radio) en Pip Ausems, socioloog.
Op maandag 7 juli j.l. werd „Komt
1 u maar" bij wijze van proef uitgezon-
den. De luisterdichtheid varieerde van
2.6 tot 2,8 procent (234.000 tot 252.000
luisteraars). De waarderingscijfers wa
ll ren 71 en 74. Op grond van onder meer
I deze gegevens werd besloten om het
programma - zij het op enkele punten
m&mrnn
25. „Daar moet ik het mijne van hebben", mom
pelde smidje Verholen. „Ik ga onmiddellijk naar de
kamer van Foppe Helmstock. Die moet mij maar
eens precies uitleggen hoe het komt dat rustige ho
telgasten 's nachts bijna overvallen of beroofd wor
den. Blijf jij zo lang hier en let op de kiel, Karel
tje". „Goed baas", zei Kareltje en even later
liep de smid al met grote passen door de donkere
gang. In zijn hand droeg hij een flakkerende kaars,
die vreemde schaduwen wierp op de wand. Foppe
Helmstock zelf had het lawaai blijkbaar ook ge
hoord, want toen smidje Verholen er kwam aanlo
pen, opende hij onmiddellijk zijn deur. „Is er
wat aan de hand, meneer Verholen?" vroeg hij ge
jaagd. „En of er wat aan de hand is", antwoord
de de smid bars.
Die verdraaide blauw-geruite kiel! Er is iemaw
bij ons binnen geweest om het ding te stelen.
Was jij dat soms zelf, Foppe? Jij hebt natuur
lijk ook wel begrepen, dat er met die kiel goede
zaakjes te doen zijn..." „Hoe komt u daarbij?"
snoof Foppe verontwaardigd. „Ik ben een eerlijk
hotelhouder. Wat denkt u wel van me?" „Ik
denk niks", antwoordde de smid grimmig. „Ik
vraag alleen en daar kun je op antwoorden met
ja of nee". „Dan antwoord ik met nee", zei
'cppe positief. „Ik weet van niks en ik w; riet
in uw kamer". En juist had Foppe Hein ock
dit gezegd, toen er een snerpende kreet om ulp
door 't hotel klonk. De kreet zwol aan tot het ge
gil van een mens in doodsangst en stier, ^oen
weer weg. „Goeie help! Dat is Kareltje!" hijg
de smidje Verholen. „Kom mee, Foppe! Onraad!"
iets gewijzigd in het seizoen 1969/'70
als twee-wekelijkse uitzending voor de
microfoon te'brengen.
De produktie en de redactie van
„Komt u maar" hebben Pip Ausems,
Imre Somogyi, Rob van Velsen, Jan
Nagel en Phé Wijnbeek. De centrale
presentatie in Hilversum berust bij
Joop van Zijl. De overige presentatoren
zijn: Gerard van den Berg (Groningen),
Fred van Leeuwen (Maastricht) en
Hans Zoet (Den Haag). De eindredac
tie heeft Kees Buurman.
Voor de organisatie van het Nationaal
Songfestival 1970, dat op woensdag 11
februari 1970 in het Congresgebouw in
Den Haag wordt gehouden, is vrijwel
dezelfde procedure vastgesteld als vo
rig jaar.
Aan alle grammofoonplatenmaatschap
pijen wordt het verzoek gericht een of
meer groepen samen te stellen, be
staande uit solist(e), tekstdichter(s)
en componist(en). Deze combinaties
dienen bij voorbaat bereid te zijn aan
de nationale finale mee te werken.
Het is toegestaan in een groep de so-
list(e) te vervangen door een duo en
deze solist(e) of dit duo aan te vullen
met achtergrondbegeleiding van ten
hoogste drie vocalisten of instrumenta
listen.
Een commissie, die o.a. bestaat uit
vertegenwoordigers van de C.C.G.C.
(Commissie Collectieve Grammofoon
platen Campagne), Conamus en de
N.O.S., zal uit de combinaties die door
de platenmaatschappijen worden voor
gesteld, tien groepen kiezen. Deze groe
pen krijgen de opdracht elk drie lied
jes te maken en in te studeren. In to
taal zullen dus maximaal dertig liedjes
worden ingeleverd, afkomstig uit tien
combinaties.
Deze liedjes zullen tijdens twee thea
tervoorstellingen met publiek ten ge
hore worden gebracht. Genoemde com
missie zal dan van elke combinatie het
beste liedje kiezen. Deze twee voorron
den vinden op donderdag 29 en vrijdag
30 januari 1970 plaats in het Grand
Theatre in Amersfoort.
In de nationale finale op 11 februari
1970, die door de NOS-televisie wordt
uitgezonden, worden de tien gekozen
liedjes uitgevoerd. Aan het einde van
de uitzending kiest een internationale
jury het liedje, dat Nederland zal ver
tegenwoordigen op het Eurovisie Song
festival 1970, dat op zaterdag 21 maart
in het Congrescentrum van de RAI in
Amsterdam wordt gehouden.
De regie van de uitzending van de
nationale finale in Den Haag berust bij
Ruud Keers. De regie van de Eurovi
sie-uitzending in Amsterdam wordt ge
voerd door Theo Ordeman. De produk
tie van beide evenementen is in handen
van Rens van Dorth.
ARNHEM In de Rijnzaal van het
Gemeentemuseum te Arnhem gaat vrij
dagmiddag 10 oktober om vier uur de
twaalfde reizende tentoonstelling van
de Culturele Raad voor Gelderland van
start.
De expositie, die „Aarde en vuur" is
genoemd, wordt dan ingeleid en ge
opend door mej. B. R. M. de Neeve,
hoofdconservator van het Museum Boy
mans-Van Beuningen te Rotterdam.
De beide Nederlandse schaatssterren
Sjoukje Dijkstra en Joan Haanappel
zullen binnenkort voor het eerst samen
in eenzelfde show in Nederland te zien
zijn. Zij zijn de hoofdpersonen in de
nieuwe produktie van de Amerikaanse
ijsrevue Holiday on Ice, waarvan op
donderdag 13 november in het RAI-ge
bouw te Amsterdam de Nederlandse
première plaatsheeft.
De show zal van donderdag 13 tot en
met zondag 23 november dagelijks in
de Oosthal van de nieuwe Rai worden
opgevoerd.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Katwijk aan Zee (toez.)
G. H. van Kooten te Delft; te Andel
(N.B.) D. van Vliet te Zetten-Andelst.
Beroepen door de gen. synode als
pred. voor buitengewone werkzaam
heden (zendingspred. voor de arbeid
ten dienste van de Javaanse Chr. Kerk
Gondokusuman) te Djakarta: drs. P. P.
van Lelyveld, kandidaat te Oegstgeest.
Bedankt: voor Ederveen: B. J. Zaal
te IJsselmuiden.
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Oud-Beyerland: A. M.
de Hoogh te Dalfsen.
Aangenomen: naar Nieuw-Amster-
dam: L. C. van Drimmelen te Niawier;
naar Wolvega: A. Schweitzer te Koot
wijkerbroek.
Bedankt: voor Rotterdam-Zuidwijk:
G. H. Homan te Eindhoven.
GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT
Beroepen: te Ommen: B. van Riet te
Bolnes-Slikkerveer.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt: voor Enschede-West: I. de
Bruyne te Rotterdam-C.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Tholen: J. Karens te
Nieuwerkerk.
Bedankt: voor Benthuizen: Chr. v. d.
Poel te Yerseke.
VRIJE EVANG. GEM.
Aangenomen: naar Kampen: B. Sijl
te Winschoten.
BAPTISTEN GEM.
Beroepen: te Nieuw-Weerdinge: P.
Jager, kandidaat te Muntendam.
DEN HAAG In de buitengewone
vergadering van aandeelhouders in de
nv Nederlandse Bankinstelling is uit
voerig gedebatteerd over 't voor en te
gen van het door de bank Mees en Hope
nv uitgebrachte bod. Dit bod, geldig tot
9 oktober, biedt aandeelhouders de mo
gelijkheid hun aandelen van de hand te
doen tegen de koers van 375 pet. Hou
ders van oprichterasbewijzen kunnen
f 42.500 incasseren.
De president-commissaris, de heer A.
Ruys, ontkende dat Mees en Hope met
dit bod een „koopje" heeft willen halen.
„Er is lang en breed over gecijferd.
Er kan niet over gemarchandeerd
worden. Het is naar eer en geweten
uitgebracht".
Een der aandeelhouders had name
lijk te kennen gegeven aan bod van
400 pet. meer aannemelijk te vinden.
Immers, na de bevredigende oplossing
van de kwestie-Duitslands en de ge
wijzigde situatie bij de EMS, ziet de
toekomst van de bankinstelling er nog
zo slecht niet uit. Hij had berekend, dat
een dividend van 13 pet. gedurende vijf
of zes jaar zeker tot de mogelijkheden
behoort, vooral indien men de agio-re
serve uitkeert.
Directeur J. S. van der Kroft, beves
tigde deze mogelijkheid, maar volgens
hem zou dan de pay-out 100 pet. bedra
gen en zouden geen middelen gereser
veerd worden voor toekomstige expan
siemogelijkheden. Zou met dit laatste
wel rekening worden gehouden, dan
komt men al gauw op een dividend van
11 pet., indien de bankinstelling zich
uitsluitend zou beperken tot de exploi
tatie van onroerend goed en kortlopen
de beleggingen.
Hij meende, dat het bod van Mees en
Hope onder de gegeven omstandighe
den niet het beste is, doch wel het
meest redelijke en aanvaardbare.
„Het gaat hier om een deal tussen
aandeelhouders, waarbij het belang
van de NV niet in het geding is". De
heer Van der Kroft wees er ten slotte
nog op, dat de drie groot-aandeelhou
ders zich reeds bereid hebben ver
klaard hun pakketten aandelen tegen de
geboden koers te zullen aanbieden.
(Van onze financiële redactie)
APELDOORN Simon de Wit nv te
Zaandam zal door de Amerikaanse ma-
nagementconsultants Booz, Allen and
Hamilton te Chicago de organisatie en
het beleid Van de vennootschap onder
de loep laten nemen. Dit besluit is ge
nomen in verband met de revolutionai
re veranderingen die ook in de laatste
decennia hun intrede in de detailhandel
hebben gedaan. De detailhandel in le
vensmiddelen zag zich geconfronteerd
met de noodzaak om de vroegere be
dieningswinkels te vervangen door zelf
bedieningswinkels, terwijl het later,
door de veranderde wettelijke bepalin
gen, mogelijk werd een groter assor
timent van artikelen onder één dak te
verkopen, waardoor supermarkten en
shopping-centers zich zo sterk hebben
kunnen ontwikkelen. In de laatste jaren
zette deze ontwikkeling door en in de
strijd om de consument is de verbrui-
kersmarkt een nieuwe verschijnings
vorm. Om al deze redenen heeft men
dan ook besloten om het bedrijf door
voornoemde consultanten te laten door
lichten.
ARNHEM AKU N.V. heeft een
bod in contanten uitgebracht op de nog
niet in haar bezit zijnde aandelen van
de Erste österreichische Glanzstoff-Fa-
brik AG te Wenen. Dit bod wordt ge
daan tegen een koers van 100 en
onder de voorwaarde, dat een voldoende
aantal aandeelhouders hiervan gebruik
maakt.
De AKU bezit momenteel circa 82
van het aandelenkapitaal van deze on
derneming en heeft het besluit tot een
bod op het resterende kapitaal genomen
in het kader van de herstructerering bin_
nen de AKU-groep in een deel van
Europa.
DEN HAAG De resultaten van de
nv Rubberfabriek Vredestein zijn in de
tot dusverre verstreken maanden van
1969 sterk achtergebleven bij die van
de overeenkomstige periode van het
voorgaande jaar. Een duidelijke indi
catie in deze richting werd reeds ge-
gegeven (tijdens de op 13 juni j.l. ge-
houdersvergadering.
De toen gesignaleerde ongunstige fac
toren, zoals de forse stijging van de
personeelskosten en de grondstoffen-
prijzen, gecombineerd met een onder
bezetting in enkele bedrijfsonderdelen
ten gevolge van moeilijkheden in de
personeelsvoorziening, zijn hiervoor in
hoofdzaak verantwoordelijk.
De maatregelen van de Nederlandse
regering op het gebied van de prijzen
hadden eveneens een nadelige invloed
op het resultaat.
Samenvattend kan gesteld ^worden,
dat zoals de situatie zich thans laat
aanzien, de voor de laatste maanden
van het jaar verwachte betere resul
taten onvoldoende zullen zijn om de
eerder in het jaar opgelopen achter
stand goed te maken.