Vanavond start „Komt U maar" Financiële notities Schrijvers vragen waarborgen tegen cencuur Orkest Meland op tournee naar Japan Foundations komen naar Nederland Bezoek bemanning Apollo-11 aan Amsterdam op tv Procedure Nationaal Songfestival 1970 Reizende expositie Culturele Raad Sjoukje en Joan in één ijsshow Bod van Mees en Hope reëel Doorlichting Simon de Wit Achteruitgang bij Vredestein RADIO- en TELEVISIEPROGRAMMA'S Kareltje Knetter en de blauwgeruite kiel A.K.U. DOET BOD OP OOSTENRIJKSE GLANZSTOFF PILOOT STORM TEKKO TAKS VANAVOND TELEVISIE MORGEN TELEVISIE T.V. LANGENBERG VANAVOND MORGEN UIT DE KERKEN Op Ned. bankinstelling Door Amerikaans bureau Stijging personeelskosten Pagina 7 MAANDAÖ 6 OKTOBER 1969 «5 Ik zette het eten op tafel en ik luisterde, maar ik had een gevoel alsof ik niet aanwezig was, alsof dit meisje Meredith waarover ze spraken, niets met mij te maken had. Ik keek naar Allison hoe ze haar vork naar haar mond bracht, haar lippen bewoog en van opzij naar Chris keek en mijn enige reactie was een overweldigend gevoel van verlatenheid. Aan de lange, gastvrije tafel waren te veel lege plaatsen. Ik had nu alle extra borden weggehaald, maar het kwam me voor alsof de tafel op die plaatsen nog steeds gedekt was. Ik wist dat Paula op haar bed lag met een koude, natte handdoek op haar voor hoofd en dat Tracy bij Wilma was. Maar waar was Simon? Ik had hem niet gezien sinds Chris en hij in deze keuken onenigheid gehad hadden en de herinnering aan Christo phers hand een gezwollen striem op Simons wang geweest was. Was het pas een paar uur geleden? Hoe kon zoveel gebeurd zijn in zo'n gering tijdverloop en hoe kan ik rustig aan deze tafel blijven zitten eten in zo'n Chris en Allison luisteren alsof er niets gebeurd was? „Kijk niet steeds naar de deur," zei Allison geamuseerd. Met de punt van haar servet veegde ze voorzichtig langs haar lippen.Simon komt niet." „Dat weet ik nu wel. Ik heb zijn bord al van tafel gehaald," zei ik vinnig. „Maar dat maakt geen verschil, is 't wel? Je kan blijven hopen." Ze glimlachte en nam een slokje water. „Kijk niet zo verbaasd, Meredith. Kijk me niet zo aan met die onschuldige ogen van je. Denk je nu werkelijk dat ik niet weet hoe je gevoelens voor Simon zijn? „Allison..." Chris verfrommelde zijn servet en ik zag de aderen op zijn handen tot dikke koorden opzwellen. „Laten we ophouden met die onzin," zei ze rustig „Ik heb het lang genoeg verdragen. Zelfs jij moet toegeven, Chris, dat ik deze komedie met het uiterste geduld verdragen heb. Wie proberen we te ontzien? Een getikte oude vrouw, die je geen toestemming wil geven om te scheiden? Ik zei alleen maar tegen Meredith, dat ze een beetje in de gaten loopt en om je de waarheid te zeggen, Meredith, als je het precies wilt weten, kan je aan je luchtkastelen blijven bouwen en Simon aanbidden zoveel je wilt. Ik ben niet van plan je tegen te houden." „Maar ik ben zeer zeker van plan jou tegen te houden," zei Chris. Ik stond op. „Alsjeblieft," zei ik ontdaan, „o, alsjeblieft..." „Zie je niet, dat je Meredith van streek maakt? vroeg Allison liefjes. „Ik geloof zelfs, dat ze tranen in haar ogen heeft. Je moet niet zo schreeuwen in de aanwezigheid van onze Meredith, Chris. Je maakt haar bang." Ze had gelijk. Ik was bang. Hier gebeurde iets, dat ik niet begreep, iets waarvan ik niet zeker was, dat ik het wilde begrijpen. Allison bewoog haar hand en Simons ring fonkelde in het licht. Onze ogen ontmoetten elkaar en ik wist dat ze mijn blik gezien had. „Je begrijpt er niets van, is 't wel? vroeg ze. „Arme kleine Meredith, die haar zomer besteedt met het opdiepen van de familiegeheimen, de begraven geraamtes van de familie Hedge. Moest je erg diep graven? Waren de beenderen schoon gekloven toen je ze vond? Ze rammelden een beetje, is 't niet zo, Meredith? Je doet de deur van je kast open of je loopt te vlug een hoek om en je hoort alleen maar het rammelen van de beenderen." „Voor 't laatst," zei Chris en zijn vuist kwam met een klap op de tafel. „Het is voor 't laatst," zei ze. „Geloof je nu werkelijk dat ik hier voor de rest van de zomer zou blijven alsof ik hier voor Simon was, me rustig en dankbaar gedragend, omdat je uiteindelijk zo vriendelijk geweesl bent me toestem ming te geven naar Hedgerow te komen? Je hebt voldoende je best gedaan me weg te houden. Je hebt ieder excuus en elke uitvlucht aangegrepen, is 't niet zo, Chris? „Paula wil niet in een scheiding toestemmen en je ziet dus hoe nutte loos dit alles is, Allison," zei hij spottend. „Je moet begrijpen, dat ze me op den duur wel toestemming zal geven, maar tot het zover is kan ik niet riskeren Hedgerow te verliezen. Het staat op haar naam, weet je." „Wat heb je me alles duidelijk uitgelegd. Wat heb je me alles zorgvul dig uitgelegd. Zelfs Simons ridderlijke gebaar om te beweren, dat ik zijn geliefde was. Zelfs, dat heb je me uitgelegd. Hij deed het uit medelijden. Hij deed het uit liefde, zei je. Hij deed het voor Paula, voor jou en voor Tracy. Paula had al genoeg geleden door Isabelle's dood en Simon had altijd van je gehouden, altijd gehoopt, dat Paula en jij bij elkaar zouden blijven. En het kind? Zou het kind nog weer opnieuw een scheiding kunnen verwerken? Voor het kind was het beter als jij en Paula voorlopig probeerden de schijn op te houden en dat wist Simon allemaal. En ik moest mijn medewerking verlenen. Het was mijn taak, een tijdelijke wel te verstaan 'alleen maar totdat de zaken tot rust gekomen zijn, Allison' het was mijn taak Paula te overtuigen, dat ik alleen maar op haar lieve zoon uit was en niet op haar geliefde echtge noot. En die situatie had zijn voor delen, was 't niet zo? Denk eens in Ik was welkom op Hedgerow. Als Simons verloofde was ik meer dan welkom op Hedgerow. Het zou zelfs vreemd geweest zijn als ik niet gekomen zou zijn. Denk aan al die vragen. Denk aan de opgetrokken wenkbrauwen in dit duffe stadje. Wanneer gaat Simon trouwenO, hebben ze de datum nog niet vastgesteld? Och, wat jammer. Wat een gevoelig gebaar van zijn vader om zijn eigen ring van zijn vinger te schuiven en hem aan Simon te geven voor zijn meisje. En wanneer komt'zijn verloofde naar Hedgerow? Wou je beweren, dat hij haar de hele zomer in die warme stad achterlaat? Ik keek met verbazing naar haar. Ze sprak snel, koortsachtig, maar zonder moeite, alsof ze deze regels van te voren ingestudeerd had, ze van te voren zo geperfectioneerd en gevormd had, dat het voor een vijandig gehoor onmoge lijk zou zijn het onverbiddelijke ritme te verstoren. Terwijl ze sprak kon ik me voorstellen, hoe het voor hen geweest moest zijn. Ik zag Allison in de omlijsting van Christophers kantoor, de manier waarop ze glimlachte, de manier waarop ze liep, Allison, zich bewust van Chris zodra hij de kamer binnenkwam. Ik keek nu naar Chris die van de tafel opstond. Hij ging naar Allison. Hij schoof de bank terug zodat hij over de keukenvloer schraapte en trok Allison overeind. „Zo is 't genoeg," zei hij. „Het is niet genoeg. Ik ben nog niet klaar." „Je vergist je. Je bent volkomen uitgepraat, Allison," zei hij langzaam. „Ik ben je bijna dankbaar voor dit charmante scènetje. Je hebt me heel wat moeite bespaard. Ik had het je later willen zeggen als we alleen zouden zijn. Het was mijn bedoeling heel tactvol te zijn, maar ik wil dat je weggaat van Hedgerow." Haar gezicht verschrompelde. „Waar over fyeb je het? (wordt vervolgd) 4240. Drago's machine kruiste onophoudelijk boven de „vergeten gebieden" van Valeron en vooral daar waar de hypnose-dragende energiestralen vanuit de zonnecentrales niet mochten zijn doorgedrongen, wer den op regelmatige afstanden kleine, lichtmetalen bol letjes aan valschermpjes afgeworpen. Juist omdat het de bedoeling was, dat de mensen ze zo gauw mogelijk vonden, waren zij fel en glanzend gekleurd en ver spreidden bovendien een serie melodieuze klanken. Er ging dan ook nauwelijks één verloren. Overal op het land kon men de bevolking achter het langzaam neer dalende „speeltuig" zien aanhollen en zodra iemand een exemplaar te pakken hadden, dromden de nieuwsgie rigen om hem heen en werden er allerlei gissingen naar de inhoud gedaan. Het wachten was meestal op een dappere figuur, die voldoende moed kon opbrengen om het geheimzinnige ding open te maken... 96. Kalm en beheerst koerste de edele Sir Patrick met zijn voortrazende schotel op Engeland, aan. Plot seling klonk er uit een luidspreker boven Tekko's hoofd een Engelse stem die hen opriep te antwoorden wie en wat zij waren. Verrast zagen de drie vrienden elkaar aan en toen Tekko uit het raam keek, zag hij schuin opzij drie uiterst snelle jachtvliegtuigen op hen af komen. Hij verwittigde Sir Patrick hiervan en de ze verminderde zoveel vaart dat zij spoedig waren in gehaald. Geëscorteerd door de drie Yet vliegtuigen werd de tocht nu'voortgezet. Dan begon de edele Cou rage, nadat hij een simpel knopje had omgezet, op goed geluk door de microfoon te spreken. Hij deelde mede dat zij de vermiste ontdekkingsreizigers Tekko Taks en Sir Patrick Courage waren met aan boord „The famous professor Biberon form France" en dat zij op weg waren naar huis. Het scheen dat de straal jagercommandant hen gehoord had, want direct daar op klonk het in de vliegende schotel „Welcome boys! Go on to Croydon". Daarna werd het weer stil. De esquadrillecommandant gaf het door dat de vliegende schotel gevonden was en dat er koers gezet werd werd naar Croydon. HILVERSUM I 18.00 Nws. AVRO: 18.11 Radiojourn. 18.30 Stereo: Eine Nacht in Venedig: operette van Strauss, uitgevoerd door Promenade Orkest, Radio Koor en so listen. 19.30 Nws. RVU: 19.35 Nieuwe wetenschappelijke gegevens inzake de aarde. Spr.: Drs. F. W. B. van Eysin- ga. NOS: 20.05 Komt u maar: gesprek ken over actuele zaken en lichte mu ziek. Bond Zonder Naam: 22.20 Vier jaar bijstandswet, lezing. NOS: 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. 22.55 Stereo: Jazz in aktie. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 18.19 Uitzending van de Politieke Partij Radikalen. 18.29 Nws. 18.41 Actualiteiten. 19.00 Litera- ma: radiokroniek over boeken, schrij vers en toneel. 19.15 Muziek en dienst. 19.45 Stereo: Metropole orkest en zang soliste. 20.10 Stereo: Licht vocaal en semble. 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo: Ludwig van Beethoven, geboren in 1770, klankbeeld. 21.30 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek. 22.00 Feest op Paron: reportage van feeste lijkheden t.g.v. het vierde lustrum van de christelijke schoolgemeenschap te Paron (Frankrijk). 22.20 Avondoverden king. 22.30 Nws. 22.40 Voorrang: ar tistiek voorkeursprogramma. 23.30 Ste reo: Nederlands Koperkwintet: moder ne muziek. 23.55-24.00 Nws. NEDERLAND I NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. NCRV: 19.07 Scheeps jongens van Bontekoe, vervolgverhaal. 19.16 Alleen op weg: familiefeuilleton, (prod, van Maintenon Films en ORTF). 19.30 Tweekamp, quiz tussen studenten teams. NOS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Actualiteitenrubriek. 20.45 Please Sir, een luchtige TV-serie. (prod, van London Weekend Television). 21.25 Kleur: Mijne Heren van de Gerechte, TV-spel (Dl. I). 22.40 Meisjeskoren zingen geestelijke liederen. NOS: 22.45 Journaal. TELEAC: 22:50-23.20 Statis tiek les 2 (herh.). NEDERLAND II NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief programma. VARA: 19.30 Opmaat: ge varieerd programma. NOS: 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Coronation Street, TV-feuilleton. 20.45 Achter het Nieuws. 21.10 Indisch ABC: serie programma's over historie en samenleving van Ne derland Indië Indonesië. Dl. I: Het Rijk Overzee. 22.00 Kleur: Ironside, TV-film. NOS: 22.50-22.55 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Li. gr.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Li. gr.muz. (8.30-8.33 De Groenteman). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitge breide reportage of herh. NOS-pro- gramma. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muz. uit de Middeleeuwen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair ver- zoekpl.progr. 11.00 Nws. RVU: 11.02 Balletevenementen. Spr.: N. Sickens de Wal. AVRO: 11.32 Rondom ïl progr. voor de vrouw. (11.55 Beursberichten). Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzen ding voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr), 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal .NOS: 13.30 Spiegel van België: Muz. en nws. van onze zuider buren. 14.00 Stereo: Klein Chanson. 14.30 Jazz uit het historisch archief. AVRO: 15.00 Nederlandse Componis tenportretten (I). 16.00 Nws. 16.02 In leiding tot muz.begrip, muzikale lezing. 16.20 Trompet en kerkorgel: moderne muz. 16.45 Land der Muzen: kunst kroniek. 17.15 Stereo: Jazz Spectrum. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich te gr.muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Stereo: Gewijde muz. (gr.). 8.30 Nws. 8.32 Voor de vrouw. 9.35 School radio. 10.00 Dood en sterven in de Bij bel, lezing. 10.15 Stereo: Italiaanse ope rafragmenten. 11.00 Nws. 11.02 Stereo: operettefragmenten (gr.). 11.15 Voor de zieken. Plm. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gev. progr. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nws.; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar...) 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-magazine. (16.00 Nws.). 17.00 Overheidsvoorlichting: De tweetalig heid van de Nederlandse Antillen. Spr.: H. Habibe. 17.10 Voor de kinde ren. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00 Nws.). 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevarieerde visi te. (12.00 Nws.). 13.00 Nws. 13.03 Eks- pres :licht pl.proghr. (14.00 Nws.). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai: licht pl.progr. 16.00 Nws. 16.03-18.00 Mix: lichtpla- tenprogr. (17.00-17.02Nws.). NEDERLAND I NOS/ NOT: 10.45-12.00 Schooltelevi sie. DUITSLAND I (Regionaal programma: NDR: 18.00 Hafenpolizei, TV-serie. 18.30 Kleur: Zandmannetje. 18.40 Actualiteiten. 18.55 Sportjournaal. 19.26 Kleur: Lieber Onkel Bill, TV-serie. 19.59 Programma overzicht. 18.05 Kleur: Der Western- Held, TV-film. 18.30 Kleur: Voor de kleuters. 18.40 Hier und Heute, met Goedenavond. 19.20 Kleur: Voordracht. 19.30 Kleur: De Klok, film). 20.00 Jour naal en weerbericht. 20.15 Reportages, analyses, meningen. 21.00 Kleur: Alles oder nichts, wedstrijdspel. 21.45 O süsse Geborgenheit, TV-spel. 22.50 Journaal. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40 Kleur: Walt Disney-films. 19.10 Kleur: Süss, aber ein bisschen verrückt, TV- film. 19.45 Nws. actualiteiten en weer bericht. 20.15 Kleur: Harlem, waarne- meningen in een getto. Aansluitend Nws. 21.00 The Paradise Case, Ameri kaanse speelfilm. 22.50 Nws. en weer bericht. 23.00 Kleur: Vier internationa le korte films. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journaal van gis teravond. 10.30 Muziekprogr. met kin deren uit verschillende landen. 11.40 Ein sommertag im Park von Versailles, film. 12.00 Reportages, analyses, menin gen. 12.50 Internationaal persoverzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 Nws. 16.40 Voor de kinderen. 17.25 Progr. over be roemde voetbalclubs. DUITSLAND II 17.30 Nws. en weerbericht. 17.35 Ul- rich und Ulrike, TV-film. BRUSSEL De jaarlijkse conferen tie van de Nederlandse Letteren, die vrijdag en zaterdag in Antwerpen is gehouden, heeft zich uitgesproken voor wettelijke waarborgen in Nederland en België tegen censuur. Het is voor de letterkunde van groot belang, dat alle uitingen, via welk me dium ook, vrij zijn van preventieve censuur. Representatieve censuur mag alleen via de bevoegde rechter moge lijk zijn. Deze zekerheid dient in de Nederlandse en Belgische wetgeving te worden vastgelegd, aldus een der con clusies waartoe de conferentie onder voorzitterschap van dr. Garmt Stuive ling is gekomen. De conferentie, die de integratie van het Nederlandse taalgebied wil bevor deren, heeft zich ook beziggehouden met het recht van auteurs op vergoeding als hun boeken door bibliotheken wor den uitgeleend, de rol van schrijvers bij het onderwijs op scholen en aan universiteiten en het aanleggen van 'n documentatie van de Nederlandse let terkunde. De conferentie pleitte voor spoedige aanpassing van het inkomensniveau van de auteurs aan de sterk gestegen kosten van levensonderhoud. HILVERSUM Het zestien man sterke orkest van Malando is zaterdag middag van Schiphol vertrokken. Het zatl in Japan dertig concerten geven, waaronder drie voor de televisie. Het eerste concert op deze toernee van zes weken wordt bijgewoond door de Japen se keizerlijke familie. Op 10, 11 en 12 oktober komt de Engelse popgroep The Foundations naar ons land. De groep treed tonder meer op in Slikkerveer, Culemborg, Til burg, Zaandam, Den Haag en Weestp. Vrijdag 10 oktober zijn The Foun dations ook te zien in het televisiepro gramma Doebiedoe methun laatste hit succes „Born to live, born to die". De NOS-televisie zal donderdag 9 ok tober van 11.30 tot plm. 12.45 uur via Nederland 1 een extra uitzending ver zorgen van een rechtstreekse reportage van het bezoek dat de bemanning van de Apollo 11 Neil Armstrong, Edwin Aldrin en Michael Collins die dag aan Amsterdam brengt. Na een rondvaart door de Amster damse grachten gaan. de astronauten naar het RAI-gebouw, waar zij een persconferentie geven en een bezoek brengen aan de ruimtevaarttentoonstel ling die daar wordt gehouden. Het ligt in de bedoeling dat Henk Terlingen daar een gesprek met hen zal hebben. De reportage in de RAI wordt in kleur uitgezonden. Verslaggevers zijn Ageeth Scherp huis, Joop van Zijl en Henk Terlingen. De produktie van dit programma is in handen van Rudolf Spoor. Wim van Baarle heeft de regie. •r I „Komt u maar!" is de titel van een nieuw radioprogramma van de N.O.S. waarvan de eerste uitzending vanavond te horen is van 20.05 tot 22.20 uur via Hilversum I. In het programma, dat voortaan 's maandagsavonds om de veertien da gen wordt uitgezonden, worden de luis teraars uitgenodigd om telefonisch of in één van de vier studio's (Hilversum, Den Haag, Maastricht of Groningen) te reageren op problemen van allerlei aard, die door de makers van het pro gramma of door de luisteraars zelf aan de orde worden gesteld. Het gaat om onderwerpen, waarover velen een oor deel hebben. De telefoongesprekken en de reacties van de luisteraars, die naar de verschil lende studio's komen, zullen veelvuldig worden afgewisseld met populaire mu ziek. Het programma is opgezet met be hulp van gegevens uit het continu luis teronderzoek. De ideeën werden uitge werkt door een N.O.S.-produktieteam, bestaande uit Imre Somogyi en Rob van Velsen (beiden van het programmabu- I reau radio) en Pip Ausems, socioloog. Op maandag 7 juli j.l. werd „Komt 1 u maar" bij wijze van proef uitgezon- den. De luisterdichtheid varieerde van 2.6 tot 2,8 procent (234.000 tot 252.000 luisteraars). De waarderingscijfers wa ll ren 71 en 74. Op grond van onder meer I deze gegevens werd besloten om het programma - zij het op enkele punten m&mrnn 25. „Daar moet ik het mijne van hebben", mom pelde smidje Verholen. „Ik ga onmiddellijk naar de kamer van Foppe Helmstock. Die moet mij maar eens precies uitleggen hoe het komt dat rustige ho telgasten 's nachts bijna overvallen of beroofd wor den. Blijf jij zo lang hier en let op de kiel, Karel tje". „Goed baas", zei Kareltje en even later liep de smid al met grote passen door de donkere gang. In zijn hand droeg hij een flakkerende kaars, die vreemde schaduwen wierp op de wand. Foppe Helmstock zelf had het lawaai blijkbaar ook ge hoord, want toen smidje Verholen er kwam aanlo pen, opende hij onmiddellijk zijn deur. „Is er wat aan de hand, meneer Verholen?" vroeg hij ge jaagd. „En of er wat aan de hand is", antwoord de de smid bars. Die verdraaide blauw-geruite kiel! Er is iemaw bij ons binnen geweest om het ding te stelen. Was jij dat soms zelf, Foppe? Jij hebt natuur lijk ook wel begrepen, dat er met die kiel goede zaakjes te doen zijn..." „Hoe komt u daarbij?" snoof Foppe verontwaardigd. „Ik ben een eerlijk hotelhouder. Wat denkt u wel van me?" „Ik denk niks", antwoordde de smid grimmig. „Ik vraag alleen en daar kun je op antwoorden met ja of nee". „Dan antwoord ik met nee", zei 'cppe positief. „Ik weet van niks en ik w; riet in uw kamer". En juist had Foppe Hein ock dit gezegd, toen er een snerpende kreet om ulp door 't hotel klonk. De kreet zwol aan tot het ge gil van een mens in doodsangst en stier, ^oen weer weg. „Goeie help! Dat is Kareltje!" hijg de smidje Verholen. „Kom mee, Foppe! Onraad!" iets gewijzigd in het seizoen 1969/'70 als twee-wekelijkse uitzending voor de microfoon te'brengen. De produktie en de redactie van „Komt u maar" hebben Pip Ausems, Imre Somogyi, Rob van Velsen, Jan Nagel en Phé Wijnbeek. De centrale presentatie in Hilversum berust bij Joop van Zijl. De overige presentatoren zijn: Gerard van den Berg (Groningen), Fred van Leeuwen (Maastricht) en Hans Zoet (Den Haag). De eindredac tie heeft Kees Buurman. Voor de organisatie van het Nationaal Songfestival 1970, dat op woensdag 11 februari 1970 in het Congresgebouw in Den Haag wordt gehouden, is vrijwel dezelfde procedure vastgesteld als vo rig jaar. Aan alle grammofoonplatenmaatschap pijen wordt het verzoek gericht een of meer groepen samen te stellen, be staande uit solist(e), tekstdichter(s) en componist(en). Deze combinaties dienen bij voorbaat bereid te zijn aan de nationale finale mee te werken. Het is toegestaan in een groep de so- list(e) te vervangen door een duo en deze solist(e) of dit duo aan te vullen met achtergrondbegeleiding van ten hoogste drie vocalisten of instrumenta listen. Een commissie, die o.a. bestaat uit vertegenwoordigers van de C.C.G.C. (Commissie Collectieve Grammofoon platen Campagne), Conamus en de N.O.S., zal uit de combinaties die door de platenmaatschappijen worden voor gesteld, tien groepen kiezen. Deze groe pen krijgen de opdracht elk drie lied jes te maken en in te studeren. In to taal zullen dus maximaal dertig liedjes worden ingeleverd, afkomstig uit tien combinaties. Deze liedjes zullen tijdens twee thea tervoorstellingen met publiek ten ge hore worden gebracht. Genoemde com missie zal dan van elke combinatie het beste liedje kiezen. Deze twee voorron den vinden op donderdag 29 en vrijdag 30 januari 1970 plaats in het Grand Theatre in Amersfoort. In de nationale finale op 11 februari 1970, die door de NOS-televisie wordt uitgezonden, worden de tien gekozen liedjes uitgevoerd. Aan het einde van de uitzending kiest een internationale jury het liedje, dat Nederland zal ver tegenwoordigen op het Eurovisie Song festival 1970, dat op zaterdag 21 maart in het Congrescentrum van de RAI in Amsterdam wordt gehouden. De regie van de uitzending van de nationale finale in Den Haag berust bij Ruud Keers. De regie van de Eurovi sie-uitzending in Amsterdam wordt ge voerd door Theo Ordeman. De produk tie van beide evenementen is in handen van Rens van Dorth. ARNHEM In de Rijnzaal van het Gemeentemuseum te Arnhem gaat vrij dagmiddag 10 oktober om vier uur de twaalfde reizende tentoonstelling van de Culturele Raad voor Gelderland van start. De expositie, die „Aarde en vuur" is genoemd, wordt dan ingeleid en ge opend door mej. B. R. M. de Neeve, hoofdconservator van het Museum Boy mans-Van Beuningen te Rotterdam. De beide Nederlandse schaatssterren Sjoukje Dijkstra en Joan Haanappel zullen binnenkort voor het eerst samen in eenzelfde show in Nederland te zien zijn. Zij zijn de hoofdpersonen in de nieuwe produktie van de Amerikaanse ijsrevue Holiday on Ice, waarvan op donderdag 13 november in het RAI-ge bouw te Amsterdam de Nederlandse première plaatsheeft. De show zal van donderdag 13 tot en met zondag 23 november dagelijks in de Oosthal van de nieuwe Rai worden opgevoerd. NED. HERV. KERK Beroepen te Katwijk aan Zee (toez.) G. H. van Kooten te Delft; te Andel (N.B.) D. van Vliet te Zetten-Andelst. Beroepen door de gen. synode als pred. voor buitengewone werkzaam heden (zendingspred. voor de arbeid ten dienste van de Javaanse Chr. Kerk Gondokusuman) te Djakarta: drs. P. P. van Lelyveld, kandidaat te Oegstgeest. Bedankt: voor Ederveen: B. J. Zaal te IJsselmuiden. GEREF. KERKEN Beroepen: te Oud-Beyerland: A. M. de Hoogh te Dalfsen. Aangenomen: naar Nieuw-Amster- dam: L. C. van Drimmelen te Niawier; naar Wolvega: A. Schweitzer te Koot wijkerbroek. Bedankt: voor Rotterdam-Zuidwijk: G. H. Homan te Eindhoven. GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT Beroepen: te Ommen: B. van Riet te Bolnes-Slikkerveer. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt: voor Enschede-West: I. de Bruyne te Rotterdam-C. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Tholen: J. Karens te Nieuwerkerk. Bedankt: voor Benthuizen: Chr. v. d. Poel te Yerseke. VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen: naar Kampen: B. Sijl te Winschoten. BAPTISTEN GEM. Beroepen: te Nieuw-Weerdinge: P. Jager, kandidaat te Muntendam. DEN HAAG In de buitengewone vergadering van aandeelhouders in de nv Nederlandse Bankinstelling is uit voerig gedebatteerd over 't voor en te gen van het door de bank Mees en Hope nv uitgebrachte bod. Dit bod, geldig tot 9 oktober, biedt aandeelhouders de mo gelijkheid hun aandelen van de hand te doen tegen de koers van 375 pet. Hou ders van oprichterasbewijzen kunnen f 42.500 incasseren. De president-commissaris, de heer A. Ruys, ontkende dat Mees en Hope met dit bod een „koopje" heeft willen halen. „Er is lang en breed over gecijferd. Er kan niet over gemarchandeerd worden. Het is naar eer en geweten uitgebracht". Een der aandeelhouders had name lijk te kennen gegeven aan bod van 400 pet. meer aannemelijk te vinden. Immers, na de bevredigende oplossing van de kwestie-Duitslands en de ge wijzigde situatie bij de EMS, ziet de toekomst van de bankinstelling er nog zo slecht niet uit. Hij had berekend, dat een dividend van 13 pet. gedurende vijf of zes jaar zeker tot de mogelijkheden behoort, vooral indien men de agio-re serve uitkeert. Directeur J. S. van der Kroft, beves tigde deze mogelijkheid, maar volgens hem zou dan de pay-out 100 pet. bedra gen en zouden geen middelen gereser veerd worden voor toekomstige expan siemogelijkheden. Zou met dit laatste wel rekening worden gehouden, dan komt men al gauw op een dividend van 11 pet., indien de bankinstelling zich uitsluitend zou beperken tot de exploi tatie van onroerend goed en kortlopen de beleggingen. Hij meende, dat het bod van Mees en Hope onder de gegeven omstandighe den niet het beste is, doch wel het meest redelijke en aanvaardbare. „Het gaat hier om een deal tussen aandeelhouders, waarbij het belang van de NV niet in het geding is". De heer Van der Kroft wees er ten slotte nog op, dat de drie groot-aandeelhou ders zich reeds bereid hebben ver klaard hun pakketten aandelen tegen de geboden koers te zullen aanbieden. (Van onze financiële redactie) APELDOORN Simon de Wit nv te Zaandam zal door de Amerikaanse ma- nagementconsultants Booz, Allen and Hamilton te Chicago de organisatie en het beleid Van de vennootschap onder de loep laten nemen. Dit besluit is ge nomen in verband met de revolutionai re veranderingen die ook in de laatste decennia hun intrede in de detailhandel hebben gedaan. De detailhandel in le vensmiddelen zag zich geconfronteerd met de noodzaak om de vroegere be dieningswinkels te vervangen door zelf bedieningswinkels, terwijl het later, door de veranderde wettelijke bepalin gen, mogelijk werd een groter assor timent van artikelen onder één dak te verkopen, waardoor supermarkten en shopping-centers zich zo sterk hebben kunnen ontwikkelen. In de laatste jaren zette deze ontwikkeling door en in de strijd om de consument is de verbrui- kersmarkt een nieuwe verschijnings vorm. Om al deze redenen heeft men dan ook besloten om het bedrijf door voornoemde consultanten te laten door lichten. ARNHEM AKU N.V. heeft een bod in contanten uitgebracht op de nog niet in haar bezit zijnde aandelen van de Erste österreichische Glanzstoff-Fa- brik AG te Wenen. Dit bod wordt ge daan tegen een koers van 100 en onder de voorwaarde, dat een voldoende aantal aandeelhouders hiervan gebruik maakt. De AKU bezit momenteel circa 82 van het aandelenkapitaal van deze on derneming en heeft het besluit tot een bod op het resterende kapitaal genomen in het kader van de herstructerering bin_ nen de AKU-groep in een deel van Europa. DEN HAAG De resultaten van de nv Rubberfabriek Vredestein zijn in de tot dusverre verstreken maanden van 1969 sterk achtergebleven bij die van de overeenkomstige periode van het voorgaande jaar. Een duidelijke indi catie in deze richting werd reeds ge- gegeven (tijdens de op 13 juni j.l. ge- houdersvergadering. De toen gesignaleerde ongunstige fac toren, zoals de forse stijging van de personeelskosten en de grondstoffen- prijzen, gecombineerd met een onder bezetting in enkele bedrijfsonderdelen ten gevolge van moeilijkheden in de personeelsvoorziening, zijn hiervoor in hoofdzaak verantwoordelijk. De maatregelen van de Nederlandse regering op het gebied van de prijzen hadden eveneens een nadelige invloed op het resultaat. Samenvattend kan gesteld ^worden, dat zoals de situatie zich thans laat aanzien, de voor de laatste maanden van het jaar verwachte betere resul taten onvoldoende zullen zijn om de eerder in het jaar opgelopen achter stand goed te maken.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 2