Canada regelt immigratie naar eigen behoeften Opruiming van de Siegfriedlinie kost Bonn miljoenen Trein vlekken" op auto's verdwijnen met middel dat oxaalzuur beval N5I Zorg voor economie doet uitsluitend om vaklieden vragen Wie emigreert er nu nog vol welvaart en sociale uit dit land zekerheid? Frans Stultiëns naar KRO-radio DIT JAAR 2500 NEDERLANDERS VERWACHT Hitiers betonnen erfenis ORDER LINEAIRE VERSNELLERS Hoogleraar en student rolden vechtend over de grond De sergeant majoor toont de nieuwste mode uit Israël „Succes verzekerd" Modern apparaat Schaduwzijden Deur op een kier Te selectief TITANENARBEID AL 40 MILJOEN Best mogelijk dat u daar bezwaar tegen hebt. Want in een huis zónder aardgas is het leven vaak minder comfortabel dan in een huis mèt aardgas. Ziehier hoe aardgas het leven kan veraangenamen: Aardgas kan het hele huis van een (eenvoudig regel bare) warmte voorzien. Ook de kamers waar geen schoorsteen aanwezig is. Aardgas zorgt voor ogen blikkelijke warmwatervoor ziening. Door middel van een geiser. Of een moderne aardgasboiler (waarin het water automatisch steeds weer wordt aangevuld en opgewarmd.) En op aardgas kunnen de meest tongstrelende gerechten worden bereid, die men zich kan wensen. Kortom.aardgas maakt van een huis een thuis. Waaraan een bezoek geen bezoeking wordt. WOENSDAG 8 OKTOBER 1969 \f 'TTORONTO Is iemand gek geworden als hij anno 1969 ons land vol honing, welvaart en sociale zeker heid verlaat om te emigreren naar een wildvreemd land? Voor goed 8000 Nederlanders zal dat dit jaar een vraag zijn, die ze positief beantwoorden. Ze „zijn zo gek". Maar ze zijn gering in aantal. Want in 1968 waren er nog 9800 ,ZO gek"In 1967 zelfs meer dan 10.000. Om ons te beperken tot Canada: dit jaar zullen circa 2500 Nederlanders naar Canada emigreren. Vraag je ze naar het „waarom", dan kan bijna niemand het tuiste antwoord geven. „Om de kinderenmaar de kenners weten, dat dit een vals antwoord is. „Omdat het in Ne derland te benauwd is" dat is een aardig antwoord, maar niet erg precies. Omdat mijn broer in Canada woont en het goed heeft" dat komt er al dichter bij. Het motief voor emigratie is onduidelijk. Avontuur; het zat zijnoorlogsdreiging; de ruimte; de lieve kindertjes; de zucht naar zelfstandigheid; de benauwdheid van Ne derland; en zo veel andere zaken spelen een rol. IAMMERSDORF Burgemeester Alois Mertens (59) van het liefelijke Eifeldorpje Lammersdorf heeft schoon genoeg van de Siegfriedlinie, die zijn gemeente al sinds 1939 doorkruist. Een drie kilometer lange rij betonnen drakenfanden en daartussen 32 opgebla zen bunkers, als de afgebrokkelde verstandskiezen van het drakengebit. De vriendelijke burgemeester kan ze missen als kiespijn. TJet blijft echter een zonderlinge zaak, dat voor 8000 Nederlanders die willen emigreren uit ons overbevolkte land (met 100.000 buitenlandse arbei ders) een enorm en miljoenen vra gend flink ambtelijk apparaat met een eigen buitenlandse dienst werkt. Emi gratie is immers niet meer actueel. Emi gratie is wat onwezenlijk in een tijd als deze, die van welvaart overloopt. Emigratie is voor de avonturiers, de ontevredenen, de zelfstandigen, de on- rustigen, de middenstanders, de boeren. En toch! Regeren is vooruitzien: onze bevol king groeit, hoewel langzamer dan voorspeld. Naar Canada zullen dit jaar 2500 Ne derlanders trekken. Dat is voor de Ca nadezen zelf, die graag Nederlanders zien, verbijsterend weinig. Als je uit legt dat het in Nederland goed is, dat de sociale verzorging er beter is, dat er overvloed aan werk is, dat er grote moed nodig is om nu het oude te ver laten dan knikken ze en zeggen ze: „Er wonen nu in Canada bijna een half miljoen mensen van Nederlandse af komst. Er zijn na 1945 bijna 170.000 Ne derlanders geëmigreerd (de bevolking van een stad zo groot als Groningen) naar Canada en die zijn best terecht gekomen. Uw land is overbevolkt. De noodzaak van emigratie blijft toch in zo'n land!? Wij blijven op u wachten!" En ze wachten: in Montreal, in To ronto, in Winnipeg, in Vancouver, om dat Nederlanders „succes verzekerd" be tekent. Nederlandse emigranten lijken gedoemd om hier te slagen; de kneus jes tellen niet. In Canada maakt men zich dus wel zorgen over het afnemen van het aan tal Nederlandse immigranten. Men weet dat bij de voortreffelijk werkende Ne derlandse emigratiediensten zelf, zorgen op dit punt bestaan. Men gaat zijn (Canadese) diensten in Europa op ande re leest schoeien. Men ziet wél trossen Italianen (ook al minder), Grieken, be woners van Jamaica, Hadti, e.d. binnen komen. Canada doet overigens zijn best, hoe wel het niet helemaal begrijpt waarom tot dusver dit jaar slechts 72.000 immi granten binnenkwamen tegen 85.000 een jaar geleden. Canada doet er zeer veel voor, het heeft een groots, zeer modern appa raat Manpower and Immigration in alle provincies van het land dat op uiterst snelle wijze de arbeidsvoorzie ning verzorgt. Men heeft een economie die alles in zich heeft om tot nog gro tere hoogten te stijgen: Het nationaal inkomen zal over vijf jaar honderd miljoen Can. dollars bedragen, dat is 35 pet. meer dan nu. De gemiddelde levensstandaard zal met 35 pet. in vijf jaar kunnen stijgen. De inflatie loopt langzamer dan bij ons omhoog, een paar procent te gen 5 a 6 pet. bij ons. De economie van de rijke buur Amerika, waarvan men zeer af hankelijk is, loopt voortreffelijk. De schaduwzijden liegen er ook niet om. Zij zijn te omzeilen, geloven de experts. Het zijn: Het groeiende tekort aan wonin gen. Hier en daar groeiende werkloos heid (4 of 5 pet. van de beroeps bevolking). Werkloosheid vooral onder jonge ren (9,7 pet. van alle mensen onder 25 jaar waren in 1968 zonder werk). Maar dit land, dat 300 keer zo groot als Nederland en groter is dan Amerika, India of Brazilië en slechts 20 miljoen inwoners heeft, lijkt een spons voor dergelijke problemen. Wie van Oost naar West reist, overbrugt een afstand van Nederland tot Perzië of Siberië. De bodem bevat in het ijselijké noorden ongekende rijkdommen waaraan men nog beginnen moet. Maar Canada doet desondanks voor zichtig. Men mag in West-Europa bron van beste emigranten niet staan te trappelen om naar Canada te gaan, Canada zelf opent zijn deuren ook niet al te wijd! Ze staan voor emi granten op een kier: Canada financiert de immigratie niet of nauwelijks of in elk geval met mondjesmaat. Canada regelt zijn immigratie naar de economische behoeften van zich zelf. Grof gezegd: Zijn er nu in Canada slagers nodig? Dan kan Canada slagers gebruiken, niet straks. Zijn er genoeg slagers, dan geen slagers. Etc. Van Nederlandse kant zegt men dan ook: „Canada is veel te selectief. Het wil voornamelijk de betere mensen, de vakman. Canada is te bang voor zijn eigen economie. Het heeft ruimte en plaats genoeg, maar zijn economie wordt uiterst voorzichtig geleid wegens al te veel vrees voor Amerikaanse te ruggang en wegens de economische af hankelijkheid van Amerika... Of Canada met deze politiek onver- Montreal Frans, Amerikaans, Brits en tóch Canadees. standig doet, is zeer de vraag. Zijn im migratiepolitiek is open, humaan inge steld iedereen die aan bepaalde eisen voldoet, is welkom. Die politiek gaat uit van de eisen van het eigen land en geef ze eens ongelijk! „Wij zoeken mensen die zich kunnen aanpassen aan onze economische en so ciale conditie", is de officiële eis. Nog maals, geef ze eens ongelijk! EINDHOVEN MEL, dochteronder neming van de Britse Philipsgroep, heeft opdracht ontvangen tot levering van lineaire versnellers voor zieken huizen in Italië (Padua) en Australië (Melbourne). De apparatuur wordt toe gepast bij de behandeling van kanker. De twee orders te zamen hebben een waarde van omstreeks 1 1/4 miljoen gulden, zo wordt van de zijde van Philips meegedeeld. De Siegfried-linie oftewel de West- wall werd rond 1939 gebouwd op bevel van Hitier. Een miljoenenproject, dat nog niet helemaal voltooid was, toen de tweede wereldoorlog uitbrak. Toen de Westwall klaar was, lag er langs de grenzen van België, Luxem burg, Frankrijk en langs een strook Nederlands grensgebied een bijna 200 kilometer lang en tien meter breed lint van tank versperringen, 20.000 bun kers en dertig kilometer tankgrachten. Hitier verklaarde in zijn snorkende re devoeringen, dat de Westwall onneem baar was. „Maar", - herinnert zich burgemees ter Alois Mertens, „de geallieerden hebben geen enkele moeite gehad met deze versperringen. De gemeenten, die door de Siegfriedlinie worden doorsne den, zitten er echter nog steeds tegen aan te kijken". „Samen met een groep burgemees ters van andere grensplaatsen, hebben wc in Bonn actie gevoerd. De oprui ming van de bunkers en de tankver sperringen is echter een geldverslin dende titanenarbeid". Burgemeester Alois Mertens, die een bloeiende nering heeft als drogist en kapper, stapt energiek langs de be tonblokken, die de malse weiden op de 556 meter hoge heuvels doorsnijden. En passant deelt hij mee, dat veel Nederlanders in Lammersdorf komen. Hij trekt met een been. „Maar dat komt door een sportongeval", verklaart hij, „ik ben nooit in het leger geweest". Hij slaat met de vlakke hand op de piramidevormige betonblokken, die tot zijn borst reiken. „Dat is gewapend beton", zegt hij, „de fundamenten zit ten zeker een meter diep in de grond. Het is bijna ondoenlijk om de Sieg friedlinie af te breken. En toch moe ten er nieuwe wegen aangelegd wor den, moeten ruilverkavelingen worden uitgevoerd en dienen nieuwe woonwij ken te verrijzen". „De Siegfriedlinie berooft Lammers dorf van drie hectare goede grond. De boeren hebben er op sommige plaat sen gewoond aarde overheen gegooid en er gras gezaaid. De Bondsrepubliek heeft al meer dan veertig miljoen Duitse mark gespen deerd aan de afbraak van de West wall. Tot op heden zijn 5.180 bunkers en ongeveer twintig kilometer tank versperringen met springstoffen en pneumatische hamers gesloopt. De op ruiming van een bunker kost twintig tot veertigduizend mark. Het verwijde ren van de zware tankversperringen komt de Westduitse regering op 175 tot 250 Duitse marken per strekken de meter te staan. Voor de periode van 1968 tot en met 1971 zijn acht miljoen Duitse mark uit getrokken voor de sloop van 120 bun kers en 25 kilometer tankversperring. De resterende 140 kilometer Siegfried linie, met zijn 14.700 deels door de ge allieerden opgeblazen bunkers zal voor lopig wel aan Hitiers luchtkasteel blij ven herinneren. Burgemeester Mertens heeft er wei nig hoop op, dat de regering de Sieg friedlinie bij Lammersdorf en tal van andere grensplaatsen geheel zal oprui men om de landbouwers te gerieven. „Het is niet rendabel", meent hij, „de regering breekt de Siegfriedlinie alleen af waar dit vereist is door de aanleg van wegen en zo. Ze hebben in Lam mersdorf pas sierstruiken in de Sieg friedlinie geplant. Voor mij is het een teken dat Lammersdorf er nog eeu wen mee zal zijn opgescheept". Devinden zich menseneters onder de eerbiedwaardige professoren aan de Parijse universiteit, de Sorbonne? De Parijse politie zal antwoord moeten ge ven op deze vraag, die haar is voorge steld door het parket. Vast staat, dat een van de professo ren, Frédéric Deloffre, een van de stu denten, Francois Huard de la Marre, in zijn been heeft gebeten. Volgens de hoogleraar gebeurde het tijdens een vechtpartij, waarbij beiden over de grond rolden en de student de prof bij zijn keel had. Om zich te ont zetten, had de hooggeleerde daarom maar gebeten in datgene, wat hij te pakken kon krijgen. En dat was toe vallig een been. De student speelde in zijn versie de martelaar. De prof had hem gestompt, geranseld en tenslotte in zijn been ge beten, zei hij. U kunt het geloven of niet, maar deze aantrekkelijke jongedame is een sergeant-majoor in het Isra ëlische leger. Zij heet Liora Lapi- dot en is op het ogenblik in Londen om daar Israëlische mode te tonen. Met ingang van 1 december treedt Frans Stultiëns als redacteur/verslag gever in dienst van de KRO-radio. Frans Stultiëns, 30 jaar, komt het team van het actualiteitenprogramma „Echo" versterken. Hij werd in 1938 in Venlo geboren en studeerde na zijn middelbare schoolopleiding, sociologie en economie aan de Katholieke Hoge school in Tilburg. In 1959 trad hij in dienst bij de Re gionale Omroep Zuid, van waar hij na vier jaar, overstapte naar de radio reportage afdeling van de VARA. UTRECHT Beschadiging van auto- lakken tengevolge van spoorwegstof is een euvel, waarmee de Nederlandse Spoorwegen pas de laatste jaren zijn geconfronteerd, hoewel dat stof er al sinds het rijden van de eerste trein langs de spoorlijnen ronddwarrelt. Het is metaalslijpsel van de gietijzeren rem- hlokken, dat zich muurvast hecht op autolak. Geen cleaner schijnt in staat te zijn de vlekken te verwijderen. Eind 1967 kwamen de eerste schade claims bij de Spoorwegen binnen. Er was sprake van „inbranden in de auto- lak". Iedereen, zelfs verzekeringsmaat schappijen, meende dat het remslijpsel van de NS-treinen schadelijk was voor de autolak. In het NS-laboratorium werd prompt een onderzoek ingesteld, want bij de Spoorwegen tilde men zwaar aan de schuldvraag. Het resultaat? Het remslijpsel is niet schadelijk, aldus mr. H. G. van der Waals van de Juridische Dienst van de Spoorwegen. Wat met autoshampoo en cleaner niet meer is schoon te krijgen, lukt wel met een reinigingsmiddel, dat oxaalzuur bevat. De door het remslijp sel veroorzaakte vlekken op de autolak verdwijnen dan als sneeuw voor de zon. Die wetenschap verkreeg men bij het NS-laboratorium overigens pas nadat een jaar lang was geëxperimenteerd met langs een spoorlijn bij Utrecht op een paaltje geplaatste plaatjes, waarop alle bruikbare autolakken waren ge spoten. De variaties van sigaarbruine aanslag werden nauwkeurig bestu deerd, er werd met allerlei reinigings middelen op gepoetst en er werd voor al gecontroleerd of- de remslijpsels na delig waren voor de autolak. De conclusie was, dat het middel te gen de kwaal er reeds was vóór het onderzoek begon. Bij de autoslaaptrei- nen had men namelijk reeds een rei nigingsmiddel in gebruik, dat oxaal zuur bevat en de ergste trei-nvlekken op auto's in een mum verwijdert. Het onderzoek leerde wel, dat auto mobilisten er goed aan doen niet op eigen houtje te gaan dokteren. Een verkeerd reinigingsmiddel kan een ave rechts effect hebben. Met kennis van zaken en een juiste behandeling kan men zonder schade voor de lak, maar wel nijver boenend, de vlekken weg halen, zo verzekerde men ons bij de Nederlandse Spoorwegen. Hebt u iets tegen 'n gasvrij onthaal GASUNIE

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 9