Veenendaals dagblad Poolse Iljoesjin gedwongen naar W.-Berlijn uit te wijken Buiten Dubcek ui verweer Reeks bomaanslagen in Athene Uitgeputte kinderen konden niet verder Stroper door schot in het hoofd getroffen Man nam bloedig wraak op zijn stiefvader Vliegdekschip verliet Rotterdam hals-over-kop: velen te laat Gelders-Utrechtse streekcourant voor Rijn- en Gelderse Vallei Oostduitsers kaapten toestel voor vlucht „Strokarton" staakt weer Prinses Beatrix en jongste zoon maken het goed Trein reed in op loslopend vee Mevrouw Biggs in vrijheid Door ouders uitgestuurd op fietstocht door hele land TrngemhT"™ dolfijnen... Poolse Iljoesjin op Tegel BANDIETEN Jacht in theorie Betrapt door jachtopziener MOORD IN JORDAAN OPGELOST AMERIKAANSE PARAATHEIDSOEFENIJSG TEGEN BOOM dolfinarium Harderwijk. VTB Harderwijk-Tel. 03410-2569. Tijdelijk mist Bur. voor redactie en administratie i Prins Bernhardlaan 28, Veenendaal, Telef. 08385-10550 (adm.), 10757 en 10955 (red.), Giro 1321600. Losse nummers f 0,25; Abonnement 0,97 p. w., 4,15 p. nu 12,35 p. k. VALLEI Voortzetting van het nieuwsblad „De Vallei1' opgericht in 1926. Uitg.: Wegener's Couranten Concern n.v. Advertentietarieven op aanvraag. MAANDAG 20 OKTOBER I969 - 43e JAARGANG no. 246 De Iljoesjin-18 van de Poolse luchtvaartmaatschappij LOT die door twee passagiers gedwongen werd naar het Westberlijnse vlieg veld Tegel uit te wijken. Het toestel hier na de landing. BERLIJN Twee gewapende passagiers hebben een vliegtuig van de Poolse maatschappij LOT zondagmiddag gedwongen in West-Berlijn te landen. Het toestel, een viermotorige turboprop van het type Iljoesjin-IL-18, maakte een lijnvlucht van Warschau naar Oost-Berlijn. Het landde om 13.55 uur op het vliegveld Tegel in de Franse sector van de stad. Een eerste landingspoging mis lukte door het optreden van een Oostduits jachtvliegtuig van Russische ma kelij. De twee ontvoerders zijn waarschijnlijk Oostberlijners. Zij spraken tenminste Berlijns dialect. Zij zouden de piloot met een pistool op het hoofd geslagen hebben. Volgens ooggetuigen is het toestel door twee MIG-jachtvliegtuigen achtervolgd. Een ervan hinderde het lijnvliegtuig zodanig, dat een eerste landingspoging mislukte. Er waren 63 passagiers en negen bemanningsleden aan boord. Het toestel was op weg naar Brussel. Kort na de landing is het vliegtuig door de Franse militaire autoriteiten af gegrendeld. Met het ondervragen van de passagiers werd al gauw een begin gemaakt. Aan boord -van het vliegtuig waren 20 oudere Oostberlijners. Direct na de landing zorgden Franse officieren en vliegveldpolitie er voor, dat de twee ontvoerders en een deel van de beman ning het vliegtuig verlieten. De twee Oostduitsers die de machine tot landen hadden gedwongen, hebben in West-Berlijn om politiek asiel ver zocht, zo is officieel van Franse zijde meegedeeld. Aan dit verzoek zou zijn voldaan en de twee zouden spoedig ■worden vrijgelaten. De overige passa giers konden met het vliegtuig de reis naar Oost-Berlijn hervatten. Het vliegveld Tegel in de Franse sec tor in het noorden van West-Berlijn werd tijdens de blokkade van Berlijn (juni 1948 - mei 1949) uitgebreid. Mo menteel wordt er de langste landings baan van de stad aangelegd, waarop in de toekomst naar de wens van het stads bestuur het vliegverkeer met West- Duitsland zal worden geconcentreerd. Het vliegveld wordt nu nog door de Franse luchtvaartmaatschappij Air France gebruikt en door de vliegtuigen van de Amerikaanse luchtvaartmaat schappij Panam, die direct naar New York vliegen. Tegel wikkelt ook een deel af van het charterverkeer. Het grootste deel van de vliegtuigen voor West-Berlijn landt nog steeds op het midden in de stad gelegen vliegveld Tempelhof. Daar is een gedeelte voor militaire doeleinden door de Amerika nen ii. gebruik, zoals de Fransen een deel van het vliegveld Tegel voor mili taire doeleinden hebben. In een zeer kort bericht is door het officiële Oostduitse persbureau ADN de kaperij bekend gemaakt. De machi ne, werd er in gezegd, was „door ban dieten" tot landen op Tegel gedwon gen. TVatuurlijk moet men de quintes- sens van het jachtbedrijf in het veld leren en dan liefst bij een geroutineerde jagersman of een oudere wildschut. Nochtans kan men een papieren handleiding niet ontberen, welke omtrent de vele vele facetten van wild, natuur enf techniek, honden, taal en beheer zowel de beginner als de gevorder de weidman inlicht. Een jaar ge leden verscheen A. H. M. Jurgens': ,,De jacht op water-, klein- en schadelijk wild", een uitgave, die op langdurige ervaring en observa tie berust.Thans wordt dit boek juist vóór de openingsdatum van de jacht gevolgd door een van wat breder opzet, want J. Anto- ni s s e verhoogt de kennis van de jachtman-in-spe in het recente „De jacht in Nederland" (uitg. Becht, Amsterdam, vele pen tekeningen, f24,50 geb.) met hoofd stukken over het grofwild, de jacht wet, ziekten en parasieten, wapens, jachthonden, -etiquette, -veldver- zorging, opfokken en uitzetten, spo ren en wat er verder al zo te leren valt. Wie dit allemaal welbewaard uit zijn rugzak kan halen, mag mee praten over vrijwel alle venatori- sche zaken. Hij zal, naar ik hoop, de jacht vooral zien als een niet te verwaarlozen onderdeel der natuur bescherming en er voorts van over tuigd wezen, dat men eindelijk eens een competentieproef met een wet tig gevorderd bewijs van weidelijk heid en unde moet afleggen, al vorens een akte te verwerven. Wij zijn daarmee via een particuliere cursus tot het behalen van een bre vet, (de PBNA te Arnhem) al vijf tien jaar met succes bezig, maar Den Haag wil er officieel nog steeds niet aan, hoewel ze akkoord bevonden is door Faunabeheer. De uitvoerige lessen met de talloze il lustraties vormen een boekwerk, even dik en gedetailleerd als dat van Antonisse, Met weinige uitzon deringen is het op dezelfde leest geschoeid en ik hoop aan onze kan didaten t.z.t. te mogen opmerken dat het zijn positieve waarde be wijst. 20-10-1969. A. B. WIGMAN Vlak voordat de Poolse Iljoesjin daar landde, hadden de piloten van twee Migs van de Oostduitse luchtmacht de gezagvoerder erop gewezen door met de vleugels te nijgen, dat de machine zich boven westelijk gebied gevond. Wat Tegel betreft, daar kwam de Il joesjin letterlijk uit de lucht vallen. Westberlijnse employés van het vlieg veld rolden er een trapje naar toe. De eerste twee mannen die uit de machi ne kwamen, beiden tussen de 20 en 24 jaar oud, gaven meteen te kennen dat zij naar het Westen wilden „overlopen". De Poolse staatstelevisie heeft in een korte mededeling gewag gemaakt van het kapen van een toestel. Mep zei er niet bij, dat de „terroristen" die de ka perij op hun geweten hadden, Oost duitsers waren die na de landing met een asiel in het Westen hadden ge vraagd. In West-Berlijn is door de burge meester van die stad, Schütz, verklaard dat „het luchtverkeer boven en bij Ber lijn een zaak was van de Westelijke ge allieerden". Het incident is in zoverre uniek, dat er nog nooit te voren een vliegtuig uit een communistisch land was gekaapt. PRAAG De gewezen Tsjechoslo- waakse partijleider Alexander Dub cek heeft op de bijeenkomst van het centrale comité van drie weken ge leden de tegen hem ingebrachte be schuldigingen met kracht van de hand gewezen en verzekerd, dat hij tot het laatste ogenblik niet geloofd had in een militair ingrijpen van de Sovjet-Unie. Naar deelnemers aan deze beslissende zitting zaterdag in Praag meldden, verweerde Dubcek zich ook tegen de beweringen, dat hij de resultaten van belangrijke on derhandelingen met de partijleiders uit de andere Warschaupaet-staten en speciaal met de Rus Breznjef in de zomer van 1968 had verzwegen. De intussen volledig op een zijspoor ge zette Dubcek verklaarde volgens de ze berichten tegenover het centrale comité, dat er totaal geen bewijzen bestonden voor het bestaan van een centrum van contra-revolutionaire krachten en evenmin voor beweerde ondermijningsplannen van de Ver enigde Staten en West-Duitsland. Het conflict met Moskou was in verschil len van opvatting gelegen. „Wij za gen onze toestand niet als een, voor afgaand aan een contrarevolutie", merkte hij op. Hij had gehoopt dat „de bondgenoten ons tenslotte zouden begrijpen en helpen". Hij verweet zijn opvolger Husak de zaken bijzonder zwart-wit te zien, als of ieder die tegen zijn uitleg was, ge lijktijdig tegen de partij was: „Kay meraad Husak verhindert daarmee elke dialoog". Dubcek veroordeelde tenslotte het feit, dat hij monddood was gemaakt. Hij had niet de minste mogelijkheid zijn politieke houding in het openbaar te verdedigen, terwijl hij wel openlijk beschuldigd werd. „Zo ziet de orde eruit die u (Husak) de partij en het land hebt voorgezet. Tot welke consolidering wilt u daar mee komen? Waar wilt u daarmee naar toe gaan", zo vroeg hij. DEN HAAG De gezondheidstoe stand van prinses Beatrix en van prins Constantijn ontwikkelt zich zeer gun stig. De artsen van het prinsje zijn zeer tevreden, omdat hij een goed weekeinde heeft gehad. UTRECHT De trein Den Bosch- Roosendaal is vannacht omstreeks 12 uur bij Etten-Leur op loslopend vee in gereden. Als gevolg van de botsing, waarbij enkele dieren werden gedood, brak van de locomotief een kraan af. Toen de machinist met behulp van de kop van een bezemsteel de kraan had weten af te sluiten, was er een uur ver streken. Twee treinen, die van hetzelfde baanvak gebruik moesten maken, lie pen eveneens meer dan een uur ver traging op. ATHENE In de Griekse hoofdstad Athene zijn vandaag, na acht bomaan slagen zaterdag, opnieuw twee zelfge maakte bommen ontploft. De bommen ontploften in een villawijk en richtten schade aan. Er vielen geen slachtof fers. Een bom ontplofte op het plein van de grondwet en vernielde ruiten van het gebouw van de nationale bank van Griekenland. Twee andere explodeer den honderd meter verder in een straat, waar premier Papadopoelos 'n half uur later zou passeren op weg naar het vliegveld. Het gebied werd direct door de politie afgezet en de premier werd op zijn rit geëscorteerd door een rij politiewagens, terwijl honderden politie mannen langs de route stonden. Ondergrondse verzetsorganisaties MELBOURNE Een rechtbank in Melbourne heeft mevr. Charmaine Biggs de vrouw van de voortvluchtige Britse treinrover, in vrijheid laten stellen. Zij was vrijdag in voorlopige hechtenis ge steld, toen haar man by een politie-in- val in hun huis bleek te zijn verdwenen. Ee verzoek van de immigratiedienst om mevr. Biggs nog een week vast te houden, werd afgewezen. Het is nog mogelijk dat genoemde dienst een aan klacht tegen haar indient, omdat zij met valse papieren Australië is binnen gekomen. Intussen zoekt de Australische poli tie overal na&r de 39-jarige Ronald Biggs, die de laatste tijd bij een aan nemer in Melbourne werkte, waar hij ongeveer 350 gulden in de week ver diende. Hij was juist ploegbaas gewor den. Mevrouw Biggs heeft gezegd, dat haar man ongeveer 900.000 gulden had gekregen voor zijn aandeel in de his torische treinroof in 1963, waarbij cir ca 21,5 miljoen gulden werd buitgemaak Het geld zou echter grotendeels op zijn. hebben journalisten telefonisch laten weten, dat zij verantwoordelijk zijn voor.de aanslagen. Gesproken werd van „een" generale #epeiith: voor 28 okto ber, wanneer Griekenland het begin van de oorlog van 1940 herdenkt". De bomexplosies brachten ook ver keersopstoppingen teweeg. Ze bescha digden stroomdraden waardoor de trol leybussen tot stilstand kwamen. Er zijn enkele arrestaties verricht. Intussen heeft het kolonelsbewind uit onlangs verspreide nieuwe geschiedenis boekjes voor lagere scholen een zin la ten schrappen, waarin koning Constan tijn werd beschreven als een onerva ren jongeman wie „de moed ontbrak om zijn eigen wil uit te voeren". In het boek, getiteld „Griekse ge schiedenis van de jongste tijd", geven de kolonels hun versie van de gebeur tenissen die leidden tot de militaire staatsgreep van april 1967. Onderminis ter Sioris noemde de bewuste zin „on toelaatbaar". Er was eerder door het conservatieve blad Akrojolis fel tegen geprotesteerd. Vijftig voormalige leden van het Griekse parlement hebben zaterdag buitenlandse correspondenten in Athene laten weten, dat ze enige tijd geleden in brieven aan evenveel Amerikaanse Senatoren een herstel van de democra tie in hun land hadden bepleit. De ge wezen afgevaardigden spraken van hun „eerste massamanifestatie tegen de door het leger gesteunde regering van premier George Papadopoelos". LILLO Een vlet van de Belgische douane is zondagochtend in dichte mist bij Lillo op de Westerschelde overvaren door de Duitse kustvaarder Eland. Een uur na het ongeluk werd in het omgeslagen scheepje het lichaam ge vonden van de schipper G. Lambrecht (46) uit Antwerpen. De matroos ook uit Antwerpen wordt nog vermist. NUNSPEET Een jongen van zeven en een meisje van veertien jaar wer den zaterdag totaal uitgeput door de politie in Nunspeet gevonden. Zij wa ren door hun ouders op de fiets van het Groningse Wildervank naar Am sterdam gestuurd om daar hun herfstvakantie door te brengen. Het jongetje wer/i in Meppel moe, waarna het meisje hem tot Nunspeet heeft getrokken. Daar konden zij geen van tweeën meer verder. Zij hadden tien gulden bij zich en een bundeltje kleren. De politie heeft de kinderen naar een tehuis gebracht, waar zij konden uitrusten. Gisteren zijn zij met de trein naar huis in Wildervank ge stuurd. Thuisgekomen kregen de kinderen van hun moeder te horen dat zij niet over de Veluwe hadden moeten gaan, maar over de Afsluitdijk. Dat was korter... UTRECHT Een onderzoek heeft uitgewezen, dat de 59-jarige jachtop ziener M. Balk uit Utrecht geen schuld heeft aan de dood van de 23-jarige stro per Ton Frie uit Wilnis. Een schot ha gel uit het dubbelloopsgeweer van de jachtopziener trof zaterdagmorgen de stroper in het hoofd. Hij moet onmid dellijk dood zijn geweest. Het slachtoffer was met twee vrien den op de Huppeldijk in Utrecht, langs de rijksweg Utrecht-Amsterdam, van uit een auto op fazanten aan het schie ten. De jachtopziener snapte het drietal. Hij zag dat uit een raam van de wagen de lopen staken van twee flobertgewe ren. Jachtopziener Balk kwam naast de auto tevoorschijn en riep: „Halt, po litie!" Tegelijkertijd drukte hij met zijn lichaam de twee geweren klem te gen een deurspijl van de auto. Er ont stond een korte worsteling, tot een van de stropers riep: „Rijden". AMSTERDAM De moord op de 74-jarige „Mooie Karei" Rosielle is opge lost. De man is door zijn 31-jarige stiefzoon G. F. L. uit Arnhem om het leven gebracht. Deze bekende zaterdagochtend na sinds donderdagavond als getuige te zjjn verhoord de bejaarde man in de nacht van maandag op dinsdag met 22 steken met een schaar in rug, borst en hoofd te hebben vermoord. Zyn daad was een gevolg van hinderlijk optreden van Rosielle tegen zjjn moeder, de derde vrouw van „Mooie Karei". Drie maanden geleden was Rosielle bij zijn derde vrouw vandaan gegaan. Hij trok toen in de woning aan de Anjelierstraat, waarin zijn eigen zoon woonde. Nadat hij het huisje in de Jordaan betrokken had, bleef hij contact zoeken met zijn derde vrouw. „Hij pestte haar", zoals commissaris Sanders, die de leiding van had onderzoek had, gistermiddag meedeelde. „Hij stuurde briefjes naar haar werkgever, viel haar op straat lastig, werd hand tastelijk en plakte briefjes op de deur van haar woning met aanstootgevende tek sten", aldus de heer Sanders. Vorig week maandag kwam Rosielle zijn derde vrouw in de Van Baerlestraat te gen. Hij stak zijn been uit en liet haar daarover struikelen. Daarna liep hij snel door. Men zie elders in dit nummer. ROTTERDAM Driehonderd van de 2800 bemanningsleden bleven aan de wal, toen zaterdagavond overhaast het Amerikaanse vliegdekschip Yorktown en de jager Ingreham de Rotterdamse haven verlieten en zee kozen. Een officiële verklaring voor dit snel le afscheid werd tijdens 't gehele week einde niet gegeven. Nadat allerlei ver onderstellingen de ronde hadden ge daan, nam men aan dat het een paraat heidsoefening gold. Dit leek een aanvaardbare verklaring, nadat uit de Verenigde Staten het be richt was gekomen dat ook uit havens aan de Amerikaanse oostkust plotse ling vliegdekschepen waren vertrokken. Daartoe behoorden de Franklin D. Roosevelt en de Forrestal, die zouden opstomen naar het Caraibische gebied. In ons land werden de passagierende Amerikaanse jantjes onder andere met behulp van geluidswagens in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag naar hun schepen teruggeroepen. Velen konden niet worden bereikt omdat zij verder in het land of in het buitenland vertoef den. Toen de Yorktown om kwart voor tien was vertrokken, kwamen zaterdag avond ruim 160 „achterzeilers" opdra ven. Zij kregen onderdak in de Van Ghent-kazeme van het korps Mariniers. Zondagmiddag werden zij in twee vluchten overgebracht naar de Ameri kaanse marinebasis in Mildenhall in Engeland. Van hier zullen zij weer aan boord gaan. De overige nakomers wor den op dezelfde manier vervoerd. Velen zijn hard in touw geweest toen in de loop van zaterdagmiddag het plotselinge vertrek werd aangekondigd. De aanvankelijke opzet was dat de schepen tot en met dinsdag .zouden blijven. Overal werden de marinemensen vandaan gehaald. Geluidwagens reden door Rotterdam, Amsterdam en Den Haag, In uitgaansgelegenheden werd het versnelde vertrek meegedeeld. De bemanningsleden van de „Yorktown", die hun te vroeg afgevaren schip hadden gemist, brachten in de Rotterdamse Van Ghent-kazeme de tijd door met kaarten en andere spelletjes. De bestuurder gaf gas. Het meest waarschijnlijk is dat daarbij het dubbel loops jachtgeweer, dat de heer Balk losjes in de hand had, de loop niet ge richt en de vinger niet aan de trekker, is afgegaan. De drie geweren en de voordeur van de auto worden nog in het technisch laboratorium in Den Haag op sporen onderzocht. Het schot hagel uit het jachtgeweer van de heer Balk trof de bestuurder naast het oor. De heer Frie moet on middellijk dood zijn geweest. De onbestuurbaar geworden auto raakte van de weg en botste tegen een boom. Hij bleef half boven een sloot hangen. De twee andere stropers na men de vlucht. Drie kwartier later wer den zij door de politie, die onmiddellijk door de heer Balk was gewaarschuwd, ontdekt in de kelder van een pompsta tion aan de rijksweg. De politie had in het pompstation een kletsnat jasje zien liggen. De geweren hadden zij op hun vlucht door weilanden en sloten weggegooid. De politie heeft ze later teruggevon den. De mannen zijn bekeurd. Het wa ren de bouwvakarbeiders C. P. Z. uit Mijdrecht en T. van L. uit Wilnis. WINSCHOTEN —Voor de vierde achtereenvolgende maal wordt er van daag massaal in de Oostgroningse stro kartonfabrieken gestaakt. Vanochtend zijn circa 2400 werknemers van de zes bedrijven in Oude-Pekela en de fabrie ken in Nieuweschans, Stadskanaal en Veendam niet aan het werk gegaan. Vanmiddag zouden in Oude-Pekela, Hoogezand en Sappemeer stakingsver gaderingen worden gehouden. Daar zou worden beslist over een eventuele ver lenging van de 24-uursstaking van vandaag. De vakbonden staan niet achter de stakers. Onderandere omdat de cao in deze bedrijfstak nog loopt. Maar ook de looneisen van de stakers worden ken nelijk door hen niet helemaal onder schreven. Op 'n bijeenkomst in Gronin gen sprak voorzitter W. Liefaard van de Algemene Bedrijfsgroepen Centrale (aangesloten bij het NVV) van de „le gende van de lage lonen". Hij telde alle verdiensten van de werknemers in de strokartonindustrie op en kwam op een bruto loon van mi nimaal gemiddeld 213 gulden per week. De loonstijging dit jaar heeft lan delijk acht procent bedragen. In de strokartonindustrie bedroeg hij 7,7 pro cent plus een procent duurtetoeslag. „Daar behoeven we ons als vakbond niet voor te schamen en we zullen ons dan ook van de staking blijven distan tiëren", aldus de heer Liefaard. ADVERTENTIE tot en met zondag 2 november In het grootste overdekte Dolfijnen- stadion ter wereld met 2500 zit plaatsen ziet u een unieke show van zeeleeuwen en dolfijnen in één pro- gramma.Tijden: 11.30 13.00 14.3d en 16.00 uur'. Weersverwachting van het KNMI van maandagavond tot dinsdagavond Vanavond en vannacht vorming van mist. Morgenmiddag op vele plaatsen zonnig. Overwegend droog. Weinig wind en ongeveer dezelfde temperaturen als vandaag. y

Digitale periodieken - Gemeentearchief Veenendaal

De Vallei | 1969 | | pagina 1