Vanavond groot
programma over
echtscheiding
IKOR-tv brengt filmserie
over jonge mensen en kerk
Financiële
notities
Hans Henkemans
onderscheiden
Kunstfestival voor
plattelandsjeugd
In Deventer start
muziekcursus
Ward-methode
Structuurwijziging
Rijksmuseum
Twenthe
Niet Belafonte, maar
Enrico Macias op tv
Balans Mees en Hop^
over de twee miljard
Radio-interview met
premier De Jong
en TELEVISIEPROGRAMMA'S
Kareltje Knetter
en de
blauwgeruite kiel
Hogere winst
Schuppen Sajet
GEEN HOGER
BOD OP EDY
Koudijs neemt
Enthoven over
PILOOT STORM
TEKKO TAKS
VANAVOND
MORGEN
T.V. LANGENBERG
VANAVOND
MORGEN
Pagina 2
MAANDAG 13 OKTOBER 1969
71
Een paar regendruppels spatten op
mijn armen. Ik sloot mijn ogen en zag
in mijn verbeelding hoe de bui zou
losbarsten en de beek vol zou lopen tot
hij zich bruisend over de rand zou
storten. Als ik naar de grot wilde gaan,
zou ik het nu moeten doen, maar ik
bleef met trillende benen doodstil tegen
de rots gedrukt staan.
Michael, dacht ik. Michael kan het
niet zijn. Hij zou de honden niet mee
hebben kunnen lokken. Hij kon niet
het risico lopen zo dicht bij het huis
gezien te worden. Hij zou ze niet
hebben kunnen opsluiten, zodat ze
Chris niet konden volgen. Daarvoor had
hij niet voldoende tijd gehad. Zelfs al
zou hij Chris toevallig bij het meer
ontmoet hebben, dan had iemand
anders de deur al voor dat stel wilde,
razende honden gesloten. Het moest
iemand anders zijn. Het moest Simon
zijn! Het kon alleen maar Simon zijn!
Ik voelde het water langs mijn
wangen stromen en ik wist niet of het
regen was of dat het mijn tranen waren.
Ik wist alleen maar, dat Simon mijn
naam in het donker gefluisterd had, dat
Simon op me wachtte, terwijl ik
moeizaam omhoog klom, dat Simons
armen wachtten om me te omstrenge
len, niet in liefde, maar in haat. Simon
had vanmiddag naar mijn hand geke
ken, die op zijn arm lag en uit zijn ogen
straalde alleen maar verachting. Als
Chris zijn vuist gebruikt had, zou het
minder vernederend zijn geweest. Twee
mannen zouden als gelijken tegenover
elkaar gestaan hebben, maar Chris had
opzettelijk en met verachting zijn hand
open gehouden. Simon was heftig van
aard zijn woede werd niet vlug
opgewekt, maar evenmin vlug getem
perd maar zou hij Chris van achteren
aanvallen? Zou Simon, de ervaren
jager, me besluipen, wachten op het
ogenblik, dat ik me zou verraden? Was
dit de man die met een geweer liep
maar toch iemand kon zien lijden?
Kon een mens twee wezens zijn, die
volkomen tegenovergesteld aan elkaar
waren? Het leek niet waarschijnlijk,
maar hoe zou ik kunnen zeggen wat
Simon wel of niet zou doen?
Hoe was het voor hem geweest om in
een gezin op te groeien, dat alleen maar
verbittering en geen geluk kende?
Speelde hij werkelijk alleen maar een
rol ter wille van Paula als hij tegen
Allison glimlachte? Hoe zou hij haar
kunnen beschermen tegen iets, dat ze
instinctief wist? Wat voor soort man
was Simon? Ik had de haat in zijn ogen
gezien en de vernietigende klank in zijn
stem gehoord op die dag, dat hij
Michael ontmoette. Ik had gezien hoe
hij zich in het maanlicht over Noreen
boog en daarna had ik zijn mond warm
op de mijne gevoeld.
Opnieuw verlichtte een bliksemstraal
de lucht en mijn lichaam spande zich.
Ik wachtte op de donder, want ik wist
dat, als ik een poging zou wagen de grot
te bereiken, het zou moeten gebeuren
terwijl de donder rolde en knetterde,
ieder geluid dat ik zou maken overstem
mend.
Ik stond nu op de smalle rand en
bewoog me niet meer roekeloos. Ik
schoof langzaam en voorzichtig verder,
mij concentrerend als bij het instuderen
van een nieuwe danspas. De rechter
voet precies zo geplaatst en de linker
bijgetrokken tot hij de andere raakte.
Ik hoorde bijna Madame Justine's stem
aanwijzingen geven terwijl haar stok op
de grond tikte.
Hoger, Meredith. Hoger! Zo is 't
goed. Je kan het wel. Zorg dat je
lichaam je gehoorzaamt."
Hoe dankbaar was ik voor haar
training. Hoe dankbaar voor al die jaren
van oefenen, voor de gehoorzame
spieren in mijn benen en armen, voor
dit lichaam, dat geleerd had onder
ondraaglijke omstandigheden te func
tioneren.
Voeten precies goed neergezet
naast elkaar mijn rug tegen de koude
rots gedrukt en de regen die nu gestadig
begon te vallen. Ik schuifelde voetje
voor voetje verder. Hoe glad en glibbe
rig was de rots. Ik had bijna hardop
geschreeuwd toen ik bij de dichte struik
kwam, die mijn weg versperde. Ik bleef
doodstil staan met trillende benen want
ik wist, dat ik door die struik zou
moeten kruipen. Ik duwde en trok en
wist niet, dat ik huilde. En toen viel de
waterval als een gordijn voor me neer
en ik voelde geen stevige rots meer
achter me.
Bij de ingang van de grot zakte ik op
de grond. Ik weet niet hoelang ik daar
ineengedoken zat. Het goot nu van de
regen. De donder rommelde in de verte
en het bliksemde nog met grote
tussenpozen.
Meredith." Opnieuw het gefluister,
volhardend, gebiedend en ik wist, dat
Simon nog steeds op de top van de rots
stond te wachten. Ik wist, dat Simon
stond te wachten en ik wist, dat Simon
op Hedgerow was opgegroeid en hoe
lang zou het duren voordat hij aan de
grot dacht? Hoe lang kon zo'n grot
onontdekt blijven door een avontuur
lijk jongetje? Simon was natuurlijk
langs de rots geklommen. Simon had
natuurlijk iedere centimeter van deze
rotswand onderzocht. Hoe lang zou hij
nog daar boven in de regen op en neer
blijven lopen om op me te wachten?
Hoeveel minuten bleven mij nog over
voordat ik zijn gestalte in de ingang zou
zien staan, voordat ik de aanraking van
zijn handen zou voelen?
Ik liep langs de rand van de grot
dieper de duisternis in. Het was beter
voor me om in-beweging te blijven. Ik
wist dat ik nooit weer zou opstaan als
ik nu zou gaan zitten. Ik zou slap en
zonder weerstand te bieden, zonder
enige strijdlust, blijven liggen.
Tegen de achterwand stond iets langs
en kouds en glads en toen mijn vingers
het omsloten was ik niet verbaasd. Het
was alsof ik geweten had, dat het er zou
zijn. Ik wist zelfs welk geweer het was
en dat het geweer van de zolder daar
nog stond en dat dit geweer al die tijd
in de grot op me had staan wachten.
Ik wist niets van geweren. Dat speet
me toen ik dit naar de uitgang droeg. Ik
moest van de veronderstelling uitgaan,
dat het niet geladen was. Ik zou het op
dezelfde manier als Simon moeten
gebruiken - als een zware knots en
anders niet.
Ik stond daar met het geweer in mijn
handen te wachten en te luisteren en de
regen viel en de beek zwol. Ik dacht aan
Chris, die daar aan de voet van de rots
lag en aan de regen, die op dat willoze
liqhaam viel en ik wist dat ik hulp
moest halen, maar ik bewoog me nog
steeds niet. Ik wachtte tot ik het geluid
hoorde, dat Simon maakte terwijl hij
langs de rotswand naar benenden gleed
en ik hoorde het neerploffen van zijn
voeten op de rotswand.
Ik voelde me vreemd onbevangen en
had bijna bewondering voor zijn durf.
Toen ik langs de rand geschuifeld was,
had het niet zo hard geregend. Ik zou
het nu niet voor elkaar gekregen
hebben. Ik luisterde met respect toen
de ene voetstap na de andere langs de
rand sloop en ik greep het geweer stevig
vast.
„Meredith."
Ik liet het geweer vallen. „Wilma,"
riep ik. ,,0, Wilma."
Ik trok haar de grot binnen. Het was
te donker om haar gezicht te zien, maar
ik voelde haar lichaam stevig in mijn
armen en haar ^adem warm op mijn
wangen. ,,Ik ben nog nooit zo blij
geweest iemand te zien." Ik drukte haar
tegen me aan. (wordt vervolgd)
4246. De leden van de Inner Circle keken Berwijn
enige ogenblikken in stomme verbazing aan. „U be
doelt, die kleine geleerde met het grote metalen helm
hoofd?" vroeg Van Marian. Hij keek even met opge
trokken wenkbrauwen om zich heen, alsof hij geheu-
genstein zocht bij de anderen. Shor Nun hielp hem
vlug: „Drago, Doctor Drago, heette hij„O, juist ja.
dat is waar ook. Het was zo'n akelig arrogant ventje,"
knikte de president en zich weer tot de bezoekster
wendend, sprak hij ietwat ongeduldig. „Wel, waarom
wilt u dit allemaal weten?" Berwijn richtte zich in-
willekeurig wat meer op, teneinde haar woorden kracht
bij te zetten. „Omdat ik deze Drago heb ontmoet! Hij
was in mijn huis!" Val Marian knipperde even met de
oogleden, kuchte even en zei toe op geforceerd vrien
delijke toon: „Ach jawel, Drago was bij u thuis. Dat
is heel interessant. En nu komt u ons zijn groeten over
brengen. Hoort u eens, mevrouwtje, wij hebben hier
nog heel wat werk te doen. Dus als u zo goed wilt
zijn om weer langs dezelfde weg te verdwijnen..." „Ik
denk er niet aan!" riep Berwijn uitdagend.
Tekko taks en het grote plan
2. Vlug liet onze vriend zijn ogen over de met krach
tige hand geschreven regels gaan. Sir Patrick schreef
hem, dat zijn jachtvrienden van louter jaloezie bijna
geploft waren toen hij hen zijn avonturen verteld had.
„Maar!" zo schreef hij verder. „Toch zou ik het voor
geen duizend gulden nog eens over willen doen. En nu
ik het toch over geld heb, wil ik meteen even mede
delen, dat de Engelse regering die bewuste vliegende
schotel heeft aangekocht voor honderdduizend pond
Sterling. Dit bedrag te verdelen onder ons drieën, dus
mezelf, professor Biberon en jou, Taks!" Tekko las de
brief haastig uit, floot even tussen de tanden en be
gaf zich toen naar zijn tuin. Na al het geploeter van
de laatste tijd door het oerwoud overzag onze vriend
de wildernis in zijn tuin nu met milder ogen. „Tjonge,
tjonge!" redeneerde hij in zichzelf, terwijl hij hier wat
knipte en daar wat wiedde. „Eén derde van honderd
duizend Pond Sterling oftewel één miljoen gulden, dat
is zo vlug uitgerekend een aanzienlijk sommetje, zelfs
wanneer de belasting eraf is. Hé, kijk eens wie daar
gaat!" Tekko leunde op zijn schep en keek tevreden
aan zijr pijp trekkend hoe zijn vriend professor Star-
reveld zonder op of om te zien zijn oude kameraad voor
bij wandelde.
Onder de titel „Onderwerp:..." zal
de NOS-radio in het seizoen 1969/70
maandagavond om de veertien dagen
een ruim twee uur durend themapro
gramma uitzenden. Het is de bedoe
ling, dat in deze nieuwe programma
serie telkens een actueel probleem
diepgaand en veelzijdig wordt behan
deld. De eerste uitzending, getiteld
„Onderwerp: Echtscheiding", wordt
vanavond van 20.05 tot 22.10 uur via
Hilversum I voor de microfoon ge
bracht.
De uitzending is gebaseerd op drie
radiodocumentaires over de echtschei
ding, die door Bob Uschi, Hans Gobes
en Ed Peereboom werden gemaakt en
op 4, 5 en 6 augustus door de NOS wer
den uitgezonden. In de eerste decumen*-
taire kwamen de gescheiden vrouwen
aan het woord. De tweede documentai
re was gewijd aan de gescheiden man
en de laatste bestond uit reacties van
kinderen van gescheiden ouders.
De drie dosumentaires zijn voor het
themaprogramma verkort tot elk twin
tig minuten. In deze vorm zullen de
programma's opnieuw in de studio en
voor de microfoon ten gehore worden
gebracht, deze keer echter aangevuld
met de reacties en de discussies van
een aantal van degenen, die voor de do
cumentaires zijn geïnterviewd.
Deze mannen, vrouwen en kinderen
komen daartoe samen in de studio in
Hilversum. De vrouwen zal worden ge
vraagd te reageren op de documentai
re, waarin de gescheiden man optreedt.
De gescheiden mannen zullen spreken
over het programma over de geschei
den vrouwen. Zowel de mannen, de
vrouwen als de kinderen zullen over de
documentaire betreffende de kinderen
van gescheiden ouders kunnen reage
ren. Opmerkingen tijdens de uitzending
van de documentaires zijn toegestaan.
In het themaprogramma, dat muzi
kaal wordt omlijst zullen alleen de
mensen, die aan de documentaires heb
ben meegewerkt, optreden.
De gesprekken in de studio worden
geleid door Netty Rosenfeld. De produk-
tie heeft Bob Uschi.
BERGEN Ter gelegenheid van
zijn afscheid als concertpianist is Hans
Henkemans bij bevordering benoemd
*tot Officier in de Orde van Oranje Nas
sau.
In de geheel met vrienden en belang
stellenden gevulde raadzaal van zijn
woonplaats Bergen overhandigde de
burgemeester van Bergen hem de bij
deze onderscheiding behorende versier
selen. x
Van 20 tot en met 23 november wordt
in de Stadsschouwburg van Tilburg
voor de vierde maal het Festival voor
Plattelands jongeren gehouden.
De openingsmanifestatie wordt ver
zorgd door het bewegingstheater
BEWTH en het pantomi^netheater Car
rousel van Rob van Reyn. Verder zijn
er voorstellingen van het Zuidelijk To
neel „Globe", het Danstheater Inter
nationaal en het cabaret Herman van
Veen.
Onder leiding van medewerkers van
„De Werkschuit" kunnen de deelne
mers op allerlei manieren zelf werk
zaam zijn op allerlei gebieden van de
kunst.
HILVERSUM I
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. 18.25
Ik verbind U door..., praatje. 18.30 Pa
rade: Strijdkrachtenprogramma. RVU:
19.35 De Russen in de Middellandse
Zee. Spr.: Prof. Dr. A. A. Kampman.
NOS: 20.05 Echtscheiding, klankbeeld
fragmenten met reacties daarop door
betrokkenen. NVSH: 22.10 Sextant, ra
diomagazine van de NVSH. NOS: 22.30
Nws. 22.40 Mededelingen. AVRO: 22.43
Radiojournaal. NOS: 22.55 Stereo: Me
tro's Midnight Music: Metropole Orkest
en solisten: amusementsmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II
18.00 Stereo: Meisjeskoor en licht in
strumentaal sextet. 18.19 Uitzending
van de PvdA. 18.30 Nws. 18.41 Actuali
teiten. 19.00 Literame: radiokroniek
over boeken, schrijvere en toneel. 19.15
Stereo: Gewijde muziek (gr.). 19.45 Ste
reo: Promenade orkest met zangsolist:
amusementsmuziek. 20.25 Op de man
af, praatje. 20.30 Stereo: Omroeporkest:
klassieke muziek. 21.25 Vijftig jaar
NCVB: gesprek t.g.v. het 50-jarig mu-
bileum van de Nederlandse Christen-
Vrouwenbond. 21.45 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 22.20 Naar een
nieuwe revolutie: overpeinzing. 22.30
22.30 Nieuws. 22.40 Voorrang: kunst
agenda. 23.30 NCRV Vocaal Ensemble:
moderne koorwerken. 23.55-24.00 Nws.
TELEVISIE
NEDERLAND I
NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal. NCRV: 19.07 Scheeps
jongens van Bontekoe, vervolgverhaal.
19.16 Alleen op weg, familiefeuilleton.
19.30 Breng eens een zonnetje: liedjes
van vroeger voor oudere kijkers. NOS:
20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Kleur: Po
pulaire songs gezongen door Ben Cra
mer. 20.45 Kleur: Schots en recht: do
cumentair programma over Schotland.
21.35 Please Sir, een luchtige TV-serie.
22.15 50 jaar „druk-doen", programma
over het 50-jarig bestaan van de Ne
derlandse Christenvrouwenbond. NOS:
22.35 Journaal. TELEAC: 22.40-23.10
Statistiek - les 3 (herh.).
NEDERLAND II
NOS: 18.50 Kleur: De Fabeltjeskrant.
19.00 Journaal. 19.03 Scala: informatief
programma. VARA: 19.30 Opmaat: ge
varieerd programma. NOS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Coronation Street,
TV-feuilleton. 20.45 Achter het Nieuws.
21.20 Kleur: Het kind van de Tsaar,
TV-spel. HUM. VERBOND: 22.25 Wat
heeft Erasmus agelaten?: gesprekken.
NOS: 23.05-23.10 Journaal.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym.
7.20 Stereo: Lichte gram.muz. 8.00
Nws. 8.11 Radiiojourn. 8.20 Stereo: Lich
te gram.muz. (8.30-8.33 De Groente
man). 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00
Uitgebreide rep. of herh. NOS-progr.
9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de
middeleeuwen en Renaissance (opn).
AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02
Nws). 11.30 Rondom 12: progr. voor
de vrouw. (11.55 Beursber.) Overheids
voorlichting: 12.30 Uitzending voor de
landbouw. AVRO: 12.40 Toppers van
toen (gr). 13.00 Nws. 13.11 Radiojourn.
NOS: 13.30 Spiegel van België: Muziek
en nws. van onze zuiderburen. 14.00
Stereo: Klein Chanson. 14.30 Rostrum
of Composers 1969: Hedendaagse Ned.
componisten. AVRO: 15.00 Stereo: De
wereld van de opera: beschouwing
over de opera l'Amico Fritz van Mas-
cagni. 16.00 Nws. 16.02 Stereo: Koor
zang met pianobegeleiding. 16.32 Klari
netkwartet van België: mod. muziek.
16.45 Land der Muzen: kunstkroniek.
17.15 Stereo: Jazz-Spectrum. 17.55 Me
dedelingen.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Het levende
woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lich
te gram.muz. met nws. en act. 8.00
Nws. 8.11 Gewijde muz. (gr). 8.30 Nws
8.32 Voor de vrouw (9.00-9.10 Gym. v.
d. huisvr.). 9.35 Schoolradio. 10.00 Dood
en sterven in de Bijbel, lezing. 10.15
Stereo: Italiaanse opera-aria's (gr.).
11.00 Nws. 11.02 Ferdinand Huyok (dl.
1), seriehoorspel (herh.) 11.22 Voor de
zieken, plm. 11.55 Med. KRO: 12.00
Van twaalf tot twee: gevar. program
ma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw;
12.30 Nws; 12.41 Act; 13.00 Raden
maar...) 14.00 Conciliepostbus. 14.05
Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaal
middag-mag. (16.00 Nws). 17.00 Over
heidsvoorlichting: De Cola Debrot-prijs
voor Pierre Lauffer. Spr.: H. Habibe.
17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM III
VARA: 9.00 Nws. 9.02 Plaatjes voor
de pep (10.00 Nws). 11.00 Nws. 11.03
Een opvallend vrolijk gevar. visite.
(12.00 Nws). 13.00 Nws. 13.03 Ekspres:
licht platenprogr. (14.00 Nws). 15.00
Nws. 15.03 Drie-draai: licht platenpro-
gramma. 16.00 Nws. 16.03 Mix: 120 min.
rdjp en groen op alle toeren (17.00-17.02
Nieuws).
TELEVISIE
NEDERLAND I
NOS-NOT: 10.45-12.00 Schooltelevisie.
DUITSLAND I
(Regionaal programma: NDR:-18.00
Hafenpolizei, TV-serie. 18.30 In kleur:
Zandmannetje. 18.40 Actualiteiten. 18.55
Sportjournaal. 19.26 Kleur: Lieber On
kel Bill, TV-film. 19.59 Programma-
overzicht. WDR: 10.20-10.45 en 12.10-
12.35 Schooltelevisie. 18.00 In kleur:
Weekjournaal. 18.05 Kleur: Te gast in
Baden-Baden. 18.30 Kleur: Voor de kin
deren. 18.40 Hier und Heute, met Goe
denavond. 19.20 Kleur: Gesprek. 19.30
Kleur: Grosse Erfindungen heiter
gesehen, film). 20.00 Journaal en weer
bericht. 20.15 Reportages bij nieuws van
gisteren en morgen. 21.00 Kleur: Mu
zikaal amusementsprogramma. 21.45
Halbmond zwischen Europa und Asien,
filmdocumentaire. 22.30 Journaal, com
mentaar en weerbericht. 22.50 De maan-
astronauten in Berlijn.
DUITSLAND II
18.05 Actualiteiten en muziek. 18.40
Kleur: Quiz. 19.10 Kleur: Süss, aber ein
bisschen verrückt, TV-film. 19.45 Nws,
actualiteiten en weerbericht. 20.15 In
kleur: De zeven zeeën, TV-film. Aan
sluitend: Nws. 21.00 In kleur: Alles zu
verkaufen, Poolse speelfilm. 22.40 Nws.
en weerbericht. 22.50 Filmforum.
DUITSLAND I
10.00 Nws. 10.05 Journ. van gister
avond. 10.30 Culturele kroniek. 11.15
Muzikaal amusem.progr. 12.00 Filmre
portages bij nws van gisteren en mor
gen. 12.50 Int. persoverzicht. 13.00-13.30
Journaal. 16.35 Journ. 16.40 Voor de kin
deren. 17.15 Kleur: Voor de kinderen
17.25 Rep. over de jeugd in Roemenië.
17.55-18.00 Journaal.
DUITSLAND II
17.30 Nws. en weerber. 17.35 Ulrich
und ULrike, TV-film.
Het plan van het IKOR om in het
najaar drie documentaires uit te zenden
over drie jonge mensen binnen, buiten
en op de rand van de kerk is onder
de handen van regisseur Pieter Ver-
hoeff uitgegroeid tot een 75 minuten
durende speelfilm.
In drie delen zullen IKOR/CVK de
film gaan uitzenden via Nederland 1
en 26 oktober en 2 november, steeds van
26 oktober en 2 november, steeds van
19.05-19.30 uur.
De bedoeling van de film is te laten
zien wat er zoal gebeuren kan met een
jongen uit een christelijk gezin, die
in Amsterdam gaat studeren. Hij is zeer
betrokken bij wat er zoal aan de gang
is in de hoofdstad, vooral op politiek
en sociaal gebied, en komt daarbij
voortdurend voor de vraag te staan
wat zijn relatie met de kerk en het
geloof waarin hij is opgevoed, nog voor
zin heeft. De film is eigenlijk een col
lage van situaties, gerangschikt rond
om een verschijnsel, dat naast rebel
lie en wetenschap aan geen enkel stu
dentenleven vreemd is: de verliefdheid.
Ook in zijn ontmoeting met meisjes
komt de hoofdrolspeler voor een keuze
te staan: „het anarchistische typetje",
dat hij op weg naar zijn ouderlijk
huis in Friesland ontmoet en hem
nieuwgierig ondervraagt over zijn ker
kelijk leven, of zijn vriendinnetje, dat
er veel gematigder opinies op na houdt.
31. „Wat gek is dat..." dacht Kareltje plotseling.
„Die balkdrager daar in de hoek zit een beetje
scheef. Die sluit niet. Zou-ie soms vermolmd we
zen? Dat zou best kunnen, want hij is al eeuwen
oud". Nu zijn vermolmde balkdragers natuur
lijk geen zaken om achteloos langsheen te flane
ren, want als een drager eenmaal goed vermolmd
is, dan draagt-ie niet meer zo best. Tot die slot
som kwam de pientere Kareltje ook en het was
met enige angst, dat hij de woorden uitsprak:
„Oei, jongens! Da's gevaarlijk! Die balk daarbo
ven hangt misschien wel vrij in de lucht te zwie-
belen. Stel je voor, dat-ie naar beneden komt tui
melen. Als het dan eeen beetje tegenzit, krijg ik
nog de hele bovenverdieping op mijn hoofd"!
Nu was Kareltje echt geen jongen, die het leuk
vond bovenverdiepingen van huizen op zijn hoofd
te krijgen. Hij zette zich daarom op zijn knieën
voor de balkdrager en begon dit stuk hout aar.
een nauwkeurig onderzoek te onderwerpen. Voor
zichtig zette hij zijn handen er op en toen bleel
gelukkig al gauw, dat er van vermolmd hout geen
sprake was. De balkdrager was zo stevig en mas
sief alsof hij pas gisteren door de timmerman
was afgeleverd. Hij zat alleen maar wat scheef.
Kareltje duwde en trok er wat aan om te probe
ren of hij het ding op zijn plaats kon krij
gen. Daarom duwde en trok hij als maar har
der en tenslotte was hij zelfs met zóveel ver
toon van krachten bezig, dat de oppervlakkige
toeschouwer geneigd zou zijn te veronderstellen,
dat het ventje pogingen deed het huis te slopen.
Geen wonder dus, dat er op een gegeven moment
_>en knappend geluid weerklonk en de balkdrager
opensprong alsof hij een soort deurtje was, Karel
tje rolde van de weeromstuit achterover op zijn
bed. „Dat knappende geluid..., dat was natuurlijk
een slot! Jongens. de balkdrager verbergt een
geheim vak! Hiep hoi! Een geheim vak in een
oud zeerovershuis! Dèt belooft wat!"
Overigens is het niet een film, waar
in zo veel mogelijk problemen over
hoop moeten worden gehaald. Er zijn
jonge mensen te over, die geen wezen
lijke relatie meer kunnen vinden met
het geloof van hun ouders, maar toch
geïnteresseerd zijn gebleven in de zaak
en waar het in het evangelie om gaat.
Er is een overstelpend aanbod van
nieuwe keuzemogelijkheden, waaravn
een groot aantal in het verhaal van
de film tevoorschijn komt. Om een
aantal in het verhaal van de film te
voorschijn komt. Om een aantal sig
nalen te noemen: het gelovig-atheïst
zijn, de combinatie politiek-radicaal en
emotioneel-gelovig, het conflict tussen
de generaties en (terloops) het wel en
wee van de seksuele revolutie. Op basis
van dezelfde grondbeginselen blijkt de
jonge generatie tot volstrekt andere
consequenties te komen, dan in hun
ouderlijk huis gebruikelijk was. Het
tweede deel van de film is vooral aan
dit thema gewijd.
Het scenario van de film is ontstaan
uit samenwerking tussen regisseur Pie
ter Verhoeff en geluidsman Pjotr van
Dijk. De opnamen zijn o.m. in Amster
dam en het Friese dorp Langweer ge
maakt. Pieter Verhoeff is free-lance
regisseur en heeft in het afgelopen
seizoen voor IKOR televisie een reeks
filmportretten gemaakt. Jan de Bont
heeft het camerawerk verzorgd en
Hilly Molenaar de produktie.
DEVENTER Op donderdag 30 ok
tober start voor Deventer en omgeving
een cursus muzikale vorming in het
basisonderwijs volgens de methode
Ward.
Deelname staat open voor leerkrach
ten van het basisonderwijs, dirigenten
van jeugdkoren en voor allen die zich
bezighouden met de muzikale vorming
van de jeugd.
Cursussen I en II, elk 20 wekelijkse
lessen van 2 uur op donderdag, direct
na schooltijd.
Cursusgeld f 40,- per cursus. Cursus-
en reiskosten worden na behaald ge
tuigschrift van Rijkswege vergoed aan
leerkrachten in actieve dienst bij het
onderwijs.
De cursüs wordt gegeven in de Meis
jesschool, Kerklaan te Twello, tenzij
vanwege de herkomst der deelnemers
verplaasing naar meer centrale ligging
wenselijk blijkt te zijn.
Opgave en inlichtingen bij Lennards-
Instituut, Steegstraat 16, Roermond.
ENSCHEDE Er bestaan plannen
om wijziging te brengen in de structuur
van het Rijksmuseum Twenthe te En
schede. In de opzet die daarbij nage
streefd wordt, zal vooral de hedendaag
se kunst zo ruim mogelijk aandacht
kragen. Bovendien wordt overwogen
aan het museum een educatieve dienst
te verbinden, die een brugfunctie te
vervullen krijgt tussen museum en pu
bliek.
De nog in studie zijnde reorganisa
tie zal in feite het doortrekken van een
lijn betekenen, die al sinds enige tijd
min of meer kenmerkend is voor het
beleid van het museum, met name op
tentoonstellingsgebied Recente exposi
ties van werk van eigentijdse kunste
naars wijzen er bijvoorbeeld op, dat
het museum reeds doende is een dui
delijker op nieuwe stromingen geënte
koers te zoeken.
Bij een heroriëntatie op de opzet van
het museum spelen overigens niet al
leen financiële, ruimtelijke en persone
le problemen een rol, maar ook tal van
verplichtingen waaraan het museum
van oudsher gebonden is en die samen
hangen met de ontstaansgeschiedenis
van dit in oorsprong vooral regionaal
bedoelde cultuurinstituut. Het Rijksmu
seum Twenthe is voortgekomen uit par
ticulier initiatief en beschikt over een
collectie, grotendeels opgebouwd uit
schenkingen en bruiklenen van parti
culieren, die ten aanzien van het ge
bruik daarvan veelal stringente voor
waarden hebben gesteld.
Een structuurwijziging zal dan ook
zo wordt althans overwogen niet
het karakter hebben van een totale
omzwaai, maar eerder van een met de
eisen des tijds in overeenstemming ge
brachte uitbreiding, waarbij met de
oorspronkelijke taken van het museum
eveneens rekening wordt gehouden.
Op zaterdag 18 oktober a.s. zendt de
KRO een programma uit met de be
roemde zanger-gitarist Enrico Macias.
Dit programma werd gemaakt in de
Parijse artiesten-„tempel" Olympia.
Behalve Macias treden in Bruno Co-
quatrix' theater voorts op: de zangeres
sen Ellis Regina en Georgette Lemaire,
de evenwichtskunstenaar Rejov en de
jonleuse Chris Holt.
Dit programma komt in de plaats
van de in de programmabladen aange
kondigde show met Harry Belafonte.
AMSTERDAM De balans van de
Bank Mees en Hope heeft de twee mil
jard verre overschreden. Op 30 juni
was de balanstelling f 2.158,7 miljoen
tegen f 1.860,8 miljoen op 1 januari.
De Bank en Assurantie Associatie
had een balanstelling van f 169,7 mil
joen tegn f 163,4 miljoen begin van
het jaar. De Bank en Assurantie Asso
ciatie is de houdstermaatschappij van
de maatschappijen Bank Mees en
Hope, P. Mees en Zoonen Assurantiën
en Investeringsbank Amsterdam.
De instelling heeft over het eerst®
halfjaar een nettowinst behaald van
f 6,3 miljoen. De helft van de jaarwinst
1968 was f 5,8 miljoen.
Chemie naar Philips-Duphar
VEENENDAAL De verlies- en
winstrekening over het per 30 april
1969 geëindigde boekjaar 1968/1969 van
de NV Koninklijke Veenendaalsche Sa
jet- en Vijfschachtfabriek v/h wed. D.
S. van Schuppen en Zn. geeft een sal
dowinst van f 554.738 (v.j. f 301.106).
Hieraan is een dotatie aan de reser
ve voorafgegaan ad f 210.000
(f 250.000). Blijkens de exploitatiereke
ning steeg de toegevoegde waarde tot
f 13,41 min. (f 12,94 min.). Voorge
steld werd, zoals bekend, het dividend
te verhogen van zes tot tien pet.
De verbetering van het resultaat is,
aldus de directie in het jaarverslag, zo
wel te danken aan de textielfabriek als
aan de chemische afdeling.
De resultaten van de afgelopen maan
den van het nieuwe boekjaar zijn niet
onbevredigend. De fraaie zomer, maar
vooral de ongewoon hoge temperatu
ren hebben bij de detailhandel in het al
gemeen in West-Europa geen zonnige
resultaten gebracht. De verkoop van
handwerkartikelen blijft zich echter
gunstig ontwikkelen. Thans wordt een
grondig onderzoek ingesteld naar de
mogelijkheden van winstvergroting in
het kader van het bestaande assorti
ment en misschien ook door het enta
meren van andere produkten. De
meest rendabele aanwending van een
deel der gelden, verkregen uit de trans
actie met Philips-Duphar, waarvoor ver
schillende alternatieven mogelijk zijn,
is eveneens voorwerp van dit onder
zoek, aldus de directie. In.het afgelo
pen boekjaar zijn voor de textielfa
briek de afzetmogelijkheden niet ge
makkelijk geweest. De weersomstan
digheden hebben niet meegewerkt, de
invoering van de BTW is een belem
merende factor geweest en de concur
rentie is bijzonder hevig. Desondanks
vertoonde de afzet een vermeerdering.
Het aandeel van de export in de om
zet is opnieuw vergroot.
Ook het resultaat van de chemische af
deling is beter geweest dan die over
1967/1968. Er zij aan herinnerd dat be
sloten is de chemische afdeling van
Schuppen over te dragen aan de NV.
Philips-Duphar te Amsterdam, waarmee
zegt het verslag, reeds jarenlang een
bijzonder prettige relatie bestond. De
directie is ervan overtuigd dat deze
transactie de belangen van aandeel
houders en van de medewerkers heeft
gediend. Daar de overdracht per 1/9/69
is geëffectueerd is het resultaat hier
van niet in deze jaarstukken verwerkt.
AMSTERDAM Desgevraagd deell
de directie van Tornado N.V. te Dor
drecht mee dat zij niet voornemens is
een hoger bod op de aandelen van de
NV Emailleerfabriek „De IJssel" (Edy)
uit te brengen. Hiermee blijft het bod
van Hagemeijer van kracht dat aan
bevolen wordt door het bestuur van
Edy en dat in het belang wordt geacht
van de vennootschap, haar werkne
mers en aandeelhouders. De termijn
van aanmelding sluit vrijdag 17 oktober
Fusie in eierenhandel
DEN BOSCH De Verenigde Meng
voederfabrieken Koudijs NV heeft op
nieuw een uitbreiding der integraties tot
stand gebracht door de overneming van
de fa. D. Enthoven en Zonen te Ben-
nebroek. Deze 78 jaar oude firma, die
zich bezighoudt met de eierhandel
en -export, de groothandel in diep-
vriesprodukten en de fabricage van ei-
produkten, is een van de grote parti
culiere ondernemingen in deze bran
che. De samenwerking zal beide onder
nemingen in de gelegenheid slellen
hun marktaandeel te vergroten.
De vennootschap onder firma zal per
1 maart 1970 worden omgezet in een
naamloze vennootschap Enthoven,
waarvan de directie gevoerd zal wor
den door de huidige firmanten. De
werkgelegenheid in deze onderneming
blijft gewaarborgd.
De NOS-radio zal op dinsdag 14 okt.
ber 's morgens van 09.00 tot 09.35 uur
via Hilversum 1 een interview uitzen
den dat Henk Enkelaar, parlementair
redacteur van de NOS-radio, heeft ge
had met minister-president P. de Jong
Premier De Jong zal vragen beant
woorden over onderwerpen als Prins
jesdag, Troonrede en Miljoenennota
samenspel tussen regering en parle
ment, presentatie van het regeringsbe
leid en het aangekondigde overleg me'
Suriname en de Nederlandse Antilier
over de wijziging van 't Koninkrijks
statuut.
Ook zal hij enkele actuele kwestie
behandelen zoals zijn jongste interven
tie tijdens het loondebat, de moeilijke
financiële positie van de gemeenten er
zijn komende reis met minister Lum
naar Roemenië.
Het interview wordt op 14 oktober
uitgezonden omdat op die dag de be
grotingsdebatten in de kamer beginnen.