Vanavond groot programma over echtscheiding IKOR-tv brengt filmserie over jonge mensen en kerk Financiële notities Hans Henkemans onderscheiden Kunstfestival voor plattelandsjeugd In Deventer start muziekcursus Ward-methode Structuurwijziging Rijksmuseum Twenthe Niet Belafonte, maar Enrico Macias op tv Balans Mees en Hop^ over de twee miljard Radio-interview met premier De Jong en TELEVISIEPROGRAMMA'S Kareltje Knetter en de blauwgeruite kiel Hogere winst Schuppen Sajet GEEN HOGER BOD OP EDY Koudijs neemt Enthoven over PILOOT STORM TEKKO TAKS VANAVOND MORGEN T.V. LANGENBERG VANAVOND MORGEN Pagina 2 MAANDAG 13 OKTOBER 1969 71 Een paar regendruppels spatten op mijn armen. Ik sloot mijn ogen en zag in mijn verbeelding hoe de bui zou losbarsten en de beek vol zou lopen tot hij zich bruisend over de rand zou storten. Als ik naar de grot wilde gaan, zou ik het nu moeten doen, maar ik bleef met trillende benen doodstil tegen de rots gedrukt staan. Michael, dacht ik. Michael kan het niet zijn. Hij zou de honden niet mee hebben kunnen lokken. Hij kon niet het risico lopen zo dicht bij het huis gezien te worden. Hij zou ze niet hebben kunnen opsluiten, zodat ze Chris niet konden volgen. Daarvoor had hij niet voldoende tijd gehad. Zelfs al zou hij Chris toevallig bij het meer ontmoet hebben, dan had iemand anders de deur al voor dat stel wilde, razende honden gesloten. Het moest iemand anders zijn. Het moest Simon zijn! Het kon alleen maar Simon zijn! Ik voelde het water langs mijn wangen stromen en ik wist niet of het regen was of dat het mijn tranen waren. Ik wist alleen maar, dat Simon mijn naam in het donker gefluisterd had, dat Simon op me wachtte, terwijl ik moeizaam omhoog klom, dat Simons armen wachtten om me te omstrenge len, niet in liefde, maar in haat. Simon had vanmiddag naar mijn hand geke ken, die op zijn arm lag en uit zijn ogen straalde alleen maar verachting. Als Chris zijn vuist gebruikt had, zou het minder vernederend zijn geweest. Twee mannen zouden als gelijken tegenover elkaar gestaan hebben, maar Chris had opzettelijk en met verachting zijn hand open gehouden. Simon was heftig van aard zijn woede werd niet vlug opgewekt, maar evenmin vlug getem perd maar zou hij Chris van achteren aanvallen? Zou Simon, de ervaren jager, me besluipen, wachten op het ogenblik, dat ik me zou verraden? Was dit de man die met een geweer liep maar toch iemand kon zien lijden? Kon een mens twee wezens zijn, die volkomen tegenovergesteld aan elkaar waren? Het leek niet waarschijnlijk, maar hoe zou ik kunnen zeggen wat Simon wel of niet zou doen? Hoe was het voor hem geweest om in een gezin op te groeien, dat alleen maar verbittering en geen geluk kende? Speelde hij werkelijk alleen maar een rol ter wille van Paula als hij tegen Allison glimlachte? Hoe zou hij haar kunnen beschermen tegen iets, dat ze instinctief wist? Wat voor soort man was Simon? Ik had de haat in zijn ogen gezien en de vernietigende klank in zijn stem gehoord op die dag, dat hij Michael ontmoette. Ik had gezien hoe hij zich in het maanlicht over Noreen boog en daarna had ik zijn mond warm op de mijne gevoeld. Opnieuw verlichtte een bliksemstraal de lucht en mijn lichaam spande zich. Ik wachtte op de donder, want ik wist dat, als ik een poging zou wagen de grot te bereiken, het zou moeten gebeuren terwijl de donder rolde en knetterde, ieder geluid dat ik zou maken overstem mend. Ik stond nu op de smalle rand en bewoog me niet meer roekeloos. Ik schoof langzaam en voorzichtig verder, mij concentrerend als bij het instuderen van een nieuwe danspas. De rechter voet precies zo geplaatst en de linker bijgetrokken tot hij de andere raakte. Ik hoorde bijna Madame Justine's stem aanwijzingen geven terwijl haar stok op de grond tikte. Hoger, Meredith. Hoger! Zo is 't goed. Je kan het wel. Zorg dat je lichaam je gehoorzaamt." Hoe dankbaar was ik voor haar training. Hoe dankbaar voor al die jaren van oefenen, voor de gehoorzame spieren in mijn benen en armen, voor dit lichaam, dat geleerd had onder ondraaglijke omstandigheden te func tioneren. Voeten precies goed neergezet naast elkaar mijn rug tegen de koude rots gedrukt en de regen die nu gestadig begon te vallen. Ik schuifelde voetje voor voetje verder. Hoe glad en glibbe rig was de rots. Ik had bijna hardop geschreeuwd toen ik bij de dichte struik kwam, die mijn weg versperde. Ik bleef doodstil staan met trillende benen want ik wist, dat ik door die struik zou moeten kruipen. Ik duwde en trok en wist niet, dat ik huilde. En toen viel de waterval als een gordijn voor me neer en ik voelde geen stevige rots meer achter me. Bij de ingang van de grot zakte ik op de grond. Ik weet niet hoelang ik daar ineengedoken zat. Het goot nu van de regen. De donder rommelde in de verte en het bliksemde nog met grote tussenpozen. Meredith." Opnieuw het gefluister, volhardend, gebiedend en ik wist, dat Simon nog steeds op de top van de rots stond te wachten. Ik wist, dat Simon stond te wachten en ik wist, dat Simon op Hedgerow was opgegroeid en hoe lang zou het duren voordat hij aan de grot dacht? Hoe lang kon zo'n grot onontdekt blijven door een avontuur lijk jongetje? Simon was natuurlijk langs de rots geklommen. Simon had natuurlijk iedere centimeter van deze rotswand onderzocht. Hoe lang zou hij nog daar boven in de regen op en neer blijven lopen om op me te wachten? Hoeveel minuten bleven mij nog over voordat ik zijn gestalte in de ingang zou zien staan, voordat ik de aanraking van zijn handen zou voelen? Ik liep langs de rand van de grot dieper de duisternis in. Het was beter voor me om in-beweging te blijven. Ik wist dat ik nooit weer zou opstaan als ik nu zou gaan zitten. Ik zou slap en zonder weerstand te bieden, zonder enige strijdlust, blijven liggen. Tegen de achterwand stond iets langs en kouds en glads en toen mijn vingers het omsloten was ik niet verbaasd. Het was alsof ik geweten had, dat het er zou zijn. Ik wist zelfs welk geweer het was en dat het geweer van de zolder daar nog stond en dat dit geweer al die tijd in de grot op me had staan wachten. Ik wist niets van geweren. Dat speet me toen ik dit naar de uitgang droeg. Ik moest van de veronderstelling uitgaan, dat het niet geladen was. Ik zou het op dezelfde manier als Simon moeten gebruiken - als een zware knots en anders niet. Ik stond daar met het geweer in mijn handen te wachten en te luisteren en de regen viel en de beek zwol. Ik dacht aan Chris, die daar aan de voet van de rots lag en aan de regen, die op dat willoze liqhaam viel en ik wist dat ik hulp moest halen, maar ik bewoog me nog steeds niet. Ik wachtte tot ik het geluid hoorde, dat Simon maakte terwijl hij langs de rotswand naar benenden gleed en ik hoorde het neerploffen van zijn voeten op de rotswand. Ik voelde me vreemd onbevangen en had bijna bewondering voor zijn durf. Toen ik langs de rand geschuifeld was, had het niet zo hard geregend. Ik zou het nu niet voor elkaar gekregen hebben. Ik luisterde met respect toen de ene voetstap na de andere langs de rand sloop en ik greep het geweer stevig vast. „Meredith." Ik liet het geweer vallen. „Wilma," riep ik. ,,0, Wilma." Ik trok haar de grot binnen. Het was te donker om haar gezicht te zien, maar ik voelde haar lichaam stevig in mijn armen en haar ^adem warm op mijn wangen. ,,Ik ben nog nooit zo blij geweest iemand te zien." Ik drukte haar tegen me aan. (wordt vervolgd) 4246. De leden van de Inner Circle keken Berwijn enige ogenblikken in stomme verbazing aan. „U be doelt, die kleine geleerde met het grote metalen helm hoofd?" vroeg Van Marian. Hij keek even met opge trokken wenkbrauwen om zich heen, alsof hij geheu- genstein zocht bij de anderen. Shor Nun hielp hem vlug: „Drago, Doctor Drago, heette hij„O, juist ja. dat is waar ook. Het was zo'n akelig arrogant ventje," knikte de president en zich weer tot de bezoekster wendend, sprak hij ietwat ongeduldig. „Wel, waarom wilt u dit allemaal weten?" Berwijn richtte zich in- willekeurig wat meer op, teneinde haar woorden kracht bij te zetten. „Omdat ik deze Drago heb ontmoet! Hij was in mijn huis!" Val Marian knipperde even met de oogleden, kuchte even en zei toe op geforceerd vrien delijke toon: „Ach jawel, Drago was bij u thuis. Dat is heel interessant. En nu komt u ons zijn groeten over brengen. Hoort u eens, mevrouwtje, wij hebben hier nog heel wat werk te doen. Dus als u zo goed wilt zijn om weer langs dezelfde weg te verdwijnen..." „Ik denk er niet aan!" riep Berwijn uitdagend. Tekko taks en het grote plan 2. Vlug liet onze vriend zijn ogen over de met krach tige hand geschreven regels gaan. Sir Patrick schreef hem, dat zijn jachtvrienden van louter jaloezie bijna geploft waren toen hij hen zijn avonturen verteld had. „Maar!" zo schreef hij verder. „Toch zou ik het voor geen duizend gulden nog eens over willen doen. En nu ik het toch over geld heb, wil ik meteen even mede delen, dat de Engelse regering die bewuste vliegende schotel heeft aangekocht voor honderdduizend pond Sterling. Dit bedrag te verdelen onder ons drieën, dus mezelf, professor Biberon en jou, Taks!" Tekko las de brief haastig uit, floot even tussen de tanden en be gaf zich toen naar zijn tuin. Na al het geploeter van de laatste tijd door het oerwoud overzag onze vriend de wildernis in zijn tuin nu met milder ogen. „Tjonge, tjonge!" redeneerde hij in zichzelf, terwijl hij hier wat knipte en daar wat wiedde. „Eén derde van honderd duizend Pond Sterling oftewel één miljoen gulden, dat is zo vlug uitgerekend een aanzienlijk sommetje, zelfs wanneer de belasting eraf is. Hé, kijk eens wie daar gaat!" Tekko leunde op zijn schep en keek tevreden aan zijr pijp trekkend hoe zijn vriend professor Star- reveld zonder op of om te zien zijn oude kameraad voor bij wandelde. Onder de titel „Onderwerp:..." zal de NOS-radio in het seizoen 1969/70 maandagavond om de veertien dagen een ruim twee uur durend themapro gramma uitzenden. Het is de bedoe ling, dat in deze nieuwe programma serie telkens een actueel probleem diepgaand en veelzijdig wordt behan deld. De eerste uitzending, getiteld „Onderwerp: Echtscheiding", wordt vanavond van 20.05 tot 22.10 uur via Hilversum I voor de microfoon ge bracht. De uitzending is gebaseerd op drie radiodocumentaires over de echtschei ding, die door Bob Uschi, Hans Gobes en Ed Peereboom werden gemaakt en op 4, 5 en 6 augustus door de NOS wer den uitgezonden. In de eerste decumen*- taire kwamen de gescheiden vrouwen aan het woord. De tweede documentai re was gewijd aan de gescheiden man en de laatste bestond uit reacties van kinderen van gescheiden ouders. De drie dosumentaires zijn voor het themaprogramma verkort tot elk twin tig minuten. In deze vorm zullen de programma's opnieuw in de studio en voor de microfoon ten gehore worden gebracht, deze keer echter aangevuld met de reacties en de discussies van een aantal van degenen, die voor de do cumentaires zijn geïnterviewd. Deze mannen, vrouwen en kinderen komen daartoe samen in de studio in Hilversum. De vrouwen zal worden ge vraagd te reageren op de documentai re, waarin de gescheiden man optreedt. De gescheiden mannen zullen spreken over het programma over de geschei den vrouwen. Zowel de mannen, de vrouwen als de kinderen zullen over de documentaire betreffende de kinderen van gescheiden ouders kunnen reage ren. Opmerkingen tijdens de uitzending van de documentaires zijn toegestaan. In het themaprogramma, dat muzi kaal wordt omlijst zullen alleen de mensen, die aan de documentaires heb ben meegewerkt, optreden. De gesprekken in de studio worden geleid door Netty Rosenfeld. De produk- tie heeft Bob Uschi. BERGEN Ter gelegenheid van zijn afscheid als concertpianist is Hans Henkemans bij bevordering benoemd *tot Officier in de Orde van Oranje Nas sau. In de geheel met vrienden en belang stellenden gevulde raadzaal van zijn woonplaats Bergen overhandigde de burgemeester van Bergen hem de bij deze onderscheiding behorende versier selen. x Van 20 tot en met 23 november wordt in de Stadsschouwburg van Tilburg voor de vierde maal het Festival voor Plattelands jongeren gehouden. De openingsmanifestatie wordt ver zorgd door het bewegingstheater BEWTH en het pantomi^netheater Car rousel van Rob van Reyn. Verder zijn er voorstellingen van het Zuidelijk To neel „Globe", het Danstheater Inter nationaal en het cabaret Herman van Veen. Onder leiding van medewerkers van „De Werkschuit" kunnen de deelne mers op allerlei manieren zelf werk zaam zijn op allerlei gebieden van de kunst. HILVERSUM I 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind U door..., praatje. 18.30 Pa rade: Strijdkrachtenprogramma. RVU: 19.35 De Russen in de Middellandse Zee. Spr.: Prof. Dr. A. A. Kampman. NOS: 20.05 Echtscheiding, klankbeeld fragmenten met reacties daarop door betrokkenen. NVSH: 22.10 Sextant, ra diomagazine van de NVSH. NOS: 22.30 Nws. 22.40 Mededelingen. AVRO: 22.43 Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Me tro's Midnight Music: Metropole Orkest en solisten: amusementsmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in strumentaal sextet. 18.19 Uitzending van de PvdA. 18.30 Nws. 18.41 Actuali teiten. 19.00 Literame: radiokroniek over boeken, schrijvere en toneel. 19.15 Stereo: Gewijde muziek (gr.). 19.45 Ste reo: Promenade orkest met zangsolist: amusementsmuziek. 20.25 Op de man af, praatje. 20.30 Stereo: Omroeporkest: klassieke muziek. 21.25 Vijftig jaar NCVB: gesprek t.g.v. het 50-jarig mu- bileum van de Nederlandse Christen- Vrouwenbond. 21.45 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 22.20 Naar een nieuwe revolutie: overpeinzing. 22.30 22.30 Nieuws. 22.40 Voorrang: kunst agenda. 23.30 NCRV Vocaal Ensemble: moderne koorwerken. 23.55-24.00 Nws. TELEVISIE NEDERLAND I NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. NCRV: 19.07 Scheeps jongens van Bontekoe, vervolgverhaal. 19.16 Alleen op weg, familiefeuilleton. 19.30 Breng eens een zonnetje: liedjes van vroeger voor oudere kijkers. NOS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Kleur: Po pulaire songs gezongen door Ben Cra mer. 20.45 Kleur: Schots en recht: do cumentair programma over Schotland. 21.35 Please Sir, een luchtige TV-serie. 22.15 50 jaar „druk-doen", programma over het 50-jarig bestaan van de Ne derlandse Christenvrouwenbond. NOS: 22.35 Journaal. TELEAC: 22.40-23.10 Statistiek - les 3 (herh.). NEDERLAND II NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant. 19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief programma. VARA: 19.30 Opmaat: ge varieerd programma. NOS: 20.00 Jour naal. VARA: 20.20 Coronation Street, TV-feuilleton. 20.45 Achter het Nieuws. 21.20 Kleur: Het kind van de Tsaar, TV-spel. HUM. VERBOND: 22.25 Wat heeft Erasmus agelaten?: gesprekken. NOS: 23.05-23.10 Journaal. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Stereo: Lichte gram.muz. 8.00 Nws. 8.11 Radiiojourn. 8.20 Stereo: Lich te gram.muz. (8.30-8.33 De Groente man). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide rep. of herh. NOS-progr. 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de middeleeuwen en Renaissance (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nws). 11.30 Rondom 12: progr. voor de vrouw. (11.55 Beursber.) Overheids voorlichting: 12.30 Uitzending voor de landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van toen (gr). 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn. NOS: 13.30 Spiegel van België: Muziek en nws. van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Klein Chanson. 14.30 Rostrum of Composers 1969: Hedendaagse Ned. componisten. AVRO: 15.00 Stereo: De wereld van de opera: beschouwing over de opera l'Amico Fritz van Mas- cagni. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Koor zang met pianobegeleiding. 16.32 Klari netkwartet van België: mod. muziek. 16.45 Land der Muzen: kunstkroniek. 17.15 Stereo: Jazz-Spectrum. 17.55 Me dedelingen. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich te gram.muz. met nws. en act. 8.00 Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws 8.32 Voor de vrouw (9.00-9.10 Gym. v. d. huisvr.). 9.35 Schoolradio. 10.00 Dood en sterven in de Bijbel, lezing. 10.15 Stereo: Italiaanse opera-aria's (gr.). 11.00 Nws. 11.02 Ferdinand Huyok (dl. 1), seriehoorspel (herh.) 11.22 Voor de zieken, plm. 11.55 Med. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee: gevar. program ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nws; 12.41 Act; 13.00 Raden maar...) 14.00 Conciliepostbus. 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal middag-mag. (16.00 Nws). 17.00 Over heidsvoorlichting: De Cola Debrot-prijs voor Pierre Lauffer. Spr.: H. Habibe. 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM III VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor de pep (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03 Een opvallend vrolijk gevar. visite. (12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Ekspres: licht platenprogr. (14.00 Nws). 15.00 Nws. 15.03 Drie-draai: licht platenpro- gramma. 16.00 Nws. 16.03 Mix: 120 min. rdjp en groen op alle toeren (17.00-17.02 Nieuws). TELEVISIE NEDERLAND I NOS-NOT: 10.45-12.00 Schooltelevisie. DUITSLAND I (Regionaal programma: NDR:-18.00 Hafenpolizei, TV-serie. 18.30 In kleur: Zandmannetje. 18.40 Actualiteiten. 18.55 Sportjournaal. 19.26 Kleur: Lieber On kel Bill, TV-film. 19.59 Programma- overzicht. WDR: 10.20-10.45 en 12.10- 12.35 Schooltelevisie. 18.00 In kleur: Weekjournaal. 18.05 Kleur: Te gast in Baden-Baden. 18.30 Kleur: Voor de kin deren. 18.40 Hier und Heute, met Goe denavond. 19.20 Kleur: Gesprek. 19.30 Kleur: Grosse Erfindungen heiter gesehen, film). 20.00 Journaal en weer bericht. 20.15 Reportages bij nieuws van gisteren en morgen. 21.00 Kleur: Mu zikaal amusementsprogramma. 21.45 Halbmond zwischen Europa und Asien, filmdocumentaire. 22.30 Journaal, com mentaar en weerbericht. 22.50 De maan- astronauten in Berlijn. DUITSLAND II 18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40 Kleur: Quiz. 19.10 Kleur: Süss, aber ein bisschen verrückt, TV-film. 19.45 Nws, actualiteiten en weerbericht. 20.15 In kleur: De zeven zeeën, TV-film. Aan sluitend: Nws. 21.00 In kleur: Alles zu verkaufen, Poolse speelfilm. 22.40 Nws. en weerbericht. 22.50 Filmforum. DUITSLAND I 10.00 Nws. 10.05 Journ. van gister avond. 10.30 Culturele kroniek. 11.15 Muzikaal amusem.progr. 12.00 Filmre portages bij nws van gisteren en mor gen. 12.50 Int. persoverzicht. 13.00-13.30 Journaal. 16.35 Journ. 16.40 Voor de kin deren. 17.15 Kleur: Voor de kinderen 17.25 Rep. over de jeugd in Roemenië. 17.55-18.00 Journaal. DUITSLAND II 17.30 Nws. en weerber. 17.35 Ulrich und ULrike, TV-film. Het plan van het IKOR om in het najaar drie documentaires uit te zenden over drie jonge mensen binnen, buiten en op de rand van de kerk is onder de handen van regisseur Pieter Ver- hoeff uitgegroeid tot een 75 minuten durende speelfilm. In drie delen zullen IKOR/CVK de film gaan uitzenden via Nederland 1 en 26 oktober en 2 november, steeds van 26 oktober en 2 november, steeds van 19.05-19.30 uur. De bedoeling van de film is te laten zien wat er zoal gebeuren kan met een jongen uit een christelijk gezin, die in Amsterdam gaat studeren. Hij is zeer betrokken bij wat er zoal aan de gang is in de hoofdstad, vooral op politiek en sociaal gebied, en komt daarbij voortdurend voor de vraag te staan wat zijn relatie met de kerk en het geloof waarin hij is opgevoed, nog voor zin heeft. De film is eigenlijk een col lage van situaties, gerangschikt rond om een verschijnsel, dat naast rebel lie en wetenschap aan geen enkel stu dentenleven vreemd is: de verliefdheid. Ook in zijn ontmoeting met meisjes komt de hoofdrolspeler voor een keuze te staan: „het anarchistische typetje", dat hij op weg naar zijn ouderlijk huis in Friesland ontmoet en hem nieuwgierig ondervraagt over zijn ker kelijk leven, of zijn vriendinnetje, dat er veel gematigder opinies op na houdt. 31. „Wat gek is dat..." dacht Kareltje plotseling. „Die balkdrager daar in de hoek zit een beetje scheef. Die sluit niet. Zou-ie soms vermolmd we zen? Dat zou best kunnen, want hij is al eeuwen oud". Nu zijn vermolmde balkdragers natuur lijk geen zaken om achteloos langsheen te flane ren, want als een drager eenmaal goed vermolmd is, dan draagt-ie niet meer zo best. Tot die slot som kwam de pientere Kareltje ook en het was met enige angst, dat hij de woorden uitsprak: „Oei, jongens! Da's gevaarlijk! Die balk daarbo ven hangt misschien wel vrij in de lucht te zwie- belen. Stel je voor, dat-ie naar beneden komt tui melen. Als het dan eeen beetje tegenzit, krijg ik nog de hele bovenverdieping op mijn hoofd"! Nu was Kareltje echt geen jongen, die het leuk vond bovenverdiepingen van huizen op zijn hoofd te krijgen. Hij zette zich daarom op zijn knieën voor de balkdrager en begon dit stuk hout aar. een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen. Voor zichtig zette hij zijn handen er op en toen bleel gelukkig al gauw, dat er van vermolmd hout geen sprake was. De balkdrager was zo stevig en mas sief alsof hij pas gisteren door de timmerman was afgeleverd. Hij zat alleen maar wat scheef. Kareltje duwde en trok er wat aan om te probe ren of hij het ding op zijn plaats kon krij gen. Daarom duwde en trok hij als maar har der en tenslotte was hij zelfs met zóveel ver toon van krachten bezig, dat de oppervlakkige toeschouwer geneigd zou zijn te veronderstellen, dat het ventje pogingen deed het huis te slopen. Geen wonder dus, dat er op een gegeven moment _>en knappend geluid weerklonk en de balkdrager opensprong alsof hij een soort deurtje was, Karel tje rolde van de weeromstuit achterover op zijn bed. „Dat knappende geluid..., dat was natuurlijk een slot! Jongens. de balkdrager verbergt een geheim vak! Hiep hoi! Een geheim vak in een oud zeerovershuis! Dèt belooft wat!" Overigens is het niet een film, waar in zo veel mogelijk problemen over hoop moeten worden gehaald. Er zijn jonge mensen te over, die geen wezen lijke relatie meer kunnen vinden met het geloof van hun ouders, maar toch geïnteresseerd zijn gebleven in de zaak en waar het in het evangelie om gaat. Er is een overstelpend aanbod van nieuwe keuzemogelijkheden, waaravn een groot aantal in het verhaal van de film tevoorschijn komt. Om een aantal in het verhaal van de film te voorschijn komt. Om een aantal sig nalen te noemen: het gelovig-atheïst zijn, de combinatie politiek-radicaal en emotioneel-gelovig, het conflict tussen de generaties en (terloops) het wel en wee van de seksuele revolutie. Op basis van dezelfde grondbeginselen blijkt de jonge generatie tot volstrekt andere consequenties te komen, dan in hun ouderlijk huis gebruikelijk was. Het tweede deel van de film is vooral aan dit thema gewijd. Het scenario van de film is ontstaan uit samenwerking tussen regisseur Pie ter Verhoeff en geluidsman Pjotr van Dijk. De opnamen zijn o.m. in Amster dam en het Friese dorp Langweer ge maakt. Pieter Verhoeff is free-lance regisseur en heeft in het afgelopen seizoen voor IKOR televisie een reeks filmportretten gemaakt. Jan de Bont heeft het camerawerk verzorgd en Hilly Molenaar de produktie. DEVENTER Op donderdag 30 ok tober start voor Deventer en omgeving een cursus muzikale vorming in het basisonderwijs volgens de methode Ward. Deelname staat open voor leerkrach ten van het basisonderwijs, dirigenten van jeugdkoren en voor allen die zich bezighouden met de muzikale vorming van de jeugd. Cursussen I en II, elk 20 wekelijkse lessen van 2 uur op donderdag, direct na schooltijd. Cursusgeld f 40,- per cursus. Cursus- en reiskosten worden na behaald ge tuigschrift van Rijkswege vergoed aan leerkrachten in actieve dienst bij het onderwijs. De cursüs wordt gegeven in de Meis jesschool, Kerklaan te Twello, tenzij vanwege de herkomst der deelnemers verplaasing naar meer centrale ligging wenselijk blijkt te zijn. Opgave en inlichtingen bij Lennards- Instituut, Steegstraat 16, Roermond. ENSCHEDE Er bestaan plannen om wijziging te brengen in de structuur van het Rijksmuseum Twenthe te En schede. In de opzet die daarbij nage streefd wordt, zal vooral de hedendaag se kunst zo ruim mogelijk aandacht kragen. Bovendien wordt overwogen aan het museum een educatieve dienst te verbinden, die een brugfunctie te vervullen krijgt tussen museum en pu bliek. De nog in studie zijnde reorganisa tie zal in feite het doortrekken van een lijn betekenen, die al sinds enige tijd min of meer kenmerkend is voor het beleid van het museum, met name op tentoonstellingsgebied Recente exposi ties van werk van eigentijdse kunste naars wijzen er bijvoorbeeld op, dat het museum reeds doende is een dui delijker op nieuwe stromingen geënte koers te zoeken. Bij een heroriëntatie op de opzet van het museum spelen overigens niet al leen financiële, ruimtelijke en persone le problemen een rol, maar ook tal van verplichtingen waaraan het museum van oudsher gebonden is en die samen hangen met de ontstaansgeschiedenis van dit in oorsprong vooral regionaal bedoelde cultuurinstituut. Het Rijksmu seum Twenthe is voortgekomen uit par ticulier initiatief en beschikt over een collectie, grotendeels opgebouwd uit schenkingen en bruiklenen van parti culieren, die ten aanzien van het ge bruik daarvan veelal stringente voor waarden hebben gesteld. Een structuurwijziging zal dan ook zo wordt althans overwogen niet het karakter hebben van een totale omzwaai, maar eerder van een met de eisen des tijds in overeenstemming ge brachte uitbreiding, waarbij met de oorspronkelijke taken van het museum eveneens rekening wordt gehouden. Op zaterdag 18 oktober a.s. zendt de KRO een programma uit met de be roemde zanger-gitarist Enrico Macias. Dit programma werd gemaakt in de Parijse artiesten-„tempel" Olympia. Behalve Macias treden in Bruno Co- quatrix' theater voorts op: de zangeres sen Ellis Regina en Georgette Lemaire, de evenwichtskunstenaar Rejov en de jonleuse Chris Holt. Dit programma komt in de plaats van de in de programmabladen aange kondigde show met Harry Belafonte. AMSTERDAM De balans van de Bank Mees en Hope heeft de twee mil jard verre overschreden. Op 30 juni was de balanstelling f 2.158,7 miljoen tegen f 1.860,8 miljoen op 1 januari. De Bank en Assurantie Associatie had een balanstelling van f 169,7 mil joen tegn f 163,4 miljoen begin van het jaar. De Bank en Assurantie Asso ciatie is de houdstermaatschappij van de maatschappijen Bank Mees en Hope, P. Mees en Zoonen Assurantiën en Investeringsbank Amsterdam. De instelling heeft over het eerst® halfjaar een nettowinst behaald van f 6,3 miljoen. De helft van de jaarwinst 1968 was f 5,8 miljoen. Chemie naar Philips-Duphar VEENENDAAL De verlies- en winstrekening over het per 30 april 1969 geëindigde boekjaar 1968/1969 van de NV Koninklijke Veenendaalsche Sa jet- en Vijfschachtfabriek v/h wed. D. S. van Schuppen en Zn. geeft een sal dowinst van f 554.738 (v.j. f 301.106). Hieraan is een dotatie aan de reser ve voorafgegaan ad f 210.000 (f 250.000). Blijkens de exploitatiereke ning steeg de toegevoegde waarde tot f 13,41 min. (f 12,94 min.). Voorge steld werd, zoals bekend, het dividend te verhogen van zes tot tien pet. De verbetering van het resultaat is, aldus de directie in het jaarverslag, zo wel te danken aan de textielfabriek als aan de chemische afdeling. De resultaten van de afgelopen maan den van het nieuwe boekjaar zijn niet onbevredigend. De fraaie zomer, maar vooral de ongewoon hoge temperatu ren hebben bij de detailhandel in het al gemeen in West-Europa geen zonnige resultaten gebracht. De verkoop van handwerkartikelen blijft zich echter gunstig ontwikkelen. Thans wordt een grondig onderzoek ingesteld naar de mogelijkheden van winstvergroting in het kader van het bestaande assorti ment en misschien ook door het enta meren van andere produkten. De meest rendabele aanwending van een deel der gelden, verkregen uit de trans actie met Philips-Duphar, waarvoor ver schillende alternatieven mogelijk zijn, is eveneens voorwerp van dit onder zoek, aldus de directie. In.het afgelo pen boekjaar zijn voor de textielfa briek de afzetmogelijkheden niet ge makkelijk geweest. De weersomstan digheden hebben niet meegewerkt, de invoering van de BTW is een belem merende factor geweest en de concur rentie is bijzonder hevig. Desondanks vertoonde de afzet een vermeerdering. Het aandeel van de export in de om zet is opnieuw vergroot. Ook het resultaat van de chemische af deling is beter geweest dan die over 1967/1968. Er zij aan herinnerd dat be sloten is de chemische afdeling van Schuppen over te dragen aan de NV. Philips-Duphar te Amsterdam, waarmee zegt het verslag, reeds jarenlang een bijzonder prettige relatie bestond. De directie is ervan overtuigd dat deze transactie de belangen van aandeel houders en van de medewerkers heeft gediend. Daar de overdracht per 1/9/69 is geëffectueerd is het resultaat hier van niet in deze jaarstukken verwerkt. AMSTERDAM Desgevraagd deell de directie van Tornado N.V. te Dor drecht mee dat zij niet voornemens is een hoger bod op de aandelen van de NV Emailleerfabriek „De IJssel" (Edy) uit te brengen. Hiermee blijft het bod van Hagemeijer van kracht dat aan bevolen wordt door het bestuur van Edy en dat in het belang wordt geacht van de vennootschap, haar werkne mers en aandeelhouders. De termijn van aanmelding sluit vrijdag 17 oktober Fusie in eierenhandel DEN BOSCH De Verenigde Meng voederfabrieken Koudijs NV heeft op nieuw een uitbreiding der integraties tot stand gebracht door de overneming van de fa. D. Enthoven en Zonen te Ben- nebroek. Deze 78 jaar oude firma, die zich bezighoudt met de eierhandel en -export, de groothandel in diep- vriesprodukten en de fabricage van ei- produkten, is een van de grote parti culiere ondernemingen in deze bran che. De samenwerking zal beide onder nemingen in de gelegenheid slellen hun marktaandeel te vergroten. De vennootschap onder firma zal per 1 maart 1970 worden omgezet in een naamloze vennootschap Enthoven, waarvan de directie gevoerd zal wor den door de huidige firmanten. De werkgelegenheid in deze onderneming blijft gewaarborgd. De NOS-radio zal op dinsdag 14 okt. ber 's morgens van 09.00 tot 09.35 uur via Hilversum 1 een interview uitzen den dat Henk Enkelaar, parlementair redacteur van de NOS-radio, heeft ge had met minister-president P. de Jong Premier De Jong zal vragen beant woorden over onderwerpen als Prins jesdag, Troonrede en Miljoenennota samenspel tussen regering en parle ment, presentatie van het regeringsbe leid en het aangekondigde overleg me' Suriname en de Nederlandse Antilier over de wijziging van 't Koninkrijks statuut. Ook zal hij enkele actuele kwestie behandelen zoals zijn jongste interven tie tijdens het loondebat, de moeilijke financiële positie van de gemeenten er zijn komende reis met minister Lum naar Roemenië. Het interview wordt op 14 oktober uitgezonden omdat op die dag de be grotingsdebatten in de kamer beginnen.

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 2